۱۳۸۹ شهریور ۸, دوشنبه

::لـیـمـو میـ گهـ:: hamed

رباعيات مناجات از ابوسعيد ابوالخير

يا رب ز گناه زشت خود منفعلم

 

وز فعل بد و خوى بد خود خجلم .

 

فيضى بدلم ز عالم غيب رسان

 

تا محو شود خيال باطل ز دلم .

 

اى زلف مسلست بلاى دل من

 

اى لعل لبت گره گشاى دل من .

 

من دل بتو داده ام براى دل تو

 

تو دل بكسى مده براى دل من .

 

جانم بلب از لعل خموش تو رسيد

 

از لعل خموش لب نوش تو رسيد.

 

گوش تو شنيده ام كه دردى دارد

 

درد دل من مگر بگوش تو رسيد.

 

افعال بدم ز خلق پنهان مى كن

 

دشوار جهان بر دلم آسان مى كن .

 

امروز خوشم بدار و فردا با من

 

آنچه ز كرم تو مى سزد آن مى كن .

 

يارب بگشا گره ز كار من زار

 

رحمى كه زخلق عاجزم در همه كار.

 

جز درگه تو كى بودم درگاهى ؟

 

محروم از اين در نكنم يا غفار.

 

گر من گنه جمله جهان كردستم

 

عفو تو اميد است كه گيرد دستم .

 

گفتى كه بروز عجز دستت گيرم

 

عاجزتر از اين مخواه كاكنون هستم .

 

دارم گنهى زقطره باران بيش

 

از شرم گنه فكنده ام سر در پيش .

 

آواز آمد كه غم مخوراى درويش

 

تو در خور كنى و ما در خور خويش .

 

اى جمله بى كسان عالم را كس

 

يك جو كرمت تمام عالم را بس .

 

من كسم و تو بى كسان را يارى

 

يا رب تو بفرياد من بيكس رس .

رباعيات مناجات از خواجه عبدالله انصارى

آنكس كه ترا شناخت جان را چه كند

 

فرزند و عيال و خانمان را چه كند.

 

ديوانه كنى هر دو جهانش بخشى

 

ديوانه تو هر دو جهان را چه كند.

 

يارب زتو آنچه من گدامى خواهم

 

افزون زهزار پادشاه مى خواهم

 

هر كس بدر تو حاجتى مى طلبد

 

من خود به جهان از تو ترا مى خواهم

عيب كس مكن

اندر ره حق تصرف راز مكن

 

چشم بد خود به عيب كس باز مكن .

 

سر همه بندگان خدا داند و بس

 

در خود نگر و فضولى آغاز مكن

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر