۱۳۹۱ مرداد ۱۴, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


اجتماعی شدن و انبوه سپاری خبر

Posted: 04 Aug 2012 02:27 PM PDT

امید جهانشاهی - در رویداد تلخ تیراندازی در کلرادو آمریکا {1} که منجر به کشته شدن 12 نفر و زخمی شدن بیش از 50 نفر شد، همچون فجایع مشابه قبلی، فرم تازه ای از روزنامه نگاری در صنعت خبر جلوه گر شد. فرم تازه ای که ترکیبی از گزارش های کلاسیک و گزارش های انبوه سپاری شده است. آنچه از او تعبیر به «گزارش انبوه سپاری شده» {2} می‌شود، هنوز هم در برخی متون به عنوان آینده صنعت خبر توصیف می‌شود اگرچه به قول یکی از کاربران «آینده حالاست».

برای درک این فرم تازه ابتدا لازم است توضیحی درباره مفهوم «انبوه سپاری» ارائه شود.

انبوه سپاری

انبوه سپاری از دو کلمه crowd و sourcing تشکیل شده و ریشه آن به برون سپاری {3} بازمی گردد.

مراد از برون سپاری، سپردن برخی از کارها و مسائل شرکت یا سازمان به شرکت های دیگر یا بیرون از سازمان است. بر خلاف دوران آغازین شکل گیری سازمان ها که مدیران می کوشیدند همه نیازهایشان را در سازمان خودشان مدیریت کنند، روند برون سپاری به دلایل متعدد سیری صعودی داشته است. یکی از مهمترین آنها تخصصی شدن است یعنی هر شرکتی در تولید یک بخش از فرایند دارای تخصص است و دلیل عمده دیگر میل رو به گسترش جهانی شدن است. امروز به جرات می توان گفت دیگر سازمان و شرکت بزرگ و جهانی وجود ندارد که کاملا مبتنی بر سازمان خود محصولی را تولید کند بلکه همه محصولات توسط شبکه ای از تولیدکنندگان تولید می شوند. به عبارت دقیق‌تر منظور از برون سپاری استفاده از منابع و مهارت های بیرون از سازمان برای تولید یک محصول و یا تامین نیازی از سازمان است.

با گسترش روزافزون اینترنت و صنعت وب این مفهوم از انحصار جهان آف لاین خارج شده است. حالا در فضای باز و بی مرز مجازی می توان انبوه کاربران شخصی و حقوقی را به مشارکت طلبید و از منابع اطلاعاتی و مهارتی آنها برای حل مسائل فردی و سازمانی بهره جست. چنین امکانی مفهوم کلاسیک برون سپاری را به مفهوم تازه انبوه سپاری تبدیل کرده و به این معنی است که کاربران در پروژه های مبتنی بر وب مشارکت می کنند. برای مثال پروژه ویکی یکی از مهمترین مصادیق انبوه سپاری است که مبتنی بر مشارکت انبوه کاربران است. به عبارت دیگر منطق ویکی ها {4}، مبتنی بر انبوه سپاری است. اساساً انبوه سپاری منطق فعالیت پروژه های مبتنی بر وب2 است مثل بوک مارک کردن اجتماعی {5} که مبتنی بر تگ کردن جمعی است و بر اساس همین منطق کار می‌کند. این اصطلاح که برای نخستین بار در ژوئن 2006 در ماهنامه تمام رنگی وایرد {6} و در مقاله ای به قلم جف هوو {7} مطرح شد، حالا چنان جایگاهی یافته که وب سایت انبوه سپاری صراحتاً‌ این شعار را مطرح می کند «آینده کسب و کار را قدرت انبوه هدایت می کند.» انبوه سپاری حالا نقطه عزیمت اصطلاحات و فعالیت های جدیدی در عرصه فضای مجازی است مثل رای دهی انبوه {8} یا جمع آوری کمکهای انبوه {9} برای مثلاً یک امر خیریه.

انبوه سپاری در خبر

انبوه سپاری در خبر یعنی اخبار مبتنی بر ارسالی های کاربران {10} یعنی کاربران می‌نویسند کامنت می‌گذارند و رای می‌دهند در واقع به نوعی به معنای اجتماعی شدن خبر است، قابلیتی که ریشه در خصوصیت وب 2 دارد و می‌توان گفت منطق اتاق خبر عصر وب 2 است.

یکی از جلوه های این انبوه سپاری خبری سایت ردیت {11} است. این سایت در سال 2005 از سوی الکسی اهانیان {12} که یک کارآفرین فارغ التحصیل دانشگاه ویرجینیا بود به همراهی استیو هافمن {13} راه اندازی شد. ردیت وب سایت اخبار اجتماعی است که در آن کاربران ثبت نام شده هم پست می‌گذارند و کامنت می‌دهند و هم لینک می‌دهند و مبتنی بر لینکهای خبری کاربر محور {14} (تولید شده توسط کاربر) است. البته همه یعنی عموم کاربران حق رای دارند و رای کاربران است که به لینکها و نظرها و خبرها فرصت می‌دهد تا برای برجسته شدن در پیشانی سایت قرار گیرند. در واقع کاربران هم به نوعی گزارش ها را شکل می‌دهند و هم اولویت های خبری را تعین می‌کنند.

اندی کاروین {15} دنبال کننده های توئیتش را در مورد تحولات مصر همچون یک اتاق خبر ارزیابی می‌کرد چون آنها در پالایش اطلاعات درست در توئیت هایش به او کمک می‌کردند، لینک منابع مختلف در کشور مصر و عکس و ویدیو را برای صحت و دقت بیشتر توئیت های پرطرفدارش برای او ارسال می‌کردند. از این رو کاروین تصریح می‌کند از این‌که برخی فید های توئیترش {16} او را همچون تلگراف خبری می‌بینند، ناراحت است چرا که آن در واقع یک اتاق خبر است، جایی که می‌کوشد فکت را از تخیل جدا سازد و با مردم تعامل کند و این یعنی اتاق خبر. به عقیده او توئیتر دیگر تلگراف خبری{17} نیست بلکه یک اتاق خبر است.

در حادثه غمبار تیراندازی در کلرادو آمریکا اگرچه همان شب گزارش هایی از شبکه محلی و شبکه جهانی سی ان ان پخش شد اما روزنامه نگاری باز درخشش پدیده جدید خبر اجتماعی و گزارش انبوه سپاری شده را دید. در حالی‌که گزارش های کلاسیک تلویزیونی معمولاً با پلاتویی در توصیف ماجرا، گزیده ای از سخنان پلیس در مورد هویت افراد تیرانداز و مصاحبه با یکی از قربانیان یا شاهدان و احتمالاً پلاتویی در مورد سابقه ماجرا تمام می‌شود، گزارش اجتماعی انبوه سپاری شده چیزهای بیشتر و دقیقتری دارد. علاوه بر این‌که کاربران لینک سخنان پلیس را می‌گذارند در گزارش ردیت می‌توان توئیت افرادی که در مهمانی شرکت داشتند و امکان داشت از قربانیان تیراندازی باشند و توئیت و یوتیوب افراد مسلح را هم یافت. اگرچه خواندن فرمت گزارش ردیت مشکل تر است اما در عین حال چک کردن فکتها خیلی آسان تر است چون با یک کلیک می‌تواند لینک ها را دنبال کند و پروفایل ارسال کننده ها را بخواند. از سوی دیگر گزارش تلویزیونی معمولاً دارای سناریو و چارچوب دار است تا برای مخاطب با یک بار دیدن قابل هضم باشد اما گزارش ردیت از پیام های کاربرانی تشکیل شده که در آنها عباراتی مثل «ظاهراً» و «مطمئن نیستم» نیز وجود دارد.

در واقع پدیده نوظهوری را شاهدیم که شاهدان و قربانیان نه تنها منتظر نمی مانند تا به سئوالات خبرنگاران تلویزیونی برای شرح ماجرا پاسخ دهند بلکه اهمیت خبر را هم عموم کاربران با آرای خود تعیین می‌کنند؛ نشانه دیگری از این‌که رسانه های اجتماعی هم روش تولید و هم شیوه مصرف روزنامه نگاری را تغییر می‌دهند. با انبوه سپاری و اجتماعی شدن خبر دیگر روزنامه نگاران به عنوان دروازه‌بانان معنا ندارند بلکه در آینده‌ای نه چندان دور روزنامه نگاری به یک تلاش جمعی و مبتنی بر منابع بسیار برای درک جمعی واقعیت تبدیل خواهد بود.

1- shooting in Colorado

2- crowdsourcing reports

3- outsourcing

4-wikis

5- Social bookmarking

6- Wired

7- Jeff Howe

8- crowdvoting

9-crowdfunding

10- user-posted stories

11- reddit

12- Alexis Ohanian

13-Steve Huffman

14- User-generated news links

15-Andy Carvin

16- my twitter feed

17- newswire

منابع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر:

1- http://www.reddit.com

2- http://www.crowdsourcing.com

3- http://gigaom.com/2012/07/20/the-colorado-shooting-and-the-crowdsourced-future-of-news/

4- http://en.wikipedia.org/wiki/Crowdsourcing


منبع: وب‌سایت مرکز آموزش و پژوهش موسسه همشهری

اسطوره رسانه‌ای المپیک

Posted: 04 Aug 2012 02:27 PM PDT

تژا میرفخرایی - در 1986 یونسکو تحقیقی را سازمان داد که مجری آن یکی از اساتید دانشگاه دولتی سان دیاگو به نام مایکل ریل بود. نتیجه این تحقیق گسترده که با همکاری 6 استاد بین المللی دیگر انجام شده بود در گزارشی 362 صفحه ای ارائه گردید (این گزارش بصورت کتاب چاپ نشده است). گزارش تحقیقی مزبور بازیهای المپیک و رابطه ورزش و رسانه را در چهارچوب یک نظریه گسترده مورد بررسی قرار داد؛ المپیک به مثابه مراسمی اسطوره ای.

تلاش من در مقاله حاضر بر آن است تا خلاصه ای از چهارچوب نظری تحقیق مایکل ریل را ارائه دهم. از نظرمایکل ریل تمامیت رابطه "المپیک" و "رسانه" به بهترین شکلی تنها و تنها در چهارچوب نظریه های مرتبط با "مراسم" و "اسطوره" قابل تحلیل است. "مراسم" مفهومی است که عمدتا از مردم شناسی نشأت گرفته است و کارکردهایی خاص در ساختار فرهنگی و اجتماعی قبایل داشته و بطور مشخص جایگاه ویژه ای برای انتقال فرهنگ به اعضا دارد. به این ترتیب المپیک به مثابه یک "مراسم" مفهومی قدیمی و کهنه است، اما ابعاد آن گسترش خاصی پیدا کرده است که هرگز در تاریخ بشریت شاهد آن نبوده ایم. ریل اعتقاد دارد که بررسی المپیک به مثابه یک مراسم اسطوره ای می‌تواند شامل ابعاد مختلفی همچون تکنولوژی، متن، تفسیر و ایدئولوژی شود.

مایکل ریل از قول برین و کورکوران توضیح می‌دهد که اصلی ترین و عمده ترین کارکرد اسطوره "سازمان دادن به معنا در یک فرهنگ" است. دقیقا در راستا ی همین تعریف از اسطوره است که می‌توان چهار کارکرد برای اسطوره و اسطوره پردازی در جوامع انسانی قائل شد. اولا اسطوره یک نظام نگرشی برای اعضای جامعه فراهم می‌کند. اسطوره همچنین از طریق داستان‌سرایی درباره قهرمانان اسطوره ای، مدل های تقلیدی مناسبی را برای اعضای یک فرهنگ فراهم می‌آورد. علاوه بر این، اسطوره ابزار مناسبی برای بازنمایی چالش های اجتماعی و فرهنگی است و بالاخره آن‌که اسطوره تاریخ ملی یا منطقه ای و در نهایت جهانی را برای اعضای یک فرهنگ مشخص قابل درک می‌سازد، و بنابراین اسطوره نقشی کلیدی در ایجاد هویت های جمعی در جوامع مختلف بر عهده دارد. به نظر مایکل ریل هیچ مراسمی در طول تاریخ بشریت نتوانسته به خوبی المپیک همه این کارکردها را به نحوی شایسته ایفا نماید.

فراهم آوردن یک نظام ادراکی به معنای تولید یک "فهم مشترک اجتماعی" است. دقیقا در همین رابطه است که مالینوفسکی مردم شناس کارکرد گرا در مطالعه جوامع ابتدایی اسطوره را بدنه ایی روایی تعریف می‌کند که باورها را منتقل ساخته ، مراسم مختلف فرهنگی را تعریف و نقشه ای از نظم اجتماعی ترسیم می‌کنند. رسانه ها از طریق به تصویر کشیدن مراسم المپیک تصاویری ذهنی و نگرش هایی ایجاد می‌کنند که الزاما جهانی است. به نظر ریل، المپیک به مردم جهان کمک می‌کند تا بتوانند تصویری روشن از "جهان" در ذهن ترسیم نمایند. البته در اینجا ریل بدون آن‌که بحث "ترش" بازنمایی رسانه‌ای را رد کند، دقیقا وارد این بحث نمی شود و به نوعی آن‌را مسکوت می‌گذارد.

المپیک برای مخاطبان میلیونی رسانه ای خود در سراسر جهان قهرمانانی را به تصویر می‌کشد تا آنان موفق به تقلید از این قهرمانان گردند. در اینجا نیز ریل بحثی درباره فرهنگ رفتاری این قهرمانان نمی‌کند تا نشان دهد که این قهرمانان در چهارچوب فرهنگ های مسلط جهان معنا پیدا می‌کنند. دقیقا در چنین مقاطعی است که می‌توان تفاوت نگرشی تحقیق ریل با مثلا درک بارت از اسطوره سازی نوین رسانه‌ای را درک کرد. بنابراین می‌توان با تلفیق درک بارت و سایرنظریه پردازان، تحلیلی انتقادی از المپیک به مثابه مراسمی اسطوره ای نیز ارائه کرد. ریل به‌درستی اعتقاد دارد که توان رسانه ها در بازنمایی قهرمانانی که بوسیله میلیون ها انسان مورد تقلید قرار می‌گیرند اساسا بوسیله یک تحقیق کمی رفتار گرایانه قابل سنجش نیست و بسیار فراتر از آن چیزی است که تحقیقات کمی قادر به "اثبات" آن هستند. ابعاد تاثیر گذاری المپیک به مثابه یک مراسم بسیار بیشتر از آن چیزی است که در تصور رفتار گرایان می‌گنجد.

از نظر ریل رسانه ها همچنین از طریق بازنمایی بازی‌های المپیک می‌توانند چالش های بزرگ جهانی مانند تضادهای موجود بین ابرقدرت ها را به نوعی به تصویر کشند. در زمانی که ریل تحقیق خود را انجام می‌داد این تضاد بین غرب و شرق، آمریکا و شوروی سابق قابل مشاهده بود، ولی به نظر من امروز این چالش بین قدرت های اقتصادی قدیمی و نوظهور همچون چین و کره قابل تبیین است.

بالاخره ریل توضیح می‌دهد که المپیک به مثابه یک مراسم اسطوره ای قادر است تا درکی تاریخی از جهان امروز و چگونگی تحول آن بوجود آورد. المپیک خود ریشه در تاریخی باستانی دارد و آغاز آن به اسطوره های یونانی باز می‌گردد. یونانی که همیشه و در همه حال نقطه اغاز فرهنگ و تمدن غرب محسوب می‌شود و کتابی در دانشگاه های اروپایی یا آمریکایی نیست که نقطه پیدایش غرب امروزین را در یونان باستان جستجو نکند. البته ریل کمتر بر این سنت تاریخی غربی المپیک تاکید می‌کند بلکه تنها مطرح می‌سازد که مراسم المپیک قادر است تا تاریخی پیوسته را به نیمی از جهان نوین منتقل سازد. اعتقاد من بر این است که مراسم المپیک بخشی گسست ناپذیر از نو گرایی و جهان نوینی است که تلاش در ایجاد ساختارهایی اقتصادی و سیاسی جهانی دارد. بازنمایی مراسم المپیک بوسیله رسانه ها بخشی از فرایند جهانی شدن محسوب می‌شود و هر چهار کارکرد مورد نظر ریل تنها در همین رابطه معنا می‌دهد.

با آن‌که ریل را عمدتا یک نظریه پرداز انتقادی محسوب می‌کنند، وی در این تحقیق خود، درکی محدود و کارکردگرایانه از اسطوره را ارائه می‌کند. در ضمن آنچه ریل کمتر مورد بررسی خود قرار می‌دهد نقش مراسم در نزدیک کردن اعضای یک جامعه به یکدیگر است. در مردم شناسی همیشه توضیح داده می‌شود که همه فرهنگ ها مراسمی مشترک را برای نزدیک کردن اعضا به یکدیگر تدارک می‌بینند. برای مثال در شب عید همه ما مراسمی مشترک را برگزار می‌کنیم و از این زاویه از فقیر و غنی به یکدیگر نزدیک می‌شویم. ماهی قرمز، آینه، هفت سین و اسکناس های نو در لای صفحات قران. همه ما می‌دانیم که آن‌شب در همه خانه های ایران زمین همه مردم مراسمی یکسان را برگزار می‌کنند و همین مسئله به ما کمک می‌کند تا خود را به عنوان عضوی از این فرهنگ و ملت تصور کنیم. المپیک مراسمی است که توانسته مردم جهان را در پای تلویزیون های خود جمع نماید و به این ترتیب همه ما قادر می‌شویم به هنگام تماشای مارک اسپنسر ها و نادیا کمانچی ها، خود را عضوی از این فرهنگ مشترک جهانی تصور نمائیم. از یک زاویه کارکردگرایانه این به یک معنا است ولی از یک زاویه انتقادی این مسئله می‌تواند معانی دیگری در لایه های دیگری از متن رسانه ای نیز در بر داشته باشد.

برای آن‌که با توجه به کار ریل تحقیقی را در رابطه با بازنمایی المپیک به مثابه یک مراسم اسطوره ای و جهانی اجرا کرد می‌توان سئوال کرد که بازنمایی المپیک به‌وسیله رسانه‌ها چه نقشی در یک فرهنگ مشخص داشته و قهرمانان ورزشی چگونه به‌وسیله رسانه ها خلق می‌شوند وبر کدام خصوصیات آنها تاکید می‌گردد؟ همچنین می‌توان سئوال کرد که کدام رسانه ها در چه فرهنگی بر چه نوع داستان هایی از المپیک تمرکز می‌نمایند؟ تمرکزغریب رسانه ها و مخصوصا تلویزیون بر لحظات "بیادماندنی" ورزشی نیز البته جایگاه ویژه ای در چنین تحقیقی می‌تواند داشته باشد. مخصوصا آن‌که این لحظات معمولا به شکلی شمایلی یا ایکونیک بازنمایی می‌شوند. از آنجا که لحظات بیادماندنی در همه حال بوسیله قهرمانان و شخصیت های ورزشی بوجود می‌آیند، تحلیل چگونگی بازنمایی این قهرمانان به مثابه شمایل های اصلی یک مراسم اسطوره ای می‌تواند جایگاه ویژه ای در چنین تحقیقی داشته باشد.

منبع: وب‌سایت مرکز آموزش و پژوهش موسسه همشهری

گفت‌وگو با دبیر شورای‌عالی فضای مجازی

Posted: 04 Aug 2012 02:27 PM PDT

به‌رغم سمت جدید و پرمسوولیت مهدی اخوان بهابادی، گرفتن وقت برای گفت‌وگو با او به سرعت ممکن شد؛ که البته تعجب من را در پی داشت، چیزی که عموما در دستگاه‌های دولتی به‌سادگی ممکن نیست. با این حال این تعجب چندان نپایید که حضور در جلسات غیرمنتظره مختلف، قرار مصاحبه را به طور مداوم به تعویق انداخت.

هرچند به دلیل تمایل آقای اخوان به مصاحبه با روزنامه دنیای‌اقتصاد سرانجام این گفت‌وگو انجام پذیرفت. پس از انتظاری طولانی اجازه ورود به ساختمان داده می‌شود، اما هنوز این پایان کار نیست، همین که به دفتر رییس مرکز ملی فضای مجازی می‌رسم باید منتظر بمانم تا مسوول دفتر وی ضمن تماس با دفتر روزنامه اطمینان حاصل کند که آیا واقعا خبرنگاری با نام من برای گفت وگو به این مرکز فرستاده شده یا نه! مهدی اخوان بهابادی،‌ معاون سابق وزیر ارتباطات، پس از چندماه مناقشه، حالا در اتاق ریاست و در مرکز تحقیقات مخابرات (موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات) روی صندلی‌ای نشسته که معتقد است با دستور ریاست جمهوری و موافقت وزارت ارتباطات، قرار است بازوی اجرایی شورای‌عالی مجازی باشد. جایی که او دبیر آن است. با این حال اودرباره این انتقال از وزارت ارتباطات به شورای‌عالی مجازی بسیار محتاطانه صحبت می‌کند.


در حال حاضر ما در مکان شورای‌عالی فضای مجازی هستیم یا مرکز تحقیقات مخابرات؟

چه فرقی دارد.

از نظر شما فرقی ندارد؟

قرار شده است از امکانات مرکز تحقیقات مخابرات برای شورای‌عالی فضای مجازی استفاده کنیم، به همین دلیل هم ما اینجا هستیم.

یعنی این انتقال قطعی شده است؟

چیزی که قطعی شده این است که از امکانات مرکز تحقیقات مخابرات برای راه‌اندازی مرکز ملی فضای مجازی استفاده شود. به عنوان مثال محل استقرار، مرکز ملی فضای مجازی، مرکز تحقیقات مخابرات خواهد بود. ریاست‌جمهوری نیز دستور این انتقال را داده‌اند. اما نهایت سعی و تلاشمان بر این است که با توافق وزارت ارتباطات بتوانیم از امکانات مرکز تحقیقات مخابرات برای پیشروی فعالیت مرکز ملی فضای مجازی استفاده کنیم.

با توجه به انتقادات مسوولان وزارت ارتباطات نسبت به این انتقال باز هم امیدوار هستید بتوانید با این وزارتخانه به توافق برسید؟

ما با جناب وزیر توافقات لازم را داریم و تا کنون اظهارنظرها یا انتقاداتی که نسبت به این انتقال مطرح شده، هیچ‌کدام از طرف وزیر نبوده.

اما وقتی از وزیر ارتباطات در خصوص این انتقال سوال پرسیده می‌شود ایشان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند؟

آقای تقی‌پور روی نحوه استفاده از امکانات با ما توافق دارند. همچنین مرکز تحقیقات مخابرات از این به بعد دونوع فعالیت خواهد داشت. یعنی یک سری از وظایف همان تکالیفی است که از سوی وزارت ارتباطات به آن ارجاع داده می‌شود و یکی سری از وظایف نیز از طرف مرکز ملی فضای مجازی به آن ابلاغ می‌شود. این دور گذار باید طی شود تا کارها جنبه عملیاتی بگیرد.

از زمان شروع به فعالیت مرکز تحقیقات مخابرات به دلیل عدم انتشار گزارش‌های کاری‌این مرکز، هزینه‌ها و بودجه‌های مورد استفاده، عدم اطلاع‌رسانی از خروجی تحقیقات و... عملکرد آن مورد انتقاد بسیاری از فعالان صنف ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده‌ است. شما چه نظری در این خصوص دارید؟

باید بگویم ابهامی که برای فعالیت مرکز تحقیقات پیش آمده است به بعد از خصوصی‌سازی‌ مخابرات یعنی در حدود 3 سال پیش بازمی‌گردد. درواقع این مرکز از نظر تعریف ماموریت بعد از خصوصی‌سازی دچار یک نوع بلاتکلیفی شد. بعد از خصوصی‌سازی با اینکه مخابرات، از بدنه دولتی خارج شد، اما بخش تحقیقاتی آن در بدنه دولت باقی ماند. بنابراین در این مرحله باید یک تغییر جهتی صورت می‌گرفت.

و این تغییر جهت با انتقال مرکز تحقیقات به شورای عالی مجازی رخ می‌دهد؟

ایجاد این تغییر به سرعت قابل انجام نبود. با تشکیل مرکز ملی فضای مجازی، می‌توان تعریف جدیدی برای کاربری این مرکز تحقیقاتی داشت. از پتانسیل‌های بالای این مرکز می‌توان برای اهداف شورای عالی فضای مجازی استفاده کرد.

برخی مسوولان وزارت ارتباطات معتقدند این انتقال سیاست‌گذاری و وظایف اصلی شورای عالی فضای مجازی را با چالش روبه رو می‌کند. این باور را قبول دارید.

به عنوان آخرین پاسخ در خصوص مرکز تحقیقات باید بگویم خیر اینگونه نیست. اگر قرار بود مرکز تحقیقات مخابرات منحل شود یا اگر قرار بود وظایف تحقیقاتی که بر دوش این مرکز بوده با این تصمیم متوقف ‌شود، این اظهار نظرها درست بود. اما تا کنون هیچ‌کدام از صحبت‌های ما در این خصوص به این معنا نبوده است.

مرکز ملی فضای مجازی، مانند سایر نهاد‌های تصمیم‌گیرنده در کشور نیاز به یک بازوی مطالعاتی دارد چرا که تصمیم‌دارد کارهای بزرگی در کشور انجام دهد و بر نهادهای متفاوت نظارت داشته باشد. بنابراین تعبیر نظام این بود که ما از ظرفیت مرکز تحقیقات برای این کار استفاده کنیم.

اظهارنظرهای گوناگونی در خصوص نحوه فعالیت شورای عالی فضای مجازی شنیده شده است. برای مثال آقای شهریاری، در یکی از گفت‌وگوهای خود عنوان می‌کنند این شورا آنقدر قدرت دارد که می‌تواند یک نهاد را منحل کند یا اینکه این شورا، حرف آخر را در حوزه آی‌تی می‌زند. اما در گفت‌وگویی دیگر ایشان می‌گویند که این شورا تنها قرار است در بخش سیاست‌گذاری فعالیت کند. دقیقا این شورا چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

شورای‌عالی فضای مجازی یکی از سه شورای‌عالی در کشور است که زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت می‌کند و فراقوه‌ای است. ذیل این شورا، مرکز ملی فضای مجازی قرار دارد. در مقدمه اساسنامه این شورا آمده که، مرکز ملی فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی، عالی‌ترین سطح حاکمیتی را در بین دستگاه‌های کشور در حوزه فضای مجازی دارد. پس شورا تصمیمات لازم را می‌گیرد و مرکز ملی در چارچوب مصوبات این شورا وارد عمل می‌شود.

در واقع شورا تصمیم می‌گیرد و مرکز ملی آن را به اجرا می‌گذارد؟

دقیقا. ما در دو شورای مشابه یعنی شورای امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط یک دبیرخانه داریم. تدبیر حضرت آقا این بود که برای شورای عالی فضای مجازی فقط دبیرخانه نداشته باشیم.

و دلیل این تصمیم چه بود؟

به دلیل تجربیاتی که در دو شورای قبلی با آن روبه‌رو بودیم. به این خاطر به جای دبیرخانه، مرکز ملی فضای مجازی را داریم که در چارچوب سیاستگذاری شورا عمل می‌کند. مرکز ملی محقق کننده تصمیمات شورا است.

تصمیمات شورا و اجرای آن از سوی تمام دستگاه‌های حوزه ارتباطات لازم‌الاجرا است؟

بله اما نباید این تصمیمات را به حوزه ارتباطات محدود کنید. تصمیمات ما در حوزه فضای مجازی گرفته می‌شود.

فضای مجازی دقیقا شامل چه بخش‌ها و دستگاه‌هایی می‌شود؟

حوزه فضای مجازی از محور سه زیرمجموعه تشکیل می‌شود. حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (شامل زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری)، حوزه محتوایی و حوزه امنیت. تا کنون در کشور نهادی وجود نداشته است که در مورد این سه حوزه به صورت یکجا تصمیم بگیرد. دایره همکاری ما با نهادها و وزارتخانه بیشماری از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، صدا و سیما، وزارت علوم، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و... است. تیم فضای مجازی یک تیم جامع برای تمرکز در تصمیم‌گیری‌ها است.

از زمان به وجود آمدن شورایی به نام شورای‌عالی فضای مجازی، نگرانی‌هایی در خصوص فعالیت این شورا وجود داشته است. بخشی از این نگرانی‌ها مربوط به وزارت ارتباطات می‌شود. تاجایی که وزیر ارتباطات در واکنش به فعالیت‌های شورای‌عالی فضای مجازی اعلام می‌کند که هیچ نهادی نمی‌تواند وظایف این وزارتخانه را انجام دهد. آیا قرار است این شورا جای وزارت ارتباطات را بگیرد؟

اینها سوءبرداشت شما از فرمایشات آقای وزیر است. من به خاطر ندارم که آقای تقی‌پور چنین اظهار نظری را مطرح کرده باشند.

دقیقا در تاریخ 13 مرداد سال جاری وزیر ارتباطات در گفت وگو با ایسنا این اظهار نظر را مطرح کرده‌اند؟

قطعا هیچ نهادی توانایی انجام وظایف وزارتخانه ارتباطات یا هر وزارتخانه دیگری را ندارد. ما به دنبال انجام امور جاری کشور که به طور طبیعی در دستگاه‌های مختلف در حال انجام است، نیستیم. اما با تشکیل شورای عالی فضای مجازی دیگر سیاستگذاری و تصمیم‌گیری کلان داخل هر دستگاهی انجام نمی‌شود. بلکه به صورت متمرکز تمام تصمیم‌گیری‌ها توسط شورای عالی فضای مجازی پیگیری خواهد شد. ما تصمیم‌ می‌گیریم و دستگاه‌های مختلف مجری اجرای آن می‌شوند.

مراحل تصمیم‌گیری در شورای‌عالی فضای مجازی چگونه خواهد بود؟

سه کمیسیون عالی در مرکز ملی فضای مجازی وجود دارد. کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی و کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی کشور. از عنوان این کمیسیون‌ها معلوم است که چه اتفاقی قرار است بیفتد. برای مثال در بخش فضای مجازی تنظیم مقررات به صورت متمرکز انجام می‌گیرد و بخش خصوصی دیگر نیاز ندارد برای دریافت یک مجوز با دستگاه‌های مختلف وارد بحث و جدل شود.

این به این معنا است که شورای‌عالی فضای مجازی اقدام به صدور مجوز هم می‌کند؟

هرچند شورا اختیار این کار را از نظر قانونی دارد و می‌تواند در کنار تصمیم‌گیری، شان اجرایی هم داشته باشد، اما ترجیح این است که از ظرفیت دستگاه‌های فعلی کشور حداکثر استفاده صورت بگیرد. البته اگر موضوعی مغفول بماند قطعا مرکز ملی فضای مجازی در آن موضوع مشخص ورود پیدا خواهد کرد.

یکی از اهداف تشکیل شورای مجازی این است که جلوی موازی‌کاری و تشکیل شورا‌ها و نهادهای مختلف را بگیرد، اما از صحبت‌های شما این احساس به وجود می‌آید که قرار است دوباره یک تصمیم‌گیر جدید به این حوزه وارد شود و مجددا بسیاری از تصمیمات و فعالیت‌ها صورت بگیرد.

نه اینگونه نیست. سال گذشته موضوع راه‌اندازی پروژه IPTV (تلویزیون اینترنتی) در کشور مطرح شد. این موضوع به یک جریان اختلافی بین دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات، صدا و سیما و وزارت ارشاد تبدیل شده بود. هر کدام سعی می‌کردند بنا به تعریفی که برای خودشان داشتند، پروانه‌های لازم برای فعالیت در این حوزه را صادر کنند. در نهایت هم طرح به سرانجام مشخصی نرسید. یکی از دلایل حضور ما حل این اختلاف‌ها است.

ولی تک تک نهادهایی که عضو شورا هستند خود نیز در مقام تصمیم گیرنده هم مسوولیت دارند.

در حال حاضر هماهنگی لازم بین تمام دستگاه‌ها وجود دارد. مگر اینکه در آینده خلاف این شرایط اثبات شود. مرکز ملی شورای عالی مجازی هر هفته، دوبار به صورت ثابت با اعضای خود جلسه دارد. در این جلسات اجماع خوبی برای تصمیم‌گیری بین دستگاهایی است که بایکدیگر اختلاف نظر زیادی دارند. در واقع وقتی دستگاه‌های مختلف در این جلسه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، مجبور هستند به تصمیم‌گیری یک جمع احترام بگذارند.

شما معتقد هستید که وجود این شورا تصمیم‌گیری در فضای مجازی را سریع‌تر کرده است. برای مثال در همین بخش IPTV به چه نتیجه‌ای رسیده‌اید؟

عجله نکنید تا چند هفته دیگر بحث تصمیمات کلیدی شورا که قابل انتشار است اطلاع‌رسانی خواهد شد. اما به صورت غیررسمی می‌توانم به این نکته اشاره کنم که عزم حاکمیت در سال جاری برای ارائه خدمات چند رسانه‌ای جزم است.

در صورتی امکان ارائه خدمات چندرسانه‌ای بر بستر شبکه اینترنت وجود دارد که کاربران به اینترنت پرسرعت و با کیفیتی دسترسی داشته باشند. طی چند سال گذشته و طبق ارائه آمارهای جهانی و حتی کشوری، از جمله سازمان آمار کشور، ایران در بخش اینترنت با توسعه‌ای همراه نبوده است. عملکرد وزارت ارتباطات را دراین بخش چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این موضوع باید از خود مسوولان وزارت ارتباطات پرسیده شود.

نظر شما به عنوان دبیر شورای‌عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی این شورا، در خصوص عملکرد چند ساله وزارت ارتباطات چیست؟

ترجیح می‌دهم در خصوص گذشته صحبت نکنم و به آینده توجه کنم. برهمین اساس تصور می‌کنم که در زمینه فضای مجازی ما توسعه خواهیم داشت.

شما صحبت از توسعه در یک زمان محدود می‌کنید در حالی که هنوز ارائه بسیاری از سرویس‌های اینترنتی در کشور با مشکل مواجه است. برای مثال اپراتور سوم در حالی فعالیت خود را شروع کرده که توانایی ارائه خدمات نسل سوم را ندارد. در زمان محدود چگونه قرار است توسعه‌ رخ دهد؟

اگر به بخش خصوصی واقعی میدان داده شود، انجام کار توسعه‌ای سخت نخواهد بود.

شما به فعالیت بخش خصوصی در اجرای بهتر امور توسعه‌ای اعتقاد دارید با این حال چرا در شورای‌عالی فضای مجازی نماینده‌ای از بخش خصوصی مانند سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور حضور ندارد؟

از نظر من حضور سازمان نظام صنفی به عنوان عضوی از شورای‌عالی فضای مجازی ضرورتی ندارد. لازم نیست که بخش خصوصی ما عضو شورای تصمیم‌گیر از دید حاکمیت باشد.

چرا؟

به این دلیل که همیشه بحث منافع شخصی مطرح است. به عنوان مثال داخل یک جلسه شورا، در خصوص مساله‌ای تصمیم‌گیری می‌شود که در یک ماه آینده، آن تصمیم اتفاق بیفتد. حال فرض کنید که بخش خصوصی در این جلسه حضور داشته باشد. قطعا این حضور حکم رانت اطلاعاتی را دارد.

به‌عنوان آخرین سوال قرار است شورای عالی فضای مجازی در بخش فیلترینگ هم وارد شود؟

بهتر است بگوییم پالایش نه فیلترینگ. در حال حاضر اکثر مردم از امکانات فضای مجازی استفاده می‌کنند و در این بین اقلیت‌ انگشت‌شماری حضور دارند که اقدام به سوءاستفاده از این فضا می‌کنند. باید با این اقلیت برخورد شود. اما این برخورد نباید به گونه‌ای باشد که سبب نارضایتی سایر کاربران شود. این اطمینان را می‌دهم که در سال جاری تغییر و تحولات عمده‌ای در این حوزه ایجاد شود. تا جایی که مردم مفید بودن حضور شورای‌عالی فضای مجازی را احساس کنند.


سونیتا سراب‌پور

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

جدول پرفروش‌ترین دوربین‌های دیجیتالی

Posted: 04 Aug 2012 02:27 PM PDT

حافظه انسان در بسیاری از موارد بیش از حد فرّار است و ما هر روزه به دلیل این محدودیت حافظه، بسیاری از وقایع مهم زندگی را فراموش می کنیم؛ دراین راستا شاید بتوان دوربینها را مهمترین و پرکاربردترین وسیله مصرفی برای ثبت همیشگی و سر زدن هراز چندگاهی به این وقایع اعلام کرد.

digital-camera.jpg


به گزارش خبرنگار مهر، دوربین ها تمامی زوایای زندگی مان را بایگانی کرده و به راحتی قابلیت جستجوی این خاطرات را برایمان فراهم می کنند و اگرچه این کالاها که امروزه کاملا دیجیتالی شده اند لذت ورق زدن خاطرات را در آلبوم های کاغذی از ما گرفته اند اما با گسترش فناوری اطلاعات و ناگزیری در استفاده از آن، دوربین های دیجیتالی تنها وسیله ای است که امکان در اختیارگرفتن رخدادهای زندگی را به شکل دیجیتالی برای ما فراهم می آورد.

رونق دوربین های دیجیتال در گرم ترین ماه سال

به گزارش مهر، همه ساله با نزدیک شدن به فصل تابستان و شروع سفرهای تابستانی بازار دوربینهای دیجیتال رونق بیشتری می گیرد و براین اساس شاید بتوان گرم ترین فصل سال و به تبع آن گرم ترین ماه سال را داغ ترین زمان خرید و فروش دوربینهای دیجیتالی عنوان کرد.

در این بازار با توجه به قدرت خرید مردم دوربین های غیرحرفه ای یا خانگی که به اصطلاح با نام کامپکت- Compact شناخته می شوند و دارای دوربین هایی با لنز ثابت بوده و از نظر اندازه کوچک و سبک هستند، محبوب تر و پرفروش تر از دوربین های حرفه ای DSLR هستند.

بازار دوربین های دیجیتال بسیار متنوع است و شاید بتوان آن را بعد از گوشی موبایل جذاب ترین بازار دیجیتالی عنوان کرد که برندهای بزرگ صاحب نام دنیا با تولید مدلهای مختلف و با قیمتهای متفاوت آن را قبضه کرده اند.

با این حال فروشندگان بازار دوربین های دیجیتال معتقدند که استفاده از دوربین‌های عکاسی دیجیتال حرفه‌ای و شبه حرفه‌ای نیز در ایران در دایره توجه بسیاری از علاقه‌مندان هنر عکاسی قرار دارد؛ اما به دلیل مسائل اقتصادی، کاربران خانگی برای ثبت خاطرات خود بیشتر به سمت خرید دوربین های کامپکت می روند.

در این راستا دوربینهای دیجیتالی خانگی کمتر از قیمت 500 هزار تومان در بازار این کالا طرفدار دارد و طی هفته های اخیر دوربین های دو برند کانن و سامسونگ بیشترین آمار تقاضای خرید را در این بازار به خود اختصاص دادند.

پرفروش ترین هایی برای طرفداران کانن

به گزارش مهر، کمپانی ژاپنی کانن به واسطه مشهور بودن در عرصه تولید دوربین و نیز با عرضه مدلهای متنوع از دوربین های دیجیتال با قیمت و امکانات متفاوت، توانسته بیشترین تقاضای خرید را در این بازار به خود اختصاص دهد.

در بازار پرفروشهای دوربین دیجیتال، مدل A3300 کانن که حدود 275 هزار تومان قیمت دارد در صدر پرفروشهای برند کانن قرار دارد و از امکاناتی چون کیفیت عکس 16 مگاپیکسلی، امکان فیلمبرداری با کیفیت HD و با سرعت 30فریم بر ثانیه، صفحه نمایش سه اینچی، بزرگنمایی چهار برابر، فلاش داخلی قابل تنظیم به صورت اتوماتیک و دستی، نورسنجی و وضوح یابی اتوماتیک و وایت بالانس‌ و باطری لیتیوم NB-8L بهره می برد.

در بازار پرفروشهای کانن مدل پاور شات A2200 نیز در میان متقاضیان خوب می فروشد که این دوربین یک کامپکت خوش قیمت با امکانات خوب و کیفیت قابل قبول محسوب می‌شود که حدود 190 هزار تومان قیمت دارد و دارای امکاناتی چون رزولوشن 14.1 مگاپیکسل همراه با قابلیت فیلمبرداری HD 720p، زوم اپتیک با بزرگنمایی چهار برابر، مانیتور 2.7 اینچی، فلاش داخلی قابل تنظیم به صورت اتوماتیک و دستی و باتری یون لیتیومی قابل شارژ مدل NB8L است.

سومین مدل پرفروش کانن پاور شات SX230 HS است که 230 هزار تومان قیمت دارد و مجهز به لنز واید 28-392 میلی‌متر با توانایی زوم اپتیکال 14 برابر و زوم ترکیبی دیجیتال 56 برابر به همراه لرزش‌گیر دست مکانیکی داخلی، نمایشگر 3 اینچی LCD و توانایی ضبط ویدیوییFull HD با صدای استریو و با فناوری تشخیص صحنه است؛ این دوربین علاوه بر مودهای عکاسی اتوماتیک از مودهای عکاسی کاملا دستی نیز بهره می‌برد که با آن حرفه‌ای‌ترها توانایی عکاسی بسیار خلاقانه ‌تر را خواهند داشت.

از دیگر مدل های پرفروش کانن در بازار می توان به SX 240 نیز اشاره کرد که در لیست جدیدترین های این برند با حدود قیمت 580 هزار تومان قرار دارد و دارای دوربین 16مگاپیکسلی است.

پرفروش ترین هایی برای طرفداران سامسونگ

به گزارش مهر، برند کره ای سامسونگ که سهم خود را در بازار گوشی موبایل به اثبات رسانده در بازار دوربین های دیجیتال نیزاز اقبال خوبی برخوردار است و قیمت مناسب دوربین های خانگی آن باعث شده مشتریان بسیاری از انواع مدلهای دوربین این برند استقبال کنند.

در بازار پرفروشهای این برند، مدل WB700 سامسونگ که حدود 444 هزار تومان قیمت و 203 گرم وزن دارد خوب می فروشد و از امکاناتی نظیر حسگر CCD با کیفیت 16.4 مگاپیکسلی، لنز 24 و 432 میلیمتری، بزرگنمایی اپتیکال 18 برابر، لرزش گیر تصویر، زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری و همچنین فلاش داخلی با برد 4.5 متر، تکنولوژی تشخیص چهره و لبخند و صفحه نمایش 3 اینچی بهره می برد.

دومین گوشی پرفروش سامسونگ در هفته های اخیر مدل ST6500 است که با قیمت 359 هزارتومان عرضه می شود و دارای حسگر CCD با کیفیت 16.4 مگاپیکسل، اندازه 1/2.33 اینچ، لرزشگیر تصویر، زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری و بزرگنمایی اپتیکال پنج برابر است؛ این دوربین از فلاش داخلی با برد 3 متر و تکنولوژی تشخیص چهره با صفحه نمایش 3 اینچی پشتیبانی می کند.

از دیگر دوربین های پرفروش سامسونگ می توان به مدل PL170 اشاره کرد که حدود 314 هزار تومان قیمت دارد و دارای حسگر CCD با کیفیت 16.4 مگاپیکسلی با اندازه 1/2.33 اینچ، قابلیت فیلمبرداری در ابعاد HD ، لنز 27-270 میلیمتری، بزرگنمایی اپتیکال پنج برابر، لرزشگیر تصویر، زوم اپتیکال در حین فیلمبرداری و فلاش داخلی با برد 3.2 متر و صفحه نمایش 3 اینچی است.

پرفروش ترین هایی برای طرفداران نیکون

به گزارش مهر، بازار دوربین های نیکون اگرچه مانند ماههای گذشته نبوده و به دلیل کاهش واردات و عرضه محدود خریداران این برند دیگر مانند گذشته تمایلی به خرید این دوربین ها نشان نمی دهند اما یکی از مدلهای این برند که قیمت بالایی نیز دارد توانسته در صدر دوربین های سوپرزوم قرار گیرد.

مدل کولپیکس P500 نیکون با قیمت 710 هزار تومان که برای کاربران علاقه‌مند به عکاسی جدی‌تر و افرادی که می‌خواهند خلاقانه تر عکاسی کنند ساخته شده بازار خوبی دارد و این دوربین که مجهز به لنز فوق‌العاده 22.5-810 میلی متر با توانایی زوم 36X است توانسته مقام نخست دوربین‌های سوپر زوم را به خود اختصاص ‌دهد.

از ویژگی‌های این دوربین می‌توان به سنسور 12.1 مگاپیکسلی Backlit illuminated CMOS با ابعاد 1/2.3 اینچ، گستره حساسیت یا ISO از 160 تا 3200، توانایی ضبط ویدیویی 1080p Full HD با صدای استریو، توانایی فیلمبرداری بسیار سریع با سرعت 240 فریم بر ثانیه، شوتینگ مودهای خلاقانه و دستی، سرعت عکاسی پیاپی 8 فریم بر ثانیه تا 5 عکس و نمایشگر 3 اینچی بسیار عالی 920,000 نقطه با قابلیت چرخش اشاره کرد، این دوربین یک اهرم زوم مناسب در کنار لنز هم دارد و در رنگ‌های مشکی و قرمز ساخته شده است.

پرفروش ترین هایی برای طرفداران سونی

به گزارش مهر، بازار دوربین های دیجیتالی سونی هم چندی است به دلیل کاهش عرضه مدلهای جدید همانند نیکون از اقبال چندانی برخوردار نیست و تنها دو مدل این برند طی یک ماه اخیر توانسته نظر علاقه مندان به دوربین های سونی را به خود جلب کند.

مدل HX9 سونی که با قیمت 670 هزار تومان در بازارعرضه می شود یکی ازاین پرفروشها است که دارای سنسور 16.2 مگاپیکسلی CMOS با تکنولوژی Exmor R و کیفیت بالا (HD) فیلمبرداری است.این دوربین مجهز به GPS داخلی بوده و از توانایی زوم اپتیکال 16 برابر، صفحه نمایش 3 اینچی و لرزشگیر تصویر، فلاش داخلی با برد چهار متر، سیستم تکنولوژی تشخیص چهره و لبخند و ذخیره بر روی کارت حافظه و سیستم GPS برخوردار است.

سونی سایبرشات DSC-HX100V از دیگر پرفروش های این برند در بازار است که با قیمت 770 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می گیرد.این دوربین مجهز به لنز 27-810 میلی‌متری با توانایی زوم اپتیکال 30 برابر، سنسور تصویر 16.2 مگاپیکسلی Back illuminated Exmor R CMOS، GPS و قطب نمای دیجیتالی داخلی بوده و دارای توانایی ضبط ویدیویی 1080p Full HD با صدای استریو و پورت HDMI، توانایی عکاسی 3D و 3D Sweep Panorama است؛ همچنین از ویژگی‌های این دوربین می‌توان به نمایشگر چرخنده 3 اینچی با کیفیت 921,000 نقطه، عکاسی پیاپی با سرعت 10 فریم بر ثانیه در رزولوشن کامل، گستره حساسیت سنسور از 100 تا 3200 و لرزش‌گیر تصویر که حتی لرزش دست کاربر را در هنگام فیلم‌برداری جبران می‌کند اشاره کرد.

الجزیره و العربیه در جنگ سوریه سوختند

Posted: 04 Aug 2012 02:27 PM PDT

همشهری آنلاین - همزمان با ادامه جنگ بین نیروهای دولتی در سوریه با طیف متنوع شورشیان، جنگی دیگر در جهان رسانه‌ها در جریان است.

العربیه و الجزیره دو شبکه خبری عربی هستند که از خلیج‌فارس، صحنه خبری جهان عرب را پوشش می‌دهند. این دو شبکه به مقابله با تبلیغات دولت سوریه برخاسته‌ و به تحریف اخبار دست زده‌اند. این شبکه‌ها برای حمایت از آرمان شورشیان، معیارهای روزنامه‌نگاران خود را پایین آورده‌اند، از راستی‌آزمایی ابتدایی حقایق دست برداشته‌اند و به جای گزارش‌های متقن، به گزارش‌های تلفن‌کنندگان ناشناس و ویدئوهای غیرموثق اتکا می‌کنند.

الجزیره و العربیه هر دو توسط اعضای خانواده‌های سلطنتی قطر و سعودی تأسیس شده‌اند و نوع پوشش خبری آنها درباره سوریه بازتاب مواضع سیاسی حامیان آنهاست. الجزیره با کمک بلاعوض 150میلیون دلاری امیر قطر در سال 1996تأسیس شد و بودجه آن در سال 2010، 650میلیون دلار بود. العربیه نیز در سال 2003با سرمایه‌گذاری کنسرسیومی به رهبری ولید بن طلال به ارزش 300میلیون دلار راه‌اندازی شد.

پوشش خبری جنگ داخلی در سوریه باعث کاهش منابع مالی این شبکه‌ها شده است. آگهی‌های قبل از اخبار که زمان مهمی است، کاهش یافته یا کلا لغو شده است. به‌جای استفاده از گزارش‌های دقیق، برخی بخش‌های خبری تماما به آنچه مشاهدات عینی شهروندان توصیف می‌شود و نیز فیلم‌هایی که روی سایت یوتیوب گذاشته شده، متکی است.

وقتی العربیه و الجزیره به‌طور مستقیم درباره امور سوریه گزارش می‌کنند، تمایل به آن دارند که نقص‌های شورشیان را بپوشانند و بر اختلاف‌های مذهبی در این جنگ تأکید کنند. شاید بدترین نمونه این عمل دو شبکه، زمانی بود که آنها عدنان العرعور روحانی سنی تندرو را به برنامه خود دعوت کردند. وی زمانی درباره اقلیت علویان شیعه سوریه گفته بود آنان را به‌خاطر حمایت از بشار اسد رئیس‌جمهور، باید با چرخ گوشت چرخ کرد و گوشتشان را به سگ‌ داد. العربیه وی را نماد انقلاب توصیف و الجزیره او را به‌عنوان بزرگ‌ترین الهام‌بخش فعالیت غیرخشونت‌آمیز معرفی کرد.

کمیته دفاع از روزنامه‌نگاران، سوریه را خطرناک‌ترین نقطه برای روزنامه‌نگاران خوانده است. از آبان‌ماه سال گذشته تا به حال، حدود 18روزنامه‌نگار در این کشور کشته شده‌اند. اما این شبکه‌ها دشواری واقعی گزارش کردن از داخل سوریه را بهانه‌ای برای پرهیز کردن از گزارش‌هایی قرار می‌دهند که با روایت مورد ترجیح آنها متفاوت است. مثلا در رسانه‌های دیگر مقالاتی درباره پرسش‌ برانگیز بودن اعتبار رصدخانه حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، بیان شده است، اما این دو شبکه اصلا به آن نپرداخته‌اند.

نشریات سراسر جهان همچنین به موضوع حضور گروه‌های تروریستی ازجمله القاعده در میان جنگجویان ضد‌دولتی پرداخته‌اند، اما خیلی بعید است که چنین موضوعی در بخش‌های اصلی این شبکه‌ها جایی داشته باشد.هر دو شبکه پیام خود را با توجه به طیف مخاطبان تغییر می‌دهند؛ مثلا الجزیره انگلیسی و سایت انگلیسی العربیه به موضوع حضور جنگجویان القاعده در سوریه اشاره کرده‌اند، اما چنین موضوعی در بخش عربی بازتاب ندارد و حتی بخش‌های عربی دائما میهمانانی را دعوت می‌کنند که هرگونه صحت این امر را رد می‌کنند.العربیه و الجزیره از این نظر که معیارهای روزنامه‌نگاری را زیر پا گذاشته‌اند، تنها نیستند.

نویسنده‌ای که مدعی بود دختری همجنس‌گرا در دمشق است و از کشته شدن به‌خاطر این موضوع در هراس است، نشریه گاردین را سر کار گذاشت و بعدا معلوم شد این فرد مردی آمریکایی ساکن اسکاتلند است. سردبیر خبر بخش جهانی بی‌بی‌سی نیز از احساس‌گرایی گزارش‌های اولیه قتل عام در هوله انتقاد کرد و گفت که بیش از هر زمان دیگری مهم است که آنچه را نمی‌دانیم گزارش کنیم، نه صرفا آنچه می‌دانیم.بازنده اصلی در اینجا الجزیره است، یعنی شبکه‌ای که ده‌ها میلیون نفر بیننده عرب آن را پارسال در بحبوحه خیزش‌های مردمی در خاورمیانه تماشا می‌کردند و اکنون فقط سایه‌ای از شکل سابق خود است.

فارین پالیسی
ترجمه: وحیدرضا نعیمی

جایزه می‌فروشند

Posted: 04 Aug 2012 02:26 PM PDT

تعداد جشنواره‌هایی که در حوزه ICT برگزار می‌شود رو به فزونی گذاشته،‌ جشنواره‌هایی که عموما جوایز خود را می‌فروشند.


«می‌گوید که از یک شرکت اروپایی تماس گرفته‌اند که شما برنده جایزه اروپایی فلان شده‌اید اگر چند هزار دلار بدهید. ما این جایزه را برای شما می‌فرستیم. وقتی از آنها می‌پرسیم که چرا باید به شرکت ما جایزه بدهید می‌گوید نام شما را شنیده‌ایم!»
اینها گفته‌های مدیر روابط عمومی یک شرکت معتبر است، این تازه‌ترین نوع از اعطای جوایز به شرکت‌هاست، جوایزی که قرار است در تبلیغات و سایت‌های اینترنتی شرکت‌ها به رخ مشتریان کشیده شود، حالا روز به روز بر تعدادشان افزوده و دریافتشان راحت‌تر می‌شود. چه جوایز خارجی (که اخیرا مد شده و به شرکت‌های ایرانی پیشنهاد می‌شود) و چه جوایز داخلی اغلب دنبال یک چیز هستند. در مقابل ارائه جایزه، هزینه‌ای دریافت کنند. آیا برای جوایزی که به راحتی می‌توان با پول خریداری کرد می‌توان اعتباری هم قائل شد؟

جشنواره‌های رنگارنگ

عمر برگزاری جشنواره‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به اوایل سال 87 باز می‌گردد. برخی از این جشنواره‌ها از سوی دولت برگزار می‌شود و برخی دیگر از سوی بخش خصوصی.

جشنواره ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات (یادواره شهید قندی)، جایزه ملی کیفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات، همایش ملی نوآوران IT و انفورماتیک، کنفرانس تجارت الکترونیک، کنفرانس خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، جشنواره ستاره‌های فناوری ایران، جوایز فناوری ایران (ایتا) و... از جمله جشنواره‌هایی هستند که اقدام به معرفی برترین‌های حوزه آی‌سی‌تی کرده اند.

هدف از برگزاری یک جشنواره، در هر حوزه‌ای برای ایجاد فضای مثبت کاری و رقابت بین فعالان یک حوزه است. به باور کارشناسان،این جشنواره‌ها باعث تشویق افراد و افزایش کیفیت خدماتشان می‌شود و در کنار آن، مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند محصولات برتر یک حوزه را شناسایی کنند.

اما در صورتی می‌توان به این اهداف دست پیدا کرد که ضوابط و معیارهای برگزاری یک جشنواره به صورت شفاف برای همگان مشخص باشد. این در حالی است که به باور بسیاری از فعالان حوزه آی‌سی‌تی به دلیل غیرشفاف بودن ساختار برگزاری جشنواره‌های آی‌سی‌تی در کشور و مشخص نبودن منابع درآمد این جشنواره‌ها، چندان نمی‌توان به ارزیابی آنها اعتماد کرد.

مجتبی محمودی، روزنامه‌نگار فناوری اطلاعات و یکی از مسوولان سابق جشنواره ایتا، در خصوص ضعف‌های برگزاری جشنوارهای حوزه آی‌سی تی می‌گوید: «تمامی جشنواره‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شوند دارای چالش اساسی در بخش داوری و تامین منابع مالی هستند. در اکثر این جشنواره‌ها شاخص‌های انتخاب داوران و همچنین داوری آنها، براساس یک روند شفاف صورت نمی‌گیرد. به طور مثال وقتی یک شرکت‌کننده در بخش خدمات الکترونیکی رتبه اول را دریافت می‌کند، مشخص نیست که براساس چه شاخص رتبه‌بندی، توانسته این مقام را کسب کند.» وی در ادامه می‌افزاید: «همچنین در بخش اقتصادی نیز مشخص نیست که برگزارکنندگان یک جشنواره از چه راهی منابع مالی برای برپایی یک جشنواره را تامین می‌کنند.»

به باور وی درست است که در یک جشنواره خارجی افراد داوران را نمی‌شناسند، اما مراحل داوری برای شرکت‌کنندگان و انتخاب شوندگان بسیار شفاف است. اما در جشنواره‌های فاوا در ایران، مشخص نیست که یک شرکت یا یک محصول براساس چه ویژگی و توانمندی به عنوان ستاره یا برترین حوزه معرفی می‌شود. اما تعداد جشنواره‌های حوزه آی‌سی‌تی نیز یکی دیگر از انتقاداتی است که به برگزارکنندگان آنها وارد می‌شود. بسیاری از فعالان حوزه این سوال را مطرح می‌کنند که چرا با توجه به تمام کم و کاستی‌هایی که در این بخش دیده می‌شود اما باز هم خبر از شروع به کار یک جشنواره جدید در این حوزه شنیده می‌شود. در مقابل این انتقاد برخی بر این باور هستند که تعدد در برگزاری این گونه جشنواره‌ها، لزوما یک امتیاز منفی به حساب نمی‌آید.
پرویز رحمتی، رییس سابق سازمان نظام صنفی‌رایانه‌ای کشور، در خصوص جشنواره‌های گوناگون حوزه آی‌سی‌تی می‌گوید: «تعدد در برگزاری یک جشنواره لزوما نه بد است نه خوب. نباید این نظر را داشت که تعدد برگزاری جشنواره‌ها یک بیماری است. اتفاقا اگر تعدد این گونه جشنواره‌ها براساس یک نوع ضوابط و معیار مشخص باشد و سازو کار مشخصی نیز بر آن حکمفرما باشد، می‌تواند به آن جشنواره‌ها اعتبار ببخشد.» به باور وی برگزاری جشنواره‌های حوزه فناوری اطلاعات به شرط آن که از انسجام و کیفیت مطلوبی برخوردار باشند، نه‌تنها منعی ندارند بلکه به توسعه بازار هم کمک خواهد کرد. رحمتی در ادامه می‌افزاید: «باید فرآیند گزینش، هیات داوری و معیارهای داوری این جشنواره‌ها مشخص باشد. همچنین برپایی آنها از یک استراتژی مشخص وقابل قبولی برخوردار باشد تا نتایج اعلام شده قابل دفاع باشد.» وی تصریح می‌کند که اگر به هرکدام از این موارد خدشه‌ای وارد شود باعث ایجاد یک دور باطل در برگزاری این جشنواره‌ها خواهد شد.

مدال‌های تقلبی

برخی از شرکت‌هایی که در دوره‌های اول هر یک از جشنواره‌های حوزه فاوا حضور داشته‌اند، حالا می‌گویند که اینقدر برپایی این جشنواره‌ها غیرشفاف و بی‌اهمیت شده است که دیگر حاضر به شرکت در آنها نیستند. احمد علیپور، مدیرعامل شرکت فراسو، یکی از همین شرکت‌هاست. وی ضعف برگزاری جشنواره‌های حوزه آی‌سی‌تی را در تبدیل شدن آنها به یک بنگاه اقتصادی می‌داند و می‌گوید: «برخی از برگزارکنندگان جشنواره‌های آی‌سی‌تی، با ارسال دعوتنامه‌ای به شرکت‌ها از آنها می‌خواهند تا با پرداخت یک مبلغ مشخص در جشنواره آنها، شرکت کنند و برنده تندیس برترین‌ها شوند. از آنجایی هم که برخی شرکت‌ها به دلیل اینکه در تبلیغات عمومی به این جوایز برای اعتبار بخشی خود نیاز دارند، حاضر می‌شوند برای دریافت تندیس هزینه‌هایی به برگزارکنندگان این جشنواره‌ها پرداخت کنند.» به باور وی بحران هویت در کشور باعث به وجود آمدن دکترای تقلبی و مدال‌های تقلبی شده است و جالب‌تر از آن هم این موضوع است که؛ برخی اپراتورهای مطرح کشور نیز با داشتن کاربران بی‌شمار، یکی از افتخاراتی که در تبلیغات خود به آن اشاره می‌کنند همین تندیس‌های تقلبی است.

در کنار این گونه شرکت‌ها، برخی دیگر از شرکت‌های این حوزه هم هستند که تاکنون نیازی برای شرکت در این جشنواره‌ها را احساس نکرده‌اند. رحمتی، در مقام مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری رایورز نیز بر این باور است که به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری هیچگاه ضرورتی را احساس نکرده تا در این‌گونه جشنواره‌ها شرکت کند. وی در این خصوص می‌گوید: «معمولا شرکت‌هایی که کار تخصصی در ارتباط با بازارهای معین و خاص انجام می‌دهند شرایطشان برای حضور در چنین جشنواره‌هایی با شرکت‌هایی که دست به تولید محصولات و خدمات عمومی می‌زنند فرق می‌کند. جشنواره‌ها بیشتر برای این نوع شرکت‌ها مناسب است.» وی معتقد است که اگر جشنواره تاثیر تعیین‌کننده‌ای در ارتباط با مخاطبانشان در بازار داشته باشد، کاملا توجیه خواهد داشت که در این گونه جشنواره‌ها حضور پیدا کنند. رحمتی براین باور است که برگزاری یک جشنواره برای شرکت‌هایی که در حوزه‌های تخصصی فعالیت می‌کنند چندان مقرون به صرفه نیست و برای شرکت‌های نرم افزاری نیز ملاحظات خاصی برای شرکت در این جشنواره‌ها وجود دارد.

محمدحسن شانه‌ساززاده، رییس هیات‌مدیره شاتل نیز یکی دیگر از منتقدان به برگزاری جشنواره‌های حوزه آی‌سی‌تی است. شرکت او چند ماه پیش در اولین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICTINQA) توانست جایزه ملی کیفیت را در قالب «تقدیرنامه یک ستاره» دریافت کند.

شانه ساززاده، در خصوص دریافت این جایزه می‌گوید: «دریافت این جایزه به هیچ وجه برای شرکت ما امتیاز مثبتی به دنبال نداشته است. همچنین از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های اینترنتی در حال بهبود شرایط داخلی خودشان هستند این گونه جوایز باعث ایجاد رقابت در بازار آنها نخواهد شد.» شانه‌ساززاده اعلام می‌کند، براساس آنچه برخی مسوولان دولتی عنوان می‌کنند خروجی این جشنواره‌ها برای شرکت وی یک راه تبلیغاتی محسوب نمی‌شود.

وی در ادامه با انتقاد از شیوه داوری می‌افزاید: «برگزاری جشنواره‌ای که در آن برگزارکننده هم داور است هم شرکت‌کننده چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.»

در پی راه نجات

برخی فعالان حوزه آی‌سی‌تی با اشاره به عمر کم جشنواره‌های حوزه آی‌سی‌تی اعلام می‌کنند که این جشنواره‌ها همانند حوزه آی‌سی‌تی در کشور بسیار جوان است و باید منتظر ماند تا با گذر زمان ضعف‌ها و مشکلاتش حل شود. در کنار این نظر اما برخی معتقدند که یک روش غلط در گذر زمان نه‌تنها تصحیح نمی‌شود، بلکه به مرور زمان به طرف بی‌اهمیت‌تر شدن و عمومی‌تر شدن اشتباه‌ها پیش می‌رود. فعالان حوزه آی‌سی‌تی پیشنهاد می‌کنند که برای استناد به نتایج جشنواره‌های حوزه آی‌سی‌تی بهتر است این گونه جشنواره‌ها دارای نظام نامه و شاخص‌های مشخص و شفاف باشند و داوری و اعلام نتایج نهایی به مصرف‌کنندگان سپرده شود، نه گروهی که خود در اعلام این نتایج ذی‌نفع هستند.

سونیتا سراب‌پور

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

سهم ۶۸ درصدی اپل از بازار تبلت جهان

Posted: 04 Aug 2012 12:39 PM PDT

شرکت اپل سهم خود از بازار تبلت جهان را به 68 درصد افزایش داد.

به گزارش ایسنا، نتایج یک بررسی توسط موسسه مطالعاتی IDC نشان داد که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی سهم تبلت آی‌پد شرکت اپل از بازار تبلت جهان برابر با 68 درصد بوده است.

بر این اساس، در مدت فوق 25 میلیون تبلت در سراسر جهان فروخته شده است که در مقایسه با سه ماهه اول 2012 رشد 33.6 درصدی و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 66.1 درصدی نشان می‌دهد.

در این میان شرکت اپل که در ماه مارس نسخه جدید تبلت آی‌پد را به بازارهای جهانی روانه کرده بود توانست در سه ماهه دوم امسال 17 میلیون دستگاه از نسخه‌های مختلف آی‌پد را به فروش برساند.

شرکت سامسونگ نیز با فروش دو میلیون و 700 هزار دستگاهی تبلت‌هایش در جایگاه دوم قرار گرفته است. فروش تبلت سامسونگ در سه ماهه دوم امسال 117 درصد بیش‌تر از سه ماهه دوم سال گذشته میلادی بوده است.

این بررسی نشان می‌دهد که بسیاری از مردم تبلت آی‌پد را به رقبای آن ترجیح می‌دهند.

تقدیر از ۱۰ خبرنگار در مراسم نماز جمعه تهران

Posted: 04 Aug 2012 12:38 PM PDT

10 خبرنگار در مراسم نماز جمعه 13 مرداد 1391 در تهران تقدیر شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این مراسم که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی رئیس شورای سیاستگزاری ائمه جمعه سراسر کشور و حجت الاسلام سید یدالله شیرمردی رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه تهران برگزار شد مرتضی غرقی، ‌کامران نجف زاده، ‌مجتبی قاسم زاده، ‌مهدی خدایی، ‌مجید اکبری،‌ حمید رضا گلدوزی، حسین انتظاری،‌ مجید امینی، مرتضی حیدری و ستار رخشا تجلیل شدند و هدایایی به آن‌ها تقدیم شد. تعدادی از افراد مذکور در این مراسم حضور نداشتند.

پیش از این قرار بود مرتضی حیدری به مناسبت روز خبرنگار ،‌در تریبون نماز جمعه به بیان خاطراتی بپردازد که این برنامه به تجلیل از 10 خبرنگار نمونه رسانه ملی تغییر یافت.

افزایش درآمد شبکه اجتماعی لینکدین

Posted: 04 Aug 2012 12:36 PM PDT

درآمد شرکت لینکدین در سه ماهه دوم سال جاری میلادی افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، شرکت لینکدین اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به لطف افزایش درآمدهای تبلیغاتی‌اش مجموع درآمدهای این شرکت افزایش خوبی داشته است.

این شبکه اجتماعی تخصصی عنوان کرده است که به رغم کاهش درآمد خالصش به دلیل افزایش هزینه‌ها، مجموع درآمدهایش رشد بیشتر از انتظاری داشته است.

لینکدین همچنین پیش‌بینی خود از درآمدها برای کل سال جاری میلادی را افزایش داد.

در پی انتشار این گزارش ارزش سهام لینکدین در بازار سهام رشد خوبی پیدا کرد. این شرکت بیش از یک سال است که وارد بازار سهام شده است.

لینکدین تا پایان ماه ژوئن سال جاری 174 میلیون کاربر در سراسر جهان داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرط توزیع تجهیزات دفاع شخصی میان خبرنگاران

Posted: 04 Aug 2012 12:27 PM PDT

رییس مرکز انتظام پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفت: در صورتی که قرار باشد به خبرنگاران نیز تجهیزات دفاع شخصی ارائه شود، آنان باید از طریق اداره ارشاد اسلامی استان مربوطه تائید شوند.

سرهنگ سیفیان در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد واگذاری تجهیزات دفاع‌شخصی (شوکر و افشانه) به خبرنگاران گفت: در صورتی که قرار باشد به خبرنگاران نیز این خدمات ارائه شود به خبرنگارانی تعلق می‌گیرد که کار خبر شغل آنان باشد و نه افرادی که به صورت افتخاری در امر خبر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در صورتی که قرار شود به خبرنگاران تجهیزات دفاع شخصی واگذار شود، خبرنگاران باید از طریق اداره ارشاد اسلامی استان‌های خود تائید شوند گفت: پس از تایید و تکمیل فرم مربوط نسبت به واگذاری این تجهیزات آماده هستیم.

نام‌نویسی بیش از دو هزار خبرنگار برای دریافت وام مسکن

Posted: 04 Aug 2012 12:27 PM PDT

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نام نویسی بیش از دو هزار خبرنگار در سامانه سمان برای دریافت وام مسکن خبرنگاران خبر داد.

' پدرام پاک آیین' در گفت و گو با ایرنا افزود: نام نویسی اصحاب رسانه برای دریافت وام مسکن همچنان ادامه دارد و به احتمال زیاد تعداد افراد متقاضی تا پایان مهلت ثبت نام بیشتر خواهد شد.

این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پیش از مهلت پایان نام نویسی برای دریافت وام مسکن خبرنگاران، دوازدهم مرداد ماه جاری اعلام شده بود که به دلیل نقاضای بسیار اصحاب رسانه، این مهلت تا ساعت 24 چهارشنبه هفته جاری - 18 مرداد ماه - تمدید شد.

پاک آیین همچنین درباره تعداد خبرنگارانی که موفق شده اند پرونده خود را در سامانه سمان تکمیل کنند افزود:‌بیش از 9 هزار خبرنگار با مراجعه به سامانه سمان، پرونده خود را در این سامانه تکمیل کرده اند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان ویژه رییس جمهوری در کارگروه مسکن با استناد به اصل 127 قانون اساسی، با پرداخت پنج هزار فقره تسهیلات ساخت و خرید مسکن برای خبرنگاران موافقت کرده اند و بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهوری در کارگروه یاد شده، بانک مرکزی موظف است، نسبت به توزیع تسهیلات مسکن به خبرنگاران با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بین بانک های عامل اقدام کند.

مبلغ وام خرید و ساخت مسکن خبرنگاران به ترتیب 30 و 45 میلیون تومان است.

مذاکرات برای سرمایه‌گذاری اپل در توییتر بی‌نتیجه ماند

Posted: 04 Aug 2012 12:26 PM PDT

خبر آنلاین - فناوری اطلاعات و ارتباطات - چند روز اخیر اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه اپل بعد از اینکه از قافله راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی عقب ماند، حال تصمیم گرفته به نوعی این عقب‌ماندگی را با وارد شدن به حوزه همکاری با توییتر جبران کند و در حوزه خدمات وبلاگ‌نویسی خرد سرمایه‌گذاری کند.

اما خبرهای جدیدتر نشان می‌دهند که مذاکرات توییتر و اپل در مورد خدمات وبلاگ نویسی کوچک به نتیجه نرسیده است.

این اخبار همچنین حاکی است که مذاکرات اپل با توییتر از مدتها پیش آغاز شده بود. به گزارش پایگاه خبری بلومبرگ، ‌این دو شرکت بیش از یک سال است که در این زمینه با یکدیگر در حال گفت‌وگو هستند، ولی این گفت‌وگوها تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

این در حالی است که نیویورک تایمز چند روز پیش نوشت که به گفته منابع آگاه، اپل ماه‌هاست که برای سرمایه‌گذاری استراتژیک در توییتر با مقامات این شرکت در حال مذاکره است. این نشریه معتقد بود که این معامله می‌توانست برای توییتر بیش از 10 میلیارد دلار ارزش داشته باشد و برخی از منابع آگاه درباره ظرفیت و فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی گفتند که با وجودی که شبکه اجتماعی توییتر در مقایسه با رقبای خود همچون گوگل و فیس‌بوک هنوز از توانایی و ظرفیت کافی برخوردار نیست، اما انتظار دارد سقف فروش خدمات تبلیغاتی خود را در سال 2014 دست کم به یک میلیارد دلار افزایش دهد. اخبار اولیه همکاری توییتر و اپل کافی بود تا تحلیلگران نیز دست به کار شده و تحلیل‌های خود را از این همکاری مطرح کنند.

به طور مثال، محققان شرکت EMaker پیش‌بینی کردند که در سال 2014 میزان فروش تبلیغات توییتر که رقم آن تقریبا معادل کل درآمد این شرکت است، از 139 میلیون و 500 هزار دلار سال 2011 به 540 میلیون دلار در سال 2012 افزایش یابد.

بر اساس اظهارات مقامات توییتر، این شرکت مقررات سخت‌تری برای شرکت‌های تولید کننده نرم‌افزار وضع می‌کند. جف روزنبلام، از مدیران اجرایی در بخش تبلیغات و تقاضا برای آگهی‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، توییتر و گوگل گفت: در صورت تحقق چنین سرمایه‌گذاری هنگفتی، ارزش توییتر به بیش از 10 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. این در حالی است که پایگاه اجتماعی توییتر تلاش می‌کند متقاضیان خدمات تبلیغاتی بخش بیشتری از بودجه خود را صرف هزینه‌های تبلیغاتی این شبکه اینترنتی کنند. این پایگاه اجتماعی که اولین پیشنهاد تبلیغاتی خود را در سال 2010 مطرح کرد، اخیرا خدمات تبلیغاتی تلفن همراه خود را توسعه داده است.

نسترن صائبی / Reuters

المپیک لندن به «سوشیالمپیک» معروف شده است

Posted: 04 Aug 2012 12:26 PM PDT

همشهری‌آنلاین - المپیک امسال با توجه به رشد گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و شبکه‌های اجتماعی به المپیک شبکه‌های اجتماعی یا به اصطلاح سوشیالمپیک (Socialympics) بدل شده است.

المپیک 2012 که اکنون در لندن در جریان است تنها مجموعه مسابقاتی میان ورزشکاران کشورهای مختلف نیست، بلکه مسابقه‌ای بین شبکه‌‌های اجتماعی آن‌لاین برای جذب مخاطب و طرفدار (fan) هم هست.

حضور شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین نظیر فیس‌بوک و توییتر نه در حاشیه که در متن برگزاری المپیک و اطلاع‌رسانی شهروند‌-محور آن چنان پررنگ است که برخی المپیک امسال را سوشیالمپیک نامیده‌اند که از ترکیب دو کلمه "سوشیال" (اجتماعی) و المپیک ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی آلمان از المپیک تابستانی پیشین در پکن تنها چهار سال می‌گذرد، اما در این مدت شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه هوشمند رشدی انقلابی داشته‌اند.

حالا کلمات سریع و قوی تنها وصف حال ورزشکارهای راه‌یافته به المپیک نیست، بلکه وصف حال شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین که در سوشیالمپیک حاضرند نیز هست. حریفان اصلی در سوشیالمپیک شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب... و گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها هستند.

تعداد کاربران ویندوز ۷ در آستانه سبقت از ایکس.‌پی

Posted: 04 Aug 2012 12:26 PM PDT

سرانجام اقتدار 11 ساله ویندوز ایکس پی ظرف چند هفته آینده شکسته شده و تعداد کاربران ویندوز 7 بیشتر از آن خواهد شد.

به گزارش فارس به نقل از زد دی نت، یافته های موسسه تحقیقاتی نت اپلیکیشن نشان می دهد که تا پایان ماه آگوست یعنی سه سال بعد از عرضه ویندوز 7 تعداد کاربران این نسخه از ویندوز بیشتر از ویندوز ایکس پی خواهد شد. این در حالی است که تنها چند ماه زمان به عرضه ویندوز 8 باقی است.

البته پیش از این برخی شرکت های تحقیقاتی دیگر مدعی شده بودند ویندوز 7 توانسته ویندوز ایکس پی را پشت سر بگذارد، اما این ادعا توسط همه موسسات رقیب تایید نشده بود.

ویندوز ایکس پی در می سال 2012 توانسته بود 44.85 درصد از بازار را از آن خود کند که این سهم در جولای سال 2012 به 42.86 درصد کاهش یافت. همچنین سهم ویندوز ویستا از 6.88 درصد در می 2012 به 6.60 درصد در جولای سال 2012 کاهش یافته، اما در مقابل سهم ویندوز 7 از 40.51 درصد به 42.21 درصد رسیده است. نسخه های مختلف مک هم در مجموع رشد مختصری داشته و حدود 5 درصد از کل بازار سیستم عامل ها را از آن خود کرده اند.

سهم سایر سیستم عامل ها هم از 2.35 درصد به 2.58 درصد رسیده است. کارشناسان معتقدند با عرضه ویندوز 8 در ماه های آینده شاهد تغییرات اساسی در بازار سیستم عامل ها خواهیم بود.

پیامک زدن گوسفندان به چوپان در هنگام خطر

Posted: 04 Aug 2012 12:26 PM PDT

محققان سوئیسی مشغول تحقیق بر روی طرحی هستند که مطابق آن گوسفندان بتوانند در مواقع خطر و حمله توسط حیوانات درنده، چوپانان خود را به وسیله فرستادن پیام کوتاه آگاه سازند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "ژان-مارک لاندری" زیست شناس و محقق این طرح در گفتگو با خبرگزاری سوئیس ادعا کرد که موفقیت این طرح می تواند سراسر سوئیس را فتح کند.

در این طرح دستگاهی به گردن گوسفند وصل می شود که در صورتی که ضربان قلب حیوان از حدی بیشتر شد، دستگاه به صورت خودکار پیام کوتاهی به چوپان ارسال کند و وی را در جریان خطر احتمالی قرار دهد.

بر اساس گزارشی از تلویزیون اتریش،‌ در ادامه تحقیقات اولیه به چندین گوسفند وسیله اندازه گیری ضربان قلب متصل شده است و در نزدیکی آنها نیز دو سگ گرگ‌نما از نژاد چک و اسلواکی با پوزه بند قرار دارند تا بدین وسیله بتوان تاثیرات میزان فاصله این سگها از گله و تغییرات ضربان قلب گوسفندان را اندازه گرفت.

طرح اولیه این تحقیق در پاییز امسال به اتمام می رسد و پس از آن در نقاط مختلف مورد آزمایش عملی قرار خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر