۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

حسين عليزاده: صداي ماه، فيلم جاودانگي قمر

با سلام و درود خدمت دوستان گرامی
مستند بسیار زیبایی از خانم فرحناز شریفی در باره زنده یاد قمر در چهار قسمت و با حجم ۳۰ مگابایت تقدیم سروران گرامی
شاد و پیروز باشید
مرتضی رفیعی

http://www.4shared.com/account/dir/8823462/14897471/sharing.html?rnd=95



حسين عليزاده: صداي ماه، فيلم جاودانگي قمر

AlizadehHossein01Mdm

واحد مركزي خبر، ميراث خبر: مستندي از زندگي قمر الملوك وزيري، كه به علت داشتن تك خواني زن براي اكران در چهارمين هفته فيلم فروغ، از وزارت ارشاد مجوز نگرفت، عصر  روز چهارشنبه براي جمعي از هنرمندان، نويسندگان و روزنامه نگاران، در موزه هنرهاي معاصر به نمايش در آمد .به گزارش «ميراث خبر»، در اين فيلم هيچ تصوير متحركي از قمر الملوك وزيري وجود ندارد چرا كه منابع تحقيقي درباره زندگي قمر بسيار اندك است؛ چه عكس، چه نوشته و چه فيلم. حتي از فيلمي كه با نام مادر در سال هزار و سيصد و سي و يك توسط اسماعيل كوشان در پارت فيلم ساخته شد و قمر الملوك وزيري در آن، نقش كوچكي بازي كرد، نيز تصويري به يادگار نمانده است.

 



از اين فيلم كه به دليل شهرت قمر، فروش بالايي پيدا كرد و باعث نجات پارت فيلم از ورشكستگي شد، فقط يك نسخه موجود بود كه آن هم در حادثه آتش سوزي در يكي از سينماهاي قديمي تهران از بين رفت. به همين دليل در حال حاضر هيچ فيلم مستندي كه تصوير قمر را نشان دهد، وجود ندارد و فرحناز شريفي، كارگردان فيلم كوشيده است، فضاي سال هاي حيات قمر الملوك وزيري را با تصاويري از دوران مظفرالدين شاه، وقايع مشروطه و دكتر محمد مصدق بازسازي كند و با بهره گيري از عكس هاي هنرمند، فيلم را بسازد .حسين عليزاده، پس از نمايش فيلم با اشاره به اين كه ساختن فيلمي مستند درباره قمر الملوك وزيري به دليل ابعاد شخصيتي اين هنرمند و هم كم بودن تعداد تصاوير باقي مانده از او، كار بسيار دشواري است، گفت: با وجود دشواري هاي فراروي فيلم، حضور  قمر در سراسر فيلم احساس مي شود.

AlizadehHossein02Mdm


GhamarMoloukVaziriPosterMdm01

وي گفت: صداي ماه، فيلمي درباره جاودانگي است. فيلمي كه توانسته زواياي زندگي يك هنرمند را به تصوير بكشد و حس جاودانگي او را در مخاطب ايجاد كند. عليزاده با اشاره به موانعي كه در دستيابي علاقه مندان و پژوهشگران موسيقي به آثار باقي مانده از قمر وجود دارد، گفت: قمر يك زن هنرمند است و امروزه مي بينيم بر پايي بزرگداشت زن تحت عناوين مختلف متداول شده. ما از زن ستايش مي كنيم، اما براي فعاليت هايش شرط مي گذاريم. برايش بزرگداشت مي گيريم اما براي دامنه فعاليت فرهنگي اش مرز مي گذاريم و مي گوييم حق داري اين كار را بكني و آن كار را نه. در چنين روزگاري سخت است فيلم ساختن درباره زن بزرگي چون قمر كه نخستين زني بود كه پس از موسيقي مطربي قاجاري، به طور جدي روي هنر آواز كار كرد.

 


وي گفت: در واقع قمر جزو شخصيت هاي استثنايي است و نمي شود در جامعه اي زن را بزرگ داشت، اما هنر او را ناديده گرفت. عليزاده با اشاره به اين كه بزرگ بودن شخصيت قمر الملوك وزيري فقط در هنر خواندن خلاصه نمي شود و او يك فعال اجتماعي نيز بود، افزود: هنر، زندگي بخش است؛ چه در حيات و چه پس از آن. به همين دليل است كه مي بينيم زني كه در زندگي واقعي خود آزادي را لمس نكرد، حتي در مرگش هم رها نبود؛ به نوعي كه ما براي اولين بار است كه تصوير گور قمر را در فيلمي مستند مي بينيم، در هنر خود مرزها را مي شكند و جاودانه مي شود و بدون آن كه تلاش كند، سال ها پس از مرگش فيلمي درباره او ساخته مي شود. او در واقع آزادي را حس نكرده، آزاده مي شود. عليزاده همچنين گفت: اگر زن نيمي از جامعه است، چگونه است كه حضورش در عرصه هاي مختلف نمي تواند كامل باشد. وي با تاكيد بر اين كه قمر الملوك وزيري ها، ثروت هاي ملي، به شمار مي روند و جزو ميراث فرهنگي و معنوي هستند، تاكيد كرد: ما به راحتي نمي توانيم سرمايه هاي هنر ملي خود را ناديده بگيريم. قمر الملوك وزيري متولد هزار و دويست و هشتاد و چهار شمسي در تاكستان قزوين است. او نخستين خواننده زن ايراني است كه صدايش روي صفحه گرامافون ضبط شد. از جمله ترانه هاي نخست او كه در سال هزار و سيصد و ده منتشر شد مي توان به: در ملك ايران، تا جوانان ايران به جان و دل نكوشند، هزار دستان، در بهار اميد و بهار است هنگام گشت، اشاره كرد. قمر بعدها سرود مارش جمهوري اثر عارف را هم خواند كه صفحه هاي آن به دلايل سياسي از بازار جمع آوري شد. بيشتر صفحه هاي آواز او كه توسط شركت پلي فون ضبط شده بود، در خلال جنگ جهاني دوم در انبار آن كمپاني از بين رفت. وی علاوه بر خوانندگي يك فعال اجتماعي نيز بود كه علاوه بر اهداي سود كنسرت هاي خود به مستمندان، چند سالي هزينه ده تخت از بيمارستاني در تهران را نيز پرداخت مي كرد. قمر در سال هزار و سيصد و سيزده نخستين بانوي ايراني نام گرفت كه در كشور كنسرت برگزار كرد. او از ابتداي تاسيس راديو در سال هزار و سيصد و نوزده با اين رسانه همكاري داشت و در پانزدهم مرداد سال هزار و سيصد و سي و هشت در سن پنجاه و چهار سالگي درگذشت.



http://persianartmusic.com/content/view/709/90/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر