۱۳۹۱ مرداد ۲۷, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


به دام انداختن مخاطب

Posted: 17 Aug 2012 11:55 AM PDT

فریبا نباتی - برای اینکه خبرهایی تهیه کنید که علاوه بر داشتن اصول خبرنویسی جذاب وخواندنی هم باشد باید از قواعد گوناگونی برای خلق آن بهره بگیرید. هرچند که در ابتدای کار با حضور در مراکز آموزشی و با مطالعه کتابهای خبر نویسی می‌توان این قواعد را کسب کرد اما برای حرکت در این مسیر، با استفاده از تجربه می‌توان راه را از بیراهه شناخت.

از این رو به سراغ دکتر احمد توکلی مدرس و محقق روزنامه نگاری رفتیم تا از تجربیات وی بهره بگیریم و با یکی از مهمترین و البته دشوارترین کار خبر نویسی یعنی تیتر آشنا شویم.

اگر خبرنگاری هستید که تیتر نویسی برایتان مشکل‌ترین کار دنیاست با ما همراه شوید، شاید با خواندن این گفت وگو بتوانید تیترهایی بنویسید که حتی مخاطبان بی‌علاقه خبر را نیز برجای خود میخکوب کند.

***

تیتر در خبر چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

نکته مهم خبر را برجسته،و مخاطب را به خواندن خبر جذب کند.


تیتر خوب چه مشخصات و ویژگیهایی دارد؟

یک تیتر خوب مهمترین یا جذابترین نکته متن را برای مخاطب برجسته می‌کند، پس باید به لحاظ اهمیت یا جذابیتش، مخاطب را به سمت خود بکشد و او را ترغیب به خواندن متن کند. البته این کافی نیست، نویسنده تیتراگر قادر به تشخیص درست این دو عنصر باشد، حالا باید بتواند با ساده‌ترین و کوتاهترین واژه‌ها (ایجاز) حرفش را درتیتر به مخاطب برساند. البته برای آنکه بتواند،‌همین کار ساده را انجام دهد، باید نگاهش خلاقانه و سابقه و تجربه لازم را هم در امر تیترزنی داشته باشد.

با این توضیح می‌توان گفت مشخصات یک تیتر خوب این است که:

وفادار به متن ، ساده، روان و شفاف باشد.

اگر آهنگین باشد، بهتراست.

بهتر است کوتاه باشد. تیترهای کوتاه اغلب-نه لزوما- بهتراز تیترهای بلند هستند.



خبرنگارحرفه ای برای نوشتن تیتر اصولی ازچه قواعدی پیروی می‌کند؟

به عقیده من قواعدش در چهارضلعی «ارتباط، سادگی، شفافیت و جذابیت» خلاصه می‌شود. تیتر مرتبط با موضوع است، از کلماتی ساده - به منظور همه فهمی- استفاده می‌کند. ترکیب این کلمات برای مخاطب ابهام آفرین نیست و در نهایت به جذب مخاطب کمک می‌کند.

اینکه گفته می‌شود تیتر حتما باید پس از تنظیم خبر نوشته شود چقدر می‌تواند برای خبرنگاران کاربردی باشد؟

این دستورالعمل برای کسانی است که در ابتدای راه قرار دارند، نمی‌شود این توصیه را به حرفه‌ای ها هم تعمیم داد. روزنامه‌نگار حرفه‌ای گاهی هنگامی که رویداد در حال وقوع است،‌ تیترش را پیدا می‌کند، برخی مواقع قبل از نوشتن متن خبر، یا قبل از پاکنویس کردن آن به تیتر دست پیدا می‌کند، برخی مواقع در یک مصاحبه مطبوعاتی، در حالیکه مصاحبه شونده در حال بیان مطلبی است، خبرنگار با خود می‌گویم «هی! تیتر رو پیدا کردم» ولی به کسانی که تازه وارد این حرفه شده‌اند یا دانشجویان روزنامه نگاری که تازه می‌خواهند وارد بازار کار شوند توصیه می‌شود که حتما خبر را بنویسند، بعد اقدام به تیتر زنی کنند، بعد از نوشتن متن حالا همه چیزهای مهم، توی دستان خبرنگار است. حتی حرفه‌ای ها هم همین کار را می کنند، انچه من در ابتدا گفتم موارد استثنایی است.

نوشتن اجزا برای تیتر به بهتر دیده شدن تیتر کمک می‌کند؟ وآیاهمیشه نوشتن این اجزا برای تیتر لازم است؟

اگر منظورتان از اجزاء روتیتر و زیرتیتر است،‌باید بگویم لزوما خیر، می‌تواند یک تیتر به طور مجرد جذاب‌تر و بهتر از تیترهمان موضوع با روتیتر یا زیرتیتر باشد. لذا نوشتن اجزاء برای تیتر،‌همیشه لازم نیست. ‌

درچه خبرهایی نیاز است تا از روتیتر استفاده شود؟

اصولا زمانی از روتیتر استفاده می‌کنیم که تیتر ما را کاملتر، یا کوتاه‌تر کند، لذا نمی‌شود یک حکم کلی صادر کرد.

چه مواقعی مجاز هستیم اززیر تیتراستفاده کنیم؟

اصولا زیرتیتر جمله‌ای است که پله بعد از تیتر را زیر پای مخاطب استوار می‌کند، تا مخاطب قدم بعدی را به سمت خبر بردارد. مثلا من «روتیتر»‌ می‌نویسم «‌ستاد سوخت اعلام کرد»

تیتر می‌زنم «بنزین سهمیه‌ای 700، آزاد 1500تومان» بلافاصله «زیرتیتر» من این می‌شود: « به ماشین‌های وارداتی، بنزین سهمیه‌ای داده نمی‌شود»

لذا زیرتیترها بیشتر زمانی کاربردی می‌شوند که شما مواردی را - به لحاظ اهمیت - موازی با تیتردارید وسعی می‌کنید آن را همزمان و درکنارتیتر (به عنوان اولویت بعد از تیتر) به مخاطب نشان دهید.

سوتیتر و میان تیتر در کدام اخبار کاربرد دارند؟

بیشتر در اخبار طولانی کاربرد دارند، وقتی حجم خبری زیاد می‌شود، میان تیترها نقش پاگرد پله‌های یک ساختمان را ایفا می‌کنند، مطلبی که نصف یک صفحه روزنامه را پوشانده بدون میان‌تیتر شبیه پله‌های یک ساختمان 6 طبقه است که در یک ردیف شما را مستقیم به طبقه ششم می‌برد، تصویر این پله‌ها برای کسی که قرار است آن را طی کند، دهشتناک است؛ پاگردهای تنفسی(درخبرطولانی همان میان‌تیترها) بدون آنکه مقصد نهایی، شما را به وحشت اندازد، مسیر را برای مخاطب پذیرفتنی می‌کند. با این استعاره می‌خواهم بگویم که نقش میان تیتر در یک خبر مطول این است که مخاطب را برای خواندن کمتر به وحشت می‌اندازد. و ضمنا خبر را طبقه بندی و موضوع بندی می‌کند. مخاطب اگر نخواهد همه خبر ما را بخواند، می‌تواند با توجه به موضوع میان‌تیتر، مطلب مورد نظر خودش را انتخاب ومطالعه کند و از بقیه خبر بگذرد.

اما سوتیترها در اخبار نسبتا طولانی چند کاربرد دارند. نکات مهم خبر را برجسته می کنند، مثل اقلامی که یک فروشنده از میان ده‌ها کالای داخل مغازه‌اش چینش می‌کند و در ویترین مغازه اش برای جذب مشتری به نمایش می‌گذارد. دیگر اینکه در صفحه‌آرایی به زیبا شدن صفحه - با هدف باز هم جذب مخاطب - کمک می‌کند.

تیتر با فعل یا بدون فعل، کدام در کار روزنامه نگاری ارجحیت دارد؟

تیتر بدون فعل به ویژه برای مطالب خبری غلط است.

چرا؟

چون تیتر بدون فعل شعار است. وقتی سرکلاس دانشگاه این را به دانشجوی روزنامه‌نگاری می‌گویم برخی از شنیدن آن ترش می‌کنند و البته معترضین متاسفانه اکثرا دانشجویانی هستند که تا حدودی کار مطبوعاتی هم کرده‌اند، می‌گویند« پس چرا اکثر تیترهای صفحه اول روزنامه بدون فعل است؟» می گویم یک مورد مثال بزن. می‌گوید:«استعفای 4 وزیر کابینه» می‌گویم: دوست عزیز این تیتر فعل دارد. فعل در درون تیتر مستتر است. اگر شما از مخاطب بپرسید از این تیتر چه برداشتی دارد، می گوید یعنی 4 وزیر کابینه استعفا دادند. تیتر بدون فعل تیتری است که بشود برای آن فعل‌های متعدد گذاشت. مثل این تیتر :« بزرگترین اقدام تروریستی در لندن» این تیتر بدون فعل و غلط است چرا که می توانیم بگوییم خنثی شد یا بگوییم 75 کشته برجای گذاشت. با این توضیح اگر کسی سوال کند آیا «تیتربا فعل در پایان» بهتر است یا تیتری که فعل در درونش مستتر باشد باید گفت حکم کلی نمی‌شود صادر کرد، برخی مواقع این خوب است و برخی مواقع آن.

زمان فعل در تیتر ازچه قاعده ای پیروی می‌کند؟

تازه بودن جزء ارزش‌های خبری است،‌ پس زمان هر چه به مخاطب نزدیکتر باشد، کاربردی تر است.

آیا نیاز است که حتما در تیتر به عناصرخبری اشاره شود؟

شما اگر تیتری بنویسید که خارج از عناصر شش‌گانه خبری باشد و مبهم هم نباشد، من به شما جایزه می‌دهم. ولی اگر منظورتان این است که هر شش عنصر در آن باشد، باید بگویم نه تنها نیاز نیست بلکه نوشتن آن از سوی اهل فن کاملا رد شده است چرا که نوشتن یک تیتر با شش عنصر خبری تیتر ما را سنگین و طولانی می‌کند.

چه ویژگی در یک تیتر وجود دارد که آن را به تیتر اول صفحه روزنامه تبدیل می‌کند؟

یک ویژگی مربوط به فروش است، یعنی اینکه این تیتر چند می‌ارزد، برخی رسانه‌های توسعه مدار ممکن است به تیتری اهمیت دهند که بار ارزشی بالایی دارد،‌اما ممکن است خیلی هم خریدار نداشته باشد مثل تیتر مربوط به ‌ساخت یک سد بزرگ در کشور، بعضی مواقع نیز تیترها مصلحتی هستند، یعنی برای خوشایند یک شخصیت یا یک حزب و گروه نوشته می‌شوند.

تیتر خبر با تیتر گزارش، مصاحبه و مقاله چه تفاوتی دارد؟

تیتر خبر، باید خبری را اعلام کند،‌ ولی تیترهای مقاله، گزارش و مصاحبه بیشتر نظری و تحلیلی هستند، و اصولا مقاله‌ها از تیترهای کوتاه‌تر بهره می‌برند.


منبع: وب‌سایت مرکز آموزش و پژوهش موسسه همشهری

وضعیت موسس ویکی‌لیکس پس از دریافت پناهندگی چگونه خواهد بود

Posted: 17 Aug 2012 11:55 AM PDT

بی.‌بی.‎سی - جولین آسانژ، موسس سایت ویکی‌لیکس که روز ۱۹ ژوئن به سفارت اکوادور در لندن پناه برد و از اکوادور درخواست پناهندگی سیاسی کرد. دولت اکوادور روز ۱۶ اوت اعلام کرد که به جولین آسانژ پناهندگی سیاسی می‌دهد. سئوال های زیادی در خصوص اینکه وضعیت او از این پس چگونه خواهد بود، مطرح است.
خواسته جولین آسانژ چیست؟

آقای آسانژ به قصد دریافت پناهندگی سیاسی وارد سفارت اکوادور در لندن شد.

نگرانی آقای آسانژ این است که در صورت دستگیری توسط پلیس بریتانیا در رابطه با اتهاماتش به خاطر افشاگری در وبسایت ویکی‌لیکس به آمریکا مسترد شود. او می گوید ممکن در آمریکا حتی با مجازات اعدام روبه‌رو شود.

با این دادگاه ویژه حقوق بشر در اروپا اجازه نمی دهد که مظنونی به کشوری مسترد شود که در آنجا مجازات اعدام وجود دارد.

کشورهایی که کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو در خصوص پناهندگان را امضا کرده اند، موظفند که به کسانی که در صورت تحویل داده شدن به کشور دیگری با خطر جراحت شدید و حتی مرگ رو به رو شوند، پناهدگی اعطا کنند.

چه کسی می تواند تقاضای پناهندگی کند؟

در ماده ۱۴ اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است: "هرکسی این حق را دارد که برای رهایی از محاکمه در کشور دیگری تقاضای پناهندگی کند."

"معمولا کسی که تقاضای پناهندگی می کند درخواست خود را در مرز کشوری ارائه می کند که امیدوار است آن کشور بتواند از او محافظت کند. اما در این مورد، جولین آسانژ که خواهان پناهندگی سیاسی است، در خارج از مرزهای یک کشور و در مکانی دیپلماتیک اعلام پناهندگی کرده است.

آیا جولین آسانژ قانون بریتانیا را زیرپا گذاشته است؟

وقتی دادستانی سوئد به دلیل شکایتی در مورد تجاوز و تعرض جنسی حکم دستگیری او در اروپا را صادر کرد، بریتانیا پس از دستگیری اش، او را به قید وثیقه با با محدودیت شدید آزاد کرد. اما آقای آسانژ با وارد شدن به سفارت اکوادور شرایط آزادی خود به قید وثیقه را نقض کرد. بدین ترتیب پلیس لندن این اختیار را دارد که او را بلافاصله دستگیر کند.

چرا پلیس نمی تواند جولین آسانژ را در سفارت اکوادور بازداشت کند؟

در تمام جهان پلیس محلی و نیروهای امنیتی اجازه ندارند که وارد سفارتخانه یک کشور دیگر شوند، مگر اینکه اجازه مخصوص سفیر را داشته باشند. سفارتخانه یک کشور، خاک آن کشور محسوب می شود.

این قانون در سال ۱۹۶۱ در کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک به تصویب رسید و از سوی همه کشورها اجرا می شود.

بنا بر این قانون، وزارت خارجه بریتانیا گفته است که آقای آسانژ در محدوده دیپلماتیک یک کشور دیگر است و پلیس اجازه بازداشت او را ندارد.

با این حال وزارت خارجه بریتانیا در روز ۱۵ اوت به اکوادور متذکر شد که طبق ماده ای در قانون اماکن دیپلماتیک و کنسولی مصوب ۱۹۸۷ می تواند مصونیت دیپلماتیک ساختمان سفارت اکوادور در لندن را ملغی کند که در این صورت پلیس می تواند وارد ساختمان سفارت شود و جولین آسانژ را دستگیر کند.

این قانون سه سال پس از آنکه مامور پلیسی در لندن توسط گلوله ای که از داخل سفارت لیبی شلیک شده بود، کشته شد، توسط پارلمان انگلستان به تصویب رسید.

آیا دستور به لغو مصونیت دیپلماتیک ساختمان یک سفارتخانه قانونی است؟

این تصمیمی است که بر عهده دادگاه است. اگر اکوادور به این دستور اعتراض داشته باشد، وزیران باید دادگاه عالی را قانع کنند که پناه داده به جولین آسانژ خلاف قاعده بین المللی بوده و آنها مجبور به اقدام برای کسب اجازه ورود به سفارت بوده اند.

بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ ژنو که به دیپلمات های یک کشور مصونیت می دهد، تاکید شده که دیپلمات ها باید مقررات محلی کشور میزبان را رعایت کنند و تحت هیچ شرایطی در مسائل داخلی آن کشور دخالت نکنند.

حالا که به او پناهندگی اعطا شده، آیا می تواند از سفارت خارج شود؟
ماموران پلیس لندن در بیرون ساختمان سفارت اکوادور منتظرند تا به محض خروج آقای آسانژ، او را دستگیر کنند.

ماموران پلیس همچنان نامه ای به سفارت اکوادور داده اند که در آن خواهان تسلیم شدن آقای آسانژ شده اند.

آیا او می تواند شامل مصونیت در مقابل بازداشت باشد؟

عده ای حدس می زنند که اکوادور به آقای آسانژ نوعی جایگاه دیپلماتیک و یا نمایندگی سازمان ملل داده است که در این صورت دارای مصونیت دیپلماتیک خواهد شد. اما در گذشته سابقه داشته که پلیس بریتانیا دیپلمات های کشورهای دیگر را بازداشت کند که علت بازداشت عده ای از آنان رانندگی هنگام مستی بوده است.

البته دیپلمات ها به علت داشتن مصونیت در کشور میزبان محاکمه نمی شوند.

بنابراین در عمل او می تواند از بریتانیا خارج شود؟

بر فرض اینکه او بتواند بدون آنکه دستگیر شود از سفارت خارج شود و سوار اتومبیل دیپلماتیک شود. طبق قوانین بین المللی، پلیس کشور میزبان نمی تواند وسیله نقلیه دیپلماتیک را بازرسی کند، اما می تواند تحت شرایطی آن متوقف کند بدون آنکه اجازه داشته باشد آقای آسانژ را دستگیر کند. اما پلیس لندن می تواند به محض اینکه او از اتومبیل خارج شد و به سوی پلکان هواپیما رفت، دستگیر کند.

آیا او می تواند با پنهان شدن درون جعبه ای از سفارت خارج شود؟

مقررات سختگیرانه ای در خصوص "بسته های دیپلماتیک" وجود دارد که به کشورهای میهمان اجازه می دهد که مدارک خود را از کشور میزبان خارج یا به آن وارد کنند. بسته های دیپلماتیک می تواند در هز اندازه ای باشند و هنگام حمل و نقل در سطح شهر اجازه بازرسی و ضبط آن به پلیس داده نمی شود.

اما قانون می گوید که این بسته ها برای مدارک رسمی است به نظر دشوار می آید که بتوان جولین آسانژ را در یکی از آنها جا داد بدون آنکه پلیس که اکنون سفارت اکوادور را بشدت تحت نظر دارد، متوجه خروج جعبه ای حاوی آقای آسانژ نشود.
آیا آقای آسانژ می تواند به مدت نامحدود در سفارت بماند؟

عده ای از پناهجویان مدتی زیادی در ساختمان های سفارت مانده اند. ژوزف میندژنتی، کاردینال مجار در پی حمله نیروهای شوروی به مجارستان ۱۵ سال در سفارت آمریکا در بوداپست زندگی کرد. او نهایتا به اتریش رفت.

دومینیک کاشیانی
خبرنگار روابط داخلی در بی‌بی‎سی

انتشار کتاب: شهر رسانه؛ رسانه، معماری و فضای شهری

Posted: 17 Aug 2012 11:55 AM PDT

كتاب شهر رسانه؛ رسانه، معماری و فضای شهری نوشته اسكات مك كوایر و ترجمه علی بختیاری‌زاده است كه از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران، در یادداشت ناشر كتاب شهر رسانه آمده است: "انسان برای برقراری ارتباط با همنوع خود به رسانه نیاز دارد. بدون وجود رسانه هیچ ارتباطی را نمی‌توان متصور شد. افكار و اندیشه‌های هر نظام شناختی اموری خصوصی و غیرقابل مشاهده هستند و بنابراین بشر برای برقراری ارتباط با همنوعان خود و به تبع آن تشكیل نظام‌های اجتماعی به رسانه نیاز داشته است.

بدون رسانه هیچ ارتباطی شكل نمی‌گیرد و هیچ نظام اجتماعی پدید نمی‌آید. البته در اینجا تعریف موسعی از رسانه‌ مدنظر است. تعریفی كه مصادیق آن عبارت‌اند از: انواع اشارات فیزیكی، انواع رفتار غیركلامی، زبان‌های كلامی و نوشتاری، موسیقی، طراحی و نقاشی، مجسمه‌سازی، چاپ، عكاسی، فیلم، ویدئو، رایانه، هولوگرام، اینترنت و تكنولوژی‌های مختلف ارتباطات از راه دور.

در این میان رسانه‌های مدرن تحولی اساسی را در جوامع بشری پدید آورده‌اند و صرفا ابزاری در دست بشر نبوده، بلكه از رابطه‌ای تعاملی و حتی برتر با آن برخوردار شده‌اند تا جایی كه امروزه از امتزاج و عدم انفكاك رسانه و جامعه‌ی بشری سخن گفته شده است.

كتاب شهر رسانه: رسانه، معماری و فضای شهری اثر اسكات مك كوایر یكی از آثار شاخص در حوزه‌ی رابطه‌ی میان جامعه بشری و رسانه است.

این كتاب با رهیافتی فلسفی به بررسی نقش رسانه در تجربه شهری پرداخته است. یكی از نكات قابل اشاره در مورد این كتاب آن است كه مك كوایر رسانه را نه ابزاری برای بازنمایی بلكه به عنوان تكنولوژی خاصی می‌بیند كه به تجربه بشر در فضای شهری شكل می‌دهد. به عبارت دیگر آنچه مهم است این نیست كه یك فیلم یا یك عكس، شهر ما را چگونه نمایش می‌دهد، بلكه آن چه اهمیت دارد، این است كه این فیلم یا عكس چگونه قالب‌های جدیدی برای تجربه‌ی بشر در زندگی شهری ارائه می‌كند.

رسانه‌های مدرن با ورود به زندگی بشر تجارب جدیدی را برای وی رقم زده‌اند و با از میان بردن مرز‌های میان فضای عمومی و خصوصی باز‌تعریف ارزش‌ها و نظام‌های اخلاقی تازه در كنار امور دیگر را ضروری ساخته‌اند.

شهر رسانه اسكات مك كوایر برای نخستین‌بار در سال 2008 میلادی توسط انتشارات سیج لندن به چاپ رسیده است. نویسنده‌ی این كتاب در سال 1995 در مقطع دكترا از دانشگاه ملبورن استرالیا فارغ‌التحصیل شده است.

وی علاقه‌مند به تحقیقات میان رشته‌ای است و در حوزه‌های علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، مطالعات سینما، معماری و رسانه‌ها و ارتباطات مطالعه داشته است.

دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها نظر به اهمیت این كتاب و جایگاه شاخص آن در میان آثار منتشر‌شده در حوزه‌ی رسانه و ارتباطات اقدام به ترجمه و چاپ آن كرده است. امید است این اثر بتواند در ارتقای سطح دانش كشور در حوزه‌ی رسانه و ارتباطات موثر واقع شود".

چگونه از داده‌های ابری خود در برابر هکرها مراقبت کنیم؟

Posted: 17 Aug 2012 11:55 AM PDT

خبرآنلاین - ابرها واقعا هیجان انگیزند. کل اطلاعات زندگی دیجیتالی‌تان را به منظور همگام سازی خودکار با سروری که توسط یک کمپانی بزرگ (و ظاهرا مسئول) اجرا می شود، روی آنها ذخیره کرده و هرگز هم نگران از دست دادنشان نیستید، اینطور نیست؟

نه، چنین طرز تفکری قطعا اشتباه است. هک شدن یکی از خبرنگاران و نویسندگان Wired نشان داد که راه‌های فراوانی برای هک کردن حساب های کاربری ابری در آمازون، اپل و گوگل وجود دارد. مت هونان، با این حمله تمام عکس های خانوادگی‌اش را از دست داد. گرچه آمازون و اپل نسبت به این ماجرا عکس العمل نشان داده و به امید محافظت بهتر از کاربرانشان برخی از سیاست های خود را تغییر دادند اما متخصصان امنیت معتقدند که هنوز برای محافظت از اطلاعات ابری، اقدامات حفاظتی زیادی را باید انجام دهید که خیلی فراتر از تغییر دادن پسوردهای "12345" است.

در اینجا پنج مورد از بهترین اقدامات امنیتی برای محافظت از داده‌های ابری را به شما معرفی می‌کنیم:

1- تهیه نسخه پشتیبان از همه چیز- یعنی هرآنچه که روی ابرها و روی زمین است!

خبرنگار Wired، هونان در باره این قضیه نوشته بود که به هیچ عنوان به خاطر از دست دادن اطلاعاتش، هکرها را سرزنش نمی کند. وی گفته است: مقصر اصلی خودم هستم که هیچ وقت از اطلاعاتم بک آپ نمی گرفتم. من بهت زده و بسیار ناراحتم اما در نهایت خودم را در این واقعه سرزنش می کنم.

رابرت سیسیلیانو، کارشناس آنلاین امنیت مک کافی می‌گوید: مردم نه تنها باید با سرویس‌های ابری مثلiCloud و Mozy یا غیره از اطلاعات خود بک آپ بگیرند بلکه حتی به وسیله دو، سه یا حتی چهار هارد درایو باید این کار را انجام دهند. برای دستیابی به حداکثر امنیت نیز این بک آپ ها در مکان های مختلف نگهداری کنید.

رابرت می گوید: هرگز همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید!

2- از یک دسته (شاید صدها) کلمه عبور مختلف استفاده کنید.

یک توصیه دیگر از رابرت: "برای هریک از حساب کاربری آنلاین خود، پسورد های مختلفی ایجاد کنید. من 700 پسورد مختلف دارم!"

برای خلق پسوردهایی که حدس زدنشان دشوار باشد، می توانید از سرویس های مدیریت پسوردی مثل RoboForm یا LastPass استفاده کرده و آنها را روی دستگاهی ذخیره کنید که همیشه در دسترستان است.سایر کارشناسان امنیتی نیز می گویند پسوردهایتان را روی یک ورق کاغذ بنویسید و در کیف پول خود بگذارید، البته در این راهکار ریسک امنیتی سرقت کیف پول هم مطرح است.

3- همه اکانت‌هایتان را به هم لینک ندهید

برخی ها به چنین کاری "حلقه گل" می گویند و به گفته هونان، این یکی از کارهایی بوده که او همیشه انجام داده است. اگر از فیس بوک، توئیتر و سایر وب سایت ها و شبکه های اجتماعی استفاده می کنید، با این کار امکان به خطر افتادن همه آنها ممکن است بالاتر برود. به گفته رابرت: شاید لینک دادن برخی اوقات جالب باشد، ولی بهتر است وقتی مشغول این کار هستید کمی هم مثل هکر ها فکر کنید!

او می گوید: اکانت هایتان را به هم متصل کنید اما، قبل از این کار باید مهندسی معکوس انجام دهید. به این فکر کنید که یک هکر اگر به یکی از اکانت‌هایتان دسترسی پیدا کند چه اکانت‌های دیگری در خطر می افتد؟ اگر پاسخ تان اکانت بانکی بود، حتما در لینک دادن تجدید نظر کنید.

4- از سیستم‌های احراز هویت دو مرحله در گوگل و فیس بوک استفاده کنید

این یکی از کلیدی‌ترین توصیه هاست. هر دوی این سایت ها سیستم امنیتی قوی به اسم "احراز هویت دو مرحله ای" را به شما ارائه می دهند. مت کاتز از گوگل، در پست وبلاگی تحت عنوان" لطفا سیستم احراز هویت دومرحله ای را فعال کنید" در این باره توضیح داده است. وی گفته این سیستم یعنی آنچه که شما می دانید( مثل یک پسورد) و چیزی که در اختیارتان است، که می تواند شیئی باشد مثل تلفن همراه.

به عنوان مثال هنگامی که می خواهید وارد اکانت خود شوید،گوگل از طریق یک پیامک متنی یا صوتی، کدی را برای شما ارسال خواهد کرد. حالا اگر این قابلیت را فعال کرده باشید برای ورود به اکانت‌تان از طریق یک کامپیوتر غریبه هم به پسوردتان نیاز دارید و هم به این کد. کاتز افزوده: شما می توانید به گوگل بگویید به این کامپیوتر نا آشنا به مدت 30 روز بیشتر اعتماد کند. در عین حال فیس بوک نیز ویژگی مشابهی را با نام "تائیدیه ورود" فعال کرده است که وقتی از یک کامپیوتر غریبه می خواهید وارد اکانت تان شوید کاربرد دارد. شما باید این سیستم را در هر دو این سایت ها فعال کنید و به گفته کیم زتر از Wired سرویس های دیگری مثل آمازون،Rackspace و WordPress نیز این سیستم دو مرحله ای رادارد.

درست است که همه سایت ها چنین امکانی را ندارند، اما وقتی سایتی گزینه امنیتی بهتری را به شما پیشنهاد می دهد، حتما از آن استفاده کنید!

5- از قابلیت 'Find My Mac' در کامپیوترهای اپل، استفاده نکنید

این هم توصیه ای دیگر از سوی هونان است، اگر شما از این قابلیت که انگار درست برای راهنمایی سارقین طراحی شده استفاده کنید، خطر پاک شدن اطاعات سیستم تان توسط یک دزد یا هکر را بالا می برید. و متاسفانه این همان کاری است که هونان می کرد.
او نوشته : وقتی که از این قابلیت استفاده می کنید، سیستم برای انجام عملیات بازیابی یک کد دیجیتالی 4 رقمی را از شما درخواست می کند. اما مسئله این است که اگر کسی با استفاده از روش های مخرب به iCloud تان دسترسی پیدا کرده باشد، راهی وجود ندارد که بخواهید این کد چهار رقمی را وارد کنید!

Cnn / ماندانا سجادی

خرید و فروش هوادار در توییتر

Posted: 17 Aug 2012 11:44 AM PDT

یکی از ملاک‌های مشهور و محبوب بودن فرد در توییتر، تعداد هواداران یا همان followerهای اوست.

برخی افراد که گویا در مشهور شدن خیلی عجله دارند(!) یا می‌خواهند از راه فروش تبلیغات برای خود کسب درآمد کنند، راه دیگری برای بالا بردن سطح محبوبیت خویش برمی‌گزینند: خرید هوادار در توییتر.

به گزارش ایتنا، این موضوع صرف‌نظر از درست یا نادرست بودن آن، اکنون با رشد همراه بوده و به موضوع قابل‌توجهی تبدیل شده است.

مرکز مطالعاتی باراکودا لبز (Barracuda Labs) در تحقیقات اخیر خود پیرامون این پدیده، به نتایج قابل ملاحظه و هشدارآمیزی رسیده است.

بنا به گفته این مرکز، اصل ماجرا به تاریخ ۱۵ ژانویه سال ۲۰۰۷ باز می‌گردد، یعنی زمانی که قدیمی‌ترین حساب جعلی توییتر به نامkrails @ ساخته شد.

در حال حاضر ۷۲ هزار و ۲۱۲ حساب جعلی منحصر به فرد در توییتر وجود دارد که ۶۱ درصد آنها، عمری کمتر از سه ماه دارد.

به گزارش ایتنا، برخی یافته‌های مرکز باراکودا لبز به این شرح است:

۱. ۵۵ درصد حساب‌های غیرواقعی توییتر، به طور متوسط ۲۰۰۰ هوادار دارد.

۲. خرید ۱۰۰۰ حساب جعلی، به طور متوسط ۱۸ دلار آب می‌خورد.

۳. ۲۰ فروشنده در سایت ebay و نیز ۶۰ سایت دیگر، به فروش هوادار توییتری مبادرت می‌ورزند.

۴. ۵۳ درصد کاربرانی که به خرید هوادار اقدام کرده‌اند، بین ۴۰۰۰ تا ۲۶۰۰۰ هوادار دارند.

۵. توییتر ۱۰ درصد این حساب‌های جعلی را شناسایی و مسدود کرده است.

با توجه به قرائن، احتمالاً در آینده اخبار بیشتری در خصوص این تجارت عجیب و نامانوس به گوش خواهد رسید.

شرایط دریافت جایزه ذره بین طلایی اعلام شد

Posted: 17 Aug 2012 11:28 AM PDT

ایران سئو شرایط دریافت جایزه «ذره بین طلایی» در دوره پنجم را اعلام کرد.

بر این اساس دیدگاه گوگل و توصیه‌های آن به مدیران سایت‌ها، مبنای ارزیابی و انتخاب برندگان خواهد بود.

«در این دوره ابتدا سایت‌ها در گروه‌هایی دسته‌بندی می‌شوند و از هر گروه یک یا چند سایت برنده نهایی خواهند بود که البته سایت‌های تولیدکننده محتوا جوایز بیشتری دریافت خواهند کرد.»
به گزارش ایتنا حمید استادهاشمی دبیر اجرایی دوره پنجم ذره بین طلایی ضمن بیان مطلب فوق در ادامه، دسته‌بندی‌ها را به این شرح اعلام کرد:

- سایت‌های اطلاع‌رسانی مانند سایت‌های دولتی، سازمان‌ها و نهادها، دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، مدارس و …

- سایت‌های شرکتی برای معرفی محصولات و خدمات

- سایت‌های خدمات پایه مانند ایمیل، جست‌وجو، وبلاگ، شبکه اجتماعی، فروم، بانک‌ها و …

- سایت‌های تولید کننده محتوا

- سایت‌های فروشگاهی و تبلیغاتی

- سایت‌های رسانه‌ای و خبری

مطابق این گزارش حمید استادهاشمی در ادامه همچنین از برگزاری نشست‌هایی برای راهنمایی مدیران سایت‌ها خبر داد و افزود: «این نشست‌ها را که به نوعی آموزش سئو است مهدی رودکی مدیریت خواهد کرد.»

برای اطلاع از جزئیات این دوره و آشنایی با برندگان دوره های قبل می توانید به صفحه جایزه مراجعه نمایید.

رونمایی از پلت‌فرم جدیدی برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی کسب و کار

Posted: 17 Aug 2012 11:22 AM PDT

همکاران سیستم - شرکت سیلزفورس از یک پلت فرم نرم افزاری جدید رونمایی کرده است که کسب و کارهای کاربر به کمک آن می‌توانند شبکه‌های اجتماعی ویژه خود را ایجاد کنند.

به گزارش وب سایت zdnet، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند به کمک پلت فرم جدید سیلزفورس زمینه برقراری ارتباط با تمام افراد مرتبط با خود را، اعم از مشتریان و فروشندگان، برقرار کنند. پلت فرم جدید شرکت سیلزفورس در واقع شاخه‌ای از پلت فرم چتر (Chatter) است که در سال ۲۰۱۰ عرضه شده است، اما با این تفاوت که قابلیت‌های بیشتری به آن افزوده شده است. ایجاد فروم‌های عمومی و برقراری ارتباطات خصوصی از جمله قابلیت‌هایی است که سیلزفورس به این پلت فرم افزوده است. سیلزفورس در حال حاضر این راهکار را برای تعداد معدودی از مشتریان خود عرضه کرده و گفته سال بعد آن را به صورت گسترده‌تر عرضه خواهد کرد.

براساس این گزارش، این پلت فرم کاملاً مبتنی بر فناوری پردازش ابری است و چنانکه سیلزفورس ادعا کرده است، کاربران در عرض چند دقیقه می‌توانند آن را راه اندازی و استفاده کنند. این شرکت هدف خود از عرضه این پلت فرم را جلب مشارکت و برقراری ارتباط بین همه طرف‌های ذینفع کسب و کارهای کاربر، اعم از مشتریان، بازاریاب‌ها، فروشندگان، کارکنان و مدیران اعلام کرده است.

شرکت سیلزفورس که یکی از بر‌ترین عرضه کنندگان راهکارهای کسب و کار در سطح جهان است، پلت فرم جدید خود را سیلزفورس کامیونیتز (به معنای گروه‌های سیلزفورس) نامیده است. این شرکت همچنین اعلام کرده در نمایشگاه سالانه خود که در سال جاری میلادی با عنوان دریم فورس در سان فرانسیسکو برگزار خواهد شد، بیشتر به معرفی این پلت فرم خواهد پرداخت.

شبكه‌های اجتماعی موظف به دریافت مجوز از وزارت ارشاد هستند

Posted: 17 Aug 2012 11:22 AM PDT

شبكه های اجتماعی باید از مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال مجوز فعالیت دریافت كنند.

به گزارش عصر ارتباط، چندی پیش رئیس پلیس فتا كمال هادیانفر رسما اعلام كرد منع قانونی برای فعالیت در شبكه‌های اجتماعی وجود ندارد. با این حال مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز مدعی است كه متولی شبكه‌های اجتماعی است و باید برای راه‌اندازی و فعالیت شبكه‌های اجتماعی از مركز رسانه‌های دیجیتال مجوز گرفته شود.

شبكه‌های اجتماعی زیر چتر بومی شدن

علیزاده با تاكید بر اینكه مركز رسانه‌های دیجیتال متولی تمامی امور در حوزه رسانه‌های دیجیتال از جمله شبكه‌های اجتماعی است،‌ گفت:«شبكه‌های اجتماعی در حداقل شكل ممكن باید در سایت ساماندهی ثبت شوند و مجوز فعالیت فرهنگی دیجیتال از ما بگیرند و از آنجایی كه نمی‌توانیم بر تمام آنها و فعالیت‌هایشان نظارت داشته باشیم، باید در ابتدای امر از آنها بخواهیم، خودشان را به ثبت برسانند و احراز هویت شوند. محدودیت‌ها و خط قرمزها را نیز به افراد متذكر شویم تا مبادا به مردم توهین شود یا مسایل ضد دینی یا مباحث تجزیه‌طلبانه مطرح شود.»

او با بیان اینكه مركز رسانه‌ها قصد ندارد راسا شبكه اجتماعی راه‌اندازی كند،‌ گفت:«ما هر سایتی را راه‌اندازی كنیم، این تفكر وجود دارد كه این سایت دولتی است از سوی دیگر طبق روال كار دولتی باید برایش كارمند استخدام كرد كه چنین فعالیت‌هایی در زمره كارهای اغنایی محسوب می‌شوند و نمی‌توان با بخشنامه در فرآیند اداری و كارمندی یك شبكه اجتماعی ایجاد كرد.»

علیزاده با اشاره به اینكه شبكه‌های اجتماعی ذاتا به بخش خصوصی تعلق دارند،‌ افزود:«با این حال مركز علی‌رغم حمایت‌هایی كه برای رونق این فعالیت‌ها از بخش خصوصی به عمل می‌آورد، باید موسسان این شبكه اجتماعی را شناسایی كند،‌ این شبكه‌ها باید در سایت ساماندهی ثبت و احراز هویت شوند. خط قرمزها نیز برایشان تعریف شود تا مشكلات بعدی پیش نیاید.»

دهكده‌های مجازی صنفی

برجسته‌ترین شبکه اجتماعی كه با محوریت موضوعی خاص در فصل نخست سال جاری فعالیت خود را با سر و صدای زیادی آغاز كرد شبكه اجتماعی هادی‌نت بود كه طبق آمار اعلام شده در هفته اول راه‌اندازی آزمایشی‌اش شش میلیون و 400 پیام مبادله شده را با سه هزار عضو به ثبت رساند که این کاربران 115 هزار و 397 مطلب ارسال كردند. اكنون نیز بنا به اطلاعات سایت الكسا در رتبه 995 در ایران قرار دارد و متاسفانه طی ماه گذشته میزان بازدید از هادی‌نت روند نزولی را نشان می‌دهد.

علیزاده با بیان اینكه به دنبال ایجاد دهكده‌های مجازی برای اصناف و اتحادیه‌ها هستیم،‌ گفت:« از ایجاد شبكه‌های اجتماعی صنفی حمایت خواهیم كرد. این مساله منجر به آشنایی افراد یك صنف و ایجاد تعامل صنفی و علمی با یكدیگر می‌شود تا مشكلات‌شان را مطرح و با همفكری هم آن را رفع ‌كنند. اما باید برای ایجاد آن چارچوب‌هایی تعیین كنیم تا طبق آن عمل كنند. به عنوان مثال در حال حاضر دارندگان آزمایشگاه‌ اقدام به راه‌اندازی یك شبكه اجتماعی كرده‌اند.»

علیزاده همینطور اعلام كرد:«تا پایان شهریور ماه امسال نیز همزمان با جام رضوی شبكه اجتماعی رضا‌نت راه‌اندازی خواهد شد و افتتاح شبکه اجتماعی سایر ائمه نیز در دستور كار مركز قرار دارد.»

شبكه اجتماعی تبیان نیز كه وجهه مذهبی پررنگی دارد به همراه مجموعه پورتال موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در رتبه‌بندی‌ الكسا جایگاه نوزدهم را به خود اختصاص داده است.

پرمخاطب‌ترین دهكده‌های مجازی بومی

با این حال شبكه‌های اجتماعی موفقی نیز طی یك دهه اخیر ایجاد شده‌اند و توانسته‌اند كاربران بسیاری را به خود جلب كنند. از جمله شبكه‌ اجتماعی كلوب كه تاكنون طبق رتبه‌بندی سایت الكسا پیشتاز شبكه‌های اجتماعی موجود در ایران است و رتبه هشتم را در میان سایت‌های ایرانی به خود اختصاص داده است.

پس از آن شبكه اجتماعی فیس نماست كه در جایگاه نهم قرار دارد. آپارات نیز پورتال به اشتراك‌گذاری فیلم و فایل‌های مولتی مدیاست بیستمین جایگاه را از آن خود كرده است.

اقسام شبكه‌های اجتماعی

تولید محتوا به وسیله كاربران و اعضا شاید تنها ویژگی شبكه‌های اجتماعی نباشد اما بدون شك برجسته‌ترین ویژگی است كه آن را از سایر پورتال‌ها و وب‌سایت‌ها جدا می‌كند.

شبكه‌های اجتماعی موجود در ایران را می‌توان به چندین گروه دسته‌بندی كرد. دسته‌ای كه با موضوعات تخصصی و علمی همچون عكاسی،‌ انیمیشن و حتی محیط زیست و شكار فعالیت می‌كنند.

گروهی نیز با نگاه قومیتی به جذب عضو می‌پردازند به این ترتیب كه افراد یك شهر، شهرستان یا قومیت یا افرادی كه به گویش و زبان خاصی تكلم می‌كنند با راه‌اندازی یك شبكه اجتماعی در جهت حفظ هویت شهر و قوم خود تلاش می‌كنند. البته تاكنون شاهد برخورد با برخی از شبكه‌های اجتماعی قومیتی بودیم كه به دلیل انتشار افكار تجزیه طلبانه فیلتر شده‌اند.

اما مهم‌ترین گروهی كه بخش اعظمی از شبكه‌های اجتماعی را شامل می‌شوند، شبكه‌های اجتماعی دوست‌یابی به‌شمار می‌روند كه بیشترین میزان حساسیت‌ها را نیز به خود معطوف كرده‌اند و حجم بالای فیلترینگ شبكه‌های اجتماعی مربوط به این گروه است.

یک هکر: اغلب هک‌های این روزها برای پول است

Posted: 17 Aug 2012 11:22 AM PDT

یکی از هکرهای سابق اعلام کرد که این روزها اغلب‌ هک‌های انجام شده برای پول است.

به گزارش ایسنا، مایک کیل، هکر سابقی که پیشترها با عنوان "پسرمافیا" شناخته می‌شد، معتقد است که هکرها تغییر کرده‌اند. در حالی که پیشتر هکرها برای بهبود امنیتی اقدام به هک کردن می‌کردند امروزه آنها به خاطر کسب پول‌های هنگفت هک می‌کنند.


وی که هنوز ارتباطاتی با دوستان هکر خود دارد، افزود: بسیاری از آنها هنوز هم فعال هستند اما اولویت‌های آنها تغییر کرده است.


وی تاکید کرد: امروزه انگیزه هکرها تغییر کرده است و آنها بیشتر به دنبال منافع مادی هستند اما در دوران ما هدف بهبود شرایط امنیتی بود.


مایکل کیل در اوایل قرن ۲۱ فعالیت هکری می‌کرد و در آن زمان که تنها ۱۵ ساله بود حملاتی به شرکت‌های مهمی همچون آمازون، دل، یاهوو، ای‌بی و سی‌ان‌ان انجام داد و به همین دلیل دستگیر شده و هشت ماه را در بازداشت به سر برد.


پس از آزادی وی فعالیت‌های خود را کاهش داده و اکنون به عنوان مشاور امنیت دیجیتالی مشغول به فعالیت است.

اعطای پناهندگی سیاسی کشور اکوادور به موسس ویکی لیکس

Posted: 17 Aug 2012 11:22 AM PDT

دویچوله - پس از پناهنده‌شدن بنیانگذار وب‌سایت "ویکی‌لیکس" به سفارت اکوادور در لندن، این کشور تحت فشار شدید بریتانیا قرار گرفته است. اکوادور خواستار تشکیل نشست اضطراری سازمان کشورهای آمریکایی شده است.

در پی اعطای پناهندگی سیاسی به جولین آسانژ، بناینگذار ویکی‌لیکس، تنش میان بریتانیا و اکوادور بالا گرفته است. پلیس بریتانیا جلوی سفارت اکوادور در لندن در انتظار خروج آسانژ نشسته است.

آسانژ حدود دو ماه پیش با ورود به سفارت اکوادور در لندن از این کشور تقاضای پناهندگی کرده بود. دولت اکوادور روز پنج‌شنبه (۲۶ مرداد/ ۱۶ اوت) اعلام کرد با این درخواست موافقت شده است. این کشور می‌کوشد با جلب حمایت کشورهای آمریکایی به مقابله با فشار بریتانیا بپردازد.

تلاش اکوادور برای مقابله با بریتانیا

دولت اکوادور تقاضا کرده است سازمان کشورهای آمریکایی هفته‌ی آینده (۲۳ اوت/ ۲ شهریور) یک نشست فوق‌العاده برگزار کنند. ۳۵ کشور آمریکای شمالی و جنوبی عضو این سازمان هستند که در سال ۱۹۴۸ میلادی تاسیس شده و مرکزش در واشنگتن قرار دارد.

ماریا ایزابل سالوادور، نماینده اکوادور در سازمان یاد شده می‌گوید کشورش از وزیران خارجه کشورهای آمریکایی می‌خواهد در مورد "تهدیدهای صریح" دولت بریتانیا علیه جولین آسانژ رایزنی کنند. آسانژ در یک سال و نیم گذشته تحت محدودیت‌هایی که دادگاه اعمال کرده اجازه داشت در لندن اقامت کند.

پناهندگی بنیانگذار ویکی‌لیکس به سفارت اکوادور برای جلوگیری از استردادش به سوئد انجام شده است. دادگاهی در سوئد آسانژ را به تعرض و تجاوز جنسی متهم کرده و قصد دارد او را محاکمه کند. آسانژ اتهام را بی‌اساس و بخشی از توطئه‌ای می‌داند که هدفش محدود کردن او در افشاگری است.

درخواست نشست اضطراری کشورهای آمریکایی

نگرانی مهم‌تر جولین آسانژ و هوادارانش فرستادن او از سوئد به ایالات متحده آمریکاست. سایت ویکی‌لیکس در دو سال گذشته هزاران سند و نامه محرمانه‌ی ارتش و دستگاه دیپلماسی آمریکا را افشا کرده و آمریکا این اقدام را "خیانت" می‌داند.

هنوز در مورد برگزاری نشست اضطراری تصمیم نهایی گرفته نشده است. آمریکا و کانادا درخواست اکوادور را رد کرده‌اند اما شمار دیگری از اعضای شورای دائمی سازمان کشورهایی آمریکایی از آن حمایت می‌کنند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مسئله آسانژ موضوعی است که به کشورهای بریتانیا، سوئد و اکوادور مربوط می‌شود. در همین حال اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی که دوازده عضو دارد، با برگزاری نشست فوق‌العاده موافقت کرده است.

نگرانی از محاکمه در آمریکا

احتمال می‌رود جولین آسانژ در آمریکا به اتهام "افشای اسناد محرمانه" به حبس ابد محکوم شود. ریکاردو پاتینو، وزیرخارجه اکوادور، می‌گوید اعطای پناهندگی به آسانژ برای حفاظت از او در برابر خطر تعقیب در آمریکا انجام شده است.

بنیانگذار ویکی‌لیکس قصد دارد روز جمعه (۲۷ مرداد) در مورد برنامه‌های آینده‌اش اطلاع‌رسانی کند. گفته می‌شود او می‌کوشد در صورت لزوم با شکایت به دادگاه بین‌المللی لاهه اجازه‌ی سفر به اکوادور را به مقامات بریتانیایی تحمیل کند.

رافائل کوریا، رهبر چپگرای اکوادور، از حامیان افشاگری‌های ویکی‌لیکس، به ویژه علیه ایالات متحده است. از زمان بازداشت آسانژ در لندن خبرهای متفاوتی در مورد استقبال اکوادور از اقامت او در این کشور منتشر شده است. رافائل کوریا نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی در مصاحبه‌ای اینترنتی با آسانژ که در حبس خانگی بود، گفت «به جمع تعقیب‌شدگان خوش آمدید و از دیدارتان خوشحال می‌شوم».

پافشاری بریتانیا برای جلوگیری از سفر آسانژ

دولت بریتانیا همچنان بر موضع پیشین خود پافشاری می‌کند و قصد دارد با جلوگیری از سفر آسانژ به اکوادور او را تحویل مقام‌های سوئدی دهد. اکوادور تهدید بریتانیا به ورود به سفارت این کشور برای بازداشت جولین آسانژ را "نقض شرم‌آور تعهدات دیپلماتیک بین‌المللی" خوانده است.

برابر قوانین بین‌المللی بازرسی سفارت‌خانه‌های یک کشور خارجی و دستگیری افراد در این مکان بدون اجازه آن کشور مجاز نیست. بریتانیا ابتدا تهدید کرده بود برای این کار به قانونی استناد می‌کند که در سال ۱۹۸۷ به تصویب رسیده است. مطابق این قانون دولت بریتانیا مجاز است مصونیت دیپلماتیک یک سفارت‌خانه را در صورتی که در آن فعالیت‌های غیر دیپلماتیک انجام شود لغو کند.

ناظران معتقدند این قانون برای تعلیق مصونیت سفارت اکوادور کافی نیست. ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، در تازه‌ترین اظهاراتش موضع نسبتا متفاوتی گرفته و می‌گوید، برای حل معضل آسانژ هیچ ضرب‌الاجلی در نظر گرفته نشده است. او در عین حال اعطای پناهندگی به بنیانگذار ویکی‌لیکس را غیر قابل قبول می‌خواند و تصریح می‌کند، در قوانین جاری بریتانیا هیچ زمینه‌ی حقوقی برای دادن اجازه سفر به آسانژ وجود ندارد.

خبرنگاران با ۲۰ سال کار بازنشسته می‌شوند

Posted: 17 Aug 2012 11:22 AM PDT

خبرنگاران با ۲۰ سال کار از مزایای مشاغل سخت و زیان آور بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایلنا، مسئول اداره امور استانهای اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اهواز با اعلام این خبر افزود: این طرح از۱۵مرداد امسال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل مطبوعات داخلی مصوب شده است و لازم الاجرا است.

علیرضا چرخابی بـا اشاره به اینکه پیش از این برای قـرار گرفتن شغل خبرنگاری در ردیف مشاغل سخت و زیان آور در سازمان تامین اجتماعی مشکلاتی وجـود داشت، افزود: این مصوبـه دغدغه هـا و دل مشغولی هـای جامعه رسانه‌ای کشور را مرتفع کرد و خبرنگاران به راحتی می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

وی گفت: همه خبرنگارانی که از مزایای صندوق حمایت از نـویسندگان و خبرنگـاران استفاده می‌کننـد می‌توانند بـا استفاده از این طرح بازنشسته شوند.

وی از تشکیل کمیسیون رتبـه بندی خبرنگـاران در وزارت فـرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس شاخص‌های سواد، مدرک تحصیلی، تجربه، آثار تولیدی و برخی شاخص‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: بر این اساس و امتیاز کسب شده خبرنگاران در ۶ سطح خبرنگار کارآموز، خبرنگار، خبرنگار ارشد، روزنامه نگار، روزنامه نگار ارشد و خبرنگار خبره سطح بندی شده و بر این اساس نوع پروانه فعالیتهای رسانه‌ای تعیین می‌شود.

تهران آلوده‌ترین شهر اینترنتی شد

Posted: 17 Aug 2012 11:21 AM PDT

مروری بر جدیدترین لیست آلوده و پاك‌ترین استان‌های اینترنتی كشور گویای آن است كه استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و گیلان به ترتیب آلوده‌ترین و فارس، زاهدان و خوزستان به طور مشترك به عنوان پاك‌ترین استان‌های اینترنتی كشور به شمار می‌روند.

به گزارش ایسنا، بنا بر آمارهای منتشر شده تیرماه امسال استان تهران با 41 مورد، آذربایجان شرقی، 34 مورد و گیلان با 29 مورد ارسال كننده بدافزار به عنوان آلوده‌ترین استان‌های اینترنتی كشور معرفی شده‌اند.

همچنین ایلام با 26 مورد و قم با 19 مورد رتبه‌های چهارم و پنجم جدول آلوده‌های اینترنتی را از آن خود كرده‌اند. اما استان‌های فارس، زاهدان و خوزستان هم به طور مشترك با یك مورد ارسال كننده بد افزار موفق به كسب عنوان پاك‌ترین استان‌های اینترنتی شده‌اند و پس از آن‌ها استان‌های مركزی، كرمانشاه به طور مشترك با 2 مورد دومین شهرهای پاك هستند.

اما بنا بر اعلام مركز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌یی (ماهر) در میان سایر شهرهای كشور در تیرماه امسال كرمان و خراسان رضوی سه مورد، قزوین شش مورد، بوشهر 11 مورد، سمنان 12 و مازندران 17 ارسال كننده بدافزار داشته‌اند.

تیرماه سال قبل آذربایجان شرقی با 153 مورد تهران با 141 مورد و یزد با 99 مورد‌ ‌آلوده‌ترین و قزوین با سه مورد پاك‌ترین استان اینترنتی كشور بوده است. خردادماه امسال هم تهران،‌ آذربایجان شرقی و قم آلوده‌ترین و بوشهر، سمنان و شهركرد به طور مشترك پاك ترین استان‌های اینترنتی كشور بوده‌اند.

آغاز به کار شبکه‌ تلویزیونی سلامت در آینده نزدیک

Posted: 17 Aug 2012 11:21 AM PDT

رئیس سازمان صدا و سیما در نشستی با حضور وزیر و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان پزشکی کشور از ایجاد شبکه‌ای تلویزیونی با عنوان سلامت در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، مهندس عزت الله ضرغام یایجاد شبکه‌ای با عنوان سلامت را نتیجه نیاز مردم برای دسترسی به اطلاعات بهداشتی و پزشکی دانست و گفت: "رسانه ملی سعی دارد اطلاعات نوین پزشکی را در کشور به اطلاع آحاد مردم برساند تا ضریب سلامت جامعه را ارتقاء دهد."

رییس رسانه ملی، طب کودک را از مهمترین مقوله های مورد توجه در شبکه سلامت دانست و افزود: "در این بخش باید آموزش‌هایی در زمینه سلامت کودکان ارائه شود چرا که سازندگان آینده همین کودکان امروزند."

وی همچنین بر تولید برنامه هایی درباره تغذیه، کمک‌های اولیه و طب کار در شبکه تلویزیونی سلامت تاکید کرد و اطلاع‌رسانی در زمینه مراکز درمانی را از دیگر موضوعات اساسی دانست که باید در این شبکه به آن پرداخته شود.

مهندس ضرغامی در ادامه حفظ محیط زیست را از موضوعات جهانی و اساسی‌ترین نیاز دنیای امروز برشمرد و گفت: برنامه‌سازان شبکه سلامت نباید لحظه‌ای از آن غافل شوند.

رئیس رسانه ملی همچنین به اهمیت طب سالمندان اشاره و تاکید کرد: بسیاری از مشکلات سالمندان در زمینه سلامت جسم و روان آنها تنها با آموزش‌های ابتدایی برطرف خواهد شد و رسانه ملی با راه‌اندازی این شبکه درصدد رفع این نیازهاست.

دکتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این جلسه با قدردانی از صدا و سیما در انجام رسالت عظیم خود، حمایت همه‌جانبه این وزارت خانه را در زمینه تولید و کارشناسی برنامه‌ها مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به پیشرفت های عظیم کشور در زمینه پزشکی و تجهیزات آن، شبکه سلامت حرف‌های بسیاری برای مردم خواهد داشت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به شیوه زندگی امروز مردم که برگرفته از زندگی شهری و صنعتی کنونی است، افزود : در جوامع امروزی بیماری‌های خاصی وجود دارند که تنها با آموزش، درصد درخور توجهی از آن کاهش خواهد یافت.

مرضیه وحید دستجردی آموزش کودکان را از اصلی‌ترین نیازهای شبکه سلامت دانست و اضافه کرد: برنامه‌سازان این شبکه باید بدانند حفاظت از کودکان سرمایه‌گذاری بلندمدت و پرسودی برای کشور است.

علی دارابی، معاون رئیس سازمان صدا و سیما نیز در این نشست اعلام کرد: شبکه سلامت سیما به عنوان شبکه‌ای دیجیتالی و به صورت 24 ساعته ابتدا در تهران و سپس در سراسر کشور به زودی آغاز به کار می‌کند.

گیمزکام در محاصره‌ بازی‌های آنلاین

Posted: 17 Aug 2012 11:14 AM PDT

گیمزکام بزرگترین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در اروپا، روز چهارشنبه (۱۵ اوت) آغاز به کار کرد. گیمزکام امسال را بازی‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در محاصره دارند، عرصه‌ای که کنسرن سونی در آن پیشتاز است.

به گزارش دویچوله، غرفه‌ی شرکت سونی یکی از ۶۰۰ غرفه‌ی حاضر در نمایشگاه گیمزکام (Gamescom) امسال است. نمایشگاهی که از امروز، چهارشنبه (۱۵ اوت) در شهر کلن آلمان درهای خودر ا به روی علاقمندان به بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین از سراسر جهان گشوده است.

سونی با استراتژی خود که جیم رایان، مدیر این شرکت معرفی کرده، در حوزه‌ی درآمدساز کنونی در دنیای بازی‌های رایانه‌ای پیشتاز است؛ حوزه‌ی بازی‌هایی در فرمت کوچک که کاربر هر لحظه و هر کجا می‌تواند آنها را روی گوشی هوشمند خود یا تبلت پیاده کرده و بازی را آغاز کند.

موفقیت یعنی ساخت بازی برای گوشی همراه

بازی‌های موبایل یکی از موضوع‌های "گیمز کام" امسال است که یک سالن نمایشگاه را به خود اختصاص داده است. بازی‌های آنلاین هم کم کم در دنیای بازی‌ها جای بیشتری را اشغال می‌کنند. این در حالی است که سال گذشته گرایش به "سوشال گیم" گرایش غالب در این نمایشگاه بود.

بازی‌های کلاسیکی که هنوز مدرن‌اند

سونی در کنار بازی‌های جدیدش، گوشه‌ی چشمی هم به دنیای بازی‌های کلاسیک انداخته است و آنها را با چهره‌ای تازه راهی نمایشگاه امسال کرده است. بازی‌های تازه‌ای مثل "آنتیل داون" یا "لیتل بیگ پلنت" را این کنسرن برای "پلی استیشن ۳" روانه‌ی بازار کرده است.

سونی به دنبال جذب مشتری‌های بیشتر است. اووه باسن‌دوفسکی، سرپرست آلمانی پلی‌استیشن از تولیدات کنسرن خود در این حوزه دفاع می‌کند و معتقد است، از نظر تکنیکی هم کنسول‌های قدیمی پلی استیشن هنوز مدرن‌اند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شرکت سونی سال ۲۰۱۳ مدل تازه‌ی پلی‌استیشن را معرفی خواهد کرد.

رقیبان سونی مثل مایکروسافت در نمایشگاه "گیمزکام" امسال حرفی برای زدن ندارند. "سگا" هم غرفه‌ی اختصاصی‌ای در این نمایشگاه ندارد. کارشناسان این عدم حضور را به معنای کاهش اهمیت و تقاضا برای تولیدکنندگان کنسول‌ها و رونق گرفتن بازی‌های آنلاین می‌دانند.

گیمزکام امسال که میزبان کره‌ی جنوبی به عنوان کشور مهمان است، تا روز یکشنبه ۱۹ اوت برپاست. پیش بینی می‌شود که بیش از ۲۵۰ هزار مشتاق بازی‌های آن لاین و رایانه‌ای از این نمایشگاه دیدن کنند.

رئیس «دل» نگران شیطنت‌های دخترش در توییتر

Posted: 17 Aug 2012 11:14 AM PDT

در حالی که مدیران شرکت های بزرگ فناوری در آمریکا تلاش می کنند اطلاعات شخصی و کاریشان را مخفی نگهدارند، این تلاش ها همیشه هم به نتیجه نمی رسد.

به گزارش فارس به نقل از وی تری، اینترنت فضای مناسبی برای هکرها و کلاهبرداران است تا با کسب اطلاع از رازهای ثروتمندان دنیای آی تی به آنها ضربه بزنند. همین مسأله موجب شده تا چنین افرادی تمایل زیادی به استفاده از سایت هایی مانند فیس بوک و توییتر نداشته باشند.

اما دختر نوجوان مایکل دل رییس شرکت دل با انتشار دائم اطلاعات شخصی و خانوادگی پدرش را نگران کرده است. او با استفاده از شبکه های اجتماعی و سایت هایی مانند توییتر به طور دائم در مورد مقاصد سفر آینده خانواده، رویدادهای حرفه ای و خانوادگی، سفرهای تفریحی و ... اطلاع رسانی می کند و باعث شده تلاش های گروه امنیتی شرکت دل برای مقابله با هکرها و ویروس نویسان به نتیجه نرسد.

در نتیجه این رفتارها حساب کاربری دختر مایکل دل در توییتر به طور اسرارآمیزی پاک شده و به نظر می رسد شخص وی در این زمینه تصمیم گر بوده است. بر اساس برخی گزارش ها شرکت دل ماهانه سه میلیون دلار صرف تامین امنیت مدیران ارشد خود می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر