۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: News from Kaleme for 05/26/2010



Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



عماد بهاور پس از گذشت بیش از هفتاد روز بازداشت در سلول‌های انفرادی و چندنفرة بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شد.

به گزارش کلمه، وی که پس از ۵۱ روز انفرادی هم‌سلولی جعفر پناهی شده‌بود در تماس تلفنی امروز خود از بخش قرنطینة زندان رجایی‌شهر به خانواده خود اطلاع داده‌است که از دو هفته پیش که از جعفر پناهی جدا شده، دوباره به سلول انفرادی انتقال پیدا کرده‌ و روز گذشته هم به زندان رجایی‌شهر منتقل شده‌است.

وی در این تماس تلفنی که بعد از دو هفته صورت گرفته‌است همچنین خبر داده است که در این مدت بی‌خبری برای فشار بیشتر به او گفته‌اند که همسرت را هم بازداشت کرده‌ایم و مادرت هم سکته کرده است و با این اخبار کذب او را بسیار نگران کرده‌ و برای مصاحبة تلویزیونی تحت فشار قرار داده‌اند که مورد پذیرش وی قرار نگرفته‌است. وی پیش‌بینی کرده‌است که طی چند روز آینده از قرنطینه به بخش عمومی زندان رجایی‌شهر منتقل خواهد شد.

عماد بهاور رئیس شاخة جوانان نهضت آزادی ایران و عضو هسته مرکزی پویش موج سوم بوده و برای چندمین بار در اسفند ماه ۸۸ به دلایل نامعلوم بازداشت شده است و پس از بیش از ۷۰ روز هنوز در بازداشت موقت به سر می‌برد.


 


رئیس مرکز امور زنان و خانواده از ارایه اطلاعاتی درباره هزینه‌های انجام شده در هفته زن خودداری کرد و گفت به درستی نمی‌داد چه مقدار هزینه شده است.

به گزارش ایلنا، مریم مجتهد زاده در نشستی با بیان این که در روز زن خبر خوشی را اعلام می‌کنیم، گفت: قرار است مجلس زنان جهان در ایران راه اندازی شود که این مجلس از تمام کشورهای جهان نماینده دارد. مجتهد زاده گفت اطلاعات بیشتر در رابطه با این مجلس را در روز زن اعلام می‌کند.


 


در مجموع پرونده ۳۲ نفر از متخلفان آزمون دستیاری بررسی شده، هفت نفر به زندان رفته‌اند که سه نفر از آنها هنوز در زندان به سر می‌برند و پرونده‌های جدیدی نیز از افرادی که سوالات را خریده‌اند، روی کار آمده است.

وزیر بهداشت درباره روند برخورد با متخلفان آزمون دستیاری وکم کاری وزارت بهداشت در برخورد با متخلفان گفت: وزارت بهداشت نیز مدعی حقوق مردم است اما ما منتظر هستیم تا دستگاه قضایی کار خود را در این زمینه تمام کند. در مجموع رسیدگی به متخلفان آزمون دستیاری همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر پرونده‌های گذشته پرونده‌های جدیدی نیز در رابطه با تخلف در آزمون دستیاری مطرح شده است. در مجموع پرونده ۳۲ نفر از متخلفان آزمون دستیاری بررسی شده، هفت نفر به زندان رفته‌اند که سه نفر از آنها هنوز در زندان به سر می‌برند. اما پرونده های جدیدی از افرادی که سوالات را خریده‌اند، نیز روی کار آمده است.

وزیر بهداشت در مورد اعلام وضعیت برنج های آلوده وارداتی هم گفت: نظر وزارت بهداشت همان تاکید بر سلامت برنجهای وارداتی بوده و تغییری نکرده است.

به گزارش ایلنا، مرضیه وحیددستجردی در حاشیه افتتاح هزارمین پایگاه اورژانس جاده‌ای کشور در پاسخ به این سوال که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد آلودگی برنج‌های وارداتی اظهاراتی داشته واینکه گفته شده مغایر با نظر وزرات بهداشت است، ادامه داد: معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در این زمینه گزارش اساسی را ارائه می‌دهد و این درحالی است که نظر ما نسبت به گذشته تغییری نکرده است.


 


معاون اداری مالی وزارت علوم با اشاره به آغاز مکان‌یابی دانشگاه‌ها توسط خود دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه علامه طباطبایی یا خواجه نصیرالدین طوسی جزو دانشگاه‌هایی هستند که از قبل جهت تمرکز واحدهایشان به دنبال مکان مناسب بوده‌اند، بنابراین در این مسائل هم وزارت علوم و هم دانشگاه‌ها جهت انتخاب مکان مناسب نیاز به مکانیابی دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر متکان در حاشیه مراسم تجلیل از خیرین آموزش عالی در جمع خبرنگاران در رابطه با اجرای مصوبه هیات دولت برای کاهش جمعیت دانشجویی شهر تهران اظهارکرد: مدیریت منابع به صورت فردی انجام نمی‌گیرد؛ بلکه بصورت بسته‌ای است که به همراه معاونت آموزشی و سایر معاونت‌های وزارت علوم یکپارچه عمل می‌کند.

وی افزود: این سیاستها از گذشته بوده است، ولی مسائلی همچون زلزله برای دانشگاه‌هایی مانند شهید بهشتی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات یا سایر دانشگاه‌های شمال و جنوب شهرکه بر روی گسل قرار دارند و همچنین مسائل اجتماعی دیگر از جمله تهیه مسکن، ترافیک، بحث‌های جمعیتی و فرهنگی همگی دست به دست هم داده تا ما در ارتباط با کاهش دانشجویان کلان شهرها اقداماتی انجام دهیم.

معاون اداری مالی وزارت علوم با اشاره به تخصصی شدن دانشگاه‌های بزرگ، عنوان کرد: در این راستا ما با کاهش دانشجویان کارشناسی در شهرستان‌ها مواجه شدیم، به طوری که در این دانشگاه‌ها ظرفیت از تقاضای موجود بیشتر است و نیاز داریم که این دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی تقویت و تکمیل شود.

وی ادامه داد:‌ از طرف دیگر در دانشگاه‌های بزرگ، ما با افزایش تقاضا و کاهش ظرفیت در سطح تحصیلات تکمیلی مواجه هستیم و علیرغم اینکه ظرفیتها در۴ سال گذشته سه برابر شده است باز هم همچنان با ا فزایش تقاضا روبرو هستیم، بنابراین باید دانشگاه‌های بزرگ را بیشتر به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی سوق دهیم.

متکان در مورد سرنوشت مکان فعلی این دانشگاه‌ها در تهران، عنوان کرد: فعلا بحث در این مورد بسیار زود است و هنوز در حال مطالعه بر روی آن هستیم.

وی درادامه افزود: فعلا سیاست این است که در درجه اول کاهش دانشجو داشته باشیم و در درجه دوم انتقال دانشگاه‌ها صورت گیرد.


 


عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت: از نمایندگان می‌خواهم تمام تلاش و مساعی خود را در بالندگی قانون برنامه پنجم توسعه به کار بندند، چرا که آن چیزی که ارائه شده ماهیت برنامه‌ای ندارد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا خباز در نطق میان دستور مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از ویژگی‌های مومنان، گفت: فرد مومن صبح و شب به خود بدگمان است و به خود ایراد می‌گیرد. مومن هرگاه بخواهد سخن بگوید ابتدا می‌اندیشد، اگر خوب بود بیان می‌کند در غیر این صورت بیان نمی‌کند؛ ولی شخص منافق و دورو آنچه بر زبانش آمد بیان می‌کند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس به اشاره به حدیثی از امام علی(ع) گفت: ایمان بنده‌ای درست و کامل نمی‌شود تا قلبش درست نشود و هرگز قلبش درست نمی‌شود تا زبانش درست شود. زبان در سعادت و شقاوت مومن نقش اصلی را بر عهده دارد. آیا اخلاق در سیاست و کشورداری نقش دارد؟ آیا هرچه بر زبان و قلم سیاستمداران جاری شد، می‌توانند ابراز کنند؟

عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس تاکید کرد: بدیهی است که سیاستمداران باید از بقیه مردم بیشتر مقید باشند تا این که بگویند " هدف وسیله را توجیه می‌کند". برای غلبه بر رقیب نمی‌توان از هر ابزار درست و نادرستی استفاده کرد. انقلاب کردیم که سیاست‌مان را اخلاقی کنیم ولی عده‌ای اخلاق‌شان را سیاسی کرده‌اند. این روش مسموم در باور بسیاری از مردم اثر مخربی دارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی از وزیر راه خواست تا نسبت به احداث راه‌آهن تربت حیدریه – کاشمر – خلیل‌آباد – بردسکن، دو بانده جاده شادمهر به انابد و احداث فرودگاه شهید مدرس سرعت عمل داشته باشد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس از وزیر کار خواست تا جهت کاهش نرخ بیکاری در حوزه انتخابیه‌اش اقدام عاجل کند، سپس تاکید کرد: خانه‌ای در کاشمر نیست که یک دو و یا سه فرد بیکار نداشته باشد.

وی در تذکری به وزیر کشور گفت: در جهت جبران خسارت سرمازدگی و خشکسالی به تولیدکنندگان و کشاورزان اقدام کنند. از وزیر رفاه نیز می‌خواهم نسبت به بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی هرچه زودتر اقدام کنند.


 


مذاکرات وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای نهایی کردن بیش از ۱۰ میلیارد دلار قرارداد طرحهای مختلفی همچون طرح توسعه سه فاز پارس جنوبی، ساخت خطوط انتقال نفت و گاز، توسعه پالایشگاه گاز ایلام و توسعه میدان بزرگ نفتی در حال انجام است.

به گزارش مهر، معطل نگذاشتن طرحهای در دست اجرای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به یکی از سیاستهای ماههای اخیر وزارت نفت تبدیل شده است و از این رو مسئولان صنعت نفت با در نظر گرفتن شرایط خاص سیاسی کشور، پروژه های مختلف را با اولویت قرار دادن مجموعه های داخلی یکی پس از دیگری واگذار می کنند.

بر اساس این سیاستهای جدید، مذاکرات وزارت نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای نهایی کردن بیش از ۱۰ میلیارد دلار قرارداد طرحهای مختلفی همچون طرح توسعه سه فاز پارس جنوبی، ساخت خطوط انتقال نفت و گاز، توسعه پالایشگاه گاز ایلام و توسعه یک میدان بزرگ نفتی در حال انجام است.

امضای قرارداد سه فاز پارس جنوبی تا شهریور

پس از کنارگذاشتن ترکیه از طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ میدان مشترک پارس جنوبی، مذاکرات با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای واگذاری قرارداد این سه فاز گازی مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد.

از سوی دیگر اخیرا با موافقت نمایندگان ویژه رئیس دولت  در امور نفت مجوزی برای برگزاری با روش ترک تشریفات مناقصه فازهای پارس جنوبی بدست آمده است که دست شرکت نفت را برای توسعه این میدان مشترک گازی باز گذاشته است.

در همین حال موسی سوری مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس نیز با تایید واگذاری قرارداد فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به قرارگاه خاتم الانبیا، گفته است: پیش بینی می کنیم تا شهریورماه امسال مذاکرات این سه فاز پارس جنوبی نهایی و عملیات اجرایی این مگا پروژه گازی آغاز شود.

بر اساس برآوردهای جدید انجام گرفته در شرکت ملی نفت، ارزش تقریبی طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار تعیین شده که در صورت توافق دو طرف برای اولین بار قرار است قرارداد این طرح گازی به روش EPPSC شامل طراحی‌، تدارک‌ و تامین‌، ساخت‌ و راه‌اندازی‌ امضا شود.

هدف از طرح توسعه فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی تولید روزانه‌ ۴۰ میلیون‌ متر مکعب‌ گاز، ۵۷ هزار بشکه مایعات گازی، ۳۰۰ تن گوگرد و سالانه ۷۵۰ هزار تن اتان، ۸۰۰ هزار تن گاز مایع است.

جزئیات تفاهم نامه جدید شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبیا

به گزارش مهر، شرکت ملی گاز و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هفته گذشته تفاهم نامه ای به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای ساخت قطعه سوم خط لوله ششم سراسری امضا کرده اند.

در صورت توافق نهایی دو طرف، ساخت این خط لوله ۶۰۰ کیلومتری (اهواز تا دهگلان کردستان) که از آن به عنوان خط لوله صادرات گاز ایران به اروپا یاد می کنند همچون خط لوله صلح، توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام می شود.

تاکنون مسئولان شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبیا بر روی مسائل فنی اجرای این طرح گازی به روش EPCF به توافق رسیده اند اما هنوز مذاکرات دو طرف برای حصول توافق مالی نهایی نشده است.

تاکنون قطعات اول و دوم خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی ۶۱۱ کیلومتر از عسلویه تا اهواز به پایان رسیده است، ضمن آنکه در مسیر قطعه سوم این خط لوله گاز ساخت ۷ تاسیسات تقویت فشار پیش بینی شده که با تکمیل ساخت آن امکان انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز پارس جنوبی به شمالغرب کشور فراهم خواهد شد.

طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام هم از دیگر طرحهایی است که در شرایط فعلی مذاکرات شرکت گاز و قرارگاه خاتم الانبیا برای نهایی کردن قرارداد آن در حال انجام است.

ارزش تقریبی این پروژه گازی حدود ۱۲۰ میلیون دلار برآورد می شود که با اجرای آن ظرفیت تولید گاز پالایشگاه ایلام را به ۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.

گفته می شود قرار است بخشی از منابع مالی مورد نیاز ساخت فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام و ادامه خط لوله ششم سراسری توسط بانک صادرات تامین شود.

پیش از این نیز ساخت خط لوله دهم سراسری (حدفاصل پتاوه – پل کله) به طول ۱۷۵ کیلومتر، خط لوله دوم خرم آباد به طول ۱۶۹ کیلومتر، خط لوله طرح توسعه میدان گازی کیش به طول ۹۲ کیلومتر، خط لوله زیردریایی کیش به طول ۱۷ کیلومتر و ساخت دو ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر قطعه دوم خط لوله ششم به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده بود.

به گزارش مهر، طرح توسعه میدان نفتی سوسنگرد از دیگر پروژه هایی است که اخیرا تفاهم نامه آن بین شرکت ملی نفت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا امضا شده است.

سلبعلی کریمی مدیرعامل شرکت نفت گاز اروندان هم با اشاره به امضای تفاهم نامه توسعه میدان سوسنگرد با خاتم الانبیا، ارزش این پروژه نفتی را حدود ۵۰۰ میلیون دلار اعلام کرده و گفته بود: تاکنون ارزیابی اولیه توسعه این میدان توسط خاتم الانبیا انجام شده اما یکی از شروط واگذاری طرح توسعه این میدان نفتی تامین منابع مالی آن است.

میدان سوسنگرد با در اختیار داشتن بیش از ۸٫۸ میلیارد بشکه ذخیره نفت یکی از بزرگترین اکتشافات سالهای اخیر وزارت نفت بوده که پیش بینی می شود با توسعه آن حدود ۳۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت ایران اضافه شود.

خاتم الانبیا مشتری جدید خط لوله نکا – جاسک

اسفند ماه سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و قرارگاه خاتم الانبیا تفاهم نامه ای به ارزش تقریبی ۸۵۰ میلیون دلار برای ساخت سه خط لوله نفتی در مجموع به طول یکهزار و ۸۱۰ کیلومتر امضا کردند.

اما اخیرا این مجموعه برای ساخت خط لوله یکهزار و ۶۸۰ کیلومتری نفت نکا به بندر جاسک نیز مذاکراتی را با وزارت نفت آغاز کرده است.

ارزش تقریبی این پروژه نفتی نیز بیش از سه میلیارد دلار برآورد می شود که با اجرای آن امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر به خلیج فارس فراهم خواهد شد.


 


در پی ادامه یافتن اعتصاب غذای مجید توکلی در زندان اوین نگرانی ها نسبت به وضعیت سلامت وی افزایش یافته است.

به گزارش دانشجونیوز مجید توکلی که از صبح روز یکشنبه به سلول انفرادی منتقل شده است، دست به اعتصاب غذای خشک زده و با گذشت زمان وضعیت سلامتی وی به شدت نگران کننده شده است.

دستور انتقال مجید توکلی به سلول انفرادی توسط داستانی تهران صادر شده است. بنابر اطلاع دریافتی مجید توکلی در انتهای هفته گذشته نامه ای تفصیلی پیرامون وضعیت کنونی ایران نوشته است که این مساله باعث واکنش شدید ماموران امنیتی شده است. ماموران وزارت پس از اطلاع از نوشته شدن این نامه مجید توکلی را تهدید به قتل کرده اند. همچنین در پی حضور نماینده دادستانی در زندان اوین در روز یکشنبه و بحث و جدل مجید توکلی با وی، دستور انتقال توکلی به سلول انفرادی صادر شده است.

مجید توکلی عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر از ۱۶ آذر ماه گذشته و پس از سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر به مناسبت روز دانشجو، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی پیش از این نیز ۲ بار در سال های ۸۶ و ۸۷ بازداشت شده و تاکنون نزدیک به دو سال و نیم در زندان محبوس بوده است.

در پی ادامه یافتن وضعیت وخیم مجید توکلی بسیاری از فعالین دانشجویی، حقوق بشر و سیاسی اعلام کرده اند که فردا چهارشنبه ۵ خردادماه برابر با ۲۶ می در شهرهای و کشورهای مختلف جهان در همبستگی به مجید توکلی دست به اعتصاب غذا خواهند زد.


 


علیرضا بهشتی شیرازی مشاور میرحسین موسوی می خواهد با دادستان تهران ملاقات کند.

به گزارش خبرنگار کلمه، وی از تاریخ ۷ دی ماه ۸۸ در بازداشت به سر می برد و هنوز در بند امنیتی نگهداری می شود. این در حالی است که بازداشت موقت وی پس از این همه مدت هیچ توجیه قانونی و شرعی ندارد.

طبق اخبار رسیده به کلمه بهشتی شیرازی به سه ماه انفرادی بودن خود، نحوه بازجویی، ادامه حضور در بازداشتگاه امنیتی و جلوگیری از انتقال وی به بند عمومی و نیز فشار های شدیدی که به وی وارد می کنند اعتراض دارد. باز جوها به خواسته وی بی توجهند و او می خواهد جعفری دولت آبادی را ملاقات کند تا مشکلاتش را با وی در میان بگذارد.

تاکنون هیچ دادگاهی برای این این آزاده دربند تشکیل نشده ضمن آنکه وی در این مدت تحت فشار شدید برای اعترافات دروغین قرار داشته است.


 


انتشار کتاب مجموعه طنز شهرام شکیبا با عنوان «دو تخم مرغ در مه» در حوزه هنری به دلایل نامعلوم متوقف شد .

به گزارش تابناک، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بنا به دلایلی نامعلوم از انتشار این مجموعه طنز که کلیه امور چاپ را سپری کرده بود و حتی جلد آن نیز منتشر شده بود، جلوگیری کرد.

این کتاب دارای یک سوژه کلی با عنوان خرید تخم مرغ از بقالی است و هربار در این سوژه به یکی از فیلمسازان مطرح توجه و به شوخی‌های گوناگونی با آثار این فیلمسازان پرداخته می‌شود.

شهرام شکیبا از طنزپردازان معاصر و از جمله پایه گذاران شب شعر طنز در حلقه رندان است که به همراه زرویی نصر آباد این برنامه را راه اندازی و در طی سالیان گذشته کاشف شاعران توانمند متعددی بوده اند.

« دو تخم مرغ در مه » عنوان مجموعه طنزی است که شکیبا در آن به فیلمسازان سینمای ایران از جمله عباس کیارستمی، مجید مجیدی، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، تهمینه میلانی و رخشان بنی اعتماد و شوخی های گوناگونی که در فیلم های آنها وجود دارد، پرداخته است.


 


جعفر پناهی بعد از ۸۸ روز بازداشت و مقاومت و ۸ روز اعتصاب غذا با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

به گزارش خبرنگار کلمه، بعد از آنکه جعفر پناهی هفته پیش در نامه ای اعلام کرد به دلیل برخورد ناشایست ماموران زندان اوین تا تحقق سه خواسته اش اعتصاب غذا می کند با تحقق سومین خواسته اش که آزادی از زندان بود اعتصاب غذای خود را شکست.

وی امروز بلافاصله بعد از آزادی از زندان به پزشک مراجعه کرد تا وضعیت جسمانی اش بررسی شود.

پناهی شامگاه دهم اسفند ماه سال گذشته، به همراه ۱۸ نفر از اعضای خانواده و دوستانی که در خانه او در تهران مهمان بودند، بازداشت شد. پس از چند روز و در چند مرحله، اعضای خانواده و همکاران پناهی آزاد شدند، اما وی تا امروز در بازداشت به سر می برد.

در مدت بازداشت او برخی از سینماگران ایران و خارجی با ارائه بیانیه ها، نامه ها و درخواست هایی خواستار آزادی وی شدند.

اما در موج جدیدی از فشارها ماموران امنیتی ۲۶ اردیبهشت ماه با هجوم به خانه او خانواده اش را تهدید کردند اگر مصاحبه کنند یا خبری منتشر کنند آنها را بازداشت می کنند تا اینکه جعفر پناهی نیز در تماسی که با خانواده اش داشت گفت : بعد از برخورد ناشایستی که شنبه شب (۸۹/۲/۲۵)در هجوم مامورین به داخل سلول ۵۶ اوین صورت گرفت و متعاقب آن به مدت یک ساعت و نیم، من و هم سلولی هایم را بدون لباس در بیرون و در هوایی سرد نگه داشتند.صبح روز یکشنبه مرا به بازجویی بردند و متهم کردند که از داخل سلول فیلمبرداری کرده ام؛ که کذب محض است. و بعد تهدید کردند که تمامی اعضای خانواده ام را دستگیر و به اوین منتقل خواهند کرد و دخترم را به بازداشتگاهی ناامن در رجائی شهر خواهند فرستاد و با این حرف ها قدرت تجزیه و تحلیل را از من سلب کردند.

وی اعلام کرده بود:ازیکشنبه صبح(۸۹/۲/۲۶)هیچ چیز نخورده ام و نیاشامیده ام و حال اعلام می کنم اگر موارد زیر تحقق نپذیرد، من به نخوردن و نیاشامیدن خود ادامه خواهم داد؛ چرا که نمی خواهم تبدیل به موش آزمایشگاهی شوم که هر لحظه مرا به اتهامات واهی تحت شکنجه و آزارهای روحی و روانی قرار دهند.

سه خواسته پناهی عبارت بود از:

۱٫تماس و دیدار باخانواده ام و اطمینان کامل از سلامت آنها

۲٫ حق داشتن وکیل بعد از ۷۷روز و مشورت با او

۳٫ آزادی بدون قید و شرط تا تشکیل دادگاه و صدور حکم قطعی

روز پنجشنبه گذشته دو خواسته نخست وی برآورده شد که در حضور و اقدام مثبت دادستان تهران، وی با خانواده و وکیلش دیدار کرد و امروز سومین خواسته او نیز بعد از ۸۸ روز مقاومت برآورده شد .

در مدت بازداشت وی زهرا رهنورد ، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و بسیاری دیگر از شخصیت های سیاسی با خانواده وی دیدار کردند.


 


صادق زیبا کلام: مشکل از جایی شروع می‌شود که به رسانه‌های خارجی، بیگانه‌ می‌گوییم، توهم توطئه نسبت به رسانه‌های خارجی یک معضل تاریخی است که شاه نیز گرفتار آن بود، به نحوی که در دیدارش با سفیر انگلیس در ایران دائما به نقش بی‌بی‌سی در اغتشاشات و آشوب‌ها اشاره می‌کرد.

به گزارش آفتاب، این استاد دانشگاه که در نشست یک روزه بررسی اهداف پیدا و پنهان شبکه‌های فارسی در مرکز تحقیقات استراتژیک صحبت می‌کرد افزود: چیزهایی که مطرح شده مو برتن انسان سیخ می‌کند و آدم می‌گوید که پس باید تسلیم وی او ای شد مانند آن که سرلشگر فیروزآبادی می‌گوید شبکه بی بی سی فارسی به دنبال نابودی زبان فارسی است.

وی با اشاره به این که من در این جمع تنها کسی هستم که گاو پیشانی سفید هستم و به یک روایت ننگ همکاری با رسانه‌های بیگانه را با خودم حمل می‌کنم و به یک روایت توفیق همکاری با رسانه‌های بیگانه را دارم گفت: آمارهایی که در این جلسه مطرح شدند دغدغه برانگیز است برای کلیه کسانی که به مسایل اجتماعی و عمیق‌تر جامعه حساسیت دارند.

وی در ادامه با اشاره به این که متاسفانه اساسا مشکل از جایی شروع می‌شود ما به شبکه‌های ماهواره‌ای و رادیو‌های خارجی، بیگانه می‌گوییم افزود: ممکن است از من سوال شود که شما همکاری خودتان را با رادیوهای بیگانه توصیف کنید و شرح دهید. و این که از کی شروع شده و از این قبیل. این نگاه یک نگاه تاریخی است و چیزی نیست که امروز در جامعه ما به وجود آمده باشد. نگاه، نگاه سیاسی و ایدئولوژیک محور است و همان تئوری ساده و درعین حال احمقانه مضحکی است که من معتقدم بنیان گفتمان غالب سیاسی ما را ظرف یکصد سال اخیر در ایران شکل ‌داده که همان گفتمان توهم توطئه و فرضیه‌های توطئه است.

وی سپس با طرح این سوال اساسی که آیا بی بی سی یا وی او ای است که تحول در ایران می‌آفریند این‌ شبکه‌ها صادقانه و بی‌طرفانه تحولات را سعی می‌کنند منعکس کنند با ذکر یک مثال از گفت و گوی آنتونی پارسونز با محمدرضاشاه پهلوی گفت: من فکر می‌کنم ما هنوز نتوانسته‌ایم این مساله ساده را برای خودمان حل کنیم. مرحوم سرآنتونی پارسونز آخرین سفیر انگلستان در ایران در دوران انقلاب و به ویژه روزهای آخر در هفته ۲ تا ۳ بار با شاه ملاقات داشت. پارسونز در خاطراتش می‌گوید که وقتی بحران ایران در اواخر ۵۵ و اوایل ۵۶ شروع شد اولین چیزی که نظر من را جلب کرد اصرار شاه براین بود که دولت انگلستان دستش با مخالفین من در یک کاسه است و دولت انگلستان در پشت تمام این نا آرامی‌ها قرار دارد.

وی افزود: پارسونز می‌گوید من در ابتدا سعی می‌کردم با شاه بحث و گفت و گو کنم و از وزیر امور خارجه و نخست وزیر انگلیس برایش تاییدیه بگیرم و در این گفت و گوها همواره تاکید می‌کردم که به شما همواره به عنوان متحدمان نگاه می‌کنیم. و پارسونز ادامه می‌دهد و شاه همواره به نقش بی بی سی در انعکاس وقایع دارد اشاره می‌کرد و می‌گفت که شما فکر می‌کنید من احمق هستم.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که نهایتا کار به جایی رسید که پارسونز از ادامه گفت و گو با شاه قطع امید کرده زیرا اصرار شاه را که دولت انگلستان پشت مخالفان و فتنه و آشوب است را مشاهده کرده در ارتباط با حضور نگرش توهم توطئه در شاه می‌گوید: در روز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ تظاهرات گسترده‌ای صورت گرفت شمار قابل توجهی از دانش آموزان در دانشگاه تهران مورد اصابت تیراندازی قرار گرفتند و همان روز نیز به سفارت انگلستان با کوکتل مولوتف حمله شد و سفارت آتش گرفت.پارسونز می‌گوید که من همان روز عصر رفتم به دیدار اعلیحضرت و حداقل انتظار من از شاه این بود که حالت عذرخواهی داشته باشد اما شاه درحالی که قدم می‌زد برگشت با پوزخند به من گفت دیدید درآتشی که خودتان به راه انداخته بودید کم مانده بود که خودتان هم بسوزید.

وی افزود: پارسونز می‌گوید که این دیگر برای من غیرقابل تحمل بود . پارسونز عرف دیپلماتیک را کنار می‌گذارد و به شاه می‌گوید که اعلیحضرت اگر واقعا کسانی در این مملکت وجود دارند که فکر می‌کنند دست دولت انگلستان با دست مخالفان شما در یک کاسه هست ببخشید اعلیحضرت جایش در تیمارستان است.

دکتر زیباکلام با اشاره به نگاه مسلط به نقش رسانه‌های جمعی این بوده و هست که این‌ها برای این ایجاد شده‌اند تا در مملکت ناآرامی بیافرینند و طغیان ایجاد کنند و اغتشاش به راه بیندازند به مردم بگویند چه بکنید و چه نکنید گفت: گویی مردم از خود شعوری و اراده‌ای، احساسی و تصوری ندارند از این رو می‌نشینند و هرچه وی او ای به آنان می‌گوید آن را انجام می‌دهند و یا می‌نشینند تا بی بی سی برایشان خط وجهت تعیین کند. این نگاه مادر همه مصیبت‌ها، مشکلات، و نارسایی‌های برخورد با رسانه‌ها در ایران است.

وی در ادامه با اشاره به این که قطعا کسانی که وی او ای را می‌گردانند مانند صدا و سیما و …نگاه سیاسی دارند و گروه‌هایی را درایران بر گروه‌های دیگر ترجیح می‌دهند گفت: ولی سوال اساسی این است که با گفتن این که این‌ها اغراض سیاسی دارند ما می‌خواهیم چه بکنیم؟می‌خواهیم این اغراض سیاسی را براساس توهم توطئه افشا بکنیم یا این که باید به ابعاد تاثیرات فرهنگی آن نیز توجه کنیم؟ تمام توجه ما یک توجه صرف سیاسی شده است. حتی ۹/۹۹ درصد برنامه‌هایی که صدای و سیمای ما در رویارویی با رسانه‌های خارجی تهیه می‌کند به دنبال آن است دروغگویی آن‌ها را اثبات کند و این اصلا بردی ندارد برای آن که مخاطبان صدا وسیما می‌توانند بگویند که تازه وی او ای هم مثل شما است که یک کلاغ و چهل کلاغ می کنید.

وی با اشاره به این که شکست در برخورد با رسانه‌های خارجی هم در استراتژی و هم در تاکتیک بوده گفت : نه تنها از منظر رویکرد و نگاه در ارتباط به رسانه‌های بیگانه ما شکست خوردیم بلکه تاکتیک‌هایی را نیز که داریم به کار می‌بریم عملا شکست خورده است. وی افزود: می شود در باره برنامه‌هایی که صدا وسیما علیه این رسانه‌ها افشاگری کرده نظرسنجی کرد مبنی براین که رسانه‌های بیگانه چقدر در مخاطب اثر داشته‌اند اما تا آن‌جایی که می‌دانم تا کنون چنین سنجشی صورت نگرفته است.

وی که خواست در تریبون تخصصی مرکز مطالعات استراتژیک صادقانه اعتراف کند تاکید کرد: از بعد از ۲۲ خرداد و بنا بر دلایلی تصمیم گرفتم ( آدم وقتی می‌خواهد دروغ بگوید خوب نمی‌تواند بگوید) دیگر با وی او ای و بی بی سی فارسی همکاری نکنم و دیگر نکردم. اما بگذارید چیزی را برای اولین بار و صادقانه اعتراف کنم. نگاه وی او ای و آقای چالنگی به من به عنوان کسی بوده است که اگر گوشت جمهوری اسلامی را بجود و بخورد استخوان جمهوری اسلامی را به دور نمی‌اندازد و درست هم تشخیص داده بودند و واقعا اعتقاد من این است که اگر این نظام به هر دلیلی سقوط کند ما ۵۰ سال یا شاید ۱۰۰ سال عقب خواهیم رفت. از این رو تنها راهی که داریم این است که این نظام از درون اصلاح شود.

وی افزود: یک شب آقای چالنگی با این که سعی می‌کرد خونسردی خودش را حفظ کند عصبانی شد وگفت که آقای دکتر شما برای ما خیلی ناز می‌کنید وبعد ادامه داد که آقای دکتر زیباکلام می‌دانید که ما چرا اصرار داریم شما بیایید در وی او ای؟ برای این که شما برای ما مخاطب جمع می‌کنید زیرا بعد از شرکت شما در هر برنامه‌، حجم ایمیل‌ها و تلفن‌های ما ۲۰ برابر می‌شودچه آن‌هایی که به شما فحش می‌دهند و چه آن‌هایی که دفاع می‌کنند و این است که به نظر من وی او ای را موفق می‌کند. و در این میان آقای چالنگی می‌گفت نه آن فحش‌ها مهم است و نه آن تعریف‌ها بلکه جذب مخاطب مهم است.و این چیزی است که ما اصلا متوجه آن نشده ایم که وی او ای هم در تجزیه و تحلیل نهایی مانند هر رسانه‌ دیگری به دنبال آن است برای خودش مخاطب جمع کند.

استاد دانشگاه تهران در انتها سخنان خود با طرح این سوال که به رویارویی با رسانه وی او ای باید رفت ؟ گفت: آیا غیر از این است که باید از سلاح خودش علیه خودش استفاده کرد و آیا شما مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران و حکومت جمهوری اسلامی ایران آیا شما هرگز توانستید فکر بکنید که چگونه می‌شود مخاطبان این ها را ازشان گرفت. یا حداقل مخاطبان این شبکه‌ها را کم کرد؟ به نظر من هرگز این فکر برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران مطرح نشده است و فقط و فقط یک نگاه صرف سیاسی به وی او ای بوده است.

وی افزود: چیزی‌هایی مطرح شده که مو برتن انسان سیخ می‌کند و آدم می‌گوید که پس باید تسلیم وی او ای شد. هفته پیش بود که جناب سرلشگر فیروز آبادی در یک همایش یا کنفرانسی در باره ارتش و زبان فارسی گفته بود یکی از اهداف بی بی سی فارسی از بین بردن زبان فارسی است. وقتی چنین نگاهی به رسانه بیگانه وجود دارد شما چه چیزی را می‌خواهید درست کنید؟ وقتی که سرلشگر فیروزآبادی معتقدند که یکی از اهداف تلویزیون فارسی برای این درست شده که زبان فارسی را از بین ببرد ما چگونه می‌‌خواهیم با وی او ای ها و بی بی سی ها مبارزه بکنیم.بی بی سی که به دنبال نابودی زبان فارسی نیست. این به مثابه یکی برسرشاخ بن می‌برید چون خودش از زبان فارسی دارد استفاده می‌کند


 


برخلاف گفته‌های آیت‌الله جنتی که درخطبه‌های نمازجمعه برگزینش دانشجو براساس حجاب تاکید کرده بود امیرطاهرخانی عضو فراکسیون خط امام تاکید کرد که استفاده از فشار جو جامعه را ملتهب می‌کند.

امیر طاهرخانی در گفت‌و گو با خبرنگار آفتاب درخصوص بهترین راه‌کار مبارزه با بدحجابی در جامعه اظهارداشت: برای اجرای یک قانون در جامعه راه‌کارهای مختلفی وجود دارد که عملی‌ترین آن کار فرهنگی است.

وی ادامه داد: در برابر مسائلی چون مبارزه با بدحجابی نباید سلیقه‌ای و پراکنده عمل کرد می‌توان بهترین راه را انتخاب کرد، استفاده از فشار جو جامعه را دچار التهاب می‌کند.

عضو فراکسیون خط امام (ره) تصریح کرد: دانشگاه‌ها را ازجهت فرهنگی باید آماده کنیم. آن‌چه مسلم است فضای موجود فضای مطلوبی نیست. طبیعی است که باید تلاش کنیم تا همه دستگاه‌های متولی امر فرهنگ و دانشگاه دست به کار شوند و به صورت هماهنگ وموثر کارفرهنگی در خصوص حجاب و عفاف را دنبال کنند.

طاهرخانی گفت: فضای دانشگاه‌ها را باید به گونه‌ای آماده کنیم که دانشجویان خود ملزم به این گونه ارزش‌ها در جامعه باشند. آخرین راه‌کار می‌تواند برخوردهای قهری و تنبیهی باشد که البته بهتر است به آن متوسل نشوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: این‌که کسی را از ادامه تحصیل بر این اساس محروم کنیم از طرف اسلام هم پذیرفتنی نیست. جامعه هم نمی‌پذیرد.

نمی‌توانیم برای پذیرش حجاب محدودیتی تحصیلی بگذاریم و به این ابزار تمسک جوییم.

به گزارش آفتاب آیت‌الله جنتی هفته گذشته در خطبه‌های نمازجمعه یکی از راه‌های اجرای طرح عفاف و حجاب را از دانشگاه‌ها عنوان کرد و یادآور شد که دانشجو در دست دانشگاه است و نمره می‌خواهد و ناچاراست که هر چه گفتید گوش کند، می‌توانید گزینش را براساس حجاب قرار دهید.


 


دیدار با زندانیان و خانواده‌های آنان از برنامه‌های کاری و مداوم دادستان تهران است.

عباس جعفری دولت‌آبادی در گفتگو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: یکی از شیوه‌های کاری اینجانب از بدو تصدی سمت دادستانی تهران، برنامه‌ریزی برای ملاقات مستمر با زندانیان و خانواده‌های آنان بوده است که این دیدارها حداقل هفته‌ای یک الی دو بار صورت می‌گیرد و هدف از آن، شنیدن اظهارات زندانیان، بررسی مشکلات آنان و نظارت بر رعایت حقوق آنان است.

دادستان تهران افزود: در دیدارهای دادستان با خانواده‌ها نیز این امکان فراهم می‌شود تا اگر مشکلاتی وجود داشته باشد، جداگانه بررسی شود. تاکنون این ملاقات‌ها به طور هفتگی ادامه داشته و آثار بسیار خوبی هم برای زندانیان و هم خانواده‌های آنان به دنبال داشته است. به عنوان مثال، روز یکشنبه مورخ ‌‌٢/ ‌٣/ ‌٨٩ با ‌‌١٢ نفر از زندانیان به طور جداگانه و انفرادی از جمله عمادالدین باقی در زندان اوین ملاقات شد که در این دیدار با درخواست نام‌برده برای انتقال به بند عمومی موافقت و نام‌برده از روز دوشنبه به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است. همچنین به خانواده و پدر و مادر آقای نوری‌زاد اجازه داده شد با نام‌برده در زندان ملاقات حضوری داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی گفت: در دیداری که روز پنج‌شنبه هفته گذشته با نام‌برده در زندان اوین صورت گرفت، درخواست وی برای آزادی قبل از محاکمه بررسی و با آن موافقت شد و مقرر شد که با تودیع وثیقه آزاد شود که تشریفات قضایی و اداری آن هم‌اینک در جریان است. در عین حال پرونده اتهامی نام‌برده هم با تکمیل تحقیقات و با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال خواهد شد.

جعفری دولت‌آبادی همچنین افزود: همه دیدارها با زندانیان به صورت انفرادی صورت گرفته است تا متهمان و محکومان زندانی به راحتی فرصت ارائه مطالب خود را داشته باشند و این رویه کماکان ادامه خواهد یافت و از همین‌رو تاکنون هیچ‌گونه دیدار دسته‌جمعی توسط دادستان با زندانیان صورت نگرفته است.

دادستان تهران درباره تقاضای عفو محکومان نیز گفت: محکومان قطعی جرایم امنیتی با توجه به قانون اساسی و مقررات مربوط به شرایط برخورداری از عفو و بهره‌مندی از رأفت اسلامی، می‌توانند درخواست خود را به دادستانی تهران ارسال دارند. تقاضاهای عفو بعد از بررسی و اظهارنظر برای اتخاذ تصمیم نهایی به قوه قضاییه ارسال خواهد شد.

وی با اعلام این‌که تعداد ‌‌٢۵٠ حکم از مجموع احکام صادرشده مربوط به محکومین حوادث بعد از انتخابات در مراجع تجدیدنظر قطعیت یافته است، افزود: در حال حاضر ‌‌۵٠ نفر از این محکومین در زندان ایام محکومیت خود را سپری می‌کنند و ‌‌١۵ نفر از آنان نیز در مرخصی به سر می‌برند. سیاست دادستانی در اعطای مرخصی به محکومان از جمله راهکارهایی است که برخی از مشکلات زندانیان و خانواده آنان را مرتفع کرده است. از سوی دیگر تعدادی از محکومان هم با صدور احکام تعلیقی و آزادی مشروط از زندان آزاد شده‌اند.

جعفری دولت‌آبادی در پایان تأکید کرد: سیاست دادستانی تهران درباره بررسی پرونده زندانیان، سرعت در تحقیقات و اتخاذ تصمیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.


 


همزمان با موج برخوردها با دانشجویان به بهانه نحوه پوشش در سطح کشور برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز آیین نامه پوشش و رفتار در ۷ فصل و ۲۳ بند تنظیم و به دانشجویان ابلاغ گردید.

به گزارش تحول سبز، در این آیین نامه علاوه بر مواردی مانند الزام به پوشیدن لباسهای آستین بلند و گشاد و ممنوعیت استفاده از تی شرت برای آقایان و مانتو با رنگ تند برای خانمها به موارد توهین آمیز دیگری همچون بلند نبودن ناخنها، استحمام منظم کوتاه بودن موی آقایان و عدم استفاده از کفش با پاشنه بلندتر از ۳ سانتی متر و نوک تیز اشاره شده است.

همچنین در فصل ۶ این آیین نامه با عنوان ((رفتار))، مواردی ذکر شده که از جمله آن میتوان ممنوعیت بحث و شوخی و خندیدن با صدای بلند در آسانسور، کافی شاپ و … را نام برد.

در فصل پایانی آیین نامه دانشجویان تهدید شده اند در صورت تکرار تخلف به کمیته انظباطی ارجاع داده میشوند که به نظر میرسد این امر در راستای برخورد با دانشجویان منتقد میباشد.

متن کامل این آیین نامه به شرح زیر میباشد:

"آئین نامه اجرایی کد پوشش (Dress Code) و اخلاق حرفه ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز "

(در محیط های آموزشی)

با توجه به اینکه محیط های علمی حرمت،شرایط و ضوابط خاص خود را دارد ، نحوه پوشش و ظاهر دانشجویان، فاکتورهای ارزشی مهمی هستند که مقام، مرتبه و شأن عقاید و اصول دانشجویی را منعکس می کند. بر این اساس رعایت موازین و ضوابط عرفی، شرعی و اجتماعی، موجب ایجاد تصویر مثبت از اخلاق حرفه ای می گردد. بدین منظور براساس صورتجلسه مصوبه ۷/۶/۸۷ هیأت رئیسه دانشگاه ، کد پوشش دانشجویان در ۷ فصل و ۲۳ بند بدین شرح اعلام می گردد.

منظور از محیط آموزشی در این آئین نامه ، دانشکده ها،آموزشکده ها و محیط های آموزشی (شامل کلاس درس،سالن کنفرانس،کتابخانه و محیط های عمومی دانشکده ها نظیر آسانسور،سلف سرویس وکافی شاپ) می باشد.

فصل اول: کلیات

۱- این آئین نامه در دانشکده ها و سایر محیط های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اول اسفند ماه ۱۳۸۸ لازم الاجرا می باشد.

۲- تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت ورود به دانشکده ها و سایر محیط های آموزشی ملزم به اجرای مفاد این آئین نامه می باشند.

فصل دوم: لباس

۳- لباس دانشجویی (آقایان) جهت ورود به دانشکده ها و سایر محیط های آموزشی باید ساده و متعارف بوده و شامل: پیراهن آستین بلند گشاد، شلوار گشاد و بلند، جوراب و کفش مناسب و جهت دانشجویان خانم شامل مانتو گشاد و بلند ( به طوریکه لباس زیر آن قابل رؤیت نباشد ) ، شلوار گشاد و بلند و مناسب – مقنعه بلند ،‌ جوراب و کفش مناسب باشد.

بدیهی است که استفاده از مانتو و شلوار تنگ و چسبان و دارای رنگ تند و نا متعارف و عدم استفاده از جوراب ممنوع می باشد. همچنین مانتو باید بلند ( در حد زانو ) باشد.

۴- دکمه های مانتو ها باید در تمام مدت حضور در محیط های آموزشی بطور کامل بسته باشد.

۵- برای آقایان استفاده از تی شرت های حاوی تصاویر و یا کلمات نامناسب و ناهمخوان با عرف جامعه و لباس های ورزشی و برای خانم ها مانتوهای کوتاه و چسبان و دارای رنگ تند در محیط های آموزشی درمانی ممنوع می باشد.

فصل سوم: بهداشت فردی

۶- ناخن ها باید کوتاه ، تمیز ، بدون لاک باشد. استفاده از ناخن های مصنوعی و ناخن بلند ممنوع می باشد.

۷- رعایت بهداشت فردی اعم از بهداشت دهان، انجام استحمام منظم و … باید در تمامی زمان ها مدنظر باشد . همچنین لباس ها باید تمیز ،‌اطو کشیده و مرتب باشد.

۸- دانشجویان خانم باید نسبت به رعایت پوشش کامل موی خود و رعایت دستورات شرعی اهتمام جدی داشته باشند.

۹- موهای دانشجویان آقا باید تمیز ، آراسته و در حد متعارف باشد و موهای این افراد نباید بلند بوده یا روی چشم ها را بپوشاند.

فصل چهارم: زیور آلات و …

۱۰- استفاده از هر گونه وسایل آرایش و زیور آلات از جمله انگشتر طلا، النگو، دستبند ( به جز حلقه ازدواج) در محیط های آموزشی ممنوع می باشد.

۱۱- استفاده از هر گونه انگشتر طلا، دستبند، گردن بند و … ( به جز حلقه ازدواج) جهت دانشجویان آقا اکیداً ممنوع می باشد.

۱۲- استفاده از هر گونه لوازم آرایش، ادوکلن و عطرهای با بوی تند و حساسیت زا در محیط های آموزشی ممنوع می باشد.

فصل پنجم: کفش ها

۱۳- کفش ها باید راحت – تمیز ، قابل شستشو و در صورت نیاز واکس خورده، با ظاهر مناسب و با رنگ متعارف و ساده باشد.

بدیهی است استفاده از کفش هایی با رنگ تند ممنوع می باشد.

۱۴- کفش ها نباید پاشنه بلند و نوک تیز باشد و باید علاوه بر راحتی، دارای پاشنه مناسب (حداکثر ۳ سانتی متر)و پنجه پهن بوده و در هنگام راه رفتن تولید صدا نکنند.

۱۵- استفاده از دمپایی و صندل در محیط های آموزشی ممنوع می باشد.

فصل ششم: رفتار

۱۶- استعمال سیگار و سایر دخانیات در کلیه زمان های حضور فرد در دانشکده ها و محیط های آموزشی ممنوع می باشد.

۱۷- در زمان حضور در کلاس های درس،سالن های کنفرانس و کتابخانه ها، تلفن همراه باید خاموش بوده و در سایر زمان ها، استفاده از آن به حد ضرورت کاهش یابد.

۱۸- استفاده از آدامس و نظایر آن در کلاس های درس،سالن های کنفرانس و در حضور اساتید ممنوع می باشد.

۱۹- صحبت کردن در محیط های آموزشی باید به آرامی و با ادب همراه باشد.

۲۰- رعایت اصول اخلاق حرفه ای، تواضع و فروتنی در برخورد با اساتید و دانشجویان الزامی است.

۲۱- هرگز در محیط های عمومی دانشکده ها نظیر آسانسورها، کافی شاپ ها، سلف سرویس ها نباید با دیگر دانشجویان بحث و شوخی های نامناسب و خندیدن با صدای بلند صورت پذیرد.

فصل هفتم: نظارت بر اجرا و پی گیری موارد تخلف آئین نامه:

۲۲- نظارت بر رعایت اصول این آئین نامه جهت دانشجویان در دانشکده ها بر عهده رئیس و معاون آموزشی دانشکده مربوطه می باشد.

۲۳- افرادی که رعایت اخلاق حرفه ای و اصول آئین نامه را ننمایند ابتدا تذکر شفاهی سپس تذکر کتبی و در صورت اصرار بر انجام تخلف به کمیته انضباطی ارجاع داده می شوند.


 


جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتمادملی امروز با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی دیدار کردند و به پرسش های آنان نیز پاسخ گفتند.

به گزارش خبرنگار "کلمه" در این دیدار زهرا رهنورد ضمن تشکر از حضور این جمع جوان با اشاره به روندبرگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری و ضربه هولناکی که به حیثیت قوانین، دموکراسی و آزادی ملت وارد آمد، مقاومت ملت در دوران جنبش سبز را به وکالت از همین حقوق ضایع شده و اهانت بزرگ به ملت دانست.

زهرا رهنورد تصریح کرد: این مطالبات از بطن شعارهای اصلی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بر آمده است و امروز به طور وسیع تر و پیچیده تر در طی این یک سال تداوم پیدا کرده است.

رهنورد در پاسخ به سوال یکی از جوانان حزب پیرامون وضعیت فعلی زنان و تبعیض های رایج در حق آنان گفت:

قرار نبود و نیست که این تبعیض ها در حق زنان روا داشته شود، امام خمینی پیوسته از هویت و حیثیت و بالندگی زنان سخن می گفتند. در میان سخنان ایشان دو جمله معروف تر است که می فرمایند "از دامن زن مرد به معراج می رود" و دیگری "شما زنان در این انقلاب پیشوا بوده اید". این دو جمله معروف می توانست کلید واژه های اصلی پی ریزی قوانینی متعالی و برابری طلبانه و حیثیت بخش برای زنان باشداما متاسفانه در روند و گذشت زمان حقوق زنان مغفول مانده است به طوری که جز در سطح آموزش عالی که زنان موقعیت بزرگی به دست آوردند و نزدیک ۷۰درصد ورودی دانشگاه ها را تشکیل دادند در سایر موارد حقوقی و فرهنگی پیوسته عقب رانده شدند.

وی تاکید کرد در چند سال اخیر این روند تشدید شده است یعنی از انتخابات نهم و دهم به این سو نگرش ارتجاعی و خرافی و سرکوبگرانه نسبت به زنان اوج گرفته تااینکه می بینیم سرکوب زنان در یک ساله اخیر به واسطه ی اینکه از پیشتازان جنبش سبز بوده اند بی سابقه بوده است.

زهرا رهنورد آرمان و شعار زنان را در کنار آزادی، استقلال، دموکراسی و قانون خواهی، رفع تبعیض علیه زنان دانست که متاسفانه به جای پاسخ به این مطالبات طبیعی، کشور را به یک زندان بزرگ تبدیل کردند و زنان در این زندان بزرگ باترور شخصیت و آزار و شکنجه و تلاش برای اقرار گرفتن و توبه نامه امضا کردن روبرو شدند.

استاد دانشگاه الزهرا همچنین عقبه فکری این رفتار را در تصویب برخی قوانین نیز قابل ردیابی دانست و گفت: امروز برخی در قوانین تنظیم شده و لوایح هم انواع تبعیض ها را علیه زنان روا می دارند و اخیرا هم با قانون حمایت از خانواده در پی متلاشی کردن خانواده ها هستند که ضربه سخت را زنان و کودکان بی سر و سامان خواهند خورد.

وی با یادآوری مناظره تلوزیونی موسوی-احمدی نژاد گفت: نگاه سرکوبگرانه و تبعیض آمیز به زن را در همان مناظره هم می توانستیم مشاهده کنیم چنانکه آقای احمدی نژاد سعی کرد حیثیت علمی و تحقیقاتی مرا زیر سوال ببرد که البته این اقدام موجب ریشخند مردم شد و واژه های به اصطلاح تهدید آمیز آن مناظره مدت ها موجب مزاح ملت بود.

زهرا رهنورد تاکید کرد این دولت در حالی سرکوب زنان را و حاشیه نشین کردن آنان را کلید زد که پیامبر رحمت (ص) فرموده اند: از این دنیا زن، عطر و نماز مورد علاقه من است و بنده قرار گرفتن این مثلث عجیب در کنار هم را ناشی از اهمیت وصول زن، نماز و عطر در یک عرض و نماد نگرشی سرشار از احترام و قداست می دانم.

رهنورد در پایان تاکید کرد: مطالبات زنان دو رویه دارد که باید به هر دو رویه ی آن توجه کرد.

یک رویه آزادی ، دموکراسی ، قانون گرایی و عدم دخالت در زندگی فردی و رویه دیگر رفع تبعیض و تحقق اهداف حقوقی زنان است که باید تامین شود چرا که آرمان آزادی بدون حضور نیمی از جمعیت یعنی بدون زنان تحقق پذیر نخواهد بود.

بنابراین به همه سرکوب گران این عصر می گوئیم ما زنان برای تحقق مطالبات خود مقاومت خواهیم کرد.


 


سایت الف نوشت:  کامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری گزارش تحقیقات خود درباره مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی را به هیات دولت ارایه کرد.

در جلسه اخیر هیات دولت وزیر علوم براساس تحقیقات خود اعلام کرد آقای محمدرضا رحیمی، مدرک دکتری ندارد و مدرک ارایه شده از سوی ایشان فاقد صحت و اعتبار است.

در این جلسه آقای احمدی نژاد پس از استماع گزارش وزیر علوم اعلام کرد آقای رحیمی از مدرک دکتری استفاده نمی‌کنند و دیگران هم نباید ایشان را دکتر خطاب کنند.

یادآوری می‌شود محمدرضا رحیمی در زمان ریاست بر دیوان محاسبات نامه‌های خود را با عنوان دکتر امضا می‌کرد و در زمان حضور در دولت هم سایت رسمی دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری(president.ir) وی را «دکتر محمدرضا رحیمی» می نامید. وی در سال۱۳۸۲ با عنوان «دکتر محمد رضا رحیمی»، ریاست دانشکده حقوق دانشگاه آزاد واحد تهران را به عهده داشته است. در جریان پیگیری های مدرک مرحوم کردان، محمدرضا رحیمی مدرک دکتر آن مرحوم را معتبر دانسته و رسانه ها را از پیگیری ماجرا محروم کرده بود.

الیاس نادران، احمد توکلی و علیرضا زاکانی به دلایلی فراتر از دروغگویی علیه محمدرضا رحیمی به کمیسیون اصل ۹۰مجلس شکایت کرده و پیگیر رسیدگی به پرونده ایشان در قوه قضائیه هستند.


 


رشد اقتصادی ایران در سال ۸۷؛ ۰٫۵ درصد بوده است، در حالی که این رقم بناست در پایان برنامه پنجم توسعه به ۸ درصد برسد. معاون اقتصادی بانک مرکزی در حالی این آمار را اعلام نموده است که سعی کرده تا با قیاس این آمار با کشورهای پیشرفته، آن را موجه جلوه دهد. حال آن که چنین قیاسی مبنای صحیحی ندارد.

به گزارش فرارو؛ رشد اقتصادی به تعبیر ساده عبارت است از افزایش تولید یک کشور در یک سال در مقایسه با سال گذشته. رشد اقتصادی شاخص مناسبی برای اندازه‌گیری وضعیت اقتصادی یک کشور به شمار می‌رود. شاخص رشد اقتصادی، تا حد زیادی نسبی است، یعنی نمی‌توان شاخص رشد اقتصادی کشور توسعه یافته‌ای مثل آمریکا را با کشوری در حال توسعه مثل چین مقایسه کرد و حکم به بهتر بودن وضعیت چین کرد.

یک کشور در حال توسعه هنوز ظرفیت‌های بالایی برای افزایش تولید خود دارد، در حالی که این کار در کشور توسعه‌یافته دشوارتر است، چرا که طبیعتاً فرصت‌های تولیدی که در یک کشور در حال توسعه هنوز کاملاً اشباع نشده، در کشور توسعه‌یافته اشباع شده و در حال تولید است. به عبارتی وقتی شما از ۹۰ درصد ظرفیت تولید خود استفاده می‌کنید، رشد تولید برایتان سخت‌تر است تا زمانی که از ۱۰ درصد آن بهره می‌برید. این مسئله به قانون بازدهی نزولی هم ارتباط دارد. (درباره این قانون در اینجا بخوانید.)

مسئله رشد اقتصادی برای کشورهای در حال توسعه‌ای مثل ایران بسیار حائز اهمیت است. ما نمی‌توانیم با مقایسه شاخص رشد خود با کشورهای توسعه‌یافته‌ای نظیر آمریکا و انگلستان و آلمان، فکر کنیم که چندان هم عقب نیستیم. ایران باید خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای جنوب شرق آسیا و از همه مهم‌تر با مدل‌هایی مثل ترکیه مقایسه کند. اما بر سر همین قضیه هم اختلافات جدی وجود دارد.

در ایران پس از انتشار پیش‌بینی رشد اقتصادی سال ۲۰۱۰ توسط صندوق بین‌المللی پول، با افتخار بر سر آن تبلیغات فراوانی صورت گرفت. این پیش‌بینی برای ایران حدود سه درصد بود. این آمار را با کشورهای در حال توسعه دیگر مقایسه کنید: «متوسط رشد اقتصادی منطقه اروپای شرقی و مرکزی در سال ۲۰۱۰؛ ۲٫۸ درصد و این رقم برای کشورهای مستقل مشترک المنافع ۴ درصد، برای آسیای در حال توسعه ۸٫۷ درصد، برای خاورمیانه و شمال افریقا ۴٫۵ درصد، برای آفریقای زیر صحرا ۴٫۷ درصد و برای امریکای لاتین ۴ درصد پیش بینی شده است.»

دل بستن به پیش‌بینی‌های اکونومیست و صندوق بین‌المللی پول وقتی دشوارتر می‌شود که آمار ارائه شده توسط معاون بانک مرکزی را بخوانیم: «رشد اقتصادی سال ۸۷ با تلفیق آمارهای واقعی بخش‌های نفت، کشاورزی و خدمات، بدون نفت ۰٫۸ درصد و با نفت ۰٫۵ درصد بوده است.» یک ماه پیش از این سخنگوی اقتصادی دولت، رشد اقتصادی بدون نقت دولت را ۲٫۷ درصد اعلام کرده بود!

حسین قضاوی در عین حال درباره آمار رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته جهان گفته بود: « رشد اقتصادهای پیشرفته جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی معادل ۰٫۵ درصد و در سال ۲۰۰۹ معادل منفی ۳٫۲ درصد بوده است.» صرف نظر از این که قیاس رشد اقتصادی با کشورهای پیشرفته، تا چه میزان فریب‌دهنده است، باید به وجود بحران اقتصادی در غرب اشاره کرد و پرسید، ایران که مدعی است اقتصادی جدای از اقتصاد غرب دارد و به آن بحران گرفتار نیامد، تا چه حد از این فرصت استفاده نمود؟

وی هم‌چنین اعلام نموده است: «به نظر می‌رسد رشد اقتصادی در سال ۸۸ عملکرد بهتری داشته باشد و در سال ۸۹ با توجه به این که قیمت نفت روی ۶۰ دلار بسته شده است و پیش‌بینی‌ها ۷۰ دلار میانگین هر بشکه را نشان می‌دهد وضع بهتری خواهیم داشت و می‌توان انتظار داشت مازاد درآمد ارزی موجب رشد اقتصادی شود.»

در عین حال مسئله رکود اقتصادی در ایران به تورم گره خورده است. جمشید انصاری نماینده مردم زنجان در این‌باره اعتقاد دارد: «با ایجاد رونق قادر خواهیم بود در میان‌مدت بر تورم غلبه کنیم. سیاست دولت، کنترل تورم بوده است و به همین دلیل به سمت ایجاد رونق در اقتصاد نرفته، واحدهای تولیدی با مشکل جدی مواجه هستند و در نتیجه نیروهای کاری از واحدهای تولیدی اخراج می‌شوند.»

وضعیت رشد اقتصادی ایران اصلا مناسب نیست، در عین این که رویاهای دور و درازی هم برای این رشد در سر پرورانده می‌شود. از جمله این که رشد ایران در پایان برنامه پنجم باید به هشت درصد برسد. در حالی که مسعود نیلی اعتقاد دارد: «با اقتصادی که نیم درصد رشد دارد، با کمبود انرژی مواجه می‌شویم چگونه می‌توانیم برای رسیدن به رشد ۸درصدی،سوخت تامین کنیم؟»


 


با گذشت بیش از هفتاد روز از چهارمین بازداشت عماد بهاور، عضو هسته مرکزی پویش موج سوم، همسر وی رنجنامه ای خطاب به او نوشت و از صبر و استقامت خود و همسرش در برابر بیـــدادهای موجود سخن گفت.

بهاور طی حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در چهار نوبت بازداشت، گذرنامه‌اش توقیف، از محل کار اخراج و از ادامه تحصیل محروم گردید.

به گزارش کمپین «عماد بهاور را آزاد کنید»، همسر عماد بهاور در نامه خود خطاب به همسر دربندش نوشته است:" دوم خرداد است و بیش از هفتاد روز از بازداشت اخیرت می گذرد، گرچه بیش از یک سال است که نیستی و هستی.

محکومی پشت دیوارهای بتنی بمانی مبادا که راجع به حقایق فکر کنی.

عماد جان؛

این اشکی که هر روز بر گونه‌های من جاری می‌شود از دوری تو نیست؛ اشک خوشحالی است از این‌که تو، زیر بار شکنجه کسانی که به آن‌ها عشق می‌ورزی در صلح زندگی می‌کنی و زیباترین تصاویر زندگی‌ات را نقش کرده‌ای.

خوشحالم از با تو زندگی کردن برای به‌دست آوردن این تجربیات ناب.

خوشحالم که از ملاقات‌های هفتگی هم محروم شدم، مبادا که به آن عادت کنی و روزی من را پشت شیشه نبینی و آزرده شوی.

عماد عزیز در انتها، آرامشت دو چندان باد که تمام مسئولان از آنچه با تو و دوستانمان می‌کنند، سر در گریبان برده‌اند و هیچ پاسخی ندارند، نه دادستانی هست که بگوید چه می‌کند نه قاضی  پرونده‌ای و نه …

اما ما هستیم…"

لازم به ذکر است عماد بهاور در مرحله آخر بازداشت خود در ۱۶ اسفند ۱۳۸۸، در حالی که به دادگاه انقلاب برای آخرین دفاعیات احضار شده بود، بازداشت و به زندان اوین منتقل گردید.


 


روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: امام جمعه خرمشهر، در اعتراض به حذف سخنرانی وی در مراسم روز آزادی خرمشهر، دیروز در این مراسم که با حضور رئیس‌جمهور در این شهر برگزار شد شرکت

نکرد. آیت‌الله سید ابوالحسن نوری، که خود از رزمندگان و مدافعان خرمشهر و از جانبازان روز فتح خرمشهر است، از نارسائی‌های موجود در خرمشهر و هدر رفتن اعتبارات دولتی استان شکایت دارد.


 





حاشیه ها:

مناظره ی روز یکشنبه دوم خرداد ۸۹ در دانشگاه علم و صنعت بین دکتر شکوری راد و وحید جلیلی، در حالی با سخنرانی شجاعانه و بی سابقه ی دکتر شکوری راد و حضور گسترده ی دانشجویان سبز همراه شد که در انتهای مراسم و در حالی که دکتر شکوری راد قصد ترک دانشگاه را داشتند، عداه ای که در ضرب و شتم دانشجویان سبز علم و صنعت در ۸ دی و نیز سرکوب های خیابانی مردم سابقه دارند و از سخنان ایشان به شدّت برآشفته بودند با همکاری حراست دانشگاه به وی حمله ور شده و به هتّاکی و فحّاشی به وی پرداختند.

مسئولان دانشگاه علم و صنعت روز شنبه ۳۱ اردیبهشت پوسترهایی در سطح گسترده در دانشگاه با مضمون برگزاری مناظره بین دکتر علی شکوری راد نماینده ی مجلس ششم و عضو شورای مرکزی جبهه ی مشارکت و وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهه ی فرهنگی انقلاب اسلامی در روز دوم خرداد ۱۳۸۹ پخش نمودند. به دنبال اعلام این خبر و دعوت از علی شکوری راد دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت به صورت خودجوش روز یکشنبه در سالن آمفی تئاتر شهید بهرامی حضوری گسترده به هم رسانیدند.

متن سخنرانی طرفین در خبرگزاری های مختلف مانند فارس و برنا و ایلنا و غیره موجود می باشد امّا در ذیل به مطالبی و نکاتی از این مناظره که در خبرگزاری ها ذکر نشده است می پردازیم:

مراسم که قرار بود ساعت ۱۳:۴۵ امروز شروع شود با حدود نیم ساعت تأخیر در حالی شروع شد که دکتر شکوری راد در بدو ورود به سالن به سمت دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت "وی" نشان داده و هنگام رفتن بر روی سن نیز این عمل را تکرار نمود که با استقبال گرم دانشجویان سبز و تشویق های مکرّر آنان همراه شد و دانشجویان نیز متقابلاً به ایشان علامت پیروزی نشان دادند.

در طول مراسم چند نفر از عده ای با دوربین های حرفه ای فیلم برداری و عکس برداری به صورت مداوم از چهره ی دانشجویان سبز تصویر ضبط می کردند و به محض ایراد هرگونه اعتراضی از سوی سبزها بلافاصله از نزدیک از ایشان فیلم و عکس تهیّه می شد.

در قسمت پرسش پاسخ برنامه مجری برنامه از اعضای مجمع دانشجویان حرب الله دانشگاه علم و صنعت بود سؤالاتی کاملاً مغرضانه از دکتر شکوری راد مطرح می کند که با اعتراض ایشان و دانشجویان سبز همراه شد. در بخشی از این مراسم وقتی مجری برنامه خواستار موضع گیری صریح شکوری راد در قبال ولایت فقیه شد، ایشان در اظهار نظرهایی بی سابقه و شجاعانه بیان داشتند:

اوّلاً اینجا مناظره است نه تفتیش عقاید؟! هر کسی تا می خواهد حرف بزند ازش می پرسید که ولایت فقیه را قبول دارید یا ندارید! من قانون را قبول دارم! قانون اساسی را قبول دارم! و دعوت می کنم همه را به قانون اساسی. مردم ادّعا دارند و مطالبه شان این است که بگویند ۱ با ۱ مساوی است. آیا اصل حقوق ملّت با اصل ولایت فقیه در قانون اساسی مساوی هست یا نیست؟

این نماینده ی مجلس ششم ادامه داد: تمام حرف آقای مهندس موسوی اجرای بدون تنازل قانون اساسیه. می گه اصول قانون اساسی رو هم طراز هم تفسیر بکنید. نه یک رأی رو، یک اصل رو یه جوری تفسیر بکنید، بقیه ی اصل ها رو یه جور دیگه تفسیر بکنید! آیا یه دونه آقای جنّتی بیشتره یا ۷۰ میلیون جمعیّت ایران؟

عضو شورای مرکزی جبهه ی مشارکت بیان داشت: اگر بحث مساوات است، مساوات در همه ی مسائل باید باشه. اتّفاقاً اونی که ما باید بشناسیم این است ک


--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر