۱۳۸۹ مرداد ۱۳, چهارشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


وب‌سایت‌های «زیباترین»، «شیرین‌ترین» و «گویاترین» راه‌اندازی شدند

Posted: 04 Aug 2010 12:46 PM PDT

سایت اشتراک لینک «زیباترین» راه‌اندازی شد

سرویس اشتراک گذاری لینک زیباترین در آدرس www.zibatar.in راه اندازی شد.

به گزارش پرشین وبلاگ، زیباترین یک لینکستان عمومی است که شما می‌توانید برای خود یک اکانت ایجاد کنید و لینک‌هایتان را در آن ثبت کنید، با استفاده از تگ ها لینک هایتان را دسته بندی کنید و به لینک های دوستانتان امتیاز دهید.

همچنین در این سایت میتوانید لینک های داغ را بر اساس دسته بندی موضوعی یا دسته بندی روزانه و ماهانه مرتب کنید.

سایت اشتراک لینک «شیرین‌ترین» راه‌اندازی شد

وب سایت اشتراک لینک «شیرین ترین» راه اندازی شد.

به گزارش طلبه بلاگ، این وب سایت که مبتنی بر وب ۲ طراحی شده است، جالب ترین لینک های علمی، فرهنگی، هنری، تفریحی و ورزشی را به انتخاب کاربران منتشر می کند.

کاربران برای استفاده از سرویس های این وب سایت و همچنین ارسال لینک و رای دادن به دیگر لینک ها، باید در این پایگاه ثبت نام نمایند.

شیرین‌ترین از طریق آدرس shir.intar.in قابل دسترس است.

طرح نظارت عمومی بر رسانه‌ها در «گویاترین»

وب‌سایت گویاترین به‌عنوان پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد. گویاترین در نظر دارد طرح نظارت عمومی بر رسانه‌ها را با مشارکت مردمی به مرحله اجرا گذارد.

در این وب‌سایت آمده است: «بدینوسیله از امت اسلامی دعوت می‌شود تا براساس اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مواردی که شامل امر به معروف اعم از نظرات سازنده و پیشنهادات برای گسترش فعالیت‌های مثبت رسانه ها است و همچنین درچهارچوب نهی از منکر مصادیق مجرمانه و تخلفات رسانه ها را به نشانی این سایت ارسال نمایند.»

گویاترین از طریق آدرس www.gooyatarin.ir قابل دسترس است.

جشن روز آزادی نرم‌افزار برگزار می‌شود

Posted: 04 Aug 2010 12:46 PM PDT

ایتنا - جشن روز آزادی نرم‌افزار در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود.

همزمان با برگزاری این جشن قرار است از بهترین مقالات ارسالی و بهترین آثار هنری نیز تقدیر شود. جشن روز آزادی نرم‌افزار امسال به همت انجمن صنفی کاربران نرم‌افزارهای متن‌باز ایران و حمایت مرکز تحقیقاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف و آزمایشگاه لینوکس دانشگاه شریف برگزار می‌شود.

این جشن روز 27 شهریور ماه از ساعت 16 در محل سالن جابر دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود. علاقه‌مندان باید برای شرکت در این جشن از طریق سایت iranfoss.ir و یا foss.ir ثبت‌نام نمایند.

اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی برگزار می‌شود

Posted: 04 Aug 2010 12:46 PM PDT

کمیته سیاسی و خبر اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، اولین اجلاس خود را تحت عنوان "رسانه‌ها و مقدسات و مصالح جهان اسلام" در تاریخ 5 و 6 اوت 2010 برابر با 14 و 15 مرداد 1389 در بیروت (لبنان) برگزار خواهد کرد.

موضوعات این اجلاس به شرح زیر خواهد بود: دفاع از مقدسات و مصالح امت اسلامی، اسلام هراسی و راه‌های مقابله با آن، اشغال‌گری در جهان اسلام و مقاومت اسلامی علیه آن، وقایع فلسطین و آینده امت، سرزمین و مقاومت، جنبش علمی در جهان اسلام با تأکید بر انرژی‌های جایگزین.

این اجلاس برنامه‌های خود را با صدور یک سند راهبردی شامل سیاست‌ها و برنامه‌های کلی و رسانه‌ای در مورد بندهای مذکور به پایان خواهد رساند. همچنین دبیرخانه اتحادیه نتایج برخی از پژوهش‌ها در این حوزه‌ها را منتشر خواهد کرد.

نسل جدید آی.‌پد دوربین‌دار می‌شود

Posted: 04 Aug 2010 12:38 PM PDT

اسناد جدید مربوط به ویژگی‌های احتمالی مدل جدید آی‌پد نشان می‌دهد که این رایانه لوحی دارای یک دوربین دیجیتالی خواهد بود که بسیاری امیدوار بودند در نخستین مدل آن وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وب سایت AppleInsider.com اسناد جدیدی برای کنسول مدیریت آی‌پاد یافته که ابزار مورد استفاده کاربران اداری به‌منظور محدود کردن ویژگی‌ها برروی آی‌پدهای کارمندان یا مشتریان است.

بر اساس این گزارش، ویژگی جدیدی که به فهرست محدودیت‌های موجود آی‌پد افزوده شده، استفاده از دوربین است. اما این نخستین نشانه از وجود دوربین در مدل جدید آی‌پد نیست.

نسخه آزمایشی بتای نرم‌افزار SDK برای طراحان برنامه‌های آی‌پد که در ماه ژانویه عرضه شد، به پشتیبانی برای یک دوربین اشاره داشت اگرچه این پشتیبانی در نسخه SDK که در ماه مارس منتشر شد، حذف گردید.

رقابت و شراکت همزمان غول‌های کامپیوتری

Posted: 04 Aug 2010 12:38 PM PDT

روزنامه دنیای اقتصاد، ندا لهردی - رقابت در دنیای تکنولوژی در واقع تعریف دیگری دارد. در عرصه تکنولوژی ممکن است دو شرکت رقیب، همزمان همکاری‌های نزدیکی هم با هم داشته باشند.

این اتفاق درست همان چیزی است که درباره دو غول دنیای تکنولوژی؛ یعنی مایکروسافت و اینتل روی داده است. مدت‌ها پیش این دو شرکت به دنبال رقابتی سخت با هدف حفظ انحصارشان در بازار تکنولوژی بودند. این داستان، اما حالا تغییر کرده است.

حالا دیگر آنها در محاصره ارتباطات اینترنتی و بی‌سیم و البته دستگاه‌های قابل حملی مانند موبایل قرار گرفته‌اند؛ تجارتی که این دو شرکت چندان نمی‌توانند در آن ادعای رهبری داشته و به دنبال انحصار باشند.

این در حالی است که همچنان رهبران تکنولوژی تاثیرگذارترین بازیگران این عرصه به حساب می‌آیند. به این ترتیب است که مایکروسافت و اینتل هنوز هم کنترل دو استاندارد مهم در دنیای کامپیوتر و پردازش اطلاعات را به عهده دارند؛ از طرفی سیستم عامل ویندوز همچنان پرطرفدارترین سیستم عامل در میان کاربران سرتاسر دنیا است و در بیشتر کامپیوترهای شخصی هم وجود دارد، از طرف دیگر Architecture شرکت اینتل حالا به مجموعه قانون‌های استاندارد برای مدیریت چگونگی تعامل نرم‌افزار با پردازنده برای اجرای آن تبدیل شده است. با این اوصاف حالا دیگر بیش از 80 درصد از کامپیوترهای شخصی از استاندارد معروف Wintel (ترکیبی از ویندوز و اینتل) تبعیت کرده و استفاده می‌کنند.

حتی آمار هم نشان از تقاضای قابل‌توجه بازارهای جهانی برای کامپیوترهای مبتنی بر این استاندارد دارند و حتی بحران اقتصادی سال میلادی گذشته هم نتوانست این تقاضا را کاهش بدهد. درست به همین دلیل هم هست که این همکاری موفق نتایج خوبی را هم برای هر دو شرکت به همراه داشته است. مهم‌ترین این نتایج شامل سود چشمگیر و تعجب‌برانگیز شرکت مایکروسافت در فصل دوم سال 2010 و تا پایان ماه جولای گذشته بود که به 5/4 میلیارد دلار رسیده است و البته درآمد قابل توجه شرکت اینتل در فصل دوم سال 2010 برابر 9/2 میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب هرچند اتحاد مایکروسافت و اینتل دیگر به صورت قبلی نیست، اما حالا اتحاد آن‌ها سازنده و البته همچنان رقابتی شده است. با وجود مشکلاتی مانند اتهامات درباره نقض قوانین ضد انحصار طلبی، اما این دو شرکت هنوز هم مورد اطمینان و استقبال کاربران در سرتاسر دنیا هستند. نمونه مناسب برای این موضوع محبوبیت سیستم‌عامل شرکت مایکروسافت؛ یعنی ویندوز 7 است که از زمان عرضه تا حالا کمترین میزان شکایت و نارضایتی از آن گزارش شده است. روند طراحی و تولید پردازنده‌ها و قطعات در اینتل هم با تکنولوژی روز همراه بوده و سرعت دلخواه کاربران برای کار با ابزارهای پر سرعت امروزی را در اختیارشان قرار می‌دهد.
در حقیقت این دو شرکت بعد از تجربه رقابت جدی و حتی در مواردی دشمنانه گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که همکاری‌شان می‌تواند برای کاربران سرتاسر جهان و حتی خود آن‌ها فواید و نتایج بهتری را به همراه داشته باشد.

حالا دیگر بسیاری از شرکت‌های دیگر عرصه تکنولوژی هم تفاوت نوع رقابت این روزها را فهمیده و به دنبال وارد شدن به بازارهای مورد تقاضا و پررونق تکنولوژی؛ یعنی ارتباطات همراه و پر سرعت بی‌سیم مانند موبایل‌های هوشمند و اینترنت هستند. درست به همین دلیل هم هست که شرکت اپل در سال‌های اخیر و به دنبال تولید محصولاتی مانند iPad و iPhone توانست به ارزش مالی بالاتر از شرکت بزرگی مانند مایکروسافت دست پیدا کند.

گوگل هم حالا به خاطر ابزارها و خدمات متنوعی که در این سال‌ها برای جست‌وجو در اینترنت ارائه کرده، توانسته است به محبوبیت چشمگیری در میان کاربران جهان برسد و البته سود قابل توجهی را هم به‌دست بیاورد. یکی دیگر از رقابت‌های موفق گوگل در این سال‌ها، عرضه خدمات نرم‌افزاری و اینترنتی مانند برنامه‌های کاربردی رایگان بوده است که با برنامه‌ها و نرم‌افزارهای گران‌قیمت مایکروسافت رقابت می‌کنند.

حالا تغییر در دنیای تکنولوژی به سمت پردازش بی‌سیم و به اشتراک‌گذاری اطلاعات که این روزها به رایانش ابری مشهور شده است، پیش می‌رود تا صنعت IT جهانی با سرعت بیشتر به سمت مجازی شدن حرکت کند. کارشناسان معتقدند که این صنعت به تدریج شبیه کیکی چند لایه می‌شود که هر لایه آن بخشی از دنیای تکنولوژی مانند پردازنده‌ها، سیستم عامل‌ها یا برنامه‌های کاربردی است. شرکت‌های تکنولوژی حالا سعی دارند از فعالیت‌های یک بعدی و انحصاری دست برداشته و بیشتر به سمت فعالیت در تمام لایه‌های این کیک بزرگ که به تدریج به هم نزدیک‌تر می‌شوند، حرکت کنند.

شرکت اپل در این مورد نمونه خوبی است که نشان می‌دهد یک شرکت که زمانی تنها در زمینه‌های محدودی فعالیت می‌کرد، حالا در سال‌های اخیر به تدریج توانسته است محصولاتی را تولید کند که مجموعه‌ای از امکانات تکنولوژیک را در قالب یک محصول به کاربرانش ارائه کند.

آمار و تحقیقات هم نشان می‌دهند که این پیشرفت نه تنها موفقیت‌های چشمگیری را برای اپل به همراه داشته، بلکه با استقبال کاربران مختلف در بازار جهانی هم مواجه شده است. صف‌های طولانی کاربران در کشورهای مختلف برای عرضه و خرید محصولات جدید اپل گواه خوبی برای اثبات این مدعا است.

گوگل هم نمونه خوب دیگری است. این شرکت که همچنان هم به عنوان غول موتور جست‌وجوی اینترنتی در جهان شناخته می‌شود، حالا با تولید و عرضه سیستم عامل آندرویید برای موبایل‌های هوشمند سود زیادی را به دست آورده و البته محبوبیت بیشتری هم در میان کاربران دنیا به دست آورده است. حالا شرکت سیسکو که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات شبکه در دنیا شناخته می‌شد، شروع به ساخت و فروش سرورها کرده است. در مقابل اچ‌پی که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بازار کامپیوترهای شخصی بوده است، این روزها به تولید و فروش تجهیزات شبکه پرداخته است. شرکت بزرگ اوراکل که تولیدکننده نرم‌افزار و به خصوص نرم‌افزارهای تجاری بوده است، سال میلادی گذشته شرکت سان مایکروسیستمز را که یک تولید کننده بزرگ در بازار جهانی کامپیوترهای شخصی بود، خرید تا در این بازار هم وارد شود. اینتل هم که بیش از 42 سال رقابت نزدیکی با رقیب دیرینه‌اش یعنی شرکت AMD تولید کننده پردازنده‌های سازگار با سیستم عامل‌های ویندوز داشته است، حالا به رقابت با شرکت بریتانیایی ARM که تولیدکننده پردازنده برای گوشی‌های موبایل است، می‌پردازد.

این فضای رقابتی جدید حتی قانون‌گذاران را هم برای تمرکز بر اجرا و تخطی شرکت‌ها از قوانین ضد انحصار طلبی دچار مشکل کرده است. در حقیقت مرزهای رقابتی در عرصه تکنولوژی تغییرات زیادی کرده‌اند و دیگر حالا نمی‌توان به راحتی شرکتی را به تخطی از قوانین ضد انحصار طلبی محکوم کرد. در واقع به همین دلیل هم هست که مدت‌ها است اخباری در این زمینه منتشر نشده است. حالا دیگر شرکت‌های بزرگ و غول‌های دنیای تکنولوژی به راحتی به حوزه‌های کاری و فعالیت یکدیگر وارد شده و هیچ شرکتی هم اعتراضی به این روند ندارد. حالا دیگر از نظر این شرکت‌ها تنها راه رشد در این عرصه همین کار است و آنها باید روند تولید و عرضه خودشان را همراه با سلیقه و تقاضای بازار پیش ببرند. این همان چیزی است که غول‌های تکنولوژی حالا به آن باور دارند.

منبع: اکونومیست

دسترسی فوری به چند حساب کاربری از طریق گوگل

Posted: 04 Aug 2010 12:38 PM PDT

آن دسته از کاربران گوگل که دارای چند حساب کاربری بوده و دوست دارند در آن واحد به دو یا چند حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنند، از این پس به خدمات تازه ای در این زمینه دسترسی خواهند داشت.

به گزارش فارس به نقل از سی نت،‌ خدمات جدید گوگل به کاربران امکان می دهد تا در آن واحد و از طریق یک مرورگر به حداکثر سه حساب کاربری خود دسترسی داشته باشند. برای این کار آنان نیازی به بازتعریف هویت خود نخواهند داشت.

همچنین کاربران به سادگی می توانند از یک حساب کاربری خود به حساب کاربری دیگری منتقل شوند.

برای استفاده از این قابلیت و دسترسی به آن کاربران باید با مراجعه به صفحه مدیریت حساب های کاربری گوگل این قابلیت را فعال کنند. پس از فعال سازی قابلیت یاد شده تغییر سریع و بی دردسر حساب کاربری در سرویس های جیمیل، تقویم، ریدر، کد و بخش محصولات Google Sites امکان پذیر می شود.

علیرغم آنکه اکثر سرویس های گوگل با این قابلیت سازگاری دارند، دو سرویس wave و اسناد گوگل هنوز با آن سازگار نشده اند، همچنین با استفاده از این سرویس برخی خدمات همیشگی هم در جیمیل و سرویس تقویم گوگل در دسترس نخواهند بود.

اولین روبات انسان نمای فضانورد عضو توییتر شد

Posted: 04 Aug 2010 12:38 PM PDT

اولین روبات انسان نمای فضانورد ناسا که قرار است از ماه پاییز به ایستگاه فضایی بین المللی برود عضو توییتر شد تا خاطرات ماموریت خود را از فضا در این میکروبلاگ اجتماعی بنویسد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این روبات انسان نما که محصول مشترک آژانس فضایی آمریکا و شرکت جنرال موتور است ماموریت دارد که به همکاران خود در ایستگاه فضایی بین المللی کمک کند.

این روبات انسان نما دارای دست، پا و نیم تنه است. سر این روبات کاملا از دوربین تشکیل شده است و مغز آن در داخل شکمش قرار دارد.

این روبات که R2 نام دارد می تواند با دست خود بنویسد، اشیاء را بگیرد و حتی یک تلفن همراه هوشمند را مدیریت کند.
R2 که قرار است از پاییز مهمان ایستگاه فضایی بین المللی شود عضو شبکه اجتماعی توییتر شده است تا خاطرات ماموریت خود را از ایستگاه در روی این میکروبلاگ بنویسد.

این روبات در اولین پست خود در روی توییتر نوشت: "سلام، اسم من Robonaut 2 یا به طور مختصر R2 است."
این دفتر خاطرات فضایی بیش از دو هزار و 800 طرفدار دارد.

ایده اولیه R2 از 10 سال قبل و با فکر استفاده از روباتهای انسان نما برای انجام کارهای با دقت بالا در صنایع میکروالکترونیک ارائه شد.

این روبات به عنوان بخشی از یک آزمایش برای مطالعه تعامل میان انسان و روبات به فضا می رود. تنها پس از ارائه نتایج این ماموریت، مقامات ناسا در خصوص اینکه از روباتها در برنامه های فضایی استفاده کنند یا خیر تصمیم گیری خواهند کرد. در یک دهه اخیر، ناسا گامها بزرگی در این جهت برداشته است.

براساس گزارش تلگراف، مهندسان ناسا در این خصوص توضیح دادند: "R2 توانایی ما را در ساخت و کشف وسعت خواهد بخشید. این نمونه های آزمایشی روباتهای انسان نما می توانند در فعالیتهایی چون پیاده رویهای فضایی، کارهای خارج از ایستگاه فضایی و در ماموریتهای شاتل مفید باشند و بروز حوادث و هزینه ها را کاهش دهند."

تعطیلی وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری در بلغارستان

Posted: 04 Aug 2010 12:38 PM PDT

در بزرگ‌ترین عملیات انجام گرفته علیه سرقت اینترنتی در بلغارستان، پلیس این کشور چهار وب‌سایت اشتراک‌گذاری غیرقانونی را تعطیل کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس بیانیه انجمن صنعتی IFPI، وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری فایل nanoset.net ،rapidadd.com ،4storing.com و afasta.com به انتشار غیرقانونی کتاب، فیلم، بازی و نرم‌افزار متهم هستند.

این چهار سایت که از سوی شبکه جرایم سازمان‌یافته هدایت می‌شدند ماه‌های متوالی پیش از تعطیلی مورد تحقیق قرار گرفته بودند. طبق اعلام پلیس بلغارستان، کاربران در مجوع پنج میلیون لوا (2.5 میلیون یورو) برای دسترسی به این خدمات پرداخت کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، سرورهای حاوی 120 ترابایت محتوای بدون مجوز که معادل 200 هزار سی دی است، در جریان عملیات پلیس توقیف شدند. این اقدام مورد استقبال انجمن تولیدکنندگان موسیقی بلغارستان قرار گرفت.

بلغارستان از نظر درآمد حاصل از فروش آهنگ و فیلم در اروپا در سطح پایینی قرار دارد و نرخ سرقت دیجیتالی در این کشور 100 درصد برآورد شده است.

افزونه سارق فایرفاکس مسدود شد

Posted: 04 Aug 2010 12:38 PM PDT

بنیاد موزیلا یکی از افزونه های طراحی شده برای مرورگر فایرفاکس که اطلاعات لاگین کاربران را در زمان بازدید از وب سایت ها به سرقت می برد، شناسایی و آن را بلوکه کرد.

به گزارش فارس به نقل از تک وب، این افزونه که Mozilla Sniffer نام داشت بیش از 1800 بار بارگذرای شده بود و به مدت 5 هفته از طریق سایت addons.mozilla.org در دسترس بود.

با توجه به عرضه این افزونه بر روی سایت رسمی وابسته به موزیلا بسیاری به آن اعتماد کرده و افزونه یاد شده را نصب کرده بودند. موزیلا به کاربرانی که این افزونه را نصب کرده اند توصیه کرده تا هر چه سریع‌تر آن را پاک کرده و همه کلمات عبور خود را هم تغییر دهند تا دچار مشکل نشوند.

اطلاعات لاگین کاربران از طریق این افزونه برای یک سرور در مکانی نامعلوم ارسال می شد. البته بررسی ها حاکی است که این سرور فعلاً از کار افتاده است.

موزیلا اعلام کرده که تمامی افزونه ها را قبل از افزودن به سایت خود از نظر امنیتی و صحت بررسی می کند، اما آلودگی و مخرب بودن برخی از این افزونه ها به سادگی ممکن نیست و حتما باید کدهای آنها به طور کامل بررسی شود.

مقامات این شرکت افزوده اند که به دنبال ایجاد یک مدل امنیتی تازه برای سایت addons.mozilla.org هستند که در قالب آن تمامی کدهای به کار رفته در این افزونه ها به دقت بررسی می شوند.

اکس.پی هم‌چنان محبوب‌ترین ویندوز مایکروسافت

Posted: 04 Aug 2010 12:19 AM PDT

ویندوز اکس پی هم‌چنان پراستفاده‌ترین نسخه ویندوز مایکروسافت است که دو برابر مجموع ویستا و ویندوز سون کاربر دارد.

به گزارش ایسنا، ویندوز اکس پی در حدود 62 درصد از دستگاه‌های متصل به اینترنت در ماه ژوییه مورد استفاده بوده است.

هم‌چنین بر اساس گزارش پژوهشگر بازار Netmarketshare، ویندوز سون در کم‌تر از یک سال از ورود به بازار در میزان استفاده از ویندوز ویستا که سیستم عامل پیشین مایکروسافت است، پیشی گرفته است.

ویندوز سون در ماه ژوییه در 14.46 درصد از دستگاه‌هایی که به اینترنت دسترسی یافتند در مقایسه با 14.34 درصد از دستگاه‌های مجهز به ویندوز ویستا مورد استفاده بود. برای نخستین بار است که نسخه جدید سیستم عامل ویندوز مایکروسافت از نسخه قبلی ویندوز پیشی می‌گیرد.

مایکروسافت اعلام کرده که 175 میلیون کپی از ویندوز سون را از زمان عرضه این محصول به بازار در پاییز گذشته تاکنون به فروش رسانده است.

استفاده از ویندوز سون از زمان عرضه شدن رشد سریعی داشته و پس از گذشت یک ماه از ورود به بازار در چهار درصد از دستگاه‌های متصل به اینترنت مورد استفاده قرار گرفت، در حالی که ویندوز ویستا هفت ماه طول کشید تا به این سهم برسد. سهم استفاده از ویندوز سون تا ماه مارس به بالای 10 درصد رسید.

اینترنت، افسردگی و اعتیاد

Posted: 03 Aug 2010 12:28 AM PDT

خبرآنلاین - دانشمندان استرالیایی در آخرین تحقیقات خود تاثیر استفاده بیش از حد از اینترنت و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی و ناامیدی را بررسی کردند.

محققان متوجه شدند از دهه 1990 که استفاده از اینترنت روبه افزایش گذاشته است استفاده غیر منطقی و کنترل نشده از این تکنولوژی علائمی مشابه با انواع اعتیادها از خود نشان می‌دهد. تحقیقات گسترده‌ای که تا کنون در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد استفاده از اینترنت حتی باعث بروز مشکلات خانوادگی، تنش در روابط، مشکلات مرتبط با سلامت، خشونت رفتاری و دیگر علائم روانی ‌شود.

لارنس تی لام از مدرسه پزشکی واقع در سیدنی و دانشگاه نترودیم در استرالیا در این باره گفت: والدین باید در مورد رفتار آنلاین کودکان خود هشیار باشند. نگرانی‌ها در مورد استفاده بیش از حد از اینترنت و بروز مشکلات رفتاری مرتبط با آن افزایش یافته است و هر روز گزارش‌های جدیدی در مورد افرادی منتشر می‌شود که به واسطه عدم رعایت توازن در استفاده از این تکنولوژی به مشکل برخورده‌اند.

در این تحقیقات ما متوجه شدیم حتی نوجوانان سالم ممکن است بعد از استفاده طولانی‌مدت از اینترنت به افسردگی مبتلا شوند که در برخی موارد شدت آن بسیار بالاست.

به این ترتیب مشخص است عواقب بد استفاده کنترل نشده از این تکنولوژی می‌تواند روی افرادی که قبلا سابقه ابتلا به بیماری‌های روانی دارند بسیار بیش‌تر و خطرنا‌ک‌تر باشد.
نتایج این تحقیقات در نشریه آنلاین طب کودکان و نوجوانان در تاریخ دوم آگوست به چاپ رسیده است.

برای انجام این تحقیقات، لام و همکارانش در دانشگاه‌های چین مطالعه‌ای را روی 1000 و 41 نوجوان چینی بین 13 تا 18 سال انجام دادند.

این کودکان از لحاظ ابتلا به ناامیدی، افسردگی و دیگر بیماری‌های روانی مورد معاینات روانشناسی قرار گرفتند و میزان استفاده از اینترنت و اعتیاد احتمالی آن‌ها در استفاده از این تکنولوژی نیز مد نظر قرار داده شد.

این مطالعات نشان داد که 6.2 درصد از نوجوانان دچار مشکلات روانی خفیف به واسطه استفاده از اینترنت هستند و 0.2 درصد نیز به طور جدی در معرض خطر قرار دارند.
9 ماه بعد این کودکان از لحاظ ابتلا به افسردگی و ناامیدی دوباره معاینه شدند. محققان متوجه شدند 0.2 درصد از این افراد علائمی از ناامیدی از خود نشان دادند و 8.4 درصد نیز افسرده شده‌اند.

به این ترتیب باید گفت معتادان به استفاده از اینترنت 2.5 برابر دیگر نوجوانان در خطر افسردگی قرار دارند. اگرچه ارتباط بین اینترنت و افسردگی چندان شدید نیست.
لام در این باره گفت: این تحقیقات نشان می‌دهد که اندیشیدن به تمهیداتی برای پیشگیری از اعتیاد و بیماری‌های روانی در بین نوجوانان و جوانان بسیار ضروری به نظر می‌رسد. افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند با احتمال بسیار بالاتری نسبت به دیگران در خطر ابتلا به افسردگی هستند. یکی از موثرترین راه‌ها برای مبارزه با این معضل پیشگیری در بین گروه‌هایی هستند که در معرض خطر قرار دارند.


میزان شیوع این بیماری‌ها طوری در حال افزایش است که شاید انجام برنامه‌های نظارت و پیشگیری در مدارس ضروری به نظر برسد. به این ترتیب می‌توان افرادی که در معرض خطر قرار دارند را زودتر شناسایی کرد.

تاثیر اینترنت بر روابط خانوادگی

در مطالعه دیگری که روی کودکان دبیرستانی انجام شده بود مشخص شد، این تکنولوژی بر روابط بین کودکان و نوجوانان و والدین آن‌ها تاثیر زیادی دارد به طوری که کودکانی که کم‌ترین استفاده از اینترنت را دارند بهترین روابط را با مادر و دوستان خود داشتند.
در یک مطالعه، به تعدادی از خانواده‌ها که به طور تصادفی انتخاب شده بودند کامپیوتر داده شد. بعد از یک تا دو سال دانشمندان متوجه شدند افزایش استفاده از اینترنت به کاهش ارتباطات خانوادگی و کوچک شدن حلقه ارتباطات اجتماعی آن‌ها می‌انجامد. محققان معتقدند افزایش احساس تنهایی و انزوا در میان نوجوانان بیش‌ترین اثر را در مقایسه با دیگر گروه‌های سنی دارد.

ضرغامی: راه‌اندازی شبکه فیلم و سریال عربی بعد از رمضان و شبکه خبری اسپانیایی تا یک سال دیگر

Posted: 03 Aug 2010 12:28 AM PDT

عزت‌الله ضرغامی در هجدهمین نشست سراسری افق رسانه (ویژه معاونت برون مرزی صداوسیما) به ارائه گزارشی از فعالیت‌های شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی در خارج از کشور در حضور رییس‌جمهور پرداخت.

به گزارش ایسنا، در این نشست ضرغامی با اشاره به اهمیت رسانه اظهار کرد: در حال حاضر پنج شبکه تلویزیونی ایران در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و انشاءالله بعد از ماه مبارک رمضان شبکه عربی زبان «آی فیلم» (IFILM) نیز فعالیت خود را آغاز می‌کند و این شبکه تلویزیونی به زبان عربی، سریال‌ و فیلم‌ پخش خواهد کرد.

ضرغامی ادامه داد: وب سایت‌هایی نیز در حوزه برون مرزی مشغول به کار هستند؛ از آن جمله وب سایت پرس تی‌وی است که بر اساس آمار ارائه شده در روز، 500 هزار نفر به آن مراجعه می‌کنند.

وی همچنین به فعالیت‌های شبکه العالم و تاثیرگذاری آن در منطقه اشاره کرد و گفت:‌ شبکه الکوثر نیز فعالیت‌های خوبی دارد و برنامه‌های موثری پخش می‌کند. در حوزه معارف نیز کارهای ارزشمندی از طریق شبکه‌های برون مرزی صورت می‌گیرد. در حوزه‌های فنی نیز این شبکه‌ها پیشگام بوده‌اند و آرشیو دیجیتال این شبکه‌ها فعال است و به نحو خوبی فعالیت می‌کند.

وی همچنین گفت: 35 شبکه رادیویی به 30 زبان دنیا در واحد برون مرزی فعالیت و برنامه پخش می‌کنند.

وی همچنین با تشکر از رییس‌جمهور گفت‌:‌ شما از همان ابتدا نگاه خوبی به رسانه ملی و واحد برون مرزی داشتید و با کمک شما کارهای خوبی صورت گرفته است. شما از راه‌اندازی شبکه پرس‌تی‌وی حمایت کردید و این حمایت‌ها باعث شد که ما مشکلاتی را که در ابتدای راه‌اندازی شبکه العالم شاهد آن بودیم در پرس‌تی‌وی آ‌نچنان مشاهده نکنیم.

وی با بیان اینکه شبکه فیلم و سریال عربی انشاءالله بعد از ماه رمضان راه‌اندازی می‌شود، گفت:‌ با توجه به اعتقادات دینی مسلمانان، این برآورد را داریم که از سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی که از این شبکه پخش خواهند شد استقبال خوبی خواهد شد و مطمئن هستیم می‌تواند تاثیرگذاری بالایی داشته باشد.

وی همچنین گفت: ما درصدد هستیم که شبکه خبر را به زبان اسپانیولی راه‌اندازی کنیم و کلید کار در این زمینه خورده شده‌است و وارد فاز اجرایی شده‌ایم و تلاش می‌کنیم کمتر از یک سال آینده این شبکه را راه‌اندازی کنیم. البته امید داریم از امکاناتی که کشورهای اسپانیایی زبان دارند نیز بتوانیم استفاده کنیم و آن‌ها با ما همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی عمومی در دستگاه سیاست خارجی کشورمان گفت:‌ می‌توان با مقداری مسامحه گفت، دیپلماسی عمومی معادل دیپلماسی رسانه‌ای است و این رسانه است که روابط بین ملت‌ها را شکل می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما از مزیت‌های نسبی که داریم باید به نحو احسن از آن استفاده کنیم، ‌گفت:‌ ما از نظر فنی قابلیت‌های خوبی داریم و باید از مزیت‌های نسبی که داریم به نحو خوبی در همه حوزه‌ها استفاده کنیم، ‌منظور از مزیت‌های نسبی،‌ وجود هنرمندان، ‌برنامه‌ریزان و دانشمندان امر رسانه و ارتباطات در کشور است.

رییس سازمان صدا و سیما گفت:‌ نیروهای با انگیزه و متعهد در حوزه برون مرزی مشغول به کار هستند که تلاش می‌کنند پیام جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان منتقل کنند.

بی‌.بی‌.سی حق اشتراکش را کاهش می‌دهد

Posted: 03 Aug 2010 12:28 AM PDT

بی‌.بی‌.سی برای جذب مخاطب بیشتر، حق اشتراک شبکه‌هایش را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بی‌.بی‌.سی در راستای هزینه‌هایش و جذب مخاطبان بیشتر در سرتاسر جهان، حق اشتراک شبکه‌های پولی خود را بین 10 تا 25 درصد کاهش می‌دهد.

بی‌.بی‌.سی همچنین قصد دارد برای کاهش هزینه‌ها امکانات خود در انگلیس و سایر کشورها از جمله استودیوها، اجرای برنامه‌های تلویزیونی را در اختیار دیگر شبکه‌ها و موسسات رسانه‌ای قرار دهد.

جهش استفاده از شبکه‌ی اجتماعی و بازی در اینترنت

Posted: 03 Aug 2010 12:25 AM PDT

بر اساس یافته‌های یک پژوهش، کاربران اینترنت آمریکایی زمان بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌ها و مدت کم‌تری بر روی ای‌میل و پورتال‌های اینترنتی سنتی سپری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، طبق پژوهش نیلسن، کاربران اینترنت در ماه ژوئن 23 درصد از زمان آنلاین خود را در سایت‌های شبکه اجتماعی گذراندند که به لطف فیس بوک، نسبت به 16 درصد در مدت مشابه سال گذشته، افزایش یافته است.

سهم بازی‌های آنلاین که با برنامه‌های اجتماعی ماند فارمویل شرکت زینگا هدایت می‌شوند به 10 درصد افزایش یافته و رتبه شماره دو محبوب‌ترین فعالیت‌های اینترنتی کاربران را از ای‌میل گرفته است.

به گفته تحلیلگران نیلسن، سایت‌های شبکه اجتماعی شیوه ارتباط افراد و یافتن اطلاعات آنلاین را تغییر داده‌اند، به‌طوری که افراد کم‌تری به پورتال‌های تحت اداره شرکت‌هایی مانند یاهو و مایکروسافت مراجعه می‌کنند و در حالی که هم‌چنان مایل به مشاهده پیام‌های دوستان و همکارانشان هستند، بیش‌تر احتمال دارد این کار را در یک محیط اجتماعی انجام دهند.

کاربران اینترنت در ماه ژوئن 4.4 درصد از زمان آنلاین خود را در پورتال‌ها سپری کردند که نسبت به 5.5 درصد در مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. سهم ای‌میل از زمان آنلاین کاربران نیز نیز از 12 درصد به 8.3 درصد تنزل کرد اما پورتال‌ها و ای‌میل در دستگاه‌های قابل حمل وضع بهتری داشتند.

به‌جز شبکه اجتماعی و بازی‌ها، تنها خدمات اینترنتی که سهمش را از زمان آنلاین کاربران افزایش داد، پخش مستمر ویدیو و فیلم بود که از 3.5 به 3.9 درصد رسید.

۲۲ نشریه اجازه انتشار گرفتند

Posted: 03 Aug 2010 12:20 AM PDT

دبیر هیأت نظارت برمطبوعات گفت: این هیات در جلسه روز 11 مردادماه با موافقت انتشار 14 هفته‌نامه، یک 2هفته‌نامه، 5 ماه‌نامه، یک 2‌ماه‌نامه و یک فصل‌نامه، تغییر ترتیب انتشار هفته‌نامه اتفاقیه بجنورد از استان خراسان شمالی را پذیرفت و بدین ترتیب این استان صاحب روزنامه شد.

محمدعلی رامیــن اظهار کرد: در این جلسه هفته‌نامه‌های خبــر گیلان با صاحب امتیازی و مدیرمسوولی خسرو قربانی، مسائل روز با سیدولی‌اله موسوی، سپیدرود با وحید محمودی گیلانی، نسیم جنگل با سیدهاشم تیموری سندسی، آفتاب انزلی با لیلا سیروس، ارمغان خزر به صاحب امتیازی مؤسسه فرهنگی و هنری نسیم سبز شمال و مدیرمسوولی علیرضا خانی خلیفه محله، سفره شمال با محمداسماعیل سعادت رهبری، اطهر با سیده رقیه اطهری مریان، صابرین با حسین جباری کیشه خاله، فرزندان گیل با فاطمه شیرزاد، رخـداد گیـلان با سیدمرتضی رضویان، آوای صـومعه با عباس حق پرست قدیم لیمودهی، جام گیـلان با صاحب امتیـازی جامعه اسـلامی مهندسین و مدیرمسـوولی جبار کوچکـی‌نژاد ارم ساداتی، ورزش امروز با علیرضا دبیر اجازه انتشار پیدا کردند.

او گفت: هیات نظارت با انتشار 2هفته‌نامه آوای آستارا به صاحب امتیازی و مدیرمسوولی حسین محبوب مقدم، ماه‌نامه‌های هدیه مهر با صاحب امتیازی و مدیرمسوولی مرضیه مهرافزا، شیرانه با ابوالقاسم نیازمند مطلوبی، پیک باران با مریم ساحلی، دنیای خبر با منور خوشخوی، کشکول آستارا با پروین ساسانیان، 2ماهنامه ندای سپید با صاحب امتیازی سازمان نظام پزشکی لاهیجان ـ سیاهکل و مدیرمسوولی علیرضا وارسته، فصل‌نامه فرهنگ زیارت با صاحب امتیازی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و مدیرمسوولی سیدعلی قاضی عسکر موافقت کرد.

دبیر هیات نظارت بر مطبوعات همچنین افزود: تغییر مدیرمسوولی نشریه‌های کوهپایه به علی نقی حسین صادقی، چناران امروز به محمدعلی مخیری، نامه بهارستان به رسول جعفریان، ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی به سهیلا موسوی سیرجانی، آموزش از راه دور به محمداحسان تقی‌زاده، تاریخ اسلام به احمد واعظی جزئی، خداآفرین به آیدین محمدی، مطالعات قرآن و حدیث به رضــا محمدزاده، مجله دانشـکده دندانپزشکی مشهد به محمدحسـن ضرابی، هنـرآذین به ناهید معزز، پدیده ورزش به حجـه‌اله مقیمی، مطالعات مدیریت انتظامی به عبداله هندیانی، نور بانوان به نازنین آقداشی، بنا و نما به حسن مجتبی‌زاده دهخوارقانی و مجله حقوقی دادگستری به محمدسعید جواهری نیستانک موافقت شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر