۱۳۹۱ مرداد ۲۵, چهارشنبه

Re: [لیمو:10644] دین به چه معناست؟

این ‏همون نکته مهمه،عقل بشر ‏هر ‏چی ‏هم ‏کامل ‏محدود ‏به ‏بعد ‏زمانه
‏ولی ‏نگاه ‏کن ببین ‏این دین ‏از ‏کی پایه گذاری شده ‏و ‏ببین ‏هنوز
‏زنده است آقا ‏نورالدین ‏می ‏تونی ‏یه نوشته از ‏بشر ‏مثال ‏بزنی به
‏قدمت قرآن که هنوز ‏بی نقص باشه ‏؟من فکر ‏می کنم شما ‏با ‏توجه ‏به
گفتارتون ‏کوتاهی عاملان به دین ‏را ‏به ‏حساب دین می ‏گذارید .

2012/8/16, Mohammad TL <mohammad313stars@gmail.com>:
> سلام بر دوستان عزیز
>
> جناب نورالدین اینکه مردم دچار خرافه هستند حرف درستی است. اما هر چیزی را شما
> نتوانستید با عقل ناقص خود(عذر می خواهم از این ادبیات اما حقیقتی است در مورد
> همگیمان) یا با علم امروزی توجیه و تبیین کنید دلیل نمی شود خرافه باشد. از
> همین انسانهای کامل و ائمه ع مطالبی صادر شده و به دست ما رسیده که الان که
> هیچ فکر کنم تا 1000 سال دیگر نیز نشود تبیینش کرد که مطلب چگونه است
>
> 2012/8/16 farhad simin <farhadedik@yahoo.com>
>
>> خوب آنچی تومیخواهی حکم آنچه تو فرمایی
>>
>> farhad simin
>> http://www.deldaar.ir/
>>
>> ------------------------------
>> *From:* Mj Shadmehr <mj.shadmehr@gmail.com>
>> *To:* lymoo@googlegroups.com
>> *Sent:* Wednesday, August 15, 2012 11:58 PM
>> *Subject:* Re: [لیمو:10632] دین به چه معناست؟
>>
>> *این بحث خاتمه پیدا کنه بهتره
>> یا علی
>> *
>> در ۱۵ اوت ۲۰۱۲، ساعت ۲۳:۴۲، farhad simin <farhadedik@yahoo.com> نوشته:
>>
>> سلام
>> مدتیه دارم پیامهای پیرامون این بحث رو دنبال میکنم
>> جناب نورالدین
>> شما که سنتان قد میدهد حتما ماجرای تحریم تنباکو را شنیدید
>> روزی در همین مملکت کشیدن قلیان حرام اعلام شد و وقتی آن قرارداد شوم ملغی
>> گردید ، میرزای شیرازی هم از حکم خود برگشت
>> این یعنی دین شمامیتواند با استفاده از انعطافی که دارد حافظ منافع ملی شما
>> باشد
>> هرچند به قول شما این دین، دین اعراب است ولی در اینجا از منافع ملی
>> ایرانیان محافظت کرد
>> این مثالی بود برای کارد کاملا دنیایی و مادی دین
>> کاربرد غیر دنیایی اش را بعید میداند به کارشما بیاید
>> farhad simin
>> http://www.deldaar.ir/
>>
>> ------------------------------
>> *From:* Nouredin Ahangarzadeh <ahalimo@gmail.com>
>> *To:* "lymoo@googlegroups.com" <lymoo@googlegroups.com>
>> *Sent:* Wednesday, August 15, 2012 10:01 PM
>> *Subject:* Re: [لیمو:10615] دین به چه معناست؟
>>
>> جهت اطلاع
>> دوست من شما سنتان قد نميدهد أكر در مورد فند از پدر بزركوارتان بپرسيد
>> داستان را خدمات ان ميگويند كه چطور اخوندها خوردن چله را با فند حرام اعلام
>> كردند و پس از دريافت حقوق انرا بشرط داخل كردن در چله و سبپس خوردنش را حلال
>> چرا كه فند را با وارد كردن در چله غسل ميداد و انرا حلال ميدانست.
>>
>> حالا كه مرغ كمياب شده اقايان طبق معمول سنواتي إيه و حديث پيًدا ميكنند اين
>> نوع دين جايش ظرف أشغال است
>> نورالدين
>>
>> On Aug 15, 2012, at 9:46, احمد نکویی <ahmad.nekouei@gmail.com> wrote:
>>
>> آقا ‏نورالدین ‏معنی ‏شما ‏از دین با ‏آنکه ‏آقا ‏محمد ‏می ‏گن خیلی
>> ‏متفاوت ‏به ‏نظر ‏می رسه شما دین را ‏امری دنیایی و ‏حاصل ‏تفکرات ‏عده
>> ‏ای انسان ‏با ‏هوش بسیار ‏ولی ‏آقا ‏محمد ‏آنرا ‏مسیری مافوق اندیشه بشر
>> و ‏الهی ‏لطفا ‏بیشتر ‏توضیح دهید به ‏نظر ‏شما ‏هدف ‏نهایی ادیان و ‏نیز
>> ‏انسان ‏چیست ؟
>>
>> 2012/8/15, Nouredin Ahangarzadeh <ahalimo@gmail.com>:
>>
>> جناب دوست اقاي محمد -تي- ال
>>
>> بر منكرش لعنت شما بطور مبسوط از رآه قرآني دين را معني فرموده و شرح كاملي
>> را
>>
>> نوشته ايد
>>
>> أيا توضيحات تان براي مسيحيان كه جزر أديان اولا لعزم هستند قابل درك است ؟؟
>>
>> حتما نه يناير اين تناقض من خلاصه اي مورد قبول همه باشد عرض كردم
>>
>> تمام اين جر و بحث ها بخاطر أنيسه نكردن بعضي از دوستان است كه نوشته اي را
>>
>> ناقص ميخواستند و بسرعت باد و برق در مقام جوابك سي در مي أيند
>>
>> أيا در تمام توضيحات شما نكته اي از خرافه هست ؟؟ من كه نديدم
>>
>> أيا در تمام نوشته مشروح تان صحبت از تظاهر است ؟؟ من كه متوجه نشدم
>>
>> يناير اين وقتي صحبتي از زلزله اي در اهر و هريس و چندين ده كوره إطرافش
>> ميشود
>>
>> و در محل ٤١ امازاده پيًدا ميشود ولي حتي يك درمانگاه ديده نميشود أيا شما
>> اين
>>
>> جماعت را چكونه ميدانيد
>>
>> مسلمان يا غير مسلمان انها ديندار ميدانيد يا غرق در خرافات ؟؟؟ ممنون ميشوم
>>
>> أكر جوابم را بدهيد
>>
>> با تشكر و التماس دعا در اين روزهاي مبارك
>>
>> نورالدين
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> On Aug 15, 2012, at 8:45, Mohammad TL <mohammad313stars@gmail.com> wrote:
>>
>>
>> فقط از دوستان نقاضا دارم کل متن را با دقت و با حوصله بخوانند تا متن فهم
>>
>> شود.
>>
>>
>> دین نقشه وجودی انسان کامل است. یعنی بلاتشبیه همانگونه که مهندس برای ساخت
>>
>> ساختمان نقشه می کشد و مطابق آن نقشه ساختمان را می سازد. برای به وجود آمدن
>>
>> انسان کامل نیز نقشه ای به نام دین نیاز است. در واقع انسان کامل ظهور و بروز
>>
>> دین است. به تعبیر حکیم متأله و فیلسوف قرآنی حضرت آیة الله علامه جوادی آملی
>>
>> دامت برکاته الربانیة در کتاب امام مهدی موجود موعود:
>>
>>
>> «انسان كامل معصوم كه مصاديق منحصر آن عترت طاهره‏اند عِدل و همتاي قرآن حكيم
>>
>> است و براساس حديث متواتر ثقلين به هيچ وجه از يكديگر جدايي نمي‏پذيرند. قرآن
>>
>> تجلّي كتاب تدويني خدا و انسان كامل معصوم تجلّي كتاب تكويني اوست...
>>
>>
>> قرآن و عترت طاهره، حقيقت يگانه‏اي هستند كه در مقام ظهور دو گونه وجود
>>
>> يافته‏اند و هر يك از اين دو گوهر تابنده ظاهراً غير ديگري است؛ امّا در واقع
>>
>> قرآن وجود تدويني عترت است و عترت وجود تكويني قرآن لذا در مقام اثبات قرآن
>>
>> مؤيد عترت و نيز اهل بيت(عليهم‌السلام) مبيّن همتاي خودند. هماهنگي بلكه
>> يگانگي
>>
>> و جدايي ناپذيري قرآن و عترت را نبي مكرم اسلام‏صلي الله عليه و آله و سلم در
>>
>> حديثي متواتر و مشهور در ميان تمامي فرق مسلمانان بيان فرموده‏اند: إني تارك
>>
>> فيكم الثقلين؛ كتاب الله و عترتي أهل بيتي؛ و إنّهما لن يفترقا حتي يردا عليّ
>>
>> الحوض...
>>
>>
>> بنابراين در شناخت قرآن و عترت به استناد تمثيل و تنظير نمي‏توان گفت كه قرآن
>>
>> همانند فلان كتاب است امّا بالاتر؛ يا امام عصر(عج) چون فلان بنده صالح خداست
>>
>> ولي از او بهتر، بلكه بايد گفت كه قرآن همان امام است امّا صامت؛ و امام همان
>>
>> قرآن است ولي ناطق. هر كدام به وسيله ديگري براي كسي كه آن ديگري نزد وي
>>
>> معروف‏تر است تعريف مي‏شود...»
>>
>>
>> لذا آن دوستي که انبياء ع و ائمه را صرفا افرادي باهوش و نابغه ناميد سخت
>>
>> اشتباه کرده است و بايد در امام شناسي و راهنما شناسي خود تجديد نظر کند.
>>
>>
>> اما گاه گفته مي‌شود کل دين فطري است که اندکي نيز در اين باره توضيح خواهيم
>>
>> داد:
>>
>>
>> «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتي‏ فَطَرَ
>>
>> النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ
>> وَ
>>
>> لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ ــــ پس روى خود را خالصانه متوجّه
>>
>> دين كن! همان فطرتى كه مردم را بر آن آفريده؛ دگرگونى در آفرينش الهى نيست؛
>> اين
>>
>> است دين استوار؛ ولى اكثر مردم نمى‏دانند» (الروم:30)
>>
>>
>> دين يعني فطرت ؛ يعني نقشه ي انسان که بر اساس آن بايد ساخته شود. لذا قبل از
>>
>> ورود در بحث دين، بايد فطرت را شناخت.
>>
>>
>> ـ فطرت
>>
>>
>> درباره ي فطرت سخنان فراواني در کتب انديشمندان آمده ، که حتماً برخي از آنها
>>
>> را شما دوستان بزرگوار نيز در کتب درسي يا غير درسي ملاحظه نموده ايد. لکن
>> آنچه
>>
>> از اين نوشته ها و تحقيقات درباره ي فطرت رواج عمومي يافته بيشتر مربوط به
>>
>> گرايشهاي فطري مي باشد نه خود فطرت و دين فطري. همچنين ، اکثر اين نوشتارها
>>
>> بيشتر از نگاه کلامي و براي اثبات فطرت يا از نگاه روانشناسانه و روبنايي به
>>
>> مطلب پرداخته اند نه از نگاه هستي شناسانه. لذا با آن مقدار معلومات از فطرت
>> که
>>
>> در حدّ خود درست و ارزشمند مي باشند ، نمي توان از فطري بودن کلّ دين دفاع
>> نمود
>>
>> و بلکه بالاتر ، نمي توان وجود فطرت در تمام موجودات عالم را به اثبات رساند.
>>
>> لذا در اين نوشته بر آن خواهيم بود که مسأله ي فطرت را از نگاه هستي شناسانه
>>
>> مورد توجّه قرار داده از اين زاويه فطري بودن کلّ دين را تبيين نماييم.
>>
>>
>> قبل از اين که وارد اين بحث شويم ابتدا لازم است که معناي لغوي و اصطلاحي
>> فطرت
>>
>> و دين را مورد واکاوي قرار دهيم تا معلوم شود که چه معنايي از دين به کدام
>> معنا
>>
>> از فطرت ، فطري است.
>>
>>
>> ــ معناي فطرت
>>
>>
>> معناي اوّلي کلمه ي فطرت شکاف و شکافتن است . طبرسي فرموده است :« اصل الفطر
>>
>> الشّقّ ــ اصل معناي فطر ، شکافتن است» و راغب اصفهاني در المفردات ، آن را
>>
>> شکافتن طولي معنا کرده است . اين واژه در آيات قرآن کريم نيز به اين معنا
>> زياد
>>
>> به کار رفته است.
>>
>>
>> «اِِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ ـــ آن زمان كه آسمان شكافته شود.»
>>
>> (الانفطار:1)
>>
>>
>> « السَّماءُ مُنْفَطِرٌ بِهِ كانَ وَعْدُهُ مَفْعُولاً ـــ و آسمان از هم
>>
>> شكافته مى‏شود، و وعده او شدنى و حتمى است.» (المزمل:18)
>>
>>
>> « تَكادُ السَّماواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَ تَنْشَقُّ الْأَرْضُ وَ
>> تَخِرُّ
>>
>> الْجِبالُ هَدًّا ـــ نزديك است به خاطر اين سخن آسمانها شکاف بردارند و زمين
>>
>> پاره شود، و كوه‏ها بشدّت فرو ريزد.» (مريم:90)
>>
>>
>> صيغه هاي مختلف واژه ي فطرت در مقام استعمال ، معاني ثانوي نيز پيدا کرده
>> اند.
>>
>> اکثر لغويين معاني ثانوي آن را خلق ، ابداع (خلقت ابتدايي و بدون سابقه) و
>>
>> اختراع گفته اند . در قرآن کريم نيز مشتقّات اين واژه به معناي خلق و ابداع
>> به
>>
>> کار رفته است .
>>
>>
>> « قُلِ اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏ ـــ بگو: خداوندا! اى
>>
>> آفريننده آسمانها و زمين .» (الزمر:46)
>>
>>
>> ‏ « قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللَّهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏
>>
>> ـــ رسولان آنها گفتند:آيا در خدا شكّ است؟! خدايى كه آسمانها و زمين را
>>
>> آفريده‏. »(إبراهيم:10)
>>
>>
>> « وَ قالُوا أَ إِذا كُنَّا عِظاماً وَ رُفاتاً أَ إِنَّا لَمَبْعُوثُونَ
>>
>> خَلْقاً جَديداً قُلْ كُونُوا حِجارَةً أَوْ حَديداً أَوْ خَلْقاً مِمَّا
>>
>> يَكْبُرُ في‏ صُدُورِكُمْ فَسَيَقُولُونَ مَنْ يُعيدُنا قُلِ الَّذي
>> فَطَرَكُمْ
>>
>> أَوَّلَ مَرَّةٍ ـــــ و گفتند: آيا هنگامى كه ما استخوانهاى پوسيده و
>>
>> پراكنده‏اى شديم، دگر بار آفرينش تازه‏اى خواهيم يافت؟! بگو: شما سنگ باشيد
>> يا
>>
>> آهن يا هر مخلوقى كه در نظر شما ، از آن هم سختتر است. آنها به زودى مى
>>
>> گويند:چه كسى ما را باز مى‏گرداند؟! بگو: همان كسى كه نخستين بار شما را
>>
>> آفريد.» ( الاسراء:49 ،51)
>>
>>
>> صيغه ي فطرت ــ که در قرآن کريم در مورد خلقت خاصّ انسان به کار رفته است ــ
>> بر
>>
>> وزن فِعلَة مي باشد که دلالت بر نوع مي کند ؛ لذا صيغه ي فطرت به معني نوع
>>
>> خاصّي از خلقت خواهد بود.
>>
>>
>> با توجه به مطالب فوق مي توان گفت که فطرت عبارت است از نوع خاصّي از خلقت که
>>
>> بي سابقه و همراه با نوعي شکافتن است. اين معنا حتّي مورد تعابيري چون «
>> فاطِرَ
>>
>> السَّماواتِ وَ الْأَرْض » نيز جاري مي باشد ؛ يعني تمام موجودات خلقتشان به
>>
>> نحو شکافتن بوده است.
>>
>>
>> در اقرب الموارد از ابن عباس نقل شده که گفته است من معني آيه ي « أَ فِي
>>
>> اللَّهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْض» را نمي دانستم تا اينکه دو
>> نفر
>>
>> عرب باديه نشين مرا در مورد چاهي قاضي قرار دادند. يکي از آنها چاه را براي
>> بار
>>
>> اول حفر کرده بود ، ولي بعد از خشک شدن چاه ، ديگري آن را کنده و دوباره به
>> آب
>>
>> رسانده بود ؛ و حال هر کدام مدّعي بودند که چاه آب مال اوست. در ضمن اين دعوا
>> ،
>>
>> آنکه چاه را اوّل بار کنده بود مي گفت:« اَنا فطرتُها » و مقصودش اين بود که
>> من
>>
>> آن را اوّل بار حفر کرده ام . ابن عباس مي گويد من از اين کلام عرب فهميدم که
>>
>> معني فطرت خلقت ابتدايي و بدن و سابقه است.
>>
>>
>> ابن عباس از اين جريان به خوبي متوجّه شده که لغت فطرت در کلام عرب به معني
>>
>> خلقت ابتدايي است ، ولي متوجّه اين نکته نشده که آن عرب اين کلمه را در مورد
>>
>> چاه به کار برده است و مقصودش اين بوده که من اين چاه را براي اوّلين بار
>>
>> شکافته ام (کنده ام ).
>>
>>
>> برخي از صاحب نظران براي اينکه بتوانند معني شکافتن را در واژه فطرت و فاطر و
>>
>> امثال آن لحاظ کنند گفته اند موجودات همه با شکافتن پديد آمده اند. مثلا
>>
>> گياهان از شکافته شدن دانه پديد آمده اند. « إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِّ
>> وَ
>>
>> النَّوى‏ ـــ خداوند، شكافنده ي دانه و هسته است. »(الأنعام:95) ؛ و هرجانوري
>>
>> ــ اعمّ از گياه و حيوان و انسان ــ ابتدا يک سلول نطفه بوده اند و در اثر
>>
>> تقسيمات سلولي ( شکافته شدن سلولها ) به وجود آمده اند. آسمانها و زمين نيز
>> در
>>
>> ابتدا موادّي به هم پيوسته بوده اند که خداوند متعال آنها را در طول
>> ميلياردها
>>
>> سال از هم باز کرده و به شکل امرزيشان در آورده است و استناد مي کنند به اين
>>
>> آيه که:« أَ وَ لَمْ يَرَ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ
>>
>> كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما ـــ آيا كافران نديدند كه آسمانها و زمين به
>> هم
>>
>> پيوسته بودند ، و ما آنها را از يكديگر باز كرديم‏ ؟» (الأنبياء:30)
>>
>>
>> امّا بايد توجّه داشت که اين تحليل از فطرت عامّ و فراگير ، اگر چه در مورد
>>
>> موجودات مادّي مي تواند درست و قابل دفاع باشد ، ولي در مورد موجودات مجرّد
>>
>> (غير مادّي) قابل دفاع نيست. چرا که موجودات مجرّد ، فاقد اجزاء هستند و
>> موجودي
>>
>> که جزء ندارد شکافتن آن به آن معني که در مادّيات متصوّر است معني ندارد.
>>
>>
>> بنا بر اين ، معناي فطرت بعيد است که آن چيزي باشد که اين گونه افراد گفته
>>
>> اند.
>>
>>
>> *** (بسیار مهم است این بند) ــ فطرت در نگاه حکمت متعاليه:
>>
>>
>> در حکمت متعاليه (مکتب فلسفي ملاصدرا) اثبات مي شود که همه ي موجودات عالم ،
>>
>> از عقل اوّل(مخلوق اوّل ) گرفته تا مادّه ي اولي وجود رابطند ، نه وجود
>> مستقلّ
>>
>> ؛ يعني مخلوقات عالم ، بدون در نظر گرفتن علّتشان که خداست عدمند ؛ و با
>> وجود
>>
>> او موجودند. رابطه ي مخلوقات با خدا مثل رابطه ي صور ذهني انسان است نسبت به
>>
>> خود انسان . لذا حکما گفته اند: «إن صفحات نفس الأمر و صحائف الأعيان بالنسبة
>>
>> إلى الحق تعالى كصفحات الأذهان بالنسبة إلينا ــــ صفحات نفس الامر و صحايف
>>
>> اعيان ، نسبت به او - تعالى- چون صفحات اذهان‏اند، نسبت به ما» (شرح المنظومة
>> ،
>>
>> ج‏1 ،ص373 و اسرار الحكم ،ص671 ). بنابر اين همان طور که صور ذهني قائم به
>>
>> وجود انسانند و بدون در نظر گرفتن انسان وجود ندارند ، موجودات عالم نيز
>> قائم
>>
>> به خدا هستند و بدون در نظر گرفتن خدا وجود ندارند . به تعبير ديگر ،
>> همانگونه
>>
>> که صور ذهني انسان ، چيزي جز ظهور اراده ي او نبوده و خارج از مملکت وجودي او
>>
>> نيستند ولي در عين حال ، جزء وجود انسان هم نيستند ، مخلوقات نيز ظهور اراده
>> ي
>>
>> خدا مي باشند و چيزي خارج از اراده ي او نيستند ؛ امّا عين اراده ي او هم
>>
>> نيستند. براي مثال ، وقتي انسان سيبي را اراده مي کند ، سيب در ذهن او وجود
>> مي
>>
>> يابد ؛ لکن اين سيب از خارج وجود انسان نمي آيد و خارج از وجود او نيست ؛
>> امّا
>>
>> سيب اراده هم نيست بلکه سيب است. مخلوقات نيز جدا از خدا نيستند ولي نه عين
>>
>> خدايند و جزء او.
>>
>>
>> خدا وجود محض ، مطلق و بدون قيد و به اصطلاح قرآني وجود احدي وصمدي است ــ
>> صمد
>>
>> يعني موجودي که تو خالي نيست ــ و اين همان وجودي است که تمام هستي را پر
>> کرده
>>
>> است و هيچ موجودي از او خالي نيست . موجوداتي مثل انسان ، درخت ، فيل ، پشه ،
>>
>> جنّ ، فرشته و ... وجود دارند ولي وجود نيستند . لذا نمي توان گفت انسان
>> وجود
>>
>> است ؛ ولي مي توان گفت انسان وجود دارد . انسان و درخت و فرشته و جنّ و...
>>
>> ماهيتند نه وجود ؛ و ماهيت به خودي خود نه اقتضاي وجود دارد نه اقتضاي عدم ؛
>>
>> اگر به او وجود داده شود ماهيت موجوده مي شود و الّا معدوم خواهد بود . به
>>
>> ماهيت انسان و درخت و فرشته وجود افاضه شده است لذا موجود شده اند ولي به
>>
>> ماهيت ديو و سيمرغ و اژدهاي هفت سر وجود افاضه نشده لذا موجود نشده اند. و آن
>>
>> که وجود را افاضه مي کند خود وجود است که داراي ماهيت نيست و خودِ وجود نياز
>> به
>>
>> علّتي ندارد ، چون معني ندارد که گفته شود « وجود به وجود آمد ؛ يا به وجود ،
>>
>> وجود افاضه شد. » پس خدا عين وجود است و مخلوقات متّصف به وجود و داراي
>> وجودند
>>
>> ؛ يعني مخلوقات داراي خدا هستند . وقتي گفته مي شود انسان و درخت و فرشته
>> وجود
>>
>> دارند ؛ اين وجود همان وجود محض جاري در هستي است و آن خداست . « هو معکم اين
>>
>> ما کنتم ــــ او با شماست هر کجا که باشيد »
>>
>>
>> بنابر اين بدون در نظر گرفتن وجود جاري در هستي (خدا) چيزي وجود ندارد و
>> آنگاه
>>
>> که هستند با خدا هستند . موجودات نبودهايي هستند که با بود (خدا) هستي يافته
>>
>> اند ؛ لذا بود نيستند بلکه نمودند . وجود نيستند بلکه وجود نما هستند. به قول
>>
>> جناب مولوي « ما عدمهاييم هستي ها نما ــ تو وجود مطلق و هستي ما.»
>>
>>
>> موجودات عالم مانند چاه هستند که در نظر اوّل بود مي نمايد ولي آنگاه که با
>>
>> نظر دقيق به آن مي نگريم مي يابيم که چاه در ذات خود عدم است . چاه با خاکي
>> که
>>
>> اطراف آن را احاطه کرده است وجود مي يابد يا بهتر است بگوييم نمود مي يابد.
>>
>> بدون خاک اطراف ، چاهي هم نخواهد بود .چاه به خودي خود هيچ است ، يک شکاف است
>> ،
>>
>> يک عدم است ، يک نبود است ؛ امّا با خاک اطرف همين شکاف و نبود ، بود مي
>> نمايد
>>
>> . موجودات عالم نيز چنين هستند ؛ يعني به خودي خود ، ذاتشان تهي از وجود است
>>
>> ولي آنگاه که وجود محض آن را به احاطه ي قيومي احاطه کرد ، وجود نما مي شود.
>>
>> «يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ
>>
>> الْغَنِيُّ الْحَميدُ ـــــ اى مردم شما (همگى) سراپا محتاج خداييد ؛ و تنها
>>
>> خداوند است كه ‏دارايي محض و شايسته ي هر گونه حمد و ستايش است.»(فاطر:15)
>>
>> آمدن اين آيه در سوره ي فاطر خود لطيفه اي است نوراني ، که مي گويد: وجود شما
>>
>> مخلوقات عين ناداري و فقر و تهي بودن است و خدا عين دارايي و غِني و صمديت
>> است
>>
>> . و فطرت همين خلقت خاصّ چاه گونه مي باشد که گاه از آن به وجود ظلّي نيز
>> تعبير
>>
>> مي شود چرا که ظلّ(سايه) نيز در واقع عدم نور است ، ولي در نگاه عرفي و غير
>>
>> دقيق ، انسان آن را چيزي مي پندارد . ظلّ (سايه) با وجود نورِ اطرافش نمود
>> پيدا
>>
>> مي کند و اگر نوري نباشد سايه اي نيز خواهد بود. ولي ما انسانها اکثراً از
>> نور
>>
>> اطراف سايه ، که وجود است ، غفلت مي کنيم و سايه را که نبود است بود تلقي مي
>>
>> کنيم . اين سايه در عين اين که خود نبود است ولي بود نماست ؛ لذا ما مي
>> توانيم
>>
>> با ديدن سايه به صاحب سايه پي ببريم . يا با نظر دقيقتر ، بهتر است بگوييم
>> :«ما
>>
>> با نديدن سايه مي توانيم صاحب سايه را ببينيم» ؛ چون سايه عدم نور است و عدم
>>
>> نور ديده نمي شود. ما آنگاه که خيال مي کنيم سايه را مي بينيم در واقع داريم
>>
>> نور اطراف آن را مي بينيم ولي از اين امر غافليم . ما با هر موجودي خدا را مي
>>
>> بينيم چرا که وجود اشياء از آنِ خداست ، ولي ما از اين امر در غفلتيم و
>> انبياء
>>
>> آمده اند تا با تعاليم ديني ما را از ديدن سايه که شکافي است در محيط پر از
>> نور
>>
>> به ديدن خود نور متوجّه کنند. اينکه خداوند متعال فرمود: « اللَّهُ نُورُ
>>
>> السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ » (النور:35) ، و فرمود: « أَ لَمْ تَرَ إِلى‏
>>
>> رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِناً ثُمَّ
>>
>> جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَليلاً ـــــ آيا نديدى چگونه پروردگارت سايه
>> را
>>
>> گسترده ساخت؟! و اگر مى‏خواست آن را ساكن قرار مى‏داد ؛ سپس خورشيد را بر
>> وجود
>>
>> آن دليل قرار داديم» (الفرقان:45) ، نزد اهل حکمت باز اشاره به همين حقيقت
>>
>> متعالي است.
>>
>>
>> بر اين اساس ، مي گوييم تمام مخلوقات مانند چاه و مانند سايه وجود فطري دارند
>> ؛
>>
>> يعني همانگونه که چاه و سايه ، بودشان عين نبودشان مي باشد و با وجود ديگري
>>
>> نمود يافته اند ، مخلوقات نيز عين نبود و شکاف مي باشند که با وجود محض ،
>> ظهور
>>
>> و نمود مي يابند. همچنين موجودات ، نظير صور ذهني انسان مي باشند ؛ يعني
>>
>> همانطور که بود صور ذهني بند به اراده ي انسان است و بدون اراده ، قالب تو
>> خالي
>>
>> بيش نيستند ، مخلوقات نيز بدون اراده ي خدا ماهياتي تو خالي اند و با وجود
>>
>> خداست که موجود مي شوند. لذا تمام وجود مخلوقات آيه ي خدا و خدانماست. امّا
>>
>> اکثر انسانها همانگونه که سايه و چاه را وجودات مستقلّي قلمداد مي کنند ، خود
>> و
>>
>> ديگر مخلوقات را هم موجود مستقلّ مي پندارند و از وجود مفطور خويش دور افتاده
>>
>> اند و هر چه انسان از هويت سايه وار خويش به دور باشد ، روشن است که خدا را
>> هم
>>
>> نخواهد ديد ، کما اينکه اگر از خدا غافل شود ، هويت سايه وار خود را در
>> نخواهد
>>
>> يافت. لذا حضرت نور السّموات و الارض فرمود: « وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ
>>
>> نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون‏ ـــــ
>> و
>>
>> نباشيد همچون كسانى كه خدا را فراموش كردند و خدا نيز آنها را به «خود
>> فراموشى»
>>
>> گرفتار كرد ، آنها فاسقانند.» (الحشر:19)
>>
>>
>> ــ کلّ دين فطري است.
>>
>>
>> حال بر مي گرديم به دين ، تا ببينيم فطري بودن دين به چه معناست. دين الهي از
>>
>> يک سو در حقيقت چيزي نيست مگر نقشه ي وجودي انسان کامل ؛ لذا اهل بيت (ع) خود
>>
>> را قرآن و دين مجسّم معرّفي مي نمودند. لذا دين ، حدّ و حدود وجود سايه اي
>>
>> انسان را به او مي نماياند و او را به هويت سايه اي و چاهي و مفطور خود
>> متوجّه
>>
>> مي کند تا از غفلت به در آمده هويت سايه وار و چاه گونه ي خود را وجود مستقلّ
>>
>> نپندارد. همانگونه که ما در متن فوق پرده از راز چاه و سايه برداشتيم و نشان
>>
>> داديم که بر خلاف نگاه عرفي ، اين دو امر ، نمودند و نه بود ؛ پس آنچه ما
>> گفتيم
>>
>> فطري بود ؛ يعني حقيقت سايه و چاه را نشان داد که بودشان عين نبودشان بود.
>> دين
>>
>> نيز فطري است ؛ يعني هويت سايه وار و چاه گونه ي انسان را به او مي نماياند.
>>
>>
>> از سوي ديگر ، انسان کامل ، وجه الله و مظهر تامّ اسماء الله مي باشد و دين ،
>>
>> نقشه ي وجودي اوست. لذا دين ظهور وجه الله و اسماءالله مي باشد. و وجه الله و
>>
>> اسماء الله ، که به وجهي عين ذات خدا مي باشد ، همان حقيقتي است که در کلّ
>>
>> مخلوقات جاري است ؛ لذا فرمودند: «وَ أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْأَحَدِ
>> الصَّمَدِ
>>
>> الَّذِي مَلَأَ أَرْكَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ ــــ خدايا! از تو مي خواهم به حرمت
>>
>> اسم احد و صمدت که ارکان هر چيزي را پر نموده است. » (بحارالأنوار،ج95،ص 359)
>> .
>>
>> لذا دين در همان حين که هويت سايه وار انسان را به او نشان مي دهد ، نور الهي
>>
>> تعين بخش هويت سايه اي او را هم نمايان مي سازد.
>>
>>
>> حاصل کلام اينکه دين در حقيقت همان اسماء الهي و نور خدا است که در قالب کلام
>>
>> ظهور يافته تا از يک سو حدّ و حدود قالب توخالي انسان را بنماياند و از سوي
>>
>> ديگر اسماء الله را ظاهر سازد. البته اين دو امر در حقيقت يکي بوده توأمان رخ
>>
>> نشان مي دهند. همانطور که نور اطراف سايه ، هم حقيقت نوري خويش را ظاهر مي
>> کند
>>
>> ، هم هويت عدمي سايه را نمايان مي سازد.
>>
>>
>> پس اگر کسي مثل اهل بيت (ع) به تمام دين نائل گشت به هويت سايه اي و چاهي خود
>>
>> پي برده ، متوجّه مي شود که تمام هستي او بند به وجود خدا و اسماء اوست و چون
>>
>> بند بودن خود را به وجود محض مي يابد ، او را بنده مي گويند. در اين صورت
>> تمام
>>
>> دين براي شخص فطري خواهد بود و با تمام وجود خواهد يافت که مثلاً نماز صبح جز
>>
>> دو رکعت نمي تواند باشد. امّا براي کساني که هنوز به فطرت خود بار نيافته و
>> خود
>>
>> را وجود مستقلّ مي پندارند ، روشن است که تمام دين وضوح فطري نخواهد داشت.
>> براي
>>
>> اکثر مردم ، آنچه از دين ، بالفعل فطري شده ، اين است که خالقي دارند ؛ يعني
>>
>> همين اندازه هويت خود را يافته که خودش خودش را نساخته است. در عدّه ي کثيري
>>
>> اصل پرستش آن خالق نيز فطري شده است ؛ يعني يافته اند که ، نه تنها منشاء
>>
>> پيدايش دارند ، بلکه بقاء آنها نيز به دست همان خالق آنهاست ؛ لذا همواره در
>>
>> عمق وجودشان بقاء خويش را از او التماس مي کنند و اين يعني پرستش. برخي
>> بالاتر
>>
>> از اين رفته ، يافته اند که از يک طرف نمي دانند معبودشان چه چيزي را مي
>> پسندد
>>
>> و از طرف ديگر يافته اند که بايد نسبت به معبود خو ادب خاصّ نگه دارند ، لذا
>> به
>>
>> خود اجازه نمي دهند که شکل پرستش را خودشان انتخاب کنند ؛ پس اجمالاً يافته
>> اند
>>
>> که شکل پرستش نيز بايد توسّط معبود بيان شود. و ... . به همين ترتيب ، هر چه
>>
>> انسان به حدود عدمي خويش ، که آنها را مي توان عيوب ذاتي و نقص امکاني ناميد
>> ،
>>
>> پي مي برد ، ابعاد بيشتري از دين و شريعت الهي براي او فطري مي شود ، تا آنجا
>>
>> که شخص به فناء محض رسيده جز خدا نبيند ؛ در اين صورت تمام دين براي فطري
>> خواهد
>>
>> بود و چنين شخصي فطرت بالفعل و انسان کامل خواهد گشت. در روايات اهل بيت (ع)
>>
>> نيز راه رسيدن به عميقترين معرفت ديني معرفت نفس معرّفي شد ؛ و معرفت نفس
>> يعني
>>
>> يافتن هويت سايه وار و چاه گونه ي خويش و پي بردن به عيوب ذاتي و امکاني بشر.
>>
>>
>> نبي اکرم (ص) فرمودند: « يَا أَبَا ذَرٍّ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ
>> جَلَّ
>>
>> بِعَبْدٍ خَيْراً فَقَّهَهُ فِي الدِّينِ- وَ زَهَّدَهُ فِي الدُّنْيَا وَ
>>
>> بَصَّرَهُ بِعُيُوبِ نَفْسِه‏ ـــــ اي ابوذر! زماني که خدا خير بنده اي را
>>
>> بخواهد ، او را ژرف انديش در دين و بي رغبت درباره ي دنيا قرار مي دهد و او
>> را
>>
>> به عبوب خودش بينا مي کند.» (بحار الأنوار ، ج‏74 ،ص82 )
>>
>>
>> و امير مومنان فرمودند: « مَعْرِفَةُ النَّفْسِ أَنْفَعُ الْمَعَارِفِ ـــ
>>
>> شناخت خويشتن پر فايده ترين شناختهاست .» و فرمودند: « مَعْرِفَةُ الْمَرْءِ
>>
>> بِعُيُوبِهِ أَنْفَعُ الْمَعَارِف ــــ شناخت شخص نسبت به عيبها و نقايص خويش
>> ،
>>
>> برترين شناختهاست. » (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ،ص232 و 235)
>>
>>
>> 2012/8/15 احمد نکویی <ahmad.nekouei@gmail.com>
>>
>> بعد ‏از ‏بحث ‏هایی ‏که دوستان ‏در ‏گروه ‏مطرح ‏کردند ‏من متوجه ‏شدم
>>
>> ‏انگار ‏برخی ‏از ‏ما ‏در ‏مفهوم ‏واژه یا درست ‏تر بگم ‏دنیای دین با هم
>>
>> ‏اختلاف داریم ‏پس ‏لطفا ‏به ‏من ‏کمک کنید ‏تا معنای ‏صحیح دین را
>>
>> بفهمم.به ‏نظر ‏من دین ‏کامل ترین برنامه ‏ایست ‏که خداوند ‏آنرا ‏برای
>>
>> سعادت ‏جوامع ‏بشری ‏ارسال ‏کرده که ‏در ‏ضمن ‏آن با رستگاری جامعه فرد
>>
>> نیز ‏به ‏رستگاری ‏در خور ‏تلاش ‏خود می رسد .
>>
>>
>> --
>>
>> --
>>
>> =>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك
>>
>> فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه
>> به
>>
>> آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد
>>
>> پرهيز كنيم
>>
>> امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
>>
>> دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
>>
>> »« Lemon".
>>
>> جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
>>
>>
>> برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
>>
>> http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa
>>
>>
>>
>>
>> --
>>
>> --
>>
>> =>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك
>>
>> فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه
>> به
>>
>> آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد
>>
>> پرهيز كنيم
>>
>> امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
>>
>> دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
>>
>> »« Lemon".
>>
>> جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
>>
>>
>> برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
>>
>> http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa
>>
>>
>>
>>
>> --
>>
>> --
>>
>> =>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك
>>
>> فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه
>> به
>>
>> آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد
>>
>> پرهيز كنيم
>>
>> امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
>>
>> دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
>>
>> »« Lemon".
>>
>> جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
>>
>>
>> برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
>>
>> http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa
>>
>>
>>
>>
>>
>> --
>> --
>> =>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك
>> فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه
>> به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد
>> پرهيز كنيم
>> امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
>> دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
>> »« Lemon".
>> جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
>>
>> برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
>> http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa
>>
>>
>> --
>> --
>> =>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك
>> فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه
>> به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد
>> پرهيز كنيم
>> امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
>> دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
>> »« Lemon".
>> جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
>>
>> برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
>> http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa
>>
>>
>>
>>
>> --
>> --
>> =>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك
>> فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه
>> به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد
>> پرهيز كنيم
>> امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
>> دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
>> »« Lemon".
>> جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
>>
>> برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
>> http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> --
>> *ـــــــــــــ*
>> *یـــــــــــــاحـسـیـن فاطمه*
>> ـــــــــــــــــــــــــــــ
>> *ـــــــــــــ*
>>
>> --
>> --
>> =>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك
>> فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه
>> به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد
>> پرهيز كنيم
>> امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
>> دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
>> »« Lemon".
>> جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
>>
>> برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
>> http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa
>>
>>
>>
>>
>> --
>> --
>> =>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك
>> فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه
>> به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد
>> پرهيز كنيم
>> امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
>> دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
>> »« Lemon".
>> جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
>>
>> برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
>> http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa
>>
>>
>>
>
> --
> --
> =>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك
> فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه به
> آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد
> پرهيز كنيم
> امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
> دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
> »« Lemon".
> جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
>
> برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
> http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa
>
>
>

--
--
=>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد پرهيز كنيم
امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
»« Lemon".
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com

برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر