۱۳۸۹ شهریور ۵, جمعه

اي ايران



----- Forwarded Message ----

Sent: Sat, August 14, 2010 10:45:53 AM
Subject: اي ايران

 
 
تاریخ سرود ای ایران
 اين قطعه از ساخته‌هاي زنده‌ياد روح‌الله خالقي است كه در كتاب سرگذشت موسيقي ايران، تاريخ خلق اين قطعه را 27 مهر 1323 عنوان كرده است. اين سرود كه براساس شعري از حسين گل‌گلاب، استاد وقت دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان ايران شكل گرفته، در جريان اشغال نظامي ايران از سوي متفقين تكميل شده است. اين قطعه در همان سال‌ها به رهبري خالقي و خوانندگي بنان اجرا شده است.
 
 
 
برخي صاحب‌نظران، انگيزه سرودن اين شعر را در آن زمان مشاهده بي‌حرمتي‌هاي نظاميان اشغالگر كه از تاريخ و تمدن ايرانيان بي‌خبر بودند و قضاوتشان بر پايه مشاهده وضعيت روز بود، دانسته‌اند.

اين قطعه در دهه 1960 در كنفرانس بين‌المللي بررسي سرودهاي ملي ، موثرترين ، برانگيزاننده‌ترين و ميهن‌گراترين سرود ملي كشورها شناخته شده است كه هر ايراني با شنيدن آن برانگيخته و آماده فداكاري براي ميهن مي‌شود. اين در حالي است كه قطعه حماسي ياد شده در آواز دشتي كه يكي از الحان محزون ايراني است، نوشته شده است.

فرهاد فخرالديني، آهنگساز و رهبر اركستر ملي درباره اين قطعه گفت: زماني كه آقاي خالقي اين سرود را ساخت، سرود يكي از مسائل بسيار مهمي بود كه در مدارس آن زمان به بچه‌ها تدريس مي‌شده است.

وي افزود: در آن زمان، سرودهاي خيلي زيادي ساخته شد كه اين كار در درجه اول به همت كلنل وزيري و خالقي صورت گرفت كه در ميان آنها، چند سرود، خيلي خوش درخشيد كه يكي از آنها سرود «اي ايران» بود.

فخرالديني اظهار كرد: دليل تاثير زياد اين سرود بين مردم اين است كه آقاي خالقي با تمام وجودش، خيلي خوب توانسته به اين قطعه يك روحيه ايراني بدهد. در واقع اين قطعه تفاوت بسياري با قطعات ديگر و حتي سرودهاي مشابه دارد.

رهبر اركستر ملي با بيان اين‌ كه سرود از نظر فرم، يك فرم اروپايي است، بيان كرد: سرود از فرنگ به ايران آمده، ولي آقاي خالقي روي سرود «اي ايران» به گونه‌اي كار كرده كه هويت ملي و ايراني پيدا كرده و چون آن را در آواز دشتي ساخته است، بيشتر با خلق و خوي مردم ايران الف و انس دارد و به نوعي به دل‌ها مي‌نشيند.

آهنگساز موسيقي سريال امام علي(ع) تصريح كرد: من احساس مي‌كنم مردم وقتي در كنار هم اين قطعه را مي‌خوانند، با هم صميمي‌تر مي‌شوند و رفاقت و صميميتشان بيشتر مي‌شود و همديگر را بيشتر دوست دارند، در واقع اين قطعه نوعي وحدت و يكپارچگي به مردم مي‌دهد.

رهبر اركستر ملي درباره اجراي اين قطعه گفت: گويا نخستين بار اي ايران را بنان خوانده كه پس از آن، خوانندگان مختلف نيز آن را اجرا كرده‌اند. يادم هست يك‌ بار آن را با اسفنديار قره‌باغي در راديو اجرا كرديم. ما اين قطعه را در اركستر ملي با صداي قرباني، عقيلي و رشيد وطن‌دوست نيز اجرا كرده‌ايم.

فخرالديني در پايان با اشاره به اجراي مختلف اين قطعه از سوي اركستر ملي خاطرنشان كرد: در هر كنسرتي تا اين سرود را براي مردم اجرا نكنيم، آنها سالن را ترك نمي‌كنند. بر اين اساس، ما به خواست مردم و به خاطر احترامي كه براي مخاطبان قائل هستيم، در تمام كنسرت‌هاي اركستر ملي اين قطعه را اجرا مي‌كنيم
.

--
========================================

 

 
  :

========================================

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر