۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۸, شنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: كلمه 05/09/2010


Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



کلمه: انجمن روزنامه نگاران زن ایران (رزا)، با انتشار بیانیه ای در خصوص "ضرورت حفظ نهاد های مدنی و مراقبت مداوم برای تداوم حیات آنها"، برخوردهای امنیتی و حذفی صورت گرفته توسط حاکمیت در برابر جامعه را محکوم کرده و تصمیم اخیر کمیسیون ماده ده احزاب پیرامون توقیف دو سازمان اصلاح طلب مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت، مورد انتقاد شدید قرار داد.

به گزارش جرس این تشکیلات مدنیِ مستقل و غیردولتی، در بیانیه خود ضمن اشاره به این نکته که "کلیتی به نام نهاد مدنی در دنیای امروز مهمترین جایگاه را برای انتقال نظارت اجتماعی بر رفتارهای دولتها و تعاملات سیاسی مرسوم در جامعه داشته و احزاب سیاسی نیز به عنوان بخشی از این نهادهای مدنی، رسالت بزرگی به نام نهادینه ساختن مشارکت و تداوم نظارت اجتماعی و حضور در عرصه تعاملات سیاسی را دارا هستند"، هرگونه خدشه به آنها را "بستری برای بروز عدم تعادل اجتماعی" ارزیابی کرد.

انجمن روزنامه نگاران زن ایران تصمیم اخیرکمیسیون ماده ده احزاب مبنی بر توقیف پروانه فعالیت دو حزب اصلاح طلب را نیز محکوم کرده و متذکر شد: "این تصمیم اهداف قانون گذار از ایجاد رفتارهای شفاف و روشن سیاسی که تحت مراقبت های قانونی باشند را نادیده انگاشته است و به نظر می رسد جریان سیاسی حاکم نه تنها با روح قانون آشنا نشده بلکه به نوعی سعی در تغییر شرایط قانونی نیز دارد ."

تشکیلات مدنی رزا همچنین حاکمیت تمایلات جناحی بر اصول حقوقی را، "از جدی ترین نگرانی های اجتماعی در هر جامعه" ذکر کرد و کم توجهی عقلای جریانات سیاسی – خصوصا جریان حاکم به حداقل اصول مورد توافق- را، سبب تشدید و ایجاد شکاف های اجتماعی عمیق دانست.

انجمن روزنامه نگاران زن ایران ضمن انتقاد از جریاناتی که با برخورد حذفی سعی در نادیده گرفتن مسائل جامعه دارد خواستار آن شد که : "کمیسیون ماده ده احزاب نسبت به تصمیم اتخاذ شده بازنگری نماید و دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدین بار دیگر در مسیر فعالیت شفاف در حوزه تعیین شده فعالیت خودرا از سر گیرند.

این بیانیه از نمایندگان مجلس "به عنوان دومین قوه مستقل حاکمیت جمهوری اسلامی" خواست تا "هر چه زودتر نسبت به رفتار جانبدارانه کمیسیون مذکور موضع گیری نماید"

و افزود: "قوه قضاییه نیز باید نسبت به رفتار قوه مجریه با حساسیت بیشتر نظر کند و اقدامات خلاف قانون را ترمیم نماید".

این بیانیه در پایان با تأکید بر این که "عقلا و فضلای جریان سیاسی حاکم نیز می دانند که مبنای جمهوریت، گردش نخبگان است" پرسید: "آیا روزی را نمی بیند که تأسف اقدامات اینچنینی را بر خود ببینند؟"


 


کلمه: میر حسین موسوی و زهرا رهنورد با خانواده عمادالدین باقی روزنامه نگار و فعال سیاسی دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار کلمه،مهندس موسوی پرهیز از برخورد های سلیقه ای و شخصی در اجرای قانون را موضوع مهمی در شرایط فعلی دانست و فقدان تمرکز در تصمیم گیری را از مشکلات اساسی مدیریت کشور شمرد.

وی افزود:" در حال حاضر اجرای بدون تنازل قانون اساسی و قوانین دیگر کشور می تواند حقوق تمامی افراد از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی را تامین کند."

موسوی با اشاره به سوابق علمی و فکری باقی گفت:" کارهای دین پژوهانه و بشر دوستانه او در خاطره ها باقی می ماند. این روزها سپری می شود اما آنچه باقی می ماند کارنامه افراد در دفاع از حقیقت است."

در این دیدار دکتر رهنورد نیز با اشاره به وضع خانواده زندانیان سیاسی و عقیدتی ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد آزادی همه آنها باشیم . وی از باقی به عنوان فداکار در دفاع از حقوق بشر یاد کرد.

در این دیدار همسر باقی ضمن تشکر از حضور مهندس موسوی و دکتر رهنورد گزارشی از آخرین وضعیت عمادالدین باقی را بیان و ابراز تاسف کرد از اینکه نویسندگان و پژوهشگران و فعالین سیاسی و مدنی و دانشجویان، عمر خود را به دلایل واهی در زندان بگذرانند و باقی به عنوان یک نویسنده حتی از داشتن یک قلم و خودکار و یا کتاب در سلولش محروم است و در این چند ماه از دادن این امکانات به او که طبق قانون مجاز شمرده شده ، ممانعت می کنند و کسی که باید طبق قانون آزاد باشد و وثیقه برای او صادر می شود در ماه پنجم بازداشت، نه تنها او را به بند عمومی منتقل نمی کنند بلکه از داشتن ملاقات حضوری هم محروم است.


 


کلمه: سخنگوی فراکسیون خط امام (ره) مجلس گفت:«دستگاههای نظارتی و از جمله مجلس شورای اسلامی با فراخوان مسئولان مربوطه باید علت برخوردهای سلیقه‌ای و حذف برخی از کتاب‌ها و عدم رعایت حقوق انتشاراتی‌ها را پیگیری کنند تا مشخص شود چه کسانی به پشتوانه‌ چه مراکزی رفتار فراقانونی دارند.»

داریوش قنبری در گفتگو با «پارلمان‌نیوز»، در خصوص اعمال برخی محدودیت‌ها برای آثار برخی از نویسندگان و انتشاراتی‌ها، اظهار داشت:« جای تاسف دارد انتشاراتی‌ها و کتبی که از خود وزارت ارشاد مجوز قانونی دارند از حضور در نمایشگاه کتاب منع می‌شوند و برای آنها محدودیت اعمال می‌شود.»

وی ادامه داد:« این رفتار و تصمیمات در وهله اول زیر سئوال بردن نهاد دولتی است که مجوز کتاب‌ها را صادر کرده است.»

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام تاکید کرد:« طبق قانون، انتشاراتی‌ها و کتبی که مجوز ارشاد را دارند حق دارند در نمایشگاه حضور داشته باشند، اما مشخص نیست با توجه به کدام قانون، نهادهایی برای خود برخورد فراقانونی تعریف کرده‌اند و حقوق سایرین را سلب می‌کنند.»

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره)مجلس ادامه داد:« مراکز نظارتی و مجلس شورای اسلامی باید به رفتارها و اقدامات صورت گرفته در این دوره از نمایشگاه کتاب که منجر به تضییع حقوق بسیاری از ناشران و نویسندگان و مخاطبان آنها شد واکنش نشان دهند.»

وی ادامه داد:« اگر هر نهاد و دستگاهی برای خود رفتار فرا قانونی متصور باشد سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.»

قنبری همچنین با اشاره به حضور گسترده نیروهای امنیتی در نمایشگاه کتاب گفت:« نمایشگاه کتاب یک محیط فرهنگی است و طبیعتا حضور گسترده نیروهای امنیتی خوشایند این فضا نیست.»

وی تصریح کرد:« برای تامین بحث امنیت نمایشگاه که البته ضروری هم هست، خوب بود مانند سالهای گذشته عمل می‌شد اما حضور پر رنگ این نیروها در نمایشگاه امسال، نگرانی‌ها را بیشتر از تامین امنیت جلوه داده است.»

قنبری خاطر نشان کرد:« برخی رفتارها در عرصه تصمیمات، سیاستگذاری و اجرایی ناشی از یک نگاه کوته‌بینانه است که مشکل ساز است.»


 


کلمه: مهندس میرحسین موسوی و دکتر زهرا رهنورد با خانواده جعفر پناهی دیدار کردند.

به گزارش کلمه، مهندس موسوی و دکتر رهنورد با حضور در منزل این کارگردان دربند جویای حال همسر و دختر و پسر او شدند و در جریان آخرین وضعیت پناهی قرار گرفتند.

این کارگردان برجسته ایرانی از ۱۰ اسفند برای بار دوم  در سال گذشته بازداشت شد و هنوز در زندان است.

بار اول، پناهی در روز پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۸ هنگامی که به همراه گروه دیگری از فیلم‌سازان برای گرامیداشت کشته‌شدگان اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم به بهشت زهرا رفته بود، به‌همراه مهناز محمدی، مستندساز بازداشت و پس از چند روز آزاد شد.

او بار دوم در شامگاه دوشنبه ۱۰ اسفند به همراه ۱۸ نفر از اعضای خانواده و دوستانی که در خانه او در تهران بودند، بازداشت شد. پس از چند روز و در چند مرحله، اعضای خانواده و همکاران پناهی آزاد شدند، اما خود او همچنان در بازداشت است. مقام‌های قضایی تاکنون علت بازداشت و اتهام او را به طور شفاف اعلام نکرده‌اند.

در پی این بازداشت، جشنواره بین‌المللی فیلم کن، جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، و بسیاری از چهره‌های سینمایی، فرهنگی و سیاسی، در واکنش به بازداشت این سینماگر اعتراض کردند. در واکنشی دیگر، در روزهای آغازین سال ۱۳۸۹، چهل و پنج تن از سینماگران و هنرمندان سرشناس ایران از جمله بهرام بیضایی، کیومرث پوراحمد، ناصر تقوایی، رخشان بنی‌اعتماد، خسرو سینایی، مسعود کیمیایی، تهمینه میلانی و اصغر فرهادی، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مسئولان ایران ضمن تاکید بر حق فیلم‌سازی، آزادی بیان و حق اعتراض برای همگان، خواهان آزادی نامشروط جعفر پناهی و محمد نوری‌زاد شدند. همچنین صدها تن از سینماگران مطرح جهان، با انتشار نامه‌ای دیگر خطاب به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، ضمن اعتراض نسبت به زندانی کردن بی‌دلیل جعفر پناهی، که از او به عنوان کارگردان مطرح بین‌المللی یاد کرده‌اند، و نیز ناعادلانه خواندن بازداشت او، خواهان آزادی سریع پناهی شدند.


 


کلمه: شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران با رد تجدید نظر خواهی، رای صادره از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در مورد "حمزه کرمی" را تایید کرد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران پیش از این کرمی را به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل یک سال حبس محکوم کرده بود.

کرمی (مدیر سایت جمهوریت) همچنین به دلیل اختلاس از سازمان بهینه سازی به ۱۰ سال حبس و انفصال دایم از خدمات دولتی محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر این دو مورد را تایید کرد.

دادگاه انقلاب، همچنین کرمی را به جرم اجتماع و تبانی با هدف برهم زدن امنیت کشور به تحمل ۵ سال حبس محکوم کرده بود که دادگاه تجدید نظر به دلیل اینکه متهم منکر آن بوده و به لحاظ عدم کفایت دلیل، حکم به برائت وی در این مورد را صادر کرد.

حمزه کرمی، از سال ۶۸ تا ۷۴ فرماندار ورامین و از سال ۷۴ تا ۸۰ مدیرکل سیاسی دفتر رییس جمهور (هاشمی و خاتمی) بوده است.


 


کلمه:سخنگوی شورای نگهبان ۲۵ تیر ماه را بر اساس سنت معمول پایان دوره ۶ عضو شورای نگهبان عنوان کرد که ۳تن از آنها حقوقدان بوده و سه عضو دیگر فقیه هستند.

عباسعلی کدخدایی در گفتگو با مهر درباره پایان دوره تعدادی از اعضا شورای نگهبان گفت: شورا در این زمینه اسامی سه تن از فقها و سه عضو حقوقدان را که دوره آنها به اتمام می رسد اعلام می کند و در این زمینه رهبر معظم انقلاب ، ریاست قوه قضائیه و مجلس تصمیم گیر خواهند بود.

وی توضیح داد : اسامی فقهایی که دوره آنها به پایان رسیده خدمت مقام معظم رهبری ارسال می شود تا ایشان برای تمدید یا تغییر آنها تصمیم گیری کنند.

همچنین اسامی حقوقدان هایی هم که دوره آنها اتمام یافته به رئیس قوه قضائیه ارسال می شود تا نسبت به معرفی همان ها یا افراد جدید به مجلس شورای اسلامی برای اعلام نظر اقدام شود.

وی افزود: معمولا موعدی که داریم ۲۵ تیرماه هر دوره است، بنا برهمین قاعده قطعا بایستی اواخر تیر ماه سال جاری فقها و حقوقدان هایی که دوره آنها به پایان رسیده است برای اعلام نظر به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، رئیس قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی معرفی شوند.

گفتنی است سه عضو فقیه شورای نگهبان که دوره آنها تیرماه به اتمام می رسد عبارتند از آیت الله جنتی ، آیت الله مدرسی و آیت الله رضوانی و همچنین سه عضو حقوقدانی که پایان دوره آنها است غلامحسین الهام ، حجت الاسلام علیزاده و آیت الله کعبی هستند.


 


کلمه:جلسه رسیدگی به اتهامات بهاره هدایت برگزار و بعد از اخذ آخرین دفاع ختم رسیدگی به پرونده از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اعلام شد.

مهدی حجتی در گفتگو با ایلنا در خصوص آخرین وضعیت پرونده موکل خود گفت:‌چهارشنبه هفته گذشته جلسه رسیدگی به اتهامات بهاره هدایت از فعالان دانشجویی در شعبه ۲۸ با حضور رییس شعبه و نماینده دادستان برگزار شد.

وکیل هدایت با بیان اینکه به ۶ اتهام موکلش در این جلسه رسیدگی شد،ادامه داد:عمده اتهامات مطرح در این جلسه فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه،توهین به رهبری،توهین به رییس دولت،اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی ،ورود غیرقانونی و تخریب درب دانشگاه امیرکبیر هنگام ورود مهدی کروبی به این دانشگاه بود.

حجتی اظهارداشت: روند دادگاه به صورت سوال و جواب بود و بعد از اینکه دفاعیات از موکلم اخذ شد به دادگاه اعلام کردیم که با توجه به این روند هیچ تفهیم اتهامی به موکلم صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به اتهامات توهین به رییس دولت،ورود غیرقانونی و تخریب درب دانشگاه امیر کبیر در صلاحیت دادگاه عمومی است،افزود: این موضوع را به رییس دادگاه تذکر دادیم اما ایشان اعلام کردند که از رییس قوه قضاییه ابلاغ ویژه‌ای برای رسیدگی به این جرائم دارند و در کنار رسیدگی به اتهامات در صلاحیت دادگاه انقلاب می‌توانند،اتهاماتی را که در صلاحیت دادگاه عمومی است را نیز رسیدگی کند.

حجتی تاکبد کرد: طبق موازین حقوقی قاضی صلاحیت خود را از دادگاه می گیرد نه اینکه دادگاه صلاحیت خود را از قاضی بگیرد و علی‌الاصول قاضی حق ندارد به موضوعی که صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد،رسیدگی کند.

وکیل هدایت خاطرنشان کرد:در پایان جلسه،رییس دادگاه ضمن اخذ آخرین دفاع ،ختم جلسه رسیدگی را اعلام و قرار شد وکلای پرونده ظرف یک هفته لایحه دفاعیه خود را به دادگاه ارائه دهند.


 


کلمه: آیت الله العظمی صانعی در دیدار اعضای «نهاد تجدد» دانشکده حقوق واحد تهران مرکز و جمعی از فرهنگیان استان مرکزی با معظم له اظهار داشتند: «من در خصوص پروژه امام زدایی بارها هشدار داده ام و شما دانشجویان و فرهنگیان عزیز و همه ارادتمندان به امام امت(سلام الله علیه) هم وظیفه دارید که به جامعه هشدار بدهید که زمینه امام زدایی فراهم شده است و شاهد آن هم حذف برخی اصول اندیشه ای امام، توهین به بیت امام و حذف یاران امام و انقلاب است».

شاگرد برجسته و ارشد حضرت امام با بیان این که محبوبیت برخی افراد، وابسته و منوط به امام زدایی از سطح جامعه است، فرمودند: «عده ای امروز دارند خواب های خودشان را تعبیر می کنند و متأسفانه در فضای کنونی،عده ای از اقتدارگرایان متعدی به حقوق مردم علاوه بر در اختیار گرفتن سیاست و اقتصاد سعی در زمینه سازی برای سلطه بر افکار و اندیشه های دینی مردم هم دارند. »

ایشان افزودند:«مبادا به جایی برسیم که دین وسیله و ابزار حفظ قدرت قرار بگیرد. این چه معنایی دارد که دیگران را تحت فشار قرار می دهند که مثلا با کدام روحانی ارتباط داری و یا در کدام مسجد نماز می خوانی و…!»

این مرجع عالی قدر افزودند: «البته نباید مأیوس شد؛ چرا که اراده خداوند بر از میان رفتن امور ظالمانه است. روزی خواهد رسید که مخالفان حقوق مردم و همه کسانی که مردم را اذیت می کنند، از کارهای خود خسته خواهند شد و من امیدوارم که وجدان انسانی و دینی آن ها بیدار شود و دست از این کارها بردارند. شما نیز وظیفه دارید به مردم آگاهی بدهید و این آگاهی را توسعه بدهید به گونه ای که عوام فریبان و مخالفان حقوق مردم بفهمند که مردم هم متوجه عوام فریبی آن ها هستند و هم با عوام فریبی آن ها مخالفند، البته این آگاهی بخشی را از طرق اسلامی و شرعی ابراز کنید.»


 


کلمه- مهرداد نصرتی: پدیده نفاق تظاهرات گوناگونی دارد و از همین روست که تمییز منافق از غیر آن ، گاه چنان دشوار است که عملا ممکن است منجر به برآورده شدن هدف این نامردمان عالم شود.

یکی از کار- شیوه های دورویان تظاهر به همنوایی و تسلیم مطلق در برابر اوامر کسی است که منافق قصد فریب یا به اصطلاح دور زدن وی را دارد ولی پای عمل که به میان میاید منافق مسیرش را جدا می کند تا در طریقی قرار گیرد که منافع مورد نظر خودش تامین گردد.

چه بسیار کسانی که این روزها در سخن ، آتشی از عشق به ولایت اند اما با تامل بیشتر متوجه می شوی این تنها در همان حوزه سخن و بروز احساسات ظاهری است و تا جایی است که ولایت مداری آنها متضمن و تائید کننده منویات آنهاست نه ولایت.

از جمله مواردی که مصداق بلاریب این سخن است بحث کرسی های آزاد اندیشی است. تا آنجا که بیاد می آورم رهبری بارها و بارها از ضرورت تشکیل این کرسی ها در دانشگاه های کشور سخن گفته و بر آن تاکید ویژه داشته اند اما چنانکه شاهدیم این امر هرگز به منزل اجرا نرسیده است.

علت عدم اجرای فرمان فوق نیز کاملا روشن است .ایجاد کرسی های آزاد اندیشی در راستای اهداف دور و دراز نفاق نیست لذا به وضوح شاهدیم که هم آنان که سنگ ولایتمداری را محکم تر بر سینه می زنند وجودشان خود عامل مانع تری در تحقق این امر است.

جالب ، تسلط و چیرگی این نفاق بر اوضاع است آنچنانی که رهبری مجبور به توسل به خود دانشجویان برای ایجاد این کرسی ها می گردد و مستقیما امر می کنند که " خود شما دانشجویان بروید و این کرسی های آزاد اندیشی را ایجاد کنید "اما نفاق انحصارگرا از پیش تمام راه ها را مسدود کرده است و تا این لحظه تلاش فعالان دانشجویی هم برای اجرای امر رهبری بی نتیجه مانده است.

منافع متعددی که در اوامر رهبری و امر مورد بحث ملحوظ است برآنم داشت تا راهکاری را که در این زمینه به نظر بنده می رسد ارائه دهم تا شاید به خواست خدا افاقه کند.

پیشنهاد بنده ممکن است باعث تعجب شما باشد اما این پروپوزال دقیقا ایجاد کرسی های آزاد اندیشی در کلاس درس است.

اگرچه ممکن است در ابتدا و با توجه به شرایط حاکم و جاری این پیشنهاد غیرعملی به نظر برسد اما گمان می رود با دقت در آن و تکمیل نواقص آن ، بوسیله بحث و واگشایی حواشی مربوطه توسط دیگران در نهایت از یک طرح خام اولیه به راهکاری پخته و قابل اجرا برسیم.

به نظر بنده برخی از اساتید با توجه به رشته ای که در آن تدریس می کنند و جایگاه ویژه شان در دانشگاه محل تدریس ،می توانند بهترین یاری دهنده گان در بر زمین نماندن این فرمان باشند. اساتید گروه های معارف و علوم سیاسی از این جمله اند.

شاید بهترین نتیجه را بتوان از ساعات درسی مربوط به دروس عمومی گرفت مثل : دروس قانون اساسی ، تاریخ تحلیلی اسلام ، معارف یک و دو، انقلاب اسلامی و ریشه ها و امثال آن.

سرفصل های این دروس خودبخود ظرفیت ورود به بحث در مورد مسائل جاری را دارند و از اینروست که در واقع ورود کلاس به این مباحث قانونا نمی تواند مورد اعتراض تمامیت خواهان مستولی باشد.

لازم بذکر است با توجه به جو فعلی شاید بسیار باشند اساتید محترمی که به همین علت اجازه این کار را ندهند ولو آنکه خود نیز از علاقه مندان واقعی مطرح شدن این مباحث و حتی اجرای فرمان رهبری باشند لذا دانشجویان فعال باید تیزبینی مورد نیاز را داشته و کلاس هایی را برای این موضوع انتخاب نمایند که استاد مربوطه نیز در معذوریت نبوده ، امکان همکاری با آنان را داشته باشد

نیازی نیست تمام ساعت یک کلاس به بحث در مورد مسائل جاری کشور بگذرد و تدریس تکست های اصلی رها شود بلکه با جلب همکاری استاد مربوطه این امکان وجود دارد که بصورت برنامه ریزی شده وقت مشخصی از کلاس را به اینگونه مباحث اختصاص داد . می توان از پیش مطرح کننده بحث جلسه بعد و موضوع مورد بحث را مشخص نمود تا هم خود شخص کنفرانس دهنده و هم سایرحاضرین فرصت کافی برای مطالعه و تحقیق در مورد جوانب آن را داشته و با دست پر در جلسه حضور یابند .

از باب اطمینان بیشتر بسیار بهتر است موضوع مطروحه ارتباطی هرچند حداقلی را با سرفصل تکست اصلی مربوط به آن جلسه داشته باشد .

باید واقعیت جو حاکم را پذیرفت و توجه کرد که بنا نیست تمام تلاش های انجام شده در این باب به نتیجه برسد و منجر به تشکیل جلسه بحث گردد لذا حتی اگر از همه تلاش ها فقط تعدادی از آنها با موفقیت همراه باشد کار بزرگی انجام شده است. پس هرگز نباید یاس را بخود راه داد که در اینصورت موفقیت نزدیک است

الیس الصبح بقریب


 


کلمه: رئیس دیوان عدالت اداری کشوراعلام کرد: بررسی شکایت از پرونده آزمون دستیاری آغاز شده و به دلیل اهمیت موضوع تمام شکایات به یک شعبه ارجاع داده شده است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام منتظری در حاشیه همایش اعضای هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت بهداشت در ارتباط با زمان رسیدگی به تخلفات آزمون دستیاری افزود: با وزارت بهداشت هماهنگ کرده‌ایم که مستندات و مدارک را ببنیم که بخشی از آن را به ما داده‌اند، با دقت به این مسئله رسیدگی می‌شود تا حق کسی ضایع نشود.

وی در مورد زمان رسیدگی به تخلفات آزمون دستیاری گفت: رسیدگی به این موضوع یک فرایندی دارد که باید طی شود. شکایات وقتی به دست ما می رسد وظیفه داریم به وزارت بهداشت بفرستیم و آنها هم وظیفه دارند ظرف یک ماه پاسخ شکایت را برای ما بفرستند ولی به لحاظ اهمیت موضوع به شعبه مربوطه تاکید کرده ام این پرونده را در اولویت قرار دهند که خیلی معطل نشود.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور تصریح کرد: بررسی شکایتهای مربوط به آزمون دستیاری آغاز شده و به دلیل اهمیت موضوع تمام شکایات را به یک شعبه ارجاع می دهیم و با رعایت همه جهات حقوقی و قانونی سعی می کنیم حقوق کسانی را که حقشان ضایع شده استیفا کنیم.

وی در مورد اینکه بیشترین تخلفات اداری به کدام دستگاه یا وزارتخانه مربوط می‌شود، گفت: اجازه بدهید اسمی از دستگاه خاصی نبرم ولی در وزارت بهداشت این تخلفات در رده های بالا نیست، با این وجود مجموعه شکایات از دستگاههای مختلف روی هم رفته خیلی خوشحال کننده نیست و رو به افزایش است.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور با بیان اینکه شکایت از دستگاههای دولتی در سال گذشته نسبت به سال ۸۷ افزایش زیادی داشته گفت: باید اقداماتی انجام داد که تخلفات و شکایات کمتر شود. تخلفات نسبت به سال گذشته بیش از۲۰ درصد افزایش یافته است که سعی می کنیم روند رسیدگی خیلی به تاخیر نیافتد. اما وقتی افزایش شکایت داشته باشیم طبیعی است که روند رسیدگی طولانی خواهد شد چون به تناسب افزایش شکایت نمی توانیم شعبه یا قاضی را افزایش دهیم در نتیجه روند رسیدگی طولانی می‌شود.


 


کلمه:درحالی که برنامه چهارم در فرصت قانونی خود یعنی پایان ۸۸ به پایان رسیده، هنوز تکلیف برنامه پنجم توسعه مشخص نیست.

به گزارش  ایلنا، براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور باید در پایان سال ۱۴۰۴ ایران به عنوان کشور اول منطقه تبدیل شود. این درحالی است که با وجودی که قانون برنامه چهارم به عنوان اولین قانون منطبق بر سیاست‌های کلی سند چشم انداز ۲۰ ساله در پایان سال ۸۸ به پایان رسیده، دومین قانون سند چشم انداز همچنان بلاتکلیف است.

اگرچه لایحه برنامه پنجم به مجلس ارسال شده، اما این لایحه هنوز بررسی نشده و به نظر می‌رسد با تاخیر تصویب و به دولت ابلاغ شود. درچنین شرایطی کارشناسان معتقدند که دولت در خلا قانونی نمی‌تواند قوانین یا مقرراتی که باید منطبق با قوانین پنج ساله سند چشم انداز باشد را تدوین کند.

کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا با طرح این سئوال از دولت که براساس کدام قانون کشور را اداره می‌کنید، نظرات خود را درباره وضعیت اقتصادی کشور مطرح کرده‌اند که به تدریج منتشر خواهد شد.


 


کلمه:در حالی که تنها دو هفته به زمان اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد باقی مانده است، بسیاری از فعالین دانشجویی که در این آزمون شرکت کرده بودند به واحد گزینش استاد و دانشجو سازمان سنجش احضار شده اند.

به گزارش دانشجونیوز، تعداد بسیار زیادی از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، طی تماس تلفنی و به بهانۀ نقص پرونده به واحد گزینش سازمان سنجش فراخوانده شده اند. اکثر دانشجویان احضار شده جزو فعالین دانشجویی محسوب می شوند.

بنابراین گزارشات، در مصاحبه های یاد شده از دانشجویان در مورد فعالیت های قبل و بعد از انتخابات سوالاتی پرسیده می شود و در نهایت از آنان خواسته می شود تا تعهّدنامه ای را مبنی بر عدم انجام فعالیت های سیاسی امضاء کنند. همچنین بازجویان وزارت اطّلاعات ضمن تهدید دانشجویان مبنی بر عدم پذیرش آن ها در تحصیلات تکمیلی بعضاً چندین ساعت آن ها را مورد بازجویی قرار دادند.


 


کلمه:رئیس دفتر‌ احمدی نژاد با بیان اینکه باید ازاحمدی نژاد به عنوان معلم روسای جمهور دنیا نام برد،خاطر نشان کرد: رئیس دولت ما بارفتار ظلم ستیزی خود خیلی درس‌ها به جهانیان آموخت وقطعا درآینده ای نه چندان دوراین درس‌ها در دنیا فراگیر خواهد شد.

به گزارش ایلنا اسفند‌یاررحیم مشایی طی سخنانی در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان مازندران که در محل اردوگاه شهدای دانش آموزان بادله ساری برگزار شد، از مردم مازندران به عنوان کسانی نام برد که درجنگ حق علیه باطل با دادن شهدای فراوان دین خود رابه نظام جمهوری اسلامی ادا نمودند.

رئیس دفتر احمدی نژاد  درقسمت دیگری ازسخنان خود به حضور احمدی نژاد در صحنه‌ها ومجامع بین المللی اشاره کرد واظهار داشت: احمدی نژاد با حضوری شجاعانه، جسورانه وبا داشتن تعالیم اندیشه‌های بلند و به عنوان یک عنصر مبارز با ظلم وبیداد همواره درمجامع باجهان استثمارمبارزه نموده است.

وی با بیان اینکه باید ازاحمدی نژاد به عنوان معلم روسای جمهور دنیا نام برد،خاطر نشان ساخت : رئیس دولت ما با رفتار ظلم ستیزی خود خیلی درس‌ها به جهانیان آموخت وقطعا درآینده ای نه چندان دوراین درس‌ها در دنیا فراگیر خواهد شد.

مشایی ازاحمدی‌نژاد به عنوان کسی نام برد که مانع رسیدن یک پدیده شوم در بخش مهمی ازجهان شد.


 


کلمه:اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان همراه با جمعی از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی شاخه قم، با حضور در دفترآیت الله العظمی بیات زنجانی با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش دفتر در ابتدای این دیدار که به مناسبت ایام سالروز شهادت استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری(ره) برگزار شد، جمعی از معلمان استان به بیان نظرات خود پرداختند.

آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی) پس از استماع سخنان حضار، ضمن تقدیر و تشکر از حضور آنها، گرامیداشت نام و یاد شهید بزرگوار حضرت آیت الله مطهری(ره) را زنده نگهداشتن نام علم و آزادی بصورت توأمان دانسته و فرمودند: به جد معتقدم که یکی از مهمترین آسیب‌های وارد شده به انقلاب اسلامی، از دست دادن نیروهائی همچون استاد بزرگوارم آیت الله مطهری(ره) بود که اگر امثال ایشان امروز بودند، دچار گرفتاری‌هایی که همگان شاهد آن هستیم، نبودیم.

ایشان با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده از سوی حضّار و اشاره به وضعیت خاص حاکم بر جامعه فرمودند: مراجع بزرگوار، انقلابیون با سابقه، مدیران سطوح عالی کشور در دوران امام و بعد از آن، همه و همه نسبت به وضعیت موجود نگرانند؛ اما برخی تریبون‌ها در اختیار افرادی قرار گرفته که با کمال تأسف و به واسطۀ تحلیل غلط، احساس می‌کنند که با نگفتن مشکلات و سرپوش گذاشتن بر روی آنها و با معکوس نشان دادن برخی واقعیات در بعضی مقاطع، می توانند امور کشور را به پیش ببرند در حالی که غالب مشکلات کشور به واسطه همین نوع نگاه به وجود آمده است.

ایشان سپس با اشاره به ارائه شدن راه کارهائی برای برون رفت از وضعیت موجود فرمودند: در بسیاری از موارد تذکراتی از جانب علماء و بزرگان به برخی حاکمان داده شده و این تذکرات از زمانی جدی‌تر شده که سئوالات پیرامون اصل دین و حکومت دینی در جامعه زیاد شده است.

ایشان تأکید کردند: با مراجعه به نهج البلاغه و کتب روائی مختلف می‌بینید که دین در نگاه امیر المؤمنین(ع) و فرزندان پاکش، در بسیاری موارد با آن چیزی که در جامعۀ ما در حال پیاده شدن است، تفاوت دارد.

معظم له به موارد متعدد این قبیل روایات اشاره فرموده و افزودند: راجع به همین اعترافات پخش شده و عکس العمل‌های پس از آن در جامعه صحبت‌های فراوانی شده است. بسیاری از بزرگان و علماء گفته‌اند و تأکید کرده‌اند که این اعترافات، عاری از وجاهت شرعی و قانونی است و در کمال تعجب، به عمده آنان تهمت‌های ناروائی وارد شده است. این موضوع در حالی است که نصّ روایات، موضع آن بزرگان را تأیید می‌کند.

نمونه آن، روایتی از مولی امیرالمومنین(ع) است که در جلد بیست و هشتم وسائل الشیعه آمده است که اگر شخصی تهدید به زدن، بازداشت و تحقیر شود و در این حالت اعتراف کند، این اعتراف اثری ندارد و قابل تکیه نیست. مهم است که امام می‌فرماید اعترافی که با تهدید به بازداشت شدن و یا تهدید به ضرب و جرح بیان می شود، قابل استناد نیست و جالب است که ما اعترافاتی را قابل ارزش بر می‌شماریم که نه در حال تهدید، که در زمان بازداشت افراد ایراد شده است و این در تقابل کامل با بیان معصوم(ع) است.

ایشان با اشاره به ضعف دستگاه قضائی در رسیدگی به بسیاری از اتهامات فرمودند: در رساله نیز اشاره کرده‌ام که بنده اجتهاد مطلق را برای قاضی، شرط لازم می دانم چراکه اگر قاضی مجتهد نباشد، نمی‌تواند موضوع را درست تشخیص دهد و کسی که در تشخیص موضوع، دچار اشکال است نمی تواند حکم کند و اگر حکم کند، کار خلاف مرتکب شده و حقوق دریافتی اش هم مشروع نیست.

معظم له با اشاره به روایات متعدّد در باب قضا و اهمیت آن در نگاه معصومین افزودند: عین عبارت امام علی(ع) در مورد قضات این است که در حدیث شماره ۱۸۸۹ از کتاب دعائم الاسلام آمده و در آن بیان فرموده است که قضات بر سه قسم هستند. یکی از اینها در بهشت و دو دستۀ دیگر در جهنم خواهند بود؛ اول کسانی هستند که در عین علم، حُکم اشتباه صادر می‌کنند، دوم کسانی که از روی خطا، حکم غلط می‌دهند که هر دوی اینها در جهنم هستند و سوم هم کسانی که از روی علم، حکم درست صادر می‌کنند، که این دسته در بهشت خواهند بود. امام(ع) وضعیت را به صراحت بیان فرموده که کار قضات، کار ساده ای نیست و باید در بیان احکام قضا، علم و تقوا را در کنار یکدیگر قرار داد.

ایشان تأکید کردند: اگر بنا باشد به احکام اسلامی همانطوری که مدّ نظر معصومین است عمل شود یقیناً جامعه اسلامی، وضعیتی به مراتب بهتر از این خواهد داشت که ما شاهد آن هستیم. علّت وضعیت کنونی ما، برداشت های شخصی و مِن عِندی از اصول است. برای مثال وقتی امام علی(ع) مطابق با روایت (شماره ۱۵۵۲) نقل شده در کتاب دعائم الاسلام به قنبر دستور می فرماید که شخصی را حد بزند و قنبر سه ضربه بیش از حد معین به او می زند، امام او را خوابانده و آن سه ضربه را به او می زند. این کار امام نشان از این دارد که آقای مسئول! شخص حتی اگر متهم و محکوم باشد، نباید بیش از آن چیزی که مورد نظر شرع مقدس است را تحمل کند. اگر شمای مسئول این کار را انجام دادید، باید پاسخگو باشید. ولی بیننا و بین الله الآن وضعیت جامعه اینگونه است؟

یا در مورد دیگری که بسیار مهم است از رسول الله(ص) چنین نقل شده که آن حضرت فرمودند: "اذا کان فی الحدّ لعلّ و عسی، فالحدّ معطل" به این معنا که اگر در اثبات حد، به قول ما «اما و اگر» باشد، آن حد جاری نخواهد شد. این روایات یعنی اینکه گناه‌هایی که اسلام برای آنها حد در نظر گرفته است، در لسان روایات با یک اما و اگر از اجرا ساقط می‌شود؛ چرا ما به دنبال این هستیم تا افراد را حین ارتکاب یک گناهی بگیریم و بعد بر او مثلاً حد جاری کنیم در حالی‌که همان روایات تأکید دارد که چنین کاری مفسده اش از آن گناه بیشتر است.

ایشان تاکید کردند: من سئوال می کنم اگر بنا بود در موارد مورد ابتلای همین روایاتی که نقل شد، طبق دستور ائمه و نظر آن بزرگان عمل می شد، آیا چنین وضعیتی در جامعه پیش می آمد؟

ایشان تأکید کردند: مطابق روایات متعدد در جامعه اسلامی کسی حق تهمت زدن حتی به یهودیان، نصرانیان و زرتشتیان را هم ندارد ولی با کمال تاسف تریبون ها و جرایدی که با پول بیت المال اداره می‌شوند، تبدیل به محلی برای زدن تهمت و تخریب انسان‌های مؤمن، انقلابی، دلسوز و حتی محل تهمت به ساحت برخی مراجع تقلید شده است. آیا این موضوع با نص روایات در تضاد نیست؟

ایشان در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به دیدارهای متعدد خانواده زندانیان سیاسی اشاره فرموده و گفتند: خدا کند مطالبی که می‌شود، صحیح نباشد ولی تشابه و تواتر مطالب نقل شده، حداقل این تکلیف را بر دوش مجلس و دستگاه قضائی در نظام اسلامی می‌گذارد که راجع به این موضوعات تحقیق کرده و با متخلفین برخورد کنند.

آیت الله العظمی بیات زنجانی در پایان سخنان خود، با تاکید بر اینکه تکلیف بر دوش همگان است تا اسلام صحیح را به جامعه عرضه کرده و در زدودن تفسیرها، رفتارها و کردارهای سلیقه‌ای تلاش کنند فرمودند: معلمان، مهمترین افراد و پیشروان این مسئله‌اند و آنها در پاسخ به جوانان و نوجوانان، باید بگویند که دین خدا و احکام آن، الزاماً همانی نیست که در ادارۀ جامعه می‌بینید. این مسئله بزرگترین نهی از منکر است و شما معلمان عزیز، باید پیش رو در احیای این اصل فراموش شدۀ اسلامی باشید.


 


کلمه:سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این مطلب که زمینه های موضوع مبادله سوخت نیز در حال فراهم شدن است گفت:میزان و زمان مبادله سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را امری قابل دستیابی قلمداد می‌کنیم.

رامین مهمانپرست در گفتگو با ایلنا، در رابطه با اظهارات مقامات برزیلی مبنی بر اینکه پیشنهادی را برای مبادله سوخت به ایران مطرح نکردند گفت: کشورهای برزیل، ترکیه فرمول‌های مختلفی را برای تبادل سوخت راکتور تهران مطرح کرده بودند که این پیشنهاد مورد بررسی مسوولین عالی رتبه کشور قرار گرفته است.

وی افزود: زمانیکه ایران نیاز خود را برای تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را نزد آژانس بین‌المللی اتمی مطرح کرد اعضای گروه وین نسبت به تامین نیاز راکتور تحقیقاتی تهران اعلام آمادگی کردند.

مهمانپرست تصریح کرد: ما از ابتدا اعلام کرده بودیم که برای میزان سوخت ،زمان مورد نظر و مکان تبادل سوخت آماده رایزنی با کشورهای متقاضی هستیم اما اعضای گروه وین با تقاضای ایران برخورد مناسبی نداشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:آمریکا وفرانسه و روسیه برخورد صداقت آمیزی با تقاضای ما نداشتند و حتی در فرآیند تبلیغاتی خود اعلام کردند که تلاش کرده‌اند تا با فریب ایران دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای رابا تاخیر یکساله مواجه کنند.

وی ادامه داد: پس از آنکه پیشنهادات اعضای گروه وین مورد‌ پذیرش ما قرار نگرفت درخواست خود رامجددا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کردیم وخواستار تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران توسط کشورهای دیگر شدیم.

مهمانپرست متذکر شد: به گمان ما میزان سوخت مورد مبادله و زمان آن در مذاکرات ایران با کشورهای دیگر قابل دستیابی است و در رابطه با مکان تبادل سوخت نیز در حال رایزنی با کشورهای موردنظر هستیم.

وی تاکید کرد: ما خواهان مبادله سوخت راکتور تحقیقاتی تهران در خاک ایران هستیم و گمان می‌کنیم زمینه‌های مبادله سوخت راکتور تهران در حال فراهم شدن است.

مهمانپرست در رابطه با این موضوع که آیا انتخاب کشوری خاص برای مبادله سوخت راکتور تحقیقاتی تهران به معنای نادیده گرفتن تقاضای دیگر کشورهاست گفت: انتخاب کشور برزیل، ترکیه و یا کشورهای دیگر به معنای نادیده گرفتن درخواست اعضای دیگر آژانس بین‌المللی اتمی نیست و ما می‌توانیم با بررسی درخواست هر یک از کشورهای متقاضی به دیدگاه‌های کشور‌های دیگر نیزتوجه کنیم.

وی افزود: البته علاوه بر ترکیه وبرزیل درخواست‌های دیگری نیز برای مبادله سوخت مطرح شده است.


 


کلمه:عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس در واکنش به اظهارات محمد جواد لاریجانی در خصوص افزایش حضور احمدی‌نژاد در مقام ریاست دولت برای بیش از دوره گفت:« آقایان با این سخنان که خلاف صریح قانون اساسی است حرف‌های دلشان را می زنند تا زمینه‌سازی کنند و بازتابش را بسنجند.»

نصرالله ترابی در گفتگو با «پارلمان‌نیوز»، در خصوص اظهارات محمد جواد لاریجانی و تلاش سایت نزدیک به مشایی برای طرح زمینه افزایش ریاست جمهوری به بیش از دو دوره، اظهار داشت:« این سخنان مغایر با قانون اساسی است و اگر آقایان ذره‌ای با قانون آشنایی داشته باشند، این سخنان را مطرح نمی‌کنند.»

وی ادامه داد:« اینگونه سخن گفتن در واقع ایجاد زمینه‌های بعدی برای خواسته‌هایشان است و گرنه طبق قانون می‌دانند که چنین امری(تمدید دوره ریاست جمهوری بیش از دو دوره)امکان ندارد.»

نماینده اصلاح‌طلب شهرکرد تصریح کرد:« با این سخنان در ذهن مردم و جامعه ایجاد شک و شبهه می‌کنند و برای مدتی افکار عمومی را درگیر مساله‌ای می‌کنند که اصلا امکان اجرایی ندارد.»

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس، با بیان اینکه دوره ۸ ساله ریاست جمهوری فرصت مناسبی برای بروز اندیشه‌ها و توانایی‌های یک فرد در مقام ریاست دولت است، اظهار داشت:« در کشور قحط الرجال که نیست، قانون اساسی به درستی دوره ریاست جمهوری را محدود به دو دوره ۴ ساله کرده تا افراد مختلف با سلایق و دیدگاه‌های متفاوت بتوانند در مقام عالی اجرایی قرار بگیرند.»

وی تصریح کرد:« حضور بیش از دو دوره یک فرد در مقام ریاست دولت ممکن است، زمینه‌های رانت، سوء استفاده فرصت نابرابر و … را ایجاد کند که قانون اساسی هوشمندانه این موضوع را در نظر گرفته است.»

ترابی گفت:« کسانی که بخاطر علایق شخصی به یک فرد به فکر افزایش دوره ریاست جمهوری افتاده‌‌اند خوب است که توضیح دهند از چه روشی می‌خواهند به این موضوع بپردازند؟آیا در نظر دارند با تغییر قانون اساسی اقدام کنند یا رفراندومی که طرح می‌کردند زمینه‌سازی برای این امر بود؟»

وی خاطر نشان کرد:« این روش‌ها محکوم است و در گذشته نیز کسانی که این موضوع را مطرح کردند نتیجه نگرفتند.»


 


کلمه:عرضه کتاب‌های هوشنگ گلشیری و فروغ فرخزاد در نمایشگاه کتاب ممنوع شده است.

به گزارش ایلنا، امسال برگزارکنندگان نمایشگاه بیست و سوم کتاب تهران، با منع عرضه کتاب‌هایی که قبل از سال ۸۴ منتشر شده‌اند؛ به نوعی قصد دارند که تنها کتاب‌هایی را در نمایشگاه عرضه کنند که در دولت نهم و دهم منتشر شده‌اند. با این وجود در شرایطی که کتاب‌های هوشنگ گلشیری پس از سال ۸۴ و توسط نشر نیلوفر منتشر شده است؛ بازهم به این انتشاراتی اجازه داده نشده است تا کتاب‌های هوشنگ گلشیری را عرضه کنند.

کتاب‌های شازده احتجاب، باغ در باغ، در ستایش شعر و سکوت، نیمه تاریک ماه از آثار هوشنگ گلشیری توسط نشر نیلوفر منتشر شده است اما هیچ‌کدام از کتاب‌ها را نمی‌توانند در نمایشگاه عرضه کنند.

همچنین عرضه مجموعه اشعار فروغ فرخزاد نیز در نمایشگاه کتاب ممنوع شده است و حتی بعضی از غرفه‌ها و انتشاراتی‌ها از نصب پوستر تصویر فروغ فرخزاد نیز منع شده‌اند.

این در حالیست که ساداتیان(مدیر نشر قطره) نیز اعلام کرد: اجازه ارائه کتاب‌های محمود دولت‌آبادی را نداریم.

ساداتیان با اعلام این مطلب افزود: امسال به ما اعلام شده است که تمامی کتاب‌هایی که قبل از سال ۸۴ منتشر شده نباید در نمایشگاه عرضه شود. از این رو کتاب‌های محمود دولت‌آبادی که در سال ۸۴ منتشر کرده بودیم را نمی‌توانیم عرضه کنیم.

وی افزود: این قانون باعث شده است تا بسیاری از کتاب‌های خود را که در سال ۸۴ منتشر شده و خوانندگان نیز به دنبال آن هستند به نمایشگاه نیاوریم و مخاطبان نیز دست خالی باز می‌گردند.

ساداتیان درحالی این سخنان را بیان می‌کند که کتاب‌های محمود دولت‌آبادی توسط چند انتشاراتی دیگر منتشر شده و درحال عرضه شدن است


 


کلمه: آیت الله العظمی صانعی شامگاه پنج شنبه با حضور در دفتر حضرت آیت الله العظمی منتظری(ره) در مراسم چهلمین روز درگذشت بانوی مکرمه حاجیه خانم ربانی همسر فقیه عالیقدر حضرت آیت الله منتظری(ره) شرکت کردند.

بنا به گزارش سایت آیت الله صانعی ، این مرجع عالیقدر تقلید ضمن عرض تسلیت مجدد درگذشت این بانوی فداکار به فرزندان آیت الله منتظری، علو درجات را برای فقیه عالیقدر آیت الله العظمی منتظری و همسر مکرمه شان حاجیه خانم ربانی و فرزند شهیدشان محمد منتظری از درگاه احدیت مسألت نمودند.


 


کلمه:عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار و امور اجتماعی در اولین همایش کشوری روز بسیج کارگری و تجلیل از شهدای کارگر در مشهد از مسایلی سخن گفت که به گفته کارگران معترض به سخنان وزیر در این مراسم هیچ ربطی به مشکلات کارگران نداشته است.

به گزارش ایسنا یکی از کارگران در این خصوص گفت: انتظار داشتیم از وزیر حرف‏های بهتری در مورد بهبود اوضاع کارگران بشنویم اما وی در سخنانش حتی یک کلمه در مورد کارگر نگفت.

این درحالی است که به گزارش  ایلنا، کارگران در قطعنامه پایانی روز جهانی کارگر که از سوی کارگران صادر شد با اشاره به" تبعیض جنسیتی در خصوص حقوق برابر، عدم رعایت اصول ایمنی و بهداشت محیط کار، عدم رعایت ساعت کار، مقاومت در ایجاد و شکل گیری تشکل های صنفی کارگران و مانع تراشی در جهت فعالیت تشکل‌های مذکور و از همه مهمتر کاهش حمایت‌های اجتماعی و سخت‌گیری در این زمینه از سوی دولت‌ها، گفته شده است که همین نابرابری‌ها کافی است که کارگران را معترض کند و آن‌ها را برای تامین حداقل‌های حقوق خود به خیابان‌ها بیاورد."

یکی از این خواسته‌ها آن بوده که "دولت هر چه سریع‌تر نسبت به برچیدن شرکت‌های تامین نیروی انسانی که عمدتا طرف قرارداد شرکت‌های دولتی هستند و فقط برای بهره‌کشی از نیروی کار به وجود آمده‌اند اقدام کند."

"تقویت مذاکرات و امضای پیمان‌های جمعی فی‌مابین کارگران و کارفرمایان برای حل مشکلات پیش رو و پذیرش آن از سوی دولت به عنوان قوانین روابط کار، تشکیل سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیر‌دولتی با مشارکت کارگران، کارفرمایان و حضور حاکمیتی دولت، عمل سازمان تامین اجتماعی به تعهدات خود از جمله پرداخت مستمری به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تحت پوشش این سازمان از محل پرداخت‌های کارفرما، کارگر و دولت که به دلیل عدم پرداخت نزدیک به ۲۱ هزار میلیارد تومان بدهی از سوی دولت امکان‌پذیر نیست،

تقویت قدرت خرید کارگران در زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و عدم الحاق صندوق‌های بازنشستگی و همچنین اقشار مختلف جامعه به سازمان تامین اجتماعی، اعلام و محاسبه سابقه بیمه‌ای کارگران ساختمانی از زمان تصویب قانون یعنی اسفند ۸۷، رسیدگی کامل به حقوق کار کارگران صنفی نظیر کارگران ساختمانی، کارگران خباز و حرف و مشاغل آزاد، تدوین تصویب و اجرای آیین‌نامه قانون بیمه کارگران ساختمانی که مدت‌هاست معطل مانده" از دیگر خواسته‌های کارگران است که توجه به آن‌ها می‌تواند ازبروز مشکلات آینده ممانعت کند.

آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی مرجع تقلید شیعیان در دیدار دبیرکل و اعضای خانه کارگر با سخنان خود به نحوی بر سخنان اعتراضی کارگران در مشهد صحه گذاشت.

او گفت که " امروزه مشکلات موجود بسیار زیاد است و برای حل آن یا اقدامی نمی‌شود و یا اینکه نمی‌توانند اقدامی کنند. مشکل این‌جاست که حل مشکلات به کسانی که متخصص نیستند، محول می‌شود."

رئیس مجلس خبرگان رهبری در دیدار دبیرکل خانه کارگر و جمعی از نمایندگان تشکل‌های کارگری سراسر کشور دست کارگر را دستی مبارک و پربرکت خواند و گفت: "قشر کارگر همواره در طول سالیان پیش و پس از انقلاب، کمتر توانسته است به حقوق خود دست یابد و مسوولان همواره مدیون همت و قناعت کارگران خواهند بود. "

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که "مایه تاسف است که عده زیادی از نیروهای جوان، لایق و تحصیل کرده آماده کارند ولی کار و شغلی برای آنان وجود ندارد."

آیت‌الله دکتر سید مصطفی محقق‌داماد عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مراسم بزرگداشت دکتر نوربها و دکتر سیدمحمد هاشمی یا بیان اینکه قرآن کریم تمام فقر و بدبختی بشر را معلول جهل می‌داند، گفت: "اگر بعضا بیکاری کارگران و اشک چشم مردم محروم را می‌بینیم ناشی از توهین به علم و دانش است. ویل دورانت در جلد هفتم از کتاب تاریخ تمدن می‌گوید هنوز نفهمیده‌ام که از جهل و فقر کدامیک علت و دیگری معلول است. زیرا هر جا جهلی دیدم فقر بود و هر جا فقر دیدم جهل بود."

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز چندی پیش در دیدار شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی‌(ره) با تاکید بر تقویت نظام گفت: کاری کنید که در جامعه فقیر نباشد."

شاید علت‌العلل همه مسایلی که در بالا از آن گفته شد در این گفته آیت‌الله مهدوی کنی خلاصه شود که " دولت تاجر خوبی نیست، همه کارها را به دولت ندهید."

در این خبر که ایلنا آن را گزارش کرده، رییس دانشگاه امام صادق(ع) با تاکید بر این که " اصل ۴۴ را این‌گونه تفسیر نکنید که همه چیز به دست دولت بیاید" می‌گوید:

" دولت باید ناظر و برنامه‌ریزخوبی باشد نه این‌که خودش تاجر شود و شکر، سیگار و غیره وارد کند.این همان چیزی است که در ذیل اصل ۴۴ مرحوم شهید بهشتی نیز آن را بدین‌گونه اضافه کردند که ۳ بخش دولتی، تعاونی و خصوصی در صورتی می‌تواند به این شکل تحقق یابد که برای کشور مضر نباشد و با احکام شریعت و پیشرفت کشور از نظر اقتصادی منافات نداشته باشد."

منتها ازمنظر میزان مقبولیت افکارشهید بهشتی زمانی آیت‌الله مهدوی کنی به آثار این متفکر راهبردی استناد می‌کنند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به لغو مجوز حضور انتشارات شهید بهشتی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کرده است.

با این همه این گفته آیت‌الله مهدوی کنی برای جلوگیری از دولت کارفرما درست به نظر می‌رسد و تایید کننده سخنان نصرالله ترابی نماینده اصلاح‌طلب مردم شهرکرد در مجلس هشتم شورای اسلامی است که می‌گوید:" برخی با نفوذ در دولت برای اخراج کارگران تلاش می‌کنند".

ریشه این امر نیز به گفته ترابی آن است که "خصوصی‌سازی‌های انجام شده، شبه دولتی است و از این رواخیرا در برخی واگذاری‌ها ما شاهد هستیم افرادی با نفوذ در دولت سعی می‌کنند با استفاده از رانت به جای خصوصی ‌سازی واقعی، کارگران را اخراج کرده و زمین و تاسیسات آن‌را بفروشند."

ولی در سخنان رئیس سازمان بازرسی کل کشور پورمحمدی بزرگ شدن دولت به عنوان یک منکر بزرگ تاکید شده آن جا که در همایش مشترک شوراهای امر به معروف و نهی از منکر ادارات کل دستگاه‌های اجرایی استان همدان و منطقه چهار سازمان بازرسی کشور " یکی از منکرات جامعه امروز (را) بزرگ شدن دولت" نامیده و تاکید کرده که "افزایش هزینه‌های جاری دولت به معنی ناسازگاری روند اجرای امور عمومی جامعه در حوزه اقتصادی و غیراقتصادی است."


 


کلمه: دادستان تهران با بیان این‌که ضرب و جرح وزیر اسبق ارتباطات جنبه سیاسی ندارد، از رسیدگی قضایی به این موضوع و بازداشت ضارب خبر داد.

دکتر عباس جعفری دولت‌آبادی در گفتگو باایسنا در توضیح جزییات این پرونده اظهار کرد: ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح روز سیزدهم اردیبهشت ماه سال جاری ضارب، "ج.ق" ۵۰ ساله در طبقه هفتم ساختمان ابوریحان دانشگاه امیرکبیر با چاقوی شکاری به سمت دکتر سید احمد معتمدی حمله‌ور ‌شد و او را مجروح کرد.

وی با بیان این‌که متهم، فارغ‌التحصیل قدیمی این دانشگاه بوده و مدعی است در زمان وزارت معتمدی به او ظلم شده است، اظهار کرد: متهم در سال ۱۳۸۱ به اتهام ضرب و جرح رییس مخابرات باغستان کرج به حبس،‌ شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی و ۱۹ درصد دیه محکوم ‌شده بود که به علت ناتوانی در پرداخت جریمه، نزدیک به دو سال در زندان رجایی‌شهر در حبس بوده است.

وی ادامه داد: نامبرده که با استفاده از مرخصی پنج روزه در خارج از زندان به سر می‌برده اقدام به ضرب و جرج آقای معتمدی کرده است.

جعفری دولت‌آبادی با بیان این‌که متهم همچنین دارای یک فقره سابقه بازداشت ۱۰ روزه است، ‌گفت: ‌وی به اتهام ضرب و جرح عمدی با صدور قرار بازداشت موقت به زندان اعزام شده و این پرونده به لحاظ جنبه عمومی در دادسرای عمومی تهران تحت رسیدگی است.


 


--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر