۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۴, جمعه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: كلمه 05/15/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه:عیسی سحرخیز روزنامه نگار و فعال مدنی به دلیل اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ اوین به زندان رجایی شهر تبعید شد.

بر اساس گزارش رسیده به کلمه تبعید سحرخیز به رجایی شهر در حالی صورت می گیرد که با گذشت نزدیک به یازده ماه از بازداشت هنوز دادگاهی برای بررسی اتهامات این فعال مدنی و روزنامه نگار برگزار نشده است

مهدی سحرخیز فرزند وی با تایید خبر تبعید پدرش به زندان رجایی شهر اعلام نمود که ماموران سازمان زندانها آنچنان برای انتقال سحرخیز به زندان رجایی شهر عجله داشتند که حتی اجازه ندادند وی برای همراه آوردن داروهایش به سلول سابقش باز گردد.

این در حالیست که عیسی سحرخیز از بیماری های تنفسی و فشار خون رنج می برد و عدم دسترسی وی به داروهایش موجبات نگرانی خانواده وی را فراهم ساخته است،

فرزند سحرخیز با انتقاد از وضعیت دادگستری تهران فاش ساخت که یکبار نیز وی را پس از اعتراض به معاون دادستان تهران در مورد وضعیت نامناسب زندان و بازداشت غیر قانونی به انفرادی انتقال داده اند و اینبار نیز بعد از مصاحبه با دادستان و نامه به دبیرکل سازمان ملل وی را به همراه جمعی دیگر از زندانیان اصلاح طلب تبعید نموده اند

مهدی سحرخیز با اشاره به اینکه روحیه پدرش در آخرین تماس تلفنی همچنان بالا بوده است افزود:  زندانی های  تبعیدی از تهران را در زندان رجایی شهر به حسینیه زندان انتقال داده اند و بر اثر کثرت زندانیان حداقلهای امکانات بهداشتی و زیستی برای زندانیان فراهم نیست .وی اعلام نمود که در روزهای اخیز به علت بالارفتن حجم زندانیان در زندان رجایی شهر فضای زیست برای زندانیانی نظیر مسعود باستانی ، احمد زیدآبادی و عیسی سحر خیز و دیگر زندانیان در حسینه زندان در مساحت بسیار کمی به سر می برند که به همین دلیل  ناچارند نوبتی بخوابند.

پسر سحرخیز با علام اینکه پدرش در تماس تلفنی از زندان رجایی شهر بر عدم دریافت داروهایش و عدم همکاری بهداری زندان تاکید کرده افزود :عیسی سحرخیز همچنان با روحیه و مقاوم از اعتقادات خود دفاع می کند.


 


کلمه:پرونده حسن اسدی زیدآبادی، عضو شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ایران با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب ارجاع شد.

به گزارش ادوارنیوز، دادستانی تهران ضمن صدور کیفرخواست، جهت محاکمه پرونده اسدی زیدآبادی را به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی که ریاست آن را قاضی مقیسه بر عهده دارد ارجاع کرده است، اما هنوز تاریخ دقیقی برای محاکمه تعیین نشده است.

بنا به کیفرخواست صادر شده، این عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم به "اجتماع و تبانی علیه نظام"، "تبلیغ علیه نظام"، تشویش اذهان عمومی"، "توهین به رییس جمهور"، "شرکت در تجمعات غیرقانونی" و "نشر اکاذیب" متهم شده است.


 


کلمه: حجت الاسلام و المسلمین حسین هاشمیان رئیس شورای مرکزی فراکسیون خط امام (ره) مجلس با آیت الله بیات زنجانی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، در این دیدار که شامگاه پنجشنبه انجام شد، پیرامون مسائل مختلف و اتفاقات جاری در کشور گفتگو شد.

آیت الله بیات زنجانی در این دیدار، ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای حجت الاسلام و المسلمین هاشمیان، وی را ذخیره ای برای اسلام، انقلاب و یک پشتوانه مستحکم در مجلس فعلی برشمرد.

لازم به ذکر است جناب آقای دکتر سید کاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش دولت مهندس موسوی نیز صبح روز پنجشنبه با آیت الله بیات زنجانی دیدار و گفتگو شد.


 


کلمه:عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تامین اجتماعی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان کمیسیون اجتماعی است.

داریوش قنبری در گفتگو با خانه ملت گفت: سازمان تامین اجتماعی از عهده پرداخت حقوق به افرادی که زیر مجموعه این سازمان است برنمی آید. تا زمانی که تامین بودجه این سازمان از سوی کمک های مردمی و دولتی است این سازمان با مشلات فراوانی رو به روست.

وی تاکید کرد: مهمترین مشکل این سازمان عدم مدیریت مناسب در خصوص سود دهی سرمایه گذاری های آنهاست.

قنبری با بیان اینکه در صورت حساب مالی این سازمان ابهاماتی وجود دارد، اشاره کرد: برای رفع این نارسایی کمیته تحقیق و تفحص با ۹ محور اصلی تعریف کردیم که از مهمترین این محورها می توان به ضعف مدیریت، مسائل مالی، عضویت چندگانه هیئت های مدیریت شرکت های زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد.


 


کلمه:جعفر پناهی از زندان اوین  خطاب به مدیر فستیوال کن پیامی منتشر کرد.

به گزارش پویان خبر متن این پیام به شرح زیر است:

دوستان عزیزم، از سلول تنگ و تاریک زندان اوین سلامهای گرم مرا بپذیرید.

شوربختانه امروز در پی ملاقات با اعضای خانواده ام در جریان تلاشهای ارزشمند شما در نخستین روز افتتاحیه شصت و سومین فستیوال جهانی کن قرار گرفتم. از این جا به انساندوستی و شرافت شما درود میفرستم و از تمامی دست اندرکاران فستیوال کن بویژه آقای ژیل ژاکوب صمیمانه تشکر می کنم. هم چنین از آقای برنارد کوشنر وزیر امور خارجه و آقای فردریک میتران وزیر فرهنگ فرانسه برای تلاشهایی که در راستای آزادی من انجام می دهند، سپاسگزارم.

صدای شما هم آهنگ صداهایی است که از پشت دیوارهای بلند زندان اوین از سوی همسر، فرزندان و عزیزان هموطنم برای آزادیم می شنوم.

در این لحظات با عشق به همه دوستان سینماگرم در هیئت داوران، فیلمسازان و همه شرکت کنندگان در جشنواره کن که نام مرا در صندلی خالی می بینند، زندگی را سپری می کنم.

با امید به فردای بهتر

جعفر پناهی – ایران- بند ۲۰۹ زندان اوین


 


کلمه: محمد هادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران خبر برداشتن تعدادی از مجسمه های پارک های این شهر به وسیله ماموران شهرداری را تکذیب کرد و این خبرها را "بازی با افکار عمومی" دانست.

ایازی، روز پنجشنبه به ایرنا گفت که خبر برداشته شدن چهار مجسمه از مجموع مجسمه های سرقت شده، به وسیله ماموران شهرداری "صحت ندارد و نوعی بازی با افکار عمومی است."

پیشتر خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه تعدادی از مجسمه های شهر تهران به دلایلی چون "اجرای پروژه، اصلاح یا آسیب دیدگی" به وسیله سازمان زیبا سازی شهر تهران که از زیر مجموعه های شهرداری تهران است، جمع آوری شده است.

آقای ایازی در ادامه با اشاره به "اثر منفی سرقت این مجسمه ها که در معرض دید عموم قرار داشته اند" گفت که دزدی مجسمه ها میلیون ها تومان به شهر تهران خسارت وارد کرده است.

او در ادامه از بی نتیجه بودن پیگیری های پلیس برای یافتن سارقان مجسمه های شهر خبر داد.

در مدت دو هفته اخیر خبرهایی منتشر شد مبنی بر سرقت چندین مجسمه که در میدان ها و پارک های شهر تهران، قرار داده شده بودند.

در این خبر ها آمده بود مجسمه های برنزی "ابن سینا" از پارک بهجت آباد، "شهریار" از مقابل سالن تئاتر شهر، "صنیع خاتم" از پارک ملت، "ستارخان" از خیابان ستارخان، "باقرخان" از خیابان شهرآرا، "شریعتی" از پارک شریعتی، "مادر و فرزند" از شهرک غرب دزدیده شده اند.

سرقت مجسمه در شهر تهران بی سابقه نبوده است و پیشتر نیز چنین دزدی هایی با هدف"سرقت مواد اولیه مصرف شده در مجسمه ها" انجام می شده است.

اما ناپدید شدن این تعداد مجسمه در یک زمان محدود در تهران بی سابقه بوده است.

ابتدا احتمال می رفت سرقت مجسمه ها از زمان تعطیلات نوروزی آغاز شده باشد، اما شهریار ضرابی، سازنده مجسمه های ستارخان و باقرخان، در گفت و گو با خبرگزاری دولتی فارس گفت که این مجسمه ها پیش از عید نوروز دزدیده شده بودند.

هرچه بر تعداد مجسمه های ربوده شده افزوده می شود، این احتمال بیشتر قوت می گیرد که سارقان ناشناس با انگیزه هایی غیراقتصادی دست به سرقت این مجسمه ها می زنند.

در پی افزایش تعداد مجسمه های سرقت شده، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، این سرقت ها را سازمان یافته دانسته و وجود انگیزه هایی جز انگیزه مالی را رد نکرده است.

او پیگیری سرقت مجسمه ها را وظیفه نیروی انتظامی دانست و گفت که بنا نیست شهرداری مسئولیت امنیت را هم به عهده بگیرد.

پیشتر حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران بزرگ اعلام کرد که تیمی ویژه در آگاهی تهران بزرگ تشکیل شده تا پرونده سرقت مجسمه‌های تهران را پیگیری کند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی تهران نیز از آغاز رسیدگی به موضوع سرقت مجسمه های پایتخت به عنوان مدعی العموم خبر داده بود.

منبع:بی بی سی


 


کلمه: وکیل مسعود باستانی از محکومیت قطعی موکل خود به ۶ سال حبس تعزیری خبرداد و گفت:‌ شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران،حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب را عینا تایید کرد.

محمد شریف در گفتگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌ موکلان خود، درباره پرونده مسعود باستانی؛روزنامه‌نگار بازداشت شده حوادث سال گذشته گفت:‌طبق اطلاعات رسیده و با مراجعه پدر موکلم،حکم دادگاه بدوی در مورد محکومیت مسعود باستانی بدون تغییر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید و به قطعیت رسیده است.

وی افزود: تایید این حکم باتوجه به محتویات پرونده و اقدامات موکلم در دادگاه بدوی دور از انتظار بود. اینجانب با توجه به پرونده‌های مشابه در اندیشه نقض این حکم بودم ولی متاسفانه حکم عینا قطعیت یافت.

شریف که وکالت مسعود آقایی را نیز برعهده دارد،در خصوص پرونده این موکل خود گفت: پرونده مسعود آقایی که به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم و اغتشاش در جریان رسیدگی بود منتهی به برائت از اتهام اجتماع و تبانی و محکومیت به ۶ ماه حبس تعزیری به دلیل حضور در راه پیمایی شد.

وی در مورد پرونده بدرالسادت مفیدی نیز گفت:تاکنون به دلیل عدم اتمام تحقیقات مقدماتی منتهی به صدور کیفرخواست نشده و پرونده کماکان در دادسرا مطرح است.

شریف در ادامه به بیان آخرین وضعیت پرونده شیوا نظرآهاری پرداخت و گفت:در مورد این موکلم دو پرونده در جریان رسیدگی است .پیگیری‌های به عمل آمده حاکی از این بود که پرونده پس از صدور کیفرخواست به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارسال می‌شود اما به دلیل نقص تحقیقات پرونده مجددا به شعبه بازپرسی اعاده شد.

وکیل شیوانظرآهاری با انتقاد شدید از برخی سایت‌های اینترنتی داخلی که مبادرت به انتشار اخباری در رابطه با موکلش می‌کنند،گفت: باتوجه به اینکه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است تاکنون به همراه دیگر همکارم خانم مغزی موفق به مطالعه پرونده نشده‌ایم اما رسانه‌های مختلف بویژه سایت‌های اینترنتی مبادرت به پخش مطالبی در مرود اتهامات موکلم می‌کنند که صرفا در صورت دسترسی به پرونده،ارائه چنین اطلاعاتی میسر است.

وی ضمن تکذیب اتهامات مطرح شده توسط سایت‌های اینترنتی ،تاکیدکرد: امیدوارم مراجع قضایی بویژه دادسرای تهران حداقل در پی بررسی این قضیه برآیند که این رسانه‌ها چگونه و چرا به این اطلاعات که حتی وکلای پرونده از آن ناآگاه هستند،دست پیدا می‌کنند.

شریف در مورد پرونده رضا مهابادیان عضو کانون نویسندگان ایران نیز اظهارداشت:برای این موکلم در مورد اتهامات مرتبط با عضویت در کانون نویسندگان ایران قرار وثیقه صادر شده بود که از اجرای این قرار خودداری و وی کماکان در بازداشت به سر می‌برد.

این وکیل دادگستری که وکالت محسن دانش‌پور مقدم،احمد دانش پور مقدم ،هادی قائمی،مطهری بهرامی و ریحانه حاج ابراهیم دباغ را برعهده دارد،اتهام آنان را ارتباط با یک سازمان غیرقانونی عنوان کرد و ادامه داد: این افراد در مرحله بدوی وبا حضور وکیل تسخیری محکوم شده بودند که در مرحله تجدیدنظر به همراه دیگر همکارم خانم دارایی وارد پرونده شدیم.

وی افزود: متاسفانه در مورد محسن و احمد دانش پور به پرونده جهت مطالعه و تنظیم لایحه اعتراضی دست نیافتیم اما در مورد سه متهم دیگر، پرونده مطالعه و لایحه اعتراضی ثبت شد.برای این سه متهم در مرحله بدوی حکم اعدام صادر شده بود که در جریان رسیدگی در مرحله تجدیدنظر حکم نقض اما تاکنون ابلاغ نشده است اما براساس اطلاعات غیررسمی حاصله،موکلانم به ۱۰ و ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شده‌اند.

شریف درباره پرونده حسین مجاهد دبیرحزب جامعه مدنی همدان و سه عضو دیگرشورای عالی این حزب گفت: بعد از صدور حکم دادگاه بدوی،نسبت به حکم صادره اعتراض و پرونده جهت رسیدگی به مرجع تجدیدنظر ارجاع شد.


 


کلمه:کتیبه مسجد وکیل شیراز به سرقت رفته است، سازمان اوقاف می‌گوید وظیفه حفاظت از این کتیبه به عهده سازمان میراث فرهنگی بوده، سازمان میراث فرهنگی حفاظت از کتیبه را وظیفه سازمان اوقاف می‌داند. مشکل بر سر جای خود باقی است، کتیبه به سرقت رفته و هنوز پیدا نشده‌است.

رئیس سازمان اوقاف استان فارس به ایلنا، می‌گوید: سازمان میراث مستاجر مسجد وکیل بوده و در این مکان بلیط‌ فروشی می‌کرده و در حال مرمت بنا بوده‌است بنابراین وظیفه حفاظت طبق قانون با مستاجر است. اما رئیس سازمان میراث فرهنگی استان فارس  می‌گوید: یک سال است که کار مرمت به پایان رسیده و مسجد را به سازمان اوقاف تحویل داده‌است و بنابراین مسئولیتی در قبال این مسجد ندارد هر چند که اعلام آمادگی می‌کند که در صورت پذیرش سازمان اوقاف مدیریت و حفاظت مسجد وکیل را بر عهده می‌گیرد.

محمدرضا بذرگر، رئیس سازمان میراث فرهنگی استان فارس اظهار می‌کند: رئیس سازمان اوقاف استان فارس باید به حافظه‌شان بیشتر رجوع کنند چون بلیط ‌فروشی مسجد جامع متعلق به سازمان اوقاف است و هیات امنایی که از اوقاف اجازه گرفتند، در این مکان بلیط ‌فروشی می‌کنند.

او همچنین در رابطه با ادعای دیگر رئیس سازمان اوقاف استان فارس مبنی بر اینکه سازمان میراث مستاجر سازمان اوقاف است و بر اساس قانون مسئولیت مکان با مستاجر است، می‌گوید: در حدود یک سال است که مرمت مسجد وکیل به پایان رسیده و سازمان میراث مسجد را به سازمان اوقاف تحویل داده است و دیگر مسئولیتی در قبال این مسجد ندارد.

بذرگر توضیح می‌دهد: در استان فارس دو هزار و ۸۰۰ بنا وجود دارد که به ثبت ملی رسیده‌است که از این تعداد فقط مدیریت هفت بنا به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده است بنابراین سازمان میراث فقط در قبال این هفت بنا مسئولیت حفاظت دارد.

او ادامه می‌دهد: سازمان میراث مسئولیت حفاظت از بناهایی را که مرمت می‌کند بر عهده ندارد زیرا اگر قرار بود چنین باشد، سازمان میراث باید حداقل دو هزار و ۸۰۰ سرباز داشته‌باشد که آنها را در کنار بناهای ثبت‌ شده قرار دهد تا از آنها حفاظت کند و این غیرممکن است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی استان فارس همچنین می‌افزاید: مسئولیت حفاظت از مسجد وکیل در حال حاضر با سازمان میراث فرهنگی نیست اما این سازمان از اینکه مسئولیت حفاظت و نگهداری از مسجد وکیل را بر عهده بگیرد استقبال می‌کند و آمادگی خود را نیز برای حفاظت از این مسجد تاریخی اعلام می‌دارد.

این در حالی‌ست که روی بلیط‌هایی که در این مکان به ‌مبلغ دویست تومان فروخته‌ می‌شود و ضمیمه‌ این گزارش نیز شده‌است، به زبان انگلیسی نوشته‌شده‌است:«دفتر مرکزی اوقاف و امور خیریه در فارس»


 


کلمه:عبدالله یوسف‌زادگان با خانواده خود در زندان اوین ملاقات کرد.

به گزارش خبرنگار کلمه یوسف زادگان  که با گذشت دو ماه از بازداشت هنوز در سلول انفرادی به سر می‌برد، پس از بازداشت به دلایل نامعلوم به بازداشتگاهی در مشهد منتقل شد و ۲۰ روز پیش مجددا به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل گشت و بازجویی‌هایش ادامه دارد.

به گفته خانواده یوسف‌زادگان وی در سلامت کامل به سر می‌برد اما دچار کاهش وزن شده‌است و در شرایطی که هیچ اتهامی را به خود وارد نمی‌داند از تداوم بازجویی‌های تکرارشونده و ایجاد وقفه در تحصیلات دانشگاهی‌اش ناراضی است.

گفتنی است تاکنون ۱۸۵ دانشجوی المپیادی و تعدادی از فارغ‌التحصیلان مدارس فرهنگ کشور با امضای نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به ریاست قوه قضاییه خواستار آزادی فوری عبدالله یوسف‌زادگان شده‌اند و تعداد زیادی از دوستان وی با اتشار یادداشت‌هایی به بازداشت او اعتراض کرده‌اند.

عبدالله یوسف‌زادگاه از نخبگان فرهنگی کشور، دارنده مدال طلای المپیاد ادبی و دانشجوی ممتاز کارشناسی ارشد حقوق در دانشگاه علامه طباطبایی است.


 


کلمه:از اوایل هفته ی گذشته موج جدیدی از احضار اصلاح طلبان تبریز به برخی از نهاد های امنیتی شروع شده است .

به گزارش ندای سبز آزادی عوامل امنیتی عموما با احضار تلفنی اعضای احزاب اصلاح طلب را احضار و ساعت ها مورد بازجویی قرار داده اند .

این بازجوییها که غالبا تا ۴ ساعت در فضایی تنگ و باریک انجام شده در محور عدم فعالیت در احزاب اصلاح طلب مشارکت و سازمان مجاهدین بوده است .

علی رغم فشار های وارده احضار شدگان این نوع برخورد ها را فاقد مبنای قانونی دانسته و توقیف موقت پروانه را که از سوی بازجو ها به عنوان دلیل عدم فعالیت ذکر می شود را عملی غیر حقوقی و سیاسی اعلام کرده اند .

همچنین گزارش شده نیروهای امنیتی برخی از فعالین اینترنتی را در تبریز احضار کرده ودر دفعات مختلف مورد بازجویی قرار داده اند.

نزدیکی به سالگرد حوادث خرداد ماه سال گذشته دلیل اصلی ای احضار بوده است.


 


کلمه: جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان پس از تعطیلی غرفه این نهاد مدنی در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد:

ظهر امروز ۸۹/۲/۲۳ ماموران حراست نمایشگاه بین‌المللی کتاب با مراجعه به غرفه‌ی تبلیغاتی جمعیت دفاع اظهار داشتند که به دستور مدیر ستاد هماهنگی، غرفه باید تخلیه شود و اعضای حاضر از نمایشگاه خارج شوند.

با وجود پیگیری مسئولین جمعیت دفاع در واحدها و بخش‌های مختلف نمایشگاه، نه تنها هیچ حکم کتبی ارائه نگردید بلکه هیچ مدرک و دلیلی برای این حکم صادره اعلام نشد وحتی حاضر به افشای نام نهادی که این حکم را صادر کرد نیز نشدند.

با توجه به اینکه تهدید مأموران حراست مستقیما" متوجه اعضاء جمعیت دفاع بود؛ مسئولین غرفه مجبور به تخلیه غرفه و ترک نمایشگاه شدند.

در نهایت ساعت ۱۵ روز ۲۳ اردیبهشت غرفه تعطیل گردید.

روابط عمومی جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان


 


کلمه: در پی حذف غرفه انتشار بقعه وابسته به بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی از نمایشگاه کتاب عده ای از علاقمندان این شهید بزرگوار اقدام به راه اندازی نمایشگاهی مجازی از آثار شهید بهشتی کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه، همزمان با آغاز بیست و سومین نمایشگاه کتاب ، نشر بقعه مطابق هر سال غرفه‌ای برای ارائه آثار آیت‌الله بهشتی در نمایشگاه تهیه کرد اما هنگامی که برای بردن آثار (کتاب‌ها) مراجعه شد متوجه شدند غرفه به ناشر دیگری داده شده که به لحاظ حروف الفبا ارتباطی به مجموعه غرفه‌های آن محدوده ندارد.

این عمل مدیران فرهنگی دولت حاضر باعث شد تا جمعی از علاقمندان شهید بهشتی در وبلاگ «فرزند ملت»+ اقدام به عرضه مجازی آثار شهید بهشتی کنند.

این وبلاگ ضمن معرفی آثار شهید بهشتی و نحوه تهیه آنها که توسط نشر بقعه منتشر شده هر روز متن چهار سخنرانی این شهید بزرگوار را نیز بر روی وبلاگ قرار می دهد. برخی از این سخنرانی ها حاوی فایل صوتی  نیز است.


 


کلمه:ایالات متحده برخلاف معاهدات بین المللی و تجارت آزاد به برخی شرکت های طرف قرارداد با ایران فشار وارد آورده  تا نسبت به قطع مراودات خود با ایران اقدام نمایند.

به گزارش  سفیر،خبرگزاری رویتر در خبری مدعی شد شرکت های نفتی زیادی تاکنون زیر بار فشار آمریکا رفته و اقدام به قطع یا کاهش معاملات خود با ایران کرده اند.

بنا به گزارش رویتر شرکت هایی که فعالیت خود در ایران را متوقف کرده اند عبارتند از :

۱- شرکت نفت و گاز انی در ایتالیا از همکاری در طرح توسعه میدان نفتی دارخوین کناره گیری کرد . شرکت انی برای ان که از تحریم های امریکا علیه خود مصون بماند در بیست و نهم اوریل به مقامات امریکایی اعلام کرد از ادامه همکاری خود با ایران دست کشیده است شرکت ایتالیایی انی از سال هزار و نهصد و پنجاه و هفت در ایران حضور دارد.

۲- شرکت توتال فرانسه نیز اعلام کرده است اگر امریکا قانونی در زمینه اعمال تنبیه و مجازات علیه شرکت های تامین کننده بنزین ایران تصویب کند فروش بنزین به ایران را متوقف خواهد کرد این مطلب را رئیس اجرایی شرکت توتال در بیست و ششم اوریل اعلام کرده بود .

۳- شرکت لوک اویل روسیه نیز فروش بنزین به ایران را متوقف خواهد کرد این مطلب را منابع صنعت نفت روسیه در روز هفتم اوریل اعلام کردند.

۴- شرکت رویال داچ شل نیز در ماه مارس تصمیم مشابهی اتخاذ کرده بود . شرکت لوک اویل روسیه هر ماه بین دویست و پنجاه تا پانصد هزار بشکه بنزین به ایران صادر می‌کرد.

۵- شرکت پتروناس مالزی نیز فروش بنزین به ایران را متوقف کرده است یک سخنگوی این شرکت در روز پانزدهم اوریل این مطلب را اعلام کرد شرکت پتروناس اخرین بار در چهارم یا پنجم مارس یک محموله بنزین به بندر عباس ارسال کرده بود.

۶- شرکت خودرو سازی دایملر المان نیز در چهاردهم اوریل اعلام کرد در نظر دارد سی درصد سهام خود را در یک کارخانه خودرو سازی در ایران به فروش برساند و صدور خودروهای سواری و کامیون به ایران را متوقف کند .

۷- دو شرکت بیمه گذار المانی به نام های مونیخ ری و الیانز نیز همکاری های خود را با ایران متوقف کرده اند.

۸- شرکت بزرگ پالایشگاهی هند یعنی شرکت ریلاینس اینداستریزقرارداد خرید نفت خام از ایران را برای سال مالی دو هزار و ده میلادی تمدید نخواهد کرد .

۹- شرکت نفتی ترافیگورا و شرکت نفتی ویتول نیز فروش بنزین به ایران را متوقف می کنند.

۱۰- شرکت اینگرسول راند که یک شرکت سازنده کمپرسورهای هوا و سامانه های سرد کننده در بخش ساختمان و حمل و نقل است اعلام کرد به شرکت های زیرمجموعه خود اجازه نخواهد داد قطعات یا محصولات خود را به ایران بفروشند.

۱۱- شرکت خدمات نفتی اسمیت اینترنشنال نیز در اول ماه مارس اعلام کرد به طور فعال و جدی به دنبال توقف تمام فعالیت های خود در ایران است .

۱۲- شرکت کاترپیلار که بزرگترین سازنده ماشین الات و تجهیزات ساختمانی و معدنی است در روز اول مارس اعلام کرد در صدد است که روابط کاری خود را با ایران قطع کند این شرکت اعلام کرد به زیرمجموعه های خود در خارج از امریکا دستور داده است از فروش تجهیزات به دلالان مستقلی که ممکن است این تجهیزات را به ایران بفروشند خودداری کنند.

۱۳- شرکت المانی زیمنس نیز در ماه ژانویه اعلام کرد سفارش دیگری را از سوی ایران نخواهد پذیرفت.

۱۴- شرکت گلنکور نیز در نوامبر سال دو هزار و نه میلادی فروش بنزین را به ایران متوقف کرد .

۱۵- شرکت هانتسمن کراپ که یک شرکت تولید کننده مواد شیمیایی است در ماه ژانویه اعلام کرد شرکت های خارجی زیر مجموعه خود را از فروش محصولات به طرف های ثالث در ایران بر حذر داشته است.

۱۶- شرکت مالی کی پی ام جی و شرکت پرایس واتر هاوس کوپرز اند ارنست نیز اعلام کرده اند هیچ گونه رابطه تجاری با ایران نخواهند داشت.

این در حالی است که بنا به گزارش رویتر همچنان هنوز شرکت هایی هستند که به به همکاری های تجاری خود با ایران ادامه می دهند اداره حسابرسی دولتی امریکا در ماه اوریل گزارش داد که در فاصله سال های دو هزار و پنج تا دو هزار و نه میلادی تعداد چهل و یک شرکت در بخش نفت و گاز و پتروشیمی ایران فعالیت داشته اند این اداره در گزارشی که در روز چهارشنبه منتشر کرد اعلام نمود که هفت شرکت از این شرکت ها موفق شده اند قراردادهایی به ارزش هشتصد و هشتاد میلیون دلار با دولت امریکا امضا کنند و از سوی دیگر شرکت گازپروم روسیه نیز در ماه مارس اعلام کرد سرگرم مذاکره با ایران برای توسعه میدان نفتی آذر است.


 


کلمه: مجموعه ۱۰ جلدی «کاشی‌کاری ایران» را استاد معماری و چهره ماندگار کشورمان به زودی منتشر خواهد کرد تا پاسخی باشد به مجموعه‌ای که اعراب چاپ و این هنر – صنعت کاملا ایرانی را به نام خود ثبت کردند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «کاشی‌کاری ایران» توسط انتشارات سروش منتشر می‌شود. استاد محمود ماهرالنقش، استاد برجسته معماری کشورمان با بیان این مطلب گفت: کتاب «کاشی‌کاری ایران» را در ۱۰ جلد تنظیم کرده‌ام که در دست انتشار است.

این چهره ماندگار معتقد است که کاشی‌کاری در ایران دارای هویت مستقلی است و ایران مهد پیدایش این صنعت و هنر است اما به دلیل کم‌توجهی ایرانیان به کاشی‌کاری، اعراب کتابی را تهیه کرده‌ و کاشی‌کاری‌های ایران را به نام خود ثبت کرده‌اند.

استاد ماهرالنقش تصریح کرد: بسیاری معتقد بودند کاشی‌کاری ایران قابل نوشتن و بیان بر روی کاغذ نیست اما تهیه این کتاب نشان داد که این کار شدنی است و لازم بود انجام شود.

شایان ذکر است اولین کتابی که از این استاد معمار توسط انتشارات سروش منتشر شده، کتاب «خط بنایی» بود که در سال ۶۲ به چاپ رسید و هم‌اکنون بسیار نایاب است، در حالی که تقاضا برای آن وجود دارد.

کتاب‌های «معماری مسجد حکیم» و «میراث آجرکاری» نیز از دیگر آثار استاد ماهرالنقش است.


 


کلمه: اوایل هفته گذشته از شمال خبر رسید که بهره‌برداری از برگ سبز چای آغاز شده اما چایکاران شمال همزمان با شادی برداشت چای به استقبال هزاران نگرانی و مشکل کهنه و نو رفته‌اند. دور اول بهره‌برداری از برگ سبز چای در حالی آغاز شده که قیمت برگ سبز چای تغییری نسبت به سال گذشته نکرده و با وجود تورم سالیانه چایکاران محصول خود را باید با همان نرخ سال قبل به فروش برسانند.

در حالی که انتظار می‌رفت با تشکیل سازمان چای مشکلات تولیدکنندگان تا حدی مرتفع شود اما گویا این انتظار بی جایی بود.

در این شرایط رئیس اتحادیه چایکاران شمال هشدار می‌دهد: در صورت ادامه این روند و عدم افزایش قیمت از کاشت چای در دوره‌های بعد خبری نخواهد بود.

از تشویش تا تلاش برای قیمت برگ چای

همزمان با شروع بهره‌برداری از برگ سبز چای، قیمت خرید آن نیز در هفته گذشته اعلام شد که برخلاف تصور خوش بینانه برخی چایکاران منتظر افزایش قیمت،همان بهای سال گذشته است.

قیمت خرید چای از کشاورز در حال حاضر ۲۹۰ تومان برای چای درجه دو و ۵۴۰ تومان برای چای درجه یک است.

رئیس اتحادیه چایکاران شمال در این باره می‌گوید: کارخانجات قرارداد بسته‌اند و سازمان چای با جدیت و نظم شروع به کار و گماردن ناظران خرید در کارخانه‌ها کرده اما چایکار بشدت از لحاظ قیمت در تشویش هستند چون تا الان همان قیمت سال گذشته را اعلام کرده‌اند.

ایرج هوسمی اضافه می‌کند: سال قبل هم به این قیمت اعتراض شد،اما وقعی به این اعتراض گذاشته نشد. با این که در جلسات راهبردی کارشناسی شد ۳۶۰ و ۶۶۰ تومان، مورد توجه قرار نگرفت. به همان ترتیبی که خودشان می‌خواستند، پرداخت کردند. امسال هم اعلام کرده‌اند دقیقا روی همان قیمت سال گذشته خرید بشود.

رئیس اتحادیه چایکاران شمال یادآورمی‌شود: اگر این گونه سیاست‌گذاری کنند، کشاورز ممکن است این دور به تعهد اخلاقی که سپرده، عمل و بهترین برگ را ارائه کند اما در دوره‌های بعدی نمی‌تواند به کاشت ادامه دهد.

او سپس گلایه می کند:۲۹۰ تومان حتی دستمزد کارگر برداشت برگ سبز چای را تامین نمی‌کند. جدای از سایر اقلام، قیمت قند و چای از گذشته‌ها همیشه با هم بوده، زمانی قند کیلویی ۲۲ قران و چای کیلویی ۲۵ قران بود.الان قند به کیلویی هزار تومان رسیده و می‌گویند چای را ۲۹۰ تومان بفروشید. ظلم در حق تولیدگر بالاتر از این!

همچنین رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال به بعد دیگر این معضل اشاره می‌کند. نعمت یاورزاده، می‌گوید: قیمت مناسب نیست ولی وضعیت فروش چای هم مناسب نیست. البته استاندار وعده داده از طریق هیات دولت، افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای را پیگیری کند.

وی با اشاره به شروع بهره‌برداری از برگ سبز چای از اوایل هفته گذشته از لاهیجان اظهار می‌کند: سرما حرکت چای را کند کرده اما هنوز تاثیر سوئی نگذاشته است و پیش‌بینی من مبنی بر این‌که تا دور اول بهره‌برداری ۵۰ تن برداشت می‌کنیم، تا امروز باقی است.

او درباره وضعیت کارخانجات نیز ابراز می‌کند: اکثر قریب به اتفاق کارخانجات قرارداد بسته‌اند، تسهیلاتی دریافت و فعالیت خود را شروع کرده‌اند. از نظر کارخانجات و برداشت محصول مشکل نداریم. مشکل ما همان قیمت است که به حیات چایکار بستگی دارد.

طبق اعلام معاون فنی سازمان چای کشور در حال حاضر در گیلان ۲۲۰ کارخانه چای وجود دارد که ۱۷۰ عدد آن فعال هستند و قراردادها نیز با این ۱۷۰ کارخانه بسته شده است.

یاورزاده نیز با اشاره به این‌که پیش‌بینی‌ها برای برداشت چای تا آخر سال در حدود ۲۰۰ هزار تن برگ سبز است، می‌گوید: سرمای هوا چین را عقب انداخته، اما به سازمان چای بر اساس بودجه‌ای که برایش تعریف کرده‌اند، اختیار داده‌اند که ۱۵۰ هزار تن برگ سبز در سال خریداری کند.

چنگ مافیای چای در قلب چایکاران

در ادامه رئیس اتحادیه چایکاران شمال با اشاره به سال‌ها فعالیت مثبت و موثر سازمان چای انحلال این سازمان در سال ۸۳ و سپس واگذاری امور چای را به سازمان تعاون روستایی که در این کار تجربه و تخصصی نداشت، کاری بی جهت توصیف و اضافه می کند: زمانی که سازمان چای بود، در هیچ زمینه مرتبط با چای مشکلی وجود نداشت، از روزی که منحل شد، بدبختی کشاورز شروع شد و تا امروز هم ادامه دارد. بس که مراجعه و گلایه و شکایت و استدلال کردیم، پذیرفتند که انحلال سازمان چای خبط و خطا بوده است.

هوسمی با ابراز رضایت از تشکیلات و عملکرد سازمان چای فعلی و تولی‌گری دوباره این سازمان در امور چای، تاکید می‌کند: ساز و کار و سیاستگذاری در اختیار اینها نیست. مافیای چای هنوز هم چنگ و بالش هست! سابقا که سازمان چای کشور یا اداره چای کشور بود، اموری مثل تعیین قیمت، تنظیم سیاست واردات و فروش چای به تاجر در اختیار خودش بود.

رئیس اداره چای شمال نیز گرچه در بحث تعیین قیمت چای اذعان می‌کند:«ما تابع دولت هستیم. شورای اقتصاد این قیمت را به ما داده و من هم وظیفه دارم بر اساس مصوبه شورای اقتصاد کارها را پیگیری کنم» این سخن هوسمی را که سیاستگذاری و اختیارات سازمان چای سابق بیش از سازمان چای جدید بود، تایید نکرده و ادعا می‌کند: «در سازمان چای چنین چیزی نبود.الان سازمان چای هم سیاستش بالا رفته، هم از نظر قدرت زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است. قبلا شرکت سهامی چای ایران بود.»

او اضافه می‌کند: این سازمان در کاشت، داشت و برداشت، چایکار را حمایت می‌کند، وام به زراعی می‌دهد، کلاس آموزشی برگزار می‌کند و برگ سبز چای را می‌خرد.

محرر درمورد چای سنوات باقی مانده در انبارها، اظهار می‌کند: «آنها مال سال گذشته است. اصلا من در جریان سال گذشته نیستم. من امسال مسئولیت دارم و مسئولیت من همین امسال است» تنظیم بازار و جلوگیری از واردات بی‌رویه چای را نیز از دیگر حمایت‌های سازمان چای از چایکاران عنوان می‌کند.

اظهارات چندگانه محرر بر انگیزاننده پرسشی مهم است: سازمانی که قدرت اعمال نظر درباره قیمت خرید چای از دولت را نداشته و خود را تابع دستور می‌داند، چگونه خواهد توانست به ادعای تنظیم بازار و جلوگیری از واردات بی‌رویه چای که کمر چایکاران را خم کرده است، جامه عمل بپوشاند؟

سیاست جلوگیری از واردات بی‌رویه در حالی از سوی این مسئول طرح می‌شود که بر اساس گزارش‌های موجود آخرین آمارهای گمرک نشان می‌دهد:«این واردات از ۲۱ هزار تن در سال ۸۳ به ۴۷ هزار تن در سال ۸۷ افزایش یافته و در سال ۸۸ نیز تا پایان سه فصل سال این میزان ۳۳ هزار تن بوده است. درمورد قاچاق نیز گرچه نمی‌توان به آمار دقیق رسید، آخرین رقمی که از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت بازرگانی منتشرشده، این میزان در سال ۸۱،۸۹ هزار تن بود. کارشناسان نیز در سال ۸۶ رقم ۸۰ هزار تن را برای قاچاق این محصول اعلام کرده‌اند.»

در همین زمینه هوسمی می‌گوید: مسئله واردات و قاچاق چای به جای خود باقی است. در این زمینه هیچ کس هیچ اقدام مفید و مثبتی انجام نداده است و واردات غیر قانونی همچنان ادامه دارد.

او درمورد ۱۷۰ هزار تن چای سنوات باقی مانده در انبارها نیز تاکید می‌کند: در انبارها چایی‌هایی که از گذشته بود، به همان صورت هست و تصمیمی درباره اش نگرفته‌اند.اما اظهار کرده‌اند که یک تاجر گفته من همه آنها را می‌خرم. در سازمان چای این را شنیده و جویا شدیم این فرد کیست؟ آقای مدیر کل اسم نبرد.

یاورزاده نیز اظهار می‌کند: برای مشکلات مربوط به واردات، قاچاق و چای باقی مانده در انبارها فکری نشده و مشکل باقی است.

او تعداد چایکاران شمال را ۶۷ هزار خانوار تخمین می‌زند و درمورد تغییر کاربری اضافه می‌کند: طی دو-سه سال اخیر خیلی سخت تغییر کاربری می دهند. قانونی نیست و جلوگیری هم می‌کنند اما بنا شده که با تاسیس مجدد سازمان چای نقشه برداری مجددی کنند و معیار درستی انتخاب کنند.

هوسمی نیز در همین باره با اعلام اینکه هم اکنون حداقل ۶۰ هزار خانوار چایکار در گیلان و مازندران سکونت دارند، در پاسخ به این پرسش که آیا این تعداد نسبت به گذشته تغییری داشته؟ عنوان می‌کند:این تعداد تغییرپذیر نیست چون باغ که از بین نمی‌رود. ممکن است برای کشاورز ورود به باغ و کار در آن صرفه اقتصادی نداشته باشد و آن را رها کند. تغییر کاربری فقط در حاشیه شهرها اتفاق می‌افتد. الان تعدادی از این باغات در لاهیجان، کومله، املش، رحیم آباد و رودسر تبدیل به ساختمان شده‌اند اما به آن صورت و به آن معنا نیست که در سطح وسیع تغییر کاربری داده باشند، چون سازمان‌های کشاورزی نظارت کامل دارند و اجازه نمی‌دهند.

منبع: ایلنا


 


کلمه: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:اگر پیوند اعضای خانواده سرد و شکننده باشد شاهد انواع جنگ و خونریزی در میان ملت‌ها خواهیم بود.

به گزارش ایلنا،در آستانه روز خانواده، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی به مناسبت این روز منتشر شد.

به گفته رئیس مجلس خبرگان رهبری:تعبیه روز جهانی خانواده در تقویم تاریخی که مصادف با پانزدهم ماه می براساس سال میلادی می‌باشد نشان از اهمیت آن به عنوان اولین بستر جامعه نزد بزرگان اجتماعی در دنیاست.

وی تاکید کرد:خانواده کانونی بسیار مهم و ارزشمند برای انسانهاست که اگر روابط افراد در آن گرم باشد، جامعه تا عالی‌ترین سطوح این گرمی را در جهت رفاه مادی و معنوی و به‌تبع آن سعادت دنیوی و اخروی احساس می‌کند و اگر خدای نخواسته پیوند اعضای خانواده سرد و شکننده باشد، مانند بسیاری از جوامع که این روزها می‌بینیم، اجتماعات بشری نه تنها خالی از احساسات بشردوستانه می‌شود، بلکه با مرگ عواطف در خانواده‌ها، شاهد انواع جنگ و خونریزی در میان ملت‌ها خواهیم بود.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد:توجه عمیق اسلام و قرآن به خانواده و تأکیدات فراوان روایی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم(ع) در اهمیت تربیت خانوادگی که از آن تعبیر به فضایل انتسابی می‌شود، در کنار مکارم اخلاقی اکتسابی، افراد را از نخستین کانون تا گسترده‌ترین سطح جامعه ملزم به رعایت آداب و رسومی می‌نماید که تحت لوای آن، انسان‌ها در جامعه با امنیت خاطر زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه خانواده برای هر انسان، مانند گهواره‌ای است که اگر حرکات و سکنات آن آرامش‌بخش باشد، آن انسان در جامعه و برای زندگی اجتماعی دیگران مایه آسایش و خیر و برکت است،گفت: اگر خدای نخواسته انسان در بستر خانواده اولاً از روحیات انسانی و روحانی دور باشد و ثانیاً به جای آن شاهد بگو و مگوهای ساده والدین و عدم اعتماد اعضای خانواده نسبت به هم باشد، در کلیت جامعه نیز با همین روحیه، مخلّ روند تکاملی انسان‌ها به سوی سعادت ابدی می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد:باید توجه داشته باشیم که تربیت خانوادگی در گروی تربیت اخلاقی و تحصیلی پدر و مادر خانواده است و بحمدالله در ایران اسلامی به این امر مهم توجه شایانی شده و امروزه در کنار پدران خانواده، مادرانی تحصیل کرده و باسواد هستند که اگر هیچ شغل اجتماعی هم نداشته باشند، همین امر امتیاز بسیار بزرگی برای جامعه و فرصت بسیار مغتنمی برای فرزندان خانواده‌هاست که بهتر پرورش یابند.

وی در پایان با تبریک روز خانواده به همه خانواده‌ها اظهار امیدواری کرد همه خانواده‌های ایرانی در سایه انقلاب اسلامی که اتفاقی بی‌نظیر در تاریخ و حکومت براساس تعالیم انسان‌ساز مکتب اهل بیت(ع) است، با عبور از گردنه‌های طبیعی و خودساخته و دیگران ساخته، به سوی رفاه و آسایش مادی و معنوی گام بردارند و در جهت برآورده شدن دعای همیشگی خویش در نمازهای یومیه حرکت کنند که «ربنّا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه».


 


کلمه: در حالی که محمود سالاری، مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب در گفت وگویی اعلام کرد بود به ضرس قاطع، می‌گویم بنیاد حفظ آثار شهید بهشتی در نمایشگاه حتی ثبت ‌نام نکرده یک عضو این بنیاد بار دیگر تاکید کرد مراحل ثبت نام طبق روال سالهای قبل انجام شده بود .

به گزارش خبرنگار "کلمه"، سالاری در حالی عنوان یک مدیر فرهنگی را در دولت دهم یدک می کشد که متاسفانه حتی از تعداد آثار و انتشاراتی که مرجع چاپ آثار آیت الله دکتر شهید بهشتی می باشد بی اطلاع است. انتشارات بقعه در سال ۷۶ و به منظور تدوین و تنظیم آثار شهید مظلوم بهشتی تاسیس شد که علاوه بر انتشار کتاب های شهید بهشتی اقدام به چاپ آثاری که دیگران درباره این شهید بزرگوار نگاشته اند نیز می کند بنابراین چشم پوشی و حذف غرفه نشر بقعه قطعا انگیزه های دیگری را در پشت سرش پنهان دارد.

ادعای سالاری در مورد عدم ثبت نام نیز در حالی صورت می گیرد که غرفه ای که قرار بود در اختیار نشر بقعه قرار بگیرد در اختیار موسسه ای دیگر قرار گرفته که حروف الفبای آن مطابق نقشه نمایشگاه نیست.

سالاری در گفت و گو با ایسنا گفته بود: این دوستانی که درباره‌ی آثار شهید بهشتی نظر می‌دهند، برایم عجیب است. چند نفر در کل کشور ایران خبر دارند چند عنوان بوده است.

این مدیر فرهنگی دولت دهم گویا متوجه بی ادبانه بودن حرف خود بوده است درادامه گفته: البته این‌ها بزرگان انقلاب هستند و احترام‌شان بر همه واجب است. اندیشه‌ها‌ی‌شان مبانی انقلاب ماست؛ اما این جنجالی که امسال می‌شود، برایم جالب است. ما در سال‌های پیش اساسا چنین بحثی نداشتیم. این‌جور نبود که کسی بگوید من دنبال آثار شهید بهشتی در نمایشگاه می‌گردم.»

البته با وجود اذعان به این نکته که شهید بهشتی ازبزرگان انقلاب هستند اما بی ادبی این مدیر دولتی ادامه پیدا می کند و این سوال در ذهن شکل می گیرد که آیا ایشان در نمایشگاه کتاب ایستاده اند تا مردم سراغ آثار شهید بهشتی را از این مسئول بگیرند؟یا چگونه است که ایشان به جای بازدید کننده ها تصمیم می گیرد و سخن می گوید؟

ضمنا آقای سالاری و سایر دولتی ها برای آشنایی با آثار و اندیشه های یکی از بنیانگزاران انقلاب و نیز آشنا شدن با تفکراتی که مبنای انقلاب بوده و حرکت در این جهت می توانند به آدرس وبسایت بنیاد شهید بهشتی مراجعه کنند+. البته توقع زیادی از یک مدیر فرهنگی در دولت دهم نیست.


 


کلمه:ماموران اداره اطلاعات تبریز، مادر پیمان عارف، فعال دانشجویی و روزنامه نگار دستگیر شده در جریان انتخابات ریاست جمهوری را، بدلیل مصاحبه با رسانه ها، به آن اداره احضار کردند.

به گزارش رهانا، در حالیکه پیمان عارف، فعال دانشجویی و روزنامه نگار دستگیرشده در جریان انتخابات، حدود ۳ هفته است که به صورت مشروط آزاد شده، روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماموران اداره اطلاعات تبریز طی تماس با منزل پدری عارف، از مهناز مدبری، مادر وی می خواهند که بدون اطلاع دادن به فرزندش صبح روز چهارشنبه خود را به اداره اطلاعات معرفی کند.

فرد تماس گیرنده با لحنی غیر مودبانه، دلیل این احضار را مصاحبه‌های وی با رسانه‌های خارجی و بویژه صدای امریکا در دوران زندانی بودن فرزندش اعلام کرده و تاکید می‌کند که جهت حل و فصل موضوع بهتر است بدون اطلاع فرزندش و رسانه ها به اداره اطلاعات مراجعه کرده و به سوال‌های ماموران پاسخ دهد.

روز بعد نیز فرد مذکور با منزل پدری عارف تماس گرفته و در گفتگوی تهدید آمیز با پیمان عارف مجددا خواهان حضور مادر وی در اداره اطلاعات می‌شود. وی در این تماس تهدید به برخورد «غیر دوستانه» می‌کند که در پاسخ این فعال حقوق بشر خواهان احضار رسمی و کتبی مادرش از طرق قانونی شده و از عدم حضور مادرش در اداره اطلاعات در ساعت تعیین شده خبر می‌دهد.

هنوز از پیامدهای این مسئله خبری منتشر نشده است.


 


کلمه: معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی ازهمکاری ونزوئلا با ایران در زمینه تدوین کتاب‌های درسی خبر داد و افزود: کاربست فناوری‌های نوین از جمله فناوری اطلاعات و فیلم‌های آموزشی در عرصه‌ی تعلیم و تربیت، ارائه‌ی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، چاپ و نشر کتاب‌های درسی و کمک درسی از جمله زمینه های این همکاری دوطرفه است.

ادواردلئون واسکز، معاون وزیر آموزش ونزوئلا در صدر هیأتی متشکل از مدیرکل برنامه‌ریزی درسی و مدیرکل آموزش متوسطه این کشور از قسمت‌های مختلف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بازدید کردند.

این هیأت اعزامی در سومین روز از اقامت خود در ایران با حجة الاسلام والمسلمین دکتر محمدیان ، معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش و جمعی از مدیران ارشد این سازمان دیدار کردند و به تبادل تجربیات آموزشی و فرهنگی پرداختند.

براساس این گزارش، در این دیدار،دکتر محمدیان ضمن معرفی اجمالی توانمندی‌های نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران آمادگی این سازمان را برای همکاری با وزارت آموزش ونزوئلا در زمینه هایی نظیر؛ کاربست فناوری‌های نوین از جمله فناوری اطلاعات و فیلم‌های آموزشی در عرصه‌ی تعلیم و تربیت، ارائه‌ی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، چاپ و نشر کتاب‌های درسی و کمک درسی در مقیاس وسیع با کیفیت بالا و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی و کاربردی در زمینه‌ی تربیت نیروهای متخصص اعلام کرد.

ادوارد لئون واسکز معاون وزیر آموزش ونزوئلا ، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش و پرورش را تحسین برانگیز عنوان کرد‌و افزود: پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه در اسرع وقت به عرصه‌ی اجرا درآید.


 


کلمه: بعد از اینکه پروژه منوریل در تهران به دلیل نداشتن پشتوانه کارشناسی و توجیه ترافیکی بعد از هزینه کردن میلیاردها تومان به نتیجه نرسید ، اجرای این پروژه در شهر قم نیز در ابهام های فراوانی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، محمدرضا باقرپناهی شامگاه چهارشنبه در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم گفت: از زمانی که منوریل به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزین سیستم حمل و نقل مترو برای شهر مقدس قم مطرح شد، از مدیر عامل سازمان قطار شهری به کرات خواسته که توجیهات فنی، اقتصادی این گزینه را به شورای اسلامی شهر قم ارائه کند، اما هنوز این اقدام صورت نپذیرفته و به شکلهای مختلف از ارائه آن خودداری شده است و این در حالیست که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی افزود: در مطالعات انجام شده نیز حرفی از برتری سیستم منوریل به میان نیامده و سیستم مترو به عنوان گزینه برتر مورد پیشنهاد بوده است و به نظر می‌رسد اجرای پروژه منوریل برای شهر مقدس قم هیچگونه توجیه فنی و اقتصادی نداشته باشد.

باقرپناهی ادامه داد: از طرفی آنگونه که مشاهده شده این خط در مسیر رودخانه اجرا خواهد شد و در مسیر خود از حریم درجه یک میراثی حرم مطهر حضرت معصومه (س) عبور می‌کند و جای تعجب است که چرا دستگاه‌های مربوطه هیچ اظهار نظری در این مورد نداشته‌اند البته شاید از بی اطلاع نگهداشتن این دستگاه‌ها باشد، همانگونه که شورای شهر قم نیز از مطالعات منوریل و اثبات برتری این گزینه هیچ اطلاعی در دست ندارند.

باقرپناهی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه گفت: در تحقیقاتی که صورت پذیرفته، سیستم منوریل در جایی اجرا می‌شود که قابلیت استفاده از دیگر سیستم‌های حمل و نقل ریلی و سایر سیستم‌ها وجود نداشته باشد، در حالیکه این موضوع در سیستم حمل و نقل شهری قم هنوز به اثبات نرسیده است و گذشته از این، اگر برتری این سیستم هم به اثبات برسد محل اجرای آن کاملا زیر سؤال استزیرا سازمان قطار شهری قم باید قبل از مطالعات فاز یک و دو این سیستم، از مطالعات و ارزیابی‌های کالبدی ـ شهری و اینکه رودخانه بهترین محل اجرای منوریل است اطمینان حاصل می‌کرد، در حالیکه این مطالعات اصلا صورت نپذیرفته است.

باقرپناهی در ادامه افزود: محیط و فضاهای ساخته شده شهری هویت اجتماعی ـ فرهنگی و تاریخی شهر را رقم می‌زنند و اگر تعادل بین ساخت اجتماعی ـ فرهنگی و ساخت فیزیکی آن به صورت مشهود و نمادین بهم ریختگی داشته باشد، این نوعی بی‌مبالاتی در طراحی فضاهای شهری است.


 


--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر