۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۰, شنبه

Re: {تفريح و سرگرمي}, [22627] اينده ايران ١٣٩٣

با سلام 
این کتاب را خواندم . مطالب جالبی داشت. به خواندنش می ارزد. یعنی هر کسی که می تواند این کتاب را دانلود کند و بخواند. خیلی چیزها یاد می گیرد. 
و اما نقد این کتاب. 
این کتاب یک چارچوب مقاله پژوهشی را دارد. در صورتیکه یک مقاله پژوهشی نیست. دلایل آنرا می نویسم. که چرا یک مقاله یا پروژه پژوهشی نیست. 
دانستن آینده یکی از مهمترین دغدغه  هر انسانی است. انسانها مایل هستند بدانند. در آینده نزدیک یا دور چه اتفاقاتی می افتد. اگر بتوانند آنرا پیش بینی کنند خیلی خوب است.
این کتاب تقریبا این کار را کرده است.  این کتاب این کار را با یک الگوی ساده انجام داده است. نتایج آن جالب است ولی نمی تواند علمی و صحیح باشد. ولی به هر حال یک نتیجه است که خواندنش خالی از لطف نیست. 
به هرکسی توصیه می کنم آنرا بخواند. و حداقل این نتایج را بخواند. شاید با خواندن آن ما یکسری نتایج دیگری بدست آوریم و یا تصورات دیگری داشته باشیم که قابل توجه است. بقول معروف نظر هر کسی برای خودش محترم است.
هرکسی که این مطلب را بخواند یک سری ابزارهایی برای پیش بینی آینده بدست خواهد آورد. اگر غرب توانست پیشرفت کند بدلیل پیش بینی بود که مارکس از آینده آن جوامع داشت. وقتی غربی ها آینده خود را فهمیدند. سریع راه حل آنرا هم یافتند و مشکل خود را حل کردند. امید واریم ما هم اینطور باشیم
و اما دلیل اینکه این کتاب یک مقاله پژوهشی نیست.
1- در این مقاله باید منبع جمع آوری اطلاعات مشخص باشد. این نویسنده در ابتدا نوشته از تعدادی اساتید و دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی . این موضوع درست نیست. کار بر روی این مقاله یک نظر سنجی است. ممکن است همه مردم یک نظر داشته باشند. در اینصورت ، نظر یک نفر می تواند گویای نظر همه باشد. در اینجا نظر یک نفر کافی است. ولی ممکن است افراد بر روی موضوعی خاص نظرات مختلفی داشته باشند.  در اینصورت، کار جمع آوری اطلاعات تا جایی ادامه دارد که با اضافه کردن نمونه ها تغییری در نتایج پرسش نامه ها دیده نشود. مثلا ما می آییم یک نظر سنجی با 300 نفر را انجام می دهیم. نظر این 300 نفر را بعنوان مبنا قرار می دهیم. حالا می رویم نظر 100 نفر دیگر را هم اخذ می کنیم. تعداد نمونه ما 400 نفری می شود. وقتی آزمون . تساوی میانگین ها یا تساوی انحراف استاندارد گرفته می شود. این تساوی نباید در سطح 95 درصد رد شود. اگر تساوی میانگین ها و تساوی انحراف استاندارد ها رد شد. این بار باید از 100 نفر دیگر نظر سنجی بعمل آید. یعنی تعداد نمونه می شود.500 نفر . حال اگر تساوی میانگین، نمونه 400 تایی با 500 تایی رد نشود . می توانیم نظر سنجی را با 500 نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. این نظر 500 نفر همان نظر کل جامعه است. و اگر این تساوی رد شود. آنقدر به نمونه ها اضافه می کنیم تا این تساوی بر قرار شود. در این تحقیق معلوم نیست این کار را چگونه انجام داده است؟ به عبارت دیگر ممکن است. این آقا یا خانم ، فقط با نظر خودش این مطالب را نوشته باشد. این نظر سنجی درست است ولی آینده جامعه را با دقت بالایی نشان نمی دهد.
2- تفسیر نتایج اطلاعات بدست آمده وجود نداشت.
3- چنین کاری نیازمند هزینه بسیار بالا است. چون جمع آوری جامعه آماری و تعیین تعداد نمونه بسیار مهم است. شناسایی اساتید حداقل جامعه شناسی ، هسته ای ، علوم سیاسی ، اقتصاد و روزنامه نگاران با طیف های مختلف سیاسی کار بسیار مشکلی است. 
لذا این مقاله یک کار علمی نیست. بلکه یک چارچوب آینده پژوهی است. که اگر مسئولین بخواهند دقیق تر آنرا بررسی کنند باید هزینه بالایی برای جمع آوری اطلاعات آن بپردازند.



On Fri, May 9, 2014 at 12:20 AM, Mohammad <m.behkam@gmail.com> wrote:


Sent from my iPad

Begin forwarded message:

From: nasernikou@gmail.com
Date: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ ه‍.ش.، ساعت ۱۹:۱۶:۳۵ (GMT+۴:۳۰)
Subject: Ayandeban Iran1393.pdf




--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد روي خط پايين كليك كنند تا آنها هم عضو گروه شوند و براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
---
‏شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده‌اید که در گروه Google Groups "تفريح و سرگرمي" مشترک شده‌اید.
برای لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل‌های آن، ایمیلی به taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/taf_sar دیدن کنید.
برای گزینه‌های بیشتر، از https://groups.google.com/d/optout دیدن کنید.





--
Taybeh Toosi

--
اين ايميل را براي دوستان خود هم بفرستيد.
و به آنها بفرماييد روي خط پايين كليك كنند تا آنها هم عضو گروه شوند و براي آنها هم مطالب خوب و جالب بفرستيم
http://groups.google.com/group/taf_sar/subscribe
---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «تفريح و سرگرمي» در Google Group ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/taf_sar بازدید کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر