۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۸, شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


تلفن‌های قطع شده بر اثر سرقت کابل تا پایان روز یک‌شنبه وصل می‌شوند

Posted: 08 May 2010 02:41 PM PDT

از عصر روز چهارشنبه به دلیل سرقت از کابل‌های مراکز مخابراتی ولیعصر (عج) - یکی از مراکز منطقه 7 مخابراتی - و شهید نصراللهی - یکی از مراکز منطقه 8 مخابراتی - به ترتیب چهار و پنج هزار شماره تلفن ثابت تحت پوشش این مراکز، قطع شدند که البته به گفته مسوولان سارقان کابل‌ها توسط نیروی انتظامی دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، حجم سرقت کابل‌ها که به دلیل استفاده از مس آن صورت گرفته، به گفته مسوولان مخابرات از نظر مالی قابل توجه نیست اما مدت زمان صرف شده برای برقراری ارتباط مجدد و نیز هزینه‌های ترمیم شبکه در کنار مشکلاتی که برای مشترکان به وجود می‌آید، خسارت هنگفتی را به بار خواهد آورد.

محمد خجسته‌نیا - مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات استان تهران - در گفت‌وگو با ایسنا در بیان زمان اتصال قطعی‌ها اعلام کرد: تاکنون سه هزار شماره قطع شده در مرکز مخابراتی ولیعصر (عج) وصل شده و ارتباط هزار شماره باقی مانده نیز تا پایان وقت اداری امروز برقرار خواهد شد.

وی هچنین اظهار کرد: پنج هزار شماره قطع شده در مرکز مخابراتی نصراللهی نیز به تدریج در حال وصل مجدد است که تا پایان وقت اداری فردا، یک‌شنبه نهایی خواهد شد.

او روز پنجشنبه هم یادآور شده بود که پیش از این نیز در تهران، کرج و دیگر شهرهای استان تهران در مراکز مخابراتی مختلف سرقت کابل انجام می‌شد که در سال‌های اخیر با مراقبت‌های انجام شده کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا این نوع سرقت‌ها، معمولا ازسوی روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران اطلاع‌رسانی شده است اما این بار ظاهرا به دلیل تقارن با تعطیلات پایان هفته اطلاع‌رسانی انجام نشده است.

به گفته مدیر روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران، قطع هزار و 200 شماره در منطقه پیروزی به سرقت‌های اخیر ربطی نداشته و به دلیل انجام عملیات کابل برگردان است که تا پایان وقت اداری امروز دوباره وصل خواهند شد.

دزدی دیگری از کابل‌های مخابراتی تهران / قطع ارتباط اینترنت مشترکان

Posted: 08 May 2010 12:33 PM PDT

خبرگزاری مهر - سرقت کابل در یکی دیگر از مناطق مخابراتی تهران باعث قطع ارتباط اینترنت پرسرعت برخی مشترکان شد.

پس از آنکه مسئولان شرکت مخابرات استان تهران از سرقت بخشی از کابلهای زیربار رفته مخابرات مرکز ولیعصر تهران و قطعی ارتباط حدود چهار هزار مشترک این مرکز با پیش شماره هفت، سرقت بخشی از کابلهای زیرباررفته مخابرات مرکز نصرالهی و قطعی پنج هزار تلفن مشترک در این منطقه و سرقت ناموفق کابلهای مخابراتی در منطقه پیروزی و قطعی سه هزار شماره تلفن ثابت خبر دادند این بار خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد که ارتباط اینترنت پرسرعت مشترکان منطقه ای دیگر از تهران در اثر سرقت کابلهای مخابراتی مختل شده است.

سریال سرقت کابل های تلفن ادامه دارد و این بار سارقان دست به سرقت کابل 120 زوج تلفن در منطقه مخابراتی شهری سلمان فارسی زده اند که این امر قطعی ارتباط مشترکان اینترنت پرسرعت منطقه را موجب شده است. این سرقت پنجشنبه شب صورت گرفته که طی آن سارقان موفق به دزدی 15 متر کابل شده اند.

تلاش برای برقراری ارتباط مشترکان اینترنت پرسرعت منطقه مذکور در حال انجام است و بر اساس تعهدات پیمانکار باید این قطعی تا 72 ساعت رفع شود. پیمانکار این مرکز مخابراتی باید حدود 400 متر کابل را تعویض کند تا ارتباط مشترکان مجددا برقرار شود.

دلایل سوختن سیم‌کارت‌های تلفن همراه

Posted: 07 May 2010 02:33 PM PDT

خبرگزاری مهر - سوختن بی دلیل سیمکارت های موبایل چندی است بسیاری از مشترکان را با مشکلاتی مواجه کرده که به اعتقاد کارشناسان در صورتی که از قطعات فنی و کیفی منطبق بر استانداردهای بین المللی در طراحی سیمکارت خام استفاده شود میزان خسارتهای آن به حداقل کاهش می یابد.

مسئولان شرکت مخابرات دلایلی چون حرارت، امواج، ضربه، تغییرات ولتاژ و اشتباه قرار دادن سیمکارت و نیز ارسال بیش از حد پیامهای کوتاه یا افزایش تعداد تماسهای ورودی و خروجی را در سوختن سیمکارت های تلفن همراه بی تقصیر نمی دانند و معتقدند سیمکارت کالای مصرفی و دارای تاریخ مصرف معینی است و برهمین اساس نمی توان عمر استانداردی را برای آن تعریف و مشخص کرد.

اما به نظر می رسد استفاده از سیمکارت های خام بدون کیفیت عاملی موثر در سوختن سیمکارت های موبایل باشد و بهره گیری از تولیدات منطبق بر استاندارد تا حدی می تواند از این معضل بکاهد.

مدیرعامل شرکت نیمه هادی عماد - یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت صنایع و معادن - معتقد است که سیمکارت های خام وارداتی به کشور که عموما نیز از چین وارد می شود دارای کیفیت مناسب نبوده و به مراتب از کیفیت پایین تری نسبت به نمونه داخلی آن برخوردار است.

حمیدرضا منجی با بیان اینکه هم اکنون بخشی از سیمکارت های خام اپراتورهای کشور از کشور چین وارد می شود افزود: این سیمکارت ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و در بسیاری مواقع نیز مشکلات امنیتی پیدا می کند.

وی تاکید کرد: نیمه هادی عماد سالانه ظرفیت تولید 40 میلیون سیمکارت خام را دارد و به این ترتیب امکان بومی سازی این کالا در کشور وجود دارد.

منجی با بیان اینکه کیفیت سیمکارت های خام تولیدی در کشور می تواند از مشکلات فعلی این سیمکارت ها بکاهد، افزود: نیمه هادی عماد طبق قرارداد با شرکت ارتباطات سیار تاکنون 12 میلیون سیمکارت خام برای این اپراتور تولید کرده است.

وی گفت: جلساتی با اپراتور سوم تلفن همراه برای تامین سیمکارت های خام این اپراتور در داخل کشور داشته ایم و آمادگی خود را برای تولید انبوه سیمکارت های خام در کشور اعلام کرده ایم. با اپراتور دوم نیز برای تامین این سیمکارت ها وارد مذاکره شده و توافقاتی نیز صورت گرفته است.

منجی با بیان اینکه بخشی از سیمکارت های خام اپراتور اول موبایل را نیمه هادی عماد تامین می کند اضافه کرد: امکان تولید تمام تقاضای این اپراتور برای تولید سیمکارت خام در کشور وجود دارد.

عرضه‌ی ارزان‌ترین کتابخوان الکترونیکی

Posted: 07 May 2010 02:33 PM PDT

دستگاه Kobo که با قیمت 150 دلار ارزان‌ترین کتابخوان الکترونیکی مورد پشتیبانی یک برند بزرگ است، از ماه ژوئن به بازار عرضه می‌شود.

به گزارش ایسنا، شرکت بوردرز برای این کتابخوان که به یک شرکت نوپای متعلق به فروشگاه کتاب زنجیره‌ای تعلق دارد، سفارش می‌گیرد و عرضه آن را از ماه ژوئن آغاز خواهد کرد.

مهم‌ترین مساله مورد توجه‌ درباره این کتابخوان، سخت‌افزار، نرم‌افزار یا خدمات آن نیست بلکه قیمت 150 دلاری آن است که این دستگاه را ارزان‌ترین کتابخوان موجود در بازار می‌کند که از سوی یک برند بزرگ عرضه می‌شود.

سونی مدل "ریدر پاکت ادیشن" دستگاه خود را با قیمت مشابه عرضه کرده اما قرار است هفته جاری فروش آن به پایان برسد.

کتابخوان‌های "کیندل" آمازون و "نوک" بارنس اند نوبل هر دو به قیمت 259 دلار عرضه می‌شوند و هر دو دارای اتصال بی‌سیم نسل سوم و امکاناتی هستند که در Kobo برای ارزان‌تر شدن قیمت، از آن‌ها صرفنظر شده است.

بر اساس این گزارش Kobo حتی اتصال وای‌فای نداشته و کاربران ناچارند از طریق رایانه کتاب‌ها را خریداری و با کابل USB آن‌ها را به این دستگاه منتقل کنند.

دستگاه Kobo دارای یک گیگابایت ظرفیت و 221 گرم وزن است؛ هم‌چنین برای همگام‌سازی با تلفن‌های هوشمند از بلوتوث پشتیبانی می‌کند.

مجموع تیراژ روزنامه‌های کل کشور روزانه بین ۳ تا۴ میلیون نسخه است

Posted: 07 May 2010 02:33 PM PDT

مدیر کل مطبوعات داخلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی قرار گرفتن در ذیل قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران را خارج از شرایط استخدام رسمی کشور عنوان و اظهار کرد: خبرنگاران رسانه‌هایی چون ایرنا و صدا و سیما که در استخدام رسمی دولت هستند، شامل قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌شوند.

سیداحسان قاضی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کسی می‌تواند مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور باشد که در طول دوران کار خود، خبرنگاری حرفه اصلی او باشد.

او افزود: اما ممکن است در سازمان‌های دولتی فردی به عنوان کارشناس باشد اما بنا بر ماموریت مدت زمانی را به‌عنوان خبرنگار فعالیت‌ کند، بنابراین از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند نخواهد بود.

به گفته‌ی قاضی‌زاده در بخش خصوصی و غیردولتی قرار گرفتن خبرنگاران ذیل قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از نظر قانونی مشخص شده است. بنابراین مسائل مالی آن‌ها جزو تعهدات مسوولان رسانه‌ است که باید انجام پذیرد.

او ادامه داد: وظیفه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی ارشاد معرفی افراد به‌عنوان شاغل در حرفه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری به صندوق حمایت از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران است که به این ترتیب روزانه بین 20 تا 50 نفر به این صندوق معرفی می‌شوند تا تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

وی افزود: بیمه افرادی که به این ترتیب معرفی شده و دربخش غیردولتی به کار خبری مشغول باشند، طبق قانون باید با شرایط مشاغل سخت و زیان‌آور محاسبه شود. اما درباره پرداخت هزینه‌های مربوط به آن، بیمه، تعیین‌کننده و رسانه مورد نظر متعهد است.

او خاطرنشان کرد: کمک مالی به افراد شاخص و مطرح در امر اطلاع‌رسانی برای امور درمانی خارج از بیمه از سوی صندوق حمایت از نویسندگان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران، کاری است که انجام می‌شود و در این راستا تاکنون کمک‌هایی انجام شده است.

مدیر کل مطبوعات داخلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در بخش دیگری از سخنان خود مجموع تیراژ روزنامه‌های کل کشور را روزانه بین 3 تا 4 میلیون نسخه عنوان کرد.

او با بیان این که در حال حاضر 65 روزنامه مجوز‌دار ملی، سراسری، محلی و استانی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، هنری و ورزشی منتشر می‌شوند، اظهار کرد: آشتی مردم با مطبوعات به معنای افزایش تیراژ و مخاطب جزو سیاست‌های فرهنگی است.

مدیر سابق رادیو سلامت، مدیر رادیو سراسری شد

Posted: 07 May 2010 02:33 PM PDT

حمید شیخ محمدی با حکم معاون صدا به سمت مدیر رادیو ایران منصوب شد.

به گزارش خبرنگار سرویس رادیو ایسنا، با گذشت سه ماه و نیم از استعفای دکتر علیرضا نوری از مدیریت رادیو ایران، سرانجام فرد جایگزین وی معرفی شد.

بر این اساس شیخ محمدی که پیش از این مدیریت رادیو سلامت را عهده‌دار بوده‌است، از این پس به عنوان مدیر رادیو سراسری شناخته می‌شود.

شیخ محمدی از شهریور ماه سال گذشته سرپرستی رادیو سلامت را بر عهده گرفت و در حالی که کمتر از یک سال از مدیریتش در این شبکه می‌گذرد، به یک عنوان جدید منصوب شد.

محمد حسین صوفی، معاون صدا که طی ماه‌های اخیر سرپرستی رادیو ایران را بر عهده داشت، در گفت‌وگویی با ایسنا بر ضرورت انتخاب فردی که واجد شرایط لازم برای مدیریت در شبکه‌ی حساسی مانند رادیو ایران باشد، تاکید کرده بود.

دکتر نوری به مدت چهار سال به عنوان مدیر رادیو ایران در صدا مشغول به کار بود و از هفتم بهمن ماه، استعفای او از سوی معاون صدا مشروط به نظارت برکار تا پایان سال 88، پذیرفته شده‌ بود. او تا ابتدای سال 89 هم‌چنان نظارت بر رادیو ایران را ادامه داد و پس از وی معاون صدا به عنوان سرپرست رادیو ایران معرفی شد.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد با رفتن شیخ محمدی از رادیو سلامت، محمدحسین صوفی طی روزهای اخیر یک انتصاب دیگر برای شبکه سلامت را نیز در دستور کار دارد.

اولین آدرس اینترنتی عربی فعال شد: دات مصر

Posted: 07 May 2010 02:22 PM PDT

شرکت ICANN طی هفته جاری اعلام کرد اولین دامنه غیر انگلیسی و عربی جهان متعلق به کشور مصر از این پس فعال و قابل استفاده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت ICANN هفته جاری اعلام کرد کشورهای غیر انگلیسی قادر خواهند بود از پسوندهای غیر انگلیسی استفاده کرده و از الفبای زبانی ویژه خود برای ثبت دامنه های اینترنتی استفاده کنند. در همین راستا این شرکت اولین آدرس اینترنتی عربی را آنلاین و قابل استفاده اعلام کرد.

"راد بکستورم" مدیر شرکت ICANN علام کرد این تنها تغییری کوچک برای اینترنت نخواهد بود بلکه تغییری خواهد بود که می تواند برای همیشه دورنمای آنلاین را در اینترنت متحول سازد. به گفته وی این قدم اول در مسیر تحولی بزرگ است که می تواند اینترنت را در دسترس کاربران بیشتری قرار داده و میلیونها انسان قادر خواهند بود با هر زبان و از هر مکانی به آن دسترسی داشته باشند.

اولین پسوند بین المللی شده توسط این شرکت به کشور مصر تعلق داشته و شکل عربی masr. به مفهوم مصر است. در واقع پسوند اینترنتی کشور مصر اکنون به "مصر." تبدیل شده است.

شاید این تغییر از دیدگاه غرب چندان قابل توجه به شمار نیاید اما از دیدگاه جهانی درک آن آسانتر خواهد بود. به گفته سخنگوی ICANN تغییر در پسوند آدرسهای اینترنتی بخشی از تحولی طولانی و تکنیکی است که شامل حروف غیر انگلیسی خواهد بود. حروف خارجی در ابتدا به شکل بخشهای اصلی آدرس وب سایت نمایش داده می شوند برای مثال CNN در مقابل com. بیشتر در معرض دید قرار خواهد گرفت اما آنچه مهم است تکمیل این تغییر و تحول است.

بر اساس گزارش سی ان ان، حروف چینی و روسی تا کنون مشمول این برنامه تغییر و تحول نشده اند اما 21 کشور برای دسترسی به دامنه های غیر انگلیسی با 11 زبان متفاوت درخواست داده اند. از این رو در روزها و ماه های آینده شاهد وب سایتهای بیشتری با آدرسهای غیر انگلیسی خواهید بود.

صفحه‌کلید ۱۸۰۰ دلاری در بازار

Posted: 07 May 2010 02:21 PM PDT

به‌تازگی صفحه‌کلیدی با نام Optimus Maximus وارد بازار شده که از نظر ظاهری شبیه به همه صفحه‌کلیدها است و البته با قیمتی بین 1000 تا 1800 دلار فروخته می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از الکترونیستا، مدل ارزان این صفحه‌کلید 400 دلار قیمت دارد که البته تمامی دکمه‌های این مدل پلاستیکی بوده و با نسخه اصلی بسیار متفاوت است.

این طور که گفته می‌شود، زیر هر یک از دکمه‌های این صفحه‌کلید یک نمایشگر کوچک OLED قرار گرفته است.

بر این اساس، کاربر می‌تواند وضعیت هر یک از کلیدها را بر اساس سلیقه خود تغییر دهد و آن را به شکل و رنگ متفاوتی نمایان کند.

این محصول 10 کلید مجزا را نیز در خود جا داده که کاربر می‌تواند وظیفه هر یک از آن‌ها را بر اساس نیاز خود تغییر دهد. این صفحه‌کلید قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه SD را نیز دارد و شامل چند ورودی USB برای اتصال دستگاه‌های قابل‌حمل پخش موسیقی و حافظه‌های فلش می‌شود.

این صفحه‌کلید تنها با سیستم‌های عامل ویندوز ویستا، ویندوز XP و MAC 10.5.1 سازگاری دارد.

موشواره بی‌سیم از جنس طلا

Posted: 07 May 2010 02:21 PM PDT

کارشناسان از ساخت موشواره جدیدی خبر داده‌اند که بدنه آن از جنس طلا ساخته شده و البته، شکل ظاهری آن نیز شبیه به شمش طلا است.

به گزارش فارس به نقل از الکترونیستا، این موشواره که Gold Bullion نام گرفته، کاملاً بی‌سیم است و برای برقراری ارتباط خود با انواع رایانه‌ها از فناوری بلوتوث استفاده می‌کند.

این موشواره در اندازه‌های مختلف ساخته شده است و به گفته شرکت سازنده، بر اساس مقدار طلایی که در آن استفاده شده قیمت‌گذاری می‌شود. ارزان‌ترین مدل این موشواره 35 دلار قیمت دارد که البته شرکت سازنده قیمت گران‌ترین مدل آن را اعلام نکرده است.

این موشواره درایو نوری ویژه‌‌ای درخود جا داده است که سرعت حرکت مکان‌نما در تصویر و به‌دنبال آن، کارایی کاربران را می‌تواند افزایش دهد.

هم‌اکنون فروش اینترنتی موشواره طلائی آغاز شده و شرکت سازنده این محصول اعلام کرده که در حال تکمیل صفحه‌کلید طلائی آن است.

گران‌ترین رایانه دنیا با ۳۰ هزار دلار قیمت

Posted: 07 May 2010 02:21 PM PDT

اگرچه این روزها رایانه‌ها با قیمت‌های مختلف و مدل‌های متفاوت وارد بازار می‌شوند، کارشناسان از ساخت رایانه‌ای با قیمت 30 هزار دلار خبر داده است که می‌تواند به عنوان گران‌ترین رایانه دنیا محسوب شود.

به گزارش فارس به نقل از الکترونیستا، این رایانه که در کره ساخته شده، Monseual 701 نام گرفته است. به گفته شرکت سازنده، در این رایانه 3554 قطعه الماس به کار رفته و کیس آن نیز از طلا و بلور خالص تولید شده است.

این رایانه بسیار زیبا که از آن به صورت محدود تولید شده است، هم‌اکنون به صورت اینترنتی به‌فروش می‌رسد. کاربران در این رایانه می‌توانند آخرین فناوری‌ها را در اختیار داشته باشند.

رایانه Monseual 701 شامل هارددیسک 500 گیگابایتی می‌شود و به پردازنده دوهسته‌ای اینتل، کارت گرافیکی ATI Radeon HD 4000 و اسپیکرهایی با کیفیت دالبی مجهز شده است.

شرکت سازنده این رایانه معتقد است که به علت تعداد محدود Monseual 701، با گذشت زمان قیمت آن افزایش خواهد یافت.

دستی که با بلوتوث کنترل می‌شود

Posted: 07 May 2010 02:21 PM PDT

یک شرکت اسکاتلندی به تازگی دست بیونیکی را به نمایش گذاشته است که با استفاده از فن‌آوری بی سیم قابل برنامه ریزی است.

به گزارش ایسنا، شرکت «تاچ بیونیکز» در غرب لوتیان درباره طرح ابتکاری خود موسوم به i-limb Pulse که در یک نمایشگاه تجاری در شهر لیپزینگ آلمان در هفته آینده عرضه خواهد شد به کاربران درجه بی نظیر و استثنایی از انعطاف پذیری ارائه خواهد داد.

روزنامه دیلی میل در این باره اضافه کرد: این دست بیونیک متشکل از پنج انگشت است که به طور مستقل از هم کنترل می‌شوند و تاکنون برای بیش از هزار و 200 بیمار در سراسر جهان متناسب و کاربردی بوده است.

این شرکت اعلام کرده است که طرح جدید i-Limb Pulse نشاندهنده پیشرفت مهمی در زمینه ابداع فن‌آوری‌های دست بیونیک است. این وسیله از فن‌آوری تکانه‌یی استفاده می‌کند تا امکان گرفتن محکم تر اشیایی مثل بند کفش و کمربند را فراهم کند. این دست که با یک قاب آلومینیومی ساخته شده می‌تواند 90 کیلوگرم را حمل کند.

کاربران همچنین می‌توانند این پروتز را از طریق اتصال بلوتوث و با استفاده از نرم افزار ویژه آن برنامه ریزی کنند.

شرکت مخابرات به عرصه‌ی‌ «وایمکس» هم وارد شد

Posted: 07 May 2010 02:16 PM PDT

عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران از خرید 40 درصد سهام اپراتور سراسری وایمکس شرکت مبین نت و ورود شرکت مخابرات به عرصه سرویسهای اینترنت پرسرعت بی سیم (وایمکس) خبر داد و گفت: خرید سهام اپراتور وایمکس تا دو هفته آینده نهایی می شود.

وحید صدوقی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه مخابرات درصدد ورود به عرصه اینترنت پرسرعت بی سیم است گفت: همراه اول به زودی و با تصویب هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران 40 درصد سهام اپراتور وایمکس مبین نت را خریداری می کند که با این خرید سهام، همکاری شرکت مخابرات ایران با این اپراتور برای ارائه سرویس وایمکس آغاز می شود.

وی گفت: خرید سهام اپراتور وایمکس تا دو هفته آینده در مجمع عمومی شرکت مخابرات ایران نهایی می شود و همراه اول می تواند به مشترکانش این سرویس را نیز ارائه دهد.

پیش از این اپراتور دوم تلفن همراه - ایرانسل - نیز موفق به کسب مجوز از سازمان تنظیم مقررات به عنوان اپراتور وایمکس شده بود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار همچنین از ورود همراه اول به بورس در سال 89 خبر داد و گفت: سهامداران عمده شرکت مخابرات ایران تصمیم گرفتند که سهام همراه اول را که پرارزش ترین شرکت از نظر سود است برای کشف قیمت وارد بورس کنند.

وی گفت: تا 6 ماه آینده این موضوع نهایی می شود و سهام شرکت ارتباطات سیار به بورس می رود.

عضو هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران علت این تصمیم سهامداران را شفاف سازی ارزش سهام شرکت ارتباطات سیار در بورس اعلام کرد.

نشریه‌ی‌ درون سازمانی، ضرورت یا تشریفات؟

Posted: 07 May 2010 02:16 PM PDT

خبرگزاری ایسنا - طرح سوالاتی ازسوی تحلیلگران مانند این که چند درصد از نشریه‌های درون سازمانی با هدف ارائه نمایشی از فعالیت‌های روزانه و یا تمجید صاحبان نفوذ آن‌ها منتشر می‌شوند؟ یا چه میزان از این ده‌ها تن کاغذی که نام نشریه را بر خود نهاده‌اند، توسط مخاطبان خاص و عام خوانده می‌شوند؟ و اینکه آیا گفت‌وگوهای فرمایشی با مدیران ارشد سازمان‌ها، یا اخبار سوخته و تاریخ گذشته خبرگزاری‌ها یا روزنامه‌ها در اینگونه نشریه‌ها مطالعه می‌شوند؟ نیازمند پاسخگویی به سوال کلی‌تری است که اساسا انتشار اینگونه نشریات ضروت است یا تشریفات و اصولا این نشریات چه‌قدر با رسالت خود آشنا هستند؟

امروزه با توجه به گسترده بودن برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها در چند ساختمان در یک شهر و یا واحدهای زیرمجموعه یک ارگان در شهرهای مختلف، رفع نیاز به برقراری ارتباط برای تبادل نظر و نیز انتشار اخبار سازمان برعهده روابط عمومی‌هاست و آن‌ها می‌توانند با انتشار یک نشریه داخلی با محتوای مورد نیاز مدیران و کارکنان آن سازمان اطلاع‌رسانی در حوزه‌های تخصصی را انجام دهند.

انتشار نخستین نشریه درون سازمانی در سال 1840 در یک کمپانی انگلیسی صورت گرفت که وظیفه تنظیم روابط با کارمندان، جامعه، وسایل ارتباط جمعی و... را برعهده داشت. حال باید دید بعد از گذشت بیش از 170 سال از آغاز این شیوه اطلاع‌رسانی نشریه‌های داخلی در کشور ما با رسالت خود آشنا هستند یا خیر؟

برای پاسخ به سوالاتی درباره ضرورت یا تشریفات نشریه‌های درون سازمانی در ایران که بعضا بدون خوانده شدن مستقیما دور انداخته یا آرشیو می‌شوند و با هزینه‌های هنگفت تبلیغات به انتشار فعالیت سازمان می‌پردازند، و حتا به خود سازمان هم قانع نبوده و نسخه‌هایی را به دیگر سازمان‌ها و بعضا رسانه‌ها ارسال می‌کنند، نظر برخی اساتید ارتباطات را جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

انتشارنشریه باید پاسخگویی به یک نیاز باشد

سعید خال ـ‌ استاد ارتباطات ـ درباره ضرورت انتشار نشریات داخلی و درون سازمانی معتقد است: انتشار یک نشریه باید پاسخگویی به یک نیاز باشد و در راستای یک هدف مشخص صورت بگیرد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ایسنا می‌گوید: نشریات درون سازمانی کارکرد، دامنه توزیع، مخاطب و نیز حوزه‌های تخصصی خود را دارد، با این وجود این نشریات از سوی ناشران آن‌ها با نگاه تخصصی دیده نمی‌شود و در حال حاضر به عنوان یک تشریفات بوده و جنبه‌ی تبلیغاتی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بین تبلیغات و اطلاع‌رسانی تفاوت‌های اساسی وجود دارد به نبود این آگاهی بین منتشرکنندگان نشریات درون سازمانی اشاره کرد و افزود: انتشار موازی نشریات درون سازمانی از سوی ارگان‌های خاص و واحدهای زیردستی آن‌ها یک چالش مهم پیش روی این نشریات است و در اکثر آن‌ها نگاه صرفا تبلیغاتی است.

خال یادآور شد: من به عنوان داور انتخاب نشریات در روابط عمومی‌ها از بین بیش از 170 عنوان نشریه تنها تعداد معدودی به اندازه‌ی انگشتان دست نشریه دیدم که اصول و قوانین این نوع نشریات را رعایت می‌کردند.

به گفته این استاد ارتباطات در انتشار نشریات درون سازمانی باید قطع خاص، طرح جلد، صفحه‌بندی مناسب و حتی فونت مربوط به آن رعایت شود.

سعید خال در این باره با بیان این که بدیهی‌ترین اصول ظاهری هم در نشریات درون سازمانی رعایت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: محتوا که فلسفه وجودی این نوع نشریات است نیز به طور اصولی و صحیح تولید نمی‌شود و به دلیل عدم به‌کارگیری نیروهای متخصص به امور اینگونه نشریات، شاهد انتشار اخبار سوخته سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در تاریخ چند هفته پیش از انتشار نشریات درون سازمانی هستیم.

وی با اعتقاد به اینکه نشریات درون سازمانی که به صورت ماهانه یا فصلنامه منتشر می‌شوند باید مطالبی که در طول یک ماه برای مخاطب جذابیت و کاربرد دارد را منتشر کند، تاکید کرد: در نشریات درون سازمانی با نگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پژوهش، به‌کارگیری نیروهای متخصص می‌تواند به موجب حرکت این نشریات به سوی حرفه‌یی بودن شود.

لزوم بازنگری در نحوه انتشار نشریات درون‌سازمانی

اما هوشنگ عباس‌زاده ـ عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ـ یکی از کارهای اولیه روابط عمومی‌ها را پرداختن به بحث درون سازی دانست و گفت: یکی از امور درون سازمانی اطلاع‌رسانی از طریق نشریات داخلی است.

او ادامه داد: هر قدر نشریات درون سازمانی پرمحتوا باشد و افراد سازمان را از اطلاعات درون سازمانی سیراب کند و رشته‌های تخصصی مرتبط با امور سازمان را اطلاع‌رسانی کند، در روند پیشبرد امور سازمان بسیار موثر است. اما در حال حاضر به جز تعداد معدودی از سازمان‌ها در دیگر ارگان‌ها نشریه داخلی خوبی دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نشریات درون سازمانی که به صورت اصولی منتشر نمی‌شوند، نمی‌توانند به رسالت خود عمل کنند، اظهار کرد: مسوولان انتشار نشریات داخلی باید در نحوه انتشار اینگونه نشریات بازنگری کنند. به ویژه نیاز به ایجاد یک فضای صمیمی در این نشریات به عنوان بستری برای ارائه نظرات افراد سازمان و انتقال آن از سوی مسوولان به کارکنان و نیز برعکس، احساس می‌شود.

عباس‌زاده معتقد است که روابط عمومی باید به همکاران ارگان متبوعه بگوید که در سازمان چه می‌گذرد، برای رسیدن به این مهم می‌توان برنامه‌ریزی‌ها، دستور جلسه‌ها و پیشنهادها را در نشریات داخلی اطلاع‌رسانی کرد و از صحبت‌های تمام اعضای سازمان نیز در تولید محتوای آن بهره‌ برد.

این استاد دانشگاه درباره اخبار سوخته خبرگزاری‌ها که در این نوع نشریات استفاده می‌شود هم گفت: کسی که در روابط عمومی مشغول به کار است، باید از جدیدترین اخبار مربوط به حوزه فعالیت سازمان خود اطلاع داشته باشد تا بتواند تمام افراد سازمان شامل مدیران و کارکنان را در جریان آن‌ها قرار دهد. به این ترتیب افراد سازمان از فعالیت‌های دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های همکار باخبر شده و از تجربیات آن‌ها برای بهبود کار خود بهره می‌برند.

فقدان شناخت کارکرد یک نشریه داخلی

در هر حال یکی از مشکلات این حوزه فقدان شناخت کارکرد یک نشریه داخلی است، به عنوان مثال در سازمانی که به بازنشستگان مربوط است، انتشار مطالبی که رابطه‌ی این افراد را با فعالیت‌های چندین سال گذشته آنان حفظ کند و آنان را همچنان در جریان امور قرار دهد و می‌تواند موجب جلوگیری از افسردگی این قشر شود، باید مورد توجه باشد. در نشریه داخلی چنین سازمانی ابراز عقاید و نظرات این افراد می‌تواند پل بهره‌مندی از تجربیات گذشته را بین جوانان و نسل گذشته فراهم آورد.

به اعتقاد کارشناسان نشریه درون سازمانی باید مشکل درون سازمان را مطرح کند، مسائل مربوط به پرسنل در امور آموزشی، رفاهی و اداری را منتشر کند و کاربردی باشد و موجب تحول در سازمان شود. همچنین باید به اطلاع‌رسانی هدفمند نیم نگاهی داشته باشد. اطلاع‌رسانی که ممکن است به آموزش منجر شود.

به‌دنبال ضررهای مالی بی‌سابقه، مجله‌ی نیوزویک فروخته می‌شود

Posted: 07 May 2010 02:16 PM PDT

در جدیدترین نشانه از وضع آشفته صنعت خبر، واشنگتن پست با صرفنظر کردن از مجله نیوزویک پس از گذشت بیش از چهل سال از فعالیت آن، این نشریه را به فروش گذاشت.

به گزارش ایسنا، این مجله که در دهه 1930 راه‌اندازی شد، اکنون یک برند جهانی به شمار می‌آید اما در مواجهه با کاهش اشتراک و کاسته شدن از درآمد تبلیغاتی، ضررده شده است.

رییس هیات مدیره شرکت واشنگتن پست در بیانیه‌ای اظهار کرد که نیوزویک مجله و وب‌سایت زنده و مهمی است و در شرایط فعلی ممکن است درجای دیگری مناسب‌تر ظاهر شود.

به گفته وی، ضررهای نیوزویک در سال‌های 2007 تا 2009 بی‌سابقه بوده و با وجود تلاش‌های مدیران و کارمندان این مجله، انتظار می‌رود هم‌چنان در سال 2010 ضررده باشد.

واشنگتن پست شرکت آلن اند کپانی را برای فروش احتمالی این مجله که در سال 1933 شروع به انتشار کرد و در سال 1961 توسط واشنگتن پست خریداری شد، حفظ کرده است.

نیوزویک نیز مانند سایر مجلات آمریکایی گرفتار افت شدید درآمد تبلیغات چاپی، کاهش مداوم تیراژ و روی آوردن خوانندگان به اخبار رایگان آنلاین شده است.

بخش نشر مجله واشنگتن پست که شامل نیوزویک، اسلیت و عناوین دیگر است، سال گذشته 29.3 میلیون دلار ضرر عملیاتی داشت. درآمد تبلیغاتی در نیوزویک سال گذشته 37 درصد کاهش یافت. تصمیم برای فروش نیوزویک به‌دنبال مجموعه اقدامات انجام گرفته برای کاهش هزینه‌ها در واشنگتن پست است.

حمله‌ی ویروسی به وب‌سایت خبرگزاری دولتی چین

Posted: 07 May 2010 02:16 PM PDT

بخشی از وب‌سایت خبرگزاری دولتی شینهوا در ماه گذشته به نرم‌افزار مخرب آلوده شد و به انتشار آن به بازدیدکنندگان اینترنتی اقدام کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام سرویس اسکن بدافزار گوگل، بخش "نیوزسنتر" وب‌سایت شینهوا که فیدهای مربوط به اخبار این خبرگزاری را نشان می‌دهد به یک اسکریپت مخرب و تروژان پنهان شده در آن آلوده شده بود.

طبق اعلام صفحه تشخیص گوگل سیف بروزینگ، هیچ محتوای مشکوکی در طول اسکن این سایت در 10 روز بعد یافت نشد اما بخش مورد اشاره وب‌سایت خبرگزاری شینهوا هم‌چنان در نتایج جست‌وجوی گوگل به‌عنوان صفحه آسیب‌رسان نشان داده می‌شود.

یکی از مدیران شینهوا با بیان این‌که اخطار گوگل پیش از این نیز برای وب‌سایت این خبرگزاری نمایش داده شده مدعی شد هیچ مشکلی در وب سایت شینهوا وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، ممکن است عوامل متعددی شامل افزوده شدن کدهای مخرب در یک سایت، بدون آگاهی مدیران آن، موجب شود که یک وب‌سایت نرم‌افزار مخرب منتشر کند.

طبق گزارش یک دیده‌بان دولتی، هکرها سال گذشته حدود دو هزار و 800 وب‌سایت دولتی چینی را به نرم‌افزار مخرب آلوده کردند.

هشدار ویروسی بودن که گوگل در کنار لینک سایت‌های به نمایش درآمده در نتایج جست‌وجو نشان می‌دهد، سال گذشته برای وب‌سایت روزنامه People's Daily نیز نمایش داده شد. یکی از نمایندگان این سایت با انتقاد از گوگل برای پیام مذکور، این شرکت را به رفتار شرورانه متهم کرده بود.

چین تنها کشوری نیست که در آن وب‌سایت‌های وابسته به سازمان‌های دولتی به نرم‌افزار مخرب آلوده می‌شوند. وب‌سایت‌های متعلق به وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز به‌تازگی برای آلوده کردن بازدیدکنندگان هدف حمله هک قرار گرفتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر