۱۳۹۱ مرداد ۲۰, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


دانشجویان روزنامه‌نگاری روزنامه نمی‌خوانند

Posted: 10 Aug 2012 02:39 PM PDT

روزگاری نه چندان دور خرید روزنامه و روزنامه خواندن یکی از مهمترین کارهایی بود که هر دانشجوی روزنامه نگاری باید انجام می داد. حتی مشق خبرها و گزارش های چاپ شده روزنامه ها نیز از جمله کارهایی بود که هر دانشجوی این رشته دست کم یک بار آن را تجربه می کرد؛ اما امروز روزنامه ‌نگاران آینده به سرعت از رسانه ‌ها و سرویس‌ های خبری سنتی کناره‌ گیری می‌ کنند. آنها معتقدند ادامه چنین سیستمی (رسانه ‌های سنتی) غیرعملی و ناکارآمد است و به هیچ وجه قابل مقایسه با نسل جدید رسانه نیست.

نتیجه یک تحقیق که به سرپرستی پرفسور «آلن نایت»، استاد رشته مطالعات رسانه و روزنامه‌ نگاری دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام شده است، نشان می‌ دهد؛ حدود 90 درصد از دانشجویان رشته روزنامه ‌نگاری علاقه چندانی به مطالعه و تعقیب اخبار روزنامه ‌ها ندارند. آنها ترجیح می ‌دهند اخبار و گزارش‌ های مورد علاقه خود را یا از طریق شبکه‌ های تلویزیونی و یا از طریق رسانه‌ های آنلاین دنبال کنند.

نایت، در تحلیل نتایج بدست آمده از این تحقیق به این نتیجه رسید که با وجود بیگانگی نسل جدید روزنامه‌نگاران آینده (دانشجویان رشته روزنامه ‌نگاری) با روزنامه ‌ها، 95 درصد آنها به شدت علاقه‌ مند دنبال کردن اخبار هستند.

‌بررسی‌ های وی و تیم همراهش نشان می‌ دهد که با وجود محبوبیتی که شبکه‌ های خبری تلویزیونی به عنوان یکی از منابع قابل استناد خبر در میان دانشجویان رشته روزنامه ‌نگاری دارند؛ اما رسانه‌ های آنلاین توانسته ‌اند با سرعتی وصف ناپذیر گوی سبقت را از آنها بربایند و از محبوبیتی دو چندان برخوردار شوند.

نایت بر این اعتقاد است که: «بروز برخی اشتباهات کوچک از سوی رسانه‌ های کاغذی به ویژه روزنامه‌ ها سبب شده است تا دانشجویان رغبت چندانی به مطالعه آنها نشان ندهند و بگویند: روزنامه ‌ها‌ دیگر کارایی لازم را ندارند. پر از مقالات و گزارش ‌های نفس ‌گیر هستند. عملا موتور جست و جوگری ندارند و از همه بدتر این که جای جوهرشان روی انگشتان می ‌ماند. (روزنامه‌ ها) رو به زوال هستند و برای نجات خود شما را مجبور می‌ کنند تا آنها را بخرید!»

پرفسور نایت همچنین می‌ افزاید: «اگر روزنامه ها می خواهند از چنین موقعیت ناامید کننده ای رهایی پیدا کنند و باز به روزگار پر رونق خود بازگردند باید بتوانند با شیوه های مدرن و نوین دنیای رسانه ارتباط برقرار کنند. چنین چیزی هم به این سادگی ها رخ نخواهد داد مگر این که خود را آماده کنند و وارد کارزار مبارزه اقتصادی با غول‌ های این عرصه شوند.»

او می‌گوید: «رابرت مرداک، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌ دار ان آمریکایی- استرالیایی و سهام‌ دار اصلی شرکت نیوز کورپوریشن، چند سال پیش متوجه این حقیقت شد که برای نجات رسانه‌های مکتوبش باید مدیرانش را وادار کند تا با شیوه های نوین ارتباطات و رسانه آشنا شوند و این رسانه ها (روزنامه ها) را مسلح به ساختارهایی کنند که همسو با رسانه های آنلاین باشند. در نتیجه مرداک و مردانش قبل از هر کاری سیستمی را طراحی کردند که بر اساس آن روزنامه‌ هایشان بر اینترنت به روز می شدند. آنها دریافته بودند که اگر نتوانند خود را با سرعت سرسام آوری که دنیای مدرن و دیجیتال ارتباطات در حال حرکت است، همراه و همگام کنند خیلی زودتر از آنچه بتوان تصور کرد از صفحه روزگار محو خواهند شد. نکته جالب توجه این بود که مرداک بیش از هر چیز به بخش امریکایی رسانه‌ های تحت مالکیت اش فشار آورد که دچار چنین تغییر و تحولی شوند؛ چرا که سرعت و شتاب این تحولات در این بخش از کره زمین بیشتر از هر جای دیگر احساس می شد!» با اندکی دقت و تعمق در بررسی‌ ها و تحقیقات مشابه با آنچه پرفسور نایت و شاگردانش انجام داده اند متوجه می شویم که رسانه های جدید با اتکا به قدرت های اقتصادی و توانایی مالی مالکان و سهامدارانشان توانسته اند قدم در مسیر توسعه بگذارند و جای خود را در میان نسل جوان روزنامه نگاران باز کنند.

چند سال پیش گروه «فایرفاکس » در استرالیا با همین رویکرد اقدام به بازبینی استراتژی ها و سیاست های رسانه ای خود کرد. مدیران فایرفاکس دریافته بودند که برای نجات سهام خود باید نسخه ای آنلاین از روزنامه شان را منتشر کنند که در حد و اندازه های مدل های جهانی یا به عبارت دیگر بین المللی رقیبانشان باشد. در حقیقت فایرفاکسی ها تصمیم گرفتند قبل از این که دیر شده باشد و رقبا آنها را از میدان به در کنند پا به دنیای روزنامه نگاری آنلاین و دیجیتالی بگذارند. چنین اقدامی اما نیاز به پشتوانه مالی کلان داشت. زیرا در گام نخست روزنامه نگاری آنلاین در قیاس یا روزنامه نگاری ستنی که مبتنی بر چاپ و کاغذ و فروش روزانه آن بود؛ نمی توانست پول ساز باشد. این تغییر و تفاوت در کسب درآمد به قدری فاحش و درخور توجه بود که فایرفاکس در ابتدای کار حتی اعلام ورشکستگی و ضرر مالی کرد و مجبور شد عذر بسیاری از روزنامه نگاران برجسته اش را بخواهد؛ اما خیلی زود معلوم شد که نمی توان با اتکا به نسخه های آنلاین و شیوه های نوین ارتباطات و رسانه، به همه نیازهای خبری و رسانه را پاسخ داد. چرا که روزنامه ها بخش زیادی از مطالبات خبری را تشکیل می دهند که با وجود توسعه روز افزون شیوه های نوین ارتباطات و انتشار اخبار، به عنوان منابع موثق و مهم خبری جامعه استرالیا اهمیت دارند.

پرفسور نایت با توجه به میل و گرایش نسل جدید روزنامه نگاران به رسانه های جدید در جمع بندی کلی می افزاید: «با وجود این که اینترنت انقلاب عظیمی در دنیای رسانه ایجاد کرده است و بسیاری از روزنامه نگاران جوان را مجاب کرده که مرگ رسانه های مکتوب به ویژه روزنامه ها نزدیک است؛ اما به هیچ وجه نمی توان این حقیقت را کتمان کرد که روزنامه ها ابزار ارتباطی و رسانه هایی بسیار مهم هستند و روزنامه نگاری نیز به همین میزان از اهمیت به سزایی برخورداراست البته نه فقط به خاطر تحقق دموکراسی که به خاطر حیات حکومت ها چرا که وجود روزنامه و تعداد و خط مشی آنها در هر جامعه ای نشان دهنده خط قرمزها و میزان دیکتاتوری یا آزادی های موجود در آن جامعه خواهد بود. در حالی که رسانه های آنلاین به این وضوح و شفافی نمی توانند بیان کننده چنین ظرافت هایی باشند.»

نایت همچنین تاکید دارد که نباید تاثیری که رسانه های آنلاین و شیوه های جدید ارتباطی به ویژه در دنیای مجازی و اینترنت بر مفهوم روزنامه نگاری گذاشته اند، را نادیده انگاشت. به ویژه آن که ابزار های رسانه ای همچون توییتر و فیس بوک در بسیاری از موارد توانسته اند جای خالی روزنامه ها را پر کنند. به خصوص وقتی که محدودیت های اجتماعی و سیاسی اجازه مانور و اطلاع رسانی را از روزنامه ها گرفته اند. به اعتقاد این استاد رشته مطالعات رسانه و روزنامه‌ نگاری با این که آینده تیره، مبهم و به ظاهر ترسناکی در انتظار روزنامه های چاپی است؛ اما به طور قطع همه آنها برای نجات خود از نابودی مطلق می بایست به شیوه های روزنامه نگاری دیجیتالی روی آورند. چرا که دنیای امروز با اینترنت و شیوه های نوین ارتباطات معنی پیدا می کند.

منبع و پی‌نوشت‌ها:

www.abc.net.au/news/2009-03-11/journalism-students-dont-read-papers/1615790


منبع: وب‌سایت خبرنگاران ایران
ترجمه و تلخص: انوشه جاوید

پیمایش آنلاین

Posted: 10 Aug 2012 02:39 PM PDT

یک ویژگی کلیدی پیمایش های آنلاین گونه گونی و تنوع آنهاست. بر خلاف دیگر روش های جمع آوری داده که از "روش" می‌توان هم دربارۀ فرآیند نمونه گیری و هم روش جمع آوری داده اطلاعاتی به دست آورد، واژه"پیمایش آنلاین" به قدری گسترده و کلی است که نمی توان ازآن اطلاعات مفید زیادی درباره این که تحقیق چگونه انجام شده است به دست آورد. برای مثال زمانی که به یک پیمایش تلفنی RDD اشاره می‌کنیم، هم می‌توانیم (به طور نسبی) چیزی درباره ی روش نمونه گیری تحقیق بفهمیم و هم نوع جمع آوری داده را در می‌یابیم.

اما چهار چوبها و روش های نمونه گیری زیادی را برای پیمایش های آنلاین می‌توان تعریف کرد. مثلا می‌توان افراد را به محیط آزمایشگاهی دعوت کرد تا این پیمایش ها را انجام دهند یا این که پرسشنامه ها را روی اینترنت قرار داده وتکمیل نمود.

آثار این گونه گونی پیمایش های آنلاین دو دسته اند: نخست آن که تعمیم های کلی و ادعاهای نابجا دربارۀ پیمایش های آنلاین در مقایسه با دیگر روش های جمع آوری داده نابجا و نسنجیده است. از سوی دیگر اطلاعات بسیار بیشتری درباره این فرایند لازم است تا خواننده بتواند درباره کیفیت خود فرآیند و نتایج آن به داوری بپردازد.

مقالات این شماره از مجلۀ" افکار عمومی"[1] به تعدادی از راههایی که اینترنت می‌تواند برای پیمایش و تحقیق مورد استفاده قرار گیرد ـ چه به تنهایی یا درترکیب با دیگر روش ها ـ می‌پردازد.

پیمایش های آنلاین با وجود سابقۀ تاریخی نسبتاً کوتاه تاثیر عمیقی بر روی تحقیقات داشته اند. اولین جستجوگر گرافیکی (NCSA Mosaic) در سال 1992 به بازار آمد. پس از آن در سال 1994 Netscape Navigator و در سال 1995 Internet Explore به بازار آمد. اولین تحقیقات درباره پیمایش های آنلاین در سال 1996 منتشر شد. از آن پس، تقریباً با یک افزایش انفجار گونه در استفاده از اینترنت به طور کلی و شبکه جهانی(World Wide Web) به طور خاص به عنوان ابزاری برای جمع آوری داده ها در پیمایش ها روبرو بوده ایم. (برای یک کتابنامه کامل می‌توانید به سایت WWW.Web SM.org مراجعه کنید. )

آنچه گفته شد به این معنا نیست که ادعاهای ابتدایی مبنی بر این که پیمایش های آنلاین همۀ دیگر روش های جمع آوری داده را مهجور خواهد کرد، اتفاق افتاده است. بلکه باید گفت که توجهات روش شناختی که به سمت پیمایش های بر خط جلب شده است، نسبت به دیگر روش ها (در یک دورۀ زمانی مشابه) بسیار بیشتر بوده است.

این مسئله تا حدی به این دلیل بوده است که هزینۀ نسبتاً پایین پیمایش های بر خط در مقایسه با پیمایش های تلفنی و چهره به چهره آنها را تبدیل به روشی بسیار دست یافتنی تر برای جمع آوری داده نموده است. علاوه بر آن، ذات رایانه ای پیمایش های برخط امکان انجام بسیاری آزمایشها را فراهم کرده و فرآیند جمع آوری داده را سرعت بخشیده است. و این امر باعث افزایش تعداد تحقیقات انجام شده ( با صرفنظر از تبعات مثبت یا منفی آن ) در یک چارچوب زمانی کوتاه تر شده است.

عرصه انجام تحقیقات و پیمایش ها با استفاده از شبکه های اینترنتی در حال دموکراتیزه تر شدن است. افراد زیادی با حمایت های مالی بسیار پایین یا بدون آن و نیز بدون حمایت های علمی آموزشی اکنون در حال جستجوی همکاری دیگر کاربران اینترنت برای انجام پیمایش هستند. از سوی دیگر ظرفیت‌های کلی و فرهنگ خاص فضای مجازی هم انجام این پیمایش ها را تحت تاثیر قرار داده است. کاربران این رسانه در بسیاری موارد خودشان تولید کنندگان محتوا هستند و تنها گیرندگان منفعل اطلاعات نیستند. وبـلاگ ها و شبکه های اجتماعی اینترنتی به در اشتراک گذاشتن اطـلاعات با یکدیگر توسط کاربران در یک مقیاس جهـانی وابسته اند. قابلیت های انجام پیمایش یک ویژگی مشترک نرم افزارهایی است که برای ارتباطات شبکه ای طراحی شده اند. بخاطر ویژگی های مساوات طلبانه وب و نیز سادگی نسبی انجام پیمایش ها بر روی شبکه های مجازی، کنترل محتوا و روش انجام این پیمایش ها اکنون با مشارکت کارشناسان پیمایش و مشتاقان غیر متخصص و غیر حرفه ای در حال انجام است. در همین حال که شبکه های اینترنتی اخبار سنتی وانتشار محصولات دانشمندان را به چالش می‌کشند، پیمایش های بر خط گوناگون افراد غیر حرفه ای به بازسازی محیط اطلاعاتی معاصر (به همراه منابع بیشتر نظام مندگذشته) مشغول هستند.

از برخی جهات این پیشرفت، سودمند است. تحقیقات پیمایشی مدت‌های مدید با یاری پشتیبانان مالی انجام شده و توسط همانها هم محدودیت هایی داشته است: موضوعات و روش هایی که به کار گرفته می شده است، با توجه به علایق و منافع منابع مالی تحقیقات شکل گرفته است. از آنجا که امکانات لازم برای پیمایش های برخط ارزان و در دسترسند، به گستردگی تحقیقات در جهت دربرگیری موضوعات مهمی که معمولاً حمایت منابع و پشتیبانان مالی را دریافت نمی‌کنند کمک خواهد کرد. حتی برای نهادهای همیشگی که پشتیبان انجام پیمایش ها بوده اند ـ بخصوص در بخش های تجاری ـ شبکه های اینترنتی امکانات بالقوه ای برای انجام سـریع وارزان پیمایش ها در موضـوعاتی که (در صورت انجام با دیگر روش های جمع آوری داده) بسیار هزینه بر هستند، فراهم می‌کند.

اما با وجود محبوبیت و فراگیری پیمایش های برخط و ارزشمندی آشکار آنها در انجام تعداد زیادی از پژوهش ها، هنوز مسائل بنیادی درباره این متد مطرح است که کلیدی‌ترین چالش ها درباره آن مربوط به خطاهای معرف بودن نمونه است. در حالی که ما با رشد شدید دسترسی به اینترنت و استفاده از آن در کشور های توسعه یافته و نیز در حال توسعه مواجه بوده‌ایم، اما صرفنظر از سطح واقعی نفوذ اینترنت، هیچ نشانی از کم شدن میزان جمعیتی که بدون دسترسی به اینترنت باقی مانده است، و نیز تفاوت میان آن ها که به اینترنت دسترسی دارند و آنان که دسترسی ندارند دیده نمی شود. به علاوه ذات استفاده از اینترنت، به طور بنیادی با تلفن متفاوت است واین بدان معنی است چارچوب کاربران اینترنت به نحوی که برای نمونه گیری مناسب باشد وجود ندارد و به نظر نمی رسد که در آینده هم وجود داشته باشد. (البته باید توجه کنیم که درباره تلفن نیز با توجه به تلفن های همراه و تلفن های اینترنتی با تغییرات زیادی مواجه هستیم).

در مواجهه با این مشکلات استنباطی دو رهیافت کلی می‌توان ترسیم کرد. اولی رویکرد "شکل محور"[2] است. در این شیوه سعی محقق بر آن است که نمونه هایی منطبق بر شیوه هایی احتمالی نمونه گیری تهیه کند و بدین منظور از دیگر روش ها (همچون RDD) استفاده می‌کند. و هر جا که لازم باشد، برای افرادی از نمونه که دسترسی به اینترنت ندارند، این امکان را فراهم می‌نماید. نمونه این رهیافت در Knowledge Network در آمریکا و نیز در Center datas MESS در هلند دیده می‌شود. اگر چه در جاهای دیگری نیز تلاش‌های مشابهی در حال انجام است.

دومین رویکرد، روش "مدل محور" است که محقق نمونه را از افراد داوطلب شرکت در پیمایش تشکیل می‌دهد. اما پس از آن با استفاده از شیوه های وزن دهی و کنترل متغیرهای جمعیت شناختی به تصحیح خطاهای معرف نبودن نمونه می‌پردازد. (مقاله Disogra و Callegaro ) ونیزمقاله Toepole و Das و Van را در همین شماره مجله ببینید. )

بحث درباره راههای جایگزین استفاده از پیمایش های برخط به منظور ایجاد امکان استنباطهای صحیح وکلی درباره جامعه آماری هنوز وجود دارد. با توجه به تهدیدهای روبه افزایش درباره استفاده از روش شکل محور که از مسائلی همچون میزان بالاتر پاسخگویی پیمایش های چهره به چهره در مقایسه با این شیوه و نیز مسائل مربوط به پیمایش های تلفنی (افزایش تلفن های همراه، میزان رو به افزایش تلفن اینترنتی و کاهش میزان پاسخگویی ) ناشی میشود. به نظر می‌رسد که ‌باید توجه بیشتر به شیوه مدل محور[3] را پذیرفت. با این وجود برای تسهیل ارزیابی های دقیق علمی رویکردهای مختلف به طور جدی به شفافیت نیازمندیم. ادعاهای مالکیت (علمی) و عدم امکان تهیه روش هایی که در هر تحقیق به کار برده شود، مانـعی در برابر ارزیابی های صـحیح و آزاد این جایـگزین ها خواهد بود. که این مسئله نقصانی در حیطه مطالعه پیمایش ها در مدت زمان زیادی از حیات آن بوده است.

اکنون بیش از هر زمان دیگری ما بر این باوریم که به استانداردها و قوانین افشای علمی که در AAPOR ذکر شده است نیاز است که این گونه ارزیابی های علمی را تشویق کند. این مسئله تنها مربوط به پیمایش های برخط نیست و همه انواع جمع آوری داده را در برمی گیرد.

مقاله Toepoel و Das و Van Soet در این شماره از مجله به یکی از نگرانی های مربوط به پیمایش برخط می‌پردازد ـ میزانی که مدت زمان شرکت در پنل کیفیت مشارکت در پیمایش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. (نیز Callegaro وDisogra استانداردهایی را برای میزان پاسخگویی در پیمایش های برخط چه با نمونه داوطلبی و چه با نمونه احتمالی پیشنهاد کرده اند که کار آن ها می‌تواند تهیه استانداردهایی برای ارزیابی کیفیت پیمایش های برخط ـ لااقل درباره میزان پاسخگویی ـ را تسریع کند. ) آنچه به نظر می‌رسد این است که ظاهراً پیمایش های برخط نمی توانند پادزهر و راه حلی برای کاهش میزان پاسخگویی که تمامی روش های جمع آوری داده را تحت تأثیر قرار می‌دهد پیشنهاد کنند در واقع این روش نسبت به دیگر روش ها نقصان بیشتری دارند.

مسئله میزان پاسخگویی در همه انواع پیمایش های برخط، از نمونه های بر اساس لیست[4] گرفته تا نمونه های با روش احتمال[5] و نیز نمونه های با افراد داوطلب[6] را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر نمونه های با افراد داوطلب را در نظر بگیریم آنچه قبلاً از آن به عنوان تعداد بی شمار پاسخگویان مشتاق نام برده می‌شد، اتفاق نیفتاده است. در مقابل، وضعیت (لااقل در آمریکا) به گونه ای است که تعداد زیادی از پیمایش ها با مسئله کاهش مدام پاسخگویان مواجه هستند. که این به نوبه خود ضرورت توجه پررنگ‌تر به گزینشی شدن پاسخگویان در این پیمایش ها را به همراه می‌آورد. میزان پاسخگویان در پیمایش هایی با نمونه افراد داوطلب[7] حتی به میزان بسیار پائین و تک رقمی رسیده است. هم چنین میزان پاسخگویی انباشتی برای نمونه های احتمالی در پیمایش های برخط نیز پائین است اگر چه که در مرحله آخر سرعت تکمیل ممکن است بالا باشد. ( مقاله Callegaro وDisogra ونیز مقاله Malhotra وBailenson را در این شماره از مجله ببینید. )

میزان پایین پاسخگویی هشداری برای مشکلات احتمالی است، اما مسئله دشوار تعریف عدم پاسخ‌گویی سئوالات در پیمایش های برخط است که هنوز در ابتدای راه است. کار زیادی لازم است تا آثار گزینشی بودن نمونه ها و تعریف و میزان آن تخفیف داده شود.

در سال های اخیر پیمایش های برخط با روش های چند گانه[8] توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. اگر هدف این است که میزان پاسخگویی را به طور کلی افزایش دهیم، تحقیقات اخیر آن را تائید نمی کند. بدین معنا که اگر برای پاسخگویان امکان انتخاب روش را فراهم کنیم به نظر نمی رسد که میزان پاسخگویی به طور کلی افزایش یابد. اگر چه که این روش باعث افزایش میزان پاسخگویی به پیمایش در مقایسه با روش برخط به تنهایی[9] می‌شود.

به عبارت دیگر، اگر هدف محقق کاهش هزینه ها از طریق اضافه نمودن روش برخط به پیمایش از نوع دیگر باشد و نیز اگر هدف افزودن میزان پوشش افراد از طریق یک جایگزین به پیمایش از نوع برخط باشد، روش ترکیبی[10]می تواند این اهداف را تحقق بخشد. (مقالهRookey را در این شماره ببینید. ) اما در مقابل روش های ترکیبی نمی توانند راه حلی برای کاهش همیشگی میزان پاسخگویی باشند. با استفاده از روش های ترکیبی مطالعاتی دربارۀ مقایسۀ روش ها با یکدیگر و با روش پیمایش برخط انجام شده است. مقالۀ Heerweg وLooveldt در این شماره از مجله به مقایسۀ کیفیت پاسخ هایی که از پیمایش های برخط و دیگر روش ها (چهره به چهره و CATI وIVR) به دست می‌آیند پرداخته و نقاط ضعف و قوت داده های حاصل از پیمایش برخط را مطالعه کرده اند.

در پی تمرکز بر خطاهای اندازه گیری یا کیفیت داده ها، توجه تحقیقی قابل توجهی به مسئله طراحی ابزار پیمایش برخط انجام شده است. در واقع یکی از نقاط قوت و فواید روش برخط نوع طراحی آن است. وب به عنوان ابزاری برای پیمایش، نقاط قوت بسیاری دارد. (مقاله Malhotra وDelavande وRohwedder ونیز مقاله Galesic در این شماره از مجله چندین راه را که از طریق آنها آزمودن پیمایش های برخط ما را درباره مبناهای پاسخگویی مطلع می‌سازد مطرح کرده اند.

این تحقیق پیشنهاد می‌کند که در پیمایش برخط راههای جالب و جذاب زیادی برای افزایش کیفیت پرسش سؤالات و فرایند پاسخگویی و نتایج بدست آمده وجود دارد. در مواردی که چالش های معرف بودن در تحقیق کمتر وجود دارد، پیمایش های برخط امکانات زیادی برای پرسش سؤالات با راههای جدید فراهم می‌کند. طبیعت تصویری و تعاملی وب در کنار آسانی تصادفی سازی و کنترل ارائه محرک به این معناست که محققان خواهند توانست به شیوه کارآمدتری اطلاعات را از پاسخگویان به دست آورند. (مقالۀ Delevande وRohwedder وBailenson در این شماره از مجله نمونه ای از این امکانات جذاب است. )

تحقیقات برخط امید و انتظارات عده ای از محققان و نگرانی عده ای دیگر را زنده کرده است. بعضی ادعا می‌کنندکه پیمایش های برخط جایگزین دیگر روش های جمع آوری داده خواهند شد (بخصوص پیمایش های تلفنی). عده ای دیگر پیمایش های برخط را عاملی برای از بین رفتن و یا کاهش انسجام و نظام مندی پیمایش ها و یا حتی از بین رفتن کلی پیمایش ها می‌دانند.

هیچکدام از این دو حد غایی هنوز اتفاق نیفتاده اند. پیمایش های آنلاین همچون دیگر روش های جمع آوری داده نقاط قوت و ضعف خود را دارند. بیشتر تحقیقات در چندین سال گذشته بر تعریف و مشخص کردن این نقاط قوت و ضعف و نیز جستجوی راه حل هایی برای غلبه بر نقاط ضعف و بهره برداری از نقاط قوت متمرکز بوده است.

حوزه هایی از تحقیق وجود دارند که در سالهای نزدیک آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت. نخست همانطور که ذکر شد توجه بسیاری به چالش های استنباطی که همه ی روش های پیمایشی در جوامع رو به تغییر با آن مواجهند جلب شده است. نکته دیگر این که وب و فضای مجازی به خودی خود در حال تغییر است.

ما نیاز داریم که بسنجیم که این مسئله برای پیمایش های سنتی چه نتایجی خواهد داشت و چگونه ما می‌توانیم از تعامل روبه افزایش موجود در فضای وب برای بهینه کردن سنجس ها و تحقیقاتمان استفاده کنیم.

نکته دیگری که به این مسئله مربوط است حرکت روبه افزایش به سمت استفاده از ابزارهای متحرک متصل به شبکه های اینترنتی است. تمایز میان یک تلفن و یک جستجوگر اینترنتی به سرعت در حال ناپدید شدن است. تحقیقات بیشتری لازم است که در این زمینه انجام شود، نه فقط بر روی چالش هایی که این ابزار و وسایل برای طراحی ابزار پژوهشی به وجود می‌آورند بلکه برروی فرصتهایی که این وسایل جدید فراروی مسیر جمع آوری داده ها فراهم می‌کنند. فرصتهایی که بر خلاف روش های سنتی نه محدود به زمانند و نه مکان.

این امکان که عمل جمع آوری داده را به صورت روزانه انجام بدهیم، یا پیمایش ها را در پاسخ به آنچه پاسخگو انجام داده است هدایت کنیم و اموری مانند این ها چشم اندازی بسیار هیجان انگیز در مقابل تحقیقات با روش پیمایش برخط ترسیم کرده است.

مشخصات متن اصلی:

WEB SURVEY METHODS : INTRODUCTION

Mike P. Couper

Petter V.Miller

Public Opinion Quarterly. Vol. 72, No 5, 2008,pp.831-835


[1] Public opinion quarterly

[2] designe based

[3] model - based

[4]list-based

[5] probability-based

[6] volunteer panels

[7] opt-in

[8] Mixed-mode

[9] Web-only

[10] Mixed-mode


منبع: مرکز آموزش و پژوهش موسسه همشهری
میک کوپر و پیتر میلر
ترجمه زهره علی‌خانی

تبلیغات و انگاره مصرف

Posted: 10 Aug 2012 02:39 PM PDT

تبلیغات تجاری با هدف انتقال اطلاعات و تغییر در رفتار مخاطبان قصد دارد موجبات افزایش مصرف کالایی خاص را پدید آورد و یا باورهای مشخصی را درباره کالاها یا خدمات مرتبط با آن درجامعه رواج دهد. طبق آمارها سالانه بیش از 400 میلیارد دلار در بخش تبلیغات صرف می شود. در ایران نیز بازار تبلیغات تجاری از روند رو به رشدی حکایت می کند به طوری که حجم سرمایه در گردش این بخش تا 500 میلیارد تومان برآورد شده است. چنین آمارهایی بیانگر این موضوع است که صاحبان سرمایه و تولید کنندگان برای حذف نشدن در رقابت با سایر رقبا به ناچار از ابزارباید تبلیغ استفاده کنند. ساز و کار شرایط اجتماعی که منجر به تأثیرگذاری این صنعت در جامعه می شود پر اهمیت جلوه می کند؛ لذا در این نوشتار سعی شده تا به تبلیغات از منظر اجتماعی نگریسته و بستری که جامعه مدرن جهت انگاره سازی مصرف در اختیار صنعت تبلیغات قرار می دهد، تحلیل شود.

اهمیت فرهنگ در تفسیر تبلیغات

روانشناسی فرهنگی براین پیش فرض مبتنی است که تمام رفتارهای ما توجیه فرهنگی دارند و ما آنها را از میان گستره ای از امکانات موجود در حوزه فرهنگی مان برمی گزینیم. در معرض تبلیغات قرارگرفتن مصرف کنندگان را نباید تنها به عنوان محیطی آزمایشگاهی در نظر گرفت بلکه باید به آن به عنوان بخشی ازچشم انداز فرهنگی نظر انداخت. تبلیغات امروزه در بسیاری از جنبه های زندگی مردم وجود دارد و دیگر به بخشی طبیعی از زندگی اجتماعی تبدیل شده است. این عامل طبیعی از طرفی بازتاب دهنده بخشی از ارزشها و فعالیتهای ماست و از طرف دیگر در تفسیر تبلیغات عناصر دنیای اجتماعی که در آن محاط شده ایم را مورد استفاده قرار می دهیم. مخل دانستن عناصر فرهنگی در تفسیر تبلیغات زاییده این نظر است که قوه تشخیص و ترجیح ما ثابت یا پدیده ای حاصل از طبیعت نیست بلکه ما آنها را به صورت فرهنگی و در تعامل با دنیاهای اجتماعی مان می آموزیم.

تبلیغ صرفا نیرویی نیست که بر ما اعمال می شود، ما آن را فعالانه در زندگی اجتماعی مان به کار می بریم. از طرفی زندگی اجتماعی مستلزم در کنار دیگران زیستن است. ما در تفسیرهای خود از یک طرف به صورت منفرد ادراکات خود را دخالت می دهیم و از طرف دیگر تحت تأثیر همزیستی اجتماعی و در نتیجه مهم بودن دیگران، همواره در حال اصلاح تفسیر خود هستیم. مثال بارز این موضوع درخصوص تبلیغات، بخشهایی از گفت وگوها بین افراد است که در آن موضوع یا جنس تبلیغ شده در اولویت قرارمی گیرد.

معنای تبلیغ به محیط فرهنگی و ساختارهای اجتماعی که تبلیغ درآن شکل گرفته متکی است. درک ما از تبلیغات و مارکهای تجاری که در تبلیغات معرفی می شوند در پرتو شرایط اجتماعی شکل می گیرد که این ارتباطات در درون آن وجود دارد. در واقع موجودیت تبلیغات در عرصه اجتماعی تبلور می یابد و ثبات و ادامه حیات آنها وابسته به استفاده یا در اولویت بودن آنها است. به عبارت دیگر تبلیغات به عضوی از ساخت اجتماعی تبدیل شده و معنای آن در اجتماع مصرف کنندگان هستی می یابد. درواقع معنی اشارات ضمنی که در تبلیغات و مارکها نهفته است توسط اجتماع برساخته و به بخشی از بازی ارتباطی بیان هویت اجتماعی تبدیل می شود.

ما نکته مهم دیگری که به ذهن خطور می کند، مقوله چند معنایی و خوانش ارجح مخاطب است. اگر چندمعنایی را به عنوان توان بالقوه متن اجتماعی برای داشتن معانی متعدد ممکن درنظر بگیریم، تبلیغ نیز مانند هر پیام ارتباطی و به عنوان متنی اجتماعی می تواند چند معنایی باشد. این موضوع فضای تفسیری ایجاد می کند که مصرف کنندگان می توانند در آن به گونه ای خلاقانه با تبلیغ مواجه شوند. البته گاهی اوقات ابهام ناشی از پیچیدگی معنایی در تبلیغ شکلی راهبردی عمدی به خود می گیرد؛ بدین صورت که مخاطب با آن درگیری شخصی و درونی پیدا می کند ودر نتیجه تأثیرگذاری تبلیغات به احتمال زیاد بیشتر می شود؛ اما در نهایت این سوال پیش می آید که این اتفاقی بودن معنی آیا ابزار تبلیغات را به یک ابزار اتفاقی تبدیل نمی کند؟ در جواب باید گفت که خیر زیرا مبلغان در تبلیغات اثرگذار همواره سعی می کنند از طریق شناخت دقیق نوع معنی که گروه مشتریان مفروض ممکن است به تبلیغ نسبت دهند، دست به طراحی بزنند.

جامعه مدرن و پذیرش انگاره مصرف

انگاره به معنای تعریفی است از یک پدیده، یک مفهوم، یک حادثه یا یک مکان، اما چنین تعریفی جدای ابعاد فلسفی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی و دیوانسالارانه خود، موقعی به یک انگاره تبدیل می شود که به اجزای قابل لمس، به نمادهای آشکار برای مردم یا ترکیبی از این نماها تقلیل یابد. انگاره تعریفی است که در ذهن همچون تصویری گنگ یا روشن از یک پدیده یا مفهوم ایجاد شود. جهان امروز تحت تأثیر رسانه به جهان انگاره ها بدل گشته است. مردم جهان متأثر از رسانه ها تصاویری متفاوت از دنیای پیرامون خود دارند بدون آنکه به شکلی طبیعی تمام آنچه را که در رسانه ها می بینند و می شنوند تجربه کرده باشند. حجم عظیم اطلاعات رسانه ای از یک طرف و محدودیت زمان و امکان تجربه مستقیم جهان و در نتیجه لزوم استفاده از رسانه ها از طرف دیگر، مسیری هموار جهت انگاره سازی رسانه ای ایجاد کرده است. دکتر حمید مولانا معتقد است تصاویر انگاره ها با یکدیگر مرتبطند و تغییر در یک انگاره به تغییر در انگاره های دیگر می انجامد. حال با قبول این فرض و این که رسانه ها در هر لحظه مشغول انگاره سازی هستند و لذا موجب ایجاد یا تغییر انگاره ها می شوند، می توان گفت فرآیندی از انگاره سازی با هدایت رسانه ها همواره در حال شکل گیری و انجام است؛ نتیجه این که جهان امروز جهان انگاره هاست.

همانطور که در اهمیت فرهنگ در تفسیر تبلیغ گفته شد، تبلیغات در اجتماع است که معنی می یابد. معنی سازی تبلیغات در نهایت باید به رفتار منتهی شود تا هم در روابط متقابل اجتماعی به کار آید و هم صنعت تبلیغ به هدف خود نائل شود. در سنجش ها و در نتیجه آن در تبین های اجتماعی، همواره مشخصه های رفتار اجتماعی (رفتار بیانگرانه) مورد توجه قرارمی گیرد. رفتار مصرفی افراد از جمله رفتار بیانگرانه ای است که در تحلیل های جوامع مدرن اهمیت شایانی یافته است. در این جوامع هویت فرد نه با ویژگی های انتسابی بلکه با رفتارهای مصرفی شکل می گیرد. دیگر ساختار طبقاتی و شغلی برای شناسایی اجتماع پاسخگو نیست و مصرف به سنجه ای برای فهم جامعه مدرن تبدیل شده است. درواقع مفهوم طبقه که در تبیین های اجتماعی و به مدت طولانی استفاده می شد، دیگر سودمندی و کارایی خود را از دست داده و در عوض مفهوم مصرف به تدریج در حال جایگزین شدن است.

از سوی دیگر در روابط متقابل اجتماعی، افراد همواره در حال نمایش دادن هستند. در این نمایش آنچه که باز تابانده می شود، رفتارها و مناسک قراردادی پذیرفته شده گروهها و ساختارهایی است که فرد متعلق به آن است. در واقع آنچه که فرد در رفتار خود به شکلی بیانگرانه نشان می دهد، نمایش دهنده مناسکی اجتماعی است که وی تحت تأثیر عضویت در گروه یا ساخت اجتماعی آنها را پذیرفته و حال در روابط متقابل برای بیان عضویت خود در گروه و در نگاهی کلی تر ابراز هویت خویش آن را نمایش می دهد.

نمایشی که فرد در اجتماع بازی می کند پشت صحنه ای دارد؛ پشت صحنه ای مملو از انگاره ها، تصاویر و ادراکات مبهم و غیرمبهم ذهنی که هر یک به نوبه خود نقشی موثر در سیستم ادراکی و در نهایت در ساختار رفتاری ایفا می کند. درست در همین پشت صحنه است که انگاره سازی رسانه ای نقش خود را ایفا می کند؛ رسانه ها با ساخت و تغییر انگاره ها می توانند به رفتار (نمایش اجتماعی) فرد شکل داده و آن را هدایت کنند. فرد در برخورد و تفسیر دنیای بیرون و اجتماعی که در آن به سر می برد باید از تصاویر و انگاره های ذهن خود استفاده کند. انگاره هایی که رسانه به عنوان واسطه-البته نه واسطه ای بی غرض- برای او فراهم آورده و اینک نقش راهنمای ذهنی او را بازی می کند. نکته جالب این که افراد حتی در تفسیر عضویت خود در گروهها از تصاویر رسانه ای مدد می گیرند؛ این که رسانه چه تصویری از گروه به آنها می دهد در هویت یابی و تعیین جایگاه افراد در گروه موثر است.

حال برای فهم این موضوع که تبلیغات رسانه ای چگونه به انگاره سازی مصرف می انجامد باید نگاهی به جامعه مدرن امروز انداخت. مدرنیته برای فروش کالای انبوه خود دست به تبلیغ می زند؛ برای بقا در بازار رقابت به هر طریقی باید­­ مخاطب را به مصرف بیشتر ترغیب کرد. آنچه صنعت تبلیغات در ترفندهای خود بیشترین استفاده را از آن برده، قبولاندن این طرز تفکر است که مصرف فلان کالا موجب تمایز یافتگی است. جهت دست یافتن به تمایز یافتگی، تبلیغات با پیوند زدن فلان خودرو، لباس، نوشیدنی، لب تاب، تلفن همراه و ... را به عنوان یک مشخصه زندگی مدرن به افراد صاحب اعتبار و بهتر بگوییم ستاره ها، به مخاطب خود می قبولاند که مصرف این کالاها شما را هم ردیف فلان ستاره قرار می دهد. این هم ردیفی تا حدود زیادی پاسخگوی تمایل مصرف کننده به تمایزیافتگی اجتماعی است؛ در واقع رسانه با ساخت انگاره هویت تمایزده جدید و دگرگونی در تصویر طبقه به عنوان شاخصی جهت تعیین جایگاه فرد در اجتماع عمل می کند و انگاره مصرف را به عنوان فاکتور اصلی هویت مدرن در اذهان جاسازی می نماید. پس از تأثیرگذاری تبلیغ کالای تجاری و معرفی آن به عنوان یک نماد هویتی جدید، انگاره مصرف به عنوان یک واحد معنایی نقش خود را در پشت صحنه ایفا کرده و با تغییر شکل دیگر انگاره های ذهنی سبب شکل گیری نمایشی جدید از سوی کنشگران می شود؛ نمایشی که از طریق سرایت اجتماعی روز به روز فراگیر تر شده و بازیگران بیشتری را جذب خود می کند. در نتیجه صنعت تبلیغات روز به روز در دستیابی به هدف غایی خود که همان فروش کالا -به عنوان ابزاری برای ابراز هویت مصرفی جدید- است، موفق تر عمل می کند.


منبع: مرکز آموزش و پژوهش موسسه همشهری
عبدالرضا زندی

آخرین قیمت‌ها در بازارهای کامپیوتر و موبایل

Posted: 10 Aug 2012 02:39 PM PDT

اگرچه حدود یک سال است که بازار کالاهای مختلف از جمله کامپیوتر و تجیهزات دیجیتال، در معرض نوسانات شدید نرخ ارز و افت و خیز دائم قیمت‌ها بوده است، اما از حدود دو هفته گذشته (یعنی از زمان قطعیت خبر عدم ارائه ارز مسافری و اعلام تغییر نرخ ارز مرجع) و آغاز آهنگ صعودی قیمت‌ها، در بازار شاهد رشد بی‌سابقه قیمت‌ها هستیم.

افزایش قیمتی که با اعلام خبرهایی در مورد تک نرخی شدن ارز، حالا به اوج خود رسیده است. فعالان بازار کامپیوتر چنین ضرب آهنگ تند قیمتی را در بازار، طی سه تا چهار روز اخیر بی‌سابقه دانسته و اعلام کرده‌اند، تاکنون سابقه نداشته در یک برهه زمانی سه تا چهار روزه شاهد چنین رشد قیمتی در بازار باشیم.

به گفته آنها، میزان رشد قیمت‌ها طی چهار روز اخیر، در بازار کالاهای مختلف کامپیوتری و دیجیتالی در حدود 50 تا 250 هزار تومان بوده است.


در این گزارش ما قصد داریم به بررسی تاثیر نوسانات شدید نرخ دلار روی بازار کالاهای مختلفی چون لپ‌تاپ، گوشی موبایل و تبلت بپردازیم. پس اگر به این موضوعات علاقه‌مندید و همچنین دچار این سردرگمی شده‌اید که با توجه به شرایط موجود چه زمانی برای خرید اقدام کنید این گزارش را بخوانید:

گران قیمت‌ها گران‌تر شدند

براساس بررسی‌های انجام شده توسط «دنیای‌اقتصاد» و همچنین اعلام فعالان بازار، مشخص شده است که در بازار لپ‌تاپ با برندهای مختلف، میزان رشد قیمت‌ها طی روزهای اخیر در حدود 50 تا 250 هزار تومان بوده است. البته بیشترین رشد قیمت مربوط به لپ‌تاپ‌های برندهای گران قیمتی نظیر APPLE است.

به گفته فعالان بازار، اولین زمزمه‌های رشد قیمت لپ‌تاپ از روز هفتم مرداد ماه که نرخ دلار آزاد از رقم یک هزار و 920 تومان به یک هزار و 957 تومان صعود کرد آغاز شد و این روند با روند صعودی قیمت دلار در روزهای بعد تشدید شد که در روز سه‌شنبه 17 مردادماه این روند صعودی به اوج خود رسید.

به گفته رحمانی، یکی از فعالان بازار، از روز شنبه 14 مردادماه که نرخ دلار آزاد بالاتر رفت،قیمت‌ها در بازار لپ‌تاپ به شدت افزایش یافت و در روز سه‌شنبه 17 مرداد به اوج خود رسیدند.

به گفته این فعال بازار در روزهای اخیر میزان رشد قیمت لپ‌تاپ نسبت به هفته قبل در حدود 50 تا 250 هزار تومان بوده است. به‌عنوان مثال لپ‌تاپ MD101 که تا همین شنبه هفته گذشته قیمتی حدود دو میلیون و 450 هزار تومان داشت، اوایل هفته با نرخ دو میلیون و 500 تا دو میلیون و 550 هزار تومان و اکنون با نرخ دو میلیون و 650 هزار تومان به فروش می‌رسد. یکی دیگر از کسبه بازار هم با اعلام این خبر که قیمت‌ها در بازار لحظه‌ای اعلام می‌شود گفت: در حال حاضر به دلیل نوسانات نرخ ارز قیمت‌ها روزانه یا حتی چند ساعت یکبار اعلام نمی‌شوند و اعلام قیمت لحظه‌ای شده است. جالب اینجا است که کنترل لحظه‌ای قیمت ارز تنها به این علت است که اگر قیمت دلار آزاد افزایش یافته باشد، فروشندگان قیمت‌ها را افزایش دهند، چرا که در صورت کاهش قیمت دلار آزاد فروشندگان تغییری در نرخ‌های خود اعمال نمی‌کنند.

کاهش تقاضای تبلت

در بازار تبلت هم مانند سایر کالاها شاهد تغییرات شدید قیمتی بوده‌ایم که مشخصا بیشترین تغییرات قیمت در حوزه تبلت‌های گران قیمت بازار مانند IPAD و GALAXY بوده است.

به گفته فعالان بازار، رشد قیمت‌ها در حدی بوده است که باعث ریزش شدید تقاضا شده است.

فعالان بازار میزان تغییرات قیمت را در مورد تبلت‌های گران قیمت بازار طی سه تا چهار روز اخیر در حدود 100 تا 130 هزار تومان و در مورد تبلت‌های ارزان در حدود 50 هزار تومان اعلام کردند. به عنوان مثال قیمت IPAD NEW 64GB، اوایل هفته در حدود یک میلیون و 600 هزار تومان و در زمان حال در حدود یک میلیون و 750 هزار تومان است. قیمت نمونه 32 گیگابایتی این تبلت هم اوایل هفته جاری یک میلیون و 480 هزار تومان و در حال حاضر یک میلیون و 620 تا یک میلیون و 640 هزار تومان است. قیمت IPAD NEW 16GB هم، اوایل هفته جاری یک میلیون و 280 هزار تومان و در حال حاضر یک میلیون و 450 هزار تومان است. IPAD II هم در ظرفیت‌های مختلف و همچنین تبلت‌های سامسونگ نیز با افزایش 100 تا 130 هزار تومانی قیمت مواجه شده‌اند.

بازار گوشی در نوسان

بازار گوشی موبایل بیش از کالاهای تحت تاثیر رشد قیمت‌ها از لحاظ کاهش تقاضا مواجه شده است.البته برخی از گوشی ها مانند IPHONE 4S همچنان متقاضی دارند. این را هم بگوییم که گوشی‌های IPHONE 4 در بازار به شدت کمیاب شده‌اند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده قیمت گوشی IPHONE 4S با ظرفیت 16 گیگابایت که در ردیف پرفروش‌های بازار است نسبت به اوایل هفته جاری در حدود 120 تا 140 هزار تومان افزایش یافته است. قیمت گوشی‌های گران قیمت با برندهایی نظیر نوکیا، سونی‌اریکسون، سامسونگ و... هم همپای نوسانات نرخ ارز، نسبت به اوایل هفته در حدود 10 تا 15 درصد افزایش یافته است.

خریداران و فروشندگان در دوراهی

در شرایط خاص که بازار در معرض اتفاقاتی چون کاهش موجودی، رشد قیمت‌ها و... قرار می‌گیرد، دو گروه خریدار و فروشنده دچار این سردرگمی می‌شوند که آیا حقیقتا بهترین تصمیمی که می‌شود در رابطه با خرید و فروش کالا در چنین موقعیتی گرفت، چیست؟
این سرگردانی با انتشار برخی از شایعات و همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های غلط یا درستی که کارشناسان و فعالان بازار در رابطه با وضعیت بازار و روند قیمت‌ها در آینده ارائه می‌کنند هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط «دنیای اقتصاد» طی سه تا چهار روز اخیر، با توجه به شرایط خاص بازار و رشد نرخ دلار آزاد، گروهی از فروشندگان از فروش کالاهای خود سر باز زده و حتی حاضر نیستند این کالاها را با نرخ روز دلار آزاد به فروش برسانند. همچنین خریداران دچار این سردرگمی شده‌اند که اکنون برای خرید کالای مورد نظر اقدام کنند یا منتظر کاهش نرخ دلار آزاد و متعادل شدن قیمت‌ها باشند، البته این انتظار نیز می‌رود که در روزهای آینده در بازار کامپیوتر شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها باشیم. به همین دلیل خریداران در دوراهی خرید یا انتظار برای خرید مانده‌اند و نمی‌دانند کدام راه را انتخاب کنند.کارشناسان می‌گویند، در صورت تک نرخی شدن نرخ ارز قیمت‌ها در بازار کاهش می‌یابند، اما نه در حد مورد انتظار. گروه دیگری هم هستند که عقیده دارند حتی در صورت کاهش نرخ دلار آزاد یا تک نرخی شدن ارز وضعیت بازار بد و بدتر می‌شود. اما صحت هیچ‌کدام از این پیشگویی‌ها مشخص نیست. پس ناچاریم منتظر باشیم.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
مریم عسگری

چند توصیه برای اطمینان از صحت خبر

Posted: 10 Aug 2012 02:39 PM PDT

شبکه بین المللی روزنامه نگاران - وظیفه روزنامه نگار یافتن خبر، اطمینان از صحت آن، تبدیل آن به گزارش و انتشار آن است.

به نظر می رسد انجام این کار آسان باشد، اما این گونه نیست. بی دقتی در تهیه خبر و سستی در ابراز اطمینان از صحت آن می تواند عواقبی را به همراه داشته باشد.

اطمینان از صحت خبر مهم ترین اصلی است که روزنامه نگاری را از شایعه پراکنی متمایز می کند.

برای اطمینان از صحت خبر و این که این کار را به خوبی انجام داده اید، این سه توصیه را به کار بگیرید.

آیا خود شما مانع از اطمینان از صحت خبر هستید؟

گاهی خود روزنامه نگار مانع اصلی بر سر راه اطمینان از صحت خبر است. ممکن است روزنامه نگار ذینفع باشد یا پیش داوری خاصی نسبت به موضوع داشته باشد. روزنامه نگار ممکن است بررسی موضوع را در حالی شروع کند که پیش از آغاز کار، نتیجه خاصی را در ذهن خود پرورانده است. روزنامه نگار ممکن است پیش از شروع کار، خط اصلی گزارش را تعیین کرده باشد و بخواهد بر اساس آن به واقعیت ها پی ببرد. چنین شرایطی منجر به پیشداوری می شود و بی طرفی روزنامه نگار را نقض می کند. هیچ گاه نباید گذاشت که کارمان تحت تاثیرعلاقمندی هایمان قرار بگیرد.

اصل را بر دو مبنع معتبر بگذارید

بیشتر سازمان های خبری از این اصل پیروی می کنند که برای اطمینان از صحت یک خبر، برخورداری از دو منبع معتبر کافی است. بهتر است که هنگام بررسی این موضوع، گزارش های منتشر شده به وسیله خبرگزاری ها را به عنوان یک منبع در نظر بگیریم و سپس به سراغ یافتن یک منبع معتبر دیگر برویم که حاضر باشد به طور رسمی اطلاعات مورد نظر را تایید کند. البته گاهی افراد به خاطر نگرانی های امنیتی یا دیگر مسائل نمی خواهند اسمشان منتشر شود و شما مجبورید بدون ذکر نام خبر را منتشر کنید. در این صورت از اعتبار منبع مورد نظر 100% اطمینان حاصل کنید.

مراقب اخبار خبرگزاری ها باشید، ممکن است درست نباشد

بعضی از سازمان های رسانه ای به کپی برداری از اخبار خبرگزاری ها بسنده می کنند. این کار از نظر حرفه ای غلط نیست اما در مواردی پیش آمده که خبرگزاری ها یک خبر غلط را از روی دست هم کپی کرده اند. خود را هیچ وقت در وضعی قرار ندهید که به خاطر کپی بدون بررسی اخبار خبرگزاری ها مجبور از عذرخواهی از مخاطبانتان شوید. چنین وضعی به اعتبار سازمان رسانه ای شما نزد مخاطبان آسیب خواهد زد.

این مطلب پیش از این در سایت Media Helping Media منتشر شده بود که پس از کسب اجازه خلاصه ای از آن به فارسی ترجمه شد.

«ویکی‌لیکس» از کار افتاد

Posted: 10 Aug 2012 02:11 PM PDT

سایت ویکی‌لیکس که از جزئیات یکی از طرح‌های جاسوسی آمریکا از شهروندان پرده برداشته بود، مورد حمله قرار گرفت و از کار افتاد.

شبکه خبری راشاتودی در گزارشی خبر داد سایت ویکی‌لیکس که به خاطر منتشر کردن ایمیل‌هایی درباره جزئیات یک طرح جاسوسی از شهروندان آمریکا مورد توجه عموم مردم قرار گرفته بود، با «حملات توزیع‌شده محروم‌سازی از سرویس» از کار افتاد.

سایت ویکی‌لیکس ایمیل‌های هک‌شده گروه «انانیموس» ( به معنی بی‌نام) از شرکت پیش‌بینی‌های راهبردی آمریکا را منتشر کرده بود.

ایمیل‌های هک‌شده گروه «انانیموس» نشان می‌دهد مقامات اطلاعاتی اسبق آمریکا یک سامانه پایش طراحی کرده‌اند که از فناوری‌های بازشناسی چهره فعلی بسیار دقیق‌تر است ـ آنها این سامانه را در سرتاسر آمریکا و زیر دیش‌های اکثر مردم آمریکا نصب کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، ایمیل‌های هک شده شرکت «پیش‌بینی استراتژیک» نشان می‌دهد اطلاعات جمع‌آوری شده از شهرهای بزرگ و نقاط برجسته سرتاسر آمریکا هر چند ثانیه به صورت دیجیتالی ثبت می‌شوند و سپس به صورت رمز درآمده و فوراً به یک پایگاه داده مرکزی در نقطه‌ای افشا نشده ارسال می‌شوند تا با اطلاعات دیگر ترکیب شوند.

این اقدامات بخشی از برنامه‌ای موسوم به «ترپ‌وایر» است که بر اساس طرح‌های شرکت «آرباکساس» ایجاد شده است ـ شرکت آرباکساس نام شرکتی در شمال ایالت ویرجینیا آمریکا است که پرسنل آن را برگزیدگان جامعه اطلاعاتی آمریکا تشکیل می‌دهند.

با آنکه قرار نیست مردم از جزئیات «ترپ‌وایر» و شرکت آرباکساس اطلاعی داشته باشند، ایمیل‌هایی که گروه انانیموس سال گذشته از سازمان اطلاعاتی پیش‌بینی‌های راهبردی هک کرد باعث شد مردم آمریکا تا حدی امکان داشته باشند از جزئیات فعالیت‌های اینچنینی آگاهی داشته باشند.

فعالانی که با گروه انانیموس ارتباط دارند در سال 2011 توانستند 5 میلیون ایمیل مربوط به این نهاد امنیتی را بربایند که سایت ویکی‌لیکس بعضی از این ایمیل‌ها را در اوائل سال جاری منتشر کرد ـ از میان این ایمیل‌ها بعضی از آنها مربوط به اجرای برنامه «ترپ‌وایر» در اماکن عمومی سرتاسر آمریکا بود که بعد از آنکه «جاستین فرگوسن» (از محققان حوزه‌های امنیتی) در هفته جاری درباره آن صحبت کرد، به موضوعی داغ در بحث‌های اینترنتی تبدیل شد.

به گزارش راشاتودی، پس از اینکه احساس شد این موضوع موفق شده است نظر عمومی مردم را جلب کرده و شمار بیشتری از کابران اینترنت را به دستیابی به این ایمیل‌ها علاقه‌مند کند، سایت ویکی‌لیکس مورد «حملات توزیع‌شده محروم‌سازی از سرویس» (DDos) قرار گرفت تا از تعداد کاربرانی که می‌توانند این ایمیل‌ها را ببینند، کاسته شود.

حمله توزیع‌شده محروم‌سازی از سرویس (Distributed Denial of Service) روشی از حمله‌ است که در آن حمله‌کننده با تعداد زیادی از کامپیوترها و شبکه‌هایی که در اختیار دارد، یک پایگاه اینترنتی را مورد حمله قرار می‌دهد. در این روش تمام رایانه‌ها یکی از روش‌های متعدد حمله را همزمان با هم انجام می‌دهند که ممکن است در برخی موارد خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد.

یکی از مسئولان سایت ویکی‌لیکس در توئیتر نوشت که این حمله‌ها احتمالاً به این خاطر انجام شده‌اند که سایت ویکی‌لیکس قرار بود ایمیل‌های جدیدی از شرکت «پیش‌بینی‌های راهبردی» را افشا کند.

راشاتودی تأکید می‌کند مدارک و اسنادی که سایت ویکی‌لیکس درباره این طرح جاسوسی منتشر کرده است دائماً به خاطر شدت گرفتن دامنه این حملات از دسترس خارج می‌شوند.

یک فعالان استرالیایی به نام «آشر ولف» نیز گفت که «حملات توزیع‌شده محروم‌سازی از سرویس» که روانه ویکی‌لیکس شده‌اند ترافیک این سایت را تا 40 گیگیابایت در هر ثانیه بالا برده است.

تولید تی‌شرت الکترونیکی که توییت‌های دریافتی را نشان می‌دهد

Posted: 10 Aug 2012 02:10 PM PDT

شرکت کیوت‌سیرکت (CuteCircuit) نوعی تی‌شرت الکترونیکی به نام tshirtOS تولید کرده که از قابلیت برنامه‌ریزی شدن برخوردار است.

به گزارش ایتنا به نقل از سیریانیوز، tshirtOS دارای یک صفحه نمایش LED، دوربین، میکروفون، بلندگو و شتاب‌سنج است و می‌توان آن را به وسیله تلفن همراه کنترل کرد.

این تی‌شرت قادر است توییت‌های دریافتی کاربر را نمایش دهد و موسیقی و حتی فایل‌های ویدئویی را پخش کند.

tshirtOS که مجهز به دوربین است، می‌تواند پس از عکاسی، تصاویر را به سایت اینستاگرام ارسال نماید.

شرکت کیوت‌سیرکت اعلام کرده این تی‌شرت فعلاً در حد یک محصول آزمایشی است و اگر مورد قبول کاربران قرار بگیرد، آن را به صورت انبوه تولید و روانه بازار خواهد کرد.

ناسا هم هنوز از ویندوز اکس.پی استفاده می‌کند

Posted: 10 Aug 2012 02:05 PM PDT

خبر آنلاین - اشتباه نکنید اینجا کنفرانس خبری مایکروسافت نیست! بلکه این تصویر اتاق مطبوعاتی دانشمندان ناسا را در لحظه فرود آمدن کنجکاوی بر سطح مریخ نشان می دهد!

پس از فرود تاریخی مریخ نورد کنجکاوی، تصاویر خوشحالی دانشمندان ناسا درست لحظاتی قبل از قرار گرفتن پشت میزها و پاسخگویی به خبرگزاری ها، روی ویندوز ایکس پی مایکروسافت تاکید جالبی کرد!

در یک نوار ویدوئویی ضبط شده توسط وبلاگ نویس Boing Boing، زینی جاردین، صبح روز دوشنبه در بک گراند لحظات خوشحالی دانشمندان ناسا که به همدیگر این فرود تاریخی را تبریک می گفتند، تصویر درخشانی از بالاآمدن ویندوز XP مایکروسافت دیده می شد! این تصویر نشان می دهد که ناسا هم درست مثل بقیه، هنوز از سیستم عامل مایکروسافت که محصول یک دهه پیش است استفاده می کند.

جاردین در وبلاگ خود نوشته بود: اگر چه این تصویر پشت دانشمندان ناسا به وضوح دیده می شود، اما مطمئن باشید که این فیلم مربوط به یکی از کنفرانس های خبری مایکروسافت نیست.

البته یک چیز معلوم است و آن هم اینکه کنجکاوی، ویندوز ایکس پی ندارد. در واقع این مریخ نورد با VxWorks، ساخت کمپانی Wind River که سیستم عاملی بلادرنگ (real-time) و بسیار سبک است کار می کند.

یکی از مدیران برنامه ریزی و امور اجرایی آزمایشگاه Jet Propulsion ناسا، در این باره گفته است: در مریخ نورد کنجکاوی از ویندوز ایکس پی استفاده نمی کنیم، چرا که سیستم های اصلی ما مبتنی بر سیستم عامل نیستند.

به هر حال این خیلی هم تعجب آور نیست که سازمان بزرگی همچون ناسا هنوز برای اجرای صفحه نمایشش در اتاق مطبوعاتی خود، از برخی تکنولوژی های قدیمی استفاده می کند. این آژانس فضایی مدتی است که با قطع بودجه مواجه شده تا جایی که آخرین مین فریمش را فوریه گذشته آن پلاگد کرده است.

تایید ناخواسته ناسا روی ویندوز ایکس پی ، کافی بود تا با طعنه و کنایه های فراوانی مانند این روبرو شود که : ناسای عزیز، فرود بر مارس کار خوبی بود،اما شاید الان بهتر باشد که ویندوز ایکس‌پی‌تان را بردارید؟

ما فکر می کنیم که ناسا معنی این جمله را می فهمد. اگر فرود ماشین اکتشافی که با یک تن انرژی هسته ای کار می کند آن هم 352 میلیون مایل دورتر از زمین برای ارتقای یک سیستم عامل کافی نباشد، پس ناسا دیگر منتظر چیست؟

مایکروسافت تنها تا آپریل 2014 برای کابرانی که به ویندوز ایکس پی عادت کرده اند خدمات ارائه خواهد کرد!

Wired / ماندانا سجادی

نیویورک‌تایمز یکی از وب‌سایت‌هایش را می‌فروشد

Posted: 10 Aug 2012 02:05 PM PDT

نیویورک تایمز اعلام کرده است که یکی از سایت‌هایش را به بهای 270 میلیون دلار خواهد فروخت.

به گزارش ایسنا، شرکت نیویورک تایمز قصد دارد تا سایت About.com که اخیرا مشکلات زیادی داشته است را بفروشد.

یک منبع آگاه اعلام کرده است این سایت که حاوی اطلاعات پایه در خصوص موضوعات مختلف است به شرکت Answer.com فروخته می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، به این دلیل که هنوز این قرارداد نهایی نشده است این منبع آگاه اجازه ندارد تا به طور رسمی خبر را اعلام کند و به همین دلیل خواستار آن شده است تا نامی از وی برده نشود.

شرکت نیویورک تایمز مذاکره در این خصوص را تائید کرده اما در خصوص توافق نهایی اظهار نظری نکرده است. مشکلات به وجود آمده برای سایت About.com باعث شد تا شرکت تایمز در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به رغم افزایش درآمدش، زیان کند.

نیویورک تایمز سایت About.com را در سال 2005 به قیمت 410 میلیون دلار خریداری کرد اما این سایت به دلیل عملکرد بسیار خوب گوگل در بخش موتورهای جستجویش در سال گذشته زیان زیادی را متحمل شد.

رابطه معکوس تعداد کاربران با سهام فیس‌بوک

Posted: 10 Aug 2012 02:05 PM PDT

سهام شبکه اجتماعی فیس‌بوک که برای اولین بار با قیمت 38 دلار در "نزدک" عرضه شد، طی هفته اخیر به 21 دلار 81 سنت رسید که سقوط 5.8 درصدی این سهام را نشان می‌داد و سهامداران این شبکه اجتماعی را وادار کرد که از کاهش ارزش سهام خود تا به این حد، بهراسند.

به گزارش ایسنا، شاید در باور سهامداران نمی‌گنجید که به فاصله چند روز مجبور شوند سهام خود را با قیمت 19 دلار و 91 سنت در هر سهم یعنی پائین‌ترین قیمت از زمان عرضه این سهام، معامله کنند.

کاهش ارزش سهام فیس‌بوک پس از انتشار گزارش مالی سه ماهه دوم سال جاری میلادی که سرعت این نزول را نشان می دهد، سهامداران این شرکت را نگران کرده است. با احتساب این کاهش می‌توان گفت سهام فیس بوک از بدو ورود به بورس در ۱۷ می‌ تاکنون حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است.

کاهش ارزش سهام فیس بوک در این مدت باعث شده این شبکه اجتماعی در مجموع ۳۴ میلیارد دلار از ارزش سهام خود را از دست بدهد.

ناتوانی فیس بوک در پیدا کردن راهی برای افزایش درآمدهای تبلیغاتی خود، مهم‌ترین دلیل کاهش ارزش سهام این شرکت در بورس بوده است.

فیس‌بوک نزدیک به یک میلیارد کاربر دارد، اما ظاهراً هنوز نتوانسته راهکار مناسبی برای استفاده از این بازار تبلیغاتی بالقوه برای خود بیابد.

براساس آمارهای منتشر شده تاکنون هیچ شرکتی در حوزه آی تی شاهد چنین نوسانی نبوده است و بیشترین مبلغی که در این حوزه متضرر شده‌اند 16 میلیارد دلار بوده است. اما فیس بوک در عرض چند ماه حدود 34 میلیارد از ارزش سهام خود را از دست داده است.

با توجه به مطالب ذکر شده، گویا ارزش سهام فیس‌بوک با تعداد کاربرانش رابطه معکوس دارد. طبق آخرین آماری که از وضعیت کاربران فیس بوک در ژوئن 2012 منتشر شد، تعداد کاربران فیس‌بوک 955 میلیون است و 29 درصد رشد نسبت به سال گذشته خود داشته است.

البته شبکه اجتماعی فیس‌بوک در گزارشی اعلام کرد که 8.7 درصد یا 83 میلیون و 90 هزار حساب کاربری غیرواقعی در میان مجموع حساب‌های کاربری این شبکه اجتماعی وجود دارد که در مقایسه با برآورد پنج تا شش درصدی پیشین این شرکت افزایش زیادی نشان می‌دهد و در این میان 4.8 درصد حساب‌هایی وجود دارد که صاحبان آن‌ها، حساب کابری دیگری هم دارند.

با یک نگاه تحلیلی به روند افزایش صعودی کاربران فیس‌بوکی، پیدا کردن راهی برای تبلیغات و درآمدزایی نباید کار چندان دشواری به نظر بیاید. چرا که صاحبان فیس‌بوک بازار بالقوه‌ای را در دست دارند که توانایی درآمد زایی فراوانی را در خود جای داده است اما این بازار بالقوه به جای اینکه مورد استفاده قرار بگیرد در حال حاضر عاملی برای کاهش ارزش سهام این شبکه اجتماعی به حساب می آید.

قطعی چند ساعتی ویکی‌پدیا در سرتاسر جهان

Posted: 10 Aug 2012 02:05 PM PDT

دسترسی به وب‌سایت ویکی‌پدیا روز گذشته برای چندین ساعت غیر ممکن شد زیرا فردی به صورت تصادفی کابل‌های اتصال سرور این سایت را در فلوریدا قطع کرده‌بود.

به گزارش همشهری آنلاین، این دانش‌نامه آنلاین بعد‌از ظهر روز دوشنبه برای دو ساعت غیرفعال بود زیرا در مرکز داده‌های جهانی آن در تامپا، فلوریدا نقصی رخ داده بود. این وب‌سایت پس از دوساعت دوباره به صورت آنلاین درآمد.

سخنگوی این دانش‌نامه اعلام کرد هیچ تعمدی در قطع شدن کابل‌های سرور ویکی‌پدیا در کار نبوده‌است. به گفته وی دو کابل در منطقه‌ای میان تامپا و ویرجینیا قطع شدند و همین عامل از کار‌افتادن دوساعته این وب‌سایت در سرتاسر جهان شد و پس از دو ساعت نیز دسترسی به این دانش‌نامه از تمامی نقاط جهان امکان‌پذیر نبود.

آخرین باری که ویکی‌پدیا غیر قابل دسترسی شد، این‌کار به صورت تعمدی و توسط جیمی ولز،‌بنیانگذار این دانش‌نامه در اعتراض به قوانین محدود کننده آزادی اینترنت در آمریکا انجام گرفت.

این رویداد مشابه رویداد سال گذشته در گرجستان است، زمانی که زن 75 ساله گرجستانی به صورت غیرعمدی کابل زیرزمینی اینترنت را قطع کرد و دسترسی به اینترنت را برای تمامی همسایگان ارمنستان از جمله بخشهای بزرگی از گرجستان و بخشهایی از آذربایجان غیر‌ممکن ساخت.

راه‌اندازی نخستین موزه مطبوعات کشور در تبریز

Posted: 10 Aug 2012 02:05 PM PDT

رئیس شورای ثبت آثار فرهنگی و تاریخی استان آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از راه‌اندازی نخستین موزه مطبوعات کشور در خانه حریری یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی شهر تبریز خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، تراب محمدی صبح امروز در بازدید از مرمت خانه حریری تبریز که به همراه مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و رئیس انجمن صنفی‌روزنامه‌نگاران آذربایجان شرقی صورت گرفت، اظهار کرد: خانه حریری تبریز محلی است که پس از اتمام عملیات مرمتی بخشی از آن به موزه مطبوعات تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای مراحل پایانی عملیات مرمت این بنا افزود: مرمت خانه حریری تبریز بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار سال 91 و قدردانی از تلاش اصحاب رسانه، از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به جامعه مطبوعاتی آذربایجان‌شرقی هدیه می‌شود.

محمدی با اشاره به زیبایی‌ها و موقعیت ممتاز این خانه خاطرنشان کرد: تعداد زیاد نقاشی‌های دیواری، تنوع طرح و نقش و رنگ و موضوعات جالب توجه عصر قاجار و وجود سبک نگارگری دوره قاجار تبریز خانه حریری را در میان خانه‌های تاریخی آذربایجان‌شرقی و حتی کشور دارای جایگاه ویژه کرده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته روی این بنا تصریح کرد: عملیات استحکام بخشی، ایزوگام سقف، مرمت بخش‌های الحاقی و نیز مرمت نقاشی‌ها و نگارگری‌های دیواره‌های این خانه توسط متخصصان انجام گرفته است.

محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون عملیات کف‌سازی و ادامه مرمت نقاشی‌ها در حال انجام است، تصریح کرد: پس از پایان مرمت خانه حریری، این بنا با تجهیز و انتقال اسناد به موزه مطبوعات و بخشی دیگر از آن به دلیل گسترده بودن فضا و وجود نقاشی‌ها و نگارگری‌های منحصر بفرد حیاط اندرونی به موزه نقاشی و نگارگری مبدل می‌شود.

خبرنگاران تصویرگر زمان خویش هستند

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت روز خبرنگار، بسیاری از موفقیت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی را مدیون اصحاب رسانه و همکاری و دقت به موقع آنها دانست.

محمدی خبرنگاران را وجدان بیدار جهان و تصویرگر زمان خویش خواند و گفت: خبرنگاران با حضور در جامعه و حساسیت‌ها و رسالت خود می‌توانند بهترین همیار در حفاظت از میراث فرهنگی، آثار تاریخی، میراث معنوی و گسترش و توسعه صنایع دستی باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نقش اصحاب رسانه در جلوگیری از تخریب‌ها و اتفاقات ناگوار حوزه میراث فرهنگی و تاریخی استان را کلیدی و موثر خواند و گفت: راه‌اندازی نخستین موزه مطبوعات کشور در تبریز به عنوان شهر اولین‌ها، هدیه‌ای به منظور سپاس و قدردانی از فعالان عرصه خبر و اطلاع رسانی آذربایجان‌شرقی است.

وحید زینالی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی نیز در این بازدید ضمن اشاره به گذشته پرافتخار مطبوعات در این خطه افزود: هم‌اکنون بسیاری از اسناد و روزنامه‌های سده گذشته به ویژه در عصر مشروطه در زیرزمین‌های نهادها و اشخاص مختلف خاک می‌خورد.

وی یادآور شد: قطعا جمع‌آوری مطبوعات یک و نیم قرن گذشته کشور و آذربایجان در چنین موزه‌ای ضمن حفظ و نگهداری این اسناد مکتوب برای آیندگان، محل مناسبی برای انجام تحقیقات و پروژه‌های مختلف در خصوص تاریخ مطبوعات خواهد بود.

زینالی در ادامه از خدمات و احساس مسئولیت مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در رابطه با راه‌اندازی موزه مطبوعات برای حفظ پیشینه تاریخی و مطبوعات استان و ارتقای جایگاه شهر اولین‌ها و روزنامه‌نگاران این شهر تقدیر کرد و گفت: ایجاد نخستین موزه مطبوعات ایران در تبریز در روز خبرنگار هدیه‌ای ارزشمند برای اصحاب رسانه استان آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.

خانه حریری که در خیابان تربیت تبریز واقع شده، به شماره 2242 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و با 70 درصد پیشرفت فیزیکی، آخرین ماه‌های عملیات مرمتی خود را سپری می‌کند.

تیراژ روزانه مطبوعات ایران به زحمت به بیش از دو میلیون نسخه می‌رسد

Posted: 10 Aug 2012 01:57 PM PDT

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد گفت: در حوزه تیراژ روزنامه باید روزانه بیش از ۷ میلیون تیراژ داشته باشیم در حالی که آمار واقعی تیراژ روزانه به زحمت به بیش از ۲ میلیون نسخه می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سرای روزنامه نگاران ایران پدارم پاک‌آیین گفت: از لحاظ تعداد عناوین و آمار کمی مطبوعات، ما از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم. البته این آمار علاوه بر این‌ که می‌تواند ظرفیتی برای رقابتی‌تر شدن فضای رسانه‌یی باشد اما نباید مجزا از شاخص‌های دیگری مانند تیراژ سرانه سنجیده شود.

وی ادامه داد: ما با داشتن 5086 مجوز رسانه و 3267 نشریه در حال انتشار، آمار بالایی داریم اما از لحاظ تیراژ سرانه با وضعیت مطلوب فاصله داریم چرا که حداقل در حوزه تیراژ روزنامه باید روزانه بیش از هفت میلیون تیراژ داشته باشیم در حالی که آمار واقعی تیراژ روزانه به زحمت به بیش از دو میلیون نسخه می‌رسد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌‌های داخلی وزارت ارشاد مهم‌ترین علت پایین بودن آمار تیراژ مطبوعات را نبود نگاه جامع اقتصادی به فعالیت رسانه‌یی و عدم رویکرد علمی به بازار رسانه دانست و افزود: اگر یک نگاه تخصصی و علمی درباره رسانه داشته باشیم و قبل از راه‌اندازی یک روزنامه ظرفیت‌های مخاطب‌سازی و توزیع را محاسبه کنیم، قطعا مخاطب‌سازی بیشتری خواهیم داشت و در نتیجه این نگاه به تیراژ سرانه بیشتری منتهی خواهد شد.

مقاومت آمریکا در برابر واگذاری کنترل اینترنت به سازمان ملل

Posted: 10 Aug 2012 01:57 PM PDT

مقامات آمریکایی می گویند در برابر تلاش های به عمل آمده برای انتقال کنترل اینترنت به سازمان ملل متحد به شدت مقاومت خواهند کرد.

به گزارش فارس به نقل از یونایتدپرس، در حال حاضر سیستم اسامی دامنه و همین طور زیرساخت های فنی اینترنتی در کنترل چند سازمان غیرانتفاعی است که همگی آنها آمریکایی بوده و به طور جداگانه فعالیت می کنند، هر چند تمام این شرکت ها تحت کنترل دولت آمریکا و وزارت بازرگانی این کشور هستند.

بیش از یک دهه است که کشورهای دیگر جهان و به خصوص کشورهای در حال توسعه به دنبال مشارکت در مدیریت اینترنت از طریق سازمان ملل متحد هستند، اما آمریکا در برابر این تصمیم مقاومت می کند.

تری کرامر سفیر آمریکا در کنفرانس آتی اتحادیه بین المللی مخابرات که قرار است در دسامبر آینده در دوبی برگزار شود اعلام کرده که آمریکا نگران است که پیشنهادات برخی دولت های دیگر به مشکلاتی در حوزه رگولاتوری منجر شده و دامنه این مشکلات به بخش مخابرات بین المللی و حتی بخش اینترنت کشیده شود.

وی افزوده که نهادهای مسئول فعلی عملکرد قابل قبولی در زمینه مدیریت اینترنت داشته اند و سلامت و رشد آن به نفع همه کاربران را تضمین می کنند. این در حالی است که کشورهای در حال توسعه معتقدند آمریکا از اینترنت به عنوان ابزاری برای کنترل افکار عمومی و تحت فشار قراردادن کشورهای مخالف با سیاست های خود و جاسوسی از آنها سوءاستفاده می کند.

البته هرگونه تصمیم گیری در مورد تغییر در نحوه مدیریت اینترنت باید به صورت دسته جمعی انجام شود و فعلا در این مورد اجماعی وجود ندارد.

تصمیم به احداث دانشکده خبر در بروجرد

Posted: 10 Aug 2012 01:57 PM PDT

معاون استاندارلرستان و فرماندار ویژه بروجرد، گفت: تمهیدات لازم برای ایجاد دانشکده خبر در بروجرد اندیشیده شده است.

سجاد معین با تبریک روز خبرنگاردر گفت‌وگو با ایسنا - منطقه لرستان، افزود: شهید صارمی متعلق به تمامی جهان و آزادیخواهان است و امروز همانند صارمی‌ها در کشور وجود دارد که برای رسالت خبری خود از جانشان مایه می گذارند.

فرماندار ویژه بروجرد در ادامه، گفت: همه نقاط استان برای شخص استاندار یکسان است و در هر کجای استان که زمینه‌ها و زیر ساختها مهیا باشد، طرحهای جدید ایجاد خواهند شد.

وی اظهارکرد: دو طرح دانشگاهی داروسازی و علوم پزشکی در بروجرد جزء مصوبات سفرهای استانی ریاست جمهوری بوده که درحال پیگیری است و استاندار لرستان نیز دستورات و پیگیریهای لازم را انجام داده‌اند.

فرماندار ویژه بروجرد، تصریح کرد: دانشکده پرستاری نیز در راستای سفرهای استانی و پیگیریهای استاندار در بروجرد دایر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر