۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

صدای خس وخاشاک را بشنوید: News from Kaleme for 05/28/2010



Email not displaying correctly? View it in your browser.
این خبرنامه حاوی عکس است. لطفا گزینه دیدن عکس را در ایمیل خود فعال کنید.



مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل و عضو شورای دفاع از حق تحصیل روز گذشته با همسرش ملاقات حضوری داشت.

به گزارش جرس؛ گلرو که بیش از ۸ ماه است که در بازداشت به سر می‌برد وضعیت جسمی بسیار نگران کننده‌ای دارد. وی در دوران بازداشت به بیماری گوارشی مبتلا شد و از یک هفته پیش به دلیل عدم وجود آب گرم در زندان و استحمام با آب سرد، دچار سرماخوردگی شدید شده است.

این فعال دانشجویی، که در دوران بازداشت بیش از ۱۵ کیلو کاهش وزن داشته است، از ضعف جسمانی شدید رنج می‌برد اما به گفته همسرش روحیه بسیار خوبی دارد.

مهدیه گلرو و همسرش وحید لعلی‌پور، در تاریخ ۱۲ آبان ماه در منزل بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. همسرش که بدون هیچ‌گونه فعالیت سیاسی بازداشت شده بود، اسفند ماه سال گذشته از زندان آزاد شد.


 


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اقدام ایران در پذیرش تبادل سوخت هسته‌ای آن را نشان دهنده حسن‌نیت ایران دانست و گفت: انتظار می‌رود گروه ۱ + ۵ نیز این گام مثبت را با یک گام به پیش پاسخ داده  و فضای مثبت و تعاملی پیش آمده را با اقدامات نسنجیده به افراط‌گرایان واگذار نکنند.

به گزارش ایسنا؛ محمدمهدی شهریاری در نطق میان دستور امروز خود با اشاره به سوم خرداد روز فتح خرمشهر، گفت: خرداد ماه برای ملت ایران ماه تحولات تعیین‌کننده و یادآور وقایع تلخ و شیرینی است که هر کدام به عنوان مقطعی در سرنوشت ملت ما اثرگذار بوده است.

وی سوم خرداد و سالروز آزادی خرمشهر را از مقاطع غرورآفرین و بالنده تاریخ ملت ایران دانست؛ چرا که در آن روز غیرت، قدرت، ایمان و همبستگی ملت ایران با کور کردن چشم ناپاک بیگانگان نسبت به خاک وطن اسلامی‌مان به رخ جهانیان کشیده شد.

شهریاری در ادامه گفت: حضور ۳۰ میلیونی مردم در انتخابات سال ۷۶ که به خلق حماسه‌ ۲ خرداد انجامید، برکات مبارکی چون رفع تهدید جدی نظامی از کشور، تبلور واقعی مردم‌سالاری دینی و تجلی اراده مردم برای کسب آزادی توام با دینداری و عدالت همراه با پیشرفت، استقلال و عزت بین‌المللی در کنار تامین منافع ملی داشت.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس همچنین ۱۴ خرداد را یادآور وداع وفادارترین مردم جهان با پاک‌ترین امام زمان‌شان دانست و گفت: بیعت امام بر سر آرمان‌های انقلاب مانند استقلال و آزادی و حاکمیت مردم بزرگ‌ترین ضامن ادامه‌ی راه آن حضرت از سوی ملت ایران است. همچنین ۲۲ خرداد و حضور پرنشاط و جدی مردم نشان‌دهنده‌ تمایل و بلوغ ملت ایران در انتخاب صندوق رای برای اعلام نظرات‌شان بود.

نماینده‌ی مردم بجنورد در خانه‌ی ملت، اظهار امیدواری کرد: تجربه‌ی تعامل با جامعه‌ی جهانی در پرونده‌ی هسته‌ای به تعامل با منتقدان داخلی نیز تسری یابد و مانع از میدان‌داری افراطیون بر تصمیم‌سازی‌های آتی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: در خصوص پرونده‌ی هسته‌ای نیز اکنون که با بیانیه‌ی تهران زمینه‌ی تعامل با جامعه‌ی جهانی فراهم شده و گروه‌های منتقد دولت در راستای حفظ و رعایت منابع ملی از این بیانیه استقبال کردند، انتظار می‌رود دیدگاه تعاملی نظام در راستای حل و فصل مسالمت‌آمیز پرونده‌ی هسته‌ای و بازگرداندن پرونده به آرامش و به تبع آن بازگشت امنیت و آرامش به زندگی اقتصادی و اجتماعی جامعه ادامه یابد.

وی گفت: در همین راستا اظهارات متناقض برخی مسوولان سیاسی در خصوص عکس‌العمل احتمالی ایران به تصویب قطعنامه‌ی چهارم در سازمان ملل موجب تاسف و ناشی از ناهماهنگی در تنظیم سیاست‌های هسته‌ای تعبیر گردیده که نیاز به یک مدیریت واحد و متشکل برای جلوگیری از ارسال پیام‌های متناقض و گمراه‌کننده را ضروری می‌سازد.

به گفته‌ی شهریاری با ادامه‌ی روند مدبرانه و تعاملی که در سایه‌ی بیانیه‌ی تهران ایجاد شده، لازم است با ادامه‌ی سیاست همکاری با آژانس برای رفع ابهامات مسوولان به‌خصوص محمود احمدی‌نژاد از هر‌گونه اقدام و اظهارنظر تحریک‌آمیز که موجب تشدید تحریم‌ها، تهدید تمامیت ارضی و خدشه در حق ملت ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز می‌شود خودداری کند.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس خاطر نشان کرد: اکنون که ملت ایران با پذیرش تبادل سوخت هسته‌ای حسن‌نیت خود را نشان داده، انتظار دارد گروه ۱ + ۵ نیز این گام مثبت را با یک گام به پیش پاسخ داده و فضای مثبت و تعاملی پیش آمده را با اقدامات نسنجیده به افراط‌گرایان واگذار نکنند. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم، مجلس شورای اسلامی و ریاست آن که اخیرا در مورد بیانیه‌ی تهران اظهارنظر کرده به نقش سلبی در پرونده هسته‌ای اکتفا نکرده و ایفای یک نقش سازنده و ایجابی در روند تصمیم‌گیری پرونده‌ی هسته‌یی زمینه‌ی ادامه‌ی سیاست تعامل و گفت‌وگو با جامعه‌ی جهانی را تسهیل و از ورود افراط‌گرایی ممانعت کنند.

شهریاری افزود: در شرایطی که منافع و حقوق مسلم ملت ایران از سوی قدرت‌های خارجی مورد تهدید واقع شده ایجاد وحدت و همدلی مهمترین وظیفه‌ی مسوولان نظام است؛ چرا که میزان تهدید خارجی ارتباط مستقیم با گسترش اختلاف در ارکان و مسوولان نظام دارد. قانون اساسی به عنوان میثاق ملی مهمترین مبنای وحدت و فصل‌الخطاب گروه‌های سیاسی برای فعالیت در چارچوب نظام خواهد بود. در این راستا تاکید امام راحل بر به رسمیت شناختن اختلاف‌نظر سیاسی و حضور هر دو جریان در عرصه‌های مختلف کشور بر مبانی اعتدال باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده‌ی مردم بجنورد در خانه‌ی ملت، تصریح کرد: متاسفانه در اثر سیاست‌های اقتصادی برنامه‌گریز دولت، سند چشم‌انداز که مورد تصویب مهمترین ارگان قانونی نظام است عملا به فراموشی سپرده شده و معیار مناسب برای ارزیابی روند اقتصادی کشور وجود ندارد.

وی در ادامه از اعلام آمارهای غیرواقعی و غلط، کاهش رشد اقتصادی به کمتر از دو درصد، واردات بی‌رویه که موجب تعطیلی کارخانجات، بیکاری کارگران و رشد بیکاری عمومی تا سقف ۱۳ درصد شده، همچنین افزایش طلاق، فقر و فساد ناشی از بیکاری در کنار سیاست‌های فشار اجتماعی و تشدید فضای امنیتی به عنوان مواردی یاد کرد که به گفته وی موجب نگرانی و بی‌اعتمادی آحاد مردم و نمایندگان آنها به ادامه‌ی سیاست‌های دولت شده است.

عضو فراکسیون خط امام(ره)مجلس در پایان به برخی مسائل استان خراسان جنوبی و حوزه‌ی انتخابیه خود اشاره و خواستار رسیدگی مسوولان به این مشکلات شد.


 


جمعی از اعضای کمپین دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاهها (روسری سفیدها) با حضور در منزل جعفر پناهی کارگردان فیلم «آفساید» با وی دیدار کردند.

در این دیدار که به دنبال آزادی جعفر پناهی پس از حدود سه ماه بازداشت انجام گرفت، اعضای کمپین با یادآوری اثر به یاد ماندنی جعفر پناهی؛ آفساید که تلاش چند دختر جوان برای ورود به استادیوم آزادی را به تصویر می کشد، بار دیگر از فعالیت های پناهی در راه نمایش حقایق جامعه از جمله مشکلات زنان ایرانی قدردانی کردند.

کمپین دفاع از حق ورود زنان به ورزشگاهها (روسری سفیدها) تلاشی مدنی از سوی گروهی از فعالان حقوق زنان است که از سال ۱۳۸۴ برای احقاق حق زنان علاقه مند به ورزش برای تماشای بی واسطه مسابقات ورزشی در ایران آغاز شده است. جعفر پناهی که فیلم اش؛ «آفساید» گوشه هایی از مشکلات این قشر از زنان و دختران جوان ایرانی را به تصویر می کشید، چند سال قبل جایزه خرس نقره ای جشنواره برلین را که به خاطر همین فیلم به وی تعلق گرفته بود، به روسری سفیدها اهدا کرد.


 


با وجود این که مهر ماه سال جاری قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا می‌شود، سیر صعودی قیمت‌ها اقلام خوراکی از هم‌اکنون آغاز شده است. اقلامی هم‌چون گوشت، میوه و لبنیات در دو ماه اخیر با افزایش رو به‌رو شده‌اند.

به گزارش فرارو، روز گذشته رییس هیئت مدیره دامداران ایران از افزایش ۴۵ درصدی فرآورده‌های لبنی نسبت به سال گذشته در کشور خبر داد.

سیروس روستا با بیان اینکه قیمت شیر خام با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه شده است، افزایش ۴۵ درصدی قیمت سایر فرآورده‌های لبنی را ناشی از افزایش بهای شیر تلفیقی آن هم بنا بر تصمیم وزارت بازرگانی اعلام کرد.

در اوایل اردیبهشت ماه وزارت بازرگانی ایران تصمیم گرفت که قیمت شیر یارانه‌ای را افزایش دهد اما میزان عرصه شیر یارانه‌ای بیشتر شود تا بدین ترتیب شهروندان راحت‌تر به شیر یارانه‌ای دسترسی داشته باشند.

افزایش قیمت مرغ و پروتئین

افزایش قیمت کالاهای مختلف در کشور فقط به شیر و فرآورده‌های لبنی ختم نمی‌شود، با آغاز سال جدید قیمت مرغ نسبتا افزایش یافت تا این ماده خوراکی آغازگر افزایش قیمت‌ها در سال ۸۹ باشد.

جهش قیمت مرغ در کنار دیگر اقلام پروتئینی صورت گرفت اما افزایش قیمت مرغ بیش از گوشت قرمز بود.

معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در تشریح دلایل جهش قیمت اقلام پروتئینی گفت: «گوشت مرغ در روزهای هفته گذشته شاهد افزایش قیمت بوده؛ اما گوشت قرمز به میزان بسیار محدودی جهش قیمتی داشته است.»

وی دلیل این افزایش را در رفتار تولید کنندگان دانست و ادامه داد: «واقعیت این است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قصد ورود تعزیراتی به قیمت جوجه یکروزه را نداشته است تا اینکه قیمت شکسته شود؛ ولی تولیدکنندگان این اجازه را به سازمان حمایت ندادند که از طریق علم اقتصاد با آنها وارد مذاکره شود، بلکه این سازمان را مجبور به تشدید نظارت بر جوجه یکروزه کردند.»

افزایش قیمت سیب زمینی

سیر صعودی قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت ماه امسال به سیب زمینی هم رسید. یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ضمن تشریح دلایل گرانی سیب زمینی در بازار گفت: «در روزهای گذشته به دلیل بروز بارندگی های سیل آسا برداشت در استانهای تامین کننده سیب زمینی به تعویق افتاد، علاوه بر آن حمل و نقل این محصول نیز دچار مشکلاتی بوده است.»

بهروز غیبی اعلام کرد: «استانهای جیرفت و کهنوج به عنوان استانهای تامین کننده سیب زمینی در طرح استمرار تا ۲۵ فروردین وارد بازارهای مصرف می شود و سپس تولید استان گلستان به عنوان استان پشتیبان کننده وارد بازار می شود که به دلیل بروز بارندگی های سیل آسا در روزهای اخیر برداشت و حمل و نقل این محصول برای چند روز به تعویق افتاد.»

مدیرکل دفتر امور سبزی، گیاهان زینتی و دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قیمت کنونی سیب زمینی اظهار کرد: «در حال حاضر با رفع مشکل حمل و نقل قیمت سیب زمینی در بازار به حالت متعادل برگشته و قیمت این محصول در مزارع بالغ بر کیلویی ۴۰۰ تومان، در میدان اصلی میوه و تره بار کیلویی ۵۵۰ تومان و درمیادین میوه و تره بارکیلویی ۶۵۰ تومان به فروش می رسد.»

افزایش قیمت میوه

بنا به گزارش بانک مرکزی که امروز منتشر شد قیمت انواع میوه در هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه نیز با افزایش روبه رو بوده است.

بانک مرکزی در گزارش خود تصریح کرده است: «در هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت ماه در گروه میوه های تازه قیمت سیب زرد تخم لبنان معادل ۲٫۹ درصد، پرتقال درجه یک ۰٫۷ درصد، پرتقال درجه دو ۱ درصد و نارنگی ۳٫۳ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۰٫۴ درصد تا ۱۰٫۹ درصد کاهش یافت.»

هم‌چنین در این گزارش آمده است که در گروه سبزی های تازه قیمت سبزی های برگی معادل ۱٫۲ درصد افزایش داشته است.

هدفمند کردن و ذخیره کالاها

آغاز افزایش قیمت‌ها در سال ۸۹ در شرایطی رقم خورده است که بنا به گفته رییس دولت طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از مهر ماه آغاز خواهد شد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با اجرای این طرح قیمت اقلام مختلف به شدت افزایش خواهد یافت.

به همین دلیل وزارت بازرگانی برای مقابله با افزایش شدید قیمت کالاها بعد از حذف یارانه‌ها، دو میلیارد دلار بودجه اختصاص داده و قرار است یک میلیون تن کالا را در انبارها ذخیره کند.

بنا به گفته مسئولین این وزارت خانه عملیات ذخیره سازی ۱۳ قلم کالایی آغاز شده است، این ۱۳ قلم کالا عبارتند از: گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر خشک صنعتی، کره، برنج، عدس و لوبیا، ماکارونی، روغن نباتی، قند و شکر.

دولت می‌گوید که طرح ذخیره سازی کالاها را با همکاری بخش خصوصی در دست اجرا دارد تا در صورتی که قیمت کالاها بعد از حذف یارانه ها افزایش یافت، دولت بتواند با وارد کردن این کالاها به بازار مصرف، مانع افزایش قیمت کالاها شود.


 


در ساعت سی دقیقه بامداد روز پنجشنبه، بیش از بیست تفر از افراد لباس شخصی با اسلحه، با حمله به دفتر هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی و دفتر مرکز علوم و فناوری‌های پیشرفته به طور غیرقانونی وارد این ساختمان شدند.

به گزارش سفیر، دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد که این افراد طی چهار ساعت حضور غیرقانونی، همراه با زور و تهدید و یا دستبند زدن به نگهبان‌های ساختمان و بازداشت موقت آنان در محل به تعدادی از واحدهای اداری این ساختمان وارد شده و با تخریب و زیر و رو نمودن کلیه وسایل موجود آن، تعدادی از مدارک، اسناد، کیس‌های کامپیوتری و اشیاء مختلف دیگر را همراه خود خارج نمودند که تا این لحظه لیست دقیق وسایل خارج شده مشخص نشده است.

بر اساس این گزارش، افراد لباس شخصی با ادعای حضور نماینده دادستان و قاضی و نیز ادعای همراه داشتن حکم دادستانی این اقدامات خلاف را انجام داده‌اند که مراجع قضایی از قبل و تاکنون هیچگونه اطلاع و یا خبر رسمی در این زمینه به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی نداده‌اند.

بر اساس اعلام دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد، این اقدامات در ادامه تحرکات روزهای اخیر علیه دانشگاه آزاد اسلامی و به دنبال اعلام تغییرات غیرقانونی در اساسنامه این دانشگاه و معرفی اعضای جدید هیات امناء و همچنین برگزاری تجمعات خلاف تعدادی از افراد لباس شخصی در مقابل دفاتر مختلف دانشگاه آزاد انجام شده است.

دفتر هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرده است که خواستار رسیدگی عاجل و فوری از مراجع ذیصلاح قانونی و قضایی به منظور رسیدگی و پیگیری فوری این اقدامات می‌باشد.


 


روز گذشته مهدی کروبی به عیادت رئیس مجلس سابق رفت.

به گزارش خبرنگار سحام نیوز، کروبی روز گذشته جهت عیادت از علی اکبر ناطق نوری به منزل وی رفت.این دو رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در حالی با هم دیدار و گفتگو کردند که چند روز پیش آقای ناطق نوری پس از عمل جراحی تاندون پا از بیمارستان به منزل منتقل شده بود.


 


کلمه-حمزه غالبی: مثل همیشه از پشت سر بازجویی می کرد. یک دفعه موبایلش زنگ خورد. بعد از چند جمله ای بلند گفت: نه بابا! هنوز سالم جلو من نشسته. بعد چند جمله ای رو رد و بدل کردند. تماسش که قطع شد، پرسید فلانی را می شناسی؛ گفتم بله؛ چندتا دیگه اسم هم آورد گفتم نمی شناسم. گفت اینها جایی داشتند صحبت می کردند و گفتند حمزه غالبی اعدام شده است. گفت دوستش می خواسته با او چک کند. نمی دانم قضیه چه بود؟ آیا این مکالمات واقعی بود یا یک نمایش دیگر برای ایجاد فشار روحی بیشتر، اما نکته مهم این بود که این حرف بر عکس بیشتر به من روحیه داد.

یکی از روشهای بازجو که فشار ایجاد می کرد تلقین این بود که همه چیز تمام شده است و همه تو را فراموش کرده اند. مردم پی زندگی شان، دوستانت هم دنبال کارشان هستند. حتی می گفتند خانواده ات هم دیر یا زود خسته خواهند شد. می روند. نمی دانم چه جوری توضیح بدهم احساس فراموش شدن چقدر سخت است، اصلا بگذارید بگویم خیلی تلخ است. یک چیزی آنطرف تر از سختی.

او گفت چند نفر در مورد اعدام تو صحبت کرده اند. نمی دانم انگیزه اش دقیق چه بود اما برای من نشان این بود که آنطور که آنها می گفتند هم فراموش نشده ام. با خودم گفتم حداقل چند نفر بخاطر خبر اعدام ناراحت بودند. فوری لبخندم را دزدیدم تا آقای بازجو متوجه نشود.

پی نوشت ۱: اگر از من بپرسید و بگوئید بزرگ ترین کمک به فردی که در بازداشت است چیست؟ می گویم بعد از تنها نگذاشتن خانواده اش، نگذارید فراموش شود. حتی از تلاش برای رهایی اش هم اولویت دارد. اصلا بنظرم اینها حداقل وظیفه ما در قبال دوستانی است که به نیابت از ماها در بند هستد: خانواده شان را تنها نگذاریم؛ نگذاریم فراموش شوند.

پی نوشت ۲: زنده نگه داشتن خاطره انسانی که به خاطر عقاید یا سیاست در بند است فقط ادای یک تکلیف اخلاقی فردی نیست. بلکه پیامد های جدی اجتماعی و سیاسی دارد. با زنده نگه داشتن خاطره مقاومت فرد در ذهن جمعی مان، کنش او معنی اجتماعی پیدا می کند. هر نماد، نشانه، جمله یا پیامی که این کار رو بکند می شود پای بیرون از زندان. بدین ترتیب مقاومت در مقابل سرکوب رو دو پای خودش می ایستد؛ هر چه یادگاری های او بیشتر،این پا بلند تر و صدای آن رساتر. اینجوری است که الان نوشتن از دوستان، گفتن و به هرنحوه زنده نگه داشتن یاد دوستان در بندمان یکی از راههای مقاومت است.

پی نوشت ۳: زنده نگاه داشتن خاطرات رنج ها در آگاهی جمعی مان موجب انباشت تجربه ای می شود که امکان حذف خطا ها را برای ما فراهم می کند. فراموش نکردن سختی و نگهداشتن آن در آگاهی و حتی یادآوری مداومش، زنگ خطری می شود که همیشه پیش گوشمان باشد تا بخاطر فراموشی مجبور به تکرار خطاهایمان نشویم.


 


جبهه مشارکت ایران اسلامی در اطلاعیه با اعتراض شدید نسبت به فراخواندن دبیرکل این حزب به زندان آن را عملی بی سابقه دانسته است که فردی بخاطر برگزاری مراسم عروسی فرزندنش به زندان فراخوانده شود.

به گزارش نوروز متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

بازگرداندن دوباره جناب آقای دکتر محسن میردامادی دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی به زندان باعث تاسف عمیق همه کسانی شد که عدالت و آزادی را جستجو می کنند.

این اقدام منفعلانه که به دلیل جرم غیر قابل بخشش برگزاری مراسم جشن عروسی فرزند ایشان صورت گرفته است در تاریخ حیات بشر و در پرونده عملکرد دادگستریهای جهان بی سابقه و منحصر به فرد باقی خواهد ماند.

اما از منظر تحلیل وقایع کشور، این کار نیروهای امنیتی-نظامی را باید به مثابه اعلام رسمی شکست پروژه سرکوب و قلع و قمع هر صدای منتقد به ویژه اصلاح طلبان سرافراز تلقی کرد.

این اقدام نابخردانه نشانه تعمیق و فراگیری اصلاحات در قالب جنبش سبزو هراس مخالفان سرکوبگر آن از این جنبش مردمی است.

اما برای همه دلدادگان امام و انقلاب اسلامی بسیار تلخ است که در ماه امام ومردم، ماه دفاع از حقوق شهروندی و عزت ایران، ماه مبارزه با استبداد و اقتدارگرایی شاهد آن باشند که عده ای با مصادره نهادهای قانونی و با سوء استفاده از قوه قهریه به خود اجازه می دهند تا تمام دستاوردهای عظیم ملت را بر باد دهند و عملا تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی را اثبات کنند و با این رفتارهای عجیب و باور نکردنی به آرمانهای مقدس انقلاب جفا روا دارند.

تاسف آنجا است که بخشی ازنیروهای نظامی و امنیتی با سلطه بر بخشی از قوه قضاییه نه فقط استقلال این قوه را مخدوش کرده اند بلکه به حیثیت و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ضربات جبران ناپذیری وارد می کنند.

ما مصرانه از رییس محترم قوه قضاییه می خواهیم حد اقل به حیثیت صنفی این قوه حساسیت داشته باشند و نسبت به این دخالتهای غیر قانونی واکنش نشان دهند و اجازه ندهند آبروی کارکنان شریف دادگستری ملعبه دست کسانی قرار گیرد که برای جبران شکست خود حاضرند همه چیز و همه کس را فدا کنند.

اما پیام دستگیری مجدد دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی برای مردم عزیز ما جز این نیست که اصلاحات و جنبش سبز زنده است و توانمند تر از قبل به پیش می رود.

جبهه مشارکت ایران اسلامی

پنجم خردادماه ۱۳۸۹


 


کلمه-مهدی محسنی : محمد جان! سوم خرداد بود. با صدای نوحه «ممد نبودی» دلمان پرکشید به آسمان خونین شهر. آنجا که که بر تابلواش نوشته بودند جمعیت ۳۶ میلیون نفر. همان خاکی که باید با وضو وارد می شدیم.

محمد جان!

نبودی که ببینی شهر آزاد شده. نبودی که ببینی کشور از لوث وجود دشمن بعثی پاک شده. نبودی که ببینی آزادگان اسیر در چنگان صدام سرافرازانه به میهن بازگشتند و نبودی که ببینی صدام حسین تکریتی چگونه خوار و ذلیل شد.

اما این همه ماجرا نیست محمد جان. نیستی که ببینی. نیستی که ببینی چگونه امروز برای بازماندگان همرزمانت برخی خط و نشان می کشند و بر صورتشان سیلی می زنند. چگونه به دل خاندان همت و باکری خون می کنند. رنجنامه دختر شهید باکری به پدرش را خوانده ای؟ هم او که می نویسد: «پدر جان! جایت اصلا خالی نیست.»

محمد جان!

می خواهم از محمد دیگری با تو سخن بگویم. محمد نوری زاد را می شناسی؟ هم او که افتخارش بسیجی بودن است. او که در این وانفسای حق کشی، فریاد حق طلبی سر داد. صدای تو، همت، باکری و دیگر شهدای ما امروز از گلوی او بیرون می آید. محمد ما امروز اسیر است. گرچه ایمان داریم فردا آزاده سبز سرافراز ما خواهد بود. برایش دعا کن.

محمد جان!

به دیگر همرزمانت بگو! بگو که بسیجی واقعی هنوز زنده است. بسیجی واقعی هنوز روزی هزار برچسب دشت می کند اما عقب نمی کشد. بسیجی واقعی سیلی می خورد. زندان انفرادی می کشد اما از سخن حقش بر نمی گردد. بسیجی واقعی هنوز هم غسل شهادت می کند و برای دفاع از حق مردم سینه را سپر.

راستی این روزها اتفاق عجیبی افتاده. جوانان این شهر ، نام شما را از موزه های جنگ و برنامه های شعار زده و آدم های پر مدعای موج سوار گرفته اند و در کوچه و برزن فریادتان می کنند. همانا که اکنون همچون سه دهه پیش شما شاخص «بسیجی واقعی» شده اید.

این روزها در لابلای صفحه های وب سایت ها و وبلاگ ها «صدای ممد نبودی ببینی» شنیده می شود و جوانانی که حتی این خاک گلگون را ندیده اند به شهدای خود افتخار می کنند. همچون صدای «یاحسینی» که در تک تک روزهای یک سال گذشته طنین انداخت و برای ما همه روز عاشورا بود و همه جا کربلا.

محمد جان!

شهر آزاد شد و خون تو و یارانت پرثمر، اما مانده است تا آبادی این شهرها. مانده است تا عدالت و آزادی بر سر این خاک پهناور که وجب به وجبش را با خون خود نگاه داشتید، بال بگستراند. اما دل خوش باش! که هنوز بسیجی واقعی زنده است و میدان را خالی نمی کند.


 


محسن میردامادی در آخرین روز از مرخصی خود به همراه محمدرضا خاتمی با حضور در منزل محسن آرمین سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با خانواده ی وی دیدارکردند.

خانم شریعتی همسر محسن آرمین نیز در این دیدار، گزارشی از نحوه بازداشت همسرش را ارایه کرد.

محسن آرمین عضو دفتر سیاسی و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه توسط ماموران امنیتی وابسته به اطلاعات سپاه در منزلش بازداشت شد. هنوز از محل نگهداری وی اطلاع دقیقی در دست نیست.


 


یک مرجع تقلید گفت: نباید اجازه داد برخی افراد مطالب خلاف واقع را به امام نسبت دهند.

به گزارش ایلنا،آیت‌الله موسوی اردبیلی در دیدار مسوول و کارکنان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با تقدیر از زحمات موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)گفت: آنچه مهم است و به عنوان وظیفه سنگین شما به حساب می‌آید این است که آثار امام (ره) بدون کم و کاست به همان شکل اصلی خودش چاپ شود و از دست کاری‌های سلیقه‌ای ولو به حسب ظاهر به نفع باشد، در امان بماند.

وی اظهار داشت: گرچه از ناحیه بعضی از افرادی که هیچ ارتباطی با امام نداشتند، امروزه مطالبی به امام نسبت داده می‌شود، ولی از آنجایی که شما مسوولین تنظیم نشر و آثار امام به حساب می آیید باید دقت کنید که اولا خود مطلبی را بی‌جا به امام نسبت ندهید و ثانیا به دیگران اجازه ندهید مطالب خلاف واقع را به امام نسبت دهند.

آیت‌الله موسوی اردبیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت‌های آموزشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام تصریح کرد: در این بخش هم اگر می‌خواهد فعالیت حوزوی و یا دانشگاهی صورت بگیرد در بخش تأمین متون آموزشی و انتخاب اساتید باید نظر موسسه مورد توجه قرار گیرد که هر کسی به زعم خودش چیزی را به امام نسبت ندهد.

این مرجع تقلید دینی با اشاره به مسوولیت حاضران اظهار داشت: مسوولیت شما در این موسسه بسیار سنگین است و ممکن است حتی در بعضی مواقع در مضیقه قرار بگیرید که در هر حال شما نباید از مسوولیت خطیر خود دست بردارید و فشارهای جانبی درشما تأثیر بگذارد.

وی در ادامه ضمن پاسخ به پرسش های حاضران برای توفیق بیشتر دست اندرکاران موسسه تنظیم و نشر آثار امام دعا کرد.


 


بهاره هدایت عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت که به تازگی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به نه سال وشش ماه حبس تعزیری محکوم شده‌است،روز دوشنبه از سوی شعبه ۴ بازپرسی امنیت به دادگاه انقلاب احضار شد.

بنا به گفته خانواده این فعال دانشجویی دلیل این احضار در رابطه با پرونده بازداشت وی در ۱۸ تیرماه ۱۳۸۶ عنوان شده است. گفتنی‌ست بهاره هدایت به همراه سایر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در سالروز ۱۸ تیرماه ،در سال ۸۶ به علت تحصن مقابل دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به برخوردهای غیرقانونی حکومت با دانشجویان، دستگیر و پس از گذراندن یک‌ماه در سلول انفرادی بند ۲۰۹ با قید وثیقه آزاد شده بود.بهاره هدایت ازجمله دستگیر شدگان حوادث پس از انتخابات می‌باشد که از ۹ دی‌ماه ۸۸ تاکنون در زندان اوین به‌سر می‌برد. وی در دادگاه بدوی به نه سال ونیم حبس محکوم شده است.


 


سایت «کلمه» در راستای حضور پرقدرت تر در عرصه رسانه های جنبش سبز در حال ارتقای ضریب امنیتی سایت است.

«کلمه» از مخاطبان خود به خاطر اختلالاتی که در ۲۴ ساعت گذشته برای سایت پیش آمد و اخبار قدیمی به نمایش گذاشته می شد عذرخواهی می کند.

تیم فنی کلمه با جدیت در حال برطرف کردن اختلالات و ارتقای ضریب امنیتی سایت است.


 


به دنبال انتشار اخباری مبنی بر احضار لیلا حاتمی و علی مصفا به دادگاه، علی مصفا یادداشتی از طرف خود و لیلا حاتمی منتشر کرد:

به گزارش ایلنا، متن یادداشت بدین شرح است:

به دنبال انتشار اخبار کذب مبنی بر احضار به دادگاه و رسیدگی به اتهام کلاهبرداری و زمین‌خواری که ابتدا توسط خبرگزاری فارس ساخته و پرداخته شد و درپی آن سایت‌ها و روزنامه بانی‌فیلم بدون تحقیق درمورد صحت و سقم آن اقدام به انتشار مجدد آن نمودند، شکایتی از مدیران مسئول و خبرسازان مسئول این رسانه‌ها؛ در شعبه نهم بازپرسی ویژه دادگاه کارکنان دولت مطرح شد که رسیدگی به آن توسط بازپرس محترم پرونده آغاز شده است.

علی مصفا افزود: این متن با آگاهی دادگاه و بازپرس پرونده منتشر شده است.


 


کلمه- محمد رضا رزاقی: با این مقدمه آغاز می نمایم که امنیت یکی از عمده ترین مطلوبهای هر دولت –ملتی می تواند قلمداد شود و در این راستا دو گانه قدرت/امنیت یا به عبارت واضح تر "هر که قدرتش بیش امنیتش پایدارتر" شایان توجه است و طبیعی است که یکی از مولفه های قدرت ، توان نظامی به معنای عام و داشتن سلاح اتمی به معنای خاص می باشد. لذا نگارنده به شخصه هیچ حکومتی را از جمله جمهوری اسلامی ایران را به سبب آنچه از سوی غرب تلاش برای رسیدن به سلاح اتمی خوانده می شود تقبیح نمی نمایم.هر چند بر این باورم که پس از پایان جنگ سرد و در عصر جهانی شدن ،قدرت نیز در عرصه داخلی و بین المللی دارای قبض و بسط مفهومی گردیده و لزوما سلاح اتمی امنیت را به معنای دقیق و جامع آن تضمین نمی کند.

در هر صورت اگر به این توافق برسیم که جمهوری اسلامی ایران " هم اکنون" و در سالهای اخیر "صرفا" برنامه ای صلح آمیز را پیگیری نموده است.(فارغ از انگیزه آن،چه آنطور که خود می گوید که سلاح اتمی در دکترین دفاعی اش جایی ندارد و چه آنطور که نهادهای اطلاعاتی آمریکا معتقدند که از سال ۲۰۰۳ برنامه غیر صلح آمیز ایران به دلیل فشار بین المللی متوقف گردیده.- که قضاوت در آن در این مقال نمی گنجد-) آن وقت باید پرسید که به واقع هدف جمهوری اسلامی از پیگیری این برنامه چیست و آیا تا کنون از این توان علمی جوانان کشور در جهت منافع ملی و رفاه شهروندان استفاده نموده است یا نه؟

برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا اذعان نمود که می توان سیر رسیدگی به پرونده هسته ای ایران را عملا به سه دوره اصلی تقسیم نمود و با بررسی هر دوره پاسخ سوال فوق را داد.

دوره اول-

در این دوره در حقیقت پرونده هسته ای ایران کلید خورد و اقدامات اعتماد سازی بطور داوطلبانه از سوی ایران شکل گرفت که از سوی رهبری از آن به تدبیر نظام یاد شد. اقدامات انجام شده با توجه به شرائط آن روز به نظر می آید اعمالی خردمندانه و حرفه ای تلقی شود چراکه با توجه به وقایع یازده سپتامبر و حضور نو محافظه کاران در کاخ سفید انتخاب صورت گرفته ، گزینشی پخته و تشنج زدا بوده است.اما پایان عمر دولت خاتمی اجازه نداد مردان کار آزموده آن، میوه نرمش تاکتیکی خود را بچینند.

دوره دوم-

سال ۸۴ و با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد ، علی لاریجانی سکان دیپلماسی هسته ای ایران را به دست گرفت .در حقیقت این دوره که با آمدن لاریجانی شروع و با استعفایش پایان پذیرفت. لاریجانی خیلی زود دریافت که آنچه گرفتن آب نبات و دادن در غلتان در خصوص سیاستهای دولت پیش گفته درست نبوده و نباید با شعار زدگی ،فرصت ملت ایران را به تهدید مبدل نمود. او به فراست دریافته بود نفس غنی سازی و اصرار بر ادامه آن در حالی که ایران هنوز حتی یک نیروگاه هم نداشته و منابع سنگ اورانیوم آن نیز محدود است متضن منافع ملت ایران نیست. لذا در این دوره مشاهده می شود لاریجانی با دیپلماسی فعال و سرسختانه و رفت وآمدهای فراوان سعی در گرفتن حداکثر امتیازات و دادن اقل خواسته قدرتهای جهانی را دارد تا بدینوسیله شیرینی توانمندیهای جوانان برومند کشور را به کام ملک و میهن بچشاند.در این راستا ازارائه بسته های تشویقی به ایران که از حیث محتوی، در نوع خود ،بی سابقه بود می توان یاد کرد. البته بی تجربگی ها و تندرویهای دولت مردان جان او را به لب رساند و جناب دیپلمات ارشد عطای ریاست را به لقایش بخشید و رفت

دوره سوم-

این دوره با روی کار آمدن جلیلی آغاز و تا کنون ادامه دارد . در این دوره بی برنامگی، سردر گمی و شعار زدگی در خصوص مسائل هسته ای به عیان مشاهده می شود . پرونده هسته ای بدون جهت گیری مشخصی وبسیار مشوش دنبال می شود و از یک پروژه مهم استراتزیک ملی به موضوعی که به نظر می آید بیشتر مصرف سیاسی و داخلی دارد تبدیل شده است. واقعا معلوم نیست مسئولین مربوطه از این پرونده چه می خواهند؟ .. هر چند دولت بالاخره پس از کلی ترکتازی و تندروی که نتیجه اش برکناری لاریجانی و فرصت سوزی تمام عیاربود سال ۸۸ و خیلی دیربه همان نتایج قبلی ها رسید. چنانکه خیلی ناشیانه و دستپاچه به وین رفت و برای تبادل سوخت توافق ضمنی نمود و رئیس دولت در پاسخ به منتقدان (که انتقاداتشان بحق بود.) گفت:ملت باید از مزایای انرژی هسته ای بهره ببرد اما افسوس که که ماهی سیاست را هر وقت از آب بگیری تازه نیست! و شرایط داخلی و خارجی به دولت تا کنون اجازه عملی کردن توافقاتش را نداده است.و این روند و کلاف سر درگم ادامه دارد. در هر حال واقعیات پرونده هسته ای نشان می دهد موضوعی که می توانست سکویی جهت پیشرفت و رفاه مردم ایران باشد عملا به تهدیدی تمام عیار مبدل گشته و به رغم هزینه های هنگفت مالی و معنوی آن تا کنون نه تنها دستاورد ملموسی برای ملت ایران نداشته که آنها را در معرض تهدید نیز فرار داده است.


 
شما این خبرنامه را به این دلیل دریافت می کنید که ایمیل شما پس از تایید وارد لیست دریافت کنندگان شده است. برای لغو عضویت از این خبرنامه به این لینک مراجعه کنید یا به kaleme-unsubscribe@sabznameh.com ایمیل بزنید. با فرستادن این خبرنامه به دوستان خود آنها را تشویق کنید که عضو این خبرنامه شوند. برای عضویت در این خبرنامه کافی است که به kaleme@sabznameh.com ایمیل بزنید. برای دریافت لیست کامل خبرنامه های سبزنامه به help@sabznameh.com ایمیل بزنید.

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر