۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


انتخابات «انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات» چهارشنبه برگزار می‌شود

Posted: 23 May 2010 04:05 PM PDT

ایسکانیوز - سومین دوره انتخابات هیأت مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات روز چهارشنبه هفته جاری در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

حمید عیدی عضو هیأت مدیره و مدیر اطلاع‌رسانی این انجمن اظهار داشت: در روز چهارشنبه ۵ خرداد، انتخابات هیأت مدیره جدید انجمن با نظارت وزارت علوم در تالار شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: از آنجا که این انجمن تنها انجمن معتبر علمی در حیطه ارتباطات و مطالعات فرهنگی در کشور می‌باشد، انتخابات آن با حضور تمامی دانشگاههایی که دارای رشته‌های مطالعات فرهنگی و ارتباطات هستند، برپا خواهد شد.

صادق زیباکلام: وی.او.ای و بی.‌بی.‌سی امروز نان بی‌همتی ما را در داخل می‌خورند

Posted: 23 May 2010 04:05 PM PDT

در نشست بررسی و عملکرد شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان که با تاکید بر عملکرد شبکه بی‌بی‌سی صبح امروز (3 خرداد) در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز به‌کار کرد، نگاه دولتمردان به ماهواره مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صادق زیباکلام (استاد دانشگاه و کارشناس رسانه) در این نشست گفت: در موضوع شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که ما آنها را رسانه بیگانه خطاب می‌کنیم و این لقب ناشی از یک نگاه تاریخی، سیاسی و ایدئولوژیک است و از همان تئوری احمقانه توهم توطئه نشات می‌گیرد درحالی‌که باید از خود بپرسیم که بی‌بی‌سی و وی یو ای به دنبال آن هستند که اتفاقات و حوادث را صادقانه بیان کنند یا اینکه خودشان اتفاقات و حوادث را به وجود می‌آورند.

زیباکلام با ذکر خاطره‌ای از آخرین سفیر انگلیس قبل از انقلاب در رابطه با دیدگاه شاه نسبت به ‌بی‌بی‌سی فارسی گفت: آخرین سفیر انگلیس در خاطرات خود آورده است که محمدرضا پهلوی در دیدارهای خود اصرار داشت بگوید که نقش رادیوی بی‌بی‌سی در تحولات انقلاب بسیار مهم است و این نگاه وی ناشی از یک دیدگاه ایدئولوژیک‌زده و سیاست‌زده به رسانه‌های گروهی است. این دیدگاه معتقد است که رسانه‌ها هستند که به مردم می‌گویند چه کارهایی را انجام دهند.

وی ادامه داد: نگاه سیاسی به شبکه‌های ماهواره‌ای و توجه به اغراض سیاسی آنها باعث شده است تا مباحث دیگر این شبکه‌ها و موضوعات اجتماعی ‍ـ فرهنگی مغفول بماند و به تاثیرات فرهنگی آنها کمتر توجه شود این نگاه در صدا و سیما هم وجود دارد و بیشتر برنامه‌های صدا و سیما که علیه شبکه‌های ماهواره‌ای تولید می‌شود فقط در راستای افشاگری سیاسی آنهاست.

وی ادامه داد: ما امروز از منظر نگاه و تاکتیک دربرابر ماهواره‌ها شکست خورده‌ایم.
زیباکلام با تاکید بر وضعیت شبکه وی یو ای گفت: هرچند من بعداز 22 خرداد تصمیم گرفتم که با شبکه وی یو ای و بی‌بی‌سی فارسی همکاری نکنم اما آنها باوجود آنکه می‌دانستند من طرفدار جمهوری اسلامی هستم و حفظ نظام برای من مهم است اصرار بسیاری بر حضور من در برنامه‌های خود داشتند.

زیباکلام افزود: زمانی که علت این اصرار را جویا شدم مدیر شبکه وی یو ای گفت: اصرار ما برای حضور شما به این دلیل است که مخاطبان شبکه در زمان حضور شما افزایش پیدا می‌کنند این مطلب مدیر وی یو ای این سئوال را ایجاد می‌کند که آیا نباید در زمانی که شبکه‌ای مانند وی یو ای بزرگترین دغدغه‌اش مخاطب است، از این سلاح علیه خود آنها استفاده کنیم و آیا مسئولان تاکنون به این فکر کرده‌اند که چگونه می‌توان مخاطبین این شبکه را کم کرد. به‌نظر من هرگز این سئوال را مطرح نکردند چون فقط نگاه سیاسی به شبکه‌های ماهواره‌ای دارند.

وی ادامه داد: مخاطب باید وی یو ای را به همان صورتی که است ببیند زیرا در بلندمدت خود وی یو ای مخاطب را دربرابر خود مقاوم می‌کند.

زیباکلام با اشاره به بعضی دیدگاه‌ها درباره شبکه بی‌بی‌سی فارسی گفت: عده‌ای معتقدند که یکی از اهداف شبکه بی‌بی‌سی فارسی ازبین بردن زبان فارسی است. اگر چنین باشد این شبکه شاخه‌ای را می‌برد که خود روی آن نشسته است.

زیباکلام افزود: به نظر من شبکه‌هایی مانند وی یو ای و بی‌بی‌سی امروز نان بی‌همتی ما را در داخل می‌خورند آنها به این دلیل مخاطب دارند که پای بسیاری از رسانه‌ها در ایران بسته است و درحالی‌که شبکه وی یو ‌ای در ایران مخاطب دارد اما به نظر من اصلا از بعد اطلاع‌رسانی، خبر و کار رسانه‌ای موفق نیست.

صالحی امیری: شبکه فارسی‌وان؛ استحکام خانواده را به مناقشه گرفته است

Posted: 23 May 2010 04:05 PM PDT

نشست بررسی و عملکرد شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان با تاکید بر عملکرد شبکه بی‌بی‌سی صبح امروز(3 خرداد) در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این جلسه سیدرضا صالحی امیری (استاد دانشگاه) با اشاره به تاثیرگذاری ماهواره‌ها بر جامعه امروز افزود: بعداز مشروطه روند تحولات تا قبل از حضور ماهواره کند بود اما باوجود حضور ماهواره‌ها این تحولات سرعت یافت و امروز حجم میلیونی از جوامع تحت تاثیر ماهواره هستند. سرعت این تحولات بسیار زیاد است و بخشی از این سرعت نیز باعث به وجود آمدن پدیده‌های خطرناک می‌شود.

وی با اشاره به دیدگاه مسئولان به موضوع ماهواره‌ گفت: متاسفانه نگرش ما در حوزه ماهواره بیشتر امنیتی و سیاسی است و به پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن کمتر پرداخته شده است. درحالی‌که تاثیرگذاری پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی ماندگارتر است.

صالحی امیری با اشاره به اهداف فرهنگی و اجتماعی ماهواره‌ها گفت: مطرح کردن بحث‌هایی همچون بحران هویت و هویت ایرانی و نسبت آن با جهان، بحران‌های ارزشی و پیامدهای آن ازجمله اهداف برنامه‌های فرهنگی ـ اجتماعی است.

صالحی‌ امیری با مقایسه عملکرد دو شبکه فارسی‌وان و بی‌بی‌سی‌ فارسی گفت: تاثیرگذاری فارسی‌وان در حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار بیشتر از بی‌بی‌سی فارسی است و امروز شبکه فارسی‌وان با پخش سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی؛ استحکام خانواده را به مناقشه و مناظره گرفته است و این مطلبی است که در حوزه مسائل سیاسی کمتر به آن توجه شده است.

وی ادامه داد: امروز برنامه‌های ماهواره رابطه معناداری با اخلاق، ثبات سیاسی ـ اجتماعی و هویت ایرانی ـ اسلامی دارد و این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که ما فاقد یک نظام اطلاعاتی مشخص و یک نظام سیاست‌گذاری مشخص در حوزه ماهواره‌ هستیم زیرا باوجود آنکه معتقدیم بخش زیادی از جامعه تحت تاثیر ماهواره است، آمار دقیقی از مخاطبان وجود ندارد و تاکنون کار دقیقی در این حوزه انجام نشده است.

وی با اشاره به وجود سه دیدگاه در حوزه برنامه‌های شبکه‌ ماهواره گفت: سه اعتقاد در این بخش وجود دارد: گروه اول؛ موافق آزادی محض و باز کردن فضا هستند. گروه دوم؛ به دنبال و معتقد به تعطیلی ماهواره‌ها و جلوگیری از دریافت برنامه‌ها هستند و گروه سوم؛ نیز به دنبال یک رویکرد مدیریت شده هستند و ما باید امروز باتوجه به اهداف مجمع تشخیص مصلحت یک دیدگاه مفید را تعیین و سیاست‌گذاری کنیم.

عدم تمایل دوسوم کاربران به تماشای آگهی‌های آنلاین

Posted: 23 May 2010 03:59 PM PDT

مطالعه صورت گرفته توسط دو دانشگاه نشان داد، بیشتر آمریکایی‌ها بر خلاف ادعای افرادی که در حوزه بازاریابی اینترنتی فعالیت می‌کنند، تمایلی به مشاهده آگهی‌های آنلاین حین مشاهده مطالب مورد نظر خود ندارند.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، این مطالعه در "مرکز قانون و فناوری برکلی " وابسته به موسسه حقوق دانشگاه کالیفرنیا و "موسسه ارتباطات آننبرگ " وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد و کارشناسان بر پایه آن دریافتند، 66 درصد کاربران تمایل ندارند که حین مشاهده صفحات اینترنتی مورد علاقه خود هدف آگهی‌های تبلیغاتی قرار گیرند.

در پاسخ به این سوال که اگر شرکت‌ها آگهی‌های تبلیغاتی را متناسب با رفتارهای آنلاین هر کاربر در سایت‌های اینترنتی مربوطه منتشر کنند، از بین 1000 شرکت‌کننده در این تحقیق 86 درصد اعلام کردند که تمایلی به مشاهده این آگهی‌ها هم ندارند.

در گزارش مربوط به این مطالعه اعلام شد: «طرفداران حقوق کاربر با انتشار آگهی‌ها بر مبنای رفتارهای آنلاین مخالفند. زیرا بررسی رفتارهای آنلاین کاربران و تحلیل علایق آن‌ها در دنیای اینترنت در حالی اتفاق می‌افتد که آن‌ها هیچ اطلاعی از این جریان ندارند یا متوجه این اتفاق نمی‌شوند. در مقابل، شرکت‌های تبلیغاتی به این صورت از این جریان دفاع می‌کنند که با این کار، ابزارها و کالاهای مورد نیاز کاربر را به صورت مستقیم در اختیار وی می‌گذارند. به هر حال، نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که بخش عمده آمریکایی‌ها با نظر مدافعان حقوق اینترنتی کاربران موافق هستند و تمایلی به مشاهده این قبیل آگهی‌ها ندارند».

"جان لیبویتز" مدیر کمیسیون فدرال بازرگانی آمریکا نتایج حاصل از این تحقیق را بسیار "پرمعنی " خواند و اعلام کرد که این جریان می‌تواند قانون‌گذاران آمریکا را به تمرکز بیشتر بر تصویب قوانین جدید در این زمینه وادار کند. به عقیده او، این نتایج می‌تواند شرکت‌های تحقیقاتی را نیز مجبور کند تا بر سیاست‌های خود بازنگری داشته باشند.

۱۰ مگابیت در ثانیه، میانگین سرعت اینترنت خانگی در مالزی

Posted: 23 May 2010 03:59 PM PDT

وزیر فرهنگ و فناوری ارتباطات و اطلاعات مالزی اعلام کرده است که در حال حاضر سرعت دسترسی به اینترنت در منازل و مراکز تجاری استان "کلانگ ولی " که شهرهای کوالالامپور، پتالینگ جایا و کلانگ در آن واقع شده‌اند، 10 مگابیت در ثانیه است.

به گزارش فارس، مالزی کشوری مسلمان واقع در منطقه آسیای جنوب شرقی به مرکزیت کوالالامپور است که کمتر از 30 میلیون نفر جمعیت دارد و با وجود آنکه کشور در حال توسعه محسوب می‌شود، ظرف سال‌های اخیر توانسته است به یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای آسیایی تبدیل شود و موفقیت‌های فراوانی را در زمینه اقتصاد و فناوری به‌دست آورد. مالزی یکی از کم هزینه‌ترین سیستم‌های حمل بار و خطوط هوایی را در آسیا و البته در دنیا ارایه می‌دهد و همین مسئله در رشد اقتصادی آن بسیار تاثیرگذار بوده است.

خدمات مخابراتی درون شهری شبه‌جزیره مالزی عمدتا از طریق پست رادیویی "مایکرو ویو " فراهم می‌شود و مخابرات بین‌المللی آن نیز به وسیله کابل‌های زیردریایی و ماهواره انجام می‌گیرد. یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌های مخابراتی مالزی "تلکام مالژیا برهاد "(TM) است که تولیدات و خدماتی را برای خطوط ثابت، تلفن‌همراه و نیز خدمات دسترسی شماره‌گیری و پهنای باند اینترنتی ارائه می‌کند. در حال حاضر شرکت‌های سلکام(Celcom)، ماکسیس(Maxis) و دی‌جی(DiGi) بیشترین سهم در ارایه خدمات تلفن همراه این کشور را دارند که البته تمامی آن‌ها خدمات اینترنتی را نیز ارایه می‌دهند.

در دسامبر 2004 "لیم کینگ یایک " وزیر انرژی، آب و مخابرات مالزی گزارش داد که کمتر از یک درصد یا حدود 218 هزار نفر از مردم مالزی از خدمات اینترنت پرسرعت استفاده می‌کنند که این رقم در آن زمان بسیار ناچیز بود. دولت مالزی بر اساس سیاست‌گذاری‌های خود موفق شد تا سال 2006 میلادی تعداد کاربرانی که از خطوط باند پهن اینترنتی استفاده می‌کنند را به 5 درصد و تا سال 2008 تعداد آن‌ها را به 8 درصد برساند. مهم‌ترین برنامه‌های که دولت مالزی هم‌اکنون برای گسترش خطوط پرسرعت اینترنتی دنبال می‌کند، کاهش هزینه استفاده از این خدمات است تا تمامی مردم حتی ساکنان مناطق روستایی با سطح درآمد پایین نیز بتوانند مشترک این خدمات شوند.

اگرچه مالزی برای گذر از وضعیت در حال توسعه به وضعیت توسعه‌یافته اولویت‌های فراوانی را پیش‌روی خود می‌بیند، اما همچنان بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش فناوری و ارتقا بخش‌های مختلف آن انجام می‌‌دهد تا موقعیت خود به عنوان یکی از قطب‌های اصلی فناوری در قاره آسیا را حفظ کند. این کشور هم‌اکنون طرحی را با عنوان Multimedia Super Corridor دنبال می‌کند که بر مبنای آن نقش شرکت‌های فناوری در جریان خدمت‌رسانی به مردم و افزایش دسترسی کاربران به خطوط پرسرعت اینترنتی افزایش میابد.

بر خلاف سرمایه‌گذاری‌های فراوان دولت مالزی در جریان افزایش دسترسی مردم به خطوط پرسرعت اینترنتی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که علاقمندی مردم این کشور به استفاده از خدمات مذکور چندان قابل ملاحظه نیست. طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی دولت مالزی، نرخ نفوذ خطوط پهن‌باند اینترنتی بین مردم این کشور تا پایان سال 2009 میلادی حدود 9 درصد بوده است. این جریان در حالی بوده است که دولت مالزی "طرح ملی خطوط پهن‌باند " به صورت گسترده در دستور کار خود قرار داده است و بر اساس آن می‌کوشد تا پایان سال 2010 میلادی دسترسی 15 درصد مردم خود به اینترنت پرسرعت را ممکن کند. یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت مالزی در جریان گسترش خدمات اینترنت پرسرعت به مردم خود، ارایه سرویس اینترنت بی‌سیم مبتنی بر شبکه Wi-Fi بوده است. علاوه بر این، مردم مالزی هم‌اکنون به اینترنت پرسرعت وایمکس نیز دسترسی دارند که می‌توانند با پرداخت هزینه‌های ماهانه اندک آن را در اختیار بگیرند.

تلاش دولت مالزی برای افزایش دسترسی مردم به خطوط پرسرعت اینترنتی در مقایسه با دیگر کشورهای آسیایی نظیر سنگاپور، هند، چین، ژاپن و ... عادی به نظر می‌رسد. اما برای کاربران خانگی ایرانی که هنوز اینترنت پرسرعت به معنای واقعی را تجربه نکرده‌اند، جالب توجه است. در کشور ایران مطابق بخشنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 128 کیلوبایتی در ثانیه نهایت سرعتی کاربران خانگی می‌توانند با آن به اینترنت متصل شوند. مطابق آمار رسمی منتشر شده، در سال 2007 تنها 465 هزار و 100 نفر معادل ٧ دهم درصد از کاربران خانگی ایرانی به اینترنت به‌اصطلاح پرسرعت 128 کیلوبایتی دسترسی داشته‌اند که البته قرار بوده این رقم در سال مذکور به 900 هزار پورت فعال برسد.

همچنین براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود تا پایان سال ٨٨ که سال پایانی این برنامه بود، تعداد پورت‌های فعال ADSL به در ایران 5/1 میلیون عدد باشد که این رقم نیز حاصل نشد و البته در صورت دست یافتن به آن نیز ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در ایران فقط 01/0 درصد می‌بود.

در حالی که دولت ایران استفاده از اینترنت خانگی با سرعت بیش از 128 کیلوبایت در ثانیه را برای مردم خود مضر می‌داند، دکتر "رئیس یاتیم " وزیر فرهنگ و فناوری ارتباطات و اطلاعات مالزی اعلام کرده است که هیچ محدودیتی در جریان سرعت و دسترسی به محتوای اینترنتی برای کاربران خانگی و غیرخانگی خود لحاظ نمی‌کند و تنها در شرایطی که محتوای سایت‌های اینترنتی "قانون ارتباطات و اطلاعات چندرسانه‌ای سال 1998 " را زیر پا بگذارد، دسترسی به آن‌ها غیرممکن می شود. او اعلام کرد که در حال حاضر سرعت دسترسی به اینترنت در منازل و مراکز تجاری استان "کلانگ ولی " که شهرهای کوالالامپور، پتالینگ جایا و کلانگ در آن واقع شده‌اند، 10 مگابیت در ثانیه است و این مسئله نشان می‌دهد که مردم برای استفاده از اینترنت پرسرعت هیچ محدودیتی را پیش‌روی خود نمی‌بینند.

هم‌اکنون یکی از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در مالزی اعلام کرده است که با دریافت ماهانه 58/1 دلار امکان استفاده از اینترنت پرسرعت 224 مگابیت در ثانیه‌ای را برای مردم فراهم می‌کند که بر این اساس می‌توان گفت هر مالزی برای استفاده از اینترنت با سرعت 224 مگابیت در ثانیه حدود 1500 تومان در ماه می‌پردازد. این شرکت ارتباطی برای ارایه این سرویس، پروژه‌ای را با نام BPL و با هزینه‌ای بالغ بر 14 میلیون دلار در دست دارد که قرار است بر مبنای آن 400 هزار مسجد و تمام مردم مالزی به شبکه اینترنت با سرعت مذکور مجهز کند. با اجرای این طرح مالزی اولین کشوری خواهد بود که به بیشترین تعداد کاربر این خدمات را عرضه می کند. در حال حاضر شرکت گوگل در ایالت تگزاس آمریکا به حدود دو میلیون کاربر پهنای باند با این سرعت را ارایه می‌دهد.

برای آنکه بتوانیم سرعت و قیمت اینترنت پرسرعت ارایه شده در مالزی را با ایران مقایسه کنیم، با یک محاسبه ساده سرعت مگابیتی سرویس پهن‌باند اینترنتی این کشور را به کیلوبایت تبدیل می‌کنیم. در حال حاضر هر شهروند مالزیایی با سرعت 224 مگابیت در ثانیه به اینترنت متصل می‌شود که ضرب این عدد در 1024، سرعت آن را به کیلوبایت تبدیل می‌کند و به عبارت دیگر، هر شهروند مالزیایی با سرعت 229 هزار و 376 کیوبایت در ثانیه از خدمات اینترنتی بهره می‌برد و در مقابل، هر کاربر ایرانی به اینترنت با سرعت 128 کیلوبایت دسترسی دارد. تقسیم عدد 229 هزار و 376 بر 128 نشان می‌دهد که سرعت دسترسی ساکنان کشور مالزی به اینترنت 1792 برابر ایران است.

نکته دیگری که در این زمینه می‌شود مقایسه کرد، مربوط به هزینه استفاده از اینترنت پرسرعت در دو کشور ایران و مالزی است. در ایران هر کاربر مجبور است تا برای دسترسی به اینترنت 128 کیلوبایتی به‌طور متوسط ماهانه 15 هزار تومان پرداخت کند. در مقابل، هر کاربر مالزیایی برای استفاده از اینترنت با سرعت 229 هزار و 376 کیلوبایت در ثانیه حدود 1500 تومان پرداخت می‌کند و بر این اساس، هر مالزیایی حدود 9 ریال در هر 128 کیلوبیت در ثانیه می‌پردازد و بر این اساس می‌توان گفت که هر کاربر ایرانی برای دسترسی به اینترنت با سرعت 224 مگابیت در ثانیه باید 16 هزار برابر یک کاربر مالزیایی هزینه پرداخت کند.

وزیر ارشاد: سه هزار شبکه تلویزیونی و ۴۵ هزار شبکه مجازی علیه کشور فعالند

Posted: 23 May 2010 03:59 PM PDT

خبرگزاری فارس - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: هم اکنون 3 هزار شبکه تلویزیونی و 45 هزار شبکه فارسی‌زبان در فضای مجازی علیه کشور فعالند تا تفکر امام و اندیشه بسیجی را که حماسه فتح خرمشهر را رقم زد بی‌رمق نشان دهد.

سیدمحمد حسینی صبح امروز در جمع بسیجیان شهرستان محمود آباد اظهار داشت: نهم دی ماه سال گذشته و حماسه مردم در خنثی‌سازی جریان فتنه پیروزی بزرگی بود باید آن را تداوم حماسه سوم خرداد نامید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: مردم انقلابی کشورمان در جریان فتنه سال گذشته در جبهه جنگ نرم به پیروزی رسیدند؛ همانگونه که در سوم خرداد در رویارویی با دشمن تا دندان مسلح سربلند و سرافراز شدند.

حسینی خاطرنشان کرد: در فتنه سال گذشته کسانی که روزگاری بر سر سفره انقلاب نشسته بودند با دشمنان سلطنت‌طلب‌ها و با دشمنان نظام همسو شدند.

وی تأکید کرد: بصیرت و آگاهی که با نفس مسیحائی رهبر معظم انقلاب ایجاد شد، با سخت‌کوشی و رضایت‌مندی مردم توأم و مانع تحقق اهداف فتنه‌گران شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: سوم خرداد یک روز الهی است که وعده خداوند در آن محقق و جهان سلطه‌گران خوار و ذلیل شد.

وی با بیان اینکه امروز هم در جنگ هستیم، اظهار داشت: خصومت و دشمنی دشمنان همواره با ما هست اما این تهدیدات در مقابل اراده این ملت خدایی راه به جایی نمی‌برد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناکامی‌های نظامی آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت: روزی فرا خواهد رسید که همه مردم دنیا به ماهیت استکبار جهانی پی می‌برند.

حسینی به تلاش گسترده ضد فرهنگی دشمن برای محو تفکر سوم خرداد اشاره کرد و گفت: هم اکنون 3 هزار شبکه تلویزیونی و 45 هزار شبکه فارسی‌زبان و فضای مجازی علیه کشور فعالند تا تفکر امام و اندیشه بسیجی را که حماسه سوم خرداد را رقم زد بی‌رمق نشان دهد.

سید‌محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا ساعاتی دیگر در همایش بزرگداشت علامه دشتی مفسر بزرگ و مشهور نهج‌البلاغه سخنرانی می‌کند.

خواندن همه صفحات اینترنتی به‌صورت متنی

Posted: 23 May 2010 03:59 PM PDT

کارشناسان از عرضه سرویس اینترنتی جدیدی با نام Readability خبر داده‌اند که می‌تواند خواندن همه صفحات اینترنتی به صورت متنی را ممکن کند.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌ورلد، با پیچیده‌تر شدن تعداد بیشتری از سایت‌ها، خواندن صفحات اینترنتی این‌ روزها مشکل‌تر شده است. این روزها در صفحات اینترنتی از انواع برنامه‌های مختلف استفاده می‌شود، صفحه‌بندی آن‌ها با آشفتگی‌های فراوان همراه است و تبلیغات و دیگر موارد تمامی متن‌ها را احاطه کرده‌اند. اما گروهی از کارشناسان امیدوارند که با ارایه فناوری جدید، خواندن صفحات اینترنتی را آسان‌تر کنند.
کارشناسان از عرضه سرویس اینترنتی جدیدی با نام Readability خبر داده‌اند که می‌تواند خواندن صفحات اینترنتی را برای کاربران آسان‌تر کند.

سرویس Readability پروژه‌ای است که مرکز آزمایشگاهی Arc90 Lab آن را دنبال می‌کند و در اصل ابزاری برای مرورگرهای اینترنتی محسوب می‌شود که می‌تواند فرمت صفحات اینترنتی را تغییر دهد و فقط محتویات متنی صفحه را برای کاربران عرضه کند تا باز شدن و خواندن آن آسان‌تر شود.

این سرویس که طرح اصلی و اولیه آن از سرویس مشابهی با نام Instapaper الهام گرفته شده است، به کاربران امکان می‌دهد بیشتر صفحات اینترنتی را با یک کلیک،‌ سریع‌تر باز کنند و آسان‌تر بخوانند.

به منظور استفاده از سرویس Readability، کاربر در مرحله نخست باید به صفحه مربوطه این سرویس مراجعه کند و وارد بخش تنظیمات آن شود. در این بخش برای هر یک از عناوین شیوه صفحه‌آرایی، اندازه کلمات و فاصله اطراف صفحه چهار حالت نمایان می‌شود که کاربر می‌تواند با انتخاب هر یک از حالت‌ها، پیش‌نمایشی را از تنظیمات انجام شده به صورت آنلاین در اختیار داشته باشد.

انتشار سریع کرم کلیک‌دزد در فیس‌بوک

Posted: 23 May 2010 03:59 PM PDT

کارشناسان امنیتی نسبت به تهدید جدید دیگری در سایت شبکه اجتماعی فیس‌بوک هشدار دادند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان امنیتی نسبت به انتشار یک ورم کلیک‌دزد از طریق فیس‌بوک هشدار داده‌اند که کاربران را برای ارسال کردنش از طریق به‌روزرسانی‌های وضعیت‌شان فریب می‌دهد اما با این همه مخرب به‌نظر نمی‌رسد.

طبق اظهار مدیر پژوهش F-Secure، این ورم پیامی حاوی یک لینک ارسال می‌کند که کلیک برروی آن کاربران را به صفحه دیگری هدایت می‌کند که پیام خطای ساختگی دیگری نمایش می‌دهد.

کاربران در صورتی که در هر جایی از این صفحه کلیک کنند، موجب فعال شدن اسکریپتی می‌شوند که سعی می‌کند پیام مشابه را به "دیوار" فیس‌بوک آنان ارسال کند.

به گفته محققان F-Secure، این عمل با آی فریم مخفی که موس کاربر را دنبال می‌کند انجام گرفته و موجب می‌شود کاربر بر روی دکمه "انتشار" مخفی کلیک کند؛ این ورم مانند آتش‌سوزی غیرقابل مهار منتشر شده و دامنه مورد اشاره در لینک آن مربوط به یک نشانی IP در جمهوری چک است.

به گفته گراهام کلولی، مشاور فن‌آوری ارشد در سوفوس، خوشبختانه به نظر می‌رسد هدف طراحان این ورم به‌جای کسب درآمد بیش‌تر شیطنت باشد.

یکی از یافته‌های مهم گزارش تهدید 2010 سوفوس، افزایش 70 درصدی در گزارش‌های مربوط به حملات نرم‌افزارهای مخرب در سایت‌های شبکه اجتماعی بوده و به‌ویژه فیس بوک ازسوی نظرسنجی شوندگان پرخطرترین شبکه‌های اجتماعی نامیده شده است.

سوئیس به‌دنبال قوانین جدید برای سامان‌دهی شرکت‌های اینترنتی

Posted: 23 May 2010 03:48 PM PDT

کمیسر حفاظت از اطلاعات سوئیس اعلام کرد این کشور به قوانین جدیدی برای سامان‌دهی خدمات اینترنتی مانند گوگل نیاز دارد که مشکل جدی برای حریم خصوصی افراد به وجود می‌آورند.

به گزارش ایسنا، هانس پیتر توئر در گفت‌وگو با روزنامه سونتاگ اظهار کرد که بر این باور است که خدمات اینترنتی و برنامه‌هایی که می‌توانند حقوق شخصی را به خطر بیندازند، باید مشمول یک روند مجوز شوند.

وی در ادامه اظهار کرده است: تغییر در قوانین نه تنها برای گوگل بلکه برای کل برنامه‌های IT مورد نیاز است و هر کسی که برنامه‌ای در بازار عرضه می‌کند که ممکن است به حقوق شخصی لطمه وارد کند، باید مورد تایید قرار بگیرد.

کمیسر حفاظت از اطلاعات سوییس سال گذشته گوگل را در اختلاف بر سر نگرانی‌های حریم خصوصی در نقشه تصویری "دید خیابانی" این شرکت به دادگاه کشاند.

به تازگی معلوم شده که گوگل در هنگام جمع‌آوری تصاویر برای دید خیابانی خود، اطلاعات شخصی از شبکه‌های اینترنت بی‌سیم خصوصی سوئیس جمع آوری کرده است.

گوگل مدعی شده این اقدام به اشتباه انجام گرفته و این شرکت تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده به این طریق را به‌زودی از بین می‌برد.

اکنون کمیسر حفاظت از اطلاعات سوئیس خواهان تشکیل گروهی از کارشناسان برای روشن شدن آنچه که در این مورد روی داده و نوع اطلاعات جمع‌آوری شده، است.

به گفته وی، مشکل می‌توان تصور کرد یک گروه بین‌المللی با این همه کارشناس، اطلاعاتی را در طی چند سال جمع کرده و این فقط یک اشتباه بوده و البته با نفی نکردن این احتمال، در انتظار روشن شدن کامل آنچه که واقعا روی داده است.

ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه

Posted: 23 May 2010 03:48 PM PDT

به گفته‌ دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، این کارگروه طی هفته‌های آینده برای اطلاع رسانی در خصوص تصمیمات خود اقدام به راه‌اندازی پایگاه اطلاع رسانی خواهد کرد.

به گزارش فارس، مرداد ماه سال پیش بود که "کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه" تشکیل شد.

در آن زمان قرار شد این کارگروه 12 نفره هر دو هفته یکبار در محل دادستانی تشکیل جلسه دهد و به این ترتیب تعیین مصادیق مجرمانه برای فیلتر سایت‌‌ها که پیش از این از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شد برعهده قوه قضائیه سپرده شد.

همان زمان قرار شد اطلاع رسانی در رابطه با تصمیمات اخذ شده این کارگروه نیز از طریق وب‌سایت دادستانی (dadsetani.ir) به اطلاع عموم برسد و در آینده این کارگروه برای خود وب سایت داشته باشد.

برگزاری جلسات هماهنگی شروع کار کمیته از مرداد ماه 88 آغاز شد و سرانجام در آذرماه 88 و با انتخاب دبیر، کارگروه ماهیت اجرایی یافت که یکی از اقدامات محسوس آن تغییر چهره‌ی صفحه فیلترینگ در تعطیلات سال نو بود و در اندک زمانی تقریبا تمامی کابران اینترنت درجریان این اقدام قرار گرفتند.

اینک با توجه به ارتباط مستقیم نتیجه اقدامات "کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه" با کاربران اینترنت به نظر می‌سد بهتر است کارگروه برای اطلاع رسانی در خصوص تصمیمات خود و احیانا ارائه مطلب یا توضیح در جهت شفاف سازی اقدامات وب سایت مستقلی داشته باشد تا به عنوان یک مرجع مورد استفاده مخاطبان قرارگیرد.

در این رابطه عبدالصمد خرم آبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، در خصوص اینکه " چرا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه برای خود وب‌سایت ندارد" گفت: ازمدت‌ها پیش راه‌اندازی سایتی برای کارگروه مد نظربوده که کارهایی نیز انجام شده است و طی دو هفته آینده سایت "کارگروه دایت آی آر " راه‌اندازی خواهد شد.

ضرر یک سایت فروش به‌دنبال اشتباه قیمت‌گذاری

Posted: 23 May 2010 03:48 PM PDT

فروشنده آنلاین Zappos.com در پی اشتباه موتور قیمت‌گذاری یکی از سایت‌هایش، بیش از 1.6 میلیون دلار از دست داد.

به گزارش ایسنا، وب‌سایت 6pm.com به مدت شش ساعت برای تمامی محصولات موجود در این سایت قیمت 49.95 دلار را نمایش داد.

به گفته مدیر بازاریابی برند و توسعه کسب و کار Zappos، سایت 6pm.com تمامی خریدهای انجام گرفته طی چند ساعت ایراد این سیستم را محترم می‌شمارد.

سایت 6pm.com با توصیف خود به‌عنوان فروشنده محصولات دارای برند، کالاهایی مانند یک دستگاه GPS که حدود دو هزار دلار قیمت دارد و یک جفت کفش برونو ماگلی که بیش از 400 دلار قیمت دارد، عرضه می‌کند.

اماراتی‌ها پیامک‌های ناخواسته را مسدود می‌کنند

Posted: 23 May 2010 03:48 PM PDT

سازمان تنظیم مقررات مخابراتی امارات متحده عربی به دو اپراتور تلفن همراه این کشور دستور داد به مشترکانشان اجازه دهند پیامک‌های ناخواسته را مسدود کنند.

به گزارش ایسنا، مدیر کل سازمان تنظیم مقررات مخابراتی امارات متحده عربی در گفت‌وگو با روزنامه اماراتی الیوم اظهار کرده است که مشترکان اپراتورهای DU و اتصالات می‌توانند از ماه ژوئن امسال خود را از فهرست مورد استفاده شرکت‌های مخابراتی برای ارسال تبلیغات یا پیام‌های ترویجی خارج کنند.

به گفته وی این تغییرات پیام‌های ارسال شده از بانک‌ها را شامل نمی‌شود اما مشتریان روند ساده‌ای را برای انتخاب گزینه دریافت نکردن پیامک‌های ناخواسته طی خواهند کرد.

طبق گزارش الیوم، مدیر کل سازمان تنظیم مقررات مخابراتی امارات هم‌چنین پیش‌بینی اپراتور سوم در این کشور را منتفی اعلام کرد.

اولویت‌های اساسی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تعیین شد

Posted: 23 May 2010 03:48 PM PDT

دولت در راستای توسعه حوزه فناوری اطلاعات و گسترش خدمات الکترونیکی، اولویت‌های اساسی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اهداف کمی برنامه پنج سال آینده این حوزه را تعیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، با تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور در کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت آن (فاوا)، حوزه های توسعه دولت الکترونیکی با محوریت ارایه خدمات دولتی، توسعه تجارت و بانکداری الکترونیکی، توسعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در فضای مجازی، توسعه سلامت و رفاه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، گسترش امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و بسط قوانین و مقررات ناظر بر فضای مجازی به عنوان هفت اولویت اساسی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تعیین شدند.

بر اساس این مصوبه، دستگاه های اجرایی موظف شده اند به گونه‌ای برنامه ریزی و اقدام کنند که اهداف کمی ذکر شده در جدول زیر در برنامه پنج سال آینده به لحاظ عملکردی در حوزه فناوری اطلاعات محقق شود.

ردیف - اهداف کمی که در 5 سال آینده باید محقق شود - میزان تحقق اهداف کمی


1- توسعه شاخص فناوری اطلاعات و ارتباطات - 6 و 22 صدم درصد
2- توسعه شاخص آمادگی الکترونیکی- هشت دهم درصد
3- توسعه پورت‌های پرسرعت(KBPS 512) - پنجاه درصد خانوارها
4-عرضه خدمات الکترونیکی بین دستگاهی - 100 درصد خدمات
5-عرضه خدمات الکترونیکی دستگاه ها و بنگاه‌ها به مردم - 70 درصد خدمات
6- جایگزینی اسکناس و شبه پول با پرداخت الکترونیکی - هشتاد درصد
7-تشکیل پرونده سلامت الکترونیکی - 100 درصد جمعیت کشور
8-پوشش کارت هوشمند ملی به عنوان پایه سامانه‌های دولت الکترونیک - 100 درصد جمعیت کشور
9- توسعه آموزش‌های الکترونیکی( از راه دور) - 30 درصد
10- توسعه تجارت الکترونیکی - 20درصد داخلی و 30 درصد خارجی
11-توسعه ثبت و ممیزی املاک شهری و روستایی - 100 درصد
12-ایجاد و توسعه زیر ساخت داده مکانی ملی(NSDI) - 100 درصد
13-توسعه مدیریت منابع سازمانی - 60 درصد
14-توسعه صادرات محصولات و خدمات فناوری اطلاعات - یک و نیم درصد صادرات غیرنفتی

کارگروه فاوا بر عملکرد و اجرای اهداف بالا در دستگاه های اجرایی نظارت کرده و گزارش عملکرد دستگاه های ذی ربط را در ادوار شش ماهه به هیات وزیران ارائه می کند.

بر اساس این مصوبه، به منظور بهره وری بهینه کاربرد فناوری اطلاعات در دستگاه‌های اجرایی،‌ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری موظف است براساس مقررات قانونی و با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز فناوری اطلاعات نهاد ریاست جمهوری نسبت به ایجاد ساختار سازمانی واحد تحت عنوان "مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات" در دستگاه‌های اجرایی زیر نظر مستقیم بالاترین مقام دستگاه اجرایی از طریق اصلاح ساختار تشکیلاتی آنها اقدام کند.

با تشکیل این مرکز در هر دستگاه اجرایی، تمامی ساختارهایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می کنند از جمله سیستم ها و روش ها، مخابرات و غیره به همراه امکانات و فعالیت های مرتبط به این مرکز منتقل می شود.

بر این اساس، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری رئیس جمهور موظف است جهت اجرای اقدامات اساسی در طول برنامه پنجم توسعه،‌ سالانه به میزان پنج هزار و چهار صد میلیارد ریال اعتبار به صورت متمرکز در بودجه‌های سنواتی دستگاه‌های اجرایی منظور کند تا با تایید کارگروه هزینه شود.

این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر