۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: News from Kaleme for 05/29/2010



Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



نشریه دانشجویی "گلاویژ"، متعلق به دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه برای سومین بار طی هشت ماه گذشته توقیف شد.

به گزارش کلمه، توقیف این نشریه همانند دفعات قبل در روندی کاملا غیرقانونی و بر خلاف آیین نامه نشریات دانشجویی صورت گرفت. دلیل توقیف این نشریه "عدم هماهنگی با حراست دانشگاه در مورد تغییر مدیر مسئول" اعلام شده است. این در حالی است که طبق آیین نامه نشریات دانشجویی، برای تغییر مدیر مسئول هیچ نیازی به هماهنگی با حراست دانشگاه نیست.

خبر توقیف نشریه "گلاویژ" هم ایتدا به صورت شفاهی و سپس از طریق اس.ام.اس (!) به مسئولان نشریه ابلاغ شده و هیچ گونه حکم توقیف کتبی در این مورد صادر نشده است.

گقتنی است نشریه گلاویژ تنها نشریه مستقل دانشجویی در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر است که در سال تحصیلی جاری تحت فشارهای شدید از طرف نهادهای امنیتی و حتی نظامی خارج از دانشگاه قرار داشته و چند تن از اعضای هیئت تحریریه آن نیز در این مدت بازداشت و بازجویی شده اند.


 


از شامگاه امروز، اختلال‌هایی در دسترسی کاربران ایرانی به سرویس‌های شرکت گوگل ایجاد شده است.

به گزارش خبرآنلاین ، کاربران برخی آی.اس.پی‌ها به هنگام اتصال به صفحه اصلی جستجوی گوگل  با صفحه فیلترینگ مخابرات روبرو می‌شوند. پیش از این نیز برخی سرویس‌های دیگر مانند گوگل‌ریدر و گوگل‌ترانسلیت در فهرست فیلترینگ مخابرات قرار گرفته بودند.

شایان ذکر است که هفته گذشته، گوگل از سرویس خدمات امن و محرمانه خود رونمایی کرده بود.

به گزارش کلمه، البته برخی منابع اعلام کردند این فیلترینگ در ساعت ۲۲ برداشته شده است.


 


احمد جنتی دبیر شورای نگهبان  در همایش رؤسای دفاتر استانی و مدیران ستادی شورای نگهبان گفت:زمانی به دلیل مصلحت‌اندیشی‌ ناشی از احتمال سوء استفاده فتنه‌گران، از علنی کردن برخی انتقادها و گلایه‌ها پرهیز کردیم و این تذکرات را علنی نمی‌گفتیم، ولی تا کی باید در این خصوص سکوت کرد؟

به گزارش خبرگزاری های کشور،جنتی اظهار کرد: وجود عناصری در پست های سیاسی که با تفکراتی خاص، در عزل و نصب ها دخالت نا به جا می کنند و مایلند کشور به آمریکا نزدیک شودبرای نظام خطرناک است.

وی ادامه داد : این اشتباه بزرگی است که کسی گمان کند برای رفع مشکلات کشور باید از آمریکا و دشمنان اسلام کمک گرفت


 


اعظم طالقانی، دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی و صدیقه وسمقی، شاعر و پژوهشگر علوم دینی، با صدور بیانیه ای مشترک، نسبت به مسائل کشور و رخدادهای اخیر، واکنش نشان داده و خاطرنشان کردند "آنان که با توجیه حفظ نظام و به تعبیر دیگرحفظ قدرت وحکومت، ستم و ستمگران را یاری می کنند، بدانند که راهی بی سرانجام را برگزیده اند."

اعظم طالقانی و صدیقه وسمقی، در بیانیه خود که در اختیار جرس قرار دادند، ضمن انتقاد از اینکه "در نظام جمهوری اسلامی فریادرسی یافت نمی شود که مظلومان و ستمدیدگان از او یاری گیرند؟!"، خطاب به مقامات حکومت خاطرنشان کردند "به ناچار شما مسئولانی را که در حال حاضر بر مسندی از قدرت تکیه زده اید، می خوانیم واز شما می خواهیم از این همه جور و ستم که بر فرزندان این آب و خاک می رود جلوگیری کنید."

این دو فعال سیاسی مدنی همچنین بیان داشتند "ای کسانی که بر مسند فقاهت، قضاوت، قانون گذاری، اجرای قانون نشسته اید! امروز اقشار وسیعی از این ملت از این همه قانون شکنی و تعدی به حقوق مشروع مردمان و بویژه بازداشتهای غیر موجه و غیر قانونی و اعدام‌های بلاوجه و ظالمانه به تنگ آمده و لب به فریاد گشوده‌اند و دادخواهی می کنند. وااسفا که دادرسی نیست. فرزندان ما در پشت دیوارهای بلند زندان‌ها و بازداشتگاه ها رنج می برند و کشته می شوند و دست ما از نجات آنان کوتاه است. جنایتکاران آزادند و مصون از هر مؤاخذه و مجازاتی و آزادی خواهان اسیرند و با اتهاماتی غیر موجه و محاکماتی غیر عادلانه یا محکوم به تحمل حبسند و یا در انتظار مرگ. کدام دین و مذهب توجیه گر این رفتارهاست؟! "

اعظم طالقانی و صدیقه وسمقی در این بیانیه همچنین ظلم و همراهان ظلم را مورد خطاب قرار داده و هشدار دادند "به نظر می رسد عده ای راهزن عقل و دین و مدنیت و انسانیت در این آب و خاک می تازند و مسندنشینان بسیاری به اقتضای منافع کوچک و کوتاه مدت خویش، یاطریق همراهی با ترک تازان را بر گزیده اند و یا لب فرو بسته اند و به این ترتیب مصالح بزرگ ملی را قربانی کرده اند. همه دل سوزان این آب و خاک امروز بر این عقیده اند که تدبیر امور کشور اگر چنین ادامه یابد جز تباهی در انتظار ما نیست. اینان کیستند که خواستار تباهی ایران زمینند و شما که با آنان همراهی کرده و نصایح عاقلانه و دلسوزانه و فریادهای روشن گرانه اقشار وسیع ملت را نشنیده گرفته جور و ستم را هرگونه که مقتضی مصلحت قدرت است توجیه می کنید، بر چه کیش و مذهبید؟ برای آینده فرزندان خود کدام سرنوشت را رقم می زنید ؟"

آنها با تاکید بر اینکه "امروز بی محابا قوانین زیر پا گذاشته می شود، حقوق ملت نادیده گرفته می شود و فرزندانی از این ملت با اتهاماتی که صدق آن برای ملت شفاف و روشن نگشته مجازات می شوند و حتی به مرگ محکوم می گردند"، خاطرنشان کردند "امروز دستاوردهای عظیم بشری که در طول تاریخ برای دست یافتن به آنها هزینه ها پرداخت شده است به راحتی به زباله دان افکنده می شود. تفکیک قوا و بویژه استقلال قوه قضایه و مقننه از آن جمله است که پایمال کردن آن پیکر عدل رانزار، ستم را فربه و حال مردمان را زار ساخته است."

طالقانی و وسمقی در پایان خطاب به مسئولان تاکید کردند "از شما مسند نشینان در هر موضعی از قدرت که هستید می خواهیم که برای نجات کشور عاقلانه بیندیشید و عاقلانه رفتار کنید. عاقلانه آن نیست که فقط به عقل خود و همفکران خود رجوع کنید، عاقلانه آن است که به عقل همگان رجوع کنید. ما دلسوزانه می گوییم که اگر در این کار شتاب نکنید دیر خواهد شد. وضعیت نا به سامان امروز نتیجه اغماض، سکوت و تغافل سالیان گذشته نسبت به ظلم و ستم است. اگر سکوت و تغافل و اغماض ادامه یابد، به زودی چنان دامنه ظلم گسترش خواهد یافت که خود نیز در چنبره آن گرفتار خواهید آمد. گویاهم اکنون هنگام قیام درمحضر عدل الهی است."


 


دانشجویان حقوق دانشگاه فردوسی مشهد در اعتراض به بیست روز بازداشت غیرقانونی « زهرا شمس » دانشجوی حقوق دانشگاه فردوسی بیانیه ای صادر کردند.

در این بیانیه ای که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته آمده است: سال ها درس خواندن پشت نیمکت هایی که پایه هایشان محکم است به « قانون » ، سال ها زندگی کردن « با هم » و در « یک کلاس » برای دوام و پیشرفت « قانون مداری » ، سال ها خواندن و نوشتن و امتحان دادن برای دست یافتن به آرمان های بلند « حقوقی » و « اجتماعی » مان ؛ این همه مدت تلاش دسته جمعی دانشجویان حقوق دانشگاه فردوسی ، امروز پاسخی نه در خور شان ما و نه در خور شان اساتید و بزرگانمان گرفته است ؛ دانشجویان حقوق دانشگاه فردوسی که همواره به اندیشه ی باز ، رفتار منطقی و مدبرانه ، سکوت صبورانه و فریاد بجا در برابر مسایل اجتماعی مشهور بوده اند ( تا آن جا که گاه به محافظه کاری در برابر جریان های سیاسی و اجتماعی متهم شده اند ) اکنون پاداش این همه شکیبایی و عقلانیت و دانش دوستی را با اسارت غیرقانونی همکلاسی شان در زندانی غیرقانونی می پردازند ؛ امروز بیستمین روز دوری همکلاسی عزیزمان ، زهرا شمس ، از همین نیمکت هایی است که پایه هایشان محکم است به « قانون » …

بیست روز از نبودن «زهرا» می گذرد و ما که روزها و ماه ها و سال ها را در هوای بودن او نفس کشیده ایم ، ما که دیده ایم آرامش و متانت و عقلانیت و صبوری او را ، اکنون در شوک نبودنش حیرانیم ؛ کجاست یاری دهنده ای که ما رایاری رساند ؟ …

اکنون زهرا در جمع ما نیست و هست ؛ نیست چون نخواسته اند در جمع ما باشد و هست چون بودن او ، فراتر از همه ی هستن ها و بودن ها در قلب های ما ریشه دوانده است ؛ و همین عاطفه ی مشترک است که اجازه نخواهد داد دانشجویان حقوق در برابر بی عدالتی ها و بی قانونی هایی که ناروا بر همکلاسی شان روا داشته شده سکوت کنند ؛ که اگر « دانشجویان حقوق » بر لزوم « قانون مداری » و « رعایت حقوق انسانی و شهروندی خود و دیگران » پافشاری نکنند و بر اقامه ی « حق » ایستادگی ننمایند ، دیگر چه انتظاری می توان داشت از سایرین ؛ و مگر نه این که قوام « حقوق » و « قانون » این مملکت به خواست همین « دانشجویان حقوق » متکی است …

ما ، دانشجویان حقوق دانشگاه فردوسی مشهد ، ضمن اعتراض به بازداشت همکلاسی مان ، خانم زهرا شمس ، از کلیه ی دانشجویان ، اساتید و مسئولین دانشگاه ، همچنین از افراد و مقامات ذیصلاح انتظار داریم تا ضمن در پیش گرفتن رفتاری منطقی در قبال بازداشت ایشان ، هرچه سریع تر اقداماتی لازم و کافی جهت آزادی فوری ایشان اتخاذ نمایند ؛ بدیهی است که دانشجویان حقوق دانشگاه فردوسی ، بازداشت و صلب آزادی زهرا شمس را علاوه بر نقض حقوق بشر و قوانین موضوعه ، توهین به ساحت علمی و معرفتی همه ی دانشجویان و گروه علمی حقوق دانشگاه تلقی کرده و در صورت استمرار این وضعیت از هیچ کوشش قانونی و اجتماعی برای آزادی وی فروگزار نخواهند کرد . « دانشجویان حقوق دانشگاه فردوسی مشهد »


 


جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور بیانیه ای به تحلیل و بررسی حوادث و وقایع رخ داده در ماه خرداد پرداخت. در این بیانیه با هشدار نسبت به بر باد رفتن سرمایه های ملی و معنوی کشور تاکید شده است که همگام با رهبران آگاه و فداکار این نبش با آقایان خاتمی، موسوی و کروبی، همه مراجع و علمای آگاه و متعهد، همه متفکران و دانشگاهیان و هنرمندان اعلام می دارد که کشور با بحران در همه زمینه ها روبه روست باید برای خروج از این بحران به اجرای بی تنازل قانون اساسی بازگشت.

متن کامل بیانیه جبهه مشارکت ایران اسلامی به گزارش نوروز به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خرداد خلاصه حوادث تاریخ ساز ایران و ماه تقدیر ملت در دوران معاصر است، خرداد نه تنها بخشی از دیروز بلکه سازنده امروز و فردای میهن ماست. بر این اساس بازخوانی این رویدادها و بازاندیشی درباره یکایک آنها ضرورتی اجتناب ناپذیر برای همه گروههای سیاسی و اجتماعی و نسل جوان و پرتلاش ایرانی است.

خرداد هم زادگاه "انقلاب اسلامی" و هم تجلیگاه "اصلاحات" و "جنبش سبز" است. پانزدهم خرداد نقطه عطف مبارزات طولانی مردم ایران برای رهایی از استبداد و استعمار و ورود به "گفتمان انقلابی" و دوم خرداد نقطه عطف دیگری جهت دفاع از حقوق اساسی ملت و ورود به "گفتمان اصلاحی" است. میان این دو سر آغاز اگر چه راهی پر فراز و نشیب و پر حادثه و هزینه طی شده است، اما حلقه وصلی معنا بخش هم وجود دارد. امام خمینی (ره) که خود نیز در سیزدهم خرداد رخت از این جهان خاکی بربست و در شکوهمندترین وداع مردم به سوی خداوند شتافت، همین حلقه وصل است، اندیشه و راه او که به نام دین از آزادی و عدالت و حق حاکمیت مردم دفاع می‎کرد و در پی درمان دردهای تاریخی این سرزمین یعنی استبداد و وابستگی و عقب ماندگی بود، هم در انقلاب و هم در اصلاحات برای کشور فرصت می‌آفرید و ظرفیت فراهم می‎کرد.

سوم خرداد، روزی که فرزندان ایثارگر و جان بر کف ملت، خرمشهر عزیز را به دامان ایران بازگرداند، مصداق و معیاری از توانمندی ملی در پرتو این اعتماد به نفس است.

آن دوران نشان داده که هرگاه دین برای آزادی و دمکراسی و عقلانیت و عدالت و معنویت و اخلاق به میدان بیاید و وجهه مدنی بیابد، نه تنها موجب روی آوردن گروه گروه مردم و اقبال گسترده جوانان به آن می‎شود، بلکه همه قابلیت‎ها و توانایی‎های جامعه را در جهت تحقق خواسته‎های تاریخی ملت به کار می‏‎گیرد.

گفتمان انقلاب اسلامی در اندیشه و راه امام خمینی گفتمانی رحمانی و وحدت گرا بود که ایران را از آن همه ایرانیان می‎دانست و با تقسیم بندی‎ها و هویت سازی‎های مصنوعی و افراطی بیگانه بود.

جنبش اصلاحات نیز توانست با تکیه بر ضرورت‎هایی چون جامعه مدنی، قانون مداری، پاسخگو بودن قدرت، توام بودن جمهوریت و اسلامیت در نظام سیاسی، میزان بودن رای مردم، آزادی انتخابات و تعلق ایران به همه ایرانیان فارغ از قومیت و زبان و مذهب آنان به پیروزی برسد و گفتمان جدیدی به وجود آورد که روایت دیگری از همان آرمانهای نخستین در وضعیتی جدید بود.

گفتمان اصلاحات چارچوبی برای فهم مقتضیات زمان و زمینه‎ای برای احقاق حقوق اساسی ملت و اصلاح انحرافات و کج رفتاری هایی بود که در اثر خودکامگی ها، انحصار طلبی ها و تحجرگرایی ها به وجود آمده بود. به این اعتبار می توان گفت انقلاب و اصلاحات هر دو گام های بزرگ ملت در پیمودن راه دشوار آزادی، دمکراتیزه شدن اداره کشور و دست یابی به پیشرفت بودند. پس بجاست که بگوییم خرداد که ماه این دو رخداد بزرگ است، ماه احقاق حقوق ملت به نام دین است.

جنبش سبز که باز هم به امید پیمودن همان راه های ناتمام و فعلیت دادن به تمامی ظرفیت های قانون اساسی در بیست و دوم خرداد پیش رو به سوی صندوق های رای کرد، و ملت شریف ایران حماسه بزرگ حضور در انتخابات را آفرید.

با تاسف باید گفت که حرکتی که به مثابه دمیدن نفس های تازه در جان میهن اسلامی و فراهم کننده فرصتی ملی بود، چندان به مذاق اقتدارگرایان تلخ آمد که برای سرمایه های انقلاب و ایران و اسلام جایی جز زندان و سرکوب و برخورد بر جا نگذاشت. این بار به نام دین و با استفاده بی حد و حصر از تمامی قدرت رسمی و غیر رسمی، آزادی و امنیت و حیثیت همه شهروندانی که به نتایج انتخابات معترض بودند مورد هجوم قرار گرفت و همه نخبگان اندیشمندان و هنرمندان و دانشگاهیان و سیاستمدارانی که به دور از هرگونه خشونتی نارضایتی همه جانبه خود را از وضع پیش آمده، به نمایش گذاشتند و همه رای دهندگانی که آرام ترین و پرمعناترین راهپیمایی سکوت را در ۲۵ خرداد به انجام رسانیدند، به هر اتهامی متهم شدند.

از آن پس تاکنون نه تنها هر انتقاد و مخالفتی، توطئه و براندازی قلمداد می شود، نه تنها احزاب و مطبوعات و نهادهای مدنی و صنفی در معرض سنگین ترین تضییقات قرار دارند، نه تنها پاک ترین و پاکباخته ترین فرزندان ملت در زندانند. نه تنها مهمترین نهادهای قضایی و سیاسی و امنیتی و اجرایی کشور به جای آنکه محل مراجعه و اعتماد همگان باشند، در خدمت دولت مستقر هستند، بلکه نهادهای دینی و علمی و اقتصادی و اجتماعی نیز در معرض تهدیدهای گوناگون اند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی همچنان که به مناسبت های مختلف اعلام داشته است، نسبت به بر باد رفتن سرمایه های ملی و معنوی کشور مجددا هشدار می دهد و همگام با رهبران آگاه و فداکار این جنبش با آقایان خاتمی، موسوی و کروبی، همه مراجع و علمای آگاه و متعهد، همه متفکران و دانشگاهیان و هنرمندان، همه احزاب و گروههای اصلاح طلب و همه گروهها و صنوف اجتماعی و آحاد شهروندان رشید و مسئول اعلام می دارد که کشور با بحران در همه زمینه ها روبه روست باید برای خروج از این بحران به اجرای بی تنازل قانون اساسی بازگشت.

به جای گسترش روز افزون فضای امنیتی و اعمال محدودیت های سیاسی، فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی بر همه اقشار و گروههای جامعه و سوء استفاده از نام دین و انقلاب و نظام، باید احیای حقوق ملت و اصول مغفول قانون اساسی در آزادی اجتماعات و احزاب و مطبوعات و انتخابات، ممنوعیت شکنجه و تفتیش عقاید و امثال آنها که ضامن استقلال کشور و یکپارچگی سرزمینی و تامین منافع ملی و ترسیم چهره رحمانی و مردم سالار دین است به عنوان بنا و محور خواسته کنونی مردم از سوی حکومت عملا به رسمیت شناخته شود.

جبهه مشارکت ایران اسلامی

هفتم خرداد یکهزار و سیصد و هشتاد و نه


 


گوگل به‌تازگی گزینه جستجوی امن یا رمزگذاری‌شده را بر روی موتور جستجوی خود قرار داده و قرار است این گزینه به‌زودی در تمامی سرویس‌های گوگل کار گذاشته شود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سی.نت، افرادی که می‌خواهند جستجوی امن‌تری داشته باشند، می‌توانند در مرورگر خود آدرس https://www.google.com را تایپ کرده و مطمئن باشند کلیدواژگان و عباراتی را که جستجوی می‌کنند و هم‌چنین نتایج ارائه شده توسط گوگل از استراق سمع دیگران محافظت خواهد شد.

مورالی ویزواناتان، مدیر جستجوی گوگل گفت: «سرویس بتای این گزینه امن یک هفته‌ای است که در ایالات متحده اجرا شده و طی روزهای آتی برای کاربران سراسر دنیا کاربردی خواهد شد.»

این اتفاق، گوگل را به نخستین موتور جستجوی ارائه‌دهنده سرویس‌های حفاظت از حریم خصوصی تبدیل خواهد کرد. در حال حاضر AOL، یاهو و میاکروسافت این گزینه را ندارند.

ویزواناتان در مصاحبه‌ای با سی‌نت گفت: «برخی از کاربران واقعا این امنیت را طلب می‌کنند. اما در حال حاضر این گزینه، انتخاب قراردادی نخواهد بود. کارهای زیادی پیش از رسیدن به این مرحله باید انجام گیرد.»

این سیستم رمزگذاری تنها داده‌های منتقل شده میان مرورگر اشخاص و موتور جستجوی گوگل را محافظت می‌کند. وقتی افراد بر روی یکی از نتایج جستجو کلیک کرده و وارد سایت دیگری می‌شوند، محیط محافظت شده را ترک کرده‌اند.

این سرویس با لوگوی اختصاصی و تصویر یک قفل در صفحه و عبارت SSL (فناوری برای رمزگذاری اطلاعات رد و بدل شده میان رایانه کاربر و موتور جستجوی گوگل) متمایز می‌شود. فناوری اس.اس.ال غالبا در بانک‌ها و تجارت الکترونیک کاربرد دارد.

گوگل پیش از این همواره برای کاربران استفاده از HTTPS را که در آن SSL به کار برده شده است، فراهم کرده است. افرادی که این گزینه را در گوگل انتخاب می‌کنند، تنها این سرویس را در ازای جستجوی صفحات اینترنتی دریافت می‌کنند و رمزگذاری شامل جستجوی تصاویر و نقشه‌ها نمی‌شود. بنابراین در این مورد، لینک‌های مربوط به جستجوی تصاویر یا نقشه‌ها در کنار یا بالای صفحه جستجو نمایش داده نمی‌شود.

این سرویس قادر نیست از اطلاعات ذخیره شده بر روی رایانه کاربر یا سرور گوگل محافظت کند و اگر شخصی بر روی رایانه خود ویروس یا keylogger داشته باشد، داده‌های جستجوی اینترنتی و دیگر اطلاعات براحتی قابل سرقت هستند.


 


مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به امضای تفاهم نامه قرارداد فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، از واگذاری قرارداد فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی به کنسرسیومی متشکل از خاتم الانبیا و چند مجموعه داخلی خبر داد.

به گزارش مهر، علی وکیلی با اشاره به واگذاری طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، گفت: در حال حاضر تفاهم نامه توسعه این سه فاز پارس جنوبی با خاتم الانبیا امضا شده و زمین برای آغاز عملیات اجرایی نیز تحویل این مجموعه شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به واگذاری قرارداد طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی به پتروپارس را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: همچنین قرارداد فاز ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی نیز پیشتر با شرکت ساختمان صنایع نفت (اویک) واگذار شده است.

این مقام مسئول همچنین از واگذاری قرارداد فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی به کنسرسیومی متشکل از شرکتهای داخلی خبر داد و یادآور شد: به نظر می رسد قرارگاه سازندگی سازندگی خاتم الانبیا، صدرا، شرکت ملی حفاری و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی اعضای این کنسرسیومها را تشکیل خواهند داد.


 


دکتر مصطفی ملکیان استاد برجسته علوم انسانی و دکتر مصطفی معین کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ ، با خانواده حسین نورانی نژاد دیدار کردند و در جریان آخرین وضعیت وی قرار گرفتند.

به گزارش سایت تا آزادی روزنامه نگاران زندانی، حسین نورانی نژاد رییس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت ، شهریورماه سال گذشته بازداشت شد و از زمان تا کنون در زندان اوین به سر می برد.

برگزاری مراسم دعا خوانی برای خانواده زندانیان سیاسی و فعالیت های سایت خبری نوروز به عنوان اتهامات وی مطرح شده است.

نورانی نژاد که در حال حاضر نهمین ماه بازداشت خود را می گذراند حتی در تعطیلات نوروز هم به مرخصی نیامده است ، این در حالی است که او حکم قطعی خود را می گذراند و حق دارد بر اساس قانون از مرخصی های ماهانه استفاده کند اما دستگاه قضایی تا کنون بدون هیچ توضیحی او را از حقوق قانونی خود در ارتباط با مرخصی و آزادی مشروط محروم کرده است.


 


عیسی سحرخیز، روزنامه نگار دربند که به تازگی به زندان رجایی شهر منتقل شده است، دچار بیماری قلبی شده است.

به گزارش سایت تا آزادی روزنامه نگاران زندانی، روز گذشته و در پی شدت گرفتن عارضه قلبی سحرخیز، این روزنامه نگار به بهداری زندان رجایی شهر رفت و پزشکان زندان بر لزوم انجام تست ورزش و معاینه خارج از زندان تاکید کردند.

این روزنامه نگار قریب به یک سال است که در بازداشت موقت است و تا کنون دادگاهی نشده، وی در حالی در بلاتکلیفی به سر می برد که چندی پیش به دلایل نامعلوم به زندان رجایی شهر منتقل شد.

گفتنی است هنگام انتقال سحرخیز به زندان رجایی شهر، داروهای این روزنامه نگار به او داده نشده و تا کنون نیز از تحویل دادن داروها ممانعت به عمل آمده است و به نظر می رسد عارضه قلبی او به دلیل عدم استفاده از دارو باشد.


 


مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای هشدار داد:جریانی مرموز با امکانات مادی و تبلیغاتی می‌کوشد تا امام و انقلاب را به نفع توهمات خود مصادره کند.

به گزارش پارلمان‌نیوز، دراین بیانیه آمده است: خرداد ماه شگفتی‌ها و شکفتن‌ها، ماه اشک ها و شادی‌هاست و ماهی است که تقدیر الهی بر این قرار گرفته بود که ملتی بزرگ که با تکیه بر دین و فرهنگ و سابقه درخشان از طوفان‌ها گذشته است، جوهر اصیل خود را نشان دهد و این ماه را مبدأ بالندگی حرکتی کند که از دیرباز آغاز کرده بود و تپش قلب مؤمن و آگاه خود را در وادی آزادی و سربلندی و به دست گرفتن مقدرات خود آرام سازد و با نفی استبداد و استعمار کشتی طوفان زده سرنوشت را در ساحل امن و آرام اخلاق و عدالت فرودآورد.

انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(س) یکی از بلندترین فرازهای خود را در ۱۵ خرداد ۴۲ نشان داد. مبارزه ملت با استعمار، استعباد و استبداد اگرچه در ۱۵ خرداد ۴۲ با قساوت رژیم فاسد پهلوی به خون نشست ولی آغازی شد برای حرکتی بلند تا داد این ملت را از فاسدترین رژیم استبدادی و وابسته منطقه در ۲۲ بهمن ۵۷ بستاند.

مجمع روحانیون مبارز در تبیین حادثه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تصریح کرده است:روز ۱۵ خرداد روز تبعیت از بزرگ مردی بود که مردم با خون خود با اون پیمان بستند تا برای دفاع از دین و میهن و آزادگی از پای ننشینند. ۱۵ خرداد ۴۲ آغازگر شمارش معکوس واژگونی رژیم شد تا خیزش مظلومانه مردم، نوید پیروزی ۱۵ سال بعد را بدهد و داد. پیوند امام و مردم مهم‌ترین عامل پیروزی‌های درخشان بود. امام از جایگاه یک عالم وارسته و مرجعیت دینی همواره بر حق و حرمت مردم تأکید کرد و از رنجی که این ملت از سلطه تحقیرآمیز اجانب و سفاکی‌های رژیم استبدادی و فقر و عقب‌ماندگی ناشی از آن می‌کشید رنج می‌برد و همواره در کنار دعوت به خدا و اخلاق و معنویت از مردم سخن گفت و همه چیز را برای مردم خواست و به آنان دلیری بخشید تا به پا خیزند و حق خود را بشناسند و بگیرند. حضرت امام اسلام را چنان می‌دید و معرفی می‌کرد که نه با تحجر و واپس گرایی سازگار است نه با دیکتاتوری و وابستگی.

امام برای مردم مبارزه کرد و آنگاه که انقلاب به پیروزی رسید باز هم مردم را محور دانست و رأی آنها را میزان در استقرار نظام معرفی کرد و مسؤولان را خدمتگزاران پاسخگو در برابر مردم به حساب آورد و آزادی های اساسی مردم را در کنار عدالت برای مردم به عنوان دو بازوی اساسی جهت رسیدن به آرمان های انقلاب اسلامی مورد تأکید قرار داد. مردم نیز امام را نماد عزت، آزادی و سربلندی خود دیدند و به رهبری او سر سپردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است :۱۴خرداد یکی دیگر از روزهای شگفت انگیز تاریخ معاصر ایران است. در این روز رهبر انقلاب بعد از سال‌ها مبارزه در متن خفقان و گذر از تبعید، بازگشت به ایران، پیروزی انقلاب، تأسیس جمهوری اسلامی و بیش از ۱۰ سال رهبری نظام، به دیدار معشوق شتافت. وداع شورانگیز ملت با رهبر صحنه‌هایی را رقم زد که بدون تردید در همه تاریخ بی‌سابقه است و نشانگر ایمان این ملت به امام و پیوند استوار میان آنها بود.

بدرقه مردم از امام شکوه‌مندتر از استقبال بی نظیر از ایشان بود و این امر با وجود تحمل مشکلات فراوان از سوی ملت که ناشی از حوادث انقلاب، جنگ تحمیلی و توطئه‌ها و ترورها بود صورت گرفت و نشان داد که ملت از عظمت کاری که به رهبری امام صورت گرفته آگاه است و دستاورد انقلاب را در برابر هزینه هایی که برای آن پرداخته است بسی گرامی و گران سنگ می شناسد.

این تشکل روحانی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از این بیانیه خود با اشاره به حادثه فتح خرمشهر ،تاکید می‌کند: عظمت خرداد به روزهای ۱۴ و ۱۵ این ماه منحصر نیست. سوم خرداد نیز روزی بزرگ در تاریخ زندگی اجتماعی این ملت بود. روزی که خرمشهر خونین و قهرمان پس از ماه‌ها اشغال رژیم متجاوز و سفاک آزاد شد. مقاومت ستودنی ملت در برابر تجاوز و اشغال و جانفشانی و فداکاری شگفت انگیز فرزندان غیور میهن اسلامی اثر معجزه گر خود را آشکار کرد تا سوم خرداد نماد آزادی و آزادیخواهی ملتی باشد که صاحب انقلابی بزرگ و تاریخی پرافتخار است.

ماه خرداد از سوی دیگر تجلی گاه حق و حاکمیت ملت بزرگوار ایران بر سرنوشت خویش است تا در پرتو عدلی که مصداق برجسته آن را در حکومت مولا امیرالمؤمنین (ع) می بیند نه خودسری خودکامگان را برمی تابد و نه توطئه بیگانگان را. تقدیر الهی بر این قرار گرفت که انتخاب رییس جمهور که علی القاعده باید مظهر اراده ملی باشد در ماه خرداد صورت گیرد تا مردم از یاد نبرند که برای رسیدن به یک نظام مردم سالار از چه طوفان هایی گذشته اند و از انتخابات آزاد که دستاورد مهم انقلاب اسلامی است پاسداری کنند و هم حکومت با تأمل در خرداد پیروز متذکر باشد که تحت نظارت مردم است و قدرت را از مردم به عاریت گرفته است و خدای ناکرده به راه دیکتاتوری نرود و بر آنچه رأی واقعی مردم به آن تعلق گرفته است گردن نهد.

در این میان دوم خرداد برجستگی ویژه ای دارد که در آن مردم به آزادی از پایگاه دین و به مردم سالاری بر اساس آرمان های انقلاب و به توسعه توأم با عدالت و به نقدپذیری حکومت به عنوان نماینده تحت نظارت مردم و به حرمت ایران و ایرانی و وجاهت ملی در عرصه بین المللی با حفظ مصالح کشور رأی دادند و رأی خود را در سطحی بالاتر در ۱۸ خرداد ۴ سال بعد تکرار کردند.

انصاف باید داد که حضور مردم به همت همه اقشار جامعه و به خصوص با فعالیت همه تشکل‌ها و گروه‌های مختلف در انتخابات ۲۲ خرداد سال ۸۸ نیز تجلی فوق العاده‌ای داشت. امری که می‌توانست راه حرکت به سوی آینده بهتر و برتر را هموار کند.افسوس که به این شور و حضور پاسخ مناسب داده نشد و اعتراض مردم که با مدنی ترین و اصولی ترین روش، بروز آن را در روز ۲۵ خرداد دیدیم با مقابله خشونت بار رو به رو شد و به جای احترام به مردم و رسیدگی به اعتراض و مطالبات آنان و ترتیب اثر دادن به آن یا قانع کردن مردم به شیوه ای منطقی، مردم را اغتشاشگر و آشوبگر به حساب آوردند و با ایجاد فضای امنیتی و دستگیری ها و فشارها وحدت مردم به تفرقه و محبت آنان به دلخوری های جدی مبدل شد.

در بخش دیگری از این بیانه تصریح شده است :خرداد امسال را در حالی سپری می کنیم که فضای امنیتی جامعه و فشارها، تنگنا و تهدیدها زندگی شرافتمندانه و متناسب با شأن انقلاب و آرمان های امام را بر ملت بزگوار ایران دشوار کرده است. عده فراوانی از اقشار مختلف در زندان ها به سر می برند و بعضا به احکام سنگین و ناروایی محکوم شده اند. امواج تهمت ها و ناسزاگویی ها به خصوص از سوی محافل و رسانه های خاص که با کمال تأسف خود را منتسب به نظام می دانند فضا را تنگ و تیره کرده است. احزاب و تشکل های قانونی و بسیاری از علاقه مندان به امام و نظام در معرض تهدید قرار دارند. آنچه بیش از همه باعث تأسف است این است که اینگونه اقدام ها به اصل نظام لطمه می زند به خصوص اینکه جریانی مرموز با امکانات فراوان مادی و تبلیغاتی که در اختیار دارد می کوشد تا امام و انقلاب را به نفع توهمات و برنامه های خود مصادره کند و حتی چهره ای مخدوش از اسلام ناب محمدی (ص) و امام خمینی (س) که منادی و مروج آن بود ارائه دهند.

انتظار این است که هرچه زودتر این فضا تغییر کند، آزادی‌های مصرح در قانون اساسی پاس داشته شود، در برخوردها انصاف و موازین قانونی و شرعی و قانون اساسی و آیین دادرسی رعایت شود. نهادها و دستگاه‌هایی که وظایف ویژه دارند از دخالت گسترده در امور دیگری که به وظایف آنان مربوط نمی‌باشد از جمله دخالت در سیاست، اقتصاد و فرهنگ بازداشته شوند. جلوی برنامه‌ها و رفتارهایی که به زیان اقتصاد کشور و مصالح عالیه میهن به خصوص در عرصه بین‌المللی است و باعث تشدید فشارها بر جامعه می‌شود گرفته شود. آزادی زندانیان، رفع تنگناها و تهدیدها می‌تواند فضا را تلطیف و جامعه را به آینده امیدوارتر کند. همچنین تمهید مناسب برای برگزاری انتخابات آزاد در فضایی امن و با نشاط در آینده سبب کاهش کدورت‌ها و رفع بدبینی‌ها و سیر به سوی تحقق راه و خط امام و عمل به قانون اساسی خواهد بود.

مجمع روحانیون مبارز در پایان این بیانیه تاکید کرده است :ضمن بزرگداشت خاطرات بزرگ خرداد ماه، سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی را به ملت رشید ایران، مقام معظم رهبری، مراجع عظام و علمای اعلام، حوزه های علمیه و خاندان مکرم و بیت رفیع حضرت امام و به ویژه حضرت حجة الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی تسلیت می گوییم و به روان همه شهیدان راه حق و عدالت درود می فرستیم و امیدواریم با درایت و واقع بینی، شاهد تحول اساسی در روند اداره کشور باشیم.


 


در آستانه بیست و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی و حادثه ۱۵ خرداد مسؤلان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) – نمایند گی قم – به دیدار آیت الله جوادی آملی رفتند. آیت الله جوادی آملی در این دیدار گفت: « اگر غرب لیاقت داشت امام برای او هم نامه می نوشت ولی او دون لیاقت بود.»

به گزارش سایت جماران، آیت الله عبدالله جواد آملی ابراز داشت: « جریان امام و انقلاب اسلامی امری ماندگار است. چون خداوند وعده داده است هر آنچه صبغه الهی دارد بماند و اگر چیزی را خداوند وعده داده که می ماند، معلوم می شود که حتما می ماند. »

آیت الله جوادی آملی که در جمع مسؤلان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در قم سخن می گفت، تأکید کرد: « استحقاق نعمت ها به ما نیست. منت خاص خداوند تنها شامل عده ای خاص می شود و حالا که خداوند به کسی این عنایت ویژه را دارد باید راز و رمزش را جست و جو کرد. »

جوادی آملی درباره شخصیت امام خمینی گفت: « امیر المومنین اگر فرمود العلماء باقون البته وظیفه علما را هم مشخص نمود. وظیفه علما این است که « اخذ الله علی العلماء ان لا یقاروا علی کظه ظالم و لا سقب مظلوم (در مقابل ظلم ستمکاران سکوت نکنند و به یاری گرسنگان ستمدیده بشتابند.) امام شامل هر دو بود. هم عالم بود و هم در مقابل ظلم ظالم سکوت نکرد و امام یک عالم واقعی و به تمام معنی بود. »

این استاد فلسفه و عرفان گفت: «گاهی انسان خودش تشخیص می دهد که باید جلوی ظلم را بگیرد و این کار را بدون توجه به خدا می کند. ولی گاهی طرف مقابلش خدا است. کسانی که با خدا معامله نکردند رفتند و دیگر نامی از آن ها نیست. کسانی مثل مارکس و انگلس و دیگران. ولی امام با خدا معامله کرد و با خدا عهد کرد و این مسأله را در سخنرانی هایش هم می گفت. و خداوند هم تعهد گرفته است که بر در مقابل ظلم ظالم و در مقابل گرسنگی مظلوم صبر نکنید. وقتی اینگونه شد، خدا هم به او پاداش می دهد.»

وی تأکید کرد: « مرحوم کاشف الغطا در کتاب شریف کشف الغطا در بیان لطیفی می گوید: بحول الله وقوته اقوم و اقعد، صرفا ذکر نماز نیست بلکه یک مکتب است. یعنی حتی در کارهای کوچک و ضعیف ما هم مثل نشستن و ایستادن انسان به حول اوست. وقتی این شد، یعنی معامله با خداوند.»

آیت الله جوادی آملی با اشاره به فرارسیدن ایام بیست و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (س) گفت: « الحمدلله آثار امام که چاپ شده کتاب های پر برکتی است. امام عملا ثابت کرده این مکتب که می گوید عالم بشوید یعنی چه؟ این مکتب می گوید طلب العلم فریضة و هیچ محدودیتی هم قائل نشده است. نه به لحاظ زمانی و نه به لحاظ مکانی.»

ایشان افزودند: « البته در حدیث هم آمده که این علم یعنی چه؟ همان دین گفته است: انما العلم ثلاثة: آیة محکمة، فریضة عادلة او سنة قائمة. پیش از انقلاب می گفتند هر سه ضلع طلب العلم یعنی فقه و اصول ولی امام این ساختار را شکست. به نظر امام این سه بخش یعنی عقاید و جهان بینی، اخلاق و فقه و اصول.» آیت الله جوادی آملی گفت: «تلاش دیگران این بود که چه واجب است و چه حرام ولی این سوال مطرح نبود که چه کسی این احکام را باید اجرا کند؟ امام وارد بازار اجرا شد و سختی و هزینه اش را هم داد.»

آیت الله جوادی آملی که حامل نامه امام خمینی به گورباچف بود درباره آن نامه گفت: « آن نامه ایشان درست است که ۵ صفحه است ولی ۵۰۰ صفحه شرح می خواهد. البته شاید بعضی متن ها، ۵ صفحه اش را بشود ۵۰ صفحه شرح کرد مثل کاری که شهید مطهری درباره اصول فلسفه کرد ولی ۵ صفحه این نامه لااقل ۵۰۰ صفحه شرح دارد. گورباچوف وقتی این نامه را دید سرخ شد و حرفی برای گفتن نداشت. امام باور کرده بود که به جای پیغمبر نشسته است و بعد از حل مشکلات داخلی به سران کشورهای دیگر نامه نوشت. البته اگر غرب لیاقت داشت برای او هم نامه می نوشت ولی او دون لیاقت بود.»

ایشان درباره جایگاه امام گفت: «امام از بارزترین مصادیق آن حدیث امیرالمومنین(ع) است که می فرماید: العلماء باقون مابقی الدهر. و هم آنچه که صبغه وجه اللهی دارد می ماند. ولی ما باید تلاش کنیم که به دست ما بماند.»

در این دیدار حجت الاسلام سید حبیب موسوی، رییس مؤسسه قم گزارشی از روند شکل گیری مؤسسه و فعالیت های جاری آن به آیت الله صافی ارائه نمود. حجت الاسلام موسوی درباره روند شکل گیری مؤسسه گفت: «در سال ۶۷ امام خمینی با حکمی، بنا بر پیشنهاد مرحوم حاج احمد آقا، دستور دادند تمام آثار ایشان جمع آوری و دسته بندی شود و آثار قابل چاپ، منتشر شود.» موسوی با اشاره به عملکرد مؤسسه در قم افزود: «کلیه آثار امام قرار است در یک مجموعه ۶۰ جلدی به چاپ برسد. تقریرات دروس امام خمینی نیز که توسط شاگردان ایشان نوشته شده است، جمع آوری، و تنظیم شده است و بخشی از این آثار منتشر شده است.»

رییس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در قم ادامه داد: «در حال حاضر دانشنامه امام خمینی با یک هزار مدخل و مقاله در حال تدوین است که ظرف یکی دو سال آینده انشاالله به اتمام خواهد رسید.»

وی افزود: « در بخش آموزش دو کار اساسی صورت گرفته است. با هماهنگی های صورت گرفته، وزارت علوم از امسال رشته شناخت اندیشه های حضرت امام را در دوره کارشناسی ارشد تصویب کرده است. در حوزه علمیه هم با تصویب اولیه شورای عالی حوزه، مدرسه تخصصی مطالعه اندیشه امام در حال برنامه ریزی است.»


 


با وجودی که محمدرضا باهنر تنها با پنج رای کمتر از صدر نتوانست نظر فراکسیون اصولگرایان را برای کاندیداتوری نایب رئیسی مجلس کسب کند، اما با توجه به اینکه باهنر همچنان می‌توانست در انتخابات نایب رئیسی شرکت کند که به احتمال زیاد صاحب رای هم بود، اما گویا وی به دلیل احترام به تصمیم فراکسیون اصولگرایان از این کار صرف ‌نظر کرده است.

به گزارش خبرنگار تابناک، گذشته از اینکه باهنر از حمایت فراکسیون اقلیت مجلس نیز برخوردار بوده، اما خبرهای رسیده حاکی است که محمد رضا باهنر به دلیل مشغله کاری و پیگیری تاسیس حزب و روزنامه‌اش تمایل چندانی به حضور در سمت نایب رئیس دوم مجلس هم نداشته است.

بنابر شنیده ها، باهنر با چهره‌های مطرح رسانه‌ای جریان اصولگرایان میانه‌رو برای راه‌اندازی روزنامه‌اش صحبت‌هایی داشته است که از جمله این افراد می‌توان به امیر محبیان (مدیرعامل خبرگزاری آریا)،‌حسین انتظامی (مدیرمسئول سابق روزنامه همشهری)، محسن احمدی (مدیر مسئول سابق روزنامه خورشید) و مهدی فضائلی (مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس) اشاره کرد.

البته هنوز مشخص نیست که فرد مورد نظر برای اداره روزنامه باهنر که احتمالا به نام روزنامه «پیشرفت» خواهد بود چه کسی خواهد بود؟

از سوی دیگر گفته می‌شود تاسیس و فعالیت گسترده حزب باهنر که نامش پیشرفت و عدالت خواهد بود با توجه به فرصت سه ساله برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می تواند حضور معنا دار باهنر برای این انتخابات تلقی شود.


 


زینب کرمی ، دختر حمزه کرمی از زندانی های حوادث پس از انتخابات ،پس از بازگشت دوباره پدرش بعد از یک مرخصی کوتاه ، با یادآوری تفالی که پیش از آزادی موقت پدرش به قرآن زده بود ،نامه ای به پدر دربندش نوشته است.

زینب در روزهایی که کاملا از آزادی پدرش ناامید شده بود ،به سراغ کتاب خدا می رود که این آیه ها در پاسخ مراجعه اش به قرآن روبرویش قرار می گیرد:

"این حکم خدواند است و هر کس به اندازه به او ستم شده مجازات کند و سپس باز بر او ستم کنند ، قطعا خدا او را یاری دهد ، همانا خدا بخشنده و مهربان است .این ( نصرت مظلوم ) از آن روست که خدا (قدرت غلبه دارد آن چنان که ) شب را در روز وارد می کند (ظلمت مغلوب می شود ) و روز را در شب وارد می کند . همانا خدا شنوای بیناست .(سوره حج ، آیه های ۶۰ و ۶۱)"

نسخه ای از نامه زینب کرمی در اختیار کلمه قرار گرفته است که می خوانید

نازنین پدرم

این کلمات قطره قطره باران رحمت خداوندی است که بر قلب های تفدیده از درد و غم ما فرود آمده است . درست در زمانی که بازگشت تو به خانه ، پس از گذشت ماه ها ، محال وغیر قابل دسترس به نظر می آمد .

نوروز آمده بود و تو نیامده بودی ، روزهای سخت از پی هم آمده بودند و تو در کنار ما نبودی ، و روزهای آمده و نیامده در تقویم روزگارمان نوید روزگار سخت تری را هر لحظه به ما می داد .

آری این آیات در زمانی که بسیار مایوس و نا امید ، خسته و دلتنگ ، مظلوم و بی پناه بودیم به فریادمان آمد و طپش قلبمان را از این همه ظلم و ستمی که می دیدیم ، تسکین و آرامش داد .

آن روز که این آیات را در دل سیاهی این شبها ، خدای مهربان همچون زورقی از نور نشانمان داد ، بند بند وجودمان لرزید و ایمان آوردیم که نصرت مظلوم در راه است و خداوند قدرت غلبه بر همه چیز و همه کس را دارد .

آری مهربانم ،

مهربانترین مهربانان با ما سخن گفت و به ما فهماند که تو را در هر لظه می بیند و صدای مظلومیت تو را شنیده است . او ما را وعده به نصرت الهی اش داد تا آرام گیریم و در پناهش ماوا گیریم .

این روزها که بعد از پنج روز مرخصی ، دلاورانه و مظلوم مانه به بند بازگشته ایی ، بدان که بعد از این ستم دوباره وعده نصرت مظلومش تحقق خواهد یافت و ظلمت مغلوب خواهد شد .

و من اینک آغوش گرمش را که به نشانه حمایت به رویمان گشاده است و دست یاری اش را که به روی شانه هایمان نهاده است می بینیم … به روشنی روز .

پس تو ای آزاده در بندم، ذل قوی دار که سحر نزدیک است .


 




دریافت نسخه با کیفیت +
دریافت نسخه کم حجم برای موبایل +


 



با نزدیک شدن به سالگرد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شهر اصفهان از اول خرداد ماه در محاصره شدیدترین پارازیت های ماهواره ای قرار گرفته است.

به گزارش ندای سبز آزادی، این پارازیت ها متفاوت از پارازیت های قبلی عمل می کند به طوری که به جای مختل کردن یک یا چند شبکه خاص ماهواره ای، کل برنامه های یک ماهواره از جمله هاتبرد، یوتل ست و نایل ست را مختل و مورد هدف قرار داده است و هم اکنون هیچ یک از کانال های این ماهواه ها در شهر اصفهان قابل رویت نیست.

هم اکنون موج نگرانی ها از احتمال خطرناک بودن این پارازیت ها برای سلامتی انسان با توجه به دامنه بسیار شدیدتر آن مردم را در بر گرفته است.

یک کارشناس در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: با توجه به این که هم اکنون نوع جدیدی از پارازیت ها آغاز شده که هنوز منشاً ایجاد آن مشخص نیست اظهار نظر در خصوص اثرات آن مشکل است ولی بدون تردید پارازیت های جدید با امواج مخرب بسیار قوی تر و دامنه بیشتر کار می کنند که همه کانال های یک ماهواره نظیر هاتبرد و نایل ست را مختل می کند و این مساله نگرانی از تاثیرات آن بر سلامت انسان را افزایش می دهد.


 


میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد با تماس تلفنی با خانواده مجید توکلی با این خانواده ابراز همدردی کردند.

به گزارش دانشجونیوز رهبران جنبش سبز با تماس تلفنی و گفتگو با مادر مجید توکلی در جریان آخرین وضعیت سلامتی مجید قرار گرفته و اعلام کردند که مجید توکلی را فراموش نکرده اند و تنها دوری شهر شیراز از تهران باعث شده است که آنها نتوانند به دیدار خانواده توکلی بروند.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد ضمن ابراز تاسف نسبت به عدم رعایت حقوق ابتدایی مجید توکلی و فشارها بر وی، خواستار پایان بخشیدن به اعتصاب غذای وی و مادر مجید شدند.

همچنین طی روزهای گذشته بسیاری از فعالین سیاسی ضمن تماس تلفنی با خانواده توکلی خواستار پایان اعتصاب غذای مادر مجید توکلی شدند. در پی این تماس ها، مادر مجید توکی به اعتصاب غذای خود پایان داده است اما همچنان وضعیت سلامتی مجید توکلی و ادامه اعتصاب غذای وی به شدت نگران کننده است.

مجید توکلی از روز یکشنبه و در پی انتقال به سلول انفرادی در اعتراض به عدم رعایت حقوق اولیه اش به عنوان یک زندانی، دست به اعتصاب غذا زده است. در پی ادامه این اعتصاب غذا، سلامتی و جان مجید توکلی به شدت در خطر افتاده است.


 


استاد دانشگاه تربیت مدرس که هم اکنون ریاست مرکز آمار ایران را بر عهده دارد، با بیان اینکه اقتصاد کشور ما متاثر از مشکلات فراوانی است و این مشکلات از دیرباز کشور ما را تهدید می‌کند، معتقد است: اگر چه کشور از لحاظ امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری‌، منابع فیزیکی، مادی و خدادادی وضعیت بسیار مناسبی دارد، اما موقعیت اقتصادی آن خوشایند نیست. حال آن که برخی کشورها که از لحاظ بهره‌مندی از امکانات بالقوه همتراز ما هستند، جایگاه اقتصادی بهتری دارند.

به گزارش ایسنا، عادل آذر با اشاره به این که اگر ایران از لحاظ بهره‌مندی از منابع طبیعی نظیر نفت، گاز و منابع زیر زمینی با کشوری مثل ژاپن مقایسه شود، به این نکته پی خواهیم برد که کشور ما وضعیت بسیار مناسبی دارد، حال آن که کشورهایی نظیر ژاپن، کره‌جنوبی و ترکیه جایگاه اقتصادی بهتری دارند، می‌گوید: متاسفانه رتبه اقتصاد ایران در جهان بالای یک‌صد است و از نظر رفاه اقتصاد میان کشورها جایگاه هفتاد و پنجم را دارد؛ ضمن این که نرخ تورم ایران دو رقمی است. این مشکلات البته دلایل متعددی دارد که بخشی از آن مربوط به سابقه تاریخی است و به مشکلات حکومتی به ویژه در صد سال اخیر برمی‌گردد.

او با اظهار این عقیده که حکومت‌های گذشته نتوانستند از استعدادهای بالقوه کشور به خوبی استفاده کنند و جریان نخبه‌کشی که از دوره قاجار آغاز شد و تا دوران پهلوی نیز ادامه داشت و بزرگانی نظیر امیر کبیر را به نابودی سپرد، به این عقب ماندگی‌ها دامن زد، معتقد است: بعد از انقلاب امید می‌رفت با حکمفرما شدن مدیریت اقتصاد مدرن، بسیاری از این مشکلات حل شود، اما متاسفانه بحران‌هایی مثل تحریم اقتصادی از جانب آمریکا و نیز جنگ تحمیلی هشت ساله، وضعیت اقتصادی ایران را نابسامان کرد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر برخی از مشکلات تا حدودی برطرف شده‌اند. پس از جنگ و بعد از کسب استقلال سیاسی، کشور به ثبات مدیریتی خوبی رسید، به گونه ای که بسیاری از عقب ماندگی های اقتصادی جبران شد. از جمله کارهایی که در زمینه برطرف شدن این عقب‌ماندگی ها صورت گرفته است، ابلاغ فعالیت‌های اصل ۴۴ قانون اساسی لایحه اجرای سیاست‌های کلی این اصل، قانون برنامه‌های پنج ساله و نیز تدوین چشم‌انداز بیست ساله است که با تحقق این‌ها، بسیاری از مشکلات اقتصادی حل می شود.

آذر با تاکید بر این که بزرگترین مشکل در راستای تحقق این اهداف، توجه نداشتن به بحث بهره‌وری است، می‌گوید: بهره‌وری به معنی استفاده از نرم‌افزارها به جای سخت‌افزارها است؛ به این معنی که به جای استفاده از نفت، از علم و دانش و منابع فیزیکی استفاده شود. در ایران، نهضت بهره‌وری مورد بی توجهی واقع شده است. بهره‌وری در حقیقت استفاده درست از مغزافزارهاست. در ژاپن ۸۷ درصد رشد تولید ناخالص داخلی(GPD) از طریق مغزافزارها و فقط ۱۳ درصد آن از طریق منابع فیزیکی به دست می‌آید، حال آن که در ایران حدود ۷۸ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی مربوط به منابع فیزیکی است.

او ادامه می‌دهد: به جای این که نفت که یک دارایی بین نسلی است، فروخته شود و درآمد آن برای ایجاد ارزش افزوده، تولید و ثروت استفاده شود، این درآمد صرف هزینه‌های جاری شده است. به همین دلیل ۷۸ درصد رشد تولید ناخالص داخلی، حاصل فروش منابع داخلی به ویژه نفت و فقط ۲۲ درصد مربوط به منابع دیگر به ویژه علم و دانش است و این فاجعه‌ای بزرگ و جبران‌ناپذیر است. توجه نکردن به بحث بهره‌وری و کارایی سبب شده که در بودجه‌های سالانه، از هر صد واحد پولی که صرف طرح‌های عمرانی می‌شود، فقط ۵۵ واحد آن تبدیل به کار خروجی شود و ۴۵ واحد دیگر آن ناکارآمد باقی بماند و این به معنای ضایع شدن پول است.

رییس کنونی مرکز آمار ایران می‌گوید: برای نمونه در سال ۱۳۸۷ بودجه عمرانی، ۲۴ هزار میلیارد تومان بود. حال آن که به دلیل مدیریت نادرست و عدم کارایی، قسمت زیادی از این بودجه ضایع می‌شود. این ها بزرگترین آسیب‌هایی است که اقتصاد کشور را تهدید می‌کنند. امروزه به دلیل مشکل بیکاری، ‌تورم و نیز عدم کنترل نقدینگی با وجود منابع عظیمی که در کشور وجود دارد، بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ما زیر خط فقر مطلق و بیش از ۳۰ میلیون نفر آن‌ها زیر خط فقر نسبی به سر می‌برند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه به موضوع بودجه‌ریزی نیز اشاره کرده و با بیان این که مهمترین تجربه‌اش در حوزه‌های تحقیقاتی و اقتصادی مربوط به به مساله بودجه ریزی این است که سیستم بودجه‌ریزی ایران، هیچ نوع هم خوانی با نظام بودجه‌ریزی علمی رایج در دنیا ندارد، می‌گوید: البته تلاش‌هایی صورت گرفته است که مسیر بودجه‌ریزی هدایت شود و ساختاری علمی پیدا کند. نظام های بودجه‌ریزی مختلفی چون بودجه‌ریزی بر مبنای صفر، بودجه‌ریزی طرح و برنامه و بودجه‌ریزی عملیاتی در دنیا وجود دارند، ولی سیستم بودجه‌ریزی ایران که در قالب لایحه به مجلس می‌آید و مجلس بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کند، با هیچ یک از این نظام‌ها سازگار نیست و ساختاری ویژه دارد که در چارچوب هیچ یک از این نظام‌ها قرار نمی‌گیرد، لذا من تمام نقدها، بحث‌ها و تحقیقاتم را به سمتی هدایت کردم که نظام بودجه‌ریزی، علمی شود و با یکی از این نظام‌ها منطبق شود.

او می‌گوید: اگر بودجه‌ریزی، عملیاتی شود، به وسیله همین ساختار و نظام بودجه ریزی می‌توان در حوزه هزینه‌ها، خواه هزینه عمومی و جاری و خواه هزینه عمرانی، حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد صرفه‌جویی کرد و این مقدار صرفه‌جویی در بودجه ۷۱ هزار میلیارد تومانی، مقداری قابل توجه است و بسیاری از کشورهای دنیا این امر را تجربه کرده‌اند.

این گفتار از جلد اول مجموعه "مشاهیر اقتصاد ایران" که به تازگی رونمایی شد، برگرفته شده‌ است. زمان انجام گفت‌وگوی آذر با این کتاب پیش از تصدی مرکز آمار از سوی وی است.


 


محمد باقر قالیباف در سفر روز پنجشنبه به شهر قم با حضرات آیات عظام و مراجع تقلید مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، علوی گرگانی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف در این دیدارها با ارائه گزارشی مبسوط از عملکرد حوزه های مختلف شهرداری تهران در سال گذشته به تشریح برنامه ها و اقدامات شهرداری تهران پرداخت.

مراجع عظام تقلید نیز با قدردانی از تلاشهای صورت گرفته در شهرداری تهران به ارائه رهنمودهایی پرداختند.


 


بنا به خبرهای رسیده از درون زندان رجایی شهر، مسعود باستانی، عماد بهاور، داوود سلیمانی وعیسی سحر خیز که در زندان رجایی شهر کرج به سر می برند، به دارالقرآن این زندان منتقل شده و هم اینک در این محل به سر می برند.

به گزارش کلمه، دارالقرآن زندان در سالهای گذشته محلی برای سخنرانی مسئولین زندان علیه زندانیان سیاسی بوده و توسط زندانیانی که با مسئولین زندان همکاری می کنند (و سر وکیل بند خوانده می شوند) اداره می شود. دارالقرآن مکانی  برای اعمال فشار بیشتر بر زندانیان سیاسی است.

زندانیان پیشین رجایی شهر می گویند: «دارالقرآن به اصطلاح مرکز قرآن خوانی ست، اما در واقع آنجا مرکز تقسیم مواد مخدر است.» پیشتر نیز خبرها خبرهایی از مرگ یک زندانی در بند۲«دارالقرآن» منتشر شده که بر اثر استعمال زیاد موادمخدر جان باخته بود.

زندانیانی که در اوین مقاومت کنند یا روی خواست‌هاشان پافشاری کنند و از مواضع‌شان کوتاه نیایند، از سوی مسئولان زندان اوین به زندان رجایی‌شهر معرفی شده و برای زیرفشار قرارگرفتن و خردشدن به آنجا فرستاده می‌شوند. در نتیجه واژه‌ای که در مورد برخی زندانیان سیاسی در این زندان بکار می‌برند، واژه‌ی «تبعیدی» است. زندان رجایی‌شهر با چنین بخش‌هایی شناخته شده است: بند۱، بند ۴، بند ۶، بند فرهنگی (یا «واحد فرهنگی»)، واحد ۵، فرعی ۵، واحد ۲، اندرزگاه ۲ و اندرزگاه‌های ۱ و ۵، که از پرازدحام‌ترین بخش‌های این زندان‌اند. در این زندان، سلول‌هایی هست با ابعاد دو در دوونیم متر، و در همین فضای محدود، معمولا در حدود ۴ یا ۵ زندانی به‌سر می‌برند.


 
.

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر