ه‍.ش. ۱۳۹۲ مرداد ۴, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


نگاهی به قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور

Posted: 26 Jul 2013 07:45 AM PDT

چند سالی است که حرف از قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران می‌شود و مسوولان با صدور آیین‌نامه‌های برای اجرایی شدن آن ‌تلاش می‌کنند؛ اما همچنان خبرنگاران با این پرسش مواجه‌اند که چرا هنوز تحت پوشش این قانون قرار نگرفته‌اند؟!

به گزارش ایسنا، طبق ماده‌ی 12 قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور، که در سال 1380 توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید شد، روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که سابقه‌ی 20 سال کار متوالی یا 25 سال کار متناوب دارند، می‌توانند از این قانون برای بازنشستگی با خدمات 30 سال خدمت استفاده کنند؛ اما تا همین امروز، شاید عده‌ی کمی از خبرنگاران از نحوه‌ی بهره‌گیری از این قانون مطلع باشند.

قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران طبق روال قانونی باید از سال 1380 اجرایی می‌شد؛ ولی چون در ابلاغ آیین‌نامه‌های مربوط به آن اشکال‌هایی وجود داشت، روال اجرای آن با مشکل مواجه شد و در حقیقت، موانعی پیش‌ پای روزنامه‌نگاران قرار گرفت.

نخستین مشکل اینجا بود که تعریف درستی از خبرنگار و روزنامه‌نگار ارائه نشده بود‌ و رسانه‌یی‌ها برای استفاده از حق قانونی خود باید به مرجعی که اصلا با شغل روزنامه‌نگاری آشنایی نداشت مراجعه می‌کردند. کمیته‌هایی که شامل نمایندگان چند ارگان بودند و در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود داشتند، باید صلاحیت روزنامه‌نگاران را برای استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور تأیید می‌کردند.

برای رفع این مشکل، مهرماه 1390 آیین‌نامه‌ی «کار حرفه‌یی روزنامه‌نگاران» توسط هیأت دولت تصویب شد. این آیین‌نامه مصادیق خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را تعریف کرد تا کمیته‌ها برای تطبیق مشاغل مربوط به حرفه‌ی روزنامه‌نگاری دچار ابهام نشوند.

در این آیین‌نامه، قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای حرفه‌ی خبرنگاری، همه‌ی مشاغل خبری مانند خبرنگار، عکاس، دبیر سرویس، سردبیر، کارشناس امور خبری و مطبوعاتی مشخص شد و سازمان تأمین اجتماعی به استناد این آیین‌نامه مکلف شد تا مشمولان خبری را با سابقه‌ی 20 سال کار بازنشسته کند.

یکی دیگر از بحث‌هایی که در این‌باره مطرح شد، این بود که استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور شامل مشاغل دولتی ‌نمی‌شود، طرح چنین موضوعی به‌دلیل تعاریف متفاوت سازمان‌های خبری از پست‌های سازمانی دولتی به جای عناوین خبرنگاری بود که این مشکل در همین ‌آیین‌نامه و با تطبیق تمام عناوین موجود برای خبرنگاری رفع شد.

پس از تصویب این آیین‌نامه، امید می‌رفت که برخی ابهام‌ها برطرف شود، اما همچنان افرادی در کمیته‌های تخصصی بودند که رأی به خبرنگار بودن یا نبودن یک نفر می‌دانند.

مانع بعدی بر سر راه اجرایی شدن این قانون، وجود بیمه‌های آزاد بود. به این معنا که خبرنگارانی که فعالیت خبری انجام می‌دادند و از طرف موسسه‌ی خبری خود پوشش بیمه‌یی نداشتند، از صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان برای بیمه شدن کمک می‌گرفتند. کسانی‌ که در فهرست بیمه‌ی صندوق حمایت قرار داشتند، چون مشمول بیمه‌ی آزاد بودند، نمی‌توانستند از قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کنند؛ تا این‌که پیش‌نویس متن اصلاحیه‌ای تنظیم و در جلسه‌ی هیأت دولت مطرح شد و به تصویب رسید. براساس این مصوبه، روزنامه‌نگاران بیمه‌شده توسط صندوق حمایت که از نوع بیمه‌ی مشاغل آزاد هستند نیز مشمول قوانین مربوط به بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند.

نکته‌ی دیگری که در این مصوبه در نظر گرفته شد، دادن اختیار به نمایندگان وزارت ارشاد در کمیته‌های تعیین مصادیق خبرنگاری برای تأیید خبرنگار بودن یا نبودن آن‌ها بود. این مصوبه در 15 مرداد 91 به تصویب رسید.

اما سوال اینجا است که چرا پس از گذشت حدود 12 سال از تصویب این قانون، هنوز هم در اجرای آن مشکلاتی وجود دارد؟! ابلاغ نشدن آیین‌نامه‌ی حرفه‌یی کار خبرنگاران، ادغام شدن وزارتخانه‌های رفاه، کار و تعاون با یکدیگر و نبودن یک نهاد صنفی برای پیگیری حقوق خبرنگاران را شاید بتوان از جمله دلایل ناقص ماندن این طرح و بی‌اطلاعی روزنامه‌نگاران از نحوه‌ی مطالبه‌ی حقوق قانونی‌شان دانست. گرچه صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان در تمام این پیگیری‌ها حضور داشته است، اما باید توجه داشت که این صندوق، نهاد صنفی روزنامه‌نگاران نیست.

با وجود آیین‌نامه‌ها و تصویب قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای خبرنگاران، به‌نظر می‌رسد هنوز راه زیادی برای فاصله گرفتن از بروکراسی اداری و پیوند خوردن این قانون با نام خبرنگاری باقی مانده است. چند روزی بیشتر به پایان دولت دهم باقی نمانده است و باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح در دوره‌ی ریاست سیدمحمد حسینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایی می‌رسد یا باز هم به دولتی دیگر سپرده می‌شود.

نسخه سبک فیس بوک برای کاربران کشورهای در حال توسعه

Posted: 26 Jul 2013 07:45 AM PDT

نسخه ای سبک از فیس بوک برای کاربران موبایل برای کشورهای در حال توسعه مانند هند، طراحی شده که به زودی عرضه می شود.

به گزارش خبرآنلاین، مدیران فیس بوک بدلیل استفاده گسترده کاربران موبایل در کشورهایی مانند هند، که ترافیک زیادی را به خود اختصاص داده اند، تصمیم گرفتند تا نسخه ای سبک تر از نسخه موجود تهیه کنند تا این کاربران بتوانند به راحتی پست ها و لایک های خود را انجام دهند.

برخی ویژگی ها در نسخه های موبایلی فیس بوک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و توسعه این ویژگی ها روی موبایل برای کاربران ویژه در دستور کار فیس بوک قرار گرفته است.

کاربران فیس بوک در حال حاضر به 1.1 میلیارد رسیده است و کشورهایی مانند هند با رشد سریع خود آنهم از طریق موبایل، به این روند رو به رشد کمک زیادی کرده اند.

استراتژی موسوم به FACEBOOK FOR EVERY PHONE توسط این کمپانی دنبال شده و کاربران در کشورهای فقیر و نیز در حال توسعه (که پولی بابت دانلود عکس و یا دسترسی به کانال های خبری نمی دهند) در اولویت این استراتژی قرار دارند و جالب اینجاست که مردم فقیر در نواحی روستایی هند تازه فهمیده اند فیس بوک چیست و چه کارآیی های دارد و لذا روند رشد این شبکه اجتماعی در بخش های روستایی با کاربرانی که موبایل دارند، به سرعت در حال افزایش است.

فیس بوک در حال فروش بخش تبلیغات خود به شرکتهای بزرگ و کوچک بوده و در نظرسنجی های جدید نیز کاربران با پرداخت 10 دلار گفته اند علاقمندند تا از شر آگهی های تبلیغاتی روی فیس بوک راحت شوند.

15 درصد از مردم در نظرسنجی های جدید گفته اند تمایل به پرداخت پول برای حذف تبلیغات از روی کانال های خود در فیس بوک هستند و 8 درصد نیز گفته اند حاضر به پرداخت 5 تا 10 دلار به صورت ماهانه برای این کار هستند.

تعلل اپراتور ماهواره ای در مکان‌یابی کوهنوردان مفقود شده به بهانه تحریم

Posted: 26 Jul 2013 07:45 AM PDT

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی مفقود شدن 3 کوهنورد ایرانی در رشته کوههای هیمالیا، اعلام کرد: اپراتور بین المللی تلفن ماهواره ای و سازمانهای بین المللی در مکان یابی کوهنوردان مفقود شده تعلل کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی افتخاری رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه این وزارتخانه به محض اطلاع از مفقود شدن سه کوهنورد ایرانی در رشته کوه های هیمالیای پاکستان، با پیگیریهای مستمر و بی وقفه شخص رئیس جمهور و دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کارگروه ویژه ای تشکیل داده و با ارتباط مستمر با سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین و پاکستان از همان ساعات اولیه تیم های فنی را برای برقراری ارتباطات با این کوهنوردان تشکیل دادند.

وی گفت: به محض اطلاع از این موضوع، در اولین گام تلفن های همراه کوهنوردان برای برقراری تماس و نبود هرگونه محدودیتی به صورت کامل از نظر مالی شارژ شد تا محدودیتی از نظر رومینگ و برقراری ارتباط نداشته باشند که البته با توجه به عدم امکانات کافی در آن نقطه احتمال برقراری تماس با تلفن GSM تقریباً غیر ممکن به نظر می رسید.

افتخاری ادامه داد: در دومین گام، جهت نقطه یابی و اطلاع از طول و عرض جغرافیای دقیق کوهنوردان، مکاتبات و پیگیری های مستمری با اپراتور تلفن ماهواره ای بین المللی که کوهنوردان با خود به همراه داشتند برقرار شد اما متاسفانه این اپراتور، بعد از 48 ساعت اطلاعات مربوط به مکان جغرافیایی کوهنوردان را در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داد که آنهم با فشار های متعدد و تلاش مستمر و برقراری ارتباط با نهادها و مجامع بین المللی حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات موفق به دریافت این مشخصات و اطلاعات شدیم.

وی با بیان اینکه این اپراتور بین المللی ماهواره ای و سازمان متبوع مرتبط با این موضوع، بدون توجه به جان انسان ها و به بهانه تحریم، همکاری مناسبی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نداشتند، تصریح کرد: از این سازمان ها باتوجه به اینکه جان انسان ها درمیان بود، انتظار بیشتری می رفت تا در جهت نجات جان این سه کوهنورد همکاری و تعامل کاملی با ما داشته باشند که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

کتابی با عنوان «معتادان فیس بوک» منتشر شد

Posted: 26 Jul 2013 07:44 AM PDT

به گزارش ایسنا، کتاب "معتادان فیس بوک" ، نوشته مهندس علی محمد آقازمانی با همت انتشارات درسا وارد بازار نشر شده است.

این کتاب که با مقدمه دکتر فاطمه خدایی فر، استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران همراه شده است، موضوع روان شناسی و تهدیدات سایبری را با نثری ساده در موضوع پرتال فیس بوک به خوانندگان ایرانی معرفی کرده است و می کوشد کاربران ایرانی این شبکه را با موضوعات نوآورانه مختلف آشنا کند.

نویسنده کتاب "معتادان فیس بوک" ، درباره این کتاب اظهار کرده است: این کتاب، نخستین کتابی است که به زبان فارسی و با نثری روان، معضلات، آسیبها و تهدیدهایی که کاربران ایرانی این شبکه در استفاده از شبکه فیس بوک با آن مواجه هستند و خواهند بود را در قالب 55 سرفصل ارائه کرده است. در واقع این کتاب تلاش دارد تا فیس بوک‌بازان ایرانی را از ناهنجاری‌ها و تهدیدهایی که حریم خصوصی و اطلاعات شخصی آنها را هدف قرار داده است آگاه کرده و راه حل‌هایی ساده برای رهایی از این معضلات در اختیار آنان قرار دهد. بنده سعی کردم در این کتاب، به کاربران ایرانی این سایت توصیه هایی بکنم. مانند این که همه نوع تصاویری از خود در این شبکه‌ها منتشر نکنند، حریم خصوصی مجازی خود را بیش از قبل متوجه باشند، مهارتهای اجتماعی خود را در فضای غیر فیس بوکی تقویت کنند و مراقب اعتیادهای کامنتی و پستی و لایکی در این شبکه باشند. موضوعاتی که برای بسیاری از کاربران این شبکه، غیر ملموس اما تهدید آمیز است.

مولف کتاب "کارآفرینی دیجیتالی"، معضلات و ناهنجاری‌های منشعب از شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس بوک در ایران را فزاینده دانست و اشاره کرد که عدم آگاهی کاربران ایرانی به اصول حریم خصوصی، امنیت اطلاعات و ناهنجارهای اخلاقی و رفتاری مرتبط با این پرتال بین المللی ، آسیب‌های جدی را به شمار قابل توجهی از کاربران ایرانی در حوزه های مختلف وارد کرده است که باید هوشیارانه مورد توجه فعالان جامعه اطلاعاتی و مسئولان امر قرار بگیرد.

وی به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توصیه کرد: برای شناسایی و درمان پدیده معتادان اینترنت ، نخستین کلینیک ویژه درمان معتادان اینترنت را در کشور راه اندازی کند و با ظرفیتهای اطلاع رسانی، آموزشی و درمانی خود در سراسر کشور، اپیدمی معتادان اینترنت را به صورت جدی در دستور کار عملیاتی خود قرار دهد.

کتاب "معتادان فیس بوک" در 112 صفحه و در قطع رقعی و با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 4500 تومان توسط نشر درسا وارد بازار نشر شده است.

با رونمایی از محصول جدید گوگل، تلویزیون‌ها اینترنتی می‌شوند

Posted: 26 Jul 2013 07:44 AM PDT

گوگل در مراسمی از قطعه‌های الکترونیکی رونمایی کرد، قطعه‌ای که می‌تواند تلویزیون شما را به تلویزیون اینترنتی تبدیل کند.

به گزارش ایسنا، این دستگاه که Chrome cast نام گرفته می‌تواند با اتصال به درگاه HDMI که نوعی خروجی تلویزیون است، تلویزیون کاربر را از طریق اتصال بی سیم به رایانه، موبایل، لپ تاپ و تبلت به شبکه ویدئویی You Tube متصل کرده و فیلم‌ها را روی تلویزیون پخش کند.

همچنین بر اساس اطلاعات سی نت این قطعه انرژی مورد نیاز خود را از طریق درگاه یو اس بی تامین می‌کند و شرکت گوگل وعده داده است که در آینده‌ای نه چندان دور این دستگاه را با سایت موسیقی خود موسوم به گوگل پلی موزیک تطبیق دهد.

دستگاه Chrome cast کاربر را به یاد مرورگر Google chrome می‌اندازد چرا که نحوه کار این دستگاه تنها به وسیله مرورگر chrome کامل می‌شود.

برای مثال بعد از اتصال این دستگاه 35 دلاری به تلویزیون کاربر با لپ تاپ خود از طریق مرورگر chrome به You Tube مراجعه می کند و با کلیک برروی دکمه Cast ویدیوها آن‌ها را برروی تلویزیون به نمایش می‌گذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر