۱۳۹۳ مهر ۲۴, پنجشنبه

Re: Fwd: {تفريح و سرگرمي}, [23834] تفاوت خشكسالي با گره كور هسته اي


 


با سلام و تشکر از آقای بهکام 

خیلی نمی خواهم مطالب آقای زیبا کلام را نقد کنم. چون مطالبش خیلی عمیق نیست. ولی حرفهایی زده شده که لازم است توضیح داده شود

اول - نقش تجارت خارجی در رشد اقتصادی است. امروزه همه کشورها،  رشد اقتصادیشان به تجارت خارجی آنها وابسته است. هر چه اقتصاد کشورها کوچکتر باشد. این وابستگی شدید تر است. .  ولی اقتصادهای بزرگ هم نمی توانند بدونه تجارت خارجی رشد اقتصادی خوبی داشته باشند. نمونه اش کشور چین است. این کشور با اینکه از نظر اقتصادی یک کشور بزرگ محسوب می شود. برای اینکه رابطه تجاری اش با کشورهای غربی  در سطح بالایی باشد. مجبور شده است حدود  شانزده هزار میلیارد دلار در بانک های آمریکایی سپرده گذاری داشته باشد. کشورهای کوچک که جای خود دارند. اساسا کشورهای کوچک اگر تجارت خارجی نداشته باشند، اصلا نمی توانند زندگی کنند. 
در باره کوچکی یا بزرگی اقتصاد کشور قضاوت نمی کنم. ولی به هرحال کشور وقتی می تواند. رشد خوبی داشته باشد که تجارت خارجی اش رونق داشته باشد. بتواند کالاهای ساخته شده خود را صادر و سایر کالاها را وارد کند. به عبارت دیگر یکی از مهمترین چالش های پیش روی رشد اقتصادی کشور از سال 1390 به بعد تجارت خارجی بوده است. در این موضوع شک نکنید.
دوم : موضوع خشک سالی هم یک معضل بزرگ برای کشور محسوب می شود. این خشک سالی خیلی وحشتناک است. در ارتفاعات تهران که بطور متوسط سالیانه ده الی یازده متر برف می بارد به یک باره در چند سال متوالی بارش به کمتر ای یک متر برسد. یعنی آب بی آب .این موضوع باعث کاهش کیفیت آب برای شرب و کاهش آب برای تولیدات کشاورزی می شود که شده است. حالا این خشک سالی را چقدر بتوانند مدیریت کنند. را در اخبار دنبال کنید.
سوم : موضوع چالش هسته ای است. صنعت هسته ای یک صنعت پیشرفته است. یک کشور وقتی می تواند پیشرفت کند که صنعت هسته اش پیشرفت کرده باشد. صنعت هسته ای اجزاء مختلفی دارد. مهمترین جزء آن کاربرد آن در صنعت است. در این قسمت کلیه قطعات ریز و کوچک که باید خیلی دقیق باشد ، از طریق لیزر یا همان صنعت هسته ای تولید می شود. هر چند در صنعت هسته ای گام بزرگی برداشته ایم. ولی  نسبت به قسمت باقی مانده که نداریم،  حرکت کوچکی انجام شده است. امیدوارم سایر قسمت ها را بتوانیم بدست آوریم.. 
در مورد چالش هسته ای و تحریم ها باید بگویم که این تحریم ها بیشتر بهانه است. تا یک واقعیت.   به آقای زیبا کلام توصیه می کنم به درخواست های کشور آمریکا توجه کند که در مذاکراتش چه می گوید. یا اصلا چه می خواهد. حرفهایی که آمریکائیها می زنند همان حرفهایی است که در زمان ناصر الدین شاه در مورد احداث راه آهن انگلیسیها زدند. انگلیسیها در زمان ناصرالدین شاه مبلغ زیادی از مردم ایران گرفتند که راه آهن احداث گ کنند ولی پول را گرفتند و گفتند اگر ایران راه آهن داشته باشد به هند حمله می کند . در زمان رضا شاه هم وقتی ایران می خواست کارخانه ذوب آهن داشته باشد. گفتند اگر ایران .ذوب آهن داشته باشد. می رود توپ و تانک درست می کند و لندن را به توپ می بندد. 
 و آلان هم می گویند اگر ایران صنعت هسته ای داشته باشد بمب هسته ای می سازد. که این حرف هم همان چرندیات سابق است که برای جلو گیری از پیشرفت کشور می زدند.
نتیجه گیری 
در حال حاضر موضوع چالش هسته ای ایران غیر قابل حل است. یعنی امکان ندارد.  آقای ظریف بتواند به تفاهمی برسد ولی با توجه به این وضعیت پیشنهاد می شود. به مذاکرات ادامه دهد. چون ادامه مذاکرات باعث کاهش فضای تحریمی بر علیه کشور می شود. به عبارت دیگر تجارت خارجی ایران یک  مقداری رونق می گیرد.  ولی به هرحال نمی شودگره حل کل مشکلات کشور را به پرونده هسته ای گره زد و آنرا در اختیار . آمریکا قرار داد 
از این بابت با آقای زیبا کلام و حرفهایش مخالفم .ما باید کارهای خودمان را انجام بدهیم ، مذاکرات هم باید انجام شود حالا هر وقتی که خواست حل بشود.ما که نباید خودمان را به آمریکا گره بزنیم. .  .  

---------- Forwarded message ----------
From: Mohammad <m.behkam@gmail.com>
Date: 2014-10-14 0:08 GMT+03:30
Subject: {تفريح و سرگرمي}, [23805] تفاوت خشكسالي با گره كور هسته اي
To:


دكتر صادق زيبا كلام

تفاوت خشک‌سالی با گره کور هسته‌ای در این است که در مورد اولی خیلی نیازی به توضیح در خصوص ابعاد فاجعه‌آمیز آن نمی‌رود. شبانه‌روز رسانه‌ها و مسئولین دارند در خصوص ضرورت کمتر مصرف کردن آب هشدار می‌دهند. آثار کم‌آبی را از هم‌اکنون در زردی و پژمردگی بسیاری از مناطق سرسبز و باغات کشور می‌توان مشاهده نمود. خیلی نیازی نیست که تصاویر دریاچه‌های خالی‌شده پشت سدها را نشانمان بدهند؛ بنابراین وقتی‌که گفته می‌شود که برای باران دعا کنیم، کسی نمی‌گوید که «چه ضرورتی دارد؛ مگر چه شده؟»؛ اما به‌عکس خشک‌سالی، کمتر کسی متوجه هیولای شکست مذاکرات هسته‌ای شده است. کمتر کسی متوجه شده که اگر مذاکرات هسته‌ای به سرانجام مثبتی نرسد و نهایتاً ما بازگردیم به دوران اصولگرایان و باز ماشین تحریم‌ها به کار بیافتند، یقیناً مشکلات خیلی بیشتری بر مشکلاتی که تا به حال داشته‌ایم هم اضافه خواهد شد. البته عده‌ای می‌گویند: «ما در جریان تحریم‌ها آبدیده شده‌ایم» و «تحریم‌ها نه‌تنها نتوانسته‌اند ما را از پای دربیاورند بلکه عزم و اراده ما را برای پیشرفت و شکوفایی بیشتر هم کرده‌اند» و... مابقی حرف‌هایی که با آنها آشنا هستیم؛ اما گفته نمی‌شود که ترکیه، مالزی، چین، هند، برزیل، ... در گذشته کجا بودند و امروز آنها کجا هستند؟ و ما ازنظر رشد و توسعه و پیشرفت‌های صنعتی و کشاورزی کجا بودیم و امروز در مقایسه با آن کشورها در کجا قرارگرفته‌ایم؟
نمی‌خواهم بگویم که شکافی که ازنظر توسعه و پیشرفت میان ما و ترکیه یا میان ما و هند امروزه وجود دارد صرفاً به‌واسطه تحریم‌ها بوده. نه بدون تردید ساختار اقتصادی دولتی ما بزرگ‌ترین مانع پیشرفت اقتصادی کشور بوده و هست. درعین‌حال آثار و تبعات منفی برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها را بر جلوگیری از رشد و توسعه اقتصادی کشور را هم به‌هیچ‌روی نمی‌توان نادیده گرفت. به گفته بسیاری از مقامات واقع‌بین‌تر کشورمان، تحریم‌ها نقش منفی در اقتصاد داشته‌اند؛ بنابراین برای اینکه تحریم‌ها برداشته شوند نه‌تنها دعا که می‌بایستی نذرونیاز هم بنماییم. همچنان که من نذر کرده‌ام که ظرف روزهای باقی‌مانده سرانجام بتوانیم با آمریکایی‌ها در مورد پرونده هسته‌ای مان به توافق برسیم تا گره کور هسته‌ای که بیش از یک دهه به کشور صدمه وارد کرده و سد راه پیشرفت و شکوفایی اقتصادی مان بوده سرانجام باز شود.
من فی‌الواقع معتقدم که اگر باران ببارد، اما گره کور هسته‌ای همچنان بسته بماند، ما راه به‌جایی نخواهیم برد و می‌رسیم به وضعیت سال‌های 84 تا 92. اما اگر خدای‌ناکرده خشک‌سالی ادامه پیدا کند، اما اگر گره کور هسته‌ای باز شود، لااقل می‌توان با سرمایه‌گذاری‌های زیر بنایی داخلی و خارجی در بخش آب و کشاورزی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن (کارهایی که در گذشته از آنها غفلت کرده‌ایم) مشکل کم‌آبی را تا حدودی برطرف کرد. به همین خاطر است که من برای باران دعا می‌کنم، اما برای باز شدن گره کور هسته‌ای، افزون بر دعا دست به دامان نذرونیاز هم شده‌ام.
‎تفاوت خشک‌سالی با گره کور هسته‌ای در این است که در مورد اولی خیلی نیازی به توضیح در خصوص ابعاد فاجعه‌آمیز آن نمی‌رود. شبانه‌روز رسانه‌ها و مسئولین دارند در خصوص ضرورت کمتر مصرف کردن آب هشدار می‌دهند. آثار کم‌آبی را از هم‌اکنون در زردی و پژمردگی بسیاری از مناطق سرسبز و باغات کشور می‌توان مشاهده نمود. خیلی نیازی نیست که تصاویر دریاچه‌های خالی‌شده پشت سدها را نشانمان بدهند؛   بنابراین وقتی‌که گفته می‌شود که برای باران دعا کنیم، کسی نمی‌گوید که «چه ضرورتی دارد؛ مگر چه شده؟»؛ اما به‌عکس خشک‌سالی، کمتر کسی متوجه هیولای شکست مذاکرات هسته‌ای شده است. کمتر کسی متوجه شده که اگر مذاکرات هسته‌ای به سرانجام مثبتی نرسد و نهایتاً ما بازگردیم به دوران اصولگرایان و باز ماشین تحریم‌ها به کار بیافتند، یقیناً مشکلات خیلی بیشتری بر مشکلاتی که تا به حال داشته‌ایم هم اضافه خواهد شد. البته عده‌ای می‌گویند: «ما در جریان تحریم‌ها آبدیده شده‌ایم» و «تحریم‌ها نه‌تنها نتوانسته‌اند ما را از پای دربیاورند بلکه عزم و   اراده ما را برای پیشرفت و شکوفایی بیشتر هم کرده‌اند» و... مابقی حرف‌هایی که با آنها آشنا هستیم؛ اما گفته نمی‌شود که ترکیه، مالزی، چین، هند، برزیل، ... در گذشته کجا بودند و امروز آنها کجا هستند؟ و ما ازنظر رشد و توسعه و پیشرفت‌های صنعتی و کشاورزی کجا بودیم و امروز در مقایسه با آن کشورها در کجا قرارگرفته‌ایم؟   نمی‌خواهم بگویم که شکافی که ازنظر توسعه و پیشرفت میان ما و ترکیه یا میان ما و هند امروزه وجود دارد صرفاً به‌واسطه تحریم‌ها بوده. نه بدون تردید ساختار اقتصادی دولتی ما بزرگ‌ترین مانع پیشرفت اقتصادی کشور بوده و هست. درعین‌حال آثار و تبعات منفی برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها را بر جلوگیری از رشد و توسعه اقتصادی کشور را هم به‌هیچ‌روی نمی‌توان نادیده گرفت. به گفته بسیاری از مقامات واقع‌بین‌تر کشورمان، تحریم‌ها نقش منفی در اقتصاد داشته‌اند؛ بنابراین برای اینکه تحریم‌ها برداشته شوند نه‌تنها دعا که می‌بایستی نذرونیاز هم بنماییم.   همچنان که من نذر کرده‌ام که ظرف روزهای باقی‌مانده سرانجام بتوانیم با آمریکایی‌ها در مورد پرونده هسته‌ای مان به توافق برسیم تا گره کور هسته‌ای که بیش از یک دهه به کشور صدمه وارد کرده و سد راه پیشرفت و شکوفایی اقتصادی مان بوده سرانجام باز شود.   من فی‌الواقع معتقدم که اگر باران ببارد، اما گره کور هسته‌ای همچنان بسته بماند، ما راه به‌جایی نخواهیم برد و می‌رسیم به وضعیت سال‌های 84 تا 92. اما اگر خدای‌ناکرده خشک‌سالی ادامه پیدا کند، اما اگر گره کور هسته‌ای باز شود، لااقل می‌توان با سرمایه‌گذاری‌های زیر بنایی داخلی و خارجی در بخش آب و کشاورزی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن (کارهایی که در گذشته از آنها غفلت کرده‌ایم) مشکل کم‌آبی را تا حدودی برطرف کرد. به همین خاطر است که من برای باران دعا می‌کنم، اما برای باز شدن گره کور هسته‌ای، افزون بر دعا دست به دامان نذرونیاز هم   شده‌ام.‎
--
به سایت تفریح و سرگرمی هم سری بزنید
http://www.tafrihvsargarmi.ir
---
‏این پیام را به خاطر این دریافت کردید که برای مبحثی در گروه «تفريح و سرگرمي» در Google Group ثبت‌نام شده‌اید.
جهت لغو اشتراک از این گروه و قطع دریافت ایمیل از آن، ایمیلی به taf_sar+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
از این گروه در http://groups.google.com/group/taf_sar بازدید کنید.
برای گزینه‌های بیشتر از https://groups.google.com/d/optout بازدید کنید.



--
Taybeh Toosi


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر