۱۳۸۹ خرداد ۴, سه‌شنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: News from Kaleme for 05/25/2010



Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



خانواده های زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات که در زندان رجایی شهر زندانی هستند ،با صدور بیانیه ای خطاب به مسوولان نوشته اند :« اکنون به جای آن که زندانیان بی گناه ما را آزاد کنند، در شرایطی ویژه احکام سنگین آنها را یک به یک تایید می کنند، به مرخصی رفته ها را به زندان باز می گردانند، آزاد شدگان را احضار می کنند و چه معامله ای بدتر از این با فرزندان ایران زمین که در سکوت آنها را به بدترین و مخوف ترین زندان ها منتقل می کنند. گویی بس نیست درد دوری و هجران و زندان که باید این درد به غایت خود نیز برسد .»

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته است ،به این شرح است:

بسم رب المظلومین

از خواب بیدار شوید

یک سال از ۲۲ خرداد ۸۸ در حالی می گذرد که نتیجه آن برای ما خانواده جمعی از زندانیان سیاسی که تمام این روزها و ماه ها را پشت درب های این بازدشتگاه و آن زندان گذرانده ایم، چیزی جز دوری از عزیزانمان و اندوه و هجران گسترده و ژرف بدون مرهم نیست.نزدیک به یک سال می گذرد و ما هنوز نمی دانیم که عزیزان ما تاوان چه چیز را پس می دهند، حرف زدن و نوشتن را، ابراز عقیده و چاره جویی را یا عشق به ایران و باورمندی به قانون را؟

در تمامی این مدت همواره می اندیشیدیم که پاسخ آن چه این زندانیان عزیز ملت ایران کرده اند، جز برخورداری از عدالت و حقوق مصرح ان ها در قانون اساسی و آن چه رافت اسلامی می خوانند، نیست و هر روز امید داشتیم که بی گناهی و خیرخواهی آن ها به اثبات برسد و به خانه بازگردند اما متاسفانه هر روز فشار تازه ای بر پیکره مجروح و سخت آزرده خانواده بزرگ زندانیان سیاسی وارد می شود.

اکنون به جای آن که زندانیان بی گناه ما را آزاد کنند، می بینیم که در شرایطی ویژه احکام سنگین آنها را یک به یک تایید می کنند، به مرخصی رفته ها را به زندان باز می گردانند، آزاد شدگان را احضار می کنند و چه معامله ای بدتر از این با فرزندان ایران زمین که در سکوت آنها را به بدترین و مخوف ترین زندان ها منتقل می کنند. گویی بس نیست درد دوری و هجران و زندان که باید این درد به غایت خود نیز برسد.

پیش از این مسعود باستانی و احمد زیدآبادی را در فرایندی پر از ابهام، قانون شکنانه و بی دلیل روشنی از زندان اوین که خود نماد جفا به فرهیختگان این ملک بوده و است، جابه جا کرده و به زندان رجایی شهر انتقال داده اند و اکنون می بینیم که این بدعت تبدیل به روالی غیرقانونی شده و زندان پردیس کرج و زندان بدنام رجایی شهر اخیرا پذیرای داود سلیمانی، مهدی محمودیان، عیسی سحرخیز، رسول بداغی، رضا رفیعی فروشانی و حشمت الله طبرزدی بودند.

انتقال این عزیزان درحالی رخ داد که برخی از آن ها حتی بدون برگزاری دادگاه، ماه هاست که در بازداشت موقت بی پایان به سر می برند.

ما اعلام می کنیم که انتقال زندانیان سیاسی از بند ۳۵۰ اوین به دیگر زندان ها تنها با هدف افزایش فشار بر اسرای جنبش سبز رخ داده تا بلکه در خرداد ماه سناریو دیگری ساخته شود. این انتقال ها بر خلاف تمامی موازین قانونی و حقوقی است و بدیهی ترین مسایل آیین نامه زندان های جمهوری اسلامی که تاکید بر تفکیک زندانیان بر اساس جرایم دارد را هم رعایت نکرده است.

هنگامی این مسایل بسیار بدیهی و ساده زیرپا گذاشته شده است، ما خانواده های زندانیان سیاسی از خود می پرسیم که مسوول حفظ جان عزیزان ما که بر اساس یک تصمیم فراقانونی به میان مجرمان خطرناک فرستاده شده اند، با کیست؟

امیدواریم سنگینی مسوولیت حفاظت از جان بهترین فرزندان این آب و خاک مسوولان این نهادها را از خواب سنگین بیدار کند.

والسلام علی عبادالله الصالحین

خانواده های باستانی، زیدآبادی، سحرخیز، سلیمانی، بداغی، محمودیان، طبرزدی، رفیعی فروشانی


 


پدر شهید جهان آرا می گوید وضع خرمشهر الان خوب نیست. نصف خرمشهر خرابه است. با توجه به گذشت این همه سال از جنگ، خرمشهر هنوز آب آشامیدنی و گاز ندارد. تازه برای سوم خرداد می‌خواهند بیایند آب خرمشهر ـ آبادان را افتتاح کنند.

به گزارش سرویس سیاسی «فردا» سید هدایت الله جهان آرا پدر شهید محمد جهان آرا درباره وضعیت شهر خرمشهر می افزاید: معیشت مردم الان در آنجا بسیار سخت است. ما همین حالا در خرمشهر حدود ۲۵ هزار جوان بیکار داریم. ما همین الان در خرمشهر ۲۰۰ دختر داریم که منتظر جهیزیه هستند تا به خانه بخت بروند و واقعاً هیچ چیز ندارند.

چند سال پیش که خرمشهر بودیم آقای احمدی نژاد آمده بودند آنجا. من به ایشان هم گفتم  علیرغم این همه شعار، برای خرمشهر کاری نشده است. مردم در آخرین سفر آقای احمدی نژاد هم به ایشان همین حرف را زده‌اند که ایشان گفته بودند اگر دوباره رئیس جمهور نشدم می‌آیم فرماندار خرمشهر می‌شوم تا آنجا را آباد کنم.

وی در گفتگو با روزنامه شرق ادامه می دهد: تقریباً می‌توانم بگویم هیچ دولتی، هیچ کاری برای خرمشهر نکرد. اینها آمدند پول زیادی آنجا خرج کردند و در نهایت خانه‌های مردم هم ساخته نشد. اگر دولت خودش می‌آمد خانه‌های مردم را می‌ساخت شاید تا الان شهر بازسازی شده بود. منظورم این است که بودجه‌ای مصرف شد اما فایده‌ای نداشت. مثلاً آمدند برای ساخت خانه یک میلیون تومان دادند. خب طبیعی است که یک خانه با یک میلیون تومان ساخته نمی‌شود. پول‌ها خرج شد و هیچ فایده‌ای نداشت. وقتی جنگ شد پولدارها و متمولان خرمشهر از شهر رفتند. آنهایی که به خرمشهر برگشتند کسانی بودند که جز خرمشهر جای دیگری نداشتند.

هدایت الله جهان آرا درباره فرزند خود محمد جهان آرا هم می گوید: جهان‌آرا فرمانده سپاه شده بود. جنگ بعد از یک سال از تشکیل سپاه آغاز شد اما شهید جهان‌آرا با همه گروه‌ها در خرمشهر می‌ساخت. به همین خاطر حدود ۳۰۰، ۴۰۰ نفر بودند و اکثرشان هم عرب بودند. عده‌ای هم از مردم بودند که توانستند جلوی عراقی‌ها را بگیرند که وارد خرمشهر نشوند. تمام سعی جهان‌آرا این بود که نگذارد عراقی‌ها وارد خرمشهر شوند. برخی از کسانی که در جنگ‌های خرمشهر بوده‌اند تعریف می‌کنند در جنگ به هر جبهه‌ای می‌رفتیم جهان‌آرا آنجا بود. ظاهراً به او می‌گفتند تو مگر پرواز می‌کنی که همه جا هستی؟!


 


دوشنبه شب معاون اطلاعات سپاه طی تماس با محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت به وی اعلام کرد مرخصی وی به اتمام رسیده و در پی مخالفت مقامات مسئول با تمدید آن، باید به زندان برگردد. حکم بدوی میردامادی اوائل اردیبهشت ماه صادر شده بود که هنوز قطعی نشده است.

به گزارش کلمه، امروز در پی تماسی که از زندان اوین با میردامادی گرفته شد از او خواسته شد تا خود را به زندان معرفی کند.

محسن میردامادی بعد از ۲۲ خرداد ماه بازداشت شد و در اواخر اسفند با وثیقه ۴۵۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.

گفتنی است چند روز پیش در مراسم جشن عروسی محسن میردامادی تمامی رهبران جنبش سبز و نوه های امام خمینی گرد هم جمع شده بودند که این مسئله عصبانیت برخی محافل  را در پی داشته و ممکن است بخاطر همین مسئله تصمیم به بازگرداندن محسن میردامادی به زندان اوین گرفته باشند.


 


دو نفر از سه شهروند آمریکایی که ده ماه است در ایران زندانی هستند، با یکدیگر نامزد شده‌اند و قصد دارند پس از آزادی با یکدیگر ازدواج کنند.

خبرگزاری سی.ان.ان گزارش کرد مادران این سه آمریکایی که به هنگام ملاقات با فرزندانشان در هفته گذشته از این خبر مطلع شده‌اند، گفته‌اند که به شدت خوشحالند ولی نمی‌توانند تاریخ دقیق این ازدواج را تعیین کنند.

آن‌ها افزودند که جاش فتال زندانی دیگر نیز که دوست آن‌هاست قرار است در مراسم ازدواج آن‌ها ساقدوش باشد.

سارا شورد، جاشوا فتال و شین بائر سه شهروند آمریکایی هستند که در مرداد ماه سال گذشته به اتهام ورود غیرقانونی به ایران در خاک جمهوری اسلامی بازداشت شدند و از آن زمان تا کنون در زندان بسر می‌برند.

مادر سارا شورد که به تازگی همراه با مادران سه آمریکایی دیگر از تهران بازگشته‌است گفت که دخترش به شدت منتظر بوده تا حلقه‌ای را که شین بائر از نخ لباس خود برای او ساخته‌بوده به مادرش نشان دهد.

او گفت که این پیشنهاد ازدواج، چیزی است که باعث می‌شود فرزندش -از نظرروانی – بتواند به زندگی ادامه دهد، چرا که احساس می‌کند پیوندی ناگسستنی با شین دارد و نیز دوستی مانند جاش دارد که همیشه با آن‌هاست.

مادر شین بائر از قول پسرش گفت که شین روز ششم ژانویه در حیاط زندان اوین پیشنهاد ازدواج به سارا داده است و افزود که این، دقیقا تاریخی است که ما درخواست ویزا را در واشنگتن تسلیم مقامات ایرانی کرده‌ بودیم.

مادران این سه آمریکایی که امروز در برنامه «صبح بخیر آمریکا» در شبکه ا.بی.سی سخن می‌گفتند دیدن فرزندانشان را یک «تسکین بزرگ» خواندند اما گفتند که آن‌ها چیزی در باره وضعیت اتهاماتشان به ایشان نگفته‌اند.

ضمنا آن‌ها تصریح کردند که با هیچ یک از مقامات عالی‌رتبه در ایران ملاقات نکرده‌اند و تنها برخی از مقامات رده پایین را دیده‌اند.

آن‌ها افزودند که فرزندانشان کاملا سالم به نظر می‌رسیدند و افزودند که شین بائر و جاش فتال در یک سلول مشترک هستند ولی سارا شورد تنهاست اما می‌تواند روزانه دو بار و به مدت سی دقیقه با دوستانش ملاقات کند.

رویترز در گزارشی که در این زمینه منتشر کرده بود از قول حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران نوشت که او تردیدی ندارد که این سه آمریکایی جاسوس هستند اما از آمریکا خواسته که به مبادله زندانیان بپردازد.


 


عبدالله یوسف‌زادگان پس از هفتاد روز بازداشت همچنان در بازداشت موقت در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد و در دو هفتة اخیر از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده هم محروم بوده‌است.

به گزارش کلمه، علی‌رغم مراجعات مکرر خانواده یوسف‌زادگان به مسئولان و امنیتی و قضایی در مشهد و تهران، هنوز اطلاع دقیقی از علت بازداشت این دانشجوی نخبه و تداوم بازداشت انفرادی  ، چشم‌انداز پرونده او به دست نیامده است و خانواده وی همچنان در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند.

گفتنی است تاکنون ۱۸۵ دانشجوی المپیادی و تعدادی از فارغ‌التحصیلان مدارس فرهنگ کشور با امضای نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به ریاست قوه قضاییه خواستار آزادی فوری عبدالله یوسف‌زادگان شده‌اند و تعداد زیادی از دوستان وی با اتشار یادداشت‌هایی به بازداشت او اعتراض کرده‌اند. عبدالله یوسف‌زادگان از نخبگان فرهنگی کشور، دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و دانشجوی ممتاز کارشناسی ارشد حقوق در دانشگاه علامه طباطبایی است.


 


دکتر داوود سلیمانی استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت که نزدیک به یکسال از بازداشتش می گذرد در شرایط نامناسب جسمانی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار کلمه، وی اخیرا به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است و خانواده اش نسبت به شرایط بد این زندان و بیماری وی نگران هستند.

این نماینده سابق مجلس در دوران بازجویی ها و بازداشتش دچار بیماری شده است و که این بیماری رو به حاد شدن است.خانواده وی اعلام کرده اند دکتر سلیمانی لرزش دست شدیدی گرفته است و شرایط جسمانی خوبی ندارد.

دکتر سلیمانی از معدود بازداشتی های بعد از انتخابات است که بلافاصله بعد از انتخابات بازداشت شد و حتی برای یک روز هم به مرخصی نیامده است.


 


شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز تصویب قطعنامه جدید علیه ایران را محکوم کرد.

به گزارش ایلنا، در جلسه شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز که به ریاست سید محمد خاتمی تشکیل شد در ابتدا سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر گرامی داشته شد و از قهرمانان و دلاور مردانی که خون پاکشان راهگشای این فتح الفتوح خدایی شد، تجلیل به عمل آمد. همچنین سالروز حماسه پرشکوه ملت آگاه و آزدیخواه ایران در دوم خرداد سال ۷۶ گرامی داشته شد.

همچنین مجمع روحانیون مبارز ضمن ابراز نگرانی از تلاش دولت آمریکا و همدستانش در تصویب قطعنامه جدید علیه ایران، آن را ادامه دشمنی‌های دیرینه آمریکا علیه ملت ایران دانسته و با محکوم کردن این نوع اقدامات خواهان بازنگری در سیاست‌های خصمانه و توقف اقدامات آنان علیه ملت ایران شد.

این تشکل روحانی اصلاح‌طلب حمله وحشیانه گروهی لباس شخصی با سلاح گرم و سرد به محمدعلی ابطحی در شهر ری را محکوم کرده و این نوع اقدامات خلاف شرع و قانون و مشکوک در راستای ایجاد تشنج در جامعه و سلب امنیت عمومی از کشور دانستند و از مسؤولان امر شناسایی و برخورد قاطع با مسببان و کانون های خشونت گرا را خواستار شدند.


 


معصومه ابتکار: سال ۱۳۶۱ که آقای خاتمی مسئولیت و نمایندگی امام در موسسه کیهان را بر عهده داشتند، من در کیهان انگلیسی بودم. سوم خرداد آن سال، بعد از ظهر همه به خاطر عملیات موفقیت آمیز چند روز اخیر در جبهه های جنوب، گوش به زنگ خبرهای جدید بودند. گویی فضا از حس انتظاری عمیق آکنده بود… که ناگهان … تلکس ها انتظار را به پایان بردند … خونین شهر آزاد شد.

به خرمشهر از زمان اشغال آن توسط عراق و در پی به شهادت رسیدن بهترین فرزندان کشور در خاک آن، خونین شهر می گفتیم و حالا صدای رادیو نیز در سراسر سالن بزرگ و عریض و تحویل کیهان که تحریریه نشریات مختلف در آن قرار داشت پیچیده بود … مارش پیروزی و حس آزادی خرمشهر …

شادی و نشاط عجیبی همه را فرا گرفته بود. هیچکس نمی توانست به کارش ادامه دهد. همه از پشت میزها بلند شده بودند… اما این فقط ما نبودیم که سر از پا نمی شناختیم. مردم در خیابان ها هم به پایکوبی پرداخته بودند. از موسسه که بیرون رفتم در خیابان فردوسی شاهد صحنه های بی نظیری از شادی مردم بودم. ماشین ها چراغ های خود را روشن کرده بودند و بعضی هم برف پاکن ها را در هوا به رقص در آورده بودند. خیلی ها هلهله کرده و دست می زدند، بعضی ها پرچم هایی را در دست داشتند و در هوا می چرخاندند و حتی بعضی ها در وسط خیابان می رقصیدند.

در این میان البته صدای آمبولانس هایی که از فرودگاه مجروحین را به بیمارستان های مختلف شهر می رساند نیز به گوش می رسید. یاد شهدای خرمشهر به خیر؛ شهدایی که خونشان ضامن این حماسه بزرگ و در نوع خود بی نظیر بود. در عملیات آزادسازی خرمشهر فقط نوزده هزار سرباز عراقی خود را تسلیم نیروهای ایرانی کردند و این نمی شد مگر با پایمردی شهدا که البته در میان آنها نام محمد جهان آرا می درخشد و آن نوحه زیبا و معروف «ممد نبودی ببینی» که در ذهن ها جاودانه شده است.

جالب است که پدر شهید جهان آرا هنوز در عین کهنسالی به دنبال آرمان های پسر بلندآوازه اش است. خبری امروز از او دیدم که در مجلس حضور یافته و مسایل مهمی را در مورد مشکلات خرمشهر با رییس مجلس مطرح کرده است.

او را به خاطر آوردم که در مراسم آغاز به کار یکی از طرح های بزرگ آب و فاضلاب اهواز در دولت اصلاحات حضور داشت و از ایشان درخواست شد که طرح را افتتاح کند.

جالب است که او سال گذشته نیز این روزها و در جریان انتخابات در یکی از خاطره انگیزترین مراسم شرکت داشت … به یاد پسر شهیدش … به عکس نگاه کنید …

این نکته را جهت استحضار آن عده ای گفتم که تصور می کنند – و البته سعی می کنند که دیگران هم تصور کنند – همه ایثارگران و خانواده هایشان از یک طیف سیاسی خاص هستند؛ در حالی که تعداد قابل توجهی از خانواده های ایثارگران به دنبال حقیقت هستند و دل به شعارها نسپرده اند.

آن عده متوجه نیستند وقایع اخیر همانطور که خانواده ها را دچار شکاف کرده، در سایر اقشار نیز آثار خود را باقی گذاشته است.


 


روز گذشته به طور کامل در شک و تردید آزادی محمد نوری زاد و جعفر پناهی دو کارگردان معروف سپری شد. خبری که به طور مبهمی توسط سایت های دولتی و وابسته به نهاد های خاص تیتر شد و در نهایت با شوروهیجانی که ایجاد کرد تکذیب شد.

به گزارش خبرنگار «کلمه»، روز گذشته برخی از سایت های دولتی و وابسته به نهاد های خاص خبر آزادی نوری زاد را منتشر کرد درحالیکه در خبر منتشر شده هیچ منبع خبری ذکر نشده بود و به صورت بسیار مبهم و جهت دار این شایعه را پخش کرد .

این سایت ها در خبر دیکته شده خود تاکید فراوانی بر سلامت جسمانی نوری زاد داشتند و اخبار منتشر شده درباره وضعیت نامناسب نوری زاد را از سوی رسانه های ضد انقلاب! عنوان کردند در حالیکه همسر نوری زاد روز پنجشنبه گذشته بعد از ملاقات کابینی با همسرش اعلام کرد: « وقتی در ملاقات کابینی آقای نوری زاد را دیدم، لازم نبود که حرفی بزند، سر و وضع آشفته او، خود گویای همه چیز بود. به قصد کشت او را کتک زده بودند، وقتی همسرم می خواست این واقعه غیر انسانی که باورش هنوز برای همه ما دشوار است را تعریف کند، هم او گریه می کرد و هم ما.»

نکته ی مهم این است که چرا و به چه هدفی خبری خلاف واقع هم درباره آزادی ایشان و هم درباره وضعیت جسمانی نوری زاد منتشر می شود و چه کسی از آن بهره می برد؟

خبر آزادی باعث شد تمام روز جمعیت زیادی خوشحال باشند و حتی برای تایید آن هم سرگردان و منتظر بمانند .

این موضوع در ارتباط با جعفر پناهی دیگر کارگردان کشور که او هم به مانند نوری زاد در اعتصاب غذا به سر می برد تکرار شد و تکذیب این مسئله توسط فرزندان آن ها در رسانه هایی مانند فیس بوک صورت گرفت.

در حالیکه قول هایی هم مبنی بر آزادی نوری زاد و پناهی داده شده است اما انتشار دروغین اخبار، فشار مضاعفی را بر خانواده های آنها وارد می کند.

روند اطلاع رسانی یکساله ی اخیر این رسانه ها نشان داده که تمایلی به درج کامل خبرهای موثق به خصوص در مورد زندانیان سیاسی ندارند . پس نکته ای که باید مد نظر داشت عدم انتشار سریع اخبار صادره از سوی این رسانه هاست .

گویا در مورد انتشار خبر آزادی محمد نوری زاد و جعفر پناهی هدف تنها آرام کردن جو التهابی منتج از ضرب و شتم نوری زاد و اعتصاب غذای خشک پناهی و نوری زاد است . فضایی که موجب ملاقات حضوری این دو هنرمند با خانواده هایشان شد.

حال به نظر می رسد آنها می خواهند قدرت خشم و قدرت اعتراض ناشی از این اتفاق را با حربه ی دروغ و کذب مهار کنند.

همچنین به نظر می رسد خانواده های اسیران دربند و مردم با این ترفندها ، وضعیت اسفناک زندان های کشور، را مشمول مرور زمان نمی دانند.


 


هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در خرمشهر عداه‌‌ای با سردادن شعار "بیکاری، بیکاری" از وی خواستند تا به مطالبات آنها توجه شود.

به گزارش آفتاب دکتر احمدی نژاد به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر از اشغال نیروهای عراقی امروز (دوشنبه) به این شهر سفر کرده است.

قبل از سخنان احمدی‌نژاد تعدادی از مقامات محلی خرمشهر و استان خوزستان سخنرانی کردند.

در این مراسم شرکت‌کنندگان شعار "بیکاری بیکاری" را سر دادند و از دولت می‌خواستند در جهت رفع بیکاری در این شهرستان تلاش کند که احمدی‌نژاد نیز در برابر این خواسته مردم خرمشهر، گفت: دولت در خدمت شماست و ان‌شاءالله با برنامه‌ریزی گسترده با همت جوانان خرمشهر و خوزستان ریشه‌ بیکاری در خوزستان از بین خواهد رفت.

پارسال هم محمود احمدی نژاد در سفر به خرمشهر و آبادان وعده هایی مبنی بر رفع مشکل جوانان، بیکاری و بهبود آب آشامیدنی داده بود که تا کنون عملی نشده است.




 



مهناز شریعتی همسر محسن آرمین که هفته پیش بازداشت شد یادداشتی را درباره همسرش نگاشته است. نسخه ای از این یادداشت در اختیار کلمه قرار گرفته که به شرح زیر است:

عصر جمعه، سی و یکمین روز اردیبهشت ماه، عده ای از بهترین دوستان به دیدارمان آمدند. هر هفته عصرهای جمعه با حضور آرمین دور هم جمع میشدیم و ساعاتی را با خواندن و شنیدن تفسیر آیات قرآن، به او گوش میدادیم.

این هفته جای استاد خالی بود.

نزدیک اذان مغرب ، علیرغم دلجویی دوستان به یکباره دلم گرفت . نگاهی به راضیه کردم که اشک در چشمانش حلقه زده بود . چهره آتیه و مرضیه هم گویای دلتنگی پدر بود.

قطعا مطهره هم در دیار غربت به یاد پدر خواهد بود.

وقت نماز همیشه به او اقتدا میکردند. به یادم آمد دعایی را که همیشه در سجده آخر نماز میخواند و من این دعا را خیلی دوست داشتم و همیشه با او زمزمه میکردم:

"یامن هو اله و لا یغفر ذنوبک الا ما سواه اغفر ذنوبی کلها به حرمت محمد و آل محمد"

در همین حال و هوا بودم که دست نوشته زیبایی قاب گرفته شده به دستم رسید . یکی از دوستان خوش ذوق و قریحه جلسه قران شعر زیبایی را سروده بود که حیفم آمد این شعر را با دوستداران آرمین در میان نگذارم:

"آنان که در بهار، دانه ای نهان کنند

باشد که در آتیه خرمنی درو کنند

قصه یوسف و چاه، قصه اسارت و عزت است

فرعونیان فکر عزیز مصر کنند

صبر ایوب و اشک یعقوبم آرزوست

تا برادران همه سجده بر ملتی کنند

موسی به تور و قومی به گرد سامری

هارونیان فکر ید بیضای موسوی کنند

ابراهیم در آتش نشسته است

هاجر به جستجوی آب سعی صفا و مروه می کند

صبر بر شعب ابی طالب، مژده فتح مکه است

تبت یدی، ابی لهب کی فکر انزال سوره می کند

آنان که تشنه لب، راضی و مرضی و مطهرند

باشد که کام ملتی با سلسله کوثر تر کنند

چندی است که با قلم سبز بر کنبد گردون نوشته اند

گیتی ارث آزادگان است که با بهار سودا می کنند


 


ساعت یک بامداد امروز، سوم خرداد ۸۹ عذرالسادات قاضی میرسعید، عاطفه نبوی، فاطمه رهنما، هنگامه شهیدی، ریحانه ‏حاج ابراهیم دباغ و مطهره بهرامی از بند عمومی نسوان به ۲۰۹ فراخوانده شدند.

به گزارش کلمه و به گفته زندانیان این بند، ‏این مسئله به دلیل احضار شبانه شیرین علم هولی در زوهای پیش و اعدام ناهنگام او، موجب نگرانی و ‏تحمیل شرایط ناگوار روحی بر زندانیان نسوان بند دو شده است. پس از ساعتی زندانیان به بند بازگردانده ‏شدند و مشخص شد که برای بازجویی احضار شده بودند. این در حالی است که طبق قانون، بازجویی در ‏شب، بعد از ساعت اداری کارکنان، ممنوع است ‏

پنج نفر از این زندانیان سیاسی در بعد از ظهر روز پیش از آن نیز به دادسرای اوین منتقل شده بودند.


 


سینا گلچین دانشجوی رشته عمران دانشگاه آزاد تهران مرکز که ۱۷ دی ماه سال گذشته به اتهام شرکت در راهپیمایی روز عاشورا توسط نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد، در دادگاه تجدید نظر به ۴ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد.

به گزارش دانشجونیوز حکم اولیه این دانشجو ۸ سال حبس تعزیری بود که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر شده بود.

این دانشجوی ۲۰ ساله که پیش از بازداشت فعالیت سیاسی نداشته است پس از تحمل آزارهای فراوان جسمی و روحی از سوی بازجویان مجبور به حضور در دادگاه های نمایشی تلویزیونی شد.

سینا گلچین در هنگام محاکمه فاقد وکیل مدافع بوده، و تنها پس از صدور حکم زندان، خانواده وی موفق به اخذ وکیل و پیگیری درخواست تجدید نظر این زندانی شده اند.

علی رغم درخواست های مکرر خانواده وی برای اخذ مرخصی این دانشجوی زندانی تنها یک بار به مدت ۱۰ روز به مرخصی آمد. در مدت مرخصی بازجویان وی با تماس های مکرر و ایجاد مزاحمت برای وی و خانواده اش از او می خواستند به مصاحبه های اجباری دیگری تن دهد تا آنجا که یک بار بازجویان با هجوم و ورود به منزل شخصی این دانشجو به تهدید حضوری وی پرداختند. خودداری سینا گلچین از مصاحبه اجباری در نهایت موجب شد که پس از ۱۰ روز وی را به زندان باز گردانند.

وی هم اکنون دربند ۳۵۰ زندان اوین در حبس است.


 


سرانجام کارگران صنایع فلزی (۱) بابت دریافت نکردن مطالبات معوقه خود علیه کارفرما در اداره کار اسلامشهر اقامه دعوی کردند.

به گزاش ایلنا، کارگران کارخانه صنایع فلزی (۱) می‌گویند: هنوز هیچ اقدامی از سوی کارفرما در جهت پرداخت مطالبات معوقه آنها صورت نگرفته و نارضایتی‌ها همچنان ادامه دارد.

کارگران می‌گویند: با شکایتی که علیه کارفرما در هیات تشخیص ادراه کار انجام شده می‌توانند در صورت بحرانی‌تر شدن وضع کارخانه صنایع فلزی نسبت به احقاق حقوق خود امیدوار‌تر باشند.

از هفته گذشته تاکنون ۲۵۰ کارگر کارخانه صنایع فلزی (۱) به دلیل پرداخت نشدن ۶ ماه مطالبات معوقه نارضایتی خود را به کارفرمای این واحد تولیدی نشان دادند.

کارگران می‌گویند: بابت حقوق فروردین و اردیبهشت سال‌جاری و مطالبات خردارد، تیر، بهمن و اسفند سال ۸۸ از کارفرما طلب‌کار هستند.

به گفته کارگران احتمال دارد برای فردا (سشنبه) در رابطه با وضعیت خود با کارفرما و اعضای شورای تامین ملاقات کنند


 


به مناسبت فرارسیدن ماه خرداد، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با صدور بیانیه ای به بررسی و تحلیل حوادث خردادماه در تاریخ انقلاب اسلامی پرداخت.

متن این بیانیه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امروز به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

و لقد ارسلنا موسی بآیاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله ان فی ذلک لآیات لکل صبار شکور

و همانا موسی را با آیات خود فرستادیم که قوم خود را از تاریکی به سوی روشنایی بیرون آور و روزهای عبرت انگیز الهی را به آنان یادآوری کن. قطعاً در این یادآوری بر هر انسان صبور شکرگزار عبرت هاست.(سوره ابراهیم آیه ۵)

ملت شریف ایران

ماه خرداد، ماه پر خاطره، ماه تلاش، همیت، مقاومت، مردانگی و ماه بلوغ عقل و در عین حال ماه غم ها و دلتنگی ها فرا رسید. نخستین خاطرة ملت درماه خرداد، طی۵۰ سال مبارزه، قیام پرشکوه ۱۵خرداد ۱۳۴۲بود روزی که به تعبیر امام راحل، مبدأ نهضت آزادی خواهی ملت ایران شد. روزی که علی رغم غروب غمگینش، پس از ۱۵ سال به سان سپیدة سحر، طلوع دوباره یافت و باعث شد امام و مردم دست در دست هم نظامی را پایه گذاری کنند که نه به قدرت و ثروت، بلکه به رأی و خواست ملت متکی بود. نهضت ملی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ دکترین خود را در شعار جاودانة "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ ثبت کرد و رهبری آن ضمن مخالفت صریح با دیگر اشکال ملک داری و حکمرانی، بر تامین حقوق ملت و مطالبات آنان پای فشرد و آن را در قالب قانون اساسی قانونمند کرد.

در این نظام گرچه بنا به ضرورت های ناشی از شرایط جنگ و نوپایی انقلاب، گاهی خارج از چارچوب های قانونی تصمیماتی اتخاذ می شد اما به محض پایان یافتن جنگ و برقراری وضعیت عادی، رفتار در چارچوب قانون اساسی و دیگر قوانین موضوعه مورد تاکید رهبری و مقامات ارشد قرار گرفت. در حالی که این فضای امید و رویکرد صادقانه می رفت که پس از واقعة پر هزینه و عبرت آموز جنگ، پایه های قانونمندی نظام را مستحکم سازد، بنیانگذار استقلال طلب، آزاد منش و جمهوری خواه و الهی جمهوری اسلامی ایران سخن از بدرود و رفتن سرداد و مردم وفادار و آرزومندش را با هزاران آرزو تنها گذاشت.

در آن نیمة خرداد غمگین، همة ملت و جوانان سلحشور مجاهدی که با تمام توان در مسیر صیانت از تمامیت ارضی کشور، حماسة آزاد سازی خرمشهر را سرودند، سوگوار تنهایی خود شدند، اما با خاتمه جنگ و حلاوت سربلندی های ناشی از آن، تحقق بخش هایی از قانون اساسی به ویژه حقوق مدنی و شهروندی ملت در انتظار مانده بود. اگرچه تلاش های بزرگ توسعه و سازندگی را به عنوان یک ضرورت پس از جنگ طولانی باید قابل تحسین دانست، اما انکار نمی توان کرد که آزادی های مدنی به عنوان متن میثاق نامه ملی کشور – قانون اساسی- همچنان کم فروغ می نمود. آزادی و حقوق شهروندی همان خواسته ای بود که جمهوری اسلامی برای آن قد برافراشت و اساس حکمرانی و حکومت دینی در قرائت امام بود.

خرداد ماهی است که نهضت اصلاح طلبی در آن تولد یافت و جامعه مدنی با قرائتی نو از اندیشة بنیان گذار نهضت شکل گرفت. قرائتی که قدر نان و اقتصاد را به سان امنیت و سیاست جامعه ارج می نهاد. نهضت مدنی دوم خرداد با این باور در میان ملت منزلت یافت که قدرت و حکومت اگر با آزادی و آزادگی همراه نباشد به سان سد محکمی فرا روی انسان و خواست های مشروع او خواهد بود. اندیشه دوم خرداد بر این پایه استوار بود که بیگانگی حکومت با آزادی های انسانی منجر به ریزش مدنی و گسست اجتماعی خواهد شد که این فاجعه به رغم دلبستگی انسان ها به هویت ملی و دینی شان، خانمان سوزتر از هر جنگی خواهد بود. لذا به جد پاسخ گویی دولت در برابر قانون را سرلوحه کتاب حکمرانی قرار داد تا در سایة این تعادل، حقوق ملت محفوظ بماند.

جنبش دوم خرداد در ذات خود اعتراضی مدنی به برخی جهت گیری ها و پایمال شدن حقوق شهروندی بود. اندیشه دوم خردادی در حکومت کوتاه اما اثرگذار خود ثابت کرد که می توان با حفظ ارزش های دینی و ملی، هم شان داخلی حکومت را ارتقا داد و هم عزتمندانه در عرصة جهانی از حقوق ملت دفاع کرد و در این راه ، مردم فریبی و ناراستگویی را نیاز ندانست. در واقع می توان گفت دولت برخاسته از اصلاحات که مولود جنبش دوم خرداد به شمار می رفت، در حالی که از بسیاری از اختیارات خود محروم بود و تا واپسین روزهای حکمرانی مورد نامهربانی ها و ناروایی های بیشماری قرار گرفت و علی رغم برخی ناکامی ها، با دستاوردهای بزرگ و ماندگار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، سر افرازی ملت را به نمایش گذاشت.

با وجود این موفقیت ها، کارشکنی های مخالفین جنبش دوم خرداد به ثمر نشست و در یک بسیج قوا با کمک حزب پادگانی، جریان ضد اصلاحات بر کرسی دولت نشست و چهار سال تمام همة وقت و انرژی خود را برای پاک کردن جامعه از آثار اندیشه و رفتار اصلاح طلبی به کار برد. چنین بود که در سال ۸۷ چهره های شاخص اصلاح طلب با درک عمیق از آینده تاریکی که فرا روی کشور بود عزم خود را برای بازگشت به صحنه جزم نمودند. در این مسیر ناهموار همه باورمندان به استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی – یعنی همان آرمانهای جاودانة نهضت خرداد- پای در میدان نهادند تا مگر راه گذشته را پس از یک توقف پر هزینه چهارساله در جهت حفظ عزت و سربلندی ایران پی بگیرند و این همان چیزی بود که ملت آن را فریاد می زد.

شاهد این مدعا شعاری است که در یکی از سفرهای استانی نامزد اصلاح طلبان بر زبان ها جاری شد: "جمهوری اسلامی آزاد باید گردد" . ورود میر حسین موسوی نخست وزیر ۸ سال دوران دفاع مقدس و حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی یار دیرین امام، با تأکید بر ضرورت دفاع مستمر از جمهوریت نظام، حقوق شهروندی و آزادی های مدنی، امید تازه ای در دل هوادران عزت و سربلندی ایران پدید آورد. اقتدارگرایان تمامت خواه که نبرد مدنی را بر نتابیدند و رقابت سالم را به معنای شکست قطعی خود دیده بودند، با رفتارهای مهندسی شده مصمم شدند به هر قیمت، مسیر اصلاح طلبی ملت را سد کنند و چنین شد که بار دیگر ماه خرداد به ماه هزینه سنگین برای ملت تبدیل شد و حلاوت روز ۲۲ خرداد همانند دیگر روزهای تاریخی اندوهگین ملت به تلخی گرایید. گر چه پس از حماسه ۲۲ خرداد، حاکمیت کوشید رفتار از پیش طراحی شده خود را به شکل دیگری تلقین کند، اما به نظر می رسید وجدان عمومی آن را باور نکرد!.

حماسة جاودانه ۲۵ خرداد تاکیدی بود بر این عدم باور و در همراهی اصلاح اندیشی و اصلاح طلبی. مع الاسف میل تمامیت خواهی، جریان حوادث را به سمتی برد که حتی وساطت و مصلحت اندیشی های خیرخواهانة برخی از بزرگان برای بازگرداندن امور به مسیر درست و واقعی نتیجه نداد و مشاهده شد پیش از طی مسیر قانونی متعارف در همه انتخابات در جهان، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دورة دهم، خارج از مجرای طبیعی اعلام و به ملت تحمیل شد.

این در حالی بود که بعضی از حوادث و وقایع روزهای قبل از انتخابات به سان هشداری جدی از سوی اقتدارگرایان به نامزدهای خارج از دایره قدرت و هواداران آنها به چشم خورد. در آن ایام و در روزهای بعد به هیچ یک از اعتراضات مدنی توجهی نشد و سناریوی مهندسی شده پیروزی انتخاباتی، آنچنان دل از طراحان و مجریان آن ربوده بود که حتی خروش ملت در ۲۵ خرداد که برای همیشه در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت و موجب بهت و حیرت جهانیان شد نیز نتوانست اقتدارگرایان را به خود آورد. ۲۵ خرداد در واقع نوید بخش بلوغ اصلاحات و ظهور یک جنبش اجتماعی در مدرسه اصلاحات بود، جنبش سبزی که چیزی جز رعایت حقوق مدنی مصرح در قانون اساسی و اجرای کامل همه اصول آن را طلب نمی کرد. اما افسوس که این روز بزرگ به دست عوامل کودتای انتخاباتی رنگ خون گرفت.

اکنون که یک سال از آن روزهای تلخ و شیرین گذشته است، حماسه ملت در خرداد ۸۸ به عنوان نماد ملی جنبش سبز اصلاح طلبی در جهان معرفی شده و در خاطره ها باقی مانده است که ۳۰ خرداد روز انتقام از جنبشی بود که تاکید مجدد بر دفاع از حقوق شهروندی و آزادی های مدنی را به عنوان نمایشی از واقعیت و مطالبات اجتماعی و سیاسی ملت عرضه نمود. روزها گذشت و اقتدارگرایان همچنان داغ و درفش نشان دادند و فرزندان نامدار و گمنام ملت را دستگیر، زندانی و مورد شکنجه و آزار قرار دادند. در یک سال گذشته دستگیری ها و بازداشت های غیر قانونی، یورش ها و هجمه های بی رحمانه خیابانی و دروغ سازی های رسانه های حکومتی، شکنجه ها، تهدیدها و اعترافات نمایشی هم نتوانست اراده پولادین ملت باورمند به اصلاح وضع موجود را درهم بکوبد. اینک جنبش اصلاح طلبانه سبز و رهبران آن و مردم وفادار به آرمان های سبز، جز به احیای قانون اساسی و اجرای هماهنگ همة اصول آن به چیز دیگری رضایت نمی دهند. امروز همگان دریافته اند که این حرکت، پایدار، مستمر و حذف ناشدنی است. ای کاش اقتدارگرایان زودتر بر این حقیقت وقوف یافته و با تغییر رفتارهای بیگانه با خواست ملت، زمینة همدلی و اتحاد ملی را فراهم کنند.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در آستانة سالگرد شکوهمندی های خرداد و سالگشت ارتحال بنیانگذار عزیز جمهوری اسلامی ایران، با پای فشاری بر آرمان های اصیل انقلاب ملت در بهمن ۵۷ و اصول قانون اساسی، همچون گذشته بر تداوم همراهی با این جنبش اصیل مردمی تاکید کرده و ضمن دعوت از آحاد ملت برای حفظ انسجام و حرکت قانونمند خود، حاکمان سرمست از قدرت را به تجدید نظر در رفتارهای غیرقانونی و خشونت آمیزشان فرا می خواند تا زمینة کم شدن فاصله بین ملت و حکومت را فراهم آورند و اجازه ندهند در این شرایط حساس بین المللی هزینة آزادی خواهی و استقلال طلبی ملت بیش از این افزایش یابد.

شایسته است به جای برخورد غیرمنطقی با درخواست های قانونی و مشروع آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی و نیز شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای استفاده از حقوق قانونی خود در برگزاری مراسم و راهپیمایی که در قانون اساسی تصریح شده است، به این تقاضاها پاسخ مثبت دهند.

در پایان ضمن قدردانی و تعظیم به آستان ملت شریف، نخبگان هوشمند، جوانان رشید، از اقشار مختلف ملت از هر قوم و مذهب و منطقه انتظار دارد با حضور هوشیارانه، مسالمت آمیزو قانونمند خود، تداوم بخش راهی باشند که سرانجام آن به حول و قوه الهی جز پیروزی و سربلندی ملت و حاکمیت کامل قانون نخواهد بود.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران

۸۹/۳/۲


 





 



یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است روسیه یکی از کشورهای پیشتاز برای صدور قطعنامه علیه ایران شده است.

قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین در گفتگو با ایلنا در ارتباط با تدوین پیش نویس قطعنامه چهارم از سوی آمریکا اظهار داشت:دولتی که قطعنامه را کاغذ پاره می‌داند پس چرا برای نگرفتن قطعنامه تا این حد با کشورهای دیگر رایزنی می‌کند؟

به گفته وی کسانی که تا دیروز دولت خاتمی را سرزنش می‌کرده‌اند امروز به این سرنوشت دچار شده‌اند در نتیجه لازم است که خدمات گذشتگان را با تدبیر پاس داشت و این کار نباید با فحش و برهم زدن دنیا صورت گیرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه شورای امنیت و سازمان ملل یک واقعیت است گفت:اگر دولت این نهادها را بی‌اهمیت می‌داند پس چگونه در اجلاس سازمان ملل که در آن هیچ رییس جمهوری حضور ندارد شرکت می‌کند.

وی با اشاره به برخی سرزنش‌ها در مورد بها دادن به روسیه خاطرنشان کرد: نتیجه بی‌توجهی به این موضوع این شد که امروز روسیه یکی از پیشتازان برای صدور قطعنامه علیه ایران شده است.


 


دادستان عمومی و انقلاب مشهد گفت: با‌نوان بد‌حجاب تا سقف یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

به گزارش فارس محمود ذوقی بعداز ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: بدحجابی به موجب قانون جرم است و مقابله با آن ظرافت خاصی را می‌طلبد.

دادستان مشهد با بیان اینکه برخی اماکن عمومی نیز وجود دارند که وضعیتشان در این ارتباط به هم ریخته است، اظهار داشت: در برخی داروخانه‌ها به چشم می‌خورد که در قسمت فروش لوازم آرایش بانوانی هستند که حجاب مناسبی نداشته و گویا با آرایش نابجا به ‌نوعی تبلیغات آن لوازم را می‌کنند که به دلیل رعایت حرمت جامعه داروخانه‌داران به نظام پزشکی اطلاع داده شد و قرار شد که نماینده صنف داروخانه‌داران، این مستندات را ببینند و به آن افراد تذکر دهند تا اگر رعایت نکردند ضابطین آنها را دستگیر کنند.

وی ادامه داد: دو هفته از این ماجرا می‌گذرد اما هنوز نمایندگان صنف نیامده‌اند و بنا داریم ضابطین و اداره اماکن مراجعه کرده و با افرادی خاطی برخورد قانونی شود؛ این صرف داروخانه‌ها نبوده و تمام آژانس‌های مسافرتی، بنگاه‌های املاک و … را نیز که وضعیت حجاب زننده داشته باشند، شامل می‌شود.

وی گفت: شعبه ویژه‌ای در یکی از مجتمع‌های قضایی ما برای این منظور ایجاد شده که پرونده‌های بد‌حجابی به آن ارجاع داده می‌شود.

ذوقی با اشاره به اینکه در گذشته مجازات بد‌حجابی ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی و دو ماه حبس بوده که می‌توانستند با مبلغ کمی حبس را به جریمه نقدی مبدل کنند، گفت: از ابتدای امسال بر اساس تعرفه‌های ماده ۳ وصول برخی درآمدهای دولت این رقم به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: طی دو هفته گذشته ما چندین مورد جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و دو مورد جریمه یک میلیون تومانی را در زمینه بد‌حجابی‌ شاهد بودیم.

دادستان مشهد یادآور شد: اگر آقایی نیز برخلاف عفت عمومی رفتار کند او نیز مشمول این جریمه خواهد بود.

ذوقی در ارتباط با توهین به مأموران حین انجام وظیفه نیز گفت: در صورت توهین افراد بد‌حجاب و … به مأمور در حین انجام وظیفه، علاوه بر جریمه نقدی بر اساس قانون به شش ماه حبس نیز محکوم می‌شود.


 


رئیس مجلس با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به شیوه کمیته امدادی کشور را اداره کرده و احساس کنیم که عدالت در حال محقق شدن است، گفت: نمی‌توان برای رفع فقر کرامت مردم را از بین برد.

به گزارش فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه همایش ملی بررسی برنامه پنجم توسعه کشور طی سخنانی با اشاره به فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر گفت که انصافا آزادی خرمشهر حادثه‌ای بی‌بدیل در طول تاریخ انقلاب بود البته صیانت از آن صرفا به این نیست که ما قدر این نعمت را بدانیم بلکه باید در طول زمان به آن امتداد داده و در آینده نیز آن را تکرار کنیم.

وی افزود: حماسه خرمشهر حادثه‌ای تاکتیکی نبود بلکه مولفه‌هایی داشت که پیش از این بیان شده است، امام هم فرمودند که آزادی خرمشهر به دست خداوند صورت گرفت؛ فهم این معنا بسیاری از مسائل را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

رئیس مجلس تصریح کرد: در حادثه خرمشهر زمانی که یاس‌ها و نا امیدی‌هایی وجود داشت ما پیروز شدیم و این پیروزی بدون حضور و وجود سربازان الهی امکان‌پذیر نبود. البته حفظ روحیه جهادی هم در این مسیر بسیار مهم بود. لذا در آزادی خرمشهر عامل مهمی که به نیروهای ما کمک کرد، همین مسئله حفظ روحیه جهادی بود.

لاریجانی ادامه داد: اگر تاکتیک‌های متعارف هم در عملیات آزادسازی خرمشهر انجام می‌شد ولی روحیه جهادی رزمندگان حفظ نمی‌شد امکان آزادی خرمشهر وجود نداشت؛ اگر در جنگ ۳۳ روزه لبنان هم پیروزی حاصل شد حفظ روحیه جهادی عامل اصلی بود.

وی خاطرنشان کرد: زندگی یک مسلمان اگر با جهاد عجین باشد این زندگی عاملی برای کسب فتوحات خواهد بود، امروز در صحنه بین‌الملل کشورهایی که دست از جهاد برداشته‌ ذلیل شده‌اند حتی اگر قیافه‌ها و ظاهر خوبی داشته باشند اما در عین حال کشورهایی که لباس جهاد بر تن کرده و روحیه جهادی خود را حفظ کردند در مجال‌های مختلف به فتوحاتی دست یافتند.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما در حماسه آزادسازی خرمشهر با حریف کوچکی مواجه نبودیم، تاکید کرد: آمریکایی‌ها و بسیاری از کشورهای غربی و شرقی و البته برخی کشورهای منطقه پشت مسئله حمله به ایران بودند، آمریکایی‌ها درآن زمان تصمیم گرفتند که برای جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌گیری کنند لذا چراغ سبز بزرگی به صدام نشان دادند.

لاریجانی اضافه کرد: آمریکایی‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون مرتبا در مسیر انقلاب سنگ‌اندازی کرده‌اند البته در زمان جنگ هم می‌گفتند که توازن قوا در منطقه به هم خورده است و این همان حرفی است که اخیرا بارها آن را تکرار کرده‌اند و ما نباید فراموشکار باشیم چرا که آمریکایی‌ها همواره در هر زمانی و به رنگ‌های مختلف در مسیر انقلاب سنگ‌اندازی کردند.

وی افزود: سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها روزی در مسائل داخلی بود روزی هم در جنگ سخت و نرم. لذا نباید فریب حرف‌های آنها را خورد و اگر ملت ایران قصد دارد که پیروز باشد باید فکر الهی و جهادی خود را حفظ کرده و البته جریان مقابلش را هم خوب بشناسد.

رئیس مجلس در ادامه گفت که تحقق نرم‌افزار بودن نظام به این است که ما حامل فکر فرهیختگان جامعه باشیم، نمایندگان مجلس مفتخر هستند که حامل نظرات نخبگان جامعه باشند از این رو بخشی از معاونت‌های مجلس وظیفه ارتباط‌گیری با نخبگان را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ استفاده از ظرفیت نخبگان حتما در تدوین قوانین موثر است که طبعا یکی از این قوانین هم برنامه پنجم است.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: ما برنامه پنجساله را برای این تدوین می‌کنیم که تکلیف کشور را در بازده زمانی تدوین کرده و تخمینی با اسلوب علمی صورت دهیم تا سیاست‌های کلان را مدنظر قرار داده و در این بازده زمانی پیشرفت خود را تخمین بزنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از برنامه پنجم در دولت و مجلس فعلی بوده و بخش دیگری در مجلس و دولت بعدی قرار دارد، گفت: فکر می‌کنم فهم ارکان برنامه مهم است و باید توجه داشت که ما در سند چشم‌انداز نقطه‌ای روشن را هدف گرفته‌ایم از این رو پرش‌هایمان نیز در برنامه باید مشخص باشد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه برخی آمار نشان می‌دهد که ما در بعضی امور عقب هستیم، تاکید کرد: به طور مثال در رشد نقدینگی ۲۰ درصد پیش‌بینی شده بود که عملکرد ۳۲ درصد شد، متوسط نرخ سرمایه‌گذاری ۱۲٫۵ درصد پیش‌بینی شده بود که عملکرد ۴٫۷ دهم درصد شد. برای نرخ تورم هم ۹٫۸ دهم درصد پیش‌بینی شده بود که عملکرد ۱۵٫۵ درصد شد که البته در تولید ناخالص سرانه نیز ۶٫۶ دهم درصد پیش‌بینی شده بود که ۴٫۳ دهم درصد عملکرد بود.

لاریجانی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد ما در بخش‌هایی دست داشته‌ایم البته می‌دانم که در این آمارها همیشه مناقشه هم وجود دارد چرا که ما مرکز ملی برای آمارها نداریم و وجود این مرکز برای کشور ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌ در سند چشم‌انداز نقش‌آفرینی برتر ایران در منطقه در شرایط ایستایی دیگران نیست و اگر ما می‌خواهیم نقش اول را در منطقه داشته باشیم باید تلاش زیادی کرده و منضبط عمل کنیم.

رئیس مجلس اضافه کرد: ‌ما در بهره‌وری خیز بزرگ ۳٫۵ درصد را مدنظر داشتیم که هرگز به آن نرسیدیم لذا باید این نقطه کانونی علاج شود و باید بدانیم که یکی از موضوعاتی که کمتر مورد توجه واقع شده همین مسئله بهره‌وری است.

لاریجانی ادامه داد: سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب پایه کار است و باید به آن توجه شود، خیلی از برنامه‌های زیرساختی ما نا تمام است از این رو باید در این امر تمهید کرد، لیست بلند و بالا از پروژه‌ها دادن کار عاقلانه‌ای نیست و ما نباید در بودجه‌ها با لیست‌هایی از پروژه‌ها مواجه باشیم.

وی افزود: تعاریف متفاوتی از عدالت وجود دارد و بنده فکر می‌کنم بسیاری از کارهای کشور تحت تاثیر همین موضوع قرار می‌گیرد لذا باید تعریف روشنی از عدالت صورت بگیرد، اینکه ما منابع کشور را همانند نفت و گاز توزیع می‌کنیم خلاف عدالت است.

رئیس مجلس با بیان اینکه توزیع منابع کشور خلاف عدالت است، تاکید کرد: این مسئله عامل ایستایی است چرا که انسان‌ها استعدادهای مختلفی دارند و این استعدادها جزء امور فطری آن‌ها است، عدالت به این معنا است که این استعدادها به کمال برسند و ما مدینه را وقتی عادله می‌گوییم که استعدادها به کمال ذاتی برسند از این رو زمینه رسیدن به این کمال باید فراهم شود.

لاریجانی ادامه داد: در حالت ایستایی نمی‌توان استعدادی را بالفعل کرد، آزادی و رقابت برای محقق شدن عدالت یک اصل است البته حق آن هم این است که لطمه به حقوق دیگران نزند.

وی افزود: عدالت و پیشرفت متضاد نیستند که ما می‌خواهیم آنها را ممزوج کنیم بلکه بسترهای رقابت را در کشور باید فراهم و این نکته‌ای است که ما با آن فاصله داشته و می‌توانیم آن را اولویت قرار دهیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه فقر عامل بی‌معنویتی است لذا باید رفع آن را در اولویت‌ها قرار داد،‌ تاکید کرد: ما می‌خواهیم مردم زندگی با کرامتی داشته باشند نه زندگی با صدقه سری؛ ما نمی‌توانیم برای رفع فقر کرامت مردم را از بین برده و کشور را به شیوه کمیته امدادی اداره کنیم و این حتما تئوری غلطی است که احساس کنیم که عدالت در حال محقق شدن است.

لاریجانی ادامه داد: هر چه کمیته امداد ظرفیتش محدودتر شود نشان می‌دهد که شاخص ما به عدالت نزدیک‌تر شده لذا برای رفع فقر باید شغل ایجاد کرد.

وی در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا گسترش دانشگاه‌ها از سنخ پیام نور و دانشگاه آزاد اولویت دارد یا گسترش صنایع خرد در مناطق محروم.

رئیس مجلس اضافه کرد: سمت و سوی سرمایه‌گذاری باید به سمتی باشد که حداقل‌ها محقق شود و لذا اجرای اصل ۴۴ یکی از زمینه‌هایی بود که قصد داشت فقر را زدوده و عدالت را محقق کند.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: برخی سرمایه‌گذاری‌ها در داخل و خارج ضرورت ندارد مثلا اینکه ۵۰ میلیارد در خارج سرمایه‌گذاری شود مهم است یا ایجاد کارخانه در مناطق محروم؟ باید قبول کنیم مسیری که در مورد نفت و گاز طی می‌شود به نفع کشور نیست چرا که سرمایه خودی به نفع نمی‌باشد.

وی افزود: سرمایه باید عامل تحرک باشد، سرمایه نفت، گاز و معادن باید عاملی برای تحرک باشد نه عامل توقف البته ما خوشحالیم که صندوق توسعه ملی در مجمع تصویب شده اما باید توجه داشت که اجرای آن بر عهده دولت است و مجلس هم باید بر آن نظارت داشته باشد.

رئیس ‌مجلس در پایان سخنان خود تاکید کرد که فریب سخنان جهانی‌سازی را نباید خورد از این رو باید در برخی محصولات استراتژیک خودکفا شویم.


 


حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی روز گذشته به دیدار مهندس موسوی رفت و در مورد مسائل سیاسی و امنیتی کشور در آستانه نخستین سالگرد انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری به گفت و گو پرداخت.

به گزارش کلمه، در این دیدار این دو شخصیت سیاسی با اشاره به فرارسیدن خرداد ماه بر اهمیت روزهای دوم خرداد به عنوان روز حرکت جدید از سوی مردم، سوم خرداد به عنوان روز حماسی آزادسازی خرمشهر ، ۱۴ خرداد روز رحلت حضرت امام خمینی(ره) و ۱۵خرداد به عنوان فرازی حساس از تاریخ معاصر که منجر به انقلاب اسلامی شد تاکید شد و در مورد رویدادهای روز ۲۲خرداد و روز حماسی ۲۵خرداد و نیز ۳۰خرداد تبادل نظر گردید.

در این دیدار بر ضرورت تدوین نوشته هایی که به صورت دقیق اتفاق های آن روزها را بیان کرده اند تاکید و گفته شد: روشن شدن آنچه از ۲۲خرداد تا کنون اتفاق افتاده است برای پیشرفت جنبش سبز و نشان دادن مسیر حق جویی و حق طلبی ملت بسیار مهم است.

در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد تا در صورت دادن مجوز راهپیمایی،در سطح ملی مردم به شرکت در این راهپیمایی دعوت شوند و در غیر این صورت برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی با تنوع و تکثری که شبکه های اجتماعی دارند به صورت مسالمت آمیز جریان اطلاع رسانی صورت گیرد.

همچنین کروبی و موسوی ضمن تاکید بر بیهودگی مقابله خشونت آمیز با جنبش سبز و گسترش امواج سبز اگاهی علیرغم همه محدودیت ها، اتفاقات یک هفته اخیر در دانشگاهها را نشانه ای از بی اثر بودن ضرب و زور در برابر مطالبات به حق مردم دانسته و تصریح کردند مردم به دنبال حقوق تصریح شده انسانی در قانون اساسی و خواهان انتخاباتی غیر گزینشی و آزاد و نیز خواهان ازادی رسانه ها و آزادی زندانیان سیاسی هستند.

در این جلسه ضمن اشاره به حملات لباس شخصی ها به دفاتر و شخصیت ها، که به سلاح های سرد و گرم و بی سیم مجهز هستند تاکید شد: این اقدامات، سازمان یافته و دنباله همان فجایع کهریزک و کوی دانشگاه است که امروز به شکل دیگری ظاهر شده است .

آنها همچنین ضمن ابراز تاسف از ضرب و شتم نوری زاد در زندان، اعمال خشونت و کتک زدن یک هنرمند برای ارعاب او را یک رویه از پیش تعیین شده و ظالمانه بر شمردند که دل هر دلسوز نظام را به درد می آورد.

کروبی و موسوی در این جلسه تصریح کردند: همه این اتفاقات ناشی از سکوت در مقابل مظالم بوده است و برای جلوگیری و ختم این روش های غیر قانونی و غیر شرعی باید بدون توجه به عقاید و اتهامات افراد و گروه های مختلف از حقوق آنها دفاع شود چرا که رویه اسلامی دفاع از حقوق مظلوم است، با هر گرایش و فکری.

کروبی و موسوی با ابراز نگرانی نسبت به شیوع گسترده دروغ در گفته ها و دستکاری آمار و اطلاعات هشدار دادند که شیوع دروغ قطعا ضمن ویران کردن اوضاع اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به بنیان های فکری جامعه نیز لطمه خواهد زد و باید به همه گفت که اسلام مخالف دروغ و فساد است و باید به مردم بگوئیم حساب فساد و سایر اقدامات غیر انسانی و غیر قانونی را از اسلام جدا کنند.

دراین جلسه ضمن تبادل نظر پیرامون اوضاع اقتصادی کشور، افول صنایع ملی، گسترش بیکاری و وضعیت بد حقوق بگیران و کارگران و معلمان به عنوان مهمترین مشکلات اقتصادی کشور عنوان شدو تصریح گردید منحرف کردن اذهان مردم از دلایل اصلی گریز از هنجارها، تاکتیکی برای انحراف ذهن مردم است و دولتمردان به جای دلیل تراشی بیکاری و گرانی را کنترل کنند و از اقتصاد ملی حمایت کنند آنگاه خواهند دید که بسیاری از جرم ها کاهش پیدا می کند.

در این جلسه همچنین تاکید شد اگر صدا و سیما از سیاست یک صدائی و انحصار طلبی دست بردارد در سطح جامعه با اقناع و وحدت بیشتری روبرو خواهیم بود.

این دو شخصیت برجسته سیاسی این پرسش را مطرح کردند که این چه دستگاهی است که بدان لقب رسانه ملی داده اند و از اخبار و نظرات ملت در آن خبری نیست؟

آنها در پایان با اشاره به در پیش بودن سالگرد رحلت حضرت امام به اثرات سوء قلب عقاید و روش و منش سیاسی امام (ره) از سوی حاکمان ، صدا و سیما و رسانه های خارجی اشاره و اذعان شد: متاسفانه برای وارونه نمایی آنچه در دهه اول انقلاب گذشته است صداهای بیگانه و صدای حاکمان هماهنگ عمل می کند که ضرورت دارد با توجه به در پیش بودن مناسبت ۱۴ و ۱۵خرداد اگاهی بخشی صادقانه و بدون تعصب از آن دوران صورت گیرد.


 
 

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر