دوستان گلم سلام
با نظر محمد جان کاملا" موافقم و اگر خودم نیز دست بقلم میشدم دقیقا" همین مطالب را می نوشتم . وقتی ما به زندگی مردم ژاپن ؛ سوئد و سوییس و اکثر اروپایی ها و کانادا و غیره نگاه میکنیم به نوع دمکراسی آنجا و تعامل بین ملت و دولت و مسئولیت پذیری و پاسخگویی عمیق دولتمردانشان به ملت غبطه میخوریم و آرزو میکنیم ایکاش چنین روابطی نیز در کشور ما حاکم شود ولی به یک موضوع توجه نمی کنیم و اینکه آیا تعاملی که بین مردم آن کشورها با خودشان حاکم است بین ما ایرانی ها نیز وجود دارد ؟ آیا نوع رفتاری که دو نفر ژاپنی و یا اروپایی با هم دارند ما نیز با هم داریم ؟ چنان دمکراسی را آنها طالب بودند و بسترش را در خودشان آماده کردند و به حقشان هم رسیدند . آیا خداوکیلی ما بدنبال چی هستیم و چه نوع دمکراسی را آرزو داریم ؟ دمکراسی مثل آنها ؟ پس چرا بسترش را میان خود فراهم نمی کنیم ؟ دمکراسی را حکومت ها به ملتشان نمیدهند بلکه این ملتها هستند که آنرا میسازند. شما فکر میکنید اگر در روز قیام 28 مرداد ؛ دولت دکتر مصدق پیروز میشد چه اتفاقی می افتاد ؟ آیا ما مثل اروپایی ها میشدیم ؟ ابدا" .. چون نوع رفتار و تعامل بین ما ایرانی ها همانند آنها نیست و چنان بستری در افکار ما نیز مهیا نیست چه رسد به جامعه ما . وقتی که ما تحمل نظرات هم را نداریم و مرتب به هم ناسزا میگوییم ؛ وقتی ما در مراودات رودر روی با هم تعارفات الکی و غیر واقع داریم و پشت سر هزاران توهین و افترا را به هم میزنیم ؛ وقتی ما حق دیگران را ضایع میسازیم و فکر میکنیم زرنگی بخرج داده ایم ؛ وقتی در برخورد با هم حتی در خانه ؛ رعایت ادب و انصاف را نمیکنیم و چنین طرز تربیتی را نیز به کودکانمان آموزش میدهیم وقتی در صف و یا در اتوبوس رعایت احترام به بزرگترها را بجا نیاورده و حق را به آنها نمیدهیم ؛ وقتی به پدر و مادر خود بی احترامی میکنیم و آنرا بحساب بزرگ شدن و اختلاف عقاید با اونها میگذاریم ؛ وقتی برای رسیدن به مقام و مسند و پستی ؛ آبرو و حیثیت دیگران را از بین برده تا خود را بالا بکشیم آیا انتظار داریم که حکومت ها حق و حقوق ما را رعایت کنند ؟؟ وجدانا" کلاهمان را قاضی کنیم و ببینیم آن نوع دمکراسی حاکم بر جهان متمدن و پیشرفته ؛ حقمان است یا نه ؟ از کوزه همان برون تراود که در اوست ............
2014-02-28 8:27 GMT+03:30 Mohammad <m.behkam@gmail.com>:
--با سلام خدمت.دوستان عزيزاز دوستان عزيز خواهم ميكنم در هنگام بحث مسائل را شخصي نكنند وشخصيت نويسنده مطلب ويأ شخصي را كه مطلباو نقل شده ،خدشه دار نفرماييد ثانيا در مقابل يك نظر ، نظر خود را بيان بفرماييد و فقط يك چيز را در نظر داشته باشيدكه انچه را ما ٣٥ ويأ ٤٠ وىا بيست ويأ حتي ده سال قبل قبول داشتيم امروز يا أصلا قبول نداريم ويا اگر قبول داريم به شكل كاملامتفاوتي قبول داريم پس هيچ وقت با قاطعيت محكوم كننده نظر خود را بيان نكنيد زيرا انچه امروز نظر شماست ممكن است پنج سال ديگر ويأ حتي دو سال ديگر تغيير كند شما فقط ميتوانيد بگوييد نظر من اينست وضمناً رعايت شخصيت أفراد را بفرماييد وبه أفراد تهمت نزنيد اينكه بيان ميشود فلان جنس را ٣٠ برابر قيمت بدر خانه آش ميبرندتضييع شخصيت يك محق وسخنران واستاد برجسته است در مقابل استدلال فقط استدلال بياوريد اين يك فرهنگ است كه اتفاقا من اين فرهنگ را از همين استاد اموخته ام، همچنين از دوستان تقاضا دارم فرهنگ نخبه كشي رادر كشورمان از بين ببيرم پس از مدتها افراد دانشمند ومحقق وبزرگواري مانند دكتر سريع القلم ودكتر زيبا كلام پيدا شده ان كه با شجاعت واستدلال روشنگري ميكنندان وقت أيا أنصاف است من وشمايي كه بزحمت قادريم ده خط مطلب بنويسيم اين بزرگواران را زير سؤال ببريمدر مورد رشد فكري و فرهنگي من با نظر استاد كاملا موافقم ببينبد مردم اكراين ده سال پيش انقلاب نارنجي كردند سپسبعد از چند سال انرا رد كردند وطرفداران رؤسيه بقدرت رسيدند اكنون دوباره با جانفشاني بسيار أوضاع را تغيير دادند مححقي ميگفت مردم اكراين ده سال پيش ميدانستند چه نميخواهند وامروز ميدانند چه ميخواهند ،اينكه فرموديد دولتها بأيد حقوق مردم را رعايت نمايند كاملاً صحيح است ولي ميدانيد كه در كشورهاي جهان سوم دولتها اينچنين عمل نميكنند مگر اينكه مردم انها را مجبور كنند وأين فقط دانايي مردم است كه اگر بفعل درايد قادر به إصلاح امور است زماني شعار اين بود كه خون بر شمشير
پيروز است استاد ميگويد عقلانيت ودانش وصبوري بر عقب ماندگي غلبه ميكنندواقعاً ما مشكلات فكري وفرهنگي عظيمي دارم فرهنگ رانندگي خودمان را ببينيد ً،رشوه خواري،كم كاري و بي اعتنايي به ارباب رجوع در ادارات ببداد ميكند اگر ما وفكر ما إصلاح نشود اوضاع بهمين منوال پيش خواهد رفت ، در تركيه هم دو موضوع در ميان است اول اينكه تورگوت اوزال بنيانگذاراصلاحات نوين در تركيه بود و حتي.ديكتاتورهاي نظامي وغير نظامي قبلي با كمك به رشد صنعتي تركيه در رسيدن باين نقطهنقش داشتند، ثانيا مردم تركيه اردوغان را انتخاب كردند در حاليكه انتخاب مردم ما كم يا زياد احمدي نژاد بوداگر قرار بود همه چيز در اختيار دولتها باشند ومردم واگاهي مردم نقش نداشته باشند پس اكنون بايد حكومتهاي قرون وسطا وتفتيش عقايد همچنان در اروپا وديكتاتورهاي نظامي در شيلي وتركيه وارژانتين وامريكاي لاتين حكومت ميكردنددوست عزيز درست است كه مردم ايران ١١٠ سال است ميخواهند پيشرفت كنند ولي اولاً تا حدي در دوره هايي پيشرفت داشته ايم چون پيشرفت نسبي است نه مطلق،ثانيا اگر اين پيشرفت كافي بنوده بدليل نقص فكري وفرهنگي خودما بودهما در سال ٥٧ ميدانستيم چه نميخواهيم أما نميدانستيم در محتوي چه ميخواهيم، اقتصاد ذكر شده در قانون أساسي ما يكاقتصاد شبه سوسياليستي بود در سال ٥٧ همه گروهاي سياسي كوچك وبزرگ ومخالف وموافق همه يكپا ديكتاتور بودند ويكديگر را قبول نداشتند، ازكوزه همان برون تراود كه در اوستدرپايان اميدوارم اين ملت با رشد فكري وفرهنگي خود ودر پناه تلاش شما جوانان فرهيخته از اي بحران عميق بيرون بيايد و راهترقي ورشد و سعادت را بيابد، به اميد انروزBegin forwarded message:
From: سامان هومن <s.homan67@gmail.com>
Date: ۸ اسفند ۱۳۹۲ ه.ش.، ساعت ۲۱:۴۰:۰۳ (GMT+۳:۳۰)
To: taf_sar <taf_sar@googlegroups.com>
Subject: Re: {تفريح و سرگرمي}, [21888] Fwd: بخش های جالبی از سخنرانی محمود سریع القلم با موضوع مبانی عملی عقلانیت
Reply-To: taf_sar@googlegroups.com
--با سلامنمی دونم این آقا مشاور رئیس جمهور هست یا نه؟ ولی ما نگاه نمی کنیم. چه کسی است فقط حرفهایش را بررسی می کنیم
اول گفته باید مردم بخواهند. آقای سریع القلم مردم ایران 110 سال است که می خواهند پیشرفت کنند. ولی این دولتها است که جلوی این پیشرفت را گرفته اند.اگر ترکیه رشد کرد بخاطر دولتش بود. این دولت اردوغان توانست کشور را به جلو ببرد. وگرنه مردم ترکیه که فرقی نکرده اند. پس اگر شما مشاور رئیس جمهور هستید باید دولت را درست کنید و اگر نیستید که باز باید دولت عملکرد دولت را هدف قرار دهی . والا اگر صد سال دیگر مردم را شماتت کنی چیزی از آن در نمی آید.
در مورد رشد فردی یک مثال از صف بلیت اتوبوس فلان کشور آورده ای. آقای سریع القلم. مردم ایران 35 سال است که زندگی خود را در صف می گذرانند. قوانین صف کشیدن ایرانیان از همه کشورهای جهان پیشرفته تر است. ولی فکر کنم زندگی شما بگونه ای است که اگر خواسته ای داشته باشید . یک تلفن می زنید. و آن قلم کالا با 30 برابر قیمت درب خانه می آورند. آقای سریع القلم بدانید ما چنین امکاناتی نداریم. ولی توی صف ایستادن را بلدیم.
در ضمن اگر حرفی می زنید. حداقل یک رابطه برای آن پیدا کنید. رمان خواندن چه ربطی به تعدی به حقوق دیگران دارد. ما می رویم روزی صد تا کتاب رمان می خوانیم ولی امثال بابک زنجانی کار خود را می کنند. اگر تعدی هست. این دولت است که این کار را نمی کند. لذا یک مقداری بی ربط صحبت نکنید.
در مورد افکار مخالف و رشد فکری ، این شاید منطقی باشد. ولی آیا می گذارید کسی حرفی بزند. اولا کدام یک از روزنامه ها هر مقاله ای را چاپ می کنند. در ضمن اگر کسی هم برود روزنامه ای یا سایتی باز کند که سریعا بسته می شود. پس حرف مخالف را تحمل کردن باید از دولت شروع شود. آقای روحانی قبل از روی کار آمدن وعده دادند که ممیزی کتاب و مطبوعات را به نهادهای مردمی می سپارند تا نقدها گفته شود و حرفهای مخالف شنیده شود. ولی این وعده انگار به تاریخ سپرده شده است. شما که مشاور هستید هم این وعده را به یاد نمی آورید.
2014-02-27 13:36 GMT+03:30 Hossin Movahedzadeh <h.movahedzadeh@gmail.com>:
از دوستان عزیز میخواهم گوش جان بسپارند به این مطالب ارزنده و سازنده که
حضرت علی فرمود نگاه کنید که چه گفته میشود و نگاه نکنید که گوینده کیست.
سریعالقلم: سیاستمداران از مردم عذرخواهی کنند
استاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه دکتر بهشتی با بیان اینکه "تا
زمانی که تک تک ایرانیان رشد فردی نکنند، جامعه هم رشد نمییابد"، گفت:
توسعهیافتگی به اراده مردم و مسئولان یک کشور برمیگردد و این تفکر که
عدهای نمیگذارند ما توسعه بیابیم، اشتباه است زیرا اگر ملت و سیستمی
تصمیم بگیرد رشد کند، در نظام رقابتی جهانی میتواند سهمی برای خود باز
کند.
به گزارش ایسنا، محمود سریعالقلم عصر امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود
با موضوع مبانی عملی عقلانیت با اشاره به رشد کشورهایی مثل سنگاپور،
ویتنام، قطر و مکزیک، اظهار کرد: قدرت اقتصادی دنیا در حال انتقال از غرب
به شرق است؛ به گونهای که امروز دولت آمریکا برای تأمین بخشی از کسری
بودجه خود به بازار مالی چین رجوع میکند.
برخی فکر میکنند نظام جهانی اجازه رشد به ما نمیدهد
وی در ادامه افزود: بنابراین میتوان در این نظام جهانی رشد یافت. ما به
این منظور باید کشورهای آسیای شرقی را مطالعه کنیم و اگر به دنبال
توسعهیافتگی هستیم باید برنامهای برای همکاری با این منطقه داشته
باشیم. در این دنیا هیچکس به فکر دیگری نیست. رشد به برنامه و اراده
خودمان بستگی دارد. بخشی از جامعه اینگونه فکر میکند که نظام جهانی
اجازه رشد به ما نمیدهد که البته این تفکر ریشه در تفکرات مارکسیستی
دارد و در دنیا هیچ اعتباری ندارد زیرا اکنون ترکیه سالانه 62 میلیارد
دلار محصولات کشاورزی صادر کرده و در یک دهه گذشته 10 هزار کیلومتر
اتوبان ساخته است. ترکیه با وارد شدن به کوران جهانی شدن، توانسته این
امکان را برای خود به وجود آورد.
این استاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه دکتر بهشتی در ادامه با
بیان اینکه "اگر تک تک ما ایرانیان رشد نکنیم، 20 سال آینده هم شرایط ما
اینگونه خواهد بود"، افزود: اکنون یک تبعه اماراتی یا چینی یا ترکیهای
با 10 سال قبل تفاوت دارد. در واقع رشد فردی برای توسعهیافتگی بسیار
تعیینکننده است. اکنون 93 درصد مردم خاورمیانه گفتهاند که آینده کشور
آنها متوجه اقدامات دولت آنهاست در حالی که این آمار برای مردم چین فقط
17 درصد است و مردم اروپا از دولت خود فقط تامین امنیت و نظارت بر قانون
را خواستهاند.
رشد فردی، کانون ضعف در ایران است
سریعالقلم در ادامه با بیان اینکه "رشد فردی مهمترین مشتق عقلانیت
است"، خاطرنشان کرد: من در مادرید در صف خرید بلیت اتوبوس بودم. فردی
بدون توجه به صف به سمت گیشه رفت اما مردم مانع او شدند. در واقع خود
مردم بدون ورود پلیس از اقدامات این فرد جلوگیری کردند. ما باید بدانیم
که رشد فردی کانون ضعف در ایران است. ما ایرانیان به اندازه کافی برای
خود وقت نمیگذاریم. به طور مثال اکنون 53 درصد جمعیت ایران را زنان
تشکیل میدهند که اگر آنها برای خود وقت گذاشته و رشد کرده و وارد صحنه
اجتماعی شوند، موجب رشد کشور میشوند.
اگر رشد کنیم، به حقوق دیگران تعدی نمیکنیم
وی ادامه داد: جمع رشد فردی به جامعه مدنی بدل میشود. 300 سال پیش نصف
مردم ایران رمان میخواندند. در تاریخ ایران خواندهاید عدهای صبح
میگفتند درود بر تو و عصر گفتند مرگ بر تو. آن زمان این افراد
نمیدانستند چه میکنند، زیرا بر افکار خود مسلط نبودند. اگر ما بر خود
مسلط شویم، بسیار متفاوت رانندگی میکنیم. اگر رشد کنیم، به حقوق دیگران
تعدی نمیکنیم. زود عصبانی شدن ما به خاطر عدم تسلط بر خود است. به قول
«زرینکوب» حسد و کینه بخش مهمی از تاریخ ایران را تشکیل داده است. یک
آلمانی آموخته که باید برای رشد، رقابت کند، پس بر غرایض خود غلبه کرده و
به جای حسادت به سمت رقابت رفته است.
باید با افکار متضاد خود هم در ارتباط باشیم
سریعالقلم با بیان اینکه "متکی بودن بر خود، آلمان را به آلمان فعلی و
ژاپن را به ژاپن فعلی تبدیل کرده است"، تاکید کرد: باید فکر و شخصیت ما
رشد کند. اگر ما با کسانی که مثل ما فکر میکنند معاشرت کنیم، دیگر فکر
ما رشد نمیکند بلکه ما باید با افکار متضاد خود هم در ارتباط باشیم. چرا
در جامعه ما افراطیگری وجود دارد؟ زیرا افراطگرایان فقط در مدار خود
زندگی میکنند. اگر آنها به جامعه وارد شوند، دست از افراطیگری
برمیدارند، زیرا من معتقدم 95 درصد مردم ایران بسیار معتدل هستند.
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به اینکه "برای رشد فکری باید وقت
زیادی برای مطالعه کتابهای مختلف از سراسر دنیا بگذاریم"، گفت: ما باید
تحمل دیدگاههای مختلف را به دست آوریم و بدانیم معاشرت با کسی که با ما
تضاد فکری دارد، بسیار مفید است زیرا رشد فکری به هم مباحثهای نیاز
دارد. نسل جدید ایران به برکت دنیای مجازی متحول شده و اکنون میگوید و
میشنود و تمرین مدارا میکند. من در اجلاس داووس گفتم که آینده
خاورمیانه دست بیل گیتسهاست زیرا آنها ارتباطات بین مردم را ایجاد
میکنند.
فرد ایرانی به دلیل نبود محدودیتها در خارج از ایران بسیار رشد میکند
وی در ادامه افزود: در تاریخ ایران اجازه اظهارنظر به افراد داده نمیشد.
پس افراد نمیتوانستند رشد کنند. در واقع استبداد انباشت شده تاریخ ایران
اکنون به وسیله فضای مجازی به چالش کشیده شده است. این نکته را باید در
نظر بگیریم که فرد ایرانی به دلیل نبود محدودیتها در خارج از ایران
بسیار رشد میکند. ما باید فرهنگ رشد فردی را عمومی کنیم. در این راستا
وظیفه ما تبادل فکر است و هیچ انسانی حق ندارد فکری را به دیگری تحمیل
کند. در واقع رشد فکری با خواندن کتابهای متنوع، آشنا شدن با ادبیات
جهان، سفر کردن، هم مباحثهای داشتن و وقت گذاشتن برای خود محقق میشود.
برای اولینبار در تاریخ ایران، یک سیاستمدار از مردم عذرخواهی کرد
سیاستمداران ما باید روزی هفت یا هشت بار عذرخواهی کنند
سریعالقلم همچنین گفت: بیان این جمله که «من نمیدانم» یا «اشتباه کردم»
برای بسیاری مشکل است. برای اولینبار در تاریخ ایران، یک سیاستمدار از
مردم عذرخواهی کرد و گفت من اشتباه کردم که این عمل بسیار خوب بود.
سیاستمداران ما باید روزی هفت یا هشت بار عذرخواهی کنند. مردم باید این
عذرخواهی را بپذیرند.
روشهای حل اختلاف را نمیآموزیم
این استاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه شهیدبهشتی در ادامه
افزود: ما هیچ مانعی برای رشد جز فرهنگ خود نداریم. ما باید ذهنیت خود را
عوض کنیم. کاش تلویزیون نحوه صحبت کردن و آداب معاشرت فکری را آموزش
میداد. ما در رشته علوم سیاسی یاد میگیریم اولین روش شناخت یک ملت این
است که بررسی کنیم آن ملت چگونه اختلافات خود را حل میکند. ما مردم
ایران در واقع روشهای حل اختلاف را نمیآموزیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه "در کشوری مثل آمریکا چهار روزنامه مهم وجود
دارد"، گفت: در کشور ما فقط 37 روزنامه در تهران وجود دارد. این امر به
این دلیل است که توافق کردن برای ما ایرانیها سخت است و ما مدام منشعب
میشویم.
فساد اقتصادی بخاطر این است که برای انسانهای دیگر ارزش قائل نیستیم
سریعالقلم در ادامه با تاکید بر اینکه "هر شهروند ایرانی که به فکر رشد
کشور است، باید روزی سه ساعت مطالعه کند"، تصریح کرد: به نظر من کتاب
نخواندن ایرانیان توجیه اقتصادی ندارد. من معتقدم اگر فکر افراد اصلاح
شود، شخصیت آنها هم اصلاح میشود، زیرا ریشه بسیاری از نابهنجاریهای
اجتماعی، در نحوه فکر کردن افراد است. ما باید یک نهضت احترام به
انسانها راه بیندازیم و تعریف خود را از انسانها عوض کنیم و نگاه
ابزاری به آنها نداشته باشیم. به نظر من فساد اقتصادی و مالی در این ریشه
دارد که ما برای انسانهای دیگر ارزش قائل نیستیم.
این استاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه شهیدبهشتی همچنین با
بیان اینکه "ما باید یک تلقی نسبی از خود داشته باشیم و مدام به اشتباهات
خود فکر کنیم و درصدد اصلاح آنها باشیم"، اظهار کرد: رشد فکری موجب
میشود متوجه شویم که ما هم اشتباه میکنیم، پس باید عذرخواهی کنیم.
البته من با گفتاردرمانی مخالف هستم. اگر روزی پنج ساعت هم از اخلاق گفته
شود، جامعه اخلاقی نمیشود. ما باید فرهنگ فردی را رشد دهیم. البته سقف
تربیت عقلانی 12 سالگی است، یعنی تا 12 سالگی باید به افراد بیاموزیم که
نظر مخالف را تحمل کنند یا زباله از اتومبیل به بیرون پرت نکنند.
یاد نگرفتهایم که باید بحث کنیم
سریعالقلم در ادامه افزود: تربیت عقلانی در رشد فکری و شخصیتی به
خانوادهها و سیستم آموزشی هم مربوط میشود. در مدارس کرهجنوبی دو سوم
کلاسها به صورت مباحثهای انجام میشود اما ما یاد نگرفتهایم که باید
بحث کنیم. در واقع افراطگری در جامعه به این معنی است که آنها آموزش
ندیدهاند که با تفاوت انسانی چگونه باید برخورد کنند. ما باید سعی کنیم
در مقابل رفتار یا هنجار متفاوت عصبانی نشویم و آنها را درک کنیم.
وی اضافه کرد: اکنون حتی در سیاست گفته میشود اگر نکتهای بیان شود،
دیگران رنجیده میشوند که این یک مشکل در سیاست ماست. ما باید ناراحت شدن
را تعطیل کنیم. ما نباید قبل از اینکه درباره موضوعی به جمعبندی رسیدیم،
درباره آن قضاوت کنیم. سوال کردن و بهتر فهمیدن برای رشد فکری و شخصیتی
بسیار تعیینکننده است.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: عقلانیت دارای دو بُعد فکری و شخصیتی است
که بُعد اصلی آن بعد فکری است. شخصیت مطلوب عقلانی داشتن، نتیجه فکر کردن
است. ما هرچه بیشتر فکر کنیم، بیشتر رشد میکنیم. البته ما نمیتوانیم از
رسانهها برای بحث شخصیت عقلانی انتظار داشته باشیم، البته باید برای
ایجاد این تغییرات از نهاد خانواده و مدرسه کمک بگیریم. در حوزه سیاست هم
باید ادبیات و واژگان ما متفاوت شود و نگاه ما به جهان مثبت شود و به
اراده خود متکی شویم. به زمان نیاز داریم تا تغییرات نسلی رخ دهد زیرا
نسل جوان بهتر میتواند کشور را مدیریت کند.
ادبیات گروههای افراطی توسط ساختارها اصلاح شود، جامعه رشد میکند
وی همچنین با اشاره به اینکه "تضادهای منافع، اجازه رشد عقلانیت را به ما
نمیدهد"، خاطرنشان کرد: با این وجود ما باید به وظایف خود عمل و واقعیات
جامعه را درک کنیم. من امیدوارم دانشگاهیان وارد عرصه عمومی شوند و به
رشد جامعه کمک کنند و به جامعه آگاهی دهند تا تضاد منافع، مانع رشد نشود.
سریعالقلم همچنین افزود: در این بین، ساختارها هم مهم است. اگر
ساختارهای ما به این نکات توجه کنند، عقلانیت در جامعه تحقق مییابد. در
واقع 75 درصد ساختارها و 25 درصد خود فرد هم برای تحقق عقلانیت نقش
دارند. اگر ادبیات گروههای افراطی توسط ساختارها اصلاح شود، جامعه
میتواند رشد کند.
وی همچنین درباره لزوم عقلانیت در سیاست خارجی اظهار کرد: اگر اجازه داده
میشد سیاست خارجی مورد نقد قرار گیرد، ما اکنون با این مشکلات مواجه
نبودیم. اکنون شش میلیون هندی در کشورهای عربی کار میکنند. اگر ما رابطه
خوبی با کشورهای عربی داشتیم، میتوانستیم از ظرفیت این کشورها برای
اشتغال و عقلآوری استفاده کنیم. آنها باید نسبت به ایران احساس امنیت و
راحتی کنند. سیاست خارجی با عقلانیت میتواند این شرایط را فراهم کند.
چون عقلانی عمل نکردیم، تلقی جهان از ما شایسته نیست
این استاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه شهیدبهشتی در همین رابطه
افزود: ایران در هشت سال گذشته، 800 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته اما
با رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد مواجه بوده است. چرا این درآمدها به درستی
مصرف نشد؟ در صحنه بینالمللی ما هرچه میخواستیم به دنیا گفتیم و در
نتیجه، اکنون تلقی جهان از ما شایسته نیست. من از دوران نوجوانی خود به
یاد دارم که در دنیا گفته میشد ایرانیان مؤدبترین مردم دنیا هستند اما
چون عقلانی عمل نکردیم، تلقی جهان نسبت به ما تغییر یافته است.
در کشورهای دیگر، مسئولان به جای حضور در رسانهها در حال انجام وظیفهاند
سریعالقلم ادامه داد: عقلانیت به این معناست که به جای برگزاری
کنفرانسهای متعدد برای مقابله با فساد اقتصادی، قدرت سیاسی از قدرت
اقتصادی تفکیک شود. در کشورهای دیگر، مسئولان به جای حضور در رسانهها،
در حال انجام وظایف خود هستند در حالی که در ایران مدام مسئولان در
رسانهها هستند. گفتاردرمانی علاج مشکلات ما نیست.
برای تعمیم عقلانیت، در کشور اجماعنظر نداریم
وی همچنین گفت: حوزه تربیتی 50 درصد، شرایط سیاسی 20 درصد، شرایط اقتصادی
20 درصد و شرایط تاریخی 10 درصد در عقلانیسازی فرهنگ ما نقش دارند؛
البته به شرطی که جامعه به دنبال عقلانی شدن باشد. ما برای تعمیم یافتن
عقلانیت، اکنون در کشور اجماعنظر نداریم و برشهایی از جامعه به دنبال
عقلانیت نیست. عقلانیت با طبع بشر سازگاری دارد اما نکاتی که من میگویم
را بخشهایی از جامعه نمیپذیرد. آنها علاقه ندارند که تغییر کنند و
بینالمللی شوند در حالی که تمام افراد ترکیه به دنبال پیشرفت اقتصادی
هستند و راه آن را در تعامل بینالمللی میدانند. ما باید ابتدا برای
عقلانی شدن به اجماع برسیم.
این استاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه دکتر بهشتی در پایان
اظهار کرد: کشوری که میخواهد توسعه یابد، باید با ادبیات اقتصادی صحبت
کند و رابطه خوبی با همسایگان خود داشته باشد و راههای ارتباطی خود را
به سایر کشورها وصل و ویزاهای خود را حذف کند.
کد خبر: ۱۴۹۹۴۲تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۲
برگرفته از سایت خبری تحلیلی انتخاب
--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد روي خط پايين كليك كنند تا آنها هم عضو گروه شوند و براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
---
شما به این دلیل این پیام را دریافت کردهاید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شدهاید.
برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/taf_sar دیدن کنید.
برای گزینههای بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.
--
saman homan
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد روي خط پايين كليك كنند تا آنها هم عضو گروه شوند و براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
---
شما به این دلیل این پیام را دریافت کردهاید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شدهاید.
برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/taf_sar دیدن کنید.
برای گزینههای بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد روي خط پايين كليك كنند تا آنها هم عضو گروه شوند و براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
---
این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «تفريح و سرگرمي» در Google Group ثبتنام شدهاید.
برای لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیلهای آن، ایمیلی به taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com بفرستید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/taf_sar دیدن کنید.
برای گزینههای بیشتر از https://groups.google.com/groups/opt_out بازدید کنید.
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد روي خط پايين كليك كنند تا آنها هم عضو گروه شوند و براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
---
شما به این دلیل این پیام را دریافت کردهاید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شدهاید.
برای لغو اشتراک در این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar و unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/taf_sar دیدن کنید.
برای گزینههای بیشتر، از https://groups.google.com/groups/opt_out دیدن کنید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر