۱۳۸۹ مرداد ۱۱, دوشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


رازهای به‌اشتراک‌گذاری فایل

Posted: 02 Aug 2010 01:26 PM PDT

ماهنامه دنیای کامپیوتر و ارتباطات، جوناتان پارکین، مترجم: احمد شریفی - با وجود تیترهایی مانند «در فلان‌جا به‌اشتراک‏گذاران فایل مورد حمله ناگهانی پلیس قرار گرفتند» و «بعضی کشورها در مورد اشتراک‏گذاری فایل به قدر کافی سخت‏گیری نمی‏کنند»، مقصر نخواهید بود اگر تصور کنید همه اشتراک‏گذاران فایل به دلیل ارتکاب به یک جرم جدی گناهکار محسوب می‌شوند. فقط مطبوعات نیستند که از اشتراک‏گذاری فایل شکایت می‏کنند.

با وجود قانون جدید بین‌المللی تحت عنوان Digital Economy Bill که تهدید می‏کند اشتراک‏گذاران فایل را هدف قرار ‏دهد و با توجه به اینکه هر کسی عقاید خود را در این باره به طور علنی ابراز می‏کند، فرصت را غنیمت می‏شماریم که رازهای پشت پرده یکی از جنبه‏های پرکاربرد کامپیوتر که تا بیشترین حد مورد بدنامی و سوء تعبیر قرار گرفته است را آشکار سازیم.

به‌ اشتراک‏گذاری فایل چگونه صورت می‏گیرد؟ آیا می‏توانید بدون ترس از قوانین از آن استفاده کنید و به هر ترتیب چرا مایلید آن را امتحان کنید؟ ما همه موهومات مرتبط با این موضوع را آشکار می‏کنیم و پنهان‏ترین رازهای این تقریباً فناوری نسبتاً جدید ولی آسان برای استفاده را شرح می‏دهیم.

راز یکم: این کار قانونی است

احتمالاً پنهان‏‏ترین راز به اشتراک‏گذاری فایل این است که این کار کاملاً قانونی است! افرادی هستند که از اشتراک‏گذاری فایل برای اهداف غیر قانونی استفاده می‏کنند اما این امر این فناوری را غیر قانونی نمی‏سازد. در حقیقت، افراد زیادی هستند که از فناوری به‌اشتراک‏گذاری فایل به روش‏های قانونی و به دلایل کاملاً مشروع استفاده می‏کنند. برای درک بهتر تفاوت اشتراک‏گذاری فایل به طور قانونی و غیر قانونی، نحوه اشتراک‏گذاری فایل را بررسی می‏کنیم.

اشتراک‏گذاری فایل معمولاً به اصطلاحی به نام peer-to-peer یا نظیر به نظیر (P2P) اشاره دارد. P2P جایگزینی برای شبکه‏سازی سنتی است؛ حالتی که فایل‏هایی که به اشتراک گذاشته می‏شوند در یک کامپیوتر بزرگ مرکزی به نام سرور ذخیره می‏شوند. برای مثال، محتوای یک صفحه وب که دارای تصویر و متن است در جایی از سرور ذخیره می‏شود و وقتی آدرس را در مرورگر وب تایپ می‏کنید، فایل‏های مربوطه جهت نمایش به کامپیوتر شما منتقل می‏شوند. اما با استفاده از روش P2P فایل‏ها در یک سرور ذخیره نمی‏شوند.

در عوض، در کامپیوتر سایر کاربران باقی می‏مانند و وقتی کامپیوتر شما فایلی را درخواست می‏کند، این فایل می‏تواند از کامپیوتر دیگری که دارای یک نسخه کپی از فایل است، ارسال شود. اگر کامپیوترهای زیادی یک نسخه کپی داشته باشند، همه آنها می‏توانند بخش‏های مختلف آن را ارسال کنند. سپس این بخش‏ها در کامپیوتر مقصد بازسازی می‏شوند. یکی از مزایای این روش این است که هزینه خریداری و مدیریت و نگهداری کامپیوترهای سرور را حذف می‏کند. همچنین دانلود یک فایل به صورت بخش به بخش از کامپیوترهای متعدد و نه فقط یک کامپیوتر سرعت این فرآیند را به طور قابل توجهی افزایش می‏دهد.

فناوری لازم برای انجام این کار هیچ گونه مقرراتی را نقض نمی‏کند. اما در بسیاری از گزارش‏های مطبوعاتی، از اصطلاح نظیر به نظیر در اشاره به کاربرد این فناوری برای اشتراک‏گذاری فایل‏های دارای حق نشر مانند موسیقی، بازی‏های کامپیوتری و فیلم استفاده شده است؛ در حالی که فقط اگر دانلود این فایل‏ها بدون پرداخت هزینه آن به صاحب حق نشر صورت گیرد، صرفنظر از نحوه انجام آن غیر قانونی است.

راز دوم: به‌اشتراک گذاری آسان است

تصور غلط رایج دیگر این است که اقدام به اشتراک‏گذاری فایل گیج‏کننده و دشوار است. این امر تا حد زیادی ریشه در این حقیقت دارد که نمی‏توانید فایل‏ها را با استفاده از مرورگر وب از سرویس‏های اشتراک‏گذاری فایل دانلود کنید؛ بلکه باید برنامه‏ای را برای مدیریت دانلود نصب کنید. علاوه بر برنامه‏های مختلفی که وجود دارند، سیستم‏های مختلف اشتراک‏گذاری فایل نیز برای استفاده در دسترس هستند.

مسلماً این کار ممکن است در ابتدا ناخوشایند به نظر رسد، اما با فرض اینکه می‏خواهید فایل‏ها را به طور قانونی و ایمن دانلود کنید، فقط یک سرویس وجود دارد که باید نگران آن باشید و آن Bittorent است. تا جایی که به ما ارتباط دارد، فقط یک برنامه اشتراک‏گذاری فایل وجود دارد که برای استفاده از Bitttorrent به آن نیاز دارید: uTorrent. uTorrent uTorrent که مالک و سازنده آن Bittorrent است، برنامه‏ای ساده برای مدیریت دانلودهاست. این برنامه منابع سیستمی معدودی را اشغال می‏کند و تعداد نیازمندی‏های حداقلی آن کم است. حتی می‏توانید آن را در یک کامپیوتر مجهز به ویندوز 95 نیز اجرا کنید.

این برنامه همچنین بیشتر کارهای دشوار را طی مراحل نصب انجام می‏دهد و شروع به کار را برای شما آسان می‏سازد. می‌توان به سهولت فایل کوچک نصب این برنامه را از سایت www.utorrent.com بارگذاری و برای نصب آن، فقط باید روی فایل دو بار کلیک کرده، سپس از دستورالعمل‏های روی صفحه پیروی نمایید. خواهید دید که uTorrent به طور خودکار تنظیمات فایِروال ویندوز را نیز در صورت لزوم پیکربندی می‏کند. uTorrent پس از نصب، چند آزمایش ساده پهنای باند و شبکه را روی سیستم شما اجرا می‏کند تا مطمئن شود که مسیریاب شما به درستی پیکربندی شده و حدود سرعت آپلود و دانلود را اندازه‏گیری کند. پس از انجام این آزمایش‏ها رایانه شما برای شروع اشتراک‏گذاری فایل آماده است.

راز سوم: استفاده از آن آسان است

متأسفانه مانند بسیاری از دیگر حوزه‏های مرتبط با کاربرد کامپیوتر، اشتراک‏گذاری فایل هم با اصطلاحات فنی خاص خود مانند هم‌نظیر‌ها(peers)، پورت‏ها، تورنت‏ها، ردیاب‏ها (trackers) و غیره همراه است. البته ممکن است خیلی‏ها بگویند که این اصطلاحات چندان هم پیچیده نیستند که ما را برنجانند. اما در حقیقت اکثر این اصطلاحات فنیِ بی‏معنی را می‏توان نادیده گرفت. وقتی uTorrent را نصب می‏کنید، این برنامه خود را به انواع مختلف فایل‏های Bittorrent مرتبط می‏کند.

پس از انجام این کار فقط باید تورنت مورد نظر برای دانلود را بیابید و روی آن کلیک کنید. سپس uTorrent فایل مورد نظر را دانلود می‏کند. یک نوار پیشرفت در پنجره اصلی uTorrent میزان دانلود فایل را نشان می‏دهد و پیامی شما را از اتمام دانلود باخبر می‏کند. ذکر این نکته مهم است که در حین و پس از دانلود، فایلی که دریافت می‏کنید، به طور هم‌زمان از طریق کامپیوتر شما با سایر دانلودکننده‏‏ها به اشتراک گذاشته می‏شود. این بخش از کار در فرآیند به‌اشتراک‏گذاری فایل ضروری است: هر شخصی که فایل را دانلود می‏کند به اشتراک‏گذاری آن با سایر دانلودکننده‏ها کمک می‏کند.

معمولاً ادب اقتضا می‏کند که اطلاعات را حداقل به همان اندازه که خودتان دانلود کرده‏اید، با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. برای مثال، اگر یک برنامه نرم‏افزاری 200 مگابایتی را دانلود می‏کنید، 200 مگابایت از آن را نیز با سایر کاربران به اشتراک می‏گذارید. آسان‏ترین روش برای انجام این کار این است که اجازه دهید uTorrent به مدت یک ساعت یا بیشتر پس از اتمام دانلود کار کند. وقتی مدخل کنار فایل در ستون نسبت به 1 رسید (یعنی نسبت 1:1 از دانلودها و آپلودها) روی فایل راست کلیک کنید و برای توقف به‌اشتراک‏گذاری آن Remove (حذف) را انتخاب نمایید.

راز چهارم: یافتن دانلودهای قانونی آسان است

یک جست‌وجوی سریع آنلاین برای «torrent» انجام دهید تا بلافاصله تعداد زیادی از مطالب دارای حق نشری را که دانلود آن غیر قانونی است، مشاهده کنید. شما مقصر نیستید اگر تصور کنید مطالب قانونی زیادی برای دانلود کردن وجود ندارد، اما در واقع این طور نیست. استفاده از ابزارهای به‌اشتراک‏گذاری فایل برای دانلود فایل‏های کوچک بی‏مورد است، زیرا این فایل‏ها ظرف چند ثانیه دانلود می‏شوند.

اما در صورت تمایل به دریافت فایل‏های بزرگ مانند برنامه‏های نرم‏افزاری بزرگ یا حتی یک سیستم عامل، این ابزارها می‏توانند کمک بزرگی باشند. برای مثال، دانلودهای Bittorrent برای بسیاری از بزرگ‌ترین برنامه‏ها و سیستم‏های عامل رایگان موجود است. اگر فایلی برای دانلود از طریق یک سرویس اشتراک‏گذاری فایل در دسترس باشد، یک تورنت باید در گزینه‏های دانلود فهرست شده باشد. گرچه بعضی اوقات ممکن است مجبور باشید در صفحه وب مورد نظر کمی جست‌وجو کنید. همچنین می‏توانید خودتان تورنتی را به صورت آنلاین جست‌وجو کنید.

اما جست‌وجو در گوگل کمی خطرناک می‌تواند باشد؛ زیرا همیشه نمی‏توانید فایل‏های قانونی را از انواع غیر قانونی ‌آنها تشخیص دهید. در عوض، می‏توانید از سایت‏های فهرست‏سازی تورنت بازدید نمایید. بسیاری از آنها مخصوص ردیابی دانلودهای قانونی هستند. این سایت‏ها فایلی ذخیره نمی‏کنند؛ بلکه صرفاً به مجموعه‏ای از فایل‏های قانونی که می‏توان با استفاده از برنامه اشتراک‏گذاری فایل دریافت کرد، لینک می‏دهند.

ده‏ها سایت از این دست برای انتخاب وجود دارد. برای مثال، Legal Torrents به صدها موسیقی، فیلم، برنامه کامپیوتری و چیزهای دیگر لینک می‏دهد که دانلود همه آنها رایگان و قانونی است. یا Public Domain Torrents دسترسی اشتراک‏گذاری فایل را برای ده‏ها فیلم و تصویر بدون حق نشر از جمله سریال کلاسیک ماجراهای شِرلوک هولمز و برخی شاهکارهای کمدی صامت چاپلین، کیتُن و مانند آنها، فراهم می‏کند. از Etree.org نیز می‏توانید کنسرت‏های رایگان و با کیفیت سی‏دی خوانندگانی را دانلود کنید که اجازه توزیع غیر تجاری و قانونی کنسرت‏های خود را می‏دهند.

Jamendo یک ابزار اشتراک‏گذاری و دانلود موسیقی ارائه می‏دهد؛ البته موسیقی‏هایی که تحت مجوز اشتراک‏گذاری رایگان Creative Commons و نه کپی رایت منتشر می‏شوند. اگر بازی‏های کامپیوتری انجام می‏دهید، ممکن است به سایت www.gameupdates.org علاقه‌مند شوید. این سایت به پَچ‏ها (وصله‏های نرم‏افزاری)، به‌روزرسانی‏ها و تریلرها و چیزهای دیگر مربوط به بازی‌ها لینک می‏دهد. کاربران لینوکس هم لینک‏های دانلود زیادی را در سایت http://linuxtracker.org می‌توانند سراغ کنند.

راز 5: از هر لحاظ رایگان نیست

همه رازهای دیگر اشتراک‏گذاری فایل که تاکنون آشکار کرده‏ایم حتماً به طور خوشایندی شما را غافلگیر کرده‏اند. اما یک راز وجود دارد که ممکن است در هنگام دریافت صورتحساب پهنای باند شوک نسبتاً ناخوشایندی را برای شما به وجود آورد: اگر بدون احتیاط از اشتراک‏گذاری فایل استفاده شود، ممکن است برای شما هزینه‏بر باشد. علت آن ساده است: به‌اشتراک‏گذاری فایل امکان دانلود داده‏های زیاد را برای شما فراهم می‏کند و در حین دانلود اطلاعاتی را نیز هم‌زمان برای سایر کاربران ارسال می‏کنید. اگر سرویس پهنای باند شما محدودیتی را برای میزان اطلاعات قابل دانلود یا آپلود در نظر بگیرد، تبدیل شدن به یک کاربر مشتاق اشتراک‏گذاری فایل ممکن است شما را وادار به گذشتن از این محدودیت کند.

برای مثال، Talktalk (http://broadband.talktalk.co.uk) در انگلستان بسته‏ای تحت عنوان Essentials (ضروریات) را ارائه می‏دهد که دارای مجوز دانلود 40 گیگابایت در ماه است. ممکن است زیاد به نظر رسد اما اگر فایل به اشتراک بگذارید ممکن است حتی برای مشترکان آن نیز به سرعت تمام شود؛ به خصوص اگر از سایر سرویس‏های آنلاین وابسته به پهنای باند مانند BBC iPlayer، VoIP و سایت‏های پخش موسیقی نیز استفاده شود. سایر ISP‏ها معمولاً اجازه دانلود ماهانه «نامحدود» را می‏دهند، اما وقتی ضوابط و شرایط آن را بررسی می‏کنید اغلب متوجه می‏شوید که منوط به یک سیاست استفاده «منصفانه» یا «قابل قبول» است که اساساً بدین معناست که ارائه‏دهنده خدمات اینترنتی حق محدود کردن استفاده یا کاهش سرعت اتصال شما را در صورتی که فکر کند بیش از حد استفاده می‏کنید، محفوظ می‏دارد. همچنین این امکان وجود دارد که در ضوابط و شرایط اشتراک شما به میزان قابل قبول آپلود اشاره شده باشد که ممکن است به نوبه خود استفاده از سرویس‏های اشتراک‏گذاری فایل و نظیر به نظیر را تحت تأثیر قرار دهد.

پس با در نظر گرفتن این نکته، قبل از اینکه استفاده منظم از سرویس‏های اشتراک‏گذاری فایل را شروع کنید همیشه کنترل کنید که در هر ماه دقیقاً مجاز به دانلود یا آپلود چه مقدار از اطلاعات هستید. اگر ارائه‏دهنده خدمات اینترنتی شما محدودیتی را تعیین کرده باشد، می‏توانید از ابزارهای رایگان موجود در اینترنت برای کنترل میزان دقیق اطلاعات مورد استفاده خود استفاده نمایید.همچنین مهم است که موضوع امنیت را به طور مختصر مطرح کنیم. مانند هر گونه فایل دیگری که از اینترنت دانلود می‏کنید، هر چیزی که از طریق اشتراک‏گذاری فایل دریافت می‏کنید باید قبل از اقدام به باز کردن با استفاده از یک برنامه از نظر وجود ویروس و مانند آنها دقیقاً بازبینی گردد. اما با فرض اینکه فایروال، آنتی‌ویروس و ابزار ضد جاسوسی خود را به‌روزرسانی می‏کنید، اشتراک‏گذاری فایل نمی‌تواند بیشتر از هر نوع دانلود دیگر یک تهدید امنیتی باشد.

راز آخر: هیچ رازی وجود ندارد

قصد داشتیم برخی موهومات مرتبط با اشتراک‏گذاری فایل را برطرف کنیم و رازهای این فناوری بزرگ را با شما در میان بگذاریم. نکته مهمی که باید به خاطر بسپاریم این است که اشتراک‏گذاری فایل غیر قانونی نیست، از آنچه فکر می‏کنید آسان‏تر است و از آن می‏توان برای دانلود سریع تمامی انواع فایل استفاده کرد. با وجود چند وب‏سایتی که پیش‏تر به آنها اشاره شد، یافتن دانلودهای قانونی می‏تواند ساده باشد. بنابراین از فایل‏های دارای حق نشر دوری کنید و محدودیت‏های دانلود ارائه‏دهنده خدمات اینترنتی خود را کنترل کنید. خواهید دید که اشتراک‏گذاری فایل می‏تواند یکی از سهل‌ترین روش‌ها برای دریافت سریع‏تر فایل‏ها باشد.

منبع: کامپیوتر اکتیو، مارس 2010

ده افزونه مفید فایرفاکس برای روزنامه‌نگاران

Posted: 02 Aug 2010 01:26 PM PDT

شبکه بین‌المللی روزنامه‌نگاران، ایمی وب - لحظه ای تامل کنید و ببینید برای استفاده از اینترنت از چه مرورگری استفاده می کنید. (مرورگر نرم افزاری است که اطلاعات دیجیتال را در اینترنت رد و بدل می کند.) اگر کامپیوترتان با سیستم عامل ویندوز کار می کند و شما مرورگر دیگری را دوان لود نکرده اید، احتمالا دارید از اینترنت اکسپلورر استفاده می کنید. کسانی که کامپیوتر مک اینتاش دارند، از سفاری استفاده می کنند.

حقیقت این است که چندین مرورگر دیگر هم هست که رایگان می توان داون لود کرد. آنها خدمات اضافی گوناگونی ارایه می کنند. خودم فایرفاکس را ترجیح می دهم که روی هر کامپیوتری و به چندین زبان کار می کند. یکی از بزرگترین مزایای فایرفاکس این است که می توانید ابزارهای رایگانی را نصب کنید تا هنگام کار در اینترنت، بهره وری و جریان کارتان بهبود یابد. در اینجا ده افزونه فایرفاکس را که من به همه خبرنگاران توصیه می کنم، از نظرتان می گذرد:

صفحات (تب) رنگارنگ: این برنامه خیلی ساده ایست که رنگ صفحات باز مرورگر را تغییر می دهد. (وقتی صفحه تازه ای در فایرفاکس باز می کنید، یک «تب» با عنوان آن وب سایت نمایان می شود.) من معمولا ۲۰ صفحه باز در آن واحد دارم، برای همین رنگ بندی آنها کمک می کند تا آسانتر بیاد بیاورم که هر صفحه کجاست.

زوتیرو: اگر در اینترنت زیاد تحقیق می کنید، زوتیرو را قویا توصیه می کنم. آن افزونه ایست که به شما کمک می کند مطالب و منابع را گردآوری، مدیریت و ماخذگذاری کنید و به اشتراک بگذارید. امکان می دهد تاریخچه مفصل تمام کسانی را که در اینترنت یافته اید، نگه دارید و برای خود یادداشت بگذارید تا بعدا در موردش جستجو کنید. زوتیرو منبعی عالی برای خبرنگاران است.

بسته های زبانی: اگر به بیش از یک زبان صحبت می کنید، حتما دلتان می خواهد بسته های زبانی فایرفاکس را نصب کنید که شامل مجموعه کاراکترها و لغت نامه های همه زبانهاست.

بزرگنمایی تصویر: این افزونه امکان می دهد تا روی هر تصویری که در اینترنت یافته اید، زوم کنید. می توانید تصاویر را بدون داون لود، بررسی کنید. این خاصیت مخصوصا برای کسانی که اینترنت دایال آپ دارند یا در جایی با دسترسی محدود به اینترنت هستند، کمک بزرگی است.

تین آی: این یک ابزار عالی جستجوی معکوس است که سال پیش در آی جی نت معرفی شد و حالا بصورت افزونه فایرفاکس درآمده است. این افزونه به شما نشان می دهد که منشا یک عکس کجا بوده و آیا کسی آن را تغییر داده یا خیر.

سیمیلار وب و استامبل آپان: افزونه سیلیمار وب شبیه استامبل آپان است و حتی آیکونشان یک شکل به نظر می آد. این افزونه بلافاصله وب سایتهای مشابه با آنچه را اکنون دارید می بینید، نشان خواهد داد. استامبل آپان هم یک موتور توصیه است که امکان می دهد به وب سایتی که شبیه علایق شماست، استامبل یا برخورد کنید.

جی میل منجر: اگر از جی میل و نرم افزارهای گوگل استفاده می کنید، داشتن این افزونه واجب است.

میان برهای گوگل: اگر از دیگر محصولات گوگل مانند گوگل ریدر یا ابزارهای وب مستر استفاده می کنید، این افزونه میان برهایی درست می کند که دسترسی به ابزارهای پرمصرف را آسان و آنی می کند.

فایرباگ: این افزونه ای عالی برای خبرنگاران چند رسانه ایست، زیرا امکان می دهد تا اچ تی ام ال، جاواسکریپت و سی اس اس در هر صفحه وبی را مجانی ویرایش، باگ زدایی و مونیتور کنید.

فهرست کامل افزونه ها اینجاست. فقط یادتان باشد هرچقدر افزونه بیشتری نصب کنید، فایرفاکس باید اطلاعات بیشتری را مدیریت کند. اگر دهها افزونه نصب کنید، مرورگر شما کند خواهد شد.

دنیای قشنگِ نو

Posted: 02 Aug 2010 01:26 PM PDT

ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات، روزبه حبیبی - اگر در عصر کنونی، مراد از جهانی شدن را گستردگی مناسبات پیچیده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دول و جوامع سازنده نظام معاصر بین المللی در راستای غلبه بر فواصل فضایی و زمانی و رابطه ای تعبیر کنیم در این صورت می توانیم دو نکته بلافصل را استنتاج نماییم. نخست آن که در جهان فعلی اگر دولت ها نخواهند قدرت خود را کاملا در زمینه فرهنگ، ارتباطات و اطلاع رسانی به کار گیرند … دیگر قادر به اعمال سیاست های ملی نخواهند بود.

از سوی دیگر، دومین استنتاج از قضیه فوق آن است که سیاست های ملی هم از شناسایی مولفه ها، کارگزاران، ساخت و کارکرد جامعه اطلاعاتی چونان وجه جدید نظام های اجتماعی معاصر مایه می گیرد و در واقع بدون اتکا به چنین شناختی، سیاست های ملی راه به جایی نمی برند.

بر این پایه در مقاله حاضر می خواهیم بدانیم اولا جامعه اطلاعاتی چگونه جامعه ای است و در این عرصه، فحوای مولفه اطلاعات و کارگزار تکنولوژی اطلاع رسانی چه می تواند باشد؟ ثانیا جامعه اطلاعاتی از چه اجزای ساختی و مقتضیات کارکردی برخوردار است؟ و ثالثا گفتمان های تحلیلی معطوف به ساخت و کارکرد جامعه اطلاعاتی را در قالب چه دسته بندی هایی می توان به نقد و سنجش گذاشت. در نهایت نیز کوشش نوشتار حاضر بر آن است که تصویری مجمل از ادراک جامعه شناختی نسبت به جامعه اطلاعاتی و ابعاد آن استنتاج و ترسیم نماید.

تعریف جامعه اطلاعاتی

جامعه اطلاعاتی (information society) بر پایه تکنولوژی های ارتباطی و اطلاع رسانی معطوف به خواست انسانی، عهده دار باز تولید سازمان یافته ساخت سرمایه داری جهانی معاصر است. به دیگر سخن، جامعه اطلاعاتی چونان مخلوق و خالق نظام سرمایه داری جهانی نو، فضایی عمومی جدیدی را بر اساس ارتباطات الکترونیکی و فرایندهای اطلاع رسانی پی می افکند تا از این طریق حیات خود و نظام مخلوق و خالق خود را به اتکای گسترش علم، پیوند اطلاعات و عمل، تعمیم کاربرد نظامی اطلاعات به همه حوزه های زندگی از حیث کارایی و صرفه اقتصادی، تحول مشارکت اجتماعی، افزایش تکثر فرهنگی، تجدید مهارت کاری و نه مهارت زدایی از آن ارتقای نگرش ها و غنای منافع، تغییر مناسبات طبقاتی، تعمیق امکان تنازع و ستیزه عقلانی گروه ها و حکومت ها و رشد جنبش های جمعی مستدام دارد و طرحی نو از خلقت در افکند.

در این نگرش به جامعه اطلاعاتی چند فرض اصولی وجود دارد که بی توجه به آنها نمی توان چنین تعریفی را به شکل موضوعه در نظر آورد. نخست می توان همچون مامفورد گمان داشت که در جامعه اطلاعاتی انسان بر تکنولوژی و سایر شرایط اجتماعی تابع و متبوع یا سابق و مسبوق آن حاکم است و قادر است آن را شکل دهد، تقویت کند و برای ثروتمندی و قدرتمندی و در یک کلام برای بهروزی از آن منتفع گردد. به بیان دیگر، از این منظر، توجه به امکان حضور و مداخله اراده خلاق آدمی برای بازسازی و نوسازی جامعه اطلاعاتی در راستای رفع نیازها و اهداف فردی و جمعی ضرورت دارد و همین امر توجه به ساخت و کارکرد خرده نظام های این جامعه یعنی نظام ارگانیسم های رفتاری، نظام های شخصیتی، نظام های اجتماعی و نظام الگوهای رفتاری را حتمی و بلکه واجب می سازد. ثانیا جامعه اطلاعاتی به نحو متقارن با این خرده نظام ها، از خرده نظام های کلان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نیز تشکیل شده است و لذا در آن تعین یکسویه عمودی یا افقی اقتصاد و تکنولوژی مطرح نیست. به همین جهت نیز هر چند لش ویوری و اوفه، (به تغییرات حادث در اقتصاد و سیاست و جامعه و فرهنگ نظام اجتماعی اطلاعاتی نگریسته اند اما این تغییرات را به لحاظ تعین گرایی غالبا به عنوان نوعی سازمان نیافتگی نظام سرمایه داری تعبیر کرده اند تا تجدید سازمان نظام سرمایه داری. ثالثا مناسبات سیبرنتیکی خرده نظام های اجتماعی جامعه اطلاعاتی بر حسب کنترل اطلاعاتی انرژی بدان سو میل می کند که تعاملاتی به هم پیوسته و همبسته میان خرده نظام های اجتماعی این جامعه برقرار کند تا جایی که همچون فین برگ می توان گفت در این جامعه، تکنیک به مثابه ابزاری اقتصادی است که انسان ها قادرند آن را فعالانه، ولی تحت کنترل فرهنگ و در راستای تحقق اهداف سیاسی به کار گیرند. در اینجا شایان ذکر است که این فرض، رای پست مدرن بودریار را مبنی بر اینکه تکنولوژی و نه روابط اقتصادی ـ اجتماعی اصل جدید سازمان دهنده جامعه است بر نمی تابد و سرانجام هم آواز با کلنر می توان مدعی شد که جامعه جهانی جدید، نوعی جامعه فن سرمایه دارانه است که علیرغم جامعه سرمایه داری کلاسیک و تاکیدات آن بر نقش تکنولوژی و برتری روابط تولید سرمایه ای و انباشت سرمایه و تولید و توزیع و مصرف مسلط بر قلمروهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، به تغییر شکل جامعه سرمایه داری به وجهی می اندیشد که در آن تکنولوژی نه برای سلطه بر سایر خرده نظام های اجتماعی، که برای اعتلای آزادی فرهنگی انسان اجتماعی، شیوه های جدید سازماندهی اقتصاد و سیاست و اجتماع و فرهنگ را تمهید می کند.

مولفه ها و کارگزاران جامعه اطلاعاتی

چنانچه از نام جامعه اطلاعاتی بر می آید مهمترین مولفه این جامعه، اطلاعات و مهمترین کارگزار آن، تکنولوژی اطلاع رسانی است. از این نگره، اطلاعات عبارت از هر شکل ثبت شده یا نشده از دانش منتشره یا دریافتی راجع به موضوع یا محیطی ویژه است که برای استفاده جویندگان بالقوه و بالفعل، متناسب و آماده می گردد. اطلاع رسانی نیز عبارت از مجموعه کنش ها، تعاملات و پویش های مربوط به تولید، گردآوری، پردازش، پخش، توزیع، مصرف، انتقال و مدیریت اطلاعات است که با افزایش امکان مبادله اطلاعات و رشد آگاهی ها و قابلیت ها، تسهیل تصمیم گیری و ضرورتا رشد بهره وری را دامن می زند. در اینجا تولید اطلاعات ناظر به فرایند عرضه اطلاعات قابل دسترس به شکل محصولات مکتوب و مضبوط است که بهره گیران نظام اطلاعاتی یعنی اشخاص بالقوه و بالفعل مراجعه کننده با اطلاعات تولیدی یا موجود در شبکه اطلاع رسانی را منتفع می سازد.

به همین سان، شبکه اطلاع رسانی متضمن مجموعه مراکز اطلاع رسانی ملی و منطقه ای و بین المللی است که به مبادله مشروط اطلاعات با یکدیگر می پردازند. در این فرایند اطلاع رسانی نیز سه عنصر مضمون، محمل و کاربرد بسیار حائز اهمیت دارد. از این زاویه در واقع مضمون، تبلور دانش پدید آورنده است و بواسطه متناسب سازی، قابلیت بازیابی اطلاعاتی می یابد؛ محمل، وسیله یا مجرای انتقال پیام یا اندیشه است و کاربرد، حاکی از مجموعه عوامل تمهید کننده قابلیت دریافت مضمون متکی به محملی خاص برای استفاده کنندگان است.

در این میان اطلاع رسانی ملی، مهمترین رکن شبکه اطلاع رسانی را تشکیل می دهد. نظام اطلاع رسانی ملی، مجموعه هدفمندی از عناصر مادی (نهاد ملی اطلاع رسانی، نیروی انسانی، تجهیزات، سخت افزار، متون و مدارک) و غیر مادی (قوانین، مقررات، آیین نامه ها، استانداردها، ضوابط و شرایط مورد توافق) است که در جهت تحقق اهداف نظام اطلاع رسانی به تعامل و سازگاری می رسند. افزایش حجم اسناد و پیچیدگی آنها، رشد امکانات بهره گیری از این اسناد، افزایش استفاده از اطلاعات، دگرگونی روش کار با اسناد و هماهنگی سیاست های ملی اطلاع رسانی از مهمترین ضرورت های تشکیل نظام ملی اطلاع رسانی است و در این راستا نظام مزبور کارکردهایی چون شناسایی و رفع نیازهای ملی اطلاع رسانی، تضمین وجود و امکان دسترسی به اطلاعات، ذخیره سازی اطلاعات و گردآوری و روزآمد سازی اطلاعات و تهیه استانداردها و استراتژی های همسازی نظام اطلاع رسانی ملی و بین المللی را بر می آورد. به این ترتیب روشن است که تدوین سیاست های اطلاع رسانی، ایجاد انگیزه استفاده از اطلاعات در کاربران بر پایه سنجش نیازهای آنان، ترویج عادت مطالعه و تحلیل منابع اطلاعاتی موجود بر حسب نیازهای منابع انسانی نیز از عمده ترین اهداف نظام ملی اطلاع رسانی به شمار می آید.

ساخت جامعه اطلاعاتی

با الهام از پارسونز، ساخت جامعه اطلاعاتی در سطوح خرد و کلان و با فرض کنترل سیبرنتیکی انرژی توسط اطلاعات، در قالب ذیل قابل پیگیری است:

در سطح اول چنین تحلیلی به نظر می رسد که جامعه اطلاعاتی مبتنی بر اقتصاد اطلاعات یا به عبارتی صنایع اطلاعاتی است. اصلی ترین این صنایع نیز با تاکید بر تولید ناخالص ملی (GNP) عبارتند از نهادهای آموزشی (مدارس، کتابخانه ها، دانشکده ها)، وسایل ارتباط جمعی (رادیو و تلویزیون، تبلیغات)، ماشین های اطلاعاتی (کامپیوتر، آلات موسیقی)، خدمات اطلاعاتی (قانون، بیمه، دارو، درمان) و سایر فعالیت های اطلاعاتی (تحقیق و توسعه، فعالیت های غیرانتفاعی). در هر حال این جامعه از اقتصاد مبتنی بر کالا … به اقتصاد مبتنی بر دانش انتقال یافته است، ویژگی ممتاز آن … نیز این است که در آن دانش و سازمان، خالق اصلی ثروتند. در این بین برای نمونه ایالات متحده آمریکا اکنون دارای یک اقتصاد اطلاعاتی است که صنایع اطلاعاتی آن یا موجد اطلاعات جدیدند یا اطلاعات جدیدی را مخابره می کنند. از سوی دیگر، حلقه نهادینه واسط میان اقتصاد و نظام ارگانیسم رفتاری در چنین جامعه ای، تکنولوژی است. از این منظر، جامعه اطلاعاتی مبتنی بر نوآوریهای فنی به وجهی است که پردازش، ذخیره سازی و انتقال اطلاعات را به کلیه عرصه های زیست جمعی بسط می دهد. در این جامعه مسئله اصلی، کاهش شگفت قیمت کامپیوتر و افزایش حیرت انگیز قدرت و کاربرد آن در هر جا و همه جاست. وانگهی در این جامعه بر برکت تلفیق ارتباطات راه دور و محاسبه گری، سازمان ها و نهادها و افراد به لحاظ مبادله اطلاعات با یکدیگر مرتبط می شوند. به دیگر سخن، در این جامعه انقلاب کامپیوتری … تاثیری شدید و قطعی دارد و هیچ شانی از شئون زندگی را بی نصیب نمی گذارد؛ تا جایی که در مقایسه این تاثیرگذاری میان ادوار تاریخی می توان گفت در این جامعه، تکنولوژی کامپیوتر برای عصر اطلاعات مانند مکانیزاسیون برای انقلاب صنعتی نمودار شده است. سرانجام، در همین سطح اگر نظام ارگانیسم رفتاری را حامل نقش های شغلی تلقی کنیم می توانیم بگوییم که جامعه اطلاعاتی از روشنفکران و زبدگان فنی تشکیل شده است. به دیگر سخن، جامعه اطلاعاتی از برتری مشاغل اطلاعاتی (کارمندان، معلمان، وکلا) نسبت به مشاغل غیر اطلاعاتی (کارگران صنایع و معادن) برخوردار است. هر چند در این حیطه طبقه بندی های کار که مشمول عناوین مختلف می گردند، اغلب بی نهایت ناهمگنند، لیکن در چنین جامعه ای تنها اقلیتی کاهنده از نیروی کار در کارخانه زحمت می کشند .. و بازار کار اینک به وسیله کارکنان اطلاعاتی که زندگی خود را از راه دسترسی به اطلاعات لازم جهت انجام امور می گذرانند تسخیر شده است. اضافه بر این، هر چند دسته بندی کارکنان اطلاعاتی از سلسله مراتب و دیگر ویژگی های اجتماعی آنان چیزی نمی گوید و همچنین تعیین اینکه دقیقا چه کسی کارکن اطلاعاتی هست و نیست موضوع خطیری می نمایدلیکن در یک نگاه اجمالی می توان کارکنان مزبور را به اتکای مشاغل آنان به سه دسته تقسیم کرد: دسته اول شامل کارکنانی می شوند که نتیجه کار آنها به صورت فعالیت اولیه، تولید و فروش دانش است. این دسته شامل دانشمندان، نوآوران، معلمان، کتابداران، روزنامه نگاران و مولفان می شود. دومین طبقه اصلی کارکنان نیز شامل آنهایی است که اطلاعات را جمع آوری و منتشر می کنند.

این کارکنان اطلاعات را در شرکت ها و بازارها حرکت می دهند و به علاوه، اطلاعات بازار را جستجو، هماهنگ، طرح ریزی و پردازش می کنند. در این دسته مدیران، منشی ها، کارمندان و بطور کلی دلالان و ماشین نویسان قرار می گیرند. آخرین طبقه نیز شامل کارکنانی می شود که دستگاه ها و تکنولوژی های اطلاعاتی مقوم دو فعالیت قبلی را اداره می کنند. این دسته هم شامل کاربران کامپیوتر، نصابان تلفن و تعمیر کاران تلویزیون می باشند .

در سطح دوم این تحلیل، موضوع سیاست جامعه اطلاعاتی خودنمایی می کند. از این حیث در جامعه اطلاعاتی، نوآوری های جدید اطلاع رسانی شامل مجموعه مصنوعات و فعالیت هایی است که برای اجرای طرح ها و برنامه های گروهی و فردی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. از این نگره با اصلاح بخش عمومی توسط جامعه اطلاعاتی، دولت بازآفرینی می شود. اصلاح بخش عمومی نیز مترادف کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف و سوء مدیریت، افزایش کارایی، تضمین امنیت، رشد و توسعه موزون و افزایش ژرفای رفاه اجتماعی از طریق مکانیزم های بوروکراسی است. برای تحقق این امور نیز بخش عمومی بایستی به ارضای بوروکراتیک نیازها، جایگزینی مشارکت به جای سلسله مراتب، تبدیل درمان به پیشگیری، کسب درآمد به جای هزینه کردن، قدرتمندسازی به جای خدمتگزاران، و هدایت و رهبری به جای فعالیت و اجرا تمایل یابد. در این صورت، احساس تعلق جمعی که از این رهگذر به نظام شخصیتی دست می دهد متضمن عناصری چون خود ارزیابی، واگذاری اختیار تصمیم گیری و اجرای هماهنگ خواست ها بر طبق منافع جمعی می باشد. شایان ذکر است که در این جامعه، شبکه های اطلاعاتی با اتصال نقاط مکانی و زمانی و تسریع پردازش و تبادل سریع و موثر اطلاعات، سازمان زمان و فضا را از محدودیت خارج می کند و بزرگراه های اطلاعاتی آن بر وسعت حق انتخاب و عملکرد آدمیان می افزاید.

سطح سوم این تحلیل، اجتماع را از طریق آموزش به نظام اجتماعی می پیوندد. از این لحاظ جامعه اطلاعاتی در عرصه بین المللی، نظامی به نسبت خودکفا را به نمایش می گذارد که یگانگی نظام های اجتماعی ملی را از کانال فرهنگ پذیری و جامعه پذیری، درونی و نهادینه می کند. چنین عرصه ای، انسجام اجتماعی نوی پدید می آورد که در آن عنصر مسئولیت پذیری، ممد شکوفایی فردی و جمعی می گردد. وانگهی، رشد فرصت های اجتماعی، فارغ از فشارها و موانع متعدد، زمینه را برای غنای روحیه مشارکت جمعی فراهم می سازد؛ زیرا در جامعه اطلاعاتی علیرغم ظاهر فردگرایانه رابطه با کامپیوتر و اطلاعات، تماس های متنوع اجتماعی گسترش می یابد و همین امر علایق جمعی را پیوند می دهد. چنین مهمی از طریق آموزش رسانه ای تحقق پیدا می کند و تا جایی پیش می رود که استقلال رشد و شکوفایی اعضای نظام اجتماعی از زمان و مکان را برمی آورد. بدینسان در جامعه اطلاعاتی، نظام های اجتماعی و جامعه ای از طریق آموزش رسانه ای در هم تلفیق می شود و عصر جدیدی را در تاریخ جامعه بشری به تصویر می کشد.

سرانجام، چهارمین سطح تحلیل اجتماعی، متضمن توجه به خرده نظام فرهنگ در ساخت جامعه اطلاعاتی است. چنان که روشن است در جامعه اطلاعاتی با فزونی اطلاعات در چرخه زیست اجتماعی و ضرورت استفاده از پیام های رسانه ای آن به منظور تداوم پایدار زندگی اجتماعی مواجه ایم. از این رو مبادله چنین گستره ای از اطلاعات بر شناخت، باورها، آداب و رسوم و سبک های زندگی به شکل عام تاثیر می گذارد.

در این جامعه، اطلاعات برای تشریح آن چیزی آمده است که برای انتقال از طریق کانال متصل کننده یک منبع به یک گیرنده صرف نظر از محتوای معنای آن می تواند کد گذاری شود. در این فرهنگ اشباع شده از پیام های رسانه ای، هویت معنا به خطر می افتد؛ زیرا در این جامعه اطلاعات بیشتر و بیشتر، و معنا کمتر و کمتر حضور دارد. معنای این گفته نیز آن است که از قدرت دلالت نشانه ها در این جامعه بسیار کاسته می شود و احتمالات تفسیری در آن قوت می گیرد و لذا نشانه ها، مافوق واقعیت قرار می گیرند. بنابراین، در جامعه اطلاعاتی به لحاظ فرهنگی اطلاعات وجود دارد و نیازی به درک وجود آن نیست. به دیگر سخن، لازم نمی آید در این جامعه وجود اطلاعات فهمیده شود و تفسیر آن نیز هیچ ذکاوتی نمی طلبد. در این عرصه، اطلاعات هم لازم نیست برای وجود داشتن، معنا داشته باشد؛ چرا که در هر حال اطلاعات وجود دارد. پس از آنجا که در جامعه اطلاعاتی، مجموعه معانی داریم که مخابره شده اند؛ اما هیچ معنایی ندارند لذا برای نظریه پرداز اطلاعاتی، آنچه انتقال می دهیم خواه یک قضاوت، یک کلیشه سطحی یا آموزش عمیق یک حقیقت والا باشد و خواه استدلالی ناخوشایند اساسا موضوعیت ندارد. بدینسان معنایی که جامعه اطلاعاتی در این جامعه اطلاعات سنجه کمی محضی برای مبادلات ارتباطی در نظر آید و از این رهگذر، معنای واقعیت غایی فرهنگی به ابزاری عقلانی و فارغ از اهداف عاطفی تحویل گردد.

کارکردهای جامعه اطلاعاتی

بر پایه آنچه گذشت بطور کلی می توان کارکردهای جامعه اطلاعاتی را در ابعاد مثبت و منفی و از حیث ساخت های مختلف آن چنین دسته بندی کرد:

گفتمان های مربوط به کارکردهای ساختی جامعه اطلاعاتی

گفتمان های مربوط به کارکرهای ساختی جامعه اطلاعاتی را می توان در سه جناح فن پرستانه، فن هراسانه و دیالکتیکی دسته بندی کرد.

از زاویه دیدگاه فن پرستانه به نمایندگی اندیشمندانی چون گیتس تکنولوژی اطلاعاتی جدید، ابزار حل مسائل و رهایی انسانهاست و این جامعه نوجو در واقع نوعی سرمایه دانش پژوهانه است. در این جامعه تجربیات متنوع در زمینه هنر، فرهنگ، تکنولوژی و رسانه های مدرن، فضاهای الکترونیکی آفریده اند و از این طریق ادراک حسی از فضا را تغییر داده اند. به دیگر سخن، جذابیت های حسی و ادراکی و هماهنگی زیبایی شناسانه در صورت ها و نمادها، طیفی گسترده از ادراک و دریافت را فراهم آورده و شناخت ها، نگرش ها و چشم اندازهای جدیدی خلق کرده است. بدین سان در آرمانشهرکامپیوتری، انتقال فرصت های بهتر زیست جمعی از بهره برداری نیکخواهانه از اطلاعات حکایت دارد. اما از چشم انداز فن هراسانه به سردمداری متفکرانی چون داگلاس و اولشیکرتکنولوژی اطلاعاتی جدید مایه عذاب و منشا مشکلات انسانهاست. زیرا بشر از این رهگذر به ورطه واقعیت گرایی افراطی یا بیگانگی با طبیعت و مردم و کار و خود افتاده است. به این ترتیب در جامعه اطلاعاتی، تکنولوژی ابزار حاکمیت طبقه سرمایه دار جدید و سرکوب و تفرق فرودستان و اغوای آنهاست. این جامعه درصدد انسان زدایی، توده ای کردن اجتماع، غصب آزادی و قدرت افراد است و به همین لحاظ مانعی اساسی در سر راه تحقق مردم سالاری است. وانگهی، در جامعه اطلاعاتی تلاش برای زدن برچسب قیمت بر چیزهایی مانند آموزش و پژوهش و هنر است و این امر نیز موجب غفلت از ارزشهای غایی فرهنگی می گردد؛ به وجهی که می توان مدعی شد پس اندکی در همین جامعه کامپیوتر ناقوس مرگ نظام صنعتی و تولد تمدنی جدید را به صدا در می آورد. به هر تقدیر، از این منظر جامعه اطلاعاتی رفته رفته شهر های دو وجهی را با دو قطب فقیر و غنی سامان می دهدکه چنین مکانهای استقراری حتی تحت عناوینی مانند پسامادر شهر (Post – Metropolis)، سیال شهر (Flexcity)، جهان وطن شهر (Cosmopolis)، محافظ شهر (Exocity)، قطبی شهر (Polarcity) و ساده شهر (si – city) نمی تواند از صحنه های قطبی شده شهر های آینده بشر جلو گیرد. سرانجام رای دیالکتیکی راجع به جامعه اطلاعاتی به پیشگامی خردورزانی چون بست و کلنربه هدفمندی مردم سالاری اطلاعاتی و نه انباشت صرف سرمایه و تمرکز دولت ـ شرکت ها توجه دارد و می کوشد ابعاد مثبت و منفی جامعه اطلاعاتی را یکجا مورد تامل قرار دهد. از این حیث، جامعه اطلاعاتی می تواند هم ابزار سلطه و هم وسیله رهایی باشد یا به عبارتی، هم ابزار تثبیت قدرت و هم وسیله تحقق مردم سالاری باشد. در این نگرش با تعین فن مواجه نیستیم بلکه با روابط و نیروهای فنی روبروییم که امکان کنترل آنها در هر حال وجود دارد. به دیگر سخن، میان خرده نظام های جامعه اطلاعاتی، رابطه برقرار است و نه تعیین کنندگی و از این رو اولا همچنان امکان دخالت اراده آزاد آدمی در عرصه کنترل آن باقی می ماند و ثانیا پیوستگی ها و ناپیوستگی های جامعه صنعتی و پسا صنعتی را در ادوار غیر اطلاعاتی و اطلاعاتی می توان به شکلی همپوش دنبال نمود. در هر حال از این منظر، جامعه اطلاعاتی بسط خواهد یافت و کلیه عرصه های علمی، هنری، فنی و حتی تفریحات را در خواهد نوردید؛ اما با همه اینها، امکان کنترل برنامه ای چنین جامعه ای نمی تواند منتفی باشد.

بهره سخن از نگره سیبرنتیک، اطلاعات نوعی ماده یا نیرو است که می تواند در قالب صورت، خط و امواج رادیویی ـ الکترونیکی انتقال پیدا کند. وظیفه این ماده یا نیرو نیز به ابتنای شکل پذیری و انتشار ظرفیت امکانی وجود، تقلیل ابهام تغییرات احتمالی انتخاب گزینه های عملیاتی در وضعیت تصمیم گیری یا به عبارتی، وسعت بخشی به حق انتخاب آدمی است. پس اطلاعات از زاویه اجتماعی، عامل مسلط تعیین گرایش و طرز تلقی است و بر این اساس، جهت گیری کنش ها، تاملات و پویشهای اجتماعی را سامان می بخشد. افزون بر این، ارزش اطلاعات به میزان انطباق با واقعیت و تحقق پیش بینی های عینی آن باز می گردد و از این حیث امکان استمرار خود را بر پایه سودمندی عملی به دست می آورد.

با این همه، شایان توجه است که چون ارزش های اطلاعاتی حسب خواسته های انسانی قابل تغییر می نماید لذا بدیهی است که ارتباطات نمادین محمل انتقال اطلاعات تلقی شود. از این رو، این جامعه است که حوزه تراکم و مبادلات اطلاعاتی را تکوین می بخشد و خود نیز به میزان تعیین داده رسانی به افراد حاضر در متن زندگی اجتماعی، خصلتی اطلاعاتی می یابد. به دیگر سخن می توان گفت جامعه اطلاعاتی جامعه ای است که بخش اعظم نیروهای کاری آن عهده دار جریان اطلاع رسانی هستند و با فعالیت های خویش زمینه ساز عملکرد سایر بخش های اقتصادی ـ خدماتی می گردند.

ضمنا از این منظر، کارکنان اطلاعاتی به افرادی اطلاق می شود که در زمینه داده ـ ستانده مولد و پویای اطلاعات با دانش فنی اطلاع رسانی سرو کار دارند و وجه عمده عملکردشان از طریق اطلاعات و وسایل ذی ربط سازماندهی می شود. از سوی دیگر گفتنی است که تملک اطلاعات بر انحصار اجتماعی و طبقاتی شدن امکانات اجتماعی دامن می زند و عدم آزادی آن، اقتصاد اطلاعاتی را حاکم بر مبادله مواد و نیروها می گرداند. بر پایه این استدلال به نظر می رسد اطلاعات جریان تغییرات اجتماعی را نیز تصریح می کند؛ زیرا تغییر به واسطه میزان حضور کارکنان اطلاعاتی در سطح جامعه و رشد شبکه ارتباطی اجتماعی است که شتابی فزاینده حاصل می نماید. همچنین اگر چه اطلاعات می تواند به یکجانشینی اقلیمی، تمرکز اجتماعی، همسانی فرهنگی و قطبی شدن طبقات بینجامد اما در عین حال می تواند فرایند رشد را به سازمان توسعه پیوند زند. بر عقلانیت برنامه ریزی های انسانی ـ اجتماعی بیفزاید و البته این امر هنگامی ممکن است که تسهیلات آموزشی و تجهیز نیروی انسانی در رابطه ای منطقی با تولید و باز تولید اطلاعات قرار گیرد. در واقع، تنها در این صورت است که اطلاعات اهداف عقلانی فرد را با ادراک کلی منافع جمع در هم می آمیزد و ضمن کاهش اثرات کمبود سرمایه و نیروی کار موجبات توازن برنامه ای، جلوگیری از عدم تعادل های منطقه ای و توزیع عادلانه درآمد متوسط سرانه را فراهم می آورد. بدین سان واضح است که ارائه اطلاعات، مساوی با کاربرد آن نخواهد بود؛ چرا که در واقع می توان اطلاعات را به سطوح فراملی صادر کرد ولی استفاده ملی از آنها منوط به وجود امکانات و تجهیزات عملیاتی است. بدین ترتیب هر چند به نظر می رسد ساختهای اطلاعاتی جامعه، انسانها را به ایفای نقشهای بهینه محدود می کند اما اشاعه اطلاعات باعث افزایش آگاهی از فاصله طبقاتی و ملی و بین المللی از حیث امکانات و شرایط حیاتی زندگی می شود و با دامن زدن به توقعات فردی ـ جمعی، جهت تحولات ناگهانی را به سمت تغییراتی اصلاحی می کشاند.

البته در این میان این احتمال نیز وجود دارد که اطلاعات اشاعه یافته از سوی صاحبان منافع نفی یا قلب شود و این سرابهای اطلاعاتی به منظور استمرار صیانت ذات خود از سوی فرودستان خصلتی شبه واقعی بیابد.

در نهایت توجه به این نکته نیز ضرورت دارد که صرف حضور اطلاعات راه حل کلی مسائل اجتماعی نیست؛ بلکه این امر مبین سلسله مراتب تحقق راه حل های مزبور می باشد و به همین لحاظ است که تفکر جامعه شناختی از یک نظر برای تمهید انطباق افراد با ابداعات منبعث از مبادلات اطلاعاتی و ترکیب اطلاعات در فرایندهای کلان ساختی ـ سازمانی جامعه لازم می آید. به دیگر سخن، اینک نظریه پردازان اجتماعی باید در مورد تکنولوژی های جدید اطلاع رسانی و تبعات آنها نظریه پردازی کنند و فعالان سیاسی نیز باید راهکارهایی برای استفاده از این تکنولوژی ها و نحوه ارتقای دگرگونی های سیاسی مترقی ارائه دهند. به علاوه، هر کدام از افراد جامعه نیز باید تعیین کنند در فضاهای ارتباطاتی جدید الکترونیک و متاثر از تکنولوژیهای جدید اطلاع رسانی، چگونه زندگی خواهند کرد یا چگونه می خواهند در برابر تکنولوژی های جدید اطلاع رسانی و فضاهای ارتباطاتی الکترونیک جدید صف آرایی نمایند و اینکه نهایتا در این صف آرایی قدرتمند خواهند بود یا فاقد قدرت.

فیس‌بوک، سخن می‌گوید!

Posted: 02 Aug 2010 01:26 PM PDT

رادیو زمانه، مارک بوچانان، برگردان: احسان سنایی - هر تحرکی کنید، هر بار که اکانت «توییتر»تان به‌روز شود؛ هستند کسانی که می‌بینندتان. زیاد در خصوص‌اش فکر نکنید؛ اما اگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی هستید و با موبایل، یا اینترنت مرتباً در آن فعالید، تاکنون ردپای دیجیتالی روشنی گویای رفتارها، الگوهای سفر، خواسته‌ها و ناخواسته‌هایتان و افشاگر دوستان، وضع روان و عقایدتان از خود به جا نهاده‌اید. به‌عبارتی این ردپا، فراوان از شما و ویژگی‌هایتان به جهان می‌گوید.

حال، آنچنان‌که پژوهش‌گران به شما می‌گویند، داده‌های خام خوب، طلاست. بدون وجودشان، فرضیات در قلمرو شک و گمان می‌مانند و بدتر از آن حتی داده‌های ضعیف، به بن‌بست رهنمون‌تان می‌کنند. فیزیک، نخستین دانشی بود که با وجود اطلاعات دقیق، از این پیله‌ی تاریک، دگردیسی یافت؛ آن‌هم از طریق نخستین تلسکوپ‌هایی که پرده از جهان فرارویمان برکشیدند گرفته، تا دو اوج‌ خود آزمایشگاه‌های نوینی چون LHC. زیست‌شناسی، علم بعدی بود؛ آن‌چنان‌که سلسله‌بندی ژنوم هر موجود، چنان داد‌ه‌هایی به بیرون داد که علم ژنتیک، بالنسبه به یک علم نوین و داده‌محور بدل شد.

حال، بررسی رفتار آدمی، قدم در راهی مشابه نهاده. جامعه‌شناسان تا مدت‌ها داده‌هایشان را همان پرسش‌نامه‌ها و مصاحبه‌های ناپخته‌ای شکل داده بود، که گزارشات جانب‌دارانه و پیمانه‌ی اندک این نوع از بررسی، از آن روشی ناصحیح، هرچند ناگزیر می‌ساخت. تا چندین دهه، این حوزه از دانش نیز حتی توسط برخی، به‌عنوان عموزاده‌ی علوم جبری تلقی می‌شد. تابدانجاکه عصر دیجیتال همه‌چیز را دگرگون کرد و تقریباً یک‌شبه، علم جامعه‌شناسی، از بررسی رفتارهای انسانی و تعاملات اجتماعی در شرایط فقدان داده‌های مستحکم و متقن؛ در دریایی از داده‌های خام فروغلطید. در نتیجه خط مشی‌ای کاملاً متفاوت در علم جامعه‌شناسی ظهور کرد و مطالعات وابسته، با نرخ فزاینده‌ای پدیدار شد، آنگونه که اثربخشی این دگرگونی، خود امری چشمگیر شده است.

دکتر Albert-László Barabási از دانشگاه نورث‌استرن بوستون می‌گوید: «انقلاب داده‌ها، حال در حوزه‌ی جامعه‌شناسی در جریان است. دانشمندان برای نخستین بار، شانس بررسی زنده و عینی آنچه که انسان انجام می‌دهد را دارند. این، تغییری اساسی در همه‌ی حوزه‌هایی‌ست که با انسان سروکار دارد.»

حال، امکان حل مسائل بنیادینی که نسل پیشین از درک‌شان جامانده، به‌وجود آمده است. همچون هر علم داده‌محور دیگر، Barabási و گروه‌اش امید دارند که در نهایت به کشف قوانین ریاضیاتی‌ای که رفتار انسانی را توجیه کرده و کنش‌های آتی‌‌اش را پیش‌بینی کند، نائل آیند. به‌گفته‌ی دکتر Duncan Watts از مرکز پژوهشی یاهو در نیویورک، جامعه‌شناسان طی چندین دهه درصدد شکار چنین قوانینی پیرامون فعل‌وانفعالات متقابل انسانی و شبکه‌های اجتماعی بوده و هستند. او می‌گوید: «اما آزمودن مفاهیم دور از دسترس فرضیات‌شان، عملاً امکان‌ناپذیر بوده؛ چراکه فن محاسبه [در این حوزه] وجود نداشته». حال این فقدان، در حال جبران است.

Watts از نخستین کسانی بود که پی به استعداد ردپاهای مجازی‌مان برد. وی در سال ۲۰۰۶ به اتفاق دانشجوی‌اش Matthew Salganik که هم‌اکنون در دانشگاه پرینستون مشغول به کار است؛ آزمایشی اینترنتی را به‌منظور درک نقش نفوذ اجتماعی در جلب محبوبیت موسیقی، طرح‌ریزی نمود. هنگامی‌که آهنگی بی‌واسطه مشهور می‌شود، مشکل می‌توان فهمید این موفقیت از جذبه‌ی ذاتی‌اش بوده یا رفتار گلّه‌گون جمع فراوانی از افراد که گمان به عوام‌پسندی این آهنگ برده‌اند. جهان موسیقی در پیش‌بینی بازخورد خوب، یا بد یک اثر، موفقیتی نداشته که این نشان از نقش شانس در این زمینه می‌دهد.

Watts و Salganik، به‌منظور آزمودن عواملی که یک آهنگ را از بقیه متمایز می‌کند، پروژه‌ای را موسوم به «آزمایشگاه موسیقی» کلید زدند. پروژ‌ه‌ای که طی آن ۱۴‌هزار نفر از طریق یک وبسایت، به 48 آهنگ از گروه‌های ناشناخته‌ی موسیقایی گوش سپردند، امتیاز دادند و بنابه خواسته‌‌هایشان دانلودشان کردند. این گزینه‌ها، پیمانه‌ای برای تعیین کیفیت (میانگین امتیازات داده‌شده) و مقبولیت عمومی (میزان دانلود) آهنگ‌های ارائه‌گشته بودند.

از این گذشته، با وجود این دو انتخاب پیش رو و نیز امکان مشاهده‌ی تعداد دانلودهای پیشین هر آهنگ برای بینندگان؛ امکان نظارت بر نحوه‌ی قضاوت بازدیدکننده از کیفیت آهنگ (بر حسب نظر شخصی یا دانلودهای پیشین) را به‌وجود می‌آورد. بدین‌ترتیب پژوهش‌گران عملاً می‌توانستند نتایج حاصل از اثربخشی یا عدم اثربخشی نفوذ اجتماع در انتخاب بیننده را بررسی کنند. آنان همچنین شرکت‌کنندگانی که بر حسب علائق دیگران، به انتخاب آهنگ‌شان دست زده‌اند را به هشت «جهان» مستقل تقسیم کردند تا که بتوانند با بازسازی تاریخ، به پیامد‌های هر کدام از جوامع جهانی هشت‌گانه پی ببرند.

نتایج حاصل از این پژوهش، قویاً از ایده‌ی تأثیر سترگ اجتماع بر عمومیت بخشیدن به برخی آهنگ‌ها، حمایت می‌کند. این مؤلفه همچنین پیش‌بینی آینده و تعیین موفقیت کدامین‌یک از آهنگ‌ها را دشوارتر می‌کند. جهان‌هایی که متأثر از اجتماعات گوناگون بودند، اختلاف شدیدی داشتند؛ چراکه رشد محبوبیت آهنگ‌های عامه‌پسند و برعکس، زوال محبوبیت آهنگ‌های غیرمشهور، در گستره‌ای وسیع‌تر از جوامعی که در آن فقدان اثربخشی اجتماع دیده می‌شود، رخ می‌دهد. با وجود تأثیرات اجتماعی، شهرت آثار به طرز گسترده‌ای میان یک جهان تا جهان دیگری در نوسان است. پس خواه‌ناخواه، به‌ نظر می‌رسد که بسیاری از ما پیرو گلّه‌ایم!

Watts و Salganik، نتیجه گرفتند که پیش‌تر، متخصصین نه‌ به‌واسطه‌ی فقدان مهارت و یا گمراهی؛ بلکه بدین‌دلیل که تأثیرات اجتماعی، نقش شانس را چندین برابر کرده و اختلافات دیرپا و گاهاً فاحشی را به بار می‌آورد؛ نا‌توان از پیش‌بینی میزان موفقیت آهنگ‌ها هستند. شانس، به‌اندازه‌ی کیفیت ذاتی آهنگ، در مقبولیت آن تأثیرگذار است؛ هرچند به‌گفته‌ی Salgnik، محبوب‌ترین آهنگ‌ها به‌ندرت بدترین‌ها؛ و کم‌استقبال‌ترین‌ها هم به‌ندرت بهترین‌‌ها هستند؛ اما گاه هر نتیجه‌ای ممکن است برآید. وی در ادامه این نوع از آزمایشات را نمونه‌های عادی پژوهش‌های تجربی‌ای می‌داند که روزگاری انجام‌شان ناممکن بود. او می‌گوید: «با توسعه‌ی وسیع قدرت محاسباتی و وجود دریای تقریباً بی‌کرانی از شرکت‌کنندگان حاضر در اینترنت، می‌توانیم تجربیات آزمایشگاهی‌مان را بر هزاران، یا حتی میلیون‌ها شرکت‌کننده اجرا کنیم.»

شبکه‌های اجتماعی؛ دریای داده‌ها

Jukka-Pekka Onnela و Felix Reed-Tsochas از دانشکده‌ی بیزینس دانشگاه آکسفورد انگلستان، هم‌اکنون از شبکه‌ی «فیس‌بوک» و ۴۰۰میلیون کاربرش، به‌عنوان آزمایشگاهی برای تعیین نحوه‌ی انتشار اندیشه‌ها و رفتارها میان دسته‌های انسانی گوناگون، بهره می‌برند. Watts و Salganik نشان دادند که در خصوص رجحان آثار موسیقایی، ما چون گوسفند عمل می‌کنیم. جامعه‌شناسان اما مدت‌هاست درصدد این‌اند که دیگر حوزه‌های اجتماعی – شامل هرچیز از محبوبیت یک سیاستمدار گرفته تا دیدگاه‌های متفاوت در قبال معضل زمین‌گرمایی – مستقلاً محصول انتخاب‌های شخصی‌ست که طی آن افراد بسیاری بر حسب تصادف به تصمیمات یکسان می‌رسند؛ یا که تأثیرات پیرامون، موجب کپی‌برداری زنجیروار رفتارهای دیگران می‌شود.

Onnela و Reed-Tsochas دریافتند که وقوع تغییرات مشابهی در مجیط فیس‌بوک موجب می‌شود تا کاربران، دیگر دوستان آنلاین‌شان را در پروفایل خود سهیم کنند. به‌علاوه کاربران فیس‌بوک، امکان نصب Application (app)های گوناگون را دارند؛ نرم‌افزارهایی که امکان محدود نمودن صفحه‌ی شخصی‌شان را می‌دهد. اگر شخصی یک app را قبول کند، دوستان‌اش نیز اتوماتیک‌وار آگاه می‌شوند و آنان نیز می‌توانند appهایی که دوست‌شان به کار می‌برد را مشاهده کنند. کاربران فیس‌بوک، امکان دسترسی به فهرستی از appهای عامه‌پسند را نیز دارند که همانند همان لیست آهنگ‌های پرفروش است.

تا بدین‌جای کار امکان انتخاب، همانند یک کتابفروشی‌ست؛ اما یک تفاوت عمده وجود دارد: داده‌های انباشته در محیط فیس‌بوک، امکان تحلیل رشد مقبولیت appهای خاصی را که معرفی شده‌اند، با جزئیات بی‌سابقه‌ای برای پژوهش‌گران می‌دهد. Onnela و Reed-Tsochas در سال ۲۰۰۷، به تحلیل چندین‌هزار app، آن‌هم بلافاصله پس از ارائه‌شان به‌همراه نحوه‌ی پذیرفتن‌شان توسط کاربران در طول زمان پرداختند. آنان طی این مدت درصدد درک این موضوع بودند که آیا سلسله‌ی مقبولیت هر app، اساساً سیر تصادفی‌ای را طی می‌کند – یعنی هرکدام از «پذیرش»‌ها مستقل از هم و بر حسب علائق شخصی هستند – یا که علائق یکی از دوستان کاربر بر احتمال پذیرش آن app توسط وی اثر گذارده است.

رشد انفجارگونه

نتایج، نشان از این می‌داد که هم تفکر مستقل و هم کپی‌برداری، هر دو در این مورد نقش ایفا می‌کنند و این، تقویت‌کننده‌ی نتایج حاصل از روش‌های معمول پژوهش در گذشته بود. با این وجود، این بررسی همچنین نشان داد که دو فرآیند متفاوت اینجا در عمل‌اند. آنالیزشان ابتدائاً نشان می‌داد زمانی‌که یک app جدید ظهور می‌کند؛ مقبولیت‌اش مستقلاً توسط رأی کاربر رو به رشد می‌نهد؛ اما اگرچنانچه این محبوبیت از حدی بگذرد، همین مؤلفه افراد بسیاری را به پذیرش‌اش سوق داده و رشدش حالتی انفجاری به خود می‌گیرد. این یعنی همان نتیجه‌ای که Watts و Salganik طی تجربه‌ی «آزمایشگاه موسیقی»‌شان به‌دست آورده بودند.

Reed-Tsochas می‌گوید: «ما روش‌های مشخصی را یافتیم که طی‌شان رفتار شخصی یا جمعی برتری دارد. تغییر فاز از یکی به دیگری، فرآیندی کاملاً برجسته همچون روشن/خاموش است». با این حال این پژوهش‌گران هنوز نمی‌دانند آیا که دگرگونی‌هایی از این دست، ممکن است بر فرآیندهای جاری در جهان واقعی و فرامجازی خودمان همانند تغییر عقاید سیاسی یا محبوبیت یک کتاب نیز اثربخش باشند یا خیر. وی در ادامه می‌افزاید: «مطمئناً امکان‌اش هست. اما بایستی‌که تا کسب داده‌های مناسب در این حوزه‌ها صبر کنیم.»

برخی می‌گویند داده‌های خامی که به‌منظور تحلیل رفتارهای جهان واقعی‌مان نیاز هست را می‌توان در شبکه‌های روبه‌رشد اجتماعی آنلاین هم یافت و از آن‌ها حتی برای پیش‌بینی پیامدهای اجتماعی‌شان نیز بهره برد. مثلاً یکی از محبوب‌ترین روش‌های پیش‌بینی در حوزه‌های گوناگون از انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا موفقیت فیلم‌های جدید، استفاده از بازارهای مصنوعی‌ست. وبسایت «Hollywood Stock Exchange» (hsx.com) به علاقه‌مندان سینما، امکان خرید و فروش سهام مجازی شهرت فیلم‌های جدید و یا در شُرف اکران را می‌دهد. این بازار مجازی که با واحد پولی مجازی موسوم به «دلار هالیوود» نیز در گردش است؛ طبق رأی میلیون‌ها نفر فیلم‌ها را رتبه‌بندی می‌کند که این، بازتاب‌دهنده‌ی مقبولیت مجموع یا محبوبیت احتمالی آن فیلم است. دکترBernardo Huberman از آزمایشگاه‌های Hewlett Packard در «پالو‌ آلتو»ی کالیفرنیا می‌گوید: «این [معیار]، هم‌اکنون طلای استاندارد صنعت پیش‌بینی احتمال محبوبیت گیشه است.»

Huberman و دانشجویش Sitarum Asur می‌خواهند بدانند آیا امکان‌اش هست که با به‌کارگیری حجم عظیم عقایدی که از طریق شبکه‌های اجتماعی‌ای همچون فیس‌بوک و توییتر ارائه می‌شود، بتوان کار را هرچه بهتر به پیش برد؟ به استدلال آنها، عقایدی که در این شبکه‌ها ارائه می‌گردد، بایستی‌که پتانسیل پیشگویانه‌ی فراوانی داشته باشد، چراکه همین شیوه عملاً تعیین‌کننده‌ی محبوبیت فیلم‌ها بود. Huberman در این‌خصوص می‌گوید: «بحث‌هایی که در این شبکه‌ها می‌شود، اغلب به یک واقعه می‌انجامند.»

این دو پژوهش‌گر در تلاش برای معدن‌کاوی این آرا، مباحث وبسایت توییتر را دنبال کردند. آن‌ها کارشان را با این تصور آغاز کردند که فیلم‌هایی که در خصوص‌شان فراوان بحث می‌شود – و همهمه به پا می‌کنند – در نهایت از همه محبوب‌تر می‌شوند. به‌منظور محاسبه‌ی همهمه‌ی هر فیلم نیز آنان به نرخ تولید توییت‌هایی که بلافاصله پس از اکران آن فیلم ارائه می‌شوند، نظر انداختند. آنها از این مؤلفه به‌عنوان تعیین‌کننده‌ی نهایی فروش فیلم استفاده بردند.

نتایج این بررسی نشان می‌داد که نرخ توییت‌های فیلم‌محور، پیش‌گویی‌های دقیقی از فروش گیشه؛ حتی دقیق‌تر از وبسایت Hollywood Stock Exchange به دست می‌دهند. با این حال، پیش‌بینی فیلم‌های موفق، به‌نظر تنها می‌تواند علاقه‌ی شرکت‌های فیلم‌ساز و سرمایه‌گذاران‌شان را برانگیزد. اما Asur و Huberman این را هنوز اول کار دانسته و تکنیک‌شان را شایسته‌ی پیش‌بینی پیامدهای بس گسترده‌تر اجتماعی در حوزه‌های فراوان می‌دانند. Asur می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی، اگرچنانچه به‌خوبی از آن‌ها بهره‌برداری شود، بیان‌گر عقلی جمعی‌اند که می‌تواند به شاخصی شدیداً قوی و دقیق از پیامدهای آینده بدل شود.»

Huberman می‌گوید که چنین تحلیل‌هایی می‌تواند به‌زودی در پیش‌بینی دیگر حواث همچون نتایج انتخابات، یا واکنش جامعه نسبت به رویدادهای مهم کمک کند؛ البته تا زمانی‌که آرای مجازی مردم در خصوص مسئله‌ی مربوطه وجود داشته باشد. وی در ادامه تصریح می‌کند: «توییتر و کلاً رسانه‌های نوشتاری، در انتخاب باراک اوباما مؤثر بودند و برخی شرکت‌ها هم‌اکنون این نوع از داده‌ها را به‌منظور ارزیابی موفقیت نسبی محصولات‌شان به‌کار می‌گیرند.»

اقیانوس داده‌های دیجیتالی موجود در خصوص بشر اما تنها به آرا نیز محدود نمی‌شود. برخی پژوهش‌گران با وجود بحث و جدل‌های موجود و مشکلات پیش‌ رو، در حال دسترسی به جزئیاتی شخصی‌تر از اینها نیز هستند. مثلاً Barabási و دانشجویانش در دانشگاه نورث‌استرن از اطلاعات موبایل، به‌منظور آنالیز حرکات انسانی - نحوه‌ی پیاده‌روی، رانندگی و بهره‌گیری از سیستم حمل و نقل عمومی کاربران طی ساعات، روزها، هفته‌ها و ماه‌های متوالی – استفاده می‌کنند. دسترسی به داده‌های دقیقی چون این، هرگز تا پیش از رواج موبایل امکان‌پذیر نبود. حال، میلیون‌ها نفر ابزار ردیابی را با خود همراه دارند که خود‌به‌خود هرروزه حرکات‌شان را ثبت می‌کند.

شما هم پیش‌بینی‌پذیرید

مجموعه‌داده‌هایی که گروه Barabási از آن بهره برده‌اند، حرکات ۵۰‌هزار انسان را طی سه ماه پوشش می‌دهد. به‌طرز شگفت‌آوری تیم متوجه شد که علی‌رغم ده‌ها‌هزار اختلاف موجود مابین افراد و روزمرگی‌های متفاوت‌شان، آمار سراسری حرکات‌مان از الگویی ریاضیاتی پیروی می‌کند و بدین‌تریب ما بیش از آنچه تا پیش‌تر تصورش می‌رفت، پیش‌بینی‌پذیریم. به‌علاوه آنان دریافتند که تحلیل داده‌های پیشین در خصوص حرکات نیز می‌تواند به‌عنوان شاخص تعیین‌کننده‌ی مقصد بعدی یک فرد – در شعاع یک کیلومتری آنتن موبایل – با دقت ۹۰ درصد به کار گرفته شود (منبع: Science, vol 327, p 1018). Barabási در این زمینه می‌گوید: «ما حد بالایی از پیش‌بینی‌پذیری را میان کلیه‌ی کاربران دیدیم.»

این شاید به این اندازه عجیب نباشد که در اکثریت روز، اغلب حرکات‌مان عادی است و شامل خانه تا محل کار و بالعکس می‌شود؛ هرچند این توانایی در پیش‌بینی مکان شما، در خصوص کسانی که بیشتر از مسیر خانه-محل کار-خانه نیز حرکت می‌کنند، صدق می‌کند.

Barabási و همکاران‌اش طی پژوهشی، پیش‌تر نیز از داده‌های مکانی موبایل افراد، به‌منظور کاوش الگوی تحرکات انسانی استفاده کرده بودند (ر.ک. Nature, vol 453, p 779). در آنجا، آنان دریافتند که عموماً افراد، مسافت‌های نسبتاً کوتاه را می‌پیمایند، اما گاه حرکاتی طولانی‌تر نیز دارند که آنان را به منطقه‌ای کاملاً متفاوت انتقال می‌دهد. جزئیات دقیق آمار چنین حرکاتی، پیرو الگویی ریاضیاتی‌ست – که به «پرواز Levy» شهره است – و در ارتباطی نزدیک با مسیر حرکت جانورانی چون آهوی کوهی، زنبورها و پرندگانی‌ست که به دنبال غذا می‌روند. به بیان ریاضیاتی، حرکات ما به‌طرز برجسته‌ای مشابه دیگر جانداران است. پس ما دست‌کم در این زمینه چندان ویژه نیستیم.

Barabási که مدارکی متقاعدکننده یافته که نشان می‌دهد اغلب اعمال‌مان توسط قوانین، الگوها و سازوکار‌هایی هدایت می‌شود که همچون قوانین حاکم بر علوم طبیعی پیش‌بینی‌پذیرند؛ می‌گوید: «جزئیات فراوانی‌ست که ما را [از دیگر موجودات] متمایز می‌کند». کشف الگوهایی از این نوع، دانشمندان را به هیجان آورده. با توجه به پیچیدگی انکارناپذیر انسان‌ها، چندان هم دور از انتظار نیست که جامعه‌شناسی، همچون فیزیک، درگیر قوانینی ازلی و فراگیر شود؛ اما دسترسی به داده‌های خام این حوزه است که امکان تشخیص الگوهای ناشناخته‌ی موجود را فراهم می‌آورد و همین به فهم آسان اجتماع پیرامون‌مان کمک می‌کند.

با این وجود، همانند بسیاری از پیشرفت‌های حوزه‌ی فیزیک و زیست‌شناسی، انفجار داده‌های جامعه‌شناختی نیز خطرات خاص خود را دارد. Barabási می‌گوید: «هرکسی که در این نوع تحقیقات شرکت جوید، به معضلی برخواهد خورد؛ اینکه چگونه از شرکت در ایجاد یک وضع جاسوسی دوری‌ کنیم؟». این نگرانی‌ها شاید نشانه‌ای دیگر از بلوغ نهایی جامعه‌شناسی‌ست. درست همان‌طوری که کشف شکافت هسته‌ای، مسائل اخلاقی فراوانی را فراروی فیزیکدانان قرار داد، و اصلاح ژنتیک نیز همین کار را در قبال زیست‌شناسان تکرار کرد؛ توانایی پیش‌بینی رفتار انسان نیز معماهایی جدید را برای جامعه‌شناسان مطرح کرده است. مثل همیشه، قدرت بیشتر، مسئولیت بیشتر هم می‌آورد.

بیلبوردهای هوشمند و نجات از هجوم تبلیغات گیج کننده!

Posted: 02 Aug 2010 01:20 PM PDT

مهندسان در حال ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی هوشمندی هستند که می‌تواند عابران پیاده را ردیابی کرده و آنها را با تبلیغات برنامه‌ریزی شده تحت تاثیر قرار دهد و یا حتی از نام‌های آنها برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کند

محققان IBM اعلام کردند در حال ساخت فناوری هستند که می‌تواند منجر به ارائه تبلیغات تجاری سفارشی شود که علائق فردی مخاطبان خود را هدف قرار می‌دهند.

در حال حاضر نمایشگرهای دیجیتال تبلیغاتی را می‌توان در ایستگاه‌های قطار یا اتوبوس و یا بر روی نمای ساختمان‌های بزرگ در حالی مشاهده کرد که تبلیغاتی کلی را درباره تعدادی از محصولات تجاری پخش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگرهای دیجیتال تبلیغاتی جدید عملکردی مشابه نمایشگرهایی دارند که در فیلم مشهور "گزارش اقلیت" استیون اسپیلبرگ به تصویر کشیده شدند. در این فیلم شخصیت اصلی داستان با تعدادی از نشانه‌های دیجیتال مواجه می‌شد که در هنگام ورود وی به یک فروشگاه نام او را صدا می‌کردند.

IBM اعلام کرد فناوری در حال تکمیل آنها از مواجهه مصرف کنندگان با دریایی از تبلیغات گیج کننده تجاری جلوگیری خواهد کرد زیرا با استفاده از این فناوری جدید، فرد تنها در معرض تبلیغات محصولی قرار خواهد گرفت که متناسب با نوع نیاز وی باشد.

این سیستم با استفاده از همان فناوری بی سیمی کار می‌کند که کارت‌های مسافرتی متروهای لندن به آن مجهزند. استفاده از این برچسب‌ها که به RFID شهرت دارند در ساخت انواع کارت‌های اعتباری یا سیم کارت‌های تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با رمزگذاری اطلاعات فردی در این تراشه‌ها، نمایشگرهای تبلیغاتی دیجیتال می‌توانند هویت افراد را با عبور از برابر نمایشگر شناسایی کرده و تبلیغی را متناسب با عادت‌های خرید و یا علائق آنها پخش می‌کنند.

این بیلبوردهای دیجیتال به عنوان بخشی از برنامه "سیاره‌ای هوشمندتر" موسسه IBM که با هدف استفاده از فناوری‌های جدید در راستای کارامد تر کردن و آسان‌تر کردن زندگی انسان‌ها آغاز شده، در حال تکمیل است.

پروژه «گسترش سواد کامپیوتری» کودکان مصری در ده هزار مدرسه آغاز شد

Posted: 02 Aug 2010 01:19 PM PDT

توزیع ده هزار کامپیوتر در مدارس کشور مصر به عنوان بخشی از برنامه "گسترش سواد کامپیوتری "دولت این کشور آغاز شد.

به گزارش ایلنا، بنا بر اعلام سایت ITP این برنامه دربردارنده 1400 مدرسه ابتدائی در 29 استان سراسر این کشور است و شامل آموزش آزمایشگاهی کار با کامپیوتر نیز می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش مصر "احمد زکی بادر"در این باره گفت: این تنها یک برنامه ساده کمی کامپیوتری نیست و آموزش مهارت‌های کار با آن یک برنامه طولانی مدت و ملی بوده و چشم‌انداز تقویت مهارت‌های کار با کامپیوتر و ارتقاء سطح سواد دیجیتال در مدارس، ما را نسبت به اینکه بتوانیم نسل آینده مصر را به عنوان اعضای فعال جامعه اطلاعاتی تربیت کنیم؛ مطمئن می‌کند.

شرکت AMD که به عنوان شرکت متعهد گسترش IT در مصر و منطقه خاورمیانه معروف است؛ بخش سخت افزاری این پروژه را عهده دار است نیز اظهار امیدواری کرده تا بتواند با اجرای پروژه‌های گسترش فناوری اطلاعات؛ دسترسی عادلانه همه شهروندان به خدمات مخابراتی و ارتباطی را فراهم کند.

انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان راه‌اندازی «خانه روزنامه‌نگاران جوان» را پیگیری می‌کند

Posted: 02 Aug 2010 01:19 PM PDT

دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان از درخواست صدور مجوز هفته‌نامه‌ «ارم» با صاحب امتیازی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و مدیر مسئولی دبیر ‌کل آن از طریق هیئت نظارت بر مطبوعات خبر داد.

به گزارش فارس، حسن اختری امروز در مجمع عمومی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و در ارائه گزارش سالانه این انجمن اظهار داشت: انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان که با تلاش جمعی از نیروهای ارزشی متعهد از اصحاب رسانه‌ها و با طی مراحل قانونی و اخذ مجوز کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور پا به عرصه فعالیت‌های رسانه‌ای صنفی و سیاسی نهاد، بیش از یک دهه در زمینه مسائل اطلاع‌رسانی فرهنگی، سیاسی ، اجتماعی و ... کوشیده است.

وی ادامه داد: این تشکل با انتخاب 6 دوره اعضای هیئت مدیره توسط مجمع عمومی به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری توانسته موجودیت خود را به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد مستقل در جمع تشکل‌های اصول‌گرا تثبیت کند؛ هر یک از اعضای هیئت مدیره در ادوار گذشته در جهت تأمین اعتماد و پیگیری مطالبات اعضای مجمع عمومی در حد وسع خود تلاش کرده‌اند.

اختری خاطرنشان کرد: در این میان هیئت مدیره دوره ششم که بنده افتخار خدمتگزاری دبیر کلی این هیئت مدیره را برعهده داشته‌ام، تلاش وافری شده تا فعالیتی متفاوت از گذشته ارائه شود، بدون آنکه بخواهد عملکرد دیگر عزیزان را زیر سؤال ببرد، کما اینکه یکی از فعالیت‌های شاخص این دوره استفاده از تجارب گران‌سنگ مسیر طی شده در قالب شورای راهبردی (مشورتی) انجمن بوده است.

دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان تصریح کرد: هیئت مدیره این انجمن در تلاش است تا با نگاهی آسیب‌شناسانه و کارشناسانه طی برنامه‌ریزی‌های اساسی نواقص موجود را رفع و در جهت تعالی آن گام‌هایی برای ارتقای سطح جایگاه انجمن و مشارکت در تصمیم‌سازی‌های کلان کشور بردارد.

اختری در تشریح بخشی از فعالیت‌های انجام شده در طی یک سال گذشته به فعال و به‌روز کردن دفتر و سیستم اداری انجمن به نحوی که در تمام ایام هفته پاسخگوی اعضا باشد اشاره کرد و گفت: ایجاد کمیته‌های ارتباطات و اطلاع‌رسانی، حقوقی و امور مجلس و معرفی رابط پارلمانی به مجلس شورای اسلامی، ایجاد انسجام بین اعضای هیئت مدیره و برگزاری جلسات هیئت مدیره به تعداد 24 جلسه از جمله این اقدامات بوده است.

وی اصلاح حساب‌های مالی انجمن در جهت شفاف‌سازی فعالیت‌های مالی را از دیگر اقدامات انجمن دانست و اظهار داشت: ارتقای سطح سایت انجمن از وب‌سایت به پایگاه اطلاع‌رسانی، تشکیل شورای راهبردی انجمن با حضور دبیران کل سابق و جمعی از اعضای هیئت موسس و کارشناسان خبره و برگزاری 8 جلسه کاری، تدوین و انتشار اساسنامه و آیین‌نامه داخلی انجمن و تدوین و انتشار گزارش‌های کمیته سیاسی در خصوص محدودیت‌های رسانه‌ای در سایر کشورها نیز از دیگر اقدامات شایان ذکر است.

دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان به فعالیت‌های رفاهی برای اعضا در حد مقدورات در قالب‌های وام، آرم طرح ترافیک، بن کتاب، کارت هدیه اشاره و خاطرنشان کرد: نمایش ماهانه فیلم برای اعضا و برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم‌های اکران شده، برگزاری نشست‌های آسیب‌شناسی رسانه‌ها در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مشارکت و حضور فعال انجمن در برگزاری نشست‌ها و همایش‌های برگزار شده از جمله فصل عبرت‌ها و بصیرت‌ها، نقش رسانه‌ها در عملیات روانی و ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی پیامک (SMS ) و ارسال بیش از 30 هزار پیام نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته بوده است.

وی به حضور فعال در نمایشگاه کتاب، داوری و معرفی برترین‌های بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر از نگاه انجمن، صدور و انتشار بیانیه، اطلاعیه و اعلام مواضع انجمن در مناسبت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و مذهبی نیز اشاره کرد و در خصوص اهم فعالیت‌های در دست اقدام گفت: پیگیری تملک ساختمان انجمن با درخواست تأمین بودجه خرید از طریق ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درخواست صدور مجوز هفته‌نامه‌ «ارم» با صاحب امتیازی انجمن و مدیر مسئولی دبیر کل از طریق هیئت نظارت بر مطبوعات از جمله این اقدامات است.

اختری افزود: پیگیری ایجاد خانه روزنامه‌نگاران جوان (خرج)‌ از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت کشور، پیگیری ایجاد مراکز آموزش‌های تخصصی خبرنگاری، پیگیری برگزاری دوره‌های پودمانی روزنامه‌نگاری و ایجاد دانشکده روزنامه‌نگاری اسلامی از طریق دانشگاه علمی ـ کاربردی، پیگیری ایجاد کتابخانه تخصصی روزنامه‌نگاری در انجمن از طریق کتابخانه ملی ایران و پیگیری معرفی نویسندگان برتر در تبیین ابعاد فتنه 88 از دیگر کار‌های در دست پیگیری است.

مجمع عمومی و فوق‌العاده انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شد

Posted: 02 Aug 2010 01:19 PM PDT

مجمع عمومی و فوق‌العاده انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با حضور نماینده وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش فارس، در مجمع عمومی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گزارش عملکرد سالیانه انجمن توسط حسن اختری دبیر کل انجمن ارائه شد.

در ادامه این مجمع اصلاح بندهایی از اساسنامه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان مطرح شد که بر اساس اصلاحیه جدید اساسنامه، اعضای هیئت مدیره به مدت 3 سال انتخاب خواهند شد با این توضیح که این اصلاحیه شامل هیئت مدیره فعلی نخواهد بود و پس از انتخابات هیئت مدیره جدید این بند از اساسنامه اجرایی خواهد شد.

تشکیل هیئت اجرایی از دیگر بندهای اصلاحی در اساسنامه جدید انجمن است که بر اساس آن هیئت اجرایی به ارکان انجمن اضافه خواهد شد که هیئت اجرایی خود متشکل از تعدادی کمیته است که توسط مدیر اجرایی اداره می‌شود انتخاب مدیر اجرایی به پیشنهاد دبیرکل و تصویب هیئت مدیره خواهد بود.

پس از طرح موارد اصلاحی اساسنامه جدید توسط دبیرکل و ارائه آن به نماینده وزارت کشور و با موافقت اعضا اساسنامه جدید به تصویب مجمع رسید.

همچنین انتخابات اعضای جدید بازرس انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان نیز در مجمع عمومی امروز برگزار شد و معصومه هدهدی و حسین سهرابی توانستند بیشترین آرای اعضای انجمن را کسب کنند و به عنوان بازرسان انجمن انتخاب شوند.

اختری: رئیس‌جمهور همکاران خود را دعوت به سعه‌صدر در مقابل خبرنگاران کند

دبیر کل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفت: دولت علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که تاکنون انجام داده اما در مواجهه با خبرنگاران سعه‌صدر کمتری از خود نشان داده است.

حسن اختری در گفت‌و‌گو با فارس در خصوص مشکلات صنفی خبرنگاران و مطالبات آنها اظهار داشت: اینکه شغل خبرنگاری به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور تلقی شده، یک اقدام و حرکت به‌جا و خوبی بوده است و واقعا شغل خبرنگاری شغلی پراسترس و زیان‌آور است که این استرس‌ها در قالب‌های روحی و روانی مختلف به صورت دائم در این حرفه وجود دارد و خبرنگاران مستمرا در حالت خاص و ویژه‌ای مشغول به کار و فعالیت هستند.

وی ادامه داد: قاعدتا تمام افرادی که به حرفه خبرنگاری مشغول هستند، چه در روزنامه، چه در خبرگزاری، قوانین وضع شده باید شامل تمام این خبرنگاران شود و نمی‌توان بخش‌هایی را مستثنی قرار داد چرا که اصل شغل خبرنگاری یک شغل سخت و زیان‌آور است و تفکیک قائل شدن بین خبرنگاران، نادرست است و تقسیم‌بندی بین روزنامه و خبرگزاری نمی‌تواند مبنای صحیحی داشته باشد.

دبیر کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان با تذکر این نکته که در حرفه خبرنگاری ثبات خاصی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ممکن است امروز خبرنگاری در روزنامه مشغول به کار باشد و فردا در خبرگزاری مشغول به کار شود یعنی این حرفه یک حالت سیال دارد یا حتی برخی از خبرنگاران در دو جا مشغول به کار هستند و حتی ممکن است خبرنگارانی در سرویس‌های مختلف و در جاهای مختلف مشغول به فعالیت باشند.

اختری تصریح کرد: آنچه در خصوص مشاغل سخت و زیان‌آور مدنظر قانونگذار بوده است، اصل خود این حرفه بوده که آن را سخت و زیان‌آور محسوب کرده است و نباید تفاوتی بین خبرنگاران قائل شد.

وی در پاسخ به این سؤال که غیر از پیگیری قانون بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران، دولت چه اقدامات حمایتی دیگری می‌تواند از خبرنگاران داشته باشد، گفت: فکر می‌کنم که دولت باید حرفه و شغل خبرنگاری را به عنوان افرادی که می‌توانند به عنوان چشم و گوش نظام تلقی شوند، محسوب کند چرا که خبرنگاران از یک سو به واسطه ارتباطی که با افکار عمومی دارند و از سویی دیگر به خاطر اطلاع‌رسانی و ارتباطی که با دولتمردان دارند، می‌تواند یک فرصت برای دولت تلقی شوند.

اختری افزود: دولت می‌تواند از ظرفیت و توانمندی‌های خبرنگاران به عنوان یک فرصت بسیار خوب استفاده کند و از طریق ایجاد بسترهای مناسب و اعتمادسازی، مطالبات واقعی مردم را پیگیری کند و از سوی دیگر مجموعه کارها و تلاش‌هایی را که در جهت رفاه حال مردم چه مادی و چه معنوی در حوزه دولت انجام می‌شود به اطلاع اقشار مختلف مردم برساند.

دبیر کل انجمن روزنامه نگاران مسلمان با اشاره به این مسئله که خبرنگاران می‌توانند یک خدمت دوگانه به مردم و دولت داشته باشند، متذکر شد: دولت علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که تاکنون انجام داده اما در مواجهه با خبرنگاران سعه‌صدر کمتری از خود نشان داده است و تصور می‌کنم احمدی‌نژاد می‌تواند همکاران خود در دولت را دعوت به سعه‌صدر در برخورد و مواجهه با خبرنگاران کند تا که از این طریق دولت بتواند از خبرنگاران به عنوان یک ظرفیت استثنایی استفاده کند و جلوی برخی از سوء‌استفاده‌ها گرفته شود.

عجیب‌ترین تلفن‌های همراهی که تاکنون دیده‌اید

Posted: 02 Aug 2010 01:07 PM PDT

سازندگان تلفن هر سال برخی از مدل‌های مفهومی فوق‌العاده را نمایش می‌دهند که حتی اگر 99 درصد آن‌ها هرگز به تولید انبوه نرسند، چشم‌انداز کوچکی از تلفن‌هایی را به ما نشان می‌دهند که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور به دست بگیریم.

به گزارش ایسنا، دانستن این‌که مدل بعدی آیفون چه شکلی خواهد بود با این که تلفن‌هایی که تا چند سال دیگر به بازار عرضه می‌شوند، چگونه خواهند بود، متفاوت است؛ شاید شما هم تاکنون به تلفن‌های همراه آینده فکر کرده باشید؟ این گزارش به بررسی برخی از مدل‌های مفهومی می‌پردازد که شاید جزء برترین‌ها نباشند اما در زمره جذاب‌ترین نمونه‌هایی قرار دارند که تاکنون طراحی شده‌اند.

گوشی Snake

داشتن تلفنی که به دور مچ دست یا بازو پیچیده می‌شود، مفید خواهد بود، به‌ویژه برای کسانی که اغلب وسایل خود را گم می‌کنند. گوشی Snake Phone توسط Product Visionaires طراحی شده است.

تلفن همراه Kinetic کیوسرا

این تلفن مفهومی که نیروی مورد نیاز خود را با استفاده از مولدهای پیزوالکتریک از جنبش تامین می‌کند، می‌تواند مانند یک کیف تا و بسته شود و هنگامی که باز می‌شود به دستگاهی با نمایشگر OLED صفحه عریض تبدیل می‌شود. این تلفن دارای کی بورد فیزیکی است و کلیدهای آن برروی قاب گوشی جای گرفته‌اند.

تلفنی با نمایشگر مخفی

در تلاش دیگری در زمینه ساخت نمایشگرهای OLED انعطاف‌پذیر، برخی از گوشی‌های مفهومی به استفاده از نمایشگرهای لوله شدنی برای ایجاد یک تلفن کوچک با نمایشگر اندازه بزرگ گرایش یافته‌اند. تلفن Hidden Display نیز که توسط "تائو ما" طراحی شده ظاهرا از ساخته دست بشر یعنی باتری دی الهام گرفته است.

مورف نوکیا

هنگامی که نوکیا مورف را طراحی کرد، می‌خواست نشان دهد که فن‌آوری نانو چگونه می‌تواند دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل را به‌صورت اساسی تغییر دهد.

این تلفن از ماده شفاف و انعطاف‌پذیری ساخته شده که خود پاک شونده بوده و دارای حسگرهای نانویی است که می‌توانند از محیط پیرامون بیاموزند.

مورف همانطور که نامش نیز نشان می‌دهد شکلش را تغییر می‌دهد و طبق اعلام نوکیا، با استفاده از اصل مشابه مورد استفاده در تار عنکبوت، انعطاف‌پذیری این دستگاه را قادر می‌سازد شکل خود را تغییر دهد و خود را با وظایف در دست اجرا وفق دهد.

تلفن Bend in Touch

در داخل این تلفن صفحه لمسی که Bend in Touch نام دارد، اندی کورووتس، طراح اوکراینی نمایشگری قرار داده که در واقع دو برابر نمایشگر واقعی دستگاه است و در حالی که یک نمایشگر اعمالی مانند وظایف اینترنتی را عهده‌دار می‌شود، نمایشگر دومی ویدیو نمایش می‌دهد. این گوشی هم‌چنین دارای یک دوربین و فلش است.

تلفن ترانسفورمر

تلفن‌های آندرویدی و هم‌چنین تلفن‌های تغییر شکل دهنده‌ای مانند این تلفن وجود دارند که بر اساس یک ترانسفورمر طراحی شده اند تا حداکثر امکانات ممکن در آن‌ها جای داده شود.

تلفن Braver

شرکت ژاپنی سافت بانک موبایل برای آن دسته از افرادی که به‌هنگام حرف زدن با تلفن ممکن است کمی احساس تنهایی کنند، تلفن همراهی عرضه کرده که برای صحبت کردن به یک ربات انسان‌نما تبدیل می‌شود.

این گوشی شبیه یک ربات انسان‌نما با بازوها و پاهای متصل و صفحه‌ای هستند که چهره‌های مختلف را نشان می‌دهد و دارای هوش مصنوعی برای آموختن عادات کاربر است و اگر کاربر چند بار با یک نفر تماس بگیرد، متنی مانند "شما اغلب با وی تماس می‌گیرید" ممکن است در دهان چهره‌ تلفن رباتی ظاهر شود و کاربر می‌تواند با پاسخ‌های بله و نه یا پاسخ‌های ساده دیگر با این تلفن صحبت کند. تلفن Phone Braver حرکت نمی‌کند اما می‌تواند با اجزای قابل حرکتش ژست بگیرد.

تلفن شیشه‌یی

اگرچه نمایشگرهای LCD نیمه‌شفاف، جدید محسوب نمی‌شوند اما گوشی مفهومی مانند One Glassy Phone که در یانکو دیزاین طراحی شده، به کاربران امکان می‌دهد محیط اطراف خود را از بدنه شفاف این دستگاه به راحتی مشاهده کنند. این تلفن از لایه‌های شیشه‌یی دوتایی ساخته شده و اثر انگشت برروی آن به جا می‌ماند که درنتیجه باید مرتب پاک شود.

گوشی ویندو فون

این تلفن مفهومی که از سوی سئونگ هان سانگ طراحی شده وضعیت هوا را از طریق رابط کاربری تلفن نشان می‌دهد و حتی شکل نمایشگر را برای بازتاب وضعیت هوا تغییر می‌دهد.

تلفنی با کارایی دوربین، پروژکتور و چاپگر

بی‌شک گوشی Camera-Projecor-Printer مناسب کسانی خواهد بود که به دنبال تلفن‌هایی با قابلیت‌های متعدد هستند. این گوشی طراحی شده از سوی هیدئو کانبارا علاوه بر امکانات کامل و معمول یک تلفن می‌تواند به‌عنوان دسته کنترل بازی، چاپگر عکس و پروژکتور نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

تلفن دو تکه‌یی

شرکت‌های ژاپنی ان تی تی دوکومو و فوجیتسو به اتفاق یکدیگر یک تلفن صفحه لمسی به‌نام Separate Ketai طراحی کرده اند که دارای یک نمایشگر و یک صفحه کلید جدا از یکدیگر است که از طریق بلوتوث با هم ارتباط دارند.

با توجه به این که بلندگو و اسپیکر به صفحه کلید متصل هستند، محصولی مانند این تلفن جست‌وجوی یک شماره تلفن را هم‌زمان با حرف زدن با یک نفر در پشت خط تلفن راحت می‌کند. سازندگان این تلفن می‌گویند مزیت این گوشی در این است که با استفاده از آن هم‌زمان می‌توان هم تماس تلفنی داشت و هم یک ای‌میل نوشت.

این دو قطعه که به سادگی از هم جدا می‌شوند، می‌توانند با یک مغناطیس قوی مجددا به هم متصل شوند. اگر کاربران این تلفن به هنگام راه رفتن در حال گوش کردن به موسیقی باشند می‌توانند از بخش صفحه نمایش به‌عنوان MP3 پلیر استفاده کنند و بخش کی‌بورد را در داخل کیف گذاشته یا از آن برای انجام تماس استفاده کنند.

تلفن Pebble

این دستگاه برای نخستین بار در نمایشگاه تجاری CEATEC 2009 از سوی فوجیتسو به نمایش درآمد. این دستگاه که شبیه یک سنگریزه است، حباب سیاه رنگی دارد که در یک قاب شیشه‌یی احاطه شده و قادر به تغییر شکل به نمایشگرهای مختلف است. کشاندن حباب به جهت‌های مختلف تلفن موجب می‌شود به نمایشگرهای مختلف مانند صفحه شماره‌گیری، مدیاپلیر و مرورگر وب تغییر پیدا کند.

تاچ وود

تاچ وود پروژه مشترک میان ان تی تی دوکومو، شارپ و اولمپیوس است که در ساخت آن از چوب‌های اضافی و بدون مصرف استفاده شده است.

این تلفن هوشمند با وجود بدنه چوبی به دلیل بهره‌گیری از فن‌آوری قالب‌گیری فشاری سه‌بعدی در برابر آب، حشرات و پوسیدگی مقاوم است و در ساخت این تلفن از هیچ رنگ یا نقاشی استفاده نشده و رنگ و بوی چوب سرو در آن حفظ شده است.

تلفن همراه UNIK

این تلفن همراه مفهومی از سوی یک طراح فرانسوی برای نوکیا ساخته شده که کاربران را قادر می‌سازد شکل بدنه آن را به دلخواه خود تغییر دهند.

گوشی UNIK برای کاربران مدپسند طراحی شده تا به‌عنوان یک دستگاه جانبی مورد استفاده قرار بگیرد و شامل 152 قطعه مربع شکل است و این گوشی می‌تواند با افزودن مربع‌های جدید از جنس و رنگ‌های مختلف تغییر شکل پیدا کند.

تلفنی که با خون کار می‌کند

با تلفن‌هایی که دست یا بازو را به یک تلفن تبدیل می‌کنند، دیگر نیازی به استفاده از دستگاه‌های هندس فری نخواهد بود. تلفن مفهومی "دیجیتال تاتو اینترفیس" به شکل تاتو است اما در زیر پوست دست کاشته می‌شود تا به‌عنوان یک تلفن مورد استفاده قرار بگیرد. این تلفن بلوتوثی با تبدیل گلوکز و اکسیژن خون به الکتریسیته کار می‌کند و با استفاده از نقطه‌ای که برروی دست قرار دارد، خاموش و روشن می‌شود.

گوشی Box To Play

این تلفن که قابلیت تبدیل به یک جعبه‌ کوچک را دارد از سوی KDDT AU Design Project طراحی شده و ترکیبی از یک تلفن همراه با تمام ویژگی‌های مکالمه و دوربین مورد انتظار کاربر و یک دستگاه موسیقی است.

گوشی Box To Play علاوه بر قابلیت‌های موسیقی، می‌تواند به جعبه‌ای که اکولیزرهای گرافیکی در چهار طرف آن روشن می‌شود، تبدیل شود.

آی.فون محبوب‌ترین ابزار عکاسی از نگاه فلیکر

Posted: 02 Aug 2010 01:07 PM PDT

گوشی آیفون با داشتن بیشتر قابلیت‌های یک رایانه، از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار جهانی محسوب می‌شود و موفق شده است عنوان محبوب‌ترین ابزار عکاسی در شبکه اجتماعی تصویری فلیکر را از آن خود کند.

به گزارش فارس به نقل از سی‌نت، مرکز Flickr Camera Finder وابسته به شرکت یاهو که در آن میزان استفاده از دوربین‌های دیجیتالی بین مشترکان این سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد، اعلام کرد که از زمان عرضه آخرین مدل از گوشی آیفون، از بین تمامی گوشی‌های دوربین‌دار بیشترین تعداد عکس‌ با دوربین این گوشی گرفته شده است و پس از آن گوشی N97 نوکیا قرار دارد.

این ارقام پیشرفت چشمگیر و قابل‌ملاحظه‌ای را در این زمینه نشان می‌دهد. بررسی آمارهای مرکز Flickr Camera Finder در دو سال گذشته نشان می‌دهد، این نخستین باری است که یک تلفن‌همراه دوربین‌در تا این اندازه پیشرفت می‌کند.
بیشترین میزان تصاویر تهیه شده در این مرکز مربوط به دوربین‌های دیجیتالی با لنز SLR می‌شود و مشترکان سایت اشتراک تصاویر فلیکر این قبیل دوربین‌ها را بیشتر ترجیح می‌دهند.

گوشی آیفون هم‌اکنون با دوربین‌های دیجیتالی Rebel XT شرکت Canon و D80 شرکت Nikon نوعی ارتباط مجازی برقرار کرده است. این دو دوربین دیجیتالی که به لنز SLR مجهز هستند، با روی کار آمدن این قبیل دوربین‌ها عرصه را برای پیشرفت و افزایش محبوبیت‌های خود تنگ‌ می‌بینند. در این جریان، تنها دوربین جدید Rebel XTi شرکت Canon از گوشی آیفون پیشی گرفته است.

تعطیلی توییتر برای تعمیرات برنامه‌ریزی شده

Posted: 02 Aug 2010 01:07 PM PDT

سایت میکرو وبلاگ‌نویسی توییتر برای انجام روند تعمیر و نگه‌داری برنامه‌ریزی شده به مدت چند ساعت برای حدود صد میلیون کاربر در جهان غیرقابل دسترس شد.

به گزارش ایسنا، این سایت به‌جای صفحه معمولی که به کاربران امکان می‌دهد یک پیام توییت ارسال کنند، در صفحه خانگی خود اعلام کرد برای تعمیر و نگه‌داری غیرقابل دسترس است و تا چند ساعت دیگر به فعالیت بازمی‌گردد.

طبق وب سایت اعلام وضعیت توییتر، شرکت NTT America که خدمات میزبانی به توییتر ارایه می‌کند، تعمیر و نگه‌داری سایت را باید از ساعت دو یکشنبه به وقت محلی آغاز کرده و در ساعت پنج به پایان برساند.

بر اساس این گزارش، برخی از پیام‌های توییتر حدود 90 دقیقه پش از این زمان شروع به ارسال شدن کردند اما برخی از کاربران تا چند ساعت بعد هم‌چنان قادر به ارسال پیام در این سرویس نبودند.

با محبوبیت روزافزون توییتر و رشد شمار بازدیدکنندگان، این سایت برای پاسخگویی به ترافیک بیش از ظرفیت خود تحت فشار قرار گرفته است. مشاهده صفحه خطای معروف Fail Whale برای بسیاری از کاربران توییتر در چند ماه گذشته به‌ویژه در زمان رخداد اخبار مهم یا رویدادهای بزرگ عادی شده است.

به همین منظور توییتر قصد دارد فعالیت‌های تکنیکی خود را تا پایان سال جاری میلادی به دیتاسنتر جدیدی در نزدیکی شهر سالت لیک سیتی یوتاه منتقل ‌کند تا پاسخگوی شمار روزافزون کاربران و فعالیت‌های آن‌ها در این سرویس میکرووبلاگ‌نویسی باشد.

مرگ دو گزارشگر تلویزیونی در ژاپن به دلیل سرما

Posted: 02 Aug 2010 01:07 PM PDT

دو گزارشگر تلویزیونی به دلیل سرمای هوا در ژاپن جان باختند.

به گزارش ایسنا، مقامات پلیس منطقه سایتاما ژاپن اعلام کرد که با گذشت چندین روز از ناپدیدشدن دو گزارشگر تلویزیونی این کشور در کوه‌های منطقه سایت ما، جسد آنها پیدا شده است.

به گزارش یو.پی.آی این دو تصویربردار تلویزیونی برای تهیه گزارش و فیلم از حادثه سقوط یک هلی‌کوپتر به کوههای منطقه سایتاما سفر کرده بودند که به دلیل سرمای شدید هوا جان خود را از دست دادند.

دو گزارشگر تلویزیونی که 43 و 30 سال سن داشتند، در استخدام یک شبکه تلویزیونی خصوصی به نام نیپپون (Nippon) بوده‌اند.

جسد آنها در فاصله یک مایلی محل سقوط هلی‌کوپتری که به مرگ پنج تن انجامید، پیدا شد.

وزیر ارتباطات: اپراتور چهارم با اینترنت هشت مگابیتی برای منازل

Posted: 02 Aug 2010 01:07 PM PDT

وزیر ارتباطات گفت: حداکثر پهنای باند اپراتور فناوری اطلاعات (اپراتور چهارم) متناسب با کاربرد متفاوت خواهد بود اما برای مثال در سرویس ویدئو درخواستی حداقل پهنای باند هشت مگابیت بر ثانیه به منزل کاربران ارائه خواهد شد.

رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با فارس در خصوص اینکه اپراتور فناوری اطلاعات دسترسی به چه پهنای باندی را برای کاربران فراهم می‌کند، اظهار داشت: بهتر است فعلاً نام این اپراتور را اپراتور IT نگذاریم.

وی ادامه داد: این اپراتور شبکه‌ای است که خدمات دیتا را ارائه می‌کند و پهنای باند مورد نیاز آن بستگی به کاربردها و سرویس‌های ارائه شده از طریق این شبکه دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: برای مثال یکی از کاربردهای این شبکه ارائه فیلم به صورت درخواستی (video on demand) است که پهنای باند مناسب این سرویس حداقل 8 مگابیت بر ثانیه و بالاتر است که در داخل شبکه این پهنای باند را در اختیار کاربران قرار می‌دهیم.

به گزارش فارس، پیش از این قائم مقام وزیر ارتباطات در امور بین الملل و فناوری از راه‌اندازی اپراتوری برای فعالیت در لایه دسترسی در آینده نزدیک خبر داده بود.
بنابراین گزارش، مهدی اخوان بهابادی گفته بود: بستر فعالیت این اپراتور فیبر نوری خواهد بود و در پروژه رساندن فیبر نوری (FTTX) قرار است فیبر تا در منازل کشیده شود.

نخستین کتاب الکترونیکی به فروش میلیونی رسید

Posted: 02 Aug 2010 12:56 PM PDT

نسخه الکترونیکی رمان "دختری با تاتوی اژدها"، نوشته استیگ لارسون، نخستین کتاب الکترونیکی شد که در آمازون یک میلیون فروش کرد.

به گزارش ایسنا، اما این کتاب الکترونیکی آخرین نخواهد بود و آثار نویسندگانی چون استفانی مایر و جیمز پترسون نیز به سرعت در حال نزدیک شدن به "باشگاه میلیونی کیندل" برای نویسندگانی هستند که بیش از یک میلیون کتاب الکترونیکی کیندل آمازون فروش داشته‌اند.

بر اساس گزارش پی سی ورلد، نمی‌توان اطمینان داشت که دختری با تاتوی اژدها، نخستین کتاب الکترونیکی باشد که از مرز یک میلیون فروش می‌گذرد زیرا آمازون تنها شرکتی است که کتاب‌های الکترونیکی می‌فروشد. بارنس اند نوبل نیز کپی‌های الکترونیکی از رمان‌ها را برای کتابخوان "نوک" خود عرضه می‌کند.

فروشنده آنلاین آمازون به‌تازگی اعلام کرده که کتاب‌های الکترونیکی در فروشگاه آنلاین این شرکت پرفروش‌تر از کتاب‌های کاغذی شده‌اند و در سه ماه گذشته در برابر هر صد کتاب جلد سخت، 143 کتاب الکترونیکی برای کتابخوان بی‌سیم کیندل فروخته است.

پنجمین دوره مسابقات رایانه‌‌ای «جام رمضان» برگزار می‌شود

Posted: 02 Aug 2010 12:56 PM PDT

فرهنگ‌سرای فن‌آوری اطلاعات پنجمین دوره مسابقات رایانه‌یی "جام رمضان" را برگزار می‌کند.

روابط عمومی فرهنگ‌سرای فن‌آوری اطلاعات (IT) اعلام کرد: با عنایت به لزوم ترویج فرهنگ نظم و انضباط اجتماعی و با هدف ارایه الگوهای مناسب رفتاری به نوجوانان و جوانان و تاکید بر رعایت نظم و قانون در همه عرصه‌های زندگی حتی در اوقات فراغت، فرهنگ‌سرای فن‌آوری اطلاعات پنجمین دوره مسابقات رایانه‌یی "جام رمضان" را این بار در رشته "شطرنج" هم‌زمان با فرا رسیدن ماه رمضان برگزار می‌کند.

این جشنواره از تاریخ 30 مرداد‏ماه آغاز و تا ششم شهریورماه ، از ساعت 9 تا 13، در محل فرهنگسرای فن‌آوری اطلاعات به نشانی تقاطع خیابان کارگر جنوبی و خیابان جمهوری اسلامی برگزار می‏شود.

لازم به ذکر است علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند به سایت فرهنگ‌سرا www.itfs.ir مراجعه کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر