۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۴, سه‌شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


نشست بررسی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان برگزار می‌شود

Posted: 03 May 2010 06:15 PM PDT

معاونت پزوهش های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک نشست تخصصی "بررسی اهداف پنهان و آشکار شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان"را با حضور اساتید و صاحب نظران این حوزه برگزار می کند.

به گزارش آفتاب به نقل از سایت مرکز تحقیقات استراتژیک اهم محورهای نشست شامل موارد زیر خواهد بود:

بررسی اهداف پنهان و آشکار شبکه ماهواره ای فارسی‌زبان BBC ، VOA ، MBC و فارسی وان (Farsi1)، تحلیل جایگاه و برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، شیوه های جذب مخاطب و بررسی روش های مقابله، بررسی تاثیر پذیری اقشار مختلف از شبکه های ماهوره‌ای فارسی‌زبان، آسیب شناسی و واکاوی تهدیدات این شبکه ها برای مسئولین نظام و رسانه ملی و ارائه راهبردها و راهکارها.

سخنرانان:
دکتر سید محسن بنی‌هاشمی
دکتر علی‌اصغر غلامرضایی
دکتر صادق زیباکلام
دکتر حمید ضیایی‌پرور
بابک دربیکی

زمان: دوشنبه 3/3/89 ساعت 9 الی 12
آدرس: انتهای خیابان پاسداران، مقابل ضلع جنوبی پارک نیاوران، ساختمان شماره 840

آزمایش پروژه‌ای جدید برای توسعه زیرساخت: فیبر نوری برای کاربران خانگی

Posted: 03 May 2010 06:15 PM PDT

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، سایه بهنود - شرکت مخابرات ایران در ابتدای سال جاری خبر از اجرای پروژه اتصال فیبرنوری به منازل (fiber to home) در دو استان بوشهر و مازندران به صورت آزمایشی داده و اعلام داشته که هنوز اجرای عمومی این طرح در کل کشور مقرون به صرفه نیست.

به کارگیری کابل‌های فیبرنوری به جای کابل‌های مسی سال‌ها است که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا همچون آمریکا، انگلستان، ژاپن و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری به سرعت در جهان رو به گسترش است زیرا برتری‌هایی نسبت به فناوری‌های کنونی دارد که امکان اتصال پرسرعت‌تر و ظرفیت برد بیشتر نسبت به زوج‌های پیچیده رسانا و خطوط DSL از جمله آن‌ها است.

گفته می‌شود، در شرایطی جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی مقرون به صرفه خواهد بود که محتوای دیجیتالی بسیار زیادی روی شبکه تعریف شود و کاربران نیز با محدودیت سرعت اینترنتی، آنچه در حال حاضر با آن روبه‌رو هستند، مواجه نباشند. در حالی قرار است این فناوری در کشور مورد بهره برداری قرار گیرد که نه خبر از محتوای دیجیتالی بالا است و نه کاهش محدودیت‌های اینترنتی.

طرح آزمایشی

ظهور شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی و لزوم دسترسی سریع‌تر و بهتر به این شبکه برای انتقال دیتا از جمله موارد مهمی است که بهره‌گیری از فناوری‌های نو را در دسترسی به اطلاعات و ارتباطات سریع‌تر، بیشتر از گذشته محسوس می‌کند.

از جمله این ابزارها می‌توان به کابل‌های فیبرنوری اشاره کرد که ایده به‌کارگیری آن پس از اختراع لیزر شکل گرفت و از سال 1977 به بعد به خاطر قابلیت‌های ویژه آن در شبکه مخابرات به کار گرفته شد.از برتری‌های مهم این شبکه می‌توان به استفاده از تجهیزات مخابراتی پیشرفته اشاره کرد که به وسیله آن امکان اجرای شبکه‌های نسل جدید در شبکه مخابراتی و انتقال همزمان صوت، دیتا و تصویر در این شبکه مهیا است. در حال حاضر دنیا به سمت این تکنولوژی پیش می‌رود، به عنوان مثال، اجرای این پروژه در ژاپن 60‌درصد پیش رفته است و در کشورهای اروپایی مانند سوئیس، آلمان، هلند و برخی کشورهای دیگر و به‌طور وسیع در آمریکا در حال اجرا است؛ حتی گوگل قصد دارد برای ارائه برخی سرویس‌های جدید خود، پروژه اتصال فیبرنوری به منازل را پیاده‌سازی‌ کند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده سرعت اینترنت در نسل دوم پروژه اتصال فیبرنوری به منازل حدود 5/2 تا 5 گیگابیت بر ثانیه خواهد بود.

با وجود این میزان سرعت، هر کاربری قادر خواهد بود یک کتاب را از یک کتابخانه معروف دنیا فقط در عرض چند صدم ثانیه دانلود کند یا به تمام بازارهای دنیا دسترسی داشته باشد. در حالی که فناوری اتصال فیبرنوری به منازل به‌صورت چشمگیری در دنیا در حال گسترش است و در سال‌های اخیر در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته و به‌عنوان یکی از راه‌های برون‌رفت از عقب‌ماندگی دیجیتال عنوان شده است، اما مسوولان کشورمان به تازگی و آن هم به صورت آزمایشی به فکر استفاده از این فناوری افتاده‌اند.

صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، اظهار داشته است که با توجه به اجرای این طرح در کشورهای مختلف دنیا، این طرح در کشور ما نیز امکان‌پذیر است، اما اجرای آن به نیاز کاربران بستگی دارد، همچنین اجرای عمومی آن هنوز مقرون به صرفه نیست.وی با بیان اینکه با اجرای پروژه fibre to home به جای کابل مسی به کاربران خانگی، ادارات و موسسات، فیبرنوری ارائه می‌شود، اظهار می‌کند که فیبرنوری سرعت ارتباط را در حد چشمگیری افزایش می‌دهد، اما جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی زمانی مقرون به صرفه خواهد بود که محتوای دیجیتال بسیار زیادی روی شبکه‌ها تعریف شود و کاربران نیاز به داشتن سرعت بالا را احساس کنند، اما در حال حاضر کاربران از اکثر کاربردهای اینترنت و شبکه‌های مخابراتی آگاه نیستند و از آن استفاده نمی‌کنند.مسعود داوری‌نژاد، رییس سابق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه بر خلاف برنامه‌ریزی‌هایی که در مورد توسعه ارتباطات در ایران به عمل آمده نقش کابل نوری بسیار ضعیف است، می‌افزاید:‌ «بعید به نظر می‌رسد که مخابرات تصمیم داشته باشد که تمام کابل‌های مسی را به کابل‌های نوری برگرداند؛ چراکه این کار بسیار هزینه‌بر است و به نظر می‌رسد تنها اتفاقی که رخ دهد، این باشد که این شرکت ظرفیت‌های جدید را روی فیبر نوری قرار دهد.»داوری‌نژاد به زیر ساخت‌های فعلی شبکه و امنیت و عمومی کردن ICT در کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: «متاسفانه بر خلاف برنامه‌ریزی‌هایی که در مورد توسعه ارتباطات به عمل آمد، تحول خاصی در جهت بهبود مسائل ارتباطی به وجود نیامده است و نقش کابل نوری هنوز در کشور ما بسیار ضعیف است. همچنین در خصوص فرآیند ارتباطات و انتقال اطلاعات در بخش دیتا ما هنوز نتوانسته‌ایم از قابلیت فیبر نوری در سطوح مختلف استفاده کنیم و همین امر باعث شده که کاربران اینترنتی نتوانند از قابلیت‌های اینترنت استفاده کنند.»

در همین زمینه، عباس پورخصالیان، کارشناس در حوزه مخابرات می‌گوید: «فیبر نوری به صورت نامتقارن در مجتمع‌های صنعتی و مسکونی توزیع می‌شود و می‌تواند نور را به الکتریسیته و بالعکس الکتریسیته را به نور تبدیل کند، اما انجام این کار نیاز به مبدلی در این مجتمع‌ها دارد که هزینه نگهداری، نصب و بهره‌برداری از آن برای کاربران بسیار بالا است. البته در حال حاضر در برخی از مجتمع‌ها از فیبرنوری برای ارتباطات استفاده می‌شود، اما مخابرات آن پنهای باند مورد نیاز را به کاربران ارائه نمی‌کند و تنها برای پر کردن ظرفیت‌ها از آن استفاده می‌شود.» پورخصالیان اظهار می‌کند: با توجه به هزینه‌بر بودن این طرح و سرمایه فراوان گمان نمی‌رود که مخابرات بتواند این طرح را با موفقیت اجرا کند. وی در ادامه با انتقاد به انتخاب شهر‌هایی همچون مازندران و بوشهر برای اجرای آزمایشی این طرح اظهار می‌کند که بهتر بود طرح آزمایشی آن در شهری مثل تهران که در آن سفارتخانه‌ها، بانک‌ها و تجارت خانه‌های بزرگ قرار دارند، به اجرا در می‌آمد.

بازنگری در قوانین محدودیت اینترنتی کشور

به باور اکثر کارشناسان، اگر هم مخابرات توانایی و سرمایه لازم برای اجرای این طرح را داشته باشد، اما با توجه به محدودیت‌هایی که این روزها گریبان‌گیر کاربران اینترنت ایرانی است نمی‌توان انتظار داشت از این فناوری بهره‌برداری لازم صورت بگیرد.

بسیاری از کاربران بر این عقیده هستند که وقتی نمی‌توانند از سرعت واقعی اینترنت خریداری شده خود استفاده کنند استفاده از فیبر نوری هم نمی‌تواند به آن‌ها کمک شایانی کند.

پورخصالیان با اشاره به محدودیت‌های اینترنتی در کشور می‌گوید: «در صورتی استفاده از فیبر نوری و امکانات آن می‌تواند برای کاربران ایرانی مفید باشد که بازنگری در حوزه محدودیت اینترنتی کشور صورت بگیرد. در هیچ جایی از دنیا مگر در کشورهای جنگ‌زده‌ای همچون سودان و میانمار چنین محدودیتی دیده نمی‌شود. در واقع این محدودیت‌ها جلوی رشد توسعه و بهره برداری از امکانات سرویس‌های اینترنتی را می‌گیرد. مسوولان کشور فکر می‌کنند اگر پهنای باند کاربران را محدود کنند می‌توانند جلوی محتویات غیر فرهنگی و غیراخلاقی را بگیرند و این در حالی است که محدود کردن پهنای باند فقط زمان استفاده از آن گونه محتویات را بالا می‌‌برد.» به اعتقاد وی، وجود چنین شرایطی به نقص اطلاعات مسوولان و از جمله وزیر ارتباطات برمی‌گردد؛ چراکه ایشان نیز در گفت‌و‌‌گوهای خود دلیل محدودیت سرعت اینترنت را به دلایلی ربط داده‌‌اند که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

پورخصالیان در ادامه با انتقاد به اظهارات فیضی مبنی بر اینکه کاربران هنوز احساس نیازی به اینترنت با سرعت بالا نکرده‌‌اند، می‌افزاید: «وقتی تنها یک شرکت انحصاری داشته باشیم که با اما و اگر‌های بسیار به بخش خصوصی واگذار شده است و با سیاستگذاری‌هایی که انجام می‌دهد دیگر رقیبان خود را از میدان حذف می‌کند، طبیعی به نظر می‌رسد که کاربران چندان نیاز و تمایلی به سرعت بالا از خود نشان ندهند؛ چراکه تنها گرداننده بازار با توجه به انحصاری که دارد قیمت‌ها را آن گونه که خود می‌خواهد کاهش و افزایش می‌دهد در چنین شرایطی کاربران به دلیل بالا بود قیمت تمایلی به استفاده از اینترنت پرسرعت ندارند و با استفاده از همان اینترنت دایل آپ امورات خود را می‌گذرانند.» پورخصالیان بر این عقیده است که اجرای طرح فیبرنوری برای منازل کشور بیشتر شبیه به یک طرح نمایشی است، چراکه اگر مخابرات کشور تمایل به توسعه و رونق در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات کشور دارد، بهتر است پروژه‌های نیمه تمام خود را به اتمام برساند و این طرح به جز یک جهش پرهزینه خاصیت دیگری به دنبال خود نخواهد داشت.

با توجه به تمام انتقادهایی که به طرح اتصال فیبر نوری به منازل در ایران وارد است، اما اکثر فعالان حوزه فناوری اطلاعات معتقدند که تنها زمانی می‌توان به استفاده از فیبر نوری در کشور امیدوار بود که محدودیت‌های حال حاضر در حوزه اینترنتی کشور برداشته شود و با ایجاد بازار رقابتی امکان فعالیت به تمامی سرمایه‌گذاران این بازار داده شود.

شورای عالی طنز رادیو تشکیل شد

Posted: 03 May 2010 06:15 PM PDT

محمدحسین صوفی، معاون صدا برگزاری شورای عالی طنز رادیو را آغاز راهی برای تولید برنامه‌های فاخر با حضور هنرمندان توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست سیاستگذاری شورای عالی طنز با حضور محمدحسین صوفی، معاون صدا برگزار شد. صوفی در این نشست با اشاره به سمینار هم اندیشی طنز رادیویی گفت:‌ از نتیجه این هم اندیشی ضرورت برنامه‌سازی طنز نیز آشکارتر شد.

وی با تأکید بر اینکه این شورا آغاز راهی برای تولید برنامه‌های فاخر با حضور هنرمندان است، گفت: در این باره سیاستگذاری، آسیب شناسی، برنامه‌ریزی، تولید و ... در دستور کار قرار گرفته است.

صوفی خاطرنشان ساخت: ظرفیتهای رادیو به حدی است که امکان پخش روزانه طنز در هر یک از شبکه‌ها فراهم است و تولید محصولات مرتبط با طنز نظیر کتاب و انجام پژوهشهای مرتبط باید به کمک واحدهای مرتبط و مسئول زیر نظر شورای عالی طنز اتفاق بیفتد.

همچنین معاون صدا از استاد آهی نویسنده، محقق، شاعر و حافظ شناس تقدیر کرد.

سقوط سهم بازار اینترنت اکسپلورر به زیر ۶۰ درصد

Posted: 03 May 2010 06:09 PM PDT

طبق آمار جدید سهم اینترنت اکسپلورر ماه گذشته برای نخستین بار به زیر 60 درصد سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، طبق ارزیابی‌های شرکت Net Applications سهم بازار اینترنت اکسپلورر در ماه آوریل 59.95 درصد بود که حدود سهمی است که اینترنت اکسپلورر 4 پیش از 11 سال قبل در اوایل سال 1999 داشت.

برنده بزرگ مرورگر کروم گوگل بود که رشد دو رقمی خود را حفظ کرده و اکنون دو امتیاز پیش‌تر از سافاری اپل قرار دارد که چهار ماه قبل آن را پشت سر گذاشت.

از زمانی که اینترنت اکسپلورر 8 در ماه مارس 2009 عرضه شد، مایکروسافت تقریبا 9 امتیاز از سهم بازارش را تسلیم کرد که بیش‌تر آن به تصرف کروم گوگل درآمد.

بنا بر گزارش Net Applications، در حالی که سهم بازار مایکروسافت 0.69 کمتر از ماه قبل بود، فایرفاکس موزیلا با رشد 0.07 به سهم 24.59 درصدی رسید که بالاترین سهم بازار این مرورگر از زمان سهم 24.72 درصدی ثبت شده در ماه نوامبر 2009 است.

کروم نیز با رسیدن سهمش به 6.73 درصد، ماه خوب دیگری را تجربه کرد، در حالی که سهم سافاری اپل به 4.72 درصد و اپرا به 2.30 درصد رسید.

فروش بیش از یک میلیون دستگاه آی.‌پد اپل

Posted: 03 May 2010 06:09 PM PDT

اپل بیش از یک میلیون دستگاه آی‌پد و 12 میلیون برنامه در یک ماه در آمریکا به فروش رساند.

به گزارش ایسنا، اپل در کمتر از یک ماه از آغاز فروش این رایانه لوحی در آمریکا در سوم ماه آوریل، به این فروش موفق دست یافت.

این شرکت فن‌آوری هم‌چنین فاش کرد کاربران آی‌پد بیش از 12 میلیون برنامه از فروشگاه App Store و بیش از یک میلیون و نیم کتاب الکترونیکی از فروشگاه جدید iBookstore دانلود کرده‌اند.

به گفته استیو جابز، مدیر اجرایی اپل، فروش یک میلیون آی‌پد در 28 روز سریع‌تر از فروش آیفون بود که در مدت 74 روز به این میزان فروش دست یافت.

وی در ادامه اظهار کرده است تقاضا هم‌چنان فراتر از موجودی بوده و این شرکت سخت در تلاش است تا این دستگاه جادویی را به دست مشتریان بیش‌تری برساند.

در اوایل ماه آوریل اپل اعلام کرد که تقاضا برای آی‌پد در آمریکا به اندازه‌ای بالاست که ناچار است عرضه بین‌المللی این دستگاه را تا یک ماه به تاخیر بیندازد.

اپل آی‌پد را به‌عنوان دستگاه رسانه‌یی همه منظوره مناسب برای مشاهده ویدیو، اجرای بازی، خواندن کتاب‌ها و مجله‌های الکترونیک و مرور اینترنت توصیف کرده است.

صفحه 9.7 اینچی لمسی این رایانه لوحی شبیه یک آیفون بسیار بزرگ است و برروی سیستم عامل مشابه کار می‌کند. قیمت‌های این دستگاه از 499 دلار برای مدل مجهز به وای‌فای شروع می‌شود و به 800 دلار برای مدل مجهز به اتصال نسل سوم می‌رسد.

سرمایه‌گذاری گوگل در حوزه‌ی «پیش‌بینی آینده»

Posted: 03 May 2010 06:09 PM PDT

گوگل در شرکت نوپایی که مدعی است قادر است آینده را پیش‌بینی کند، سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش ایسنا، Google Ventures که بخش سرمایه‌گذاری گوگل است، مبلغ نامعلومی را در شرکت Recorded Future که به مشتریانش امکان می‌دهد به شیوه‌های جدید گذشته، حال و آینده را تحلیل کنند، سرمایه‌گذاری کرده است.

وب‌سایت این شرکت مستقر در ماساچوست، هیچ محصولی را برای فروش عرضه نمی‌کند اما به‌نظر می‌رسد این شرکت فن‌آوری تحلیل داده‌ای را طراحی کرده که می‌تواند برای پیش‌بینی رویدادهای بازار سهام یا حتی فعالیت تروریستی آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

این فن‌آوری نهاد یا رویدادی را که در یک مدت زمانی مشخص به‌طور مکرر در اخبار و در اینترنت مشاهده می‌شود، مورد بررسی قرار داده و سپس از این داده‌ها برای پیش‌بینی آنچه ممکن است در آینده روی دهد، استفاده می‌کند.

این شرکت که مدعی است سازمان‌های دولتی بزرگ و شرکت‌های تجاری مهم در جهان جزء مشتریانشان هستند، یکی از شرکت‌های متعددی است که Google Ventures به سرمایه‌گذاری در آن‌ها دست زده است.

گوگل با توسعه بازوی سرمایه‌گذاری خود که اکنون یک ساله شده، قصد دارد در سال جاری صد میلیون دلار در شرکت‌های نوپا سرمایه‌گذاری کند.

ارسال پیامک با آی.‌پد هک شده میسر شد

Posted: 03 May 2010 06:09 PM PDT

هکرها با سرعت دست به کار شده و موفق شدند با استفاده از مدل نسل سوم آی‌پد برروی شبکه تلفن همراه تی موبایل، پیام کوتاه ارسال کنند.

به گزارش ایسنا، مدل جدید رایانه لوحی آی‌پد که به اتصال نسل سوم مجهز است، به تازگی از سوی اپل برای استفاده در شبکه AT&T عرضه شده است.

این دستگاه دارای قفل برای استفاده در یک شبکه انحصاری نیست اما به دلیل تفاوت‌هایی که شبکه‌های بی‌سیم با یکدیگر دارند، در شبکه تی موبایل تنها با اتصال سرعت پایین‌تر EDGE قابل استفاده است.

به دلیل وجود تراشه نسل سوم در آی‌پد جدید هکرها با ارسال ویدیویی در اینترنت ثابت کردند که از این رایانه لوحی پیامک نیز می‌تواند ارسال شود.

این ویدیو که ظاهرا ازسوی گروه معروف Dev Team که پیش از این آیفون را نیز هک کرده بود، منتشر شده آی‌پد نسل سوم قفل شکسته‌ای را نشان می‌دهد که از طریق فرمان‌های ترمینال مورد استفاده قرار گرفته است.

آمار دقیق کاربران چگونه تعیین می‌شود؟

Posted: 03 May 2010 06:09 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - مدت‌هاست تعیین آمار دقیق کاربران بین مراجع مختلف مورد مناقشه قرار گرفته و مسوولان با حساسیت در زمینه عدد دقیق کاربران اینترنتی سخن گفته و از وجود آشفتگی و اعداد مختلف با شاخص‌های گوناگون در آن می‌نالند؛ در حالی که وجود آمار دقیق از کاربران دسترسی به شبکه دیتا، یکی از شاخص‌های مهم در حوزه‌ فن‌آوری اطلاعات بوده و در ارزیابی و برنامه‌ریزی توسعه‌ای امری مهم است و می‌تواند اطلاعات ارزشمندی برای سیاستگذاری‌های آتی در این حوزه ارایه دهد و از همین جاست که وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، به‌منظور تعیین یک فرمول علمی مورد قبول همه و پایان بخشیدن به اختلافات آماری، اجرای طرح اندازه‌گیری آمار کاربران اینترنت را به شرکت فن‌آوری اطلاعات سپرد.

سایت وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در گزارشی به بررسی وضعیت پروژه اندازه‌گیری دقیق آمار کاربران اینترنت پرداخته و یادآور شده است که شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران به عنوان بازوی تخصصی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در زمینه IT پس از سال 87 که وظایف حاکمیتی این حوزه به آن محول شده بود، درصدد برآمد وضعیت عملکردی شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات در کشور خصوصا عملکرد شاخص‌های مصوب سند برنامه چهارم توسعه را به دست آورد.

به گفته مسوولان این شرکت، هدف آن‌ها از عملیات سنجش عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات در کشور، ممیزی عملکرد نیست. بلکه، صرفا با اعلان عملکرد به جامعه ذینفعان در نظر دارند، دلایل اختلاف عملکرد از برنامه را ریشه‌یابی کرده و به این ترتیب، متولیان هر شاخص بتوانند با تعریف برنامه‌های جبرانی اقدامات مناسب را انجام دهند. خصوصا اکنون که در ابتدای برنامه پنجم توسعه بوده و شاخص‌ها در حال کمی پذیر شدن و تصویب هستند.

امیرحسین محبعلی - مدیر کل برنامه‌ریزی و کنترل برنامه‌های شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران - با اشاره به این که شاخص برآورد تعداد کاربران اینترنت یکی از شاخص‌های برنامه چهارم توسعه است، اشاره کرد: از دیگر سو، وجود انحراف عملکرد از برنامه در برخی از موارد می‌تواند دلیل بر ترسیم غیرواقعی هدف کمی یا به نوعی رویایی بودن آن شود که باز این بازخورد می‌تواند موجب تعریف اهداف واقعی در آینده شود.

به عقیده وی اولین گام شروع برنامه پنج ساله پنجم، دانستن وضعیت کنونی و کارهای انجام شده است و برای تدوین واقعی‌تر شاخص‌های برنامه پنجم، نیاز است عملکرد برنامه پنج ساله چهارم در اختیار تدوین‌کنندگان شاخص‌ها، قرار گیرد و با توجه به پایان برنامه چهارم توسعه، عجله داریم عدد سال پایانی را داشته و هدف‌گذاری کنیم. البته بحث بر سر این است که بالاخره باید شاخص‌های موجود در سند به تفکیک اطلاعات هر دستگاه تجزیه و تحلیل شود.

نحوه اندازه‌گیری ضریب نفوذ دسترسی شبکه‌یی

اندازه‌گیری ضریب نفوذ دسترسی شبکه‌یی معمولا به دو شاخص ضریب نفوذ دسترسی کاربران به اینترنت و شاخص نسبت ترافیک داده داخل کشور به کل ترافیک ایجاد شده در برنامه چهارم تقسیم شده است.

در شاخص ضریب نفوذ اینترنت مبنای اندازه‌گیری میزان تولید ترافیک تولیدی صرفا در مبدا با پروتکل IP است، در حالی که در شاخص دوم در صورتی که مقصد ترافیک تولیدی در داخل همان کشور باشد یا به نوعی میزبان‌های اینترنتی در داخل باشند ملاک اندازه‌گیری قرار می‌گیرند.

به بیان دیگر در اندازه‌گیری ضریب نفوذ اینترنت، بیشتر سهم تقاضا مورد سنجش قرار می‌گیرد در حالی که در شاخص نسبت ترافیک داده داخل به کل ترافیک ملاک نسبت تقاضا با عرضه خدمات توام سنجیده می‌شود که این بخش یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی در کشورها برمبنای میزان تولید و انتشار دانش، تولید محتوای الکترونیکی و عرضه سرویس‌های کاربردی بر بستر شبکه اینترنت است.

محبعلی - مدیر پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات در کشور - در این باره می‌گوید: ایجاد دولت الکترونیکی یکی از عوامل مهم در افزایش شاخص نسبت ترافیک داده داخل به کل ترافیک است.

لزوم عملیات سنجش

اما اولین مشکل پیش رو با توجه به قرار داشتن در آستانه برنامه پنجم توسعه کشور، ناکارا بودن شیوه محاسبه عملکرد شاخص ضریب نفوذ اینترنت و نسبت ترافیک داده داخل به کل ترافیک مندرج در سند برنامه چهارم است.

محبعلی یکی از دلایل عمده این ناکارایی را رشد بسیار سریع فن‌آوری اطلاعات در جهان و به‌کارگیری شیوه‌های مختلف دسترسی به اینترنت بیان کرده و می‌افزاید: در سند برنامه می‌بایست از یک فرمول به عنوان روش محاسبه پیروی کرد اما وابستگی فرمول بیش‌تر به میزان ظرفیت دروازه‌های بین‌الملل اینترنت کشور و با تکیه صرف به روش دسترسی Dialup نهاده شده بود و این در حالی است که هم اکنون، شیوه‌های دسترسی علاوه بر Dialup، شامل ارتباط خطوط با سیم ADSL، بی‌سیم وایمکس، وای‌فای و نیز دسترسی از طریق موبایل هم وجود دارد.

اینگونه بود که با توجه به اهمیت موضوع و لزوم احصاء وضعیت عملکردی شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات در کشور خصوصا شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات برنامه چهارم توسعه، پروژه‌ای با عنوان "سنجش عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات" تعریف و با انتخاب یک مشاور در ابتدای سال 88 مقرر شد که مشاور فرآیند گردآوری، تحلیل و تدوین عدد هر شاخص را تدوین و شفاف کند.

اواسط سال 88 نیز انتخاب یک پیمانکار به جهت اجرای عملیات سنجه آغاز شد که نهایتا در اسفندماه همان سال با انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی، از ابتدای سال 89 شروع شده است.

به گفته مدیر پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات در کشور با گرفتن مشاور اجرایی طرح، از اول اسفندماه 88 بحث سنجش عملکرد شروع و مشاور ناظر هم طی هشت ماه گذشته روش‌های محاسبه را شفاف کرده است.

محبعلی با اشاره به شاخص‌های برنامه پنج ساله چهارم به‌عنوان شاخص‌های داخلی توسعه فن‌آوری اطلاعات تصریح می‌کند: یکی دیگر از وظایف مشاور، بررسی و مشاوره جهت انتخاب عملیات سنجه دو شاخص از هفت شاخص بین‌المللی معتبر شناسایی شده نظیر ICTOA، DOI، IDI و آمادگی الکترونیکی است که با مطالعه تطبیقی، شاخصی که جامعیت بیش‌تری در سطح بین‌المللی دارد را معرفی کند.

مشخصات پروژه

به گفته مدیر پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات برنامه بخش اجرای عملیات سنجش 7 ماه در نظر گرفته شده و محدوده عملیات سنجه نیز کلیه دستگاه‌های ماده 160 قانون برنامه چهارم توسعه یا به نوعی کلیه دستگاه‌های شمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: پیمانکارها مشاوره اجرایی به دستگاه‌ها می‌دهد. به این صورت که اطلاعات عملکردی شاخص‌ها را گرفته و به اتفاق ناظر پروژه بررسی و تلفیق کرده و در خاتمه، نتیجه عمل شاخص‌ها منتشر می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی وی زمان انتشار نتیجه عملکرد سند مهرماه سال جاری خواهد بود. همچنین قرار است در خردادماه سال جاری طی همایشی با دعوت از تمامی نمایندگان حوزه‌های فن‌آوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی مراحل کار و فرایندهای مرتبط تشریح شود.

قرارداد با دانشگاه صنعتی شریف

به موازات و با توجه به ضرورت محاسبه و اعلام ضریب نفوذ کاربران اینترنت در کشور و ناکارا بودن روش مندرج در سند برنامه، در حال حاضر شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران، اندازه‌گیری شاخص فوق را به صورت مستقل آغاز کرد.

محبعلی با اشاره به قرارداد با دانشگاه صنعتی شریف در اردیبهشت‌ماه 88 در این زمینه می‌گوید: قرار شد با به‌روزرسانی فرمول مصوب به لحاظ متغیرها و ضرایب، دانشگاه شریف ظرف مدت هفت ماه فرمول موجود را بازنگری و درصورت لزوم باز تدوین کند.

مرکز آمار ایران

وی با اشاره به امکان راست آزمایی فرمول جدید افزود: از دیگر سو، به جهت امکان راست آزمایی فرمول جدید، در قرارداد دیگری با پژوهشکده آمار مرکز آمار ایران قرار شد، طی 10 ماه با استفاده از تجارب آن مرکز پرسش‌نامه‌هایی تهیه و در یک جامعه آماری مناسب و با شمول کشوری، آمارگیری از جامعه مخاطبان دارای تنوع صنفی انجام و تعداد کاربران اینترنت کشور به تفکیک استان با انحراف مناسب تخمین زده شود.

به گفته مدیر پروژه سنجش عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات کشور، تعیین برخی مشخصات کاربران اینترنت، نظیر سن، سطح سواد، وضع فعالیت، محل دسترسی به اینترنت، دوره تناوب و نوع استفاده از اینترنت از جمله دیگر اهداف این آمارگیری است.

میزان پیشرفت

محبعلی با تاکید بر تلاش در دستیابی هرچه سریع‌تر به نتیجه اظهار کرد: در حال حاضر نتایج دو قرارداد مزبور توسط پیمانکاران ارایه و معاونت فنی شرکت در حال تلفیق و نهایی نمودن خروجی‌ها هست که به زودی نتایج قطعی و فرمول جدید و به روز شده، در اختیار همه ذی‌نفعان فن‌آوری اطلاعات در کشور قرار می گیرد.

گفتنی است، سرشماری کاربران اینترنت اولین اقدام عملی در تعیین عملکرد شاخص‌های فن‌آوری اطلاعات کشور، است. هدف اصلی از اجرای این طرح، تعیین تعداد کاربران اینترنت به تفکیک هر یک از استان‌های کشور و نیز تعیین برخی مشخصات کاربران اینترنت، نظیر سن، سطح سواد، وضع فعالیت، محل دسترسی به اینترنت، دوره تناوب و نوع استفاده از اینترنت از است.

آخرین اخبار جشنواره‌ی بین‌المللی رادیو: ۱۴ برنامه از ۱۱ کشور

Posted: 03 May 2010 06:09 PM PDT

دبیر یازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی رادیو و سومین اجلاس جهانی صدا با تشریح آخرین اخبار جشنواره،‌ مطالبی را درباره‌ی تعامل با اعضای ای‌بی‌یو، استفاده از فرصت‌های بین‌المللی که جشنواره‌ برای کشورمان به ارمغان می‌آورد، تعداد مهمانان خارجی و برنامه‌های راه یافته به مرحله نهایی بیان کرد.

مهدی دهقان‌نیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی تعداد برنامه‌های خارجی ارسالی به یازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی رادیو خاطرنشان کرد: از 29 کشور جهان، 178 برنامه به جشنواره ارسال شده‌است که در نهایت 14 برنامه از یازده کشور به مرحله‌ی نهایی راه یافتند.

به گفته‌ی وی، کشورهای چین، هنگ‌کنگ، آلمان و بلاروس(هرکدام 8 برنامه)، گرینلند، صربستان، اکراین، فرانسه، کرواسی، استرالیا، پاکستان و افغانستان(هرکدام یک برنامه)، ترکیه، جمهوری چک و مجارستان (هرکدام چهار برنامه)، نیجریه (25 برنامه)، مالزی، لهستان و بلغارستان (پنج برنامه)، هندوستان (9 برنامه)، کره شمالی و ژاپن (دو برنامه)، لبنان (18برنامه)، سوریه (27 برنامه)، عراق (دارسلام یک، بغداد 7 و کربلا 8 برنامه برنامه) و ایسلند(3 برنامه) به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند.

دهقان‌نیری هم‌چنین اعلام کرد که برای نخستین‌بار از آمریکا یک برنامه‌ی رادیویی به جشنواره‌ ارسال شده‌است که برنامه‌ای با ساختار نمایشی است.

وی فرانسه، اکراین، گرنیلند، بلغارستان، لهستان، هندوستان، سوریه، ترکیه، کره، چین و هنگ‌کنگ را یازده کشوری دانست که 14 برنامه راه‌یافته به دور‌ نهایی به آنها تعلق دارد و اعلام کرد: تمامی عوامل این 14 برنامه برگزیده برای شرکت در جشنواره‌ به ایران دعوت شده‌اند.

دهقان‌نیری به ایسنا گفت: در مرحله‌ی نهایی جشنواره، 4 داور خارجی به همراه 4 داور ایرانی، به عوامل برنامه‌ساز نمره می‌دهند. براین اساس در هر ساختار به عوامل برتر اول و دوم جایزه می‌دهیم. به نفر اول یک تندیس جشنواره، به همراه لوح تقدیر و 1500 دلار جایزه و به نفر دوم لوح تقدیر و هزار دلار جایزه اهدا می‌شود.

دبیر جشنواره یازدهم درباره‌ی تندیسی که به برگزیدگان اهدا می‌شود نیز گفت: جشنواره‌ یک تندیس ثابت دارد که با نام « تندیس زرین‌صدا» شناخته می‌شود و نمادی از صور اسرافیل است.

به گفته‌ی وی در جشنواره‌ی امسال 55 برنامه‌ساز خارجی دعوت شده‌اند و با احتساب مهمانان ویژه، شامل اعضای ای‌بی‌یو و افرادی که سخنرانی دارند، تعداد مهمانان خارجی به عدد 80 می‌رسد.

دهقان‌نیری در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره‌ی میزان استقبال خارجی‌ها از دعوت‌هایی که از سوی جشنواره صدا به عمل آمده‌است؟ گفت: شروع کارمان بسیار فشرده بود و به‌خاطر همین 700 ایمیل به برنامه‌سازان خارجی ارسال کردیم و برای شرکت درجشنواره به آنها فراخوان دادیم.

وی با اعلام این‌که در نهایت 178 برنامه از سوی برنامه‌سازان خارجی به جشنواره ارسال شده است، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی مقایسه آثار ارسالی امسال با سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: حضور مهمانان خارجی از جشنواره‌ی پنجم آغاز شد؛ بر این اساس در جشنواره پنجم 40 مهمان خارجی شرکت کرده بودند، در جشنواره‌ی ششم تعداد مهمانان به عدد 100 رسید، جشنواره‌ی هشتم 54 مهمان خارجی داشت، جشنواره‌ی هشتم 168 مهمان، جشنواره‌ی نهم 170 مهمان و جشنواره‌ی دهم 100 مهمان خارجی داشت. جشنواره‌ی امسال هم میزبان حدود 180 مهمان خارجی است.

دبیر جشنواره یازدهم اعلام کرد: در سایت جشنواره‌ی امسال، امکانی را طراحی کردیم که برنامه‌سازان می‌توانستند ضمن ثبت‌نام برای شرکت‌ در جشنواره، برنامه‌هایشان را از طریق اینترنت ارسال کنند.

دهقان‌نیری در پاسخ به پرسش ایسنا، درباره‌ی میزان تعامل با اعضای ای‌بی‌یو، خاطرنشان کرد: تعامل خوبی داریم؛ ضمن این‌که دبیر کل ای‌بی‌یو یک ایرانی است که این تعامل را بیشتر می‌کند. البته معارفه ایشان درست همزمان با زمانی بود که ما کارمان را تازه شروع کرده بودیم و همین مساله کمی همکاری ما را دشوار می‌کرد؛ البته خانم وی‌جی، از نیروهای هماهنگ‌کننده ای‌بی‌یو، تعامل خوبی با ما دارند؛ ایشان از بین سخنرانان خارجی، 10 نفر را معرفی کردند که یکی از آنها در زمره داوران ماست که اهل روسیه است.

وی از برگزاری کلاس‌های «ای‌بی‌یو پرایز»(ABU prize) به‌مدت دو روز در ایران خبر داد و افزود: در این کلاس‌ها، ضمن پخش کلیپ‌هایی از برنامه‌های برگزیده 2009، به موضوعاتی چون مسیرهای دستیابی به برنامه‌ای بزرگ، بررسی گروه کودک و جوان ای‌بی‌یو و نمایش رادیویی پرداخته می‌شود. ضمن این که به برنامه‌سازان گفته می‌شود که برای شرکت در جایزه ای بی یو باید چه نکاتی را لحاظ کنند.

او اعلام کرد: جشنواره‌ی امسال طی روزهای پنجم، ششم و هفتم در شهر رشت (زیباکنار) برگزار می‌شود و در روزهای سوم و چهارم هم در تهران خواهد بود.

دهقان‌نیری در پاسخ به پرسشی درباره‌ی استفاده از فرصت‌های جهانی جشنواره برای معرفی چهره‌ی واقعی ایران به جهانیان و اهالی رسانه‌ها و لزوم تعامل سایر نهادها و سازمان‌ها برای تحقق این امر، خاطر نشان کرد: سازمان میراث فرهنگی یکی از بال‌های کمک‌کننده‌ی جشنواره است که حضور صد‌درصدی دارد. این سازمان در سفرهای گردشگری، تهران‌گردی و غیره با ما همکاری دارد. در کنار سازمان میراث فرهنگی، شبکه‌ مختلف رادیو و تلویزیونی نیز با ما همکاری دارند. براین اساس شبکه جام‌جم و شبکه چهارسیما، کل میزگرد‌ها و پنل‌های جشنواره را پوشش می‌دهند. ضمن این‌که برنامه‌ای در شبکه‌ی دو سیما از 15 اردیبهشت‌ماه به‌نام «صدای زرین» هر روز به مدت 20 دقیقه پخش می‌شود و تا پایان جشنواره ادامه دارد.

وی درباره‌ی رادیو جشنواره نیز گفت: رادیو جشنواره، رادیوی مستقلی است که در خود جشنواره پخش می‌شود و با تمام شبکه‌های رادیویی نیز ارتباط خواهد داشت؛ بر این اساس ما در شبکه‌های مختلف مدام با مهمانان خارجی مصاحبه می‌گیریم و صدایشان پخش می‌شود؛ ضمن این‌که در محیط جشنواره هم پنل‌ها محل صحبت و انتقال تجارب برنامه‌سازان داخلی و خارجی است.

او در پاسخ به پرسشی درباره‌ی دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره، خاطرنشان کرد: معاونت صدا، دفتر جشنواره دارد، تمام جشنواره‌ها در این دفتر دبیرخانه دارند و دبیرخانه‌ی دائمی جشنواره صدا نیز دراین دفتر است. ضمن این‌که سایتی طراحی کردیم که دائمی باشد و برنامه‌سازان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

دبیر یازدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی رادیو درباره‌ی حضور برنامه‌سازان داخلی نیز اظهار کرد: حدود 412 برنامه از سوی برنامه‌سازان داخلی ارسال شده‌است که از این تعداد 99 برنامه به شبکه‌های استانی تعلق داشته‌اند. درنهایت هفت برنامه از شبکه‌های استانی پذیرفته شده‌است که از صدای قزوین، فارس، کهکیلویه‌وبویر‌احمد، خراسان جنوبی و بوشهر یک برنامه انتخاب شده‌اند. از صدای یزد نیز دو برنامه به مرحله‌ی نهایی راه یافته‌است.

به گفته‌ی وی در بین شبکه‌های سراسری، از رادیو ایران (23 برنامه)، از ایران صدا (15 برنامه)، البرز کرج (27برنامه)، تجارت (13برنامه)، تهران (20 برنامه)، جوان (26 برنامه)، سلامت (22 برنامه)، صدای آشنا (25 برنامه)، رادیو فرهنگ (19 برنامه)، اداره‌ی کل فنی (6 برنامه)، رادیو قرآن (24 برنامه)، گفت‌وگو (18 برنامه)، معارف (18 برنامه) و معارف انگلیسی ندای اسلام (14 برنامه)، مرکز نمایش‌های رادیو (6 نمایش)، رادیو نوا (12برنامه) و رادیو ورزش (25 برنامه) به جشنواره ارسال شده‌است.

دهقان نیری گفت: از 313 برنامه ارسالی از شبکه‌های سراسری، 31 برنامه به بخش نهایی راه‌ یافتند.

او همچنین اعلام کرد در خلال جشنواره رادیو از 50 تن از نیروهای پشتیبانی تولید(بخش ستادی) تقدیر می‌شود و به آنان یک سکه بهار آزادی به همراه مدال تلاش اهدا خواهد شد.

دهقان نیری در پایان از برگزاری هشت پنل در اجلاس جهانی صدا خبر داد و افزود: در اجلاس امسال رئیس سازمان صدا و سیما نشستی را با مهمانان خارجی خواهد داشت.

ائتلاف جهانی برای افزایش ایمنی سایبری

Posted: 03 May 2010 05:58 PM PDT

مقامات رسمی دولتهای مختلف جهان به همراه هیئتهای مدیره شرکتهای رایانه ای مشهوری از جمله مایکروسافت با گردهمایی در اجلاس جهانی ایمنی سایبری به بررسی راههای افزایش ایمنی شبکه در جهان خواهند پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، در شرایطی که دولتهای مختلف در سراسر جهان به منظور محافظت از شبکه های رایانه ای کشورهایشان ارتشهایی از هکرها را گرد هم می آورند، ایده گرد هم آوردن مقامات رسمی این دولتها به منظور بحث و بررسی تهدیدهایی مانند تبهکاری های سایبری کمی دشوار خواهد بود.

از این رو ایده ای که در پس برگزاری اجلاس بین المللی ایمنی که در هفته جاری در دالاس برگزار می شود نیز گرد هم آوردن مقامات دولتی و بخشهای اجرایی صنایع است تا با گفتگوهای غیر رسمی زمینه ای مشترک برای رفع بحران حملات و جرائم سایبری پیدا شود.

اجلاس جهانی ایمنی سایبری که توسط موسسه EastWest پایه گذاری شده است با دیگر کنفرانسهای ایمنی که در جهان برگزار می شوند تفاوتهایی دارد. مقامات رسمی از کشورهای آمریکا، اروپا، کانادا، ژاپن، هند و چین در کنار هیئتهای مدیره شرکتهای رایانه ای مانند "دل"، مایکروسافت و Huawei در این اجلاس حضور خواهند داشت.

مذاکرات انجام گرفته در این اجلاس با بالا گرفتن اختلافات میان کشورهای مختلف و خسارات شدیدی که کشورها می توانند در نتیجه حملات سایبری به یکدیگر وارد آورند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در عین حال با افزایش تعداد رایانه هایی که به اینترنت اتصال دارند در حدود یک بیلیون رایانه، استفاده از این تجهیزات در موارد حساس تر و پر خطرتری از قبیل بانکداری و یا کنترل از راه دور تجهیزات و تاسیسات حیاتی نیز افزایش پیدا کرده است.

حملات اخیر به شرکت گوگل که در نتیجه آن این شرکت فعالیتهای خود را در چین متوقف کرد و همچنین نفوذ هکرها به شبکه برق آمریکا یکی از نتایج تهدیدهای سایبری بوده که خسارتهایی را نیز در پی داشته است.

بر اساس گزارش AP، اجلاس جهانی ایمنی سایبری که از روز دوشنبه آغاز شده و در روز چهارشنبه به پایان خواهد رسید نسبت به دیگر کنفرانسهای ایمنی در جهان کوچکتر بوده و با وجود اینکه انتظار می رفت بیش از 400 مقام رسمی و اعضای هیئت مدیره شرکتهای رایانه ای از 30 کشور جهان در آن حضور داشته باشند همزمانی این اجلاس با کنفرانس "بلک هت" در لاس وگاس از تعداد شرکت کنندگان در آن کاسته است.

روزنامه‌نگاری شهروندی با آی.فون

Posted: 03 May 2010 05:58 PM PDT

روزنامه فرانسوی لوپاریسین قابلیت گزارشگری شهروندی به نام "شما" را به برنامه خبری آیفون خود اضافه کرد.

به گزارش ایسنا، این قابلیت به خوانندگان امکان می‌دهد تصاویر، ویدیوها یا نوشته‌های خود را به لوپاریسین ارسال کنند و مطالب آنان فورا در بخش "شما" این سایت منتشر شود.

مطالب ارسال شده سپس توسط کارمندان لوپاریسین بررسی می‌شوند و ممکن است در وب‌سایت یا در نشر مکتوب این روزنامه و نسخه ملی Aujourd'hui لوپاریسین مورد استفاده قرار بگیرند.

اجازه دادن به خوانندگان برای ارسال مستقیم اطلاعات و تصاویر از طریق تلفن‌های همراهشان با توجه به بی‌واسطگی که فراهم می‌کند و امکان بررسی موقعیت جغرافیایی برای تایید مکانی که خبر از آن ارسال شده، منطقی به نظر می‌رسد.

نشریات متعدد دیگر از جمله تلگراف، سی ان ان و بیلد در حال حاضر خوانندگانشان را به ارسال مطالب خبری از طریق آیفون دعوت می‌کنند.

جریمه و ۲۰ سال زندان در انتظار هکر ای‌میل سارا پالین

Posted: 03 May 2010 05:58 PM PDT

یک دانشجوی کالج که اشتراک یاهو میل سارا پالین، نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا را هک کرده بود با مجازات بیش از 20 سال زندان و جریمه سنگین روبه‌رو است.

به گزارش ایسنا، دیوید کرنل در زمینه دسترسی غیرمجاز برای دست یافتن به اطلاعات از یک رایانه و مزاحمت برای عدالت که حداکثر مجازات 20 سال زندان دارد، محکوم شناخته شده اما در مورد کلاهبرداری الکترونیکی و سرقت هویت پس از محاکمه مجدد بی‌گناه شناخته شد.

کرنل از اطلاعات عمومی برای حدس زدن کلمه عبور اشتراک یاهوی پالین استفاده کرد. در آن زمان پالین برای استفاده از یک اشتراک ای‌میل خصوصی برای کارهای دولتی مورد انتقاد شدید قرار گرفت و کرنل برخی از ای‌میل‌های پالین را به وب سایت افشاگر "ویکی لیکس" ارسال کرد.

وکیل مدافع کرنل این حادثه را اندکی بیش از یک شوخی دانشجویی خوانده اما دادستان‌ها معتقدند اقدام این دانشجو تلاش برای کارشکنی در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری بوده است. پالین و دخترش درباره مشکلاتی که این حادثه در زندگی آنان به وجود آورد در دادگاه شهادت داده‌اند.

کرنل اکنون با 21 سال زندان و صد هزار دلار جریمه برای جرم کلاهبرداری رایانه‌یی و 250 هزار دلار جریمه برای مزاحمت برای عدالت مواجه است.

حجم اطلاعات در سال ۲۰۲۰ به ۳۵ زتابایت می‌رسد

Posted: 03 May 2010 05:58 PM PDT

بررسی اخیر انجام گرفته ازسوی IDC نشان می‌دهد که حجم دنیای اطلاعات دیجیتالی بین سال 2008 تا 2009 تا 62 درصد افزایش یافته و به حدود 800 هزار پتابایت رسیده است.

به گزارش ایسنا، همچنین طبق گزارش این شرکت پژوهشی، پیش بینی می‌شود دنیای دیجیتال که به سرعت در حال توسعه یافتن است، به 1.2 میلیون پتابایت یا 1.2 زتابایت در سال 2010 و تا سال 2020 به 35 زتابایت رشد کند. با این همه به‌نظر می‌رسد شکاف نگران‌کننده‌ای بین افزایش اطلاعات دیجیتالی و فضای ذخیره‌سازی موجود وجود داشته باشد.

بنا بر ارزیابی‌های این بررسی، اگر هر بایت از اطلاعات دیجیتالی ایجاد شده در سال 2009 ذخیره می‌شدند، 35 درصد کمبود در فضای ذخیره‌سازی موجود وجود داشت که تا سال 2020 این شکاف به بیش از 60 درصد می‌رسد.

از 35 زتابایت اطلاعاتی که انتظار می‌رود تا سال 2020 وجود داشته باشند، حدود 75 درصد کپی‌های اطلاعات اصلی خواهند بود که معرف فرصت جدید برای کاهش هزینه‌ها با استفاده از سرویس‌های داده پیشرفته مانند فشرده‌سازی و بهینه سازی ذخیره‌سازی هستند.

در پایان این گزارش تصریح شده است که رایانش ابری به بخش اساسی دنیای دیجیتال تبدیل می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که بیش از 34 درصد از کل اطلاعات دیجیتالی در سال 2020 در خدمات ابری ذخیره یا حمایت شوند.

ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت نیم درصد است

Posted: 03 May 2010 05:58 PM PDT

براساس شاخص های جهانی، ضریب نفوذ اینترنت در ایران با وجود دارا بودن بیشترین کاربر در خاورمیانه کمتر از نیم درصد است.

محمد طه خسروی کارشناس امنیت شبکه درگفت و گو با موبنا گفت: امروزه ضریب نفوذ اینترنت درکشورهای توسعه یافته از طریق شمارش تعداد پورت های اینترنت پرسرعت فعال تعیین می شود.

به گفته این کارشناس، هم اکنون حدود 380 هزار پورت اینترنت پرسرعت فعال در کشور وجود دارد که به این ترتیب ضریب نفوذ اینترنت در ایران کمتر از نیم درصد است.

وی همچنین تاکید کرد: شمارش تعداد کاربران اینترنت در آمار ضریب نفوذ محاسبه نمی شود.

خسروی ضریب نفوذ اینترنت را یکی از شاخص های توسعه هر کشور عنوان کرد و گفت: در دنیا بیش از یک میلیارد و 600 میلیون کاربر اینترنت وجود دارد که بالغ بر 500 میلیون نفر از آنها دارای اینترنت پرسرعت هستند. به این ترتیب 3/7 مردم دنیا به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.

گفتنی است، براساس آخرین آمار رسمی که از سوی شرکت فناوری اطلاعات ایران ارایه شده است، تعداد کاربران اینترنت در ایران 25 میلیون و 600 هزار نفر است که 400 هزار نفر از آنها به (ADSL) دسترسی دارند .این در حالی است که طبق بررسی موسسه تحقیقاتی IBM بر روی کاربران کشورهای جهان دانمارک با بالاترین سرعت اینترنت و کمترین قیمت بهترین خدمت را به کاربرانش ارائه می دهد و در صدر جدول مقایسه اینترنتی قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر