۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۱, سه‌شنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: كلمه 05/12/2010



Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه: زهرا رهنورد در رابطه با اعدامهای اخیر با نگارش یادداشتی سوالاتی را مطرح کرده و پرسیده است، آیا این اعدامهای شتابزده برای زهر چشم گرفتن از مردم در سالگرد بیست و دوم خرداد است؟

به گزارش جرس در این یادداشت رهنورد با ابراز همدردی با همه زنان داغدار و عزادار آورده است: ای زنان دلیر و شجاع، در این غم و اندوه عظیم، در کنار شما هستم و بدانید که این خونها به بار می نشیند و پاداش هزینه سنگین داغ جوانان صبح آزادی و دموکراسی خواهد بود اما دریغ و افسوس از این همه ظلم حاکمیت بر ملت؛ ملتی که هیچ کس را ندارد جز خداوند عالم

اعدامهای تحریک آمیز و خشونت بار این ایام توسط حاکمیت، بویژه اعدام پنج جوان که در روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت به بهانه حضور در گروهکها اعدام شده اند، سؤالهای متنوعی را به ذهن هر انسان آزاده و تحلیلگری متبادر می کند.

مثلاً:

- اصلاً چرا اعدام؟ چرا بدترین مجازات در حق انسانها و ملت اعمال شده است؟

- آیا روند دادرسی انجام شده؟ آیا اقرار گرفتن زیر شکنجه هیچگونه وجاهت قانونی دارد؟

- آیا این اعمال و محکومیتها و اعدامها، اقدامی مستقلانه از سوی قوه قضائیه بوده است یا با فشار نهادهای امنیتی انجام شده؟

- آیا این اعدامهای شتابزده برای زهر چشم گرفتن از مردم در سالگرد بیست و دوم خرداد بوده است؟

- درحالی که جنبش سبز با همه تنوع و تکثر، خواهان استقرار حاکمیت مرکزی، وحدت ملی تمام قومیتهای ارضی ایران با حفظ حقوق اقلیتها ست، چرا حاکمیت فعلی با سرکوب اقلیتها و جوانان کرد و اعدامها در جهت تحریک این قوم اصیل عمل می کند؟ و سؤال پررنگ این است که آیا این اقدامات در جهت وحدت ملی است و یا تجزیه ملی و سایر پیامدهای سوء آن؟

- آیا اعدام زنان و خشونت در حق لطیف ترین بندگان خدا، موجب سرافرازی حاکمیت است یا نشان ضعف و ذلت آن؟ و این درحالی است که به فرموده پیامبر، زن به ریحانه تشبیه می شود: «إنَّ النّساء ریحانة»

- آیا با این همه ادعای اسلام مداری رژیم، این اقدامات خشن، بازجوییها، زندانهای طویل المدت، و نهایتاً اعدامها، زنان را به اسلام علاقه مند کرده یا موجب بدبینی زنان و جوانان به اسلام شده است به نحوی که حتی عبادات بنیادی مثل نماز و روزه را هم برای آنها زیر سؤال برده است؟ اینگونه زن کشی ها، به این معنا ست که بالاخره حاکمیت به مطالبه رفع تبعیض تن داده (!) اما این بار از طریق ظلم بالسویّه! با اعمال زندان، شکنجه، بازجویی، احضار و اعدام، بطور مساوی برای زنان و مردان! و همزمان خودداری از هرگونه اقدام رفع تبعیض در قوانین قیم مآبانه در ارگانهای ذیربط و دادگاهها و نهایتاً، من زهرا رهنورد بعنوان عضو کوچکی از ملت، در اینجا به تمام مادران داغدار و زنانی که فرزندان و شوهرانشان اعدام شده اند یا در کف خیابانها به دست مزدوران کشته شده اند پیام می فرستم: ای زنان دلیر و شجاع، در این غم و اندوه عظیم، در کنار شما هستم و بدانید که این خونها به بار می نشیند و پاداش هزینه سنگین داغ جوانان صبح آزادی و دموکراسی خواهد بود اما دریغ و افسوس از این همه ظلم حاکمیت بر ملت؛ ملتی که هیچ کس را ندارد جز خداوند عالم.


 


کلمه: به دنبال دیدار فائزه هاشمی با اعضای جامعه اسلامی مهندسین و انتشار خبر آن، مسوول روابط عمومی این حزب، انتشار این خبر را«برای تطهیر از عملکرد نامناسب در انتخابات» از سوی فائزه و نزدیکانش عنوان کرد. فائزه هاشمی هم در پاسخ، ضمن تکذیب این ادعا، گفت که به «مقابله با تمامیت خواهی و انحصار»می‌بالد و نیازی به تطهیر ندارد.

به گزارش کلمه، فائزه هاشمی طی نامه‌ای به جامعه اسلامی مهندسین، به سخنان مسوول روابط عمومی این گروه پاسخ داد. متن این نامه به شرح زیر است:

مدیریت محترم

نظر به اظهار نظر جناب آقای سبحانی نیا مسئول روابط عمومی و امور بین‌الملل جامعه اسلامی مهندسین در شماره مورخ ۲۰/۲/۸۹ آن رسانه در ارتباط با دیدار اینجانب و آقای باهنر ، خواهشمند است مطالب زیر را منعکس بفرمائید:

پیروی انتشار خبر دیدار ائتلاف اسلامی زنان با جناب آقای محمد رضا باهنر با حضور اینجانب، و با توجه به اظهار نظر جناب آقای مرتضی سبحانی نیا مسئول روابط عمومی و امور بین الملل جامعه اسلامی مهندسین ذکر چند نکته جهت اطلاعت عموم ضروری می‌نماید:

۱ – انتشار خبر دیدار توسط اینجانب نبود. و بنده نیز یک روز پس از رسانه‌ای شدن آن دیدار، مورد سوال خبرنگاران قرار گرفتم.

۲ – اینجانب بنا به توصیه خانم دکتر ابتکار و با اعتقاد به تلاش برای احقاق حقوق زنان در این دیدار حضور یافتم.

۳ – خدا را شاکر هستم که درک، شهامت و توانایی مقاومت را نصیب من کرد که افتخار حضور در کنار جامعه فهیم ایران جهت کسب حقوق اولیه شهروندی و مقابله با تمامیت خواهی و انحصار را یافتم. از این موضوع به خود می‌بالم و نیازی به تطهیر ندارم. کسانی نیاز به تطهیر دارند که در مقابل مردم، قانون و دین ایستاده‌اند.

۴- بر فرض که تطهیر سازی هدف بوده باشد، عقل سلیم حکم می‌کرد که برنامه‌ریزی و سناریونویسی برای ملاقات با شخصیت صاحب مقامی صورت می‌گرفت: چرا آقای باهنر؟

فائزه هاشمی


 


کلمه-دریابان علی شمخانی: شاید چندان آسان نباشد، بگویم همه افتخارات جنگ از آن سرداران نیست و سرداران شهید جنگ هم محدود به سرداران شهید مشهور نیست!

چه بسیار گمنامان غیر سرداری که لحظات حضورشان در جبهه‌های جنگ تحمیلی، افتخارات ماندگاری را رقم زده و اینها بیشتر از دیگران می‌توانند تعریف «اسوه» به مفهوم تکرارپذیری را داشته باشند و هم سرداران بی‌نام و نشانی در طول و عرض جبهه‌های نبرد ستاره رخشنده‌‌ای بودند که امروز متناسب با منزلت جهادی‌شان نام و نشان درخوری ندارند.

سکوت ما، تلاش و ارتباط بستگان و مرتبطان با شهدا، برخورد تبعیض‌آمیز اصحاب امکانات به دلیل روابط عاطفی خاص با برخی شهدا و یا عدم اطلاع و ناآگاهی و یا تجلیل به منظور جبران جفا، منجر به پدیدار شدن این صحنه‌ها شده است.

علی هاشمی، سرداری سرافراز و سیدالشهدای سرداران گمنام است. مناعت طبع شخصی ایشان ناشی از تربیت خانوادگی و رسومات قبیله‌ای و قومی در حیات و کسوت رزمندگی‌اش در شهادت و کسوت «عند ربهم یرزقون» نیز تداوم پیدا کرده است.

رفتار و منش حاج علی هاشمی، تفسیر حلم و بردباری است؛ هرچند که روانه‌سازی این نوع واژگان برای شهدا و شهیدی همچون عالی هاشمی، دشوار است. هنگامی که به این جملات می‌اندیشم که چرا ما عادت کرده‌ایم به این «مرده بد و زنده خوب» نداشته باشیم، چیدمان کلمات در تجلیل از ایشان که بر گردن من و ما حق دارند، صدچندان دشوار می‌نماید.

جغرافیای حضور علی هاشمی در جبهه‌های نبرد جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس محدود، اما مدت زمان حضور نامحدود و دربرگیرنده آغاز تا پایان جنگ، محل شهادت او خط مقدم و نوع شهادت او در درگیری تن به تن، تأثیرات همچون او را ابعادی ملی و ظرفیتی به پهنای تاریخی می‌سازد.

از روزهای آغازین ناپدید شدن علی هاشمی در ماه‌های پایانی جنگ به دلیل شناخت نزدیکی که از وی داشتم، هرگز سرنوشتی غیر از شهادت برای او در ذهنم رقم نمی‌خورد. چرا که می‌دانستم علی هاشمی هرگز افتخار اسارت خود را به عنوان فرمانده یک قرارگاه به صدامیان نخواهد داد و برای جلوگیری از این امر تا آخرین گلوله خواهد جنگید.

این دو یعنی رفتار و منش مشخصی ناشی از روحیه جهادگری و میل شیعی عرب‌های خوزستان و نیز نوع و محل و مدت زمان حضور در جنگ و نقش او و نیز نوع شهادت ایشان و بیست سال گمنامی پس از پایان جنگ تاکنون، از او شخصیت ممتاز و متمایزی می‌سازد که سکوت ما را باید بشکند. اصحاب امکانات را به سمت شاخص‌های گمنامان به تحرک وابدارد و در نداشتن بستگان فعال در پیگیری تجلیل از او، سکه علمداری سرداران گمنام هشت سال دفاع مقدس را به نام ایشان ضرب زده و او را سیدالشهدای سرداران گمنام بنامیم و در کنار رفع تحریفات روایی از جنگ، تاریخ‌سازی غیرواقعی از جنگ در رفع تبعیض از برجسته‌سازی شهدای جنگ غفلت نکنیم.

نماد و یادمان علی‌ هاشمی، فراتر و برجسته‌تر از همه نمادها و یادمان‌های جنگی احداث شده تاکنون در خطه خوزستان از شلمچه تا چنگوله است و بیشتر از غربت و مظلومیت جنگ و رزمندگان واجد پیام است. هرچند لوح تلاش‌های مؤمنان در نزد حضرت حق مکتوب و محفوظ است، اما برای مشعل افروزی چراغ «اسوه» سازی و عبرت و پندگیری ما بندگان عاصی خداوند در عالم فنا این نیز یک مجاهده به شمار می‌آید.

علی هاشمی، کرخه کور را به کرخه نور و هور را به منطقه‌ای برای عبور از بن‌بست جنگ نابرابر تبدیل کرد.

مشهورسازی هور گمنام، آماده‌سازی و شناسایی آن، تمهید مقدمات لازم برای غلبه بر مزیت‌های دشمن با رعایت غافلگیری، ناکارآمدسازی قدرت آتش دشمن (ادارات و توپخانه) و ناممکن سازی به‌کارگیری قدرت زرهی و کم‌تأثیرسازی قدرت برتر هوایی دشمن نکات چهارگانه‌ای است که در فعالیت همراه با سکوت، قرارگاه سری نصرت توسط علی هاشمی با هدایت فرماندهی کل سپاه برادر محسن رضایی رقم زده شد و در آن سال‌های سخت ۶۲ و ۶۳، هور را معبری برای پیروزی بر اراده حبلی شکست‌ناپذیری دشمن مبدل ساخت و این مهم به جز از علی هاشمی و تیم بومی‌اش بر‌نمی‌آمد.

تبدیل شدن نام کرخه کور به کرخه نور با عملیات شبیخون ابتدای جنگ توسط علی هاشمی خود داستانی جذاب، غرورآفرین در اذهان باقی گذارده که نباید نقش‌آفرین ایشان را در آغاز جنگ در مقایسه با حضور مؤثرش در عملیات خیبر و بدر کمرنگ سازد.

علی هاشمی از معدود افرادی است در سپاه پاسداران که در زمینه‌های ظهور قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش کرده است؛ قدرت دریایی که امروز پس از ظهور قدرتمندانه‌اش در مانورهای اخیر، وزیر دفاع آمریکا را وادار به اعتراف به این کار می‌کند که باید در ساختار نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا تغییرات اساسی ایجاد کرد، چرا که با راهبردهای سنتی، نمی‌توان نوع نگاه دگرگون شده به دریا توسط مدافعان دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه سوق‌الجیشی خلیج فارس عرض اندام پیروزمندانه داشت و این قدرت امروز، ناشی از نوع نگاه متفاوتی است که ما به دریا از نقطه هور با حضور آن سلحشور گمنام پیدا کردیم.

به هم‌رزمانش که با او جنگیدند، به حیات سعیدش، به شهادت مسعودش به خانواده صبورش، به مردم و خطه سلحشور خوزستان ستایش که در کلام امام به اسلام ادای دین کرده است و به عرب‌های هماره مدافع حق از واقعه جهاد دیروز تا جهاد هماره جاری درود می‌فرستم.

منبع: تابناک


 


کلمه:عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تا زمانی که در راس نظام جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه قرار دارد، آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

به گزارش ایرنا وی دوشنبه شب در هفتمین نشست هم اندیشی پیرامون ولایت فقیه در مدرسه فیضیه قم خاطرنشان کرد: عده ای درباره ولایت فقیه مساله شورای رهبری را مطرح کرده اند که این مساله به عنوان یک شبهه مطرح است.

وی اظهارداشت: در طول تاریخ حکومت پیامبران و یکهزارو چهارصدساله شیعه، مساله حکومت شورایی مطرح نبود وهیچ پیامبری را نداشتیم که با مجموعه ای از پیامبران حکومت کرده باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: چنین موردی را حتی در زمان ائمه اطهار(ع) و فقهای سنتی نیز نداشته‌ایم و در هیچ آثاری نیز چنین چیزی نیامده است.

وی افزود: ممکن است امروز برخی افکار غربزده چیزهایی بنویسند ولی سراغ نداریم که حتی کسی از فقهای ما احتمال این کار را داده باشد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: نمی خواهم کسی را متهم کنم ولی انسان احتمال می دهد که در پشت مطرح کردن مساله شورای رهبری، دست ناصالحی برای تضعیف حکومت و ولایت فقیه در کار می باشد.

مصباح یزدی خاطرنشان کرد: درصورت شورایی بودن رهبری، اگر قرار است یک تصمیم قاطع گرفته شود همه باید منتظر بمانند تا اعضای شورا از استانهای مختلف بیایند، اما اگر یکی از اعضای شورا مریض شده باشد و یا جلسه به حد نصاب نرسد، در این صورت تکلیف جامعه اسلامی چه خواهد شد.

وی اظهار داشت: این طرح ممکن است طرحی شیطانی باشد تا کسی که می داند رهبر نمی شود، فکر کند اگر شورایی باشد در آن شورا حضور پیدا خواهد کرد.

مصباح یزدی گفت: اگر شورای رهبری تشکیل شود در مورد مسائل مهم و اساسی جامعه چگونه تصمیم گیری می شود.

وی تصریح کرد: حاکمیت یک فرد پیوسته مورد قبول بوده است و در سیره عقلا و متشرعین، مردم در اجرای حکومت همیشه به فرد مراجعه می کرده اند نه به گروه.

وی گفت: مساله حکومت تاخیربردار نیست و در بسیاری از مسائل، رهبری باید تصمیم قاطع و نهایی را بگیرد.

استاد  حوزه علمیه قم اظهار داشت: در ۲۲ بهمن، امام راحل تصمیم گرفت که مردم به خیابان بیایند و احدی از سیاستمداران و روحانیون و کسانی که ما سراغ داریم با او موافق نبودند ولی اگر این کار صورت نمی گرفت انقلاب پیروز نمی شد.

وی یادآور شد: اگر در جنگ چند فرمانده داشته باشیم چگونه در مورد عملیات تصمیم گیری خواهد شد؟

وی اظهار داشت: تاکنون تنها یک حکومت شورایی در جهان آن هم در کشور شوروی تشکیل شد که هیات رییسه داشت و در صدر هیات رییسه نیز یک نفر وجود داشت که نظر او مطرح بود اما در اسلام مشورت داریم ولی مشورت با تصمیم گیری متفاوت است.

مصباح یزدی اضافه کرد: حکومت برای رفع اختلاف است نه برای ایجاد اختلاف و همه درحکم حکومتی باید اطاعت کنند و همانگونه که نقض حکم قاضی در صورت عدم مغایرت با شرع مقدس، جایز نیست حکم ولی فقیه حاکم نیز در مسائل حکومتی این گونه است.

وی افزود: بزرگان ما همیشه نظر کسی را که در مقام ریاست عامه فقها بود بر همه چیز ترجیح می دادند و در زمان امام راحل مراجع تقلید بزرگی بودند که وقتی مردم در مورد مسائل اجتماعی به آنها مراجعه می کردند آنها را به حضرت امام راحل ارجاع می دادند.

مصباح یزدی با اشاره به تشکیل مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان رهبری برای تشخیص و انتخاب فرد اصلح از میان فقهایی است که مردم آنها را انتخاب کرده اند.

وی همچنین خواهان تاسیس رشته فلسفه سیاست در حوزه علمیه قم شد.


 


کلمه: سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس گفت: مهمترین و بارزترین ویژگی دولت نهم و دهم علم گریزی و عدم بکارگیری دانش مدرن در روابط سیاسی است.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، داریوش قنبری در نشستی در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان که که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه با موضوع "تحلیل سیاسی روز با محوریت دولت نهم و دهم" در محل تالار شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: در جائی که علم و دانش مدرن حرف اول را می‌زند، رئیس دولت بدون تسلط داشتن به دانش و علم حرف می‌زند که نمونه آن بحث افزایش تعداد فرزندان بود که نشان می‌دهد ایشان بجای آن که دغدغه برای حل رفاه و آسایش مردم را داشته باشد، به فکر از بین رفتن و کاهش جمعیت طی سالهای آینده خواهد بود.

به گفته وی، این حرکت غیر علمی باید اصلاح شود و در غیاب نهادهای علمی و نظارتی که از آنها بهره نمی‌برد، ضعف مجلس نیز باعث شده که این حرفها از سوی رئیس جمهور زده شود که در مجموع از سوی مجلس هم امیدی به اصلاح روند فعلی نیست و باید منتظر باشیم که خداوند کمک کند این کشور نجات یابد و آشتی بین علم و اداره کشور پیدا شود.

نماینده اصلاح‌طلب ایلام تصریح کرد: بحث در خصوص مسائلی که در دولتهای نهم و دهم به هر شکلی مطرح می شود در فرصت اندک پاسخگو نمی باشد و فرصت زیادی می خواهد.

وی یادآور شد: البته بحث سیاسی درباره دولت فعلی و قبلی بحث روز نیست، بلکه یک بحث تاریخی شده که خود می تواند در حد یک کتاب به چاپ برسد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با برشمردن برخی ویژگی ها و خصوصیات جامعه توده ای گفت: این چنین جوامعی خاص جوامع در حال گذار و یا در حال توسعه می باشد و در چنین جوامعی احزاب جایگاهی ندارند در صورتی که این چنین جوامعی دارای طبقات اجتماعی می باشند.

قنبری در ادامه گفت: البته در این جوامع طبقه به معنای واقعی خود وجود ندارد وزمینه برای تفکر پوپولیستی ایجاد می شود.

به گفته وی ، در این جوامع اصطلاحات خاص و کوچه بازاری رواج می یابد که رهبران در چنین جوامعی از آن استفاده می کنند.

مخبر فراکسیون خط امام مجلس در ادامه گفت: جامعه ایران چون در حال گذار می باشد این زمینه را داشتیم که فردی از زمینه های ایجاد شده استفاده کند و شرایط را در دست بگیرد و از سوی دیگر نیز به وجود احزاب اعتقادی نداشته باشد.

وی اظهار داشت: رئیس دولت توانست با شعارهای پوپولیستی در واقع رهبری جامعه را برعهده بگیرد و در دولتهای خود (نهم و دهم) از شعارهای خود در معنا و مفهوم واقعی خود به درستی استفاده نکرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: شعار مهرورزی یکی از شعارهای دولت نهم بود که بدون وابستگی به احزاب باعث ایجاد بسیج مردم و رای دادن آحاد جامعه به آنان شد.

قنبری در ادامه گفت: یک سری شعارهای وی که برداشت علمی و اساسی نداشت باعث شد فردی با این ویژگی رهبری این جریانی را بر عهده بگیرد که خود را وام دار حزب و گروه خاص نمی کند و این دولت و دولت قبلی (نهم و دهم) بدون پایگاه حزبی خود را با شعارهای پوپولیستی حفظ کرد.

به گفته نماینده مردم ایلام در مجلس هشتم، البته در کشور ما انتخابات به صورت حزبی نیست و ما امروز با دموکراسی و وجود احزاب به معنای واقعی فاصله داریم و هیچ کشوری به اندازه ما سالی یک بار انتخابات برگزار نمی کند.

وی با اشاره به این که جامعه توده ای باید حزب محور باشد، تصریح کرد: اگر دولت حزبی نباشد، آن دولت به مردم پاسخگو نیست و حذب ها در چنین جامعه ای از شخصیت حقوقی و حقیقی که دارند، حذف می شوند.

قنبری ادامه داد: برای درمان دردهائی که در اداره کشور داریم، بدون حزب نمی شود جامعه امروز را اداره کرد.

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس افزود: حزب در واقع باشگاه برنامه ریزی، پایگاه تفکرات، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و در واقع دارای قدرت می باشد و از سوئی نیز یک دانشگاه برای اداره جامعه می باشد.

قنبری با اشاره به این که در غیاب حزب، فرد محوری در جامعه برای اداره کشور، غالب می شود، گفت: البته دولت نهم و دهم این موضوع را برای خود افتخار می داند که رئیس جمهور و اعضای دولتش حزبی نیستند و وقتی این زمینه ایجاد شد و حزب را به عنوان مزاحم می داند، جامعه ای جزء پوپولیسم نخواهیم داشت.

به گفته وی، احزاب سیاسی امروز در کشور به علت برخی انتقادها به دولت و عملکرد آنان، کاملا کمرنگ و مورد غفلت واقع شده است و حتی بحث انحلال برخی احزاب نیز به وجود آمده که برای اولین بار است در کشور مطرح می شود.

وی تصریح کرد: ساختار فردی دولت باعث شده که این دولتها تحمل احزاب را نداشته باشند و در مجموع یکی از مسائل و مشکلات دولت نهم و دهم، کم رنگ شدن، نوع نگاه به حزب و آسیب هائی که برای کشور ایجاد شده می باشد.

قنبری ادامه داد: بحث مطبوعات یکی دیگر از مشکلات و معضلات این دو دولت بوده که محدود کردن فضای رسانه‌ای و مطبوعات کشور در واقع ویژگی دولت فرد محور می باشد که تحمل انتقاد را ندارد و به نوعی تهدید برای مطبوعات رقیب محسوب می شوند.

نماینده مردم ایلام در مجلس هشتم با اشاره به این که بی توجه به اصل تفکیک قوا یکی دیگر از ویژگی های این دو دولت می باشد، گفت: در جوامع پوپولیسمی نیز چنین نگاهی وجود دارد که دولت با نگاه خود محوری تاب و توان و تحمل قوای نظارتی را ندارد و از سوئی نیز این دولتها خیلی به اجرای قوانین مجلس پایبند نبوده بطوری که در عدم اجرای قوانین مجلس بیش از ۱۶۰ قانون دارای اولویت زمانی به دولت داده شد که براساس گزارش دفتر تحقیق و پژوهش مجلس تنها ۱۳ مورد در فرجه زمانی داده شده، از سوی دولت اجرا شد.

قنبری افزود: دولت نیز به ارائه گزارش برنامه چهارم توجه ای نداشته و از آنجا که برنامه پنجم توسعه را به موقع به مجلس نداد، یک مصوبه گرفتیم که برای یک سال دیگر برنامه چهارم توسعه تمدید شود که این نشان از عدم اجرای قوانین مجلس توسط دولت می باشد.

به گفته این نماینده اصلاح طلب، بی توجهی به اصل تفکیک قوا در واقع یک زنگ خطر برای دولت محسوب می شود که آخرین آن مربوط به بررسی دیوان عدالت می باشد که در بررسی ۵۷ مورد قانون بودجه سال ۱۳۸۷، ۴۲ مورد یعنی ۷۰ درصد انحراف از قانون مشخص شده که مشخص می شود، چه کارهائی در این ۵ ساله انجام شده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس با انتقاد به برخی نمایندگان مجلس در خصوص نظارت بر عملکرد دولت گفت: متاسفانه برخی نمایندگان به دلیل مشغول شدن به مسائل اجرائی حوزه خود از ابزارهای نظارتی خود به خوبی استفاده نکردند و از بحث قانونگذاری و نظارت غافل شده اند و باعث نگاه محدود آنان شده است.

وی ادامه داد: برخی از نمایندگان نیز مانند رئیس دولت حزبی نیستند، اطلاعات سیاسی نیستند و اطلاع خاصی از وظایف خود در مجلس ندارند که این مساله باعث شده روز به روز از وظایف اصلی خود غفلت کنند که زمینه قانون گریزی دولت را به وجود می آورند.

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس در خصوص سیاستهای خارجی دولت نهم و دهم گفت: در این بخش نیز استراتژی درست و حسابی به عنوان یک عضو سازمان ملل تدوین نشده که سازمان ملل نیز به اعضای خود اجازه نمی دهد از حد قانون و مقررات سازمان خارج شوند.

قنبری افزود: برخی در درون دولت یک روز در برابر اسرائیل موضع گیری می کنند و مساله هولوکاست را مطرح می کنند و یک روز دیگر عده ای دم از دوستی با اسرائیل می زنند که معلوم نیست سیاست ما چیست؟ و نگاه خاصی در این زمینه تدوین نشده و علمی نیز در سیاست ما وجود ندارد و به میل اشخاص مواضع مشخص می شود که این مواضع در واقع بدون پشتوانه مشورتی است.

وی اظهار داشت: بحث مذاکرات هسته ای که قبل از عید صورت گرفت با گروه ۱+۵ قرار شد ایران ۱۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۵/۳ درصد غنی شده را تحویل دهد و ۵۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده را بگیرد و پس از این که این خبر پخش شد مسئولان مخالفت کردند و توافقات نیز برهم خورد، زیرا مشورتی در این خصوص از سوی دولت انجام نشده بود که اگر این توافق با گروه را انجام نمی دادیم، امروز مواضع ما بهتر پیش می رفت.

وی یادآور شد: این مساله باعث شده که اعضای این گروه بگویند که ایران قابل اعتماد نیست و مشکلاتی را ایجاد کرده اند در صورتی که امنیت ملی ما در گرو چنین مواضعی از سوی دولت است.

قنبری گفت: امروز ما در شرایطی بسر می بریم که باید کمترین تنش را داشته باشیم و با کشورهای دیگر بیشتر توافقات را انجام دهیم، اما این مسائل بدتر شده و با قرار دادن سر موشک شهاب و تجهیز آن به کلاهک هسته ای به سمت اسرائیل آماده سازی شده، باعث شده تا بسیاری از کشورها در برابر ما موضع بگیرند.

این نماینده مجلس افزود: بکارگیری بعضی حرفها نشان از روش پوپولیسمی در عرصه داخلی و خارجی دارد و در مسائل سیاست خارجی امنیتی از اصطلاحاتی استفاده می کنیم و طوری به مسائل هسته ای می پردازیم که باعث شده پیشبرد اهداف کشور در مسیر نامعلوم پیش برود و دلسوزان واقعی نظام به شکلی ابراز نگرانی از آینده ای که در انتظارشان است، دارند.

وی در پایان گفت: با این مسائل کشوری موفق و توانمند براساس سند توسعه چشم انداز ۲۰ ساله کشور نخواهیم داشت و این نشات گرفته از حذف برخی کشورهای منطقه از معادلات سیاسی و حضور در کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا و بولیوی و سرمایه گذاری در آن کشورها است که در نتیجه باعث خواهد شد در اثر غفلت از برخی کشورهای خاور میانه جایگاه و شان خود را از دست بدهیم.

پرسش و پاسخ با دانشجویان

داریوش قنبری همچنین شامگاه دیروز با دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در یک جلسه پرسش و پاسخ شرکت کرد.

این نماینده مجلس در خصوص سئوالی مبنی بر ادبیات رئیس جمهور کشور و تاثیر آن بر مناسبات خارجی گفت: احترام به قانون و قطعنامه در واقع احترام به تصمیمات و مذاکرات بین کشورها است و در صورتی که صحبتهای چندگانه مطرح شود، بدون شک بی اعتمادی در جوامع جهانی ایجاد خواهد شد که آثار این بی اعتمادی، صدور ۳ قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران بود.

به گفته وی، هر چند عده ای می گویند که این قطعنامه ها آثاری بر کشور ندارد، اما این مساله اصلا پذیرفتنی نیست و حتی خود کشورهای تحریم کننده نیز دچار آسیب، زیان و ضرر می شوند.

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس تصریح کرد: باید بپذیریم که کشور را با شعار نمی شود اداره کرد و در دستیابی ایران به قدرت هسته ای نیز شکی نیست، اما اگر آخرین تکنولوژی جهان را هم داشته باشیم، اما مدیریت اداره آن را نداشته باشیم، هیچ فایده ای برای ما ندارد.

وی ادامه داد: ما باید جلوی هزینه های بالای خود در روابط دیپلماسی را بگیریم و آگاهانه در برابر برخی تهدیدات و تحریکات عکس العمل نشان دهیم که متاسفانه نتوانستیم در برابر ادعای امارات مبنی بر گرفتن جزایر سه گانه این واکنش نشان دهیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در خصوص سئوالی مبنی بر بقای دولت با توجه به از دست دادن پایگاه مردمی به خصوص در میان نخبگان گفت: بدون شک این که دولت در میان اقشار تحصیل کرده و نخبگان فاقد پایگاه باشد، شکی نیست، زیرا روش پوپولیستی تنها عوام را جمع می کند و باعث ایجاد موفقیت می شود و زمانی که اداره کشور به این سمت کشیده می شود، بدون شک بین نخبگان و دولت فاصله ایجاد خواهد شد.

قنبری در ادامه افزود: بدون شک این دولت با توجه به این شکاف می خواهد، با این روش پوپولیستی، شرایط را به نفع خود رقم بزند، اما هرگز نخواهد توانست کار را تا آخر ادامه دهد و فاقد پایگاه خواهد بود.

وی در خصوص سختکوشی دولت نهم و دهم گفت: این که دولت بسیار سختکوش و پرتلاش است، شکی نیست، اما این تلاش باید با برنامه باشد و بجای ۲۰ تا ۲۲ ساعت کار در شبانه روز، اگر ۲ ساعت کار با برنامه باشد، بسیار مفیدتر و موثرتر خواهد بود.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجلس هشتم افزود: بسیاری از کارهای دولت بدون بهره گیری از علم مدرن و بدون کارشناسی است، در صورتی که برای اداره جامعه نیاز است، معضل بی تدبیری، بی توجهی به علم و دانش روز برطرف شود.

وی یادآور شد: البته ما برخی سیاستهای دولت به خصوص در شهرهای کوچک را مانند ساخت مسکن مهر را قبول داریم، اما از سوی دیگر اعتقاد داریم که این طرح در شهرهای بزرگ جوابگو نخواهد بود و در مجموع نمی توان گفت که دولت کار بزرگ و مثبتی انجام داده باشد و جزء از بین بردن سرمایه، کاری انجام نداده است.

قنبری اظهار داشت: بیان واقعیت ها سیاه نمائی نیست، بلکه مشکل از کسانی است که عملکردشان سیاه است و نسبت به انتقادهائی که به آنان می شود، می گویند که این انتقادها در واقع سیاه نمائی می باشد.

سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس در خصوص آزادی در دوران اصلاحات، توجه بیشتر دولت هشتم به قوانین مجلسی گفت: در دوران اصلاحات فضائی فراهم شد که دانشجویان در برابر رئیس جمهورشان می ایستادند و ضمن انتقاد به وی، توهین های بزرگ می کردند که ایشان با لبخند به آنان جواب می داد.

قنبری با اشاره به این که این یکی از دستاوردهای بزرگ دولت اصلاحات بود، افزود: توجه اصلاح طلبان به برنامه بیشتر از توجه اصولگرایان بوده و سر وقت برنامه های خود را به مجلس ارائه داده، اما در این دولت هنوز برنامه پنجم ارائه نشده و ما مجبور شدیم که برنامه چهارم را یک سال دیگر تمدید و اجرا کنیم.

به گفتهاین نماینده اصلاح‌طلب، دولت نهم و دهم برنامه محور نیست و دولت توجهی نسبت به عدم اجرای برنامه ندارد و کارهائی که انجام می دهد، اساسا بر مبنای تدوین برنامه نیست.

وی ادامه داد: بحث تنش زدائی، گفت و گوی تمدن ها از دیگر دستاوردهای دولت اصلاحات و خاتمی می باشد و از سوی دیگر نیز کاهش نرخ تورم در دوران خاتمی به وجود آمد.

وی اظهار داشت: بهاء دادن به روشنفکری دینی از دیگر دستاوردهای دوران اصلاحات بوده و حرکت به سمت آزادی که محور انقلاب نیز براساس آزادی بوده، از دیگر دستاوردهای دولت خاتمی می باشد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: استفاده از ادبیات عامیانه و پوپولیستی از واقعیتهای تلخ در دوران دولت نهم و دهم می باشد که در شان ملت بزرگ ایران با این قدمت و تاریخ نیست و متاسفانه رئیس جمهور ما در مناسبات بین المللی و داخلی از واژگانی استفاده می کند که جزء ضربه بر سیتره ما چیز دیگری به همراه ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: استفاده از نام "خلیج العربیه" در دوران دولت نهم و دهم ایجاد شد که باعث تضییع حق ملت ایران گشته و خود نیز پس از حضور در آن اجلاس که پلاکارد "خلیج العربیه" نوشته شده بود، بزرگترین گناه را در حق ملت ایران کرد که ما به عنوان نمایندگان مجلس تذکرات لازم را دادیم که این مساله در واقع نشان از بی توجهی به اصل تفکیک قوا و شان نظارتی مجلس می باشد.

به گفته قنبری، کمک های ما بر کشورهای خارجی دیگر براساس منطق و برنامه نیست، منافع ملی خود را در این کمک ها لحاظ نمی کنیم، بطوری که بعد از این کمک ها خالد مشعل به خود اجازه می دهد از واژه "خلیج العربیه" استفاده نماید و حتی برای صدام عزای عمومی گرفت و ما نیز واکنش نشان ندادیم.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر تحت عنوان مذهب با ما همسوئی دارند، اما در منافع ملی شان هیچ همسوئی با ایران دیده نمی شود و با حضور در کنار دیگر کشورهای عربی از واژه های مجهول استفاده می کنند.

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس یادآور شد: دستگاه دیپلماسی کشور باید در مناسبات و روابط خود تجدید نظر کند و به راحتی از کنار منافع ملی کشور نگذرد که گذشتن از بحث دریای خزر به راحتی و عدم دعوت ایران به اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر، نشان از عدم بی توجهی به سیاستهای خارجی کشور دارد و ما در این خصوص به کمتر از ۵۰ درصد به عنوان سهم از دریای خزر راضی نیستیم.

این نماینده مجلس در خصوص همسوئی منافع ایران و آمریکا در خاورمیانه و آسیای میانه گفت: در خاورمیانه یک سری منافع طبیعی وجود دارد، جدا از این مساله که سیاستمداران بخواهند، با آمریکا همسو بودیم که یکی سقوط صدام حسین و دیگری سقوط طالبان بود که هر دو در واقع تهدیدی برای ایران و آمریکا محسوب می شدند.

قنبری در خصوص بحث آسیای میانه و همسوئی با آمریکا گفت: کار ما در آسیای میانه با آمریکا به تقابل کشیده شد که نمونه آن عدم اجازه رد شدن خط لوله نفت از ایران بود که باعث شد به سمت نوعی تنش پیش برویم در صورتی که با کمی دیپلماسی می توانستیم آن را تبدیل به یک سیاست برد – برد کنیم، که این فرصت هم از دست رفت.

وی در خصوص حمله نظامی آمریکا به ایران گفت: بدون شک گزینه نظامی جزو گزینه های این کشور علیه ایران است اما باید بدانیم که این آخرین گزینه آنها است و ما باید با دیپلماسی قوی، حساسیت آمریکا را نسبت به خود کم کنیم و از احتمال جنگ جلوگیری نمائیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: من فکر می کنم که منظور آمریکا از حمله به ایران، جنگ مستقیم نیست و اگر کار به آنجا برسد، بدون شک آمریکا چند مرکز حساس نظامی، اقتصادی و پایانه های نفتی را خواهد زد، زیرا می داند در جنگ رو در رو شکست خواهد شد، یک حمله استراتژیکی را برنامه ریزی می کند.

وی در پاسخ سئوال یکی از دانشجویان در خصوص تمدید ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد گفت: تمدید ریاست جمهوری وی مانند جوک است و در واقع این تمدید خلاف قانون اساسی است و امکان پذیر نخواهد بود.

قنبری در خصوص بی توجهی رئیس دولت به اقلیت گفت: البته این بی توجهی شامل اقلیت تنها نیست، بلکه رئیس جمهور به اکثریت هم بی توجه است و به وظایف خود بی توجه می باشد.


 


کلمه: از آغاز به کار نخستین کارخانه قند و شکر در کشور ۱۱۵ سال می‌گذرد و این صنعت قدیمی که با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های بسیار چیزی نمانده بود کشور را از واردات شکر خارجی بی‌نیاز کند، با نامهربانی‌های دولت از سال ۱۳۸۵چنان بحران زده شد که تنها یک شوک دیگر برای حذف همیشگی آن کافی است. شوکی که آمدنش همراه با هدفمندی یارانه‌ها قطعی به نظر می‌رسد.

به گزارش ایلنا، صنعت قند از پرمصرف‌ترین‌های حامل‌های انرژی بین صنایع غذایی محسوب می‌شود؛ به طوری که ۷۵ درصد مصرف گاز در مجموعه صنایع غذایی به صنعت قند و شکر تعلق دارد. این درصد در مصرف نفت کوره ۶۳ و گازوئیل نیز ۶۷ درصد است.

اگرچه وزارت صنایع ومعادن طبق برآورد خود سهم این صنعت از مصرف حامل‌های انرژی را در بین صنایع غذایی ۳۳ درصد می‌داند اما کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی با محاسباتی که خود انجام داده است، این رقم را ۷۰ درصد تخمین زده است. نتیجه آنکه این حجم از مصرف انرژی، این صنعت را – که در سال‌های گذشته با اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای نادرست به مرز نابودی رسیده- بیش از دیگر صنایع پس از هدفمند کردن یارانه‌ها، آسیب‌پذیر می‌کند.

مصرف بالای انرژی گران قیمت و آزاد، منجر به رشد شدید قیمت تمام شده محصول تولیدی می‌شود و در صورتی که این هزینه‌ها از سوی دولت جبران نشود با شکری بسیار گران قیمت مواجه خواهیم بود که هیچ متقاضی نخواهد داشت. چنانکه محمدباقر باقرزاده مدیرعامل مرکز بررسی و تحقیق و آموزش صنایع قند ایران هشدار می‌دهد: حذف یارانه حامل‌های انرژی اثرات غیرقابل کتمان بر صنعت خواهد داشت که در صورت عدم جبران آن، این صنعت از بین خواهد رفت.

مراحل جبران هزینه از سوی دولت نیز به این قرار است که پس از کسب درآمد از محل هدفمند کردن یارانه ها، ۵۰ درصد به دهک‌های مختلف جامعه، ۳۰ درصد به دولت و ۲۰ درصد به بخش تولید و خدمات بازپرداخت شود.

۴ هزار میلیارد تومان سهم تولید و خدمات

در آمدی که امسال برای هدفمندی پیش‌بینی و به تصویب مجلس رسید نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان است که به این ترتیب ۲۰ درصد این رقم یعنی ۴ هزار میلیارد تومان به صنعت، کشاورزی و خدمات بر می‌گردد. حال از این ۴ هزار میلیارد تومان چه سهمی نصیب صنایع قند و شکر خواهد شد؛ مساله‌ای است که هنوز دولت هیچ تصمیمی درباره آن نگرفته است.

هر یک از بخش‌های تولید امیدوارند سهم قابل توجهی از این مبلغ عایدشان شود ولی از آنجا که تعداد صنایع، تولیدکنندگان و صادرکنندگان در کشور بسیار بالاست؛ به طور قطع این منابع برای جبران هزینه‌های اضافی آنها اندک و غیر قابل توجه خواهد بود.

بنابراین آنچه باید منتظرش بود زیان بیش از پیش صنایع و حذف تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان از گردونه تولید است. اما این که در این آشفته بازار چه بر سر تولیدکنندگان قند و شکر خواهد آمد خود حکایتی خواندنی است.

صاحبان صنایع قند و شکر که در گذشته‌ای نه چندان دور (یعنی همین ۳ سال پیش) یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن شکر تولید می‌کردند؛ قصد داشتند تولید خود را به ۲ میلیون تن رسانده و به این ترتیب دروازه کشور را به روی واردات ببندند. غافل از آن که آن سوتر دولتمردان کمر همت بستند تا کشور را پر کنند از شکرهای ارزان قیمت خارجی تا دیگر مصرف کننده نگوید شکر چند تومان گران شده است.

دقیقا نیمه اول سال ۱۳۸۵ بود که صنایع اعلام کردند امسال رکورد تولید چغندرقند در کشور زده شده و با بیش از ۶ میلیون تن چغندر تولیدی امسال ۲/۱ میلیون تن شکر تولید می‌کنیم.

آنان خرسند از این اتفاق، برای تولید بیشتر شکر در سال‌های بعد برنامه‌ریزی کرده و چغندرکاران هم که پول فروش تولیدشان را به موقع از کارخانه‌ها دریافت کرده بودند انگیزه لازم برای همین میزان تولید یا حتی بیشتر را داشتند. اما با شنیدن خبر ورود ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تن شکر خارجی در این سال تمام رشته‌ها پنبه شد.

از آنجا که سال ۱۳۸۴ قیمت شکر مقداری افزایش یافته و بخصوص در ماه رمضان شکر در برخی مناطق کمیاب شده بود؛ دولت تعرفه واردات این محصول را در آبان ۱۳۸۴ از ۱۵۰ به ۵۰ درصد کاهش داد و خودش هم برای واردات دست به کار شد و تصمیم گرفت آنقدر شکر بیاورد تا همه جا پر شود از شیرینی شکر. اما این واردات نه تنها شیرین نبود بلکه تلخی آن چنان تولیدگران را آزرده کرد که پس از گذشت چند سال هنوز هم طعم آن در دهانشان باقی است.

اوج گیری واردات

کاهش تعرفه واردات که در سال ۱۳۸۵ حتی به ۱۰ درصد رسید؛ باعث شد ۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تن شکر وارد شود که نیمی از آن یعنی یک میلیون تن توسط دولت وارد شده بود. این حجم واردات نیز با توجه به نیاز سالانه ۷۰۰ هزار تن به واردات، ۵ برابر نیاز کشور برآورد شد.

با توجه به آن که قیمت شکر خارجی ارزان‌تر از شکر داخلی بود؛ تولیدات کشورمان در انبارها ماند و در نتیجه نقدینگی کارخانجات تامین نشد، پرداخت پول چغندکاران هم به تعویق افتاد و انگیزه تولید به شدت پایین آمد.

این اتفاق سبب شد تولید شکر در سال ۱۳۸۷ به ۵۵۰ هزار و در سال ۱۳۸۸ به ۴۵۰ هزار تن کاهش یابد و کارخانه‌ها یکی پس از دیگری تعطیل شده و یا تنها با ۳۰ درصد ظرفیت کار کنند.

سیاست کاهش تعرفه و افزایش واردات نیز با دلیل افزایش ذخیره استراتژیک توجیه شد و طرح خودکفایی شکر که قرار بود با راه‌اندازی واحدهایی همچون هفت تپه، شوشتر، کشت و صنعت کارون و امام خمینی در سال ۸۷-۸۶ محقق شود به صف دیگر پروژه‌های ناتمام پیوست و تولید شکر که در سال ۱۳۸۵ به بالاترین حد طی سال‌های اخیر یعنی یک میلیون و ۲۵۸ هزار تن رسید با ۶۴ درصد کاهش به ۴۵۰ هزار تن در سال ۱۳۸۸ افت پیدا کرد.

دولت نهم در ابتدای کار خود همه بخش‌ها را وابسته به هم ذکر کرد و وعده داد هر بخش به گونه ای گام بردارد که سایر بخش‌ها منتفع شوند. ولی متاسفانه با وجود قول وزیرجهاد کشاورزی در خصوص خودکفایی در تولید شکر طی مدت ۳ سال، تولید این محصول با عملکرد وزارت بازرگانی و واردات بیش از نیاز، به حد هیچ رسید و به عقیده بسیاری از دست اندرکاران بخش شاید برای بازگشت به روزهای طلایی تولید شکر به ده‌ها سال زمان نیاز باشد.

حال در وضعیت کنونی این صنعت که شرح آن رفت؛ دولت قصد دارد قیمت حامل‌های انرژی را آزاد کند. این آزادسازی با توجه به مصرف ۷۰ درصدی انرژی توسط صنعت قند و شکر در بین صنایع غذایی به معنی افزایش چشمگیر هزینه تولید این صنعت خواهد بود.

ماجرای قیمت شکر نیز در جای خود قابل تامل است. همانطور که گفته شد دولت در سال ۱۳۸۴ تعرفه واردات را کاهش داد تا قیمت شکر پایین بیاید که البته با ورود بیش از اندازه شکر این اتفاق افتاد.

اما پس از بلند شدن داد تولیدکنندگان و انتشار خبرهایی که از زیان انباشته آنان حکایت داشت تعرفه به ۳۵ درصد در سال ۱۳۸۸ افزایش یافت.

این افزایش به مثابه سرعت گیری عمل کرد که فقط تا حدی شتاب واردات را گرفت و باز هم ۸۰۰ هزار تن شکر در همین سال وارد شد.

قیمت شکر رکوردزنی کرد

به‌رغم تمام تلاش دولت برای پایین نگه داشتن قیمت شکر، که به بهای از بین رفتن تولید انجام شد؛ باز هم قیمت‌ها روند صعودی در پیش گرفت. چنانچه در فروردین امسال قیمت شکر رکورد ماه‌های قبل را شکست و به یک هزار و ۹۲ تومان در کیلو رسید که نسبت به هفته منتهی به ۲۰ فروردین ۱۳۸۸، ۷۰٫۷۴ درصد رشد نشان می‌دهد. قیمت قند نیز با ۵۰ درصد افزایش به یک هزار و ۲۸۰ تومان رسید. نرخ شکر که از سال ۱۳۸۵ با کاهش تعرفه و ورود شکرهای خارجی در سطح ۵۰۰ تومان مانده بود اکنون مرز هزار تومان را رد کرده است. این به معنای آن است که دولت نه تنها به هدف خود یعنی کنترل قیمت شکر دست پیدا نکرد بلکه تولید این محصول را در داخل کشور از دست داد.

این در حالی است که تا پیش از سال ۱۳۸۵ یعنی از سال ۱۳۸۰ پیوسته تعرفه واردات شکر بیش از ۱۰۰ درصد بوده و هیچ گاه بحران قیمت در بازار بوجود نیامد. اما دولت نهم که برای حمایت از مصرف کننده سعی در کاهش قیمت‌ها داشت با اشتباهی تاریخی، صنعت ۱۱۵ ساله ایران را به ورطه نابودی کشاند.

در عین حال مسوولان دولت در توجیه عملکرد خود می‌گویند: صنعت قند و شکر صنعتی فرسوده با ماشین آلات از کار افتاده است و افت تولید آنها نیز از این محل ناشی می‌شود.

در حالی که اعتقاد دست اندرکاران صنعت بر این امر استوار است که صنایع در صورت رقابت‌پذیر بودن تولیدات، قادر به تولید کل نیاز کشور خواهند بود.

محمدباقر باقرزاده مدیرعامل مرکز بررسی و تحقیق و آموزش صنایع قند ایران می‌گوید: صنایع باید با حاشیه سود ۱۰ درصدی تولید کنند لذا در شرایطی که همین محصول با نرخی زیر قیمت تمام شده کارخانجات وارد کشور می‌شود جایی برای تولید باقی نخواهد ماند.

وی به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرده و توضیح می‌دهد: افزایش ۷۰ درصدی قیمت تمام شده تولید پس از عملیاتی شدن قانون دور از انتظار نیست اما این به منزله افزایش ۷۰ درصدی قیمت مصرف کننده نخواهد بود چرا که دولت با بازپرداخت، بخشی از این اضافه هزینه را جبران خواهد کرد.

تعیین تعرفه پس از هدفمندی

باقرزاده پیشنهاد می‌کند: برای این که تولید کارخانجات با صرفه اقتصادی همراه باشد باید قیمت تمام شده تولید داخل به علاوه سود منطقی محاسبه شده و با در نظر گرفتن قیمت محصول خارجی تعرفه‌ای برای واردات تعیین شود که دو محصول قادر به رقابت باشند.

برابر نبودن نرخ دلار و ریال از عوامل بازدارنده‌ای است که علیرضا اشرف رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات قند و شکر به آن اشاره می‌کند. او می‌گوید: زمانی تولیدات غیرنفتی کشور از جمله قند و شکر پایدار خواهد ماند که سیاستگذاری قیمت برابری ریال و دلار مشخص شود.

وی تاکید می‌کند: بهره‌وری، بازسازی و نوسازی تنها به رشد ۲ درصدی قند و شکر کمک می‌کند.

اشرف اذعان می‌کند: با وجود تورم اگر صنایع قند و شکر را بازسازی کنیم باز در این صنعت دچار بحران خواهیم بود.

رئیس هیات مدیره سندیکای کارخانجات قند و شکر ادامه می‌دهد: در زمانی که برابری ریال و دلار وجود دارد باید تعرفه واردات محصولات را افزایش داد. اما این در حالی است که دولت در شکر برعکس عمل کرد و تعرفه واردات این محصول را کاهش داد.

اشرف با بیان این که تولید شکر در کشور همانند یک زنجیره است، متذکر می‌شود: افزایش تولید شکر در کشور منجر به افزایش محصولاتی نظیر علوفه، الکل و خمیر مایه نان می‌شود ولی در سال‌های گذشته با افت تولید شکر این محصولات نیز با کاهش تولید همراه شد و رشد قیمت گوشت هم به دنبال کاهش علوفه در بازار ایجاد شد.

او همچنین بیان می‌کند: در چند سال گذشته نیز رشد قیمت شکر بر صنعت شیرینی سازی هم تاثیر داشته و گاه این کالا را نیز غیراقتصادی کرده است.

صنعت قند و شکر با سابقه‌ای ۱۱۵ ساله که می‌توانست با توجه به مزیت‌هایی که کشورمان در تولید چغندرقند و نیشکر داشت به رقیبی سرسخت برای دنیا محسوب شود با اقدامی تعجیل‌گونه و بدون کار کارشناسی برای تامین نیاز شکر، این تولید ضربه‌ای خورد که شاید سالیان سال نتوان به درمان آن پرداخت.


 


کلمه: اظهارنظرهای متفاوت درباره تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه ۲۵ابهاماتی را در فضای دانشگاههای تهران ایجاد کرده که همین امر موجب شد دانشگاههای تهران، شریف و هنر رسما اعلام کنند در این روزها تعطیل نخواهند بود.

به گزارش مهر، با وجود اعلام تعطیلات شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه برای مدارس و دانشگاههای شهر تهران، سه دانشگاه تهران، صنعتی شریف و هنر اعلام کردند فعالیت آموزشی آنها ادامه دارد.

دانشگاه صنعتی شریف در اطلاعیه ای که بر روی سایت خبری خود قرار داده تاکید کرده است: دانشگاه صنعتی شریف در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه ۸۹ تعطیل نخواهد بود و برنامه‌های آموزشی و اداری دانشگاه طبق روال عادی ادامه خواهند یافت.

همچنین دانشگاه تهران نیز به اطلاع دانشجویان و اعضای هیئت علمی رسانده است که کلیه کلاسهای درسی دانشگاه تهران در روزهای شنبه و یکشنبه در تاریخ ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری دایر است. در همین زمینه دانشگاه هنر نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده است که در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه جاری هیچ گونه امتحانی برگزار نمی شود.

همچنین دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده است که آزمون کارشناسی ارشد این دانشگاه بر اساس جدول اعلام شده برگزار می شود اما فعالیتهای آموزشی دانشگاه در شهر تهران در روزهای ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت تعطیل است. دانشگاه آزاد اسلامی در این اطلاعیه تصریح کرده است که تمام فعالیت‌های دانشگاه آزاد در سطح پایتخت طی روزهای شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت تعطیل است اما آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد طبق برنامه و روال تعیین شده قبلی طی روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه ۲۳، ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

بر اساس اطلاعیه دانشگاه آزاد، این موضوع همسو با اعلامیه هیئت دولت بوده و کلاسهای درسی دانشجویان واحدهای منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی واقع در تهران بزرگ شامل تهران شمال، تهران جنوب، تهران مرکز، علوم و تحقیقات ، تهران پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، تهران غرب (سما)، تهران شرق و شهر ری طی روزهای شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه تعطیل است.

برخی دانشگاههای تهران نیز هنوز رسما اطلاعیه ای مبنی بر تعطیلی یا عدم تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه منتشر نکرده اند.

یکشنبه شب از سوی هیئت دولت منتشر شد که شنبه و یکشنبه مراکز آموزشی و دولتی تهران تعطیل هستند اما روز گذشته مراکز دولتی از این موضوع مستثنی شدند. استاندار تهران نیز روز گذشته اعلام کرد که تعطیلات شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه فقط شامل مدارس و دانشگاههای شهر تهران است و شامل شهرهای تابعه و مراکز دولتی نیست.


 


کلمه:با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات ۲۲ خرداد و تولد جنبش سبز، موج جدیدی از احضار بازداشت‌شدگان سال ۸۸ که با قرار کفالت یا وثیقه بیرون از زندان هستند، آغاز شده است.

بنا بر اخبار متعدد رسیده به ندای سبز آزادی، در روزهای اخیر بسیاری از کسانی که به ویژه در موج بازداشت‌های بعد از عاشورا و پیش از ۲۲ بهمن بازداشت شده و پیش از عید نوروز با قرار وثیقه یا کفالت آزاد شده بودند، برگه‌های احضار به دادگاه دریافت کرده‌اند.

بسیاری از این افراد از زندانیان گمنامی هستند که یا در تظاهرات خیابانی و یا به دلیل فرستادن چند پیامک (اس‌ام‌اس) یا ای‌میل بازداشت شده و سابقه فعالیت سیاسی ندارند.

تاریخ بیشتر این دادگاه‌ها در روزهای آخر خرداد و اوایل تیر ماه تعیین شده است و شعبه تعیین شده هم مثل بیشتر دادگاه‌های برگزار شده در یک سال اخیر، شعبه ۱۵ (به ریاست قاضی صلواتی)، شعبه ۲۶ (به ریاست قاضی پیرعباسی) و شعبه ۲۸ (به ریاست قاضی مقیسه) است.

به نظر می‌رسد با توجه به هزینه سنگین بازداشت‌های گسترده بعد از عاشورا و پبش از ۲۲ بهمن، عوامل  مسوول تصمیم گرفته‌اند این بار برای مهار اعتراضات مردمی در خرداد ماه، که میرحسین موسوی در بیانیه اخیر خود آن را ماه آگاهی و حق‌جویی خواند، از حربه احضار به دادگاه استفاده کنند تا خطر صدور احکام سنگین باعث شرکت نکردن فعالان جنبش سبز در اعتراضات خرداد ماه شود.


 


کلمه- حمزه غالبی: شنیدن خبر اعدام همیشه تلخ است؛ اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که باز برای ترساندن مردم چند نفر را قربانی کرده اند. وقتی می ترسند هیج کاری ازشان بعید نیست، حتی بازی کردن با جان انسان های بی گناه؛ کاملا لمس کرده ام که چطور می نشینند، اول تصمیم می گیرند که چند نفر و در چه زمانی باید کشته شوند، بعد دنبال طعمه می گردند.

خودمان دیگر حس کرده ایم وقتی در اطلاعیه دادستانی به عنوان سند، به اعترافات متهم اشاره می کند یعنی چه! می فهمیم وقتی طعمه انتخاب شد و هیچ مدرکی علیه اش وجود ندارد، بازجو باید از متهم اعترافات بگیرد؛ "اعترافات صریح"، برای من، یعنی انسانی که تحت فشار و شکنجه بوده است برای قبول کردن اتهامی که مدرکی علیه اش وجود ندارد. دیگر خودمان لمس کرده ایم که چگونه بازجوها سند سازی و اتهام تراشی می کنند و از کاه کوه می سازند. دیده ام که نه شرع جلو دارشان است نه قانون محدودشان می کند و نه به اخلاقی پای بند هستند.

وقتی ماجرا نزدیک خرداد ماه اتفاق می افتد؛ وکیل پروند و خانواده او از اجرای حکم اطلاع ندارند؛ روند دادرسی مشکوک و ناقص باشد، بیشتر این گمان را در ما تقویت می کند که گرفتن جان چند نفر، تصمیمی سیاسی بوده است. می خواستند با کشتن آنها و ترساندن بیشماری، ترس خودشان را فرو نشانند.

از آنطرف دیشب مصاحبه رهبر گروه تروریستی پژاک  را در بی بی سی دیدم. پژاک هم هموطنانمان را کشته است؛ آنها هم برای مقاصد سیاسی و ترساندن، آدمهای بی گناه را منفجر کرده اند. چطور می شود عصبانی نبود از کسانی که برادران ما را می کشند؛ چه پژاک که در کردستان می کشد و چه آنهایی که در خیابانهای تهران فرزندان این ملت را جلو دوربینها به ضرب گلوله مستقیم می کشند. چطور می شود خشمگین نبود از این که می کشند برای اینکه بترسانند.

الان عصبانیم از اینکه دقیق نمی دانم تکلیفم چیست و چه باید بگویم اما حداقل می توانم به صراحت بگویم که آه مظلوم بنیان برانداز است؛ حتی جان یک نفر بی گناه را با هر انگیزه گرفته باشید برابر است با اینکه همه انسانها را به قتل رسانده باشید [۱]و جنایتی بالاتر از این نیست. سنت الهی است که خون بی گناه رهایتان نمی کند؛ اتفاقا ریختن خون زوالتان را بشارت می دهد[۲]. دیگر فهمیده ایم که شما از هیچ کاری برای ماندن ابا ندارید اما بازهم بنا به تکلیف امر به معروف و نهی از منکر، دعوتنان می کنیم که به وعده های الهی باور داشته باشید.

پی نوشت:

[۱] مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً؛

آن کس که انسانى را بدون اینکه قاتل باشد و یا در زمین فساد کند بکشد، گویا همه مردم را کشته است.

سوره مائده آیه ۳۲

[۲] إِیَّاکَ وَ الدِّمَاءَ وَ سَفْکَهَا بِغَیْرِ حِلِّهَا فَإِنَّهُ لَیْسَ شَیْ‏ءٌ أَدْعَى لِنِقْمَةٍ وَ لَا أَعْظَمَ لِتَبِعَةٍ وَ لَا أَحْرَى بِزَوَالِ نِعْمَةٍ وَ انْقِطَاعِ مُدَّةٍ مِنْ سَفْکِ الدِّمَاءِ بِغَیْرِ حَقِّهَا وَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُبْتَدِئٌ بِالْحُکْمِ بَیْنَ الْعِبَادِ فِیمَا تَسَافَکُوا مِنَ الدِّمَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَلَا تُقَوِّیَنَّ سُلْطَانَکَ بِسَفْکِ دَمٍ حَرَامٍ فَإِنَّ ذَلِکَ مِمَّا یُضْعِفُهُ وَ یُوهِنُهُ بَلْ یُزِیلُهُ وَ یَنْقُلُهُ

[ای مالک] از خونریزى بپرهیز، و از خون ناحق پروا کن، که هیچ چیز همانند خون ناحق عذاب الهى را نزدیک و مجازات را بزرگ نمى‏کند، و نابودى نعمت‏ها را سرعت نمى‏بخشد و زوال حکومت را نزدیک نمى‏گرداند، و روز قیامت خداى سبحان قبل از رسیدگى اعمال بندگان، نسبت به خون‏هاى ناحق ریخته شده داورى خواهد کرد، پس با ریختن خونى حرام، حکومت خود را تقویت مکن. زیرا خون ناحق، پایه‏هاى حکومت را سست مى‏کند و بنیاد آن را بر کنده به دیگرى منتقل سازد.

نهج البلاغه، فرمان حضرت علی(ع) به مالک اشتر


 


کلمه: منوچهر متکی از صدور ویزا برای مادران سه آمریکایی بازداشت شده در ایران خبر داد.

به گزارش  فارس، منوچهر متکی وزیر امور خارجه  شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه مادران سه آمریکایی بازداشت شده در ایران از مدتها قبل برای سفر به ایران و دیدن فرزندانشان درخواست داده بودند گفت: این موضوع قبل از اجلاس بازنگری معاهده ان ‌پی ‌تی در نیویورک در تهران مطرح و بررسی شده بود و به لحاظ انسانی در مورد آن تصمیم‌گیری شده بود که برای این سه مادر ویزا صادر شود تا بتوانند به ایران بیایند و فرزندانشان را ببینند.

وزیر خارجه با ذکر این نکته که دستور صدور ویزا به نمایندگی جمهوری اسلامی در نیویورک داده شده خاطرنشان کرد: مادران این سه نفر باید به نمایندگی ایران رجوع و این ویزاها را دریافت کنند و می‌توانند به ایران بیایند.

متکی در پاسخ به سؤالی از دیدار سعید جلیلی و اشتون رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ترکیه خبر داد و گفت:‌ پیشنهاد گفت ‌وگو بین نماینده ایران و نماینده اتحادیه اروپا ابتدا توسط چینی‌ها در سفر آقای جلیلی به این کشور و پس از آن توسط ترکیه و برزیل مطرح شد که ما آن را مورد بررسی قرار دادیم و از آن استقبال کردیم.

وزیر خارجه همچنین تأکید کرد که باید تضمین‌های لازم در مبادله سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران داده شود.


 


کلمه:چند نفر از اعضای انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران در منزل بهاره هدایت حضور یافتند و با امین احمدیان همسر ایشان دیدار کردند.

بر اساس گزارش رسیده به کلمه در ابتدا امین احمدیان همسر بهاره هدایت، گزارشی از روند پرونده و دادگاه وی که هفته گذشته برگذار شد ارائه دادند. فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ورود غیرقانونی و تخریب درب دانشگاه امیرکبیر اتهامات وارد شده به بهاره هدایت هستند.

وی افزود فعالیت های همسرش کاملا در چهارچوب قانون بوده و اتهامات وارده به ایشان دور از واقعیت بوده و به هیج وجه این اتهامات را نمی توان به ایشان منتسب نمود. آقای احمدیان و وضعیت روحی خانم هدایت را خوب توصیف کرد و از عدم تماس تلفنی در چند روز اخیر ابراز نگرانی کرد.

در این دیدار نعیم آقایی دبیر تشکیلات انجمن دموکراسی خواه ضمن تقدیر از فعالیت های انسانی خانم هدایت گفت: نقش روشنگر هدایت در مبارزات دانشجویی بسیار برجسته است و امروز بهاره هدایت به عنوان یکی از سنبل های مبارزات آزادی خواهانه مردم ایران مطرح است که فعالیت در حوزه دانشجویی از طرفی و تلاش های ایشان در راستای احقاق حقوق زنان از طرف دیگر از ایشان یک چهره نمادین ساخته است.

در ادامه دانشجویان با ستایش ایستادگی خانم هدایت بر آرمان های دموکراتیک و آزادی خواهانه خود، افزودند این فشارها بر جنبش دانشجویی ایران باعث خاموشی صدای حق طلبان نخواهد شد. و ضمن همدردی با خانواده هدایت از بازداشت طولانی مدت این عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت ابراز تاسف کردند. ایشان با آرزوی صبر و استقامت برای احمدیان در مقابل فشارهایی که همیشه بر خانواده دانشجویان بوده است ابراز امیدوار کردند که صدور حکم خانم هدایت به دور از بغض و کینه باشد و بزودی شاهد آزادی همسر شما، میلاد اسدی، دیگر عضو دربند تحکیم وحدت و بقیه زندانیان بی گناه باشیم.


 


کلمه: روند حضور رسانه‌ای‌ها در دولت از ابتدای دولت نهم رشد پیدا کرد و در دولت نهم کمی رسمی‌تر و با استفاده از رسانه‌ای‌های تلویزیون بیشتر شد.

به گزارش تابناک، روزنامه کیهان از جمله رسانه هایی است که در سالهای گذشته نیروهای زیادی را به نهادهای مختلف کشور داده است و از صداوسیما تا قوه قضائیه و دولت بسیاری از نهادها را خبرنگاران این روزنامه قدیمی در اختیار گرفته اند.

بنابر این گزارش با آغاز به کار دولت نهم «بهداد» خبرنگار مجلس روزنامه کیهان به وزارت ارشاد رفت؛ جایی که صفارهرندی، سردبیر مستعفی کیهان حضور داشت.

بهداد مدیر کل ارشاد خوزستان شد و بعد یکی از خبرنگاران کیهان را به عنوان مدیر کل ارشاد یکی از شهرهای خوزستان با خود همراه کرد.

رحمانی، دبیر سرویس اندیشه کیهان به عنوان مشاور ایثارگران صفارهرندی به دولت آمد.کمی بعدتر حمید رسایی، نماینده فعلی تهران در مجلس، که پاورقی نویس کیهان بود مدیر ارشاد قم شد.

بعد از استعفای نخستین معاون مطبوعاتی هرندی، ملکیان از اعضای سردبیری کیهان به ارشاد پیوست.

صادقیان، دبیر سرویس دانشگاه کیهان همزمان به ارشاد و موسسه ایران آمد. و عضو شورای سردبیری روزنامه ایران و مسئول هفته نامه داخلی ارشاد شد.

ایمانی، ستون نویس کیهان نیز به کردستان رفت و مدیر ارشاد شد.

محمدی، دیگر خبرنگار کیهان بود که مشاور هرندی شد.

کمی بعد بهرامی، دبیر سرویس اجتماعی کیهان، به تامین اجتماعی رفت و سردبیر آتیه شد.

مقدم، خبرنگار اجتماعی کیهان، مدیر کل روابط عمومی رجا شد.شریف، خبرنگار اجتماعی این روزنامه به مشاوران جوان پیوست.

اصلان پور، خبرنگار ایثارگران کیهان، مشاور وزیر ارشاد در امور بانوان شد.غفرانی، خبرنگار علمی این روزنامه، مدیر عامل خبرگزاری برنا شد.

امجدنیا، خبرنگار فرهنگی کیهان هم به اداره کتاب ارشاد رفت.داوری، خبرنگار سیاسی هم مدیر صندوق…شد.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه بسیاری از خبرنگاران فعلی روزنامه نیز در سازمان های دولتی به صورت پاره وقت در حال کارکردن هستند و یا خبرنگاری نشریات دولتی را بر عهده دارند.

شنیده ها حاکی است این روند همچنان ادامه دارد و ظاهرا مدیران کیهان نیز از این نقل مکان ها رضایتی ندارند.


 


کلمه:عصر روز گذشته دبیر سابق سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران آزاد شد.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، با پیگیری‌های مکرر به عمل آمده و روشن شدن نقش نداشتن دکتر مریم عباسی‌نژاد در اتهامات وارد شده، وی با قرار کفالت آزاد شد.

گفتنی است، وی ساعاتی بعد از حضور احمدی‌نژاد در دانشگاه تهران بازداشت شده بود.

در روزهای اخیر بسیاری از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیش از ۶۰ استاد برجسته این دانشگاه در نامه‌نگاری‌های متعدد با برادران لاریجانی، بر بی‌گناهی عباسی‌نژاد تاکید و خواستار آزادی او شده بودند.


 


کلمه:رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به محرز شدن آلوده بودن برخی از برنج های وارداتی این کمیسیون بر ارسال هرچه سریعتر پرونده برنج های آلوده به قوه قضائیه تاکید دارد.

عباس رجائی نماینده اراک در مجلس در گفتگو با خانه ملت با بیان اینکه آلوده بودن برنج های وارداتی قبلاً محرز شده بود گفت: ما اعتقاد داریم که این پرونده باید هرچه سریعتر برای رسیدگی به تخلفات در زمینه واردات برنج های آلوده به قوه قضائیه ارسال تا با متخلفان در این زمینه برخورد شود.

وی با بیان اینکه به نظر ما ۲ مشکل در زمینه برنج های آلوده وجود دارد گفت: از آنجا که آلوده بودن این برنج ها قبلاً ثابت شده بود مسئولین مربوطه موظف بودند تا اجازه ندهند تا برنج های آلوده وارد کشور بشوند و آزمایشگاه های مرجع وزارت بهداشت و سازمان استاندارد مسئولیت داشتند تا از ورود این برنج ها جلوگیری کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: آزمایش های جدیدی که انجام شده است یک ماه بعد از اثبات آلوده بودن برنج ها بود و نمونه ها برای آزمایش های جدید از مبادی ورودی گمرک ها گرفته شد که آلوده بودن این برنج ها نیز نشان دهنده آن است که دستگاه های مذکور بعد از تاکیدات برای جلوگیری از ورود برنج های آلوده به وظایف خود عمل نکرده و این برنج ها همچنان به کشور وارد می شود، بنابراین تعلل در برخورد با متخلفان در زمینه واردات برنج های آلوده فایده ای ندارد.

رجائی با اشاره به جلسه فردای کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از دستورات مهم جلسه فردای ما نهایی کردن پیشنهادات درخصوص پرونده برنج های آلوده است.

وی افزود: طبق ماده ۲۳۳ آئین نامه داخلی مجلس پس از آنکه گزارش کمیسیون کشاورزی درخصوص آلوده بودن برنج های وارداتی در اسفند سال گذشته در صحن مجلس قرائت شد مقرر گردید تا درخصوص این گزارش یک سری پیشنهادات در کمیسیون رای گیری شود و سپس به همراه گزارش مذکور مجدداً به صحن مجلس ارائه گردد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: پس از آنکه گزارش مذکور در دستور کار صحن قرار گرفت ما پیشنهاد خواهیم کرد تا پرونده مذکور هرچه سریعتر به قوه قضائیه ارسال شود.

روز گذشته بررسی پرونده برنج های آلوده در دستور کار کمیسیون بهداشت قرار داشت که با حضور مسئولین وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و همچنین سازمان بازرسی کل کشور این موضوع بررسی شد و در نهایت آلوده بودن برنج های وارداتی برای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز محرز شد.


 


کلمه: وزیر ارشاد در

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر