۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: News from Kaleme for 05/19/2010


Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، مراجعه کاربران به سایتهای خارجی برای دریافت اطلاعات را موجب کاهش سرعت اینترنت در کشور عنوان کرد.

به گزارش مهر در قم، صابر فیضی ظهر سه‌شنبه در مراسم افتتاح همزمان ۱۱۵ پروژه مخابراتی به مناسبت هفته ارتباطات در استان قم، با بیان این که پایین بودن سرعت اینترنت در کشور به دلیل بحث زیر ساختی نیست، بیان داشت: علت پایین بودن سرعت اینترنت در کشور به دلیل این است که کاربران برای دریافت اطلاعات در زمینه‌های مختلف عمدتا به سایت‌های خارج از کشور مراجعه می‌کنند.

وی کمبود محتوا در داخل کشور را علت اصلی مراجعه کاربران به سایت‌های خارج از کشور عنوان کرد و افزود: کاربران اینترنتی در داخل کشور برای دریافت اطلاعات مثلا در زمینه دارو و یا یک نوع گیاه عمدتا از سایت‌های خارجی استفاده می‌کنند و این امر باعث شده تا برقراری ارتباط اینترنتی برای دریافت اطلاعات با خارج از کشور پانصد برابر ارتباطات تلفنی با خارج از کشور باشد.


 


صبح روز سه شنبه ۸۹/۲/۲۸ جعفر پناهی طی تماس با خانواده خبر از اعتصاب غذای خود داد و متن نامه ای را برای در اختیار گذاشتن رسانه ها (فقط داخلی)برای آنها قرائت کرد:

بعد از برخورد ناشایستی که شنبه شب (۸۹/۲/۲۵)در هجوم مامورین به داخل سلول ۵۶ اوین صورت گرفت و متعاقب آن به مدت یک ساعت و نیم، من و هم سلولی هایم را بدون لباس در بیرون و در هوایی سرد نگه داشتند.

صبح روز یکشنبه مرا به بازجویی بردند و متهم کردند که از داخل سلول فیلمبرداری کرده ام؛ که کذب محض است. و بعد تهدید کردند که تمامی اعضای خانواده ام را دستگیر و به اوین منتقل خواهند کرد و دخترم را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی شهر خواهند فرستاد و با این حرف ها قدرت تجزیه و تحلیل را از من سلب کردند.

ازیکشنبه صبح(۸۹/۲/۲۶)تا کنون هیچ چیز نخورده ام و نیاشامیده ام و حال اعلام می کنم اگر موارد زیر تحقق نپذیرد، من به نخوردن و نیاشامیدن خود ادامه خواهم داد؛ چرا که نمی خواهم تبدیل به موش آزمایشگاهی شوم که هر لحظه مرا به اتهامات واهی تحت شکنجه و آزارهای روحی و روانی قرار دهند:

۱٫تماس و دیدار باخانواده ام و اطمینان کامل از سلامت آنها

۲٫حق داشتن وکیل بعد از ۷۷روز و مشورت با او

۳٫آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعی

در پایان،به سینمایی که به آن معتقدم قسم می خورم تا تحقق خواسته هایم دست از اعتصاب غذا برنمی دارم و تنها خواسته ام این است که جنازه مرا به خانواده ام تحویل دهند تا هر کجا که مایل اند دفن کنند.

جعفر پناهی – ۸۹/۲/۲۸ ساعت ۱۱ صبح

منبع:فرهنگسرای پویا


 


خبرگزاری "آفتاب نیوز" نزدیک به حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجددا فیلتر شد.

"آفتاب نیوز" که اخبار جنبش سبز را نیز پوشش می‌دهد، در ۲۳ خرداد ۸۸ فیلتر شده بود و درآذرماه همان سال رفع فیلتر شد، با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دهم، مجددا فیتر شد.

این خبرگزاری نزدیک به حسن روحانی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ونماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و همچنین دکتر محمدباقر نوبخت است.

دکتر حسن روحانی رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در دولت اصلاحات و منتقد جدی سیاست‌های هسته‌ای محمود احمدی‌نژاد است.

آفتاب‌نیوز ارگان غیر رسمی حزب اعتدال و توسعه است. حزب اعتدال و توسعه نیز نزدیک به هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گزارش ندای سبز این خبرگزاری علاوه‌بر نزدیکی به دکتر حسن روحانی و محمدباقر نوبخت، به سید محمدخاتمی و فاطمه هاشمی نیز نزدیک بود و دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان وهمچنین اصول‌گرایان معتدل ومنتقدی همچون علی لاریجانی، علی مطهری، احمد توکلی و محمدرضاباهنر را نیز انعکاس می‌دهد و تا حدود زیادی به پایگاهی برای نزدیکی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل و منتقد تبدیل شده بود.

بعد از توافق‌نامه هسته‌ای سه‌جانبه تهران، "آفتاب‌نیوز" با انتشار اخبار و مقالاتی به انتقاد از مواضع هسته‌ای تهران پرداخت. احتمال می‌رود یکی از دلایل فیلتر شدن‌ این خبرگزاری نیز همین مسأله باشد.

علاوه‌بر نزدیکی به سالگرد دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران که می‌تواند یکی از دلایل فیلتر شدن است این خبرگزاری باشد، اتخاذ مواضع انتقادی احتمالی دکتر حسن روحانی رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، درمورد توافق‌نامه سه‌جانبه هسته‌ای تهران در این خبرگزاری نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل فیلتر شدنش باشد، که در واقع دولت قبل از بیان دیدگاه‌های دکتر حسن روحانی، به‌صورت غیرمستقیم به وی هشدار داده است.

همچنین فیلتر شدن این خبرگزاری می‌تواند هشدار دیگری از سوی جریان‌های حامی دولت به هاشمی رفسنجانی باشد. زیرا خبرگزاری آفتاب‌نیوز علاوه‌بر پوشش کامل اخبارو دیدگاه‌های هاشمی رفسنجانی، ارتباط نزدیکی به افراد نزدیک به او داشته است.

خبرگزاری‌ "آفتاب‌نیوز" که در اخبار و یادداشت‌های خود رویکردی تقریبا اصلاح‌طلبانه دارد و تنها سایتی بود که بعد از رفع فیلتر، به پوشش اخبار جنبش سبز و زندانیان سیاسی و همچنین دیدگاه‌ها و سخنان مهدی کروبی ومهندس موسوی پرداخته بود، محمود احمدی‌نژاد را به‌عنوان رئیس‌ دولت  ایران به ‌رسمیت نمی‌شناسد و در اخبار و گزارش‌های خود هیچ‌گاه از لفظ رئیس‌جمهور برای محمود احمدی‌نژاد استفاده نکرده است.

این خبرگزاری با انتشار یادداشتی به قلم بابک دربیگی و همچنین انتشار سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی – که در آن از توافق‌نامه هسته‌ای تهران به شدت انتقاد شده است- نسبت به مواضع جدید هسته‌ای تهران، انتقاد کرده است.


 


داریوش قنبری نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  آفتاب درخصوص بیانیه تهران اظهارداشت: آنچه اتفاق افتاده صرفا توافق وین است که تکرار شده است و درمجموع من دستاوردی نمی‌بینم که پیرامون آن این همه تبلیغ می‌شود.

وی ادامه داد: تنها تفاوتی که این بیانیه با توافق وین دارد این است که این کار قرار است با واسطه انجام شود؛ یعنی ما دستاورد هسته‌ای خود را بدون هیچ ضمانتی به بیگانگان دهیم و معلوم نیست که آنها چقدر به مفاد این بیانیه پایبند باشند.

عضو فراکسیون خط امام ( ره) مجلس یادآور شد: هیچ یک ازکشورهای هسته‌ای راضی نیستند که ایران هسته‌ای رابپذیرند و همواره از وجود رقبا نگران هستند بنابراین ما نباید به شکل تبلیغاتی با این موضوع برخورد کنیم و گمان کنیم که کشورهای خاصی هستند که قصد دارند مشکل هسته‌ای ما را حل و منافع ملی ما تامین شود.

قنبری تصریح کرد: باید این سئوال را پاسخ داد که این دو کشور با چه انگیزه‌ای واسطه‌گری را پذیرفته‌اند؟ محتوای بیانیه تهران نشان می‌دهد که ما باید بیش از چیزی که دریافت خواهیم کرد اورانیوم غنی شده تحویل دهیم و این ابهام در ذهن خیلی از نمایندگان مجلس وجود دارد که علت چیست؟ مسأله دیگر این است که ترکیه و برزیل تا چه اندازه توان اجرای تعهدات را دارند؟ اگر قرار است توافقی صورت گیرد نقش کشورهای ۱+۵ چیست؟ آیا این تضمین وجود دارد که آنها مانعی بر موانع قبلی اضافه نکنند؟

نماینده ایلام گفت: دغدغه نمایندگان مجلس این است که مبادا در این توافق ضمنی دستاوردهای کشورمان بر باد رود. نگران این هستند آنچه کشور برای آن سال‌ها هزینه داده است بدون ضمانت اجرایی به بیگانگان سپرده نشود و سودی عاید ما نگردد.

وی افزود: سئوال دیگر نمایندگان که در جلسه غیرعلنی با حضور جلیلی مطرح شد این بود که اساسا در این میان ما چه نیازی به واسطه داشتیم و آیا آنچه به صورت امتیاز تحویل می‌گیریم با امتیازی که می‌دهیم برابر است.

قنبری تصریح کرد: گلایه نمایندگان این است که چرا قبل از تصویب این بیانیه نمایندگان از محتوای توافقات بی‌اطلاع بودند. نظر نمایندگان این بود حضور جلیلی در جلسه امروز صرفا توجیه عملکرد بود تا مشورت با نمایندگان.

وی گفت: این‌همه هیاهو برای هیچ است زیراتامین سوخت راکتور تهران نیازبه این‌همه بحث و تبلیغات ندارد ما دستاورد هست‌های کشور را می‌خواهیم واگذار کنیم و ازاین امر خرسندیم.

قنبری گفت: نمایندگان این بیانیه را در حد توافق‌نامه قبول ندارند و درصورتی که قرار باشد این بیانیه به توافق تبدیل شود نیازمند مصوبه مجلس است.


 


کلمه:دختر شهید باکری در نامه ای خطاب به پدر شهیدش شرایط این روزهای کشور را توضیح داده و نوشته است:کشور اسلامی هستیم ومردم هیچ یک از کشورهای اسلامی ما را به مسلمانی قبول ندارند … دریغ از نشانی از اسلام و مسلمانی … نشان اسلام این روزها فقط حجاب شده که خود آن هم وسیله ای شده برای … . خلاصه این که جایت اصلاً خالی نیست در این آشفته بازار …که اگر بودی در گروه خودمان بودی البته تو خود پیشتر از همه ما قبل شهادت غیرخودی شده بودی توسط خودی های امروز…جای تو اینجا خالی نیست اما جایی برای من خالی کن نزد خودت که سخت دلتنگ دیدارتم……

به گزارش کلمه متن این نامه به شرح زیر است:

نامه ای به سبز ترین پدر دنیا

پدر جان سلام!

اگر از احوال ما جویا باشی ملالی نیست جز دوری شما … نمی دانم خبرها را شنیده ای یا نه ؟ اینجا همه چیز فرق کرده از روزی که تو رفتی . پیش بینی هایت هم درست از آب درآمده . اینجا همه چیز قاطی شده مردم را به دو دسته تقسیم کرده اند خودی و غیر خودی اما معیار تقسم بندی شان چیست؟!

خدا می داند …. خبر خوب ما جز دسته غیر خودی ها شده ایم ، تعجب کردی نه ؟من خودم هم تا یک سال پیش فکر می کردم خیلی خودی باشم ، فکر می کردم خون دادن برای این آب و خاک تضمینی است تاا تو را در دسته خودی ها قرار دهند. اما بگویم که خوشحالم زیرا در دسته ما انسانهایی پاک قرار دارند ، تو هم دسته ما را باید بشناسی ، مهندس موسوی را که به یاد داری؟ آقای خاتمی که در آلمان به مسجدش می رفتی را چطور؟ اینان سرشناسان دسته ما هستند همینطور که بیای پایین نامهایی آشنا را خواهی دید چند تن از همرزمانت هم با ما هستند تا به پایین که برسی ما هستیم راستی خانواده شهید همت هم جز دسته ما هستند….

از وقتی که رفتی خیلی چیزها عوض شده ، تعاریف ، مفاهیم … مثلا بسیجی ها ظاهرشان فقط بسیجی است وگرنه در خیابان به گوش دختران سیلی می زنند ، بعضی ها چشم چرانی می کنند و بعضی هاشان خیلی بد دهن شده اند . دیگر بسیجی ، بسیجی زمانی که تو رفتی نیست. احترام ، راستگویی ، درستکاری ، مهربانی ، آرامش ، امنیت مفاهیمی نا آشنا شده اند در جامعه ….

دیگر دختران جرات نمی کنند اگر در جامعه به مشکلی برخوردند به یک نیروی امنیتی مراجعه کنند چون همان نیروی امنیتی اولین مشکل آنهاست … از گرانی ، تورم ، فساد و اعتیاد در جامعه که بگذریم اخلاق و مفاهیم اخلاقی دیگر در جامعه یافت نمی شوند …راستی این روزها باج دادن به بیگانگان مد شده … دریای خزر را تقریباً از دست داده ایم و نام خلیج فارس را دارند عوض می کنند و هیچ کس عین خیالش هم نیست مولانا را از ما گرفتند و هیچ کس صدایش در نیامد فکر کنم چند صباحی که بگذرد نام ایران را هم از ما بگیرند کجایید مردانی که برای یک وجب از این خاک جان خود را فدا کردید…

کشور اسلامی هستیم ومردم هیچ یک از کشورهای اسلامی ما را به مسلمانی قبول ندارند … دریغ از نشانی از اسلام و مسلمانی … نشان اسلام این روزها فقط حجاب شده که خود آن هم وسیله ای شده برای … . خلاصه این که جایت اصلاً خالی نیست در این آشفته بازار …که اگر بودی در گروه خودمان بودی البته تو خود پیشتر از همه ما قبل شهادت غیرخودی شده بودی توسط خودی های امروز…جای تو اینجا خالی نیست اما جایی برای من خالی کن نزد خودت که سخت دلتنگ دیدارتم……


 


روح الله حسینیان، حسین شریعمتداری و زاکانی با توجیهاتی کاملاً یکسان تعهدنامه هسته ای امضا شده توسط دولت احمدی نژاد برای انتقال منابع اورانیوم غنی شده ایران به ترکیه برای تبادل با سوخت مورد نیاز رآکتور تهران در آینده، دستاوردی عظیم و هوشمندانه خواندند!

روح‌الله حسینیان در حاشیه جلسه علنی امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن بیانیه هسته‌ای تهران، اظهار داشت: استراتژی این دولت استراتژی پیش برنده است و تاکنون دولت ثابت کرده فعالیت‌های هسته‌ای را از حالت توقف و تعلیق به حالت پویایی و رشد رسانده و از این به بعد نیز چنین خواهد بود.

وی افزود: گاهی اوقات لازم است تاکتیک‌هایی و انعطاف‌ها و احیانا ابتکاراتی را نشان دهیم که به نظر من بیانیه تهران به دلیل آنکه دو کشور دیگر را با ایران هم‌صدا کرده و برزیل و ترکیه را شریک ادعای خود کرده، یک عمل بسیار موفقیت‌آمیزی انجام داده است.

رئیس کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراها با بیان اینکه پذیرش و عدم پذیرش بیانیه تهران از سوی گروه وین یک شکست برای اعضای این گروه است، اظهار داشت: اگر گروه وین بیانیه تهران را بپذیرد دولت ایران به موفقیت بزرگی دست یافته و خواسته‌های آنها تامین می‌شود.

حسینیان افزود: اگر گروه وین بیانیه تهران را نپذیرد، در آن صورت به دنیا اثبات خواهد شد که واقعا کشورهای غربی دنبال فریب‌کاری بودند و نمی‌خواستند در خصوص رآکتور هسته‌ای تهران با ایران همکاری کنند و به همین دلیل معتقدم توافق ایران با ترکیه و برزیل راهکار خوبی بود که دنیا را در مقابل اقدام مبتکرانه قرار داده است که امیدواریم نتایج آن در یک سال آینده برای مردم ما روشن شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پذیرش مبادله سوخت هسته‌ای در خاک ترکیه به جای داخل کشور از سوی ایران عقب‌نشینی به حساب می‌آید، تصریح کرد: در مذاکرات هر طرف دست بالایی را می‌گیرد اما وقتی پای میز مذاکره می‌نشینند، طرفین مقداری کوتاه آمده و انعطاف از خود نشان می‌دهند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ گروه وین می‌خواست اورانیوم غنی شده ۳ درصد را از جمهوری اسلامی بگیرد و دست خود نگه دارد و بعد از مدتی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به ما تحویل دهد. اما اکنون کشور ثالثی انتخاب شده تا اورانیوم ما در آنجا امانت گذاشته شود که این یک قدم به خواست ما و موضعی که در چند ماه گذشته اتخاذ کرده‌ایم نزدیک است.

حسینیان با اشاره به تفاوت مفاد بیانیه تهران با بیانیه وین افزود: این دو بیانیه کاملا متفاوت هستند و بیانیه وین به دنبال آن بود که آنها اورانیوم غنی شده ۳ درصد را بگیرند و به ۲۰ درصد تبدیل کنند که ما به آنها اطمینان نداشتیم و نمی‌دانستیم آیا آنها بعد از دریافت مواد به تعهدات خود عمل می‌کنند یا نه.

وی ادامه داد: اینکه پای کشور ثالثی به نام ترکیه به میدان باز شده و به عنوان امانتدار انتخاب شده، از امنیت بیشتری برخوردار است گرچه این نگرانی وجود داشته که در صورت تغییر و تحول در دولت ترکیه این موضوع روی توافق تهران و آنکارا تاثیرگذار باشد.

خبرنگاری از نماینده تهران درباره انتقاد برخی نمایندگان از بیانیه تهران سؤال کرد که حسینیان پاسخ داد: همه کسانی که در جلسه غیرعلنی امروز مجلس صحبت کردند از ابتکار عمل ایران حمایت کردند و موضع مقتدرانه دولت را مورد تائید قرار دادند اما نگرانی‌هایی را نیز در این خصوص مطرح کردند.

وی افزود: آنها می‌گویند که امروز که آقای اردوغان در ترکیه حاکم است، نگرانی وجود ندارد اما اگر تحولاتی در دولت ترکیه اتفاق بیفتد، ممکن است مشکلاتی در اجرای توافقنامه تهران به وجود بیاید اما باید بدانیم که در همه طرح‌ها و معاهدات این احتمالات وجود دارد.

همچنین حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله امروز کیهان با اشاره به این موضوع که آنچه دیروز به امضای سران سه کشور ایران و ترکیه و برزیل رسیده یک بیانیه- DECLARATION- است که به تنهایی فاقد هرگونه الزام حقوقی است و نه توافقنامه -AGREEMENT-

نوشت :جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد قبلی خود مبنی بر تبادل در خاک ایران عقب نشینی نکرده است بلکه با انتقال محل تبادل مواد از کشورهای ۱+۵ به کشور ترکیه، تضمین عینی مورد درخواست خود را به دست آورده است. یعنی دقیقاً همان خواسته ای که ۱+۵ حاضر به پذیرش آن نبود و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان «تضمین عینی» برای پیشگیری از مصادره احتمالی محموله ۱۲۰۰ کیلوگرمی خود، این تبادل را تنها در خاک ایران می پذیرفت و اکنون این تضمین عینی به دست آمده است.

حسین شریعمتدارای مشروط کردن اجرای این بیانیه را به پذیرش کشورهای غربی و آمریکا یکی از هوشمندی های طرف ایرانی خواند و نوشت درج عبارت ایران ظرف ۷ روز پس از صدور این بیانیه موافقت خود با موارد آن را به آژانس اعلام می کند و تبدیل بیانیه به توافقنامه و عملیاتی شدن آن مشروط به پذیرش مفاد بیانیه از سوی گروه وین است نشان از هوشمندی بالای این دستاورد دارد.


 


علی شکوری راد:نامه منتسب به ۱۷۵ نفر از نمایندگان مجلس که در پایان جلسه علنی قرائت شده است بیش از هر چیز نشان دهنده آن است که امضا کنندگان بجای آنکه وکیل ملت باشند وکیل الدوله هستند.

از کسانی که مدعی نمایندگی مردم هستند و بجای امضای نامه برای محاکمه فاسدان بزرگ اقتصادی در دولت و اعتراض به قانون شکنی های مکرر دولت و تحقیر مجلس که گزارش تحقیق و تفحصش در ماجرای کهریزک و کوی دانشگاه عملا به مصرف کاغذ باطله رسیده است و نیز بجای دفاع از حقوق قانونی ملت که با حضور میلیونی در خیابانها، فقط پرسیده اند "رأی من کو" و داغ و درفش پاسخ گرفته اند، بجان ملت و رهبران حرکت اعتراضی آنان افتاده اند انتظاری نیست چرا که آنان نماینده واقعی مردم نیستند.

با این حال از کسانی که تخلف و تقلب را در انتخابات سال گذشته انکار می کنند بعید نیست که در احراز هویت یا شمارش تعداد امضاهای واقعی در پای نامه مذکور به ستاد انخابات کشور اقتدا کرده باشند. همچنین چه خوب است مردم این نمایندگان شجاع! را بشناسند. به همین دلیل تقاضا این است که اسامی این ۱۷۵ نماینده و حوزه انتخابیه انها را منتشر کنند تا ملت از آنها قدر شناسی(!) کنند. اگر هیأت رئیسه مجلس به این درخواست پاسخ نداد جناب آقای رسائی که نامه را تحویل هیأت رئیسه داده است خود شجاعانه به این کار مبادرت کند.

کاربست عناوین "سران فتنه" و "منافقان جدید" برای رهبرانی که همه چیز خود را وقف دفاع از حقوق مردم کرده اند، مردم آنها را دوست دارند و به آنها اعتماد کرده اند بیش از آنکه از محبوبیت و اعتبار آنان بکاهد افشاگر وکیل الدوله هایی ست که با استفاده از رانت نظارت استصوابی، غاصبانه بر کرسی نمایندگی ملت تکیه زده اند و نان شبهه دار به خانه برده و پیش زن و فرزند خود می گذارند.

از آنان انتظاری نیست که رنج هر روزه ملت را ببینند و یا حقوق ملت را استیفا کنند اما اگر قدری دور اندیش باشند، بیش از این خود را در برابر ملت قرار نخواهند داد. چرا که همواره پیروزی از آن ملت خواهد بود و ملت روزی از آنها حساب پس خواهد کشید.

منبع:نوروز


 


وزیر راه و ترابری از قرارداد ایجاد ۳۰۰ نقطه بنادر تجاری و صیادی کوچک (موج شکن) در جنوب کشور خبر داد و با انتقاد از جمعیت کم در شهرهای ساحلی کشور، خواستار افزایش جمعیت در این شهرها شد.

به گزارش مهر، حمید بهبهانی امروز در هجدهمین همایش ارگان های دریایی در کیش گفت: این موج شکن ها از شرق تا غرب جنوب کشور را تحت پوشش قرار می دهد، ضمن اینکه برای ساخت ۴۰ موج شکن ۸۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به وسعت کشور و وجود ۱۱ بندر، اظهار داشت: برخلاف ایران، سیاست دنیا به گونه ای بوده است که مراکز جمعیتی در کنار بنادر ایجاد می شود.

وزیر راه و ترابری با اشاره به وجود ۵۸۰۰ مرز آبی در کشور، گفت: جمعیت این مناطق نسبت به کل ایران بسیار کم است در حالی برای پیشرفت اقتصادی در کشور باید این جمعیت بیش از اینها باشد.

بهبهانی با بیان اینکه ما به راحتی می توانیم حمل و نقل دریایی را در موازات ساحل انجام دهیم، اظهار داشت: تاکنون هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه می توان با فعال کردن این خطوط ۳۰ تا ۴۰ درصد از ترافیک خطوط ساحلی زمینی را کاهش داد، اظهار داشت: ایجاد این راهها نیاز به جاده و آسفالت ندارد، ضمن اینکه باید به وسیله بخش خصوصی انجام گیرد.

وزیر راه و ترابری در ادامه با انتقاد از اینکه در امر توسعه دریایی اقدامات چندانی صورت نگرفته است، اظهار داشت: ما ۲۵ تا ۲۶ سال از بنادر خود غافل بوده ایم و امروز باید این عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

بهبهانی با تاکید بر اینکه بنادر ما باید به هاب منطقه تبدیل شوند، تصریح کرد: امروز کشتی های جهان در کنار بنادر کشورهای کوچکی که حتی به اندازه کرج هم نیستند پهلو گرفته و بار خود را به نقاط مختلف خلیج فارس ترانزیت می کنند.

وی افزود: ما با توجه به وسعت در کشور و وجود زیرساخت های مناسب باید بنادر خود را به هاب منطقه تبدیل کنیم .

بهبهانی با بیان اینکه شاید در پذیرش مسافران دریایی دچار محدودیت باشیم اما در بحث بار هیچ گونه محدودیتی نداریم و برای توسعه اقتصادی باید به این امر توجه کنیم.

وی در ادامه در خصوص توسعه بندر شهید رجایی اظهار داشت: موج شکن ۳ کیلومتری این بندر امروز در حال ساخت است و تنها ۲۵۰ متر از ساخت آن باقی مانده است.

وزیر راه و ترابری ادامه داد: این بندر باید در فازهای مختلف از ۳ به ۶ -۱۰ و ۲۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری برسد.

وی در خصوص بانکرینگ اظهار داشت: تا دو سال قبل ایران نفت خود را به فجیره برای بانکرینگ ارسال می کرد اما امروز ۲۰ درصد از سوخت کشتی ها در خلیج فارس توسط ایران انجام می شود و در پایان برنامه پنجم توسعه این مقدار به ۵۰ درصد خواهد رسید.

وزیر راه در خصوص صنایع دریایی اظهار داشت: ما در حدود ۲۰ سال از صنایع دریایی عقب افتاده ایم. وی با بیان اینکه امروز ما باید کشتی های غول پیکر بسازیم، اظهار داشت: در دریایی خزر تنها ۱۰ درصد از کشتی های حمل بار متعلق به ایران است که این باید با سرمایه گذاری افزایش یابد.

بهبهانی در خصوص خروج کشتی های مغروق با بیان اینکه اروند رود یکی از شاهرگهای حیاتی کشور است، تصریح کرد: بر اساس مقررات موجود، عمیق ترین نقطه مشترک آبی بین دو کشور مرز آن دو کشور است و با توجه به اینکه بیشترین کشتی های غرق شده در خاک ایران هستند زمانی که ما این کشتی ها را خارج کنیم مرز آبی به ضرر ایران جابه جا خواهد شد.

وزیر راه و ترابری از رایزنی های وزارت امور خارجه برای مشخص کردن این مرز آبی خبر داد و اعلام کرد: به محض اعلام وزارت خارجه، وزارت راه اقدام به خارج سازی این کشتی های مغروق خواهد کرد.


 


رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به دلایلی که موجب شد، فاطمه، فاطمه شود، تصریح کرد:« امروز تجلیل از حضرت زهرا(س) یعنی انسان بنده خدا باشد، نه ظلم بکند و نه ظلم بپذیرد؛حق و حرمت انسان را نگاه دارد و بکوشد که جامعه آن جامعه اخلاقی و مبتنی بر عدالت باشد.»

به گزارش روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در مراسم شام غریبان فاطمه الزهرا(س) که پیرو سنت هر ساله اخیر و با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و دوستداران اهل بیت(ع) برگزار شد، سخنرانی خود را با این سئوال آغاز کرد که « چرا فاطمه فاطمه است؟»

وی گفت:« زیراهایی که در برابر این چرا گفته خواهد شد منحصر به آنچه در اینجا بیان می‌شود نیست و بسیار بیش از این است ولی چند نکته‌ای را که به ذهنم رسیده است بیان می‌کنم.»

سیدمحمد خاتمی ادامه داد:«حضرت زهرا (س)، دختر پیامبر(ص) است که این افتخار بزرگی است، ولی پیامبر دختران دیگر هم داشته است و این افتخار نصیب دیگران هم شده است ولی هیچ کدام فاطمه نشده‌اند.»

وی یادآور شد:«پیامبر در مورد زهرا(س) می‌فرماید فداها ابوها؛این را پیامبر(ص) می‌گوید که به نص قرآن " ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی "البته این بدان معنا نیست هر چه پیامبر می‌گوید و انجام می‌دهد وحی الهی است، وحی مشخص و محدود است.»

رئیس‌جمهورسابق کشورمان تصریح کرد:«اما فراز آغازین این آیه مطلق است، یعنی پیامبر هیچ گاه از روی هوی و هوس سخن نمی‌گوید پس اینکه پیامبر می فرماید جانم به قربان فاطمه؛ کلام احساساتی صرف نیست هرچند عاطفه یک نعمت بزرگ الهی است وپیامبر اکرم هم از سطح بالای عاطفه برخوردار است و طبیعی است فرزند خود را دوست بدارد و گرامی بدارد اما عاطفه پیامبر معطوف به خیر و حقیقت است.»

وی با بیان اینکه «این تعبیر بزرگ پیامبر که جان من فدای زهرا باد یک امر گزافه نیست»، اظهار داشت:« پیامبر عظمت بزرگی در این خانم بزرگواردیده است که این حرف را زده است.کسی این سخن را می گوید که طبق حدیث قدسی خداوند درباره او می فرماید:" لولاک لما خلقت الأفلاک"آفرینش به خاطر او آفریده شده است؛انسان کامل و گل سر سبد همه کائنات است.»

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تاکید کرد:«این حدیث قدسی دربیان عارفان والا مقام اسلامی به زیبایی و درستی تبیین شده است، آنجا که از حقیقت محمدیه نام برده‌اند که شخص پیامبر در یک محدوده زمانی خاصی به دنیا آمده‌اند و از دنیا رفته اند و زندگی کرده‌اند، اما شخصیت پیامبر و آن حقیقت نوری که پیامبر در وجودش بود ؛ آغاز و انجام هستی است و آن حقیقت عظمت و زیبایی جاری در سراسر تاریخ از ازل تا به ابد هست.»

وی افزود:«این انسان با این عظمت به زهرا(س) می‌گوید جان من فدای تو باد.آیا این نشانه این نیست که چرا فاطمه فاطمه است؟»

سید محمد خاتمی افزود:«همچنین پیامبر سرچشمه جریان زلال و و پر برکت امامان و تاریخ است؛اینکه تاریخ از نسل پیامبر از دخترانی غیر از فاطمه غفلت کرده است یک تقدیر الهی است تا عظمت فاطمه به عنوان ام الائمه و پاکان و نیکان امت پیامبر درخشنده باشد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با اشاره به اینکه با بررسی شخصیت حضرت زهرا(س) نیز می‌توان به عظمت این شخصیت پی برد، گفت:«انسان بزرگواری که عمر بسیار کوتاه داشت ولی این عمر سراسر فضیلت و خدمت و بزرگی بود، حضرت فاطمه بعد از هجرت کم وبیش در همه جریانات نقش ممتازی در کنار پیامبر دارد؛حتی در جنگ‌ها و در تدارک آنها و پشت جبهه ها و در تمهید امور برای موفقیت پیامبر و دفع فتنه‌ها و خطرها و بعد از رحلت پیامبر با اینکه عمر حضرت زهرا ۷۵ یا ۹۵ روز بیشتر دوام نیاورد این نقش ممتازتر و بارزتر هم شد.»

عظمت زهرا(س) را در دغدغه‌های او می‌توان یافت

وی تاکید کرد:«عظمت زهرا را در دغدغه‌های او می‌توان یافت.دغدغه‌هایی که بخشی از آن در بیانات و رفتار او آشکار شد و به نظرم مهمترین دغدغه حضرت زهرا(س) انحرافی بود که احساس می‌کرد دارد ایجاد می‌شود و در نتیجه آن سرنوشت شومی نه تنها برای امت پیامبر بلکه برای تاریخ بشر رقم ‌زده می‌شود.»

حضور دین در عرصه حیات اجتماعی یک شمشیر دو لبه است

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«وقتی به نام دین می‌خواهند وارد حوزه اجتماعی فعالیت ‌شوند و حکومت کنند انحراف باعث نگرانی بیشتر می‌شود چرا که حضور دین در عرصه حیات اجتماعی یک شمشیر دو لبه است.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« محور دین حق است و زیبایی و عدل و کرامت انسان و عرفان و معرفت و اخلاق.اگر نظم اجتماعی بر اساس این امور که جوهر دین هستند شکل بگیرد معلوم است که چه زندگی زیبایی برای همه انسانها رقم خواهد خورد.»

خاتمی یادآور شد:«این دیدگاه و روال و روش به انسان آزادی می‌دهد و به آزادی انسان لطافت. انسان را بر می‌آورد و هر انسانی از آن جهت که انسان است حرمت می‌یابد، عدل بر جامعه حاکم می‌شود، اخلاق اساس ارتباط افراد با یکدیگر و افراد با حکومت می‌شود.»

معطوف شدن اراده دین به قدرت به جای خیر سبب توجیه بسیاری از ناروایی‌ها به نام دین می‌شود

وی افزود:« اگر به جای اراده معطوف به خیرکه در واقع باید محتوای نظام دینی باشد اراده معطوف به قدرت بود آن وقت مشکلات بزرگی فراهم می‌آید، انسان‌ها در رنج قرار می‌گیرند.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« در این صورت دین به تعبیر امیرالمومنین پوستین وارونه‌ای می شود که به جای اینکه انسانها را گرم کند آن‌ها را می‌ترساند؛ دل‌زده می‌کند و انحرافات بزرگی ایجاد می‌کند و بسیاری از ناروائی‌ها به نام دین توجیه می‌شود ظالم بجای عدل توجیه می شود استیلا طلبی بجای مردم داری و مردم خواهی تقدس می گردد و حتی بیانگران ونمایندگان اصلی دین در سختی و تنگنا قرار می‌گیرند و کسانیکه فساد اخلاق ورفتار، فساد عقیده و فساد عمل و رفتار دارند بر جامعه حاکم می‌شوند.»

رئیس بنیاد باران همچنین گفت:«مگر چقدر طول کشید از آنگاه که حضرت زهرا(س) اظهار نگرانی کرد تا آنگاه که بر جسته‌ترین انسان زمان و تنها نماینده روح بلند پیامبر(ص) و بیانگر حقیقت دین، حضرت ابا عبدالله(ع) به عنوان خروج کننده علیه حکومت دینی ازپای درآمد؟»

رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« حضرت زهرا از این نگران بود که این انحراف اگر در اول هم خیلی بزرگ نباشد در آینده مصیبت‌های بزرگی برای بشر ایجاد کند.»

خطبه حضرت زهرا(س) یکی از شگفتی‌ها و معجزه‌های هستی است

وی افزود:« حضرت زهرا(س) در این مدت کوتاه هم با بیانش و هم با رفتارش این دغدغه‌ها را بیان داشت بخصوص در آن خطبه بلند و بزرگش، نه از نظر کمیت که بلند از نظر محتوا و یکی از شگفتی‌ها و معجزه‌های هستی است آن را آشکار کرد.»

خاتمی یادآور شد:« آن انسان رنجیده، آسیب دیده، غصه دار و اندوهناک آمد و فی البداهه در مسجد در حضور مردم این خطبه را با حمد و سپاس خداوند و با عرضه درست حقیقت چهره دین و بخصوص محتوای احکام و ارزش‌های اسلامی ایراد کرد تا نپندارند که اگر ما بر ظاهر پا فشاری کردیم دین داران بزرگی هستیم.»

وی با اشاره به اینکه دین محتوایی دارد که اعمال ومناسک دینی همچون حج و نماز و روزه باید وجود داشته باشند، اظهار داشت:« این محتوا در بیان کوتاه حضرت زهرا به خوبی مشخص شده است و سپس اینکه این مردم شایسته کدام حکومتند و کدام حکومت شایسته مردم است؟بحثی که درباره امامت مطرح می‌کند و بعد بیان حق خود که انرا پایمال شده می بیند و حق انسانهاهم در این خطبه مورد اشاره و توضیح قرار می‌گیرد.»

رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:«من مطمئنم حضرت زهرا(س) به خاطر اینکه فدک را به لحاظ مادی از دست داده بود نگران نبود بلکه از این جهت که داشت حق کشی می‌شد و این حق کشی اگر باب می‌شد که شد در سراسر تاریخ مصیبت‌های بزرگی را ایجاد می‌کرد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود:« به همین دلیل وقتی امیرالمومنین(ع) سر کار آمد گفتند آن وقت شما در اقلیت بودید نتوانستید فدک را بگیرید حالا که به قدرت رسیده‌اید آن را احیاء کن آن حضرت فرمود ما را با فدک چه کار؟»

امروز تجلیل از حضرت زهرا(س) یعنی بنده خدا نه ظلم بکند و نه ظلم بپذیرد

وی تصریح کرد:« تکیه روی حق انسانی حقی که نباید ضایع شود، حقی که حکومت باید پاسدار آن باشد و سایر مسائلی که حضرت زهرا گفت، این دغدغه‌های او بود که حضرت را فاطمه کرده است و امروز تجلیل از حضرت زهرا(س) یعنی تجلیل از این ملاک‌ها، اینکه انسان خدا را بشناسد، بنده خدا باشد نه ظلم بکند و نه ظلم بپذیرد،حق و حرمت انسان را نگاه دارد و بکوشد که جامعه آن جامعه اخلاقی و مبتنی بر عدالت باشد.»

وی خاطر نشان کرد:« لحظاتی که اکنون در آن قرار داریم لحظات بسیار سختی برای خاندان رسول الله و حضرت علی و فرزندان حضرت زهرا است، این نکته را برای درک سختی ان عرض کنم که امیرالمومنین که کانون شجاعت و مظهر شکیبایی و پایداری و پاسداری است و در هیچ مصیبت و مشکلی خم به ابرونیاورد، در عزای زهرا گفت من کم اورده‌ام و صبر من تمام شد و این نشانه رنجی است که خاندان حضرت زهرا از فراق او کشیدند و تاریخ نیزدر غم این درد بزرگ سرشار شد.»

مسجد جامعی: عشق ایرانیان به اهل بیت ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد

به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی همچنین در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات تاکید کرد که عشق و ارادت ایرانیان به حضرت فاطمه زهرا(س) ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد وهر کجا که فرهنگ ایرانی رفته ،عشق و ارادت به اهل بیت را با خود برده است.

احمد مسجد جامعی در مراسم شام غریبان حضرت فاطمه زهرا(س) که با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، علاقمندان به آن حضرت و همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی به رسم سال‌های پیشین برگزار شد، گفت:« در نخستین سالهایی که این مراسم انجام شد تعداد هنرمندان و شاعرانی که در خدمتشان بودیم، کمتر بود و سال به سال بر تعداد این عزیزان افزوده شد و این بزرگواران این مجلس را محل مناسبی برای ابراز عشق و ارادت خود به حضرت زهرا(س) یافتند.»

وی با اشاره به برگزاری مراسم امسال در محلی به غیر از موزه ملی قرآن که سالهای پیشین این مراسم در آن‌جا برگزار می‌شد، اظهار داشت:« امسال که به رغم وجود محدودیت‌ها شاهد همدلی بیشتری بین اهالی فرهنگ و هنر بودیم ، حتی برخی دوستان سفر خود را لغو کردند تا در این مجلس به شعرخوانی و مدیحه سرایی بپردازند، چرا که این بزرگواران معتقد بود‌ند که در شرایط دشوار بهتر می‌توانند ارادت خود را به حضرت زهرا ابراز کنند.»

مسجدجامعی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «فاطمه زهرا(س) از منظر طراحان گرافیک معاصر ایران» با بیش از ۳۰ اثر گرافیکی و خوشنویسی در حاشیه این مراسم، یادآور شد که این نمایشگاه کاملا به صورت خودجوش و غیر دولتی برگزار شده و از ظرفیت‌هایی جزعشق وارادت به اهل بیت و حضرت زهرا بهره نمی‌گیرد.

وی همچنین به ارسال چند اثر از سوی هنرمندان اهل سنت درباره حضرت زهرا(س) به این نمایشگاه اشاره کرد و گفت:« این اتفاق بسیار طبیعی بود چرا که عشق و ارادت به حضرت زهرا(س) یک ریشه تاریخی در فرهنگ ایرانی دارد و هویت ایرانی با علاقه به اهل بیت پیوند خورده و همه گروه‌ها و اقوام این سرزمین، این عشق و ارادت را دارند و هر کجا که فرهنگ ایرانی رفته این عشق و علاقه را با خود برده است.»

مسجدجامعی ادامه داد:« درباره ارادت ایرانیان به حضرت زهرا(س) ذکر همین نکته بس؛ که از زمانی که شناسنامه گرفتن در کشورمان باب شد، در همه این سال‌ها، نام فاطمه یا القاب حضرت بیشترین نامی بود که پدران و مادران ایرانی برای دختران خود انتخاب کردند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات یادآور شد:« در دوره‌های مختلف تاریخی، ضرب المثل‌های فراوانی متناسب با شرایط آن دوره با تاسی از گفتار؛روش و منش فاطمه زهرا(س) توسط مردم زبان زد شده است.در ضرب المثل‌های ایرانی هم اشاره به زندگی و کلام حضرت زهرا(س) بسیار دیده می‌شود و در این سال‌ها نیز افرادی چون علی اکبر دهخدا به این ضرب المثل‌ها توجه کرده‌اند.»

وی افزود:« در دوره تاریخی معاصر ضرب المثل‌هایی به کار گرفته می‌شد که متناسب با آن شرایط بود و یکی از این ضرب المثل‌ها "حق زهرا بردن و دین پیامبر داشتن" بود.»

مسجد جامعی در مورد این ضرب المثل‌ها اظهار داشت:« «یاس کبود»ی که این روزها در ادبیات فاطمی به کار می‌رود یادآور اهانتی است که صورت گرفت و به ساحت حضرت جسارت شد و یا آنکه شبانه و غریبانه حضرت را به خاک می سپارند .آنچه در باب میراث مادی و معنوی پیامبر اتفاق می افتد و فاصله گرفتن یاران قدیم از سیره و سلوک پیامبر مصداق این مثل است.»

نمایشگاه «فاطمه زهرا(س) از منظر طراحان گرافیک معاصر ایران» همزمان با شام غریبان اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای آن حضرت، برپا شد و مورد بازدید سید محمد خاتمی نیز قرار گرفت.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه که با همت احمد مسجدجامعی و برای نخستین بار سال گذشته در محل موزه ملی قرآن کریم به نمایش درآمد، مجموعه‌ای از آثار جمعی از گرافیست های کشور است که با موضوع حضرت زهرا(س) به خلق اثر پرداخته و مجموعه‌ای در این سطح، مختص آن حضرت و با رویکرد حرفه‌ای گرافیکی، در نوع خود بی نظیر محسوب می شود.

امسال نیز این نمایشگاه همزمان با شام غریبان فاطمه صدیقه و با نمایش ۳۰ اثر گرافیکی و خوشنویسی برای دومین سال متوالی برپا شد که مورد بازدید حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی قرار گرفت.

در این نمایشگاه مجموعه آثاری از سید محمد احصائی، قباد شیوا، سید محمد فدوی، مهنوش مشیری، فرزاد ادیبی، صداقت جباری ، بیژن صیفوری وجمعی دیگر از گرافیست های کشور از جمله تعدادی از هنرمندان اهل تسنن با موضوع فاطمه زهرا(س) به نمایش گذارده شد.

*حاشیه های مراسم*

*مجلس عزای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برای حضرت زهرا(س) که از سال ۱۳۸۵ همه ساله توسط احمد مسجدجامعی، با مشارکت مادی و معنوی هنرمندان و سخنرانی سید محمد خاتمی برپا می شود و در آن شاعران و هنرمندان به زمزمه مصیبت آن حضرت و اجرای برنامه و مرثیه خوانی می پردازند، امسال با استقبال قابل توجه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه همراه بود.

*در ابتدای این مراسم سوره مبارکه یاسین توسط قاری برجسته قرآن سید علی موسوی قرائت و ثواب آن به روح حضرت زهرا(س)اهداء شد.

*پرده‌ای گرافیکی با تصویر بارگاه ملکوتی ائمه(ع) مدفون در بقیع به سال ۱۳۰۸ هجری قمری که اصل این تصویر در کتابخانه استانبول نگهداری می شود، طراحی شده بود که در این مجلس از آن رونمائی شد و مورد توجه حضار قرار گرفت.

*کتیبه ای ۱۲ لتی که کار مشترکی از صداقت جباری و فرزاد ادیبی است و با محوریت سوره کوثر خلق شده به سید محمد خاتمی اهداء شد.

*سیدحسام الدین سراج و سید عبدالحسین مختاباد در این مراسم به مرثیه‌خوانی پرداختند.

* * تعدادی از شعرای حاضر در مجلس ازجمله ساعد باقری، افشین علاء، بیوک ملکی، سهیل محمودی، فاطمه راکعی، فاطمه سالاروند به شعرخوانی درباره مقام و منزلت حضرت زهرا(س) و اهل بیت(س)پرداختند.

*در هنگام مرثیه‌خوانی سید حسام‌الدین سراج که دقایقی قبل از اذان مغرب و عشاء بود، حال و هوای معنوی خاصی بر جلسه حاکم شد و در هنگام خواندن مرثیه اشک از چشمان این هنرمند برجسته کشورمان سرازیر بود.

* در این مراسم حجت الاسلام سیدمحمود دعایی، حجت الاسلام مجید انصاری، حجت الاسلام شریعتی، احمد خرم، سعید شریف‌زادگان، جمشید انصاری ، محسن امین‌زاده ، محمد جواد حق‌شناس و جمعی دیگر از شخصیت‌های مذهبی، سیاسی و فرهنگی کشورمان حضور داشتند.

* سهیل محمودی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، ازآیت‌الله توسلی، قیصر امین‌پور، احمد بورقانی، سیف الله داد، طاهره صفارزاده و دیگر هنرمندان و شخصیت‌هایی که از دنیا رفته‌اند و سال‌های پیش در این مراسم حاضر بودند یاد کرد.

* در پایان مراسم، نماز مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی برگزار شد.


 


ماه گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس قصد داشتند نامه ای با امضای  سایرنمایندگان جمع کنند و بگویند که منظور مجلس از تعبیر دانه درشت ها در نامه به رئیس دستگاه قضا، آقای رحیمی نبوده است که البته در این راه موفق به جمع کردن امضاء نشدند.

به گزارش جهان، توزیع این چک ها باعث شد تا الیاس نادران، احمد توکلی و علی رضا زاکانی به کمسیون اصل ۹۰ شکایت کنند. البته شکایت این سه نماینده مردم تهران به موضوعات دیگری چون مدرک دکترای آقای رحیمی و صداقت وی و موارد دیگری از این دست نیز مرتبط بوده است.

با این حال طی چند هفته گذشته که جهان اخبار و گزارش هایی را در خصوص مسائل پیرامون معاون اول رئیس دولت منتشر کرده است، تعداد زیادی از مخاطبین و کاربران طی تماسهای تلفنی و یا از طریق نظرات خود (کامنت‌ها) درخواست کردند که نام نمایندگانی را که از آقای رحیمی پول گرفته اند، منتشر کنیم که جهان علی‌رغم اینکه نام این نمایندگان را در اختیار دارد، در شرایط فعلی خود را از انتشار آن معذور می داند.

اما چرا نام این نمایندگان اعلام و منتشر نمی شود؟

۱- تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که مبالغی اخذ کردند، از منشأ این پولها اطلاعی نداشتند. علی رغم اینکه پذیرفتن این پولها در حالی که منشأ آن معلوم نیست، خود سوال برانگیز و قابل نقد است، اما نباید با انتشار نام آنها خدای ناکرده باعث تهمت یا سوء تفاهم شد.

۲- برخی دیگر از این نمایندگان با اینکه از منشأ این پولها اطلاع داشتند، اما آنرا پذیرفتند و صرف امور خیریه مثل ساخت مسجد و یا راه و عمران در منطقه نمایندگی خود کردند. بسیاری از این نمایندگان در حال حاضر داعیه رسیدگی به اتهامات آقای رحیمی را در دادگاهی صالحه دارند. بنابراین انتشار نام این نمایندگان نیز به نظر منطقی نمی رسد.

۳- از طرفی انتشار نام باقی نمایندگان می تواند باعث ایجاد جبهه ای جدید و مانعی برای مقابله با اتهامات اصلی پرونده شود. در زمانی که بحث حمایت های مالی شهرام جزایری از برخی نمایندگان مجلس مطرح شد، بعضی از کسانی که از جزایری پول گرفته بودند با انتشار این اسامی تلاش کردند با گسترده کردن افراد مرتبط به پرونده اتهامات جزایری، بررسی عادلانه پرونده را به انحراف بکشند که البته در این راه تا حدودی هم موفق بودند.

در این موضوع نیز در شرایطی که هنوز پرونده اصلی کاملا به جریان نیفتاده است، کشاندن پای این افراد به ماجرا، می تواند فشار بر قوه قضائیه را بیشتر کند و خدای ناکرده اصل موضوع را به حاشیه ببرد.

لازم به ذکر است ماه گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس قصد داشتند نامه ای به امضای نمایندگان جمع کنند و بگویند که منظور مجلس از تعبیر دانه درشت ها در نامه به رئیس دستگاه قضا، آقای رحیمی نبوده است که البته در این راه موفق به جمع کردن امضاء نشدند.

با توجه به این ۳ دلیل در شرایط فعلی انتشار اسامی نمایندگان به صلاح به نظر نمی رسد. با این حال در آینده به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت و در صورت لازم نام برخی از آنها را جهت اطلاع مخاطبان و توضیح نمایندگان محترم و روشن شدن ماجرا منتشر خواهیم کرد.

ذکر این نکته ضروری است که جهان تنها به دنبال اطلاع رسانی منصفانه است و ایمان داریم که دولت خدمتگزار !! و مجلس محترم نیز جز این، از رسانه های حامی خود انتظار ندارند.

در رابطه با ماجرای آقای رحیمی تأکید داریم که هر چه زودتر دادگاهی صالح به اتهاماتی که در خصوص ایشان مطرح است، رسیدگی کند. طبیعی است که جهان هیچ گونه قضاوتی در خصوص تقصیر و یا قصور احتمالی آقای رحیمی ندارد؛ با این حال معتقدیم این مباحث امروز نقل محافل مردمی و رسانه ای شده است و برخی بدخواهان تلاش دارند با این بهانه دولت را تخریب کنند؛ لذا قوه قضائیه بایستی هر چه زودتر از آقای رحیمی در رابطه با این اتهامات سؤال کند و نتایج دادرسی را به قصد شفاف سازی به اطلاع مردم برساند؛ انشاء الله که از همه اتهامات مبرا می شوند.


 


نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور اعلام کرد: متاسفانه بسیاری از پزشکان که در آزمون دستیاری شرکت کرده و موفقیت حاصل نکرده‌اند، به دلیل بی‌اعتمادی به آزمون سال آینده و یا سخت‌تر شدن آن به سفارتخانه‌ها مراجعه کرده‌اند تا از کشور خارج شوند.

به گزارش ایلنا مسعود مسلمی‌فرد افزود: اگر برای این دسته از پزشکان که به‌دنبال تحقق آرزوهای خود به خارج از کشور سفر می‌کنند برنامه‌ای نداشته باشیم ضربه سنگینی به نظام سلامت کشور وارد می‌شود؛ چرا که زحمات زیادی کشیده شده تا این گروه به درجه پزشکی عمومی رسیده‌اند.

وی ادامه داد: چرا پزشکان عمومی کشور تا این اندازه حریص برای گذراندن دوره تخصصی شده‌اند و چرا وضعیت پزشکان عمومی در کشور نابسامان است و شرایطی ایجاد شده تا پزشکان نخواهند دیگر در کسوت عمومی خدمت کنند؟

مسلمی‌فرد با اشاره به پیگیری مطالبات پزشکانی که در آزمون دستیاری شرکت کرده بودند، گفت: نباید پزشکان عمومی کشور به دلایلی غیر از مسائل علمی آنچنان به آزمون دستیاری هجوم بیاورند که خود و خانواده‌هایشان را دچار نگرانی و چالش کنند.

نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: در همه جای دنیا پزشک عمومی نگهبان سلامت در قالب پزشک خانواده است و از نظر علمی و مادی در امنیت بالایی قرار دارد و برای رفتن به مراحل بعدی تحصیلی یا از ابتدا مسیر تحصیلی آنها مشخص است یا در طرح پزشک خانواده کار می‌کنند و بر اساس امتیاز به تخصص روی می‌آورند. اما در ایران متاسفانه پزشکان عمومی بدون اینکه جایگاه خوبی برای آنها تعریف شده باشد، فعالیت کرده به‌طوری که در سال‌های اخیر دیگر کرسی‌های استادی در دانشگاه را نیز ندارند و ولع برای بازگرداندن آن، این چنین هجومی را به آزمون‌ها به وجود می‌آورد.


 


علی اکرمی: یکی از تاسف آور ترین اخباری که در ایام اخیر منتشر شد خبر محکومیت یک خانواده به اعدام بود.

محسن دانشپور مقدم هفتاد ساله و مطهره بهرامی همسر ۶۵ ساله ش که از فراموشی (آلزایمر) نیز رنج می برد به همراه پسر جوانشان احمد دانشپور مقدم و ریحانه حاج ابراهیم نامزد پسرش همگی در حکم اولیه اعدام گرفتند که در مرحله تجدید نظر این حکم برای خانمهای این گروه شکسته شد اما دانشپور و پسرش همچنان با خطر اعدام رو برو هستند.

یکی از دوستانی که چندین روز با این پیرمرد در زندان همبند بود تعریف می کرد که وی حتی برای تحرک معمولی نیز با مشکل رو برو بود و از وضعیت ناگوار روحی وی می گفت که همچنان در زندان نگران همسر سالخورده اش بود که در سلولی دیگر در بازداشت به سر می برد.

نوشتن این مطلب به قصد دفاع و یا توجیه فعالیتهای این زوج سالخورده و دیگر اعضای خانواده شان نیست بلکه دلیل اصلی آن دیدن مصاحبه ای از یکی از فرزندان آنها بود که در پادگان اشرف از اعضای گروه رجوی است.

کاملاً آشکار بود که آن مصاحبه به قصد تحریک جمهوری اسلامی برای اعدام هرچه سریعتر این افراد انجام شده است و عملاً تائید کننده اتهامات دستگاه قضایی ایران به این متهمان و حتی فراتر از آن و بر شمردن موارد جدیدی بود که در نظام قضایی ایران اتهاماتی سنگین و تازه محسوب می شود.

نظیر همین وضعیت در مرد جعفر کاظمی یکی دیگر از متهمین به اعدام نیز رخ داده است و فرزند جوان وی که دربند گروه رجوی است با بیانیه ای که توسط دستگاه تبلیغاتی این گروه در سطح وسیعی توزیع شد عملاً پدرش را پیشاپیش اعدام کرده و در سوگ وی پیام صادر نمود.

و در واقع گروهک رجوی که اکنون مدتهاست در وضعیت خلع سلاح شده و بلاتکلیف در عراق به سر می برند و تمام تلاشهایشان برای پناهندگی به دیگر کشورها با شکست روبرو شده امید دارند با بهره برداری از فضای روانی علیه اعدامها ، اقدام به پیشبرد اهداف خویش نمایند.

فرزند این زوج سالخورده یکی از صدها جوان ایرانی است که آنچنان تحت شستشوی مغزی یک سیستم توتالیتر قرار گرفته است که حتی حاضر می شود پدر و مادر خود را قربانی اهداف آن نماید.

دانشپورهای سالخورده که تنها به امید دیدن تصویر فرزند خود کانال تلویزیونی مجاهدین را تماشا می کردند امروز جدیدترین قربانیان چرخه خشونت هستند.

چرخه ای که نه تنها عرف انسانی و شرایط یک پدر و مادر پیر را برای دیدار فرزندشان درک نمی کند بلکه هیچ توجهی نیز ندارد که عملاً اعدام این افراد می تواند بهترین کمک برای احیای مرده ای مانند سازمان منافقین باشد.

آیا یک نفر پیدا نمی شود که همین تحلیل ساده و بدیهی سیاسی – امنیتی را برای مسوولینی که حکم اعدام دانشپور را امضا می کنند شرح دهد؟


 


مجلس هشتم شورای اسلامی که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می‌دهند، چند روز بعد از اهانت و پرخاشگری یک نماینده اصولگرا به یک خبرنگار پارلمانی که از درباره سرانجام «جنایت» کهریزک پرسیده بود به طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌ها «نه» گفت.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، مصطفی کواکبیان صبح امروز بعد از هفته‌ها به تعویق افتادن بررسی طرح تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌های کشور که توسط او طراحی شده بود، به دفاع از این طرح پرداخت.

نماینده‌ سمنان درباره دلایل ارائه چنین طرحی گفت:« انگیزه‌ اصلی من برای ارایه‌ این طرح، فرمایشات رهبری و دستور ایشان برای تعطیلی بازداشتگاه کهریزک و برخورد با خاطیان بوده است که ایشان این اتفاق را یک جنایت بیان کردند.»

وی با تاکید بر این‌که انگیزه‌ من از ارایه‌ تحقیق و تفحص انگیزه‌های خطی و جناحی نیست، اظهار داشت:« اگر هیاتی هم برای تحقیق و تفحص شکل بگیرد، من یک نفر هستم و ۱۴ نفر دیگر را اعضای کمیسیون قضایی تعیین خواهند کرد.»

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس تصریح کرد:« لازم نیست ضدانقلاب‌هایی که خارج از کشور هستند و ادعای دلسوزی دارند و یا غربی‌ها هیاتی برای ما بفرستند؛ چرا که حقوق بشر قانون اساسی ما که متاثر از آموزه‌های دینی است، بسیار مترقی‌تر از حقوق بشر کشورهای دیگر است. لذا اگر آقای جواد لاریجانی در اجلاس ژنو تعطیلی بازداشتگاه کهریزک را افتخار تلقی می‌کند، من معتقدم بحث‌های دیگری در زمینه‌ حقوق بشر می‌تواند افتخاراتی برای ما باشد.»

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد:« ممکن است برخی از دوستان بگویند که دستگاه قضایی خود با ماموران خاطی برخورد می‌کند و لذا نیازی به تکمیل کمیته‌ تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌ها نیست، اما این تحقیق و تفحص صرفا ربطی به بازداشتگاه کهریزک ندارد، بلکه این موضوع تنها انگیزه‌ای برای این تحقیق و تفحص شده است و در مورد همه‌ بازداشتگاه‌ها صورت خواهد گرفت.»

کواکبیان یادآور شد:« بر اساس اصل ۷۶ قانون اساسی اگر دستگاه قضایی هم این موضوع را پی‌گیری کند، باز هم این حق مجلس است که تقاضای تحقیق و تفحص داشته باشد و این موضوع می‌تواند به صورت قانونی و بدون ایراد و شبهه انجام گیرد. اعضای هیات هم می‌توانند در صورت مصلحت مواردی را برای افکار عمومی منتشر کنند.»

نماینده‌ اصلاح‌طلب مردم سمنان در خانه ملت تاکید کرد:« شما نمایندگان بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد کردید که با تکیه بر شرف انسانی، پایبند به حفظ حقوق ملت باشید. لذا از شما می‌خواهم به این وظیفه‌ خود عمل کنید و قبول کنید که اگر نمی‌خواهیم فرزندان یکی از ما در حوادث این‌چنین آسیب دیده باشد، پس باید جلوی تکرار این مسائل گرفته شود.»

کواکبیان خاطرنشان کرد: «آیا سزاست در مقابل اتفاقی که رهبری آن را جنایت نامیدند، ما به عنوان نمایندگان ملت ساکت باشیم؟»

پیش از توضیحات کواکبیان، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مستند به ماده ۱۹۸ آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص تقاضای تحقیق و تفحص کواکبیان از وضعیت بازداشتگاه‌های کشور ارایه شد که به موجب این گزارش، کمیسیون پس از ارایه‌ی اطلاعات و بحث پیرامون ضرورت انجام تحقیق و تفحص، با رای‌گیری آن را به تصویب رساند.

پس از ارایه‌ گزارش کمیسیون قضایی و توضیحات کواکبیان، تقاضای تحقیق و تفحص از بازداشتگاه‌ها به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۶۲ رای موافق ۹۰ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع به آن رای ندادند.


 


کلمه: تجلی گاه صورت هر نظامی قانون اساسی است. قانون اساسی حاصل و مستلزم محدودیت قدرت است. قدرت، صلاحیت ، قلمرو و حوزه ی عمل هر نهاد و هر فرد بدون استثنا باید محدود به قانون باشد. هر نهاد و فردی باید در محدوده ی مشخص و در قلمروی معین اعمال قدرت و صلاحیت نماید. قدرت عمومی از جانب هر نهاد و فردی باید منحصرا از طریق قانون اعمال شود. برای اینکه نهاد ها و افراد از محدوده ی مشخص شده قلمروی تعیین شده توسط قانون تجاوز نکنند و یا از قدرت و صلاحیت های خود سوء استفاده ننمایند و از قانون خودسرانه و مطابق با منافع فردی، حزبی و جناحی خود تفسیر نکنند لازم است مکانیزم های نظارتی موثر وضع شود و در عین حال دو مفهوم قانون و حق در کنار یکدیگر قرار گرفته و اعمال شود.

اجتماع قانون و حق باعث حفظ یک نظام در کنار تضمین حقوق بنیادین و آزادی شهروندان می گردد. اجتماع قانون و حق و وجود نظارت های موثر مانع هرج و مرج و موجب تضمین حقوق شهروندان حفظ امنیت و صلح اجتماعی است. بدون حق و آزادی های بنیادین، قانون به جای آنکه ابزار عدالت باشد وسیله ی اعمال خشونت می شود. در اینجاست که اهمیت و نقش ویژه قوه قضائیه و قضات مستقل در حراست از یک نظام و همچنین حقوق بنیادین شهروندان، عدالت و استمرار صلح و امنیت در جامعه مشخص می شود. اگرچه نظارت بر محدودیت قدرت و حقوق بنیادین تنها منحصر به نظارتهای قضایی نیست، ولی همه می دانند که نظارت های قضایی آخرین نظارت ها و موثرترین آنهاست. اگر قوه قضائیه و قاضی جزئی از حکومتند اما باید توجه داشت که به صورت مستقل عمل می کنند. قاضی فرد بی طرف و مستقلی است که اختلاف بین شهروندان را حل و فصل می کند. قاضی مستقل فرد بی طرفی است که به دعاوی بین دولت و مردم نیز رسیدگی می کند. با تفسیر و اعمال صحیح قوانین با عنایت به مفهوم حق و لزوم حراست از حقوق بنیادین ، در عین حمایت از منافع و نظم عمومی مانع استفاده ی ابزاری از قانون توسط فرمانروایان تجاوز از قدرت و سوء استفاده ی از آن می شود. قاضی بی طرف با رفتار منصفانه ی خود در جامعه احساس عدالت ایجاد می کند و بدین ترتیب موجب اعتماد مردم و شهروندان به کار آمدی نظام و عادلانه بودن آن می گردد. قانون باید بر مبنای عدالت توسط قانونگزار وضع و با رعایت عدالت رویه ای و بر اساس اصول دادرسی عادلانه توسط قاضی اعمال گردد. عدالت رویه ای و اصول دادرسی عادلانه ضمانت حقوق شهروندان در مقابل قوه قضائیه و قاضی است. رعایت این اصول از زمان آغاز یک دعوا و یا تشکیل یک پرونده ، در کلیه مراحل رسیدگی و نهایتا در صدور احکام بدوی، قطعی ونهایی مانع فساد قاضی در دعاوی خصوصی، و مانع اعمال نفوذ نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و مقامات دولتی، جناحی و حزبی در دعاوی عمومی و به ویژه دعاوی واجد جنبه ی سیاسی می شود. بدین ترتیب حتی اگر جامعه یا بخشی از آن نسبت به عادلانه بودن قوانین معترض باشند اگر محکوم علیه، خانواده و بستگان او حکم را عادلانه ندانند جامعه و افکار عمومی در کلیت آن نسبت به احکام صادره هرچند سنگین عکس العمل شدیدمخالف نشان نمی دهند. اما اگر چنین نباشد، اگر ظواهر امر حاکی از تحت فشار قرار دادن قضات، انکار عملی استقلال آنها و عدم رعایت اصول دادرسی عادلانه و منصفانه باشد جامعه طبیعتا نسبت به احکام صادره به ویژه هنگامی که بنیادی ترین حق های انسانی از جمله حق حیات آزادی بیان و عقیده را در معرض خطر قرار دهد واکنش عمومی شدید نشان می دهد. در اینجاست که باید گفت وای اگر بگندد نمک!

مدتی است که درایران جریان اقتدار گرا و تمامیت خواه در صدد تسلط خوسرانه بر تمامی نهاد های قدرت در کشور است و دراین راه از اتکای ناشیانه به قوانین نیز ابایی ندارد. همگان استناد از سر عجز و ناتوانی دادستان وقت تهران به قانونی متروکه – که از نظر هر حقوق خوانده ی ابتدایی محل اعمال در مورد مطبوعات نداشت- جهت بستن فله ای مطبوعات را به یاد دارند. این گروه که قانون گریزی و قانون ستیزی به صورت علنی یا در حجاب برای آنان روش و منش شده است تیغ تهدید و ارعاب علیه هر زبان عدالت خواه در جامعه می گشایند و هر صدای معترض با این رفتار و منش را ضدیت با نظام، فتنه گری، نقض قانون و جرم تلقی می کند. به جای تیز کردن مکرر و حالا دیگر بی اثر تیغ تهدید بهتر است به قانون و حق باز گردید. ظاهرا آنهایی که ادعای تدوین فلسفه ی حق را دارند با مفهوم حق بیگانه شده اند، و برخی دیگر از سرنوشت سلف خود در داستانی تهران عبرت نگرفته اند.

رهبران جنبش سبز بارها اصول اولیه این جنبش را اعلام و مورد تاکید قرار داده اند. این جنبش نهضتی مسالمت آمیز، مبتنی بر نفی خشونت و اجرای بدون تنازل تمامی قانون اساسی است. مبتنی بر مفاهیم متعالی اسلام ، حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت مردم است. رهبران این جنبش بارها ترور و اعمال خشونت را در کلیه صور آن – چه دولتی و چه از جانب افراد گروهها سازمانها – محکوم کرده اند. اعتراض رهبران جنبش سبز به نحوه ی محاکمه و نحوه ی اعمال مجازات های اخیر نیز مبتنی بر همین اصول و تقاضای اعمال بدون تنازل کلیه اصول قانون و ضرورت حمایت از حقوق بنیادین کلیه شهروندان است. رویه ی نهادهای قضایی اطلاعاتی و امنیتی به فراموشی سپردن یا عدم اجرای صحیح و منصفانه ی برخی از اصول مهم قانون اساسی به مانند اصول ۳۷، ۳۵، ۳۲، ۳۸، ۱۶۸ ، نقض قوانین عادی مربوط به آیین دادرسی، حق دفاع و اصول دادرسی منصفانه تناقض گویی های مقامات قضایی در جریان اعدام های اخیر و اظهارات وکلای مدافع متهمان مبنی بر عدم رعایت قانون موجب بی اعتمادی عمومی مردم نسبت به احکام قضایی در حوزه ی مسایل سیاسی از جمله و به ویژه اعدام های اخیر گردیده است. جنبش سبز خواستار رعایت بی کم و کاست قانون اساسی و رعایت حقوق بنیادین همه شهروندان می باشد. حتی کسانی که دارای مبانی سیاسی اندیشگی و سیاسی متفاوت با جنبش سبز بوده یا مخالف با آن باشند. جنبش سبز با الهام از اصول متعالی اسلام و حقوق مصرح در قانون اساسی تفکیک، انشقاق و تقسیم مردم به ابر شهروندان، شهروندان درجه یک و شهروندان درجه دو را نمی پذیرد.

شمشیر برکشیده شده از جانب دادستان تهران، که اظهاراتش خود دلیلی بر خروج از حوزه ی صلاحیت قانونی، ورود به حوزه ی سیاست و خروج از قلمروی قضایی است، اظهارات برخی از نمایندگان مجلس که ماههاست که فراموش کرده اند وظیفه ی آنها نظارت بر اعمال قوه ی مجریه است و نه تلاش برای القای اسنتقلال قوه مقننه و تبدیل مجلس به زیر مجموعه ی قوه ی مجریه و مطیع محض آن، نمایندگانی که به جای ایستادگی بر حقوق مجلس و مردم در وضع قانون به ویژه در امور اقتصادی و مالی، نظارت و پیگییری پرونده ی اختلاس چند صد میلیاردی ، از حوزه ی امور تقنینی و نظارتی خارج شده و با ورود به قلمرو ی قضایی تقاضای عدم رسیدگی به شکایت شهروندان عادی از "ابر شهروندی" را می نمایند که باید از هر گونه شکایت و تعقیب مصون باشد، نمایندگانی که باید نسبت به معاملات مشکوک و غیر شفاف در حوزه ی سیاست خارجی حساس باشند، جز تلاش برای خاموش نمودن صدای اعتراض جامعه ی مدنی نیست. اگر منکر این ادعا هستند اجازه دهند جامعه ی مدنی در تظاهراتی مدنی و مسالمت آمیز مبتنی بر اصل بیست و هفت قانون اساسی نظر خود را اعلام کنند.


 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: نباید بگذاریم رزمندگان و سرداران ۸ سال دفاع مقدس را به جای اینکه چون رود در جامعه جاری باشند، گروهی با اهداف سیاسی و باندی کنار بزنند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.

وی با بیان اینکه فرهنگ، عصاره گفتاری، نوشتاری و رفتاری هر ملتی است که اگر بر مبنای خوبی‌های متعارف انسانی و اسلامی بنا شده بود، میراثی گرانبها از نسل‌های گذشته برای نسل امروز و نسل‌های آینده است،گفت:مجموعه آثاری که از گذشته‌های دور و نزدیک یک ملت، به عنوان میراث فرهنگی به یادگار مانده، سرمایه ارزشمندی است که اگر از آن حفاظت نشود، همان بلایی بر سر ملت‌ها می‌رود که در دوره‌ای بر سر مسلمانان رفت. یعنی دوره‌ای که اروپای قرون وسطی با تیزهوشی بعضی از دانشمندان خویش، پایه‌های علم و دانش مسلمانان را بردند و در دوره‌های بعد که مسلمانان با نهضت ترجمه سعی در بازپس‌گیری آنها را داشتند هم نتوانستند همه سرمایه‌های خویش را به دست آورند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد:همان زمان‌ها بود که موزه‌ها به عنوان صندوقچه امانات میراث فرهنگی ملت‌ها بنا شده‌اند و به خاطر اهمیت آن، اندیشمندان یک روز جهانی را در تقویم سالانه به آن اختصاص داده‌اند.

<p style="text-al

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر