۱۳۹۱ مرداد ۱, یکشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


آشنایی با انواع شیوه‏ های تبلیغات اینترنتی

Posted: 22 Jul 2012 02:40 PM PDT

محمد مهدی مولایی - دنیای تبلیغات اینترنتی در دو دهه‌ی اخیر تحولات گسترده‌ای را پشت سر گذاشته است. همزمان با ایجاد شیوه‌ها و تکنولوژی‌های جدید تبلیغ آنلاین، در سال‌های گذشته سهم تبلیغات مجازی از کل بازار تبلیغات همواره رو به افزایش بوده است. اگر در کمتر از یک دهه پیش، تعداد اندکی از صاحبان آگهی از فرصت‌های فضای مجازی برای تبلیغات آگاه بودند، اکنون گردش مالی آگهی‌های آنلاین در برخی کشورها از جمله امریکا از گردش مالی آگهی‌های مطبوعاتی بیشتر شده است. در ایران نیز اگر تا پنج-شش سال پیش کمتر کسی حاضر به هزینه کردن برای تبلیغ محصول یا خدماتش روی اینترنت بود، اکنون بسیاری از وب‌سایت‌های پربیننده‌ی فارسی مملو از بنرهای تبلیغاتی هستند و برخی جایگاه‌های مربوط به نمایش آگهی‌شان از چند ماه قبل‏تر رزرو می‌شود.

online-ads-1.jpg


تبلیغات اینترنتی از همان سال‌های اولیه شکل‌گیری وب با نمایش آگهی‌های متنی و تصویری در برخی وب‌سایت‌های پربیننده شروع شد. در کنار نمایش وبی، شیوه‌ی اولیه‌ی دیگر ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی گروهی بود. اما تبلیغات اینترنتی با آغاز هزاره‌ی جدید و ورود شرکت گوگل به‌دنیای تبلیغات آنلاین به تجارتی جدی تبدیل شد. ویژگی‌هایی از قبیل نمایش دائمی در محدوده‌ی زمانی خاص، فراتر رفتن از محدوده‌ی جغرافیایی، انعطاف در طراحی و اجرا، امکان تعامل با مخاطب، امکان هدایت مخاطب به وب‏سایت هدف یا توضیحات بیشتر، امکان هدایت مخاطب به خرید کالا یا سرویس، امکان گزارش‌گیری از بازدیدکنندگان آگهی و چند مورد دیگر مجموعه‌ی عواملی است که اشتیاق برای ارائه تبلیغات در فضای آنلاین را افزایش داده است.


در حالی که در سال ۲۰۰۹ در امریکا هزینه‌ی صرف شده در تبلیغات آنلاین ۲۲ میلیارد دلار در برابر ۲۷ میلیارد دلار برای تبلیغات روزنامه‌ها بود، این ارقام در سال ۲۰۱۰ به مقدار برابرِ ۲۵ میلیارد دلار رسیدند. سرانجام در سال ۲۰۱۱ بود که تبلیغات آنلاین از تبلیغات مطبوعاتی پیشی گرفت و نسبت ۲۸ به ۲۴ به‌نفع اینترنت بین آنها برقرار شد. در انگلستان نیز در سال ۲۰۱۱ تبلیغات اینترنتی با رسیدن به مبلغ ۲.۲۶ میلیارد پوند معادل ۲۷ درصد کل بازار تبلیغات، از تبلیغات تلویزیونی جلو افتاده است. گسترش ابزارهای اینترنتی و افزایش کاربران پتانسیل‌های بیشتری برای تبلیغات آنلاین فراهم آورده است. اگر زمانی تبلیغات اینترنتی به ارسال ایمیل و نمایش بنر محدود می‌شد اکنون روش‌های زیادی برای ارائه تبلیغ در فضای مجازی وجود دارد که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم.

online-ads-2.jpg

تبلیغات بنری
(Banner Ads)

شیوه‏ی تبلیغات بنری از جمله قدیمی‏ترین روش‏های تبلیغات اینترنتی است. در این شیوه بنر تبلیغ‏دهنده در یکی از اندازه‏های استاندارد در محلی از صفحه‏ی وب تبلیغ‏‏گیرنده نمایش داده می‏شود. وب‏سایت‏های تبلیغ‏دهنده محل‏های مشخصی که معمولا بالا، کنار و پایین صفحات وب‏شان است را به نمایش تبلیغات بنری اختصاص می‏دهند. بنر به وب‏سایت تبلیغ‏دهنده یا صفحه‏ای شامل توضیحات تکیملی درباره‏ی تبلیغ، لینک می‏شود. به‏عبارتی بازدیدکنندگان از وب‏سایت، می‏توانند روی هر کدام از بنرهای تبلیغاتی که توجه‏شان را جلب کرده باشد کلیک کنند تا اطلاعات بیشنری درباره‏ی آن بدست بیاورند. بنرها اغلب به‏صورت فایل‏های گیف (Gif)، فلش (Flash) و چند فرمت دیگر طراحی می‏شوند و ممکن است تصویر ثابت یا متحرک باشد. بنرهای فلش معمولا حجم بالاتری دارند، طراحی آنها هزینه‏ی بیشتری دارد و اگر اینترنت مخاطب پرسرعت نباشد ممکن است نمایش آنها با مشکل مواجه شود. در بنرهای فلش که معمولا به صورت انیمیشن هستند، ممکن است از صدا و قابلیت‏های تعاملی هم استفاده شده باشد. آی.ای.بی (Interactive Advertising Bureau) که موسسه‌ای امریکایی در حوزه‌ی تبلیغات است استاندارهایی را برای اندازه‌ی تبلیغات بنری مشخص کرده که در اغلب وب‌سایت‌ها از این اندازه‌ها استفاده می‌شود. این شیوه از متداول‏ترین شیوه‏‏های تبلیغات اینترنتی است که البته با گسترش شیوه‏های جدید اندکی از سهم آن کاسته شده است. اما در ایران خیلی‏ها هنوز تبلیغات اینترنتی را با تبلیغات بنری می‏شناسند و بسیاری از وب‏سایت‏های تبلیغ‏گیرنده تنها برای دریافت این نوع آگهی‏ها آمادگی دارند.


تبلیغات متنی
(Text Ads)

تبلیغات متنی همانند تبلیغات بنری در صفحات وب نمایش داده می‏شوند. اگر در تبلیغات بنری عکس یا تصاویر متحرک، نمایش‏دهنده‏ی آگهی بود و به وب‏سایت هدف لینک می‏شد، در این نوع تبلیغات از متن برای توصیف آگهی استفاده می‏شود. وب‏سایت‏های تبلیغ‏گیرنده معمولا بخش‏هایی را به‏صورت کادر یا ستون در کنار یا میانه صفحات در نظر می‏گیرند و تعدادی آگهی متنی را در آنجا نمایش می‏دهند. آگهی‏ متنی معمولا شامل عنوان تبلیغ و لینکی به صفحه‏ی تبلیغ‏دهنده است. ممکن است در ادامه‏ی عنوان در حد چند کلمه یا جمله نیز به‏عنوان توضیحات، شرح محصول، خدمات یا سازمان آگهی‏شده توصیف شود. تبلیغات متنی هزینه کمتری نسبت به آگهی بنری دارند و نمایش آنها در صفحات نیز حتی با کم‏سرعت‏ترین خطوط اینترنتی بدون مشکل انجام می‏شود. آگهی‏های متنی به‏تعداد زیاد زیر یا در کنار هم نمایش داده می‏شوند و شکلی شبیه به ستون‏های نیازمندی روزنامه‏ها دارد و از این روی نسبت به تبلیغات بنری کمتر توجه مخاطبان را جلب می‏کنند. وب‏سایت‏های ایرانی در چند سال اخیر بخش‏هایی را به این نوع تبلیغات اختصاص داده‏اند.


تبلیغات در نتایج جست‏وجو
(SERP Ads)

نوعی از تبلیغات متنی، تبلیغ در صفحه‌ی نتایج موتورهای جست‌وجو (Search Engine Results Page Advertising) است. حتما در زمان جست‌وجو در گوگل با نتایجی مواجه شده‌اید که با پس‌زمینه‌ی متفاوتی با نتایج اصلی و در بالا و کنار صفحات نمایش داده می‌شوند. این نتایج در واقع تبلیغات سفارش داده شده به گوگل و مرتبط با موضوع جست‌وجوی شما هستند. برخی موتورهای جست‌وجو همچون گوگل از شیوه‌ی نمایش تبلیغات مرتبط در نتایج جست‌وجو برای درآمدزایی استفاده می‌کنند.

هنگامی که شما در جست‌وجوی موضوعی هستند، تبلیغ متنی چند آگهی‌دهنده که تبلیغاتی در موضوع مربوط به‌جست‌وجوی شما سفارش داده‌اند، در بالای بخش نتایج نمایش داده می‌شود. مثلا اگر موضوع «میزبان وب» را در گوگل جست‌وجو کنید، علاوه بر صفحات وب مرتبط، آگهی‌های مربوط به چند شرکت ارائه خدمات میزبانی وب نیز شبیه به نتایج مقالات مرتبط برای شما نمایش داده می‌شود. تعدادی از شرکت‌های ایرانی در حوزه‌ی آی.تی در سال‌های اخیر تبلیغات این‌چنینی را به‌گوگل سفارش داده‌اند.


تبلیغات پاپ.آپ
(Pop-up Ads)

صفحات ناخواسته‌ای که در هنگام باز کردن یک صفحه‌ی وب همراه آن باز شده و آگهی نمایش می‌دهند تبلیغات «پاپ.آپ» هستند. این صفحات معمولا در اندازه‌ای کوچک‌تر از صفحه‌ی استاندارد مرورگرهای اینترنتی هستند و با لود شدن صفحه‌ی اصلی، آنها نیز به‌طور اتوماتیک باز می‌شوند. این نوع تبلیغات از آنجایی که به‌صورت پیش‌بینی‌نشده همراه با برخی صفحات باز می‌شوند اغلب حالتی آزاردهنده دارند. برخی مرورگرهای اینترنتی این امکان را فراهم می‌کنند که در هنگام مرور اینترنت جلوی نمایش همه‌ی صفحات پاپ.آپ گرفته شود. برخی نوارهای ابزار اینترنتی نیز پس از نصب شدن بر روی دستگاه کامپیوتر به‌صورت پیش‌فرض نمایش تبیغات پاپ.پاپ را منع می‌کنند.

تبلیغات «پاپ.آندر» (Pop-Under) هم نوعی از تبلیغات پاپ.آپ هستند. پاپ.آندرها هم به‌صورت ناخواسته و به شکل یک صفحه‌ی مستقل از صفحه‌ی اصلی طراحی شده‌اند. اما پاپ.آندرها در زمان نمایش صفحه اصلی باز نمی‌شوند، بلکه در زیر آن پنهان شده‌اند و هنگامی که صفحه‌ی اصلی بسته می‌شود، آنها باز می‌شوند.


تبلیغات آویزان
(Hover Ads)

در تبلیغات پاپ.آپ معمولا از طریق کد «جاوا اسکریپت» دستور باز شدن یک صفحه‏ی جدید «اچ.تی.ام.ال» همراه صفحه‏ی اصلی صادر می‏شد. ممانعت از نمایش تبلیغات پاپ.آپ از طرف برخی مرورگرهای اینترنتی و نوارهای ابزار باعث شد تبلیغ‏گران راه جدیدی برای نمایش آگهی‏های‏شان پیدا کنند. تبلیغات آویزان در واقع نوع جدید و دیگری از تبلیغات پاپ.آپ هستند که با استفاده از تکنولوژی صفحات اچ.تی.ام.ال دینامیک (DHTML) نمایش داده می‏شوند. در این نوع به‌ازای هر تبلیغ یک صفحه‌ی اچ.تی.ام.ال جدید در مرورگر باز نمی‌شود. این نوع تبلیغات درهنگام باز شدن صفحه‌ی اصلی، در قالب کادری به‌صورت آویزان و شناور روی صفحه قرار می‌گیرند و بخشی از آن را می‌پوشانند. این نوع تبلیغات هرچند از سوی مخاطب قابل چشم‌پوشی نیستند و حتما به رویت او می‌رسند، ولی برای برخی کاربران آزاردهنده هستند.

نوع دیگری از تبلیغات آنلاین که به آگهی‌های شناور (Floating Ads) نیز معروفند نیز شبیه به همین دسته هستند. آگهی‌های شناور پس از نمایان شدن به‌صورت اتوماتیک بر روی صفحه‌ی درخواستی کاربران، در مدت زمان معینی (به‌طور معمولل ۵ تا ۳۰ ثانیه) خود به‌خود بسته می‌شوند.


تبلیغات بینابینی
(Interstitial Ads)

صفحات وب بینابینی (Interstitials Webpages) قبل یا بعد از نمایش یک صفحه‌ی وب درخواستی به‌نمایش در می‌آیند. به‌عبارتی شما برای دیدن صفحه‌ی مورد نظرتان ابتدا باید این صفحات را ببینید. این‌گونه صفحات گاهی برای دریافت اطلاعات از کاربر و یا ارائه هشدار یا تایید به او و گاه برای نمایش آگهی درنظر گرفته می‌شود. در این حالت صفحه‌ی آگهی بین مخاطب و صفحه‌ی هدف قرار می‌گیرد و حتما به رویت او خواهد رسید. هرچند ممکن است این واسطه برای او خوشایند نباشد.


نبلیغات ویدئویی
(Video Ads)

همزمان با افزایش سرعت دسترسی به اینترنت در سراسر دنیا و گسترش انتشار و مشاهده‏ فایل‏های ویدئویی توسط کاربران، استفاده از این رسانه در دنیای تبلیغات در قالب آگهی‏های ویدئویی نیز گسترش یافته است. ویدئوهای تبلیغاتی گاهی در بالا یا کنار صفحات وب همچون بنرهای تبلیغاتی نمایش داده می‌شوند. همچنین ممکن است ویدئو بخشی از یک بنر پیشرفته‌ی فلش باشد.

روش دیگر نمایش آنها در جماعت‌های محتوایی و وب‌سایت‌های به‌‌اشتراک‌گذاری ویدئو مانند یوتیوب است. در این حالت آگهی ویدئویی در مدت زمانی کوتاه در ابتدا، انتها یا میانه‏ی ویدئوی مورد نظر شما نمایش داده می‏شود.


تبلیغات ایمیلی
(Email Ads)

از دیگر شیوه‌های قدیمی بازاریابی و تبلیغات اینترنتی استفاده از ایمیل است. در تبلیغات ایمیلی آگهی در قالب یک ایمیل تنظیم می‌شود و برای تعداد زیادی آدرس ارسال می‌شود. برخی سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها لیستی از مشتریان و کاربران خود دارند و تبلیغات مربوط به خود را برای آنها ارسال می‌کنند. حالت دیگر زمانی است که این گونه ایمیل‌ها برای مشتریان یا کاربران بالقوه فرستاده می‌شود، مثلا ارسال تبلیغات مربوط به یک کتاب جدید برای لیست چندصدنفره از کتاب‌خوانان حرفه‌ای. برخی شرکت‌های بازاریابی و تبلیغات آنلاین نیز در قبال دریافت مبالغی آگهی آماده شده را به بسته‌های آدرس ایمیل چندهزارتایی که در اختیار دارند ارسال می‌کنند. علی‌رغم قدیمی‌ بودن شیوه‌ی ارتباطی ایمیل در فضای وب، در صورتی که به درستی از این ابزار استفاده شود این نوع تبلیغات همچنان می‌تواند اثربخش باشد.


تبلیغات زمینه‌ای
(Contextual Ads)

از جمله رویکردهای جدیدتر و هدف‌مند تبلیغات آنلاین، تبلیغات زمینه‌ای (Contextual Ads) است. در این شیوه تبلیغات، سسیتم نمایش آگهی که معمولا نرم‌افزار هوشمندی است، محتویات صفحه‌‌ای که برای نمایش‏دادن درخواست شده را بررسی می‌کند و آگهی متناسب با آن را نشان می‌دهد. نمایش تبلیغات تعدادی از شیوه‌هایی که تاکنون معرفی شدند ممکن است از طریق این رویکرد انجام شود. مثلا تبلیغات روی صفحه‌ی وب به شیوه‌ی بنر یا متن و یا تبلیغات پاپ‌.آپ، می‏توانند به‌شکل زمینه‌ای و متناسب با محتویات صفحه به نمایش درآیند. تبلیغات در متن (In-text advertising) و تبلیغات در تصویر (In-image advertising) دو شیوه‌ی تبلیغات اینترنتی زمینه‌ای هستند. تبلیغ در صفحه‌ی نتایج موتورهای جست‌وجو نیز نوعی از تبلیغات زمینه‌ای محسوب می‌شود.


خبر-آگهی‌های آنلاین
(Online Advertorials)

در مطبوعات مطالبی با عنوان «ادورتوریال» (Advertorial) وجود دارند که در ایران با عنوان «رپورتاژ آگهی» شناخته شده‌اند. این مطالب علی‌رغم اینکه ظاهری شبیه به سایر مقالات و مطالب دارند، اما در واقع باسفارش قبلی و باهدف تبلیغ تهیه شده‌اند. در فضای وب و در برخی وب‌سایت‌های خبری و مجلات اینترنتی نیز از چنین شیوه‌ای برای تبلیغات استفاده می‌شود. گزارش‌ها و خبرهای تبلیغ‌کننده‌ی برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها در قالب «گزارش-آگهی‌ها» و «خبر-آگهی‌ها» در برخی وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود. این مطالب باید از سوی وب‌سایت نمایش‏دهنده، از طریق عناوین یا علامت‌های خاص از مطالبی که توسط تحریریه تهیه می‌شوند جدا شده تا به ‌اعتماد مخاطبان لطمه‌ای وارد نشود.


حمایت از وب‌‌سایت‌ها
(On-Site Sponsorships)

شیوه‌ی دیگر تبلیغات در فضای آنلاین، اسپانسر یا حامی است. همان‌طور که در دنیای واقعی برخی مجموعه‌ها، اسپانسر مجموعه‌های دیگر می‌شوند و این برای آنها ارزش تبلیغاتی دارد، در دنیای مجازی نیز شرکت‌ها، سازمان‌ها، نهادها و سایر مجموعه‌ها می‌توانند اسپانسر وب‌سایت‌ها باشند. در این‌صورت لوگوی کوچک یا عنوان مجموعه‌ی حمایت‌کننده معمولا در پایین صفحات اینترنتی وب‌سایت هدف قرار می‌گیرد و با عباراتی از قبیل «حمایت شده توسط» مشخص می‌شود. این تصویر یا متن به وب‏سایت حمایت‏کننده لینک می‏شود و از این طریق بخشی از مخاطبان با اسپانسر بیشتر آشنا می‏شوند.


سایر شیوه‌های تبلیغ آنلاین

علاوه بر موارد فوق، در سایر فضاهای جدید مجازی نیز گونه‌های جدیدی از تبلیغات آنلاین عرضه می‌شود. مثلا شکل جدیدی از تبلیغات صوتی در پادکست‌ها پخش می‌شود. شبیه به آنچه در تبلیغات ویدئویی وجود دارد در اینجا نیز تبلیغات در ابتدا، انتها یا میانه‌ی یک پادکست قابل پخش هستند. همچنین محیط بازی‌های آنلاین نیز فضای جدید دیگری برای نمایش تبلیغات هستند. در این شیوه، آگهی متناسب با محیط بازی و در دل روایت آن تعریف می‌شود و در هنگام بازی کردن در موقعیتی مناسب نمایش داده می‌شود. اما مهم‌ترین شیوه‌ی جدید تبلیغات آنلاین، ارائه در محیط شبکه‌های اجتماعی آنلاین است که به چندین نوع مختلف انجام می‌شود. در مقاله‌ای دیگر به تبلیغات در محیط شبکه‌های اجتماعی آنلاین پرداخته‌ام.


نویسنده: محمد مهدی مولایی
منبع: ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره ۱۰۸، آذرماه ۱۳۹۰

چگونه در شبكه‌های اجتماعی ‌نقد كنیم

Posted: 22 Jul 2012 02:40 PM PDT

طبق طبقه‌بندی نویسنده، پایین هرم یعنی بیشترین و رایج‌ترین نوع مخالفت، دشنام دادن و وصله زدن و نام گذاشتن است. بعد از آن، به زیر سوال كشیدن نویسنده است و اینكه حق نداشته یا حوزه‌اش نبوده كه این را بگوید، بدون اینكه به منطق یا حرفش اشاره شود. بعد از آن انتقاد از لحن گفتار است باز بدون اینكه به ابعاد و منطق مخالفت پرداخته شود. مرحله بالاتر از آن، تناقض است كه مساله‌یی در تناقض با مطلب طرح شده می‌آید اما باز استدلالی ندارد. مرحله بالاتر، طرح كردن مساله مقابل با طرح و دلیل است كه از اینجا جدی و مشخص می‌شود. بعد ایرادها و اشكال‌ها را در مرحله بعد پیدا می‌كند و چرایی آن را می‌گوید و در مرحله بالای هرم، می‌توان به منطق یا نتیجه‌گیری یا استدلال مطرح‌شده ایراد گرفت و آن را رد كرد. شناخت این هرم از این نظر مهم است كه اگر در محیط اجتماعی - اینترنتی بحث كنید، با طبقه‌های پایین هرم روبه‌رو می‌شوید در نتیجه آمادگی آن را داشته باشید. اما اگر قرار است مخالفت كنید، هر قدر به سه مرحله بالای هرم نزدیك شوید و بر اساس آن عمل كنید، گفت‌وگویی سالم‌تر، نتیجه‌دار‌تر و بهتر خواهید داشت.

چگونه مخالفت كنیم

تا دو دهه پیش نویسندگان فقط می‌نوشتند و خوانندگان هم به خواندن بسنده می‌كردند. اما در سال‌های اخیر به ویژه در فضای مجازی این امكان فراهم شده كه خوانندگان نظر دهند و در جلسات بحث و گفت‌وگو شركت كنند. اغلب افرادی كه به موضوعی واكنش نشان می‌دهند، با آن مخالف‌اند. همان‌گونه كه انتظار می‌رود موافقت با موضوع كمتر از مخالفت با آن مردم را به هیجان می‌آورد. معمولا در موافقت حرف كمتری برای گفتن داریم؛ البته می‌توانیم توضیح بیشتری درباره گفته نویسنده بدهیم، اما احتمالا او پیش‌تر جالب‌ترین جنبه‌های نهفته در نوشته‌اش را بررسی كرده و كاویده است. وقتی مخالفت می‌كنیم، به حوزه‌یی وارد می‌شویم كه ممكن است نویسنده به آن نپرداخته باشد. نتیجه اینكه با نخستین ابراز نظر مخالف، نظرهای دیگری پی در پی از راه می‌رسند و این صرفا كلمات‌اند كه مبنای سنجش قرار می‌گیرند. البته این به آن معنی نیست كه افراد مرتب عصبانی‌تر می‌شوند. كافی است كه شیوه تبادل نظرمان را تغییر دهیم تا این موضوع روشن شود. با وجودی كه عصبانیت موجب افزایش مخالفت نمی‌شود، این خطر وجود دارد كه افزایش مخالفت افراد را عصبانی‌تر كند، به ویژه در فضای مجازی كه می‌توان به آسانی چیزهایی گفت كه هرگز رودررو به زبان نمی‌آید. اگر قصد مخالفت جدی با موضوعی را داریم، باید مراقب باشیم این كار را درست انجام دهیم. مخالفت درست یعنی چه؟ بیشتر خوانندگان فرق بین لجن‌پراكنی و رد كردن منطقی و محتاطانه موضوع را می‌توانند بگویند. با این حال نام گذاشتن بر درجات میانی این دو شیوه ابراز مخالفت، مفید است. با این كار می‌توان مخالفت‌ها را درجه‌بندی كرد.

مخالفت درجه صفر- لجن پراكنی

این نازل‌ترین شكل مخالفت و در عین حال متداول‌ترین نوع آن به حساب می‌آید. در فضای مجازی، كامنت‌هایی مثل «خر» و «نفهم» زیاد می‌بینیم، اما نكته مهم این است كه تصدیق كنیم این لجن‌پراكنی‌ها هیچ ارزشی ندارند. كامنتی مثل «نویسنده خودبزرگ‌بین است و سرسری به موضوع پرداخته» نیز دست كمی از «نفهم» ندارد و در واقع شكل بزك شده آن است.

مخالفت درجه یك- حمله به نویسنده

حمله به نویسنده كاملا به ضعیفی لجن‌پراكنی نیست و گاهی می‌تواند اندك ارزشی هم داشته باشد. مثلا اگر نماینده مجلسی در مقاله‌یی بنویسد: «حقوق نمایندگان باید افزایش یابد»، یكی می‌تواند پاسخ دهد: «البته كه باید این را بگوید، نماینده مجلس است دیگر». این نظر گفته نویسنده را رد نمی‌كند. گرچه هنوز شكل مخالفت خیلی ضعیف است، دست‌كم ممكن است به موضوع ربط داشته باشد. اگر خطایی در گفته نماینده وجود دارد، باید روی آن انگشت گذاشت؛ اگر خطایی نیست، چه فرقی می‌كند كه او نماینده است؟گاه گفته می‌شود نویسنده صلاحیت نوشتن در باره فلان موضوع را ندارد؛ این نیز نوعی حمله به نویسنده است و از قضا نوع بسیار بد آن است، چراكه ایده‌های خوب اغلب به ذهن تازه‌وارد‌ها می‌رسد. سوال این است كه آیا نویسنده درست می‌گوید یا نه. اگر نبود صلاحیت نویسنده سبب بروز خطا‌هایی شود باید آن را نشان داد، وگرنه نبود آن به خودی خود مساله‌یی نیست.

مخالفت درجه دو- واكنش به لحن

در این سطح تازه شروع می‌كنیم به خود نوشته، و نه نویسنده، واكنش نشان دادن. نازل‌ترین شكل این واكنش، مخالفت با لحن نویسنده است. نمونه: من نمی‌توانم بپذیرم كه نویسنده «آفرینش هوشمند» را چنین با تمسخر رد كند.

این شكل ابراز مخالفت هنوز ضعیف است، گرچه بهتر از حمله به نویسنده است. اما از لحن نویسنده مهم‌تر، آن است كه او درست می‌گوید یا نه، به ویژه كه داوری درباره لحن بسیار دشوار است. آنكه به موضوع حساس است به احتمال از لحن نویسنده دلخور می‌شود، در حالی كه ممكن است برای دیگر خوانندگان عادی به نظر رسد. بنا بر این اگر بیشترین چیزی كه می‌توانیم درباره نوشته‌یی بگوییم خرده‌گیری از لحن آن باشد، در واقع چیزی برای گفتن نداریم. اگر نویسنده جدی نیست اما حرف درست می‌زند، بهتر از آن است كه جدی باشد و نادرست بگوید. اگر جایی بر خطاست، باید بگوییم كجا.

مخالفت درجه سه- نقض نظر نویسنده (پادگویی)

در این سطح است كه سرانجام درباره خود نوشته واكنش نشان می‌دهیم و نه درباره اینكه چگونه و از سوی چه كسی نوشته شده. نازل‌ترین شكل این واكنش، مخالفت خشك و خالی است كه گاه با مختصر توضیحی همراه می‌شود. این نوع مخالفت معمولا با عباراتی از درجه دو همراه می‌شود. نمونه: من نمی‌توانم بپذیرم نویسنده «آفرینش هوشمند» را چنین با تمسخر رد كند. این نظریه‌یی علمی و منطقی است. پادگویی می‌تواند تا حدی از ارزش برخوردار باشد. گاهی بیان صرف سخنی مخالف و صریح برای پی بردن به درستی آن كافی است، اما معمولا ارائه دلیل و مدرك كمك می‌كند.

مخالفت درجه چهار- نقض نظر نویسنده همراه با آوردن دلیل (دلیل نقضی)

در این سطح می‌رسیم به شكل ابتدایی مخالفت قابل پذیرش. به مخالفت‌هایی تا این سطح می‌توان اعتنا نكرد، چرا كه چیزی را ثابت نمی‌كنند. دلیل نقضی ممكن است چیزی را ثابت كند اما مشكل بتوان گفت دقیقا چه چیزی را. دلیل نقضی شامل پادگویی به علاوه استدلال یا مدرك است و اگر بحث اصلی را درست هدف قرار دهد، می‌تواند قابل پذیرش باشد، اما متاسفانه بیشتر وقت‌ها در نشانه‌گیری خطا می‌كند، یعنی معطوف به چیزی می‌شود كه اندكی با بحث اصلی تفاوت دارد. دو نفر كه با شور و حرارت تمام درباره موضوعی بحث می‌كنند، در واقع درباره دو چیز متفاوت حرف می‌زنند. گاهی حتی بر سر اصل موضوع با یكدیگر موافقند، اما آنقدر شلوغ می‌كنند كه این را نمی‌فهمند. البته یك دلیل منطقی برای بحث درباره موضوع اندك متفاوت با آنچه نویسنده مطرح كرده، می‌تواند وجود داشته باشد و این وقتی است كه احساس كنیم شركت‌كنندگان در بحث، اصل مطلب را نگرفته‌اند. در این موارد باید به صراحت آن را متذكر شد.

مخالفت درجه پنج- رد نظر نویسنده

قابل پذیرش‌ترین و در عین حال نادر‌ترین شكل مخالفت رد كردن نظر نویسنده است، چرا كه حداكثر كاری است كه می‌توان انجام داد. در واقع درجات ابراز مخالفت به شكل هرم است، به این معنی كه هرچه بالاتر رویم به نمونه‌های كمتری برمی‌خوریم. برای رد كردن نظری كه با آن مخالفیم و به گمان ما اشتباه است، ابتدا باید آن را نقل كنیم و بعد توضیح دهیم كه چرا اشتباه است. اگر نتوانیم نقل قولی برای مخالفت بیابیم، در واقع بحث الكی راه انداخته‌ایم. رد كردن نظر طرف مقابل، عموما نیازمند آوردن نقل قول است، اما آوردن نقل قول لزوما رد نظر را به دنبال ندارد. برخی در كامنت‌هایی كه می‌گذارند، بخشی از مطلبی كه با آن مخالفند را نقل می‌كنند و بعد واكنش‌هایی از درجه سه یا حتی صفر از خود نشان می‌دهند.

مخالفت درجه شش- رد نكته اصلی

استحكام یك ردیه بستگی دارد به چیزی كه رد می‌شود. مهم‌ترین نوع مخالفت، رد نكته اصلی نظر طرف مقابل است. حتی در مخالفت درجه پنج، گاهی هنوز نادرستی عمدی می‌بینیم، آنجا كه شخص نكات كم اهمیت بحث را ابتدا گزینش و سپس رد می‌كند. گاهی هم شیوه مخالفت به درجه دو (حمله به نویسنده) نزدیك می‌شود، اما با ظاهری آراسته. مثلا، تصحیح جملات از نظر دستوری یا پرداختن به اشتباهات جزیی در اسامی و عدد و رقم. تنها قصدی كه از تصحیح نوشته می‌تواند در كار باشد، همانا بی‌اعتبار كردن نویسنده است، مگر در مواردی كه خود بحث مربوط به چنین موضوعاتی باشد. بنا بر این یك شیوه موثر و صادقانه مخالفت، می‌تواند چیزی شبیه این الگو باشد:

به نظر می‌رسد نكته محوری نوشته... باشد. چون می‌گوید:

« نقل قول»

اما این مطلب به این دلایل اشتباه است...

نقل قولی كه به عنوان اشتباه بر آن تاكید می‌شود، لازم نیست دقیقا همان عبارات نویسنده باشد، تنها كافی است مبتنی بر آن باشد.

اهمیت درجه‌بندی مخالفت‌ها

حالا روشی برای درجه‌بندی اشكال مخالفت داریم. خب، این به چه كار می‌آید؟ در ابتدا باید تاكید كرد، درجه‌بندی كردن به تنهایی گلی به سر ما نمی‌زند. این درجات صرفا شكل مخالفت، و نه درستی مضمون آن، را توضیح می‌دهند. واكنشی از درجه شش، هنوز می‌تواند به كلی اشتباه باشد. سطوح مخالفت حدی را برای قابل پذیرش بودن یك واكنش تعیین می‌كنند، مخالفتی از درجه شش ممكن است قابل پذیرش نباشد، اما از درجه دوم به پایین یقینا غیرقابل پذیرش‌اند. مهم‌ترین مزیت طبقه‌بندی كردن شكل‌های مخالفت این است كه به افراد كمك می‌كند آنچه را می‌خوانند بتوانند ارزشیابی كنند و به ویژه فریب بحث‌های از لحاظ عقلی نادرست را نخورند. نویسندگان یا سخنرانان زبان‌آور می‌توانند مخاطبان‌شان را با به كار بردن كلمات موثر از میدان به در برند. در واقع خصلت مشخص كننده عوام فریبان همین است. با دادن نام به شكل‌های گوناگون مخالفت، سنجاقی برای تركاندن چنین حباب‌هایی در اختیارمان قرار می‌گیرد. علاوه بر این، دادن نام ممكن است به خود نویسندگان هم كمك كند، چون بیشتر وقت‌ها نادرستی فكری به عمد نیست. آن كه در مخالفت با لحن دیگری سخن می‌گوید، چه بسا باور دارد كه واقعا چیز مهمی برای گفتن دارد، اما اگر كمی از دور به جایگاهش در هرم مخالفت بنگرد، ممكن است بكوشد سطح مخالفتش را به درجه چهار یا پنج برساند. بزرگ‌ترین حسن مخالفت درست، فقط این نیست كه كیفیت گفت‌وگو را بهبود می‌بخشد، بلكه علاوه بر آن موجب می‌شود افرادی كه در این گفت‌وگو‌ها شركت دارند خرسند‌تر شوند. اگر گفت‌وگو‌ها و بحث‌های جاری در فضای مجازی را بررسی كنیم، تنگ‌نظری بسیار بیشتری در مخالفت‌های درجه پایین ملاحظه می‌كنیم. وقتی مطلب درستی برای ارائه داریم، دیگر نیازی نیست تنگ‌نظر باشیم. علاوه بر آن اگر حرف جدی برای گفتن داریم، تنگ نظری عنصر مزاحمی است. اگر ارتقای درجه مخالفت موجب كاهش تنگ‌نظری افراد شود، این نیز به خرسندی بسیاری از آنان می‌افزاید. اغلب افراد واقعا از داشتن چنین خصلتی راضی نیستند. آنان تنگ‌نظری می‌كنند، چون ظاهرا عنان آن دست خودشان نیست.

مترجم: منیژه مدبر

منبع: روزنامه اعتماد، سه شنبه، 27 تیر 1391 - شماره 2445

هفت سوالی که هر مدیرعاملی باید از مدیر آی‌.تی خود بپرسد

Posted: 22 Jul 2012 02:40 PM PDT

پرسش‌هایی که در اینجا مطرح می‌شود با این هدف است که به آغاز یک گفتگوی استراتژیک موثرتر و سازنده‌تر بین شما و مدیر آی‌تی سازمانتان کمک کند. پاسخ‌های ارائه شده بحث‌هایی فنی نیست بلکه در آنها بر مسائل کسب و کار تمرکز شده است.

هر چه سیر گفتگویتان فنی‌تر شود، نشانگر شکاف بیشتر بین فعالیت‌های واحد آی‌تی و کسب وکارتان است و احتمالا هزینه‌ها و ریسک‌های بیشتری نیز برایتان دربرخواهد داشت. پاسخ‌هایی که برای این پرسش‌ها می‌گیرید بسیار روشنگر بوده و می‌تواند به ایجاد اعتماد، یافتن نقاط تمرکز درست و مدیریت موثر کسب و کارتان کمک کند.

1. شرکت ما با چه مسائل امنیتی مواجه است؟

نکته اصلی: پیشگیری از غافلگیر شدن

اینطور مطرح کردن پرسش مربوط به مسائل امنیتی، شما را به قلب مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مسائل کوچک یا بزرگی که ممکن است با آن روبرو باشید می‌رساند. هر شرکتی با مسائل و مشکلاتی امنیتی مواجه است و شما باید پاسخی صریح و روشن به این پرسش دریافت کنید.
هدف ما در اینجا پیشگیری از غافلگیری است. مهم ترین مساله درباره امنیت سیستم‌ها و داده‌ها مدیریت ریسک است؛ یعنی تشخیص، ارزیابی، اولویت بندی، مدیریت فعالانه و برطرف کردن ریسک‌هایی که کسب و کارتان با آن مواجه است.

2. واحد آی‌تی چطور اثربخشی سرمایه گذاری‌های آی‌تی سازمان را تضمین می‌کند؟

نکته اصلی: اثربخشی و کارایی واحد آی‌تی

این پرسش برای بررسی کلیدی‌ترین اهداف و دلایل وجودی واحد آی‌تی در سازمان است. آی‌تی باید سودآوری بیش از آنچه که برای آن سرمایه‌گذاری شده داشته باشد. اگر پاسخ مدیر آی‌تی به پرسش شما چیزی شبیه این باشد که در حال توسعه سیستم‌های voIP هستیم یا به هر فناوری یا راهکار موردی دیگری اشاره شود، نشانگر این است که احتمالا مدیر آی‌تی بیش از حد بر مسائل فنی متمرکز شده و هدف اصلی واحد آی‌تی را از یاد برده است.
پاسخ به این پرسش باید با چنین رویکردهایی باشد: «ما فرایندهایی را طراحی کرده‌ایم تا به طور مداوم هماهنگی و همگامی‌مان با خط سیر کسب وکار را تضمین کند و به ما اطمینان دهد که در راه توسعهٔ کارآمدترین نوآوری‌ها برای تجارت شرکت کار می‌کنیم. در بخش‌های داخلی واحد به دنبال راه‌هایی هستیم تا هزینه‌ها را کاهش داده و کارآیی خود را افزایش داده و کمک کنیم که بودجه و نیروی انسانی شرکت صرف فعالیت‌هایی راهبردی در جهت سودآوری بیشتر شرکت شود.»

3. واحد آی‌تی چطور به بهبود عملکرد، رشد و نوآوری بیشتر کسب وکار کمک می‌کند؟

نکته اصلی: هماهنگی آی‌تی و کسب وکار نیازی واقعی و بسیار مهم است.

پاسخ به این پرسش هم تا حدی شبیه سوال دوم است اما در سطحی عمیق‌تر. بسیاری از واحدهای آی‌تی سازمان‌ها به این هماهنگی و همگامی تاکتیکی می‌رسند اما برخی نیز به بخشی پرهزینه و کم فایده تبدیل می‌شوند که نه تنها به کار اهداف استراتژیک سازمان نمی‌آیند بلکه در رفع نیازهای روزمره سازمان نیز ناکارآمد عمل می‌کنند.
همگامی آی‌تی و کسب وکار به این معناست که واحد آی‌تی تلاش کند بیشترین ارزش آفرینی را برای کسب و کار داشته باشد و تلاش‌هایش همواره در جهت اهداف استراتژیک سازمان باشد. اگر این هماهنگی به درستی اتفاق بیفتند تاثیراتی آشکار خواهد داشت و فرصت‌هایی نوآورانه برای سازمان به ارمغان می ‌آورد.
پس پاسخ مناسب برای این پرسش این است که واحد آی‌تی با تسهیل ارتباطات، آموزش و همکاری افراد به بهبود عملکرد سازمان و افزایش رشد و نوآوری آن کمک کرده و همگامی تاکتیکی، استراتژیک و نوآورانه با کسب و کار را تضمین می‌کند.

4. لطفا مرا با معماری استراتژیک اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌مان آشنا کنید.

نکته اصلی: اطمینان یافتن از اینکه استراتژی اپلیکیشن‌های کنونی و آتی واحد آی‌تی در راستای نیازهای فعلی و آتی کسب وکار است.

نگران نشوید... این یک سوال فنی نیست بلکه پرسشی در حوزهٔ برنامه‌ریزی استراتژیک، همگام سازی، همکاری، حفظ کارآیی سازمان و دسترسی به موقع به اطلاعات حیاتی کسب و کار است.

این سوال را می‌توان اینطور هم مطرح کرد: «ما می دانیم که کسب و کارمان به چه سمتی پیش می‌رود آیا واحد آی‌تی هم این را می داند و برای اینکه کمک به رسیدن به این هدف برنامه ریزی کرده است؟»

اینکه زیرساخت‌های فنی سازمان از جمله اپلیکیشن‌ها، شبکه اطلاعات، داده‌ها و ... پاسخگوی نیازهای کنونی کسب و کار باشد مهم است اما اینکه این زیرساخت‌ها یک قدم از منحنی رشد شرکت جلوتر باشد نیز اهمیتی حیاتی دارد. اگر زیرساخت‌های فنی عقب‌تر از منحنی رشد شرکت باشد، در جایی باید رشد کسب و کار را آهسته‌تر کرد تا زیرساخت‌های لازم فراهم شود و این به ضرر شرکت است.
پس اطمینان یابید که واحد آی‌تی شما به خوبی از زیرساخت‌‌های فنی و ظرفیت‌های مورد نیاز برای رشد سازمان آگاه است و محدودیتی برای رشد، سودآوری و کارایی کسب وکار شما نخواهد بود.

5. اوقات کاری‌تان بیشتر صرف چه اموری می‌شود؟

نکته اصلی: در سطح مدیر آی‌تی، مدیریت کسب و کار آی تی مهم تر از مدیریت فنی است.

پاسخی که مدیر آی‌تی شما به این سوال می‌دهد به شما نشان می‌دهد که چه چیزهایی برای او مهم‌تر است. اگر جوابی که می‌دهد راجع به مساله‌ای فنی یا جنبه‌های فنی یک پروژه‌ باشد کمی نگران کننده است.

مدیر آی‌تی شما باید نیروهایی ماهر و با توانمندی‌های فنی بالا داشته باشد که به این نوع مسائل رسیدگی کنند. قوت یک مدیر آی‌تی خوب با قدرت تیم تحت مدیریت او و اعتمادی که به آنها دارد سنجیده می‌شود. مدیر آی‌تی شما می‌بایست دست کم نیمی از وقت کاری‌اش را به تعامل با مدیران کسب و کار، مشتریان، فروشندگان و شرکا بگذراند تا از نیازها، مشکلات و فرصت‌های موجود مطلع شود.
نصف دیگر وقتش را هم می‌بایست برای فعالیت‌های توسعه ای سازمان از جمله توسعه مدیریت آی‌تی، بهبود توانایی‌های مدیریتی و همگامی واحد آی‌تی با استراتژی‌های کسب و کار صرف کند.

6. چطور می‌توانیم تاخیرها و اشتباهات در پروژه‌های آی‌تی را برطرف کنیم؟

نکته اصلی: دستیابی به موفقیت پایدار و مداوم در پروژه‌ها امکان پذیر است.

فقط دو پاسخ معتبر به این سوال هست. نخست: با افزایش نظم و انضباط در مدیریت پروژه (استفاده از تجربه‌های قبلی و فرایندهای موفق) و با بهبود مهارت‌های مدیریت پروژه. ترکیب این دو باعث می‌‌شود که همواره راهکارهای تجاری مناسب، به‌موقع و در محدودهٔ بودجه تعیین شده ارائه شود.

دومین امکان، توسعهٔ نرم افزارهای چابک برای کسب وکار است. این نرم افزارها، کاربران نهایی را به فرایندهای مهندسی نزدیک‌تر کرده و از اتلاف وقت و نیرو جلوگیری می‌‌کند. به این ترتیب موفقیت مداوم در انجام پروژه‌ها و حذف تاخیرها و اشتباهات امکان پذیر است.

7. برای موفقیت بیشترتان چه انتظاری از مدیران کسب وکار دارید؟

نکته اصلی: روابط بهتر مدیر آی‌تی با مدیران ارشد سازمان باعث اعتمادسازی بیشتر شده و به همگامی استراتژیک آنها کمک می‌کند.

بهترین پاسخ به این سوال صرف وقت بیشتر با مدیران ارشد سازمان برای گفتگو درباره استراتژی‌های کسب و کار است. این کار کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که واحد آی‌تی نقاط تمرکز استراتژیک درستی دارد. اما اگر در این گفتگوها بیش از خط مشی تجاری شرکت، بر مسائل فنی تمرکز شود دور از انتظار نیست که مدیران ارشد نسبت به انجام آن و یا گنجاندن مدیر آی‌تی در جلسات مباحثات استراتژیک بی‌میل شوند.
اگر اعتماد به واحد آی تی کاهش یابد، میزان ارزشی که سازمان برای آن قائل است نیز کمتر می‌شود.

پاسخ دیگری که ممکن است به این سوال داده شود این است: تخصیص بودجهٔ بیشتر.
این پاسخ در صورتی معتبر است که بودجه اختصاص داده شده برای آی تی واقعا نسبت به انتظاراتی که از آن می رود کم باشد. هیچ مدیری حاضر نیست پول بیشتری را روانه واحدی کند که پیش از این نیز بسیار پرخرج بوده بدون اینکه ارزش آفرینی داشته باشد.
این مساله را باید از طریق گفتگو به نتیجه رساند تا دو طرف به درک مشترکی برسند و یا دست کم معیارهایی را برای ارزیابی بودجه کنونی واحد و خروجی‌های مورد انتظار آن تعریف کرده و بر اساس آنها در صورت نیاز درباره تخصیص بودجهٔ بیشتر به نتیجه برسند.

سخن آخر

چه این پرسش‌ها را در یک نشست با مدیر آی‌تی خود به بحث بگذارید و چه در جلسات متعدد، مهم این است که وقت کافی بگذارید و در پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنید و مهم‌تر از آن، در نحوهٔ تفکر مدیر آی‌تی خود دقیق شوید. آی‌تی می‌تواند عاملی تاثیرگذار و سازنده برای موفقیت کسب و کار باشد ولی در عین حال اگر به خوبی به کار گرفته نشده و مدیریت نشود می‌تواند به عاملی بازدارنده نیز تبدیل شود.

به یاد داشته باشید که مدیریت آی تی به معنی شناخت و مدیریت امور فنی نیست، بلکه نقش اصلی آن ارزش آفرینی برای کسب و کار است. اطمینان یابید که این اولویت و هدف اصلی مدیر آی‌تی شماست.

در فضای رقابتی امروز اطمینان یافتن از اثربخشی مناسب آی‌تی برای کسب و کار درگرو رهبری کسب و کار از طریق آی‌تی و رهبری آی‌تی با نگاه به کسب و کار است.

منبع: وب‌سایت همکاران سیستم

کاربران فیس‌بوک به اندازه کاربران گوگل پلاس راضی نیستند

Posted: 22 Jul 2012 02:40 PM PDT

شهرت فیس بوک در راضی نگه داشتن کاربرانش در حال لکه‌دار شدن است و گوگل پلاس با مقایسه شاخص رضایت کاربران برای اولین بار توانست در راس هرم شبکه های اجتماعی قرار بگیرد.

این داستان دیگر خیلی قدیمی شده است که فیس بوک با وجود داشتن صدها میلیون کاربر محبوبترین سایت در دنیای وب است. اما واقعیت این است که مردم هنوز هم آن را دوست ندارند.

بر اساس آمار و ارقامی که American Customer Satisfaction Index چند روز پیش منتشر کرد، گوگل پلاس که برخی به ان لقب شهر ارواح داده بودند، حالا از لحاظ کسب رضایت مندی کاربرانش حتی بالاتر از فیس بوک قرار گرفته است.

آنطور که این آمار و ارقام جدید نشان می دهند، با توجه به مقیاس 100 واحدی، فیس بوک با 8 درصد کاهش هم اکنون می تواند رضایت 61 درصدی کاربرانش را فراهم کند در حالیکه همین شاخص برای گوگل پلاس 78 درصد است و با این میزان رضایت ، شبکه اجتماعی کمپانی گوگل در رده ویکی پدیا قرار گرفته است.

در این آمار گیری، شبکه های اجتماعی در میان 230 کمپانی دیگر از لحاظ این شاخص بررسی شدند و با توجه به نتایج بدست آمده باید گفت که همچنان این صنعت در پایین ترین رده ها قرار دارد.( امتیاز کلی شبکه های اجتماعی 69 است و با این امتیاز تنها می توانند با خطوط هواپیمایی، سرویس های اشتراک تلویزیونی و برخی از روزنامه ها رقابت کنند.)

این رتبه بندی که با کمک و همکاری کمپانی تحلیلگر ForeSee انجام شد، نشان داد که گوگل پلاس هر آنچه فیس بوک نتوانست از آن خود کند را بدست آورده است.

با توجه به این گزارش، گوگل پلاس از آن جهت در رتبه بالاتری قرار گرفته است که تبلیغات سنتی و قدیمی فیس بوک را ندارد، در مورد حفظ حریم خصوصی کاربرانش توجه بیشتری نشان داده و نیز تجربه بهتری را برای کاربران موبایلی اش فراهم کرده است. در سوی دیگر، کاربران فیس بوک همچنان درباره آگهی های تبلیغاتی و حفظ حریم شخصی شان نگران اند و شکایت های مکرری هم از تغیرات اینترفیس دارند، که تازه ترین آنها معرفی تایم لاین بود.

گوگل پلاس و فیس بوک همواره در دو جبهه حیاتی با هم رقابت می کنند: تجربه کاربران و نفوذ در بازار. گوگل پلاس گاهی اوقات در اولی برنده است و فیس بوک نیز همواره در دومی .

لری فرد، بنیانگذار و رئیس ForeSee در این باره گفته است: جا دارد از فیس بوک پرسیده شود که با وجود 800 میلیون کاربر پایه چرا رضایت کاربرانش تا این حد پایین آمده است. اما من انتظار دارم گوگل نیروی بیشتری در ویژگی های متعدد و و قابلیت های تلفن همراهش بگذارد تا بتواند کاربران را با سرعت بیشتری جذب کند. اگر فیس بوک هنوز هم احساس نمی کند که باید برای به دست آوردن رضایت بیشتر کاربرانش کاری بکند، ممکن است به زودی مجبور شود که این طرز فکر را تغییر دهد.

این آمار می تواند شکست دیگری برای زاکر برگ باشد چرا که شبکه اجتماعی او بار دیگر با امتیازگیری پایینی مواجه شده است به خصوص با توجه به شعار فیس بوک که هدفش شاد کردن کاربران از طریق تبلیغات بود. وقتی که از فیس بوک خواسته شد تا در این باره توضیح دهد ، یکی از سخن گویان این کمپانی گفت که شبکه اجتماعی ما به رضایت کاربرانش اهمیت می دهد اما وی درباره شکایت های خاص این کاربران هیچ توضیحی نداد.

این سخنگو در بیانیه ای گفت: ما عمیقا به تجربه ای که کاربرانمان در فیس بوک دارند اهمیت می دهیم و به همین خاطر هم مرتبا محصولات جدید به آنها پیشنهاد داده و یا امکانات فعلی را بهبود می بخشیم. بخشیدن این امکان به انسانها که با هر کسی که دوست می دارند، در هر کجا و به هر طریقی ارتباط برقرار کنند ، از نظر ما معنی دارترین و مهمترین طریقی است که می تواند رابطه ما را با مردم قوی تر کند.

در این بررسی سایر شبکه های اجتماعی از جمله LinkedIn، Pinterest و توئیتر همه در امتیاز 69 و پایین تر قرار دارند و البته همگی بالاتر از فیس بوک می ایستند که تنها موفق به کسب 61 امتیاز شده است.

در این گزارش همچنین امتیاز موتورهای جست و جو و برخی از سایت های جدید هم مشخص شده است.

در حالیکه موتور جست و جوی گوگل با 82 امتیاز در راس ایستاده، سایر موتور های جست و جو مثل Bing با 81 امتیاز و Ask.com با 80 امتیاز خیلی دورتر از او قرار نگرفته اند.
فرد در ادامه سخنانش گفته است: گوگل در عرصه جست و جو درست مثل آی پد در بازار تبلت هاست. نام گوگل در این زمینه شاخص شده است و این وب سایت هنوز بر 65 درصد جست و جو های کاربران آمریکایی مسلط است. موتور جست و جوی Bing هم ، هر چه لازم بوده انجام داده اما مسئله این است که کاربران گوگل از آن رضایت کامل دارند و دلیلی نمی بینند که جست و جو های خود را از طریق وب سایت دیگری انجام دهند .

در مورد سایت های خبری هم FoxNews.com با در اختیار داشتن 84 امتیاز که به نسبت سال گذشته 2 واحد افزایش داشته است در راس قرار گرفته و ABCNews.com با 76 امتیاز و NYTimes.com با 74 امتیاز در رده های بعدی ایستاده اند. در پایین این رده بندی هم HuffingtonPost.com قرارگرفته که تنها 69 امتیاز دارد.

منبع: خبرآنلاین

آموزش‮ ‬سواد‮ ‬اطلاعاتی‮ و‮ ‬تفکر‮ ‬انتقادی

Posted: 22 Jul 2012 02:40 PM PDT

«آیا می توانیم برای انجام تحقیقات مان از منابع اینترنتی استفاده کنیم؟»

این سوالی است که دانشجویان قبل از شروع تحقیق خود از اساتید مربوطه می پرسند. پاسخ به این سوال کار چندان ساده‌ای نیست. ‌این‌که به دانشجویان اجازه دهیم از اینترنت و وب سایت‌های مختلف با کیفیت‌های محتوایی متفاوت استفاده کنند بدون ‌این‌که به آنها بگوییم ملزم به رعایت چه معیارها و استانداردهایی می‌باشند و یا این‌که اساس ارزیابی وب سایت‌ها و محتوای آن ‌ها چیست، یک چالش به شمار می‌آید. از سوی دیگر بازداشتن آنها از بهره‌مندی از منابع اینترنتی، خود نیز چالشی دیگر است. در حقیقت دانشجویان با توسل به دلایل منطقی از جمله به روز بودن اطلاعات موجود در فضای وب، عدم محدودیت مکانی و زمانی در دسترسی به اطلاعات، موجود نبودن اطلاعات نوشتاری در کتابخانه دانشگاه ، عدم تجهیز دانشگاه به امکانات بانک اطلاعاتی آنلاین، منتشر نشدن برخی اطلاعات از سوی سازمان ها و بنگاه های دولتی و خصوصی و موجود بودن آنها دراینترنت و دلایل دیگر، گرایش خود را به استفاده از اینترنت برای امور آموزشی و پژوهشی نشان می‌دهند.

دانشجویان نسل فعلی برخلاف نسل‌های گذشته برای انجام پروژه ها و پژوهش‌های دانشگاهی دیگر مجبور به مراجعه حضوری به کتابخانه ها نیستند و بیشتر به منابع پژوهشی آنلاین وابسته اند. آنها با اتصال به پایگاه های آنلاین اطلاعاتی دانشگاه و یا با تایپ واژگان کلیدی در موتورهای جستجوی اینترنتی به دریای بیکرانی از اطلاعات دست می‌یابند (Jones, Johnson-Yale, Millermaier & Perez, 2008). نتایج تحقیقات نشان می دهد که دانشجویان برای انجام تحقیقات دانشگاهی خود به طور فزاینده‌ای به وب و اینترنت وابسته اند (Helms-Park, Radia, & Stapleton, 2007 ). این در حالی است که یافته های تحقیقات دیگری نشان می دهد که این گروه از دانشجویان از مهارت های تفکر انتقادی لازم جهت ارزیابی درستی، صحت، کامل بودن و اعتبار اطلاعات برخوردار نیستند (Kimsey & Cameron, 2005). به بیان دیگر دانشجویان، سواد اطلاعاتی مبتنی بر مهارت های تفکر انتقادی لازم برای موفقیت در قرن حاضر را ندارند.

سواد اطلاعاتی مجموعه مهارت هایی است که شامل توانایی شناسایی درست منابع اطلاعاتی، دسترسی به آنها و همچنین توانایی استفاده هدفمند از آنها است. بر اساس تعریفی که انجمن کتابداری امریکا (1989) از سواد اطلاعاتی ارائه کرده است، کسی با سواد اطلاعاتی خوانده می شود که « بتواند زمانی را که به اطلاعات نیاز دارد تشخیص دهد و قادر به جایابی و استفاده موثر از اطلاعات مورد نیاز خود باشد». این تعریف تنها محدود به چگونگی بکارگیری منابع اطلاعاتی مکتوب موجود در کتابخانه ها و پایگاه های داده دانشگاهی و نیز مهارت های لازم برای استفاده از آن منابع است (Secker, Bden & Price, 2007 ). این در حالی است که محققان پیشنهاد می دهند که با پیدایش اینترنت، انفجار اطلاعات و گستردگی مسائل، سواد اطلاعاتی دیگر یک موضوع کتابخانه ای قلمداد نمی شود یعنی تنها به حوزه اطلاعات کتابخانه ای منحصر نمی باشد. (Rockman, 2004) از این رو بعدها سواد اطلاعاتی بطور گسترده تر شامل توانایی تحلیل انتقادی و انعکاس تردیدآمیز متون رسانه ای نیز شد (Brown, 2006).

برای دانشجویانی که جهت کسب اطلاعات مورد نیاز خود با این شدت به دنیای وب وابسته اند، بسیار ضروری است که صاحب مهارت های سواد اطلاعاتی مبتنی بر تفکر انتقادی باشند. حجم وسیعی از اطلاعات در قالب های مختلف متنی، صوتی، تصویری و گرافیکی به شکل آنلاین فراهم است. در عین حال کمبود نظارت بر اطلاعات اینترنتی و پایین بودن سطح مهارت های سواد اطلاعاتی از نوع انتقادی، محیطی را برای دانشجویان فراهم می کند که می تواند به اقیانوسی از تهدیدات بدل شود. دانشجویان ملزم به آماده کردن خود برای شنا در این آب ها هستند و برای این‌که دانشجویانی با سواد اطلاعاتی و با قدرت استدلال و تفکر انتقادی داشته باشیم، باید امکاناتی را برای ارتقا سواد اطلاعاتی آنها فراهم آورد.


منابع:

Brown, J. D. (2006). Media literacy has potential to
improve adolescents' health. Journal of Adolescent Health, 39, 459-460.

Helms-Park, R., Radia, P., &Stapleton, P. (2007).A preliminary assessment of
Google Scholar as

a source of EAP students' research materials. Internet and Higher Education, 10,
65-76.

Jones, S., Johnson-Yale, C., Millermaier, S., & Pérez, F. S. (2008). Academic
work, the Internet, and U.S. college students. Internet and Higher Education,
11, 165-177.

Kimsey, M. B., & Cameron, S. L. (2005). Teaching and assessing information
literacy in a geography program. Journal of Geography, 104, 17-23.

Rockman, I. F. (2004). Integrating information literacy into the higher
education curriculum: Practical models for transformation. San Francisco:
Jossey-Bass.

Secker, J., Bden, D., & Price, G. (2007). The information literacy cookbook:
Ingredients, recipes and tips for success. Oxford: Chandos.

اشرف‮ ‬احدزاده
منبع: وب‌سایت آموزش و پژوهش موسسه همشهری

چهار اشتباه متداول در گزارش کردن نظرسنجی

Posted: 22 Jul 2012 02:40 PM PDT

زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سرعت نزدیک می شود و رسانه های این کشور مملو از نتیجه نظرسنجی های مختلف درباره برنامه های پیشنهادی باراک اوباما و رقیب جمهوریخواهش میت رامنی است.

تحلیلگران و گزارشگران با استفاده از نتیجه نظرسنجی ها به تحلیل رویکرد مردم در این انتخابات می پردازند. همیشه این احتمال وجود دارد که آمار و نظرسنجی ها روزنامه نگاران را گمراه کند و آنها هم با گزارشگری نادرست باعث سردرگمی مخاطبانشان شوند.

به گفته آنتونی ولز، مدیر نظرسنجی های اجتماعی و سیاسی موسسه YouGov ، روزنامه نگاران معمولا در مواجهه با نتیجه نظرسنجی ها ممکن است، دچار چهار اشتباه عمده شوند. توصیه او به روزنامه نگاران به شرح زیر است:

به نظرسنجی های باز اعتماد نکنید: به نظرسنجی باز گفته می شود که کنترل چندانی بر پاسخ دهندگان وجود نداشته باشد. مانند نظرسنجی های آنلاین یا تلفنی. این گونه نظرسنجی ها فاقد دقت علمی هستند. معمولا نمی توان پاسخ دهندگان این گونه نظرسنجی ها را به درستی شناسایی کرد و گاهی ممکن است یک نفر چند بار در یک نظرسنجی شرکت کند. روزنامه نگاران بهتر است تنها به گزارش نتیجه نظرسنجی هایی بپردازند که پاسخ دهندگان آن به صورت تصادفی انتخاب شده اند تا نماینده جامعه مورد تحقیق باشند.

به حاشیه خطا توجه کنید: به طور کلی، حاشیه خطا در نظرسنجی هایی که یک هزار نفر در آنها شرکت کرده اند، مثبت و منفی ۳ است. به عبارتی اگر ۲۰ بار نظرسنجی تکرار شود، در ۱۹ مورد نتیجه به دست آمده درحد فاصل ۳ رقمی عددی خواهد بود که در صورت نظرسنجی از کل جمعیت به دست خواهد آمد.

سیب و پرتقال را با هم مقایسه نکنید: گاهی ممکن است به مرور زمان نتیجه نظرسنجی درباره یک موضوع خاص، مانند محبوبیت سیاست های اجرایی، تغییر کند. در این شرایط هنگام گزارش کردن تفاوت ایجاد شده، باید دقت کرد که روش نظرسنجی در هر دو مورد یکی بوده باشد چرا که عوامل زیادی می تواند در نتیجه یک نظرسنجی موثر باشد. به عنوان مثال نمی توان نتیجه یک نظرسنجی تلفنی را با نتیجه نظرسنجی آنلاین مقایسه کرد.

به نمونه جمعیت مورد پرسش دقت کنید: مطلوب است که روزنامه نگاران همواره نتیجه نظرسنجی هایی را گزارش کنند که در آن از تعداد زیادی از افراد سوال شده باشد. ولی همیشه نمی توان از جمعیت بزرگ یک هزار نفری سوال کرد. به یاد داشته باشید که هر چه جمعیت مورد پرسش کوچک تر باشد، حاشیه خطا افزایش می یابد و نتیجه به دست آمده از دقت کمتری برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال، حاشیه خطا برای یک گروه یکصد نفری ۱۰ درصد است و به نظرسنجی از یک گروه ۵۰ نفری هم اصلا نباید اعتنا کرد.

منبع : شبکه بین‌المللی روزنامه‌نگاران

انتشار کتاب: مدیریت و کاربرد نمادها و نشانه‌ها در فضای شهری

Posted: 22 Jul 2012 02:39 PM PDT

کتاب «مدیریت و کاربرد نمادها و نشانه‌ها در فضای شهری» با هدف فراهم آوردن چارچوب‌هایی نظری و مدلی مفهومی برای آشنایی با مفاهیم اساسی نشانه‌شناسی و همچنین کمک به مدیریت و کاربرد درست نمادها و نشانه‌ها در معماری و طراحی فضاهای شهری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشانه و نماد، موضوعات و مفاهیمی است که تقریبا در همه حوزه‌های علمی و معرفتی، حضوری جدی و کلیدی دارد؛ از این رو نشانه‌شناسی نیز مقوله‌ای میان رشته‌ای به شمار می‌رود که می تواند موضوع جدی بحث در رشته‌ها و میان‌رشته‌ایهای گوناگونی باشد.

گذشته از زبان‌شناسی، ادبیات و هنر، موضوع نشانه‌شناسی و همچنین کاربرد نمادها و نشانه‌ها، از مباحث اساسی و دشوار در انسان‌شناسی، جغرافیای شهری، معماری و شهرسازی است.

در چند سال اخیر، موضوع نمادها و نشانه‌ها و کاربرد آنها در فضاهای شهری، به موضوعی مناقشه‌برانگیز و جنجالی تبدیل شده است؛ در این میان، برخی از منتقدان، افراد، گروه‌ها یا سازمان‌هایی را به استفاده نادرست از نمادها و نشانه‌ها متهم کرده‌اند و گاه حتی این کاربرد نادرست را حرکتی تعمدی و در راستای تضعیف و تهدید فرهنگی بومی (ایرانی ـ اسلامی) تلقی کرده‌اند!

در این کتاب که به قلم افشین داورپناه، مدیر گروه پژوهش هنر و عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر نگاشته شده، نویسنده کوشیده است تا در پنج فصل، چارچوبی نظری درباره نمادها و نشانه‌ها، به وی‍ژه با رویکرد استفاده از این چارچوب نظری در مباحث مدیریت فضاهای شهری از جمله در حوزه‌های طراحی منظر، مبلمان شهری، زیباسازی شهری، معماری، تبلیغات شهری و ... تدوین کند و پس از آن، مدلی کاربردی درباره مدیریت و کاربرد نمادها و نشانه‌ها در فضای شهری ارائه کند؛ در این مدل، عناصر و عوامل متعددی که در فرایند به کارگیری نمادها و نشانه‌ها در فضای شهری دخیل است معرفی و درباره هر یک توضیحاتی ارائه شده است.

در بخش پایانی کتاب، نویسنده در دو پیوست، کوشیده است تا مجموعه‌ای از نمادهای ضد فرهنگی ( در تقابل با فرهنگ بومی ایران) و همچنین مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها و المان‌های نشانه‌شناختی موجود در فرهنگ تاریخی ایران را به خوانندگان و علاقمندان به مباحث نمادها و نشانه‌ها ارائه کند.

این کتاب نتیجه کاری پژوهشی با همین موضوع است که در سال 1390 به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام شده است و می‌تواند به عنوان یک راهنمای کاربردی یا متن درسی، مورد استفاده مدیران شهری، معماران، طراحان شهری و دانشجویان و استادان رشته‌های مرتبط قرار گیرد.

کتاب «مدیریت و کاربرد نمادها و نشانه‌ها در فضای شهری» در تیرماه 1391 و در 2200 نسخه و به قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است.

هر روز ۴۰۰ میلیون پیام در سایت توییتر ارسال می‌شود

Posted: 22 Jul 2012 11:01 AM PDT

ایتنا - دیک کاستولو، مدیر اجرایی توییتر، در یک گفت‌وگوی طولانی با روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز به ارائه آماری از سایت توییتر پرداخت.

به گفته کاستولو هر روز ۴۰۰ میلیون پیام در سایت توییتر ارسال می‌شود.

به گزارش یاهو نیوز، وی همچنین با اشاره به این که مردم عربستان بیشترین استفاده را از سایت توییتر می‌کنند، اظهار داشت: رشد کاربران عربستانی این سایت به سه هزار درصد می‌رسد.

کاستولو همچنین از استفاده گسترده از توییتر در دیگر کشورهای خاورمیانه خبر داد.

بر پایه این گزارش، توییتر ۱۴۰ میلیون کاربر فعال دارد که نیمی از آنها یعنی ۷۰ میلیون نفر، هر روز به این سایت مراجعه می‌کنند.

یک چهارم این افراد، در آمریکا، انگلیس و ژاپن زندگی می‌کنند.

آقای کاستولو برای توصیف رشد خیره‌کننده توییتر، به موضوع جالبی اشاره کرد.

وی گفت در ابتدای راه‌اندازی سایت، برای رسیدن به رکورد یک میلیارد توییت، ۳۸ ماه زمان لازم بود ولی اکنون و با توجه به ۴۰۰ میلیون توییت روزانه، فقط دو روز و نیم زمان برای نیل به این رقم کافی است.

وی همچنین به برخی از پربیننده‌ترین حساب‌های توییتر در کشورهای عربی اشاره کرد.

بنا به گفته آقای کاستولو، توییت‌های «رانیا عبدالله» ملکه اردن و همسر عبدالله دوم، پادشاه این کشور، بیشترین هوادار عرب را به خود اختصاص داده است.

پس از وی، تعدادی از شخصیت‌های سعودی، در مقام دوم تا پنجم این لیست قرار دارند که عبارتند از: «محمد العریفی» روحانی عربستانی که صفحه او بیش از یک میلیون بازدیدکننده دارد، «عائض القرنی» مفتی سعودی، «احمد الشقیری» داعی اسلامی و «سلمان العوده» چهره سرشناس وهابی در عربستان.

غول رسانه‌‌ای رفتنی شد؛ مرداك استعفا كرد

Posted: 22 Jul 2012 10:56 AM PDT

روپرت مرداك از سمت مدیرعاملی شركت نیوزاینترنشنال استعفا كرد.

به گزارش ایسنا، مرداك كه تاكنون یكی از غولهای رسانه‌یی جهان را مدیریت می‌كرد، طی چند ماه گذشته به دلیل رسوایی شنود غیرقانونی مكالمات تلفنی توسط روزنامه "اخبار جهان" به شدت تحت فشار افكار عمومی قرار گرفته بود.

به گزارش روزنامه تلگراف‌، شركت نیوزاینترنشنال مالك روزنامه‌هایی مانند سان، تایمز و ساندی تایمز است. گفته می‌شود او قصد دارد گروه رسانه‌ای نیوز اینترنشنال را بفروشد.

دردسرهای کشتار کلرادو برای کاربران هم‌نام قاتل در فیس‌بوک

Posted: 22 Jul 2012 10:56 AM PDT

همشهری آنلاین - شبکه اجتماعی فیس‌بوک یکی از اولین منابعی بود که مردم پس از حمله وحشیانه به سینما سنچری شهر آرورا در ایالت کلرادو به آن مراجعه کرده تا اطلاعات جدید‌تری به دست آورند،‌در این میان کاربران هم‌نام قاتل،‌ با مشکلات زیادی مواجه شدند.

با توجه به اینکه بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک نامی مشابه با نام قاتل اصلی،‌ جیمز هولمز دارند،‌بسیاری از آنها قربانی پیام های زشت و نفرت انگیز کاربرانی شدند که از شنیدن خبر این حادثه خشمگین شده‌ بودند. تعداد هم‌نام‌های هولمز در یک جستجوی ساده در فیس بوک به 200 نفر می‌رسد.

یکی از این افراد درصفحه خود نوشته است: این نام به صورت اتفاقی نامی بسیار رایج است اما من آن قاتل 24 ساله تفنگ‌‌به دست آرورا نیستم،‌ من فردی کتاب‌به دست و 22 ساله از اهالی کلرادو هستم که هیچ شباهتی به جیمز هولمز قاتل ندارم. جیمز هولمز دیگری نیز تصویر صفحه فیس‌بوک خود را به تصویری تغییر داده که بر روی آن نوشته : من نبودم!

در این میان،‌ جیمز هولمز اصلی به نظر هیچ صفحه‌ای در این شبکه اجتماعی ندارد و فیس‌بوک نیز وجود حساب کاربری به نام جیمز هولمز اصلی را تایید نکرده‌است. با این‌همه عضو نبودن هولمز در این شبکه مانع از شکل‌گیری کمپین‌های خشمگین علیه او در این شبکه نشده‌است.

سخنگوی فیس‌بوک به کاربران هم‌نام هولمز پیشنهاد داده تا برای رهایی از دردسر‌ها و مشکلات این هم‌نامی،‌ از ابزار‌های مختلف برای کنترل آشکار بودن صفحه‌های فیس‌بوک خود استفاده کنند و یا کاربران مزاحم را مسدود کرده و مزاحمت‌های آنها را گزارش دهند.

صاحبان پایگاه‌های اینترنتی فرهنگی و غیرانتفاعی بیمه می‌شوند

Posted: 22 Jul 2012 10:56 AM PDT

معاون مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رایزنی این مركز برای بیمه شدن صاحبان پایگاه های اینترنتی فرهنگی و غیر انتفاعی خبر داد.

محمد صادق افراسیابی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینكه پایگاه های اینترنتی از نظر تولید محتوا به چند دسته تقسیم می شوند افزود: بر اساس دسته بندی های صورت گرفته، آن دسته از پایگاه های اینترنتی كه از نظر محتوایی با رویكردهای وزارت ارشاد مرتبط هستند، از حمایت های این مركز بهره مند خواهند شد.

این مقام مسوول در مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در همین راستا، توافقاتی با صندوق بیمه هنرمندان به منظور بیمه مدیران مسوول پایگاه های اینترنتی فرهنگی و غیر انتفاعی صورت گرفته است.

افراسیابی در پاسخ به این سووال كه آیا حمایت مركز رسانه های دیجیتال، مدیران مسوول پایگاه های اینترنتی خبری را نیز در برمی گیرد یا خیر؟گفت: مركز رسانه های دیجیتال، متولی پایگاه های اینترنتی فاقد محتوای خبری است و حمایت از سایت های خبری بر عهده معاونت مطبوعاتی قرار دارد.

معاون مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینكه نشریات الكترونیك از طریق معاونت مطبوعاتی حمایت می شوند افزود: نشریات الكترونیك سایت هایی هستند كه در فضای اینترنت و فضای مجازی، گزارش، خبر و عكس خبری منتشر می كنند.

رشته رسانه‌های دیجیتال راه اندازی می‌شود

Posted: 22 Jul 2012 10:56 AM PDT

رئیس شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام از راه اندازی رشته‌ رسانه‌های دیجیتال با همکاری وزارت علوم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی جوانمرد در حاشیه بازدید از مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قرار بر این است که تفاهم‌نامه‌ای میان شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شود تا از تجربیات علمی سایر کشورهای جهان در حوزه دانش رسانه‌های دیجیتال بهره برداری کنیم و بتوانیم با همکاری مرکز رسانه‌های دیجیتال سرفصل‌های درسی و دوره‌های مفید در عرصه رسانه‌های دیجیتال را تعریف کرده و به تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسانیم.

وی ظرفیت‌های علمی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام با توجه به کادر هیات علمی مناسبی که در اختیار دارد آماده است تا دوره‌های مد نظر مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال را بر اساس استانداردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعریف نماید و با همکاری دانشگاه‌های کشور دوره‌های آموزشی کوتاه مدت را در خانه‌ها و مجتمع‌های فرهنگی دیجیتال برگزار نماید.

جوانمرد با اشاره به برنامه شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام در فضای سایبر خاطر نشان کرد: حمایت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از پورتال این شبکه باعث اتصال تمامی دانشگاه‌هاای مرتبط با کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از طریق شبکه جهانی اینترنت خواهد شد.

رئیس شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام افزود: در حال حاضر دوره‌هایی که کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی طراحی کرده‌اند، از سوی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام به لحاظ استاندارد، بررسی خواهد شد و اگر تائید شود، تمامی کشورهای عضو مدارک صادره بابت پایان آن دوره را به رسمیت خواهند شناخت.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون دانشجو تحت پوشش شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام قرار دارند، تصریح کرد: در صورت راه اندازی پورتال شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام با همکاری مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در فاز اول حداقل 1000 دوره مجازی برای واجدان شرایط پیش ‍‌‎بینی خواهد شد.

آغاز ثبت‌نام وام مسکن خبرنگاران

Posted: 22 Jul 2012 10:56 AM PDT

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد جزئیات ثبت نام وام مسکن خبرنگاران را تشریح کرد.

پدرام پاک‌آیین درگفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس گفت: مطابق اطلاعیه‌ای که داده شد شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام مسکن خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مطابق مصوبه کارگروه تخصصی کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری تعیین شده است.

وی گفت: براساس این مصوبه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران شاغل در مطبوعات و رسانه‌ها می‌توانند از امروز تا پایان ساعت 24روز چهارشنبه 11مرداد با مراجعه به سایت سمان تقاضای خود مبنی بر دریافت وام مسکن را به ثبت برسانند.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد ادامه داد: تسهیلات پیش‌بینی شده برای خرید مسکن 300میلیون ریال و برای ساخت مسکن 450میلیون ریال است. این تسهیلات صرفا به خبرنگاران، گزارشگران، دبیران سرویس، معاونان دبیر سرویس و سردبیران و معاونان سردبیر، روزنامه‌نگاران مترجم، کاریکاتوریست‌ها، گرافیست‌ها و عکاس‌های خبری تعلق خواهد گرفت.

پاک آیین بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع این تسهیلات که شامل ۵ هزار فقره وام مسکن ویژه خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است، خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی در اولویت قرار دارند که با روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های رابطه استخدامی داشته باشند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن روزنامه‌نگاران و خبرنگاران متاهل نسبت به همکاران مجرد خود در اولویت‌ قرار خواهند داشت.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا مرجع احراز هویت حرفه‌ای و اعلام فهرستی از روزنامه‌نگاران واجد شرایط به بانک مرکزی است و مراحل بعدی دریافت وام باید توسط شخص متقاضی از بانک عامل پیگیری شود.

وی ادامه داد: اسامی واجدین شرایط حداکثر تا 11شهریور و از طریق سایت سمان به متقاضیان اعلام می‌شود. ضمنا مهلت ثبت نام تمدید نخواهد شد و به همین دلیل از متقاضیان می‌خواهیم تا در روزهای اولیه ثبت نام کنند.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد افزود: یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت وام مسکن خبرنگاران این است که شغل اصلی و مستمر متقاضی خبرنگاری و روزنامه‌نگاری باشد و شرط دیگر این است که متقاضی همسر و اولاد تحت تکفل او مالک واحد مسکونی نباشد.

پاک آیین تصریح کرد: علی‌رغم اولویتی که با توجه به محدودیت منابع برای خبرنگاران دارای رابطه استخدامی با نشریات و خبرگزاری‌ها قائل شده‌ایم اما خبرنگاران آزاد هم می‌توانند فرم ویژه این گروه‌ را که در سایت ارائه شده تکمیل و نسبت به ثبت نانم اقدام کنند. هر چند که در اولویت بعدی قرار خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: مدارک لازم برای ثبت نام شامل تکمیل یک فرم اطلاعات فردی است که در سامانه سمان درج شده و علاوه بر آن متقاضی باید تصویر کارت ملی و صفحه اول و دوم شناسنامه خود را اسکن و در سایت قرار دهد. آخرین مدرک لازم گواهی اشتغال به کاری است که باید از مدیر مسئول نشریه یا مدیرعامل خبرگزاری اخذ و در بخش مربوطه در سایت سمان ثبت شود.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد اضافه کرد: این گواهی اشتغال به کار صرفا و لزوما باید در قالب فرمی ارائه شود که در این سایت منتشر شده و گواهی اشتغال یا معرفی‌نامه در قالبی غیر از فرم یاد شده قابل قبول نخواهد بود. ضمنا فرم اشتغال به کار باید منحصرا به امضای مدیر مسئول نشریه و یا مدیرعامل خبرگزاری برسد و امضای سایر مدیران و دست‌اندرکاران رسانه در پای گواهی اشتغال به کار قابل پذیرش نیست.

وی ادامه داد: خبرنگاران یا روزنامه‌نگارانی که گواهی اشتغال به کارشان را در سایت درج می‌کنند، حتما باید کد بیمه خود را که بیمه کارگاهی یا بیمه صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران است به طور خوانا قید کنند.

پاک‌آیین افزود: همچنین خبرنگاران آزاد برای ثبت‌نام فرم گواهی اشتغال به کار مجزایی را تکمیل خواهند کرد که در این سایت ارائه شده و در آن نیازی به قید کد بیمه نیست، اما فرم مذکور باید به امضای مدیر مسئول نشریه و یا مدیرعامل خبرگزاری برسد.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: خبرنگاران و روزنامه‌نگاران شاغل در سرپرستی‌های استانی باید گواهی اشتغال به کار خود را به امضای مدیر مسئول روزنامه یا مدیر عامل خبرگزاری برسانند.

وی اضافه کرد: از مدیران مسئول روزنامه‌ها و مدیرعامل خبرگزاری‌ها می‌خواهیم که نهایت همکاری را با خبرنگاران شاغل و سرپرستی‌های استانی خود به عمل آورند و در امضای فرم‌های مربوطه تسریع کنند.

پاک‌آیین ادامه داد: شرایط ثبت نام موارد ذکر شده است و مدارک ثبت نام نیز صرفا شامل تکمیل بخشی از اطلاعات فردی و 3 مدرکی است که از آن یاد شده و نیازی به ارسال آثار و هیچ‌گونه اطلاعات دیگری نیست.

پاک‌آیین افزود: بانک عامل توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و وزارت ارشاد صرفا مرجع احراز هویت حرفه‌ای و اعلام لیست واجدشرایط به بانک مرکزی است و مابقی مراحل توسط بانک مرکزی و بانک عامل پیگیری شود.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد اضافه کرد: همچنین خبرنگاران مجرد می‌توانند ثبت نام کنند اما خبرنگاران متاهل در اولویت خواهند بود.

نقض حریم شخصی با برنامه‌های رایگان اپل

Posted: 22 Jul 2012 10:56 AM PDT

بررسی های شرکت امنیتی بیت دیفندر نشان می دهد که بسیاری از برنامه های رایگان عرضه شده در فروشگاه آنلاین اپل حریم شخصی کاربران را نقض می کنند.

به گزارش فارس به نقل از اینفورمیشن ویک، این شرکت برنامه همراهی به نام clueful طراحی کرده است که با نصب آن بر روی آیفون و آی پد می توان به میزان نقض حریم شخصی کاربران از سوی برنامه های دیگر پی برد.

برنامه یاد شده با بررسی برنامه های همراه نصب شده بر روی گوشی آیفون نشان می دهد که کدامیک حریم شخصی کاربر را نقض می کنند. برنامه یاد شده تاکنون عملکرد بیش از 60 هزار برنامه همراه سازگار با سیستم عامل iOS را بررسی کرده است.

البته اپل به بهانه های مختلف به تازگی این برنامه را از فروشگاه آنلاین خود حذف کرده است. اما بیت دیفندر می گوید بررسی عملکرد برنامه های همراه آیفون را کماکان ادامه می دهد. این بررسی ها حاکیست برنامه های مختلف آیفون به فهرست تماس کاربر، اطلاعات کاربری وی در سایت هایی مانند فیس بوک و توییتر، میزان ذخیره باتری، اطلاعات سرویس جی پی اس و ... دسترسی پیدا می کنند.

مشکل دیگر آن است که 43 درصد از برنامه های آیفون اطلاعات کاربران را در حین نقل و انتقال رمزگذاری نمی کنند و در نتیجه اگر کاربر از شبکه های ناایمن وای – فای استفاده کند ممکن است حجم زیادی از اطلاعاتش سرقت شود.

یافته های بیت دیفندر نشان می دهد 41 درصد از برنامه های همراه آیفون اطلاعات مکانی کاربران را سرقت می کنند و 20 درصد هم به فهرست تماس کاربر دسترسی کامل خواهند داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر