۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: Kaleme 05/03/2010

Latest News from Kaleme for 05/03/2010

Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه: محمد اولیایی فرد وکیل پایه یک دادگستری و فعال حقوق بشر به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.

به گزارش هرانا، محمد اولیایی فرد که روز گذشته در دادگاه انقلاب تهران بازداشت و برای سپری نمودن یک سال حبس تعزیری خود به زندان اوین منتقل شده بود به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شده و از ملاقات حضوری با همسرش نیز منع شده است.

صبح دیروز همسر وی برای ملاقات حضوری و ارایه مدارک پزشکی اولیایی فرد به زندان اوین مراجعه و به وی اعلام شد، آقای اولیایی فرد به بند ۳۵۰ منتقل شده و اجازه ملاقات حضوری با ایشان را ندارید.

همسر این وکیل دادگستری، با مراجعه به بهداری زندان خواستار آن شد که داروهای همسر در بندش را در اختیارش قرار دهند.

گفتنی است آقای اولیایی فرد به شدت از بیماری میگرن رنج می برد.


 


کلمه: جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی ، هفته گذشته با حضور در منزل اسیر سبز ، عیسی سحرخیز به دلجویی ا ز خانواده این اسیر سبز پرداختند.

به گزارش تحول سبز، در این دیدار، اعضای شاخه جوانان جبهه مشارکت ضمن تجلیل از صبر و استقامت آقای سحرخیز و همچنین خانواده وی ، خواستار آزادی هرچه سریعتر وی شدند.

لازم به ذکر است عیسی سحرخیز در جریان حوادث انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) و بازداشت های گسترده روزنامه نگاران و فعالین سیاسی ، در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۸۸ بازداشت شد.


 


کلمه:ظهر امروز تعداد بسیارزیادی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به طرح دانشگاه مبنی بر حذف یارانه غذای دانشجویی دست به اعتراض و تحصن زدند.

بنا به گزارش های رسیده به کلمه، بر اساس این طرح قرار است با حذف یارانه غذای دانشجویی مبلغی تحت عنوان یارانه نقدی به دانشجویان پرداخت شود که این موضوع مورد تردید ،ابهام و اعتراض دانشجویان است چرا که آنها معتقدند مبلغ پرداختی درصورتیکه پرداخت شود! قطعا هزینه غذای آنها را تامین نخواهد کرد.

دانشگاه تربیت مدرس نخستین دانشگاهی است که این طرح در آن اجرا می شود که در روز ابتدایی اجرای این طرح مسئولان دانشگاه با اعتراض گسترده دانشجویان روبرو شدند.

تحصن دانشجویان از ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه در سلف دانشجویی اغاز شد و دانشجویان با سر دادن شعارهای«تا حذف یارانه اعتصاب اعتصاب» ، «دانشجوی با غیرت حمایت حمایت» اعتراض خود را به تصمیم روسای دانشگاه اعلام کردند.

این اعتراض با افزایش تعداد دانشجویان رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.شعارهای « تا حذف یارانه همش همین بساطه»،«دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد» و سرود یار دبستانی به شکلی با شکوه از سوی دانشجویان سر داده شد.

در ادامه همه دانشجویان با گرفتن غذا و چیدن آن از مقابل سلف تا کنار درب اتاق فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه صحنه هایی از اعتراض را به نمایش گذاشتند.اعتراض های دانشجویان اما به مسئله حذف یارانه غذا محدود نماند و به اختناق در دانشگاه و رفتار های نامناسب حراست مخصوصا با دانشجویان دختر کشیده شد. تحصن دانشجویان حوالی ساعت ۱و ۳۰ دقیقه با شعار :فردا فردا ۱۱و نیم همین جا! خاتمه یافت.


 


کلمه:زهرا عرب مازار دختر ۷ ساله دکتر علی عرب مازار که پدرش بیش از چهار ماه در زندان در بازداشت بسر می برد، با دست خط کودکانه روز معلم را به پدر دربند خود تبریک گفت.دکتر عرب مازار از مشاوران میر حسین موسوی است که از ۷ دی ماه در بازداشت بسر می برد.


 


کلمه- علی محمد حاضری: این روزها در هفته معلم قرار داریم و علی القاعده دستگاههای علمی – آموزشی و نیز نظام آموزش عالی و دانشگاههای کشور ، در تکاپوی انتخاب ومعرفی اساتید ومعلمین نمونه خود قرار دارند . با خود می اندیشم اگر اصل تعیین روز معلم و تقدیر از اساتید وبرجستگان عرصه تعلیم وتربیت کشور امری مبارک ومیمون است آیا به راستی مجموعه عملکرد ها واقدامات نهادها وموسسات رسمی جامعه ما چقدر با این امر مبارک ، سازگار و همنوا است .

این روزها با اخبار جسته وگریخته اما مستمر ومتواتری از برخورد با اساتید و بازداشت ، اخراج ، بازنشست کردن های حذفی ، صدور احکام تعلیق ، عدم تبدیل وضعیت استخدامی ، عدم تمدید قرارداد و… اساتید در نظام دانشگاهی کشور مواجه هستیم . برخورد هایی که ظاهرا ریشه در انتقادها و مخالفت این اساتید با پاره ای ازمواضع وعملکرد های بعضی از مسئولین دارد.

بدون آنکه بخواهم در خصوص همه موارد ومصادیق این برخورد ها اظهار نظری تعمیم یافته داشته باشم ، ترجیح می دهم در خصوص چند نفر از اساتید که آشنایی وشناخت طولانی مدت وبی واسطه ای از آنها دارم سخن بگویم وتاسف عمیق خود را از نحوه مواجهه با آنها ابراز دارم . آقایان دکتر علیرضا بهشتی استادگروه علوم سیاسی ودکتر قربان بهزادیان نژاد ، استاد میکروبیولوژی دانشگاه تربیت مدرس ، دکتر داوود سلیمانی استاد الهیات ومعارف اسلامی دانشگاه تهران و دکتر علی عرب مازار استاد اقتصاد دانشکاه علامه طباطبایی از جمله اساتیدی هستند که مشمول این گونه برخورد ها و تضییقات بوده اند . در عین حال با شناختی که از آنها دارم بی تردید آنها را نمونه های اعلای اساتید برجسته و الگو در نظام جمهوری اسلامی ایران به حساب می آورم. این ادعای خود را بر اساس ملاک های زیر مطرح می نمایم .

۱- این عزیزان نوعا در رشته علمی وتخصص خود چهره ای برجسته ومعتبر و خالق آثار علمی ارزشمند شناخته می شوند و در حلقه همکاران دانشگاهی خود از چهره های موفق و ممتاز به حساب می آیند و بعضا حتی درجات ورتبه های علمی نظام دانشگاهی را با سرعتی بیشتر از حد معمول طی نموده اند .

۲- این اساتید تماما از نظر اخلاق علمی وارتباطی اساتیدی منضبط ، متخلق و متواضع می باشند که روابط کاملا مطلوبی با همکاران و دانشجویان خود داشته اند و علاوه بر اشتهار علمی و تخصصی ، از اعتبار و محبوبیت اجتماعی مطلوبی نیز برخوردار هستند .

۳- این بزرگان علاوه بر دو معیار علمی – اخلاقی عام فوق که تقریبا در همه نظامهای ارزشی وفرهنگی و مجامع علمی معتبر شناخته می شوند ، بر اساس ارزشهای ویژه جامعه اسلامی – انقلابی خودمان نیز مطلوبیت های چشمگیری دارند. همه آنان که با این عزیزان از نزدیک آشنایی دارند گواهی خواهند داد اینان مسلمانانی کاملا ملتزم و مقید به احکام شریعت به حساب می آیند و به جرات می توان گفت شرط عدالت در خصوص آنها به نحو اطمینان بخشی محرز است . همچنین این عزیزان به تناسب شرایط سنی ، سوابق بسیار ارزشمندی در مسئولیت شناسی ، تعهد اجتماعی و خدمات انقلابی و ایثار گرایانه دارند که نوعا گرفتاری های فعلی آنها نیز ریشه در همین ویژگی آنها دارد. سوابق جبهه و جنگ ، فعالیت در نهادهای انقلابی و حضور در صحنه های سیاسی و جبهه گیری های اعتقادی – سیاسی و پرهیز از فرصت طلبی ها و منفعت جویی های مرسوم ، در پیشینه زندگی و عملکرد آنها کاملا نمایان است .

این پیشینه ها وخصوصیات رادر حالی مرور کردیم که علیرغم داشتن مواضع انتقادی نسبت به پاره ای از رخدادها و عملکردها بویژه در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث پس از آن ، این عزیزان در اتخاذ همین مواضع انتقادی نیز آنچنان معقول و معتدل عمل کرده اند که تا لحظه نگارش این سطور هنوز هیچ مرجع حقوقی و قضایی نیز هیچ گونه حکمی در اثبات تخلف یا مجرمیت این عزیزان صادر نکرده است ( صرف نظر از این که متاسفانه در شرایط فعلی لااقل در محکمه افکار عمومی بخش مهمی ازحامعه ، صدور چنین احکامی نیز لزوما اثبات گر مجرمیت آنها نیست )

به این ترتیب این بزرگان که بر اساس ملاکهای فوق می توانستیم انتظار داشته باشیم در ایام پیش رو هر یک به فراخور موقعیت خاص خود دریافت کنندگان مدالهای افتخار وتکریم در روز بزرگداشت معلم باشند ، اینک در حال تحمل گرفتاری ها و مجازات های غیر قابل باوری هستند که تا کنون چیزی جز طرح اتها م های اثبات نشده پشتوانه معتبردیگری نداشته است .تحمل حدود ۱۰ ماه زندان مستمر که بخش مهمی از آن نیز در سلول های انفرادی بوده است از سوی دکتر سلیمانی ، تداوم بازداشت ۴ماهه آقایا ن دکتر علی عرب مازار ودکتر بهزادیان نژاد و نیز بازداشت های مکرر دکتر علیرضا بهشتی و صدور احکام تعلیق خدمت برای دو نفر اخیر در دانشگاه تربیت مدرس ، نمادی از این گرفتاری ها و مضایق است

بی گمان همه می دانند که کسی چون دکتر علیرضابهشتی اگر از موضع دردمندی ومسئولیت شناسی ، منتقد وضع موجود نبود واگر کمترین تمایل ورغبتی به کسب مقا م و موقعیت به هر قیمت داشت ، امروز در جایگاهی به مراتب بالاتر از موقعیت اتهام زنندگان و محاکمه کنندکان وی قرار می داشت . به نظر حقیر ، چنین شکاف وفاصله ای بین وضعیت قابل انتظار و وضعیت محقق امثال بهشتی ها ، زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست وعلاوه بر نارسایی های فعلی، تاریخ قضاوتی نازیبا از نظام بدست خواهدداد و این امر مسئولیت همه دوستداران نظام را در مسیر اصلاح وضعیت موجود دو چندان می کند .


 


کلمه: یک مرجع تقلید با بیان اینکه «استاد شهید آیت الله مطهری(ره) را فقیهی متاله و انسانی خدوم و خودساخته می‌دانسته و می‌دانم که جای خالی او پر نشده و نخواهد شد»، گفت:«آیت الله شهید مطهری و مرحوم آیت الله العظمی منتظری(ره)، دو چهره‌ای بودند که بیش از دیگران در حوزه برای مرجعیت حضرت امام(ره) تلاش کردند و انصافاً بیش از دیگران در این موضوع سهیم بودند.»

به گزارش«پارلمان‌نیوز»، آیت‌الله بیات زنجانی صبح امروز، پس از اتمام درس خارج فقه، با گرامیداشت سالروز شهادت استاد شهید آیت الله مطهری (ره) و روز معلم، با تجلیل از مقام شامخ این شهید بزرگوار، با بیان خاطره‌ای از دوران طلبگی خود گفت:« بنده یک دوره اسفار را محضر استاد مرحوم آیت الله علامه طباطبائی(ره) گذراندم و مجدداً جلد سوم اسفار را محضر استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری(ره) تلمذ نموده و این مسئله آغاز آشنائی من با ایشان بود.»

وی با اشاره به اینکه یقیناً دو چهره روحانی در حوزه‌های علمیه، بیش از دیگران در مطرح‌تر شدن حضرت امام خمینی(ره) موثر بودند، اظهار داشت:« آیت الله شهید مطهری و مرحوم آیت الله العظمی منتظری(ره)، دو چهره‌ای بودند که بیش از دیگران در حوزه برای مرجعیت حضرت امام(ره) تلاش کردند و انصافاً بیش از دیگران در این موضوع سهیم بودند.»

بیات زنجانی ادامه داد:« مرحوم آیت الله العظمی منتظری(ره) مطلبی از استاد شهید و مربوط به دوران طلبگی شان نقل می کردند که ایشان، هر شب در مدرسه فیضیه برای نماز شب از خواب بیدار می شدند و فردای یکی از شب ها که از قضا ایشان در خواب مانده بودند، تا شب گریه می کردند و این عبارت را زمزمه که "من چه گناهی را مرتکب شده ام که خداوند توفیق نماز شب را از من سلب نموده است".»

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امروز خلا حضور چهره‌های بزرگی قابل لمس است، تصریح کرد:« انقلاب اسلامی شهدای ارزشمندی داشته است ولی در میان آنها آیت الله شهید مطهری(ره) و آیت الله شهید دکتر بهشتی(ره) دو چهره برجسته هستند که اگر امروز آنها حضور داشتند، خیلی از مشکلات پیش نمی‌آمد.»

وی خاطر نشان کرد:«من استاد شهید آیت الله مطهری(ره) را فقیهی متاله و انسانی خدوم و خودساخته می‌دانسته و می دانم که جای خالی او پر نشده و نخواهد شد.»


 


کلمه-گروه فرهنگی: یک سال پیش بود که میرحسین موسوی در جریان سفرهای انتخاباتی خود به استان فارس سفر کرد و در جریان این سفر به دیدار یک معلم رفت. معلم عشایرها.معلم تمام معلم های عشایر. معلمی که یک روز قبل از روز معلم از میان ما رفت.

به گزارش کلمه، در دیداری که سال گذشته اعضای ستاد مهندس موسوی هم با این معلم داشتند وی با بیان اینکه همیشه از موسوی ها خاطرات خوبی دارد گفت:با افتخار از کاندیداتوری مهندس میر حسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کنم.

بهمن بیگی در آن روزهای نه چندان دور  با تمجید از دوران نخست وزیری مهندس میر حسین موسوی گفته بود:مردم میر حسین را به علت مدیریت خوبش در دوران جنگ و مخالفتش با عده ای دوست دارند، من نیز با افتخار از ایشان طرفداری و حمایت می کنم.

وی با بیان اینکه یک رئیس جمهور باید از احتیاط افراطی پرهیز کند گفت:شجاعت مهندس موسوی در دوران نخست وزیری ایشان مثال زدنی بود.

محمد بهمن بیگی در ابتدای این دیدار از اعضای ستاد میرحسین موسوی سئوال کرد:برای من بسیار مهم است که بدانم دکتر انصاری لاری استاندار دوران اصلاحات در فارس از چه کسی حمایت می کند،که همسر ایشان بلافاصله پاسخ داد:آقای دکتر نیز از مهندس موسوی حمایت کرده است.بهمن بیگی نیز گفت:پس در انتخاب مهندس موسوی تردید نباید کرد.

وی به دیدار اخیرش با سید محمد خاتمی اشاره کرد وگفت:آقای خاتمی به نفع مهندس موسوی کناره گیری کردند و ما نیز به عنوان رهرو ایشان باید با تمام توان از میر حسین موسوی دفاع کنیم.

اما همین دیدار و حمایت باعث شد تا در انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ بسیاری از قشقایی ها به میرحسین موسوی رای دهند و به مانند معلم اشان حامی میرحسین  باشند.

بهمن بیگی آموزگار افسانه ای عشایر بود

محمد بهمن بیگی آموزگار افسانه ای و بنیانگذار تعلیمات عشایر ایران، بارها دره های صعب العبور و کوهستانهای پر برف و دشتهای فراخ را برای تعلیم فرزندان کوچ نشین وطن درنوردید و در کنار سیاه چادرهای عشایری خیمه درس و مشق بر افراشت تا نبوغ فرزندان عشایر را شکوفا کند.

بهمن بیگی فرزند ایل و معلم ماندگارعشایر در سن نود سالگی و در آستانه روز معلم درگذشت .او نویسنده ای چیره دست بود اما به قول خودش« برپایی مدارس عشایری برایش شکوهمند ترین اتفاق زندگی» محسوب می شد.

او در ایل قشقایی و به گفته خودش «در چادری در فاصله لار و فیروزآباد» به دنیا آمد. پدر او از جمله سران عشایر بود که در پی سیاست تخته قاپو کردن (یک جا نشین کردن) عشایر در اوایل قرن خورشیدی حاضر به تهران تبعید شد و محمد بهمن بیگی نیز به همراه او به تهران آمد.

او در تهران به مدرسه رفت و سپس در رشته حقوق در دانشگاه تهران مدرک لیسانس گرفت.

بهمن بیگی در سال ۱۳۳۱ با تاسیس اولین مدرسه عشایری در داخل ایل برنامه آموزش عشایری را پایه گذاری کرد.

وی از آن زمان به بعد شخصا این موضوع را پیگیری کرد و با سرکشی به مدارس مختلف عشایری در ایل های مختلف و تدریس در آنها، این برنامه را گسترده تر کرد.

در دولت سید محمد خاتمی، چند مراسم برای تجلیل از آقای بهمن بیگی برگزار شد.

ابراهیم گلستان فیلمساز و نویسنده ایرانی در خاطره‌ای که در بازدید از مدارس عشایری همراه با محمد بهمن‌بیگی داشته‌ نوشته است:« بچه‌های ایلیاتی با صدای بلند کتابهای درسی را می‌خوانده‌اند و وقتی ازشان درس می‌پرسیده‌اند هم با فریاد جواب سوال را می‌داده‌اند : اول فکر کردم این نشانه‌ بودن میان دشت و بیابان است. گفتم محمد ! بگو آنقدر بلند نخوانند ! چرا فریاد؟ جواب نداد. در چادرهای بعد این وضع تکرار شد. باز گفتم محمد ! چرا فریاد؟ اینها که چند قدم بیشتر از آموزگارشان دور نایستاده‌اند. باز جواب نداد. و این حالت و وضع تکرار می‌شد. در ده بیست چادر. دیگر چیزی نگفتم. در راه بازگشت به شیراز گفتم دکتر گلو داری؟ خندید. گفتم نگذار، گلویشان پاره می‌شود. گفت نمی‌شه. بهتره این جور. عادت می‌کنن. گفتم عادت بدی است داد زدن. گفت آی خوبه ! نمی‌فهمی؟ عادت می‌کنن دیگه سرشان را پایین نمی‌اندازن، دست به سینه جواب بدن، فردا که خان برگشت. گفتم خان کجا دیگه برگرده؟ گفت گاسم که برگرده. دنیا را کجا دیدی؟ گاسم که برگرده. تا برگرده بچه‌ها عادت می‌کنن به داد زدن …»


 


کلمه: ساعاتی بعد از این اظهارنظر رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه که « در حال حاضر آرامش در کشور حاکم است، ولی حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه مساله‌ دیگری است که باید در مورد آن تصمیم گرفت و صحبت کرد»، جمعی از نمایندگان مجلس خواستار حضور دوباره رئیس مجلس خبرگان رهبری در جایگاه خطیب جمعه تهران شدند.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، در جریان دیدار امروز هیات رئیسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دکتر مصطفی کوکبیان رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس و عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس به همراه تعدادی دیگر از اعضای هیات رئیسه این فراکسیون گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این فراکسیون در بخش‌های آموزش عالی، پژوهش و منزلت دانشگاه و دانشگاهان ارائه و به نمایندگی از جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار حضور مجدد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جایگاه خطیب نماز جمعه و استفاده از بیانات و دیدگاه‌های این یار امام و انقلاب برای آحاد جامعه شدند.

آخرین بار که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه‌ای که به «نماز جمعه سبز»، مشهور شد حاضر و به ایراد خطبه پرداخت ۲۶ تیرماه سال گذشته بود، او در این نمازجمعه که با حضور گسترده حامیان جنبش سبز همراه شده بود به ارائه چند پیشنهاد برای حل مشکل پیش آمده پرداخت که به سبب ارائه این پیشنهادات بارها از سوی افراطیون مورد حمله و انتقاد شدید قرار گرفت، هرچند که هاشمی رفسنجانی از این پیشنهادات خود کوتاه نیامد و اخیرا هم اعلام کرد که همچنان راه بازگشت آرامش به کشور را عمل به همان پیشنهادات می‌داند.

رییس مجلس خبرگان در آخرین نمازجمعه‌ای که به عنوان خطیب جمعه حضور یافت با اشاره به انتخابات اخیر ریاست جمهوری تصریح کرد: این انتخابات اگر مشکلاتی در آن پیش نمی‌آمد ما در ۳۰ سالگی انقلاب بهترین گام را در جهت تحقق جمهوری اسلامی برمی‌داشتیم. من نمی‌گویم که این اتفاق نیفتاده است، اما ما از اواخر دوران تبلیغات دچار تردید شدیم. افرادی تردید کردند، تبلیغات نادرست و عمل نادرست صداوسیما باعث شد، بذل تردید در دل مردم به وجود بیاید که مثل خوره به جان ما افتاده است. ما تردید را بدترین مصیبت می‌دانیم.

در خلال صحبت‌های هاشمی رفسنجانی نمازگزاران شعارهایی سر می‌دادند که وی نیز با بیان این‌که " تایید شما با این شعارها کافی است، بگذارید من بهتر از شما بگویم" ادامه داد: البته دو گروه هستند؛ عده‌ای تردیدی ندارند، قاطع ایستاده‌اند و کار خودشان را می‌کنند، اما عده‌ای هستند که کم نیستند و بخش زیادی از مردم فهیم و عالم کشورمان هستند که می‌گویند ما تردید داریم. ما باید برای رفع تردید آن‌ها کار کنیم. شرایط و دوران تلخی است. هیچکس از همه‌ جریانات دلش نمی‌خواست که این‌طور شود. همه ضرر کردیم. چرا باید این‌طور شود؟ ما امروز بیش از همیشه نیاز به وحدت داریم. کشور ما باید در برابر خطرهایی که ما را تهدید می‌کنند و امروز باج‌خواهی‌شان بیشتر شده متحد شود. آن‌ها دارند جلو می‌آیند که این زحمت طولانی ما را در به دست آوردن تکنولوژی برتر و به خصوص هسته‌یی از دست ما بگیرند. البته خداوند به آن‌ها مهلت نمی‌دهد اما آن‌ها به هوس افتاده‌اند.

امام جمعه‌ موقت تهران خطاب به نمازگزاران، گفت: برادران و خواهران من و همه جریان‌ها! شما من را می‌شناسید و می‌دانید که هیچوقت از این تریبون نخواستم جناحی استفاده کنم و همیشه فراجناحی حرف می‌زنم، اکنون هم همین‌طور می‌گویم و من نظر به هیچ طرفی ندارم، اما نظرم این است که همه‌ ما باید فکر کنیم و راهی پیدا کنیم که متحد کشورمان را به پیش ببریم و از آثار بد و خطرناک کینه‌هایی که بروز پیدا می‌کند، نجات پیدا کنیم و هم دشمنان‌مان را مایوس کنیم که چشم طمع به ما نبندند.

وی در بیان پیشنهادات خود اظهار داشت: من این پیشنهادات را با جمعی از خبرگان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت که به فکرشان اعتماد دارم، مطرح کردم و به این‌جا رسیدم. من این‌ها را به عنوان راه‌حل عرض می‌کنم. شاید دیگران هم بپذیرند و عمل کنند. مساله‌ مهم ما این است؛ اعتمادی که مردم را با آن وسعت وارد میدان کرد، امروز قدری مخدوش شده است. ما این اعتماد را برگردانیم و این باید هدف مقدس ما باشد؛ اما این اعتماد چگونه باید برگردد؟

وی افزود: همه‌ ما نظام، حکومت، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی و مردم یعنی به اصطلاح معترضان همه باید در چارچوب قانون حرکت کنیم. اگر از قانون تجاوز کنیم دیگر هیچ مرزی نداریم. باید با قانون مسائل‌مان را حل کنیم و همه به این قانع باشیم. اگر کسانی با بعضی از قوانین دلخوشی ندارند باید سعی کنند این قوانین اصلاح شود و هر وقت لازم است این اشکالات روزی حل شود؛ اما چارچوب‌مان را قانون قرار دهیم.

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که " این اتفاقات در یک روز و یک شب انجام نمی‌شود و جریانی طولانی است" گفت: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم و فضایی به وجود آوریم که همه‌ اطراف بتوانند آن‌جا حرف‌شان را بزنند. هر طرف منطقی، بدون دعوا و بدون مشاجره حرف بزنند. البته کار عمده در این زمینه مربوط به صدا و سیماست که باید انجام دهد. زیرا مستمعین زیادتری دارد و سایر رسانه‌ها هم باید این کار را بکنند. بحث‌ها منطقی باشد، برادرانه و خواهرانه بنشینند و حرف‌شان را بزنند و دلایل‌شان را هم بگویند. بالاخره مردم در این بین خودشان می‌فهمند. طوری باشد که ما این اعتماد را برگردانیم.

وی با اشاره به فرصت پنج روزه‌ مقام معظم رهبری به شورای نگهبان برای رسیدگی به اعتراضات کاندیداهای معترض انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: متاسفانه از این فرصت که رهبری به شورای نگهبان دادند و گفتند بروید عقلا و موجهین را بیاورید تا بررسی کنند و اعتماد مردم را جلب کنیم، استفاده خوبی نشد و من نمی‌خواهم بگویم تقصیر چه کسی بود که نشد، اما نشد. به هر حال آن گذشت و ما از این مرحله گذشته‌ایم و مرحله‌ دیگری است. من فکر می‌کنم برای آینده، برای اتحاد و برای جلوگیری از خطر نظام و حفظ ارزش‌هایی که انقلاب خلق کرده و برای بنای باشکوهی که امام(ره) آن را با خون شهدا و مجاهدات مردم و رزمندگان و برای این‌که این نظام برای نسل‌های بعد بماند، می‌توانیم در این مقطع حرکاتی انجام دهیم.

وی با بیان این‌که " اگر این دو کار را بپذیریم که قانونی باشد و راه برای مناظره و مذاکره مباحثه و استدلال باز باشد، شاید در مدت کوتاهی به قناعت برسیم" خاطرنشان کرد: در این فاصله باید کارهای دیگری هم بکنیم؛ لازم نیست در این شرایط ما افرادی را به این نامی که الان است در زندان داشته باشیم. اجازه بدهیم این‌ها بیایند و به خانواده‌های‌شان برسند. نگذاریم به خاطر زندانی بودن یک عده دشمنان ما، ما را سرزنش و شماتت کنند. برای ما بخندند و برای ما نقشه بکشند. ما باید این‌قدر رشادت، حلم و صبر داشته باشیم که همدیگر را تحمل کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مساله‌ بعد این است که با آسیب‌دیدگان حوادثی که اتفاق افتاده همدردی و دلجویی شود، آن‌هایی که عزادارند هم به آن‌ها تسلیت بدهیم و هم دل آن‌ها را دوباره به نظام نزدیک کنیم، این کار شدنی است. کسانی که وفادار به انقلاب باشند و ببینند نظام به سراغ‌شان می‌رود، آن‌ها زود با دل و جان‌شان با ما همراهی می‌کنند. باید این کار را انجام دهیم و از آن‌ها دلجویی کنیم. باید سعه صدر داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این‌جا لازم نیست ما عجله داشته باشیم و لازم نیست ما خود را گرفتار کنیم. بگذارید رسانه‌های‌مان اگر با معیارهای قانونی اجازه گرفتند، محدودشان نکنیم البته در حد قانون. ملاک باید قانون باشد، نه رسانه‌ها انتظار داشته باشند بیش از اجازه‌ قانونی عمل کنند و نه نظام از آن‌ها توقع داشته باشد که حق قانونی‌شان را ندیده بگیرند. همه با هم بگذاریم فضایی آرام و آزاد انتقادی یا تاییدی هر دو به وجود بیاید.

هاشمی رفسنجانی، گفت: من فکر می‌کنم اگر مسوولان، نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی رعایت کنند همه‌ ما عضو یک خانواده هستیم. همه آسیب دیده در راه انقلاب هستیم. همه جزء کسانی هستیم که در جهاد طولانی دفاع مقدس سرمایه‌گذاری کردیم. همه در گلزارهای شهدا شهید داریم و همه در خانه‌های‌مان جانباز داریم. چرا باید دیگران از راه‌های دور برای ما نسخه بپیچند؟ ما خودمان هستیم. ما این‌قدر عاقل نیستیم؟ ما این مبانی را نداریم؟ ما تجربه‌ ۳۰ سال اداره‌ کشور را نداریم؟ ما علما را نداریم؟ مراجع ما که همیشه پشتیبان و حقیقتا بدون توقع در حوزه‌های علمیه در خدمت بودند، چرا باید بعضی از آن‌ها برنجند؟ باید آن‌ها را کنار خودمان حفظ کنیم. باید به آن‌ها متکی باشیم.

امام جمعه‌ موقت تهران تاکید کرد: اگر ان‌شاءالله بتوانیم این یکپارچگی را فراهم کنیم امیدوارم این خطبه‌ نمازجمعه شروع تحولی در آینده باشد و بتوانیم از این مشکلی که می‌شود متاسفانه اسم بحران روی آن گذاشت، به خوبی عبور کنیم و دوباره شاهد همدلی، همرزمی و همراهی و رقابت سالم، و هرکس را مردم خواستند، باشیم.


 


کلمه : مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد ، صبح امروز با حضور در محل استراحت مصطفی تاجزاده از وی عیادت کردند.

به گزارش تحول سبز ، مهندس موسوی و دکتر رهنورد در این دیدار ضمن دعا برای شفای عاجل این آزاده سرافراز در جریان آخرین وضعیت درمانی وی نیز قرار گرفتند .

گفتنی است سید مصطفی تاجزاده که از اولین روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری  در زندان بسر می برد ، در واپسین روزهای سال گذشته بدون هیچ وثیقه ای از زندان به مرخصی آمد ، اما پس از مدتی بعلت بیماری های ناشی از دوران اسارت ، تحت مداوا و عمل جراحی قرار گرفت .


 


کلمه: شاگردان دکتر علی عرب مازار استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی همزمان با روز معلم یاد استاد اسیر خود را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار کلمه، تعدادی از دانشجویان عرب مازار امروز در اقدامی هماهنگ باچسباندن گل و نوشتن یادداشت بر روی درب اتاق استاد خود این روز را به او تبریک گفتند و خواستار آزادی اش شدند.آنها در اتاق استاد خود جمع شدند و یاد او را گرامی داشتند.

نکته جالب توجه در این یادداشت ها نام بردن دانشجویان از استاد خود با عنوان «استاد صبر و استقامت» بود.

دانشجویان دکتر عرب مازار بعد از پایان کلاس های دانشگاه برای عرض تبریک این روز به خانواده استاد خود به سوی خانه دکتر عرب مازار راهی شدند .

عرب مازار از مشاوران میرحسین موسوی در تاریخ ۷ دی ماه سال گذشته بازداشت شد و سه ماه در انفرادی بود. وی اخیرا به بند عمومی منتقل شده است.

عرب مازار در جوانی در دفتر نخست وزیر همراه و همگام میرحسین موسوی بود و در بیست سال سکوت مهندس موسوی مشاور و یار نزدیک او به حساب می آمد . وی عمر علمی خود را در ۲۰ سال اخیردراتاق های کوچک اعضای هیات علمی دانشگاه علامه اختصاص داده است و در طول دوران تدریس خود تلاش کرد اندیشه اقتصادی را با رویکردی علمی و همه جانبه در فضای دانشگاهی بسط دهد .

مطالب مرتبط:

سوالاتی که بازجوها بایداز عرب مازار بپرسند +

علم اقتصاد به چه کاری می آید؟ +

پدر زهرا گناهی ندارد جز عشق به اسلام، انقلاب و شکوه ایران +

دکتر عرب مازار به چه جرمی سه ماه در انفرادی است؟+

نامه یکی از شاگردان دکتر عرب مازار به استاد دربند خود +

مرثیه ای برای اقتصاد، علم اقتصاد +

دلیل بازنشسته کردن ۱۲ استادعلامه؛نامه‌حمایت از عرب‌مازار و دانشجویان بازداشتی +

هرگز با به بند کشیدن متخصصان بحران ها از بین نمی رود +

اقتصاددان دربند +


 


کلمه: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: گسترش اقدامات فراقانونی لطمه جدی به وحدت اعتماد عمومی وارد می‌کند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای هیات رئیسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس با اشاره به اهمیت امر پژوهش در توسعه و پیشرفت کشور، جایگاه دانش و پژوهش را در سیاست‌های کلی تدوین شده توسط مجمع و نیز سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور بسیار با اهمیت دانست و گفت: ما برای رسیدن به توسعه و پیشرفت مطلوب چاره‌ای جز این نداریم که دانش و پژوهش را به صورت واقعی و نه تبلیغاتی جدی بگیریم.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با گرامی‌داشت سالگرد شهادت دکتر مرتضی مطهری و روز معلم، به منزلت معلمان و دانشگاهیان در کشور اشاره کرد و گفت: انسان‌های باسواد و دانش چه معلم و چه دانشگاهی شان و منزلت بالایی نزد مردم دارند و این منزلت را نیز به واسطه طرفداری از حق و حقیقت کسب کرده‌اند.

هاشمی رفسنجانی جایگاه مجلس و به‌خصوص فراکسیون دانشگاهیان را در تدوین و پیگیری قوانین دانش‌محور، با اهمیت و اساسی خواند و گفت: برنامه پنجم توسعه کشور بستر بسیار مناسبی است که مجلس می‌تواند دانش و پژوهش‌های کاربردی را نهادینه کند و وظیفه این نهاد مقدس است که در این امر مهم با جدیت و بدون اغماض وارد شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تفکیک و جداسازی حدود وظایف نهادهای مرتبط با قانون‌گذاری در کشور نظیر، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت را امری اساسی برای پیشرفت قانون و پایبندی به قانون‌مداری در کشور دانست و گفت: مجلس درامر قانون‌گذاری در راس امور کشور قرار دارد و مداخله سایر نهادها می‌تواند به شان و منزلت مجلس لطمه جدی وارد کند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تمکین به قانون و برنامه‌های توسعه کشور را رمز پیشرفت و توسعه کشور خواند و گفت: گسترش اقدامات فراقانونی و یا خارج از قانون از سوی هر شخص، گروه و نهادی که باشد لطمه جدی به وحدت و یکپارچگی و اعتماد عمومی وارد می‌کند.

در ابتدای این دیدار دکتر مصطفی کواکبیان رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس به همراه تعدادی دیگر از اعضای هیات رئیسه این فراکسیون گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد این فراکسیون در بخش‌های آموزش عالی، پژوهش و منزلت دانشگاه و دانشگاهان ارائه و به نمایندگی از جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار حضور مجدد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جایگاه خطیب نماز جمعه و استفاده از بیانات و دیدگاه‌های ایشان برای آحاد جامعه شدند.


 


کلمه: اعضای فراکسیون خط امام(ره) مجلس با محکوم کردن حمله افراطیون به دفاتر نمایندگان اصلاح‌طلب در حوزه‌های انتخابیه خواستار واکنش رئیس مجلس در دفاع از جایگاه و شأن نمایندگان شدند.

داریوش قنبری درباره جلسه امروز شورای مرکزی فراکسیون خط امام(ره)مجلس به «پارلمان‌نیوز»، گفت:« در جلسه امروز ابتدا در خصوص مسایل مربوط به برنامه پنجم توسعه و اولویت‌هایی که در این برنامه باید لحاظ شود صحبت شد.»

وی ادامه داد:« با توجه به اینکه قرار شده کار گروهی تشکیل و درباره برنامه کار تخصصی انجام دهد، اعضا نظرات خود را درباره این روند و پیشنهادت خاص در خصوص بررسی برنامه را مطرح کردند.»

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس با اشاره به اخبار مربوط به تغییر قانون انتخابات کشور، اظهار داشت:«اعضا نظرات خود را در خصوص تغییر قانون انتخابات مطرح کردند.»

وی در ادامه با اشاره به حمله به دفتر نماینده کرمان، تصریح کرد:« حمله به دفاتر نمایندگان که در هفته‌های اخیر صورت گرفته در واقع نوعی بی‌توجهی به شأن و منزلت همه نمایندگان تلقی می‌شود.»

نماینده اصلاح‌طلب ایلام ادامه داد:« اعضای فراکسیون خط امام (ره)مجلس تصمیم گرفتند طی نامه‌ای از رییس مجلس بخواهند این اقدامات افراطی را محکوم کند.»

قنبری گفت:« پس از دیدار اعضای فراکسیون با برخی از شخصیت‌های شاخص اصلاح‌طلب هجمه‌هایی از طرف افراطیون و برخی گروه‌ها صورت گرفته که این به دلیل احساس امنیتی است که آنها دارند.»

وی تاکید کرد:« اگر افراطیون اینچنین در آرامش نبودند و آسوده خاطر نبود به دفاتر نمایندگان نمی‌توانستند حمله کنند.»


 


کلمه:خبرنگار پارلمانی روزنامه فرهیختگانی دقایقی پیش آزاد شد.

به گزارش«پارلمان‌نیوز»، احسان مهرابی ۱۸ بهمن سال گذشته بازداشت و علی‌رغم آنکه پنجم اسفند ماه وثیقه ۳۰ میلیون تومانی برای او تعیین و بلافاصله توسط خانواده‌ او تهیه شده بود تاکنون در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد.


 


کلمه:آیت‌الله واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار رییس سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی و جمع زیادی از معلمان برگزیده استان گفت: سیستم آموزشی و پرورشی کشور باید آن‌چنان قوی باشد که همه اقشار جامعه را به سوی پیشرفت سوق دهد، نه آن‌که نخبه‌پروری به صورت جرقه‌ای و استثنایی صورت گیرد.

وی دستاوردهای علمی اخیر کشور در زمینه انرژی هسته‌یی، سلول‌های بنیادی، توان دفاعی، ماهواره امید و… را افتخاراتی بزرگ برای کشور عنوان و کرد: نباید به این حرکت‌های فردی و یا گروه‌های چند نفره بسنده کرد، باید تمام جامعه در راه پیشرفت گام بردارند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این‌که لقب نخبه و متفکر را نباید برای هر شخصی خرج کرد به خصوصیات انسان‌های نخبه و متفکر اشاره کرد و گفت: به انسانی می‌توان لقب نخبه داد و او را شایسته تربیت نیروهای جوان و نوجوان دانست که اولا چه در مسائل علمی و چه در مسائل سیاسی و اجتماعی ریزبین و جامع‌نگر باشد و از همه یافته‌های علمی دیگران و جریان‌های فکری و سیاسی اطلاع کافی به ‌دست آورد و در برابر این اندیشه‌های متفاوت و بعضا متضاد و متناقض حساس باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خصوصیت دیگر نخبگان را استقلال‌نظر دانست و افزود: نخبگان و متفکران باید دارای استقلال نظر باشند و بتوانند در محافل علمی جهان از مبانی فکری خود دفاع کنند.

وی همچنین گفت: متفکران باید در برابر آن‌چه می‌اندیشند، منعطف و همواره آماده شنیدن استدلال‌های قوی و پذیرفتن ایرادات خود باشند.

واعظ طبسی در ادامه با بیان این‌که اگر این سه خصوصیت در یک متفکر باشد او می‌تواند به عنوان یک معلم، استاد و مربی نمونه در میان یک ملت و امت مطرح شود گفت:دور از هر مبالغه‌ای شهید مطهری این‌چنین بود. او فقیه و عالمی قوی در مبانی فقهی و نظری اسلام و آشنا با همه اندیشه‌ها و نظرات فکری روز، دارای شرح صدر و همت برخاسته از ایمان و استواری در فکر بود که نسبت به تفکر افراد یا گروه‌ها حساسیت نشان می‌داد.

وی خطاب به معلمان و سیاستگذاران نظام آموزشی، آموزش و پرورش را یکی از مهم‌ترین مراکز مدیریتی نظام و تربیت مدیران دانست و گفت: آموزش و پرورش یعنی مرکزیت تربیت اندیشمندان، متفکران، نخبگان، هنرمندان، نویسندگان، گویندگان، شعرا و عالمانی که می‌توانند در فرهنگ جوامع بشری دارای نقش باشند.

وی با بیان این‌که شخصیت و هویت اصیل نوجوان و جوان می‌تواند با تاثیرپذیری از معلم شکل بگیرد،خطاب به معلمان تاکید کرد: مسوولیت امروز من و شما فقط انتقال مسائل علمی و کلاسی نیست، بلکه در مسائل فکری، معرفتی و اعتقادی و نیز بحث‌های فقهی و کلامی نیز مسوولیت داریم و باید این مباحث را با بیانی شیوا و روان و در قالب الفاظی قابل فهم برای جوان و نوجوان بازگو کنیم.

واعظ طبسی تصریح کرد: امروز وضعیت اطلاع نوجوانان و جوانان ما از مباحث دینی و علمی گرچه با قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست، اما از یک نظام مبتنی بر دین اسلام که در تمامی زمینه‌های زندگی فردی و اجتماعی دارای نظر و برنامه است، انتظارات بسیار بالاست.

وی افزود: اگر امروز حجاب، عفاف و ادب و بسیاری مسائل فکری در برخی گوشه و کنار در حد انتظار نیست، همت معلمان را برای رفع این نواقص و اشکالات با اثرگذاری در فضای ذهنی دانش‌آموزان می‌طلبد.

واعظ طبسی در ادامه با اشاره به شرایط سیاسی کشور هشدار داد: اوضاع سیاسی نباید به‌گونه‌ای رقم بخورد که گاه با تخریب‌ها، دروغ‌ها، کوبیدن افراد، هزل کردن‌ها و استفاده نکردن از تجارب فکری نظام همراه شود.

وی با بیان این‌که نظر من به هیچ دولت خاصی نیست افزود: گاهی مجموعه‌ای می‌آید و نامی جاذبه‌دار برای تامین عواطف و احساسات مردم برمی‌گزیند، اما در واقع یک مجموعه سیاسی است که می‌خواهد در فضای ذهنی نوجوان و جوان تحول ایجاد کند؛ لذا معلمان باید مراقب باشند و اطلاعات روز خود را افزایش دهند.

واعظ طبسی توصیه کرد: اگر واقعا دنبال عدالت هستیم و اگر محور جامعه ما مبتنی بر عدالت است، نگاهی به خودمان و رفع اشکالات داشته باشیم.


 


کلمه: سومین و آخرین جلسه رسیدگی به پرونده روزنامه کیهان به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری صبح امروز در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران با حضور هیات منصفه مطبوعات و به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی برگزار شد.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، در جلسه امروز نیز دوربین‌های صدا و سیما حضور یافته بودند که قاضی مدیرخراسانی به محض مشاهده دوربین‌ها تاکید کرد که پخش جلسه گذشته دفاعیات شریعتمداری در برابر شکایت شیرین عبادی از شبکه چهارم سیما بدون هماهنگی با دادگاه بوده است.

همچنین قاضی با پخش این جلسه از دادگاه از سیما نیز مخالفت کرد و دوربین‌های صدا و سیما جمع شد.

نکته جالب توجه این بود که چگونه بدون هماهنگی با قاضی پرونده دوربین‌های بزرگ صدا و سیما توانسته بودند به راحتی در دادگاه مستقر شوند.

از دیگر حاشیه‌های امروز دادگاه، تلاش بی‌وقفه وکلای مدافع حسین شریعتمداری برای رساندن مدارک و مستندات به وی که امروز بی‌حوصله و عصبی به نظر می‌رسید بود.

شریعتمداری بخش اعظم وقت خود را به انتقاد شدید از وکلای مدافع شکات خود اختصاص داد که این امر موجب اعتراض وکلای مدافع شد.

وکلای مدافع اسفندیار رحیم مشایی، شیرین عبادی و عمادالدین باقی اجازه ارائه آخرین دفاعیات به صورت شفاهی به دادگاه را نیافتند و بر اساس نظر قاضی قرار شد که آخرین دفاعیات در قالب لایحه‌ای به دادگاه و هیات منصفه مطبوعات تقدیم شود.

هیات منصفه مطبوعات نیز اعلام نظر نهایی خود با منوط به مطالعه این لایحه کرد.

ایسنا نیز گزارش این دادگاه را منتشر کرد.

به گزارش این خبرگزاری، در ابتدای این جلسه حسین شریعتمداری به بیان دفاعیات خود در مورد شکایت سید مرتضی هاشمی پرداخت و یادآور شد: شکایت مرتضی هاشمی را فاقد وجاهت قانونی می‌دانم.

شریعتمداری در مورد شکایت اکبر اعلمی نیز اظهار کرد:‌ وی کیهان را متهم به دروغ پراکنی کرده این در حالی است که در صحت خبر کیهان کمترین خدشه‌ای وجود ندارد و مستند آقای اعلمی برای شکایت از کیهان فقط ادعای خودش است.

وی افزود:‌ این ادعا در حالی است که خبر کیهان به نقل از چند نماینده مجلس که شاهد ماجرا بودند، ارائه شد. خبر، مربوط به درگیری آقای اعلمی با یکی از نمایندگان مجلس است. این خبر واقعیت دارد و اگر سوال شود چرا درج شده می‌توان به آیین‌نامه مجلس اشاره کرد البته روزنامه کیهان جوابیه آقای اعلمی را نیز منتشر کرد. جوابیه که چه عرض کنم بهتر است بگویم فحش‌نامه و جوابیه مذکور دو برابر خبر کیهان بود.

مدیر مسئول روزنامه کیهان درباره شکایت محمدرضا رحیمی که در زمان طرح شکایت معاون حقوقی و معاون پارلمانی رئیس جمهور بود، گفت: شکایت وی در اعتراض به خبری به عنوان« جلسه ساعت ۱۲» است. شاکی در حالی مطالب را تکذیب می‌کند که توضیح نمی‌دهد گزینه مورد نظر وی چه بوده است.این در حالی است که در بخشی از خبر بر سلامت نفس و فقدان شائبه‌ی سوء استفاده رحیمی و مرحوم کردان اشاره شده است.

شریعتمداری مطلب مورد شکایت را قرائت کرد و گفت:‌ در جلسه مذکور وزیر وقت کشور حضور داشته و مدیر عامل یک شرکت اماراتی نیز حضور داشته‌اند و جلسه پیرامون قرارداد کرسنت بود. سوال این بود که آیا حضور آقای رحیمی معاون پارلمانی و حقوقی رئیس جمهور در این جلسه مبهم نبوده است؟ آیا اشاره به وجود ابهام آن هم در یک قرارداد نفتی می‌تواند مورد شکایت واقع شود؟ و آیا به روزنامه کیهان ربطی نداشته است؟

مدیر مسئول روزنامه کیهان یادآور شد: در همان نوشته تاکید کردیم آقای رحیمی در زمان ریاست دیوان محاسبات از کسانی بودند که به سوء استفاده در این قرارداد اشاره کرده و پیگیر ماجرای سوء استفاده در قرارداد کرسنت بوده و برای ما عجیب است که چرا این شکایت صورت گرفته است.

وی با بیان این که جوابیه مطلب منتشر شده نیز در روزنامه به چاپ رسید، ادامه داد: شکایت را غیرعادی دانسته و فاقد دلایل محکمه پسند می‌دانیم.

در ادامه جلسه دادگاه قاضی سیامک مدیر خراسانی سوالی را از جانب صالح نیکبخت مطرح کرد مبنی بر این که در کجای مصاحبه مورد اشاره درباره حمایت از تروریست‌های اهواز صحبتی شده بود که شریعتمداری گفت: ماجرای حمایت از تروریست‌ها فقط ماجرای اهواز نیست زمانی که آقایان از تروریست‌ها حمایت می‌کردند دو ماه از حملات ریگی گذشته بود. اسناد فراوانی را ارائه می‌کنم که این افراد از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. اگر منظور سوال این است که بنده به بقیه مسائل نپردازم که بنده معذورم. اگر منظورشان این است که ذهن دادگاه به یک نقطه معطوف شود باز هم متاسفم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد:‌ در جلسه قبل صالح نیکبخت به عنوان وکیل انجمن دفاع از حقوق زندانیان در دادگاه حاضر شد و نسبت به بنده فحاشی کرد چنانچه شکایت وی شامل نکات و مطالب جدید بود باید شکایت خود را به دادستانی ارائه می‌داد که پس از طی مراحل رسیدگی صورت گیرد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان خاطرنشان کرد:‌ آقای نیکبخت در شکواییه خود ضمن اهانت به ما برای خود در تعریف و تمجید سنگ تمام گذاشته بود. وکالت عوامل بد نام و بد سابقه با چند انگیزه متفاوت از سوی وکلا مدافع صورت می‌گیرد: نخست این که به اقتضای حرفه خویش ضمن بهره گیری از تخصص خود تلاش می‌کنند حقی از موکلشان تضییع نشود و گروه دوم که تعداد آن ها در ایران اسلامی اندک است، کسانی هستند که پول و شهرت در پذیرش وکالت افراد بد سابقه و دشمنان ایران اسلامی برای آنها نقش دارد.

وی با بیان این که انشاء الله آقای نیکبخت از این طیف نباشند، گفت:‌ آقای نیکبخت در جلسه قبل بیان کردند که در پرونده حوادث تروریستی اهواز به دفاع از حقوق متهمان پرداخته و ورودی به ماهیت پرونده نداشته ‌است برای میزان صداقت وی و همخوانی‌اش با متهمان تروریست عناوین زیادی وجود دارد از جمله این که آقای باقی بعد از اعدام تروریست‌ها در اهواز در مصاحبه با رادیو فردا اعلام می‌کند جریان دادرسی برای اعدام این افراد غیر عادلانه بوده است و یا این که بعد از بازداشت هاله اسفندیاری جاسوس موساد و عضو کددار میز ایران در سازمان سیاه آقای باقی در مصاحبه با رادیو فردا به دفاع از وی می‌پردازد.

در ادامه این جلسه یکی از وکلای عمادالدین باقی خطاب به ریاست دادگاه و اعضای هیات منصفه گفت: آقای شریعتمداری نزدیک سه ساعت در حال صحبت هستند. در حالی که اجازه‌ای به ما برای بیان توضیحات داده نمی‌شود که رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران با بیان این‌که نظم جلسه دادگاه را رعایت کنید، از حسین شریعتمداری خواست که به بیان دفاعیاتش بپردازد.

نسرین ستوده یکی از وکلای شیرین عبادی نیز اظهار کرد: ‌شما اجازه دفاع را از وکلای شاکیان سلب می‌کنید. متهم ادعا کرده که خانم شیرین عبادی در حالی که وکالت زنان و کودکان را به عهده می‌گیرد حتی حمایت کوچکی از قربانیان غزه نکرده است. ولی شما حتی به ما اجازه نمی‌دهید که بیانیه‌ای که موکل امضا کرده است به دادگاه ارائه دهیم.

دیگر وکلای شکات که در جلسه دادگاه حاضر بودند در مورد شیوه رسیدگی اعتراض خود را بیان کردند و یادآور شدند که به برخی از وکلای شکات اجازه ارائه مطالب داده نمی‌شود که رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران از آن‌ها خواست که مطالب خود را به صورت لایحه ارائه دهند.

در این میان قاضی سیامک مدیر خراسانی خطاب به حسین شریعتمداری گفت که مستشاران دادگاه معتقدند که چاپ دفاعیات در روزنامه‌تان خلاف مقررات است.

پس از ارائه دفاعیات حسین شریعتمداری، رئیس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران ختم جلسه رسیدگی را اعلام کرد.


 


کلمه:عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس اعلام کرد:«روند فعلی واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی، خصوصی سازی واقعی نیست.»

نصرالله ترابی در گفتگو با خانه ملت، در پاسخ به سوالی درخصوص نحوه واگذاری واحدها و شرکت های دولتی در راستای اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی که اخیرا مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران از نحوه اجرای این قانون ابراز گلایه کرده بودند، اظهار داشت:«اخیرا در برخی واگذاری ها ما شاهد هستیم افرادی با نفوذ در دولت سعی می کنند با استفاده از رانت به جای خصوص سازی واقعی، کارگران را اخراج کرده و زمین و تاسیسات آنرا بفروشند.»

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش نظارتی مجلس، تصریح کرد:«مجلس باید برای جلوگیری از این اقدام که منجر به دور زدن قانون می شود از اهرم نظارتی خود استفاده کند.»

نماینده اصلاح‌طلب مردم شهرکرد با اعلام اینکه خصوصی سازی واقعی الان در کشور انجام نمی‌شود، خاطرنشان کرد:«عمدتا خصوصی سازی های انجام شده، شبه دولتی است و آنطور که باید و شاید، انجام نمی‌ شود.»

وی با بیان اینکه در خصوصی‌سازی باید مدیریت به بخش خصوصی واگذار شود تا رقابت صورت گیرد، تصریح کرد:«متاسفانه الان به جای واگذاری مدیریت دولتی امکانات واگذار می‌شود و مدیریت آن همچنان دولتی باقی می‌ماند.»

ترابی خاطر نشان کرد:« به همین دلیل چون مدیریت دولتی و امکانات غیردولتی است، امکان نظارت مجلس به شکل مطلوب به روند واگذاری‌ها وجود ندارد.»


 


کلمه: یک نماینده اصولگرای مجلس اظهار کرد: نظام مدیریتی ما در کل نظام سالمی است، اما زیرمجموعه‌ها بعضا سوء‌استفاده‌هایی هم دارند. ‌‌

جواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: وضعیت مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور ما هرگز خواسته‌ها و مطالبات مردم را پاسخگو نبوده و اعتماد مردم را نسبت به نظام اداری و اجرایی در این موضوع مشخص جلب نکرده است.

وی ادامه داد: دلیل این امر هم فقدان یک عزم جدی در مقابله با مفاسد اقتصادی و عدم گزارش نتایج اظهارات و اقدامات از سوی مسئولان بلند‌پایه اجرایی کشور بوده است.

به عنوان مثال رییس دولت تاکنون چندین بار صحبت از وجود مفاسد اقتصادی و لزوم افشای مفسدان اقتصادی، برخورد با دانه درشت‌ها و مسائلی از این دست را مطرح کرده و صحبت از لیستی کرده که اسامی این افراد در آن وجود دارد.

به‌گفته‌آرین‌منش، اخیرا نیز باز موضوعی مطرح شد که به برخی از مسئولان رده ‌بالا ارتباط پیدا می‌کرد و شبهه‌ای در ذهن مردم ایجاد شد، بدون این‌که در این مورد پاسخ روشنی ارائه شود.

وی ادامه داد: این‌گونه امور اگر شفاف‌سازی نشود، قطعا باعث بی‌اعتمادی مردم نسبت به دستگاه اجرایی و دستگاه‌های نظارتی خواهد شد.

آرین‌منش، شفاف‌کردن حساب و کتاب‌ها و برخورد‌ با متخلفان را مورد تاکید قرار داد و آنها را جزء چالش‌هایی دانست که دراین زمینه وجود دارد. ‌ ‌


 


کلمه: مصطفی ایزدی روزنامه نگار و فعال سیاسی یک ماه پیش نقد مفصلی درباره سخنان عباس سلیمی نمین رییس دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران که در مصاحبه با مجله نسیم بیداری بیان شده بود منتشر کرد. نقد ایزدی  با عنوان « آقای سلیمی نمین! بی انصافی شما ناشی از بی‌اطلاعی از مستندات تاریخی است» + در کلمه منتشر شد که درباره آیت الله  العظمی مرحوم منتظری بود. ایزدی نویسنده کتاب دوجلدی «فقیه عالیقدر» درباره زندگینامه آیت الله منتظری است و در این نقد به برخی اظهار نظرهای سلیمی نمین پاسخ داده شده بود. در پی انتشار این نقد در سایت کلمه ، روز گذشته از دفتر مطالعات تدوین تاریخ ایران جوابیه ای به قلم آقای سلیمی نمین ارسال شد که به شرح زیر است:

با سلام

سردبیر محترم سایت کلمه

جوابیه مطلب ثبت شده از آقای مصطفی ایزدی خطاب به جناب آقای عباس سلیمی نمین در تاریخ پجشنبه, ۱۲م فروردین, ۱۳۸۹

به پیوست ارسال شد

لطفا نسبت به انعکاس جوابیه زیر مطابق با قانون مطبوعات اقدام نمایید.

با تشکر

مدیر سایت دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران

جناب آقای مصطفی ایزدی

باسلام، ضمن تشکر از یادآوری نکاتی در ارتباط با مصاحبه اینجانب با مجله «نسیم بیداری» متقابلاً لازم می‌دانم توجه جناب‌عالی را به توضیحاتی جلب نمایم. شما بیش از هر کس بر این واقعیت اذعان خواهید داشت که تا چه اندازه بر این باور بوده‌ و هستم که موضوعات پیچیده تاریخی از طریق بحث‌های دو طرفه به بهترین وجه قابل شفاف‌سازی‌اند، بنابراین نه تنها از انتقادات شما (حتی اگر غیراصولی باشد) مکدر نمی‌شوم، بلکه تصور می‌کنم این مسیر می‌تواند تشخیص را برای آحاد جامعه سهل‌تر نماید، اما باید پذیرفت بحث محققانه و روشنگرانه الزاماتی نیز دارد که باید به آن تن داد؛ اگر خاطر مبارکتان باشد در مورد موضوعات مطروحه پیرامون اختلاف آقای منتظری و امام – که در نهایت منجر به عزل ایشان از مسئولیت های سیاسی و رسمی شد – بعد از انتشار کتاب «پاسداشت حقیقت» از شما درخواست نمودم به عنوان یکی از افرادی که پررنگ‌تر از دیگران تاکنون در مقام دفاع از همه عملکردهای آقای منتظری برآمده‌اید مطالب این اثر را نقد کنید تا در چاپ بعدی، پیوست گردد؛ لذا به دلیل اهمیتی که برای روشن شدن این فراز از تاریخ معاصر قائل بوده‌ام و هستم نسخه‌ای از اثر را شخصاً به درب منزلتان آوردم و شما قول دادید این درخواست را اجابت کنید، اما بعد از مدتی به دفتر مطالعات آمدید و اعلام انصراف از این اقدام نمودید.

این پیشنهاد همچنان به قوت خود باقی است تا در چارچوب بحثی مکتوب و دوسویه دلایل رودررو قرار گرفتن این استاد و شاگرد از سال ۶۵ به بعد روشن گردد. حتماً اذعان دارید که حق این مهم در قالب یک گفت‌وگوی تلفنی ادا نخواهد شد، آن هم با مجله‌ای که مصاحبه مرا در کنار چندین مطلب با یک جهت‌گیری خاص جا داده است. با این وجود ای‌ کاش جناب‌عالی بزرگواری می‌کردید قبل از متهم نمودن اینجانب به بی‌انصافی، بی‌پروایی و بی‌اطلاعی در ابتدای نوشتارتان، به دور از فضاسازی‌های سیاسی همچون: «دو سه روز پس از آن که از یک حبس ۳۴ روزه…»، «همفکران جنابعالی، به هنگام دستگیری بنده کلیه اسناد، مدارک کتاب‌های مربوطه، عکس‌ها، CDها و تجهیزات اصلی کامپیوتر مرا با خود بردند…»، و… مستندات دقیقی برای اثبات سست بودن اظهارات طرح شده در آن مصاحبه ارائه می‌فرمودید.

آقای ایزدی! این‌که ضابطین قضایی همفکران بنده بوده‌اند یا خیر، چه ارتباطی می‌تواند به یک بحث منطقی و علمی- تاریخی داشته باشد؟ من نمی‌خواهم بگویم شما به این وسیله هم ضعف اسنادی خودتان را توجیه می‌نمایید و هم خود را در مطلع سخن در موضع مظلومیت قرار می‌دهید؛ اهل نظر اصولاً این شیوه را شایسته ارزیابی نخواهند کرد که قبل از ورود به یک بحث فکری با چنین مقدمه‌چینی‌ها ذهن مخاطب را مخدوش سازیم. این‌که همفکران شما امروز چه می‌کنند و دارای چه روابطی هستند اگر با یک بحث تاریخی درآمیخته شود صرفاً زمینه تشخیص را دشوار می‌سازد؛ بنابراین جسارتاً در صورت تمایل به این که «دست همدیگر را برای رسیدن به حق و حقیقت بگیریم و راه رضای حق تعالی را بپیمائیم» بهتر است از شیوه‌های تخریب سیاسی دوری جوییم و تمامی تلاشمان را معطوف بحثی مستند کنیم.

ابتدا فرض را بر آن می‌گذاریم که همفکران اینجانب؟! همه امکانات شما را برای مستند سخن گفتن از دسترستان خارج کرده‌اند، اما آیا مراجعه به صحیفه امام که به سهولت در دسترس همگان قرار دارد و در هر کتابخانه‌‌ای موجود است نیز بر شما ممنوع شده است؟ جناب‌‌عالی در رد اظهار اینجانب مبنی بر این‌که امام، آقای منتظری را قبل از پیروزی ملت ایران بر استبداد و سلطه بیگانه به عضویت شورای انقلاب درنیاوردند این جمله را به عنوان سند نقل می‌کنید: «عضویت رسمی به این معنی نیست که جناب‌عالی در تمام جلسات حاضر باشید، بلکه مطالب با مشورت شما انجام گیرد و بودن جنابعالی به مصلحت اسلام و ملت است، ولی اختیار با خود شماست، هر طور صلاح می‌دانید عمل فرمایید. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته، روح‌الله الموسوی الخمینی» (جوابیه، صفحه۸). متأسفانه ذیل این سند نه تاریخی وجود دارد و نه شما منبع اخذ آن را ذکر کرده‌اید، حتی در این متن هیچ‌گونه اشاره‌ای به شورای انقلاب نشده است.

آیا انتظار دارید با چنین مقدمه‌ای، مخاطب از شما مطالبه سخن مستند نکند؟ با وجود منابع متعدد و متنوع در این زمینه، نظر شما را به مأخذی جلب می‌کنم که قطعاً مورد قبولتان است؛ آقای هاشمی رفسنجانی در این زمینه می‌نویسد: «با گسترش راهپیمایی‌ها، تظاهرات و اعتصابهای مردمی در اکثر نقاط کشور، ضرورت هدایت، سازماندهی و اداره این کار بیش از پیش مشخص شد. به همین خاطر بحث تشکیل «شورای انقلاب» ابتدا در جمع ما- که در انقلاب با هم همکاری می‌کردیم و جلسه‌های منظمی داشتیم- مطرح شد. به آقای مطهری- که می‌خواستند در پاریس خدمت امام برسند- گفتیم، پیشنهاد تشکیل شورای انقلاب را به امام بگویند؛ ایشان نیز، چنین کردند. امام هم- که گویا خودشان از قبل در فکر تشکیل هیأتی برای مشورت دادن به ایشان بودند اما شرایط را مساعد نمی‌دیدند- تشکیل شورا را در این مرحله از مبارزات، پذیرفتند و پنج نفر را انتخاب کردند که شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر، آقای موسوی اردبیلی و بنده بودیم. همچنین دستور دادند افراد جدید با پیشنهاد این جمع به اتفاق آراء و تصویب ایشان اضافه شوند. ما در حال بررسی نفرات مورد نظر برای پیشنهاد به امام بودیم که ایشان طی نامه‌ای که [در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۵۷]، به آقای بهشتی نوشتند از تأخیر در معرفی افراد دیگر گله کردند و خواستار تسریع در این امر شدند.

متن کامل این نامه که به دلیل شرایط آن روزها، نام آقای مطهری در آن با حروف «م.ط»، آمده به شرح زیر است: بسمه‌تعالی ۴ ذی‌الحجه ۱۳۹۸ پس از اهدای سلام و تحیت، وقت دارد سپری می‌شود و من خوف آن دارم که با عدم معرفی اشخاص، مفسده پیش آید. بنا بود به مجرد آمدن ایشان «م.ط» با اشخاص مورد نظر یکی یکی و جمعی ملاقات کنید و نتیجه را فوراً به اینجانب اعلام کنید و نیز مرقومی که معرف باشد با خط و امضای عدد معلوم بفرستید. من در انتظار هستم و باید عجله شود و نیز استفسار از بعضی آنها برای مسافرت به خارج. در هر صورت همه موضوعات که به شما و ایشان تذکر داده شد، لازم است با عجله انجام گیرد و اگر اشخاص دیگری نیز پیدا شد ملحق شود. والسلام [صحیفه امام، جلد۴، صفحه ۳۰۷]. ایشان حتی در نامه دیگری به آقای [حسین] نوری همدانی با بیان شرایطی برای اعضای شورای انقلاب، از وی خواستند که «در قم مطلب را طرح و بی‌درنگ… حداقل ده نفر را تعیین و به ایشان معرفی کنند» البته اینکه ایشان یا کسان دیگری این کار را کرده‌اند یا نه ما مطلع نشدیم ولی خود ما در اولین قدم با آقای مهدوی کنی صحبت کردیم و پس از تائید امام، ایشان به جمع ما پیوست و بعداً هم به همین ترتیب آیت‌الله طالقانی و آیت‌الله خامنه‌ای به عضویت شورا درآمدند. در مورد نحوه عضویت آقای خامنه‌ای باید اضافه کنم، بحثی شد که ایشان باید برای هدایت مبارزات در مشهد باشند، زیرا در این روزها علاوه بر تهران و قم، روی مشهد نیز خیلی حساب می‌شد که ایشان از مشهد به تهران بیایند. ولی وقتی بررسی کردیم، دیدیم وجود ایشان در تهران ضروری‌تر است و ایشان دیگر نمی‌توانند از مرکز مبارزه غایب باشند. بنابراین جمع تصمیم گرفت که ایشان بیایند و ایشان نیز اضافه شدند. همچنین به تدریج آقایان مهندس مهدی بازرگان، دکتر یدالله سحابی، سرلشکر [محمدولی] قره‌نی، سرتیپ مسعودی، احمد صدر حاج سیدجوادی و مهندس کتیرایی که امام نیز قبلاً آنها را می‌شناختند- با پیشنهاد ما و نظر نهایی امام- به شورای انقلاب پیوستند.» (انقلاب و پی


--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر