۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


جلالی: «وب دو»‪ ‬در کشور تنها در وبلاگ‌ها خلاصه می‌شود

Posted: 22 Aug 2010 01:28 PM PDT

استاد دانشگاه علم و صنعت گفت: وب۲ یک وب تعاملی است که براساس افزایش دانش مخاطبان ارایه شده است، درحالی که از این فناوری درکشور تنها در وبلاگ‌ها استفاده شده و از این مفهوم دوری گزیده‌اند.

علی اکبر جلالی در گفت و گو با ایرنا گفت: وب 2 وب تعاملی و دوسویه است و کاربران به راحتی در آن در صورتی که اجازه عمومی داده شده است می‌توانند دخالت کنند و متن نوشته شده در آن را در صورتی که اجازه عمومی داده شده باشد می‌توانند عوض یا به روز کنند.

وی افزود: مثال مشخص از وب ‪2، ‬پایگاه ویکیپدیا است که در آن مطالبی از موضوعات مختلف نوشته و به مرور توسط کاربران اصلاح شده و ارتقا می‌یابد و نیز شبکه‌های اجتماعی معمولا بر فناوری وب ‪ ۲‬عرضه می‌شود و به همین دلیل از جذابیت فراوانی برخوردارند.

وی با اشاره به مفهوم وب۲‬ درحوزه‌های آموزشی خاطرنشان کرد: برای مثال این مفهوم در وب ‪۲ ‬این گونه است که معلم صورت مساله را در وب سایت قرار می دهد و دانش آموزان به ترتیب آن مساله را حل می‌کنند و آن را قدم به قدم توسعه می‌دهند.

جلالی گفت: در خلال حل چنین مساله‌ای دانش آموزان مساله را به خوبی فهمیده و در بسیاری از مسایل از دیگران نیز کمک بگیرند.

استاد دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: فضای وب ۲‪ ‬در مسایل مختلف مانند کسب و کار، فضای بهداشت و درمان و دیگر موارد تعمیم یافته و موجب جذاب تر شدن آن خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در فضای وب ‪۳ ‬که سمانتیک وب نام دارد و به وب معنایی تعبیر شده است، وب سایت حالت هوشمندسازی را دارد.

جلالی افزود: برای مثال هنگام جستجوی یک مطلب در وب۳‬، سیستم این وب به صورت هوشمند و خودکار موضوعات نزدیک به سوال مورد جستجو را در اختیار کاربرقرار داده و با سرعت بالا اطلاعات بسیار زیادی را در اختیار او می گذارد و این امکان را فراهم می‌آورد تا کاربر در زمان کوتاه تری به پاسخ سوال خود برسد.

این پژوهشگر گفت: به عنوان مثال هنگامی که شما سردرد دارید و به دنبال یک شرکت در وب ‪ ۳‬ می‌گردید کافی است که فقط کلمه سردرد را جستجو کنید و به صورت خودکار سیستم تمام پزشکانی را که درنزدیکی محل زندگی شما و نیز داروهای اولیه را که برای درمان این درد موثر است و یا موضوعاتی که نوعا به سردرد مربوط می‌شوند را در اختیار شما قرار می‌دهد.

اینتل و مک‌آفی: حاصل ازدواج دو غول چه می‌شود؟

Posted: 22 Aug 2010 01:28 PM PDT

روزنامه فناوران اطلاعات، مترجم: نسترن صائبی - اینتل می‌خواهد با خرید مک‌آفی، بزرگ‌ترین شرکت امنیت کامپیوتری به دنیای تلویزیون، تلفن همراه، خودروها و خلاصه تمامی ابزارهایی که به نوعی به اینترنت متصل می‌شوند و مبتنی بر تراشه‌ کامپیوتری‌اند، راه پیدا کند.

پل اوتلینی، مدیر اجرایی اینتل اعلام کرد که این غول نیمه‌هادی‌ساز و یکی از پیشگامان صنعت کامپیوتر با 42 سال سابقه فعالیت، می‌خواهد برای کمک به مقابله با تهدیدات روزافزون ویروس‌ها و هکرها مک‌آفی را با قیمت 7/7 میلیارد دلار از آن خود کند.

اوتلینی در کنفرانسی با حضور تحلیلگران گفت: می‌توانم بگویم که ما در حال حاضر در هر نقطه‌ای از جهان ریزتراشه می‌فروشیم، اما تا به حال فرصت فروش محصولات امنیتی با محصولات خودمان را نداشته‌ایم.

وی افزود: این فرصت فقط به فروش محصولاتی که با همکاری با شرکت‌های دیگر ساخته‌ایم، محدود نمی‌شود، بلکه ما این فرصت را در یکپارچه کردن امنیت و سخت‌افزار در معماری محصولات‌مان می‌دانیم.

بر اساس شرایط این قرارداد، اینتل در ازای 48 دلار به ازای هر سهم مک‌آفی که تقریبا 60 درصد بالاتر از سهم این شرکت امنیتی در بازار است، آن را به تملک خود درخواهد آورد.

اینتل و مک‌آفی اعلام کرده‌اند که این دو شرکت به مدت 18 ماه با هم کار کرده‌اند، ولی به زودی با تایید رگولاتورها و تصویب سهامداران مک‌آفی به تملک اینتل درمی‌آید و اولین محصول حاصل از این ادغام را اوایل سال میلادی آینده به بازار عرضه خواهند کرد.

اینتل متوجه شده که امنیت آنلاین تنها در هک حساب‌های بانکی و سرقت اطلاعات محرمانه شرکت‌ها یا مقابله با ویروس‌های کامپیوتری خلاصه نمی‌شود، بلکه این روزها با توسعه اینترنت در همه‌ جای جهان چه از طریق گوشی‌های هوشمند چه از طریق شبکه‌های برق‌رسانی، امنیت تعریف گسترده‌تری به خود گرفته است.

همه پیش به سوی امنیت

با اقداماتی که شرکت‌های بزرگ فناوری به تازگی انجام می‌دهند گویا همه شرکت‌ها نسبت به امنیت حس مسوولیت پیدا کرده‌اند. مثلا مایکروسافت اخیرا بسته نرم‌افزاری را با شعار ایمن‌سازی کامپیوتر و با نام "ضروریات امنیتی" (Security Essentials) وارد بازار کرده است. اپل هم اعلام کرده که در حال ایمن‌سازی محصولاتش است.

خبر قرارداد اینتل و مک‌آفی نیز نشان می‌دهد که این شرکت‌ها در تلاشند به مصرف‌کنندگان القا کنند که نباید اطمینان‌شان را نسبت به ارتباطات آنلاین در جهان از دست بدهند. اما به عقیده تحلیلگران، اینتل یک گام جلوتر از این شرکت‌هاست. قرارداد این شرکت با مک‌آفی در واقع یکپارچه کردن امنیت در سخت‌افزارها و قدرتمند سازی تراشه‌ها فراتر از دنیای کامپیوترها را در پی خواهد داشت. علاوه بر این، قرارداد اینتل و مک‌آفی، اینتل را از یک شرکت سازنده تراشه به یک ارایه‌دهنده ابزار مصرفی و خدمات فناوری اطلاعات مبدل خواهد کرد.

با اعلام خبر ادغام این دو شرکت و شوکه شدن بسیاری از تحلیلگران، سهام مک‌آفی با 58 درصد رشد به 17/47 دلار به ازای هر سهم و سهام اینتل با 3 درصد کاهش به 98/18 دلار به ازای هر سهم رسید.

هدف اول: بازار موبایل

تیم دانتون، ویراستار PC Magazine می‌گوید انتشار خبر قرارداد اینتل و مک‌آفی بسیار غیر منتظره بود. وی می‌افزاید: اینتل تاکنون شرکت‌های زیادی را تحت تملک خود درآورده و کلی هم بابت آنها هزینه کرده است، اما قرارداد آخرش کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد، چون با آنکه خودش شرکت سخت‌افزاری است، یک شرکت سخت‌افزاری دیگر را خریده است. دانتون می‌گوید: در این شکی نیست که اینتل دریافته دوران طلایی کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ به پایان رسیده و روزگار خوشبختی موبایل فرا رسیده است. وی می‌افزاید: برای شرکت‌هایی چون اینتل که فقط در زمینه لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی تبحر دارند و سر رشته زیادی از موبایل ندارند، ورود به دنیای تلفن‌های همراه به منزله مسیر جدیدی برای افزایش درآمد و سود است.

وی می‌افزاید: البته شاید فقط اینتل این نظر را داشته باشد، اما بازخوردهای منفی سرمایه‌گذاران درباره این قرارداد جای تامل دارد.

هدف دوم: رایانش ابری

قرارداد اینتل و مک‌آفی ممکن است در اولین سال، کاهش سود خالص اینتل را در پی داشته باشد. بر اساس بیانیه اینتل، این قرارداد نشان می‌دهد که امنیت یکی از اصول بنیادی رایانش آنلاین به شمار می‌آید. علاوه بر این گویای آن است که نگرش امروزی امنیت ناقص است و به غیر از ابزار قابل اتصال به اینترنت نظیر موبایل و ابزار بی‌سیم، ابزاری چون تلویزیون، ماشین، تجهیزات پزشکی و صندوق‌های پول نیز باید قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند و در گستره امنیت دیجیتال قرار گیرند.

پیام اینتل به مایکروسافت

قرارداد اینتل و مک‌آفی اولین اقدام این سازنده نیمه‌هادی در زمینه کسب‌وکار نرم‌افزاری نیست، اما می‌توان گفت بزرگ‌ترین اقدامش در این زمینه است. زیرا مک‌آفی در حوزه نرم‌افزارهای امنیتی یک سر و گردن از همه شرکت‌های دیگر بالاتر است. گویا اینتل با این اقدام پیامی برای کسب‌وکارهای دیگر به خصوص مایکروسافت دارد.

به گفته یکی از تحلیلگران، اینتل با این کار نشان داد که دیگر اعتمادش را به مایکروسافت و سیمانتک در زمینه پشتیبانی از فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات از دست داده و خودش می‌خواهد وارد معرکه شود.

تغییر دورنمای امنیت

یکی از نگرانی‌های مهم کاربران فناوری، افزایش تهدیدات امنیتی است که به واسطه رایانش ابری و توسعه اینترنت و تغییر نحوه تعامل با داده‌ها روی پلات‌فورم‌هایی نظیر گوشی‌های هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت شدت بیشتری گرفته است.

به گفته دیو دی‌والت، مدیر اجرایی مک‌آفی با وجود میلیون‌ها هجوم اینترنتی که هر ماه رخ می‌دهد، دورنمای تهدیدات سایبر به کلی تغییر کرده است. خدمات آنلاین، نیازی به خرید یا نصب نرم‌افزاری ندارند و بسیاری از آنها از طریق یک مرورگر در دسترس‌اند، اما نگرانی اصلی این خدمات ذخیره اطلاعات شخصی روی سروری است که جزیی از فضای سایبر را تشکیل می‌دهد و می‌تواند حریم خصوصی افراد را به راحتی به خطر بیندازد. دی‌والت می‌گوید: در آینده امنیت به رکن سومی تبدیل خواهد شد که کاربران به آن نیاز دارند و قرارداد اینتل و مک‌آفی شاید آغازگر این تحول باشد.

‌طراحی مرکز توسعه و مدیریت اینترنت کشور (متما) تا پایان آذر

Posted: 22 Aug 2010 01:27 PM PDT

معاون شرکت فناوری اطلاعات ایران گفت: ‌طراحی مرکز توسعه و مدیریت اینترنت کشور (متما) که از سال گذشته شروع شده تا پایان آذر ماه سال جاری نهایی می‌شود.

علی اصغر انصاری در گفت و گو با ایرنا با اشاره به سفر اخیر کارشناسان ایرانی به کره جنوبی برای بازدید از مرکز مدیریت اینترنت و امنیت کره (KISA) ، ‌اظهار داشت: کره جنوبی در حوزه اینترنت و دولت الکترونیک جزو کشورهای برتر و مرکز مدیریت اینترنت این کشور نیز نمونه موفق و مناسبی برای الگوبرداری است.


وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پیمانکار ایرانی مجری طرح مرکز توسعه و مدیریت اینترنت ایران با مرکز مدیریت اینترنت کره جنوبی، افزود: هدف از امضای این تفاهم نامه استفاده از خدمات مشاوره‌ای کارشناسان فناوری اطلاعات کره جنوبی است.

معاون شرکت فناوری اطلاعات ایجاد این مرکز را از پروژه‌های مهم شرکت عنوان کرد و گفت: پیاده‌سازی این مرکز به دو سال زمان نیاز دارد.

انصاری در مورد کارکردهای مرکز توسعه و مدیریت اینترنت، ‌اظهار داشت: مدیریت آدرس های اینترنتی (IP آدرس‌ها)، مدیریت نام‌های دامنه، بهینه‌سازی و توسعه اینترنت و آماده سازی زیرساخت‌های لازم برای مهاجرت از نسخه چهار به نسخه شش آدرس‌های اینترنتی (IP آدرس‌ها) از اهداف ایجاد این مرکز است.

وی افزود: با ایجاد و توسعه این مرکز تمام فعالیت‌هایی که بصورت موازی در زمینه فناوری اطلاعات در کشور انجام می‌شود بصورت یکپارچه قابل انجام خواهد بود که این موضوع از اتلاف سرمایه‌ها جلوگیری کرده و باعث خواهد شد پروژه‌ها بصورت منسجم و یکپارچه و با کارآیی بیشتر صورت گیرد.

فروش دامنه‏های اینترنتی در کشور پیش پرداختی شد

Posted: 22 Aug 2010 01:14 PM PDT

مرکز ثبت دامنه‌های اینترنتی کشور از تغییرات در روش پرداخت برای ارائه خدمات دامنه خبر داد و اعلام کرد: این تغییرات با هدف جلوگیری از سوء استفاده و همچنین تشویق کاربران به ثبت دامنه از طریق نمایندگان فروش شکل گرفته است.

به گزارش مهر، از 6 شهریور ماه سال جاری مرکز ثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانشهای بنیادی ‌برای ارائه‌ خدمات دامنه از روش پیش پرداخت (pre‪-‬paid) استفاده می کند.
در روش فرآیند رزرو یا انتقال دامنه پیش پرداختی در صورتیکه درخواست ثبت دامنه پرداخت نشود، امکان ثبت آن در هر لحظه برای کاربر دیگری وجود دارد. در همین خصوص، ایجاد هرگونه درخواست و ارجاع آن به نمایندگان فروش دامنه برای پرداخت میسر نخواهد بود و برای ثبت یا تمدید دامنه باید از سامانه نماینده فروش اقدام شود.

در مورد انتقال دامنه (تغییر صاحب امتیاز) و در صورتیکه خریدار دامنه در نظر دارد وجه مربوط به انتقال، توسط نماینده فروش پرداخت شود باید کد انتقال و شناسه خود را در اختیار نمایندگان فروش قرار دهد تا نمایندگان درخواست خرید دامنه برای آن شناسه صادر و وجه آن را پرداخت کنند. این روش می‌تواند علاوه بر تشویق بخش خصوصی به منظور انجام امور دامنه از رزرو متوالی دامنه‌‌ها جلوگیری کند.

مهدیون: خبر آلودگی ۶۰ درصد از کامپیوترهای ایرانی به «استاکس‌نت» صحیح نیست

Posted: 22 Aug 2010 01:14 PM PDT

روزنامه فناوران اطلاعات - مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات بدون بیان میزان خسارات وارده توسط بدافزار خطرناک Stuxnet که هدف آن ایجاد اختلال در شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با زیرساخت‌های حیاتی همچون نیروگاه‌هاست، گفت: هم اکنون با همکاری دستگاه‌های مسوول در حال شناسایی و پاک کردن سیستم‌های آلوده به این بد افزار هستیم.

سعید مهدیون گفت: درج این خبر که 60 درصد از کامپیوترهای ایرانی به این بدافزار آلوده شده‌اند درست نیست و شرکت امنیتی سیمانتک نیز در گزارش خود اعلام کرده است که سطح میزان پراکندگی این کرم در کشور ایران 8/58 درصد بوده نه اینکه بیش از 60 درصد رایانه‌های ایرانی به این بدافزار آلوده شده‌اند.

وی افزود: البته با بررسی‌هایی که کارشناسان مرکز ماهر انجام داده‌اند آمار پراکندگی کمتر از آن چیزی است که شرکت سیمانتک اعلام کرده است.

وی گفت: بدافزار مذکور با سوءاستفاده از یک حفره امنیتی در ویندوز گسترش پیدا می‌کند و به دنبال سیستم‌هایی است که از نرم افزار WinCC Scada که متعلق به زیمنس است، استفاده می‌کنند. نرم افزار مذکور معمولا توسط سازمان‌های مرتبط با زیرساخت‌های حیاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: بنا بر اطلاعات ارائه شده توسط سیمانتک، کرم رایانه‌ای که هدف آن شرکت‌ها و سازمان‌های مربوط زیرساخت‌های حیاتی هستند، نه تنها به سرقت اطلاعات می‌پردازد، بلکه یک back door نیز روی سیستم قربانی قرار می‌دهد تا بتواند از راه دور و به طور مخفیانه کنترل عملیات زیرساخت‌های مذکور را در اختیار گیرد.

مهدیون گفت: کرم Stuxnet، شرکت‌های مربوط به سیستم‌های کنترل صنعتی در سراسر جهان را آلوده کرده است، با وجود این بنا بر گزارش‌های دریافت شده، بیشتر آلودگی‌ها در ایران و هند مشاهده شده است. همچنین کرم مذکور توانسته است به صنعت انرژی در ایالات متحده آمریکا وارد شود.

وی افزود: کرم Stuxnet با سوءاستفاده از یک حفره امنیتی در ویندوز، خود را منتشر می‌کند. حفره امنیتی مذکور که در همه نسخه‌های ویندوز وجود دارد مربوط به پردازش فایل‌های میانبر (shortcut) با پسوند lnk. است. این کرم از طریق درایوهایUSB، سیستم‌های قربانی را آلوده می‌کند، با وجود این بنا بر اطلاعات ارائه شده توسط مایکروسافت، این کرم همچنین می‌تواند در یک وب سایت، اشتراک‌های شبکه از راه دور یا در فایل‌های Word مخفی شود و از این طریق به گسترش آلودگی بپردازد.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات گفت: با توجه به اینکه این بدافزار سیستم‌هایی که از روی آنها نرم‌افزارهای صنعتی نصب شده است را مورد حمله قرار می‌دهد، در فاز اول این شرکت با همکاری سایر دستگاه‌های مسوول اقدام به شناسایی و پاکسازی این بدافزار در سیستم‌های حیاتی همچون نیروگاه‌ها و شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت کرده است.

وی افزود: با تشکیل کمیته‌ای در این رابطه در حال اطلاع رسانی و برگزاری نشست‌هایی با مسئولان فناوری اطلاعات سازمان‌ها هستیم تا هرچه سریع‌تر به شناسایی و پاکسازی این بدافزار اقدام کنند.

مهدیون گفت: در هفته جاری دو گردهمایی برای ارائه راهکارهای شناسایی و تبادل نظر درخصوص این حمله برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیران اجرایی در کشور به مقوله امنیت چندان بها نمی‌دهند، گفت: شرکت فناوری اطلاعات چندین سال است که بر اهمیت امنیت در شبکه‌های رایانه‌ای و ساماندهی این فضا تاکید می‌کند اما در بسیاری از موارد با این رویکرد مدیران که در اواخر سال‌های برنامه‌ پنج ساله چهارم سرفصل‌های هزینه‌ای خود را بسته‌ایم، روبرو شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات گفت: از آنجا که امنیت شبکه‌ها به اندازه توسعه آنها هزینه‌بر است و بخش امنیت نیز در آمار کمی جایگاه بالایی ندارد، از این موضوع چندان استقبال نشده است.

وی بیان کرد: امیدواریم با توجه به حمله اخیر و چند مورد مشابه گذشته، مدیران اجرایی به اهمیت امنیت در شبکه‌های خود پی برده باشند و در برنامه پنج ساله پنجم کشور جایگاه ویژه‌ای را برای مقوله امنیت در شبکه‌های رایانه‌ای در نظر بگیرند.

مهدیون افزود: تاکنون چند جلسه در هیئت دولت به منظور هماهنگی تمامی دستگاهایی که احتمالا مورد حمله کرم Stuxnet قرار گرفته‌اند برگزار شده و اقدامات لازم به صورت موازی در حال انجام است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مرکز ماهر و آپا قبل از اعلام شرکت خارجی سیمانتک اقدام به اطلاع‌رسانی در این رابطه نکرده‌اند، گفت: کارشناسان ما این موضوع را شناسایی کرده بودند اما از آنجا که این مراکز وظیفه اطلاع‌رسانی در این رابطه را به عهده ندارند، اقدام به اطلاع‌رسانی نکرده بودند.

وی بیان کرد: اتفاق اخیر زنگ خطری بود برای تمامی دستگاه‌های که اطلاعات آنها گاه در شبکه‌های رایانه‌ای قرار دارد و همان‌طور که افراد برای امنیت اوراق بهادار خود اقدام به خرید گاو صندوق می‌کنند برای رایانه‌های خود نیز باید موارد امنیتی را به طور کامل رعایت کنند.

مهدیون گفت: تنها نصب ضدویروس روی رایانه‌ها نمی‌تواند موجبات امنیت شبکه‌ها را فراهم کند و شرکت‌های بزرگ باید برای این موضوع از کارشناسان این رشته کمک بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که اگر شرکت‌های خصوصی و کاربران خانگی برای شناسایی کرم Stuxnet نیاز به راهنمایی و کمک داشته ‌باشند به کجا می‌توانند مراجعه کنند، گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت ماهر به آدرس اینترنتی www.certcc.ir تمامی اطلاعات مورد نیاز از جمله روش‌های شناسایی و پاکسازی این کرم را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات افزود: در صورتی که متقاضیان نتوانستند مشکلات خود را برطرف کنند، می‌توانند با شماره‌های تماس این مرکز که در سایت اینترنتی موجود است ارتباط برقرار کنند.

سازمان اطلاعات ترکیه به عبدالله گل هشدار داد از توییتر استفاده نکند

Posted: 22 Aug 2010 01:14 PM PDT

مقامات سرویس اطلاعاتی ترکیه نسبت به امنیت پایین شبکه اجتماعی توئیتر به مقامات این کشور از جمله عبدالله گل رییس‌جمهور ترکیه هشدار دادند.

بنا بر گزارش سرویس بین‌الملل شبکه ایران، نخست‌وزیر ترکیه در بخشنامه‌ای به صورت کلی و خطاب به تمامی مقامات این کشور، از هشدار سرویس اطلاعاتی ترکیه نسبت به انتقال پیام و انتشار آن در شبکه اجتماعی توئیتر خبر داد و تاکید کرد که مقامات دولتی برای انتقال اطلاعات از توئیتر استفاده نکنند.

در این بخشنامه آمده است که نفوذ در اطلاعات توئیتر به سادگی میسر است و این مساله می‌تواند خطری برای امنیت ملی ترکیه به حساب بیاید.

طبق گزارش روزنامه "هابرتورک"رییس‌جمهور ترکیه یکی از مقامات مشهور ترکیه در این شبکه اجتماعی است و بیشترین استفاده از توئیتر را به خود اختصاص داده است. وی پیش از این در یکی از پست‌های خود در این صفحه، نسبت به حکم یک دادگاه ترک برای فیلترینگ سایت یوتیوب اعتراض کرده بود.

کارشناسان امنیتی همواره نسبت به استفاده از سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و توئیتر هشدار داده و اعلام می‌کنند که این گونه سایت‌ها به محلی برای ذخیره سازی و انتشار انواع کرم، تروجان و ویروس مبدل شده‌اند.

پیش از این، هکرها توانسته‌اند صفحه شخصی افراد معروفی مانند باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا را هک کرده و محتویات صفحه آنان را تغییر دهند.

بررسی‌های متعدد کارشناسان حاکی از آن است که با توجه به محبوبیت این سایت‌ها، تلاش هکرها برای نفوذ به این شبکه‌ها و سرقت اطلاعات شخصی کاربران در آنها، روز به روز در حال افزایش است.

درآمد یک میلیارد دلاری امارات از اینترنت پرسرعت تا سال ۲۰۱۵

Posted: 22 Aug 2010 01:13 PM PDT

درآمد امارات از محل ارائه خدمات اینترنت پرسرعت به کاربران تا سال 2015 به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش فارس به نقل از آی تی پی،‌ رسیدن به این درآمد به معنای افزایش 30 درصدی درآمدهای فعلی این کشور بابت ارائه خدمات اینترنت پرسرعت است.

تکمیل شبکه های فعلی فیبرنوری و امکان دسترسی به آن در دورافتاده ترین نقاط این کشور در افزایش درآمد امارات از محل ارائه خدمات اینترنت پرسرعت نقش اساسی ایفا خواهد کرد.

بر اساس براوردهای موسسه Pyramid Research حداکثر درآمد امارات از محل ارائه خدمات اینترنت پرسرعت تا پایان سال 2010 به 695 میلیون دلار بالغ خواهد شد.

پیش‌بینی ها حاکی است که با این رشد درآمدی علاقه مردم به استفاده از سرویس های ارزش افزوده مانند تلویزیون اینترنتی، بازی های آنلاین نیز بیشتر خواهد شد.

هشدار درباره عوارض جسمانی استفاده از لپ‌تاپ

Posted: 22 Aug 2010 01:13 PM PDT

همشهری، مترجم آرش نهاوندی - طرح لپ‌تاپ و شیوه استفاده از آن موجب می‌شود تا دانش‌آموزان و کارمندان و سایر کاربران حرفه‌ای این دستگاه در موقعیت نامناسبی از آن استفاده کنند

به گزارش هلث دی نیوز، به گفته محققان، نحوه استفاده از لپ‌تاپ و موقعیت قرار گرفتن افراد باعث فشار بر عضلات، تضعیف گردن، شانه‌ها و مصدومیت دست می‌شود.محققان دانشگاه کارولینای شمالی می‌گویند: جدا نبودن کیبورد از مانیتور سبب افزایش احتمال بروز عوارض جسمانی می‌شود.

دکتر کوین کارنیرو یکی از پزشکان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: در موقعیت نامناسب قرار گرفتن بدن و انگشتان دست می‌تواند باعث آسیب در اعصاب مچ دست شود. موقعیت نامناسب گردن و شانه‌ها به هنگام استفاده از لپ‌تاپ نیز بر عضلات فشار می‌آورد و باعث گرفتگی شان می‌شود.

کاربرد رایانه با وجود مزایای فراوان تبعات منفی هم دارد. کافی است به هشدارهای گاه‌به‌گاه پزشکان درباره پیشگیری از بیماری‌های ناشی از نشستن‌های طولانی و خیره شدن به صفحه مانیتور توجه کنید.

محققان می‌گویند هنگام کار با لپ‌تاپ اگر بیش‌ازحد به جلو خم شوید، بر شانه و عضلات گردن به‌علت تحمل وزن سر فشار زیادی وارد می‌شود. به همین علت هنگام کار با لپ‌تاپ پشت خود را تا حد امکان صاف نگه دارید و از خم شدن روی صفحه کلید بپرهیزید. برای یادآوری این نکته یک تکه کاغذ روی صفحه نمایش بچسبانید و هربار که آن را می‌بینید وضعیت نشستن خود را تنظیم کنید.

هر نوبت، بیش از ۴۵ دقیقه با لپ‌تاپ کار نکنید. پس از ۴۵ دقیقه چند قدم راه بروید و با نرمش‌های ساده، گردن، بازو، مچ و دست و پا را حرکت دهید.

فاصله چشمان شما با صفحه نمایش باید بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد. سعی کنید چشمان شما با قسمت بالای صفحه نمایش طوری تنظیم شود که ستون فقرات‌تان صاف باشد.

اگر صفحه نمایش در یک خط مستقیم قرار بگیرد برای چشمان شما راحتی بیشتری به همراه خواهد داشت و برای جلوگیری از خستگی چشم هر ۳۰ دقیقه به مکانی دور نگاه کنید.موقع استفاده از لپ‌تاپ حتی‌المقدور سعی کنید آن‌را روی پای خود نگذارید و مانند یک رایانه خانگی آن را روی میز بگذارید و با نشستن روی صندلی کار خود را با این نوع رایانه قابل حمل انجام دهید.ارتفاع صندلی باید ۴۱ تا ۵۱ سانتی‌متر و در حد امکان قابل تنظیم باشد. رویه صندلی باید از جنسی باشد که به‌اصطلاح بتواند تنفس کند، هوا را از خود عبور دهد و موجب تعریق نشود.

عرض پشتی صندلی باید حداقل ۳۲ تا ۳۶ سانتی‌متر و ارتفاع آن حداقل ۹۵ تا ۱۱۰ سانتی‌متر باشد. پشتی صندلی باید قوس مقعر داشته باشد تا گودی کمر به‌راحتی در آن جای بگیرد.صندلی‌های مورد استفاده در کار با لپ‌تاپ و رایانه بهتر است دسته‌دار و دسته آن با ارتفاع میز کار مطابقت داشته باشد.

از دیگر شرایط مهم کاری هوای تازه در زمان کار با لپ‌تاپ است. استفاده از تهویه مطبوع اثر چشمگیری در جلوگیری از خستگی کار با رایانه دارد. دمای مناسب ۱۹ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد برای کار مناسب است.

برای جلوگیری از بی‌حسی پا می‌توانید از زیرپایی استفاده کنید. کفپوش چوبی یا پلاستیکی در محیط کار نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن دارد.همچنین هنگام کار با رایانه توجه داشته باشید که مچ دست شما نباید در حالت خم قرار گیرد و در زمان استفاده از صفحه کلید، ماوس و سایر وسایل ورودی، مچ باید در امتداد ساعد باشد تا دچار عوارض مزمن مچ دست نشوید. به‌طورکلی هنگام کار با رایانه، بازوها و آرنج‌ها زمانی آرامش دارند که نزدیک بدن باشند.

مطبوعات محلی نیازمند توجه

Posted: 22 Aug 2010 01:13 PM PDT

همشهری، سعید ارکان‌زاده یزدی - همزمان با روز خبرنگار که 2 هفته پیش (17 مرداد) پشت‌سر گذاشتیم، بسیاری رسانه‌ها از مشکلات روزنامه‌نگاری در ایران گفتند، اما مانند هر سال بیشتر بحث‌ها به مشکلات حرفه‌ای و معیشتی اعضای تحریریه روزنامه‌های سراسری که در پایتخت چاپ می‌شوند، اختصاص داشت.

نبود امنیت و ثبات شغلی، دستمزد ناکافی و آشنا نبودن با اصول حرفه‌ای برخی مدیران مطبوعاتی، از مشکلات اصلی خبرنگاران شاغل در روزنامه‌های سراسری به شمار می‌رود.

همین مشکلات در روزنامه‌های محلی نیز با دامنه‌ای بسیار وسیع‌تر وجود دارد. تا‌کنون دست‌کم 8300 خبرنگار نام خود را در سامانه اطلاعات وزارت ارشاد ثبت کرده‌اند که بسیاری از آنان در شهرستان‌ها کار می‌کنند و با تنگناهایی بسیار بزرگ‌تر از مشکلات مطبوعات پایتخت روبه‌رویند. هفته‌نامه‌ای را در نظر بگیرید که در یکی از استان‌های محروم با 4-3خبرنگار پاره‌وقت کار می‌کند و از آگهی دولتی هم محروم است. تیراژ این هفته‌نامه به قدری پایین است که اصلا نباید امید سودآوری یا چاپ آگهی در آن داشت و هر شماره نیز بر بدهی‌های مدیر مسئول افزودهمی‌شود. خبرنگاران آن نه درآمد کافی دارند و نه بیمه و امیدی به انتشار شماره‌های آینده نشریه. اگر سودای روزنامه‌نگاری نبود، بدون هیچ تردیدی همه آنان این کار را رها می‌کردند، اما روزنامه‌نگاران را، از سردبیر تا کوچک‌ترین عضو تحریریه، تنها همین عشق روزنامه‌نگاری سر پا نگه داشته است.

روزنامه‌نگاری در مطبوعات محلی نیازی به سرمایه هنگفت انتشار روزنامه در پایتخت ندارد. مطبوعات محلی با تعداد اندکی خبرنگار، امکانات و تیراژ کم تاسیس می‌شود و البته کارشان شیرینی‌های خاص خود را هم دارد. موضوع گزارش‌های آنها می‌تواند ملموس‌تر، جزئی‌تر و در نتیجه تاثیرگذارتر بر مسئولان و مدیران باشد، اما از جنبه‌هایی دیگر، کار در مطبوعات محلی دشوارتر است. توان مالی این نشریات برای تامین معاش روزنامه‌نگاران کمتر و فشارهایی که از سوی مسئولان محلی به آنان وارد می‌شود، بیشتر
است.

یونس قیسی‌زاده، سردبیر هفته‌نامه نسیم جنوب و رئیس خانه مطبوعات محلی استان بوشهر، از فشارهای پنهان بر مطبوعات این استان می‌گوید: «مدیرکل وزارت ارشاد حدود یکسال است که مانع دادن آگهی دولتی به مطبوعات منتقد شده است. به این ترتیب، درآمد نشریات پایین آمده و امنیت شغلی روزنامه‌نگاران به خطر افتاده است. حتی مدیران مسئول نمی‌توانند هفته‌نامه‌های خود را به موقع منتشر کنند.»

کمتر از حقوق کارگری

معمولا حقوقی که خبرنگاران ثابت مطبوعات محلی از مدیران مسئول می‌گیرند، حداقل دستمزد تعیین‌شده برای کارگران است. امسال کمترین دستمزد کارگری 303 هزار تومان در ماه است، اما بسیاری از روزنامه‌نگاران محلی حقوق ثابتی ندارند و با خیلی از آنان قراردادی منعقد نشده است که به همین دلیل کمتر از حداقل دستمزد، حقوق می‌گیرند. احمدرضا سهرابی، دبیر سرویس خبر روزنامه «عصر مردم» در شیراز، 2 شیفت در روزنامه کار می‌کند و دریافتی‌اش کمتر از 2 برابر حداقل دستمزد است. او می‌گوید: «با این حال، روزنامه‌نگاران محلی به من می‌گویند که تو خیلی خوب حقوق می‌گیری و وضعت خوب است.» محمدکاظم شکوهی، مدیر مسئول روزنامه «گیلان امروز» می‌گوید: «در شهرستان‌ها کسانی که فقط در یک نشریه کار می‌کنند، از خبرنگار گرفته تا کادر فنی، سطح حقوق بسیار پایینی دارند، چون نشریات توان پرداخت حقوق مناسب را ندارند. روزنامه‌های محلی از نظر تامین معیشت خبرنگاران واقعا عقب‌مانده هستند، مگر اینکه به‌صورت درصدی، آگهی بگیرند که این کار حرفه‌ای نیست.»

رونق مطبوعات محلی در استان‌های گوناگون متفاوت است، به‌طوری که خبرنگاران برخی استان‌ها به‌تدریج مشاهده می‌کنند نسل‌شان در حال انقراض است. در استان کردستان تنها هفته‌نامه «سیروان» به‌طور مرتب منتشر می‌شود. در تیر ماه امسال نشریه فارسی- کردی «سروه» که 25 سال مدام منتشر می‌شد، به‌دلیل مشکلات مالی از انتشار باز ماند. یکی از مسئولان هفته‌نامه «سیروان» می‌گوید: « من از سال 83 فعالیت مطبوعاتی می‌کنم و کمتر از حداقل دستمزد حقوق می‌گیرم. صندوق حمایت از روزنامه‌نگاران عملا هیچ خدماتی به روزنامه‌نگاران ارائه نمی‌دهد، نشریات هم امکانات مناسب و تجهیزات کافی ندارند که این وضع مطبوعات کردستان را با مشکل روبه‌رو کرده و باعث شده است با اینکه به‌طور اسمی حدود 25 نشریه داریم، تنها یک هفته‌نامه به طور مرتب منتشر شود.» مشکلات مالی نشریات موجب شده است که تعداد کمی از مطبوعات استانی خبرنگاران خود را بیمه کنند. در چند سال اخیر امکان بیمه شدن خبرنگاران از طریق وزارت ارشاد فراهم شده است و در بسیاری از استان‌ها، مطبوعات در این باره خبرنگاران شان را به اداره ارشاد معرفی کرده‌اند، با این حال خبرنگاران نشریات محلی برخی از استان‌ها مانند کردستان، از این تسهیلات بهره‌مند نشده‌اند و از این بابت ناراضی‌اند.

آیا شماره آینده منتشر خواهد شد؟

سهرابی، دبیر سرویس خبر روزنامه «عصر مردم» شیراز مهم‌ترین معضل روزنامه‌نگاران محلی را نبود امنیت شغلی می‌داند. او می‌گوید: «من 15 سال کار مطبوعاتی کرده‌ام و 8 سال است که در روزنامه عصر مردم هستم. خیلی از دوستان با تعجب می‌پرسند واقعا تو 8 سال در یک روزنامه کار کرده‌ای؟ از هر 20 خبرنگار که در شیراز کار می‌کنند، حتی 2 نفر هم بیش از 3-2 سال در یک جا سابقه کار ندارند.»محمد‌کاظم حاج سردار، دبیر تحریریه روزنامه «نور خوزستان» اهواز نیز تصریح می‌کند که در مرکز استان خوزستان 30 نشریه هفتگی و 7 نشریه روزانه منتشر می‌شود، اما همه آنها دغدغه استمرار انتشار را دارند. او می‌گوید: «تعداد زیادی از خبرنگاران نشریات استان به‌دلیل مشکلات اقتصادی، شغل دوم دارند. مطبوعات این روزها در روزمرگی کار می‌کنند، برنامه‌ریزی درازمدت ندارند و نگران آتیه خود هستند.»

مشکلات پرشمار روزنامه‌نگاری در مطبوعات محلی باعث شده است که روزنامه‌نگاران محلی نه تنها از نظر مالی و معیشتی مشکل داشته باشند، بلکه از لحاظ حرفه‌ای هم عقب بمانند. محمد فتح‌نژاد، قائم‌مقام مدیر مسئول روزنامه «کرمان امروز»، کمبود روزنامه‌نگار حرفه‌ای را از مشکلات بزرگ مطبوعات محلی استان می‌داند و می‌گوید: «برای بالا بردن سطح حرفه‌ای و آگاهی‌های روزنامه‌نگاران گاهی دوره‌هایی تشکیل می‌شود، اما تا‌کنون این دوره‌ها چندان کارگشا نبوده است.»

به گفته وی، روزنامه‌نگاران استان اغلب در رشته روزنامه‌نگاری درس نخوانده‌اند و تحصیلات دیگری دارند. اما یکی از خبرنگاران مطبوعات محلی استان کردستان در این‌باره می‌گوید: « از سال 85 تا‌کنون هیچ دوره و کارگاه آموزش روزنامه‌نگاری در استان برگزار نشده است.» شکوهی، مدیر مسئول روزنامه «گیلان امروز» هم می‌گوید: اغلب کسانی که در مطبوعات محلی کار می‌کنند، به اتکای استعداد شخصی وارد این عرصه شده‌اند و تحصیلات دانشگاهی ندارند.

او می‌گوید: «گاهی یک خبرنگار که 10 سال است در مطبوعات محلی کار می‌کند، هنوز ارکان خبر یا اجزای صفحه‌بندی را نمی‌داند. این مشکل باید با برگزاری دوره‌های آموزشی در وزارت ارشاد یا خانه مطبوعات برطرف شود، اما چنین دوره‌هایی کمتر تدارک دیده شده است.»

کارکنان تحریریه نشریه‌ای محلی که 4-3، خبرنگار دارد و آگهی هم به‌دست نمی‌آورد، در روز خبرنگار با خود فکر می‌کنند که آیا نشریه‌شان روز خبرنگار سال آینده، روی دکه‌های شهر باقی خواهد بود؟ یا اینکه آنان مجبورند تا آن موقع شغل دیگری برای خود دست و پا کنند؟

شکایت از سرباز زنی که تصاویر اسیران فلسطینی را در فیس‌بوک پخش کرد

Posted: 22 Aug 2010 12:23 PM PDT

وزیر امور اسیران و آزادگان دولت موقت فلسطین از شکایت این وزارت خانه از سرباز زن صهیونیستی که تصاویر گرفته شده خود را با اسیران فلسطینی در فیس بوک پخش کرده بود خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اماراتی البیان،‌ عیسی قراقع، وزیر امور اسیران و آزادگان دولت موقت فلسطین اظهار داشت: اسیرانی که در عکس‌های ایدن آبرگیل، سرباز زن اسرائیلی حضور دارند با وزارت اسیران تماس گرفتند.

وی در ادامه افزود: یک کمیته قانونی از سوی این وزارت خانه تشکیل شد تا علیه این سرباز سابق اسرائیلی و ارتش اسرائیلی اقامه دعوی کند.

قراقع هم‌چنین اظهار داشت: با پخش این تصاویر مشخص شد که ارتش اسرائیل تا چه میزان به ارزش‌های انسانی و اخلاقی در رفتار با اسیران فلسطینی بی توجه است.

وی در ادامه افزود:‌ ارتش اسرائیل از روی قصد به این افراد اهانت می‌کند و فجیع‌ترین جنایت‌ها را علیه اسیران فلسطینی مرتکب می‌شود.

قراقع در واکنش به سخنان آبرگیل مبنی بر این‌ که وی از کشتن اعراب لذت می‌برد اظهار داشت:‌ این سخنان سخنانی فاشیستی ،‌ نژادپرستانه است. این تصاویر بخشی از سختی‌های اسیران طی دوران اسارت از جمله شکنجه‌ها، اهانت‌ها و تجاوزهای وحشیانه اسرائیل را به نمایش گذاشت.

وی از نهادهای سازمان‌ملل و حقوق بشر خواست تا پرونده اقدامات و تجاوزهای خطرناک رژیم صهیونیستی را علیه اسران فلسطینی به ویژه کودکان گشوده و پیگیری کنند.

وزیر امنیت رژیم صهیونیستی اعتراف کرده بود که پلیس و ارتش رژیم صهیونیستی به کودکان طی دوره بازداشتشان اهانت می‌کند.

وزر ارشاد: امسال ۲۰۰۰ خبرنگار وام ۳۰ میلیون تومانی مسکن دریافت می‌کنند

Posted: 22 Aug 2010 12:23 PM PDT

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد که وام ۳۰ میلیونی مسکن خبرنگاران قطعا امسال پرداخت می‌شود.

به گزارش ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در حاشیه مراسم آغاز به‌کار دبیرخانه کمیته ملی اطلاع‌رسانی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به سئوالی درباره وام مسکن به خبرنگاران گفت: بحث وام 30 میلیونی و اختصاص آن قطعی شده است و به زودی نیز شرایط اجرای آن اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: امسال قطعا وام 30 میلیونی به دو هزار نفر از خبرنگاران پرداخت می‌شود.

وزیر ارشاد درباره نحوه دسته‌بندی خبرنگاران گفت: براساس تقاضاها و اولویت تعیین می‌شود. اما تصور نمی‌کنم که تمامی هشت هزار و 300 خبرنگار متقاضی وام مسکن باشند.

وی درباره صحبت‌های رئیس بانک مرکزی درخصوص مشکلات اجرای این طرح گفت: سخنان رئیس بانک مرکزی مربوط به قبل از پیشنهاد ما به رئیس‌جمهور بوده است. ما پیشنهاد خود را به رئیس‌جمهور ارائه داده‌ایم و ایشان نیز تشخیص دادند تا این موضوع در کارگروه مسکن تصویب و اجرا شود.

وزیر ارشاد درباره هدیه رئیس‌جمهور به خبرنگاران نیز گفت: ‌همان‌گونه که از قبل نیز اعلام شده، خبرنگاران متاهل 400 هزار تومان و خبرنگاران مجرد 300 هزار تومان هدیه دریافت خواهند کرد. علت تاخیر در پرداخت نیز به این دلیل بوده که چون هشت هزار و 300 خبرنگار به صورت رسمی ثبت شده‌اند و در بانک اطلاعاتی موجود است، اعلام کردیم که کمی دقیق‌تر این موضوع بررسی شود تا ضمن آنکه کسی از دریافت این هدیه محروم نشود، وضعیت تاهل خبرنگاران نیز کاملا مشخص شود.

وزیر ارشاد در پاسخ به سئوالی درباره نگرانی هنرمندان از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: هیچ جای نگرانی برای هنرمندان وجود ندارد.

نگاهی به بازار طراحی وب‌سایت در ایران: کاربر را فراری بده!

Posted: 22 Aug 2010 12:23 PM PDT

روزنامه دنیای اقتصاد، سونیتا سراب‌پور - کافی است عبارت طراحی سایت را در جست‌ وجوگر مورد نظر خود تایپ کنید. بعد از چند لحظه شاهد چند صد آدرس سایت می‌شوید که از شما می‌خواهد طراحی سایتتان را به آنها بسپارید.

در حال حاضر با توجه به ناآشنایی کارفرمایان، شاهد رشد قارچ‌گونه شرکت‌ها یا افرادی هستیم که با مبالغ کمتری در مقایسه با شرکت‌های حرفه‌ای فعال در این حوزه اقدام به طراحی وب سایت می‌کنند که همین امر باعث به وجود آمدن سایت‌های طراحی با کیفیت پایین در فضای مجازی کشور شده است.

ناآشنایی کارفرمایان کاهش کیفیت

به باور کارشناسان بازار، طراحی وب سایت در حال حاضر نظم و قاعده مشخصی ندارد و با توجه به توان طراح و گروه بازاریابی در جلب توجه مشتری و سلیقه‌های وی قیمت‌های متنوع برای کارهای با ارزش یکسان دیده می‌شود.

همچنین اصولا یک پروژه وب نیازمند تخصص‌های مختلف برای طراحی قالب گرافیکی و رابط فنی و پیاده‌سازی فنی است و با در نظر گرفتن اینکه در کشورمان اغلب پروژه‌های وب شامل سایت‌های کوچک و متوسط هستند که توسط یک نفر طراحی و اجرا می‌شوند، کیفیت آنها تحت تاثیر نقاط قوت و ضعف مجری پروژه و مهارت اصلی وی هستند.

رضا لعالی، مدیرعامل شرکت‌ هایپرمدیا، یکی از طراحان تخصصی وب سایت در حوزه رسانه، بازار طراحی وب سایت در کشور را به دو دسته تقسیم می‌کند و می‌گوید: « در حال حاضر بازار طراحی وب سایت به دو بخش تقسیم می‌شود. یک بخش آن شامل افراد و شرکت‌هایی هستند که با استفاده از نرم‌افزارهای متن باز و هزینه کم و بدون تعهدات خاصی اقدام به طراحی سایت برای مجموعه‌های کوچک می‌کنند. دسته دوم شرکت‌ها یا افرادی هستند که از نرم‌افزاری غیر از متن باز استفاده می‌کنند که این دسته خود به دو دسته دیگر تقسیم می‌شوند. دسته اول شرکت‌هایی هستند که به صورت علمی‌ و کاملا تخصصی اقدام به طراحی سایت می‌کنند ( که کمتر از 10 درصد بازار را تشکیل می‌دهند)، اما به دلیل فعالیت دسته دوم که بازاری هستند و قیمت‌های بسیار ارزانی از مشتریانشان دریافت می‌کنند به مرور زمان از بازار حذف می‌شوند؛ چرا که توان رقابت را ندارند.» به باور وی، یکی از دلایل اصلی حذف شدن شرکت‌های تخصصی فعال در حوزه طراحی وب سایت به ناآشنایی کارفرمایان برمی‌گردد، چرا که به خاطر قیمت پایین تر با شرکتی قرارداد می‌بندند که در نهایت پروژه آنها با شکست مواجه می‌شود و آنچه می‌خواهند را نمی‌توانند تحویل بگیرند.

در همین خصوص رضا‌هاشمی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات بر این باور است که یکی از عواملی که موجب کاهش سطح کیفی پروژه‌های طراحی وب شده است، ناآشنایی گروهی از مجریان آماتور و نیمه‌حرفه‌ای پروژه‌های وب است که صرفا به کپی یا فارسی سازی نمونه‌های انگلیسی و قالب‌های آماده می‌پردازند و از دانش طراحی رابط کاربر و سایت‌های فارسی و فناوری‌های نوین بی‌بهره‌اند. به باور وی مشکلات اقتصادی و بیکاری گروهی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف فنی و هنری موجب شده تا هر یک به گونه‌ای وارد بازار طراحی وب و میزبانی وب شوند و با بهره‌گیری از ناآشنایی مشتریان پروژه‌های وب و پیشنهاد‌هایی با قیمت‌های نازل به کسب تجربه بپردازند.

اما مهدی تقی‌زاده، مدیر عامل شرکت دیجیتال پرشیا، معتقد است یکی از دلایل بی نظمی ‌در بازار طراحی وب سایت به تعاریف و باورهای غلط مطرح شده در این حوزه باز می‌گردد. وی در ادامه می‌افزاید: «‌اصولا منشاء بسیاری از باورهای غلط در خصوص صنعت تولید وب سایت در ایران اطلاق و متعارف شدن واژه «طراحی وب» است که طراحی گرافیکی را به ذهن می‌رساند و این در حالی است که در اغلب پروژه‌های بزرگ تحت وب گرافیک حجم کمتری از کل پروژه را به خود اختصاص می‌دهد و بیشتر زمان و انرژی تیم‌های حرفه‌ای تولید وب‌سایت به برنامه‌نویسی سمت Server و Client می‌گذرد. به دلیل همین برداشت ناصحیح دید عمومی‌ کاربران غیرحرفه‌ای و کارفرمایان از صنعت تولید وب سایت بسیار محدودتر از آن چیزی است که در واقعیت باید به آن بها داده شود. همین موضوع و نیز وجود اشخاص (طراحان و برنامه‌نویسان آزاد نه چندان حرفه‌ای)، تیم‌ها و شرکت‌هایی که تخصص و مهارت لازم در این خصوص را دارا نیستند، فعالیت را برای شرکت‌هایی که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند کمی ‌دشوار ساخته است.»

اگر نظری کوتاه به سایت‌های ایرانی فعال در فضای مجازی بیندازید قطعا شاهد این موضوع خواهید بود که به غیر از چندین سایت مطرح، سایر سایت‌ها شبیه به هم طراحی شده‌اند بدون هیچ خلاقیت یا کیفیتی. به باور کارشناسان، دلیل اصلی این امر به بدسلیقگی کارفرمایان باز می‌گردد، چرا که وقتی یک سایت موفق با طراحی قابل قبولی را می‌بینند شرکت‌‌های طراحی وب سایت را مجبور می‌کنند که سایت آنها را هم همان‌گونه طراحی کند. لعالی در خصوص علت طراحی‌های یکسان و یک شکل سایت‌های ایرانی اظهار می‌دارد که طراحی اختصاصی در دنیا کار پرهزینه‌ای است. در خارج از کشور وقتی به دنبال طراحی سایت باشید شرکت مورد نظر 50 نمونه از طراحی یک سایت را به شما نشان می‌دهد که این کار بسیار کم هزینه است، اما زمانی که بخواهید یک سایت اختصاصی و خاص داشته باشید در این شرایط هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که باید یک تیم گرافیکی، طراحی تخصصی برای این کار شروع به فعالیت کنند. در ایران هم وضعیت به همین صورت است شرکت‌ها برای اینکه زیاد هزینه نکنند به سراغ شرکت‌هایی می‌روند که با کمک کپی و پیست، کمی ‌تغییر در طراحی یک سایت معروف، سایت دیگری را برای آن شرکت طراحی می‌کنند و به همین دلیل است که وقتی به اکثر سایت‌های کشور نگاه می‌کنید می‌بینید که همه از طراحی یکسان و مشابهی برخوردار هستند.

اکثر فعالان و کارشناسان بازار طراحی وب سایت یکی از دلایل عدم رشد این بازار را ناآشنایی کارفرمایان عنوان می‌کنند و اینکه با تصمیمات اشتباه خود باعث ایجاد ضربات جبران‌ناپذیری به این بازار می‌شوند. مدیرعامل شرکت دیجیتال پرشیا در این خصوص چنین اظهار می‌کند که بدون شک نمی‌توان در هیچ صنعتی تقصیر را صرفا بر گردن کارفرمایان یا دلایل خارجی دیگر انداخت و تیم‌های توسعه وب سایت نیز قطعا مشکلات زیادی در اجرای پروژه‌ها دارند، اما همانگونه که حدس زده می‌شود عدم آگاهی اغلب کارفرمایان از تفاوت‌های ماهوی پروژه‌های توسعه و تولید وب سایت (در مقایسه با سایر پروژه‌های نرم‌افزاری) روند اجرای پروژه‌ها را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌سازد. همچنین دخالت‌های بی‌مورد برخی نهادهای صنفی که اصولا نمی‌توانند متولی صنف طراحان و برنامه‌نویسان وب سایت باشند مزید بر علت گشته است. برای مثال در حال حاضر انجمن صنفی گرافیک ایران تعرفه‌هایی را برای «طراحی وب سایت» ارائه می‌کند؛ حال اینکه این انجمن صرفا می‌تواند پروژه‌های توسعه وب سایت را از منظر گرافیک مورد ارزیابی و قیمت‌گذاری قرار دهد؛ در حالی‌که این‌گونه نیست و ارزیابی آنها به حوزه‌ای گسترده‌تر از گرافیک رسیده است و به عقیده من، این اصلا حرفه‌ای نیست. طراحی وب سایت را بیشتر باید از منظر تولید نرم‌افزار نگریست تا طراحی گرافیکی.

بازاری بدون تعرفه و قیمت مشخص

براساس آنچه کارشناسان و فعالان این حوزه بیان می‌کنند، یکی دیگر از دلیل عدم رشد کیفی طراحی سایت‌ در کشور به تفاوت قیمت‌هایی است که در این بازار دیده می‌شود. یعنی در حال حاضر، شرکت‌های غیر تخصصی در بازار فعالیت می‌کنند که با دریافت هزینه کمتر نسبت به شرکت‌های تخصصی حجم وسیعی از مشتریان را به طرف خود جلب می‌کنند. در واقع کارفرمایان به دلیل ناآشنایی تکنیکال نسبت به این حوزه و عدم استفاده از مشاوران فناوری اطلاعات بدون نگاه به کیفیت کار فکر می‌کنند که آن شرکت‌هایی که هزینه بالاتری دریافت می‌کنند، هدفی جز کلاهبرداری ندارند. حسین شمس کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در خصوص تفاوت قیمت در این بازار می‌گوید: « مدیران به دلیل ناآشنایی با این حوزه و بدون در نظر گرفتن استاندارهای مورد نیاز به طرف شرکت‌ها یا افرادی می‌روند که با دریافت یک هزینه جزئی یک سایت کاملا سطحی را برایشان طراحی می‌کنند و تازه بعد از دریافت پروژه و مشاهده کار می‌فهمند که چرا هزینه کمی ‌از آنها دریافت شده است.» به اعتقاد وی فضای وب، فضای متشنج و بدون ضابطه‌ای است که هر کسی حتی یک دانشجو با یاد گرفتن یک متد طراحی می‌تواند اقدام به طراحی وب سایت کند. آن طور که از شرایط بازار طراحی وب سایت معلوم است، به هیچ وجه نمی‌توان تعرفه ثابت و مشخصی برای پروژه‌های تولید وب سایت مشخص کرد که این موضوع به ماهیت هنری طراحی گرافیکی و نیز تفاوت‌های فنی در حوزه برنامه‌نویسی وب سایت برمی‌گردد.

براساس اظهارات فعالان این بازار، شرکت‌هایی که به صورت تخصصی در زمینه طراحی و برنامه‌نویسی وب سایت فعالیت می‌کنند، عموما می‌توانند با اخذ پروژه‌های بزرگ‌تر انتفاع اقتصادی قابل قبولی داشته باشند؛ اما متاسفانه کماکان عدم رعایت عدالت در توزیع پروژه‌های دولتی (که سهم عمده‌ای از گردش مالی صنعت نرم‌افزار در ایران را داراست) باعث شده است تا برخی شرکت‌های به سودهای نجومی ‌برسند و برخی دیگر خیر. که به نظر می‌رسد عدم وجود متولی خاصی برای این صنف در پیشامد این مشکلات نقش مهمی ‌را ایفا می‌کند.

منشاء علائم رایانه‌ای را بشناسید

Posted: 22 Aug 2010 12:23 PM PDT

خبرگزاری مهر - گزارشی از تاریخچه یا منشاء نشانه های رایانه ای اخیرا منتشر شده است. نشانه هایی که روزانه هزاران بار از آنها استفاده می کنیم اما شاید نگاه یا ذهنمان تنها چند صدم ثانیه درگیر فکر کردن به آنها شود.

نشانه های مختلفی که به منظور دادن دستورهای متفاوت به رایانه ها مورد استفاده قرار می گیرند را امروزه می توان در هر جا، بر روی لباسها، در داخل خودروهای اتوماتیک و بسیاری از ابزارها و کاربردهای دیگر مشاهده کرد.

نشانه انرژی

در زمان جنگ جهانی دوم مهندسان از سیستمی دوتایی برای برچسب زدن به کلیدهای خاموش و روشن انرژی دستگاه های مختلف استفاده می کردند: یک 1 به معنی روشن و یک 0 به معنی خاموش.

در سال 1973 کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک نشانه ای به گونه ای ترکیبی به شکل یک دایره شکسته با خطی در میان شکستگی را به عنوان نشانه حالت آماده باش انرژی یا Standby انتخاب کرد که تا کنون نیز این نشانه به همان معنی پابرجا باقی مانده است. اما موسسه مهندسان الکتریکی و الکترونیکی با اعلام مبهم بودن مفهوم این نشانه، مفهوم آن را به مفهوم ساده انرژی تغییر دادند.

دستور

شکل میدان اردوگاه های سوئدی ها و لوگوی اپل چه نقطه مشترکی می توانند با هم داشته باشند؟ "اندی هرتزفلد" از تیم سازندگان رایانه های مک هنگامی که به همراه تیمش در حال مطالعه بر روی چگونگی ترجمه دستورهای موجود در لیست دستورهای رایانه به یکی از کلیدهای صفحه کلید بود، تصمیم به افزودن یک کلید عملیاتی گرفت. ایده وی بسیار ساده بود، زمانی که این کلید به همراه کلیدهای دیگر فشرده می شود می تواند دستوری متناسب با کلیدهای فشرده شده را از میان لیست دستورها فعال کند. جابز از این ایده به هیچ وجه استقبال نکرد و از آن برای نمایش دادن لوگوی اپل استفاده کرد. هرتزفلد در پاسخ گفت: "تعداد لوگوهای اپل بر روی نمایشگر بسیار زیاد است و این مسخره است! ما در حال از بین بردن تاثیر لوگوی اپل هستیم." سپس بازطراحی دوباره ای از این نشانه انجام گرفت و طراحی به نام "سوزان کر" با استفاده از واژه نامه بین المللی نشانه ها و انتخاب یکی از نشانه های منتصب به سوئد که برای نشانه گذاری مناطق مناسب برگزاری اردوها استفاده می شد، به منظور نشان دادن "نشانه ای برای مکان مورد علاقه" کاربر بر روی صفحه کلید برای همیشه بر روی صفحات کلید کاربران رایانه های اپل جا گرفت.

بلوتوث

حتما داستان پادشاه دانمارکی ها را در قرن دهم میلادی شنیده اید. "هارالد بلاتند" به پادشاه دندان آبی شهرت داشت. وی علاقه فراوانی به میوه جنگلی "تمشک آبی" یا بلوبری داشت و تعدادی از دندانهایش برای همیشه آبی رنگ شدند. آنچه شاید ندانید این است که نشانه بلوتوث یا "دندان آبی" در واقع ترکیبی از دو حرف اول نام این پادشاه است. اولین نشانه بلوتوث از شکلی دندان مانند نیز برخوردار بود اما فعل و انفعالات نشانه ای اینجا پایان نگرفت. به دلیل اینکه "بلاتند" در متحد کردن اقوام متفرقی که اکنون در نروژ، سوئد و دانمارک ساکن هستند نقشی کلیدی به عهده داشته است، فناوری بلوتوث به گونه ای طراحی شده تا همکاری میان صنایعی از قبیل رایانه، تلفن همراه و اتوموبیل سازی را فراهم آورد.

USB

نماد تصویری USB مشابه عصای سه شاخه نپتون، خدای دریاها در افسانه های یونانی، طراحی شده است. طراحان نشانه USB به جای استفاده از یک مثلث در بالای هر یک از شاخه های این نشانه تصمیم گرفتند از یک مثلث، یک مربع و یک دایره استفاده کنند. این طرح با هدف نمایش دادن دستگاه های جانبی متعددی که می توانند با استفاده از این فناوری به رایانه وصل شوند، اجرا شده است.

پخش

با وجود اینکه کلیدهای پخش/مکث از ساکنان بومی صفحه کلید رایانه ها نیستند، در نهایت جای خود را در میان کلیدهای صفحه کلید رایانه ها، پخش کننده های چند رسانه ای و بسیاری دیگر از ابزارهایی که توانایی پخش فایلهای ویدیویی یا صوتی را دارند، باز کرد. متاسفانه تا کنون منشاء خاصی برای توضیح مثلثی که برای پخش و دو خط موازی که برای مکث در نظر گرفته شده یافته نشده است. این نشانه ها اولین بار در دهه 1960 بر روی کاستهای قرقره ای نمایان شدند. در برخی کلیدها این نشانه ها به صورت ترکیبی برای نمایش دادن کاربرد بازبینی فیلم یا جلو بردن سریع فیلم مورد استفاده قرار می گیرند. جهت این مثلث بر روی فیلمهای ویدئویی مسیر گردش کاست را نمایش می داد.

مکث

از زمانی که این نشانه دیده شده و مورد استفاده قرار گرفته بسیاری اعلام کرده اند این نشانه یادآور نمادی از اتصالی باز بر روی یک مدار الکترویکی است. برخی از آن به عنوان نشانه توقفی یاد می کنند که توده ای از میان آن خالی شده است. با این حال منشاء کلاسیکتری نیز برای توضیح این نشانه وجود دارد: در نت نویسی های موسیقی، این نشانه به معنی سکوت نمایش دهنده یک وقفه یا انتظار است.

خواب

حالت انتظار یا Standby رایانه افراد را گیج می کرد و از این رو تصمیم به تغییر نام آن گرفته شد و به منظور تشبیه آن به حالت خواب در انسان که طی آن مغز انسان نه روشن است و نه خاموش، نام خواب برای این کلید در نظر گرفته شد و نشانه آن نیز هلال باریک ماه انتخاب شد.

@

تنها نشانه این لیست که در مجموعه موزه هنرهای مدرن رتبه ای به خود اختصاص داده است نشانه @ است که به احتمال زیاد در واژه های مرتبط با شبکه و اینترنت ریشه دارد. این نشانه از نامهای متعددی برخوردار است از جمله حلزون در کشورهای ایتالیا و فرانسه، موش در چین و دم میمون در آلمان. در سال 1971 "ریموند تاملینسون" برنامه نویس شرکتی به نام "برنک و نیومن" تصمیم به قرار دادن نشانه ای میان آدرسهای شبکه گرفت تا کاربران را از ترمینالها جدا کند. پیش از این نیز در سال 1885 نشانه @ به مفهوم "در مقیاس" بر روی برخی از صفحه کلیدها مورد استفاده قرار می گرفت. حتی برخی معتقدند این نشانه در قرن ششم میلادی نیز وجود داشته و به عنوان نشانه ای برای سالهای پس از مرگ مسیح مورد استفاده قرار می گرفته است.

FireWire

در سال 1995 گروهی کوچک از سازندگان فناوی FireWire در صدد طراحی نشانه ای برآمدند که می توانست با دقت ویژگی های فناوری که در حال تکمیل آن بودند را آشکار کند. کارایی اصلی این فناوری اتصال پر سرعت برای تجهیزات دیجیتال صوتی و تصویری بود. به همین دلیل طراحان نمادی را با سه شاخه به نشانه تصویر، صوت و اطلاعات طراحی کردند. این نماد در ابتدا قرمز رنگ بود اما بعدها به دلایل نامشخصی به رنگ زرد تغییر یافت.

SBBOD

این نماد نامهای متعددی دارد: گردونه سرنوشت هایپنو، پیتزای چرخنده، مارپیچ مرگ و SBBOD یا "توپ مرگ ساحلی چرخنده". اپل این نشانه را رسما به عنوان "مکان نمای چرخنده انتظار" معرفی کرده است. این نشانه که اولین بار در اپل OSX مورد استفاده قرار گرفت و استفاده از آن ادامه پیدا کرد، زمانی دیده می شود که نرم افزاری توانایی اجرا شدن یا پاسخ دادن به سیستم عامل را ندارد. بسیاری بر این باورند این نشانه به گونه ای تکامل یافته مکان نمای ساعت مچی است که این شرکت اولین بار در مدلهای اولیه مک OS استفاده کرد.

اترنت

آنچه امروزه به عنوان نشانه پورت اترنت شناخته می شود با وجود اینکه اترنت سالها پیش ابداع شده، در واقع توسط دیوید هیل موسسه IBM طراحی شده است. به گفته وی این نشانه بخشی از یکسری نشانه ها بود که تمامی آنها اتصالات شبکه های محلی مختلف را که فعال بودند نشان می دادند. در این نشانه ردیفی از بلوکهایی نامرتب رایانه ها و ترمینالهای مختلف دیده می شود.

ارتباطات در خدمت کشاورزی: استفاده برنجکاران فیلیپینی از پیامک

Posted: 22 Aug 2010 12:13 PM PDT

بی.بی.سی - برنجکاران فیلیپینی به زودی خواهند توانست از طریق دریافت پیامک بهترین توصیه ها را در باره راه های کشت برنج بگیرند.

با طرح جدید برنجکاران فیلیپینی می توانند در مورد موضوعاتی مانند این که چه مقدار کود شیمیایی باید به کار ببرند و نحوه استفاده از آن، توصیه های فوری دریافت کنند.

کارشناسان، محاسباتی را که برای تولید حد اکثر محصول لازم است و غالبا محاسبه های مشکلی است انجام داده و نتیجه را با ارسال پیامک به اطلاع برنجکاران می رسانند.

این طرح توسط وزارت کشاورزی فیلیپین و انستیتوی بین المللی مطالعه در باره برنج، به اجرا در می‌آید.

مانند بیشتر کشورهای آسیایی، برنج غذای اصلی مردم فیلیپین است و یکی از هدف های اصلی دولت این کشور افزایش تولید برنج است.

فیلیپین در گذشته از صادرکنندگان برنج بود ولی اکنون بزرگ ترین واردکننده برنج در جهان است و به همین جهت مقامات مسئول این کشور در صدد پیدا کردن راه هایی برای افزایش تولید برنج برآمده اند.

ونگ کاستیلو، کارشناسی که در تهیه این طرح دست دارد می گوید: "ما از مدت ها پیش در این باره تحقیق می کردیم و به این نتیجه رسیدیم که توصیه های شخصی به برنجکاران می تواند تولید محصولشان را زیاد کند. حتی نشاهای برنجی که در کنار یکدیگر قرار دارند ممکن است به کودهای متفاوتی نیاز داشته باشند. به همین جهت با استفاده از تکنولوژی و ارسال پیامک می توانیم به برنجکاران توصیه های لازم را بدهیم."

ونگ کاستیلو می افزاید هر خانواده کشاورز اکنون یک تلفن همراه دارد و به همین جهت دریافت پیامک برای بیشتر برنجکاران امکان پذیر است.

شیوه کار این است که برنجکاران یک شماره مرکزی را می گیرند و به چند سئوال ساده از قبل ضبط شده در باره وضعیت شالیزارشان پاسخ می دهند.

در ظرف چند دقیقه آنها پاسخ خود را در مورد این که از چه مقدار کود و در چه مدتی باید استفاده کنند، به صورت پیامک دریافت کنند.

خدمات این سرویس به چهار زبان قابل دریافت است و طوری طراحی شده که استفاده از آن آسان باشد.

پیش بینی می شود که برنجکاران فیلیپینی خیلی زود عادت کنند که از این سرویس استفاده کنند چون بررسی ها نشان می دهد که فیلیپینی ها بیشتر از هر ملیتی برای یک دیگر پیامک ارسال می‌کنند.

«لری کینگ» تا پایان امسال در سی.ان.ان می‌ماند

Posted: 22 Aug 2010 12:13 PM PDT

«لری کینگ» تا پایان سال جاری میلادی برنامه‌ی ویژه‌اش در سی.‌ان. ان را ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، شبکه‌ی تلویزیونی سی.ان.ان از «لری کینگ» مجری کهنه کار این شبکه تلویزیونی خواست تا اجرای برنامه‌اش را تا پایان امسال ادامه دهد.

به گزارش نیویورک تایمز، علت این امر مشکلاتی است که برای «پیرس مورگان» مجری انگلیسی که قرار است جایگزین «لری کینگ» شود، به وجود آمده است.

براین اساس، مورگان برای فعالیت دائم در آمریکا باید دارای نوع خاصی از ویزا باشد که تهیه‌ی آن مدت زمان زیادی طول می‌کشد.

این در حالی است که کمتر از دو ماه قبل لری کینگ اعلام کرد که تا پایان پاییز برنامه‌اش را ادامه می‌دهد.

برنامه‌ی لری کینگ در 25 سال گذشته میزبان افراد برجسته زیادی از جمله سیاستمدارانی چون محمود احمدی‌نژاد، رهبران، ورزشکاران و هنرمندان بوده و همواره از آن به عنوان یکی از ارکان شبکه‌ی سی.‌ان.‌ان نامبرده می‌شد، هرچند که در سال‌های اخیر، بینندگان این برنامه کاهش چشم‌گیری داشت.

لری کینگ با نام اصلی لارنس هاروی زیگر متولد 1933 مجری باسابقه شبکه تلویزیونی سی.ان.ان است. او بیش از 40 هزار گفت‌وگوی رادیوی یا تلویزیونی اجرا کرده است.

لری کینگ در دهه پنجاه ، کار خود را به عنوان خبرنگار یک رادیو محلی در فلوریدا ‌آغاز کرد.

از آن زمان تاکنون وی بیش از 40 هزار گفتگو با شخصیتهای سیاسی داشته است.

وی از زمان ریاست جمهوری جرالد فورد با همه روسای جمهور آمریکا گفتگو کرده است. کینگ در سال 2009 در گفتگویی با روزنامه نیویورک پست درباره اجرای برنامه هایش گفت، در این برنامه ها هیچ سوالی را از پیش نمی نویسد و آماده نمی کند.

نام لری کینگ به عنوان مجری که برنامه‌اش سالهای طولانی در تلویزیون پخش شده، در کتاب رکوردهای گینس نیز به ثبت رسیده است.

جانشین وی پیرس مورگان انگلیسی نیز داور برنامه «استعداد آمریکایی» است که با حفظ سمت می‌تواند جای خالی لری کینگ در برنامه ساعت 9 شب سبکه سی.ان.ان را پر کند، البته شبکه ان.‌بی.‌سی که «استعداد آمریکایی» را پخش می‌کند در صورتی با این کار موافقت می‌کند که اولویت مورگان با برنامه این شبکه باشد.

این در حالی است که اگر پیرس مورگان جانشین لری کینگ در سی.ان.ان شود، در سه سال آینده سالی پنج تا شش میلیون دلار حقوق خواهد گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر