۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


نخستین اکران رسمی فیلم در حوزه‌ی علمیه‌ی قم

Posted: 28 May 2010 07:48 AM PDT

نخستین اکران رسمی فیلم در حوزه‌ی علمیه‌ی قم، با نمایش «طلا و مس» و نقد و بررسی آن با حضور منوچهر محمدی تهیه‌کننده و بهروز شعیبی بازیگر همراه بود.

به گزارش ایسنا، منوچهر محمدی در ابتدای این جلسه که شش خرداد ماه در قم برگزار شد، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع طلاب گفت: در شرایطی به سر می‌بریم که در دنیا ما را به عنوان مسلمان خشن معرفی می‌کنند و چهره‌ی خشنی از عنوان مسلمانی در دنیا نشان می‌دهند و این‌که بدانند در زندگی ما محبت، عشق، فداکاری و ایثار وجود دارد بسیار مهم است و می‌توان در آثار سینمایی خصوصا در قالب مبلغان دینی وجهی از آن را نشان داد.

وی افزود: سینما قاعده‌ای است و کسانی که کار فیلم می‌کنند دغدغه‌ها و شاخص‌هایی دارند و برای من مجموعه دلایلی ضرورت پرداختن به این موضوع و موضوعات مشابه را قابل اهمیت کرده است.

بهروز شعیبی بازیگراصلی مرد در سینمایی «طلا و مس»، بازی کردن در نقش و لباس یک طلبه را کار بسیار سختی دانست و گفت: من بخشی از زندگی روحانیون را بازی کردم که تا به حال زیاد ندیده بودم و اولین قدم این بود که این بخش را بشناسیم و مجبور بودیم تحقیقاتی بکنیم که چند سفر با جواد عزتی دیگر بازیگر فیلم به قم آمدیم تا از بخشی از اشتباهات جلوگیری کنیم و به لحاظ ظاهری به نقش نزدیک شویم. یکی از سختی‌های کار هم، پوشیدن لباس طلبگی بود که باید آداب آن را یاد می‌گرفتم.

وی ادامه داد: آقای محمدی هم مشاور خیلی خوبی در طول فیلمبرداری بودند و امیدوارم اشتباهات ما کم بوده باشد و آن‌قدر نباشد که شما از ما نگذرید.

محمدی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی نام فیلم توضیح داد: بشر زمانی به دنبال کیمیاگری بوده تا مس را به طلا تبدیل کند و در فیلم هم تحول اخلاقی که در این فرد ایجاد می‌شود مس موجود است که طلا شده و به نظرم این نام رساتر بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ی حضور این فیلم در خارج از کشور گفت: «زیر نور ماه» هم که مضمونی به این ترتیب دارد در جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشد، اما در کن پذیرفته شد و جایزه‌ی اول منتقدین را گرفت و در چندین کشور که این فیلم را با تماشاگران دیدم، عکس‌العمل‌های آن‌ها تفاوتی با تماشاگران ایرانی نداشت. در واقع سینما مختصاتی دارد تا همه با این زبان به صورت فراگیر ارتباط برقرار کنند.

محمدی خاطرنشان کرد: باید کمک کنیم تصویر متفاوتی خصوصا از روحانیت شیعه در دنیا ارایه دهیم و این فیلم‌ها چنین نگاهی را تصحیح می‌کند.

**

نصرت‌الله تابش منتقد سینما هم که در این جلسه حاضر بود، با بیان این‌که حداقل در 10 منبر می‌توانم درباره‌ی نسبت‌های این فیلم با دین صحبت کنم، اظهار کرد: ما در کشورمان نیروی مناسبی برای خلق آثار دینی مناسب داریم و باید آن را مدیریت کنیم.

**

حجت‌الاسلام محسنی منتقد حوزوی حاضر در این نشست نیز گفت: «طلا و مس» از معدود فیلم‌هایی است که آن را دو بار دیدم و برای بار دوم هم از آن لذت بردم. فیلم قهرمان‌سازی کاذب نمی‌کند، قصه را خیلی روان می‌گوید و به مخاطبش احترام می‌گذارد و همین قدر کفایت می‌کند تا بگوییم فیلم خوب و روانی است و دیدن چنین فیلمی برای کسانی که می‌خواهند فیلم در خدمت مفاهیم دینی باشد مناسب است.

وی ادامه داد: این فیلم شعار نمی‌دهد و یکی از ویژگی‌های آن این است که تمرین ازخودگذشتگی در طول داستان، بدون شعارزدگی اتفاق می‌افتد.

***

در پایان این جلسه، لوح‌های تقدیری به عوامل فیلم از سوی اداره کل فرهنگی معاونت تهذیب حوزه‌ی علمیه قم اهدا شد.

در حاشیه:

ـ استقبال زیادی از نمایش این فیلم شده بود؛ به طوری که همزمان در دو سالن نمایش داده شد و تعداد زیادی هم در سالن انتظار از طریق تلویزیون به تماشای فیلم نشستند.

ـ برای خانم‌ها در سالن دیگری فیلم نمایش داده شد و نشست پرسش و پاسخ نیز به صورت ویدیو پروجکشن پخش شد که آن‌ها می توانستند پرسش‌های خود را به صورت مکتوب ارائه کنند.

ـ پایان نمایش «طلا و مس» با صلوات طلاب مبنی بر رضایت از این فیلم همراه بود.

گزارشی از مراسم پایانی جشنواره رادیو و سومین اجلاس جهانی صدا

Posted: 28 May 2010 07:48 AM PDT

آیین پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و سومین اجلاس جهانی صدا شامگاه ششم خرداد ماه در تالار جام‌جم مجتمع تفریحی آموزشی زیباکنار برگزار شد و عوامل برتر برنامه‌سازی در رادیو جوایز خود را از دست رییس سازمان صدا و سیما دریافت کردند.

به گزارش ایسنا،‌ تالار جام‌جم مجتمع زیباکنار ششم خردادماه مملو از جمعیتی بود که تمامی آن‌ها به نوعی با رادیو در ارتباط بودند.

رییس سازمان صدا و سیما و تنی چند از معاونان وی به همراه جمع کثیری از مدیران ، برنامه‌سازان و هنرمندان را دیو و هم‌چنین مهمانان خارجی جشنواره، حاضران در مراسم اختتامیه را شامل می‌شدند.

در این روز دکور تالار جام‌جم مجتمع زیباکنار به شکلی متفاوت و با رادیویی بزرگ و قدیمی ساخته شده بود، ضمن این که در گوشه تالار پرده‌های نمایش بزرگی آویخته بودند که ضمن نمایش تصاویری از مراسم اختتامیه زیرنویس‌هایی از بیانات بزرگان نظام درباره رسالت رادیو و تلویزیون در پایین آن نقش می‌بست.

مراسم اختتامیه با اجرای آیتمی نمایشی توسط مهدی صباغی، از بازیگران رادیو، تلویزیون، سینما ،‌تئاتر همراه بود که محتوای آن را معرفی شبکه‌های رادیویی و انتقال تجارب رادیو از پیش‌کسوتان به جوانتر‌ها شامل می‌شد.

مراسم پایانی جشنواره ساعت 22 آغاز شد و پیش از همه مهدی دهقان‌نیری دبیر اجلاس سوم صدا و دبیر جشنواره یازدهم رادیو مطالبی را بیان کرد.

***

دبیر جشنواره رادیو گفت: جشنواره یازدهم به همت مدیران و کارکنان تلاش‌گر رادیو و مشارکت اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه در شرایطی به پایان خود نزدیک می‌شود که استقبال شایسته‌ای را شاهد بودیم. این رویداد بزرگ با بهره‌گیری از تجارب قبلی و یکسان کردن جشنواره‌های داخلی و خارجی ، طی فراخوانی گسترده از طریق تبلیغات محیطی ، سایت ، پست الکترونیک، همکاری دفاتر سازمان در خارج از کشور و سایت ای‌بی‌یو موفق به دریافت 330 برنامه از شبکه‌های سراسری ، 99 برنامه از صدای استان‌ها و 187 برنامه از 32 کشور خارجی شد.

وی ادامه داد: این برنامه‌ها در دو مرحله داوری شدند که از این بین 52 برنامه حائز کسب بالاترین امتیاز نهایی شد. در مرحله نهایی با داوری دقیق 4 داور خارجی و 4 داور سرشناس از ایران 140 نفر حائر رتبه‌ های اول و دوم شدند.

وی با اعتقاد بر این که جشنواره به ارتقای سطح کیفی برنامه‌سازان و برنامه‌سازی منجر شده است و این مساله رابطه مستقیم با جذب مخاطب دارد گفت: این رابطه صمیمی به منزله کارهای آموزشی است که می‌تواند تمام عوامل مولف برنامه ‌ساز را به سمت تحقیق و پژوهش کارآمد سوق دهد. هم‌چنین برگزاری این جشنواره می‌تواند انگیزه‌ای برای برنامه‌سازان باشد تا به حرکت واداشته شوند و در عرصه حرکت با برنامه‌سازان خارجی وارد شوند.

به اعتقاد وی این حرکت تاثیر خود را در برنامه‌های روتین شبکه‌ها خواهد گذاشت که البته حفظ آن مبتنی بر استمرار برگزاری جشنواره است.

دهقان نیری گفت: جا دارد تمام دست‌اندرکاران رادیو با همت و کار مضاعف آینده‌ای باشکوه و بالندگی را برای رادیو رقم بزنند.

دبیر جشنواره رادیو در پایان از تلاش‌های صادقانه تمام همکارانش در کمیته‌های علمی و اجرایی جشنواره تشکر کرد.

***

در آیین پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و سومین اجلاس صدا، هم‌چنین محمدحسین صوفی، معاون صدا به بیان جملاتی کوتاه بسنده کرد و گفت که« مطالبی که قصد داشتم در این مراسم بیان کنم را به جلسه افق رسانه در یازدهم خردادماه ، موکول می‌کنم.»

***

مهدی لبیبی دیگر فرد سخنران در این مراسم بود که بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد.

مسؤول کمیته داوران جشنواره یازدهم، دستیابی به سرآمدی و تشخص را از اهداف جشنواره برشمرد و گفت: ایجاد انگیزه در برنامه‌سازان، شکوفاکردن قدرت ابتکار و ارتقای سطح دانش نظری، بسترسازی مناسب برای توسعه آموزش عمومی و تبادل افکار از جمله اهداف جشنواره امسال بود.

وی ادامه داد: جشنواره با توجه ویژه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه رادیو فرمایشات رییس سازمان صداوسیما در همایش افق رسانه، بر موضوعاتی چون تحکیم مبانی خانواده، اصلاح الگوی مصرف، اخلاق‌گرایی و غیره متکی است.

او ابراز امیدواری کرد که در سال جاری برنامه‌هایی تولید شود که در زمره برنامه‌های برگزیده جشنواره دوره بعد قرار گیرد.

لبیبی در بخشی از سخنانش توضیح داد که در خلال جشنواره یازدهم، 70 نفر از زبده‌ترین کارشناسان، 1500 دقیقه برنامه را در 20 جلسه داوری کردند.

او با اشاره به حضور 26 کشور جهان در بخش خارجی یادآور شد که این میهمانان تأکیدی از پنج قاره جهان بودند و رشدی 73 درصدی را در برنامه‌های شرکت‌کننده شاهد بودیم که نشان‌دهنده مرجعیت رادیو در ایران است.

***

به نفرات برتر یک تندیس، لوح تقدیر و 1500 دلار جایزه تعلق خواهد گرفت.

برگزیدگان به شرح زیر معری شدند:

تهیه کننده برتر به نودیپ سینک برای برنامه «صبح بخیر پنجاب»

سردبیر برتر به شایسته جعفریان برای برنامه «سیب سرخ خورشید»

نویسنده برتر مرحوم اکبر رادی برای نمایشنامه «پلکان»

گوینده برتر به احسان کرمی برای مسابقه «تجربه در گذر زمان»

مجری برتر مهران دوستی برای برنامه ترکیبی «نشانی»

گزارشگر برتر ماریان داچینو سکی برای برنامه مستند گزارشی «سه حرکت ناقوس»

کارگردان برتر علی عمرانی برای نمایش رادیویی «پلکان»

بازیگر برتر آسیه گرجی برای نمایش رادیویی «زیر گذر لوتی صالح»

صدابردار مطرح شیرین پورعسگری برای برنامه گفتگومحور «بدون خط خوردگی»

افکتور برتر مسعود خواجه‌بند برای نمایش رادیویی «انگشتری ژنرال ماسیس»

پژوهشگر برتر سهیلا خدادادآرپناهی برای برنامه پژوهش‌محور «نان را صدا بزن»

کارشناس مجری برتر لی اینشیک برای برنامه گفتگو محور «9 روز در آینده»

کارشناس برتر غلامعلی پیرایرانی برای مسابقه «پرتاب نهایی»

تنظیم کننده برتر مرحومه طاهره سادات هاشمی اصل برای برنامه رادیویی «تا انتها حضور»

مقاله برتر مشترکا به امین رسولی و عبدالله گیویان برای مقاله «قابلیت‌های رادیویی خنیانگران بومی آذربایجان» در اجلاس جهانی صدا

***

در مراسم پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی رادیو و سومین اجلاس جهانی صدا، 14 تن از عوامل برتر برنامه‌سازی جوایز خود را با حضور ضرغامی، صوفی و دهقان‌نیری دریافت کردند.

هم‌چنین از برترین برنامه‌ساز رادیویی در حوزه دفاع مقدس تقدیر شد و صدادسیمای گیلان نیز مورد تقدیر قرار گرفت.


حاشیه مراسم

* مهران دوستی به هنگام خواندن نامش برای دریافت جایزه، به علت اجرای برنامه زنده رادیویی در سالن حضور نداشت و حاضران دقایقی را صبر کردند تا وی از استودیو به سالن آمده و جایزه خود را دریافت کند.

* در مراسم اختتامیه کلیپ «تنها صداست که می‌ماند» با موضوع مراحل مختلف جشنواره و آماده‌سازی مکان‌های تفریحی، آموزشی زیباکنار برای حاضران پخش شد.

* گروه به سوی فردا از اداره کل نغمات آیینی رادیو قطعه‌ی «امیر عشق» را اجرا کردند که به دلیل کمبود وقت دقایقی از این قطعه 13 دقیقه‌ای حذف شد.

* رییس سازمان صداوسیما در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به صحبت‌های کوتاه صوفی در مراسم اختتامیه، با طنز و شوخی به بیان این جمله پرداخت که آقای صوفی اگر صحبت نکردند ظاهرا شام نخورده بودند و عجله داشتند؛ ما هم شام نخوردیم و البته هیچ شبی شام نمی‌خوریم ولی در خدمت شما هستیم.

* سیدجواد هاشمی در مراسم اختتامیه به نمایندگی از خواهرش مرحومه طاهره سادات هاشمی اصل جایزه وی را برای تولید برنامه «تا انتها حضور» دریافت کرد.هاشمی گفت: اگر خودش بود می‌گفت این هدیه را نمی‌گیرم تا حتی لحظه‌ای ارواح شهدا نگویند که برای جایزه کار کرده است.

ستایش صلح سبز از نوکیا و سونی اریکسون

Posted: 28 May 2010 07:48 AM PDT

صلح سبز در گزارش دستورالعمل سبز خود مدعی شد نوکیا و سونی اریکسون از جمله سازندگان دستگاه‌های دوستدار محیط زیست در جهان هستند، در حالی که محصولات نینتندو و توشیبا حداقل معیارهای حافظ محیط زیست را داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، این گروه مدافع محیط زیست در بررسی سه ماهه خود 18 شرکت بزرگ را برای پیشرفت آن‌ها در کنار گذاشتن مواد شیمیایی خطرناک، بازیافت زباله‌های الکترونیکی و بهبود مصرف بهینه انرژی برای کاهش گرمای جهانی، رتبه‌بندی کرد.

هدف این گروه حذف دو ماده شیمیایی خطرناک پلاستیک‌های پی وی سی و مواد ضدآتش‌سوزی در محصولات الکترونیکی است زیرا این مواد در محیط زیست باقی مانده و می‌توانند در بدن انسان جمع شوند.

به گفته یکی از محققان صلح سبز که این گزارش را در توکیو ارایه کرد، نینتندو در انتهای این فهرست قرار گرفت و این غول بازی در میان شرکت‌های بزرگ این صنعت، تنها شرکتی بوده که هرگز وارد مذاکره با صلح سبز نشده است.

توشیبا که علاوه بر دستگاه‌های الکترونیکی نیروگاه‌های هسته‌یی نیز می‌سازد، از مکان سوم در ماه دسامبر گذشته به رتبه چهاردهم در گزارش "دستورالعمل برای دستگاه‌های الکترونیکی سبزتر" قرار گرفت.

این شرکت به دلیل شکستن قول خود درباره اینکه تمامی محصولاتش تا اول ماه آوریل امسال عاری از پی وی سی و مواد ضدآتش‌سوزی خواهند بود، امتیاز منفی گرفت.

اما نوکیا در صدر فهرست صلح سبز و سونی اریکسون در مکان دوم قرار گرفت در حالی که فیلیپس از مکان چهارم در گزارش قبلی به سوم صعود کرده و به‌دنبال آن موتورولا و اپل قرار گرفتند.

پاناسونیک و سونی به‌طور مشترک در مکان ششم قرار گرفته و هیولت پاکارد، شارپ و دل به‌دنبال این دو قرار گرفتند. شرکت‌های کره‌یی ال جی الکترونیکس و سامسونگ نیز از مکان ششم و نهم گزارش قبلی به دوازدهم و سیزدهم تنزل کردند.

در حالی که مایکروسافت از انتهای فهرست در مکان سوم و لنوو در مکان دوم بدترین شرکت‌ها قرار گرفتند. امتیاز منفی صلح سبز به سامسونگ، دل، لنوو، ال جی الکترونیکس و توشیبا به دلیل عقب نشستن از وعده‌هایشان تعلق گرفت.

آغاز فروش جهانی آی.‌پد و صف خریداران مشتاق

Posted: 28 May 2010 07:44 AM PDT

صدها طرفدار اپل به مدت 40 ساعت در استرالیا و ژاپن در بیرون فروشگاه‌ها صف کشیدند تا نخستین کسانی باشند که در خارج آمریکا آی‌پد خریداری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، اپل فروش رایانه لوحی آی‌پد را کم‌تر از یک ماه پس از آغاز فروش آن در آمریکا، در استرالیا، کانادا، ژاپن و شش کشور اروپایی آغاز کرد.

سازنده دستگاه‌های آیفون و آی‌پاد که به تازگی باارزش‌ترین شرکت فن‌آوری جهان شد، با آی‌پد که ممکن است در سال جاری تا هشت میلیون دستگاه فروش داشته باشد، رایانه‌های لوحی را که مرز بین یک تلفن هوشمند و یک لپ‌تاپ محسوب می‌شوند، محبوب کرده است.

اپل فروش این دستگاه صفحه لمسی را پس از ارزیابی احتمال کمبود برای عرضه، در خارج از آمریکا به تعویق انداخته بود، اما اکنون این دستگاه در فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سوییس و انگلیس موجود خواهد بود.

این شرکت آمریکایی امیدوار است آی‌پد که در اروپا با قیمت آغازین 499 یورو (615 دلار) در مقایسه با 499 دلار در آمریکا عرضه می‌شود، مصرف‌کنندگان را ترغیب کند به‌جای نت‌بوک‌های ارزان قیمت، پول بیش‌تری برای این دستگاه بپردازند. رقبایی مانند مایکروسافت برای تبدیل رایانه‌های لوحی به دستگاه‌های محبوب شکست خورده‌اند.

به گفته تحلیلگران، کشورهای خارج از آمریکا احتمالا 43 درصد یا 3.5 میلیون دستگاه از فروش آی‌پد در سال جاری را تشکیل می‌دهند، اما آمریکا با فروش 4.7 میلیون دستگاه، بزرگ‌ترین بازار این دستگاه خواهد بود.

آی‌پد دارای نمایشگر 9.7 اینچی است که به کاربران امکان می‌دهد ویدیو و کتاب را مشاهده کرده و بازی اجرا کنند و برروی نمایشگر آن که از نورپس زمینه LED بهره می‌برد، به مرور اینترنت بپردازند.

اپل ماه جاری اعلام کرد که میزان تقاضا هم‌چنین فراتر از موجودی است؛ استیو جابز، مدیر اجرایی این شرکت، پیش از این اظهار کرده بود که یک میلیون دستگاه آی‌پد در 28 روز نخست به فروش رفته در حالی که 74 روز طول کشید تا میزان مشابه از آیفون به فروش برود.

بازی‌های اجتماعی آنلاین به یاهو می‌آیند

Posted: 28 May 2010 07:44 AM PDT

بازی‌های اجتماعی آنلاین شرکت سازنده بازی‌های محبوبی مانند شهر مزرعه و جنگ‌های مافیا به سایت‌های یاهو می‌آیند.

به گزارش ایسنا، یاهو در کنفرانس سالانه سرمایه‌گذاران این شرکت اینترنتی اعلام کرد که قرارداد شراکتی با زینگا بسته که بازی‌های آن مانند شهر مزرعه (FarmVille) توسط میلیون‌ها نفر در شبکه اجتماعی فیس‌بوک اجرا می‌شود.

طبق اعلام یاهو، این قرارداد دسترسی بیش از 600 میلیون نفر به بازی‌های زینگا را از طریق سایت‌های این شرکت از جمله صفحه خانگی یاهو، یاهومیل، بازی‌های یاهو، مسنجر و سرویس‌های دیگر فراهم می‌کند.

انتظار می‌رود بازی‌های زینگا در طی چند ماه آینده در سایت‌های یاهو قابل دسترس شوند. این اقدام بخشی از تلاش یاهو برای به‌سازی فعالیت‌های خود و تمرکز برروی فعالیت جست‌وجو و پرتال‌های وب به شمار می‌رود.

به گفته مارک پینکوس، بنیانگذار و مدیر اجرایی زینگا، با بیش از 35 میلیون نفری که روزانه به بازی‌های این شرکت اقدام می‌کنند، بازی‌های اجتماعی به سرعت در حال تبدیل شدن به منبع اصلی سرگرمی در جهان بوده و از بیش‌تر برنامه‌های تلویزیونی پیشی می‌گیرند و قرارداد این شرکت به یاهو امکان می‌دهد میلیون‌ها کاربر جدید با قابلیت تماس با دوستان و خانواده شان از طریق این بازی‌ها بیابد.

زینگا که از زمان انتشار بازی‌هایش در فیس بوک به شهرت رسیده، مدعی است ماهانه بیش از 230 میلیون نفر، کاربر فعال بازی‌های این شرکتند.

اپل با عبور از مایکروسافت بزرگ‌ترین شرکت فن‌آوری شد

Posted: 28 May 2010 07:44 AM PDT

اپل، سازنده دستگاه‌های انقلابی آیفون، آی‌پاد و آی‌پد با پشت سر گذاشتن غول نرم‌افزاری مایکروسافت، باارزش‌ترین شرکت فن‌آوری جهان شد.

به گزارش ایسنا، بنا بر برآورد وال استریت، اپل تا چهارشنبه گذشته 222.12 میلیارد دلار و مایکروسافت 219.18 میلیارد دلار ارزش داشت و تنها شرکت آمریکایی که ارزش بالاتری داشت، Exxon Mobil با سرمایه بازار 278.64 میلیارد دلار بود.

مایکروسافت با ویندوز و نرم‌افزار آفیس به مدت بیش از دو دهه به ارتباط مردم با رایانه‌هایشان حاکم بود و این مساله در حجم سرمایه بازار این شرکت نمود پیدا کرد اما سر و صدای کی‌بوردها اکنون جای خود را به حرکت انگشت برروی صفحات لمسی تلفن هوشمند داده است.

اپل که قسمت اعظم درآمدش را از فروش تلفن‌های هوشمند و آهنگ به دست می‌آورد، در موقعیت و زمان مناسبی قرار گرفته است. این شرکت فن‌آوری سال گذشته روی هم‌رفته حدود 172 میلیون دستگاه تلفن هوشمند در مقایسه با 306 میلیون دستگاه رایانه به فروش رساند اما فروش تلفن‌های هوشمند پنج برابر سریع‌تر از رایانه‌هاست.

موفقیت اپل به‌طور انحصاری به استیو جابز نسبت داده شده که با بازگشتش به این شرکت در سال 1997 پس از یک غیبت 12 ساله، آن را به یک غول فن‌آوری بدل ساخت.

استیو جابز در سال 1976 و در آغاز انقلاب رایانه‌های شخصی به همراه استیو وزنیاک، اپل را تاسیس اما این شرکت را در سال 1985 ترک کرد و در سال 1976 دوباره به آن بازگشت و با کم کردن تولید محصولات ضررده به نجات این شرکت از ورشکستگی مالی کمک کرد.

با رهبری استیو جابز و پس از عرضه دستگاه پخش موسیقی آی‌پاد و آی‌تیونز در سال 2001 و به‌دنبال آن مدل‌های جدید لپ‌تاپ‌های مک بوک، آیفون و آی‌پاد تاچ که همگی موفقیت تجاری بزرگی داشتند، ارزش سهام این شرکت از 3 دلار در سال 1997 به حدود 100 دلار در سال 2008 افزایش یافت.

فیس‌بوک در خاورمیانه بیش‌تر از نسخه‌های روزنامه‌ها کاربرد دارد

Posted: 28 May 2010 07:36 AM PDT

بر اساس یک گزارش جدید، شمار مشترکان فیس بوک در خاورمیانه و آفریقای شمالی بیش‌تر از نسخه‌های روزنامه‌هایی است که در این منطقه منتشر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، بررسی انجام گرفته توسط Spot On Public Relations نشان داد که فیس بوک بیش از 15 میلیون کاربر در این منطقه دارد، در حالی که مجموع تیراژ روزنامه‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی زبان چاپ شده در این منطقه پایین ۱۴ میلیون است.

به گفته مدیر کل این شرکت، فیس بوک خبر نمی‌نویسد اما آمار جدید نشان می‌دهد که این سایت اکنون به پای رقابت مطبوعات خبری رسیده است.

بر اساس این گزارش، رشد در شمار کاربران عربی‌زبان بسیار قوی بوده و از زمان افزوده شدن پشتیبانی از زبان عربی در این سایت در حدود 3.5 میلیون کاربر عربی‌زبان از سال گذشته استفاده از فیس بوک را آغاز کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود شمار بیش‌تری به آن بپیوندند.

پنج کشور مصر، مراکش، تونس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اکنون در حدود 70 درصد از کاربران فیس بوک را در این منطقه دارند.

بنا براین بررسی، تنها 37 درصد از کاربران فیس بوک در خاورمیانه در مقایسه با 56 درصد در آمریکا و 52 درصد در انگلیس، زن هستند. هم‌چنین بیش‌تر رشد فیس بوک در این منطقه توسط افراد پایین 25 سال انجام گرفته است.

انتقاد کارشناسان از دانشمندی که خودش را به ویروس رایانه آلوده کرد

Posted: 28 May 2010 07:36 AM PDT

شرکت امنیتی سوفوس یک دانشمند انگلیسی را به علت اینکه خودش را به یک ویروس رایانه ای آلوده کرده، مورد سرزنش قرار داد.

به گزارش فارس به نقل از نتورک ورلد، دکتر مارک گاسون از دانشگاه ریدینگ یک تراشه رایانه ای را در دست خود کاشت و سپس آن را آلوده به ویروس کرد و تراشه مذکور را به یک رایانه متصل کرد.

با انتقال ویروس یاد شده به رایانه شخصی ثابت شد که ویروس می تواند بین بدن انسان و رایانه منتقل شود.

گاسون از این تراشه به عنوان یک کلمه عبور استفاده می کند تا وارد ساختمان دانشگاه شده و گوشی تلفن همراهش را فعال کند. وی پیامدها و نتایج حاصل از این کار خود را فوق تصور دانسته و معتقد است این آزمایش نشان می دهد که ویروس های رایانه ای فراتر از حد تصور خطرناک بوده و قابل انتقال به بسیاری از موجودات و تجهیزات هستند.

به گفته این دانشمند، فردی که یک تراشه رایانه ای آلوده در بدن او کاشته شده باشد می تواند به طور بالقوه فرد دیگری را هم آلوده کند. حتی یک ویروس می تواند از تراشه ای در بدن انسان به تراشه دیگری در بدن او منتقل شود و باید از هم اکنون تمهیدات لازم در این مورد اندیشیده شود.

در همین حال این اقدام دانشمند انگلیسی با انتقاد شرکت امنیتی سوفوس مواجه شده که معتقد است نحوه اطلاع رسانی وی مسئولانه نبوده و هم موجی از نگرانی به وجود آورده و هم تهیدات امنیتی فناوری های نوین را بسیار بزرگ جلوه داده است.

به گفته کارشناسان این شرکت، تراشه های RFID مورد استفاده در آزمایش این دانشمند حتی در صورت ویروسی شدن قادر به انتقال آن به محیط اطراف نیستند مگر آنکه یک حفره امنیتی و آسیب پذیری بسیار جدی و اساسی در وسیله الکترونیک دیگر وجود داشته باشد.

تراشه های RFID معمولا تنها اطلاعات را می خوانند و قادر به اجرای آنها نیستند و شانس انتقال ویروس از طریق آنها بسیار پایین است.

ارمغان ۵۴ میلیارد دلاری گوگل برای اقتصاد آمریکا

Posted: 28 May 2010 07:36 AM PDT

گوگل یک موتور جست‌وجوی شناخته شده است اما ظاهرا بسیار علاقه‌مند است که به‌عنوان یک موتور اقتصادی نیز ملاحظه شود.

به گزارش ایسنا، این شرکت در یک رویداد رسانه‌یی در اوکلند کالیفرنیا تاثیر اقتصادی خود بر آمریکا را برملا و اعلام کرد که در سال میلادی گذشته، 54 میلیارد دلار ارزش فعالیت اقتصادی برای شرکت‌های آمریکایی تولید کرد.

ارزیابی گوگل از تاثیر مالی خود بر پایه این ادعا صورت گرفته که شرکت‌ها به‌طور متوسط برای هر یک دلار صرف کرده در سیستم تبلیغاتی AdWords این شرکت، دو دلار درآمد به دست آوردند.

به گفته معاون گروه‌های فروش تبلیغات و فعالیت‌های آمریکای شمالی و آمریکای لاتین گوگل، برای نخستین بار است که گوگل تاثیر اقتصادی بر ایالت کالیفرنیا و 49 ایالت دیگر این کشور را اعلام می‌کند و در حالی که مردم، گوگل را به‌عنوان یک موتور جست‌وجو می‌شناسند، حقیقت این است که گوگل یک موتور رشد اقتصادی برای شرکت‌های کوچک است.

بر اساس این گزارش، تصمیم گوگل برای انتشار این اطلاعات در بخشی از تلاش‌های این شرکت برای فعالیت توام با شفافیت است که این هدف در اقدام این شرکت در اعلام جزئیات مربوط به درآمدهای AdSense نیز انعکاس یافته و بر اساس اطلاعات ارایه شده، گوگل در 68 درصد AdSense برای درآمد محتوا و 51 درصد AdSense برای درآمد جست‌وجو با شرکای ناشرش سهیم شده است.

شبکه‌های اجتماعی؛ جولانگاه جدید هرزنامه و ویروس

Posted: 28 May 2010 07:36 AM PDT

طبق گزارش شرکت امنیتی سوفوس، در روزهای ابتدایی اینترنت، ای‌میل به عنوان حامل اصلی پیام‌های ناخواسته در وب مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه هرزنامه‌پراکنان به سایت‌های شبکه اجتماعی هجوم آورده‌اند تا اهدافشان را در آن‌ها اجرا کنند.

به گزارش ایسنا، به گفته کلارنس فوا، مدیر فروش منطقه کشورهای آسیای جنوب شرقی سوفوس، اشتراک‌های شبکه اجتماعی هک شده مانند رایانه‌های آلوده به ویروس بات نت هستند و این مساله شبکه‌های اجتماعی را در برابر هکرها آسیب‌پذیر می‌سازد زیرا می‌توانند از آن‌ها برای ارسال هرزنامه، انتشار ویروس و سرقت اطلاعات دیگر استفاده کنند.

سایت‌های شبکه اجتماعی به‌ویژه فیس بوک و توییتر به دلیل شمار زیاد کاربرانشان اخیرا هدف خلافکاران اینترنتی قرار گرفته‌اند.

کام اسکار شمار کاربران اینترنت فیلیپینی در سایت‌های شبکه اجتماعی را تنها در ماه فوریه، 90.3 درصد برآورد کرد که به طور متوسط 332.2 دقیقه در چنین سایت‌هایی زمان سپری می‌کنند که بالاترین در منطقه به شمار می‌رود.

جایی که که کاربران هستند افرادی نیز وجود دارند که سود می‌برند؛ طبق گزارش تهدید امنیتی 2010 سوفوس، دست کم 57 درصد از کاربران شبکه اجتماعی از دریافت هرزنامه از طریق این سرویس‌ها گزارش داده‌اند که نسبت به یک سال قبل 70.6 درصد جهش عظیم یافته است.

به گفته فوا، هرزنامه شبکه اجتماعی شامل پیام‌ها، به روزرسانی‌های وضعیت و ارسال پیام برروی دیوار است که به تبلیغ کالای خاصی می‌پردازند و کلیک دزدی یا پنهان کردن آدرس هرزنامه اصلی در یک سرویس کوتاه‌سازی نشانی URL نیز روش رایجی برای هرزنامه‌ها به شمار می‌رود.

هم‌چنین 36 درصد از کاربران شبکه اجتماعی وقوع حملات نرم‌افزار مخرب از طریق پروفایل‌هایشان را گزارش کرده‌اند که 69.8 درصد نسبت به آمار سال گذشته افزایش یافته است.

سوفوس به دلیل افزایش حوادث مربوط به جرائم اینترنتی از طریق شبکه‌های اجتماعی، به مدیران ارشد فن‌آوری اطلاعات پیشنهاد کرده در سیاست‌های داخلی خود درباره شبکه‌های اجتماعی و سایر تنظیمات وب 2.0 تجدیدنظر کنند.

لینوکس به‌جای ویندوز در رایانه‌های لوحی مخصوص کودکان فقیر

Posted: 28 May 2010 07:35 AM PDT

قرار است که در مدل جدید رایانه قابل‌حملی که بر پایه پروژه "هر کودک یک لپ‌تاپ "(OLPC) تولید می‌شود، به جای ویندوز از سیستم‌عامل لینوکس استفاده شود.

به گزارش فارس به نقل از پی‌سی‌‌ورلد، مدل جدید این رایانه لوحی XO-3 نام دارد و مدیر فناوری مرکز OLPC اعلام کرده است که آن را همراه با سیستم‌عامل متن‌باز لینوکس به دست کودکان فقیر می‌رساند.

"نیکولاس نگروپونته " مدیر این مرکز سال گذشته اظهار داشت که سازمان‌ها تاکید دارند تا مایکروسافت نسخه کامل سیستم‌عامل ویندوز را روی م دل XO-2 که مبتنی بر پردازنده ARM ساخته شده بود، نصب کند. البته پس از گذشت مدتی پروژه تولید XO-2 متوقف شد.
مدل جدیدتر این رایانه لوحی که XO-3 نام دارد و بر پایه پردازنده ARM ساخته شده است، با سیستم‌عامل ویندوز به دست کاربران نمی‌رسد و به جای آن از لینوکس استفاده می‌شود.

"اِد مک‌نیرنی " مدیر فناوری مرکز OLPC با ارسال یک پست‌ الکترونیکی به خبرگزاری پی‌سی‌ورلد توضیح داد: ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر قابلیت نصب نسخه کامل سیستم‌عامل ویندوز 7 روی رایانه‌های مبتنی بر پردازنده‌های ARM را در اختیار نداریم و به همین مسئله قصد داریم که از لینوکس استفاده کنیم.

پردازنده‌های ARM متناسب با نسخه قابل‌حمل سیستم‌عامل مایکروسافت موسوم به "ویندوز موبایل " ساخته شده‌اند،‌ اما نسخه جدید سیستم‌عامل همراه مایکروسافت که "ویندوز فون 7 " نام دارد نیز توسط مک‌نیرنی رد شده و قرار نیست از آن استفاده شود.

لپ‌تاپ‌های XO که برای کودکان فقیر ساکن کشورهای در حال توسعه ساخته شده‌اند، تراشه x86 را در خود جا داده‌اند و همراه با سیستم‌های عامل ویندوز و لینوکس عرضه می‌شوند. اما مرکز OLPC و شرکای آن مانند Sugar Labs در تلاشند با ایجاد تغییرات در سیستم‌عامل لینوکس، امکان کاهش مصرف انرژی در این رایانه‌های قابل‌حمل را فراهم آورند.

قرار است نمونه اولیه ساخته شده از XO-3 با سیستم‌عامل متن‌باز اندروید گوگل برای نخستین بار در نمایشگاه CES 2011 به نمایش درآید. در ژانویه سال 2012 میلادی نیز XO-3 با انواع نسخه‌های سیستم‌عامل متن‌باز لینوکس سازگار می‌شود.

محاسبه شدن هزینه‌های رومینگ حتی در تماس بدون پاسخ و شنیدن پیغام شبکه و شماره‌گیری ناقص

Posted: 28 May 2010 07:32 AM PDT

مشترکان تلفن همراه باید به این نکته توجه داشته باشند که به محض شماره‌گیری (0098) هزینه‌های رومینگ محاسبه خواهد شد، یعنی اگر این تماس بدون پاسخ بوده و یا به شنیدن پیغام شبکه منجر باشد و یا شماره‌گیری به‌صورت ناقص انجام شود هم شامل هزینه رومینگ خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طریقه شماره‌گیری در هنگام استفاده از سرویس رومینگ در تلفن همراه باید ابتدا شماره *** 009891 و در شماره ثابت (تهران) ******** 009821 گرفته شود.

در صورت برقراری ارتباط بین دو تلفن همراه ایرانی در کشور ثالث برای تلفن همراه تماس گیرنده، هزینه مکالمه به‌صورت بین‌الملل و برای مخاطب هزینه تماس دریافتی مطابق با تعرفه‌های اعلام شده، محاسبه خواهد شد، بنابراین کاهش مدت زمان برقراری ارتباط در کشور میزبان توصیه می‌شود.

در صورت افزایش کارکرد تلفن همراه بیش از مبلغ 200 دلار شرکت ارتباطات سیار برای قطع تلفن همراه مجاز است اما به‌دلیل تاخیر در ارسال این اطلاعات امکان قطع دقیقا در حد مجاز تعیین شده وجود نداشته و مسوولیت پرداخت بدهی به هر میزان تا قبل از زمان قطع برعهده مشترک است. ضمن آنکه احتمال انتقال بخشی از مبلغ کارکرد تلفن به صورتحساب دوره بعد وجود دارد.

توصیه می‌شود که درصورت مفقود شدن گوشی مشترک در خارج از کشور بلافاصله مراتب به یکی از بستگان درجه یک فرد در داخل کشور اطلاع داده شود تا از طریق مراجعه به ادارات دولتی مشترکین نسبت به قطع آن اقدام کنند. با توجه به وصل تلفن همراه پس از 20 روز توسط این شرکت، توصیه می‌شود که مالک تلفن همراه نسبت به مراجعه به اداره مربوطه و اخذ سیم‌کارت جدید اقدام کند.

مدیر کل روابط بین اپراتورهای شرکت ارتباطات سیار ایران پیش از این در این باره به ایسنا گفته بود: به مشترکان تلفن همراه هشدار می‌دهیم که مراقب وضعیت دایورت تلفن همراه خود درمواقعی که از سرویس رومینگ بین‌الملل استفاده می‌کنند، باشند.

عباس لطفعلیان گفته بود: چنانچه مشترکی تلفن همراهش را به‌صورت کاندیشنال (گزینه‌های مثل: اگر در دسترس نبودم، اگر اشغال بودم، و...) به شماره دیگری دایورت کند، در زمانی که مشترک B از کشور خارج و تحت پوشش شبکه دیگری قرار گرفت و مشترک A با او تماس برقرار کرد و این تماس توسط مشترک C دریافت ‌شود؛ درحالی که مشترک C پاسخگوی این تماس در داخل و یا خارج از کشور است، برای مشترک B هزینه رومینگ بین‌الملل محاسبه می‌شود.

علت این موضوع این است که در این تماس برای آگاهی از تماس مشترک B، مسیر بین‌الملل طی و درنتیجه هزینه رومینگ بین‌الملل برایش محاسبه می‌شود؛ درصورتی که مشترک B قبل از خروج کشور به دایورت ( آن کاندیشنال) تماس‌های خود به شماره دیگری اقدام کند، دیگر مشمول هزینه رومینگ بین‌الملل نخواهد بود ؛ به مشترکان توصیه می‌شود قبل از سفر مراقب دایورت سیم‌کارت خود باشند و آن را به‌صورت آن کاندیشنال دایورت کنند.

درباره نرخ تعرفه دایورت تلفن ثابت از داخل به تلفن خارج از کشور هم اینگونه است که اگر مشترک تلفن ثابت به‌عنوان مثال با مشترک تلفن ثابتی که در کشور هند است، تماس بگیرد، نرخ هزینه تماس او دقیقه‌ای 157 تومان محاسبه می‌شود؛ اگر مشترک تلفن ثابتش را به تلفن خود در کشور هند دایورت کند، برای مشترکی که در داخل کشور تلفن او را می‌گیرد، به این دلیل که کد بین‌الملل را وارد نمی‌کند، همان هزینه تلفن ثابت معمولی محاسبه می‌شود و هزینه مکالمه بین‌الملل را تلفنی که به دایورت اقدام کرده پرداخت می‌کند.

اما اگر مشترک B به دایورت تماس خود به شماره C اقدام کند و مشترک A با مشترک B تماس بگیرد، پاسخگوی تماس C بوده که در این صورت هزینه مکالمه به میزان یک تماس داخلی برای مشترک A و به میزان یک تماس بین‌الملل برای مشترک B منظور خواهد شد، مشترک C در هر دو صورت بین‌الملل و داخلی در مورد دایورت هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند اما درصورت دایورت بین‌الملل، هزینه مشترک A داخلی و برای مشترک B هزینه بین‌الملل محاسبه می‌شود.

درصورت دایورت داخلی برای مشترک A، هزینه داخلی و برای مشترک B هم هزینه داخلی محاسبه خواهد شد؛ همچنین درصورت دایورت تلفن همراه در داخل کشور به یک شماره بین‌الملل علاوه بر هزینه عادی بین‌الملل مبلغ 44.7 تومان نیز در هر دقیقه به این میزان اضافه می‌شود.

گفتنی است مشترکان باید توجه داشته باشند که در مناطق مرزی کشور امکان همپوشانی شبکه اپراتوری کشورهای همسایه وجود دارد لذا هنگام برقراری یا دریافت تماس حتما از استفاده از شبکه تلفن همراه اول اطمینان حاصل کنند در غیر این‌صورت برای شماره هزینه‌های رومینگ محاسبه خواهد شد، بهترین راه‌حل برای جلوگیری از وقوع این امر توصیه می‌شود از طریق جست‌وجوی شبکه به صورت دستی (Manual) شبکه اپراتوری تلفن همراه اول (علامت مشخصه) انتخاب شود.

رابرت مرداک پس از فارسی۱، شبکه‌های فارسی ۲ تا ۶ را نیز راه‌اندازی می‌کند

Posted: 28 May 2010 07:32 AM PDT

شبکه خبر - مسئولان شبکه ماهواره‌ای غیر اخلاقی فارسی۱ در تلاش برای نفوذ بر فرهنگ خانواده‌های ایرانی قصد دارند آن را توسعه دهند.

رابرت مرداک صاحب صهیونیست شبکه غیر اخلاقی فارسی۱، قصد دارد ۵ شبکه دیگر در کنار فارسی۱ راه‌اندازی کند.

این صهیونیست سرمایه‌دار، بودجه اولیه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی شبکه‌های فارسی۲، فارسی۳، فارسی۴، فارسی۵ و فارسی۶ در نظر گرفته است.

یکی از این شبکه‌ها قرار است با پخش برنامه‌هایی مخصوص رده سنی کودکان فعالیت هدفمند و مغرضانه خود را در سطح خردسالان پیش ببرد.

تلفیق آی.سی.تی و جام‌جهانی

Posted: 26 May 2010 02:16 PM PDT

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، ندا لهردی - روزها می‌گذرند و کم کم به زمان برگزاری بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان نزدیک می‌شویم. جام جهانی 2010 نزدیک است و انتظار می‌رود نوزدهمین دوره این رویداد که برای اولین بار در قاره سیاه برگزار می‌شود، تکنولوژیک‌ ترین آنها باشد.

این اتفاق در حقیقت قابل پیش‌بینی است؛ هر چه باشد این روزها فناوری اطلاعات و ارتباطات به زندگی روزمره همه مردم جهان وارد شده‌اند. درست به همین دلیل هم هست که وقتی قرار باشد تکنولوژی با جذاب‌ترین دغدغه ورزشی مردم یعنی فوتبال تلفیق شود، باید منتظر اتفاقی بزرگ و جالب بود.

با این اوصاف جام جهانی 2010 عرصه خوبی برای نمایش تاثیر تکنولوژی در زندگی امروزه افراد است که می‌تواند جذابیت‌ های این ورزش را برای طرفدارانش چند برابر کند.

در واقع با همین استدلال است که خانم «ایوی ماتسپ کاسابوری» وزیر ارتباطات آفریقای جنوبی برگزاری مسابقات جام جهانی امسال را وابسته به صنعت ICT دانسته و اعلام کرده است: «موفقیت در برگزاری جام جهانی 2010 به صنعت ICT آفریقای جنوبی بستگی دارد. بدون این صنعت، برگزاری جام جهانی 2010 تقریبا غیرممکن است.»به این ترتیب کاسابوری در ماه‌های گذشته از تشکیل کمیته تخصصی ICT برای برگزاری این مسابقات خبر داد و اعلام کرد که هدف این کمیته فراهم آوردن به موقع تجهیزات و زیرساخت‌های مخابراتی، پخش تلویزیونی و شبکه‌ای کافی برای برگزاری مسابقات جام جهانی 2010 است. او در این مورد گفته است: «دولت آفریقای جنوبی از طریق بخش ICT خودش را برای میزبانی این مسابقات آماده می‌کند. در حقیقت تمام فرآیند آماده شدن برای این مسابقات از طریق پردازش‌های دیجیتالی انجام می‌شود. ما برای برگزاری بهتر این مسابقات حتی با شرکت‌ها و موسسات فعال در زمینه ICT هم قراردادهای همکاری امضا کرده‌ایم.» به این ترتیب است که حضور فناوری‌های مدرن در جام جهانی 2010 تضمین شده و قرار است این فناوری‌ها به تماشاگران و بازیکنان حاضر در این مسابقات برای لذت بیشتر از یک تجربه جدید کمک کنند. بعضی از مهم‌ترین این تکنولوژی‌ها در زیر معرفی شده‌اند؛ تکنولوژی‌هایی که اغلب برای اولین بار در جام جهانی 2010 مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

دروازه‌هایی با دوربین‌های حرفه‌ای

یکی از تکنولوژی‌های جالب در جام جهانی امسال، استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای در جلوی هر دروازه است که امکان تشخیص درست گل‌ها و خطاها در محوطه دروازه‌ها را برای داوران فراهم می‌آورد. به این ترتیب دوربین‌هایی در جلوی هر دروازه تعبیه می‌شوند که امکان فیلم و عکسبرداری با سرعت بالای 500 فریم در هر ثانیه را دارند. این دوربین‌ها بلافاصله تصاویر ضبط شده را به صورت مستقیم به کامپیوترهایی ارسال می‌کنند. این کامپیوترها تصاویر را تحلیل و پردازش کرده و اطلاعات بدست آمده از آنها را به سرعت و از طریق گوشی‌هایی که در گوش داوران بازی هستند، به آنها منتقل می‌کنند. این جریان تنها در 5/0 ثانیه اتفاق می‌افتد و امکان تشخیص دقیق گل‌ها و خطاها در محوطه دروازه‌ها را برای داوران فراهم می‌آورد. بر اساس همین الگو هم مدتی پیش یک مدل کامپیوتری تعریف شد که به مربیان تیم‌ها امکان پردازش و پیش‌بینی عملکرد و تاکتیک‌های تیم حریف و حتی تصمیم‌گیری بهتر برای تاکتیک‌های تیمی را می‌دهد. این سیستم به جای کارشناسان و مفسران ورزشی از تکنیک‌ها و فرمول‌های ریاضی استفاده می‌کند. به این ترتیب اطلاعات دقیق وارد کامپیوتر می‌شوند و در مقابل تحلیلی دقیق و موثر دریافت می‌شود. این سیستم تحلیل کامپیوتری می‌تواند برای بازی‌های مشابه فوتبال مانند فوتبال سالنی هم مورد استفاده قرار بگیرد.

برای اولین بار فوتبال سه بعدی

مهم‌ترین و جذاب‌ترین اتفاق تکنولوژیکی جام جهانی 2010 در واقع حضور تکنولوژی سه بعدی و امکان دریافت و پخش این تصاویر است. به این ترتیب تصاویر سه بعدی می‌توانند امکان تماشای مسابقات جام جهانی امسال را به صورت واقعی و طبیعی‌تر برای افرادی که امکان حضور در استادیوم‌های محل برگزاری این مسابقات را ندارند، فراهم می‌آورد. به این ترتیب سخنگوی فیفا روز سوم دسامبر سال گذشته میلادی به صورت رسمی از امضای قرارداد همکاری رسانه‌ای با شرکت سونی خبر داد و اعلام کرد که بر اساس این قرارداد، سونی تصاویر 25 مسابقه جام جهانی را به صورت سه بعدی تولید و منتشر کند. این در حالی است که مقامات رسانه‌ای برگزاری مسابقات جام جهانی 2010 همچنین از احتمال پخش زنده و سه بعدی این مسابقات هم خبر داده‌اند.

«سر هوارد استرینگر» مدیر عامل شرکت سونی در این مورد گفته است: «با استفاده از این تصاویر تماشاگران خانگی هم که به هر دلیلی نتوانسته‌اند به استادیوم‌های برگزاری این مسابقات در ژوهانسبورگ و آفریقای جنوبی برسانند، لذت تماشای فوتبال واقعی را تجربه کنند.»طبق این قرارداد، شرکت سونی تعهد کرده است که فیلم‌های سه بعدی از مسابقات جام جهانی 2010 را بعد از این رویداد تولید و پخش کند.

این در حالی است که قبل از مسابقات جام جهانی، مسابقات فوتبال لیگ برتر انگلستان هم توسط شبکه تلویزیونی SKY برای مردم این کشور به صورت سه بعدی پخش شده بود. از طرفی ESPN یکی از زیر مجموعه‌های شرکت بزرگ Disney در آمریکا و شرکت Sogecable در اسپانیا هم اعلام کرده‌اند که با همکاری شرکای دیگرشان در این دو کشور تصمیم دارند، فیلم بعضی از بازی‌ها را در چند سینمای سه بعدی منتخب در این کشورها به نمایش بگذارند.

تصاویر سه بعدی، اما گویا تنها به فیلم بازی‌ها محدود نشده‌اند؛ بر اساس قرارداد همکاری فیفا و سونی قرار است تقویم 25 رقابت جام جهانی امسال هم به صورت تصاویر سه بعدی تولید و عرضه شود.

این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لوازم مصرفی الکترونیک از معرفی و عرضه تلویزیون‌ها و محصولات نمایش تصاویر سه بعدی خبر داده‌اند. به این ترتیب این تلویزیون‌های سه بعدی به زودی به خانه‌ها راه پیدا کرده و امکان تماشای این مسابقات را بعد از رویداد جام جهانی برای کاربران خودشان فراهم می‌آورند.

تماشای مسابقات در موبایل‌های هوشمند

دسترسی تماشاگران خارج از استادیوم‌های مسابقات به تصاویر این بازی‌ها انگار یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان برگزاری جام جهانی امسال بوده است. درست به همین دلیل هم آنها تلاش کرده‌اند تا با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و البته شخصی امکان تماشای غیر مستقیم این مسابقات را برای طرفداران آنها فراهم بیاورند. موبایل‌های هوشمند یکی از محبوب‌ترین این تکنولوژی‌ها هستند. این موبایل‌ها قابلیت نمایش تصاویر این مسابقات با سرعت و کیفیت مناسب را برای کاربرانش فراهم می‌آورد. مجله معتبر PC World در این مورد به بررسی موبایل‌های هوشمند پر طرفدار و
پر فروش بازار پرداخته و پنج گوشی موبایل هوشمند مناسب برای تماشای مسابقات جام جهانی 2010 را معرفی کرده است. به این ترتیب گوشی‌های iPhone 3GS،ا HTC Desire، Samsung HD Icon، SonyEricsson XPERIA X10 و HTC HD2 به عنوان بهترین موبایل‌های هوشمند برای تماشای این مسابقات معرفی شده‌اند.

با این اوصاف شرکت‌های مختلف هم اقدام به طراحی و عرضه نرم‌افزارهای کاربردی جدید برای تماشای این مسابقات از طریق موبایل‌های هوشمند کرده‌اند. شرکت ESPN یکی از این شرکت‌ها است که به تازگی از عرضه برنامه کاربردی جدیدی برای گوشی iPhone خبر داده است که امکان تماشای این مسابقات به صورت مستقیم و دسترسی به اطلاعات تیم‌ها و بازی‌ها را برای کاربران این موبایل پر طرفدار فراهم می‌آورد. از طرف دیگر BBC هم از طراحی برنامه کاربردی ویژه خودش برای پخش این مسابقات در گوشی‌های iPhone خبر داده است.

بلوتوث و بازی مجازی

علاوه بر این تکنولوژی‌ها، امکانات ویژه و جدید دیگری هم برای طرفداران فوتبال حرفه‌ای فراهم آورده شده است. یکی از این فناوری‌ها بلوتوث است که امکان ارسال و تماشای مسابقات از طریق موبایل‌ها را برای افراد ایجاد می‌کند. امسال، اما این تکنولوژی به سه دسته مختلف مسابقات و ورزش‌ها، تحلیل بازی‌ها و امکانات ویژه برای تماشاگران خانگی تقسیم شده است و قابلیت‌های متنوعی را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

طرفداران دنیای مجازی هم از روزهای بعد از برگزاری این مسابقات می‌توانند لحظات جذاب این بازی‌ها را در بازی مجازی جام جهانی 2010 تکرار کنند. این بازی را شرکت شناخته شده Electronic Arts طراحی و تولید کرده است و قرار است از روزهای پایانی ماه جولای و بعد از مسابقات جام جهانی به صورت عمومی عرضه شود تا به این ترتیب کاربران آن بتوانند با قابلیت‌های جدید و متفاوت این بازی از فوتبال مجازی هم لذت ببرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر