MediaNews.ir |
- خبر و روزنامهنگاری در عصر دیجیتال منتشر شد
- واقعیتهای مجازی ملموستر از فضای واقعی است
- حمایت بیش از 500 هنرمند سرشناس از انتصاب پور محمدی به معاونت سیما
- دامنه اینترنتی «. بازار» رونمایی شد
- آغاز به کار شبکه نسل 4 موبایل در مشهد
- آی.پد محبوبتر از کارتونهای والتدیسنی برای کودکان
- اعتراف پلیس لندن به بیاعتباری بعد از افشاگریهای اسنودن
- کاهش سریع استقبال از عینک گوگل
- موج جدیدی از افشاگریهای «ویکی لیکس» در راه است
- سنای آمریکا طرح محدود کردن جاسوسی آژانس امنیت ملی را رد کرد
- عرضه پهپاد کوچک ۴۹۹ دلاری برای عکاسی و فیلمبرداری در درون منازل
- دوربین هایی که تنها در صورت خندیدن عکس میگیرند
- چهار توصیه امنیتی اسنودن به کاربران اینترنت
- طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی
- رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران مشخص شد
خبر و روزنامهنگاری در عصر دیجیتال منتشر شد Posted: 21 Nov 2014 05:58 AM PST کتاب «خبر و روزنامهنگاری در عصر دیجیتال» ویراسته استوارت آلن با ترجمه حسن نمکدوست تهرانی، علیاکبر قاضیزاده، احسان بخشنده، پدرام الوندی، محمدرضا نوروزپور، امید جهانشاهی و محمود سلطانآبادی همزمان با نمایشگاه مطبوعات از سوی انتشارات ثانیه منتشر شد. به گزارش همشهري آنلاين، احمد توکلی، مدیر انتشارات ثانیه در پیشگفتار این کتاب آورده است: «در دنیای امروز مرز میان «خبر واقعی» و «خبر سرگرمی» مخدوش شده است، دروازهبانی خبر که ظاهراً باید محصول تفکر آگاهانه روزنامهنگاری باشد به قول جکی هریسون در معرض ابتذال بیش از پیش قرار گرفته است. روزنامهنگاران در اکثر مواقع همانند افرادی عمل میکنند که صدای دیگران را با کمی تغییر تقلید میکنند و اخباری را منتشر میسازند که توسط منابعی که به دنبال اهداف خویشاند، در اختیارشان قرار داده شده است. اطلاع ـ سرگرمیِ جهانی، به عنوان گفتمان تفریح، اِغواگر و قدرتمند توجه افکار عمومی را از واقعیتهای هولانگیز دور میکند و در خدمت بازتولید سرمایهداری قرار داده است و بیدلیل نیست که فراوانی محض و خبر صِرف در طیف رسانههای متفاوت و بسترهای خبری مختلف چیزی غیر از بازاریابی ماهرانهتر و کالایی شدن فزاینده و دائمی تولیدِ خبر نیست و منجر به تنزل غیرقابل برگشت و عامیانه شدن خبر و اطلاعات شده است. به عبارتی، در دنیایی که رسانهها به عنوان بستر نهایی زندگی سیاسی عمل میکنند، روزنامهنگاری کاملاً مستقل شاید دیگر فرصت ظهور نیابد؛ به قول نیکلاس لوهمان، جامعهشناس آلمانی حوزه رسانه که رسانههای جمعی را به عنوان یکی از سیستمهای شناختی کلیدی جامعة مدرن میشناسد، سؤال مهم و اساسی این است: «چگونه ممکن است اطلاعاتی را درباره جهان و درباره جامعه بپذیریم، وقتی که میدانیم چگونه تولید شده است.» کتابِ حاضر به طور کلی نگاهی انتقادی به رویکرد رسانهها در زمانه ما دارد. ناشر با گزینش دقیق مقالات این کتاب از میان ۶۰ مقالة کتابِ ارزشمند «خبر و روزنامهنگاری راتلج»، سعی کرده است ضمن کپسولی کردن مجموعه، به تفکر و ایدهپردازی استوارت آلن، استاد برجسته روزنامهنگاری دانشگاه بورنماوت بریتانیا احترام لازم را بگذارد. این مجموعه مقالات، با نویسندگانی که هر کدام در موضوع خود، نظریهپرداز و به حدِّ کافی دارای شهرت هستند، سعی دارد اُفق تازهای مقابل دیدگان مخاطب بگذارد و از زاویهای بعضاً بدیع، جنبههایی قابل تأمل از بحثهای متنوع خبر و روزنامهنگاری در عصر و زمانه فعلی را به چالش بکشد». این کتاب ترجمه هفت مقاله از کتابِ «خبر و روزنامهنگاری راتلج» با عناوين دروازهبانی و گزینش خبر به عنوان ميانجیگری نُمادین (جکی هریسون، ترجمه حسن نمکدوست تهرانی)، خبر جدی در برابر خبر هجو: جدایی میان خبر و سرگرمی (جئوفری بیم، ترجمه علیاکبر قاضیزاده)، چشم جدیدِ ناظران: تغییر شکل گزارشگری تحقیقی (دونالد ماتسون، ترجمه احسان بخشنده)، جریان بینالمللی اخبار (لیسبت کلاوزن، ترجمه پدرام الوندی)، خبر رادیویی: بازسازی اجتماع (تانجا بوش، ترجمه محمدرضا نوروزپور)، خبر تلویزیونی در عصر جهانیِ اطلاع ـ سرگرمی (دایا کیشان توسو، ترجمه امید جهانشاهی) و خبر در عصر دیجیتال (ناتالی فنتون، ترجمه محمود سلطانآبادی) است. چاپ نخست کتاب «خبر و روزنامهنگاری در عصر دیجیتال» از سوی انتشارات ثانیه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، ۱۶۸ صفحه و به بهای نه هزار تومان روانه پیشخوان کتابفروشیها شده است. |
واقعیتهای مجازی ملموستر از فضای واقعی است Posted: 21 Nov 2014 05:58 AM PST مجید یوسفی- شبکه های اجتماعی طی یک دهه اخیر همگنی های زیادی بین گروهها و جریان های اجتماعی و سیاسی ایجاد کردهاند. برخی ظهور این شبکه ها را مانع از فعالیت های هدفمند و ضروری جامعه در بخش های جدی جوامع دانستهاند و برخی همین ابزارها را به عنوان محرک حرکت های اجتماعی نوینی میدانند که در جامعه ما به تدریج شکل گرفته است. پرسش این است که آیا شبکه های اجتماعی به نسل کنونی کمک میکند که یافته های خود را از طریق تعاملات مجازی بیابد؟ آیا این شبکه ها راه نوینی را برای کاوشگری به ما عرضه خواهند کرد؟ دکتر فردین علیخواه به عنوان یک جامعهشناس بیش از یک دهه به طور متمرکز در حوزه تلویزیون های ماهوارهای تحقیق و پژوهش های متعددی کرده و به بسیاری از سازمانها و نهادهای کشور مشاوره های فنی و علمی داده است. او پیش از مصاحبه در این باره گفت که ماهواره دیگر عادی شده است بی آنکه هیچ اتفاق موثری در حوزه سیاست گذاری رسانهای در خصوص آن بیفتد. *** * طی سال های اخیر، ابزارهای ارتباطی تغییرات شگرفی کرده و جامعه ما نسبت به آن مواجهه غریبی از خود نشان داده که کمی شگفت انگیز است. آیا هیچ اطلاعاتی وجود دارد که گویای نحوه مواجهه شهروندان غرب نسبت به شبکههای اجتماعی بوده باشد؟ ـ اول باید یادآوری کنم که من بیشتر جامعه شناس وسایل ارتباط جمعی هستم تا متخصص علوم ارتباطات. در واقع سعی میکنم وسایل ارتباط جمعی را در متن اجتماعی شان قرار داده و تعامل بین این دو بیشتر مورد توجه من است. نکته دیگر آنکه اگر در جاهایی برابر انگلیسی برخی از واژه ها و اصطلاحات را میآورم به این خاطر است که فکر میکنم بسیاری از دانشجویان، سایت آموزشی مدرسه همشهری را مطالعه میکنند و ممکن است بخواهند به اصل مطالب مراجعه کنند. اما در مورد پرسش شما. در هر جامعه ای وقتی تکنولوژی جدیدی وارد میشود ممکن است آن جامعه برای مواجهه با آن تکنولوژی جدید آماده نباشد. در واقع جامعه، دانش و مهارت کافی برای مواجهه با آن تکنولوژی را هنوز کسب نکرده باشد. اساسا ممکن است آن مهارت ها هنوز تعریف هم نشده باشند و با بروز مسائل و مشکلات جدید، تدبیری برای آنها اندیشیده شود. میتوان گفت که این وضعیت، قصه بیشتر تکنولوژی هاست و در خصوص تکنولوژی های قدیم و جدید ارتباطی هم صادق است. در کشورهای توسعه یافته برخی از مطالعات مربوط به تکنولوژی های جدید ارتباطی در ابتدا حالت آینده نگری داشتند. برای مثال آثار الوین تافلر تلاش داشتند تا تبعات اجتماعی تکنولوژی های جدید را پیش بینی کنند. در همین راستا او در دهه 80 در خصوص خانواده الکترونیک یا مرگ خدایان سفید پوش حرف زد. منظورش از دومی کاهش اقتدار پزشکان با رشد دانش پزشکی شهروندان از طریق تکنولوژی های جدید ارتباطی بود. برخی دیگر تلاش کردند تا با دیدن آثار تدریجی تکنولوژی های جدید ارتباطی، در خصوص آن تحقیق کنند. مثلا شما کارهای زیادی را میبینید که درباره اعتیاد به اینترنت انجام شده است. کارهای زیادی میبینید که به بررسی تأثیر رسانه های جدید بر روابط زن و شوهر پرداخته اند. شما میبینید که بنگاه انتشاراتی سیج حدود 15 سال پیش فصلنامه «رسانه های جدید و جامعه» را منتشر میکند. همان زمان مقالاتی با عنوان on community in information age چاپ میشوند و به بررسی موضوع اجتماع در عصر اطلاعات میپردازند. یا در این نشریات این سوال جدی مطرح میشود که با گسترش شبکه های اجتماعی موضوع حریم خصوصی چه میشود؟ میخواهم بگویم که بله. جامعه غربی هم در سال های اولیه دچار پرسش ها و چالش های جدی بود و مطالعه و یافتن راه حل در این خصوص همچنان ادامه دارد.
* به نظر میآید که به جهت نوظهور بودن این نوع ارتباطات ما در موقعیت دشواری قرار گرفتهایم. اغلب برخی از اندیشمندان ایرانی از وضعیت بوجود آمده ناخشنودند. آنان معتقدند که جامعه ما طی یک دهه اخیر به تدریج از سیر رسانه های نوشتاری بدور مانده است. آن ها این را یک تهدید میبینند. آیا واقعا همینگونه است؟ ما از تکنولوژی های نوین ارتباطی کمتر از رسانه های نوشتاری درس میگیریم؟ ـ یکی از پرسش هایی که با آمدن تکنولوژی های جدید ارتباطی مطرح شد آن بود که با آمدن آنها، وسایل ارتباط جمعی ـ فعلا بگذارید بگویم ـ سنتی، چه خواهند شد. اساسا با ظهور هر وسیله ارتباط جمعی، پرسش های در خصوص سرنوشت وسایل ارتباطی قبلی مطرح شده است. شما حتی میبینید که در داخل یک رسانه واحد نظیر سینما نیز وقتی عصر فیلم های ناطق فرا میرسد پرسش هایی درباره سرنوشت عصر پرده نقره ای یا فیلم های صامت به وجود میآید. وقتی تلویزیون آمد پرسش های جدی درباره رادیو مطرح شد. واقعیت آن است گاهی اوقات این نوع پرسش ها از موضع نوستالوژی مطرح میشود. شما حتی در یک نگاه کلی در دیدگاههای جامعه شناسی هم میبینید که با صنعتی شدن جوامع، دیدگاههای دوگانه انگار مانند فردیناند توینس مطرح میشود و با نگاه به گذشته به نقد وضع موجود میپردازند. به غیر از موضوع نوستالوژی، برخی از پرسش ها نیز از موضع اثر گذاری رسانه ای مطرح میشود که در این زمینه مطالعات قابل توجهی انجام شده است. میتوان گفت که دو دیدگاه وجود دارد: بخشی از مطالعات نشان میدهند که رسانه های جدید بر اقبال عمومی از رسانه های سنتی تأثیر منفی گذاشته اند. مثلا نشان میدهند که فروش روزنامه واقعا کاهش یافته است. ولی سوال میشود که آیا چون مردم روزنامه نمی خرند از اخبار اطلاع ندارند؟ پاسخ منفی است. مردم روزنامه نمی خرند ولی اخبار را میخوانند. برای همین است که خیلی از مالکان روزنامه ها در امریکا به شرکت گوگل اعتراض میکنند که شما از اخبار ما استفاده میکنی و پولی نمی دهی و مخاطبان اخبار تو را میخوانند و روزنامه نمی خرند. برخی از مطالعات هم نشان میدهد که رسانه های جدید و در کل رسانه ها مکمل و تقویت کننده هم هستند. مثلا شبکه های اجتماعی موجب شده اند تا اخبار فیلم های جدید به سرعت بین کاربران رد و بدل شود و لذا مباحثه درباره سینما داغ شود و لذا اقبال عمومی به سوی آن افزایش یابد، یا مثلا از طریق شبکه های اجتماعی نقل قول هایی از کتاب ها مطرح و در خصوص آنها جریان سازی شده و بر اقبال عمومی از آن کتاب ها اثرگذار بوده است. من معتقدم ما باید یک واقعیت را بپذیریم. مخاطب عام امروز از طریق قاب مانیتور خودش با سایر محصولات ارتباط دارد. من معتقدم که باید به نتیجه فکر کرد. ببینید قرار است پیامی تولید و در جامعه توزیع شود. مهم همین است. مهم این است که مخاطب پیام را دریافت کند. اینکه با چه وسیله ای یا کانالی این پیام به مخاطب برسد شاید سوالی ثانویه باشد. مثالی میزنم. ممکن است کتابی 500 صفحه ای وجود داشته باشد که به تاریخ روسیه پرداخته باشد. ولی آمدن تلویزیون و تصویر موجب شود که مخاطب در چند برنامه به تفصیل با تاریخ روسیه آشنا شود و اطلاعات کافی در این خصوص را بدست آورد. نوع رسانه چندان مهم نیست. مهم پیام است. البته من منکر این نیستم که هر رسانه ای مقتضیات خودش را دارد و احساس و مهارت مختلفی از مخاطب را با خودش درگیر میکند. نکته دیگری که لازم میدانم به آن اشاره کنم موضوع تفاوت ارتباط در تکنولوژی های جدید ارتباطی است. آیا ما میتوانیم منکر این شویم که دیگر هر فردی فرصت آن را دارد که مولد producer و منتشر کننده transmitter پیام باشد. اینها فرصت های خوبی هستند و باید به آن ارج نهاد.
* طی یک سال اخیر شبکه وایبر توانسته افراد بی شماری را در گروههای مختلف منسجم کند، که مباحث متفاوتی را از طریق همین گروهها منتشر کنند و به تجزیه و تحلیل بپردازند. اما بسیاری از بحث ها ابتر و ناتمام مانده است. از سویی طرح چنین مسایلی باعث شده که این مباحث در دنیای واقعی پی گرفته شود. بسیاری براین باورند که این نوع تعاملات تنها به زخمی کردن موضوعات منجر شده است و اساسا وایبر و واتس آپ موقعیت مناسبی برای این مباحث فراهم نمیآورند. به نظر شما چه نوع استفاده های میشود از این ابزارها کرد؟ ـ از منظر نظری، ما در این زمینه دو گروه خوش بین و بدبین داریم. پرسش اساسی آن است که آیا اساسا میتوان بر روی کاربران رسانه های جدید به عنوان عوامل تغییر اجتماعی حساب کرد یا نه؟ دیدگاه بدبین میگوید که -با توجه به آنچه که من آنرا «آسا» مینامم یعنی- دسترسی «آسان»، «سریع» و « ارزان» به اینترنت موجب شده که افراد به جای آنکه عضو member حرکت های اجتماعی شوند و نوعی تعهد به آن ها داشته باشند بیشتر استفاده کننده آن ها باشند. یعنی به جای تعهد، ما شاهد استفاده هستیم. حرکت های اجتماعی مانند گذری هستند که افراد میآیند و میروند. در همین راستا عده ای با اصطلاح slacktivism منطور خود را روشن تر بیان میکنند. این واژه در اصل به سربازان جنگ دوم جهانی در امریکا اشاره دارد که از خدمت سربازی فرار میکردند. در اینجا به کاربرانی اشاره میشود که از طریق حرکت دادن و کلیک موس میخواهند جهان را تغییر دهند. ولی در مقابل خوشبینان نظر دیگری دارند. آنان معتقدند که بین مجازی virtual و واقعی actual رابطه مستقیمی وجود دارد و تحقیقات مختلف حاکی از آن است که موضوع صرفا با فشار دادن دگمه موس خاتمه نمی یابد بلکه در رفتارهای واقعی و در دنیای واقعی مسائل پی گرفته میشود. در واقع امروز تصور حرکت های آفلاین بدون وجود کنشگری آنلاین دشوار شده است. من شخصا به گروه خوشبینان تعلق دارم. تحقیقات من نشان میدهد که بخش قابل توجهی از فعالان اجتماعی با رسانه های جدید ارتباط مستقیم و قوی دارند. من با موضوع زخمی کردن مباحث چندان موافق نیستم. مثلا یکی از ابزارهای مهم حرکت های زیست محیطی در کشورمان همین فضای مجازی است. من فکر نمی کنم که تأثیرگذاری این جریان اندک بوده است. به هر حال چه از طریق مجازی و چه در دنیای واقعی فشاری وجود دارد.
* در طی 15 سالی که موضوع شبکه های اجتماعی در ایران جدی شده تمایل و گرایش شگفت انگیزی در جذب آن بوجود آمده است. از ورود وبلاگ تا ظهور تلگرام ما همچنان در بین کشورهای جهان در فهرست 5 کشور نخست علاقمندی در این نوع فعالیت های شبکه ای بوده ایم. مردم ما مداوما در حال جستجو هستند. کم و بیش گوگل هم این گرایش افراطی ایرانیان را گزارش داده است. چرا ما اینهمه در حال جستجو هستیم؟ ـ این موضوع طبیعتا پیچیدگی های خودش را دارد. من نمی خواهم همه چیز را هم به عامل سیاسی تقلیل دهم. واقعا عوامل مختلفی در این بین نقش دارند. برای مثال. آیا بین اشکال مختلف گذران اوقات فراغت و استفاده از شبکه های اجتماعی و یا ابزارهای جدید ارتباطی ارتباط وجود دارد؟ فرض کنید در شهر تهران دو روز تعطیلی وجود دارد. یک جوان میتواند از بین 500 برنامه مختلفی که برای همان دو روز توسط نهادهای مختلف پیش بینی و برنامه ریزی شده است انتخاب کند و برود و اوقات فراغتش را سپری کند. این یک طرف. وضعیت دیگری را تصور کنید که 5 برنامه هم در شهر وجود نداشته باشد. من فکر میکنم در وضعیت دوم انتظار اقبال از رسانه های جدید بیشتر خواهد بود. ولی گفتم این بخشی از ماجراست و البته نه ساده سازی آن. موضوع دیگر واقعیت های جریان جاری زندگی در شهرها و در واقع سبک های زندگی جدید در کشورمان است. استفاده کنندگان فضای مجازی، سبک زندگی خود را در فضای مجازی بیشتر میبینند تا رسانه های رسمی. جالب آنکه حتی از همین زاویه است که این بحث در شبکه های اجتماعی توسط جوانان مطرح میشود که چرا شما دانشمندان ارتباطات از واژه فضای مجازی استفاده میکنید؟ در کشورهای خاورمیانه فضای مجازی اساسا خود واقعیت است و فضای واقعی به نوعی مجازی است! آدم ها در فضای واقعی آنی نیستند که هستند! بلکه در شبکه های اجتماعی آنی هستند که هستند. نمی دانم چه گفتم! منظور آن است که در فضای مجازی واقعیت ملموس تری از جامعه را میتوان دید تا در فضای واقعی. برای همین چرا از واژه فضای مجازی استفاده میشود! این خود نکته ای است. من فکر میکنم عامل اخیر، خیلی از مسائل را میتواند توضیح دهد. برای همین اقبال از وایبر یا شبکه های اجتماعی را میتوان درک کرد. شما میبینید که به مغازه ها گفته میشود که مثلا مانکن های پلاستیکی باید از این معیارها برخوردار باشند. در فضای وایبر مزون های بسیاری ساخته میشود و لباس ها در تن مانکن ها و مدل های واقعی برای مخاطب عرضه میشود. شما میبینید که در واقعیت در خصوص حیوانات چارچوب ها و قوانینی تعریف میشود ولی در فضای وایبر و شبکه های اجتماعی گروههای مختلفی در خصوص تجربه نگهداری حیوانات با هم تعامل دارند. اینها مهم است. قطعا عوامل دیگری هم وجود دارد که بهتر است به فرصت دیگری سپرده شود.
* اخیرا یک گروهی از جامعه شناسان جوان تمایل زیاده از حد ایرانیان به شبکه های اجتماعی را دال بر سرگشتگی و گمگشتگی نسبی ایرانیان دانسته اند. آن ها معتقدند که ایرانیان کم و بیش از معدود ملت هایی هستند که نمی دانند چه میخواهند و احیانا از کاوشگری در شبکه های اجتماعی در پی یافته ای هستند که شاید برای آن ها اقناع کننده باشد. برخی این جمله فرزند دکتر علی شریعتی را به یاد میآورند که اخیرا گفته است «نسل قدیم قصد پرواز داشت اما به زمین خورد. نسل جدید چشم انداز ندارد، گم شده است.» چقدر این نوع گزاره ها میتواند در مورد اعتیاد مردم ما نسبت به شبکه های اجتماعی صحیح باشد؟ ـ ببینید صحبت کردن در باره اقبال به شبکه های اجتماعی نمی تواند به شکل کلی تبیین شود. منظورم آن است که موضوع هم خیلی میتواند ساده باشد و هم خیلی پیچیده. من در ابتدا گفتم که چون ما سنت پژوهشی و تحقیقات مستمر در این خصوص نداریم مجبوریم از اصطلاحات و تعابیر کلی استفاده کنیم. ولی من فکر میکنم این نوع تحلیل ها شاید هنوز با همان نگاه نسل قدیم انجام میشود. هنوز سایه روایت های کلان در این نوع تبیین ها دیده میشود. مثلا اگر منظور از چشم انداز اتخاذ یک جهان بینی یا نگاه فلسفی به زندگی است به نظر من در کشورهای توسعه یافته هم در افراد چنین چشم اندازی وجود ندارد. ولی از نظر پژوهشی، منی که محقق حوزه وسایل ارتباط جمعی هستم شک دارم بگویم که وقتی مثلا کاربران اینترنت به آن یافته گم شده رسیدند و به قول شما اقناع شدند دیگر جستجو یا استفاده از شبکه های اجتماعی کاهش خواهد یافت. یا مثلا آدم هایی که گمگشته یا سرگشته نیستند و دغدغه دارند تمایل کمتری به شبکه های اجتماعی دارند. نکته دیگر آنکه پرسش این است که آیا واقعا با تحلیل محتوای صفحات شبکه های اجتماعی دشوار است بدانیم که بیشتر کاربران این شبکه ها دنبال چه هستند؟ آیا با تحلیل محتوای این شبکه ها واقعا گمگشتگی دیده میشود؟ آیا واقعا وسعت نقد اجتماعی فرهنگی در این شبکه ها کم است؟ حتی ساده تر بگویم. من فکر میکنم فضای شبکه های اجتماعی در واقع بازنمایی کننده مطالبات گروههای مختلف اجتماعی شده است. پوشش، امور جنسی، حقوق حیوانات، محیط زیست، موسیقی، مناسک دینی، روابط اجتماعی فارغ از نظارت رسمی، سبک زندگی، همه از جمله اموری هستند که در شبکه های اجتماعی نمود دارند و من فکر میکنم کمتر نشانه گمگشتگی در آنها دیده میشود.
* در ایران، اغلب شهروندان در رسانه ای همانند وایبر و تلگرام، به بیان اشعار، حدیث، ضرب المثل، جوک و جملات قصار میپردازند. برخی از گروهها به شدت به مباحث پورنو و خشونت های جنسی گرایش دارند. آیا این نوع واکنش ها به مثابه خلاء و فقدانی است که در جهان واقعی با آن مواجهند؟ و این میتواند در آینده تهدید باشد یا تخلیه روانی است ؟ ـ در پرسش های قبل هم تا حدی به این سوال پاسخ دادم. من فکر میکنم که بین تکست و کانتکست رابطه مستقیم وجود دارد. بسیاری از مسائل اجتماعی هم همین طور است. اینکه در تهران آمار طلاق حدود یک در ازای پنج ازدواج است ولی در استان سیستان و بلوچستان یک در مقابل بیست و چهار ازدواج؛ تصادفی نیست. ارتباطات هم همین طور است. شما وقتی از سایت های معتبر بین المللی موضوع یا تم جستجو در اینترنت را میگیرید میبینید که معمولا برخی از کشورهای خاورمیانه در حوزه جستجوی عناوین مرتبط با پورنو سرآمدند. خب این تصادفی نیست. این مسائل را من در واقع بازنمایی نقصان ها و تنگناهای جامعه ایرانی میدانم. باز مثالی میزنم. یکی از تحقیقات شهری من در خصوص مصرف فضاهای شهری توسط جوانان نشان میداد که آنان به ویژه در شهرهای کوچک و به ویژه در ساعاتی از روز، از سینما به عنوان یک « جا» برای تعامل با جنس مخالف استفاده میکنند. به ویژه وقتی که فشار نظارت رسمی در خیابان ها بیشتر شود. در خصوص رسانه هایی نظیر وایبر هم قصه همین طور است. مثلا تحقیقات من در خصوص شبکه های ماهواره ای نشان میدهد کشورهایی که زمینههای دموکراسی در آنها شکننده است شاهد تعداد شبکه های ماهواره ای اپوزیسیون بیشتری هستند. برای همین برخی از دانشمندان ارتباطات این فرض را دارند که بین دموکراسی در زمین democracy on earth و دموکراسی در آسمان (امواج) democracy on air باید یکی را انتخاب کرد. یادم هست که در یکی از کنفرانس ها یکی از سخنرانان از اصطلاح from the street to the internet استفاده کرد. منظورش آن بود که فقدان کنشگری در خیابان به فعال شدن کنشگری در اینترنت خواهد انجامید. وجود این نوع محتواها در وایبر البته آسیب های خودش را هم قطعا خواهد داشت. من تحقیقی را با عنوان بازنمایی ایران و ایرانی در فضای وایبر آغاز کرده ام. واقعا با مطالعه مطالبی که جمع کرده ام میگویم که این بازنمایی بسیار نگران کننده است. گویی کاربران وایبر هیچ امیدی به بهبود شرایط ندارند و مدام در خصوص ویژگی های خود به عنوان ایران و ایرانی حرف میزنند و آنرا مسخره میکنند و میخندند! این یعنی با مسائل کاملا کنار آمدن. حتی در سطح خانواده ها هم مشکلاتی پیش آمده که امیدوارم محققان به آن توجه کنند. هر تکنولوژی تبعات خودش را دارد.
* ممکن است مورد اخیر را بیشتر توضیح دهید؟ ـ بله. همان طور که ما در خصوص اینترنت مسأله اعتیاد به اینترنت را داریم در خصوص گوشی تلفن همراه هم اعتیاد به آن وجود دارد.البته طبیعتا منظور اعتیاد به شبکه های اجتماعی از طریق گوشی است. امروزه حتی در کشورهای توسعه یافته هم بر ظهور و بروز این مسأله در خانواده ها و تأثیر آن بر روابط بین زن و شوهرها بحث میشود. جمله معروفی هست که نمی دانم از کیست. میگوید که تکنولوژی های جدید ارتباطی آدم هایی را که در دور دست ها هستند به هم نزدیک کرد ولی آدم های نزدیک را از هم دور کرد. امروزه اعضای خانواده خیلی راحت با دوستان و آشنایان خود در اقصی نقاط دنیا ارتباط دارند حتی ارتباط روزانه ولی شاید چند دقیقه مفید با هم سپری نمی کنند. کم نیستند زوج هایی که حتی در رختخواب هم هر کدام از طریق گوشی با دنیا در ارتباط هستند و اساسا همدیگر را نمی بینند. اینها مسائل و آسیب هایی است که امیدوارم اصحاب رسانه در خصوص آن حساسیت عمومی را بیشتر کنند.
* اخیرا شما به همایشی در سن پترزبورگ دعوت شدید و در آنجا به فرصت هایی که این ابزارهای ارتباطی فراهم کرده اند پرداختهاید. چه مباحث دیگری در این همایش مطرح شد؟ آیا محققان دیگر، همین نوع دغدغه ها را دنبال میکردند؟ ـ کشورهای مختلف دنیا در این خصوص خیلی خوب دارند کار میکنند. منظور من تحقیقات مختلف علمی و دانشگاهی است. در این کنفرانس محققان مختلفی از تأثیر رسانه های جدید در زمینه های مختلف حرف زدند. برای مثال اینکه چطور رسانه های جدید موضوع پاسخگویی و شفافیت که دو عنصر فرهنگ دموکراتیک است را وارد شکل جدیدی کرده اند. یا اینکه چطور رسانه های جدید موجب شکل گیری آسان تر حرکت های اجتماعی شده اند. برخی معتقد بودند که موضوع جنبش های اجتماعی با آمدن رسانه های جدید وارد شرایط جدیدی شده است. برخی به قرائت جدیدی از نظریه بسیج چارلز تیلی پرداختند که در نظریه های علوم سیاسی و جامعه شناسی سیاسی بسیار معروف است. مسأله دیگر تمرکز آنها بر سازوکارهای درونی شبکه های اجتماعی است. یعنی آنان به دینامیزیم های درونی رسانه های جدید و به ویژه شبکه های اجتماعی بیشتر توجه میکنند. پرسش اینان آن بود که مثلا رسانه های جدید چطور احساس اتحاد و همبستگی sense of togetherness بین کاربران را تقویت میکنند. نکته با ارزش دیگر دیدن محققان و دانشگاهیانی بود که تخصص آنان روش شناس وب یا web methodologist بود. کسانی که کارشان مطالعه در خصوص توسعه روش های تحقیق در رسانه های جدید بود. اینکه چطور سایت ها، وبلاگ ها، صفحات شبکه های اجتماعی را به گونه ای مطالعه کنیم که اعتبار و روایی تحقیق حفظ شود. در مجموع آنها خیلی به روز کار میکنند. شما میبینید که هنوز از رفراندوم اسکاتلند یکسال هم نگذشته ولی برای من اطلاعیه کنفرانسی با عنوان « رسانه در اسکاتلند پس از رفراندوم » میآید. متأسفانه در مقایسه با آنان ما در ایران یک نهاد تحقیقاتی نداریم که به شکل متمرکز در خصوص رسانه های جدید کار کند. البته نظریه پردازی کلی و عمومی داریم که شما به آن اشاره کردید ولی عرصه تحقیق و پژوهش و مطالعه موردی در این زمینه خشک و خالی است. منبع: وب سایت مرکز آموزش و پژوهش همشهری |
حمایت بیش از 500 هنرمند سرشناس از انتصاب پور محمدی به معاونت سیما Posted: 21 Nov 2014 05:54 AM PST بیش از 500 تن از هنرمندان و فعالان رسانه ملی با امضای نامه ای، انتصاب محمد سرافراز به ریاست سازمان صداوسیما و انتخاب علی اصغر پورمحمدی به سمت معاون سیما را تبریک گفتند. به گزارش خبرنگار مهر، متن نامه و اسامی امضا کنندگان به این شرح است: به نام خدا جناب آقای دکتر محمد سرافراز حضور جنابعالی در مقام ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مبارک اتفاقی ست برای اهالی رسانه و هنر. قطعاً سایه ی تخصص، دانش و تجربه شما، امروز پهنه وسیع رسانه ملی را شامل می شود و می توان این حضور مبارک را به شما و اهل هنر و همه مردم ایران تبریک گفت. بی شک تجربه گران سنگ سال ها خدمت و اخلاص بی گفتگوی شما می تواند رسانه ملی را در جایگاهی که شایسته آن است، قرار دهد. اولین قدم ها نوید صحت و واقعیت این امید به فرداهاست و بدون تردید انتخاب شایسته، سزاوارانه و هوشمندانه جناب آقای دکتر "علی اصغر پورمحمدی" به معاونت سیمای جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که امروز، آنچه که مورد نظر و قصد جنابعالیست، استفاده از تعهد، تخصص و تجربه است. ما این انتخاب و انتصاب شایسته را به همه ی فرهنگ دوستان تبریک می گوییم و آمادگی خود را برای حمایت و همکاری در راستای ارتقا کیفی وکمی سیما اعلام می داریم. موفقیت و سرافرازی هرچه بیشتر شما را از خداوند بزرگ خواستاریم. ابراهیم حاتمی کیا/ داوود میرباقری /کمال تبریزی / محمدحسین لطیفی/ کیانوش عیاری/ مهدی فخیم زاده/ مهران مدیری/ بهروز افخمی/ حمید نعمت اله/ رامبد جوان/ شهاب حسینی/ سیروس مقدم / سید ضیاء الدین دری/ محمدمهدی عسگرپور/ رضا عطاران/ سید محمود رضوی/ مسعود جعفری جوزانی/ فریدون جیرانی/ فرهاد توحیدی/ محسن تنابنده/ رسول صدرعاملی / هادی مقدم دوست/ احمد امینی/ فرزاد مؤتمن/ منوچهر محمدی/ علیرضا طالب زاده / همایون اسعدیان/ محمد مسعود/ جمال شورجه/ داریوش فرهنگ/ محمدرضا ورزی/ علیرضا افخمی/ محمدرضا شریفی نیا / مازیار میری/ ایرج محمدی/ علیرضا رئیسیان/ پیمان قاسم خانی/ جواد افشار/ امین تارخ/ احسان علیخانی/ عزیزاله حمید نژاد/ احمدرضا معتمدی/ محسن چگینی / آزاده نامداری/ هنگامه قاضیانی/ بهمن زرین پور/ عبدالحسن برزیده/ علی طالب آبادی/ عادل فردوسی پور/ سیامک انصاری/ آرش معیریان/ شقایق فراهانی/ مسعود بهبهانی نیا / حمید لولایی/ حسن پورشیرازی/ مهرانه مهین ترابی/ رضا انصاریان/ سروش صحت / سعید سلطانی/ محمدرضا شهیدی فر/ سعید سهیلی/ الناز شاکردوست/ مسعود کرامتی/ جلیل سامان/ بهاره رهنما/ داریوش ارجمند/ علی سرتیپی/ علی لهراسبی/ جواد رضويان/ مهران مهام/ حمید گودرزی/ سید کاظم احمد زاده/ سید روح اله حجازی/ شقایق دهقان/ احسان خواجه امیری/بابک حمیدیان / آتیلا پسیانی/ نجم الدین شریعتی/ نرگس آبیار/ محمود گبرلو/ بهنوش طباطبایی/ محمود پاک نیت/ امیر جعفری / حامد کمیلی/ مسعود فروتن/ ویشکا آسایش/ سعید مطلبی/ فاطمه گودرزی / مجید میرفخرایی/ بهاره افشاری/ علیرضا خمسه/ کامبیز دیرباز/ سعید آقاخانی/ پرویز پورحسینی/ مهدی پاکدل/ علی معلم/ بهروز شعیبی/ حمید بهمنی/ آتنه فقیه نصیری/ پوریا پورسرخ/ امیر آقایی/ مرتضی شایسته/ جواد عزتی/ منیژه حکمت / ژیلا صادقی/ هدایت هاشمی/ لیلا اوتادی/ همایون ارشادی/ / محمد صادقی/ مصطفی کیایی/ برزو ارجمند / لیلا زارع/ فتحعلی اویسی/ شبنم مقدمی/ حسین محجوب/ مجید صالحی / مهدی سلطانی / داوود هاشمی/ رحمان سیفی آزاد/ امیرحسین رستمی/ شهرام شاه حسینی/ سید جمال ساداتیان / منوچهر هادی/ عزت اله مهرآوران / مسعود آب پرور/ سید ضیاء هاشمی/ بهاره کیان افشار/ ریما رامین فر/ سید سعید رحمانی/ رضا جودی/ کامران تفتی / امیر نوری/ گوهر خیراندیش/ علی دهکردی/ امیر حسین آرمان آرا/ علیرضا امینی/ سعید جلالی/ محمد علیزاده / حسین زندباف/ برزو نیک نژاد/ انوشیروان ارجمند/ الهام حمیدی/ پرستو گلستانه / سارا خسرو آبادی/ سام درخشانی/ مریم سعادت / حسن میرباقری/ آشا محرابی/ حمیدرضا صدری/ محمدرضا سکوت / مهراوه شریفی نیا / بهرام دهقانی/ هانیه توسلی/ شهرام حقیقت دوست/ سیما تیرانداز/ فرهاد قائمیان / رضا کریمی/ شهره لرستانی/ پژمان بازغی/ مسعود اطیابی/ افشین یدالهی/ فرشته صدر عرفایی/ رسالت بوذری/ سعید فرهادی/ احمد مهران فر/ شهرام قائدی/ بهناز جعفری/ آرش مجیدی/ علی زاهدی/ محمد حسین قاسمی/ میرطاهر مظلومی/ سعید شاهسواری/ جواد خیابانی/ سید مهرداد ضیایی/ بیژن میرباقری/ مجید اخشابی / شاهرخ استخری/ آرش قادری/ سید علی ضیاء/ محمدرضا شجاعی/ کامران نجف زاده / مسعود فراستی/ وحید یامین پور/ بهمن گودرزی/ فرزاد حسنی/ سعید سعدی/ محمد مطیع/ لیلا بلوکات/ مهدی سجاده چی/ سید محمد خزایی/ محمدعلی اسلامی / بهرام عظیمی/ محسن علی اکبری/ مهدی صباغ زاده / سید جواد هاشمی/ مهران رجبی/ مهران رسام/ احسان کرمی/ جعفر دهقان/ امیر حسین صدیق/ میلاد کی مرام/ نرگس محمدی/ علی روئین تن / لاله صبوری/ سحر دولتشاهی / جواد نوروزبیگی/ لاله اسکندری/ داریوش فرضیایی/ حجت قاسم زاده اصل / بهروز بقایی/ سعید امیر سلیمانی/ منصور سهراب پور/ اسماعیل عفیفه / محراب قاسم خانی / علیرضا کاظمی پور/ فقیهه سلطانی/ بهروز خوش رزم/ آرمان زرین کوب/ بهنوش بختياري/ حسن جوهرچی/ سیاوش اسدی/ مجید مولایی/ هومن برق نورد/ جابر قاسمعلی/ سعید نیک پور/ پژمان جمشیدی/ حسین سهیلی زاده/ فرناز رهنما/ اصغر نقی زاده / علیرضا بذرافشان / سیاوش خیرابی/ حسین سلیمانی/ حبیب دهقان نسب/ گلاره عباسی / فرید سجادی حسینی/ صادق کرمیار/ سید مجید میر میران / مسعود شامحمدی/ مسعود تکاور / امین زندگانی/ مهدی سلوکی/ مصطفی رستگاری/ محمد عمرانی/ شهین تسلیمی/ حبیب اله کاسه ساز/ حدیث میرامینی/ رضا توکلی / محسن شایان فر/ محمد هاشمی اصل / آیدین ظریف/ امیر غفارمنش/ محسن شایانفر/ تورج اصلانی/ شهرام عبدلی/ تینا پاکروان/ حبیب اسماعیلی/معصومه بیات / حسین فرح بخش/ حامد عنقا / الناز حبیبی/ عبداله علیخانی/ پوراندخت مهیمن / بهشاد شریفیان / مریم کاویانی / جواد مزدآبادی / سعید دولتخانی/ حدیثه تهرانی/ زهره فکور صبور/ نگار عابدی / آرام جعفری/ الهام غفوری/ آرمان موسی پور / فرشاد گل سفیدی/ آرش ظلی پور/ لیندا کیانی/ حمید لبخنده/ مروارید جواهریان/ شهرزاد کمال زاده / مهدی گلستانه/ فروغ فروهیده/ سوگل طهماسبی/ رضا یزدانی/ محمود فلاح / مهران غفوریان /سیامک صرافت/ محمدرضا حسينيان/ حمید ابراهیمی/ خشایار الوند / فريد شب خيز / فرهاد بشارتی/ داریوش یاری/ حسین فاضل/ فرهاد مهران فر/ شاهین باباپور/ بهرنگ توفیقی/ رحیم نوروزی/ عباس نعمتی/ مهرشاد ملکوتی/ نعیمه نظام دوست / کاوه سجادی حسینی/ مهران احمدی/ رویا میر علمی/ پروانه پرتو/ امیر قنادی/ فرزاد فرزین/ احمد شهرزی فراهانی / فردین خلعتبری/ فاطمه کمالی/ مجید اسکندری/ کمند امیر سلیمانی/ مجید یراق بافان/ کوروش تهامی/ مهوش وقاری/ مهدی آقابیگی/ حسن نجاریان/ بیژن بنفشه خواه / سودابه بیضایی/ مینا جعفرزاده/ حسن معجونی/ حسن سلطان محمدی/ سحر زکریا/ فرهاد آئیش/ سید احمد کاشانچی/ الهام پاوه نژاد/ مرتضی متولی/علی لدنی/ الیکا عبدالرزاقی/ شاهین جمشیدی/ فریبا متخصص/ علی شادمان/ زهره سادات هاشمی/ خاطره حاتمی/ جعفر دهقان / جعفر خسروی/ حسین مهری/ حسن کاربخش/ سعيد كماني/ حسنعلی اسدی/ علیرضا مهدوی/ جلال سليماني/ سیروس همتی / سعید مرادی / محمد قيومي/ سجاد ابوالحسنی/ مجید لیلاجی/ بهزادكاوياني/ ایمان صفایی/ علی اسدزاده/ حسن مزيناني/ احمد شهرابی فراهانی/ حسین محب اهری / محمد کامبیز دارابی/ فرید سعادتمند / محمدرضا صفوی/ محمود رضایی/ محمد صراف/ هاتف علیمردانی محمدمهدی قاسمی/ عباس جمشيدي فر / بهرنگ علوی/ سمیرا حسینی/ حامد حاجیلو داوود رسولیان / محسن حاجيلو/ فرشاد خالقی / منیژه حاتم آبادی علي مهرگان/ گیتی ساعتچی / پیام حنفی/ اسلام فتحی/ امیر یل ارجمند عباس رستگار پور/ فرشاد شکیبی/ یوسف صیادی/ مرتضی ضرابی/ پیمان یوسفی / شهرام خلج / حمید رسولیان رضا جاودانی / داریوش پیرو/ سید محمود موسوی نژاد/ عبدالرضا امیر احمدی / محسن روشن/ مارال جیرانی / بهنام خاکسار/ محمدرضا داوود نژاد/ اصغر محبی روح اله حق گو/ محمدرضا قوام پور/ امیر کاظمی/ رسول نقوی/ افشین احمدی علی اصغر آزادان/ زهرا مصفا/ خسرو کیوان مهر/ آریا اردستانی/ مهدی جودی امیرعباس پیام/ الهه پارسا/ سعید آهنگرانی/ منصور لشکری قوچانی/ محمد افشاری شیوا رشیدیان/ محسن کیایی/ شیرین ناصری/ سحر مصیبی/ آرش قنادی حسین عباسی/ زهرا کمالی/ کیانوش پوزشی/ ناصر ریحان صفت/ مهیار علیزاده افشین عزیزی/ فریدون فرهودی/ فرامرز هوتهم/ صالح میرزا آقایی/ محسن فلاحی/ مائده طهماسبی/ نازنین فلاح / آنیتا جواهری/ سید امیر پروینی حسینی/ مهرداد فلاحتگر |
دامنه اینترنتی «. بازار» رونمایی شد Posted: 21 Nov 2014 05:53 AM PST دامنه اینترنتی «.بازار» که از سوی شرکت Core راهاندازی شده، روز گذشته در ایران رونمایی شد. به گزارش ایسنا، این دامنه سطح بالا که چند زبانه محسوب میشود علاوه بر کشور ایران زبانهای عربی و اردو را نیز در بر میگیرد و ماهیت آن به گونهای است که میتوان از بهرهگیری آن در حوزه تجارت الکترونیک و درگاههای آنلاین نوین برای بازاری با جمیعت بیش از 500 میلیون کاربر برنامهریزی کرد. بنابر اعلام دستاندرکاران این دامنه دات بازار میتواند بستر مناسب و کارآمدتری برای ارتباط با مشتریان محلی را فراهم کند. براین اساس میلیونها آدرس اینترنتی کوتاه و ماندگار را میتوان براساس رسم خط فارسی برای اهداف تجاری مختلف طراحی و تعریف کرد. کلمه بازار در زبانهای گوناگون تلفظ و آهنگ مشابهی دارد و در محلهای گوناگون برای دادوستد بهشمار میرود «.بازار» در خاورمیانه، شمال آفریقا و بخش عمدهای از آسیای جنوبی و مرکزی مورد استفاده کاربران مختلفی با زبانهای اردو، پشتو، عربی، فارسی، کردی و دیگر گویشها قرار میگیرد و با بهرهگیری از آن میتوان بستری طبیعی برای گسترش تجارت الکترونیک به زبانهای ملی و با محتوای بومی پرداخت. بنابراین گزارش با بهرهگیری از این دامنه بازارهای بزرگ شهرهای خاورمیانه که خود از بازارهای متعدد تشکیل میشوند میتوانند مفاهیم عمومی خود را زیر عنوان «.بازار» ثبت کنند. در حال حاضر در ایران سایتهای (تهران. بازار)، (رایتل. بازار)، (آموزش. بازار) و چند سایت دیگر از این دست طراحی و تعریف شدهاند. این دامنه هماکنون وارد بازار شده و به مرور زمان مراحل پیشرفت آن تکمیل خواهد شد. آدرسهای اینترنتی جدید «.بازار» با توجه به نزدیکی ارتباط زمانی و همخوانی دامنهها با جستوجوهای موتورهای جستوجو نظیر گوگل، بینگ و یاهو کمک میکند اطلاعات دقیق و قابل استفادهتری در اختیار کاربر قرار بگیرد. |
آغاز به کار شبکه نسل 4 موبایل در مشهد Posted: 21 Nov 2014 05:49 AM PST شبکه نسل 4 موبایل در مشهد آغار به کار کرد. به گزارش فارس، با ارائه این سرویس توسط اپراتور دوم تلفن همراه، ایران به عنوان یک صد و سیزدهمین کشور به جمع ارائه کنندگان شبکه نسل 4 موبایل پیوست. برخلاف نسل 3 موبایل که نیاز به تغییر سیم کارت ندارد، استفاده از نسل 4، نیازمند تعویض سیم کارت فعلی با سیم کارت جدید نسل 4 به نام Usim است. پس از تعویض سیم کارت، دیوایس مشترک (گوشی، تبلت یا مودم) باید از قابلیت پشتیبانی از نسل چهارم برخوردار باشد. برای اعمال تنظیمات اتصال به شبکه نسل 4، باید در بخش APN مخفف (Access Point Name) کلمه mtnirancell وارد و گزینه های Username و Password خالی گذاشته شوند. از این پس با حضور در مناطق تحت پوشش خدمات 4G امکان اتصال به این سرویس برای کاربران فراهم می شود. علاوه بر این مشترکان برای دریافت خودکار تنظیمات می توانند از کد دستوری #6*3*130* استفاده کنند. قیمت سیم کارت اعتباری Usim به همراه 10 هزار تومان اعتبار اولیه، 20 هزار تومان است. هزینه تعویض سیم کارت فعلی مشترک با سیمکارت Usim هم 10 هزار تومان است. همچنین برای نخستین بار سیم کارت های جدید نسل چهار اپراتور دوم، قابلیت تبدیل از سیم کارت معمولی به میکروسیم و نانوسیم را دارند و برای تغییر سایز نیاز به برش این سیم کارت ها نیست. در حال حاضر خرید این سیم کارت ها به صورت آنلاین و در مشهد از طریق نمایندگان رسمی امکان پذیر است. |
آی.پد محبوبتر از کارتونهای والتدیسنی برای کودکان Posted: 21 Nov 2014 05:49 AM PST اگر در دوران کودکی شما کارتونهای تلویزیون محبوبترین چیز بود، این روزها با از راه رسیدن انبوه محصولات فناوری شرایط کاملا تغییر کرده است. به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل از بوستون هرالد، بررسیهای موسسه Smarty Pants نشان میدهد که بچههای 6 تا 12 ساله آمریکایی تبلت آی پد را بیش از کارتونهای والت دیسنی، سایتهای معروفی مانند یوتیوب و نتفلیکس، برخی مارکهای مشهور اسباب بازی و رستورانهای زنجیره ای فروش فست فود دوست دارند. بر طبق بررسی مذکور که در یک بازه زمانی 3 ماهه انجام شده، تبلت ها جایگزین بسیاری از تفریحات و علاقهمندی های متداول در میان کودکان شدهاند و آنها برای بازی، مشاهده برنامههای تلویزیونی و ویدیو، کتاب خواندن، انجام تکالیف مدرسه و برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده از این وسیله استفاده میکنند. گسترش تفریحات دیجیتال مبتنی بر تبلت باعث شده بسیاری از شرکتهای فناوری و ارائه دهنده خدمات تفریحی در آمریکا به فکر استفاده از پتانسیلهای آن بیفتند. برای انجام این بررسی 256 برند تجاری در 20 حوزه مختلف بررسی شده و با 6661 کودک 6 تا 12 ساله و والدین آنها مصاحبه شده است. |
اعتراف پلیس لندن به بیاعتباری بعد از افشاگریهای اسنودن Posted: 21 Nov 2014 05:42 AM PST رئیس پلیس لندن اعتراف کرده که پس از افشاگریهای ادوارد اسنودن در مورد نقض حریم شخصی مردم توسط پلیس آمریکا و انگلیس، اعتماد به این نهاد از بین رفته است. به گزارش فارس به نقل از گاردین، سربرنارد هوگان هو، رئیس پلیس لندن اظهار داشته که برای حل مشکل بیاعتمادی مردم به نهادهای امنیتی آمریکا و انگلیس باید بین شیوه های مورد استفاده برای حفظ امنیت و همین طور حریم شخصی کاربران توازنی برقرار شود. هوگان هو که در کنفرانسی در حضور مقامات بلندپایه پلیس آمریکا سخن میگفت، افزود که مقامات باید مراقب دوران پس از اسنودن باشند و از ابزار شدیدا تهاجمی برای کنترل ارتباطات مردم تنها در صورت ضرورت استفاده کنند، چون در غیر این صورت با خطر از دست دادن همه آنها مواجه خواهند شد. وی خواستار آن شد که برای دسترسی به داده های خصوصی کاربران فرایند تایید چند مرحله ای، نظارت و کنترل به وجود آید تا بین حقوق افراد برای حفظ حریم شخصیشان و همین طور حق حفاظت از مردم در برابر جرائم جدی توازن ایجاد شود. او به بیل براتون همتای خود در پلیس نیویورک گفت که برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم باید کارهای زیادی انجام شود و این کار به نفع خود ماست و آن را به بهترین وجه انجام می دهیم. اظهاراتی بی سابقه از این دست در تضاد با گفته های دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس است که سال گذشته رسانه های افشاکننده اسناد جاسوسی شرم آور نهادهای اطلاعاتی امریکا و انگلیس را به کمک کردن به دشمنان این کشورها متهم کرده بود. هوگان هو از افزایش تمایل شرکت های فناوری به رمزگذاری داده های کاربران پس از افشاگری های ادوارد اسنودن اظهار نگرانی کرد و گفت بیم دارد که با این کار اینترنت به فضایی تاریک و غیر قابل مدیریت مبدل شود. |
کاهش سریع استقبال از عینک گوگل Posted: 21 Nov 2014 05:42 AM PST اگر چه گوگل با عرضه عینک هوشمند خود امیدوار به جلب توجه میلیونها نفر در سراسر جهان بود، اما استقبال از این محصول با سرعتی بیش از حد تصور در حال کاهش است. به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس به نقل از یوتاپست، بسیاری از افرادی که این عینک را که برای اتصال به اینترنت، دریافت اطلاعات ارزش افزوده و عکاسی و فیلم برداری قابل استفاده است، خریداری کردهاند، علاقه به کاربرد دائمی آن را به سرعت از دست دادهاند. هم اکنون بیش از یک و نیم سال از عرضه عینک گوگل به بازار میگذرد، اما آن اشتیاق اولیه برای کاربرد محصول یاد شده مبدل به خستگی و بی حوصلگی شده است. همین مساله باعث شده قیمت فروش این عینک که زمانی 1500 دلار بود، به نصف کاهش یابد. یکی از علل اصلی این امر نقض گسترده حریم شخصی در صورت استفاده از این عینک است. کاربران میتوانند با استفاده از عینک گوگل به طور پنهانی از دیگران عکس و فیلم تهیه کنند و به همین علت استفاده از عینک یاد شده در بسیاری از اماکن عمومی ممنوع شده است. همچنین صاحب نظران می گویند برای مردم مشخص نیست که برای چه باید برای خرید عینک گوگل 1500 دلار و حالا 750 دلار بپردازند، بدون آنکه کاربرد خاص و خیلی ویژه ای برای آن متصور باشند. بسیاری از امکانات این عینک بر روی گوشی و تبلت به راحتی در دسترس است. کاهش استقبال از عینک گوگل باعث شده شرکت های مشهور هم پشتیبانی از آن را از طریق عرضه برنامه های همراه متوقف کنند. به عنوان مثال توییتر می گوید دیگر از برنامه همراه خود در این زمینه پشتیبانی نمیکند. عدم محبوبیت کار طراحی برنامههای همراه جدید برای این محصول را نیز متوقف کرده است. با این حساب به نظر میرسد که عینک گوگل به زودی به دیگر پروژه های شکست خورده گوگل بپیوندد. |
موج جدیدی از افشاگریهای «ویکی لیکس» در راه است Posted: 21 Nov 2014 05:42 AM PST مؤسس سایت ویکیلیکس طی کنفرانسی تلفنی از سفارت اکوادور در لندن اعلام کرد به زودی افشاگریهای جدیدی را انجام خواهد داد. به گزارش خبرنگار دفتر منطقهای خبرگزاری فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تلهسور»، «جولیان آسانژ» مؤسس سایت ویکیلیکس از طریق یک کنفرانس تلفنی از سفارت اکوادور در لندن خطاب به افراد حاضر در «جشنواره فیلم لیسبون و استرویل» پرتغال گفت: به زودی اسناد چهارم جاسوسی که مربوط به افشای مجموعهای از اسناد و مدارک محرمانه است منتشر خواهد شد. آخرین مدارک جاسوسی توسط سایت ویکیلیکس در سال 2013 منتشر شد که در مورد 250 سند مربوط به 90 شرکت نظارتی بود , جاسوسیهایی را از سازمان نظارت جهانی افشا میکرد. «آسانژ» در مورد جزئیات این اسناد محرمانه جدید و زمان انتشار آنها اطلاعات خاصی را ارائه نداده است. «آسانژ» همچنین از سایت گوگل به دلیل همکاریاش با دولت ایالات متحده آمریکا برای کنترل و جمعآوری اطلاعات شخصی افراد انتقاد کرد و این اقدام را که با هدف مبارزه با تروریسم صورت میگیرد رد و محکوم کرد. در «جشنواره فیلم لیسبون و استرویل» با عنوان نظارت گسترده، آسانژ همچنین علاوه بر صحبت در مورد «جاکوب آپلبوم» که هکر و محقق مستقل در زمینه امنیت رایانهای و از معدود افرادی است که به اسناد اینترنتی متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکا دسترسی دارد، یک برنامه نرم افزاری رایگان که برای امنیت اینترنتی طراحی شده ارائه داد و در مورد «جرمی زیمرمن» یکی از بنیانگذاران شبکه «لا کوآدوره دو» مستقر در پاریس که سخنگوی گروه حمایتی فرانسوی است که آزادی اینترنت و گردش آزاد اطلاعات را ترویج میکند نیز صحبت کرد. یک برنامه کمدی جدید در شبکه بیبیسی با الهام از زندگی «جولیان آسانژ» و اقامت طولانی وی در سفارت اکوادور در لندن تولید شده است. این برنامه تلویزیونی حق پناهندگی سیاسی نام دارد و با الهام از زندگی آسانژ در سفارت اکوادور در لندن که از سال 2012 برای گریز از اتهامات جنایی علیه وی توسط دولت «سوئد» مستقر شده ساخته شده است. این برنامه کمدی در مورد یک خلافکار دولتی و یک میلیونر بنیانگذار شبکهای اینترنتی است که با هم در سفارت لندن گرفتار شدهاند؛ «کیوان نواک» بازیگر کمدی انگلیسی در آن ایقای نقش میکند و تهیه کننده آن «تام داسترپ» میباشد. به گزارش فارس، مؤسس «ویکیلیکس» از سوی دادگاه سوئد نیز به اتهام تجاوز جنسی محکوم شده است؛ « آسانژ» تمامی این اتهامات را رد کرده و اطمینان میدهد که صدور فرمان دستگیری او از سوئد تنها یک نقشه فریبنده برای تحویل دادن او به ایالات متحده آمریکا است. در سال 2010 اسناد محرمانهای پیرامون خشونتها و بی نظمیهای مرتکب شده توسط آمریکا در جنگهای افغانستان و عراق به وسیله «آسانژ» در سایت جنجالی «ویکیلیکس» منتشر شد. |
سنای آمریکا طرح محدود کردن جاسوسی آژانس امنیت ملی را رد کرد Posted: 21 Nov 2014 05:42 AM PST نمایندگان سنای آمریکا طرحی را که به منظور محدود کردن جاسوسیهای آژانس امنیت ملی این کشور ارائه شده بود، رد کردند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از نیویورک تایمز، این کار عمدتا از سوی نمایندگان جمهوری خواه سنا صورت گرفت. بر اساس این طرح آژانس جاسوسی امنیت ملی آمریکا برای جمع آوری فلهای اطلاعات تماسهای تلفنی شهروندان آمریکا با محدودیتهایی مواجه میشد. پس از رای گیری 58 سناتور آمریکایی به طرح یاد شده رای منفی داده و 42 نفر هم از آن حمایت کردند. تصویب این طرح به 60 رای موافق احتیاج داشت و لذا دموکراتها در جلب حمایت کافی از آن ناکام ماندند. پیش نویس طرح یاد شده توسط پاتریک جی. لیهی سناتور دموکرات تهیه شده بود. وی علت ناموفق ماندن خود در تصویب این طرح را هراس افکنی مخالفانی دانست که جلوی راه حل های سازنده را میگیرند. وی افزود که ملت آمریکا مستحق بیش از این است. از جمله دیگر حامیان طرح یاد شده که با هدف کاهش خشم افکار عمومی در مورد جاسوسی های بی ضابطه دولت آمریکا تهیه شده بود، می توان به دولت اوباما و برخی شرکت های فناوری مانند اپل، یاهو، گوگل، مایکروسافت و ... اشاره کرد. میچ مک دانل سناتور جمهوری خواهی است که رهبری مخالفان طرح یاد شده را بر عهده داشت. وی در توجیه اقدام خود گفته است: این بدترین زمان ممکن برای آن است دست هایمان را با طناب پشت سرمان ببندیم. وی قبل از رای گیری تاکید کرد که جاسوسی فله ای از مردم آمریکا برای پیشبرد به اصطلاح نبرد با تروریسم ضروری است. او همچنین هشدار داد که اگر جاسوسی از ارتباطات تلفنی مردم محدود شود ممکن است فردا از خواب بیدار شویم و ببینیم که یک عضو داعش در آمریکاست و این پیامدی ترسناک است. جنجال بر سر جاسوسی های آژانس امنیت ملی آمریکا پس از آن آغاز شد که ادوارد اسنودن پیمانکار سابق این نهاد اطلاعاتی دولتی اسنادی را افشا کرد که نشانگر جاسوسی گسترده و تکان دهنده آژانس مذکور از مردم آمریکا و دهها کشور جهان به هر روش ممکن و بدون هیچ قید و بند قانونی بود. در یک سال و سه ماهی که از این افشاگری های سپری شده مقامات آمریکایی با استناد به ضروری بودن مقابله با تروریسم نقض حریم شخصی میلیاردها نفر در سراسر جهان را توجیه کردهاند. |
عرضه پهپاد کوچک ۴۹۹ دلاری برای عکاسی و فیلمبرداری در درون منازل Posted: 21 Nov 2014 05:42 AM PST عرضه پهپاد کوچک ۴۹۹ دلاری برای عکاسی و فیلمبرداری در درون منازل یک شرکت تجاری پهپاد کوچکی را در ابعاد پرندگان خانگی طراحی کرده که با استفاده از تلفن همراه قابل کنترل بوده و میتواند در حین پرواز عکس و فیلم تهیه کند. به گزارش فارس به نقل از سی نت، این پهپاد 499 دلار قیمت دارد و لذا انتظار می رود مردم عادی از خرید آن استقبال کنند. پهپاد مذکور که Bebop drone نام دارد ابتدا در آمریکا و از سال آینده در دیگر کشورهای جهان به فروش می رسد. امکان تهیه تصاویر با زاویه دید 180 درجه، حسگر 14 مگاپیکسلی، قابلیت تهیه ویدیو با دقت 1080p full-HD و 8 گیگابایت حافظه از جمله امکانات پهباد یاد شده است. البته امکان نصب کارت حافظه اضافی بر روی این پهباد وجود ندارد. عکس هایی که این پهپاد می گیرد با فرمت های JPEG یا Adobe DNG ذخیره می شوند. وزن این پهپاد 400 گرم بوده و ارتفاع آن به 3.6 سانتیمتر می رسد. افرادی که بخواهند این پهپاد را به جای گوشی یا تبلت با دست کنترل کنند، می توانند از ابزار خاصی که از قابلیت ارتباطی بی سیم خوبی برخوردار است نیز استفاده کنند. ابزار مذکور که Skycontroller نام دارد مجهز به چهار آنتن بوده و در صورت خرید آن همراه با این پهپاد کاربر باید 899 دلار بپردازد. شرکت سازنده می گوید موتور پهپاد یادشده را تقویت کرده تا در برابر باد و دیگر عوارض طبیعی مقاوم تر باشد. |
دوربین هایی که تنها در صورت خندیدن عکس میگیرند Posted: 21 Nov 2014 05:42 AM PST یک شرکت سرشناس در زمینه تولید دوربین های عکاسی از دو محصول جدید خود رونمایی کرده که از ویژگیهای مهمی همچون ضدضربه، ضد آب و حتی ضد یخ زدگی برخوردار است. به گزارش خبرگزاری مهر، این دوربین ها که در دو مدل به نامهای WG-30 و WG-30W تولید و به زودی روانه بازار می شوند از جمله محصولات خلاقانه شرکت ریکو (Ricoh) به شمار می آیند. شرکت ریکو این دوربین ها را برای آن دسته از عکاسان آماتوری طراحی کرده که به عکاسی در زیر آب و محیط های سرد و خشن علاقه دارند. این دوربین ها قابلیت عکسبرداری تا عمق 12 متری آب را هم دارند. هر دوی این دوبین ها 16 مگاپیکسلی بوده و به گونه ای ساخته شده اند که درصورت سقوط از ارتفاع 5/1 متری نیز هیچ آسیبی نمی بینند. اوج خلاقیت به کار گرفته شده در این محصولات ضد یخ زدگی آنهاست به طوریکه تا دمای منهای 10 درجه سانتیگراد نیز کارایی خود را به خوبی حفظ می کنند؛ از دیگر قابلیت های این دوربین ها که به حسگرهای تصویری CMOS مجهز هستند می توان به فیلمبرداری Full HD (1080p) اشاره کرد. در ساختار این دوربین ها از 12 فیلتر دیجیتالی استفاده شده تا تصاویر با بالاترین کیفیت ممکن تهیه و ثبت شوند. نکته جالب توجه دیگر امکان تشخیص تا 32 چهره در یک تصویر است. حتی این امکان فراهم شده که چهره حیوانات خانگی نظیر گربه و سگ نیز تشخیص داده شود! مهندسان خلاق ریکو این محصولات را به گونه ای طراحی کرده اند که درصورت انجام تنظیم خاص، تنها درصورتی عکسبرداری انجام شوند که چهره های مقابل دوربین لبخند بزنند! امکان برقراری ارتباط با تلفن همراه هوشمند از طریق وای فای از مهمترین ویژگیهای کاربردی این دوربین ها به شمار می آید. |
چهار توصیه امنیتی اسنودن به کاربران اینترنت Posted: 21 Nov 2014 05:36 AM PST با پیشرفت علم و فناوری، یکی از نگرانیهای کاربران اینترنتی افشا شدن اطلاعات هویتی یا هک شدن حسابهای شخصیشان در فضای اینترنتی و مجازی است. ادوارد اسنودن در همین راستا بزرگترین افشاگر تاریخ جاسوسی اطلاعات جهان 4 توصیه به کاربران اینترنتی ارائه کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، ادوارد اسنودن افشاگر بزرگترین توطئه و جاسوسی اطلاعات جهان است که اسناد محرمانه طبقه بندی شده ای از برنامه های فوق سری مقامات امریکایی را در اختیار نشریات امریکایی مانند گاردین، نیویورک تایمز و واشنگتن پست قرار داده بود، 4 توصیه مهم امنیتی را به کاربران اینترنتی ارائه داده تا بتوانند اطلاعات خود را از دست هکرها محفوظ نگه دارند. * هرگز نگویید، من که اطلاعاتی برای مخفی کردن ندارم اسنودن می گوید: زمانی که با کاربران اینترنتی مواجه می شوید و از آنها می خواهید که اطلاعات شخصی و امنیتیشان را محفوظ نگه دارند، می گویند:"ما که چیزی برای مخفی کردن در فضای اینترنتی و مجازی نداریم." کاربرانی که چنین جمله ای را بر زبان می آورند همانند این است که می گویند:"من برایم اهمیتی ندارد که اطلاعات شخصیم فاش شود!" اما در پاسخ به این کاربران باید گفت، مسلما هر شخصی اطلاعات مهمی از خود، خانواده، حساب بانکی و ... دارد که می تواند برای هکرها جذاب باشد. هکرها به کوچکترین اطلاعات شما نیز علاقه مند هستند پس دیگر این جمله را تکرار نکنید. *حساب های کاربری خود در دراپ باکس را ببندید دراپ باکس، یک جعبه ی آنلاین برای اطلاعات کاربران است. این سرویس به کاربران اجازه می دهد تا فایل هایشان را در یک فضای مجازی، ذخیره و بین سایر سیستم هایی که می خواهند به اشتراک بگذارند. دراپ باکس روی سیستم عامل های مختلف مانند ویندوز، مک، لینوکس و .. قابل اجراست. اسنودن معتقد است:"دراپ باکس، یکی از راه های جاسوسی و نفوذ به اطلاعات کاربران است. پس بایستی حساب های کاربری خود در دراپ باکس را ببندید." * فیس بوک و گوگل ، سرویس امنیتی و خطرناک بزرگترین هکر تاریخ معتقد است: "فیس بوک و گوگل جزو خطرناک ترین سرویس هایی هستند که به سادگی و بدون آگاهی کاربران اطلاعات آنها را به سرقت می برند. پس مراقب اطلاعات امنیتی خود در این 2 سرویس باشید." * اس ام اس هایی با محتوای اطلاعات شخصی ارسال نکنید فضاهای اینترنتی به شدت تحت کنترل هستند از ارسال پیامک در اپلیکشن هایی مانند شبکه های اجتماعی که با اینترنت در ارتباط هستند نیز بپرهیزید. |
طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی Posted: 21 Nov 2014 05:36 AM PST کلیات طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی با 17 رای موافق به نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس رسید. به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه روز گذشته این کمیسیون، طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی و حذف ماده (4) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار دادند که کلیات این طرح با 17 رای موافق و 7 رای مخالف نمایندگان عضو این کمیسیون به تصویب رسید. در جریان بررسی کلیات این طرح مذکور 3 نفر موافق، سه نفر مخالف، 4 نفر از دستگاههای دیگر و دیوان محاسبات و شورای عالی فضای مجازی، نماینده دولت و یک عضو شورایعالی فناوری اطلاعات و نمایندگانی از مرکز پژوهشهای مجلس نیز حضور داشتند که در نهایت با استناد به تاکیدات مقام معظم رهبری و استدلال های مطرح شده کلیات طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی رای آورد. قرار است جزئیات طرح ادغام شورایعالی فناوری اطلاعات در شورایعالی فضای مجازی در جلسات آتی کمیسیون صنایع و معادن بررسی شود. در ماده واحده این طرح یک فوریتی آمده است: قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع تشکیل شورای فناوری اطلاعات حذف و کلیه وظایف، امکانات، تجهیزات و بودجه این شورا به شورای عالی فضای مجازی منتقل می شود. نمایندگان موافق این ادغام، ایجاد وحدت رویه در تصمیم سازیها و تصمیم گیری ها در حوزه فضای مجازی کشور را از جمله دلایل تصویب این طرح عنوان کردند. |
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران مشخص شد Posted: 21 Nov 2014 05:36 AM PST ناصرعلی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران در چهارمین دوره فعالیت این سازمان شد. به گزارش خبرنگار مهر، اعضای جدید هیات رئیسه سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران انتخاب شدند. در نخستین جلسه چهارمین دوره فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، اعضای هیات رئیسه این سازمان متشکل از رئیس، نائبان رئیس و خزانه دار به اتفاق آراء اعضای هیات مدیره انتخاب شدند. در این جلسه ناصرعلی سعادت، با کسب رای موافق تمام اعضای هیات مدیره حاضر در جلسه، به عنوان رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران برگزیده و جایگزین آزاده داننده شد. دربخش انتخاب نائبان رئیس هیات مدیره نیز باقر بحری و سید مجید صدری با کسب رای موافق تمامی اعضای هیات مدیره انتخاب شدند؛ در بخش انتخاب خزانه دار این سازمان نیز آزاد معروفی موفق شد با کسب رای موافق تمامی اعضای هیات مدیره حاضر در جلسه، به عنوان خزانه دار چهارمین دور هیات مدیره سازمان نصر تهران برگزیده شود. |
You are subscribed to email updates from MediaNews.ir To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر