۱۳۹۳ مهر ۲۴, پنجشنبه

RE: [لیمو:15002]: مطلبی بسیار مبتلابه-اکثریت قریب به اتفاق نذرهای شیعیان باطل است و روش صحیح نذر کردن

سلام ممنون از متنی که گذاشتی تا دوستان استفاده کنیم. ولی لحن صحبت خیلی تند و به گونه ای هست خود شما یک مبلغ وهابی هستید و از ظاهر مذهب شیعیان اطلاع دارید و نه از باطن آن. متن شما مطالب حق را با باطل به گونه ای تلفیق کرده اید که مخاطب شما یعنی شیعیان و سخنران،شما مبلغ وهابی هستید.                     
دوستان سخنور دیگر هم ایشون رو از شرک خفی رهایی بدهند

From: Mohammad TL
Sent: ‎10/‎16/‎2014 19:44
Subject: [لیمو:15001]: مطلبی بسیار مبتلابه-اکثریت قریب به اتفاق نذرهای شیعیان باطل است و روش صحیح نذر کردن

در وبلاگی مطلبی در باب نذر دیدم که چون احساس می کنم مبتلابه خیلی هاست گفتم متنش رو براتون بزارم-در باب نذر کردن و روش صحیح آن است

فهرست مطالب

 

تعریف نذر

صیغه نذر

نذرهای باطل

نذرهای صحیح

کفاره نذر

تعریف نذر

نذر آن است که انسان مؤمن متعهد شود کار خوبی را برای خدا انجام

دهدیا کار بدی را برای خدا ترک کند.

برای تحقق نذر، تعهد قلبی کافی نیست بلکه باید با زبان خود صیغه ی

نذر بخواند.

صیغه نذر این است:

برای خداست بر  به گردن من که اگر فلان حاجتم برآورده شود فلان کار

 خیر را انجام دهم. یا بگوید

برای خداست بر  به گردن من که اگر فلان حاجتم برآورده شود فلان

 کار بد را انجام ندهم.

صیغه نذر باید دقیقا طبق دستورالعمل رساله خوانده شود والا انجام

 آن واجب نیست(ولو حاجت برآورده شده باشد). 

عملی که انسان نذر می کند انجام دهد باید کاری باشد که انجام آن در

دین اسلام رجحان داشته باشد یعنی نذر کند کار واجب یا مستحبی را

انجام دهد یا اگر می خواهد نذر کند کاری را ترک کند باید ترک آن کار

در دین مبین اسلام رجحان داشته باشد مثل کارهای حرام یا مکروه .

بنا برای اگر کسی نذر کرد کاری را انجام دهد که از نظر اسلام انجام آن

کارحرام یا مکروه است یا ندر کرد کار مستحب یا واجبی را ترک کند نذر

او باطل است و نباید به آن نذر عمل کند.با این بیان، نذر اکثر  شیعیان

زمان ما ُ نذر صوفی ها و دراویش است و به سه دلیل باطل است

 و لازم الوفا  نیست.

 

دلیل یکم بطلان نذر شیعیان: (چون صیغه نذز نمی خوانند)

توضیح

چون شیعیان عصر ما صرفا در قلب خود نیت میکنند که اگر حاجتم

برآورده شد فلان کار خیر را انجام دهم وصیغه نذر را نمی خوانند.

 واگر چیزی هم به زبان میگویند صیغه نذر نیست در نتیجه  نذر این

ها از نظر مراجع تقلید، نذر نیست  واگر حاجتشان هم بر آورده شود لازم

 نیست آن کاری را که متعهد شده اند  انجام دهند.

 برای روشن شدن مطلب یک مثال می زنم: 

اگر دختر و پسری تصمیم بگیرند با هم ازدواج کنند این ها اگر رسما در

حضور خانواده وبزرگان خود مسئله ی از دواج را مطرح کنند وهمگی

برای این وصلت به توافق هم برسند و مهریه هم مشخص شده وتاریخ

 عقد وعروسی هم مشخص شده باشد و اگر خرید بازار را هم انجام داده

باشند و ساعت وانگشتر هم به دست همدیگرکرده باشند بازهم تاصیغه

 عقد خونده نشده نامحرم هستندولازم است حیا وحجاب را رعایت کنند.

 ونباید به دیده همسری به هم نگاه کنند چون هنوز صیغه عقد ازواج آن

ها خوانده نشده است. 

  وضعیت نذر  شیعیان زمان ما هم به این منوال است که اگر  صرفا نیت

قلبی باشد وحاجتشان هم برآورده شده باشد ولی صیغه نذر خوانده نشد

 باشد این ها درواقع نذرنکرده اند وانجام آن کاری که قرار بود برای خدا

انجام دهند بر آن ها واجب نیست.

 

 دومین دلیل بطلان نذرهای شیعیان زمان (جون نذر برای غیر خداست).

تمام علما و فقها و مراجع تقلید در طول تاریخ فرموده اند نذر باید برای

خدا باشد و نذر کننده در صیغه نذر بگوید: برای خداست به گردن من که.....

و اگر بجای خدا ، کس دیگر را نام ببرد یا در کنار نام خدا نام فرد دیگر را هم

 ذکر کند نذر او باطل است در حالی که نذر اکثر قریب به اتفاق شیعیان

زمان ما برای خدا نیست! چون آنذر کننده ها با صراحت میگویند یک

 گوسفند نذر ابالفضل کردم.  آش نذر امام زین العابدین کردم. یک سفره

نذر حضرت رقیه کردم .هزار تومان نذر امامزاده کردم .و....

این نذرها یا به خاطر آن که در آن صیغه نذر خوانده نشده یا  به خاطر آن

که در صیغه نذر بجای نام خدا نام غیر خدا برده شده باطل است. (ولو این

 که نذر کننده در قلب خود قصد تقرب به خدا را دارد) ولی چون صیغه نذر

نخوانده یا در صیغه نذرخود بجای خدا، نام غیر خدا را برده؛ بدون شک نذر

 او باطل است.

همان طوری که نماز و روزه باید برای خدا انجام شود و اگر نمازگرار بدون

 نیت نماز بخواند یا هنگام نیت کردن بگوید نماز می خوانم برای حضرت 

 ابالفضل قربتا الی الله، نمازش باطل است،  همان طور نذر باید برای

 خدا باشد واگر برای غیر خدا باشد باطل است .بااین بیان تمام نذرهای

توده ی عوام ما باطل است چون آنها بجای اینکه برای خدا نذر کنند برای

بندگان خدا نذر میکنند تمام این نذرها طبق فتوای همه ی مراجع تقلید

باطل است 

 بله

 اگر نذر برای خداباشد ومورد نذر غیر خداباشد اشکال ندارد

 مثلا این گونه صیغه نذر را بخواند:

برای خداست به گردن من که اگر مریضم شفا یافت صد هزارتومان در

ضریح امام رضا (ع) بیاندازم؛ در این فرض، نذر کننده نذر امام رضا نکرده

 بلکه برای خدانذر کرده که صد هزار تومان برای خدا در ضریح امام

رضابیاندازد این نذر برای خدا است ولی مورد مصرف نذر امام رضا (ع)

 است این نذر به فتوای همه مراجع تقلید صحیح وبی اشکال  است.

اما اگر بگوید:

 اگر مریض من شفا یابد  صد هزار تومان نذرامام رضا کردم، این نذر باطل

 است چون برای غیر خدا نذر کرده است. 

ومتاسفانه نذر نود ونه درصد مردم امروز ایران اینگونه است و باطل است. 

علما و روحانیون ما در برابر این نذر های عوام الناس مسئولند و در برابر

 این انحراف ها نمی توانند سکوت کنند و بی تفاوت باشند

 اگر بگویند: 

 از این نذر عوام الناس بیخبرند برای بی اطلاعی آن ها متاسفم

(که در میان این مردم زندگی می کنند ولی از  ماهیت این همه نذر

علنی وغیر شرعی بیخبرند!

واگر ازکیفیت نذر ها خبر دارند ولی این قدر درک ندارند که بفهمند این نذر

ها ، نذر صوفی ها ودراویش است نه نذر اسلامی  باز هم برای آن ها

متاسفم!  

واگر میدانند که این نذر ها مطابق فتوای مراجع تقلید ورساله ها ی عملیه

نیست ولی شهامت بیان احکام الهی ومقابله با افکار عوام الناس را ندارند

 باز هم برای آن ها متاسفم.

نذر مادر حضرت مریم

ممکن است بعضی از علما بفرمایند مادر حضرت مریم نذر کرد: حضرت

مریم را خدمتگزار بیت المقدس کند و این  واقعیت تاریخی دلیل بر جواز

نذر برای غیر خداست در جواب این سؤال عرض می کنیم:

مادر حضرت مریم فرزند خود را نذربیت المقدس نکرد  بلکه در صیغه نذر

 خود گفت:

 رب انی نذرت لک ما فی بطنی محررا

یعنی: خدایا من برای تو نذر کردم که فرندی که در شکم دارم را آزاد کنم

(که به بیت المقدس برود....).

  پس نذراو برای خدا  و مورد نذرش بیت المقدس بود. واین مطلب ظریفی

 است که نه مردم عوام ما به آن توجه دارند نه خواص ما. و بخاطر همین

 بی توجهی تمام نذرهای ما شیعیان برای غیر خدا و باطل است.

.......................

إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في‏ بَطْني‏ مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي

إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ   سوره آل عمران(35)

فَكُلي‏ وَ اشْرَبي‏ وَ قَرِّي عَيْناً فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولي‏ إِنِّي نَذَرْتُ

لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا  سوره مريم (26

سؤال:

 بچه ای که پدرش نذر کرده او را به حوزه علمیه بفرستد تا درس بخواند

 وعالم شود یا او را خادم حرم امام رضا (ع) کند یا مادرش نذرکرده او را به

 همسری یک سید درآورد و... اگر این بچه بعدا که بزرگ شد راضی به

 چنین کاری نباشد چرا باید تا آخر عمر گرفتار چنین نذری  باشد ؟

جواب

اگر نذر پدر ومادر صحیح و مطابق موازین فقه انجام شده باشد باید طبق

 نذر ی که کرده اند فرزند خود را برای موردی که نذر کرده اند وادار کنند

اگر فرزند به این نذر راضی بود و موافقت کرد چه بهتر و اگر مخالفت کرد

 پدر ومادر دیگر هیچ وظیفه ومسئولیتی ندارند .

  بنا براین فرزند مجبور نیست طبق نذر والدین (بر خلاف میل وعلاقه

 ومصلحت خود) عمل کند حتی در موردی که گفته میشه پدر ولایت دارد

 فرزند صغیر خود را به عقد نکاح کسی درآورد در کنارش فرموده اند:

 این بچه وقتی بزرگ شد اگر این ازدواج را به صلاح خود ندید و  به این

 ازدواج راضی نبود شرعا وقانونا میتواند با این امر مخالفت کند و تن به

چنین ازواجی ندهد. وضعیت نذرهایی که پدر و مادر در باره فرزندان خود

 می کنند نیز به این منوال است.

مطلب دیگر آن که: غیر از نذر والدین برای فرزندان٬ دیگر کسی حق ندارد

نذری کند که به موجب آن تکلیفی را روی دوش دیگران بگذارد.  

 بنا براین من حق ندارم نذر کنم : که اگر خدا حاجت مرا برآورده کرد شما صد

هزار تومان در راه خدا انفاق کنی. چنین نذری باطل است واگر حاجتم هم

 برآورده شود بر شما واجب نیست صدهزار تومان در راه خدا بپردازی. 

 تذکر مهم

 سعی کنیم نذرهامون را مقید به زمان ومکان خاصی نکنیم تا در عمل

 دستمان باز باشد و به مشکلی بر نخوریم

 

دلیل سوم بر بطلان بعضی از نذرها:

(چون مورد نذر مخالف احکام شرع است).

توضیح

کسانی که نذر می کنند در حرم ائمه ی اطهار علیهم السلام یا حرم

 امامزاده ها یا اماکن دیگر شمع روشن کنند با توجه به اینکه از نور این

 شمع ها استفاده نمی شود در نتیجه این کار اسراف است وحرام است

 و خلاف حکم قرآن. پس جنین نذری باطل است و نباید به آن عمل کرد.

متاسفانه روحانیت ما در تبیین احکام الهی درست عمل نکرده که امروزه

می بینیم مردم از ایران شمع میبرند مدینه وتوی روز روشن یا شب زیرنور

 افکن ها(وجلو چشم وهابیان وزائران سایر کشورها) روشن می کنند تا

حاجتشان برآورده شود یا قفل  میخرند ومیزنند به در ودیوار اماکن مقدسه

 تا حاجتشان بر آورده شود! 

یاموهای خود را به پنجره ی زیارتگاه ها گره میزنندو کهنه و خرقه به

پنجره امامزاده ها  گره میزنند. یا عروسک و اسبای یازی برای بعضی

 امامزاده نذرمیکنند تا حاجتشان را برآورده کند.

 واقعا دشمنان تشیع حق دارند به شعور ما بخندند که آش نذر درخت

 میکنیم تا باران بیاید این تهران ماست چند جای آن را سراغ دارید که توی

 روز روشن ویا شب زیر نور برق٬ شمع روشن میکنند تا حاجتشان برآورده

شود این سفیهان با کدامین برهان عقلی ثابت می کنند آتش زدن مال

باعث برآورده شدن حاجت می شود.

گذشتگان ما اگر شمع نذر مسجد و امامزاده می کردند کارشان عاقلانه بود

 و مشروع. چون در آن زمان برق نبود و از نور شمع استفاده میشد

اما در زمان ما روشن کردن شمع زیر نور آفتاب و نورافکن حرم امام ها

و امامزاده ها کاری است لغو و بیهوده و اسراف و حرام . 

آدرس یکی از این اماکن

 تهران خیابان ۱۷ شهریور خیابان شهید سعیدی (غیاثی سابق )

خیابان ارجمندی راد در فاصله چندمتری کلانتری ۱۱۴ جایگاه خاصی

 تعیین شده برای روشن کردن شمع نذری و در ودیوار سیاهی که حاکی

 از نذر های احمقانه خلایق است. 

درچند متری این پایگاه حماقت وسفاهت٬  مسجد امام موسی بن جعفر

است که اگر ائمه ی جماعت و مبلغین این مسجد مهم،رسالت خود را در

هدایت بندگان درست ایفا کرده بودند امروزه ما در چند متری این مسجد 

شاهد اینگونه مراکز شرم آور نبودیم .

نذر های ما نوعا نذر های کلیشه ای وکورکورنانه است در نذرها اکثرا

سوراخ دعا را گم کرده ایم. چند روز ییش یه دختر تحصیلکرده دانشگاهی

 از اقوام با پدر ومادرش مهمان مابود. به من گفت : شما خروس ندارید ؟!

 گفتم: نه . ولی یه صدای خروسی از این اطراف شنیده میشه .کاری با

خروس داشتی ؟!

گفت آره. یه نفر گفته اگه آدم جهارده تا دونه گندم نذر خروس کنه

حاجتش برآورده میشه ؟! حالا من چهارده تا گندم نذر خروس کردم که

حاجتم برآورده بشه!

 این دختر خانوم روشن فکر گندم هاشا این جا گذاشت ورفت تا من به آقا

خروسه بدم بخوره و حاجتشا برآورده کنه  ومن هم روم نمیشه برم در

خونه همسایه را بزنم وبگم لطفا به خروستون بگید یه تک پا بیا دم در

 تا من چهارده تا دونه گندم به او بدم که بخوره و حاجت یه  دختر دانشجو

را بر آورده کنه!

آخه یه نفر نیست به این آدم عاقل تحصیلکرده بگه:آدم حسابی لا افل یک

 کیلو گندم نذر این زبون بسته میکردی که یه گوشه شکمش پرشه

وسر حال بیاید و بتونه دعا کنه تاحاجتت برآورده بشه !  

وقتی وضع پایتخت ما و تحصیلکرده دانشگاه امیر کبیر ما  این است حساب

 شهر و روستاهای دور افتاده ما روشن است  واین ضعف فکری ما حاکی

 از این است که روحانیت ما در تبلیغ اسلام ناب محمدی خوب عمل نکرده

است. 

 کفاره ی نذر 

وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ وَ ما لِلظَّالِمينَ مِنْ أَنْصارٍ

 سوره بقره آیه (270)

اگر فردی با رعایت تمام احکام شرعی  یک نذر صحیح  کردولی سهل

انگاری کرد وبدون عذر شرعی به نذر خود عمل نکرد٬ نذر او قضاء ندارد

بلکه باید کفاره نذر بدهد کفاره ی نذر مثل کفاره ی روزه است یعنی 

یاید یک برده بخرد وآزاد کند

 یا شصت روز روزه بگیرد(که ۳۱ روز اول آن باید پشت سرهم باشد)

 یا شصت فقیر را اطعام کند (یا به هرکدام از آن ها ۷۵۰ گرم گندم بدهد)

البته در زمان ما که برده نیست فقط دو گزینه باقی می ماند

یا شصت روزه بگیرد یا ۶۰مسکین را شصت اطعام  کند.

روزه گرفتن هم بسیار سخت است چون  ۳۱ روز اول آن حتما باید پشت سر

هم باشد.

بنا براین راحت ترین گزینه  این است که به کمیته امداد یا دفترمرجع تقلید

یا نماینده ی او مراجعه کندوپول ۶۰ مد طعام (۴۵کیلو گندم)را بابت کفاره

 نذر بپردازد تا آن ها گندم بخرند وبه فقرا ء بدهند .

خلاصه

اگرکسی نذر کرد ونذرش زمان خاصی نداشت هروقت میتونه آن را انجام

بدهد وقضاء وکفاره ندارد.

اما اگرنذرش مقید به زمان یا مکان یا قید بخصوصی بود باید دقیقا در

 همان زمان تعیین شده ودر همان مکان با همان قیود انجام دهد والا اگر

 در زمان تعیین شده انجام نشد دیگه قضاء ندارد.بلکه کفاره دارد که راحت

 ترین راه برای پرداخت کفاره این است که پول چهل وپنج کیلو گندم را بابت

کفاره نذر به دفتر مرجع تقلید یا نماینده او یا کمیته امداد بدهد تا با آن ا

طعام شصت مسکین کنند .

تذکر

احکام نذر وکفاره ی آن جزئیاتی دارد که با مراجعه به رساله توضیح المسائل 

  مراجع معظم تقلید از آن مطلع خواهید شد.


--
سایت گروه : http://lymoo-group.ir
پانویس:
- ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد پرهيز كنيم.
(امام خامنه ای حفظه الله)
---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «لیمو »« Lemon» در Google Group ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به lymoo+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای پست به این گروه، ایمیلی به lymoo@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/lymoo بازدید کنید.
برای مشاهده این گفتگو در وب از https://groups.google.com/d/msgid/lymoo/CAAkFoVNJzv6iqFdjU-F9v81q2EZLi3sxB7rZk9MJjgTtmaPpaQ%40mail.gmail.com بازدید کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر