۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۳, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


سناریوهای آینده کلان داده

Posted: 03 May 2014 03:01 PM PDT

محمد مهدی مولایی - در فارسی Big Data به عبارات و اصطلاحات متعددی از جمله «بزرگ‌داده»، «داده‌های بزرگ»، «کلان داده» و «داده‌‏های کلان» ترجمه شده است. بیگ دیتا را هرطور که ترجمه کنیم، در تعریف آن تفاوتی ایجاد نمی‌شود: «به مجموعه داده‌هایی اطلاق می‌شود که مدیریت، کنترل و پردازش آنها فراتر از توانایی ابزارهای نرم‌افزاری در یک زمان قابل تحمل و مورد انتظار است». مقیاس بزرگ و کلان بودن این داده نیز همزمان با پیشرفت فناوری‌های ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات روز به روز در حال افزایش است.‌ داده‏های ایستگاه‏های هواشناسی، سامانه‌های امواج رادیویی، مبادلات شبکه‌های اجتماعی آنلاین، متون و اسناد اینترنتی، نمایه‌های جست‏وجوهای اینترنتی، داده‏های نجوم، پرونده‏های پزشکی بیماران، اطلاعات سامانه‏های خرید از فروشگاه‏ها، پژوهش‌های زمین‌شناسی و غیره نمونه‌هایی از داده‌ها در مقیاس بزرگ هستند.

بیگ دیتا اصطلاح جدیدی است که برای رشد قابل توجه در تولید، دسترس‌پذیری، ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها و اطلاعات به‌کار می‌رود و در ارتباط با گسترش روزافزودن فناوری اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است. حجمی از داده‌ها که این‌روزها می‌تواند ذخیره و پردازش شده و نتایج تحلیل آن مورد استفاده قرار گیرد در گذشته نه‌چندان قابل تصور هم نبود. پیامدها و اثرات این تحول فناورانه اما فقط به دنیای پردازش‌گرها محدود نمی‌شود و همه عرصه‌های زندگی انسان را تحت تاثیر قرار داده است. در مباحث مربوط به بیگ دیتا امروزه از مزایا و معایب بزرگ داده‌ها سخن گفته می‏شود. از سویی شرکت‌ها و سازمان‏ها امروزه قادر به ثبت و کنترل حجم قابل توجهی از داده‏های مربوط به مشتریان و مراجعه‌کنندگان‌شان هستند و از سوی دیگر دولت‌ها اطلاعات گسترده‌ای از همه ابعاد زندگی شهروندان خود در اختیار دارند. این داده‏های کلان، قدرت قابل توجهی در اختیار شرکت‏های تجاری و دولت‏ها قرار می‏دهد که می‏تواند در جهت پیشرفت زندگی بشر قرار گیرد و یا در جهت تامین منافع اقتصادی و سیاسی صاحبان قدرت مورد سوء استفاده واقع شود. از این‌روست که آینده بیگ دیتا و اثرات و پیامدهای آن بر ابعاد مختلف جامعه در آینده دغدغه کارشناسان و صاحب نظران است.

وضعیت داده‏های بزرگ در سال 2020 بخشی از پروژه آینده‏پژوهانه مشترک بین موسسه تحقیقاتی پیو (PEW) و دانشگاه الون (Elon) است که ابعاد مختلف شبکه جهانی اینترنت در آینده را مورد توجه قرار داده است. آینده‏پژوهان این موسسه تحقیقاتی دو سناریوی متضاد با رویکرد بدبینانه و خوشبینانه را طراحی کرده‏اند. این دو سناریوی متفاوت در اختیار تعدادی از کارشناسان و صاحب‏نظران قرار گرفته و از آنها خواسته شده پیش‏بینی کنند کدام یک از این دو سناریو تا سال 2020 محقق خواهد شد. شرکت‏کنندگان در این پژوهش افراد مختلفی شامل مدرسان و پژوهشگران دانشگاهی، متخصصان و مدیران شرکت‏های فناوری اطلاعات، رسانه‏نگاران، آینده‏پژوهان و صاحب‏نظرانی از سایر حوزه‏ها بوده‏اند. نتایج پژوهش نشان داده 53 درصد در دسته خوشبین‏ها و 39 درصد در گروه بدبین‏ها قرار گرفته‏اند.

BigData-2020 Main

سناریوی خوشبینانه

شمار صاحب‏نظران خوشبین نسبت به آینده داده‏های بزرگ بیش از بدبینان است. در نظرات شرکت‏کنندگان به جنبه‌های مثبت آینده داده‌های بزرگ از جمله بهبود بهره‌وری حاصل از همکاری انسان و ماشین، ارتقای شفافیت سازمان‎ها و گسترش مرزهای دانش در حوزه‌های مختلف اشاره شده است. اشاره به چند مورد از نظرات موافقان این سناریو می‏تواند جالب توجه باشد.

جف واریس از جمله خوش‏بین‏هایی است که در حوزه دانشگاهی فعالیت می‏کند. این پروفسورِ وبلاگ‏نویس بدبینی‏های مطرح شده درباره آینده داده‏های بزرگ را «هراس اخلاقی» (Moral Panic) می‏داند. او اعتقاد دارد رسانه‏ها درباره مضرات داده‏های بزرگ و تهدیدهای قابل تصور آن برای حریم خصوصی دیو ساخته‏اند. از این نگاه پیش‏بینی‏ها و موضع‏گیری‏‏های بدبینانه در مقابل اغلب تکنولوژی‏های جدید به شکل‏های مختلف وجود داشته و حال در مورد اثرات منفی داده‏های بزرگ نیز اغراق‏های زیادی صورت می‏گیرد که خلاف واقع هستند.

دیگر موافق حاضر در این پروژه برایان تراگدان یک کارآفرین حرفه‏ای است. او داده‏های جدید را بسیار ارزشمند و معادل با «نفتِ دوران جدید» (New Oil) می‏داند. از نگاه او شرکت‏ها، سازمان‏ها و دولت‏ها می‏توانند این منبع جدید را استخراج کرده و از آن بهره‏برداری‏های زیادی انجام دهند.

تیفانی شلاین صاحب‏نظر اینترنت و از پایه‏گذاران جوایز وبی از منظر دیگری به مزیت‏های داده‏های بزرگ نگاه می‏کند. از نگاه او با استفاده از تحلیل این داده‏ها می‏توانیم الگوهای جدیدی در عرصه‏های مختلف را مشاهده کنیم که تا پیش از این قابل دستیابی نبودند. این الگوهای جدید از مدل‏های رفتاری انسان‏ها در شبکه‏های اجتماعی آنلاین تا الگوهای سامانه‏های هواشناسی را شامل می‏شود.

 

سناریوی بدبینانه

در مقابل نگاه بدبینانه می‌گوید در صورت گسترش توانایی ذخیره و پردازش داده‌های کلان مشخص نیست انسان‌ها توانایی تحلیل هوشمندانه این اطلاعات را داشته باشند. از سوی دیگر گردآمدن مجموعه‌ای از داده‌های مختلف درباره شهروندان دردستان دولت‌ها و شرکت‌ها که می‌توان از اصطلاح کنایه‌آمیز «داشبورد بشریت» (Humanity's Dashboard) برای آن استفاده کرد محل نگرانی است.

کارشناسی که نظرات خود را با عنوان ناشناس ثبت کرده اعتقاد دارد امروزه رشد گردآوری داده‏ها با دو هدف صورت می‏گیرد: تامین اهداف دستگاه‏های امنیت ملی کشورها و بهبود پایگاه‏های داده بازاریابی. از نگاه او در هیچ‏کدام از این دو هدف تامین منافع عمومی کاربران شبکه دنبال نمی‏شود. در هدف اول همه کاربران تروریست‏های بالقوه تصور می‏شوند و در نگاه دوم به همه کاربران به‏عنوان خریداران کالا و خدمات توجه می‏شود.

برایان هاروی که یک چهره دانشگاهی است نیز نگاه بدبینانه خود را به شکل دیگری مطرح می‏کند. در نگاه او گردآوری داده‏ها به‏دنبال تقویت اغنیا با هزینه فقراست. از منظر او درباره داده‏های کلان نباید به دنبال پاسخ به دوگانه «مفید برای جامعه» یا «مضر برای جامعه» بود. دوگانه مناسب‏تر «مفید برای ثروت‏مندان» یا «مفید برای فقیران» است چرا که چیزی باعنوان جامعه وجود ندارد و ما تنها با فقر و رفاه و نزاع طبقاتی مواجه هستیم. در این موضوع نیز پیشرفت داده‏های کلان شکاف اقتصادی را افزایش خواهد داد و به نفع ثروت‏مندان جامعه تمام خواهد شد.

بری پار که یک تحلیل‏گر رسانه‏ای است نیز اعتقاد دارد اطلاعات بهتر به‏ندرت پاسخ مناسب برای مشکلات اجتماعی جامعه واقعی ما هستند. اطلاعات بیشتر و بهتر در مقابل می‏توانند پاسخ‏های مناسبی برای سوالات و مشکلات تجاری باشند و منفعت حاصل از آنها شامل حال عموم مردم نمی‏شود. در نتیجه از دست دادن حریم خصوصی و آزادی‏های فردی و اجتماعی از جمله پیامدهای رشد داده‏های بزرگ برای مردم خواهند بود.

 

سناریوهای میانه

علاوه بر این دو گروه از صاحب‏نظران که به‏صراحت نگاه‏های خوشبینانه و بدبینانه خود به آینده داده‏های کلان را بیان کرده‏اند، تعداد کمتری از کارشناسان در قالب هیچ یک از دو دسته قرار نگرفته‏اند. حدود هشت درصد از شرکت‏کنندگان با هیچ یک از دو سناریوی طراحی شده موافق نبوده و آنها را انتخاب نکرده‏اند. این کارشناسان دیدگاه‏ها و نظرات مختلفی را بیان کرده‏اند که می‏توان از عنوان سناریوهای میانه برای آنها استفاده کرد. در این گروه دیدگاه‏های مختلفی قرار می‏گیرد. از جمله کسانی که به برشمردن محدودیت‏ها و مزایای داده‏های کلان در کنار یکدیگر تاکید داشته‏اند، کسانی که اعتقاد دارند انسان همواره بیشتر از انچه که می‏داند ادعای دانستن دارد و از این رو شیوه نگاه به داده‏های کلان قابل تجدیدنظر است و همچنین چندین دیدگاه دیگر در این دسته قرار می‏گیرند.

ردپای بحث و جدل درباره پیامدهای مثبت و منفی داده‏های بزرگ را با کمی دقت می‏توان در موضوعات مختلف روز پیدا کرد. سازمان‏ها، شرکت‏ها و دولت‏ها با تمام توان‏شان به دنبال بهره‏گیری از فرصت‏های جدید داده‏های کلان هستند و توجه چندانی به نگاه‏های بدبینانه ندارند. در مقابل برخی صاحب‏نظران و منتقدان رسانه‏ای و دانشگاهی با نگاهی نقادانه چنین اشتیاق پرشتابی را مخاطره‏آمیز می‏دانند. اما امکان قضاوت درباره اینکه کدام یک از این دیدگاه‏ها به واقعیت نزدیک‏تر است تنها با گذشت زمان میسر خواهد شد. کمتر از یک دهه زمان لازم است تا ببینیم داده‏های کلان چه سرنوشتی برای آینده ما رقم خواهند زد.

محمد مهدی مولایی
ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره ۱۳۱، دی‌ماه ۱۳۹۲

منابع:

Anderson, Janna; Rainie, Lee (2012) "The Future of Big Data", Pew Research Center, URL: http://www.pewinternet.org/Reports/2012/Future-of-Big-Data.aspx


Kessler, Sarah (2012) "Big Data In 2020: More Info, More Problems", Fast Company, URL: http://www.fastcompany.com/1843267/big-data-2020-more-info-more-problems

عکاسی با تضمین لایک

Posted: 03 May 2014 02:43 PM PDT

محدثه طالبی - «فقط دختر‌ها می‌آیند عکس فیس‌بوکی بگیرند؟»،«پسرها هم زیاد می‌آیند. اتفاقا چیزهایی که می‌خواهند و مدل و ژست‌هایی می‌گیرند و افکت‌هایی که انتظار دارند خیلی عجیب غریب‌ترند.»

اینها را منشی یکی از آتلیه‌های عکاسی شرق تهران می‌گوید؛ آتلیه‌هایی که این روزها تمرکز تبلیغاتشان را از روی عکس‌های مراسم عروسی برداشته‌اند و با معرفی خود به‌عنوان عکاسان تخصصی عکس‌های «مدلینگ» و «فشن» تجارت تازه‌ای را آغاز کرده‌اند؛ تجارتی که یک سرش برمی‌گردد به شبکه‌های اجتماعی و معروف‌ترین آنها بین جوانان یعنی «فیس‌بوک». البته گرفتن عکس‌های فشن تا پیش از این هم بین جوانان اتفاق می‌افتاده است اما با همه گیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی و کمتر شدن رعایت بعضی هنجارهای دینی و اجتماعی میان تعدادی از جوان‌ها در این شبکه‌ها، به‌تدریج قرار دادن عکسی برای پروفایل اکانت شخصی افراد به یک دغدغه تبدیل شد؛ دغدغه‌ای که از یک احساس کمبود ناشی می‌شد و تصویر پروفایلی که تا پیش از این صرفا برای شناساندن خود به سایر کاربرها استفاده می‌شد تبدیل به فضایی شد برای اینکه افراد دست به هر اقدامی برای خودنمایی در دنیای مجازی بزنند.

در این مدت هم کم‌کم با ادیت‌ها و ژست‌های مختلف و ترفندهای عکاسی، چهره افراد در عکس‌های پروفایلشان چنان تغییری کرد که کمتر شباهتی با چهره واقعی‌شان داشت. «نیلو»دختر دانشجوی بیست ساله از آن دسته دخترهایی است که مدام تغییر دادن عکس پروفایل تصویرش صدای دوستانش را هم درآورده است. اما وقتی از او می‌پرسیم چرا این کار را می‌کند اینطور پاسخ می‌دهد: «خب هر وقت حوصله‌ام سر می‌ره یا نوتیفیکیشن‌هام کم می‌شه می‌رم پروفایلمو عوض می‌کنم.» پریسا هم در برابر این پرسش جواب نسبتا مشابهی می‌دهد؛ «من اگر یک عکسی کم لایک بخوره احساس می‌کنم مورد پسند بقیه نیستم و خیلی زود عوضش می‌کنم. برام خیلی مهمه که خودم رو خوب نشون بدم.» اما این تغییر به اینجا ختم نشد و آتلیه‌های عکاسی از این اشتیاق برای گرفتن عکس‌های متفاوت‌تر استفاده کردند و موج جدیدی از عکس‌های فیس‌بوکی صفحات این شبکه اجتماعی را در برگرفت.آتلیه‌هایی برای رواج یک آسیب «گرفتن پروفایل پیکچر فیس بوکی با تضمین لایک!» عبارتی که در نگاه اول شاید خنده‌دار و تعجب‌برانگیز به‌نظر بیاید اما کاملا واقعی است. آتلیه‌های عکاسی گرفتن عکس‌های فیس‌بوکی را به‌عنوان خدمت جدید معرفی می‌کنند. «ما عکس‌های فیس‌بوکی را در 2 ژانر مدلینگ و فشن می‌گیریم. شما کدوم رو می‌خواین؟» این تبلیغ صرفا برای افرادی نیست که احساس مدل بودن بکنند، صاحبان آتلیه‌ها در پاسخ به این سؤال که «اما من مدل نیستم!» پاسخ می‌دهند: «فرقی نداره، اینجا اکثر افرادی که میان عکس مدلینگ بگیرند واقعا مدل نیستند. ما هم از کسی نمی‌پرسیم. شاید یکی بخواد خودش رو یه مدل معرفی کنه. ما فقط عکسمون رو می‌گیریم.»

این عکاس که آتلیه‌اش در یکی از محله‌های شمالی شهر تهران است، روی دیگری از سکه تجارت عکس‌های فیس‌بوکی را نمایان می‌کند. او می‌گوید که امکان ندارد فایل عکس اصلی را به صاحب عکس بدهد: «ما فقط سایز عکسی که برای پروفایل صفحه فیس‌‌بوک لازم است را به شما تحویل می‌دهیم. اصل عکس در اختیار ما قرار دارد.» این عکاس هیچ جواب قانع کننده‌ای برای اینکه عکس شخصی در اختیار صاحب عکس باشد تا بعدا سوءاستفاده‌ای از آن نشود ندارد: «خانم، شما عکس رو می‌خوای توی فیس‌بوک بذاری که چند صد نفر ببینند. دیگه چه فرقی می‌کنه که ما باهاش چه‌کار می‌کنیم. شما یا به ما اطمینان دارید یا ندارید. اگر دارید که شرایط حرفه‌ای کار! این طوری است اگر ندارید که جای دیگری می‌توانید مراجعه کنید.» اما خودش هم می‌داند که وضع در سایر آتلیه‌ها هم به همین ترتیب است.

مشاوره با لباس اضافه

مدیر آتلیه دیگری در ستارخان که امکان حضور در آتلیه‌شان را حتی برای دیدن کارها با تعیین وقت قبلی امکان‌پذیر می‌داند در توضیح بیشتری که به ما می‌دهد اینطور می‌گوید: «در عکاسی مدلینگ لزوما کار مدلینگ انجام نمی‌شه. همه فکر می‌کنندعکس‌هایی که لباس‌ها بیشتر باز باشه بهش می‌گن مدلینگ.»

البته که کار مشاوره به همین جا ختم نمی‌شود و بعد از تعیین وقت مشاوره حضوری و با نشان دادن عکس مشتری‌های قبلی خود به‌عنوان نمونه کار وارد حوزه‌های شخصی‌تر هم می‌شوند و بدون در نظرگرفتن هیچ هنجاری پیشنهاد‌هایی هم درخصوص نوع لباس می‌دهند که در نوع خود جالب توجه است؛ «حتما لباس‌های فصلی با خودت بیار، هم زمستونه هم تابستونه، شلوار جین، جوراب‌های رنگی رنگی با بوت. اینا خیلی خوب میشه.»

ترجیح می‌دهیم نگذاریم راحت‌تر از این صحبت کنند. می‌گوییم ما که مدل نیستیم اما او اطمینان می‌دهد برای چنین عکس‌هایی نه خودمان خیلی مهم هستیم و نه دکور و لباس‌ها بلکه نورپردازی و روتوش و افکت‌هایی که آنها به‌کار خواهند برد مهم است.

البته رنگ و لعاب دادن و حاشیه‌های گرفتن یک عکس در این آتلیه‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و موضوع دیگری وسط کشیده می‌شود آن هم آرایشگر است. عکاس می‌گوید: «بعضی‌ها با خودشان آرایشگر می‌آورند در آتلیه» به ما هم پیشنهاد می‌دهد که این کار را انجام دهیم و وقتی شگفت‌زدگی مشتریان خود را در برابر این صحبت‌ها می‌بیند بلافاصله چند آرایشگاه را که با هم کار می‌کنند معرفی کرده و این تجارت‌های پشت پرده دامنه‌دار می‌شود.

قیمت بده؟

اما وقتی به بحث شیرین قیمت‌ها می‌رسیم لحن صدایشان از نرمی چند لحظه پیش به جدیت تغییر پیدا می‌کند. «همه جا برای هر یک فایل 100هزار تومان می‌گیرند اما ما هر فایل رو با پرداخت 50 هزار تومان با سایز فیس‌بوکی به مشتری ارائه می‌دهیم.» و بلافاصله کاغذ پرینت A4 روی دیوار را نشان می‌دهد: «طبق دستور اتحادیه، امکان ارائه فایل وجود ندارد. چون این عکس‌ها سرمایه کار ما محسوب می‌شوند ما نمی‌توانیم آنها را به مشتری تحویل بدهیم.»

در برابر اصرارها برای دریافت فایل اصلی یا پاک کردن آنها از هارد دوربین صدایش را تاجایی که بشود شنید پایین می‌آورد و می‌گوید: «نه دیگه ما فایل رو لازم داریم.» البته که خانم منشی می‌گوید اگر 10عکس چاپی داشته باشیم 3فایل دیجیتال عکس هر کدام بیست هزار تومان پای مان می‌افتد و همینطور اگر تعداد عکس‌های چاپی بیشتر شود ممکن است تخفیفی هم برای فایل‌ها داده شود. با درنظر گرفتن قیمت رایج برای کوچک‌ترین سایز عکس‌های چاپی و یک حساب سر‌انگشتی معلوم می‌شود باید برای گرفتن 3 فایل عکس 150هزار تومان هزینه کرد یا پکیج پیشنهادی خانم منشی را پذیرفت و با پرداخت حدود 300هزار تومان از تخفیف بهره برد. مدیر عکاسی دیگری در خیابان آیت، ارائه هر فایل را با قیمت 80هزار تومان امکان پذیر می‌داند و وقتی از این هزینه بالا سؤال می‌کنیم

بخشی از قرارداد تنظیم شده توسط اتحادیه عکاسان را می‌خواند: «سورس فایل عکس گرفته شده تنها با ارائه هزینه آن توسط متقاضی قابل ارائه و فروش است.» البته این عکاسی جدای از تمامی هزینه‌ها حتی برای گرفتن یک عکس هم ورودیه دویست هزار تومانی دریافت می‌کند. وجه مشترک تمام عکاسی‌ها هم این است که فایل عکس را برای خودشان نگاه می‌دارند و حاضر به پاک‌کردن آن نیستند. از آنجایی که عکس بقیه را به عنوان نمونه‌‌کار به ما نشان می‌دهند، حداقل چیزی که می‌توان انتظار داشت این است که عکس‌ما هم در اختیار بقیه قرار خواهد گرفت.

فایل‌ها باید پاک شوند

پلیس از مدت‌های پیش برنامه‌های پیشگیرانه‌ای برای برخورد با ظهور و بروز برخی آسیب‌ها و جلوگیری از رشد آنها توسط عکاسی‌ها به‌خصوص در تهران انجام داده است. امسال هم فرماندهی انتظامی تهران بزرگ طی چندین مرحله به برخورد با آتلیه‌داران متخلف پرداخته‌اند اما متاسفانه این برخوردها معمولا مقطعی و فصلی است. سردار ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در این رابطه می‌گوید: «براساس حیطه‌بندی که توسط پلیس و صنف آتلیه‌داران و فیلمبرداران صورت گرفته این افراد موظفند پس از تهیه فیلم و عکس، فایل تصویر را به صاحب آن بازگردانند و آن را از آرشیو خود پاک کنند اما گاه براساس گزارش‌ها و شکایات شهروندان و مشتریان این واحد‌های صنفی مشخص شده است که برخی از واحد‌های صنفی متخلف اقدام به آرشیو فیلم‌های مشتریان و افشای مسائل خصوصی شهروندان می‌کنند.» فرمانده پلیس تهران ادامه می‌دهد: «وظیفه پلیس حفاظت و حمایت از شهروندان است و یکی از اصلی‌ترین بخش‌های فعالیت پلیس برخورد با مجرم و جرم است و خوشبختانه احکام صادره قضایی در این خصوص بسیار مناسب و تأثیر‌گذار بوده است. چرا که آتلیه‌های متخلف با نشانه گرفتن کانون خانواده‌ها و افشای مسائل خصوصی افراد باعث بروز مشکلات فراوانی برای آنها می‌شوند.»شکارچی‌ها در کمینند

پلیس می‌گوید انتشار عکس‌های خصوصی توسط دختران و زنان جوان در فیس‌بوک فضایی برای سوءاستفاده‌کنندگان فراهم‌می‌کند که بتوانند اقدامات مجرمانه خود را به راحتی پیگیری کنند. دستگیری پسر جوانی که با هک‌کردن صفحات فیس‌بوک دختران 16-12 ساله از آنها سوءاستفاده‌های جنسی می‌کرد یکی از این موارد است. پلیس فتای استان البرز اعلام کرد این فرد با هک‌کردن صفحات دختران جوان وارد محیط شخصی آنها شده و پس از جمع‌آوری اطلاعات و عکس‌های خصوصی اقدام به تهدید دختران می‌کرد که درصورت عدم‌تمکین به خواسته‌های غیراخلاقی وی، عکس و مطالب شخصی‌شان را منتشر می‌کند. سرهنگ مهدی کاکوان، رئیس‌پلیس فتای استان البرز در رابطه با انتشار عکس‌های خصوصی در فیس‌بوک می‌گوید: «قراردادن عکس‌های خصوصی روی شبکه‌های اجتماعی زمینه‌ساز سوءاستفاده و ارتکاب جرائم است و اغلب قربانیان به‌دلیل نداشتن اطلاعات کافی از خطرات موجود در فضای مجازی با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند». همچنین به گفته پلیس، دام گردانندگان شبکه‌های فساد در فیس‌بوک پهن است و آنها بخشی از طعمه‌های خود را از این طریق شکار می‌کنند.

منبع: روزنامه همشهری

دولت برای نجات از خطر تشعشات چه خواهد کرد؟!

Posted: 03 May 2014 02:43 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - نگرانی از تاثیرات تشعشعات موبایلی بر سلامت شهروندان موضوعی است که در سال‌های اخیر به دغدغه‌ای برای مردم تبدیل شده و در این زمینه برخی مسوولان گاهی حرف‌هایی مطرح می‌کنند که همین موضوع باعث دامن زدن به این نگرانی‌ها می‌شود.

اکنون درباره این موضوع حتی سالانه چندین سمینار و کنفرانس و همایش برگزار می شود تا هر بار این مساله از جهاتی بررسی شود. بر همین اساس طبیعی است که حرف‌های مختلفی در این حوزه به گوش برسد چراکه برخی با جدیت از در نظر گرفتن تدابیر مربوط به سلامت در این حوزه خبر می‌دهند و برخی دیگر همچنان بر این باورند که دکل‌های مخابراتی می‌توانند سلامت مردم را تحت الشعاع قرار دهند.

در این میان خود مردم نیز نگرانی‌هایی در این زمینه دارند که در نهایت این نگرانی‌ها موجب شده است به ندرت روی خوشی نسبت به نصب دکل‌های BTS نشان دهند. بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع در دولت جدید رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار گرفته و به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست اهتمام ویژه‌ای برای کاهش خطرات امواج الکترومغناطیس از جمله امواج پارازیت‌ها دارد.

بنا بر اعلام معصومه ابتکار از آنجا که امواج الکترومغناطیسی مخاطرات زیادی دارند لازم است تجهیزات این بخش تحت استانداردها و ضوابط‌ قرار بگیرد و این موضوع بسیار مهمی است که باید در همه زمینه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

پیش از این هم وزیر ارتباطات از تاکید دولت بر این موضوع خبر داده و از تشکیل کمیته‌ای در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده و معاون وزیر بهداشت، معاون سازمان محیط زیست و معاون سازمان انرژی اتمی را از جمله اعضای این کمیته معرفی کرده و یاد آور شده بود: در طول یک ماه و نیم اخیر میزان تشعشعات در مناطق مختلف اندازه‌گیری شده و نتیجه گزارش‌ها اعلام می شود.

البته اگرچه اکنون مدتی از این اظهار نظر گذشته و هنوز نتیجه‌ای رسانه‌ای نشده اما در هر صورت گفته‌های مسوولان مختلف حاکی از آن است که رییس جمهوری تاکید زیادی بر حفظ سلامت مردم دارد و در خصوص تشعشعات نیز پیگیری وجود دارد.

نگرانیها تا چه اندازه واقعی است؟

اما در ارتباط با این که این مساله تا چه اندازه جای نگرانی دارد رییس نظام ایمنی هسته‌یی کشور معتقد است: جامعه در عین بهره‌مندی از فن‌آوری‌های نو، حق آگاهی از مخاطرات این فن‌آوری‌ها را هم دارد. هر فن‌آوری معضلاتی به همراه دارد ولی قرار نیست به خاطر بروز پاره‌ای از مشکلات از ورود فن‌آوری جلوگیری کرد و آمادگی اجتماعی برای پذیرش فن‌آوری‌های ارتباطی ضروری است.

ناصر راستخواه - معاون رییس سازمان انرژی اتمی - با بیان این که با توسعه فن‌آوری‌ها نمی‌توان مقابله کرد، می‌گوید: در بین فن‌آوری‌های جدید سرعت فن‌آوری تلفن‌های همراه و اپراتورها روز به روز بیش‌تر می‌شود و به نظر می‌رسد گریزی از امواج رادیویی و ماکروویو آنتن‌های BTS وجود ندارد.

وی با بیان این که اپراتورها باید به سمت به حداقل رساندن خطرات امواج رادیویی حرکت کنند، از نظارتهای دائمی سازمان انرژی اتمی بر تشعشعات شبکه‌های تلفن همراه یاد می‌کند و این گونه می‌گوید که به نظر می‌رسد این نظارت‌ها نگرانی‌ها را از بین برده است.

وی همچنین عنوان می‌کند: برخی مدعی خطرات این امواج برای مردم هستند و در این رابطه توصیه و هشدارهایی ارائه می‌کنند ولی بسیاری از این ادعاها پشتوانه علمی ندارند.

خطر تشعشات تا چه فاصله‌ای زیاد است؟

اما در این زمینه رضا تقی‌پور که پیش از این به عنوان وزیر ارتباطات دولت‌های نهم و دهم فعالیت داشته و علاوه بر آن این روزها در شورای شهر هم حضور دارد، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در نهایت متولی این موضوع کدام نهاد یا سازمان است، می‌گوید: به هر حال این کار متولی خاص خود را دارد اما گاهی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در این حوزه باعث تشویش اذهان مردم می‌شود. یک بار نمایندگان در مجلس گفتند که واقعا بگوییم این تشعشعات برای سلامت ضرر دارد یا خیر؟ من به آن‌ها گفتم شما اکثرا پزشک هستید آیا دود ماشین برای شما ضرر دارد؟ پاسخ معلوم بود. به هر حال خودروهایی که دودزا هستند باید از رده خارج شوند و نمونه‌های سالم بمانند؛ در حوزه فن‌آوری نیز ما باید همین کار را انجام دهیم، در حال حاضر تمام تجهیزاتی که وارد کشور می‌شوند در سه مرحله با استانداردهای جهانی در حوزه سلامت تست می‌شوند و تاکنون نیز تمام تجهیزات بدون استثنا این استانداردها را دریافت کرده‌اند و تشعشعات آن‌ها کمتر از حدی بوده است که استانداردها تعیین می‌کند.

وی همچنین می گوید: تنها در شعاع 120 سانتی متر آنتن اصلی ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که با توجه به ارتفاع BTSها معمولا آن فضا خیلی قابل دسترس نیست.

البته دلنواز فروردین - عضو هیات مدیره انجمن حفاظت در برابر اشعه ایران و کارشناس سازمان انرژی اتمی - درباره این فاصله نظری متفاوت دارد و با اشاره به فاصله 10 متری می گوید: مهم این است که فاصله 10 متری از آنتن حفظ شود ولی از آنجا که آنتن در فاصله بالاتری قرار می گیرد خطرات ناشی از این تشعشعات به طور چشم گیری کاهش پیدا می کند.

چند راهکار برای مراقبت بیشتر

اکنون نتایج تحقیقات گوناگونی که در کشورهای مختلف دنیا صورت گرفته در موارد متعدد گویای آن است که تشعشعات گوشی‌های موبایل می تواند خطر ابتلا به بیماریهایی چون سرطان را افزایش دهد این در حالی است که به نظر می‌رسد در دنیای امروز حذف این تکنولوژی ارتباطی به نوعی غیرممکن است.

با این وجود می توان راه‌های مختلفی را مورد استفاده قرار داد که خطرات این بخش به حداقل برسد. برخی توصیه‌هایی که توسط پزشکان و متخصصان مختلف ارائه شده گویای آن است که استفاده طولانی مدت از گوشی‌های تلفن همراه می‌تواند موجب عوارضی همچون سردردهای مداوم، احساس درد در ناحیه گوش، بی‌خوابی و حتی پایین آمدن سرعت گوارش در بدن ‌شود. در این میان یکی از راهکارهای موثری که گفته می شود تاثیر بسزایی در کاهش تاثیرگذاری امواج دارد استفاده از هدفون‌ها و یا هندزفری موبایل است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی استفاده از هندزفری بی سیم - بلوتوث - آسیب ناشی از تشعشعات مضر موبایل را تا 800 برابر کاهش می‌دهد و این در حالی است که طبق آخرین آمارها تنها چهار درصد مشترکان ایرانی از هندزفری و هدست استفاده می کنند.

نرخ استفاده از هندزفری و هدست بلوتوث در دنیا حدود 15 درصد برآورد شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از هدست بلوتوث از سال 2009 تا 2014 در جهان به دو برابر افزایش یابد.

در این میان اگرچه ایران بزرگترین بازار هدست‌های پشت گوشی در خاورمیانه به شمار می‌رود اما نرخ استفاده این فناوری در ایران کمتر از چهار درصد است.

راهکار دیگری که می توان برای کاهش تاثیر تشعشعات موبایلی به کار برد استفاده کمتر از تلفن همراه، کوتاه کردن مدت زمان مکالمات و جایگزینی پیامک به جای تماس است.

همچنین گفته می شود اگر فاصله افراد از دکل‌های تلفن همراه بیشتر باشد امنیت آنها بالاتر خواهد بود که البته در این زمینه مدیران مخابراتی کشور بر این نکته تاکید دارند که تجهیزات آنها به گونه‌ای است که کمترین میزان مشکل را برای افراد ایجاد می کند و بر اساس آخرین و بالاترین استانداردهای جهانی خریداری شده است.

همچنین گفته می شود مضرات تشعشعات تلفن همراه در زمانی که تلفن‌ها آنتن خوبی ندارند به مراتب بیشتر از سایر اوقات است و به همین دلیل کاربران باید هنگامی که قدرت سیگنال آنتن‌دهی ضعیف است موبایل خود را خاموش کنند و یا مکان مناسب‌تری را برای برقراری مکالمه پیدا کنند.

علاوه بر این برای کاهش پرتوگیری، افراد هنگام خرید گوشی، میزان SAR (نرخ جذب ویژه) مستندشده آن را از فروشنده درخواست کنند چرا که گفته می‌شود میزان SAR گوشی حتما باید کمتر از 2 وات بر کیلوگرم در مدت شش ثانیه باشد و این مقدار هرچه کمتر باشد آسیب‌های احتمالی کمتر خواهد بود.

همچنین بهتر آن است که کودکان زیر 12 سال از تلفن همراه استفاده نکرده و نوجوانان نیز حتی‌المقدور به جای برقراری تماس تلفنی، پیام کوتاه ارسال کنند. استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری نیز باید محدود شود و تمامی کاربران در شرایط غیرعادی از جمله بیماری، سرماخوردگی، سردرد، جراحت، شکستگی موضعی، سوختگی و از این قبیل شرایط از موبایل استفاده نکنند.

علاوه بر این تاکید می‌شود که هنگام خواب و استراحت هم تلفن همراه خود را دور از سر خود قرار دهید و به ویژه از قرار دادن تلفن همراه در حال شارژ در کنار سر خودداری شود.

رسانه‌ها و بیماری لاغرنمایی

Posted: 03 May 2014 02:43 PM PDT

احسان شاه قاسمی - اینترنت کمک کرده که بیماری های زیادی از بشر درمان شوند. با این حال، جای تعجب است که اطلاعات موجود در این رسانه باعث شکل گیری اشکال جدیدی از بیماری نیز شده است (کوری و ری، 2010). یکی از این بیماری ها می تواند اختلالات تغذیه ای باشد. اینترنت به ما کمک کرده که به زشتی صورت و اندام و اعضای خود "بد" آگاه شویم و در جستجوی راه حلی برای این عدم مطلوبیت ظاهری برآییم. لاغر نمایی (thinspiration) یکی از این معضلات است. لاغر نمایی به معنای دستکاری دیجیتال عکس هاست به نحوی که بدن بازنمایی شده در آن عکس از آنچه در واقعیت وجود دارد لاغرتر و استخوانی تر به نظر بیاید. شواهد نشان می دهد این تصاویر برای گروه های بزرگی از دختران بسیار جذاب است. گذشته از این، امروزه دختران نوجوان و جوان با همخوان کردن عکس های لاغرنما در صفحات شبکه اجتماعی خود، خواسته یا ناخواسته به بیماری های جسمی ناشی از سوء تغذیه برای رسیدن به این وضعیت بدنی ایده آل دامن می زنند (استونبریج، 2012). در سال های اخیر تمهیداتی برای محدودیت و ممنوعیت این نوع تصاویر اندیشیده شده است. اما، مساله اختلالات تغذیه ای و استفاده از رسانه ها و مخصوصا اینترنت مساله ای پیچیده و ریشه دار است.

برخی نویسندگان می گویند بازیگران ترکه ای و مدل در رسانه ها باعث رواج اختلال غذایی در میان زنان جوان شده است. دختران بالغ نمی توانند اندام هایی اینچنین ترکه ای و شبیه به بازیگران رسانه ای داشته باشند و بنابراین دائما گرسنگی و ضعف می کشند. با این وجود، بیشتر پژوهش ها نشان می دهند که زمان های استفاده از رسانه ها زمان های غیرفعال و تلف کردنی هستند که با چاقی و کم تحرکی همراهند. بنابراین اثر رسانه بر لاغری می تواند با اثرات جایگزین رسانه ها سوی دیگری به خود بگیرد (پرس، 2000). شکی نیست که لاغری در فرهنگ امروز جهان دارای ارزش است. به علاوه، تیپ بدنی ایده آل زنانه هر سال لاغرتر می شود. برای مثال، پرسی و لاتمن (1994) دریافتند که زنان نشان داده شده در آگهی های برخی مجلات از 1905 تا 1978 خیلی لاغرتر شده اند. دی ام گارنر، گارفینکل، شوارز و تامپسون (1980) مشاهده کردند که بین سال های 1960 تا 1970 هم نامزدهای دختر برگزیده آمریکا هم مردِ روی پوستر وسط برخی مجلات لاغرتر شده اند. مجله ها، فیلم ها و تلویزیون لاغری زنانه را به زیبایی، قدرت، استقلال، موفقیت، و کنترل بر خود پیوند زده اند (پرس، 2000). لیندا اسمولاک هم با انجام پژوهشی ذکر می کند که مدل های رایج در سال2000 از 98 درصد زنان آمریکایی لاغرتر هستند.

روی هم رفته، چاقی ناسالم ترین اثر مرتبط با تماشای تلویزیون است. هر چقدر فرد بیشتر تلویزیون تماشا کند، احتمال داشتن اضافه وزن برای او بیشتر است. تبیین های آشکاری برای این رابطه وجود دارد. تماشای تلویزیون یک فعالیت نشسته است که کالری های کمی می سوزاند. به علاوه، هرچقدر فرد بیشتر تلویزیون تماشا کند، زمان کمتری را به ورزش اختصاص خواهد داد. بنابراین، بینندگان پر و پا قرص تلویزیون کالری های کمتری می سوزانند و به لحاظ فیزیکی کمتر خوش اندام هستند. اغلب در حین تماشای تلویزیون هله هوله می‌خورند و بیشتر این تنقلات پر از چربی هستند (پرس، 2000). در کشور خودمان در فروردین 1390 وزیر بهداشت اعلام کرد که پیش از 45 درصد دانش آموزان کشور روزانه چهار ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند و 40 درصد از دانش آموزان نیز به مدت طولانی از کامپیوتر استفاده می‌کنند و این موارد از عواملی است که به کم تحرکی و چاقی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

همانطور که دختران کم کم وارد دوره بلوغ می شوند، نگرانی های جدیدی در مورد اثرات رسانه ها برنابسامانی در خوردن ایجاد می شود. هرچند رایج ترین اثر تماشای تلویزیون چاقی است، نوجوانان با بالا رفتن سن کمتر تلویزیون تماشا می کنند. و شروع به خواندن روزنامه ها و تماشای فیلم، رفتن به سینما و وب گردی می کنند. نوجوانی برای بیشتر دختران با بلوغ همراه است. به دلیل اینکه استروژن چربی ها را تثبیت می کند، دختران در حین بلوغ شروع به جمع کردن چربی می کنند. اما، بلوغ یک ویژگی دیگر هم دارد که تمایل به سمت داشتن ظاهر خوب و جذاب بودن است. تقارن گسترده کم اشتهایی[1] (کم خوردن غذا) و گرسنگی مداوم[2] (بالا آوردن پس از پرخوری) باعث شده که پژوهشگران به پیام های رسانه ای در مورد وزن توجه کنند (پرس، 2000). دختران نوجوان به دلیل اینکه خیلی در مورد وزن و ظاهر فیزیکی شان نگرانند، احتمالا به طرز خاصی به تصاویر رسانه از لاغری حساسیت نشان می دهند. وب سایت هایی که دختران نوجوان را هدف می گیرند به این نگرانی ها دامن می زنند؛ «چگونه می توان ظاهر را بهتر کرد» عنوان اصلی بیشتر این صفحه هاست. امروزه رسانه ها مجموعه بیشماری از پیام های ترغیب کننده لاغری را منتقل می کنند. در سال های اخیر بر تعداد مجلات تناسب اندام زنان که بر روش های بهبود ظاهر فیزیکی تاکید می کنند، افزوده شده است. کتاب های رژیمی مکررا وارد فهرست پرفروش ترین ها می شوند و وب سایت های تبلیغ لاغری یکی از پر طرفدارترین وب سایت ها هستند. کلوپ های سلامتی و مراکز رژیمی مرتبا در تلویزیون آگهی می دهند. آگهی های محصولات رژیمی در اینترنت به صورت شگرفی افزایش یافته اند. دالی و بانک (2009) مطالعه ای را ترتیب دادند تا ببینند آیا رژیم های غذایی سخت برای لاغری نتیجه تلاش برای هماهنگ شدن با تیپ ایده آل رسانه ای از «زن» است یا تنها کوششی برای پرهیز از چاقی است. آنها نشان دادند هر چقدر زنان خودشان را به مدل های چاق از زن نزدیک تر ببینند، بیشتر احتمال دارد که رژیم های سخت بگیرند. برعکس، آنها نشان دادند که مطلوب بودن تصویر زنانه بسیار لاغر، اثر اندکی بر تلاش برای لاغری دارد. در کل پژوهش آنها نشان می دهد که زنان بیشتر برای ترس از چاقی رژیم می گیرند، نه علاقه به لاغری. در واقع، همانطور که پیشتر گفته شد، رسانه های نوین نوعی از "بد" آگاهی را در زنان ایجاد کرده اند که توجه آنها را به مسائل و مشکلات فرضی جدیدی متمایل کرده است.

شواهدی وجود دارد که رسانه های جمعی باعث نابسامانی غذایی در زنان می شوند. استیس و شاو (1994) رابطه معناداری بین خواندن مجلات و نشانه های نابسامانی غذایی در زنان یافتند. مطالعه دیگری (استیس، شوپاک-نیوبرگ،[3] شاو و استین، 1994) دریافت که مواجهه رسانه ای به صورت مستقیم و غیرمستقیم با نشانه های نابسامانی در خوردن رابطه دارد. اثر غیرمستقیم این مواجهه از طریق نارضایتی از بدن، درونی کردن کلیشه های بدن ایده آل، و تایید و پشتیبانی از نقش های جنسیتی انجام می شد. هریسون و کانتور (1997) با مطالعه یک نمونه از زنان دانشجو دریافتند که رسانه های مختلف اثرات متفاوتی بر جنبه های مختلف نابسامانی در خوردن دارند. خواندن مجله های تناسب اندام به نمره آزمون نگرش های خوردن[4] (مقیاسی که گستره ای از نگرش ها و رفتارهای مربوط به نابسامانی در خوردن را می سنجد؛ گارنر و گارفینکل، 1979)، نارضایتی از بدن و رفتارهای کم خوری یا پرخوری ربط داشت (پرس، 2000). عباس زاده و دیگران (1390) با هدف اندازه‌گیری میزان اختلالات تغذیه‌ای در بین شهروندان زن شهر تبریز پیمایشی بر روی 400 نفر از زنان و دختران 49- 15 ساله شهر تبریز در سال 89 انجام دادند و نشان دادند رسانه ها و مقایسه اجتماعی بالاترین تأثیر را بر میزان اختلالات تغذیه‌ای پاسخ‌گویان داشته است و متغیرهای مذکور 34 درصد تغییرات اختلال تغذیه‌ای را تبیین می کنند. بوتا (1999) معتقد است که اثرات تلویزیون بر نابسامانی در خوردن می تواند مشروط به فعالیت های ذهنی دختران نوجوان در حین تماشای تلویزیون باشد. هرچند بوتا رابطه ای میان نابسامانی در خوردن و مواجهه کلی با تلویزیون یا تماشای برنامه های هنری ای که زنان لاغر را برجسته می کنند نیافت، اما متوجه شد که تلویزیون ممکن است به صورت غیرمستقیم بر نابسامانی غذایی اثر بگذارد. تایید یک اندام ایده آل و لاغر، ناراضی بودن از بدن خود، تمایل شخصی به لاغر بودن، و تمایلات کم خوری و پرخوری همه با دیدن تصاویر رسانه ای از زنان لاغر به عنوان تصاویری واقع گرایانه و مقایسه بدن شخصی با مدل های لاغر در تلویزیون پیش بینی می شوند.

ظهور اینترنت و رسانه های نوین جهشی عجیب در تبلیغات لاغری محسوب می شد. در بخش های پیشین دیدیم که چگونه مدل های ایده آل از زن در رسانه های جهان سرمایه داری روز به روز لاغرتر شده اند. حالا، این رسانه های نوین و امکانات دستکاری دیجیتالی در آنهاست که مدل ها را به جهان مجازی کشانده و از ظرفیت های این جهان برای لاغر کردن بیشتر مدل ها استفاده می کند. در سال های اخیر این تصاویر چنان طرفدار پیدا کرده اند که تعدادی وب سایت اختصاصا این تصاویر و فعالیت های مربوط به آنها را تحت پوشش قرار داده اند. در این وب سایت ها به هر کدام از دختران فضایی داده می شود تا در آن عکس های شخصی خود را به اشتراک بگذارند و در مورد تجارب خود برای لاغر شدن صحبت کنند (ویلسون و دیگران، 2006).

وب سایت های لاغرنمایی بسیار هوشمندانه عمل می کنند. به عنوان مثال آنها اشعاری از شاعران بزرگ در وصف زنان لاغر را انتخاب کرده و منتشر می کنند. پژوهشی در سال 2003 نشان داد که بیش از 90 درصد وب سایت های لاغرنمایی از این شیوه استفاده کرده اند. از آنجا که یکی از ویژگی های سلوک عرفانی ریاضت کشیدن و گرسنگی است، این وب سایت ها به تلویح می گویند که همچون انسان های بزرگی که به دنبال رسیدن به مراحل بالای عرفان بوده اند، برای رسیدن به تیپ ایده آل و محبوب همه مردان شدن باید رنج برد!

در سال های اخیر پژوهش های زیادی هم بر روی لاغرنمایی انجام شده است. استونبریج (2012) یک مطالعه ترکیبی بر روی لاغر نمایی انجام داد. او همزمان عکس هایی که دختران بر روی شبکه های اجتماعی خود همخوان می کنند را مطالعه محتوایی کرد و در عین حال یک پیمایش بر روی آنها ترتیب داد. و نتیجه گرفت که فعالیت های رسانه ای با موضوع لاغرنمایی در رسانه ها برای دختران مضرند. البته پژوهش های او نشان نداد که دیدن این تصاویر موجب ناهنجاری غذایی می شود اما به طور کلی این تصاویر می توانند به ایجاد ناهنجاری غذایی کمک کنند. این تصاویر دختران را تشویق می کند که به هر بهایی تلاش کنند لاغر شوند. رشد شبکه های اجتماعی هم باعث شده که دختران نه تنها به صورت شخصی تصمیم به لاغری به هر قیمت بگیرند، بلکه در شبکه های اجتماعی هم به شدت از سوی دختران هم سال خود برای لاغر شدن تحت فشار قرار بگیرند.

ویلسون و دیگران (2006) با انجام پژوهشی بر روی چند صد بیمار دارای مشکلات سوء تغذیه و والدین آنها به این نتیجه رسیدند در حالی که اکثر این بیماران نوجوان و جوان به خوبی با وب سایت های لاغرنمایی آشنا هستند، اکثر والدین آنها از وجود این وب سایت ها بی اطلاعند و ریشه سوء تغذیه دختران خود را در جاهای دیگری می جویند.

وود و دیگران (2011) تعدادی از دختران را در معرض عکس های مدل های چاق و لاغرنمایی شده قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که دختران وقت بسیار بیشتری برای دیدن مدل های لاغر در وب سایت صرف می کردند. همچنین، آنها نشان دادند که دخترانی که از بدن خود راضی نبودند بیشتر احتمال داشت وقت بیشتری صرف دیدن مدل های لاغر نمایی شده کنند.

به دلیل مسائل پیش آمده و تاثیرات وب سایت های لاغرنمایی بر زنان، در سال های اخیر قوانینی برای ایجاد محدودیت و حتی ممنوعیت این وب سایت ها و تصاویر در کشورهای پیشرفته اعمال شده اند (بالتر ریتز و کلر، 2005). در سال 2008 چهل نماینده پارلمان انگلیس خواستار مقابله با وب سایت ها و مجلاتی شدند که از عکس های لاغرنمایی شده استفاده می کنند. در سال 2009 در فرانسه قانونی تصویب شد که تبلیغ رژیم های سخت و ضد سلامت می تواند به 30 هزار یورو جریمه و 2 سال زندان منتهی شود و در صورتی که این تبلیغات به مرگ کسی منجر شود، این میزان به 45 هزار یورو و سه سال زندان افزایش می یابد. در سال 2009 وزارت ورزش و خانواده آلمان اعلام کرد که وب سایت های لاغرنمایی باید در درگاه ورودی خود به بازدیدکنندگان در مورد ماهیت محتوا و احتمال دستکاری شدن عکس ها هشدار بدهند. حتی برخی سایت ها مثل اینستاگرام هم اعلام کرده اند که عکس های لاغرنمایی شده را محدود و از دیتابیس خود حذف می کنند. اقدامات تنبیهی هم برای منتشر کنندگان این عکس ها تدارک دیده شده است.

منابع:

عباس زاده، م.، استاد رحیمی، ع.، غنر افشرد، ف.، علیپور، پ. (1391). تأثیر عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر اختلالات تغذیه‌ای زنان. مقاله 2، دوره 10، شماره 1، صفحه 41-60.

-Balter-Reitz, S., & Keller, S. (January 01, 2005). Censoring Thinspiration: The Debate Over Pro-Anorexic Web Sites. Free Speech Yearbook, 42, 1, 79-90.

- Curry, J., & Ray, S. (January 01, 2010). Starving for Support: How Women with Anorexia Receive "Thinspiration" on the Internet. Journal of Creativity in Mental Health, 5, 4, 358-373.

- Dalley, S. E., & Buunk, A. P. (January 01, 2009). "Thinspiration" vs. "fear of fat". Using prototypes to predict frequent weight-loss dieting in females. Appetite, 52, 1, 217-21.

- Perse, E. M. (2000). Media effects and society. Mahwah, N.J: L. Erlbaum Associates.

- Stonebridge, V. (2012). Thinspiration: New Media's Influence on Girls with Eating Disorders. PhD Thesis. ROAR: Rowan Open Access Repository.

- Wilson, J. L., Peebles, R., Hardy, K. K., & Litt, I. F. (January 01, 2006). Surfing for thinness: a pilot study of pro-eating disorder Web site usage in adolescents with eating disorders. Pediatrics, 118, 6, 1635-43.

- Woud, M. L., Anschutz, D. J., Van, S. T., & Becker, E. S. (April 01, 2011). Measuring thinspiration and fear of fat indirectly. A matter of approach and avoidance. Appetite, 56, 2, 451-455.

[1] Anorexia

[2] Bulimia

[3] Schupak-Neuberg

[4] Eating Attitudes Test

منبع: مدرسه همشهری، مرکز آموزش و پژوهش موسسه همشهری

هفت نکته در مورد رسانه های اجتماعی و اخبار

Posted: 03 May 2014 02:43 PM PDT

بررسی رفتار مخاطبان در برابر اخبار دیجیتال، یکی از دغدغه های همیشگی سازمان های خبری است. پروژه روزنامه نگاری مرکز تحقیقات پیو (Pew)‌ با همکاری بنیاد نایت (Knight Foundation) به بررسی این موضوع پرداخته که خبر در فضای رسانه های اجتماعی چگونه عمل می کند؟ مرکز تحقیقاتی پیو از میان نتایج پژوهش انجام شده در سال 2013 و ابتدای 2014، هفت نکته مهم را منتشر کرده است.

1- خبر در میان رسانه های اجتماعی به جایگاهی دست پیدا کرده است - در بعضی از این سایت ها جایگاه خبر کمی قابل توجه تر است.

نیمی از کاربران فیسبوک و توئیتر، خبرهای خود را از این سایت ها می گیرند، در حالی که در مورد ردیت این آمار 62 درصد است. کاربران اینستاگرام و پینترست کمترین میزان خبرها را از این سایت ها می گیرند.

از هر 10 امریکایی، 3 نفر خبرهای مورد علاقه خود را از طریق فیسبوک به دست می آورد.



2- خبر گرفتن روی فیسبوک، رفتاری ضمنی است.

78 درصد از مخاطبان اخبار در فیسبوک، در حالی که به دلیل دیگری روی فیسبوک هستند اخبار را هم دنبال می کنند.

تنها 34 درصد از مخاطبان اخبار در فیسبوک، صفحه یک سازمان خبری یا یک روزنامه نگار را لایک کرده اند. این بدین معنی است که اخباری که آن ها می خوانند از پست هایی است که دوستان شان به اشتراک می گذارند.


3- گستره موضوع های خبری مورد علاقه مخاطبان در فیسبوک وسیع است.

اخبار مربوط به سرگرمی، در بالای لیست موضوع های مورد علاقه کاربران فیسبوک قرار دارد. پس از سرگرمی، اخبار مربوط به افراد و رخدادهای جامعه کاربر، ورزش، حکومت و سیاست ملی، جرم و بهداشت و سلامتی در رتبه های بعدی قرار دارند. اخبار بین المللی در میان هر چهار کاربر فیسبوک، تنها مورد توجه یک کاربر قرار می گیرد.



4-بخشی از کاربران رسانه های اجتماعی علاوه بر خواندن اخبار، خبررسانی را هم تجریه می کنند.

کاربران رسانه های اجتماعی نه تنها اخبار مختلف را به اشتراک می گذارند، بلکه بعضی از آن ها با استفاده از موبایل های هوشمند، با گرفتن عکس و ویدئو خبررسانی هم می کنند.


5- در توئیتر، گروه های کاربران حول موضوعی خبری گرد هم جمع می شوند، اما دیدگاهی که در توئیتر از سوی کاربران بیان می شود اغلب با افکار عمومی جامعه متفاوت است.

طی روزهای بعد از حادثه تیراندازی سال 2012 شهر نیوتون امریکا، تقریبا دو سوم توئیت های حول این موضوع، خواستار اجرای اقدامات شدیدتری برای کنترل سلاح در جامعه امریکا بودند، در حالی که افکار عمومی جامعه بسیار شکننده تر بود.


6- ویژگی مخاطبان اخبار در یک پلتفورم رسانه اجتماعی با پلتفورم دیگر متفاوت است.

مخاطبان اخبار در لینکدین صاحب کسب و کار و درآمد هستند و اغلب تحصیلات دانشگاهی دارند. مخاطبان اخبار در توئیتر جوان تر از مخاطبان اخبار در فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین هستند. احتمال اینکه مخاطبان اخبار در فیسبوک مونث باشند، بیشتر از یوتیوب، توئیتر و لینکدین است.


7- بازدیدکنندگانی که از طریق فیسبوک یا جستجوی اینترنتی وارد یک سایت خبری می شوند، کمتر از کاربرانی که به طور مستقیم وارد سایت می شوند به آن وفاداری دارند. این نکته حتی در مورد معتبرترین وب سایت های خبری هم صدق می کند.

ترجمه محمد امین خرمی
منبع: مدرسه همشهری، مرکز آموزش و پژوهش موسسه همشهری

اینترنت طبقاتی در آمریکا و پایان بی‌طرفی در شبکه

Posted: 03 May 2014 02:26 PM PDT

کمیته ارتباطات فدرال آمریکا می‌خواهد یک مسیر سبقت‌گیری در انتقال داده‌ها در شبکه اینترنت بگشاید. شرکت‌های بزرگ می‌توانند با پرداخت هزینه، مضمون‌های اینترنتی خود را سریع‌تر به مشتریان برسانند. کاربران اعتراض دارند.

شرکت‌های آمریکایی در آینده می‌توانند با پرداخت هزینه بیشتر داده‌ها (دیتا) و مضمون‌های اینترنتی خود را با سرعت بیشتری در شبکه اینترنت انتقال دهند.

کمیته ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) اعلام کرده است که بدین منظور تغییراتی در مقررات بی‌طرفی در شبکه اینترنت وارد خواهد کرد.

بدین گونه شرکت‌های بزرگی مانند دیزنی، نت‌فلیکس یا گوگل در صورتی که بخواهند ویدئو یا دیگر مضمون‌های اینترنتی خود را به خطوط پر سرعت‌تر منتقل کنند، باید به شرکت‌های خدمات اینترنتی مانند "کام‌کست" یا "ورایزون" پول بیشتری بپردازند.

در اینجا صحبت بر سر به‌اصطلاح سبقت‌گیری در مسیر انتقال داده‌ها به مشتریان است.

یک سخنگوی کمیته ارتباطات فدرال آمریکا گفت که این تقاضا با این پیش‌شرط قابل اجراست که قراردادی که میان دو شرکت بسته می‌شود، از نظر "تجاری عقلانی باشد" و بلوکه شدن عرضه‌ی کالاهای اینترنتی دیگر شرکت‌ها در مقررات جدید اکیدا ممنوع اعلام خواهد شد.

تغییر در این مقررات به معنای پایان بی‌طرفی در شبکه اینترنت در سطح ایالات متحده آمریکا خواهد بود، زیرا تاکنون با داده‌ها و مضمون‌های اینترنتی رفتاری یکسان صورت می‌گرفته است.

با مقررات جدید، جایگاه یکسان داده‌ها و مضمون‌های اینترنتی برچیده می‌شود. اما مسیر سبقت در انتقال داده‌ها در اختیار هر شرکت خدماتی آماده پرداخت هزینه‌ی بیشتر، به طور یکسان قرار خواهد گرفت.

شرکت‌هایی مانند "نت‌فلیکس"، که خدمات پخش زنده ویدئویی ارائه می‌دهند و نیازمند ارتباط سریع‌تر با کاربران خود هستند، از هم‌اکنون پول بیشتری برای سرعت بیشتر پرداخت می‌کنند. این شرکت‌ها با پرداخت هزینه‌ی بالاتر، سرورهای خود را مستقیما به شبکه‌ی شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی وصل کرده‌اند. ولی این نوع اتصال قرار نیست مشمول نظارت کمیته ارتباطات فدرال آمریکا شود.

اعتراض شدید فعالان اینترنتی

کمیته ارتباطات فدرال آمریکا قرار است مقررات جدید را در ۱۵ مه سال جاری تصویب کند و هنوز امکان تغییراتی در آن وجود دارد. از هم‌اکنون اعتراض شدید فعالان شبکه شکل گرفته است.

مایکل واینبرگ، معاون "پابلیک نالج پراجکت"، نهادی برای ابتکارات تحقیقاتی توسعه و برنامه‌ریزی کامپیوتری، می‌گوید: «این استاندارد جدید به شرکت‌های ارائه خدمات اینترنتی این اجازه را می‌دهد که برای نوآوری‌ها در اینترنت پول بیشتری درخواست کنند.»

مقررات جدید کمیته ارتباطات فدرال آمریکا واکنشی است به یک حکم دادگاه تجدیدنظر آمریکا که در ماه ژانویه سال جاری در واشنگتن صادر شد.

قضات این دادگاه در آن زمان در حکم خود آوردند که کمیته ارتباطات فدرال آمریکا در اصل این حق را دارد که در شبکه اینترنت تغییراتی ایجاد کند. در این حکم وظیفه شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات پهنای باند اینترنت به معنای رایج تعریف نشده که باید به عموم مردم خدمات یکسان ارائه دهند.

در آن زمان دادگاه به یک شکایت شرکت بزرگ ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنتی "ورایزون" اجازه طرح دعوا را داد. این شرکت مدعی بود که کمیته ارتباطات فدرال آمریکا با تعهد خود در قبال بی‌طرفی در شبکه اینترنت، از حوزه اختیارات خود فراتر رفته است.

پیام دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات برای روز جهانی جامعه اطلاعاتی

Posted: 03 May 2014 02:26 PM PDT

روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی سال 2014، یادآور یکصد و چهل و نهمین سالگرد تأسیس اتحادیه جهانی مخابرات (1865) است. نگاهی به تاریخ چشمگیر اتحادیه جهانی مخابرات، نقش درخشان این اتحادیه را در برقراری ارتباط جهان با پیشرفته‌ترین و نوآورانه‌ترین وسایل ارتباطی، از عصر تلگراف تا عصر اینترنت و ارتباطات باند پهن تلفن همراه، برای ما نمایان می‌کند.

به گزارش ایسنا، حمدون توره - دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات - به مناسبت روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی سال 2014 در پیامی تاکید کرد: اکنون ما با وجود این امکانات، می‌توانیم در هر مکان و زمانی که بخواهیم، با دوستان، اعضای خانواده، همکاران و حتی اشیاء بی جان نیز ارتباط برقرار کنیم.

حقِ برخورداری از ارتباطات باند پهن، محور مباحث جامعه اطلاعاتی است؛ این حق، یک اصل کلیدی برای دسترسی عادلانه و جهان شمول به اطّلاعات و دانش‌هایی است که انسانها قدرت نیل به خواسته ها و مقاصد سازنده و توسعه محور خود را به واسطه آنها به دست می آورند.

امروز، برای تضمین اینکه از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، به عنوان ابزارهای کارآمدی، مانند ارایه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حاکمیت، تجارت و بازرگانی، برای رسیدن به رشد پایدار اجتماعی و اقتصادی استفاده شود، برخورداری از ارتباطات باند پهن، امری حیاتی محسوب می شود. بنابراین، اتحادیه جهانی مخابرات، خود را پایبند می داند که ارتباطات باند پهن، در اختیار همه جهانیان قرار گیرد و برای این مقصود، اراده سیاسیِ لازم را تقویت سازد.

امسال، در روز جهانی مخابرات و جامعه اطلاعاتی، محور کارها و کوشش هایمان را شعار " باند پهن برای توسعه پایدار" قرار می دهیم.

اکنون بخوبی مشخص شده که توسعه ی دیجیتال، ابزار متحول کننده مسیرِ توسعه پایدار است. به منظور دستیابی کامل به قابلیت های آن، بسیار ضروری ست که شبکه های باند پهن پرسرعت را توسعه دهیم و هزینه استفاده از آن را، به گونه ای که مقرون به صرفه و جهان شمول باشد، فراهم سازیم.

در این راستا، اتحادیه جهانی مخابرات و کمیسیون ویژه باند پهن برای توسعه دیجیتال، حامیان توسعه پایدار، درخط مقدم حمایت از ترویج باند پهن، قرار دارند. در کنفرانس جهانی توسعه مخابرات نیز که امسال برگزار شد، تأکید به عمل آمد که محور کارها و کوششها، شعار " باند پهن برای توسعه پایدار" باشد.

تأکید فراوانِ اتحادیه جهانی مخابرات، در گنجاندنِ دستورِکاری، با عنوان باند پهن برای توسعه پایدار، نیل به اهداف زیر است:

• حمایت از کاربرد باند پهن تلفن همراه

• ترویج پیوسته فناوری های تلفن ثابت

• تأکید بر پاسخگویی به چالش های جهانی عصر حاضر، نظیر مقابله با دگرگونی های آب وهوایی

شبکه های فناوری اطلاعات و ارتباطات مبتنی بر باند پهن، راه های میانبر توانمند ساز و قدرتمندی برای دست یافتن به سه ستون توسعه پایدار ( رشد اقتصادی ، فراگیری اجتماعی ، تعادل محیط زیست ) هستند.

اینجانب از همکارانمان، (دولت ها، صاحبان صنعت، دانشگاهیان و کارشناسان فنی) می خواهم، برای تحقق وعملیاتی ساختنِ موارد زیر، اهتمام ورزند:

1. شناسایی کاستی های موجود در تحقیق و توسعه باند پهن، زیرساخت، و توسعه بسته های کاربردی و خدمات؛

2. بررسی اولویتهای سیاستگذاری عملی در زمینه‌های تخصیص طیف فرکانس رادیویی برای باند پهن؛

3. تعریف الزامات دسترسی جهانی و مکانیسم های تأمین مالی نوآورانه؛

4. شناسایی راه حل های پیشگامانه فنی، بویژه برای گسترش دسترسی به باند پهن در مناطق روستایی، کشورهای دارای کمترین نرخ توسعه وهمچنین کشورهای کوچک جزیره ای درحال توسعه.

بیایید منابع خود را روی هم جمع کنیم، تا نقش کاتالیزوری فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، درراه نیل به توسعه پایدار را، به خدمت بگیریم. انجام این کار، کلید دسترسی قطعی به آینده ای بهتر برای همه است.

یک‌سوم ایرانی‌ها درگیر بازی‌های رایانه‌ای

Posted: 03 May 2014 02:26 PM PDT

بنا بر اعلام آمارهایی از سوی مسوولان بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای یک سوم جمعیت کشور (در گروه سنی بین هفت تا 40 سال) بازیهای رایانه‌ای انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، چندی پیش اعلام شد که از هر سه ایرانی یک نفر از بازیهای رایانه‌ای استفاده می‌کند و 80 درصد از علاقمندان به این بازیها را رده سنی هشت تا 15 سال تشکیل می‌دهند و روزانه به طور متوسط دو ساعت از وقتشان را صرف این بازیها می‌کنند.

بر این اساس در هر بازی باید پنج اصل تفریح و سرگرمی برای بازیکن، آموزش نهان، تولید در بعد انبوه و درآمدسازی و کارآفرینی، برخورداری از جاذبه‌های هنری بدیع و ابتکارات و رسانه‌ای بودن ( انتقال پیام) رعایت شود.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که پردازش مناسب و ساخت و تولید بازیهای جذاب رایانه‌ای با استفاده صحیح از این اصول نه تنها می تواند در رسیدن اهداف تولیدکنندگان نقش داشته باشد بلکه در استقبال مخاطبان نیز تاثیرگذار است.

مطالعه روزنامه با فنجان هوشمند

Posted: 03 May 2014 02:26 PM PDT

یک شرکت فنلاندی فنجان هوشمندی ساخته است که علاوه بر امکان نوشیدن چای و قهوه، امکان مطالعه روزنامه الکترونیک را نیز فراهم می آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این فنجان هوشمند که Paulig Muki نام دارد گرما را به برق تبدیل می کند تا انرژی لازم برای روشن شدن نمایشگر روزنامه الکترونیکی فراهم آید.

این فنجان از طریق اپلیکیشن وسایل الکترونیکی همراه کنترل می شود.

برای اتصال به وسایل الکترونیکی همراه، یک مودول بلوتوثی کم مصرف در ته فنجان تعبیه شده است.

در این فنجان از فناوری به کار رفته در کتاب الکترونیکی ebook استفاده شده است.

این مودول تصاویر را از طریق اپلیکیشن موبایل، دریافت و همچنین با استفاده از حسگرهای گرمایی خود دمای قهوه را نیز اعلام می کند.

"کری کوپیلا" مدیر بازار یابی و ارتباطات شرکت Paulig فنلاند گفت: قصد نداشته ایم که چگونگی مصرف کننده Paulig Muki را به مصرف کننده یاد بدهیم. بلکه می خواهیم با همکاری مصرف کننده آن را تکمیل کنیم.

قرار است این فنجان تا اوایل سال 2015 میلادی به بازار عرضه شود اما تا پیش از این موعد، باید آزمایش بتا را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.

رویای شیرین با اپلیکیشن تلفن هوشمند

Posted: 03 May 2014 01:45 PM PDT

پژوهشگران اپلیکیشنی برای تلفن هوشمند ساخته اند که می تواند رویاهای شیرین را به افراد هدیه کند تا با حس شادی و نیروی تازه از خواب بیدار شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این اپلیکیشن که 'Dream:ON' (رویا : روشن) نام دارد فرد را در طول خواب نظارت می کند و وقتی که فرد می خوابد صدای محیطی دلپذیری برای او پخش می کند.

هر صدای محیطی به خوبی برای ایجاد یک سناریوی دلپذیر مانند راه رفتن در جنگل و یا دراز کشیدن در ساحل طراحی شده است؛ صداهایی که خواب فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر ریچارد وایزمن استاد دانشگاه هرتفوردشایر انگلیس با همکاری یک گروه طراح اپلیکیشن به نام YUZA اپلیکیشن 'Dream:ON' را در سال 2010 ساخته است.

وی این اپلیکیشین را در یک مطالعه دو ساله برای کنترل رویا مورد بررسی قرار داد. کاربران در پایان هر رویا می بایست رویای خود را از طریق این اپلیکیشن توصیف می کردند.

این اپلیکیشن بیش از 500 هزار بار دانلود شده است و محققان میلیون ها گزارش رویا را جمع آوری کردند.

وایزمن پس از مطالعه این داده ها کشف کرد این صدای محیط واقعا رویاهای مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته وی اگر کسی صدای طبیعت را انتخاب کند به احتمال زیاد رویایی در مورد طبیعت سبز و گلها خواهد دید. در مقابل اگر صدای دریا را برگزیند احتمال خواب تابش نور دلپذیر خورشید بر پوست خود را خواهد دید.

علاوه بر این محققان کشف کردند رویای افراد در شب هایی که ماه کامل است عجیب و غریب می شود.

در سال 2013 دانشمندان علوم مغز و اعصاب در دانشگاه بازل کشف کردند مردم در شبهایی که ماه کامل است الگوهای خواب آشفته ای را تجربه می کنند.

وایزمن گفت: ما نیز در مطالعات خود الگوی مشابهی را با رویاهای عجیب و غریب که با ماه کامل در ارتباط است رصد کردیم.

این گروه دریافته است صدای های محیطی خاص رویاهای دلپذیرتری را ایجاد می کند.

وایز من می گوید هرچه فرد رویای مثبت تر و دلنشین تری دیده باشد سرحال تر از خواب بیدار شده و خلاقیتش افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: اکنون راه نوینی برای دیدن رویاهای شیرین کشف کرده ایم؛ شیوه ای که می تواند زمینه را برای اشکال تازه ای از درمان برای مبتلایان به مشکلات روانی خاص مانند افسردگی فراهم آورد.

تغییر در شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی

Posted: 03 May 2014 01:45 PM PDT

شنبه، 13 اردیبهشت‌ماه با برگزاری انتخابات، ترکیب اعضای هیئت مدیره‌ی شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی تغییر کرد.

به گزارش ایسنا، در این انتخابات که با حضور هشت عضو از 10 عضو این شورا برگزار شد، کریم کاظم‌پور - نماینده‌ی خانه‌ی مطبوعات ایران - به‌عنوان رییس، سعید علامیان - نماینده‌ی انجمن نویسندگان دقاع مقدس - به‌عنوان نایب رییس و عبدالله عبداللهی - نماینده‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران - به‌عنوان دبیر این تشکل به‌مدت دو سال انتخاب شدند.

پیش از این، کاووس صادقلو - نماینده‌ی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی - ریاست این شورا را به‌صورت موقت برعهده داشت.

شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی نهم مهرماه 92 با دعوت معاونت مطبوعاتی از تشکل‌های مطبوعاتی شکل گرفت و پس از آن، در تاریخ 17 آذرماه به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

انجمن روزنامه‌نگاران زن، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس، انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی، انجمن روزنامه‌نگاران و عکاسان ورزشی، خانه‌ی مطبوعات ایران، جامعه‌ی روزنامه‌نگاران جوان و انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، اعضای اصلی «شورای هماهنگی تشکل‌های مطبوعاتی» را تشکیل می‌دهند.

برگزاری جشنواره‌ی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، مشارکت در هیئت صدور پروانه‌ی خبرنگاری و مشارکت در کمیته‌ی ارزیابی کیفی نشریات از جمله‌ی مأموریت‌هایی بوده که توسط معاونت مطبوعاتی برای این تشکل تعریف شده است.

همچنین آیین‌نامه‌ای برای این تشکل تدوین شد که طبق آن، باید تا فروردین‌ماه سال 93، اشکال‌های اساسنامه‌ای اعضای این انجمن برطرف می‌شد، چراکه برخی از این انجمن‌ها چند سالی بود که فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده بودند یا نکته‌ای از اساسنامه‌شان دارای اشکال بود؛ اما گویا امروز در حالی این انتخابات برگزار شده که اساسنامه برخی از اعضا همچنان با مشکل مواجه است و هیئت مدیره دوباره برای اصلاح اساسنامه‌ها تا شش‌ماه دیگر به اعضا فرصت داده است.

تلویزیون‌های هوشمند هدف بعدی هکرها

Posted: 03 May 2014 01:45 PM PDT

عصر فناوری پهن باندهای پرسرعت، وجود تلویزیون های هوشمند را در خانه ها به یک امر ضروری تبدیل کرده اما محققان این گجت های هوشمند را تهدید بعدی هکرها می دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارشناسان هشدار می دهند اتصال تلویزیون های هوشمند به اینترنت می تواند مزاحمان ها را به خانه دعوت کند یعنی همان ویروس های رایانه ای.

با روند افزایشی دانلود فیلم ها از اینترنت در تلویزیون های خانگی و محبوب شدن "گرفتن" کانال های تلویزیونی از طریق اینترنت، آلوده شدن تلویزیون ها به ویروس های رایانه ای امری است که قطعا روی می دهد.

یوجین کسپراسکای یکی از موسسان شرکت کسپراسکای و مدیر اجرایی این شرکت روسی که چهارمین شرکت ضد ویروس رایانه ای جهان است می گوید تلفن های همراه و تلویزیون های هوشمند، هدف بعدی ویروس مجرمان و هکرهای رایانه ای هستند.

وی افزود: شرکت وی که روزانه 315 هزار گزارش از فعالیت های مشکوک را دریافت می کند، اکنون باید به دنبال ویروس هایی بگردد که به تلویزیون های هوشمند نفوذ می کنند. اما وی هشدار داد خطر ویروس های رایانه ای برای تلفن های همراه و محیط خانگی از جمله تلویزیون که این روزها به اینترنت متصل می شوند متنوع تر خواهد بود.

در سال میلیون ها حمله به ویندوز مایکروسافت، هزاران حمله به تلفن های هوشمند و عمدتا به سیستم عامل های اندروید و ده ها حمله به سیستم عامل iOS اپل صورت می گیرد.

کسپراسکای با اشاره به اینکه تمامی این سیستم ها مستعد خطر هستند، افزود: آلوده سازی میلیون ها دستگاه از نظر فنی امکان پذیر است. این امر قطعا روی می دهد و فقط زمان لازم است تا چنین امری به وقوع بپیوندد.

به گفته وی تنها تفاوت تلویزیون هوشمند و رایانه داشتن یک صفحه نمایشگر بزرگ تر و کنترل از راه دور است.

تلویزیون های هوشمند دارای سیستم عامل اندروید و تراشه های حافظه و اتصال به اینترنت هستند.

به گفته کسپراسکای مصرف کنندگان در نهایت مجبور خواهند شد نرم افزارهای آنتی ویروس بیشتری خریداری کنند تا با خطر حمله سایبری مقابله کنند.

از ابتدای سال گذشته تا کنون 13 درصد از جمعیت انگلیس تلویزیون های هوشمند خریداری کرده اند که از طریق فناوری تلفیقی خود و یا دستگاه های ست- تاپ باکس به اینترنت متصل می شوند، اما این آمار احتمالا در آینده به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

پیش بینی می شود 100 میلیون خانه در اروپای غربی و آمریکا تا سال 2016 دستکم یک ارتباط اینترنتی از طریق تلویزیون داشته باشند.

تولید‌کنندگان اپلیکیشن های موبایل هم ملزم به دریافت مجوز می‌شوند

Posted: 03 May 2014 01:45 PM PDT

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه 14 هزار مورد شکایت از دریافت پیامک انبوه و تبلیغاتی به ما ارسال شده است، گفت: طبق قانون هیچ یک از اپراتورهای تلفن همراه نباید پیامک های حجم انبوه بیش از هزار پیامک به بالا را انتشار دهند مگر اینکه این پیامک ها در سامانه وزارت ارشاد ثبت و بارگذاری شود تا امکان کنترل آن وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن نجفی سولاری در نشست خبری با اشاره به برنامه های مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در حوزه رصد محتواهای دیجیتال اظهار داشت: برخی محتواهایی که از طریق تکنولوژی شبکه اجتماعی و پیامک ها رد و بدل می شود موجب گلایه و نگرانی است از این رو ما با توجه به وظیفه نظارتی خود به اپراتورهای موبایل ابلاغ کرده ایم که طبق قانون هیچ یک از آنها نباید پیامک های حجم انبوه بیش از هزار پیامک را انتشار دهند مگر اینکه این پیامک ها قبل از انتشار در سامانه مرکز رسانه های دیجیتال ثبت و بارگذاری شوند تا امکان کنترل آن وجود داشته باشد در همین حال اپراتورها باید با افرادی که با موبایل خود پیامک انبوه و تبلیغاتی ارسال می کنند، برخورد کنند.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه از طریق تلفن همراه برنامه های نظارتی، اجرایی می شود، گفت: برخی تخلفات محدود در این زمینه که خلاف فرهنگ اجتماعی و اسلامی کشور ما بوده، دادگاهی شده است.

نجفی سولاری با اشاره به فراگیر شدن استفاده از موبایل های هوشمند در کشور، گفت: بر اساس تحقیقات یکی از مراکز مطالعاتی در یکی از دانشگاههای کشور حدود 80 درصد دانشجویان دارای موبایل هوشمند هستند در همین حال بر اساس آمار وزارت بازرگانی، حدود 50 درصد گوشی های وارداتی به کشور هوشمند است. در این راستا مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ارائه مجوز و الزام برای اخذ آن را در حوزه اپلیکیشن های موبایل در دستور کار قرار داده است به این معنی که تمام کسانی که در حوزه محتوا و نرم افزارهای کاربردی موبایل کار می کنند باید از این مرکز مجوز دریافت کنند. در همین راستا این مرکز مکانیزم های حمایتی را نیز برای این بخش در نظر گرفته است.

وی گفت: در پیوست فرهنگی محصولات دیجیتال که در شورای عالی فضای مجازی در حال تصویب است مجوز برای اپلیکیشن های موبایل داخلی به عنوان یکی از تکالیف فرهنگی مد نظر قرار گرفته است.

رصد محتوایی شبکه های اجتماعی و حمایت از شبکه های بومی

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به عملکرد شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی در کشور، گفت: این شبکه ها در سه سطح امنیتی، حمایتی و محتوایی مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند که در حوزه امنیتی این وظیفه نهادهای امنیتی است که نسبت به عملکرد این شبکه ها پیگیری های لازم را به عمل آورند. در سطح حمایتی و ایجابی مرکز رسانه های دیجیتال با حمایت شورای عالی فضای مجازی در حال ساماندهی و بومی کردن شبکه های اجتماعی داخلی که با مکانیزم های حمایتی می توان این بخش را تقویت کرد. در همین حال رصد محتوایی شبکه های اجتماعی نیز مد نظر قرار دارد تا به برخی افرادی که عضو شبکه های اجتماعی داخلی می شوند، کمک و هدایت شود و از سویی دیگر تقویت آنچه که در حال حاضر وجود دارد در دستور کار قرار گرفته است.

حجم 400 میلیون دلاری برای صادرات نرم افزار

نجفی سولاری در مورد حجم صادرات نرم افزار در سال 92 نیز گفت: بر اساس آمار رسمی اتاق بازرگانی میزان صادرات نرم افزار از ایران به سایر کشورها، 400 میلیون دلار برآورد می شود اما به صورت غیررسمی این عدد بیشتر از این حجم است چرا که بسیاری از نرم افزارهای دارای مجوز بدون ثبت و ارائه رقم های ارزیابی به خارج از کشور صادر می شوند که این قابل کنترل نیست چرا که هم اکنون سامانه ای برای ثبت و کنترل صادرات دانش وجود ندارد.

صدور کارت ملی فرهنگ دیجیتال

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از ارائه پیشنهادی به وزارت کشور برای صدور کارت ملی فرهنگ دیجیتال به منظور ارائه سبد فرهنگی دیجیتال به خانوارها خبر داد و گفت: این پیشنهاد در بستر شبکه ملی فرهنگ می تواند اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید سه هزار و 500 پایگاه دیجیتال مبتنی بر شبکه ملی فرهنگ ایجاد شود، افزود: تاکنون حدود 10 درصد از این تعهد انجام شده و توانسته ایم به ایجاد 350 پایگاه دست یابیم اما با توجه به تغییر تکنولوژی نیازمند ارائه بسته فرهنگی دیجیتال تولید داخل هستیم که از نظر فنی به راحتی قابل انجام است و حتی برخی تولیدکنندگان محصولات دیجیتال موافقت کرده اند که این سبد فرهنگی را تکمیل و در اختیار مردم قرار دهند.

نجفی سولاری اضافه کرد: بر این اساس این پیشنهاد را به وزارت کشور داده ایم که با استفاده از منابع موجود استانی و درون سازمانی کارت ملی فرهنگ دیجیتال مبتنی بر بسته‌های فرهنگی به مردم عرضه شود. در این زمینه شورای عالی فضای مجازی موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است.

فعالیت های مرکز رسانه های دیجیتال در سال 92

رئیس مرکز رسانه های دیجیتال از بررسی 6 هزار و 671 نرم افزار از نظر محتوایی، 1868 نرم افزار به لحاظ حقوقی و صدور 415 گواهی ثبت نرم افزار و 2 هزار و 33 پروانه انتشار در حوزه نشر دیجیتال در سال 92 خبر داد و گفت: در مجموع 278 مرکز فرهنگی دیجیتال در استان‌های مختلف راه اندازی شده و قرار است در سال جاری نیز 47 مرکز دیگر به این تعداد افزوده شود.

وی نظارت محتوایی بر 6هزار و 500 فروشگاه اینترنتی و ثبت 18 هزار و 556 پایگاه اینترنتی در سایت ساماندهی را از دیگر اقدامات انجام شده در این مرکز در سال 92 عنوان کرد و گفت: بالغ بر 4 هزار سایت اینترنتی به دلیل مشکلات محتوایی و نیز انصراف اداره‌کننده سایت، لغو ثبت شده اند و در همین حال 432 درخواست ثبت دامنه با نام های خاص در این مرکز مورد بررسی قرار گرفته است.

نجفی سولاری از ایجاد سامانه ای جایگزین همانند باشگاه سرآمد در ورژن موبایل با توجه به فیلترینگ نرم افزارهای هوشمند مانند وی چت به عنوان یکی از طرح های مطالعاتی و در دست برنامه ریزی این مرکز برای سال 93 خبر داد و گفت: در همین حال سامانه دریافت گزارشات مردمی در حوزه پیامک‎های تبلیغاتی و انبوه 10001314 از طریق رسانه های همراه و هوشمند تقویت خواهد شد.

دردسر توئیتری برای پلیس نیویوک

Posted: 03 May 2014 01:45 PM PDT

عکس‌های خونین از قربانیان خشونت پلیس به جای پرتره لبخندزنان افسران پلیس، تصاویری بود که پلیس نیویورک انتظار نداشت مردم برایش ارسال کنند.

به گزارش همشهری آنلاین شبکه خبری زد د اف آلمان گزارش داد، پلیس نیویورک در درخواستی روی توئیتر از مردم خواسته بود عکس‌های خود از نیروهای پلیس را روی این شبکه اجتماعی قرار دهند؛ درخواستی که مطابق انتظار پلیس پیش نرفت.

مسئولان پلیس از مردم خواسته بودند روی این شبکه اجتماعی عکس‌هایی را قرار دهند که در آن شهروندان با پلیس عکس یادگاری گرفته‌اند.

با این حال شمار بسیاری از این عکس‌ها خشونت پلیس را به نمایش گذاشته است. برخی از این عکس‌ها یک مرد غرق در خون را به نمایش می‌گذارد که به دلیل پوشیدن لباس قرمز بازداشت شده است.

البته برخی عکس‌ها تصاویر دوستانه‌ای را هم از پلیس به نمایش گذاشته‌اند.

جایزه روزنامه‌نگاری اسنودن در روسیه تاسیس می‌شود

Posted: 03 May 2014 01:45 PM PDT

ادوارد اسنودن افشاگر آمریکایی موافقت خود را با تاسیس جایزه روزنامه نگاری به نام خود در روسیه اعلام کرده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ریا نووستی روسیه، آلکسی وندیکتوف سردبیر رادیو اکو موسکوی که رییس کمیسیون انجمن رسانه‌های اینترنتی روسیه نیز هست، با اعلام این خبر گفت: ˈمن از جمله افرادی هستم که معتقدند از مدت‌ها پیش باید جایزه‌ای برای رسانه‌های اینترنتی تاسیس می‌شد. ˈ

وی افزود: پس از ارائه این طرح ابتکاری فکر کردم با وجود اینکه فعالیت‌های اسنودن به صورتهای مختلف ارزیابی می‌شود، وی اقدامات متعددی برای افشاگری و شفافیت در فضای مجازی انجام داده است.

به گفته وندویکتوف، کارکنان کمیسیون با اسنودن در این خصوص صحبت کردند و او موافقتش را با تاسیس جایزه‌ای به نام خود ابراز داشته است.

قرار است اسنودن عضو هیات داوری این جایزه هم باشد.

ادوارد اسنودن مامور سابق سازمان سیا آمریکا که به عنوان پیمانکار برای سازمان امنیت ملی کار می‌کرد، اوایل ژوئن سال گذشته اطلاعات محرمانه‌ای را افشا کرد که از برنامه‌های گسترده این کشور برای کنترل مکالمات و مراسلات الکترونیکی در فضای مجازی پرده برداشت.

وی از جمله یک حکم سری دادگاه آمریکا را منتشر کرد که طبق آن سرویس‌های اطلاعاتی به تمام مکالمات مردم در شرکت تلفنی بسیار بزرگ Verizon دسترسی پیدا کرده‌اند.

اسنودن ۳۱ ژوئیه سال گذشته مجوز پناهندگی موقت در روسیه دریافت کرد که تا ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۱۴ میلادی اعتبار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر