۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۵, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


«آلیس در سرزمین عجایب» دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد

Posted: 04 May 2010 02:15 PM PDT

فیلم فانتزی و پر سر و صدای "آلیس در سرزمین عجایب" به عنوان دهمین فیلم پر فروش تاریخ دست یافت.

به گزارش مهر از توتال فیلم جدید ترین ساخته تیم برتن فیلمساز پست مدرن آمریکایی که اقتباسی تازه از کتاب مشهور " آلیس در سرزمین عجایب" نوشته لوئیس کرول به شمار می رود ، از ماه مارس گذشته (اسفندماه) تا کنون بر پرده سینما های جهان است.

این فیلم ظرف دو ماه ونیم گذشته در مجموع 9/928 میلیون دلاردر اکران امریکای شمالی و سایر کشور های جهان فروش داشته و به این ترتیب پس از عبور از فیلم "جنگ ستارگان : قسمت دوم – تهدید شبح " در رده دهم فهرست پر فروش ترین فیلم های تاریخ سینما، جایگزین فیلم "ارباب حلقه ها : دو برج " شده است.

"آلیس در سرزمین عجایب" با نقش آفرینی جانی دپ ، هلنا بونهام کارتر و میا واسیکوفسکا با نقد های مثبتی از سوی منتقدین و مخاطبان جدی سینما مواجه شده و همین نکته روند صعودی فروش فیلم تا حد دهمین فیلم پر فروش تاریخ سینما را تعجب آور کرده است.

هر چند افزایش سالانه قیمت بلیت سینما به ویژه قیمت بالای بلیت در سالن های مجهز به سیستم نمایش سه بعدی هم تاثیر به سزایی در افزایش میزان فروش فیلم داشته است.

سه قسمت از مجموعه فیلم های "هری پاتر" ، قسمت های اول و دوم "دزدان دریایی کارائیب" ، "ارباب حلقه ها : بازگشت پادشاه" ، "شوالیه تاریکی " ، " تایتانیک" و "آواتار" در جمع ده فیلم پر فروش تاریخ سینما قرار دارند.این در حالی است که اکران "آلیس در سرزمین عجایب" همچنان ادامه دارد.

شمقدری: بودجه بنیاد بازی‌های رایانه‌ای دوبرابر می‌شود

Posted: 04 May 2010 02:14 PM PDT

معاون امور سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با بازی‌سازان از دو برابر شدن بودجه بنیاد بازی‌های رایانه‌ای خبر داد.

به گزارش فارس، «جواد شمقدری» عصر امروز با جمعی از بازی‌سازان رایانه‌ای دیدار کرد و در تریبونی آزاد نظرات، پیشنهادات و گلایه‌های آنها را شنید.

براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم پس از سخنان کوتاه «مصطفی سماوات» معاون دفتر همکاری‌های سمعی و بصری، «بهروز مینایی» عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای یک کودک 2 ساله است که باید برای رشد هرچه بهتر به آن کمک شود تا به محصول فرهنگی تبدیل کند و بتواند میوه‌های مفیدی برای جامعه داشته باشد.

وی افزود: ما در این دو سال با بودجه بسیار اندک فعالیت کردیم که قرار بود 10 میلیارد بودجه داشته باشیم، ولی در نهایت یک میلیارد به ما داده شد که در ظرف این دو سال با مشارکت بخش خصوصی حدوداً 2 میلیارد در زمینه بازی سرمایه‌گذاری شد و بیش از 20 محصول آماده و در حال آماده‌‌سازی است.

مینایی از برگزاری جشنواره تهران ـ گیم ـ فستیوال خبر داد و گفت: قصد داریم با حمایت معاونت سینمایی جشنواره تهران گیم را در مردادماه برگزار کنیم که محلی برای عرضه محصولات به صورت نمایشگاه باشد و محصولات برتر با حمایت خوبی مورد تشویق قرار بگیرد.

وی همچنین درباره پیشنهاد یکی از بازی‌سازان مبنی بر جذب سربازان گفت: درباره این مسئله در دفتر رهبری مذاکراتی داشتیم که خوشبختانه پذیرفته شد تا ما در عرصه بازی جذب سرباز داشته باشیم و بیشتر از سازمان‌های دیگر سربازان را برای صنعت گیم مورد حمایت قرار دهیم.

عضو هیئت مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به طرح‌ریزی در عرصه‌های پاتوق‌های تولید گیم، تأسیس رشته بازی در هنرستان‌ها، تولید مشاغل، آزمایشگاه تولید گیم اشاره کرد که برای عملی شدن نیاز به بودجه دارد.

به گزارش فارس، در ادامه تعدادی از بازی‌سازان و مدیران پروژه‌های گیم مسائلی پیرامون بازی و مشکلاتی که با آن روبروست را طرح کردند. سپس «جواد شمقدری» طی سخنانی اظهار داشت: از مقام معظم رهبری باید تشکر کنیم که دستور تأسیس چنین بنیادی را دادند تا پیگیری و مدیریت شود. هرکس در این رابطه سهم و مسئولیت دارد و دولت در این راستا نقش اول را دارد و در ادامه بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در این جلسه عنوان شد، قابل حل است و ضرورت داشت که گفته شود. با هماهنگی‌ آقای دیبایی جمعی با حضور شما بازی‌سازان و مدیران دیگر برگزار می‌شود و پیشنهادات را تنظیم می‌کنند تا راهکارهای اجرایی آن مشخص شود.

معاون امور سینمایی با اشاره به درج مباحثی مربوط به بازی در دفترچه سیاستگذاری سینما گفت: در این دفترچه به دلیل عدم فرصت کافی خیلی به این مباحث پرداخته نشد، ولی دغدغه ما گذاشتن چنین نشستی بود که با همت آقای فروتن برگزار شد و تصویر دقیق و جدیدی از بازی کشورمان پیدا کردم.

شمقدری با بیان این مطلب که بازی مثل دیگر محصولات دیگر غربی مبتنی بر تفکر و اقتضائات دوران مدرنیته است، گفت: نباید با این مسئله ساده روبرو شویم و نسبت آن را با غرب و فرهنگ خودمان لازم است که بسنجیم که این به عهده گروه‌های پژوهشی است که متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته است. تجربه و شناخت شما در چنین شرایطی مقدمه‌ای است که بدانیم می‌خواهیم در مواجه با بازی چه کنیم و چه هدفی داریم.

وی ادامه داد: ما باید از نگاه فردگرایانه بازی غربی فاصله بگیریم و درست بالعکس به شیوه‌های ایرانی و اسلامی خودمان کار کنیم. یکی از شیوه‌هایی که در جذاب کردن بازی غربی استفاده می‌شود، استفاده اغراق‌آمیز از خشونت است و اینکه بازی کننده خود را عنصر برتر تلقی می‌کند و با نگاه تحقیرآمیز و توهین‌آمیز به خصوص در مورد قومیت‌های دیگر برخورد می‌کند یا مثلا در مورد درگیری خیر و شر به خصوص در بازی‌های آخرالزمانی اگر با رویکرد بازی‌های غربی وارد شویم، به بیراهه رفته‌ایم، چرا که ما نگاهمان نوع دیگری است و در همه چیز قصد اصلاح و بازگشت به خیر وجود دارد.

شمقدری به ویژگی‌هایی اشاره کرد که مفاهیم بازی‌های ایرانی باید داشته باشند. وی افزود: بهترین مسیر این است که ببینیم بازی‌های گذشته‌مان چگونه بوده؟ یکی از این ویژگی‌ها جمعی بودن بازی‌هاست و امروز ما باید بازی‌ها را به گونه‌ای طراحی کنیم که به سمت بازی‌های جمعی برود و از بازی‌های تک نفره پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: همچنین باید در این بازی‌ها به مهارت‌های زندگی پرداخته شود و این مهارت‌ها برای بازیکن ایجاد شود و همچنین این بازی سلامت روحی و جسمی بازی کننده را تأمین کند که دچار خستگی و افسردگی نشود و رویکرد مفرح و نشاط‌آور داشته باشد.
وی افزود: مسأله برد و باخت و موفقیت چیزی است که شاکله یک بازی را تشکیل می‌دهد، ولی روحیه ما به گونه‌ای است که حاضر نیستیم به هر قیمتی ببریم و نباید خیلی به برد و باخت اهمیت دهیم بحث خلاقیت و تفکر جایگاه ویژه‌ای در بازی‌های ما باید داشته باشد و در اولویت اول ما قرار بگیرد.

شمقدری تأکید کرد: بازی‌های یارانه‌ای باید هویت ملی و فرهنگی دینی خودمان را پیدا کند و ما در مواردی شاهد هستیم که گیم‌هایی که برگرفته از فرهنگ ماست، ولی نوع معماری، لباس و شکل و قیافه غربی دارد.

وی افزود: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای وظایف سنگینی دارد و ما در این عرصه آنچنان که باید و شاید کاری نکرده‌ایم و اینکه این بنیاد با توجه به صحبت‌هایی که شد نیاز به بازنگری دارد.

وی همچنین گفت: در کمیسیون دولت و شورای هنر رویکرد مثبت و مساعدی نسبت به جایگاه بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد و در برنامه‌های ما این امر لحاظ خواهد شد؛ ضمن اینکه در قدم اول بودجه بنیاد بازی‌های رایانه‌ای دو برابر شده و با همت دوستان ساختمان خوبی نیز برای این بنیاد در نظر گرفته شده است.

جواد شمقدری چهار حوزه حمایتی معاونت سینمایی را برشمرد و گفت: ما از بازی‌سازان در 4 حوزه معنوی، فکری، محتوایی حمایت خواهیم کرد. همچنین در بخش آموزش به لحاظ ارتقای کیفی فنی و هنری آثار در بحث مالی و سرمایه‌گذاری و همچنین عرصه تبلیغات و پخش این آثار حمایت خواهیم کرد.

«محمد بی‌طرف» قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای نیز ضمن تشکر از فعالیت‌های فروتن و حضور جواد شمقدری در جمع بازی‌سازان گفت: در دو سال فعالیت بنیاد هدف ما تعامل با تولید کنندگان و دست‌اندرکاران بازی بوده و همواره تلاش کرده‌ایم که در این عرصه پیشنهادات و انتقادات دوستان را بشنویم و جامه عمل بپوشانیم.

قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های یارانه‌ای افزود: نسل تولیدکننده بازی جوان و خلاق هستند و توقع و توان بالایی دارند و ما همواره سعی کرده‌ایم که تمام تلاشمان را در جهت برآورده کردن نیازهای آنها به کار بگیریم.

وی افزود: ما انتظار داریم که مدیران ارشد با تأمین اعتبار و برنامه‌ریزی مدبرانه خود جریان رشد بازی را سرعت بخشند و جهت‌دهی کنند.

«دوستت دارم»، ویروسی که در اینترنت ۱۰ ساله شد

Posted: 04 May 2010 02:14 PM PDT

ویروس معروف "لاوباگ" که با آلوده کردن بیش از 50 میلیون رایانه نقطه عطف مهمی در تحول بدافزارها به شمار می‌رود، 10 ساله شد.

به گزارش ایسنا، هنگامی که این ویروس 10 سال پیش منتشر شد کاربران تصور می‌کردند که واقعا یک نامه عاشقانه دریافت کرده‌اند، فایروال‌های شخصی فعال نبوده و ضمیمه‌های قابل اجرا در درگاه‌های ای‌میل مسدود نمی‌شدند.

شرایط آن زمان به ویروس لاوباگ اجازه داد با آلوده کردن میلیون‌ها رایانه در جهان در عرض یک هفته، حدود پنج تا هشت میلیارد دلار خسارت به بار بیاورد.

شرکت امنیتی MessageLabs که اکنون به مالکیت سیمانتک درآمده یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که ویروس لاوباگ را در چهارم ماه می سال 2000 شناسایی کرده و شاهد رشد این ویروس ارسال شونده انبوه از یک در هزار ای‌میل به یک در 28 ای‌میل بود.

ویروس‌نویسان از تکنیک مهندسی اجتماعی برای ارسال این ویروس به شکل فایل ضمیمه متنی در ای‌میلی که حاوی عنوان فریب‌آمیز "دوستت دارم" بود، استفاده کرده بودند و هنگامی که کنجکاوی گیرندگان باعث می‌شد ضمیمه را باز کنند، اسکریپت ویژوال بیسیک مخربی خود را به نشانی‌های ای‌میل موجود در کتاب آدرس آنان ارسال می‌کرد.

این ویروس محصول زمانی بود که دورنمای تهدید به جای جرائم سازمان‌یافته تحت تسلط حملات هکرهای تازه‌کار بود و همانند امروز انگیزه‌های مالی در میان نبودند.

شواهدی عینی از آنچه معروف به «وب معنایی» است

Posted: 04 May 2010 02:14 PM PDT

خبرگزاری فارس - در مورد وب معنایی اجتماعی اگر چه به مسائل و جنبه های مختلفی اشاره شده و کارشناسان و صاحب نظران هر یک در این زمینه به نکاتی اشاره می کنند، اما هنوز هم ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش فارس،‌ یکی از مشکلات اساسی و اصلی که در این زمینه وجود دارد آن است که هیچ مدل عملی برای بهبود درک عمومی در این زمینه هنوز پیشنهاد نشده و در صورتی که مواردی هم مطرح گردیده در آن همه ابهامات موجود برطرف نشده است.

به طور کلی سه رویکرد اجتماعی برای حل مشکلات کاربران در زمینه درک روش شناسی وب معنایی و نحوه تکامل آن وجود دارد. راه اول آن است که کاربران بتوانند اطلاعات را طبقه بندی و رده بندی کنند. با استفاده از ابزار تحلیل شبکه ای اجتماعی موسوم به SNA همراه با امکانات مختلفی که برای تجزیه و تحلیل خودکار اطلاعات وجود دارد،‌ می توان به این مهم دست یافت و اطلاعات را بر مبنای برچسب های مختلف طبقه بندی و دسته بندی کرد.

روش یا راه حل دوم ان است که مجموعه ای از روش شناس ها و متخصصان علم دسته بندی و طبقه بندی به طور دستی و غیرخودکار برچسب های خلق شده توسط کاربران را با استفاده از این دیتا و اطلاعات تجزیه و تحلیل کنند و طبقه بندی دقیق تر و مناسب تری به وجود آورند.

سومین راه حل هم ایجاد سیستمی است که به طور خودکار عمل کرده و خود را اداره کند و کاربران آن خود قادر به ایجاد دسته بندی ها و طبقه بندی های مورد نیازشان در طول زمان و به شیوه ای ارگانیک و سازمان یافته باشند.

به هر حال هیچ یک از این راه حل ها نیز به خودی خود کامل یا نهایی نیستند و برای رسیدن به یک نتیجه قطعی در این زمینه نیازمند گذشت زمان و صرف وقت بسیار بیشتر هستیم.

این روزها شبکه های وب معنایی اجتماعی نیز به طور گسترده در حال شکل گیری هستند. البته این شبکه ها هنوز در مراحل ابتدایی تکوین و شکل گیری هستند، اما نمونه هایی از آنها به وجود آمده که بررسی نحوه عملکرد و کارکرد آنها ما را با آینده پدیده وب معنایی اجتماعی آشنا می کند.

DBpedia یکی از این سایت هاست که با هدف استخراج اطلاعات سازماندهی شده از سایت ویکی پدیا راه اندازی شده و تلاش می کند اطلاعات استخراج شده را به شیوه ای نظام مند و دقیق در معرض دید کاربران مشتاق قرار دهد. DBpedia به شما امکان می دهد تا سوالات پیچیده ای را مطرح کنید و مجموعه های متنوع دیتا بر روی وب را به اطلاعات موجود در ویکی پدیا مرتبط کرده و در نهایت مجموعه ای تکمیلی از اطلاعات و دیتا به وجود آورید.

SIOC از جمله دیگر سایت های وب معنایی اجتماعی است که روش هایی برای برقراری ارتباطات متداخل میان وبلاگ ها، مجامع آنلاین، فهرست های ایمیل به وجود می آورد. در این سایت از روشی اختصاصی و منحصر به فرد برای طبقه بندی اطلاعات استفاده می شود که استانداردی متن باز برای دسترسی راحت به اطلاعات و سازماندهی آنهاست.
در این استاندارد متادیتاها نقش مهمی بازی می کنند و این متادیتاها برای غنی سازی پلاتفورم های وبلاگ نویسی، سیستم های مدیریت محتوا و غنی سازی شیوه های جستجو هم به کار گرفته می شوند.

Stumpedia یک پروژه اجتماعی و تلاش دسته جمعی مبتنی بر مشارکت انسانی و روش های نوین دسته بندی و طبقه بندی اطلاعات است. در این سایت اطلاعات طبقه بندی، فهرست بندی و سازماندهی شده و خود وب نیز برای تکمیل اطلاعات مجددا مرور می شود. هدف از راه اندازی این سایت به صراحت ارتقای وب معنایی اجتماعی اعلام شده است.

Semandeks سایت دیگری است که از شیوه های مشابه برای ایجاد مجموعه های دانش در دنیای وب معنایی استفاده می کند. مهم ترین نقطه قوت این سایت رابط کاربری آن است که نسبت به نمونه های مشابه دقت و قوت بیشتری دارد.

Twine سایت دیگری در دنیای وب معنایی اجتماعی است که امکانات مجامع آنلاین، ویکی ها،‌دیتابیس های آنلاین، گروه های خبری ،‌نرم افزارهای هوشمند تجاری و اداری را با یکدیگر ترکیب کرده و به طور خودکار به جستجوی اطلاعات، ذخیره سازی آنها، کشف روابط منطقی اطلاعات با یکدیگر و در نهایت انتشار آنها می پردازد.

البته اینها تنها نمونه های محدودی از سایت های وب معنایی اجتماعی بود و انتظار می رود طی سال های آینده شاهد رشد هر چه بیشتر این سایت ها باشیم.

ارتباط خوانندگان واشنگتن پست با خبرنگاران در جلسات ویدئویی زنده

Posted: 04 May 2010 02:14 PM PDT

واشنگتن پست با جلسات پرسش و پاسخ زنده جدیدی که ظرف چند ماه آینده در وب‌سایت خود ارایه می‌کند، ویدیوی آنلاین را به سطح جدیدی خواهد رساند.

به گزارش ایسنا، دبیر بخش فعالیت‌های تعاملی و اجتماع واشنگتن پست در یک گفت‌وگوی خبری با اشاره به ابتکار جدید این روزنامه اظهار کرد: احتمالا صدها خبرنگار در جلسات ویدیویی زنده شرکت می‌کنند.

به گفته استراس، این ایده از جلسه پرسش و پاسخ متنی که مدتی است در وب‌سایت این روزنامه قرار دارد، شکل گرفته است. خبرنگاران سال‌هاست که جلسه پرسش و پاسخ زنده در قالب متن با مخاطبان داشته‌اند، بنابراین اکنون این دو با یکدیگر همراه شده‌اند تا مخاطبان بتوانند پرسش‌هایشان را ارسال کرده و خبرنگاران به‌صورت ویدیویی پاسخ دهند.

او ابراز امیدواری کرده که خبرنگاران در تمامی مراحل تولید خبر از جمله صحبت با منابع یا خبرنگاران دیگر در جلسات ویدیویی زنده شرکت کنند.

در حال حاضر 40 پرسش و پاسخ معمولی در این وب‌سایت قرار دارد و انتظار می‌رود تمامی آن‌ها در آینده نزدیک به چت ویدیویی تبدیل شوند. این ویدیوها در هر جایی که ممکن است خواننده در جست‌وجوی وبلاگ‌ها یا مقالات باشد، موجود خواهند بود و برای تحقیقات آینده یا اهداف مربوط در سایت آرشیو می‌شوند.

بازگردانده شدن نشانی جی‌میل به کاربران انگلیسی گوگل

Posted: 04 May 2010 02:14 PM PDT

کاربران انگلیسی سرویس ای‌میل گوگل اکنون می‌توانند پسوند نشانی ای‌میل خود را از googlemail.com@ به gmail@ تغییر دهند.

به گزارش ایسنا، سرویس ای‌میل رایگان گوگل یک سال پس از راه اندازی شدن در انگلیس از جی‌میل به گوگل میل تبدیل شد و جز نخستین مشترکان این سرویس که نشانی جی‌میل را در اختیار داشتند، مشترکان بعدی از پسوند گوگل میل استفاده می‌کردند.

اما به دلیل وجود دعوای حقوقی میان گوگل و شرکتی که مدعی بود دارنده حق استفاده از نام جی‌میل است، به کاربران انگلیسی این سرویس که در ماه آوریل سال 2004 راه‌اندازی شد، پس از ماه اکتبر 2005 نشانی googlemail.com@ داده شد.

گوگل فاش نکرده پس از پنج سال اختلاف برای استفاده از نام جی‌میل چه اتفاقی در دعوای حقوقی افتاد؛ با این همه این موتور جست‌وجو در وبلاگی اعلام کرد که از این هفته هر کسی که برای اشتراک در سرویس ای‌میل این شرکت تقاضا کند، پسوند gmail@ داده می‌شود.

به گفته مهندس نرم‌افزار گوگل در وبلاگ جی‌میل، از آنجا که جی‌میل نسبت به گوگل میل 50 درصد کمتر کاراکتر دارد، ارزیابی می‌شود این تغییر نام، صرفه‌جویی در وارد شدن 60 میلیون ضربه کلید در روز را موجب شود.

طبق اعلام گوگل، کاربران انگلیسی دارنده نشانی گوگل میل درصورت تمایل می‌توانند پسوند نشانی ای‌میل خود را تغییر دهند و این تغییر تاثیری برروی تنظیمات یا کارکرد اشتراک آنان نخواهد داشت.

پارک فن‌آوری اطلاعات کیش ایجاد می‌شود

Posted: 04 May 2010 02:07 PM PDT

امروزه پارک‌های علم و فن‌آوری در سراسر جهان با هدف تسهیل رشد و توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان توسعه یافته‌اند که با پشتیبانی و حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه فن‌آوری‌های نوین ریسک اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش می‌دهند.

فرهاد ساده - مدیر پیشین برج فن‌آوری اطلاعات کیش - در گفت‌وگو با ایسنا، از ایجاد پارک فن‌آوری اطلاعات کیش خبر داد و گفت: پارک فن‌آوری اطلاعات یکی از موضوعات مهمی است که در دست پیگیری بوده و نیازمند مطالعات مورد نیاز است.

به گفته او جزیره کیش نیز با هدف تحقق جزیره هوشمند و همچنین ایجاد و توسعه خوشه صنعتی ICT بر آنست تا با ایجاد پارک فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات از توسعه صنایع نوین و دانش‌بنیان در حوزه ICT حمایت کند.

ساده درباره دیگر اهداف پارک فن‌آوری اطلاعات اظهار کرد: تجاری‌سازی تحقیقات و تحقق ارتباط بخش‌های تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی در حوزه ICT، حمایت از شرکت‌های متکی بر دانش فنی و جذب سرمایه‌های بین‌المللی و داخلی و حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط فن‌آوری و پشتیبانی از مؤسسات و شرکت‌های تحقیقاتی و مهندسی نوآور با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از جمله مهم‌ترین اهداف است.

به گزارش ایسنا چندی پیش مدیر کل نظارت و ارزیابی فن‌آوری وزارت علوم هم درباره عملکرد سالانه پارک‌های علم و فن‌آوری و مراکز رشد سراسر کشور گفته بود: تعداد واحدهای فن‌آور با 19 درصد رشد نسبت به سال 87 به هزار و 968 واحد و تعداد خروجی‌های موفق با 52 درصد رشد به 287 مورد و تعداد اختراعات ثبت شده با 65 درصد رشد به 400 مورد و تعداد خروجی‌های ناموفق با 160 درصد رشد منفی به 135 مورد رسیده است.

هادی نظرپور گفته بود: در سال گذشته حدود 17 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای فن‌آور مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد اختصاص داده شده و در راستای مطالعه احداث پارک علم و فن‌آوری 20 میلیارد ریال اعتبار برای 31 پروژه مطالعاتی اختصاص داده شده است که البته این مبلغ تنها جهت انجام مراحل مطالعاتی و اولیه احداث این مراکز است.

به اعتقاد مدیر کل نظارت و ارزیابی فن‌آوری وزارت علوم نوسازی ساختار و سازمان کارآمد برای توسعه فن‌آوری، ترویج فرهنگ‌سازی برای توسعه فن‌آوری، ایجاد وحدت رویه در اتخاذ سیاست‌ها و خط مشی گذاری، بهره‌مندی از تجارب موفق جهانی، ‌پایش و ارزیابی پارک‌ها و مراکز رشد، تعدیل وابستگی پارک‌ها و مراکز رشد به بودجه‌های دولتی، توسعه روابط بین‌المللی، بهره‌گیری از تجارب پارک‌ها و مراکز رشد موفق برای توسعه فن‌آوری کشور و توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌های فن آوری و توسعه سیاست‌های مکانیزه از برنامه‌های اجرایی پیشنهادی سال جاری در جهت ارتقای سطح کیفی پارک‌ها و مراکز رشد سراسر کشور است.

افزایش فشار بر آیکان برای تایید دامنه سایت‌های مستهجن

Posted: 04 May 2010 02:07 PM PDT

شرکت رجیستری ICM Registry که تقاضای ایجاد پسوند اینترنتی تریپل ایکس را کرده از آیکان - سازمان تخصیص‌دهنده نام‌ها و شماره‌های اینترنتی - درخواست کرد تقاضایش را بدون تاخیر بیش‌تر مورد تایید قرار دهد.

به گزارش ایسنا، بنابر استدلال این شرکت، پسوند اینترنتی تریپل ایکس باید برای استفاده توسط سایت‌های مستهجن مورد تایید قرار بگیرد تا والدین و شرکت‌ها به‌راحتی این سایت‌ها را تشخیص داده و به‌صورت خودکار سایت‌های دارنده این پسوند را فیلتر کنند.

با این همه این استدلال با مخالفت گروه‌های مذهبی مواجه شده که معتقدند این نام دامنه عمومی منطقه قرمز جهانی را برای اینترنت ایجاد خواهد کرد.

سایرین نیز استدلال می‌کنند اگر دامنه تریپل ایکس فقط داوطلبانه است، اینگونه سایت‌ها هم‌چنان می‌توانند از دامنه com. استفاده کنند، درنتیجه درصورت تایید شدن این دامنه توسط آیکان والدین حس امنیت کاذبی خواهند داشت.

شرکت ICM Registry برای نخستین بار تقاضا برای این نام دامنه را شش سال قبل ارایه کرد و آیکان این تقاضا را در سال 2005 مورد تایید قرار داده و با این شرکت در ارتباط با مفاد فنی و تجاری ثبت این نام توافق کرد.

اما آیکان تصمیم خود را در ماه مارس 2007 لغو کرد و یک هیات بازبینی مستقل مامور بررسی علت تغییر تصمیم آیکان شد و نتیجه گرفت که این سازمان تحت فشار دولت آمریکا بوده است.

این شرکت ثبت نام دامنه اکنون برای مذاکره با آیکان درباره مفاد خاص این توافق اعلام آمادگی کرده است. طبق گزارش‌های قبلی، ممکن است آیکان تصمیم بگیرد اصلا به این دامنه رای ندهد و به گفته راد بک استرام، مدیر اجرایی این سازمان، مخالفت عمومی با این نام دامنه هم‌چنان سنگین است.

اعلام برندگان جایزه وبی ۲۰۱۰: توییتر برترین شبکه‌ی اجتماعی

Posted: 04 May 2010 02:07 PM PDT

برندگان چهاردهمین جوایز سالانه وبی که به اسکار اینترنت نیز معروف بوده و همه ساله برای تقدیر از بهترین‌های اینترنت از سوی مردم و متخصصان برگزیده می‌شوند، اعلام شد که در میان برندگان نام توییتر نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش ایسنا، جوایز وبی که ازسوی آکادمی بین‌المللی هنرها و علوم دیجیتال - گروهی متشکل از 550 عضو - معرفی می‌شود، از بهترین‌های اینترنت در چهار شاخه وب‌سایت‌ها، تبلیغات تعاملی، فیلم و ویدیوی آنلاین و موبایل تقدیر می‌کند.

در جوایز وبی امسال راجر ابرت، منتقد فیلمی که پس از جراحی سرطان قدرت تکلم خود را از دست داده اما با وبلاگ خود در وب‌سایت "شیکاگو سان تایمز" صدای آنلاین قدرتمند و جدیدی یافته است، به‌عنوان شخص سال برگزیده شد.

همچنین جایزه دستاورد یک عمر فعالیت به وینتون سرف، یکی از پدران بنیانگذار اینترنت رسید که در فن‌آوری ارتباطات خود در دانشگاه استنفورد پیشگام شد.

جز جوایز دستاورد ویژه، وبی در شاخه‌های متنوع برندگانی را انتخاب کرد که با هر دو رای عمومی و رای کارشناسان انتخاب شده بودند. در این شاخه‌ها سایت نیویورک تایمز با دریافت پنج جایزه از جمله جوایزی از سوی آکادمی و مردم جزء برنده‌های برتر شناخته شد.

وب‌سایت رسمی جیم کری، برنده بهترین وب‌سایت مشهور یا سرگرمی و "پروژه مصاحبه" دیوید لینچ، فیلم‌ساز برنده بهترین مجموعه مستند و وب‌سایت Make it Right Foundation برد پیت نیز برنده بهترین وب سایت فعال شد.

توییتر برنده بهترین شبکه اجتماعی، فوراسکوئر برنده شبکه اجتماعی موبایل و هولو برنده پهنای باند شد. هم‌چنین وب‌سایت نیویورک تایمز جایزه بهترین نوشته و بهترین سایت مجله را دریافت کرد، در حالی که Mashable.com به‌عنوان بهترین وبلاگ کاری و بهترین وبلاگ فرهنگی برنده شد و آسوشیتدپرس نیز به انتخاب عمومی برای پوشش زنده مراسم تحلیف باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا برنده وبی شد.

برندگان جوایز امسال وبی جایزه خود را در 14 ماه ژوئن طی مراسمی در شهر نیویورک دریافت خواهند کرد.

مطبوعات خود را جدی نگرفته‌اند؟

Posted: 04 May 2010 02:06 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - در حالیکه کارشناسان حوزه ارتباطات از تعداد کم مخاطبان روزنامه‌ها در ایران گله‌مندند و به اذعان همان‌ها روزنامه در ایران مخاطبان خاص محدودی دارد، این سوال وجود دارد که چرا شریان اطلاع‌رسانی در ایام تعطیل که در کشور ما روزهای متعددی را شامل می‌شود، همچون تعطیلات طولانی نوروز، برروی همین عده محدود نیز بسته می‌شود؟ در حالیکه اکثر روزنامه‌های پرتیراژ و مخاطب جهان در تعطیلات آخر هفته نیز با شرایط خاص چنین روزی منتشر می‌شوند.

مطبوعات به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی در دنیای کنونی به عنوان یکی از وسایل ارتباط جمعی هستند که با وجود اطلاع‌رسانی آنلاین و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی هنوز جایگاه خود را حفظ کرده‌اند که این بیانگر تاثیر این نوع رسانه در روشنگری اذهان مخاطبان است.

در کشور ما به گفته معاون مطبوعاتی و امور اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تا پایان سال 88، 3 هزار و 700 نفر برای انتشار نشریات مجوز گرفتند که بیش از 3 هزار و 100 عدد منتشر می‌شود.

با وجود تعداد بالای نشریات فعال به اذعان مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور در مجموع در سطح عمومی، روزنامه‌های سراسری تیراژی حدود 300 تا 330 هزار نسخه در روز دارند. این در حالیست که مسوولان افق تیراژ 18 میلیون در روز را متصور هستند.

اما چطور می‌توان به این نقطه رسید در حالی که به گفته سیداحسان قاضی‌زاده پرتیراژترین روزنامه‌ها با تیراژ واقعی کمتر از 400 هزار نسخه منتشر می‌شوند و جالب‌تر آنکه دو هفته در سال به خواب عمیقی می‌روند؛ آنچنان عمیق که در روزهای نخستین انتشار کمترین محتوای تولیدی را منتشر کرده و بیش‌تر با منبع و بی‌منبع با نقل قول از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری صفحه می‌بندند.

مسائل اقتصادی عامل بازدارنده انتشار روزنامه

آنچه مسوولان نشریات را از انتشار در تعطیلاتی همچون روزهای ابتدایی سال که می‌تواند اعلام‌ کننده امور جدید در سال پیشرو باشد، باز می‌دارد، مسائل اقتصادی است که برای رفع آن نیاز به حمایت مسوولان در معاونت مطبوعاتی و امور اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی الزامی دیده می‌شود.

بیژن نفیسی ـ مدرس روزنامه‌نگاری ـ در گفت‌وگو با ایسنا درباره تعطیلات طولانی مدت روزنامه‌ها در طول سال گفت: در کل همه مطبوعات به انتشار مستمر و حفظ ارتباط با مخاطب تمایل دارند.

به عقیده او منتشر نشدن روزنامه ها در تعطیلات به مسائل اقتصادی برمی‌گردد. به طور مثال در نوروز از آنجائیکه سفر مردم باعث جابه‌جایی تراکم جمعیت از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک می‌شود، شهرهای کوچکی که تیراژ فروش روزنامه‌ها در آن‌ها بسیار پایین است، فروش در شهرهای بزرگ نیز پایین می‌آید.

وی معتقد است بنابر شرایطی که در ایام تعطیلات پیش می‌آید، روزنامه‌ها در تیراژ پایین منتشر خواهند شد اما هزینه‌ی توزیع بدون تغییر می‌ماند. بنابراین هزینه‌ی حاصل از تک فروشی روزنامه پاسخگوی هزینه‌های چاپ و توزیع نبوده و صاحبان روزنامه‌ها ضرر خواهند کرد.

او ادامه داد: نداشتن تمایل صاحبان آگهی برای انتشار در روزهای تعطیل به دلیل نبود مخاطب از دلایل منتشر نشدن روزنامه‌ها در تعطیلات نوروز است که برای مواجه نشدن با ضرر مالی الزامی به نظر می‌رسد.

حفظ ارتباط مستمر روزنامه‌ها با مخاطب

نفیسی تاکید کرد: تمام مشکلات مطرح شده نباید تاثیری بر جریان اطلاع‌رسانی در حوزه‌ی رسانه‌ی مکتوب بگذارد. زیرا در روزهای تعطیل نیز دنیا به کار خود ادامه می‌دهد پس باید ارتباط مستمر روزنامه‌ها با مخاطب حفظ شود و پیگیری و تحلیل اخبار در اختیار مردم حتی در سفر قرار گیرد.

اما دکتر مهدی فرقانی ـ استاد ارتباطات - معتقد است: اینکه با منتشر نشدن دو هفته‌ای، مطبوعات فلسفه‌ی وجود خود را از بین می‌برند تعجب برانگیز است.

وی با بیان اینکه در هیچ جای جهان انتشار روزنامه‌ها دو هفته تعطیل نمی‌شود، اظهار کرد: در ایام تعطیلات مردم وقت بیش‌تری برای مطالعه دارند و بهره‌برداری از این بستر مستلزم درک این موضوع از سوی مسوولان و ایجاد فرهنگ آن در بین مخاطب است. البته نمی‌توان محدودیت مطبوعات همچون فعال نبودن سیستم توزیع در تعطیلات ابتدای سال نو را نادیده گرفت.

فرقانی تصریح کرد: برای حل مشکل نبود سیستم توزیع در روزهای تعطیل باید قبل از تعطیلات تمهیداتی اندیشید تا باعث توقف انتشار نشود. زیرا این امر در دنیای ارتباطات قابل توجیه نیست.

او ابراز امیدواری کرد: سال 89 آخرین سال تعطیلی مطبوعات به مدت دو هفته باشد، سنتی که در چند دهه اخیر به تدریج پایه‌گذاری شد. پیش از انقلاب در تعطیلات دو هفته‌ای آغاز سال نو، روزنامه‌ها بعد از دو روز تعطیلی به دلیل تعطیلی سازمان‌های دولتی و دشواری تولید محتوا به این خاطر در صفحات کمتر منتشر می‌شدند.

مطبوعات هم خود را جدی نگرفته‌اند

وی تاکید کرد: اگر مردم بتوانند دو هفته منتشر نشدن روزنامه‌ها و دیگر نشریات را تحمل کنند، این سوال پیش می‌آید که شاید دلیل اقبال کم مردم به مطبوعات این است که مطبوعات هم خود را جدی نگرفته‌اند. غیرممکن است روزنامه با نداشتن استمرار انتشار تشخص خود را حفظ کند.

او در بیان کمک‌های دولتی برای انتشار روزنامه‌ها در تعطیلات نوروز با تاکید بر اینکه بخش دولتی نباید در انتشار دخالت داشته باشد، گفت: وزارت ارشاد می‌تواند در توزیع به روزنامه‌ها کمک کند، سیستم توزیع در کشور ما باید اصلاح شود زیرا بسیار مشکل دارد به نحوی که هزینه‌های زیاد را به موسسه‌های مطبوعاتی تحمیل می‌کند. این هزینه‌ها با تمهیداتی توسط معاونت مطبوعات و امور اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل جبران است.

حسین عبداللهی - سردبیر یک روزنامه - نیز درباره زمان انتشار این روزنامه در ابتدای سال 89 به خبرنگار ایسنا گفته بود: ما دوست داریم روزنامه را در هفته دوم فروردین‌ماه منتشر کنیم و شریان اطلاع‌رسانی را قطع نکنیم، اما از آنجایی‌که روزنامه به همراه چند روزنامه دیگر در بخش غیردولتی توزیع می‌شود و در ایام تعطیلات روزنامه‌های دیگر منتشر نمی‌شوند، لذا هزینه‌های توزیع برای ما سنگین و غیرقابل پرداخت می‌شود.

وی افزوده بود: برای این منظور نیازمند مساعدت معاونت مطبوعاتی و امور اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا با تدابیری همچون توزیع روزنامه آرمان به همراه روزنامه دولتی ایران که درنتیجه از نظر هزینه‌ای آرمان را در مضیغه نمی‌گذارد، امکان اطلاع‌رسانی در روزهای تعطیل را برای ما فراهم کنند تا روزنامه‌های غیردولتی نیز در اختیار مردم باشند. اما این روزنامه نیز بعد از پایان دو هفته تعطیلات انتشار را از سر گرفت.

با همه این تفاسیر آنچه از اقدام معاونت مطبوعاتی و امور اطلاع‌رسانی برمی‌آید اینکه به انتشار روزنامه‌ها در ایام تعطیلات نوروز راغب است، شاهد این مدعا تشویق روزنامه‌های ایران و خبرجنوب که در آن روزها منتشر شدند، است. ایران به عنوان روزنامه‌ای دولتی که از امکانات توزیع دولتی بهره می‌برد و خبرجنوب یک روزنامه غیردولتی که به این ترتیب واقعا جای تشویق دارد.

گوگل فروشگاه کتاب آنلاین راه‌اندازی می‌کند

Posted: 04 May 2010 02:06 PM PDT

گوگل به‌زودی فروش کتاب‌های الکترونیکی را که کاربران می‌توانند برروی هر رایانه لوحی از جمله آی‌پد بخوانند، آغاز می‌کند.

به گزارش ایسنا، گوگل تا پایان ماه ژوییه فروشگاه کتاب دیجیتالی آنلاین Editions را راه‌اندازی می‌کند که در قفسه‌های مجازی آن کتاب‌هایی با داشتن اجازه از ناشران دارنده کپی‌رایت آن‌ها، عرضه می‌شوند.

بر اساس این گزارش، کتاب‌های خریداری شده از گوگل و شرکای این شرکت در هر دستگاهی که مرورگر وب دارد، از جمله تلفن‌های هوشمند و شمار رو به رشدی از کتابخوان‌های الکترونیکی و رایانه‌های شخصی قابل دسترس خواهد بود.

این غول اینترنتی در سال 2006 از ناشران دعوت کرد کتاب‌هایشان را برای خوانده شدن به صورت آنلاین بفروشند؛ از آن زمان پیشرفت‌های صورت گرفته در فن‌آوری مرورگر وب این کار را عملی کرده است.

کتاب‌فروشی Editions از پروژه جنجالی Google Book Search که هدف آن دسترس‌پذیر کردن آنلاین تمامی آثار نوشته شده جهان از جمله عناوین به چاپ رسیده است، کاملا جدا است.

گوگل با این اقدام به‌عنوان یک مدعی قدرتمند به بازار پررقابت کتاب‌های الکترونیکی وارد می‌شود که در حال حاضر شاهد رقابت سنگین میان اپل و آمازون است.

سرمایه‌گذاری ۳۹ میلیون دلاری گوگل در انرژی بادی

Posted: 04 May 2010 02:06 PM PDT

غول اینترنتی گوگل که فعالیتش را به دنیای تلفن‌های همراه و نقشه‌های جهان، اقیانوس‌ها و ستاره‌ها گسترش داده، 39 میلیون دلار در دو شرکت بادی داکوتای شمالی سرمایه‌گذاری کرد.

به گزارش سرویس ایسنا، این نخستین سرمایه‌گذاری مستقیم گوگل در ابعاد بزرگ در یک پروژه انرژی سبز است.

طبق اعلام این شرکت، نیروگاه‌های بادی ساخته شده توسط NextEra Energy Resources الکتریسیته کافی برای تامین برق 55 هزار خانه تولید می‌کنند. این اقدام تغییر جهتی در استراتژی گوگل است که پیش از این از طریق شرکت‌های نوپا به‌دنبال سرمایه‌گذاری در انرژی قابل احیا بود.

گوگل به‌واسطه دیتاسنترهای این شرکت یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان الکتریسیته جهان است که محل نگه‌داری میلیون‌ها سرورند؛ این شرکت اوایل سال جاری آزمایش شبکه پهنای باند فیبری پرسرعت خود را در آمریکا آغاز کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر