۱۳۸۹ شهریور ۲, سه‌شنبه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


اکانت کره شمالی از فیس‌بوک حذف شد

Posted: 24 Aug 2010 12:39 PM PDT

موبنا- وب سایت خبری Uriminzokkiri که مربوط به دولت کره شمالی است به تازگی اقدام به انتشار مطالب و شعارهای سیاسی کرده و در پی آن فیس بوک این اکانت را حذف کرد.

وب سایت Uriminzokkiri علاوه بر فیس بوک اکانت‌هایی در توییتر و یوتیوب ایجاد کرده و به انتشار مطالب و شعارهای سیاسی می‌پردازد. اما فیس‌بوک جمعه گذشته اکانت Uriminzokkiri را در این شبکه اجتماعی حذف کرد.

گزارش ها حاکی است این وب سایت به دست گروه اینترنتی جدیدی فعالیت‌های خود را از سر گرفته است.

Uriminzokkiri تنها پورتال خبری وابسته به دولت کره شمالی است که به زبان انگلیسی مطالب خود را منتشر می‌کند. این وب سایت ظاهرا از یک سرور چینی کنترل می‌شود.

اما گروه جدیدی که پس از غیر فعال شدن اکانت Uriminzokkiri در فیس‌بوک سربرآورد، لینک‌های مربوط به این اخبار و گزارش‌های این آژانس خبری و همچنین لینک تصاویر ویدیویی این وب سایت در یوتیوب را در صفحه خود منتشر کرده است.

«پنتاگون دوست دارد گلوله‌ای در مغز موسس ویکی‏لیکس شلیک کند اما افکار عمومی اجازه نمی‏دهد»

Posted: 24 Aug 2010 12:39 PM PDT

حامیان موسس وب سایت ویکی لیکس اعلام کرده‌اند که وی گرفتار اهداف پلید سازمان سیا شده است اما جولیان آسانگ اکنون تبدیل به یک مبارز و فعال سیاسی شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی در مورد اتهام اخیر علیه جولیان آسانگ، موسس سایت ویکی لیکس نوشت:

«حامیان جولیان آسانگ می‌گویند که وی گرفتار یک توطئه پلید از سوی سازمان سیا، پنتاگون و دیگر گروه‌های سرکوب‌گر شده است.

اخیرا روزنامه اکسپرس سوئد گزارش داد: جولیان آسانگ به تجاوز به عنف متهم شده است. این در حالی است که 24 ساعت پس از مطرح شدن این اتهام، دادستانان سوئدی حکم دستگیری آسانگ را لغو کردند.

به گفته حامیان موسس سایت ویکی لیکس، پس از انتشار بیش از 76 هزار سند محرمانه در مورد جنگ افغانستان، مقامات دولت آمریکا به شدت از این اقدام سایت ویکی لیکس انتقاد کردند و به این سایت توصیه کردند که اسناد بیشتری را منتشر نکند.

به گفته اطرافیان جولیان آسانگ، وی گرفتار توطئه‌ای از سوی دولت آمریکا از طریق عوامل سیستم قضایی سوئد شده است.

جولیان آسانگ اتهام‌های مطرح شده علیه خود را رد کرده و آنها را بی‌پایه و اساس توصیف کرد.

این اتهام‌ها علیه موسس سایت ویکی لیکس در حالی مطرح شده است که این سایت پیشتر در پیام‌هایی گفته بود که این سایت در معرض مواجهه با «حقه‌های کثیف» قرار دارد.

لورا کول، وبلاگ‌ نویس نوشته است: آشکار است که پنتاگون دوست دارد گلوله‌ای را در مغز جولیان آسانگ شلیک کند اما بنابر دلایل مشخص و افکار عمومی در آمریکا، پنتاگون می‌خواهد از اتهام‌های جنسی بی‌اساس علیه جولیان آسانگ استفاده کند تا وجهه او را بی‌اعتبار کند.

الکساندر هیگینز، از ایالت نیوجرسی نیز در وبلاگ خود ضمن اشاره به فساد مالی در دولت آمریکا این سوال را مطرح کرد که آیا این درست است که واشنگتن علیه جولیان آسانگ اتهام‌های ساختگی را مطرح کند چون موضوع کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان بی‌گناه را افشا کرده است.

آسانگ 39 ساله اکنون به عنوان یک شورشی نترس تبدیل شده است. نشریه نیویورکر از آسانگ به عنوان یک شخصیت فوق طبیعی یاد کرد.

آنچه جولیان آسانگ در سایت ویکی لیکس افشا کرده (از جمله پنهان کردن شمار واقعی تلفات غیر نظامیان در افغانستان توسط آمریکا) برای واشنگتن بسیار حساس بوده است و این اقدام منجر به انتقاد شدید آمریکایی‌ها شد.»

موسس ویکی‌لیکس: اتهام تجاوز جنسی حقه‌ کثیف پنتاگون است

Posted: 24 Aug 2010 12:39 PM PDT

موسس سایت ویکی‌لیکس که چندی پیش ده‌ها هزار سند محرمانه ارتش آمریکا در جنگ افغانستان را منتشر کرده بود گفت که پنتاگون برای تخریب وی از حقه‌های کثیفی استفاده کرده است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "جولیان آسانگ " موسس سایت افشاکننده ویکی‌لیکس که چندی پیش ده‌ها هزار سند محرمانه ارتش آمریکا در افغانستان را منتشر کرد بود، روز یکشنبه گفت که معتقد است پنتاگون پشت اتهامات تجاوز جنسی است که به وی نسبت داده شده است.

آسانگ که در سوئد مستقر است روز جمعه برای وی به دلیل اتهام تجاوز جنسی قرار بازداشت صادر شد اما بلافاصله از سوی مقامات سوئد این حکم قضایی لغو شد.

وی در مصاحبه با روزنامه سوئدی "آفتون‌بلادت " گفت که نمی‌داند چه کسی پشت اتهامات جنسی علیه وی قرار دارد اما گفت که پیشتربه وی هشدار داده شده بود که پنتاگون برای تخریب‌اش از حقه‌های کثیفی استفاده خواهد کرد.

موسس سایت ویکی‌لیکس گفت که طرح اتهام تجاوز جنسی، باعث شوکه شدن وی شده است و گفت که وی هرگز نه در سوئد و نه در دیگر کشورها به کسی تجاوز جنسی نکرده است.

ویکیل‌یکس قصد دارد چند روز دیگر حدود 15 هزار سند محرمانه دیگر از جنگ افغانستان را منتشر کند. این سایت پیشتر حدود 77 هزار صفحه از اسناد ارتش آمریکا در این جنگ را منتشر کرده بود که انتشار این اسناد اعتراض برخی از مقامات آمریکا را برانگیخته بود که این اقدام زندگی نظامیان آمریکایی و دیگران را به خطر انداخته است.

عربستان شبکه‌ی رادیو ـ تلویزیونی ویژه‌ «فتوا» راه‌اندازی می‌کند

Posted: 24 Aug 2010 12:39 PM PDT

دولت عربستان شبکه‌های ویژه بیان فتواهای علمای دینی راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش ایسنا، دولت عربستان سعودی در راستای آگاهی بیشتر مردم این کشور با دین اسلام، دو شبکه‌ی تلویزیونی و رادیویی برای بیان فتواهای علمای دینی این کشور راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دفتر اصلی این دو شبکه در شهر ریاض خواهد بود و احتمالا از سال 2010 پخش برنامه‌های خود را آغاز می‌کنند.

دارابی جایگزین میرباقری در معاونت سیما شد

Posted: 24 Aug 2010 12:39 PM PDT

رییس سازمان صداوسیما دکتر علی دارابی را به عنوان معاون جدید سیمای رسانه‌ی ملی معرفی و از خدمات 6 ساله دکتر میرباقری در این حوزه تشکر کرد.

سید عزت‌الله ضرغامی در جمع معاونان و مدیران ارشد سازمان صدا و سیما، معاونت سیمای رسانه‌ی ملی را یکی از حوزه های حساس با اهمیت و مهم خواند و عملکرد میرباقری را در اداره و هدایت این بخش تأثیرگذار، موفق وپیش برنده توصیف کرد.

رییس رسانه‌ی ملی موفقیت‌های رسانه‌ی ملی در جلب نظر و جذب مخاطب سیما را مرهون تلاش‌های دکتر میرباقری دانست و افزود: سلامت فکر، صداقت، خلوص نیت و توکل همیشگی آقای میرباقری و تسلط ایشان بر مبانی تئوریک و نظری از دلایل بارز حرکت رو به رشد شبکه‌های مختلف تلویزیونی در سالهای اخیر بوده است.

ضرغامی با اشاره به اینکه جا به جایی مدیران به ویژه در حوزه صف و ستاد، پویایی سازمانی را در پی خواهد داشت، دکتر دارابی را فردی با ویژگی‌های ارزشمند رسانه‌ای معرفی کرد که می‌تواند در تحقق منویات جدید سازمان در حوزه سیما منشاء اثر باشند.

رییس سازمان صداوسیما با مهم خواندن وظایف رسانه‌ی ملی در دوره جدید با توجه به تحولات رسانه‌ای در جهان و لزوم پاسخگویی به نیاز مخاطبان رسانه‌ی ملی از معاونان خود در سایر حوزه خواست که در پیشبرد برنامه‌های سازمان در حوزه سیما علی دارابی را یاری کنند.

در ادامه این مراسم دارابی و میرباقری با تشکر از اعتماد رییس سازمان صداوسیما به آنها، مسؤولیت در نظام جمهوری اسلامی را امانت دانستند و آمادگی خود را برای انجام هرگونه مأموریت‌های سازمانی اعلام کردند.

***

به گزارش ایسنا، رییس سازمان صدا و سیما در حالی معاون جدید خود در حوزه سیما را منصوب کرد که میرباقری شامگاه گذشته در سمت معاون سیما به پشت صحنه سریال فرزاد مؤتمن رفته و از نزدیک از روند ساخت سریال ماه رمضان شبکه تهران بازدید کرده بود.

دکتر مرتضی میرباقری پیش از انتصاب در سمت معاونت سیما، به عنوان رییس سازمان ملی جوانان و معاون رییس جمهوری در امور جوانان مشغول به کار بود.

شایعه رفتن دکتر میرباقری از معاونت سیما از ماه‌ها قبل مطرح بود؛ به نحوی که خود او پاییز سال گذشته درباره رفتنش از معاونت سیما گفته بود: به هر حال شایعه زیاد است؛ ولی فعلاً حکم بقیه را صادر می‌کنیم. ان‌شان‌الله در پنج سال دوم هم در معاونت سیما هستم.

با رفتن مرتضی میرباقری، علی دارابی جایگزین وی شد؛ او در حال حاضر به عنوان قائم مقام سازمان صدا و سیما مشغول به کار است و پیش از این نیز معاونت امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما را بر عهده داشت.

افزایش تلاش دولت‌ها برای سرقت اطلاعات کاربران فیس‌بوک

Posted: 24 Aug 2010 12:39 PM PDT

در حالی که بسیاری از مردم نقض حریم شخصی خود در سایت فیس بوک هستند، نباید از نقش نهادهای دولتی در این زمینه غافل شد.

به گزارش فارس به نقل از پی سی ورلد،‌ بررسی های تحقیقاتی نشان می دهد که بسیاری از نهادهای دولتی از فناوری های بسیار قدرتمند، جدید و پیشرفته برای نقض حریم خصوصی کاربران اینترنت و سرقت اطلاعات شخصی آنها سوءاستفاده می کنند.

نکته جالب این است که اقداماتی از این دست بر خلاف قوانین داخلی بسیاری از کشورهاست، اما مقامات دولتی آگاهانه این قوانین را به بهانه های مختلف از جمله حفظ امنیت ملی و مقابله با به اصطلاح تروریسم نقض می کنند.

جالب آنکه بسیاری از دولت ها از ابزار متداول در اینترنت و به خصوص از گوگل ارث برای جاسوسی و سرقت اطلاعات و کسب اطلاعات مورد نظر سوءاستفاده می کنند.

به عنوان مثال مقامات یک شهر کوچک به نام ریورهند در لانگ آیلند آمریکا از تغییر همین نرم افزار استخرهای عمومی را که بدون مجوز خدمات ارائه می کردند شناسایی کرده و آنها را دهها هزار دلار جریمه کردند.

حقوقدانان می گویند استفاده از چنین شیوه هایی برای جمع آوری اطلاعات از اشخاص مصداق جاسوسی بوده و خلاف قانون است و وقتی دولت ها چنین سوءاستفاده هایی را مجاز می دانند، باید در مورد استفاده های گسترده تر هم نگران بود.

حسینعلی افخمی: باید جامعه را از ضررهای تبلیغاتی مصون کرد

Posted: 24 Aug 2010 12:30 PM PDT

یک استاد ارتباطات، تبلیغات در ایران را فاقد یک سازمان یا انجمن غیرانتفاعی ناظر بر محتوای تبلیغات دانست و گفت: تنها تبلیغات داخلی نیست که مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه تبلیغات خارجی و ماهواره‌ها نیز موثرند.

حسینعلی افخمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در دیگر کشورها سازمان‌های غیرانتفاعی متشکل از شهروندان وجود دارد که تبلیغات در رسانه‌ها را پایش کرده و خوب و بد محتوای تبلیغات و حتی مشکل ظاهری آن‌ها را مشخص می‌کنند و درصورت مخالفت با یک آگهی تجاری برای عدم ادامه پخش آن، طومار جمع می‌کنند.

وی با اشاره به صنعت چند میلیارد تومانی تبلیغات در ایران، ادامه داد: در کشور هیچ مرکزی برای مانیتورینگ تبلیغات که بسیاری با آن درگیر هستند و سودآوری اقتصادی زیادی برای برخی دارد، نداریم تا به کمک آن نقاط ضعف را به مصرف‌کننده اعلام کند.

او در بیان پیشنهاداتی برای رفع مشکلات حوزه تبلیغات اظهار کرد: حال که سازمان‌های مردم‌نهاد برای نظارت بر تبلیغات نداریم، حداقل باید مراکز پژوهش برای تحلیل و انتشار یافته‌ها راه‌اندازی شود، هرچند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره قوانین تدوین می‌کند اما درباره این که این تبلیغات در درازمدت چه تاثیری بر اقشار مختلف جامعه می‌گذارد، هیچ کاری انجام نداده یا اگر کاری صورت گرفته در مطبوعات گزارشی از آن ندیدیم.

او پیشنهاد داد: ‌دولت از طریق راه‌های قانونی سهمی از درآمد شرکت‌های تبلیغاتی را بگیرد و در اختیار مراکز پژوهشی قرار دهد تا با بحث‌های جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصادی و حقوقی جامعه را از ضررهای تبلیغاتی مصون کنیم.

وی با بیان این‌که تنها تبلیغات داخلی نیست که مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه تبلیغات خارجی و ماهواره‌ها نیز موثرند، خاطر نشان کرد: ‌از آنجا که مخاطبان در معرض تمام آگهی‌ها هستند، باید برای مشخص کردن عوارض منفی تبلیغات راه‌حلی پیدا و از اثرات سوء احتمالی جلوگیری کنیم.

افخمی با اشاره به برخی تبلیغات که در‌ آن امید واهی به مخاطب القاء می‌شود، به تاثیرات منفی آن اشاره و اظهار کرد: پخش برخی تبلیغات به ویژه در تلویزیون آرزویی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که نرسیدن به آن به سرخوردگی افراد منجر می‌شود. به طور مثال جامعه آماری زیادی به نیت بردن در قرعه‌کشی بانک‌ها، به افتتاح حساب می‌پردازند که شانس برنده شدن تنها نصیب عده محدودی می‌شود و برخی دیگر که روی جایزه آن حساب باز کرده‌اند را دچار سرخوردگی می‌کند. این کار همان اثرات منفی بلیت‌های بخت‌آزمایی را دارد.

به عقیده او رفع این مشکل دو راه دارد؛ یکی این‌که از پخش چنین آگهی‌هایی جلوگیری شود که من مخالفم. دوم این‌که طبق روالی که در برخی کشورها وجود دارد، دولت سهمی از پخش تبلیغات را دریافت و برای پرهیز از یاس در افراد جامعه خدماتی چون کلاس‌های مشاوره رایگان و یا برنامه‌های هنری را ایجاد کند که به‌طور قطع به بالا بردن درصد آرامش افراد در جامعه منجر خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در پی پخش تبلیغاتی از این دست که افراد را به بردن جوایزی چون مسکن و ماشین‌ امیدوار می‌کند، طبق تجربه به دست آمده در کشورهای دیگر به صورت شرطی افراد را از تلاش برای کسب درآمد باز می‌دارد، این مورد از آثار درازمدت تبلیغات برروی جامعه است.

وی هم‌چنین اظهار کرد:‌ تبلیغ کالاهای مصرفی چون مواد غذایی که آثار سوء بهداشتی در پی دارد نیز می‌تواند ضررهای اقتصادی به همراه داشته باشد که خانواده‌ها باید برای جبران بیماری‌های ناشی از مصرف آن، متحمل ‌شوند.

او تصریح کرد: نظارت برروی چنین تبلیغاتی و یافتن راه‌هایی برای پرهیز از رسیدن به نقطه ضرر و یا پس از آن برای جبران از مواردی است که باید به آن فکر کرد.

افخمی تبلیغ کالاهای خارجی و ترغیب مردم برای خرید آن‌ها را موجب تعطیلی کارخانه‌های صنعتی کشور دانست و تصریح کرد: برای حل تمامی مشکلات موجود در حوزه تبلیغات نیازمند قانون برای نظارت و نیز جبران کاستی‌ها هستیم.

به عقیده این استاد ارتباطات استفاده از ستاره‌های دنیای ورزشی و هنر در تبلیغات کار غیراخلاقی نیست، زیرا این کار در همه جای دنیا رایج است. حتی از شخصیت‌های سیاسی در کار تبلیغات استفاده می‌شود، همچنانکه که از شخصیت‌های هنری و ورزشی برای تبلیغات سیاسی پیش از انتخابات بهره می‌برند. اما می‌توان گفت پایین‌ترین سطح حضور ستاره‌ها در تبلیغات کالاهای تجاری است و آن‌ها به این ترتیب از آبروی خود مایه می‌گذارند و شاید آن‌ کالا فروش لازم را نداشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اما در کشور ما افکار عمومی معتقدند قهرمان ملی که با سرمایه‌های کشور به مقام قهرمانی رسیده است، نباید یک کالای خارجی را تبلیغ کند و وجه قهرمانی خود را صرف تبلیغ محصولات خارجی کنند؛ این انتظار ملی مردم است که می‌تواند به‌جا باشد.

به‌سازی سایت یوتیوب برای دستگاه‌های قابل حمل

Posted: 24 Aug 2010 12:30 PM PDT

گوگل سایت جدید و سریع‌تر یوتیوب برای تلفن‌های همراه که در آن از HTML5 برای بهبود تجربه کاربری استفاده شده را برای کاربران جهانی رونمایی کرد.

به گزارش ایسنا، این سایت ارتقاء یافته ماه گذشته در آمریکا قابل دسترس شده بود اما اکنون برای کاربران گوگل در سراسر جهان موجود است.

گوگل به‌دنبال کارکرد بهتر سایت یوتیوب از طریق مرورگر موبایل بود زیرا نسخه موبایل این سایت اشتراک‌گذاری ویدیویی، روزانه حدود صد میلیون بازدیدکننده دارد.

ترافیک به یوتیوب از طریق دستگاه‌های موبایل در سال 2009 نسبت به سال قبل آن 160 درصد افزایش یافت. دسترسی به این سایت برروی شبکه‌های نسل سوم یا وای فای سریع‌تر است اما برخی از کاربران به هنگام دسترسی به یوتیوب با استفاده از اتصال‌های وای فای یا نسل سوم تجربه ضعیف‌تری داشته‌اند.

اکنون اگر این اتفاق روی دهد کاربران می‌توانند مشاهده ویدیوی کیفیت پایین‌تر را انتخاب کنند. گوگل هم‌چنین نسخه به‌سازی شده این سایت برای رایانه لوحی آی‌پد را ساخته و به تازگی پشتیبانی برای نسخه 2 سیستم عامل آی‌پاد تاچ را افزوده است.

اتصال ۱۰۰ هزار مدرسه به شبکه‌ی ملی اینترنت در سه فاز

Posted: 24 Aug 2010 12:30 PM PDT

مقرر شد تا در 100 هزار مدرسه در سه فاز به شبکه ملی اینترنت متصل شوند.

سعید مهدیون - مدیر عامل شرکت فن‌آوری اطلاعات - در نشست مشترک میان وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش، با بیان این مطلب و با اشاره به تجربه اتصال پنج هزار مدرسه به شبکه در سال 87 گفت: با اجرای موفق این پروژه و بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در انتهای سال 87 میان وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و ارتباطات به امضاء رسیده، مقرر شد تا در 100 هزار مدرسه در سه فاز به شبکه ملی اینترنت متصل شوند.

محبعلی - مجری این پروژه - هم با اشاره به فعالیت‌های اجرایی در فاز نخست گفت: اجرای محورهای شش گانه توافق شده در فاز نخست در مراحل پایانی قرار دارد و به زودی عملیاتی خواهد شد.

بر اساس این گزارش اسدی - معاون پشتیبانی و فن‌آوری اطلاعات آموزش و پرورش - نیز در این نشست، گزارشی از فعالیت های انجام شده در مجموعه وزارت آموزش و پرورش در طول هشت ماه گذشته در حوزه ICT ارایه کرد.

بر اساس این گزارش، در این نشست گزارشی از آخرین وضعیت اتصال 100 هزار مدرسه به شبکه ملی اینترنت از سوی شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران ارایه شد.

نارضایتی فرانسوی‌ها از فعالیت عکس‌برداری مجدد گوگل

Posted: 24 Aug 2010 12:30 PM PDT

اعلام از سرگیری مجدد عکس‌برداری گوگل از خیابان‌های فرانسه مقامات دیده‌بان حریم خصوصی این کشور را به خشم آورد.

به گزارش ایسنا، کمیسیون ملی رایانش و آزادی فرانسه (CNIL) که اوایل سال جاری تحقیقاتی را درباره الزامات حریم خصوصی سرویس دید خیابانی گوگل آغاز کرده بود، اعلام کرد که آغاز دوباره جمع‌آوری تصاویر خیابان‌های این کشور در حالی که هنوز تحقیقات کامل نشده، زودهنگام است.

پس از اینکه گوگل در 14 ماه می اذعان کرد که خودروهای عکس‌برداری برای تهیه تصاویر مورد استفاده در دید خیابانی این شرکت، تصادفی اطلاعات کاربران شبکه‌های بی‌سیم را جمع‌آوری کرده‌اند، این کمسیون به گوگل دستور داد جمع‌آوری این اطلاعات بدون آگاهی افراد مربوط را متوقف کند و اعلام کرد خواهان اطمینان از جمع‌آوری نشدن غیرقانونی چنین اطلاعاتی در آینده و ارایه توضیح درباره نحوه جمع‌آوری چنین اطلاعاتی برای سرویس دید خیابانی است.

گوگل از اطلاعات وای فای برای بهبود دقت تشخیص مکان در سرویس موبایل خود استفاده می‌کند و می‌تواند مشخص کند دستگاه‌های موبایل مجهز به وای فای از چه مکانی به سرویس‌هایی مانند Google Maps یا Google Latitude متصل می‌شوند.

با این همه اطلاعات جمع‌آوری شده از شبکه‌های وای فای فراتر از اطلاعات موردنظر رفته و شامل ارتباطاتی مانند کلمات عبور دسترسی به ای‌میل و بخشی از محتوای ای‌میل کاربران شد.

غول اینترنتی گوگل اکنون می‌گوید تجهیزات وای فای را از این خودروها برداشته و آن‌ها تنها به عکس‌برداری دیجیتالی و اسکن سه‌بعدی از نمای ساختمان‌ها خواهند پرداخت.

نگرانی مقامات حریم خصوصی آلمان از این هم بیش‌تر بوده و خواهان این هستند که ساکنان این کشور بتوانند انتشار تصاویر خانه‌شان از سوی گوگل را حتی پیش از انتشار آنلاین آن‌ها متوقف کنند.

سازمان پلیس ملی کره جنوبی نیز به تازگی در بخشی از روند تحقیق درباره جمع‌آوری و ذخیره‌سازی غیرقانونی اطلاعات خصوصی به دفتر گوگل در سئول یورش برد، در حالی که این شرکت آماده راه‌اندازی دید خیابانی در این کشور آسیایی می‌شود. مقامات در ایتالیا و استرالیا نیز در مورد این سرویس تحقیق می‌کنند.

به گفته سخنگوی گوگل، در حالیکه عکس‌برداری از خیابان‌های جهان هزینه زیادی برای گوگل دربرداشته اما حاصل آن قابل توجه بوده و معرفی ویژگی دید خیابانی ترافیک سرویس Google Maps را تا 20 درصد در مناطق مورد پوشش آن افزایش داده است.

پوشش خبری منفی رسانه‌های آمریکایی از مسلمانان

Posted: 24 Aug 2010 12:30 PM PDT

یافته‌های جدیدترین گزارش مرکز پژوهشی پیو از پوشش خبری گروه‌های اجتماعی مختلف در آمریکا حاکیست مسلمانان و گروه‌های دارای جایگاه اجتماعی و اقتصادی پایین در رسانه‌های این کشور بسیار منفی تصویر می‌شوند.

به گزارش ایسنا، بر اساس نظرسنجی پیو، 40 درصد از نسل جوان و 24 درصد از افراد 65 سال یا بالاتر بر این باورند که پوشش خبری از مسلمانان بسیار منفی است.

این تفاوت زمانی معنی‌دارتر می‌شود که به ارزیابی عامل تحصیلات پرداخته شود؛ 51 درصد از افراد دارای مدرک کالج و 30 درصد از افراد دارای دیپلم دبیرستان یا کم‌تر بر این باورند که این پوشش بسیار منفی است.

نژاد و موضع‌گیری سیاسی نقش قابل توجهی در پاسخ‌های مربوط به پوشش خبری از آفریقایی آمریکایی‌ها داشت. 31 درصد از قفقازی‌ها در مقایسه با 58 درصد از آفریقایی آمریکایی‌ها براین باورند که پوشش خبری از این گروه بسیار منفی است.

52 درصد از دموکرات‌ها موافقند که پوشش هر دو گروه اجتماعی سیاه‌پوستان و اسپانیولی‌ها بسیار منفی است در حالی که تنها 22 درصد از جمهوریخواهان با این عقیده موافق بودند.

به نظر می‌رسد جایگاه اجتماعی و اقتصادی جدی‌ترین پاسخ‌ها را در میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان داشته است. درصد بالایی از دموکرات‌ها (61 درصد) بر این باورند که پوشش خبری افراد دارای درآمدهای پایین بسیار منفی است و در مقابل 28 درصد از جمهوریخواهان با این نظر موافقند.

همچنین در مورد درستی پوشش رسانه‌ها از روابط نژادی، این بررسی نشان داده که 48 درصد معتقدند که اخبار روابط میان نژادها را بدتر از آنچیزی که در واقعیت است، ترسیم می‌کنند در حالی که تنها 24 درصد موافقند که رسانه‌ها به درستی روابط نژادی را توصیف می‌کنند.

از نظر میزان پوشش نیز 34 درصد معتقدند سازمان‌های رسانه‌یی توجه زیادی به مسائل نژادی دارند، در حالی که 31 درصد معتقدند پوشش اندکی به آن‌ها داده می‌شود.

این اختلاف در آمار به هنگام بررسی پاسخ‌های گروه‌های اجتماعی خاص آشکارتر می‌شود. از نظر 41 درصد دموکرات‌ها پوشش خبری نژادی بسیار اندک است و 20 درصد جمهوریخواهان و 32 درصد افراد مستقل با این نظر موافقند.

وب مرد! / در جستجوی قاتلان وب

Posted: 24 Aug 2010 12:30 PM PDT

مجله آمریکایی وایرد روی جلد شماره ماه سپتامبر عبارت "وب مرده است" را به عنوان تیتر اصلی این ماه خود آورده است و دو مقاله بلند را به قلم "کریس اندرسون" مدیر و "مایکل وولف" سردبیر این مجله منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وایرد در این دو مقاله نوشته است: در حالی که استفاده از اینترنت به رشد خود ادامه می دهد، وب که همه ما آن را با مرورگرها می گردیم کمتر از همیشه خود را نشان می دهد. این افت به دلیل توسعه متدهای جدید دسترسی به شبکه مثل "برنامه های جانبی" (App) است که تلفنهای همراه هوشمند و لوح- رایانه ها (تبلت ها) را استعمار کرده اند.

عصر اینترنت که از طریق مرورگرها (برنامه هایی که برای مشاهده صفحات html مثل اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس استفاده می شوند) دیده می شد پر هرج و مرج، خلاق، رایگان و کمی سازمان ستیز بود اما مرورگرها امروز جای خود را به دنیای برنامه های جانبی داده اند که نظام مندتر و کاربردی تر هستند اما باید توسط کسی مورد پذیرش قرار گیرند، پس از ثبت نام باید بارگذاری شوند و اغلب پولی هستند.

اندرسون برای تائید اینکه وب مرده است مقاله خود را برپایه یک سری از اطلاعات آماری و ملاحظات شخصی نوشته است.

برپایه نمودارهای شرکت سیسکو، پهنای باندی که صرف استفاده از وب شده است نسبت به سایر پروتکلها به طور ثابت رو به کاهش است به طوری که در سال 2010 پهنای باند استفاده شده برای وب تنها به 23 درصد از کل پهنای باند محدود شد که خود این میزان هم صرف ورود و استفاده از سایتهای اشتراک گذاری محتویات آنلاین (سایتهایی چون ای- میول و تارنت) می شود. بیش از 50 درصد از این اشتراک گذاریها مربوط به بارگذاری فیلم است.

هرچند که نویسنده این مقاله با ارائه این آمار و ارقام باید بپذیرد که وب در حقیقت تنها بخش کوچکی از اینترنت است و اینترنت و وب دو چیز مختلف هستند که باید به عنوان دو واقعیت مجزا درک شوند.

انقلاب واقعی دوران ما، ساختار اینترنت است که بر روی آن وب ایجاد شده اما وب تنها نقطه کوچکی از تکامل دنیای دیجیتال و نه نتیجه و یا تنها راه دسترسی به آن است.

اندرسون سپس با تغییر زاویه دید به آینده، سرنوشت وب را هم با ورود به اینترنت از راه تلفنهای همراه به تصویر کشیده و نوشته است که پس از ورود به اینترنت از راه رایانه های رومیزی آینده زمان رشد رو به گسترش سکوهای متحرک رایانه های قابل حمل مثل لپ تاپها، تبلتهایی چون "آی- پد"، کتابهای الکترونیکی چون "کیندل"، کنسول بازیهای ویدیویی مجهز به سیستمهای اتصال تک کاره (ایکس باکس لایو، شبکه پلی استیشن) و مراکز چندرسانه ای قابل اتصال به تلویزیون خواهد رسید.

امیدهای باقیمانده به وب از توسعه روبه رشد در html 5 پاسخ داده می شوند. درحقیقت html 5 در تلاش است که احتمال تعاملات کاربران با صفحات وب را افزایش دهد و بتواند حداقل بخشی از شکاف ایجاد شده با دنیای برنامه های جانبی را پر کند.

چه کسی وب را کشت؟

زمانی که مرگی وجود دارد همیشه علتی در پشت آن هست. اندرسون و وولف از راههای مختلفی قاتل این داستان را پیدا می کنند.

اندرسون در مقاله خود نشان می دهد که کاربر و در حالت کلی تر انسان برپایه طبیعت راحت طلبی خودش استفاده از برنامه های جانبی را به وبگردی به سبک قدیم ترجیح داد. اگر تا چند سال قبل پرداخت پول برای سرویسهای روی اینترنت عجیب به نظر می رسید اکنون کیفیت سرویس به عنوان یک بخش مهم در رشد علاقه مردم به استفاده از آن شناخته می شود.

اما به اعتقاد وولف، مرگ وب تقصیر انتقام گیری ایجاد کنندگان محتویات روی وب شامل شرکتهای انتشاراتی، تهیه کنندگان موسیقی و فیلم و نرم افزارهای خانگی است.

پس از 18 سال که در آن تنها مدل تجاری ممکن، فروش از راه تبلیغات بوده است، اکنون جبهه دیگری گشوده شده است که درآمدزایی بیشتری دارد و دو شخصیت اصلی این سناریوی درآمدزا "استیو جابز" و "مارک زاکربرگ"، بنبانگذاران اپل و فیس بوک هستند.

به طوری که امروز به جای ساختار گوگل که در آن کاربر با انجام یک جستجو بین سایتهای مختلف گردش می کند، فیس بوک لینکهایی را به کاربر ارائه می دهد که به اعتقاد بسیاری از وبگردان این لینکها به معنی خود "شبکه" هستند.

"آی- تیونز" و AppStore اپل نیز امکان خرید محتواها را برای دستگاههای خود تنها از طریق یک فروشگاه واحد فراهم می کنند. در حقیقت اپل دستگاههای خود را به گونه ای طراحی کرده است که کاربر به هیچ روش دیگری قادر نخواهد بود محتواهای مورد نظر خود را تهیه کند و بنابراین چاره ای به جز پرداخت و خرید از طریق این دو سایت ندارد.

انتقادات

با انتشار تیترهایی از این دست بر روی یک مجله معتبر متخصص در عرصه انفورماتیک، نمی توان انتظار واکنشهای چندان خشنی را داشت. اما پس از انتشار این مقالات بر روی وایرد، بسیاری از وبلاگ نویسان فعال در این بخش با اظهارات اندرسون مخالفت کردند.

بخش مهمی از انتقادات می تواند بر پایه اطلاعاتی باشد که اندرسون برای اثبات مرگ وب از آنها استفاده کرده است.

در حقیقت نمودارهای سیسکو درصد ترافیک را بر روی کل شبکه نشان می دهند. این آمارها می تواند خوانندگان کم توجه را به خطا بیندازند به طوری که "مصرف" وب رو به کاهش نیست و حتی رو به رشد است. تنها تفاوت، مربوط به استفاده از پروتکلهای دیگری است که اغلب در قالب یک صفحه وب (برای مثال یوتیوب) بیش از همیشه رو به رشد هستند.

بخش دیگری که انتقادات را به سوی خود کشانده است انتخاب مصرف پهنای باند به عنوان پارامتری برای تاکید بر مرگ وب است.

مقاله یک روزنامه آنلاین وزنی صدها برابر کمتر از یک حجم یک فیلم دارد اما این بدان معنی نیست که مردم زمان بیشتری را به فیلم اختصاص دهند.

جلد مجله وایرد و این تیتر پر سر و صدا در شرایطی نوشته شده است که هنوز هواداران مرورگرها در مقابل حامیان برنامه های جانبی به شدت مقاومت می کنند. بنابراین می توان گفت که "وب (هنوز) نمرده است."

نامزدهای چهاردهمین جشن خانه سینما معرفی شدند

Posted: 24 Aug 2010 12:30 PM PDT

نامزدهای دریافت تندیس شایستگی جشن چهاردهم خانه‌ی سینمای ایران معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، فرهاد توحیدی دبیر جشن سینمای ایران ضمن عرض تشکر از داروان برای قبول دشواری تماشای یک دوره فشرده داوری اعلام کرد:پس از 47 روز داوری فشرده و تماشای یکصد و سی دو فیلم بلند داستانی توسط 60 نفر داور تخصصی و با پایان یافتن مهلت تکمیل نمون برگ‌های داوری اولیه، دیروز پاکت‌های اعلام رای داوران توسط شورای صیانت از آرا : ژیلا ایپکچی، علی دهکردی و سیروس الوند و با حضور سید محسن هاشمی دبیر اجرایی جشن سینمای ایران، گشوده و نامزدهای دریافت تندیس شایستگی سینمای ایران به این شرح شناسائی و معرفی شدند:

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین کارگردانی

- واروژ کریم مسیحی برای فیلم «تردید»
- اصغر فرهادی برای فیلم «درباره الی»
- جلیل سامان برای فیلم «وقت بودن» (زندگی)
- داریوش مهرجوئی برای فیلم «سنتوری»
- بهرام بیضائی برای فیلم «وقتی همه خوابیم»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین فیلم‌نامه‌نویس

- محسن امیر یوسفی برای فیلم «آتشکار»
- حامد محمدی برای فیلم «طلا و مس»
- جلیل سامان برای فیلم «وقت بودن» (زندگی)
- اصغر فرهادی برای فیلم «درباره الی»
- محسن عبدالوهاب برای فیلم «لطفا مزاحم نشوید»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول زن

- لیلا حاتمی برای فیلم «پرسه در مه»
- گلشیفته فراهانی برای فیلم «درباره‌الی»
- هانیه توسلی برای فیلم «عصر روز دهم»
- هدیه تهرانی برای فیلم «هفت دقیقه تا پاییز»
- نگار جواهریان برای فیلم «طلا و مس»،

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش مکمل زن

- مریلا زارعی برای فیلم «درباره الی»
- رعنا آزادی‌ور برای فیلم «درباره الی»
- ساره بیات برای فیلم «مقلد شیطانی»
- سحر دولتشاهی برای فیلم «طلا و مس»
- ژاله صامتی برای فیلم «حیران»

*نامزدهای بهترین تندیس شایستگی بهترین بازیگر اول مرد

- شهاب حسینی برای فیلم‌های «پرسه در مه» و «درباره الی»
- حمید فرخ نژاد برای فیلم‌های «آتشکار» و «به رنگ ارغوان»
- محمد رضا فروتن برای فیلم «دیگری»
- مهدی هاشمی برای فیلم «هیچ»
- حامد بهداد برای فیلم «هفت دقیقه تا پاییز»

*نامزدهای بهترین تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

- مهران احمدی برای فیلم‌های «بیست» و «هیچ»
- حامد بهداد برای فیلم «شبانه‌روز»
- محسن تنابنده برای فیلم «استشهادی برای خدا»
- بابک حمیدیان برای فیلم «بی‌پولی»
- صابر ابر برای فیلم «درباره الی»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین طراحی‌صحنه

- بهزاد کزازی برای فیلم «استشهادی برای خدا»
- عباس بولوندی برای فیلم «شب واقعه»
- کیوان مقدم برای فیلم «بی‌پولی»
- مرجان گلزار برای فیلم «طلا و مس»
- عبدالحمید قدیریان برای فیلم «ملک سلیمان»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین طراح لباس

- عبدالحمید قدیریان برای فیلم «ملک سلیمان»
- شیوا رشیدیان برای فیلم «برخورد نزدیک»
- بهزاد کزازی برای فیلم «آناهیتا»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین فیلمبرداری

- محمد آلادپوش برای فیلم «پوسته»
- خضوئی ابیانه برای فیلم «ملک سلیمان»
- حسین جعفریان برای فیلم «درباره‌الی»
- امیر کریمی برای فیلم «پستچی سه‌بار در نمی‌زند»
- فرشاد محمدی برای فیلم «آل»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین جلوه‌های ویژه بصری

- بهنام خاکسار برای فیلم «عصر روز دهم»
- حسن ایزدی برای فیلم «شب واقعه»
- لئولو برای فیلم «ملک سلیمان»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین جلوه‌های ویژه میدانی

- جواد شریفی برای فیلم «شکارچی شنبه»
- محسن روزبهانی برای فیلم «شب واقعه»
- اصغر پورهاجریان برای فیلم «دموکراسی تو روز روشن»
- داوود رسولیان برای فیلم «به‌کبودی یاس»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین موسیقی متن فیلم

- محمدرضا علقیلی برای فیلم «عصر روز دهم»
- کارن همایونفر برای فیلم «شب واقعه»
- آریا عظیمی‌نژاد برای فیلم «طلا و مس»
- فردین خلعتبری برای فیلم «پستچی سه بار در نمی‌زند»
- ناصر چشم آذر برای فیلم «سوپراستار»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین تدوین

- محمدرضا موئینی برای فیلم «حوالی اتوبان»
- حسن حسندوست برای فیلم «عصر روز دهم»
- بهرام دهقانی برای فیلم «طلا و مس»
- هایده صفی‌یاری برای فیلم «درباره الی»
- نازنین مفخم برای فیلم «دیگری»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین چهره‌پردازی

- سودابه خسروی برای فیلم «شبانه‌روز»
- عبدالله اسکندری برای فیلم «به‌رنگ ارغوان»
- نوید فرح مرزی برای فیلم «بیست»
- مهین نویدی برای فیلم «شکلات داغ»
- سعید ملکان برای فیلم «وقتی همه خوابیم»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین صدابرداری

- جهانگیر میرشکاری برای فیلم «نفوذی»
- مهران ملکوتی برای فیلم «عصر روز دهم»
- عباس رستگارپور برای فیلم «کودک و فرشته»
- محمود سماک‌باشی برای فیلم «وقتی همه خوابیم»
- یدالله نجفی برای فیلم «لطفا مزاحم نشوید»

*نامزدهای دریافت تندیس شایستگی بهترین صداگذاری

- محمود موسوی نژاد برای فیلم «دموکراسی تو روز روشن»
- محسن روشن برای فیلم «کودک و فرشته»
- محمدکشفی و علی حسینی برای فیلم «کیفر»
- مسعود بهنام برای فیلم «طلا و مس»
- امیر حسین قاسمی برای فیلم «لطفا مزاحم نشوید»

توحیدی اضافه کرد: حجم بالای فیلمهائی که امسال داوری شدند بیانگر رقابت بسیار تنگاتنگ فیلم‌هاست و همه نامزدهای اعلام شده صلاحیت دریافت عنوان بهترین را دارند و البته براساس آیین‌نامه یک تندیس شایستگی برای هر بخش اهدا می‌شود که قطعاً برآیند نظر داروان نهائی خواهد بود.

وی در پایان گفت: داوری نهایی آثار از روز چهارشنبه سوم شهریور ماه آغاز خواهد شد که علاوه بر داوران تخصصی مرحله اول 18 نفر از روسای سایر اصناف عضو خانه سینما ، پنج نفر داوران نماینده تهیه‌کنندگی و پنج نفر از داوران منتخب هیات مدیره شامل آیدین آغداشلو،‌گلی امامی، دکتر مهدی حجت، فرشته طائرپور و کیوان کثیریان مجموعه آثار نامزد شده را تا 15 شهریور ماه داوری خواهند کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور: خبرنگاران از پرداخت مالیات معاف شدند

Posted: 23 Aug 2010 02:56 PM PDT

بر اساس تفاهم جدید سازمان امور مالیاتی کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبرنگاران مشمول معافیت مالیاتی شدند

به گزارش مهر علی عسگری، رئیس کل سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه مباحث و اقدامات مربوط به معافیت مالیاتی خبرنگاران به نتیجه و اتمام رسیده است گفت: قرار است معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما ابتدای هر سال فهرست خبرنگاران را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند.

علی عسکری تاکید کرد: بر اساس این فهرست معافیت مالیاتی خبرنگاران اعمال خواهد شد.

پیش از این نیز خبرنگارانی می توانستند از معافیتهای مالیاتی برخوردار باشند و اظهارنامه مالیاتی خود را در تیرماه هر سال مانند تمام مشاغل و اصناف به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند.

سازمان امور مالیاتی در این خصوص اعلام کرده بود که نسبت به اعمال معافیتها هیچگونه مشکلی ندارد زیرا این امر قانون است و بر اساس ماده 139 اگر اظهارنامه ارائه نشود استفاده از قانون مالیاتها عملا امکانپذیر نخواهد بود. به عبارت دیگر استفاده از معافیت مالیاتی پس از ارائه اظهارنامه امکانپذیر خواهد شد.

در عین حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعمال معافیت خبرنگاران از پرداخت مالیات پیگیریهای جدی را از طرق مختلف از جمله ارسال نامه انجام داد تا سرانجام این پیگیریها به نتیجه رسید.

مسئولان سازمان امور مالیاتی پیش از این در مورد دلایل عدم اعمال معافیت مالیاتی خبرنگاران مطرح می کردند که برخی از خبرنگاران پیگیر معافیت مالیاتی خود هستند، کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور نیز در حال بررسی های کارشناسی بیشتری بر روی این موضوع هستند تا آنچه را که قانون به این سازمان اجازه داده است، در مورد معافیت مالیاتی خبرنگاران اعمال شود.

به گزارش همشهری آنلاین به رغم سخنان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، و با توجه به ظرایفی که در تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی وجود دارد هنوز مشخص نیست که روزنامه نگاران وخبرنگاران دقیقا از چه نوع فعالیت‌ها معافند و هم اینک هم بسیاری از نهادها از جمله سازمان صدا و سیما بعد از عقد قرارداد کاری با روزنامه‌نگاران 5 تا ده درصد از حق الزحمه آنها را بابت مالیات کسر می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر