۱۳۸۹ خرداد ۶, پنجشنبه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: News from Kaleme for 05/27/2010



Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



جمعی از اعضای شورای سیاستگذاری سازمان دانش آموختگان ایران با خانواده علی ملیحی، عضو دربند این شورا دیدار کردند.

به گزارش ادوارنیوز، در این دیدار که در منزل آقای ملیحی برگزار شد، اعضای سازمان ادوارتحکیم وحدت در جریان آخرین وضعیت علی ملیحی در بند ۳۵۰ زندان اوین قرار گرفتند.

پدر علی ملیحی در این دیدار با اشاره به پی گیری های مداوم خود در رابطه با پرونده فرزندش، از اطاله پیش آمده در روند دادرسی انتقاد کرد و گفت: "بارها از آقایان مسئول خواسته ایم که تا زمان صدور رای نهایی با توجه به اینکه بیش از دو ماه از پایان بازجویی ها و همچنین برگزاری یک جلسه از دادگاه می گذرد با تبدیل قرار بازداشت فرزندم موافقت کنند که متاسفانه تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم". وی افزود: "در شرایط کنونی تا زمان برگزاری جلسه دوم دادگاه عملا به صورت بلاتکلیف مانده ایم".

گفتنی است، علی ملیحی عضو شورای سیاستکذاری و مسئول روابط عمومی سازمان دانش آموختگان ایران (ادوارتحکیم وحدت) از ۲۰ بهمن ها سال گذشته و به مدت بیش از ۱۰۵ روز در بازداشت موقت بوده و روز ۲۲ اردیبهشت ماه اولین جلسه محاکمه وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شده است.


 


روز گذشته یکی از بخش های خبری صداوسیمای جمهوری اسلامی در گزارشی کذب و مجعول به نقل از همسر احمد زیدآبادی، دبیرکل دربند سازمان ادوار تحکیم وحدت مدعی شد که "شکنجه احمد زیدآبادی در زندان کذب و دروغ است".

ظاهرا رسانه دربست اقتدارگرایان و دروغ پراکنان، با سوءاستفاده از یکی از اظهارنظرهای خانم مهدیه محمدی همسر محترم احمد زیدآبادی، در مورخه ۱۵ اردیبهشت ماه که حاوی توضیحاتی در خصوص گفتگوی تفصیلی دیگری در تشریح شکنجه های گوناگونی که در ایام بازداشت نسبت به آقای زیدآبادی اعمال شده است، چنین ادعای سراسر کذبی را مطرح کرده است.

ادوارنیوز، که پیش از این توضیحات خانم محمدی را منتشر کرده بود، ضمن تاکید بر این واقعیت روشن که "اعمال شکنجه های بی سابقه از ابتدای بازداشت ربایش گونه تا به امروز و خصوصا در مدت ۱۴۱ روز حبس انفرادی دکتر زیدآبادی" امری غیرقابل انکار است تصریح می کند که خانم محمدی در آن توضیحات صرفا "شلیک گلوله در اتاق بازجویی" را تکذیب کرده اند که طبعا این به معنی تکذیب اصل شکنجه نسبت به دکتر زیدآبادی نیست.


 


در پی سخنرانی حمید رسایی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و حواشی این سخنرانی،پایگاه مقاومت بسیج شهید باهنر در نامه‌ای به حوزه مقاومت بسیج ۴۷۶ زهیر(ادارات) توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

به گزارش ایلنا،متن این نامه بدین شرح است:

سلام‌علیکم

با صلوات بر محمد و آل‌محمد (ص)

احتراما گزارش حوادث پیش آمده در دانشگاه را به شرح ذیل به حضور ارسال می‌گردد. مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه در دانشگاه شروع گردید و بسیار مراسم خوب و معنوی بود و در حین سخنرانی یکی از مدعوین آقای رسایی وارد سالن شدند ظاهرا ایشان بدون هماهنگی قبلی و بدون اخذ مجوز از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اصرار به سخنرانی داشته‌اند که با توضیحات مکرر رئیس دانشگاه در جلسه مبنی بر لزوم اخذ مجوز از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ایشان اظهار داشته‌اند که در هر شرایطی سخنرانی خواهند نمود و در مورد دانشگاه مطالبی خواهد گفت این موضوع ایجاد حساسیت بین دانشجویان و کارکنان در سالن شد ایشان بعد از خروج از سالن در راهرو اقدام به طرح مطالبی علیه دانشگاه آزاد نموده‌اند و طرح این مطالب باعث درگیری بین دانشجویان می‌شود و در این هنگام انتظامات دانشگاه وارد عمل شده و به حل و فصل مسئله و خروج دانشجویان اقدام نموده‌ است.

البته شایان ذکر است که تعداد کل دانشجویانی که در درگیری حضور داشتند از ۳۰ نفر تجاوز نمی‌کرده است و طی اطلاعات کسب شده ایشان روز شنبه مورخ ۸۹٫۳٫۱ نیز اصرار به سخنرانی در دانشگاه را داشته‌اند و این مطلب طی یک نامه از طرف رئیس دانشگاه به مجلس شورای اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز اعلام شده است که هر گونه سخنرانی سیاسی در دانشگاه نیاز به هماهنگی و اخذ مجوز می‌باشد. در این خصوص نظر رئیس‌ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری را نیز می‌توان اخذ نمود.

از سوی دیگر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر نیر در نامه‌ای به علی لاریجانی نسبت به نوع رفتار رسایی انتقاد کرد.

در این نامه آمده است:

رسایی در تاریخ ۸۹٫۳٫۳به صورت سرزده و بدون اطلاع قبلی و سپس از مجروح نمودن نیروی انتظامی درب ورودی وارد دانشگاه گردیده و در بین برگزاری مراسم گرامیداشت آزادی خرمشهر وارد سالن آمفی تئاتر دانشگاه شد و با اصرار فراوان جهت سخنرانی علیه دانشگاه آزاد اسلامی و موضوع وقف دانشگاه و عدم موافقت اینجانب به دلیل عدم وجود درخواست قبلی و عدم تایید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نامبرده با رفتاری ناشایست بدون دعوت با عجله خود را به بالای جایگاه و پشت تریبون رساند که مورد استهزاء و واکنش دانشجویان قرار گرفته و اجازه سخنرانی نیافت .

سپس به راهرو ساختمان اداری دانشگاه رفته و با بیان مطلب علیه دانشگاه موجب تحریک دانشجویان و کارکنان و ایجاد درگیری بین دانشجویان گردیده که با تلاش انتظامات و حراست دانشگاه فورا نظم حاکم ولی آقای رسایی با سرعت دانشگاه را ترک نمود حال سئوال اینجاست چگونه یک نماینده مجلس با لباس روحانیت به خود اجازه چنین قانون‌شکنی و بی‌حرمتی به ساخت دانشگاه را داده و موقعیت حساس کنونی کشور که همواره مقام عظمای ولایت تاکید بر آرامش دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی دارند آقای رسایی به راحتی منجر به بی‌نظمی و عامل درگیری بین دانشجویان می‌گردند. لذا این واحد دانشگاهی ضمن اعلام شکایت خواهان پیگیری جدی موضوع و برخورد قانونی با نامبرده می‌باشد.


 


شبکه اجتماعی «سبز لینک» + در راستای شبکه سازی و حمایت از جنبش سبز، راه اندازی شد.

به گزارش کلمه، این شبکه اجتماعی مجازی دارای بخش ها و گروه های مختلف است به طوریکه گروه های «سیاست»، «جامعه»، «اقتصاد»، «ورزش»، «ادب و هنر»، «حوادث»، «فرهنگ و تاریخ»، «علم و فن» و «تفریح» در تقسیم بندی های این سایت گنجانده شده است. در این شبکه اجتماعی کاربرانی که قصد دارند لینکِ مطلبی را در اختیار عموم بگذارند، می توانند عضو این شبکه شوند.

این سایت در بخش معرفی خود نوشته است:«سبزلینک پلی است برای ارتباط اعضا در شبکه های مختلف اجتماعی مجازی و حقیقی. با امکاناتی که در سبز لینک موجود است شما می توانید به اشتراک خبر و تبادل نظر بطور همزمان در این سایت، فیس بوک، توئیتر و … اقدام کنید، گروههای مختلف با آراء گوناگون بسازید و در گفتگوهای مختلف میان گروهی و فرا گروهی شرکت کنید.»

همچنین این سایت تاکید دارد :«سبز لینک وابسته به هیچ جناح یا دسته سیاسی نیست. گروه سبز لینک ترجیح می دهد به عنوان یک حلقه ارتباطی میان شبکه اجتماعی گسترده ای عمل کند که رنگ سبز را به نشان اعتراض و حق طلبی برای خویش برگزیده است.»

این سایت از مخاطبان خود می خواهد تا به سبز لینک بپیوندند تا با نظر و عقیده خود، راه ساخت ایرانی آباد و آزاد بر اساس حقوق شهروندی و حقوق بشر را هموار سازند.

پیش از این دست اندرکاران و گردانندگان این شبکه اجتماعی سایت سبز فوتو که طی ماههای اخیر عکس های مرتبط با جنبش را جمع آوری کرده و در اختیار عموم قرار می دادند، راه اندازی کرده بودند.


 


به دنبال اعلام اعتصاب غذای مجید توکلی، دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنیک که در پی انتقال به سلول انفرادی،از روز دوم خرداد شروع شده، مادر وی هم در مصاحبه با روز خبر از اعتصاب غذای خود داد و گفت: "از روزی که مجید اعتصاب غذا را شروع کرده، من هم اعتصاب غذا کرده ام و هیچ غذایی نخورده ام. تا زمانی هم که خبری از پسرم به من نرسد و صدای پسرم را نشنوم،به اعتصاب غذای خود ادامه خواهم داد."

علی توکلی، برادر مجید توکلی، در مورد وضعیت برادرش به "روز" می گوید: "مجید از دوم خرداد اعتصاب غذای خشک خود را شروع کرده است. ما هنوز به طور دقیق از دلیل این اعتصاب غذا خبر نداریم، اما مساله مهم این است که با توجه به وضعیت جسمی مجید، این اعتصاب غذا می تواند برای سلامتی اش بسیار خطرناک باشد. آن طور که یکی از دوستان مجید گفته او سرفه های بسیار شدیدی می کند و آب هم نمی خورد."

علی توکلی، با اشاره به ناراحتی جسمی برادرش می افزاید: "مجید متاسفانه به بیماری ریوی دچار شده است. دلیل بیماری ریوی مجید هم چیزی نیست، جز مدت زمان طولانی نگهداری او در سلول انفرادی که از ۱۶ آذر ـ روز نخست بازداشت مجید – شروع و تا اواخر فروردین ماه نیز طول کشیده است. مجید زمانی که در بند ۲۴۰ بود هم مدام به بهداری زندان مراجعه و دارو مصرف می کرد."

علی توکلی همچنین خبر می دهد که مجید اعلام کرده است تا زمان بازگشت به بند عمومی اعتصاب غذای خود را ادامه خواهد داد.

برادر مجید توکلی با اشاره به این نکته که دلایل مشخصی برای انتقال مجید توکلی به سلول انفرادی وجود ندارد، می گوید: "تا جایی که من اطلاع دارم و براساس اخباری که به ما رسیده قرار است مجید حداقل تا ۲۰ روز در سلول انفرادی باشد."

در همین حال مادر مجید توکلی نیز می گوید: "خیلی ها با منزل ما تماس میگیرند و به من دل داری می دهند. واقعا خوشحالم که مجید من تنها نیست،گرچه مجید من در زندان است اما خوشحالم که می بینم فرزندان من و خواهران و برادران مجید آزاد هستند و راه او را ادامه می دهند."

مادر مجید توکلی در ادامه می گوید: "فقط به صدای مجید گوش می دهم که مثل همیشه می خندد و می گوید مادر نگران نباش من همین روزها به خانه بر می گردم و به من روحیه می دهد. به صدای مجید گوش می دهم تا آرام شوم و در مانی باشد بر دردهایم.


 


شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران ، مدیر مسئول روزنامه "خبر" را به پرداخت ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، جلسه‌ رسیدگی به اتهامات مدیر‌مسئول روزنامه "خبر"، نوزدهم اردیبهشت ماه امسال در شعبه‌ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران با حضور اعضای هیئت منصفه مطبوعات برگزار شد.

با ختم رسیدگی به این پرونده ، اعضای هیئت منصفه وارد شور شدند و مدیر مسئول روزنامه خبر را در خصوص اتهام مطرح در پرونده ، مجرم دانستند.

قاضی مدیر خراسانی رییس شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران نیز با در نظر گرفتن رای هیئت منصفه و دفاعیات متهم ، مدیر مسئول روزنامه "خبر" را به پرداخت۱۰ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم کرد


 


ژیلا بنی یعقوب ،روزنامه نگار و فعال حقوق زنان نهم خرداد ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی محاکمه می شود.

به گزارش سایت «تا آزادی روزنامه نگاران زندانی» اتهام بنی یعقوب اقدام تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی است و مصادیق این اتهام فعالیت های روزنامه نگاری وی بویژه تهیه گزارش از تظاهرات های اعتراضی مردم درنخستین روزهای پس از انتخابات پرمناقشه ۲۲ خردادماه سال گذشته عنوان شده است .

تهیه گزارش از زنجیره انسانی حامیان سبز پوش میرحسین موسوی از میدان تجریش در شمال تهران تا میدان راه آهن در جنوب شهر در هجدهم خرداد و همچنین نوشتن مقالاتی در باره مبارزات انتخاباتی هواداران کاندیداها از جمله بحث و گفت و گوهای مردم در خیابان های تهران در روزها و شب های قبل از انتخابات نیز ار دیگر مصداق های فعالیت تبلیغی وی علیه نظام جمهوری اسلامی ذکر شده است.

بنی یعقوب سی ام خرداد و در جریان ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه همسرش بهمن احمدی امویی که او نیز روزنامه نگار است، در خانه اش بازداشت و پس از دو ماه با قرار وثیقه آزاد شد


 


شعبه‌ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، یکشنبه هفته آینده – ۹ خرداد ماه – پرونده‌های مدیران مسئول نشریه‌های «اعتماد» و «اسرار» را رسیدگی می‌کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه رسیدگی به پرونده‌های مطبوعاتی در شعبه‌ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، قاضی مدیرخراسانی، نهم خرداد ماه را برای رسیدگی به پرونده‌های مدیران مسئول نشریه‌های «اعتماد» و «اسرار» تعیین کرده است.

پرونده‌های روزنامه‌های «اعتماد» و «اسرار» با شکایت مدعی‌العموم به اتهام نشر مطالب خلاف واقع تشکیل شده است.


 


علی پرویز ،دانشجوی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر که از ۱۳ آبان ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می برد ،به سلول انفرادی منتقل شد.

به گزارش کلمه، پرویز چند شب پیش همچون تعدادی دیگر از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین ساعت یک بامداد برای بازجویی به بند ۲۰۹ منتقل شد . ماموران ۲۰۹ وی و دیگر فعالان سیاسی را مجبور به استفاده از چشم بند کرده بودند .

پرویز با یاد آوری اینکه بازجوهای وزارت اطلاعات در زمان بازداشت و تفهیم اتهام اولیه ،او و تعدادی دیگر از فعالان دانشجویی را که با چشم بند برگه تفهیم اتهام را نمی دیدند ،مجبور به امضای موارد اتهامی کرده بودند که بعد مشخص شد هیچ ارتباطی به او و دیگر فعالان دانشجویی نداشته ،نسبت به این موضوع اعتراض کرد.

علی پرویز وقتی با برخورد تند ماموران اطلاعات برای اجبار وی به استفاده از چشم بند مواجه شد ،چشم بندش را پاره کرد و از دیگر فعالان داشجویی خواست که اجازه ندهند بار دیگر با چشم بند بازجویی شوند.

ماموران اطلاعات در یک اقدام تنبهی و تلافی جویانه ،دستور انتقال پرویز را به سلول انفرادی صادر کردند.

علی پرویز یکی از ۱۲ دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر است که از تاریخ ۱۲ آبانماه در زندان اوین به سر می برد .وی در دادگاه اولیه به سه سال حبس تعزیری و در دادگاه تجدید نظر به یکسال حبس تعزیری و همچنین جریمه نقدی محکوم شد .اتهامات وی اقدام علیه امنیت ملی، شرکت در تجمعات و توهین به مقام ریاست جمهوری است.


 


محسن میردامادی در پی فراخوانده شدن به زندان اوین، عصر روز دوشنبه پس از بدرقه برخی چهره ها و جوانان اصلاح طلب، به اوین بازگشت.

به گزارش تحول سبز؛ عصر روز دوشنبه منزل میردامادی محل رفت و آمد افرادی بود که اینبار نه برای خیر مقدم که برای بدرقه به دیدن او آمده بودند.

محسن میردامادی در جمع بدرقه کنندگان خود طی سخنانی با تاکید بر اینکه جامعه در شرایط بحرانی به سر می برد گفت: همه جا تبدیل به زندان شده و تفاوت ما زندانیان سیاسی با سایرین این است که از زندانی بزرگتر به زندانی کوچکتر در رفت و آمدیم. من واقعاً تا زمانی که در زندان بودم چندان نسبت به وقایع بیرون اطلاع دقیق نداشتم ولی فکر می کنم وضع بیرون سخت تر و مشقت بارتر از وضع ما در زندان بود و بیرون هم چندان تفاوتی با زندان ندارد. همه جا تعقیب و مراقبت و وضع شدید امنیتی حاکم است. وضعی که به نظر من قبل از انقلاب هم کمتر نظیرش را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه ماه خرداد در کشور ما به یک ماه تاریخی در دفاع از حقوق ملت و کشور تبدیل شده و مناسبتهای بسیاری از۱۵ خرداد سال ۴۲ تا ۲۵ خرداد سال ۸۸ در این ماه واقع شده که همگی مرتبط با حقوق مردم بوده خاطرنشان کرد دوم و سوم خرداد درواقع یک جریان هستند همان ها که حماسه سوم خرداد را در فتح خرمشهر بوجود آوردند حماسه دوم خرداد را نیز در دفاع از حقوق ملت آفریدند.

میردامادی افزود ۲۵ خرداد نیز روز دفاع از رأی مردم و حقوق مردم بود.

میردامادی تأکید کرد خرداد بمناسبت ۱۴ و ۱۵ خرداد با نام امام هم همراه است و یادآور مبارزه با استبداد شاهنشاهی و جایگاه یگانه امام در این مبارزه و پیدایش جمهوری اسلامی است. نظامی که شعار اصلی آن استقلال و آزادی در قالب جمهوری اسلامی بود که همگی امروزه به فراموشی سپرده شده است و افراد به جرم دفاع از همین شعارها زندانی می شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که افق پیش رو کاملا روشن است و گفت: الحمدلله مسایل علیرغم تلخی و سختی و مشکلاتی که داشته سیر قابل قبولی را طی کرده و اتفاقاتی نطیر روشن بینی و افزایش آگاهی مردم فوق العاده بوده و اکنون پتانسیل موجود در مردم بسیار بالاست. برای مثال در مراسم ازدواج پسر من که برگزار شد مهندس موسوی هم از مهمانان بودند. من حدس میزدم که به هنگام ورود مهندس موسوی عده ای از مهمانان که اکثریت آنها افراد غیرسیاسی و عامه ی مردم بودند مهندس را تشویق کنند، اما هنگام ورود مهندس موسوی دبدم که تمام افراد حاضر چند دقیقه ایستادند و ایشان را ایستاده تشویق کردند که تشویق ایشان در این حد هم باعث تعجب و هم باعث خوشحالی من شد و این نشان می دهد که در عامه ی مردم و جامعه نگاه مثبت به مهندس موسوی این مقدار بالاست و مردم هم نسبت به ایشان امید دارند.

این اتفاقات نشان می دهد که نتیجه ی گرفته شده در این یکسال فوق العاده بوده. نتیجه فقط این نیست که ۲۵ خرداد تکرار شود، همین پتانسیل بالای موجود در جامعه و افزایش آگاهی مردم نتیجه ی بسیار مهمی بوده که طرف مقابل هم از آن آگاه است. با این که فضا نسبت به سال قبل کنترل شده تر است آقایان تا این مقدار دستپاچه هستند و شتابزده عمل می کنند از همین می توان فهمید که آنها از پتانسیل بالای موجود در جامعه هراسانند که اینگونه شتابزده عمل می کنند.من در بازجویی هایم هم گفته ام که شما اوضاع را کنترل کردید و نتوانستید مشکلات را حل کنید و وضع موجود همانند خاکستر زیر آتش است و تنها نیازمند به یک جرقه است.

میردامادی در پایان صحبت های خود گفت: من در روزهای اخیر با دوستانم که صحبت می کردم می گفتم که بعد از بازگشت آقای عرب سرخی به زندان از رفتار طرف مقابل می توان فهمید که عده ای دیگر از ما زندانیان آزاد شده را به زندان بازمیگردانند و اتفاقا حدس میزدم که اولین آنها خودم باشم که این امر محقق شد و این نشان می دهد که طرف مقابل با این که در یکسال اخیر از این راه نتیجه ای نگرفته هم چنان راه حل اوضاع بحرانی کشور را در زندانی کردن افراد میدامد.

محسن میردامادی در پی بازتاب وسیع مراسم عروسی فرزندش که با حضور شخصیتها و چهره های اصلاح طلب برگزار شده بود، شب گذشته به بهانه مخالفت مقامات با تمدید مرخصی وی، به زندان اوین فراخوانده شده بود.


 


میر حسین موسوی در دیدار با جمعی از اعضای شورای مرکزی سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتمادملی به  اهمیت احزاب در این برهه زمانی  تاکید کرد و همچنین  نسبت به نفوذ خرافه گرایی در سطح مدیریت کلان کشور هشدار داد.

شجاعت و افشاگری آقای کروبی سهم بالایی در آگاهی بخشی دارد

به گزارش خبرنگار کلمه، میرحسین موسوی در ابتدای این دیدا از نقش آقای کروبی در این حرکت ملی تشکر کرد و گفت: شجاعت و افشاگری ایشان سهم بالایی در آگاهی مردم و جنبش دارد. امیدواریم که این نقش همچنان با قدرت ادامه داشته باشد. ایستادگی ایشان در تداوم نقش جنبش سبز اهمیت حیاتی دارد.

وی سپس به بررسی نقش احزاب بعد از انقلاب پرداخت و گفت: از اول انقلاب تفکری وجود داشت که با حزب و تشکل مخالف بود . تجربه نامناسب مردم درباره احزاب دوران بعد از مشروطیت این بدبینی را تشدید می کرد.

یکی از ویژگی های شهید بهشتی مخالفت با تک صدایی و تک حزبی بود

وی افزود: در کنار این نگاه بدبینانه اندیشه مثبتی هم بود که در راس آن شهید بهشتی قرار داشت. ایشان معتقد به فعالیت های حزبی و تشکیلاتی بودند و در این زمینه نیز بسیار تلاش کردند . از آن فعالیت ها نتایج درخشانی گرفته شد و یکی از ویژگی های ایشان مخالفتشان با تک صدایی و رژیم تک حزبی بود.

وی با ابراز تاسف از نگاه منفی به احزاب و تشکل ها و حتی تشکل های کوچک مردمی در سال های اخیر تاکید کرد: اقدام اخیر در مورد دو حزب اصلاح طلب کشور ریشه در همین اندیشه منفی در مورد احزاب دارد. البته این روزها با سرکوبی که وجود دارد اهمیت احزاب و تشکل ها بیش از سابق احساس می شود.

ایستادگی بر حق تشکیل و حفظ حذب حیاتی از همیشه است

موسوی گفت: ایستادگی بر حق تشکیل و حفظ احزاب در این روزها حیاتی تر از همیشه است. وقتی بحث اجرای بدون تنازل قانون اساسی می شود یکی از اصول صراحت در آزادی تشکل ها و احزاب است؛ چه این احزاب سیاسی باشند و چه صنفی.

موسوی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: تشکل های سیاسی باید از آزادی و حقوق همه دفاع کنند و در صورت امکان در هم ادغام شوند و تشکل های بزرگتری را ایجاد کنند

خرافات امروز در خدمت فساد سازمان یافته سیاسی و اقتصادی است

موسوی در بخش دیگری از صحبت های خود به مسئله خرافات اشاره کرد و گفت: امروز خرافات در خدمت یک فساد سازمان یافته سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. حذف سازمان مدیریت و برنامه ریزی، حساسیت به کلید واژه توسعه، پشت سر انداختن برنامه های پنج ساله توسعه، همه و همه نشان از رسوخ تفکر خرافی است.

اقتصاد صدقه ای اغتشاش عظیمی را در تنظیم رویه های عقلانی ایجاد کرده است

وی تصریح کرد: شیعه واقعی همیشه و هر روز منتظر فرج و ظهور امام زمان (عج) است ولی در عین حال برای هزار سال بعد خود هم برنامه ریزی می کند ولی امروز اقتصاد صدقه ای و اقدامات باری به هر جهت اغتشاش عظیمی را در تنظیم رویه های عقلانی ایجاد کرده است .

به اعتقاد موسوی ، حذف بخش عمده ای از مدیران باتجربه معتقد به برنامه ریزی و مدیریت علمی به خرافه گرایی افراطی مرتبط است.

وی با اشاره به سخنان چند وقت پیش رئیس دولت حاضر و ارتباط آن با خرافه گرایی گفت: بر اساس این نگاه، آمریکا نه برای نفت یا دلائل ژئوپلتیکی یا به دلایل استراتژیک به عراق آمده بلکه آمده است که جلوی ظهور امام زمان علیه السلام را بگیرد. حاکمیت با این طرز فکر در سیاست خارجی چه فاجعه ای می تواند ایجاد کند.آیا توافق های شبه ترکمنچای نمی تواند نتیجه اجتناب ناپذیر چنین طرز فکری باشد؟

موسوی در انتها به نقش حضرت امام(ره) در انقلاب اسلامی و ریشه کن کردن یک رژیم ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی اشاره کرد و گفت: ایشان بیشترین حساسیت را به تسلط تحجر و خرافه داشتند و در دوره ای که فشار غیر عادی برای جلوی از شرکت زنان در انتخابات ایجاد شد، ایشان با صراحت و تندی برخورد کردند و گفتند مگر می توان نیمی از جمعیت کشور را از دخالت در سرنوشت خود محروم کرد.

در ابتدای این دیدار صمیمانه، سیدباقر اسکویی مشاور دبیرکل و رئیس سازمان جوانان و دانشگاهیان حزب اعتماد ملی،ضمن قدردانی از مهندس میرحسین موسوی و سرکار خانم دکتر رهنورد، شرحی از فعالیتها و اهداف این سازمان ارائه داد و در بخشی از صحبتهای خود گفت: مقاومت ورزی و ایستادگی را ابتدا از آموزه های دینی و اسلامی و سیره ائمه ی معصومین (ع) و سپس با الگو قرار دادن رفتار معنوی و الهی امام (ره) و یاران صدیق و دیرینه ی ایشان همچون جنابعالی و حجت السلام والمسلمین کروبی آموخته و سرلوحه ی خویش قرار داده ایم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: افق و مسیر ما همان مسیری است که مردان بی ادعا و شیرزنانی گمنام با تقدیم هزاران شهید و صدها جانباز و ایثارگر نهال انقلاب را به درختی تنومند تبدیل نموده اند و ما قرزندان همانانیم، ما فرزندان انقلابیم که امروز نگران کشور و انقلاب و نظام خویش هستیم.چرا که متاسفانه شاهدیم در چند سال اخیر جریانی مشکوک از یک سو درصدد حذف جمهوریت نظام و یاران انقلاب برآمده و از سوی دیگر با مدیریتی نامناسب وضعیت نگران کننده ای را برای کشور ایجاد نموده اند.


 


فخرالسادات محتشمی پور بعد از نامه ای که آسیه باکری به پدر شهیدش نوشته بود دلنوشته ای را خطاب به آسیه باکری به رشته تحریر درآورد. متن این دلنوشته که نسخه ای از آن در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

درود بر تو دخترم آسیه جان

درود بر تو و خاندان پاکت. درود بر تو و پدر آزاده ات که تا پایان عمر بر سر پیمانی که روز الست با پروردگارش بست، صادقانه و مردانه ایستاد. درود بر پدرت که هرگز رخصت نداد تن خاکی اش محبس روح خدا باشد که در واپسین لحظات آفرینش در او دمیده شد تا راه را برای خدایی شدنش باز بگذارد.

پدر تو مصداق بارز انسان، موجودی مرکب از جسم و جان، خاکی و افلاکی است که می تواند با بسنده کردن به حداقل های حیوانی، خور و خواب و خشم و شهوت، تا پایان عمر زمینگیر بماند و با پرورش استعدادهای فطری و خداداد و با تقویت بال های پرواز به سوی کمال اوج بگیرد. و خوشا به حال او و همه یاران سفرکرده اش که بهترین انتخابگر بودند و زمین را برای ما بی خبران غفلت زده فروگذاشتند و خود با گسستن همه بندها از روح پاکشان با عزم و اراده ای آهنین و با چشمانی باز دعوت حق را لبیک گفته در جایگاهی که خود با اعمال حسنه خویشتن ساخته بودند و خدایشان برایشان تقدیر کرده بود، آرام گرفتند.

خوشا به حال پدرت و خوشا به حال مادرت که بهترین همراه و همنشین و هم سفر را انتخاب کرد و اساس زندگی مشترکش طبق آیه شریفه قرآن، مودت و رحمت بود و ثمره شیرین این زندگی افتخارآمیز، فرزندان خداشناس، پاک، آگاه، زمان شناس و صبوری چون شما. درود بر تو دخترم و درود بر مادر صبور و مقاومت که لحظه وداع با یار وفادار زندگیش آغاز دردهایی بود که بی رحمانه بر دل ماتم زده و جان حرمان کشیده از فراق یارش هجوم آورد. و چه جانکاه است تحمل تیرهای زهرآلودی که از جانب دوست و خویشاوند و هم تبار بر جان انسان بنشیند و چه بی قرار می شود آدمی آنگاه که پشت نقاب دوستی، چهره پلید شیطان را با لبخندی گستاخانه بر لب بر اثر شادمانی از پیروزی بر اشرف مخلوقات و خلیفه خدا بر روی زمین می بیند.

دخترم آسیه جان

من به نمایندگی از نسل انقلاب ، نسل یاران در گهواره امام تو را و دردهای جانگدازت را که بر اثر انحراف از راه و آرمان انقلاب و امام و یاران شهید پدر قهرمان و اسطوره ایت، روز به روز افزون می شود، می فهمم و از این که از مرهم نهادن بر این زخم های جانسوز انقلاب عاجزم، سخت شرمنده ام. من به نمایندگی همه آنان که نتوانسته اند سهمی درخور در پاسداری از ارزش های انقلاب ایفا کنند و نتوانسته اند حافظ حرمت خون شهدا و از آن مهم تر حرمت خانواده های معزز و مکرم و یادگار های ارجمند شهدا باشند، سخت شرمنده ام.

دخترم ای دردمند صبور. ای عزیز نازنین که همه سال های کودکی و نوجوانی ات را محروم از دست نوازش پدر گذراندی و روزهای شکوهمند جوانی ات با جفای به حقی که برگردن این جامعه و مردم داری و دارید، می گذرد مبادا دلت بگیرد و در نجواهای شبانه با پدر رازهای مگویت را با او در میان بگذاری . مبادا ناجوانمردی هایی که طی این سال ها و بخصوص توسط مدعیان ارزشمداری و پاسداران دروغین حرمت شهدا با شما شد، برای پدر بازگو کنی. مبادا…آه چه می گویم من! چه ساده اندیشانه فراموش می کنم و فراموش می کنیم حضور همیشگی شهدا را در زندگی هر روزمان. شهیدان شاهد. باری عزیزدل به تو حق می دهم و به مادر مهربان و بزرگوارت که در دل سکوت شب های مهتابی با قهرمان زندگیتان و یکی از قهرمانان تاریخ دفاع مقدس، از جور زمانه و بی مروتی برخی یاران دیروز که اینک لباس خصم پوشیده اند و در دل هایشان که باید پرورش دهنده خصائل رحمانی باشد، بذر کینه و نفرت و عداوت می کارند و یا نه، از سوه استفاده های آنان که حتی روزی را در جبهه های دفاع از خاک پاک وطن نگذرانده و اینک مدعیند و طلبکار، درددل کنید و شکوه کنید و از آنان بخواهید که برای شفای دل های بیمار آنان دعا کنند.

و خوب می کنید شما یادگاران نسل سرداران جنگ وحماسه سازان بی ادعا که ترفندهای شیطانی یاران ابلیس را با روشنگری هایتان نقش بر آب می کنید و خوب می کنید که مانع نسیان ما می شوید و نسیان یاران و همرزمان دیروز پدرهاتان و خوب است که رسالت ما را که مانده ایم و باید کاری زینبی کنیم، به یادمان می آورید.

درود خدا بر تو و بر خاندان پاکت. درود بر پدر بزرگوارت و همه یاران سفرکرده اش، شهیدان خدایی که غریبانه رفتند و بازماندگانشان در غربتی سخت ملال انگیز ماندند و نام های پرطمطراق و یادبودها و تجلیل ها و تکریم ها و نمایش ها و فرمایش ها و تشریفات فقط و فقط فاصله نسل جوان را با آرمانهای آنان و راه و مرامشان بیشتر کرد اما چه باک که حق ماندنی است و امروز فریاد رسای شما، تو، مادرت، همسر شهید همت و همه بازماندگان سرداران و رزمندگان جنگ و بسیجیان واقعی که گفته هایتان و نوشته هایتان این روزها دل ها را می سوزاند و جان ها را بی قرار می کند و اشک ها را از چشمان جاری می سازد و آدم را یاد خطبه های مادرمان زهرای مرضیه (س) می ادازد که برای بیداری مهاجر و انصار شبانه درب خانه هایشان را می کوفت و با روشنگری هایش، عرق شرم بر جبینشان می نشاند. فریاد امروز شما فرزندان واقعی ملت حقی را که شهدا بر این جامعه دارند

یادآورمان می شود و روح حماسی را در شریان های حیاتمان به گردش در خواهد آورد تا رخصت آشیان کردن ظلم و بی عدالتی در این سرزمین پاک را ندهیم به یاد همه شهدای جاوید و نام نامی حماسه آفرینان دفاع مقدس و بویژه شهدای جاوید آزاد سازی خرمشهر


 


صدها کویتی در اعتراض به محکومیت یک روزنامه نگار توسط دولت این کشور به طور نمادین خودکارهای خود را شکستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، صدها شهروند کویتی در اعتراض به اقدام دولت در دستگیری "محمد عبدالقادر الجاسم " روزنامه‌نگار و وکیل کویتی به خیابان‌ها ریختند.

از سوی دیگر "سمیه جاسم " دختر روزنامه نگار کویتی تاکید کرد که حکم صادر شده درباره پدرش جنبه سیاسی دارد.

سازمان های حقوق بشر و حقوق مدنی در کویت در پاسخ به این اقدام دولت در طی روزهای گذشته اقدام به برگزاری تظاهرات در خیابان‌های کویت و روبروی ساختمان پارلمان این کشور کردند.

کویتی‌های حاضر در این تجمعات در حالی که دهانشان را بسته بودن به طور نمادین خودکارها شکستند و تاکید کردند، اقدام اخیر دولت تجاوز به حق آزادی بیان بوده است.

از سوی دیگر یک روزنامه نگار کویتی گفت: کویت دیگر نمی‌تواند به عدم وجود زندانی‌های اندیشه افتخار کند و از این به بعد مثل اغلب کشورهای دیکتاتوری ما نیز زندانی اندیشه داریم.

دادگاه کویت روز گذشته اعلام کرد که جاسم متهم به تضعیف جایگاه امیر کویت بوده، دولت کویت را مورد حمله قرار داده و به انتشار اخبار دورغ درباره وضعیت داخلی دولت کویت پرداخته که باعث ضربه زدن به منافع ملی شده است و مجازات آن چندین سال زندان خواهد بود.


 


جمعی از فعالان دانشجویی و فرهنگی دانشگاه امیرکبیر با مهندس موسوی و دکتر زهرا رهنورد دیدار کردند.

به گزارش کلمه، این دیدار صبح امروز برگزار شد و دانشجویان درباره مسائل این روزهای کشور با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد تبادل نظر کردند.


 


رئیس هیأت مدیره دامداران ایران با اعلام افزایش ۴۵ درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی نسبت به سال گذشته خواستار خرید تضمینی شیر خام برای برون رفت بحران صنعت شیر شد.

سیروس روستا در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه قیمت شیر خام با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه شده است، افزایش ۴۵ درصدی قیمت سایر فرآورده‌های لبنی را ناشی از افزایش بهای شیر تلفیقی آن هم بنا بر تصمیم وزارت بازرگانی اعلام کرد.

به گفته روستا تولید شیر خام نیاز کشور را تامین می‌کند اما به دلیل امتناع کارخانجات از خرید شیر از قیمت تضمین شده قبلی صنعت شیر بیش از پیش به چالش فرو رفته است.

رئیس هیات مدیره دامداران ایران عدم نظارت بر کارخانجات شیر و صنایع شیر، افزایش قاچاق این محصول به کشور از مبادی مرزی را درپی داشته است.

روستا گفت: به‌رغم اجرای مقررات سخت شیر خشک همچنان از مبادی مرزی به کشور وارد می‌شود واین درحالی است که هیچ گونه نظارت بر این موضوع صورت نمی‌گیرد.

او ادامه داد: عدم نظارت تا بدانجا رسیده است که کارخانه‌داران واحدهای لبنی محصولات خود را با درج عنوان شیر گاو به جای شیرخشک وارد بازار می‌کنند.

روستا همچنین با اشاره به جلسه مشترک این اتحادیه با کمیسیون کشاورزی مجلس و وزیر بازرگانی گفت: خرید تضمینی، بازنگری در سطح قرارداد با کارخانجات و تعیین قیمت واقعی مهمترین خواسته دامداران و همچنین اصیل‌ترین راهکارها برای خروج از بن بست معضل شیر است.


 


عصر روز سه شنبه اینترنت منطقه شمال غرب کشور بدون اطلاع قبلی قطع شده و این وضعیت تا امروز در استانهای آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و زنجان همچنان ادامه دارد.

به گزارش مهر، بروز این مشکل فعالیتهای برخی ادارات، شرکتها و موسسات این منطقه به خصوص ارومیه را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده و تا حدودی فعالیتهای عادی برخی از این نهادها مختل شده است.

آنچه بیش از همه موجبات اعتراض مردم ارومیه را فراهم کرده در کنار قطع و وصل های مکرر شبکه اینترنت در طول یک هفته گذشته و عدم اطلاع رسانی این مشکل از سوی مسئولان ذیربط استان و به تبع آن کشوری مشکل قطعی اینترنت در این منطقه محدود به شبکه اینترنت نبوده و حتی خطوط IST نیز قطع بوده و امکان هیچگونه استفاده از شبکه اینترنت برای مردم این منطقه مقدور نیست.

خبرنگار مهر برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ تعدادی از کافی نت های فعال در شهر ارومیه مراجعه کرده که متاسفانه یا با درب بسته و با اعتراض مسئولان و کاربران اینترنتی مواجه شد.

یکی از کاربران اینترنتی به خبرنگار مهر گفت: مشکل قطع و وصلی اینترنت پایین بودن سرعت اینترنت در شهرستان ارومیه تقریبا مشکل کلیشه ای و حالت تکراری به خود گرفته است.

مدیر یکی از شرکتهای اینترنتی فعال در آذربایجان غربی نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار مهر ضمن اعتراض شدید نسبت به وضع به وجود آمده گفت: از عصر دیروز اینترنت بدون اطلاع رسانی قبلی قطع شده و امروز نیز همچنان ادامه دارد که موجب شده است با خیل عظیم تماس ها و اعتراضات مردم مواجه شویم.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود پیشرفت و توسعه روزانه زیرساختهای مخابراتی در سطح دنیا امروز همچنان شاهد بروز مشکلات فراوان از قبیل قطعی، سرعت پایین و امکان خدمات محدود به شبکه اینترنتی در سطح کشور و به تبع آن در ارومیه هستیم.

وی با بیان اینکه مردم و مشترکان این شرکت هر روز از وضع به وجود آمده گلایه مند هستند خاطر نشان کرد: مشکل پایین بودن سرعت اینترنت، قطع و وصلی و … در ارومیه مربوط به امروز نیست بلکه از سالیان گذشته نیز ادامه دارد ولی تاکنون اقدام موثر و عملی از سوی مسئولان در این زمینه صورت نگرفته است.

قطع دیتای تهران علت قطع اینترنت در شمال غرب کشور!

خبرنگار مهر در تماس با یکی دیگر از شرکتهای بزرگ اینترنتی استان در کمال تعجب با پیغام "با سلام مشترک گرامی اینترنت به دلیل قطعی دیتای تهران قطع می باشد" مواجه شد.

علت اصلی بروز مشکل در چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان را نمی دانم، اما مشکل با محوریت شهرستان تبریز است.

مدیرعامل شرکت مخابرات آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در ارومیه ضمن تایید قطع بودن شبکه اینترنت چهار استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان گفت: این مشکل در پی اجرای طرح توسعه تجهیزات دیتا در منطقه با محوریت شهرستان تبریز به وجود آمده است.

بهمن اسماعیل زاده از علت اصلی بروز این مشکل اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: طرح توسعه رفت این شبکه به خوبی اجرا شده ولی در پی اجرای طرح برگردان با قطعی شبکه اینترنت به دلیل مشکلات سخت افزاری مواجه شده ایم.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح شرکت مخابرات استانهای مذکور هیچ گونه دخالتی ندارند، خاطر نشان کرد: این طرح توسط شرکت توسعه زیرساختهای وزارت ارتباطات اجرا می شود.

اسماعیل زاده اظهار داشت: شرکت های مخابرات استانهای منطقه شمال غرب کشور در این زمینه تنها نقش استفاده و توزیع کننده را عهده دار هستند و این شرکتها نیز همانند مردم عادی از بروز این مشکل گلایه مند هستند.

شرکت زیرساخت مخابرات وزارت ارتباطات باید پاسخگو باشد

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شرکت زیر ساخت مخابرات وزارت ارتباطات باید در این زمینه پاسخگو باشد بیان داشت: بروز این مشکل از قبل باید پیش بینی می شد تا در صورت بروز شبکه اینترنت در ساعات پایانی روز قطع و مشکل برطرف می شد تا مردم صبح با قطعی اینترنت روبرو نشوند.

اسماعیل زاده در خصوص عدم اطلاع رسانی این مشکل به مردم بیان داشت: اجازه بدهید مشکل شناسایی و برطرف شود چون شرکت زیر ساخت مخابرات به ما هم در این زمینه اطلاع رسانی نمی کند.

وی علت قطع و وصلی های مکرر شبکه اینترنت استان گفت: در این مدت با مشکل خاصی روبرو نبوده ایم و برخی قطع و وصلی ها در فاصله بسیار محدودی برطرف شده اند.

مدیر عامل شرکت مخابرات آذربایجان غربی ضریب نفوذ اینترنت در استان را ۲۶ درصد اعلام کرد و بیان داشت: این در حالی است که متوسط ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۲۳٫۵ درصد است.

اسماعیل زاده تعداد شرکت های TAP ( اینترنت پرسرعت) در استان را ۱۱ شرکت عنوان کرد و گفت: ۸ مورد از این شرکتها در حال حاضر دارای مشترک اینترنت بوده و مابقی نیز با کلیه تجهیزات آماده ارائه خدمات هستند.

وی تعداد شرکت های ISP استان را نیز ۱۲۴ شرکت اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ نفر در استان از خدمات اینترنتی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان غربی در زمینه زیرساختهای مخابراتی جزو استانهای برتر کشور به شمار می رود، گفت: هم اکنون ۷ هزار کیلومتر فیبر نوری در استان به اجرا درآمده است و در زمینه ارائه خدمات اینترنتی مشکل خاصی وجود ندارد.

در حالیکه امروزه هر روز فناوری جدیدی در دنیا ارائه می شود قطع اینترنت در منطقه پرجمعیتی از کشور مانند شمالغرب جای سئوال دارد و به نظر می رسد مسئولان به جای ارائه آمار و ارقام باید به ارائه خدمات واقعی بپردازند.

منطقه شمالغرب کشور شامل استانهای آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و زنجان بیش از هشت میلیون نفر را در خود جای داده اند.


 


بعد از اینکه بسیاری از اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با محدودیت های فراوان روبرو و عده ای از آنها حذف شدند اینبار یکی از رشته های اقتصادی این دانشگاه حذف شد.

به گزارش کلمه، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان قطب علمی اقتصاد توسعه کشور شناخته می شود اما در چند سال اخیر و به خصوص یکسال اخیر اتفاق های فراوانی در این دانشکده رخ داد که زمینه های محدود کردن فعالیت اساتید را فراهم کرد.

در این روزها که نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد اعلام شده است بسیاری از داوطلبان مطلع شدند که رشته اقتصاد توسعه و برنامه ریزی از رشته های ارشد این دانشگاه حذف شده است.

بنا به اخبار رسیده به کلمه، رئیس دانشگاه در اقدامی سوال برانگیز به سازمان سنجش نامه ای را ارسال و در آن اعلام کرده است که امسال در این رشته دانشجو نمی گیرد.

هر ساله این دانشگاه در این رشته ۱۲ دانشجوی روزانه و ۱۵ دانشجوی شبانه را مورد پذیرش قرار می داد.

دی ماه گذشته شایعه انحلال گروه توسعه دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی بنا به آنچه رئیس دانشگاه آن را اخلال در امتحانات دانشجویان عنوان می کرد شنیده شد. شریعتی در آن زمان اعلام کرد: تمام اعضای این گروه در یک جریان خاص سیاسی حرکت می کردند و به دنبال اخلال در امتحانات بودند و می خواستند امتحانات را برگزار نکنند.

افرادی مانند محمد ستاری‌فر، حمیدرضا برادران‌شرکا، علی صادق‌تهرانی، بهروز هادی‌زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی، مهدی جهرمی، محمدمهدی به‌کیش و خانم ترکیان، اساتید برجسته بازنشسته شده دانشگاه علامه‌طباطبایی بودند که اعلام بازنشستگی آنها اعتراض گسترده دانشجویان را در پی داشت.

علاوه بر این هم اکنون دکتر علی عرب مازار از اساتید این دانشکده و مشاور میر حسین موسوی از ۷ دی ماه ۸۸ در بازداشت به سر می برد.


 


قدرت الله علیخانی*: خبرگزاری فارس دوشنبه گذشته، به نقل از آقای احمدی نژاد- در حاشیه جلسه هیات دولت- نوشت:«در برخی موارد توضیح رفتار روسیه برای مردم ایران مشکل شده و ما نمی توانیم و نمی دانیم چگونه این موضع را توضیح دهیم… ما از یک کشور دوست وهمسایه انتظار داریم که به طور قاطع دفاع کند و در کنار این بیانیه(ایران- ترکیه و برزیل) بایستد و اجازه ندهد بهانه های دیگری وارد شود و مانع یک تعامل سازنده شود.»

روسیه ای که آقای احمدی نژاد از آن نام می برد همان روسیه ای است که در ۲۰ مه ۱۹۲۰ با تبادل سند، کشور ایران را به رسمیت می شناسد (ایران از سه هزار سال قبل از میلا د مسیح وجود دارد. اروپا در آن زمان وجود نداشته است) و پس از این تاریخ- دست کم دوبار- به شکل جدی برای تجزیه همین کشور به رسمیت شناخته شده تلا ش می کند و نکته طنز ماجرا این که; درست در بیست مه سال جاری میلادی هم، پیش نویس قطعنامه چهارم، به امضای همین همسایگان «بدعهد» ما می رسد، همسایه ای که وقتی «یرملوف» فرستاده آن به دیدار فتحعلی شاه آمد تا برای «عهد نامه گلستان» مقدمه چینی کند، پیشاپیش، فیل گرانقیمت زرینی را فرستاد که از آن، صدای موسیقی به گوش می رسید.

این رفتارهای خصمانه البته برای نگاه های ژرف بین چیز جدیدی نیست; چنان که در آن روزهایی که آقای احمدی نژاد- شاید- به اتکای همین همراهی چین و روسیه قطعنامه های ضد ایرانی شورای امنیت را «کاغذ پاره» می دانست، اهل نظر بر این امر واقف بودند که در دنیای امروز، چنان نیست که بتوان با شور و هیجان یکسره به تاریخ یا تمام قواعد حاکم بر فضای کنونی بین المللی(خواه عادلا نه و خواه ناعادلا نه) بی تفاوت بود، چه رسد به این که مبنای این بی تفاوتی، همراهی موقتی و تاکتیکی کشوری چون«چین» باشد که به تعبیر«نظامی گنجوی»:«به جز چین ابرو» نمی توان از او خواست:(زچینی به جز چین ابرومخواه- ندارند پیمان مردم نگاه- سخن راست گفتند پیشینیان- که عهد و وفا نیست در چینیان) یا روسیه ای که «مردمی» از او- به ویژه درامور بین المللی خواسته ای دور از انتظار است(که فریاد شاهازبیداد روس/ که از مهد ابخاز بستند عروس/ ز روسی کسی نجوید مردمی/ که جز گوهری نیستش ز آدمی).

از این شاهد مثال های ادبی که بگذریم بازهم به راحتی می توان ادعا کرد که اگر، صرف نگاه تاریخی دقیق به گذشته و تحلیلی جامع و فارغ از هیجان های عمومی از تحولا ت جدید، از سوی دولت و در قبال تحولا ت روشن و تاثیرگذار جهانی وجود داشت، قبل از آن که برخی به «تحویل» ۱۲۰۰ کیلواورانیوم به ترکیه، نام «تبادل سوخت» بگذارند و آن را مانعی برای تصویب قطعنامه چهارم شورای امنیت تلقی کنند، نیز می شد حدس زد که این بیانیه، مشکلی را حل نمی کند و آن وقت نیازی هم به نگرانی برای توضیح رفتار روسیه برای مردم ایران نبود(!); چرا که وقتی روسیه; این چنین در رکاب آمریکا قرار می گیرد، نمی شد انتظار چندانی از کارآمدی ترکیه عضو ناتو و هم پیمان با آمریکا داشت و براین اساس، تن به قبول شرایطی داد که در زمان اصلا ح طلبان و حتی در پایان دوران ریاست البرادعی، با شرایط مناسب تری به ایران ارایه شد اما هر بار یا به تهمت های واهی و با تعبیر «عبور از خط قرمز» یا دلا یل دیگر مورد بی اعتنایی قرار گرفت.

آنچه امروز در رویکرد مشترک قدرت های بزرگ جهان- من جمله روسیه- در خصوص برنامه هسته ای ایران مشاهده می شود، اگر چه ممکن است موجب بهت و حیرت آن دسته ازافرادی شود که به همراهی این کشور دل بسته بودند و تصور می کردند، مواضع این کشور برای مردم ایران قابل توضیح خواهد ماند، اما اگر نگاهی کلا ن در این میان وجود داشت از همان زمانی که باراک اوباما بر مسند ریاست جمهوری آمریکا نشست و ترجیح داد برخلا ف بوش پسر، همکاری با روسیه را جایگزین رقابت یامقابله با آن کند، هویدا بود، سیاستی که نمود آن بازگذاشتن دست روسیه در حوزه نفوذ سابق خود- کشورهای مشترک المنافع- و تمرکز بر مسکو به جای تبانی با کشورهایی چون گرجستان و نظایر آن بود، چنانکه دیدیم آمریکا چگونه- برخلا ف دوران بوش- این بار، موضعی منفعلا نه در قبال حوادث قرقیزستان در پیش گرفت تا این نکته به اثبات برسد که سیاست خارجی ایالا ت متحده در قبال روسیه، اکنون تفاوت های ماهوی با دوران بوش دارد و اگر در آن دوره انقلا ب های رنگین با حمایت آمریکا یکی پس از دیگری روسیه را به واکنش وامی داشت و عزم این کشور را برای همکاری با ایران راسخ تر می کرد، این بار نه تنها آمریکا چنین رویکردی از خود نشان نداد که پا را یک گام فراتر گذاشته و با عقد پیمان کاهش تسلیحات هسته ای، اعتماد روس ها را بیش از پیش به خود جلب می کند.

تمام این تحولا ت اگر چه از همان آغاز از سوی نگاه های تیزبین رصد می شد اما در سایه انزوای نگاه کارشناسان منتقد سیاست های دولت، رویکرد اتخاذ شده در مساله هسته ای، به گونه ای پیش رفت که گویی این تحولا ت مهم، چندان اهمیتی ندارد ودر نتیجه مشی کلی بر اساس همان بنیان های مبتنی بر فضای پیش از روی کار آمدن اوباما پیش رفت و حتی توجهی هم به این واقعیت نشد که در مرداد سال ۱۳۸۶، مجلس نمایندگان آمریکا با هدف اخلا ل در سرمایه گذاری شرکت های خارجی در بخش نفت و گاز، طرح موسوم به «تشدید منع سرمایه گذاری در ایران» را تصویب کرد که طبق آن دولت آمریکا مجبور می شد، فهرست تمام شرکت هایی را که بیش از ۲۰ میلیون دلا ر در بخش نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کرده اند برای اعمال برخورد قانونی دراختیار مجلس نمایندگان قرار دهد و همین مجلس نیز با اعلا م این که: «منع سرمایه گذاری زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که در قالب بخشی از یک استراتژی بزرگ تر برای افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی جهت منزوی کردن دولت ایران به کار گرفته شود» نشان داد که طرحی بلندمدت جهت جذب روسیه و چین به عنوان یک «استراتژی بزرگتر» مدنظر ایالا ت متحده است.

با درنظر داشتن آنچه گفته شد، می توان دریافت که ارسال نامه هایی از سوی رئیس دولت نهم به اوباما، شرکت در اجلا س ان پی تی در نیویورک یا این سخن آقای احمدی نژاد که: «بین مواضع هیلاری کلینتون با آقای اوباما فرق قائلیم» تا چه میزان به دور از تحولا ت و واقعیت هایی بود که به شکل گام به گام و فراتر از اراده یک شخص یا چند نفر، ممانعت از تداوم برنامه های مسالمت آمیز هسته ای ایران را هدف قرار داده بود. چند روز دیگر پیش نویس قطعنامه شورای امنیت به رای گذاشته خواهد شد و توافق اخیر ایران، ترکیه و برزیل نشان می دهد که دست کم این بار، نگاه به این قطعنامه صرفا به عنوان یک «کاغذپاره» نیست، اما آنچه اکنون می توان گفت بیش از آن که معطوف به ارایه راهکارهای کوتاه مدت در زمینه سیاست خارجی، آن هم برای چند روز آتی باشد; می تواند اشاره ای به این اصل راهبردی در حوزه داخلی باشد که دولت; برای پیشبرد امور جاری خویش نیز، گریزی از این ندارد که به جای تداوم سیاست مبتنی بر نفی دیگر گروهای سیاسی و با اهتمام به قانون طلا یی «جذب حداکثری و دفع حداقلی» مقام معظم رهبری، نخبگان و کارشناسان امور را همراه خود کند و به جای یک کاسه کردن همه ناکامی ها در تعابیر مشحون از هیجان و گاه تخریب و احاله همه کاستی ها به متصدیان پیشین، رویکردی اخلا ق مدارانه و منطبق بر اصول علمی را در پیش بگیرد. رویکردی که اگر «زبانی صادقانه»، «مبتنی بر همدلی» و «خالی از اغراق» را نیز چاشنی خود کند، می تواند پشتوانه عظیم همراهی گروه های سیاسی و مردمی را جایگزین اتکای به رویکردهای زودگذر بازیگران نظام بین المللی کند و دغدغه «جلب اعتماد مردم» را جایگزین دغدغه «توضیح» رفتارهای یک کشور بیگانه کند.

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

منبع: مردمسالاری


 


نخستین شب کنسرت علیرضا عصار سه شنبه شب ۴ خردادماه در سالن ۳۰۰۰ نفری کشور در حالی برگزار شد که تمامی صندلی های سالن پر شده بود. عصار در این کنسرت چند ترانه قدیمی و پنج قطعه جدید خواند. نکته قابل توجه در این کنسرت، استقبال شدید و بی سابقه حاضران از ترانه "خیابان خواب ها" سروده خلیل جوادی بود، به گونه ای که صدای عصار به دلیل همراهی و همصدایی مردم تقریبا شنیده نمی شد. متن این ترانه را می خوانید:

خیابان خواب‌ها

باز بـــوی باورم خـــــاکستریست / واژه هـــای دفتــرم خاکستریست

پیش از ایــنها حـــال دیگر داشـتم / هرچــه میگفتند بـــــاور داشــتم

مــا به رنگی ساده عادت داشتیم / ریشـــه در گنـــج قناعت داشتیم

پیرهـا زهــر هـلاهــل خـورده انــد / عشق ورزان مـهر باطل خـورده اند

باز هم بحث عقیل و مـرتضی ست / آهن تفتــیده ی مــولا کجـــــاست

نه فقط حرفی از آهن مانده است / شمع بیت المال روشن مانده است

با خــــودم گفتم تو عاشق نیستی / آگـــــه از ســــرّ شقـــایق نیستی

غــرق در دریــا شدن کار تو نیست / شیعه مـــولا شــدن کــارتو نیست

بین جــمع ایســـــتاده بـر نمـــــاز / ابن ملجــــم هـــــا فـــراوانند بــاز

خواستم چیزی بگویم د یــــر شد / واژه هایم طعــمه ی تکفیــر شـد

قصه ی نـــا گفته بسیار است باز / دردهـــا خـروار خــروار است بـــاز

دستهارا باز در شبـــهای ســـرد / هــــــا کنید ای کودکان دوره گـرد

مژدگــانی ای خیابان خوابــــــــها / می رسد ته مانده ی بشقابــــها

سر به لاک خویش بردیم ای دریغ / نان به نرخ روز خوردیم ای دریــــغ

قصّـه هــای خوب رفت از یادهـــا / بی خبر مـــاند یم از بـــنیادهــــا

صحبت از عدل و عدالت نابجاست / ســــود در بازار ابن الو قــتهاست

گفته ام من دردهـــا را بارهـــــــا / خسته ام خسته از این تکرارهـــا

ای کــــه می آیدصدای گــریه ات / نیمه شـــبها از پس د یوار هـــــا

گــــیر خواهد کــــرد روزی روزیت / در گلـــوی مــال مـردم خوارهـــا

من بــه در گفتم ولیکن بشنوند / نکته هـــا را مـو به مو دیوارهــــا

آلبوم : عشق الهی

شاعر: خلیل جوادی

آهنگساز : فؤاد حجازی

خواننده : علیرضا عصار


 


علی لاریجانی با کسب ۲۱۴رای به ریاست مجلس رسید. به این ترتیب او برای سومین سال پیاپی سکان‌دار خانه ملت خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین، لاریجانی تنها نامزد ریاست مجلس بود که از میان ۲۵۸رای ماخوذه، توانست ۲۱۴رای را کسب کند.

گفتنی است در این انتخابات ۴۴رای سفید نیز به صندوق‌ها ریخته شد.


 
 

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر