۱۳۹۱ مرداد ۴, چهارشنبه

[لیمو:10227] نیازهای وهمی

پندار ما اين است كه مدرنيته با رفع نيازهاي ما، به ما خدمت بزرگي كرده‌است. در حالي‌ كه غرب نيازهايي كه خود ايجاد كرده‌است، را برطرف مي‌كند.
مي‌خواهيم خانه خود را شب‌ها روشن كنيم. نياز به "لامپ" داريم. لامپ مي‌سازيم. براي ساخت لامپ به "تنگستن"، "شيشه"، "سيم" و از همه مهم‌تر خود"برق" نياز داريم. براي داشتن هر كدام از اين‌ها كارهايي لازم است. بايد معادن تنگستن و مس استخراج شوند. سنگ آنها به كارخانه بروند و ذوب شوند تا در رشته لامپ و سيم برق قابل استفاده شوند. براي انتقال برق از نيروگاه‌ها به شهرها از "آلومينيوم" استفاده مي‌شود. اگرچه افت ولتاژ، در آن نسبت به مس زيادتر است، اما قيمت آن، از مس به‌صرفه‌تر است. پس بايد آلومينيوم نيز از قعر زمين استخراج و همين فرآيندها بر روي آن صورت گيرد. براي توليد برق نياز به "ژنراتور" داريم. ژنراتور وسيله‌اي است كه "انرژي مكانيكي" را به "انرژي الكتريكي" تبديل مي‌كند. نيروگاه‌هاي برق از مكانيسم‌هاي مختلف براي توليد انرژي مكانيكي استفاده مي‌كنند. يك راه ساختن "سد"، براي انباشت مقدار زياد آب و ذخيره انرژي پتانسل و تبديل تدريجي اين انرژي به انرژي مكانيكي است. راه ديگر سوزاندن سوخت‌هاي فسيلي مانند "نفت"، "گاز" و در برخي جاها "ذغال‌سنگ" است. اين سوخت‌ها مي‌سوزند. با احتراق آنها توربين‌ها به حركت در مي‌آيند و انرژي مكانيكي توليدي به برق تبديل مي‌شود. راه ديگر كه اخيرا ً‌شايع شده است،‌ استفاده از "رآكتور اتمي" است. رآكتورها با توليد انرژي زياد، آب را به بخار تبديل مي‌كنند. بخار آب توربين‌ها را با قدرتي زياد مي‌چرخاند. توربين‌ها انرژي مكانيكي را به برق تبديل مي‌كنند.
براي ساخت "سد" نياز به "فولاد" و مقدار معتنابهي "سيمان" براي بتون‌ريزي است. براي نيروگاههاي فسيلي نيز بايد نفت را "اكتشاف" كرد و آن را از اعماق زمين يا دريا استخراج كرد. در "پالايشگاه" تصفيه‌اش كرد. براي ساخت پالايشگاه بايد "لوله‌" ساخت. پس بايد مقدار زيادي "آهن" استخراج و فرآوري كرد.
براي ساخت نيروگاه اتمي، بايد "اورانيوم" را از دل زمين استحصال كرد. اورانيوم فلزي است كه دو ايزوتوپ 235 و 238 دارد. ايزوتوپ لازم براي فرآيندهاي هسته‌اي، اورانيوم 235 است. غناي اورانيوم 235 در سنگ معدن آن، بسيار پايين و در حدود هفت دهم درصد است. بايد ابتدا غناي اورانيوم 235 را به دست‌كم 3 تا 5 درصد رساند.  "سانتريفيوژ گازي" روشي مرسوم براي اين كار است. سانترفيوژ بايد استحكام و مقاومت در برار خوردگي بالايي داشته باشد. براي ساخت آن‌ها بايد محاسبات كاملاً دقيق باشند.
انجام اين محاسبات از "مهندسان" ساخته‌است. مهندس‌ها بايد ابتدا دوازده سال از دبستان تا دبيرستان درس خوانده‌باشند و سپس چهار سال آموزش‌هاي لازم را در "دانشگاه" ديده باشند. همچنين براي انجام اين محاسبات "چرتكه" كافي نيست. بايد "كامپيوتر" ساخته‌شود. براي ساخت كامپيوتر نياز به مواد نيمه‌هادي ...

جان كلام همين‌جاست: مدرنيته با تكنولوژي، نيازهايي را كه "خود" پديد آورده‌است برطرف مي‌كند! دوازده هزار سال بشر به دنبال برق نبود. آيا عقل و توانايي اين كار را نداشت؟ يا شايد پيشينيان ما مي‌دانستند اگر اجازه وارد شدن "نيازهاي وهمي" به زندگي خود را بدهند، بايد ابر و باد و مه و خورشيد و فلك، دست به كار شوند تا فرزندان ما ساعتي به تماشاي "تام و ‌جري" بنشينند. آيا با اين همه كاري كه بايد براي رفع نيازهاي وهمي انجام دهيم، ديگر فرصتي براي رسيدن به عقبي وجود دارد؟

غرب با توهم امكان بهشت زميني، پا در راه تجدد نهاد، اما اكنون نه تنها بهشت زميني محقق نشده‌است، بلكه بشر آن گونه كه نيچه مي‌گفت به «اراده به قدرت» و بلكه فراتر از آن به «اراده به اراده»مبدل شده است.

اكنون ما ابزار مي‌سازيم و علم كشف مي‌كنيم، چون كاري جز اين براي خود در عالم متصور نيسيتم. اكنون تكنولوژي براي رفاه ما ساخته نمي‌شود، اكنون تكنولوژي فلسفه حيات ما را تأمين مي كند.

اين وابستگي به تكنولوژي شايد يكي از خطرناكترين ابعاد تكنولوژي در زندگي ما باشد. خطري كه شايد از بم اتم هم بيشتر باشد.

چرا كه اگر بم اتم تن انسان‌ها را نابود مي‌كند، اين جنبه از تكنولوژي، عقبا و روح و من انسان را هدف مي‌گيرد.

دردرآورتر اينكه هنوز در اين سر عالم مردمان غرب‌زده‌اي چون ما در سوداي «ژاپن اسلامي» شدن و يا جمع «مدرنيته و دين» و تعابيري از اين دست هستند.

غرب به بن بست رسيده‌است اما آنها كه پشت سر او در راه حركت هستند، گويي چندان تمايلي ندارند اين بن بست را ببينند!

از اين كه در زمانه كنوني زندگي مي‌كنم، خوشحال نيستم!!

--
--
=>=>=>=>=>=>=>=> ما بايد عادت كنيم، براى خودمان فرهنگ كنيم، براى خودمان يك فريضه بدانيم كه هر كالائى كه مشابه داخلى آن وجود دارد و توليد داخلى متوجه به آن است، آن كالا را از توليد داخلى مصرف كنيم و از مصرف توليدات خارجى بجد پرهيز كنيم
امام خامنه ای حفظه الله <=<=<=<=<=<=<=<=
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "لیمو
»« Lemon".
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به lymoo@googlegroups.com
 
برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
http://groups.google.com/group/lymoo?hl=fa?hl=fa
 
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر