۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۱, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


اتفاق بزرگ: گوگل تلویزیون را به اینترنت می‌رساند

Posted: 21 May 2010 11:18 AM PDT

همشهری‌آنلاین - گوگل می‌خواهد تلویزیون را به اینترنت متصل کند. این یک اتفاق مهم در عرصه ارتباطات است.

اگر این امر از سوی گوگل رخ دهد برای نخستین بار است که همه امور ارتباطی در یک اینترفیس دنبال‌ می‌شود.

گوگل اعلام کرده که "گوگل تی وی" با استفاده از سیستم عامل اندروئید (Google Android) در آینده نزدیک به عنوان پلی ارتباطی میان تلویزیون و اینترنت عمل خواهدکرد.

پس حالا مشخص می‌شود که چرا گوگل یک تنه احساس کرده بود که دنیا به یک سیتم عامل دیگر نیاز دارد و اندروئید را خلق کرده بود. بی‌تردید رویاهای گوگل با اندروئید طولانی‌تر از اینها خواهد شد:

- باید در کوتاه مدت منتظر این بود که کومپایلرهای اندروئید پرقدرت‌تر شود؛

- اندروئید اوتوآپدیت شود؛ همینطور اپلیکشن‌ها هم اوتوآپدیت باشند؛ مثل وضعیتی که گوگل کروم الان دارد؛

- گوگل به دنبال سازگارترسازی اندروئید با طیف گسترده‌ای از اپلیکشن‌ها باشد (قابلیت نصب اپلیکشن‌های مختلف - و صد البته از شرکت‌های مختلف - بر روی اندروئید)؛

- در کنار اندروئید در خدمت اینترنت، گوگل کروم هم به یک مروگر ردیف اول تبدیل شود؛

- گوگل غول جستجوست وجود یک میله جستجوی گوگل در اندروئید این غول را بزرگ‌تر می‌کند

گوگل که این کار را با همکاری سه شرکت ارتباطی سونی، لاجیتک و اینتل دنبال خواهد کرد (Sony, Logitech, Intel) اعلام کرده است که به این ترتیب می‌توان به طور مستقیم و غیر‌مستقیم از تلویزیون با یک رمزگشا (دیکودِر) به اینترنت متصل شد. آنچه در این باره لازم است یک کیبورد است؛ یک نشانگر و یک باکس و احتمالا طبق گفته‌های اولیه؛ موبایل اندروئید هم می‌تواند به جای ریموت کنترل در این زمینه عمل کند.

این کار گوگل یعنی به زیر یک سقف کشاندن غول‌های صنایع ارتباطی و به عبارت بهتر نوعی مانور مرگبار در برابر مایکروسافت و اپل که اساسا مثل برادر بزرگ رمان 1984 جورج اورول نگاه انحصاری به زمین و زمان دارند و همه را وابسته به محصولات خود می‌خواهند: یا مایکروسافتی باش یا اپلی یا بمیر!

در همین حال افق برای سیتم عامل ویندوز؛ برای سیستم عامل موبایل Windows Phone 7 که بسیاری از سرویس‌های مایکروسافت نظیر Xbox Live و سرویس موزیک Zune را دارد، برای مرورگر آی ای (مایکروسافت) و برای آی‌فون و آی‌تیونز (اپل) هم تیره‌تر خواهد شد.

پس به نظر می‌رسد گوگل از این طریق نه تنها اندروئید را به عنوان اپلیکیشن دانلود جا خواهد انداخت؛ بلکه همزمان مروگر کروم را هم به مروگری درجه یک تبدیل خواهد کرد.

ساخت موشواره از سلول‌های گیاهی

Posted: 21 May 2010 11:18 AM PDT

یک کارشناسان گل و گیاه موفق به طراحی مدل جدیدی از موشواره‌ها شده که به جای استفاده از پلاستیک و فلز، از سلول‌های گیاهی ساخته می‌شوند.

به گزارش فارس به نقل از الکترونیستا، "میزانور ریمن" که یکی از طراحان سرشناس دستگاه‌های دیجیتالی در جهان محسوب می‌شود، از طراحی مدل مفهومی موشواره جدیدی با نام Alien Mouse خبر داده است که می‌تواند توجه همه کاربران را به خود جلب کند.

طراحی این موشواره بسیار دقیق است و کاربران از گرفتن آن در دستان خود احساس خستگی نمی‌کنند. بدنه بیرونی این موشواره از ژل‌های نرم و سلول‌های گیاهی ساخته شده و علاوه بر اینکه با سیاست‌های حمایت از محیط زیست سازگاری دارد، احساس آرامش و راحتی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

این موشواره شامل یک بخش مرکزی می‌شود که به یک سیستم لرزاننده مجهز شده است تا استرس‌‌های کار کردن با رایانه از کاربر دور شود.

سیستم لرزاننده این موشواره با حرکت‌های متناوب خود در کف دست کاربر، سعی می‌کند خستگی‌های موجود را از بین ببرد. این طراح اعلام کرده است که به زودی نمونه عملی Alien Mouse را تولید و آن را در اختیار شرکت‌های بزرگ می‌گذارد تا آن را به تولید انبوه برسانند.

اعتراض‌های مجازی در تونس علیه سانسور وب

Posted: 21 May 2010 11:16 AM PDT

گروهی از جوانان و فعالان اینترنتی تونسی تصمیم دارند در اعتراض به سانسور الکترونیکی فعالیت اعتراضی را در ماه می اجرا کنند.

به گزارش ایسنا، حجم اعتراضات علیه سانسور اینترنتی که جوانان در تونس از آن به تمسخر به‌عنوان ammar405 یاد می‌کنند، در این کشور رو به افزایش است.

با این اعتراضات از جمله دادخواستی که هدف آن جمع‌آوری 10 هزار امضا علیه سانسور است و تاکنون چهار هزار امضا جمع کرده، فشار برروی مقامات مطبوعاتی برای عقب‌نشینی افزایش یافته است.

فعالان هم‌چنین وب‌سایت‌ها و شبکه‌ها را پر از تصاویر و ویدیو کرده‌اند و در این تبلیغات خود از کاربران اینترنت خواسته‌اند ترس را کنار گذاشته و برای نشان دادن اعتراض حتی صورت خود را نشان دهند.

در وب‌سایت ammar405 که چند ساعت پس از راه‌اندازی مسدود شد، معترضان نام خود را به‌منظور تمسخر و یا حتی برانگیختن سانسور فاش کرده بودند.

راه‌اندازی سرویس ویدیویی مالی رویترز

Posted: 21 May 2010 11:16 AM PDT

غول خبری تامسون رویترز یک سرویس خبری ویدیویی مالی را در بخشی از طرح یک میلیارد دلاری برای به‌روزرسانی عملیات خبر و اطلاعات مالی خود و به‌منظور جذب بیش‌تر مشتریان راه‌اندازی کرد.

به گزارش ایسنا، سرویس "اینسایدر" رویترز، اخبار، مصاحبه‌ها، اطلاعات مالی و اطلاعات دیگر را به شکل کلیپ‌های ویدیویی برروی اینترنت منتشر می‌کند.

حدود 85 درصد از محتوای این سرویس توسط منابع همکاری که شامل بانک‌های جی پی مورگان، دویچه بانک و یو بی اس هستند، فراهم و باقی آن‌ها توسط خبرنگاران رویترز تهیه می‌شود.

"اینسایدر" چندان در دسترس عموم قرار نخواهد داشت و تمامی روز نیز فعالیت نمی‌کند که درنتیجه آن را از کانال‌های خبری اقتصادی مانند CNBC، فاکس بیزنیس نت ورک و بلومبرگ تی وی که با پشتوانه تبلیغات اداره می‌شوند، متفاوت می‌کند؛ با این همه این سرویس دربرگیرنده محتوا از CNBC خواهد بود.

به گفته سردبیر رویترز، تامسون رویترز قصد دارد این سرویس را در ترمینال‌های رومیزی خود یکپارچه کند که اکنون شمار آن‌ها به حدود پنج هزار رسیده است. رویترز برخی از برنامه‌ها را به‌صورت عمومی در اینترنت قابل دسترس می‌کند اما بیش‌تر آن در ترمینال‌های تجاری قرار خواهد گرفت که مردم برای دسترسی به آن‌ها پول پرداخت می‌کنند.

هدف این سرویس فراهم کردن گزارش‌های کوتاه اما دقیق سه تا پنج دقیقه‌ای درباره موضوعات مختلفی است که کانال‌های عمومی همواره به آن‌ها نمی‌پردازند و آن را به شکلی عرضه می‌کند که نسل‌های جوان‌تری که با اینترنت رشد یافته‌اند، می‌شناسند.

سرویس "اینسایدر" به کاربران امکان می‌دهد که نوشته‌ها را به همراه کلیپ‌های ویدیویی برای واژه‌ها و عبارات مورد نظرشان و یافتن آنچه که می‌خواهند جست‌وجو کنند و هم‌چنین بخش‌هایی از کلیپ‌های ویدیویی که ممکن است جالب باشند را بدون نیاز به دیدن کل بخش مشاهده کنند.

این سرویس هم‌چنین پوشش رویترز نیوز را که کارشناسان مالی از آن برای تصمیم‌گیری‌های تجاری استفاده می‌کنند، کامل می‌کند و با داشتن حدود 130 کارمند از ماه اکتبر 2008 در تدارک راه‌اندازی و از ماه ژوئن 2009 در مرحله آزمایشی بتا بوده است.

بسیاری از خروجی‌های رسانه‌یی در حال بررسی راه‌های جدیدی هستند که اغلب در مولتی مدیا ریشه دارند تا ژورنالیسم و اطلاعات خود را متناسب، جالب و ارزشمند برای پرداخت پول توسط مشتریانشان حفظ کنند.

محدودیت‌هایی برای شبکه‌ی‌ بی‌سیم وای.فای در آلمان

Posted: 21 May 2010 11:12 AM PDT

کاربران اینترنت آلمانی درصورتی که امنیت شبکه‌های بی‌سیم وای فای خود را نادیده گرفته و از آن‌ها با کلمه عبور حفاظت نکنند، با جریمه صد یورویی مواجه می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این تصمیم که از سوی دادگاه جنایی عالی این کشور اعلام شده، درواقع اتصال وای فای باز را ممنوع می‌کند.

حکم مذکور به‌دنبال شکایت موسیقی‌دانی صادر شده که اثر وی با استفاده از اتصال اینترنتی متعلق به مردی که در آن زمان در مسافرت بود، به‌صورت غیرقانونی دانلود و به اینترنت ارسال شد.

طبق حکم دادگاه، صاحب اتصال وای‌فای تا اندازه‌ای مسوول دانلود شدن این اثر بوده زیرا کاری برای جلوگیری از آن انجام نداده است.

بنا بر اعلام این دادگاه، کاربران خصوصی در برابر خطر دسترسی غیرمجاز افراد فرصت‌طلب برای نقض کپی‌رایت، باید امنیت اتصال بی‌سیم خود را مورد بررسی قرار دهند.

البته محدودیتی برای آنچه که دادگاه انتظار دارد، وجود دارد و کاربران مجبور نیستند جدیدترین اقدامات امنیتی را در پیش بگیرند اما ملزمند هنگامی که سیستم را برای نخستین بار نصب می‌کنند، کلمه عبوری برای آن تعیین کنند.

درآمد چهار هزار و پانصد میلیارد تومانی دولت از ایرانسل

Posted: 21 May 2010 11:12 AM PDT

مدیرعامل ایرانسل با ارائه‌ گزارشی از عملکرد ایرانسل طی فعالیت خود از درآمد 4500 میلیارد تومانی دولت از محل پروژه ایرانسل خبر داد و گفت: طی 42 ماه گذشته دولت سالیانه به طور متوسط هزار میلیارد تومان از محل پروژه ایرانسل درآمد مستقیم داشته است.

به گزارش ایسنا، علیرضا قلمبر دزفولی در مراسم روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی گفت: میزان سرمایه‌گذاری خارجی انجام گرفته نیز با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی وزارت امور اقتصادی و دارایی در این مدت 2/1 میلیارد دلار بوده است.

او با بیان این‌ که اکثر شهرهای پرجمعیت کشور تحت پوشش ایرانسل قرار دارند اظهار کرد: هر 18 ساعت یک شهر و دهستان و 14 روستای کشور تحت پوشش ایرانسل قرار گرفتند.

او ادامه داد: در 40 ماه گذشته در کشور بیش از 12 هزار بی‌ تی ‌اس نصب شده و هرسال به‌طور متوسط بالای 50 درصد تعداد آن‌ها در کشور گسترش می‌یابد.

دزفولی در بخشی از سخنان خود به سرویس‌ها و محصولات ایرانسل اشاره کرد و سرویس‌هایی مثل بانکداری همراه و شبکه‌ اختصاصی همراه را تشریح کرد.

وی گفت: سرویسی که در سال گذشته با عنوان رومینگ اعتباری ایرانسل راهاندازی شد که علاوه بر رومینگ سیم‌کارت‌های اعتباری با 92 کشور و 151 اپراتور تلفن در سطح دنیا در حال حاضر رومینگ دارد و مشترکان اعتباری نیز با 18 کشور از این نظر ارتباط برقرار کرده و در حال توسعه‌ی اپراتور‌های طرف قرار‌داد است.

وی با بیان این ‌که بیش از 220 هزار نقطه‌ی دسترسی فروش در سراسر کشور برای ایرانسل وجود دارد اظهار کرد: ایرانسل در طول فعالیت خود اشتغال‌زایی و در حدود 25 هزار شغل از سال 84 تا به امروز ایجاد کرده است و در 10 شهر و گستره‌ی 6 استان خدمات وایمکس را با سرعت 64 کیلوبیت بر ثانیه تا دو مگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهد.

دزفولی هم‌چنین از امکان ارائه‌ی سرویس‌های وی‌ پی ‌ان و تلفن اینترنتی خبر داد و گفت: امکان ارائه‌ی این سرویس‌ها فراهم شده و منتظر دریافت مجوز از رگولاتوری برای ارائه‌ی سرویس هستیم.

دزفولی اظهار کرد: از سال 2006 تا 2009 تعداد مشترکان باند پهن در دنیا حدود 6 برابر شده و ظرف 5 سال یعنی از سال 2003 تا 2008 درآمد حاصل از دیتا در دنیا 7 برابر شده است.

وی گفت: نقش دولت در توسعه‌ی باند پهن بسیار مهم است و ایجاد رقابت با اعطای پروانه‌های بهره‌برداری جدید در حوزه‌ی باند پهن و تخصیص بودجه برای حمایت مالی از پروژه‌های خارجی و مواردی از این قبیل از جمله نقش‌های دولت در این زمینه محسوب می‌شود.

دزفولی در بخش سخنان خود به نقش ایرانسل در تحقق دولت الکترونیک و شعار سال اتحادیه‌ی جهان مخابرات و بستر‌های ارتباطی ایرانسل برای توسعه‌ی خدمات همراه اشاره کرد و گفت: وظیفه‌ی اپراتور‌ها و از جمله ایرانسل بسیار در این زمینه مهم و حساس است.

وی گفت: ایرانسل بستر‌های ارتباطی لازم را برای تحقق جامعه‌ی اطلاعاتی و دولت الکترونیک فراهم ساخته و تسهیل و تسریع در تعریف و ارائه‌ی خدمات و مواردی از این قبیل نیازمند همکاری دولت و دیگر نهادهای کشور است.

موضع‌گیری اپل و مایکروسافت در برابر فرمت جدید ویدیوئی گوگل

Posted: 21 May 2010 11:11 AM PDT

موزیلا و اپرا روز گذشته از فرمت ویدیویی جدید ابداع شده توسط گوگل برای نمایش ویدیو در وب استقبال کرده و از آن حمایت کردند، اما اپل و مایکروسافت در برابر آن موضع گرفتند.

به گزارش فارس به نقل از کامپیوترورلد، این فرمت متن باز بوده و WebM نام دارد. همزمان با این اقدام گوگل نگرانی بر سر آینده نمایش محتوای چندرسانه ای در اینترنت بالا گرفته، زیرا شرکت های بزرگ هر یک تلاش می کنند تا فرمت خود را جایگزین فرمت های موجود فعلی کنند.

در همین حال مایکروسافت به طور ضمنی از پشتیبانی از این فرمت خبر داده ولی گفته که کدک ویدیویی WebM را به طور پیش فرض در مرورگر بعدی خود موسوم به Internet Explorer 9 یا (IE9) ارائه نخواهد کرد.

VP8 یک کدک ویدیویی متن باز است که فایل های ویدیویی دیجیتال را با کیفیت خوبی فشرده سازی می کند. گوگل زمانی VP8 را در اختیار گرفت که شرکت On2 Technologies را با پرداخت 125 میلیون دلار در ماه فوریه خریداری کرد.

در همین حال اپل هم روی خوشی به این فرمت گوگل نشان نداده و ترجیح دادکه که کماکان از فرمت HTML5 پشتیبانی کند.

به نظر می رسد که این اختلاف نظر در آینده نزدیک برطرف نخواهد شد.

مروری بر تلاش‌های گوگل در جهت افزایش مخاطب

Posted: 21 May 2010 11:11 AM PDT

گوگل به‌عنوان غول دنیای جست‌وجو هرچند وقت یک‌بار ابزار یا سرویس جدیدی به کاربرانش ارائه می‌کند و بی‌شک با توجه به اینکه اطلاعات وسیعی را از جست‌وجوهای اینترنتی و اشتراک‌های ای‌میل کاربرانش به دست آورده، با این اقدام برای عرضه سرویس‌های جدید امکان یافته است تا با تحلیل بیش‌تر رفتارهای مصرف‌کنندگان امکانات هدفمند بیش‌تری را به آنان نمایش دهد.

به گزارش ایسنا، به عنوان مثال سرویس ترجمه گوگل به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی از موتور جست‌وجوی محبوب گوگل است و هر از چندگاهی اخبار مربوط به افزوده شدن زبان‌های بومی جدید به گوگل را میشنویم یا پروژه زبان گوگل که این شرکت با بهبود آن برای اطمینان از ارائه زبان صحیح و واقعی از نظر معنی و واژه آن به کاربرانش در حال همکاری با موسسات دانشگاهی است.

گوگل اخیرا برای آن دسته از کاربرانش که به زبان دیگری جز انگلیسی در اینترنت جست‌وجو می‌کنند و کی‌بورد زبان مورد نظرشان را در اختیار ندارند، کی‌بورد مجازی به 35 زبان از جمله فارسی عرضه کرد.

این کی‌بورد که به‌صورت آن‌اسکرین است، به 35 زبان موجود است و به کاربران این موتور جست‌وجو امکان می‌دهد که بدون نیاز به هیچ نرم‌افزار اضافی حروف زبان محلی خود را وارد کادر گوگل کنند.

این کی‌بوردهای آن‌اسکرین، از طریق آیکون‌های کی‌بورد کوچک که در کنار نوار جست‌وجو قرار دارند و به‌صورت خودکار در هر زبانی که دارای این قابلیت است، ظاهر می‌شوند، قابل دسترس است.

واژه‌های جست‌وجو می‌توانند از طریق کی‌بورد آن‌اسکرین یا کلیدهای ویژه در کی‌بورد کاربر وارد شوند و زبان فعلی که شامل زبان‌ها و حروف غیرلاتین هستند کاملا از انگلیسی متفاوتند.

گوگل سال گذشته برای راحت‌تر شدن وارد کردن حروف غیرانگلیسی برای کاربران جهانی یک رابط کاربری برنامه‌نویسی برای کی‌بورد مجازی را به طراحان عرضه کرد اما اکنون با عرضه این کی‌بورد مجازی در کنار کادر جست‌وجوی صفحه خانگی‌اش گامی فراتر گذاشت.

گوگل تلویزیون مبتنی بر آندروید رونمایی می‌کند

همچنین در خبرها آمده بود که گوگل در کنفرانس I/O، نسخه‌ای از سیستم عامل آندروید را که در ست تاپ باکس تلویزیون‌ها اجرا می‌شود، معرفی می‌کند.

علاوه بر دیش نت ورک که ظاهرا دستگاه ست تاپ باکس مبتنی بر آندروید گوگل را آزمایش کرده و قصد دارد در چند سال آینده آن را عرضه کند، اینتل و سونی نیز در حال کار بر روی پروژه مشابه بوده و Logitech نیز ابراز علاقه مندی کرده است.

در صورتی که گوگل پلتفرم ست تاپ باکس خود را معرفی کند بدون در نظر گرفتن سازندگان شریک این شرکت، طولی نمی‌کشد که شمار زیادی از مصرف کنندگان قادر باشند دستگاه‌های مبتنی بر آندروید را که تلویزیون معمولی را با تلویزیون اینترنتی همراه می‌کنند، در پایین تلویزیون‌های خود قرار دهند.

بی شک گوگل که اکنون اطلاعات وسیعی را از جست و جوهای اینترنتی و اشتراک‌های ایمیل کاربرانش به دست می‌آورد، با اقدام برای عرضه پلتفرم آندروید برای تلویزیون‌ها امکان می‌یابد با تحلیل بیشتر رفتارهای مصرف کنندگان تبلیغات هدفمند بیش‌تری را به آنان نمایش دهد.

جست‌وجو در گوگل پیشرفته می‌شود

گوگل همچنین با هدف این که با وجود اشتباه‌های املایی کاربران یافتن آنچه را که در جست‌وجوی آن هستند، ساده‌تر کند، موتور جست و جویش را بهینه‌سازی کرده و تصحیح خودکار به آن افزود.

غول دنیای جست‌وجو ویژگی تصحیح خودکار واژه‌های جست‌وجوی دارای اشتباه املایی را به 31 زبان گسترش داد و نرم‌افزار طراحی شده برای شناسایی املای صحیح نام افراد را بهبود بخشید.

این شرکت همچنین ویژگی را که واژه‌های جست‌وجو را برمبنای مکانی که کاربران مستقر هستند، پیشنهاد می‌کند دقیق‌تر کرده است.

گوگل سال گذشته ویژگی "پیشنهاد" را راه‌اندازی کرد که برمبنای مکان کاربران، تقاضاهای جست‌وجو را توصیه می‌کرد اما اکنون پیشنهادهای جست‌وجو در صورتی که تقاضاهای جست‌وجو از شهرهای آمریکا باشند، محلی‌تر می‌شوند.

هوشمند شدن جست‌وجوی گوگل در تلفن‌های همراه

جدیدترین قابلیت جست‌وجوی هوشمند گوگل که به‌محض وارد کردن تقاضای کاربر پاسخ آن را پیدا می‌کند هم برای پلتفرم‌های تلفن همراه عرضه شد.

ویژگی جست‌وجوی "یونیورسال" نام گوگل برای نسخه توسعه‌یافته کادر پیشنهادهای بازشونده به پایین است. در این ویژگی اگر کاربری 30+ 24 را وارد کند، پیش از اینکه دکمه جست‌وجو را بزند، با نتایج پیشنهاد شده‌ای مواجه می‌شود که نشان خواهند داد 54 = 30 + 24 یا اگر کاربران شماره پروازی را وارد کنند، این ویژگی به‌طور خودکار به رهگیری اطلاعات مربوط به پرواز مذکور می‌پردازد.

تمامی این اتفاقات بدون نیاز به ظاهر شدن یک صفحه نتایج رسمی در صفحه خانگی گوگل روی می‌دهد. گوگل در ماه دسامبر این ویژگی را برای نسخه HTML سایت Google.com راه‌اندازی کرد و اکنون برای سایت جست‌وجوی موبایل این شرکت برای پلت‌فرم‌های آیفون و آی‌پاد تاچ، پالم و دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل آندروید گوگل موجود است.

بر اساس این گزارش این ویژگی در حال حاضر تنها برای کاربران در آمریکا موجود است اما احتمالا به صورت جهانی عرضه خواهد شد.

تنظیمات حریم خصوصی گوگل به‌روز شد

گوگل برای برطرف کردن نگرانی‌های گسترده مربوط به حریم خصوصی کاربران، صفحه تایید جدیدی را برای سرویس شبکه اجتماعی Buzz منتشر کرد.

این غول اینترنتی چندی پیش Buzz را برای کاربران سرویس جی‌میل راه‌اندازی کرد تا به آن‌ها امکان دهد پیام‌ها، تصاویر و اطلاعات دیگر را با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

با این همه با سیلی از شکایات از سوی کاربرانی مواجه شد که اعتقاد داشتند بدون موافقت و به صورت خودکار وارد این سرویس شده‌اند. اندکی پس از آن گوگل تنظیمات این سرویس را اصلاح کرد و سپس چند روز بعد مجددا تغییراتی دیگری اعمال کرد که شامل تعویض قابلیت دنبال کردن خودکار کاربران دیگر با فهرست پیشنهادی از تماس‌هایی بود که کاربر مایل به دنبال کردن پیام‌های آن‌هاست.

همچنین یک تب Buzz به جی‌میل اضافه شد تا کاربران بتوانند Buzz را در جی‌میل پنهان کرده یا کاملا غیرفعال کنند. با این همه این تغییرات مذکور تنها برای کاربران جدید کاربرد داشتند و کسانی که پیش از این مشترک Buzz شده بودند، نمی‌توانستند تنظیمات حریم خصوصی آن را تغییر دهند اما اکنون با به‌روزرسانی حریم خصوصی جدید، این مشکل برطرف می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، گوگل از این پس به تمامی کاربرانی که در این سرویس ثبت‌نام می‌کنند، صفحه تاییدی را نمایش می‌دهد تا به آنان امکان دهد تنظیمات مورد نظر خود از جمله کسانی را که مایلند هوادار آنان باشند و خصوصی نگه داشتن فهرست دوستان را انتخاب کنند.

افزوده شدن زبان‌های بومی جدید به گوگل

بر اساس این گزارش، سرویس ترجمه گوگل به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی از موتور جست‌وجوی محبوب گوگل است و تا ماه دسامبر این برنامه برای ترجمه صفحات وب نوشته شده به 51 زبان مورد استفاده قرار گرفته است؛ سرویس ترجمه گوگل قادر است نتایج را همزمان تا پنج زبان نمایش دهد.

چندی پیش در اخبار اعلام شد که پروژه زبان گوگل به خوبی در حال پیشرفت است و این شرکت برای اطمینان از ارائه زبان صحیح و واقعی از نظر معنی و واژه آن به کاربرانش در حال همکاری با موسسات دانشگاهی است و در همین راستا موتور جست‌وجوی گوگل دو زبان بومی مایا و ناهواتل را به سرویس جست‌وجوی جهانی‌اش اضافه کرد.

به گفته میگل دی آلوا، مدیر فن‌آوری بازاریابی گوگل مکزیک، جست‌وجو در این دو زبان آمریکای لاتین و اتصالات ماهواره‌یی به اینترنت بخشی از استراتژی رشد گوگل به شمار می‌روند.

ایجاد سیستم اشتراک آنلاین نیویورک تایمز از سال ۲۰۱۱

Posted: 21 May 2010 11:11 AM PDT

بیل کلر، دبیر ارشد نیویورک تایمز در ضیافت انجمن مطبوعات خارجی اظهار کرد که این روزنامه در ماه ژانویه دریافت هزینه اشتراک برای دسترسی به مقالات در وب‌سایتش را آغاز می‌کند.

به گزارش ایسنا، شرکت نیویورک تایمز در ابتدای سال جاری برنامه خود برای آغاز دریافت هزینه اشتراک برای دسترسی خوانندگان به وب‌سایت آنلاین روزنامه نیویورک تایمز را مطرح کرد و اظهارات کلر، زمان اجرای این برنامه را مشخص می‌کند.

ناشران روزنامه با افزایش مراجعه خوانندگان به اخبار آنلاین رایگان، با کاهش شمار اشتراک و پایین آمدن درآمد تبلیغاتی که به کوچک شدن چشم‌گیر صنعت روزنامه منتهی شده، مواجه شده‌اند و این مشکل آن‌ها را به بررسی راه‌های جدید کسب درآمد از جمله به‌کارگیری سیستم اشتراک واداشته است.

در میان روزنامه‌های بزرگ آمریکا، تنها سیستم اشتراک روزنامه وال استریت ژورنال موفق شده به دریافت هزینه از خوانندگان ادامه دهد. نیویورک تایمز با کم دانستن درآمد اشتراک در مقایسه با فروش تبلیغات، تجربه دو ساله مدل اشتراک اینترنتی را در سال 2007 رها کرد.

افزایش شاکیان گوگل در اروپا

Posted: 21 May 2010 11:06 AM PDT

به دنبال افشای جمع آوری غیرمجاز اطلاعات توسط گوگل در برخی کشورهای اروپایی، فرانسه، اسپانیا و جمهوری چک هم به جمع معترضان به این اقدام گوگل پیوستند.

به گزارش فارس به نقل از نیویورک تایمز، ماجرا از آنجا آغاز شد که مشخص شد گوگل در زمان جمع آوری اطلاعات برای سرویس‌ نمای خیابانی یا street view خود برخی اطلاعات شخصی کاربران سرویس های بی سیم در خیابان های مجاور را هم جمع آوری کرده است.

گوگل مدعی است این کار غیرعمدی بوده وبه علت بی دقتی در برنامه نویسی رخ داده اما این ادعای گوگل بسیاری را راضی نکرده است.

گوگل از طریق ماشین هایی که تصاویر مربوط به سرویس نمای خیابانی را در شهرهای مختلف اروپا تهیه می کردند بیش از 600 گیگابایت دیتا و انواع اطلاعات را جمع آوری کرده است که مربوط به وب سایت های بازدید شده توسط کاربران و پیام های پست الکترونیک آنان است.

بی توجهی کاربران و عدم رمزگذاری شبکه های وای – فای عامل اصلی این سوءاستفاده ها عنوان شده است.

این مساله اولین بار در آلمان افشاء شد و مسئولان این کشور به دنبال جریمه گوگل به همین علت هستند. مقامات فرانسه، اسپانیا و جمهوری چک هم به دبنال اتخاذ اقدامات تنبیهی بر ضد این شرکت می باشند.

کاربران اطلاعات خطرناکی به شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کنند

Posted: 21 May 2010 11:06 AM PDT

در حالی که اعتراض نسبت به سیاست‌های حریم خصوصی در حال تغییر فیس‌بوک افزایش می‌یابد، یافته‌های یک بررسی جدید حاکیست اکثر مردم اطلاعات خطرناکی را در پروفایل‌های شبکه اجتماعی خود ارسال می‌کنند.

به گزارش ایسنا، 52 درصد از بزرگسالان آمریکایی اطلاعات شخصی مانند تاریخ کامل تولد (38 درصد)،‌ عکس‌های کودکان (21 درصد)، نام‌های کودکانشان (13 درصد)، نشانی خیابان (هشت درصد) و جزئیاتی درباره در خانه نبودن (سه درصد) را در اینترنت ارسال می‌کنند.

طبق گزارش مجله Consumer Reports، راه‌های متعددی مانند اجتناب از استفاده از کلمات عبور ساده، تنظیم کنترل‌های حریم خصوصی در فیس‌بوک و سایت‌های دیگر برای محدود کردن دسترسی دیگران، حذف نام کودکان از تصاویر و ارسال نکردن کامل تاریخ تولد برای به حداقل رساندن خطر سرقت هویت وجود دارد.

سخنگوی فیس‌بوک اعلام کرد: با این که ما بر این باوریم که این بررسی بدون اشاره به مزایا تنها به خطرات شبکه اجتماعی تمرکز یافته، بر این نکته توافق داریم که اشخاص باید هنگام ارسال اطلاعات به فیس‌بوک محتاط و مسوول باشند و منابع قابل توجهی را برای کمک به مردم به‌منظور حفاظت از اشتراک‌های آنان اختصاص می‌دهیم.

این بررسی بر اساس نظرسنجی آنلاین انجام گرفته از دو هزار خانواده آمریکایی برای مطالعه سالانه وضعیت شبکه این مجله انجام گرفت.

افزایش اختیارات ویرایشگری کاربران ویکی‌پدیا

Posted: 21 May 2010 11:06 AM PDT

ظاهر جدید و قابلیت‌های ارتقاء یافته ازسوی بنیاد ویکی مدیا برای دایره‌المعارف آنلاین ویکی پدیا به تمامی زبان‌ها عرضه شد.

به گزارش ایسنا، این تغییرات حاصل روندی است که بیش از یک سال قبل برای انجام آزمایش‌های قابلیت استفاده و درخواست نظر از کاربران آغاز شد.

قالب جدید که "وکتور" نام دارد، به‌صورت پیش فرض درآمده و جایگزین قالب فعلی "مونوبوک" می‌شود و هدف از به‌کارگیری آن، ساده‌تر شدن یافتن امکانات اصلی در صفحه‌های ویکی‌پدیا است اما کاربرانی که "وکتور" را دوست ندارند، می‌توانند قالب صفحه را به "مونوبوک" برگردانند.

شکل مرور نیز اصلاح شده تا هنگامی که کاربر در حال خواندن صفحه یا در حالت ویرایش آن است، مشخص‌تر شود. هم‌چنین کنترل‌هایی که کم‌تر استفاده می‌شوند، به سمت چپ نوار جابه‌جا شده‌اند که کاربران می‌توانند آن‌ها را باز کرده یا ببندند.

نوار ابزار ویرایش نیز به‌سازی شده تا فورمت‌بندی صفحات و ایجاد میزها را ساده‌تر کند؛ یک ویزارد جدید نیز کاربران را برای ایجاد لینک در ویکی‌پدیا یا صفحات وبی خارجی هدایت می‌کند؛ به‌علاوه موتور جست‌وجوی این سایت اکنون دارای پیشنهادهای جست‌وجوی بهبود یافته است.

ویکی‌پدیا هم‌چنین دارای ویژگی "ایجاد کتاب" است که به کاربران امکان می‌دهد مقالات را انتخاب کرده و آن‌ها را در کتابی در فورمت PDF گرد آورند. البته بیش‌تر کاربران ممکن است متوجه این تغییرات نشوند، زیرا بیش‌تر آن‌ها برای ویرایش‌کنندگان این سایت درنظر گرفته شده است.

اطلاعات کاربران فیس‌بوک در اختیار آگهی‌دهندگان

Posted: 21 May 2010 11:06 AM PDT

در حالی که فیس‌بوک در بخش سیاست گذاری‌های خود در زمینه حریم شخصی به کاربران خود وعده داده که تحت هیچ شرایطی اطلاعات آنان را با آگهی دهندگان به اشتراک نمی گذارد، در عمل به گونه دیگری رفتار کرده است.

به گزارش فارس به نقل از سی نت، فیس بوک که طی ماه های اخیر به روش های مختلف حریم شخصی کاربران خود را نقض کرده و به همین علت با اعتراضات و شکایات گسترده آنان روبه رو شده است، این بار تخلف دیگری مرتکب شده و برخی اطلاعات کاربران خود را در اختیار آگهی دهندگان گذاشته است.

این شرکت 5 شنبه تائید کرد که حتی اسامی برخی کاربران را هم برای آگهی دهندگان افشاء کرده تا آنان از این طریق از علائق کاربران فیس بوک و دوستانشان مطلع شده و این مسائل را در طراحی آگهی های خود لحاظ کنند.

کارشناسان معتقدند افشای این تخلف فیس بوک بدون شک طوفانی از اعتراض به ضد این سایت به راه خواهد انداخت و فرآیند ریزش تعداد کاربران آن را تسریع خواهد کرد.
هم اکنون دهها هزار نفر از کاربارن این سایت هم با ایجاد گروه های اعتراضی در فیس بوک نسبت به عملکرد آن اعتراض کرده اند.

در حال حاضر فیس بوک از این اقدام خود عقب نشینی کرده و این اشتباه را حاصل بی دقتی دانسته است، اما بعید به نظر می رسد که این توضیح از سوی کاربران فیس بوک موجه دانسته شود.

در چین برای «کامنت» گذاشتن هم ارائه نام واقعی الزامی می‌شود

Posted: 21 May 2010 11:06 AM PDT

چین در حال بررسی الزامی کردن استفاده از نام واقعی به‌هنگام ارسال کامنت در گروه‌های اینترنتی برای شهروندان است.

به گزارش ایسنا، این پیشنهاد از سوی وانگ چن، رییس اداره اطلاعات دولت چین و در نشست مقامات رده بالای چینی مطرح شده است.

درصورت اجرا شدن این طرح، کنترل دولت برروی فعالیت مردم در اینترنت بیش‌تر می‌شود، اگرچه چین در حال حاضر نیز کنترل دقیقی را برروی فعالیت‌های اینترنتی کاربران اعمال می‌کند.

دولت این کشور به‌تازگی قانون اسرار دولتی را اصلاح کرده تا شرکت‌های اینترنتی را وادار کند افراد مظنون به فعالیت‌های مجرمانه را ردگیری کنند.

دولت چین مدت‌ها مشتاق بود کامنت‌های اینترنتی را به افرادی که آن‌ها را ارسال می‌کنند، مرتبط کند. کافی‌نت‌ها نیز مدت‌هاست ملزم شده‌اند جزئیات مربوط به اوراق شناسایی مشتریان خود را پیش از اجازه به آنان برای استفاده از رایانه‌ها به ثبت برسانند.

به گفته وانگ، دولت خواهان معرفی سیستم نام واقعی به‌منظور نظارت بر انتشار اطلاعات مضر است. اما بسیاری بر این باورند که این اقدام محدودیت‌های فعلی برای 400 میلیون کاربر اینترنت این کشور برای ارتباط در اینترنت را بیش‌تر می‌کند.

دولت این کشور در حال حاضر مانع دسترسی شهروندان به وب‌سایت‌های حساس یا اطلاعات خاص می‌شود و سعی می‌کند با به‌کار گرفتن گروهی از مفسران اینترنتی بحث‌های آنلاین را اداره کند.

واگذاری یک دامنه‌ی اینترنتی به قیمت 5.5 میلیون دلار

Posted: 21 May 2010 11:01 AM PDT

در جدیدترین مورد از فروش دامنه‌های اینترنتی گران‌قیمت، وب‌سایت Slots.com به مبلغ 5.5 میلیون دلار فروخته شد.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش وبلاگ فن‌آوری تک کرانچ، این نام دامنه از ماه سپتامبر برای فروش در حراجی Snapnames قرار گرفته بود اما این حراجی، پیشنهادی برای دامنه مذکور دریافت نکرده بود.

این نام دامنه برای نخستین بار در سال 1995 ثبت شد و پیش از این برای یک پورتال شرط‌بندی آنلاین مورد استفاده قرار گرفته بود. خریدار این سایت معلوم نشده و مشخص نیست که این سایت پس از واگذاری به صاحب جدید برروی چه فعالیتی متمرکز خواهد شد.

دامنه نامی است که برای شناسایی یک وب‌سایت به کار گرفته می‌شود و انتخاب آن در جلب بازدیدکنندگان تاثیر به‌سزایی دارد که رقابت دائمی را برای کسب نام‌های محبوب به‌وجود آورده و به بالا رفتن قیمت برخی از آن‌ها منتهی شده است.

نشانی اینترنتی Insure.com با به فروش رفتن به مبلغ 16 میلیون دلار در سال 2009، رکورددار آدرس‌های اینترنتی گران‌قیمت محسوب می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر