۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۷, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


رئیس‌جمهور: بلوک فارسی شبکه‌های اجتماعی تقویت شود

Posted: 17 May 2014 04:04 AM PDT

رئیس‌جمهور گفت: من از شرایط پهنای باند اینترنت کشور راضی نیستم و قرار ما با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که هرچه سریعتر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند نه تنها برای منازل و تجارتخانه‌ها بلکه برای موبایل‌ها نیز وسیع‌تر شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح شنبه در چهارمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات با تبریک روز ارتباطات و اطلاعات به خانواده بزرگ این صنعت اظهار کرد: ما همه باید تلاش کنیم که کشور ان‌شاءالله در زمینه این صنعت به خودکفایی برسد.

روحانی با بیان این‌که "کلمه ارتباطات در گذشته معمولا در حد ارتباط فرد با اعضای خانواده، طایفه، قبلیه، روستا، شهر یا دیارش اطلاق می‌شد"، خاطرنشان کرد: گاهی نیز استثنائاً در سفری به مناطق دیگر کشور اطلاق می‌شد.

وی با بیان این‌که در سطح ملی نیز وقتی صحبت از ارتباطات می‌شد، بحث ارتباطات دولت و ملت بود، تصریح کرد: اما امروز این ارتباطات از سطح منطقه و کشور خارج شده و ما در سطح جهانی شهروندان جدیدی به نام کاربران داریم. کاربر در واقع شهروند جامعه جهانی نوین دنیای امروز است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: یک زمانی بحث این بود که ما به سمت دهکده جهانی حرکت کنیم، اما امروز کم کم به سوی یک خانواده جهانی در حرکت هستیم. امروز می‌بینید که کشورهایی با چند هزار جمعیت و شهروند یک کشور را تشکیل داده‌اند اما گاهی یک شبکه بزرگ اجتماعی دارای میلیون‌ها کاربر است.

روحانی با بیان این‌که "دنیای ارتباطات و اطلاعات، دنیای عجیب و غریبی است"، گفت: در هر دقیقه یک میلیون و هشتصد هزار لایک در فیسبوک زده می‌شود و تنها در گوگل در هر دقیقه دو میلیون نفر از این سرویس استفاده می‌کنند و از سوی دیگر در هر دقیقه هفتاد ساعت فیلم وارد یوتیوب می‌شود و یک میلیون و سیصد هزار نفر در آن زمان فیلم‌ها را می‌بینند و دانلود می‌کنند.

وی با بیان این‌که این به معنای یک تحول بزرگ در دنیای امروز است تصریح کرد: گرچه نامش فضای مجازی است و ما با افراد به عینه برخورد نمی‌کنیم اما آثار این فضا بر جامعه و کشور کاملا عینی است؛ حتی بر سبک زندگی مردم.

روحانی ادامه داد: امروز شما می‌بینید یک نفر از گوشه دانشگاه، خوابگاهش یا گوشه اتاقش در منزل می‌تواند صدها و هزاران کیلومتر دورتر با کاربر دیگری در ارتباط باشد، سخن بگوید، پیام بدهد و پیام بگیرد.

دوران بلندگوها، منبرها و تریبون‌های یک‌طرفه به سرآمده است

رئیس‌جمهور در این ارتباط افزود: گویی دوران پیام‌های یک‌طرفه به سرآمده و کم کم به نقطه‌ای می‌رسیم که جایی برای استبداد پیام نباشد و دیگر دوران رساندن پیام از طریق بلندگوهای یک طرفه، منبرهای یک طرفه، تریبون‌های یک طرفه و سنتی به سرآمده است. امروز هر پیامی که در دنیا بازتاب وسیع‌تری داشته باشد پیام قوی‌تر و تاثیرگذار‌تر است.

وی با تاکید بر این‌که "ما نباید دنیای سایبری را به عنوان دنیایی بدانیم که به خاطر اضطرار و از روی ناچاری وارد این دنیا شده‌ایم"، تاکید کرد: ما باید دنیای سایبری را به عنوان یک فرصت ببینیم و تلقی کنیم.

روحانی ادامه داد: به یاد بیاوریم که قرن‌ها حافظ، سعدی، فردوسی و مولانا فرهنگ ایرانی و اسلامی را پاس داشتند و آن را به نسل‌های بعد منتقل کردند؛ آن هم در دورانی که ابزار مدرن در اختیار آنها نبود.

زمانی فکر می‌کردیم اگر ویدئو وارد کشور شود ایمان جوانانمان پَر می‌زند

رئیس‌جمهور همچنین گفت: امروز این همه ما جوان، دختران و پسران تحصیلکرده و دانشگاه دیده داریم. دختران و پسرانی که علاقه‌مند به کشورند و فضای بزرگی در اختیار آنهاست تا بتوانند از هویت ایرانی و اسلامی دفاع کنند. چرا این همه در تزلزل هستیم؟ چرا به جوانان خود اعتماد نمی‌کنیم؟

روحانی یادآور شد: زمانی فکر می‌کردیم اگر ویدئو وارد کشور شود ایمان جوانانمان پَر می‌زند. سال‌های اول انقلاب دغدغه ما این بود که مبادا یک دستگاه ویدئو وارد کشور شود؛ چراکه فکر می‌کردیم اگر وارد شود و با سیمی به تلویزیون وصل شود، دیگر چگونه ایمان را نگه داریم و هویت را حفظ کنیم؟!

وی اضافه کرد: دیدیم که ویدئو آمد و فراگیر شد و در ایمان جوانان ما نه تنها اثری نداشت، بلکه حضور جوانانمان در مساجد، محافل، دعا و توسل و حتی در مظاهر انقلابی و راهپیمایی‌های انقلابی بیشتر شد، به جبهه رفتند و از کشور دفاع کردند و افتخار آفرین بودند.

روحانی اظهار کرد: بعدها قصه دیگری شروع شد، اینکه با ماهواره چه کنیم. اگر خدایی نکرده تلویزیونی بتواند با یک دیش مخفی یا آشکار شبکه دیگری را بگیرد و جوانان آن شبکه را بببیند چگونه ایرانیت و اسلامیت می‌ماند؟! دیدیدم که ماهواره آمد و مبارزه در پشت‌بام و بالکن تاثیرگذار نبود و نه ایمان مردم پَر زد و رفت و نه هویت مردم از دست رفت.

رئیس‌جمهور افزود: امروز ظاهرا قصه دیگر برپا شده است و آن اینکه با اینترنت جوانان کاربر، ایمیل، موبایل و نسل سوم و چهارمش چه کنیم.

وی ادامه داد: من به همه دوستان عرض می‌کنم که به جوانانمان اعتماد کنیم، به نسل جوانمان اعتماد کنیم. جوانان ما دارای فطرت‌های پاکی هستند ایرانشان را تمام وجود دوست دارند. به اسلام و خاندان ائمه اطهار عشق می‌ورزند و فطرت‌شان پاک است حالا در گوشه‌ای، روزی روزگاری، ساعت یا ماهی خطا شود می‌توان آن را برگرداند و قابل بازگشت است چراکه انسان توبه کننده و خداوند نیز بخشنده و رحیم است.

روحانی خاطرنشان کرد: این بدان معنا نیست که ما به امنیت ملی فکر نکنیم و اسرار ملی‌مان را که به عنوان یک گوهر تابناک در اختیار ماست، رها کنیم. حتی کشورهای پیشرفته نیز نسبت به مسائل امنتی ملی‌شان برخی دغدغه‌های خاص دارند.

حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می‌شناسیم

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در مسائل اجتماعی آنچه که برای ما اهمیت دارد اخلاق عمومی و ارزش‌هاست. مصلحت دیگر را به رسمیت نمی‌شناسیم.

روحانی ادامه داد: حق ارتباط با شبکه اطلاعات جهانی را به عنوان یک حق شهروندی در کشور به رسمیت می‌شناسیم.

وی اظهار کرد: اگر روزگاری سواد به مفهوم خواندن و نوشتن بود و روزگار دیگر داشتن سواد به معنای ورود به دبستان و دبیرستان بود و در دورانی به مفهوم ورود به دانشگاه بود، امروز سواد به معنای ورود آسان به جامعه بزرگ اطلاعاتی و اینترنت است.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به وسعت فضای ارتباطات جهانی و استفاده بسیاری از کاربران از اطلاعاتی که وارد این فضا می‌شود،‌ گفت: مگر قرار نیست که ما امسال در پی اقتصاد مقاومتی باشیم؟ مگر توسعه و اقتصاد مقاومتی بدون توجه به فناوری‌های نوین که در رأس آن IT و ICT هست امکان‌پذیر است؟

روحانی با اشاره به اهمیت IT و ICT در بسیاری از رشته‌ها و فناور‌ی‌ها و تحقیقات گفت: دنیای امروز دنیای تحول عجیبی است و علم و مفهوم آن عوض شده است. تبلیغ و ترویج مفهومش عوض شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: مگر می‌شود به دنبال اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان باشیم و نتوانیم از فضای پرسود اطلاعاتی جامعه جهانی استفاده کنیم؟

در عرصه فرهنگ هنوز سپر به دست گرفته‌ایم

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که امسال سال فرهنگ است، تصریح کرد: ما در فرهنگ هنوز سپر به دست گرفته‌ایم. گاهی نیز شمشیر به دست می‌گیریم که این شمشیر چوبی است. می‌ترسیم به کنجی می‌خزیم که مبادا تیری به ما برخورد کند.

روحانی اضافه کرد: اگر تهاجم فرهنگی وجود دارد - که وجود دارد - راه مواجهه با آن، شمشیر چوبی نیست. ما باید با ابزار مدرن البته نه منفعلانه و ترسو بلکه فعال و شجاع وارد عرصه شویم و بخش بزرگی از این فضای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی را جوانان، دانشجویان، ایران دوستان و اسلام دوستان دست به تصرف درآورند و هویت اسلامی، ایرانی و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنند.

وی با اشاره به تصویری که برخی از گروهک‌های تروریستی از اسلام ارائه می‌کنند از جمله ربودن تعدادی از دختران در نیجریه توسط "بوکوحرام" تصریح کرد: یک گروه تروریستی نادان در گوشه‌ای از آفریقا دختران تحصیلکرده را می‌رباید و متاسفانه می‌گوید آنها را به عنوان برده گرفتم چون جرمی نابخشودنی انجام داده‌اند و به دبیرستان رفتند تا دانش بیاموزند.

باید چهره اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنیم

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "ما باید در این فضا باید چهره اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنیم"، اضافه کرد: وقتی که انقلاب پیروز شد، در همین سومالی و مناطقی که امروز مرکز تروریست‌ها شده‌اند برای پیروزی انقلاب دعا کردند. یکی از اهالی آنجا بعد از پیروزی انقلاب خاطره‌ای برای من تعریف می‌کرد که سال گذشته در 22 بهمن ما از شب تا صبح دعا کردیم که شما در انقلابتان پیروز شوید.

روحانی افزود: انقلاب عظیم ما در دورانی رخ داد که آن دوران معروف به دین‌زدایی بود. این انقلاب در آن زمان پیروز شد و ما شعار اسلام‌گرایی را در سطح جهان ترویج دادیم. در زمانی که غرب‌گرایی به عنوان فرهنگ حاکم در جوامع سیطره داشت.

باید بلوک فارسی را در شبکه اجتماعی تقویت کنیم

وی با بیان این‌که "ما باید بلوک فارسی را در شبکه اجتماعی تقویت کنیم و حضوری فعال داشته باشیم تا بتوانیم صنعت، کشاورزی و خدمات دانش بنیان را به پیش ببریم و فرهنگ اسلام واقعی و ایرانی را به جهانیان معرفی کنیم"، اظهار کرد: این کار،‌ کار دولت نیست. کار مردم، جوانان، بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رئیس‌جمهور افزود: شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و همه و همه باید زمینه را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان آماده کنند. این جوانان ما هستند که باید در این عرصه به میدان بیایند آنها قادر هستند که تحول ایجاد کنند.

روحانی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با بیان اینکه "وزیر ارتباطات گفته است که در سال 93، سی هزار شغل جدید در این عرصه ایجاد می‌شود"، افزود: البته من به آقای وزیر نیز گفته‌ام که انتظار من این است که امسال صدهزار شغل جدید در این عرصه بوجود بیاید. ایشان امسال قول سی‌ هزارتا را داده‌اند و ان‌شاءالله از سال‌های بعد به صد هزارتا افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این فناوری، ‌فناروی‌ای است که دختران و زنان ما در داخل خانه هم می‌توانند در ارتباط با آن فعال باشند و کار کنند و هم مسئولیت خانه را حفظ کنند و بتوانند در این زمینه هم برای داخل و هم برای خارج فعال باشند. البته ما در زمینه زیرساخت، ابزار و امکانات فنی در سطح پایینی هستیم. البته در از برخی زمینه‌ها پیشرفت خوبی داشته‌ایم؛ مثلا در حوزه سیم‌کارت در رتبه 15 در عرصه جهانی هستیم. در ارتباط با استفاده از موبایل و تعداد و نفوذ آن در جامعه نیز وضعیت ما در رتبه 65 جهانی است ولی وقتی به پهنای باند می‌رسیم، رده ما در عرصه جهانی حدودا 153 است و در مرتبه خیلی پایینی هستیم.

دولت باید دولت الکترونیک باشد

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "ما در دورانی هستیم که باید در فضایی مطمئن‌تر، کم‌هزینه‌تر و با صرف زمان کمتر، امکانات لازم را برای نسل جوان فراهم کنیم"، تصریح کرد: دولت باید دولت الکترونیک باشد.

وی با اشاره به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مراجعه مردم به وزارتخانه‌ها نیز گفت: مردم برای پیگیری مسائل خود به مراکز دولتی مراجعات شخصی دارند و بعد از آن از پست و نامه استفاده می‌کنند و استفاده از ایمیل استفاده خیلی پایین‌تری دارد. اگر ما می‌خواهیم وقت مردم کمتر تلف شود، سفرها کمتر باشد و کارها کم‌هزینه‌تر شود و از سوی دیگر دقیق‌تر انجام گیرد، باید دولت ما دولت الکترونیک شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به عزم دولت برای گسترش دولت الکترونیک، خاطرنشان کرد: برای این کار قد‌م‌های کوچکی برداشته شده ولی قدم‌های بلندتری در پیش رو داریم. ما در این زمینه در دنیا در رتبه 100 قرار داریم. ما باید به نقطه قابل قبولی برسیم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه "باید با یک برنامه‌ریزی درست در وزارتخانه‌هایمان یک نهضت دیجیتالی انجام شود و در چارچوب قوانین، اسناد و مدارک دیجیتال شوند تا سرعت لازم برای خدمت‌رسانی لازم برای مردم مهیا شود"، گفت: ما در سایه این فناوری می‌خواهیم اقتصاد دانش‌بنیان را در کشور گسترش دهیم و از این فناوری برای این اقتصاد استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: برای ترویج فرهنگ و هویت ایران اسلامی از این فناوری استفاده می‌کنیم. این فناوری و عرصه، راهی برای افزایش اشتغال است و در واقع این فناوری می‌تواند برای جوانان تحصیلکرده اشتغال ایجاد کند و از سوی دیگر با کمک آن دولت الکترونیک را ایجاد کنیم.

از شرایط پهنای باند اینترنت در کشور راضی نیستم

رئیس‌جمهور همچنین گفت: من به عنوان رئیس‌جمهور از شرایط پهنای باند اینترنت در کشور راضی نیستم. قرار ما با وزارت ارتباطات این است که هرچه زودتر به نسل سوم و چهارم برسیم و پهنای باند نه تنها برای منازل و تجارتخانه‌ها‌ بلکه حتی برای موبایل‌هایی که در دست مردم است، افزایش پیدا کند و این کار باید با مشارکت شرکت‌های خصوصی انجام شود. در بحث محتوا نیز باید همه بخش‌های مختلف وارد شوند.

فناوری اطلاعات در حوزه سلامت مهم است

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقدامات دولت در بخش سلامت اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه در صدد هستیم که ان‌شاءالله باری را از روی دوش مردم برداریم و فناوری اطلاعات و ارتباطات در این عرصه مهم است.

روحانی افزود: دارو در کشور ما اگر بخواهد درست مصرف شود و - با عذرخواهی از برخی پزشکان - نسخه پزشک درست نوشته شود و داروهای اضافه نوشته نشود، باید نسخه‌ها در یک شبکه اطلاعاتی بیاید تا ببینیم چقدر دارو مصرف می‌شود، چه دارویی بیشتر مصرف شده است و از یک نسخه چند بار استفاده شده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "این کار در شفافیت امور و دقیق‌تر شدن کار پزشکان مؤثر است"، گفت: اگر ما می‌خواهیم سوابق سلامتی یک انسان را داشته باشیم، باید کارتی را تهیه کنیم که با استفاده از آن کارت وقتی بیمار به بیمارستان یا دکتر مراجعه می‌کند، تمام شناسنامه درمانی او روی صفحه بیاید بدون اینکه لازم باشد خود بیمار به حافظه‌اش فشار بیاورد و از سوی دیگر خود پزشک نیز می‌تواند ببیند وضعیت بیمار به چه شکل است و همه این‌ها با این فناوری امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اهمیت حضور مردم در بخش خصوصی در این فناوری نیز اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و به طورکلی دولت به شدت در پی آن است که از این چارچوب برای آزادی عمل و برای امنیت و هم برای صیانت از آنها استفاده کند. کارها نباید در جهت محدودیت باشد بلکه باید در جهت صیانت باشد. ما باید در راستای صیانت از اخلاق و ارزش‌ها حرکت کنیم و چارچوب این کار با این شوراست و اجرای آن با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌هاست.

روحانی ادامه داد: ما در زمینه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید به دانش داخلی خود توجه کنیم و زمینه را برای فعالیت شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند فراهم آوریم و اینقدر به واردات تکیه نکنیم. در داخل کشور توانمندی‌های فراوانی وجود دارد و ما باید از این توانمندی‌ها استفاده کنیم و آنها را رشد و توسعه دهیم.

به گزارش ایسنا، پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور در این مراسم محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایراد سخنرانی پرداخت.

همچنین در این مراسم به صورت نمادین با استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی‌ و خراسان شمالی از طریق ویدئو کنفرانس ارتباط برقرار شد و طی ارتباط با خراسان رضوی و با دستور رئیس‌جمهور، خدمات شبکه ابری در هفت استان افتتاح شد.

با ارتباط‌ گیری با سیستان و بلوچستان و با فرمان رئیس‌جمهور نیز اینترنت پرسرعت خانگی برای چهار هزار و 100 روستا در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت که سهم استان سیستان و بلوچستان از این طرح، 21 روستاست.

در این مراسم، با دستور حسن روحانی، افزایش ظرفیت ترانزیتی آسیا - اروپا از مسیر ایران به میزان 150 گیگابیت بر ثانیه افتتاح شد که رئیس‌جمهور در هنگام افتتاح آن گفت: یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید، تعامل سازنده با جهان بوده و این فرصت مغتنمی است که ظرفیت ترانزیتی آسیا به اروپا از طریق ایران افزایش پیدا می‌کند و ان‌شاءالله این میزان تا پایان سال افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

همچنین در این مراسم ظرفیت مسیر ارتباطی فیبر نوری تهران - اصفهان به میزان 400 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرد که رئیس‌جمهور نیز در هنگام افتتاح آن اظهار کرد: این افزایش ظرفیت ارتباطی مسیر فیبر نوری تهران به اصفهان به دست توانمند دانشمندان ایرانی انجام شده و موجب افتخار است و حرکتی در مسیر خودکفایی در عرصه فناوری ارتباطات و اطلاعات خواهد بود.

در این مراسم علاوه بر رئیس‌جمهور، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور و تعداد دیگری از مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر