در کارهای خصوصی متولدین فروردین ماه دخالت نکنید
متولدین فروردین ماه به دنبال ارضای خواستهها وتوقعات خود هستند و در این زمینه، بسیار خودمحور و خودبین به شمار میآیند. هرگز نگذارید متولدین فروردین ماه به راحتی دل شما را به دست آورند، وگرنه به همان آسانی نیز شما را از دست خواهند داد و تا ابد فراموشتان میکنند. آنها به سمت افرادی جذب میشوند که شخصیتی مستقل و آزاده از خود بروز دهند. هر روز برای آنها به منزله آغازی جدید است، پس خودتان را آماده مواجهه با هر واکنش غیرمنتظره از سوی آنها کنید. در مقابل آنها، سربلند و مغرور ظاهر شوید. همیشه آنها را تحسین کنید و به وجودشان افتخار نمایید. هرگز مزاحم آنها نشوید و در کارهای خصوصیشان دخالت نکنید. آنها را مورد انتقاد قرار ندهید و دوستانشان را هم بپذیرید و از آنها خرده نگیرید. هرگز از آنها پول قرض نگیرید. اگر به درخواستهای آنها، پاسخ منفی دهید، باید منتظر مشاهده واکنشهایی بسیار تند و غیرمنطقی از سوی آنها باشید. .
حس حسادت اردیبهشتیها را تحریک نکنید
متولدین اردیبهشت تابع احساسات و عواطف درونیشان هستند و در عین حال به احساسات طرف مقابلشان نیز احترام کامل میگذارند. از این رو، همسران آنها بسیار خوشبخت خواهند بود. آنها عاشق مواد غذایی هستند و غذا خوردن، برای آنها بسیار محترم است، پس تا جای ممکن، غذاهای مورد علاقهشان را بپزید. برای راه یافتن به قلب آنها محیطی خیالانگیز به همراه یک موسیقی رمانتیک و آرام و چند شمع در گوشهای فراهم آورید محبت کردن ولی لی به لا لا گذاشتن آنها را هرگز فراموش نکنید. آنها همیشه و در همه حال به یاد دوستانشان هستند و هر گز نمیگذارند که آنها به حال خود رها شوند. پس، شما هم در همه حال حامی و یاور آنها باشید . آنها بسیار سخاوتمند هستند، به خصوص نسبت به همسر و عزیزانشان، پس انتظار گرفتن هدایای متعدد را از سوی آنها داشته باشید. بیجهت و ناخالصانه آنها را تحسین نکنید. آنها در هنگام آغاز این ارتباط، بسیار کند و تدریجی پیش میروند پس اگر صبر و حوصله به خرج دهید، با صمیمیت و محبت عمیق و خالصانه و ابدی آنها مواجه خواهید شد. هرگز و تحت هیچ شرایطی، به آنها دروغ نگویید، آنها هیچ وقت نمیتوانند افراد دروغگو را ببخشند. آنها افرادی وابسته و احساساتی هستند و همسری مثل خود میخواهند. هرگز آنها را به اجبار وادار به گرفتن تصمیم نکنید، وگرنه تبدیل به افرادی لجوج و بسیار سرسخت میشوند. اردیبهشتیها زمانی ارتباطی را آغاز میکنند که مطمئن باشند که تا ابد آن را حفظ خواهند کرد. هرگز و تحت هیچ شرایطی حس حسادت آنها را تحریک نکنید وگرنه تا ابد آنها را از دست خواهید داد .
خردادیها به سمت افرادی فرهیخته جذب می شوند
متولدین خردادماه از راههای عجیب و پیشبینی نشده، به دنبال ارضای خواستههای خود و دستیابی به محبت هستند. آنها از داشتن دوستان متعدد و ارتباطات متفاوت به وجد میآیند. برای راه یافتن به قلب آنها، باید سخت تلاش کنید، چون آنها از دست و پنجه نرم کردن با هر چالشی لذت وافر میبرند. آنها ذاتا به سمت افراد فرهیخته و صاحب نظر جذب میشوند. آنها از گفتوگوهای طولانی شب هنگام لذت میبرند. اگر مایلید ارتباطتان را با آنها حفظ کنید، باید گاه و بیگاه آنها را به حال خود رها کنید و در حقیقت، آنها را از آزادی طبیعیشان محروم نسازید. همیشه چیزهای تازه و جدیدی برایشان فراهم آورید تا دچار یکنواختی در یک ارتباط نشوند، در غیر این صورت به محض کسل شدن از طرف مقابلشان دل زده میشوند و بیدرنگ، آن ارتباط را قطع میکنند. زمانی که آنها با شما حرف میزنند، شنونده خوبی برایشان باشید. از پیروی از آداب قدیمی و کهنه دست بکشید و در عوض با جریان نوین روز پیش بروید تا همیشه در قلبشان جای خاصی داشته باشید .
تحت هیچ شرایطی متولد تیر ماه را دست نیندازید
متولدین تیر ماه برای ارضای خواسته خود به دنبال عشق و محبت خالص، حقیقی و ابدی هستند. آنها از دریافت گل و هدایای مختلف لذت زیاد میبرند. به آنها توجه زیادی نشان دهید از این که ساعات طولانی را با همسر یا عزیزانشان در محیطی صمیمی و گرم سپری کنند، خیلی به وجد میآیند. آنها عاشق خانه و خانوادهشان هستند. همیشه تاریخهای مهم مثل سالگرد تولد، ازدواج یا اولین روز آشناییتان را به یاد داشته باشید و به آنها هدیه بدهید. آنها دوست دارند مورد عشق و علاقه کامل طرف مقابلشان قرار بگیرند پس به آنها عشق بی قید و شرط بورزید و محبت کنید. آنها از دریافت کارتهای تبریک در مواقع مختلف لذت میبرند. هرگز و تحت هیچ شرایطی، آنها را دست نیاندازید و مسخرهشان نکنید. ممکن است شوخیهای شما را خیلی جدی بگیرند و احساساتشان خدشهدار شود. اگر موقعیت و شرایط مناسب در اختیار آنها قرار بگیرد، ممکن است برخی مواقع خاص تبدیل به افرادی فریب کار شوند. آنها روابط دوستانه تدریجی را ترجیح میدهند. همواره به اعضای خانواده آنها احترام بگذارید تا مورد احترام آنها قرار بگیرید .
مردادی ها عاشق دریافت گل و هدیه و توجه هستند
متولدین مرداد ماه برای ارضای خواستههای خود مایلند همواره و تحت هر شرایطی مورد تایید و تحسین قرار بگیرند و محبت و حمایت محض طرف مقابلشان را خواهانند. همیشه اطمینان حاصل کنید که از زیبایی آنها به حد کافی تعریف و تمجید به عمل میآورید. آنها عاشق دریافت گل و هدایای مختلف هستند. آنها مایلند همیشه و در همه حال، کانون توجهات افراد را به خود اختصاص دهند. از این رو در یک رستوران، میزها و صندلیهای وسط را انتخاب میکنند تا در معرض دید همه قرار بگیرند. آنها افرادی بسیار پر جنب وجوش و فعال هستند، از این رو ساعات خوابشان کمتر از حد معمول است. در کنار آنها تا جای ممکن مطیع و فرمانبردار باشید چرا که آنها خواهان برخورداری از تسلط کامل در یک ارتباط هستند. آنها از برقراری مراودات متعدد لذت میبرند و اهل معاشرت و گفت و گو با اطرافیان هستند، ولی دوست ندارند که طرف مقابلشان را در چنین وضعیتی مشاهده کنند. همواره به آنها ابراز علاقه کنید و بگویید که چقدر برایتان ارزشمند هستند. اگر به آنها بیاعتنایی و بیتوجهی نشان دهید، بیدرنگ با طغیانهای بیامان و غیرقابل کنترل آنها مواجهه میشوید. همیشه کاری کنید که آنها در کانون توجهات قرار بگیرند، وگرنه احساس حسادت شدیدی به سراغشان میآید آنها همیشه از غرور، نخوت و تکبر کاذبی برخوردارند، پس به جای سعی در عوض کردنشان بهتر است این خصیصهشان را به همان شکل بپذیرید و همواره این احساس را در آنها تقویت کنی .
شهریوری ها و یک زندگی آرام و بدون ماجرا
متولدین شهریور ماه برای ارضای خواستههای خود با احتیاط کامل، سنجیده، عقلایی و تدریجی عمل میکنند آنها خواهان مشاهده حد کمال در طرف مقابلشان هستند. در کنار آنها، صبر و شکیبایی را یاد خواهید گرفت و به همان شکل با آنها باید رفتار کنند. از آن جایی که آنها از به هم ریختگی، بینظمی و شلوغی بیزارند باید همیشه محل زندگیشان را تمیز و مرتب نگه دارید. آنها فقط خواهان عشق و محبت از سوی عزیزانشان نیستند، باید اطمینان حاصل کنند که شما صمیمیترین و بهترین دوستشان نیز هستید. هرگز به زور خوراکیای به آنها ندهید که دوست ندارند، چون آنها نسبت به برنامه غذایی و سلامت و تندرستیشان بسیار حساس هستند. آنها خواهان برخورداری از یک زندگی آرام و بدون ماجرا هستند، از این رو دوست ندارند در کانون توجهات قرار بگیرند .
برای هر تصمیمی به متولد مهر ماه فرصت دهید
متولدین مهرماه برای ارضای خواستههای خود به دنبال ابراز علاقههای آتشین و صمیمانه هستند و از محیطهای رمانتیک و خیالانگیز لذت زیادی میبرند. اگر میخواهید راهی به قلب آنها باز کنید، بایستی میزان علاقهتان را نسبت به انواع هنرها و موسیقی افزایش دهید، در این صورت مورد تحسین آنها خواهید گرفت همیشه و در همه حال از آنها تعریف و تمجید به عمل آورید. قبل از شروع هر کاری، عقیده و نظر آنها را بپرسید، چون همیشه و در هر زمینهای حرفی برای گفتن دارند آنها افرادی تعلل ورز و مسامحه کار هستند و گاهی بیجهت امروز و فردا میکنند و انجام برخی از کارها را پشت گوش میاندازند. از این رو، در تصمیمگیریها تا حدی مغرور و متکبر میشوند. ولی بهتر است در این طور مواقع به روی خودتان نیاورید و اعتراضی نکنید. آنها باید برای گرفتن هر تصمیمی مدت زیادی فکر کنند و به زمان زیادی در این زمینه نیاز دارند .
آبانی ها سریع دل بسته و سریع تر دل میکنند
متولدین آبان ماه برای ارضای خواستههای خود گاهی نسنجیده و آنی عمل میکنند. در واقع، به همان سرعتی که دل میبازند، سریعتر دل میکنند! آنها معمولا خواهان عشق در یک نگاه هستند و به سرعت عاشق میشوند. همیشه آماده باشید تا در مورد عمیقترین خواستههای درونی، اسرار زندگی و رویاهای شخصیتان با آنها صحبت و تبادل نظر کنید. آنها خواهان مشاهده شور و شوق وافر در وجودتان هستند. آنها عاشق سفر و تفریح هستند و اگر پا به پای آنها پیش نروید، بدون شک ترکتان میکنند. آنها در هنگام کار مایلند موسیقی بلندی بشنوند. مردان متولد آبان ماه مایلند در طول روز هزاران مرتبه از شما ابراز علاقه ببینند تا خیالشان راحت شود. هرگز و تحت هیچ شرایطی حس حسادت آنها را تحریک نکنید، وگرنه با واکنشی به مراتب بدتر از سوی آنها مواجهه خواهید شد. به سرعت و قبل از آن که دریابید چه اتفاقی افتاده ترکتان میکنند. در حقیقت، سریع دل بستن و سریعتر دل کندن، یکی از عادات همیشگی آنها محسوب میشود .
متولد آذر ماه عاشق پیاده روی و پیک نیک است
متولدین آذر ماه برای ارضای خواستههای خود، به دنبال یادآوریهای مداوم هستند. به آنها آزادی کامل دهید و هرگز مانع پیشرفت و موفقیتشان نشوید. آنها از پیادهرویهای طولانی در کنار ساحل و مناطق خوش آب و هوا و ییلاقی لذت میبرند. آنها از سفرهای کوتاه و پیکنیکی لذت میبرند و مایلند تعطیلات آخر هفتهشان را خارج از شهر سپری کنند. آنها از افراد سرزنده، پرتحرک، شاد و پرشور خوششان میآید اگر در کنارشان حالت غمگین و دل مُرده به خود بگیرید، در واقع به دست خود آنها را فراری دادهاید. آنها از سربه سر گذاشتن با دیگران لذت میبرند و اهل لطیفهگویی و مزاح هستند، پس شما هم این ویژگیها را در خود تقویت نمایید هرگز اشتباهات و خطاهایشان را به خودشان گوشزد نکنید وگرنه به شدت آزرده خاطر و دلخور میشوند. آنها از فضاهای کوچک، محدود و سربسته بدشان میآید. هرگز آنها را با عجله و شتاب زده وادار به انجام کاری نکنید، آنها برای انجام هر کاری به زمان نیاز دارند و بایستی با آرامش خاطر کامل هر کاری را صورت دهند .
سرقول خود به دی ماهی ها بمانید
متولدین دی ماه برای ارضای خواستههای خود ابتدا، بایستی فکر و ذهنشان را سر وسامان دهند تا توجه و حواسشان روی موضوع خاصی متمرکز شود. سر و وضع ظاهری برای آنها، از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است، از این رو برای راه یافتن به قلبشان باید دریابید که چه چیزی را دوست دارند و سپس خود را به آن شکل در آورید. آنها علاقه شدیدی به کارشان دارند و شما هم بایستی به شغل و پیشه آنها اهمیت زیادی بدهید. آنها خواهان دریافت هدیه هستند، ولی تنها از گرفتن کادوهای گرانقیمت به وجد میآیند. هرگز و تحت هیچ شرایطی اعصابشان را خرد نکنید چون بسیار خشمگین و بدخلق میشوند و طغیانهای عصبانیتشان غیر قابل کنترل است. آنها در پذیرفتن هر گونه مسئولیت و تعهدی، بسیار کند عمل میکنند پس صبر و حوصله زیاد به خرج دهید. زمانی که در کنارشان در جمعی هستید، حسابی مراقب اعمال و رفتارشان باشید، چرا که از خجالت زده و شرمنده شدن در مقابل دیگران بیزارند. همیشه و تحت هر شرایطی سر قولی که با آنها میبندید بایستید و زیر عهد و پیمانتان نزنید .
بهمنی ها حساس و نکته سنج
متولدین بهمن ماه برای ارضای خواستههای خود، نیاز به شریکی ماجراجو دارند. آنها برای پیشرفت و موفقیت به فضای عمل گستردهای نیاز دارند، و گرنه غمگین و افسرده میشوند. آنها از درگیر در علتها و معلولها لذت میبرند. پس، طوری عمل کنید که نشان دهید که به این علاقهشان اهمیت میگذارید. آنها از چیزهای پیشبینی نشده و غیرمترقبه لذت میبرند و دوست دارند که گاه و بیگاه غافلگیر شوند. آنها در کل از هر چیز نامتعارف و منحصر به فردی به وجد میآیند . آنها از صحبت و گفت و گو لذت میبرند، پس در هنگام صحبتشان، آنها را تشویق به ادامه دادن کنید. نسبت به آنها خیلی سختگیر و موشکافانه عمل نکنید وگرنه دست و پای خود را گم میکنند. در عین حال تمایل به پرحرفی و به اصطلاح رودهدرازی کردن در آنها وجود دارد در هنگام صحبت از آنها حسابی مراقب سخنانی باشید که به زبان میآورید، چون بیش از حد حساس و نکتهسنج هستند. هرگز و تحت هیچ شرایطی درصدد عوض کردن عقیده آنها بر نیایید، چون آنها میتوانند بسیار سرسخت و یکدنده شوند .
متولد اسفند را به تماشای فیلم اکشن نبرید
متولدین اسفند ماه برای ارضای خواستههای خود، به وفور تغییر عقیده میدهند و از این شاخه به آن شاخه میپرند و گاهی اوقات رفیق نیمه راه شما میشوند. آنها از تماشای تئاتر و بازدید از موزهها لذت میبرند و این مکانها در واقع پاتوق مورد علاقهشان محسوب میشوند. آنها از تماشای فیلمهای سوزناک و رمانتیک به وجد میآیند، از این رو هرگز آنها را به تماشای فیلمهای اکشن و پر زد و خورد نبرید. آنها هرگز از یافتن نیمه گمشده خود ناامید نمیشوند و تا او را نیابند، دست از تلاش سرسختانه خود بر نمیدارند. تحت هر شرایطی باید با آنها احساساتی و عاطفی برخورد کنید تا عمیقا آزردهخاطر و دلخور نشوند. هرگز با خشونت با آنها رفتار نکنید. آنها علاقه چندان به حل و فصل مسایل مالی ندارند و ترجیح میدهند که این طور مسایل را به شریک زندگیشان بسپارند و خود از آن دور بمانند. آنها افرادی خیالپرداز هستند که به جای زندگی در دنیای مادی، در عالم معنویت به سر میبرند. اگر میخواهید هدیهای به آنها بدهید که مورد توجهشان قرار بگیرد، بهتر است چیزی هنری مثل یک تابلوی زیبای نقاشی برایشان بخرید. آنها مایلند مثل شاهزادهها زندگی کنند و به همراه چند شاخه گل رز در حالی که مقابلشان زانو زدهاید از آنها خواستگاری کنید. بله، آنها مثل سیندرلای قصهها منتظر شاهزادهای سوار بر اسب سپید هستند و همواره خود را در قصر رویاهایشان مجسم میکنند .
عکس های دیدنی و شیک پیکان های اسپرت شده
علاقه پرستاران به"فاصله ها"جان زنی راگرفت
زن باردار ۲۴ ساله مینابی که جمعه شب هفته گذشته به علت درد معده به تنها بیمارستان شهرستان میناب مراجعه کرده بود به دلیل نبود پزشک شیفت و کوتاهی پرستاران در زمان پخش مجموعه تلویزیونی فاصله ها پس از رفتن به کما ظهر پنجشنبه ۲۱ مرداد جان خود را از دست داد.
فریده جعفری در پی احساس دردی شدید در معده به بیمارستانی در میناب مراجعه کرد و پرستاران در تماس تلفنی با پزشک شیفت که به گفته برادر و همراهان بیمار در منزل استراحت می کرد کسب تکلیف کردند و به دستور وی بدون معاینه و اطمینان از اینکه زمان وضع حمل وی رسیده است آمپول فشار جهت وضع حمل به بیمار تزریق شد.
براساس این اظهارات، پرستاران پس از تزریق آمپول بیمار را به حال خود رها کرده و در ایستگاه پرستاری مشغول دیدن سریال فاصله ها شدند تا در این فاصله بیمار برای زایمان آماده شود.
به گفته یکی از نزدیکان این زن، فریده جعفری به علت تشنج با صورت از تخت بیمارستان به زمین افتاد و با فریاد بیماران و همراهان بیمار پرستاران متوجه این اتفاق شده و از ترس خفه شدن جنین بچه را با دستگاه مکنده متولد می کنند که در این حین آسیب جدی به مادر وارد می شود.
در اثر این اقدام نوزاد سالم به دنیا می آید اما مادر به دلیل فشار زیاد بیهوش می شود. بیمار پس از سه روز بیهوشی در بیمارستان به اصرار بستگانش به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتقل می شود.
فرد مذکور پس از انتقال در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان شهید محمدی بستری می شود اما کلیه های وی از کار می افتد و پلاکت خونش هم پایین می آید و ظهر پنجشنبه ۲۱ مرداد پس از گذشت یک هفته از وقوع حادثه دار فانی را وداع می گوید.
این اتفاق که در اثر بی توجهی کادر درمانی بیمارستان میناب اتفاق افتاد در حالی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست مطبوعاتی خود در روز سه شنبه همین هفته شاخص مرگ و میر مادران باردار در کشور را ۲۱ در صد هزار تولد زنده عنوان کرد که این شاخص در استان ۳۲ در صد هزار تولد زنده است.
یکساعت و نیم انتظار برای پیدا کردن کلید اتاق
برادر بیمار که به شدت از وضعیت درمانی و بهداشتی شهرستان میناب ناراضی بود بیان کرد: زمانی که خواهرم را به بیمارستان رساندیم حتی پرستاران اجازه حضور یک همراه را در کنار خواهرم ندادند و زمانی که خواهرم را به حال خود رها کرده بودند و مشغول دیدن سریال فاصله ها شدند به گفته یکی از بیماران هم اتاقی خواهرم به حالت تشنج از روی تخت به زمین افتاد و فریاد بیماران باعث شد تا پرستاران خود را به بیمار برسانند.
وی ادامه داد: پس از وضع حمل پرستاران گفتند حال مادر و فرزند خوب است اما ساعت ۳ بامداد روز شنبه متوجه شدیم که وضعیت بیمار مساعد نیست و باید وی تحت عمل مجدد قرار گیرد اما متاسفانه دستگاه اکو در اتاقی بود که پرستاران کلید آن را نداشتند و پس از یک ساعت و نیم جستجو در نهایت با دریل قفل را شکستند و دستگاه را آماده کردند.
موسی جعفری که به شدت نسبت به وضعیت بهداشت و درمان شهرستان میناب گلایه داشت، گفت: امکانات و خدمات دهی در میناب زیر صفر است و حتی از امکانات موجود هم استفاده صحیحی نمی برند.
این در حالی است که دکتر دستجردی وزیر بهداشت در بازدیدی که سال گذشته از این بیمارستان به عمل آورد وضعیت این بیمارستان را مطلوب ارزیابی کرده بود. در حالی که بیماران از نوع خدمات دهی و امکانات موجود در این بیمارستان ناراضی بودند و حتی عنوان می کردند که سطلهای آشغال قبل از ورود وزیر گذاشته شده بود و تا قبل از آن نظافت در این بیمارستان فراموش شده بود.
روزه داران نوشابه گازدار نخورند
رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت با تاکید بر صرف کامل وعده سحری در ماه رمضان گفت: بهتر است روزهداران در ایام روزهداری از شام سبک استفاده کنند.
دکتر ابوالقاسم جزایری گفت: به منظور کاهش احساس تشنگی در طول روز، لازم است در وعده سحر به مصرف کافی مایعات از جمله آب و دوغ کم نمک توجه شود.
وی به روزهداران توصیه کرد که در ایام روزهداری از شام سبک استفاده کنند و گفت: مصرف شیربرنج، حلیم بدون روغن، کوکو و کتلت کم چرب و مواردی از این قبیل برای شام بسیار مناسب است، چرا که شام سنگین سبب میشود فرد هنگام سحر احساس گرسنگی نکند و نتواند به میزان کافی غذا بخورد و در نتیجه در طول روز احساس گرسنگی داشته باشد. / ایسنا
روزهداران مبتلا به صرع زیره میل کنند
معاون پژوهشی انجمن صرع ایران گفت: بیماران مصروع در ماه رمضان در غذاهای خود، دانه زیره استفاده کنند و هنگام سحر و افطار حتما خرما بخورند.دکتر کوروش قرهگوزلی درباره تغذیه بیماران مصروع در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: غذای این گونه افراد باید از پروتئین زیادی برخوردار باشد، البته مصرف گوشت گوسفند و خودداری از خوردن گوشت گوساله و ماهی به آنان توصیه میشود. وی با بیان اینکه مبتلایان به صرع مواد غذایی معروف به «سردی» را مصرف نکنند، گفت: این بیماران بهتر است از خوردن میوههایی مانند خیار و گوجه فرنگی پرهیز کنند، البته از نظر علمی رابطه خوردن این مواد با تشدید صرع ثابت نشده اما گزارشهای زیادی از بیماران درباره افزایش حملات صرع پس از مصرف مواد غذایی موسوم به سردی دریافت شده است. / ایسنا
رمضان بهترین فرصت برای لاغر شدن
یک متخصص تغذیه گفت: ماه رمضان بهترین فرصت برای کسانی است که اضافه وزن دارند و میخواهند به وزن طبیعی خود برسند.دکتر محسن نامور افزود: افرادی که رژیم لاغری دارند و مایلند این رژیم را در ماه مبارک رمضان ادامه دهند، اغلب دچار اضافه وزن میشوند. چون از یک طرف کاهش فاصله وعدههای غذایی را داریم و از سوی دیگر مصرف مواد قندی و چربی در این ماه افزایش مییابد.وی گفت: متاسفانه در ماه مبارک رمضان تمایل این قبیل افراد برای مصرف مواد قندی مثل حلوا، زولبیا و بامیه افزایش مییابد اما حتی اگر حجم و میزان مصرفی این خوراکیها بسیار کم باشد، بازهم بدن با مصرف آنها در هر وعده غذایی کالری فراوانی دریافت میکند.
انسانهای نخستین برای خرد کردن گوشت از چه ابزاری استفاده می کردند
باستانشناسان در اتیوپی، استخوانهای فسیل شده حیوانات با آثاری ضربات ابزار آلات سنگی روی آنها را کشف کردند که نشان میداد انسانهای نخستین از این گونه ابزار در حدود ۳٫۴ میلیون سال پیش برای خوردن گوشت حیوانات بهره میگرفتند.
این آثار که تقریبا قدمت استفاده از وسایل سنگی در روش زندگی بشر را ۸۰۰ هزار سال به عقب برگرداند نشان میدادند که انسانهای نخستین از این ابزار برای خرد کردن گوشت و شکستن استخوان شکارهای خود استفاده میکردند.
محققان معتقدند این نسل از انسانهای اولیه، از دسته اجداد "لوسی"، قدمیترین انسان شناخته شده تا امروز، به شمار میروند. علاوه بر آن دانشمدان معتقدند این مدارک نشان میدهند که انسانهای نخستین سابقهای بسیار طولانی در تغییر حالت استخوانها برای استفاده در کارهای روزمره خود داشته اند.
شرکت ایرانسل، شرکت جالبی است. شرکتی است که مدعی بکار گیری روش های جدید مدیریت مشتری محور و ارائه خدمات در کوتاه ترین زمان ممکن است. ایرانسل شاید توانسته باشد این ادعای خود را در بخش سیم کارت جامه عمل پوشانده، البته آن هم فقط در سهولت دریافت سیم کارت و نه خدمات مرتبط با آن، اما وقتی شما از سر ناچاری متقاضی دریافت سرویس وایمکس این شرکت می شوی، در فرآیندی قرار می گیری که با عقب افتاده ترین سیستم های بوروکراتیک در دورافتاده ترین نقطه مملکت برابری می کند. بگذارید داستان واقعی بلایی که سرویس وایمکس بر شخص من نازل کرده را برایتان بازگو کنم.
حدود دو ماه پیش، من و همسرم تصمیم گرفتیم تا برای منزلمان اینترنت پرسرعت بگیریم. طبق روال معمول با یک شرکت خدمات ADSL تماس گرفتیم و آن ها بعد از چند روز به ما اعلام کردند که ظرفیت منطقه شما پر شده است و شما نمی توانید از ADSL استفاده کنید. ما برای پی گیری این موضوع به مخابرات منطقه رفتیم تا ببینیم کی می شود یک ظرفیت خالی به چنگ آورد. برادران مخابرات در حالی که مشغول صرف صبحانه بودند، اعلام کردند که "نمی دونیم" و "ماهی یه بار تماس بگیر تا ببینی چی می شه" . من و همسرم ضمن قدردانی از تلاش های شبانه روزی این دوستان و نقشی که در پیشرفت و سعادت کشور عزیزمان ایفا می کنند، دست از پا درازتر از مخابرات خارج شدیم و به دنبال راه و روش دیگری برای دستیابی به مقصود گشتیم.
چند روز بعد وقتی درد بی درمان خود را با دوستی در میان گذاشتیم، این دوست به ما پیشنهاد داد که: "چرا وایمکس نمی گیری؟" و در ادامه از مزایای این سرویس طلایی سخن ها گفت نصیحتمان کرد که وایمکسی شویم. ما نیز نصیحت دوستمان را نصب العین قرار دادیم و به سراغ سایت ایرانسل رفتیم تا ببینیم منطقه ما را پوشش می دهد یا نه و این ابتدای افتادن ما در چاله ای بود که من آن را مصیبت وایمکسی می نامم.
خلاصه این مصیبت از نگاه اول شخص، دوم شخص و سوم شخص! چنین است:
من نقشه پوشش مناطق را چک می کنم و می بینم که وایمکس در منطقه ما پوشش دارد، فرم ثبت نام اینترنتی را پر می کنم. اپراتور ایرانسل دو روز بعد تماس می گیرد و آدرس دقیق منزل ما را می خواهد. آدرس را که می دهیم می گوید که منطقه شما پوشش ندارد و همین که می خواهم بگویم پس چرا نقشه سایت خلاف این را می گوید، گوشی را قطع می کند.
من اما چون روزنامه نگارم و اصولا روزنامه نگاران بیش از حد خوشبین اند تلاش می کنم این پاسخ نا امید کننده را به ناراحتی آن خانم در آن لحظه خاص نسبت دهم و شانس خودم را به شیوه دیگری امتحان کنم: شیوه مراجعه به نمایندگی ایرانسل.
شنبه صبح علی الطلوع به همراه همسرم به نمایندگی ایرانسل در سعادت آباد می رویم، نماینده ایرانسل به ما می گوید معرفی نامه و کارت ملی را بیاورید و وایمکسی شوید اما قبل از آن با ۰۹۳۷۷۰۷۰۰۰۰ تماس بگیرید "تا پوششتان را چک کنند". ما با ذکر چند صلوات و نذر و نیاز به درگاه احدیت شماره را می گیریم و آرزو می کنیم که آن خانمی که ناراحت بود گوشی را برندارد. بعد از حدود ۴ دقیقه که به پیامهای ضبط شده ی آگاهی بخش، گوش دل فرا می دهیم، اپراتوری مردی با معرفی خود و بیان " روز شما مشتری عزیر بخیر" پاسخمان را می دهد. پاسخ همان پاسخ قبلی است، " پوشش ندارید". از اپراتور می پرسم پس چرا نقسه سایتتات چیز دیگری می گوید. پاسخ می دهد که آن نقشه دقیق نیست و این جمله اش ما را بهت زده می کند.
نا امید و سرافکنده و شرمسار از سوزاندن یک روز از مرخصی مان به خانه بر می گردیم. چند روز بعد آن دوست ناصحمان را می بینیم. او به ما می گوید "این اپراتور ها چیزی از وایمکس نمی فهمند. بیا این مودم"کله قندی" من را بگیر و ببر خانه و با اکانت من برو ببین وضعیت پوشش آنجا چگونه است". خوشان خوشان "مودم کله قندی" در دست به منزل می رویم، مودم را به برق می زنیم و کانکت می شویم و می بینیم به حمدالله سیگنالمان پُرِ پُر است. به همان شماره زنگ می زنیم و شرح ماوقع باز می گوییم. حیرت می کند و می گوید ال ایحال نقشه ما می گوید الان شما پوشش ندارید پس ما نمی توانیم برای شما چیزی را ثبت کنیم، خودتان بروید نمایندگی و آنجا زورتان را بزنید که تقاضایتان را ثبت کنند.
فردا صبح درب نمایندگی توسط متصدی آنجا با حضور من و همسر گرام گشوده می شود تا یک روز کاری دیگر برای کارمندان سخت کوش ایرانسل آغاز شود و باید بگویم که ما یعنی من و همسرم، سعادت حضور در این لحظه تاریخی را داشتیم. بعد از مستقر شدن دوستان در مکان های معهود، به ما می گویند که اگر کار وایمکسی دارید فردا بیایید چون متصدی آن رفته مرخصی. (باور کنید اغراق نمی کنم، به جان خودم و تمامی اهالی فامیلمان متصدی وایمکس رفته بود مرخصی).
فکر می کنید که ما نا امید شدیم؟ نه! ما همچنان به مبارزه ادامه دادیم. رفتیم و فردا دوباره آمدیم. متصدی وایمکس آمده بود. مدارکمان را که گرفت این جواب را به ما داد: "فیش تلفنتان آدرس ندارد! معرفی نامه تان هم دستی نوشته شده است." گفتیم معرفی نامه را تایپی می آوریم ولی فیش تلفن که دیگر کار دست ما نیست که آدرس دارش کنیم. شانه متصدی که بالا رفت همه پاسخ خود را گرفتیم.
باز هم نا امید نشدیم. با همان شماره مرکز وایمکس تماس گرفتیم و شرح حالمان را پس از ۴ دقیقه گوش دادن به پیام های ضبط شده ی آگاهی بخش به اپراتور آنجا گفتیم. پس از رایزنی های بسیار، اپراتور مربوطه گفت:" فیش برقتان اگر آدرس دارد به فیش تلفنتان ضمیمه کنید، حل است". فردای آن روز چنین کردیم و وایمکسمان ثبت شد. دوان دوان به بانک رفتیم و پولی که در اس.ام.اس شرکت ایرانسل گفته بود را به حساب شرکت واریز کردیم و گمان کردیم از فردا با اینترنت پرسرعت وایمکس به شبکه جهانی اینترنت وصل خواهیم بود.
فردای آن روز تکنسین ایرانسل نیامد که مودممان را وصل کند. روز بعدش از ایرانسل تماس گرفتند و شماره تلفن و نام تکنسین را اعلام کردند و گفتند که راس ساعت ۷ بعد از ظهر منزل شما خواهد بود. ما ساعت ۶ خودمان را به منزل رساندیم و لباس های نومان را پوشیدیم و در معیت پدر همسرم منتظر ماندیم تا به سعادت دیدار با تکنسین ایرانسل نایل شویم. تا ساعت ۷ و نیم منتظر ماندیم و هی به هم گفتیم که این ترافیک تهران امان همه را بریده و باعث شده هیچ کس به موقع به قرار خود نرسد.
زمان که به ۸ نزدیک شد دل به دریا زدیم و با شماره تکنسین تماس گرفتیم. ایشان با خوشرویی تمام اعلام کردند که به علت مشکل فنی در خطوط وایمکس با اندکی تاخیر خواهند آمد. دردسرتان نمی دهم، پس از ۲ بار دیگر که این تکنسین قرار را عقب انداخت ساعت ۱۰ و نیم شب به منزل ما آمد مودم را روی میز گذاشت. از ما امضا گرفت و گفت سایت ایرانسل امشب خراب است و فردا خودتان به ترتیبی که در این دفترچه نوشته شده به سایت مراجعه کنید و مودمتان را ثبت کنید. ضمنا تکنسین عزیز پس از دریافت مدارک ما اعلام کرد که بدانید و آگاه باشید که اکانت شما تا ۲۴ ساعت آینده فعال خواهد شد.
فردا صبح مودممان را ثبت کردیم و ماندیم به انتظار دریافت اس.ام.اس فعال شدن اکانت. ۴۸ ساعت گذشت و خبری نشد. با همان شماره مرکز وایمکس تماس گرفتیم و پس از شنیدن ۴ دقیقه پیام آگاهی بخش ضبط شده به ما گفتند شناسه وایمکستان را بگویید. شناسه را گفتیم و گفت صاحب شناسه(یعنی همسر بنده) گوشی را بگیرند. از ایشان نام و فامیل و کد ملی و کد پستی را خواستند و تایید شد که ما خودمانیم نه یک شخص دیگر. پس از بیان ماوقع، اپراتور وظیفه شناس به همسر بنده اعلام کرد که مدارکتان به دست ما نرسیده. شکایتمان را ثبت کردند، شماره تماسمان را گرفتند و به ما یک شماره پی گیری دادند و گفتند تا ۲۴ ساعت آیند خبرمان خواهند کرد.
۲۴ ساعت از آن ۲۴ ساعتی که قرار بود تماس بگیرند گذشت و خبری نشد. دوباره با همان شماره تماس گرفتیم و مجددا به ۴ دقیقه پیام آگاهی بخش گوش دل فرا دادیم. این بار اپراتور گرامی به ما گفت که تکنسینی که مدارک شما را تحویل گرفته به شرکت مراجعه نکرده. شماره و نام تکنسین را به اپراتور دادیم. گفت تا عصر پی گیری می کند. خودمان با تکنسین تماس گرفتیم، ما را لایق پاسخ ندید. عصر پس از طی همان مراحل و گوش دادن به همان ۴ دقیقه پیام آگاهی بخش به اپراتور وصل شدیم. گفت مدارکتان را از نو برای ما فکس کنید. پذیرفتیم. فردا پس از تهیه مجدد مدارک تماس گرفتیم و آن ۴ دقیقه پیام طلایی را گوش دادیم و عاجزانه از اپراتور شماره فکس را طلب کردیم. این اپراتور به ما گفت که "ایمیل کنید بهتره و ضمنا مورد شما تبدیل به یه مورد خاص شده و هیچ ضمانتی نیست که به مورد شما به سرعت رسیدگی بشه".
باورتان می شود؟
حالا ما مانده ایم و یک شناسه وایمکس و یک رمز عبور که غیر فعال است و شرکت مشتری محور ایرانسل که پر توش و توان به دنبال حل مشکل ما است. ما که حل مشکلمان را به خدا واگذار کرده ایم و بدانید که اگر شما هم پای در این راه پر خطر گذاشتید، در انتهای آن به یک حالت عرفانی "راضیه مرضیه" خواهید رسید که حس و حال زیبایی است.
شناسه وایمکسمان را این جا می گذارم و اگر تا چند روز دیگر اتفاقی نیفتاد رمز عبورش را هم می گذارم تا مومنین و مومنات بدانند که آن چه در بالا آمده همه راستِ راست بود. در حساب کاربری من مدت ها است که در جلوی "وضعیت فعلی کاربر"، نوشته شده: در انتظار دریافت مدارک.
شرکت ایرانسل، شرکت جالبی است. شرکتی است که مدعی بکار گیری روش های جدید مدیریت مشتری محور و ارائه خدمات در کوتاه ترین زمان ممکن است. ایرانسل شاید توانسته باشد این ادعای خود را در بخش سیم کارت جامه عمل پوشانده، البته آن هم فقط در سهولت دریافت سیم کارت و نه خدمات مرتبط با آن، اما وقتی شما از سر ناچاری متقاضی دریافت سرویس وایمکس این شرکت می شوی، در فرآیندی قرار می گیری که با عقب افتاده ترین سیستم های بوروکراتیک در دورافتاده ترین نقطه مملکت برابری می کند. بگذارید داستان واقعی بلایی که سرویس وایمکس بر شخص من نازل کرده را برایتان بازگو کنم.
حدود دو ماه پیش، من و همسرم تصمیم گرفتیم تا برای منزلمان اینترنت پرسرعت بگیریم. طبق روال معمول با یک شرکت خدمات ADSL تماس گرفتیم و آن ها بعد از چند روز به ما اعلام کردند که ظرفیت منطقه شما پر شده است و شما نمی توانید از ADSL استفاده کنید. ما برای پی گیری این موضوع به مخابرات منطقه رفتیم تا ببینیم کی می شود یک ظرفیت خالی به چنگ آورد. برادران مخابرات در حالی که مشغول صرف صبحانه بودند، اعلام کردند که "نمی دونیم" و "ماهی یه بار تماس بگیر تا ببینی چی می شه" . من و همسرم ضمن قدردانی از تلاش های شبانه روزی این دوستان و نقشی که در پیشرفت و سعادت کشور عزیزمان ایفا می کنند، دست از پا درازتر از مخابرات خارج شدیم و به دنبال راه و روش دیگری برای دستیابی به مقصود گشتیم.
چند روز بعد وقتی درد بی درمان خود را با دوستی در میان گذاشتیم، این دوست به ما پیشنهاد داد که: "چرا وایمکس نمی گیری؟" و در ادامه از مزایای این سرویس طلایی سخن ها گفت نصیحتمان کرد که وایمکسی شویم. ما نیز نصیحت دوستمان را نصب العین قرار دادیم و به سراغ سایت ایرانسل رفتیم تا ببینیم منطقه ما را پوشش می دهد یا نه و این ابتدای افتادن ما در چاله ای بود که من آن را مصیبت وایمکسی می نامم.
خلاصه این مصیبت از نگاه اول شخص، دوم شخص و سوم شخص! چنین است:
من نقشه پوشش مناطق را چک می کنم و می بینم که وایمکس در منطقه ما پوشش دارد، فرم ثبت نام اینترنتی را پر می کنم. اپراتور ایرانسل دو روز بعد تماس می گیرد و آدرس دقیق منزل ما را می خواهد. آدرس را که می دهیم می گوید که منطقه شما پوشش ندارد و همین که می خواهم بگویم پس چرا نقشه سایت خلاف این را می گوید، گوشی را قطع می کند.
من اما چون روزنامه نگارم و اصولا روزنامه نگاران بیش از حد خوشبین اند تلاش می کنم این پاسخ نا امید کننده را به ناراحتی آن خانم در آن لحظه خاص نسبت دهم و شانس خودم را به شیوه دیگری امتحان کنم: شیوه مراجعه به نمایندگی ایرانسل.
شنبه صبح علی الطلوع به همراه همسرم به نمایندگی ایرانسل در سعادت آباد می رویم، نماینده ایرانسل به ما می گوید معرفی نامه و کارت ملی را بیاورید و وایمکسی شوید اما قبل از آن با ۰۹۳۷۷۰۷۰۰۰۰ تماس بگیرید "تا پوششتان را چک کنند". ما با ذکر چند صلوات و نذر و نیاز به درگاه احدیت شماره را می گیریم و آرزو می کنیم که آن خانمی که ناراحت بود گوشی را برندارد. بعد از حدود ۴ دقیقه که به پیامهای ضبط شده ی آگاهی بخش، گوش دل فرا می دهیم، اپراتوری مردی با معرفی خود و بیان " روز شما مشتری عزیر بخیر" پاسخمان را می دهد. پاسخ همان پاسخ قبلی است، " پوشش ندارید". از اپراتور می پرسم پس چرا نقسه سایتتات چیز دیگری می گوید. پاسخ می دهد که آن نقشه دقیق نیست و این جمله اش ما را بهت زده می کند.
نا امید و سرافکنده و شرمسار از سوزاندن یک روز از مرخصی مان به خانه بر می گردیم. چند روز بعد آن دوست ناصحمان را می بینیم. او به ما می گوید "این اپراتور ها چیزی از وایمکس نمی فهمند. بیا این مودم"کله قندی" من را بگیر و ببر خانه و با اکانت من برو ببین وضعیت پوشش آنجا چگونه است". خوشان خوشان "مودم کله قندی" در دست به منزل می رویم، مودم را به برق می زنیم و کانکت می شویم و می بینیم به حمدالله سیگنالمان پُرِ پُر است. به همان شماره زنگ می زنیم و شرح ماوقع باز می گوییم. حیرت می کند و می گوید ال ایحال نقشه ما می گوید الان شما پوشش ندارید پس ما نمی توانیم برای شما چیزی را ثبت کنیم، خودتان بروید نمایندگی و آنجا زورتان را بزنید که تقاضایتان را ثبت کنند.
فردا صبح درب نمایندگی توسط متصدی آنجا با حضور من و همسر گرام گشوده می شود تا یک روز کاری دیگر برای کارمندان سخت کوش ایرانسل آغاز شود و باید بگویم که ما یعنی من و همسرم، سعادت حضور در این لحظه تاریخی را داشتیم. بعد از مستقر شدن دوستان در مکان های معهود، به ما می گویند که اگر کار وایمکسی دارید فردا بیایید چون متصدی آن رفته مرخصی. (باور کنید اغراق نمی کنم، به جان خودم و تمامی اهالی فامیلمان متصدی وایمکس رفته بود مرخصی).
فکر می کنید که ما نا امید شدیم؟ نه! ما همچنان به مبارزه ادامه دادیم. رفتیم و فردا دوباره آمدیم. متصدی وایمکس آمده بود. مدارکمان را که گرفت این جواب را به ما داد: "فیش تلفنتان آدرس ندارد! معرفی نامه تان هم دستی نوشته شده است." گفتیم معرفی نامه را تایپی می آوریم ولی فیش تلفن که دیگر کار دست ما نیست که آدرس دارش کنیم. شانه متصدی که بالا رفت همه پاسخ خود را گرفتیم.
باز هم نا امید نشدیم. با همان شماره مرکز وایمکس تماس گرفتیم و شرح حالمان را پس از ۴ دقیقه گوش دادن به پیام های ضبط شده ی آگاهی بخش به اپراتور آنجا گفتیم. پس از رایزنی های بسیار، اپراتور مربوطه گفت:" فیش برقتان اگر آدرس دارد به فیش تلفنتان ضمیمه کنید، حل است". فردای آن روز چنین کردیم و وایمکسمان ثبت شد. دوان دوان به بانک رفتیم و پولی که در اس.ام.اس شرکت ایرانسل گفته بود را به حساب شرکت واریز کردیم و گمان کردیم از فردا با اینترنت پرسرعت وایمکس به شبکه جهانی اینترنت وصل خواهیم بود.
فردای آن روز تکنسین ایرانسل نیامد که مودممان را وصل کند. روز بعدش از ایرانسل تماس گرفتند و شماره تلفن و نام تکنسین را اعلام کردند و گفتند که راس ساعت ۷ بعد از ظهر منزل شما خواهد بود. ما ساعت ۶ خودمان را به منزل رساندیم و لباس های نومان را پوشیدیم و در معیت پدر همسرم منتظر ماندیم تا به سعادت دیدار با تکنسین ایرانسل نایل شویم. تا ساعت ۷ و نیم منتظر ماندیم و هی به هم گفتیم که این ترافیک تهران امان همه را بریده و باعث شده هیچ کس به موقع به قرار خود نرسد.
زمان که به ۸ نزدیک شد دل به دریا زدیم و با شماره تکنسین تماس گرفتیم. ایشان با خوشرویی تمام اعلام کردند که به علت مشکل فنی در خطوط وایمکس با اندکی تاخیر خواهند آمد. دردسرتان نمی دهم، پس از ۲ بار دیگر که این تکنسین قرار را عقب انداخت ساعت ۱۰ و نیم شب به منزل ما آمد مودم را روی میز گذاشت. از ما امضا گرفت و گفت سایت ایرانسل امشب خراب است و فردا خودتان به ترتیبی که در این دفترچه نوشته شده به سایت مراجعه کنید و مودمتان را ثبت کنید. ضمنا تکنسین عزیز پس از دریافت مدارک ما اعلام کرد که بدانید و آگاه باشید که اکانت شما تا ۲۴ ساعت آینده فعال خواهد شد.
فردا صبح مودممان را ثبت کردیم و ماندیم به انتظار دریافت اس.ام.اس فعال شدن اکانت. ۴۸ ساعت گذشت و خبری نشد. با همان شماره مرکز وایمکس تماس گرفتیم و پس از شنیدن ۴ دقیقه پیام آگاهی بخش ضبط شده به ما گفتند شناسه وایمکستان را بگویید. شناسه را گفتیم و گفت صاحب شناسه(یعنی همسر بنده) گوشی را بگیرند. از ایشان نام و فامیل و کد ملی و کد پستی را خواستند و تایید شد که ما خودمانیم نه یک شخص دیگر. پس از بیان ماوقع، اپراتور وظیفه شناس به همسر بنده اعلام کرد که مدارکتان به دست ما نرسیده. شکایتمان را ثبت کردند، شماره تماسمان را گرفتند و به ما یک شماره پی گیری دادند و گفتند تا ۲۴ ساعت آیند خبرمان خواهند کرد.
۲۴ ساعت از آن ۲۴ ساعتی که قرار بود تماس بگیرند گذشت و خبری نشد. دوباره با همان شماره تماس گرفتیم و مجددا به ۴ دقیقه پیام آگاهی بخش گوش دل فرا دادیم. این بار اپراتور گرامی به ما گفت که تکنسینی که مدارک شما را تحویل گرفته به شرکت مراجعه نکرده. شماره و نام تکنسین را به اپراتور دادیم. گفت تا عصر پی گیری می کند. خودمان با تکنسین تماس گرفتیم، ما را لایق پاسخ ندید. عصر پس از طی همان مراحل و گوش دادن به همان ۴ دقیقه پیام آگاهی بخش به اپراتور وصل شدیم. گفت مدارکتان را از نو برای ما فکس کنید. پذیرفتیم. فردا پس از تهیه مجدد مدارک تماس گرفتیم و آن ۴ دقیقه پیام طلایی را گوش دادیم و عاجزانه از اپراتور شماره فکس را طلب کردیم. این اپراتور به ما گفت که "ایمیل کنید بهتره و ضمنا مورد شما تبدیل به یه مورد خاص شده و هیچ ضمانتی نیست که به مورد شما به سرعت رسیدگی بشه".
باورتان می شود؟
حالا ما مانده ایم و یک شناسه وایمکس و یک رمز عبور که غیر فعال است و شرکت مشتری محور ایرانسل که پر توش و توان به دنبال حل مشکل ما است. ما که حل مشکلمان را به خدا واگذار کرده ایم و بدانید که اگر شما هم پای در این راه پر خطر گذاشتید، در انتهای آن به یک حالت عرفانی "راضیه مرضیه" خواهید رسید که حس و حال زیبایی است.
شناسه وایمکسمان را این جا می گذارم و اگر تا چند روز دیگر اتفاقی نیفتاد رمز عبورش را هم می گذارم تا مومنین و مومنات بدانند که آن چه در بالا آمده همه راستِ راست بود. در حساب کاربری من مدت ها است که در جلوی "وضعیت فعلی کاربر"، نوشته شده: در انتظار دریافت مدارک.
عکس های بزرگترین ابشار جهان
عکس های بزرگترین ابشار جهان
عکس های بزرگترین ابشار جهان
عکس های بزرگترین ابشار جهان
عکس های بزرگترین ابشار جهان
تبلیغات جالب و خنده دار روز
تبلیغات جالب و خنده دار روز
تبلیغات جالب و خنده دار روز
تبلیغات جالب و خنده دار روز
تبلیغات جالب و خنده دار روز
تبلیغات جالب و خنده دار روز
تبلیغات جالب و خنده دار روز
تبلیغات جالب و خنده دار روز
تبلیغات جالب و خنده دار روز
--
دریافت این ایمیل به دلیل عضویت شما در گروه است
گروه اینترنتی ایرانیان : tazehaa@googlegroups.com
شما هم به محفل 10000 نفری ما بپیوندید
براي دريافت مطالب بيشتر به اين آدرس مراجعه كنيد : http://groups.google.com/group/TAZEHAA
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر