۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: Iran Green Voice 05/03/2010

Latest News from Iran Green Voice for 05/03/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا امکان دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



شماری از معلمان و فرهنگیان که قصد داشتند به مناسب روز معلم در مزار "دکتر ابوالحسن خانعلی" گرد آیند از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، صبح امروز برخی از معلمان و فرهنگیان که قصد بزرگداشت روز معلم را داشتند از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در ابن بابویه و بر سر مزار " دکتر ابوالحسن خانعلی "، بازداشت شدند.
تا کنون از بازداشت محمد تقی فلاحی، ایرج جوادی، فرقانی، محمدی، رئیس زاده، خانم باد پر، زینال زاده، سوری، شیورانی، ایمان زاده، منتجبی اطمینان حاصل شده و از اسامی سایر بازداشت شدگان و تعداد آنها اطلاعی در دست نیست.
لازم به یادآوریست کانون صنفی معلمان به دلیل صدور فراخوان برای بزرگداشت روز معلم از سوی وزارت اطلاعات تحت فشار قرار گرفته و در هفته گذشته دست کم 8 تن از معلمان در شهرهای مختلف بازداشت شدند.


 


مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد ، صبح امروز با حضور در محل استراحت مصطفی تاجزاده از وی عیادت کردند.

به گزارش تحول سبز ، مهندس موسوی و دکتر رهنورد در این دیدار ضمن دعا برای شفای عاجل این آزاده سرافراز در جریان آخرین وضعیت درمانی وی نیز قرار گرفتند .

گفتنی است سید مصطفی تاجزاده که از اولین روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در زندان بسر می برد ، در واپسین روزهای سال گذشته بدون هیچ وثیقه ای از زندان به مرخصی آمد ، اما پس از مدتی بعلت بیماری های ناشی از دوران اسارت ، تحت مداوا و عمل جراحی قرار گرفت .


 


ساعاتی بعد از این اظهارنظر رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه که « در حال حاضر آرامش در کشور حاکم است، ولی حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه مساله‌ دیگری است که باید در مورد آن تصمیم گرفت و صحبت کرد»، جمعی از نمایندگان مجلس خواستار حضور دوباره رئیس مجلس خبرگان رهبری در جایگاه خطیب جمعه تهران شدند.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، در جریان دیدار امروز هیات رئیسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دکتر مصطفی کوکبیان رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس و عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس به همراه تعدادی دیگر از اعضای هیات رئیسه این فراکسیون گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این فراکسیون در بخش‌های آموزش عالی، پژوهش و منزلت دانشگاه و دانشگاهان ارائه و به نمایندگی از جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار حضور مجدد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جایگاه خطیب نماز جمعه و استفاده از بیانات و دیدگاه‌های این یار امام و انقلاب برای آحاد جامعه شدند.

آخرین بار که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه‌ای که به «نماز جمعه سبز»، مشهور شد حاضر و به ایراد خطبه پرداخت ۲۶ تیرماه سال گذشته بود، او در این نمازجمعه که با حضور گسترده حامیان جنبش سبز همراه شده بود به ارائه چند پیشنهاد برای حل مشکل پیش آمده پرداخت که به سبب ارائه این پیشنهادات بارها از سوی افراطیون مورد حمله و انتقاد شدید قرار گرفت، هرچند که هاشمی رفسنجانی از این پیشنهادات خود کوتاه نیامد و اخیرا هم اعلام کرد که همچنان راه بازگشت آرامش به کشور را عمل به همان پیشنهادات می‌داند.

رییس مجلس خبرگان در آخرین نمازجمعه‌ای که به عنوان خطیب جمعه حضور یافت با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری تصریح کرد: این انتخابات اگر مشکلاتی در آن پیش نمی‌آمد ما در ۳۰ سالگی انقلاب بهترین گام را در جهت تحقق جمهوری اسلامی برمی‌داشتیم. من نمی‌گویم که این اتفاق نیفتاده است، اما ما از اواخر دوران تبلیغات دچار تردید شدیم. افرادی تردید کردند، تبلیغات نادرست و عمل نادرست صداوسیما باعث شد، بذل تردید در دل مردم به وجود بیاید که مثل خوره به جان ما افتاده است. ما تردید را بدترین مصیبت می‌دانیم.

در خلال صحبت‌های هاشمی رفسنجانی نمازگزاران شعارهایی سر می‌دادند که وی نیز با بیان این‌که " تایید شما با این شعارها کافی است، بگذارید من بهتر از شما بگویم" ادامه داد: البته دو گروه هستند؛ عده‌ای تردیدی ندارند، قاطع ایستاده‌اند و کار خودشان را می‌کنند، اما عده‌ای هستند که کم نیستند و بخش زیادی از مردم فهیم و عالم کشورمان هستند که می‌گویند ما تردید داریم. ما باید برای رفع تردید آن‌ها کار کنیم. شرایط و دوران تلخی است. هیچکس از همه‌ جریانات دلش نمی‌خواست که این‌طور شود. همه ضرر کردیم. چرا باید این‌طور شود؟ ما امروز بیش از همیشه نیاز به وحدت داریم. کشور ما باید در برابر خطرهایی که ما را تهدید می‌کنند و امروز باج‌خواهی‌شان بیشتر شده متحد شود. آن‌ها دارند جلو می‌آیند که این زحمت طولانی ما را در به دست آوردن تکنولوژی برتر و به خصوص هسته‌یی از دست ما بگیرند. البته خداوند به آن‌ها مهلت نمی‌دهد اما آن‌ها به هوس افتاده‌اند.

امام جمعه‌ موقت تهران خطاب به نمازگزاران، گفت: برادران و خواهران من و همه جریان‌ها! شما من را می‌شناسید و می‌دانید که هیچوقت از این تریبون نخواستم جناحی استفاده کنم و همیشه فراجناحی حرف می‌زنم، اکنون هم همین‌طور می‌گویم و من نظر به هیچ طرفی ندارم، اما نظرم این است که همه‌ ما باید فکر کنیم و راهی پیدا کنیم که متحد کشورمان را به پیش ببریم و از آثار بد و خطرناک کینه‌هایی که بروز پیدا می‌کند، نجات پیدا کنیم و هم دشمنان‌مان را مایوس کنیم که چشم طمع به ما نبندند.

وی در بیان پیشنهادات خود اظهار داشت: من این پیشنهادات را با جمعی از خبرگان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت که به فکرشان اعتماد دارم، مطرح کردم و به این‌جا رسیدم. من این‌ها را به عنوان راه‌حل عرض می‌کنم. شاید دیگران هم بپذیرند و عمل کنند. مساله‌ مهم ما این است؛ اعتمادی که مردم را با آن وسعت وارد میدان کرد، امروز قدری مخدوش شده است. ما این اعتماد را برگردانیم و این باید هدف مقدس ما باشد؛ اما این اعتماد چگونه باید برگردد؟

وی افزود: همه‌ ما نظام، حکومت، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی و مردم یعنی به اصطلاح معترضان همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم. اگر از قانون تجاوز کنیم دیگر هیچ مرزی نداریم. باید با قانون مسائل‌مان را حل کنیم و همه به این قانع باشیم. اگر کسانی با بعضی از قوانین دلخوشی ندارند باید سعی کنند این قوانین اصلاح شود و هر وقت لازم است این اشکالات روزی حل شود؛ اما چارچوب‌مان را قانون قرار دهیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که " این اتفاقات در یک روز و یک شب انجام نمی‌شود و جریانی طولانی است" گفت: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم و فضایی به وجود آوریم که همه‌ اطراف بتوانند آن‌جا حرف‌شان را بزنند. هر طرف منطقی، بدون دعوا و بدون مشاجره حرف بزنند. البته کار عمده در این زمینه مربوط به صدا و سیماست که باید انجام دهد. زیرا مستمعین زیادتری دارد و سایر رسانه‌ها هم باید این کار را بکنند. بحث‌ها منطقی باشد، برادرانه و خواهرانه بنشینند و حرف‌شان را بزنند و دلایل‌شان را هم بگویند. بالاخره مردم در این بین خودشان می‌فهمند. طوری باشد که ما این اعتماد را برگردانیم.

وی با اشاره به فرصت پنج روزه‌ مقام معظم رهبری به شورای نگهبان برای رسیدگی به اعتراضات کاندیداهای معترض انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: متاسفانه از این فرصت که رهبری به شورای نگهبان دادند و گفتند بروید عقلا و موجهین را بیاورید تا بررسی کنند و اعتماد مردم را جلب کنیم، استفاده خوبی نشد و من نمی‌خواهم بگویم تقصیر چه کسی بود که نشد، اما نشد. به هر حال آن گذشت و ما از این مرحله گذشته‌ایم و مرحله‌ دیگری است. من فکر می‌کنم برای آینده، برای اتحاد و برای جلوگیری از خطر نظام و حفظ ارزش‌هایی که انقلاب خلق کرده و برای بنای باشکوهی که امام(ره) آن را با خون شهدا و مجاهدات مردم و رزمندگان و برای این‌که این نظام برای نسل‌های بعد بماند، می‌توانیم در این مقطع حرکاتی انجام دهیم.

وی با بیان این‌که " اگر این دو کار را بپذیریم که قانونی باشد و راه برای مناظره و مذاکره مباحثه و استدلال باز باشد، شاید در مدت کوتاهی به قناعت برسیم" خاطرنشان کرد: در این فاصله باید کارهای دیگری هم بکنیم؛ لازم نیست در این شرایط ما افرادی را به این نامی که الان است در زندان داشته باشیم. اجازه بدهیم این‌ها بیایند و به خانواده‌های‌شان برسند. نگذاریم به خاطر زندانی بودن یک عده دشمنان ما، ما را سرزنش و شماتت کنند. برای ما بخندند و برای ما نقشه بکشند. ما باید این‌قدر رشادت، حلم و صبر داشته باشیم که همدیگر را تحمل کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مساله‌ بعد این است که با آسیب‌دیدگان حوادثی که اتفاق افتاده همدردی و دلجویی شود، آن‌هایی که عزادارند هم به آن‌ها تسلیت بدهیم و هم دل آن‌ها را دوباره به نظام نزدیک کنیم، این کار شدنی است. کسانی که وفادار به انقلاب باشند و ببینند نظام به سراغ‌شان می‌رود، آن‌ها زود با دل و جان‌شان با ما همراهی می‌کنند. باید این کار را انجام دهیم و از آن‌ها دلجویی کنیم. باید سعه صدر داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این‌جا لازم نیست ما عجله داشته باشیم و لازم نیست ما خود را گرفتار کنیم. بگذارید رسانه‌های‌مان اگر با معیارهای قانونی اجازه گرفتند، محدودشان نکنیم البته در حد قانون. ملاک باید قانون باشد، نه رسانه‌ها انتظار داشته باشند بیش از اجازه‌ قانونی عمل کنند و نه نظام از آن‌ها توقع داشته باشد که حق قانونی‌شان را ندیده بگیرند. همه با هم بگذاریم فضایی آرام و آزاد انتقادی یا تاییدی هر دو به وجود بیاید.

هاشمی رفسنجانی، گفت: من فکر می‌کنم اگر مسوولان، نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی رعایت کنند همه‌ ما عضو یک خانواده هستیم. همه آسیب دیده در راه انقلاب هستیم. همه جزء کسانی هستیم که در جهاد طولانی دفاع مقدس سرمایه‌گذاری کردیم. همه در گلزارهای شهدا شهید داریم و همه در خانه‌های‌مان جانباز داریم. چرا باید دیگران از راه‌های دور برای ما نسخه بپیچند؟ ما خودمان هستیم. ما این‌قدر عاقل نیستیم؟ ما این مبانی را نداریم؟ ما تجربه‌ ۳۰ سال اداره‌ کشور را نداریم؟ ما علما را نداریم؟ مراجع ما که همیشه پشتیبان و حقیقتا بدون توقع در حوزه‌های علمیه در خدمت بودند، چرا باید بعضی از آن‌ها برنجند؟ باید آن‌ها را کنار خودمان حفظ کنیم. باید به آن‌ها متکی باشیم.

امام جمعه‌ موقت تهران تاکید کرد: اگر ان‌شاءالله بتوانیم این یکپارچگی را فراهم کنیم امیدوارم این خطبه‌ نمازجمعه شروع تحولی در آینده باشد و بتوانیم از این مشکلی که می‌شود متاسفانه اسم بحران روی آن گذاشت، به خوبی عبور کنیم و دوباره شاهد همدلی، همرزمی و همراهی و رقابت سالم، و هرکس را مردم خواستند، باشیم.

 


 


زهرا عرب مازار دختر ۷ ساله دکتر علی عرب مازار که پدرش بیش از چهار ماه در زندان در بازداشت بسر می برد، با دست خط کودکانه روز معلم را به پدر دربند خود تبریک گفت.دکتر عرب مازار از مشاوران میر حسین موسوی است که از ۷ دی ماه در بازداشت بسر می برد.


 


ظهر امروز حدود دو هزار نفر از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به طرح دانشگاه مبنی بر حذف یارانه غذای دانشجویی دست به اعتراض و تحصن زدند.
بنا به گزارش های رسیده به کلمه، بر اساس این طرح قرار است با حذف یارانه غذای دانشجویی مبلغی تحت عنوان یارانه نقدی به دانشجویان پرداخت شود که این موضوع مورد تردید ،ابهام و اعتراض دانشجویان است چرا که آنها معتقدند مبلغ پرداختی درصورتیکه پرداخت شود! قطعا هزینه غذای آنها را تامین نخواهد کرد.
دانشگاه تربیت مدرس نخستین دانشگاهی است که این طرح در آن اجرا می شود که در روز ابتدایی اجرای این طرح مسئولان دانشگاه با اعتراض گسترده دانشجویان روبرو شدند.
تحصن دانشجویان از ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه در سلف دانشجویی آغاز شد و دانشجویان با سر دادن شعارهای«تا حذف یارانه اعتصاب اعتصاب» ، «دانشجوی با غیرت حمایت حمایت» اعتراض خود را به تصمیم روسای دانشگاه اعلام کردند.
این اعتراض با افزایش تعداد دانشجویان رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.شعارهای « تا حذف یارانه همش همین بساطه»،«دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد» و سرود یار دبستانی به شکلی با شکوه از سوی دانشجویان سر داده شد.
در ادامه همه دانشجویان با گرفتن غذا و چیدن آن از مقابل سلف تا کنار درب اتاق فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه صحنه هایی از اعتراض را به نمایش گذاشتند.اعتراض های دانشجویان اما به مسئله حذف یارانه غذا محدود نماند و به اختناق در دانشگاه و رفتار های نامناسب حراست مخصوصا با دانشجویان دختر کشیده شد. تحصن دانشجویان حوالی ساعت ۱و ۳۰ دقیقه با شعار :فردا فردا ۱۱و نیم همین جا! خاتمه یافت.


 


این روزها در هفته معلم قرار داریم و علی القاعده دستگاههای علمی – آموزشی و نیز نظام آموزش عالی و دانشگاههای کشور ، در تکاپوی انتخاب ومعرفی اساتید ومعلمین نمونه خود قرار دارند . با خود می اندیشم اگر اصل تعیین روز معلم و تقدیر از اساتید وبرجستگان عرصه تعلیم وتربیت کشور امری مبارک ومیمون است آیا به راستی مجموعه عملکرد ها واقدامات نهادها وموسسات رسمی جامعه ما چقدر با این امر مبارک ، سازگار و همنوا است .

این روزها با اخبار جسته وگریخته اما مستمر ومتواتری از برخورد با اساتید و بازداشت ، اخراج ، بازنشست کردن های حذفی ، صدور احکام تعلیق ، عدم تبدیل وضعیت استخدامی ، عدم تمدید قرارداد و… اساتید در نظام دانشگاهی کشور مواجه هستیم . برخورد هایی که ظاهرا ریشه در انتقادها و مخالفت این اساتید با پاره ای ازمواضع وعملکرد های بعضی از مسئولین دارد.

بدون آنکه بخواهم در خصوص همه موارد ومصادیق این برخورد ها اظهار نظری تعمیم یافته داشته باشم ، ترجیح می دهم در خصوص چند نفر از اساتید که آشنایی وشناخت طولانی مدت وبی واسطه ای از آنها دارم سخن بگویم وتاسف عمیق خود را از نحوه مواجهه با آنها ابراز دارم . آقایان دکتر علیرضا بهشتی استادگروه علوم سیاسی ودکتر قربان بهزادیان نژاد ، استاد میکروبیولوژی دانشگاه تربیت مدرس ، دکتر داوود سلیمانی استاد الهیات ومعارف اسلامی دانشگاه تهران و دکتر علی عرب مازار استاد اقتصاد دانشکاه علامه طباطبایی از جمله اساتیدی هستند که مشمول این گونه برخورد ها و تضییقات بوده اند . در عین حال با شناختی که از آنها دارم بی تردید آنها را نمونه های اعلای اساتید برجسته و الگو در نظام جمهوری اسلامی ایران به حساب می آورم. این ادعای خود را بر اساس ملاک های زیر مطرح می نمایم .

۱- این عزیزان نوعا در رشته علمی وتخصص خود چهره ای برجسته ومعتبر و خالق آثار علمی ارزشمند شناخته می شوند و در حلقه همکاران دانشگاهی خود از چهره های موفق و ممتاز به حساب می آیند و بعضا حتی درجات ورتبه های علمی نظام دانشگاهی را با سرعتی بیشتر از حد معمول طی نموده اند .

۲- این اساتید تماما از نظر اخلاق علمی وارتباطی اساتیدی منضبط ، متخلق و متواضع می باشند که روابط کاملا مطلوبی با همکاران و دانشجویان خود داشته اند و علاوه بر اشتهار علمی و تخصصی ، از اعتبار و محبوبیت اجتماعی مطلوبی نیز برخوردار هستند .

۳- این بزرگان علاوه بر دو معیار علمی – اخلاقی عام فوق که تقریبا در همه نظامهای ارزشی وفرهنگی و مجامع علمی معتبر شناخته می شوند ، بر اساس ارزشهای ویژه جامعه اسلامی – انقلابی خودمان نیز مطلوبیت های چشمگیری دارند. همه آنان که با این عزیزان از نزدیک آشنایی دارند گواهی خواهند داد اینان مسلمانانی کاملا ملتزم و مقید به احکام شریعت به حساب می آیند و به جرات می توان گفت شرط عدالت در خصوص آنها به نحو اطمینان بخشی محرز است . همچنین این عزیزان به تناسب شرایط سنی ، سوابق بسیار ارزشمندی در مسئولیت شناسی ، تعهد اجتماعی و خدمات انقلابی و ایثار گرایانه دارند که نوعا گرفتاری های فعلی آنها نیز ریشه در همین ویژگی آنها دارد. سوابق جبهه و جنگ ، فعالیت در نهادهای انقلابی و حضور در صحنه های سیاسی و جبهه گیری های اعتقادی – سیاسی و پرهیز از فرصت طلبی ها و منفعت جویی های مرسوم ، در پیشینه زندگی و عملکرد آنها کاملا نمایان است .

این پیشینه ها وخصوصیات رادر حالی مرور کردیم که علیرغم داشتن مواضع انتقادی نسبت به پاره ای از رخدادها و عملکردها بویژه در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث پس از آن ، این عزیزان در اتخاذ همین مواضع انتقادی نیز آنچنان معقول و معتدل عمل کرده اند که تا لحظه نگارش این سطور هنوز هیچ مرجع حقوقی و قضایی نیز هیچ گونه حکمی در اثبات تخلف یا مجرمیت این عزیزان صادر نکرده است ( صرف نظر از این که متاسفانه در شرایط فعلی لااقل در محکمه افکار عمومی بخش مهمی ازحامعه ، صدور چنین احکامی نیز لزوما اثبات گر مجرمیت آنها نیست )

به این ترتیب این بزرگان که بر اساس ملاکهای فوق می توانستیم انتظار داشته باشیم در ایام پیش رو هر یک به فراخور موقعیت خاص خود دریافت کنندگان مدالهای افتخار وتکریم در روز بزرگداشت معلم باشند ، اینک در حال تحمل گرفتاری ها و مجازات های غیر قابل باوری هستند که تا کنون چیزی جز طرح اتها م های اثبات نشده پشتوانه معتبردیگری نداشته است .تحمل حدود ۱۰ ماه زندان مستمر که بخش مهمی از آن نیز در سلول های انفرادی بوده است از سوی دکتر سلیمانی ، تداوم بازداشت ۴ماهه آقایا ن دکتر علی عرب مازار ودکتر بهزادیان نژاد و نیز بازداشت های مکرر دکتر علیرضا بهشتی و صدور احکام تعلیق خدمت برای دو نفر اخیر در دانشگاه تربیت مدرس ، نمادی از این گرفتاری ها و مضایق است

بی گمان همه می دانند که کسی چون دکتر علیرضابهشتی اگر از موضع دردمندی ومسئولیت شناسی ، منتقد وضع موجود نبود واگر کمترین تمایل ورغبتی به کسب مقا م و موقعیت به هر قیمت داشت ، امروز در جایگاهی به مراتب بالاتر از موقعیت اتهام زنندگان و محاکمه کنندکان وی قرار می داشت . به نظر حقیر ، چنین شکاف وفاصله ای بین وضعیت قابل انتظار و وضعیت محقق امثال بهشتی ها ، زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست وعلاوه بر نارسایی های فعلی، تاریخ قضاوتی نازیبا از نظام بدست خواهدداد و این امر مسئولیت همه دوستداران نظام را در مسیر اصلاح وضعیت موجود دو چندان می کند .


 


یک مرجع تقلید با بیان اینکه «استاد شهید آیت الله مطهری(ره) را فقیهی متاله و انسانی خدوم و خودساخته می‌دانسته و می‌دانم که جای خالی او پر نشده و نخواهد شد»، گفت:«آیت الله شهید مطهری و مرحوم آیت الله العظمی منتظری(ره)، دو چهره‌ای بودند که بیش از دیگران در حوزه برای مرجعیت حضرت امام(ره) تلاش کردند و انصافاً بیش از دیگران در این موضوع سهیم بودند.»

به گزارش«پارلمان‌نیوز»، آیت‌الله بیات زنجانی صبح امروز، پس از اتمام درس خارج فقه، با گرامیداشت سالروز شهادت استاد شهید آیت الله مطهری (ره) و روز معلم، با تجلیل از مقام شامخ این شهید بزرگوار، با بیان خاطره‌ای از دوران طلبگی خود گفت:« بنده یک دوره اسفار را محضر استاد مرحوم آیت الله علامه طباطبائی(ره) گذراندم و مجدداً جلد سوم اسفار را محضر استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری(ره) تلمذ نموده و این مسئله آغاز آشنائی من با ایشان بود.»

وی با اشاره به اینکه یقیناً دو چهره روحانی در حوزه‌های علمیه، بیش از دیگران در مطرح‌تر شدن حضرت امام خمینی(ره) موثر بودند، اظهار داشت:« آیت الله شهید مطهری و مرحوم آیت الله العظمی منتظری(ره)، دو چهره‌ای بودند که بیش از دیگران در حوزه برای مرجعیت حضرت امام(ره) تلاش کردند و انصافاً بیش از دیگران در این موضوع سهیم بودند.»

بیات زنجانی ادامه داد:« مرحوم آیت الله العظمی منتظری(ره) مطلبی از استاد شهید و مربوط به دوران طلبگی شان نقل می کردند که ایشان، هر شب در مدرسه فیضیه برای نماز شب از خواب بیدار می شدند و فردای یکی از شب ها که از قضا ایشان در خواب مانده بودند، تا شب گریه می کردند و این عبارت را زمزمه که "من چه گناهی را مرتکب شده ام که خداوند توفیق نماز شب را از من سلب نموده است".»

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امروز خلا حضور چهره‌های بزرگی قابل لمس است، تصریح کرد:« انقلاب اسلامی شهدای ارزشمندی داشته است ولی در میان آنها آیت الله شهید مطهری(ره) و آیت الله شهید دکتر بهشتی(ره) دو چهره برجسته هستند که اگر امروز آنها حضور داشتند، خیلی از مشکلات پیش نمی‌آمد.»

وی خاطر نشان کرد:«من استاد شهید آیت الله مطهری(ره) را فقیهی متاله و انسانی خدوم و خودساخته می‌دانسته و می دانم که جای خالی او پر نشده و نخواهد شد.»


 


برخی رفتارهای سایتهای وابسته به کودتاگران گاهی آدم را به یاد آن داستان معروف ملانصرالدین می‎اندازد که مردم را به جایی روانه می‎کرد با این دروغ که در انتهای فلان کوچه غذایی مجانی می‎دهند، چندی که گذشت و وقتی ملا دید که مردم به آنجایی که آدرسش را داده بودند هجوم میبرند یک آن برای خودش نیز دروغش باور پذیر آمد و هراسان به همان سمت دوید تا از غذای مجانی بی نصیب نماند!

حال حکایت دوستان کودتاگر ما نیز این چنین است، ابتدا خودشان دروغی را پخش می کنند و بعد از آنکه مشخص شد شایعه شان دروغ است، آنچنان از موضع بالا و بدون نگاه کردن به سابقه خبرشان با آن برخورد می‎کنند که گویی اصلا نقشی در انتشار آن نداشته اند و این دیگران بوده که به خبر دروغ دامن می‎زده اند.

در این باب پخش خبر بیماری مهدی کروبی قابل تامل است، سایتهایی مانند الف، جهان نیوز، تابناک و شبکه ایران در ابتدا با پخش این شایعه اینگونه القا کردند که مهدی کروبی دارای بیماری‎ای لاعلاج است و احتیاج به داروهای خارجی دارد و غیره و ذالک ، پس از آن فرزند مهدی کروبی اعلام کرد پدرش در سلامت کامل است و اگر قرار باشد پدرش به بیماری‎ای مبتلا شود تنها در اثر پاشیدن گاز به صورت وی در 22 بهمن بوده و همسر مهدی کروبی نیز خبر از سلامت کامل وی داد و هشدار داد که حاکمیت با طرح این شایعه‎ها قصد دارد زمینه ساز اتفاقی برای وی باشد.
اما اینبار که رسانه‎های دروغگو کودتاچی پروژه خود را شکسته خورده دیده‎اند از فاز دیگری به ماجرا وارد شده‎اند و با ژستی طلبکارانه مدعی شده‎اند که اساسا این خانواده کروبی بوده اند که خبر از بیماری وی داده‎اند و نشان به این نشان که پسر کروبی گفته پدرم در اثر پاشیدن گاز مریض شده (!!) و برایش داروی " سرطان‎زای روسی" آورده‎اند.
این رسانه‎های وابسته به امپراتوری دروغ در ادامه برای این خبر ساختگی‎شان تیتر هم زده‎اند "کروبی ادعای همسر و پسرش را تکذیب کرد"(!).
فرهنگ دروغ و دروغ پردازی و دروغ پراکنی این روزها آنچنان در این امپراتوری دروغ گسترش و بسط یافته که انسان جز تاسف و گاهی لبخند زدن به این دروغ های شاخدار نمی‎داند به کجا پناه ببرد.
این نوع رفتارهای این رسانه های یادآور این بیت شعر است که: خود گویی و خود خندی ....
 


 


دوازدهم اردیبهشت، روز بزرگداشت مقام معلم است. تاریخ نام گذاری این روز، به رویدادى بازمى گردد که در نخستین بهار پس از به بار نشستن انقلاب اسلامى به وقوع پیوست؛ شهادت معلم بزرگ، استاد مرتضى مطهرى. دو سال پس از این حادثه، وزیر آموزش و پرورش وقت، روز شهادت استاد مطهرى را روز معلم و هفته دوازده تا نوزده اردیبهشت را به عنوان هفته معلم، به جامعه معرفى کرد.

اما آیا امروز بعد از گذشت سالها از نام گذاری این روز ، حقوق اجتماعی معلمان در جامعه رعایت می شود؟ آّیا منزلت اجتماعی برای شغل معلمی ،شغلی که در باورهای دینی ما از آن به عنوان شغل انبیا یاد شده است ، وجود دارد؟ آیا معلمی که وظیفه خطیر و بزرگ تربیت فرزندان این مرز بوم را دارد از امنیت شغلی و دور بودن از دغدغه های اقتصادی برخوردار است و آنقدر احساس امنیت و آرامش می کند که با علم روز دنیا پیش برود و فرزندانی شایسته و آگاه برای کشور تربیت کند؟ آیا صرفا نام گذاری یک روز به عنوان روز معلم ،تمامی مشکلات معلمان را حل می کند؟

با نگاهی گذرا به وضعیت امروز معلمان کشور می توان فهمید که شرایط برای معلمان مساعد نبوده و نیست.مشکلات معلمان پيچيده و چند بعدي است، از يک سو تأمين هزينه‌هاي معيشتي و رفاهي و از سوي ديگر کاهش منزلت اجتماعي، رضايت از حرفه معلمي را کاهش داده است.

یکی از بزرگ ترین مشکلات آموزش و پرورش ما نظام گزینشی است که سخت گیرانه و تنگ نظرانه به صورت سلیقه ای راه ورود بسیاری از افراد اندیشمند وعلمی را به نظام آموزشی موجود بسته است و روز بروز برتضعیف علمی آموزش و پرورش دامن می زند ، از سوی دیگر گسترش و سیطره فضای امنیتی امکان هرگونه آزاداندیشی را از معلمان گرفته است ، در سایه چنین وضعیتی است که هرگونه تلاش از سوی معلمان برای تشکل یابی و بازگویی مسائل و مشکلاتشان با تهدید از سوی حاکمیت پاسخ یافته است ، با وجود چنین فضایی نمیتوان از معلمان انتظار داشت تا با تمام انرژی خود و با صداقت از حقیقت دفاع و آنچه حقیقت های جامعه است را به دانش آموزان منتقل کنند.

این نگاه تنگ نظرانه نظام آموزش و پرورش ما را که روزی دولتمرد می ساخت ، به روزگاری انداخته است که قادر به تولید وزیر از درون خود نیز نیست و باید دولتمردی ردای معلمی به تن کند و درجایگاه وزیری بنشیند که باید بیش از یک میلیون نفر معلم و میلیونها دانش آموز را بدون داشتن تجربه معلمی مدیریت کند و از اینروست که نظام آموزشی ما به رغم همه حرفها و شعارهایی که شبانه و روز در این باره داده می شود رو به نازایی و ابتر بودن نهاده و بر مسائل و مشکلاتش افزوده شده است .

در حالی که مشکلات معیشتی معلمان، دغدغه های اقتصادی آنان و ناتوانی مسئولان آموزش و پرورش در ارائه تسهیلات رفاهی و معیشتی برای این قشر هر ساله فشار ها را بر این قشر زحمت کش جامعه افزون میکند ، هنوز مشخص نیست که برنامه های وزارت آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان چه خواهد بود.

مشکلات معیشتی معلمان یکی از مهمترین مسائل فعلی آنهاست ، می توان گفت معلم ها جزو گروهی هستند که اغلب یا دو شیفت درمدارس کار می کنند و یا اینکه دارای شغل دوم دیگری هستند.
در این حال فرهنگیان بازنشسته نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. حقوق پایین بازنشستگی و به تعویق افتادن همین حقوق اندک از مشکلات همیشگی فرهنگیان بازنشسته است. بایدپذیرفت، مدیریت منابع انسانی و سامان دهی نیروها در آموزش وپرورش بگونه ای است که حتی آنان که از دور هم دستی بر آتش ندارند اذعان می کنند در ورای استخدام ها و سیاستهای آموزش وپرورش یک فکر روشن و سیاست مبتنی بر نیاز سنجی و برنامه و کار کارشناسی وجود ندارد.

با وجود تنگ نظری های حکومتی و بی توجهی دولت به نظام آموزشی و تشدید هر روزه فشار ها بر این قشر تاثیرگذار جامعه نمیتوان امیدوار بود که با ادامه پیدا کردن روند موجود بهبودی در وضعیت این قشر زحمت کش به وجود بیاید،حل مشکلات معلمان نیز همانند تمامی اقشار جامعه به حل مشکلات موجود کشور وابستگی دارد، معلمان زمانی میتوانند به احقاق حقوق خود امیدوار باشند که تشکلات خود را داشته باشند و نمایندگان حقیقی شان بتوانند آنها را نمایندگی کنند، زمانی میتوان به پیشرفت نظام آموزش و پرورش کشور امیدوار بود که این وزارت خانه به دست خود فرهنگیان اداره شود.
 


 


خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگانی دقایقی پیش آزاد شد.

به گزارش«پارلمان‌نیوز»، احسان مهرابی ۱۸ بهمن سال گذشته بازداشت و علی‌رغم آنکه پنجم اسفند ماه وثیقه ۳۰ میلیون تومانی برای او تعیین و بلافاصله توسط خانواده‌ او تهیه شده بود تاکنون در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد.


 


علی ملیحی عضو شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران که قریب به سه ماه در بازداشت است، صبح امروز یکشنبه جهت محاکمه از زندان اوین به دادگاه انقلاب منتقل شد.

به گزارش ادوار نیوز درحالی که پیش از این از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تاریخ برگزاری دادگاه آقای ملیحی نامشخص و حدود دو ماه دیگر عنوان شده بود، شب گذشته برگزاری جلسه دادگاه در تاریخ ۱۲ اردیبهشت در زندان به وی ابلاغ شد. درحالی که مطابق قانون آیین دادرسی کیفری وقت دادرسی حداقل سه روز پیش از برگزاری جلسه دادگاه بایستی به متهم ابلاغ شود.

بر این اساس صبح امروز یکشنبه وکلای علی ملیحی با حضور در دادگاه انقلاب اسلامی، تقاضای استمهال نموده و ضمن ثبت وکالتنامه انجام تشریفات قانونی خواستار تعویق چند روزه دادگاه شدند که با موافقت شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی، وقت جدید جلسه محاکمه علی ملیحی ده روز آینده یعنی ۲۲ اردیبهشت تعیین شد.

گفتنی است، مطابق کیفرخواست صادره از سوی دادسرای انقلاب تهران، علی ملیحی به "اجتماع و تبانی علیه امنیت نظام"، "نشر اکاذیب"، "تبلیغ علیه نظام" و "توهین به رییس جمهور" متهم شده است.


 


قائم مقام دبیركل حزب اعتماد ملی گفت: باید با كسانی كه می‌خواهند با استفاده از نفوذ خود مانع مبارزه با مفاسد اقتصادی ‌شوند، قانونی برخورد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا با اشاره به سالروز صدور فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری و تاكیدات ایشان مبنی بر ضرورت مبارزه با مفاسد اقتصادی، در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: به طوركلی دستورهای كارآمد و كارساز مقامات عالیه نظام بارها برای حل مشكلات صادر شده و صادر می‌شود. چه در زمان حضرت امام(ره) و چه در زمان مقام معظم رهبری، قطعا این پیام‌ها، پیام‌های سنجیده، مفید و ارزشمندی بوده است، البته اگر به مرحله اجرا و تحقق برسد.به مجرد این‌كه این پیام‌ها صادر می‌شود، از ناحیه خیلی از دستگاه‌ها و مقامات مورد استقبال قرار می‌گیرد و حمایت می‌شود، اما دیری نمی‌گذرد كه تمام مطالب آن پیام‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شود.

وی افزود: اگر به مرحله اجرا نگاه كنیم كه تا چه اندازه این پیام‌ها اجرا شده، می‌بینیم بسیار اندك است و این ضعف ماست كه همیشه درعمل كردن ضعیف هستیم یا نمی‌خواهیم عمل كنیم.

وی با بیان این‌كه " مبارزه با مفاسد شعار دهن پركنی است و جاذبه دارد" گفت: اما باید ببینیم اولا مفاسد كجاست و از كجا نشات می‌گیرد و اولویت در مفاسد كدام موارد هستند و مبارزه را چگونه باید شروع كنیم. گاهی شعار مبارزه با مفاسد داده می‌شود و همین شعار را وسیله تسویه حساب با رقبای سیاسی قرار می‌دهند، فرض كنید می‌خواهند با یك مسوول برخورد كنند، شعار مبارزه با مفاسد داده می‌شود و این شعار را به آن فرد تطبیق می‌دهند و آن فرد را از گردونه خارج می‌كنند. به مجرد این‌كه این قضیه تمام می‌شود پیگیری مفاسد هم تمام می‌شود، انگار كه هیچ صحبتی نبوده است!

وی ادامه داد: برای نمونه در دوران وزارت ارشاد آقای خاتمی كه در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی بود. بحث تهاجم فرهنگی مطرح شد كه البته یك واقعیت بود. روی این بحث تاكید شد و مخالفان و منتقدان آقای خاتمی یا رقبای سیاسی ایشان تهاجم فرهنگی را به آقای خاتمی و وزارت ارشادی كه وزیر آن آقای خاتمی بود تطبیق می‌دادند تا آقای خاتمی استعفا كرد و شخص دیگری روی كار آمد. شاید هیچگونه تغییر محسوسی در وزارت ارشاد مشاهده نشد و شاید در بعضی زمینه‌ها هم تنزل داشت، اما این شعارها كه تمام شد انگار كه تهاجم فرهنگی پایان پذیرفت. در واقع این نوع برخورد كردن‌های گزینشی و سیاسی با مفاهیم اجتماعی درست نیست و باعث می‌شود مفاهیم و ارزش‌ها را برای رسیدن به مقاصد سیاسی ابزار قرار دهیم.

قائم مقام دبیركل حزب اعتماد ملی، افزود: بنابراین باید از این پیام‌هاوشعارها درعمل استفاده كنیم. اولا ببینیم كسانی كه درمفاسد اقتصادی بودند در هر سمتی، چه مسوولیتی داشتند و چه مسوولیتی دارند. اگر بدون شائبه جناح‌بندی و خط‌بازی برخورد شود مردم اطمینان پیدا می‌كنند كه مسوولان راست می‌گویند و می‌خواهند واقعا عدالت را اجرا كنند، ولی اگر مفاسد اقتصادی یك جریان را ببینند و بزرگ‌نمایی كنند اما هر چه مفاسد اقتصادی مشابه آن در جریان خودشان باشد یا نادیده بگیرند یا اگر هم اعلام شد آن را پوشش بگذارند بی‌اعتمادی مردم بیشتر می‌شود و مطمئن می‌شوند اینها شعار است و واقعیت ندارد. بنابراین باید در عمل تلاش كنیم كه این پیام‌ها و شعارها را پیاده كنیم.

وی درباره چگونگی برخورد با كسانی كه می‌خواهند با استفاده از نفوذ خود مانع مبارزه با مفاسد اقتصادی شوند، گفت: ما قانون داریم و همه برخوردها باید قانونی و شرعی باشد. ما نسبت به حتی متخلفان هم نباید خارج از چارچوب برخورد كنیم. قانون مشخص كرده هر كس مانع اجرای عدالت و تحقق قانون می‌شود، چگونه باید با او برخورد كرد. این امر در قانون تعریف شده و همه باید خود را مقید به قانون بدانند، نه فراتر از قانون حركت كنند و نه قانون را زیر پا بگذارند و بخواهند قانون را دور بزنند.

منتجب‌نیا درباره‌ بند سه این فرمان كه در آن آمده است كسانی كه عامل اجرا هستند باید در سلامت كامل باشند، گفت: كسی می‌تواند با مفاسد مقابله كند كه خودش شبهه و سبقه مفسده‌جویی یا حركت‌های انحرافی در مسائل اقتصادی و غیراقتصادی نداشته باشد. متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود برخی كه خود دارای پرونده‌های متعددی هستند بیشتر از دیگران شعار مبارزه با مفاسد می‌دهند. افرادی را داشتیم كه پرونده‌های زیادی در دادسرای انتظامی قضات یا در جای دیگر داشتند، ولی برای پوشش گذاشتن روی پرونده خودشان و برای اینكه كسی به آنها اعتراض نكند، شعارهای تندتری می‌دادند و در حقیقت زیر پوشش این شعارها و این برخوردهای تند خود را مخفی كردند. آنها تصور می‌كردند كه مسوولان از آن شعارها خوش‌شان می‌آید و از لغزش‌های آنها و پرونده‌های سیاه آنها چشم‌پوشی می‌كنند، بنابراین كسانی كه می‌خواهند عدالت را اجرا كنند، خودشان باید در همه شئونات و مسائل سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و خانوادگی و فردی و اجتماعی مبرا باشند. این دستور حضرت علی (ع) و پیامبر (ص) است كه شما قبل از آنی كه دیگران را دعوت كنید خودتان را باید اصلاح كنید و قرآن كریم هم می‌فرماید «چرا چیزی می‌گویید كه خودتان عمل نمی‌كنید»، در واقع آن كسی كه عمل نمی‌كند و خودش آلوده است چگونه می‌تواند با آلودگی و فساد مقابله كند؟

وی با اشاره به بند چهار فرمان هشت ماده‌ای كه در آن گفته می‌شود نباید مدیران كشور را در معرض سوءظن قرار داد، اظهار كرد: متاسفانه وقتی كشور سیاست‌زده شود از همه چیز بهره‌گیری سیاسی و باندی می‌شود. این درست است كه مسوولان باید امنیت داشته باشند اما باید كاملا مراقب باشند و مسوولان بالاتر هم اگر دیدند مسوولی لغزشی دارد و قبل از آنی كه این امر گسترش پیدا كند و به جامعه كشیده شود با تذكر و یادآوری از آن پیشگیری ‌كنند، مشكلی كه در كشورمان داشته و داریم این است كه نظارت‌ها و ارزیابی‌ها و ارزش‌سنجی‌ها دقیق نیست و لذا یك مسوول در رده‌های مختلف سال‌های سال كار می‌كند و یك مرتبه پرونده قطوری از او بدست می‌آید كه ظرف این مدت چه كارهایی را انجام داده است. این هم باعث سوءظن مردم به مسوولان می‌شود و هم مسوولان دیگر احساس امنیت نمی‌كنند و می‌گویند برای ما پرونده‌سازی می‌كنند و یك روز این را به رخ ما می‌كشند درحالی كه نباید اینطور باشد بلكه باید از ابتدا مسوولان نظارت كنند و به موقع تذكر دهند و اجازه ندهند كه اشتباهات انباشته شده و كار به جایی برسد كه ناچار شوند جراحی كنند، در صورتی كه این امر از قبل باید درمان شود.

قائم مقام دبیر كل حزب اعتماد ملی، درباره‌ ارائه گزارش كار ازسوی وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی كه در بند شش این فرمان آمده است، اظهار كرد: متاسفانه سیاست‌زدگی بلای جان همه شده است. پیگیری این مساله به این شرط است كه مسوولان مستقل باشند و خودشان را وابسته به یك جناح نبینند بلكه وابسته به كل ملت ببینند و برای آنها این جناح یا آن جناح مطرح نباشد. اگر این استقلال به وجود بیاید قوه‌ی قضاییه، وزارت اطلاعات، بسیج، نیروی انتظامی، سپاه و نهادهای دیگر می‌توانند مردم را در جریان بگذارند، مردم هم از آنها استقبال می‌كنند و اعتمادشان بیشتر می‌شود. البته مسائل قانونی در جای خودش است. وزارت اطلاعات و همین‌طور نیروی انتظامی مجری و ضابط هستند و زمینه را فراهم می‌كنند و وقتی هم كه دادگاه فرد متهم را محكوم كرد و اجازه داد وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی می‌توانند به تفصیل اگر لازم شد مردم و افكار عمومی را روشن كنند.

وی همچنین درباره‌ بند هشت این فرمان كه می‌گوید «با این امر مهم و حیاتی نباید به گونه شعاری و تبلیغاتی و تظاهرگونه رفتار شود. به جای تبلیغات باید آثار و بركات عمل، مشهود شود. به دست‌اندركاران این مهم تاكید كنید كه به جای پرداختن به ریشه‌ها و ام‌الفسادها به سراغ ضعف و خطاهای كوچك نروند و نقاط اصلی را رها نكنند. هر گونه اطلاع‌رسانی به افكار عمومی كه البته در جای خود لازم است، باید به دور از اظهارات نسنجیده و تبلیغات‌گونه بوده و حفظ آرامش و اطمینان افكار عمومی را در نظر داشته باشد»، گفت: این امر بسیار اندك عملیاتی شده و برخورد مسوولان ما با پیام‌ها، تذكرات و رهنمودها برخوردهای شعاری و تظاهرگونه است و برخورد اجرایی و تحققی بسیار اندك است، اگر برخورد صحیح بود بسیاری از مشكلات ما حل شده بود و بنابراین باید این امر عملیاتی شود.

حجت‌الاسلام منتجب‌نیا افزود: در واقع مبارزه با مفاسد اقتصادی اگر در چارچوب باندبازی باشد خود آن بزرگ‌ترین مفسده است و بزرگ‌ترین زیان اقتصادی و اجتماعی آن است كه به نام مبارزه با مفاسد و با شعار عدالت عده‌ای را منكوب و عده‌ای را سربلند كنند كه این خود بزرگ‌ترین مفسده اقتصادی و اجتماعی است.


 


یک نماینده اصولگرای مجلس اظهار کرد: نظام مدیریتی ما در کل نظام سالمی است، اما زیرمجموعه‌ها بعضا سوء‌استفاده‌هایی هم دارند. ‌‌

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: وضعیت مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور ما هرگز خواسته‌ها و مطالبات مردم را پاسخگو نبوده و اعتماد مردم را نسبت به نظام اداری و اجرایی در این موضوع مشخص جلب نکرده است.

وی ادامه داد: دلیل این امر هم فقدان یک عزم جدی در مقابله با مفاسد اقتصادی و عدم گزارش نتایج اظهارات و اقدامات از سوی مسئولان بلند‌پایه اجرایی کشور بوده است.

به عنوان مثال رییس دولت تاکنون چندین بار صحبت از وجود مفاسد اقتصادی و لزوم افشای مفسدان اقتصادی، برخورد با دانه درشت‌ها و مسائلی از این دست را مطرح کرده و صحبت از لیستی کرده که اسامی این افراد در آن وجود دارد.

به‌گفته‌آرین‌منش، اخیرا نیز باز موضوعی مطرح شد که به برخی از مسئولان رده ‌بالا ارتباط پیدا می‌کرد و شبهه‌ای در ذهن مردم ایجاد شد، بدون این‌که در این مورد پاسخ روشنی ارائه شود.

وی ادامه داد: این‌گونه امور اگر شفاف‌سازی نشود، قطعا باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به دستگاه اجرایی و دستگاه‌های نظارتی خواهد شد.

آرین‌منش، شفاف‌کردن حساب و کتاب‌ها و برخورد‌ با متخلفان را مورد تاکید قرار داد و آنها را جزء چالش‌هایی دانست که دراین زمینه وجود دارد. ‌ ‌

 


 


الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه "فساد اقتصادی زمانی پیچیده خواهد شد که به صورت سازمان یافته و متصل به نهادهای حکومت شکل بگیرد"، خاطرنشان کرد "متأسفانه امروز شکل‌گیری این گونه فساد را، در کشور شاهد هستیم."

به گزارش جرس این نماینده منتقد دولت، طی چند ماه گذشته موارد متعددی از فساد اقتصادی- مالیِ مدیران ارشد دولت و مرتبطین آنها را افشا کرده و مصداق سخنان اسفندماه گذشتۀ رئیس دستگاه قضایی مبنی بر "حضور یک مقام بلندپایه دولت در باندهای فساد مالی" را، محمدرضا رحیمی و مرتبطین و حامیان وی اعلام کرده بود.

ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه؟!

این نماینده منتقد دولت در مجلس هشتم، روز شنبه یازدهم اردیبهشت ماه ۸۹، در نشستی با موضوع بررسی مفاسد اقتصادی و تحت عنوان «ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد و در آمفی‌تئاتر دانشکده علوم انسانی آن دانشگاه برگزار شد، مبارزه با مفاسد اقتصادی را یک مبارزه همه جانبه دانست و برگزاری چنین نشست‌هایی را برای مبارزه ناکافی اعلام کرد.

وی در آغاز سخنان خود تاکید کرد "فساد اقتصادی زمانی پیچیده خواهد شد که به صورت سازمان یافته و متصل به نهادهای حکومت شکل بگیرد و متأسفانه امروز شاهد شکل‌گیری این گونه فساد در کشور هستیم یعنی افرادی توانسته‌اند خارج از حکومت با مدیران داخل حکومت شبکه فساد تشکیل دهند. "

افراد وامدار رحیمی به من تهمت بی تقوایی زدند

نادران همچنین یادآور شد: زمانی که بحث رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد مطرح شد، یکی از نمایندگان به بنده گفت که طرح این مبحث بی‌تقوایی بود. البته بعضی از نمایندگان به بنده گفتند که چرا پاسخ این نماینده را نمی‌دهید؟ من اعلام کردم که این نماینده یکی از رابطین رحیمی با نمایندگان مجلس به شمار می‌آید، با این وضعیت بنده به وی چه بگویم؟

لازم به ذکر است بعد از افشاگری نادران پیرامونِ نقش و جایگاه معاون اول و سخنگوی دولت در چندین پروندۀ فساد اقتصادی (از جمله باند فساد در بیمه و فاسدانِ اقتصادیِ موسوم به خیابان فاطمی)، بدنۀ دولت و بخشی از حامیان دولت در مجلس، نادران را متهم به بی تقوایی کرده بودند و خواستار پیگرد وی شدند.

نماینده منتقد دولت، در بخش دیگری از سخنان خود به یکی از پرونده‌های مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و با رویکردی به نقش سعید مرتضوی (دادستان پیشین تهران و نماینده ویژه رئیس‌ دولت و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز) در یکی از این پرونده‌های بزرگ فساد که فردی در خارج از کشور بنز‌های دزدیده شده را از طریق شبکه‌هایش از دوبی وارد کشور می‌کرد گفت:

"این فرد شاکی خصوصی پیدا کرد و بازداشت شد و شاکی اعلام کرده بود که که وی چهار میلیارد از پول بنده را برداشت کرده است و دیوان محاسبات نیز وارد این دعوا شد.

اما دادستان وقت تهران (سعید مرتضوی) همان زمان به قاضی اعلام کرد که متهم را آزاد کند و قاضی در پاسخ به این درخواست دادستان اعلام کرد که این اقدام بدون وثیقه امکان‌پذیر نیست و دادستان در پاسخ خواستار صدور قرار کفالت شد و قاضی زیر بار این مسئله نرفت اما دادستان با دست‌خط خود قرار کفالت را نوشت و این فرد آزاد شد و بعد از آزادی نیز بلافاصله از کشور فرار کرد."

دلیل اعتصاب در بازار اصفهان

این نماینده اصولگرای منتقد دولت در بخش دیگری دیگر از سخنان خود در جمع دانشجویان، با بیان اینکه یکی از اتهامات به ایران توسط نهاد‌های بین‌المللی، نبود قانون مبارزه با پولشویی در کشور می باشد، خاطرنشان کرد: "نهادهای بین‌المللی اعلام کرده اند که ایران مهد ‌پولشویی به شمار می‌رود، که با قوانینی که مجلس تصویب کرده، این اتهام مبرا می شود؛ زیرا با تصویب این قانون افراد مکلف شدند که معاملات بالای ۱۵۰ میلیون تومان خود را با سیستم بانکی انجام دهند.

نادران خاطرنشان کرد: "زمانی که قرار بود این قانون عملیاتی شود بازار طلای اصفهان اعتصاب کرد؛ دلیل این اعتصاب چه بود؟ زیرا پیش از این در حدود یکصد تن طلا به صورت قاچاق وارد اصفهان می‌شد و پس از ورود به اصفهان در کشور توزیع می‌شد و این قانون افشا‌کننده این قاچاق بود و به همین دلیل اعتصاب صورت گرفت. البته دولت به هر دلیلی عقب‌نشینی کرد اما تصویب این قانون آنقدر مؤثر بود که آنها واکنش نشان دادند. "

یک فعال اصلاح طلب خواستار مبارزه جدی شد

همزمان رسول منتجب‌نیا قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی تاکید کرد: باید با کسانی که می‌خواهند با استفاده از نفوذ خود مانع مبارزه با مفاسد اقتصادی ‌شوند، قانونی برخورد شود.

به گزارش آفتاب نیوز، وی با بیان این‌که " مبارزه با مفاسد شعار دهن پرکنی است و جاذبه دارد" خاطرنشان کرد "اما باید ببینیم اولا مفاسد کجاست و از کجا نشات می‌گیرد و اولویت در مفاسد کدام موارد هستند و مبارزه را چگونه باید شروع کنیم. گاهی شعار مبارزه با مفاسد داده می‌شود و همین شعار را وسیله تسویه حساب با رقبای سیاسی قرار می‌دهند، فرض کنید می‌خواهند با یک مسئول برخورد کنند، شعار مبارزه با مفاسد داده می‌شود و این شعار را به آن فرد تطبیق می‌دهند و آن فرد را از گردونه خارج می‌کنند. به مجرد این‌که این قضیه تمام می‌شود پیگیری مفاسد هم تمام می‌شود، انگار که هیچ صحبتی نبوده است! "


 


عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس اعلام کرد:«روند فعلی واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی، خصوصی سازی واقعی نیست.»

نصرالله ترابی در گفتگو با خانه ملت، در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه واگذاری واحدها و شرکت های دولتی در راستای اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی که اخیرا مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران از نحوه اجرای این قانون ابراز گلایه کرده بودند، اظهار داشت:«اخیرا در برخی واگذاری ها ما شاهد هستیم افرادی با نفوذ در دولت سعی می کنند با استفاده از رانت به جای خصوص سازی واقعی، کارگران را اخراج کرده و زمین و تاسیسات آنرا بفروشند.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش نظارتی مجلس، تصریح کرد:«مجلس باید برای جلوگیری از این اقدام که منجر به دور زدن قانون می شود از اهرم نظارتی خود استفاده کند.»

نماینده اصلاح‌طلب مردم شهرکرد با اعلام اینکه خصوصی سازی واقعی الان در کشور انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد:«عمدتا خصوصی سازی های انجام شده، شبه دولتی است و آنطور که باید و شاید، انجام نمی‌ شود.»

وی با بیان اینکه در خصوصی‌سازی باید مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود تا رقابت صورت گیرد، تصریح کرد:«متاسفانه الان به جای واگذاری مدیریت دولتی امکانات واگذار می‌شود و مدیریت آن همچنان دولتی باقی می‌ماند.»

ترابی خاطر نشان کرد:« به همین دلیل چون مدیریت دولتی و امکانات غیردولتی است، امکان نظارت مجلس به شکل مطلوب به روند واگذاری‌ها وجود ندارد.»


 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: گسترش اقدامات فراقانونی لطمه جدی به وحدت اعتماد عمومی وارد می‌کند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای هیات رئیسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس با اشاره به اهمیت امر پژوهش در توسعه و پیشرفت کشور، جایگاه دانش و پژوهش را در سیاست‌های کلی تدوین شده توسط مجمع و نیز سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور بسیار با اهمیت دانست و گفت: ما برای رسیدن به توسعه و پیشرفت مطلوب چاره‌ای جز این نداریم که دانش و پژوهش را به صورت واقعی و نه تبلیغاتی جدی بگیریم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با گرامی‌داشت سالگرد شهادت دکتر مرتضی مطهری و روز معلم، به منزلت معلمان و دانشگاهیان در کشور اشاره کرد و گفت: انسان‌های باسواد و دانش چه معلم و چه دانشگاهی شان و منزلت بالایی نزد مردم دارند و این منزلت را نیز به واسطه طرفداری از حق و حقیقت کسب کرده‌اند.

هاشمی رفسنجانی جایگاه مجلس و به‌خصوص فراکسیون دانشگاهیان را در تدوین و پیگیری قوانین دانش‌محور، با اهمیت و اساسی خواند و گفت: برنامه پنجم توسعه کشور بستر بسیار مناسبی است که مجلس می‌تواند دانش و پژوهش‌های کاربردی را نهادینه کند و وظیفه این نهاد مقدس است که در این امر مهم با جدیت و بدون اغماض وارد شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تفکیک و جداسازی حدود وظایف نهادهای مرتبط با قانون‌گذاری در کشور نظیر، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت را امری اساسی برای پیشرفت قانون و پایبندی به قانون‌مداری در کشور دانست و گفت: مجلس درامر قانون‌گذاری در راس امور کشور قرار دارد و مداخله سایر نهادها می‌تواند به شان و منزلت مجلس لطمه جدی وارد کند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تمکین به قانون و برنامه‌های توسعه کشور را رمز پیشرفت و توسعه کشور خواند و گفت: گسترش اقدامات فراقانونی و یا خارج از قانون از سوی هر شخص، گروه و نهادی که باشد لطمه جدی به وحدت و یکپارچگی و اعتماد عمومی وارد می‌کند.

در ابتدای این دیدار دکتر مصطفی کواکبیان رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس به همراه تعدادی دیگر از اعضای هیات رئیسه این فراکسیون گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این فراکسیون در بخش‌های آموزش عالی، پژوهش و منزلت دانشگاه و دانشگاهان ارائه و به نمایندگی از جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار حضور مجدد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جایگاه خطیب نماز جمعه و استفاده از بیانات و دیدگاه‌های ایشان برای آحاد جامعه شدند.


 


شاگردان دکتر علی عرب مازار استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی همزمان با روز معلم یاد استاد اسیر خود را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار کلمه، تعدادی از دانشجویان عرب مازار امروز در اقدامی هماهنگ باچسباندن گل و نوشتن یادداشت بر روی درب اتاق استاد خود این روز را به او تبریک گفتند و خواستار آزادی اش شدند.آنها در اتاق استاد خود جمع شدند و یاد او را گرامی داشتند.

نکته جالب توجه در این یادداشت ها نام بردن دانشجویان از استاد خود با عنوان «استاد صبر و استقامت» بود.

دانشجویان دکتر عرب مازار بعد از پایان کلاس های دانشگاه برای عرض تبریک این روز به خانواده استاد خود به سوی خانه دکتر عرب مازار راهی شدند .

عرب مازار از مشاوران میرحسین موسوی در تاریخ ۷ دی ماه سال گذشته بازداشت شد و سه ماه در انفرادی بود. وی اخیرا به بند عمومی منتقل شده است.

عرب مازار در جوانی در دفتر نخست وزیر همراه و همگام میرحسین موسوی بود و در بیست سال سکوت مهندس موسوی مشاور و یار نزدیک او به حساب می آمد . وی عمر علمی خود را در ۲۰ سال اخیردراتاق های کوچک اعضای هیات علمی دانشگاه علامه اختصاص داده است و در طول دوران تدریس خود تلاش کرد اندیشه اقتصادی را با رویکردی علمی و همه جانبه در فضای دانشگاهی بسط دهد .


 


مهدی خزعلی فرزند آیت الله خزعلی با ارسال نامه ای سرگشاده به آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه مدعی شد که بازداشتگاه کهریزک با نام سروش 111 مجددا راه اندازی شده و به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی در این نامه که در وبسایت شخصی اش هم منتشر شد با یادآوری تعطیلی این بازداشتگاه به دستور رهبری خواستار پیگیری ماجرا و صحت و سقم موضوع شد .

خزعلی خطاب به رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد:‌ جناب آقای لاریجانی؛ هنوز پرونده متهمان جنایت کهریزک مفتوح و بلاتکلیف است، عجیب است حکم اعدام نوجوانی سنگ به دست چه زود صادر می شود و پرونده قاتلین کهریزک چه دیر بررسی می شود! هنوز خاطر مردم از جنایت کهریزک آزرده است، هنوز سئوال نمایندگان مردم بی پاسخ است، امید است رسیدگی به این موضوع موجب اصلاح و تسکین آلام مردم باشد.


 


فاطمه کمالی همسر باقی خواستار رسیدگی رئیس قوه قضائیه به وضعیت عمادالدین باقی شد. وی در گفت و گو با جرس، با اشاره به خبر روزنامه کیهان و برخی خبرگزاری های نزدیک به دولت گفت:"انتظار کیهان این است که دنیا و افکار عمومی ایران و جهان بر همه مسایلی که اتفاق می افتد چشم فرو بندند تا آنان بتوانند هرگونه که می خواهند با مخالفان خود رفتار کنند."

همسر باقی در پاسخ به سوال خبرنگار جرس در مورد نوشته کیهان که باقی کاملا سالم است و سند بیماری او ادعاهای محافل حقوق بشری است که غربی ها ساخته اند، اظهار داشت:" ما تا امروز فکر می کردیم که تنها پرونده بازجویی افراد در اختیار امثال آقای شریعتمداری قرار می گیرد اما اخیرا متوجه شدیم که وی ادعای ورود به پرونده های پزشکی بازداشت شدگان را هم دارد و حتی از ملاقات های کابینی افراد هم ادعای با خبری دارد. این در حالی است که در چهار ماه و اندی که گذشته به طور متوسط هر روز 10-15 عدد قرص به باقی داده شده و تاکنون جمعا حدود 1700 قرص توسط پزشکان زندان به ایشان داده شده. اگر به ادعای کیهان این قرص ها بی حساب و کتاب داده شده دلیل آن چیست؟ آیا بدون بیماری خاصی به باقی این تعداد قرص داده می شود؟"

کمالی افزود:"اگر این ادعا درست است چرا باقی را شب عید به بیمارستان قمر بنی هاشم وزارت اطلاعات منتقل کرده اند؟ و چرا در دوره قبلی زندان باقی پزشکان مورد اعتماد وزارت اطلاعات تجویز کردند او نباید در محیط استرس زا قرار بگیرد و حمله های تنفسی برای سلامت او ب شدت خطرناک است."

همسر باقی به دیسک کمر و گرفتگی عصب سیاتیک باقی اشاره کرد و گفت:"وی دو بار دارای گرفتگی شدید شده به طوری که به صورت خوابیده در سلول خود نماز می خوانده و مدتی در زندان این درد بر او مسلط بوده و بازجوی او هم در این حالت او را در سلول ملاقات کرده است. باید از آقای شریعتمداری پرسید چرا وقتی کمر باقی مشکلی ندارد او را برای MRI به بیمارستان منتقل می کرده اند.

وی افزود:" خطاب ما آقای شریعتمداری نیست بلکه از رئیس قوه قضائیه می خواهیم برای رفع نگرانی از وضعیت سلامت باقی پرونده پزشکی وی از جمله نظر پزشکان زندان و بیمارستان قمربنی هاشم که متعلق به خود وزارت است ، حملات تنفسی او و نیز قرص هایی که به وی داده می شود مورد بررسی قرار گیرد."

همسر باقی تاکید کرد:"او قبل از دوره پیشین زندان در سلامت کامل بوده و چند روز قبل از آن چکاب کامل او نشان از سلامتش داشت اما در یکی از سلول های 209 دچار این عارضه شد و اگر نمایندگان مجلس که به دنبال دریافت چگونگی بیمار شدن افراد در زند ان هستند، بخواهند توضیح می دهیم که او در چه وضعیتی قرار داشته است."

همسر باقی با ابراز انزجار از ادعای تکراری کیهان مبنی بر مهره تبلیغاتی باقی برای غرب علیه جمهوری اسلامی گفت:" این هم از موارد دیگری است که جای شکایت علیه کیهان را دارد.تمام تلاش باقی برای حمایت از حقوق انسان ها بوده و نیز برای ارائه روایتی سازگار از نسبت اسلام و حقوق بشر کوشیده است و این تحققیقات و فعالیت های او کاملا مستقل از هر گروه و دولتی بوده است و برعکس کیهان که چهره مشوه از اسلام نشان می دهد او اسلام رحمانی را معرفی می کند.
"
کمالی افزود:" در یافت جوایز بین المللی نه تنها عمل خلاف نیست بلکه یک نرم بین المللی است اما باقی چند سال است که ممنوع الخروج شده و باقی هر دفعه برای دریافت جایزه به نهادهای مسوول اطلاع داده و به ممنوع الخروجی خود اعتراض کرده است اما برای به او اجازه خروج داده نشده است و مدال و تندیس او نزد دوستانی به امانت مانده است و تنها مدال حقوق بشر فرانسه به دست او رسیده بود که آن هم در تفتیش خانه توسط مامورین وزارت اطلاعات برده شد."

همسر باقی گفت:" در این دوره از زندان هم نیمی از بازجویی های باقی به فعالیت های حقوق بشری او ، بحث های مربوط به حق حیات و انتشار کتاب باقی در این زمینه در کشورهای عربی اختصاص داشت . این گونه اقدامات او نیاز به تقدیر دارد نه بازجویی ."

کمالی با اشاره به ادعاهای قبلی کیهان در مورد آقای باقی و فعالیت های انجمن دفاع از حقوق زندانیان گفت:تا زمانی که باقی در دادگاه کیهان حاضر می شد آقای شریعتمداری از حضور استنکاف می کرد و در زمانی که او زندانی است با آزادی کامل ادعاهای دیگری مطرح می کند. اگر آقای شریعتمداری اندکی انصاف داشته باشد در حضور باقی در یک محکمه اتهامات خود را طرح می کند نه اینکه در روزنامه ای که از پول بیت المال اداره می شود به نشر اکاذیب بپردازد.

گفتنی است عمادالدین باقی پژوهشگر و روزنامه نگار سومین باری است که راهی زندان اوین می شود. پیش از این یک بار به مدت سه سال و باردیگر به مدت یک سال تحمل حبس کرده و نزدیک به 80 بار احضار و بازجویی داشته است.

باقی در روز هفتم دی ماه، فردای عاشورای خونین تهران برای بار سوم بازداشت شد. به گفته همسر وی، عمادالدین باقی بوسیله حکمی که به امضای دادستان وقت تهران رسیده بود ( به تاریخ روز فوت آیت الله منتظری ) و با عنوان پيشگيري از حوادث پس از فوت آيت الله منتظري ، بازداشت شده است.


--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر