۱۳۹۲ تیر ۱۴, جمعه

MediaNews.ir

MediaNews.ir


وزارت بهداشت به صداوسيما: تبليغ محصولات آرايشي بهداشتي حلزون متوقف شود

Posted: 05 Jul 2013 12:36 PM PDT

معاون وزير بهداشت، درمان و آموزشي پزشكي و رييس سازمان غذا و دارو در نامه اي به ضرغامي رييس سازمان صدا و سميا خواستار توقف تبلغيات محصولات آرايشي بهداشتي حلزون، نيوتودي و تن تاك به دليل نداشتن مستندات و مجوز توليد شد.

به گزارش ايرنا از سازمان غذا دارو، در نامه عباس حاجي آخوندي به رييس سازمان صدا و سيما آمده است: با عنايت به راي كميته فني قانوني مواد خوراكي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي در تاريخ نهم تير ماه جاري در مورد محصولات شركت سپيده ماهان با نام تجاري حلزون و نيوتودي مبني بر لزوم توقف توليد و عرضه محصول به دليل نبود مستندات توليد، خواهشمند است دستور فرمائيد تبليغات محصولات ياد شده متوقف شود.

در ادامه اين نامه آمده است: همچنين در خصوص ساير محصولات عرضه شده توسط شركت سپيده ماهان با نام هاي تجاري مختلف از جمله تن تاك نيز شايان ذكر است كه اين محصولات مجوز توليد يا واردات از اداره كل تجهيزات پزشكي اين سازمان را ندارند بنابراين خواهشمند است نسبت به توقف تبليغات اين محصولات دستور دهيد.

وب سایت تابناک در گزارشی با عنوان «فروش میلیاردی کالای تقلبی در مقابل چشم مسئولان در رسانه‌ ملی» به این موضوع پرداخته است که از طریق این لینک قابل دسترسی است.

کسب‌وکارهای دهه آینده

Posted: 05 Jul 2013 12:06 PM PDT

موسسه «مک‌کینزی» سه سال پیش در گزارشی، الگوهای مربوط به تکنولوژی اطلاعات را برای کسب‌وکارها توصیف کرد و توضیح داد این الگوها چگونه چشم‌انداز کسب‌وکار را به طور عمیقی تغییر می‌دهند. سرعت تغییر تکنولوژی، نوآوری و به‌کارگیری کسب‌وکار نسبت به چند سال پیش به شدت افزایش یافته است. باید در نظر بگیریم که حجم ذخایر داده‌ها در دنیا هر 20 ماه یک بار دو برابر می‌شود؛ تعداد ابزارهای قابل اتصال به اینترنت به 12 میلیارد عدد رسیده و پرداخت‌ها با استفاده از گوشی موبایل به مرز 1 تریلیون دلار نزدیک می‌شود.

مک کینزی در مقاله‌ای جدید لیست سال 2010 خود را به‌روزرسانی کرده و این الگوها را توسعه داده است که عبارتند از:

1) پیوستن به ماتریس اجتماعی

تکنولوژی‌های اجتماعی اثری بیش از یک پدیده مصرفی دارند. این تکنولوژی‌ها بسیاری از سازمان‌ها را در درون به هم مرتبط می‌کنند. مک کینزی در تحقیقی نشان داده است که چگونه جستجو برای اطلاعات، خواندن و پاسخ دادن به ایمیل‌ها و تعامل با همکاران حدود 60 درصد وقت یک کارمند معمولی را می‌گیرد و این افراد چگونه با استفاده از تکنولوژی‌های اجتماعی می‌توانند 25 درصد بهره‌وری خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، شرکت آتوس که ارایه دهنده خدمات IT است، وعده داده تا سال 2014 با استفاده از یک پایگاه شبکه‌سازی اجتماعی تعاملی، حجم ایمیل‌های خوانده نشده خود را به صفر برساند و از این طریق بهره‌وری کارمندان خود را افزایش دهد.

به علاوه، نفوذپذیری شرکت‌ها در حال افزایش است و آنها قادرند با سرعت بیشتری به واحدهای مختلف دست یابند و تیم‌هایی را با دانش ویژه جمع‌آوری کنند. به عنوان مثال، شرکت کرفت فوتز در یک پایگاه تکنولوژی اجتماعی قدرتمندتر سرمایه‌گذاری کرده است. این پایگاه از میکروبلاگ نویسی، تگ کردن محتوا و ایجاد و حفظ جوامع تکنیکی حمایت می‌کند. مزایای این پایگاه شامل تسریع به اشتراک‌گذاری دانش، چرخه‌های کوتاه‌تر تولید محصول و مدت زمان کوتاه‌تر برای نشان دادن واکنش رقابتی می‌شود.

در ضمن ویژگی‌های اجتماعی می‌توانند بخشی از هر ارتباط یا تعامل دیجیتال باشند که در محصولات، بازارها و سیستم‌های کسب‌وکار جای گرفته‌اند. مثلا فروشگاه زنجیره‌ای میسیز از لایک‌های فیس بوک برای تصمیم‌گیری در مورد رنگ پوشاک تولیدی آینده خود استفاده کرده است.

در واقع، تحقیقات مک کینزی نشان می‌دهد وقتی احساسات اجتماعی و تجربیات کاربر (هم فردی و هم جمعی) در انتخاب محصول و جلب رضایت مشتری اهمیت پیدا می‌کند، اثر احتمالی تکنولوژی‌های اجتماعی بر جریانات درآمدی پررنگ می‌شود.

2) رقابت با «داده‌های بزرگ» و تحلیل‌های پیشرفته

با وجود ماتریس اجتماعی، داده‌ها و تحلیل‌ها بخشی از مبنای جدیدی هستند که برای رقابت‌پذیری ایجاد شده است. حجم داده‌های جهانی – که از وب سایت‌های اجتماعی، سنسورها، گوشی‌های هوشمند و غیره برمی‌خیزد – با سرعتی بیش از هر دو سال یک بار دو برابر می‌شود. قدرت تجزیه و تحلیل در حال افزایش است، در حالیکه هزینه‌ها کاهش می‌یابند. تجسم فکری داده‌ها، ارتباطات وایرلس و زیرساخت‌های ابری قدرت اطلاعات و دسترسی به آن را توسعه داده‌اند.

شرکت‌ها با استفاده از داده‌های فراوانی که به دست می‌آورند، در پاسخگویی به تامین محصولات و خدمات، بهتر و بهتر می‌شوند. شرکت آمریکایی آکسیوم، به مشتریان خود از بانک‌ها گرفته تا شرکت‌های خودروسازی، پروفایل‌هایی از 500 میلیون مصرف کننده را ارایه می‌دهد که هر پروفایل با بیش از 1500 داده به دست آمده از تحلیل بیش از 50 تریلیون معامله، تجهیز شده است. شرکت‌ها در حال یادگیری و امتحان کردن استفاده از این نوع داده‌ها هستند و در این راه تجربیات شرکت‌های پیشتاز در این زمینه، مانند آمازون یا گوگل را وام می‌گیرند. بسیاری از سازمان‌های بازاریابی پیشرفته نیز در حال جمع‌آوری داده از طریق دیده‌بانی هم‌زمان وبلاگ‌ها، گزارش‌های خبری و توییت‌ها هستند تا تغییرات ریزی را که در دیدگاه‌ها و احساسات مشتری ایجاد می‌شود و بر استراتژی محصول و قیمت‌گذاری اثرگذار است، رصد کنند.

نرم افزارهای تحلیلی پیشرفته، این امکان را به وجود می‌آورند که الگوهای مخفی در جریانات گسترده داده‌ها یا اسناد شناسایی شوند و از آنجایی که شرکت‌ها داده‌های بیشتری جمع‌آوری می‌کنند، می‌توانند با فروش اطلاعات سالم در مورد الگوهای هزینه‌ای یا فعالیت‌های فیزیکی به طرف سوم، درآمدهای اضافی بیشتری داشته باشند.

با وجود اطلاعات گسترده‌ای که از پتانسیل داده‌های بزرگ وجود دارد، پیچیدگی‌های تکنولوژیک و سازمانی و نیز تمایل به کمال، معمولا روند پیشرفت را کند می‌کنند. برای شرکت‌هایی که می‌خواهند در مسیر رقابت باقی بمانند، برنامه‌ریزی‌های مربوط به داده‌های بزرگ به یک اولویت حیاتی تبدیل می‌شود.

3) به‌کارگیری اینترنت در همه امور

پیش‌بینی می‌شود طی دهه آینده، تعداد سنسورها و فعال کننده‌های بسیار ریز، به طور حیرت‌آوری افزایش یابد و بیش از 50 میلیارد نهاد فیزیکی را به هم ارتباط دهد. به عنوان مثال، مصرف‌کنندگان با استفاده از برنامه FedEx's SenseAware وسیله کوچکی به اندازه یک گوشی موبایل را در بسته‌هایی قرار می‌دهند. این وسیله شامل یک سیستم GPS و نیز سنسورهایی برای اندازه‌گیری دما، نور، رطوبت، فشار هوا و غیره است که در برخی محصولات بیولوژیک و الکترونیکی استفاده می‌شود. با استفاده از این وسیله، مصرف‌کننده هم می‌داند که محصولش در چه موقعیت مکانی است و هم می‌تواند تغییرات شرایط محیطی را بداند.

4) ارایه خدمات مختلف

خرید و فروش خدمات مربوط به کالاهای فیزیکی نوعی تحول مدل کسب‌وکار است که رواج می‌یابد. موضوعی که برای خریداران جذابیت ایجاد می‌کند، وجود فرصت تغییر حجم زیادی از سرمایه ثابت به هزینه‌های عملیاتی انعطاف‌پذیرتر و کمتر است. نمونه بارز این تغییر، استقبال از خدمات IT بر مبنای رایانش ابری است. به عنوان مثال، شرکت تولیدکننده لوازم آرایشی رولون، در حال حاضر بیش از 500 اپلیکیشن IT خود را در یک برنامه ابری خصوصی که توسط یک تامین کننده خارجی مدیریت می‌شود، راه‌اندازی می‌کند. این شرکت از این طریق توانست طی دو سال 70 میلیون دلار ذخیره کند و زمانی که یکی از مراکز داده در ونزوئلا به دلیل آتش‌سوزی آسیب دید، شرکت توانست ظرف دو ساعت عملیات خود را به نیوجرسی منتقل کند.

5) اتوماسیون کار اطلاعاتی

طی سه دهه گذشته، وظایف فیزیکی نیروی کار به طور گسترده‌ای اتوماتیک‌سازی شده است. امروز، پیشرفت‌هایی که در تحلیل داده به وجود آمده، اتوماسیون را با سرعت بیشتری به سمت افرادی پیش می‌برد که در کارهای مربوط به اطلاعات هستند.

تکنولوژی‌های قدرتمند افزایش دهنده بهره‌وری نیز ایجاد شده‌اند. پیشرفت‌هایی که در نحوه کار پردازش زبان حاصل شده، باعث می‌شود کامپیوترها به دنبال اطلاعات بگردند و الگوهای معنایی را با سرعت مافوق بشری پیدا کنند. مثلا در شرکت تکنولوژی کلیرول سیستمز، که اسناد قانونی را قبل از تشکیل محاکم قضایی تحلیل می‌کند، کامپیوترها اخیرا بیش از نیم میلیون سند را اسکن و 5/0 درصد آنها را برای محاکم قضایی آماده کرده‌اند. یعنی کاری که تیم بزرگی از وکلا باید ظرف چند هفته انجام می‌دادند، با استفاده از این تکنولوژی تنها سه روز زمان برد.

6) درگیر کردن سه میلیارد شهروند دیجیتال دیگر

با افزایش درآمد کشورهای در حال توسعه، شهروندان این کشورها بیشتر به تکنولوژی‌های وایرلس روی می‌آورند و ارتباطات اینترنتی آنها بیشتر با ابزارهای موبایل، به خصوص گوشی‌های هوشمند است. اگرچه چند کشور نوظهور در استفاده از اینترنت رشد دو رقمی را تجربه کرده‌اند، اما هنوز پتانسیل رشد زیادی برای این کشورها وجود دارد: نفوذ دیجیتال هند تنها 10 درصد است و این رقم برای چین به 40 درصد می‌رسد. افزایش سطح اتصال به اینترنت، گنجایش مالی، کارآفرینی داخلی و فرصت‌های بزرگ برای کسب‌وکار را به وجود می‌آورد.

از آنجایی که گوشی‌های هوشمندی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند و همچنین دیگر ابزارهای موبایل به سرعت در منحنی هزینه به سمت پایین حرکت می‌کنند، اپلیکیشن‌های جدید زیادی هم باید به وجود بیاید. پیامد ارزشی که این موضوع به همراه دارد،‌ موفقیت خدمات پرداخت از طریق موبایل در کشورهای در حال توسعه است. به عنوان مثال، بانک DBBL بنگلادش ظرف 10 ماه بیش از یک میلیون مشترک پرداخت از طریق موبایل به دست آورد.

تعداد زیادی از کسب‌وکارها در حوزه خدمات رایگان در برابر رقبای دیجیتال خود جنگیده‌اند. به عنوان مثال، شرکت الکترونیک آرتز وقتی بازی آنلاین Star Wars را که قبلا رایگان بود پولی کرد، 400 هزار کاربری را که از این بازی استفاده می‌کردند، از دست داد. وقتی شرکت طرح خود را تغییر داد کاربران دوباره برگشتند. طرح تغییر یافته به این صورت بود که کاربران تنها بعد از مرحله پنجاهم پول پرداخت می‌کردند.

7) آزادسازی مدل کسب‌وکار شما از طریق شخصی‌سازی و ساده‌سازی اینترنتی

مشتریان بعد از نزدیک به دو دهه خرید کردن، مطالعه کردن، تماشا کردن، جستجو کردن اطلاعات و تعامل از طریق اینترنت، انتظار دارند خدمات رایگان و شخصی‌سازی شده در اختیار داشته باشند که استفاده از آن آسان و بدون رعایت کردن دستورالعملی باشد. این ویژگی برای کسب‌وکارها چالش ایجاد می‌کند، چون مصرف‌کننده انتظار دارد برای همه فعل و انفعالات خود، به نتایجی سریع، باکیفیت و شفاف برسد. اگر کسب‌وکار در ارایه این خدمات شکست بخورد، رقبا اپلیکیشنی را برای دانلود کردن مشتری ارایه می‌دهند و پیروز می‌شوند.

8) خرید و فروش با پیشرفت تجارت دیجیتال

افزایش استفاده از اینترنت از طریق موبایل و ظهور تکنولوژی‌های مرکزی که هزینه‌ها را کاهش می‌دهند و فرآیند انجام معاملات را به صورت آنلاین ساده‌سازی می‌کنند، بسیاری از موانع انجام فعالیت‌های اقتصادی را کاهش می‌دهند. بالا رفتن تعداد پایگاه‌های تکنولوژی، امکان تجارت رو در روی افراد را به وجود آورده؛ روندی که قبلا توسط شرکت‌ها انجام می‌شد و ناگزیر سیستم‌های پرداخت جدیدی هم باید به وجود می‌آمد.

هزینه وارد کردن اطلاعات تا حدی کم شده که مثلا افرادی که در کار بافندگی لباس هستند نیز می‌توانند از بازارهای جهانی بهره‌برداری کنند. به عنوان مثال، شرکت واسطه‌گری Airbnb، به صورت اینترنتی معاملاتی را بین مسافران و افرادی که در شهری اتاق خالی برای اجاره دارند،‌ ترتیب می‌دهد. این سایت توانست در سال 2012 اطلاعات بیش از 10 میلیون اتاق خالی را جمع‌آوری کند و با سرعتی بیش از هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی آن را در اختیار مسافران قرار دهد. بازارهای مشابهی برای اجازه دوچرخه، خودرو و حتی یافتن نیروی کار در حال شکل‌گیری‌اند.

این روند طی دو دهه آینده، با سرعت بیشتری پیشرفت خواهد کرد.

منبع: همکاران سیستم از مک کنزی

تبلیغات خدمات عمومی

Posted: 05 Jul 2013 12:06 PM PDT

مینو میرزایی - برای بحث پیرامون Public Service Advertising که در فارسی هم «تبلیغات خدمات عمومی» و هم «تبلیغات خدمت عمومی» ترجمه شده، لازم است ابتدا با شناخت «تبلیغات» شروع کرد و سپس به عنوان دسته ای مجزا از انواع تبلیغات، آن را مورد بررسی قرار داد.

تبلیغات

هر یک از صاحب نظران، از منظر خاصی به تبلیغات پرداخته اند. چند نمونه از آنچه در مورد تبلیغات گفته شده، به قرار زیر است:

مارشال مک لوهان تبلیغات را برترین شیوه هنری قرن بیستم می داند، اما دیوید اوگیلوی می‌گوید: «من تبلیغات را نه به عنوان سرگرمی یا هنر، بلکه به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی می بینم. وقتی یک آگهی تبلیغاتی می نویسم، هدفم آن نیست که مخاطب خلاقیت آن را ببیند، بلکه دوست دارم آن قدر جالب باشد او را برای خرید محصول ترغیب کند.» (Ogilvy,7)

ولز معتقد است، تبلیغات تجاری شکلی از ارتباطات غیر شخصی است که در ازای پرداخت پول - به وسیله یک حامی مالی مشخص - با استفاده از رسانه های گروهی برای ترغیب مخاطب یا تاثیرگذاری بر او صورت می گیرد. (ولز و دیگران،43)

گرچه اغلب تبلیغ کنندگان سعی می کنند مصرف کنندگان را برای انجام دادن کاری قانع کرده یا تحت تاثیر قرار دهند، اما در برخی موارد پیام تنها به دنبال ان است که مصرف کنندگان را از وجود یک محصول یا شرکت باخبر کند.

هدف تبلیغات، برقراری ارتباط میان اطلاعات بازار کسب و کار با نیازهای مشتریان فعلی و بالقوه آینده است. تبلیغات معمولاً درباره سازمان ها و مکان و چگونگی دسترسی به تولیدات آنها اطلاعاتی ارائه می کند. تبلیغات از فروشنده و خریدار، جدایی ناپذیر است، با اینحال، برای فروشنده بسیار مهم تر است. در جوامع مدرنِ مملو از تولیدات انبوه، تولید کنندگان نمی توانند فروش محصولات خود را بدون تبلیغات افزایش دهند.

تعریف تبلیغات خدمات عمومی

تبلیغات خدمات عمومی، به کار بردن تکنیک های تبلیغات کالاهای بازرگانی برای مقاصد غیر تجاری است. این نوع تبلیغات، بر رفاه عمومی تمرکز دارد و اغلب به وسیله شرکت های غیر انتفاعی، گروه های اجتماعی، تشکیلات مذهبی و یا موسسات تجاری حمایت می شود و اهدافی بشر دوستانه دارد. کارزارهایتبلیغات خدمات عمومی معمولاً با همکاری موسسات دولتی و سازمان های خصوصی انجام می گیرد و هدف اصلی آن استفاده از نیروی عظیم و تاثیرگذار تبلیغات برای کمک به تجزیه و تحلیل و حل مشکلات و نیازمندی های عمومی و اجتماعی است. (Bator,527) (Zaller,67)

در بیانی دیگر چنین آمده است: تبلیغات خدمات عمومی برای اطلاع رسانی یا تهییج مخاطبان به انجام رفتارهای معین، عموماً برای اهداف غیر تجاری و با استفاده از وسایل ارتباط جمعی طراحی می شود. (Rogers & Storey,823- Rice & Atkin,152)

امروزه اجرای کارزارهای تبلیغات خدمات عمومی در سراسر جهان رایج است. این گونه تبلیغات معمولاً به صورت مشترک توسط نهادهای دولتی یا موسسات غیر انتفاعی انجام می شود و رسانه ها و شرکت های خصوصی تبلیغاتی نیز در تولید و اجرای آن همکاری می کنند. در بیشتر موارد، شرکت غیر انتفاعی برنامه ای را که باید تبلیغ شود، تهیه می کند و آژانس تبلیغاتی و شرکت های رسانه ای، ایده های ابداعی، برنامه ریزی رسانه ای و خدمات پخش آن را به صورت عام المنفعه بر عهده می گیرند. کارزارهای تبلیغات خدمات عمومی دامنه بسیار گسترده ای دارد؛ از این میان به موضوع هایی مثل سلامت و امنیت عمومی، آمادگی برای موقعیت های اضطراری و محافظت از محیط زیست می توان اشاره کرد. (فرقانی،58)

تبلیغات خدمات عمومی ابزاری بالقوه قدرتمند، در تلاش برای توجه و تاکید بر سلامت عمومی و سایر چالش های اجتماعی است که کشور با آنها رو در رو است. صرف نظر از این که تبلیغات خدمات عمومی ، چاقی دوران کودکی، فعالیت داوطلبانه جامعه برای رفع یک مشکل، افزایش آگاهی درباره گرم شدن زمین، ترویج آزمایش های تشخیص ایدز یا جمع آوری پول برای تحقیقات پزشکی را در کانون توجه خود قرار دهد، این نوع تبلیغات این ظرفیت را دارد که به گروه بزرگی از مخاطبان برسد و پیام مورد نظر را در معرض توجه آنان قرار دهد.

هدف تبلیغات خدمات عمومی که یک مقوله مهم در بازاریابی اجتماعی است، افزایش هوشیاری عمومی و توسعه راه حل های ممکن برای مسائلی است که مربوط به عموم مردم بوده و باورها، طرز تلقی و رفتار آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند. یک تبلیغ خدمات عمومی معمولی می تواند شامل یک کارزار آگاه کننده برای اطلاع رسانی یا آموزش مردم درباره موضوعی مثل استعمال دخانیات باشد. کارزارهای تبلیغات سیاسی، تبلیغات خدمات عمومی نیستند.

کارزارهای تبلیغات خدمات عمومی، مردم را به سمت درک عمیق از مسائل تشویق می کنند. این نوع از تبلیغات درصدد ارتقای فرهنگ جامعه و بهبود زندگی اجتماعی بوده و این اهداف والا را از طریق نفی رفتار پرخطر فعلی و تلاش برای پذیرش یک رفتار جدید یا اصلاح رفتار موجود انجام می دهد.

بررسی کارزارهای مهم در دهه اخیر - به ویژه در حوزه سلامت - نشان می دهد آن ها سه محور اصلی را دنبال کرده اند:

1- پیشگیری از شروع یک رفتار ناسالم (مثل مصرف تنباکو و مواد مخدر توسط جوانان)

2- توقف رفتار ناسالم فعلی (مانند استعمال دخانیات و رانندگی در حال مستی)

3- پذیرش یک رفتار سالم (مثل استفاده از وسایل پیشگیری در روابط جنسی و مصرف مواد غذایی مغذی) (Atkin,3)

همان طور که اشاره شد، در تبلیغات خدمات عمومی تکنیک های تبلیغات تجاری به کار گرفته می شود. اما در اینجا کار دشوارتر است، زیرا هدف، فروش کالا نیست، بلکه معرفی ایده ای جدید یا ایجاد تغییر در نگرشی است که طی سال ها در ذهن مردم، ریشه دوانده و نباید از نظر دور داشت که افراد معمولاٌ به سختی تن به تغییر می دهند.

مقایسه تبلیغات تجاری با تبلیغات خدمت عمومی

تفاوت ها

1- کلیدی ترین موضوعی که تبلیغات خدمات عمومی را از تبلیغات تجاری متمایز می کند، هدف آن است. در تبلیغات خدمات عمومی، هدف، سود رسانی به مخاطب و به تبع آن کل جامعه هدف از طریق تغییر در رفتارها است. در حالی که هدف در تبلیغات تجاری تغییر رفتار مصرف کننده و الگوی خرید وی به نفع یک شرکت خاص و تولیدات آن است. تبلیغات خدمات عمومی با شناسایی برخی رفتارهای نادرست، به معرفی رفتار صحیح جایگزین پرداخته و می کوشد با اقناع مخاطب هدف، رفتار مناسب مورد نظر را در وی ایجاد کند.

2- دومین تفاوت در حوزه عملکرد است. قلمروی باورهای عمیق و ریشه دار افراد، جزء حوزه عملکرد تبلیغات تجاری محسوب نمی شود. این دسته از تبلیغات درصدد معرفی یک برند، تغییر الگوی خرید مصرف کنندگان، افزایش فروش و سهم بازار برای یک محصول یا خدمت ویژه است. اما کانون تمرکز و توجه در تبلیغات خدمات عمومی معمولاً نگرش ها و باورهای مخاطبان هدف است که در طول سالیان طولانی در اثر عادت، تقلید از دیگران و ...شکل گرفته و نهادینه شده اند. (Chapin,15)

3- با در نظر گرفتن این نکته که موضوع مورد نظر تبلیغات خدمات عمومی مشکلات اجتماعی است، در می یابیم که این نوع تبلیغات با وسعتی به بزرگی یک جامعه روبه‌روست. در حالی که تبلیغات تجاری در بخش یا بخش هایی از یک بازار خلاصه می شود.

4- تفاوت دیگر در اجزای «چهار پی» (4Ps) است:

محصول (Product): در تبلیغات خدمات عمومی عموماً یک ایده یا مفهوم جدید است و کمتر به صورت یک کالا نمود پیدا می کند.

قیمت (Price): به صورت مادی مطرح نمی شود. آنچه که اتفاق می افتد، پذیرش تفکر نادرست و اقدام نسبت به تغییر آن است. هزینه ای که در اغلب موارد به سختی توسط افراد، پرداخت می شود.

مکان (Place): بسته به پیامی که درصدد ارائه آن هستیم، گستره وسیعی را در بر می گیرد. جامعه، مدارس، بیمارستان ها و ... .

ترویج (Promotion): (این واژه در برخی منابع، ترفیع، ترجمه شده است.) در تبلیغات خدمات عمومی مجموعه ای از تبلیغات، روابط عمومی، ارتباطات بین فردی و ترکیبی از انواع رسانه ها برای ارائه اطلاعات به مخاطبان مورد استفاده قرار می گیرد.

5- و در نهایت این که برای به ثمر رسیدن کارزارهای تبلیغات خدمات عمومی، مدت ها وقت لازم است. باید به خاطر بسپاریم که نگرش افراد و رفتارهای نادرست ناشی از آن، در طول مدت عمر آنان شکل گرفته و پایدار شده است. هیچ کس و هیچ کارزاری قادر نخواهد بود در کوتاه مدت، افراد را متحول کند. صبر و حوصله نخستین نکته در تبلیغات خدمات عمومی است.

شباهت ها

1- در هر دو نوع تبلیغات یاد شده، اقناع مخاطب نقش محوری دارد.

2- تبلیغات تجاری و تبلیغات خدمت عمومی هر دو به نیازهای مشتریان توجه دارند و آن را در مرکز فعالیت های خود قرار می دهند.

3- در هر دو باید مخاطبان بخش بندی شوند. (Zaller,33)

4- در هر دو استفاده از تمام اجزای اساسی بازاریابی و تبلیغات، ضروری است.


منابع:

فرقانی، محمد مهدی(1379). آگهی های خدمات عمومی، ظرفیتی ناشناخته در عرصه تبلیغات توسعه ای، مجموعه مقالات نخستین همایش و نمایشگاه صنعت تبلیغات ایران- تهران: اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

ولز، ویلیام. برنت، جان. موریارتی،ساندرا.(1383) تبلیغات تجاری ، اصول و شیوه های عمل ،( سینا قربانلو، مترجم) تهران: انتشارات مبلغان.

Atkin,Charles(2001). Impact of Public Service Advertising: Research Evidence and Effective Strategies. Michigan State University

Bator,Renee J.- Cialdini,Robert B.(2000).The Application of Persuasion Theory to The Development of Effective Proenvironmental Public Service Announcements- Journal of Social Issues - Vol 56- No. 3

Chapin, John.(1999). Advertising vs. Public Service Announcements- Penn State University.

Ogilvy,David.(2009). Ogilvy on Advertising,I Hate the Rules - Prion

Rice, R. E. & Atkin, C. K.(1989). Public communication campaigns- Sage- 2nd ed

Rogers, E. M., & Storey, D. (1987). Communication Campaigns. -Handbook of communication science- Sage

Zaller, John R.(2006). The Nature and Origin of Mass Opinion- 13th ed.- Cambridge University- USA


منبع: وب‌سایت مرکز آموزش و پژوهش موسسه همشهری

اهمیت فناوری اطلاعات در شرکت‌ها

Posted: 05 Jul 2013 12:06 PM PDT

حدود ده سال پیش دانشکده بیزینس هاروارد مقاله‌­ای نوشته شده توسط «نیکولاس کار» را منتشر کرد که در آن استدلال کرده بود، "IT اهمیت ندارد"، به عنوان مثال وجود آن برای شرکت­‌ها مزیت استراتژیک ایجاد نمی‌کند. تعداد زیادی از اپلیکیشن­‌های IT وجود دارد- برای مثال سیستم­‌های گزارش هزینه‌ها و مزایای ثبت­ نام­‌های آنلاین- اما اگر IT منحصرا مهم نیست و مزیت محسوب نمی‌­شود، پس چگونه می­‌توان موفقیت گوگل را توصیف کرد؟ شبکه‌­ای گسترده که از یک پروژه دانشجویی آغاز شد و به درآمد سالانه بیش از 50 میلیارد دلار رسید و در این راستا از IT برای ارائه الگوریتم­‌های ابتکاری خود استفاده کرده است.

اخیرا تحقیقاتی با این موضوع توسط «ویل فارست» انجام گرفته است. وی که مدیر McKinsey & Compan و یکی از متخصصان برتر جهان در حوزه ارزش‌­آفرینی در کسب­ و­کار توسط IT محسوب می­‌شود، به تحقیق در راستای روشن کردن این موضوع پرداخته که آیا فناوری اطلاعات مهم است یا نه؟ و اگر چنین است، چگونه؟ مبنای تحقیقات او بر تمایز قائل شدن میان روش‌­های قدیمی مانند اتوماسیون کار با روش‌­های جدید مثل محصولات و خدمات دیجیتال، ابزارهای همکاری تیمی و دگرگونی در مدل­‌های کسب­ و­کار، استوار است.

قبل از اینکه به دیدگاه فارست در این زمینه بپردازیم، اجازه دهید ابتدا مواضع مخالف آن را مشخص کنیم: استدلال نیکولاس کار به بیان ساده این است که IT اهمیت زیادی ندارد چراکه در همه­ جا حضور دارد و به شکل امکاناتی مشابه در دسترس همگان است، در صورتیکه آنچه موجب مزیت استراتژیک یک منبع می­شود کمیاب بودن آن است، نه حضور فراگیر آن.

به عبارتی اگر همه شرکت­‌ها دسترسی یکسانی به سرورها، شبکه‌ها، ذخیره­‌سازهای اطلاعات و نرم­‌افزارها داشته باشند، پس هیچ یک از این شرکت­‌ها نمی‌­توانند ادعا کنند که با استفاده از این خدمات به سطحی بالاتر از سایرین دست یافته‌­اند. اگر این ادعا درست باشد پس IT تنها تمرکزی برای مدیریت منظم هزینه­‌ها محسوب می­‌شود و از این طریق می­‌تواند مزیت رقابتی ایجاد کند.

از سوی دیگر مارک اندرسون، مبتکر وب و سرمایه‌­گذار در حوزه فناوری اطلاعات، ادعا می­‌کند: "IT درحال خوردن جهان است" و از صنایع متعددی نام می­‌برد که از طریق IT به "تصویرسازی مجدد [1]" کسب­وکار خود پرداخته‌اند. برای مثال ویکی­پدیا پایانی برای چاپ دانشنامه­ بریتانیکا بود، یا مثلا زمانی ‌که آمازون به خانه­‌ها و کسب­ و­کارها وارد شد، Borders، خرده­‌فروشان بین­‌المللی کتاب و محصولات موسیقی در سراسر جهان را در دوران افول خود قرار داد. به­ علاوه برخی توانمندسازی­‌ها مانند رایانش ابری، امکان کار با داده‌­های بزرگ، پهنای باند، رسانه­‌های جمعی و ظهور اینترنت در حال سرعت بخشیدن به روند این "تصویرسازی مجدد" است، که اغلب منجر به تحولات عظیم در کسب­ و­کار می­شود.

برای اینکه رقیبان نتوانند با تصویرسازی مجدد محصولات یا شرکت شما باعث انحلال آن شوند، IT می­تواند یک راه ­حل اساسی در تدوین و اجرای استراتژی باشد و یک ناحیه کلیدی برای سرمایه ­گذاری.

برای اینکه بتوان در شکاف بین این دو دیدگاه پلی ایجاد کرد، به گفتگو با فارست پرداختیم، کسی که معتقد است شرکت­‌ها باید بین «IT قدیمی» و «IT جدید» تمایز قائل شوند، براساس این نظریه IT قدیمی کسب‌وکار را به­ سمت اتوماسیون نیروی کار، ارتقاء بهره ­وری فردی کارکنان و انجام محاسبات در مقیاسی که انسان توانایی انجام آن را ندارد، رهنمون می­‌سازد و IT جدید بر تولید محصولات و خدمات دیجیتال، ارتقاء بهره‌­وری تیمی و تحول در مدل­‌های کسب­ و­کار تمرکز دارد. موارد مربوط به IT قدیمی همه کسب­ و­کارها را به‌­طور یکسان به سطحی ارتقاء داده که قرارگیری در پایین­‌تر از این سطح به معنی خروج از میدان رقابت است؛ IT جدید می‌تواند منبعی برای ایجاد تمایز رقابتی و دستیابی به ثروت شگرف باشد.

از نظر فارست، تقریبا تمام منافع حاصل از اتوماسیون نیروی­ کار- مانند جایگزین کردن اپراتورها در بخش تماس مرکزی با سیستم پاسخگویی خودکار یا جایگزینی کارگران خط مونتاژ با روبات- قبلا در بسیاری از حوزه‌­های نیروی کار بدست آمده است.

تحقیقات فارست نشان می­‌دهند که پیشرفت­‌های مربوط به بهره‌­وری فردی کارکنان- مانند استفاده از کامپیوترهای رومیزی برای آنالیز­های مالی و مستندسازی- تنها پاسخگوی 10 درصد از دانش مورد نیاز برای ارتقاء بهره­‌وری کارکنان است در حالیکه در چند سال گذشته 30 درصد بود.

در چند دهه اخیر تنها بخش کوچکی از مشکلات محاسباتی سازمان­‌ها با موفقیت حل شده­‌اند و حتی استفاده از سوپرکامپیوتر­ها در این راستا نیز عموما در بخش‌­های دولتی کاربرد داشته‌­اند، در حالی‌که IT روندی خطی و تکاملی را در پیش گرفته است. برای مثال شرکت­‌های هواپیمایی بلیط الکترونیکی را جایگزین بلیط کاغذی کردند.

فارست اکیدا توصیه می­‌کند که مدیران ارشد باید بر« IT جدید» متمرکز شوند، که در ادامه به برخی مظاهر آن اشاره می­‌شود:

خدمات و محصولات دیجیتال

به­‌صورت کاملا مجازی یا تنها با زیرساخت­‌های دیجیتال- زیرمجموعه‌­ای از «IT جدید» محسوب می­‌شوند که توانسته مثال­‌های زیادی از ایجاد ثروت­‌ها و ارزش‌­های عظیم از طریق آیکون‌های کاملا دیجیتال را فراهم آورد، مانند گوگل، فیس­بوک یا توییتر. حتی کسب­‌و­کارهای کاملا فیزیکی نیز می­‌توانند محصولات دیجیتال ارائه دهند یک مثال مشخص در این زمینه Netflix است که به توزیع فیزیکی DVD از طریق جریان آنلاین می­‌پردازد. یک مثال جالب دیگر نیز «نایک»، نام تجاری مشهور پوشاک ورزشی است که به ارائه اپلیکیشن­‌های ورزشی مانند "SportWatch" و "SportBand" برای گوشی­‌های هوشمند و با نام Nike+ پرداخت و از این طریق هم به یک منبع درآمد جدید دست یافت و هم شهرت نام تجاری خود را گسترش داد. در کنار این شیوه­‌های مستقیم در ارائه خدمات و محصولات روش­‌های مختلف دیگری برای کسب درآمد وجود دارد مانند: تبلیغات،freemium [3 ، in-app purchases [2 ، کالاهای مجازی و امثال این‌ها. با به‌کارگیری این ابتکارات می­‌توان با واسطه­‌های فیزیکی کمتر و دستیابی به مشتریان بیشتر به بازگشت سرمایه سریع‌تر دست یافت.

رشد بهره‌­وری تیمی

عاملی است که به پیشنهاد فرصت­‌هایی فراتر از بهره‌­وری کار فردی می‌­پردازد. چه برای همکاری داخلی و چه همکاری در سراسر زنجیره تامین یا میان شرکت­‌های موجود در یک شبکه. چنین همکاری‌هایی با ابزارهای استانداردی که برای به اشتراک­‌گذاری اطلاعات ایجاد شده‌­اند ممکن می­‌شود، مانند اپلیکیشن‌های تحت وب که مایکروسافت آفیس ارائه می­‌دهد یا Google Docs که امکان اصلاح و به اشتراک‌گذاری ساده اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می­‌دهد.

تحول در مدل­‌های کسب­‌و­کار

قدرت‌مندترین استفاده از IT محسوب می­‌شود. آمازون، مثالی واضح از کاربرد این قابلیت است که فارست به پنج اهرم که در راستای این تحول استفاده کرده اشاره می­‌کند:

-بهینه­‌سازی در تولید و عملکرد

برای مثال آمازون در این راستا به گسترش و پیاده‌­سازی سیستم Kiva پرداخت که در آن با استفاده از تعداد زیادی ربات­ که توسط یک کامپیوتر مرکزی کنترل می‌­شوند به اجرای این ایده پرداخته شده که در انبار کالا به جای کارگران، کالاها وادار به حرکت ­شوند و از این طریق زمان انجام سفارشات را به دقیقه کاهش داده‌­است.

-حذف واسطه­‌ها

از میان برداشتن ناشران و ایجاد ارتباط مستقیم میان نویسندگان و مشتریان و دستیابی به بخش بزرگی از درآمد صنعت از این طریق.

- ایجاد مدل­‌های جدید برای کسب درآمد

ایجاد خدمات مبتنی بر وب در آمازون که برای مثال به اجاره دادن منابع رایانش ابری می­‌پردازد.

-شکل­‌دهی به ترجیحات مشتریان

مثلا از طریق رواج استفاده از داده­‌های بزرگ و ارائه پیشنهاداتی به مشتریان برای خرید محصولات.

-تحول در بازارهای محروم از خدمات

توجه به کتابفروشان پراکنده و ایجاد یک فروشگاه مجازی واحد برای مشتریان آنها.

اگرچه آمازون نمونه­‌ای موفق از کمپانی­‌های به­‌نسبت جوان و با فن­آوری بالا برای به­‌کارگیری «IT جدید» است، شرکت­‌هایی با سابقه دیرینه نیز می­توانند این دیدگاه­‌ها را به­‌کارگیرند. فارست توصیه می­‌کند که نباید فناوری اطلاعات را تنها به­‌عنوان روشی برای کاهش هزینه یا افزایش بهره­‌وری در نظر گرفت، بلکه وسیله­‌ای است برای ایجاد کسب­‌و­کارهای جدید دیجیتال و تحول در کسب­‌و­کارهای موجود برای دست­یابی به سودآوری و جریان­‌های درآمد جدید.


توضیحات:

[1] در مورد مفهوم تصویرسازی مجدد (Re-imaginingt)، در یکی دیگر از مقالات منتشر شده در همکاران سیستم (کسب­و­کار دیجیتال: «تصویرسازی مجدد» بجای مهندسی مجدد) توضیح مشروحی ارائه شده است

[2] نوعی خرید محصول مخصوص اپلیکیشن‌­های موجود در تلفن همراه است به این صورت که در هنگام استفاده از یک اپلیکیشن برای دسترسی به محتوا یا برخی ویژگی‌­های خاص آن باید پول پرداخت کرد.

[3] یک مدل کسب‌­و­کار است که در آن یک محصول خاص (اغلب از نوع دیجیتال مانند نرم­افزار، بازی و خدمات تحت وب) در سطوح پایین­‌تر به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار می‌­گیرد و برای استفاده از ویژگی­‌های پیشرفته‌­تر محصول از استفاده‌­کنندگان پول دریافت می­‌کنند.

منبع: همکاران سیستم از فوربس

بررسی نقش سواد اطلاعاتی در توسعه پایدار کشورها

Posted: 05 Jul 2013 11:52 AM PDT

نشست تخصصی سواد اطلاعاتی، رسانه‌ای و توسعه پایدار با هدف بررسی نقش سواد اطلاعاتی در توسعه پایدار کشورها توسط کمیسیون ملی یونسکو برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی سواد اطلاعاتی، رسانه‌ای و توسعه پایدار از طرف کمیسیون ملی یونسکو به منظور بررسی نقش سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای در توسعه پایدار کشورها و ارزیابی فعالیت‌ها و برنامه‌های یونسکو در این زمینه، 15 تیرماه جاری در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو -ایران برگزار می شود.

در این نشست که با حضور اندیشمندان و متخصصصان حوزه فناوری اطلاعات و آموزش برگزار می شود، دکتر محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در خصوص یونسکو، سواد اطلاعاتی و توسعه پایدار، دکتر سید امید فاطمی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات در مورد نقش سواد اطلاعاتی برای پژوهش و سامانه‌های موجود اطلاعاتی ایران برای پژوهشگران، دکتر محب حسینی مدیر گروه آموزش کمیسیون ملی یونسکو در مورد جایگاه سواد اطلاعاتی در برنامه آموزش برای توسعه پایدار یونسکو و رامین چابکی عضو کارگروه تدوین منشور رسانه‌ای درباره اهمیت سواد رسانه‌ای و جایگاه آن در سیاست‌های سازمان‌های فرهنگی کشور سخنرانی می کنند.

تجاوز به خبرنگار زن هلندی در بحبوحه‌ اعتراضات میدان التحریر

Posted: 05 Jul 2013 11:52 AM PDT

برنگار زن هلندی در جریان اعتراضات میدان «التحریر» قاهره از سوی گروهی از مردان مورد تجاوز قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، زن خبرنگار هلندی که به منظور پوشش اعتراضات مردمی در میدان «التحریر» حضور داشت، قربانی تعرض جنسی گروهی از معترضان قرار گرفت.

این اتفاق دقیقا در مکانی روی داد که در سال 2011 پس از سرنگونی «حُسنی مبارک»، «لورا لورگان»،‌ رییس بخش اخبار بین الملل شبکه CBS مورد ضرب و شتم و تجاوز قرار گرفت.

به گزارش هالیوود ریپورتر، سفارت هلند در قاهره طی بیانیه‌ای ضمن تایید این اقدام غیرانسانی از سوی معترضین مصری، اعلام کرد، خبرنگار زن 22 ساله‌ی هلندی جمعه‌شب در میدان التحریر مورد تجاوز قرار گرفت. سفارت هلند به قربانی کمک کرده و او را پس از درمان‌های پزشکی، به همراه خانواده به هلند بازگردانده شد.

در قالب ویدئویی که بر روی اینترنت قرار گرفته است، لحظه‌ هجوم معترضین مصری در میدان التحریر که در همان هنگام این خبرنگار از سوی چند مرد مورد آسیب قرار گرفت، نشان داده شده است.

دانشکده سرای روزنامه‌نگاران مجوز فعالیت گرفت

Posted: 05 Jul 2013 11:52 AM PDT

دانشکده روزنامه‌نگاری سرای روزنامه‌نگاران ایران مجوز گرفت.

مجید امرایی - مدیر سرای روزنامه‌نگاران ایران - در گفت‌و‌گو با ایسنا، با اعلام این خبر گفت: دانشکده سرای روزنامه‌نگاران ایران در دو رشته روابط عمومی و خبرنگاری مجوز فعالیت دریافت کرده و مقطع تحصیلی در این دانشگاه در مرحله‌ی اول کاردانی و در مرحله‌ی دوم کارشناسی خواهد بود.

او ادامه داد: مکان برگزاری کلا‌س‌ها در محل سرای روزنامه‌نگاران است. اگر فضا کوچک بود، قطعا اقدام به گرفتن مکانی در نزدیکی دفتر سرای روزنامه‌نگاران خواهد شد.

امرایی در پاسخ به اینکه اساتید این دانشکده را چه اشخاصی تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: قطعا از اساتید مجرب و صاحب‌نام حوزه روزنامه‌نگاری برای تدریس دعوت می‌شود؛ چراکه دو رویکرد علمی و تخصصی، کاربردی برای ما بسیار مهم است.

وی درباره‌ی تعداد پذیرش دانشجو در مرحله‌ی اول اظهار کرد: در قدم اول دو کلاس روابط عمومی و روزنامه‌نگاری خواهیم داشت که گمان می‌کنم مجموعا نزدیک به 80 دانشجو پذیرش شوند. متقاضیان می‌توانند از طریق اعلام دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به ثبت‌نام در این دانشکده اقدام کنند. همچنین پذیرش دانشجو از ترم پاییز خواهد بود.

نیویورک سیتی صاحب نام دامنه اختصاصی شد

Posted: 05 Jul 2013 11:52 AM PDT

نیویورک سیتی صاحب نام دامنه اختصاصی خود می‌شود و شهروندان و شرکت‌های این شهر می‌توانند از نام دامنه .nyc استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، درخواست این شهر برای ایجاد نام دامنه .nyc مورد موافقت آیکان قرار گرفت.

مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک سیتی اظهار کرد که با تصویب این نام دامنه، نیویورک سیتی در خط مقدم دورنمای دیجیتالی قرار می‌گیرد.

نیویورک سیتی یکی از نخستین شهرهای جهان است که نام دامنه اختصاصی آن مورد تایید قرار گرفته است و با وجود این نام دامنه، جست و جوی سازمان‌ها و محتوا برای شهروندان نیویورکی راحت‌تر خواهد شد.

امکان تقاضا برای استفاده از این نام دامنه از اواخر سال 2013 فراهم می‌شود و متقاضیان برای ثبت چنین نام دامنه ای باید یک نشانی فیزیکی در نیویورک سیتی داشته باشند.

وب سایت www.mydotnyc.com به منظور کمک به شهروندان و شرکت‌های علاقمند برای طی کردن روند تقاضای ثبت نام دامنه راه اندازی شده است.

به گزارش بی بی سی، شهرهای متعدد دیگری مانند لندن و پاریس نیز در ارزیابی اولیه آیکان برای دریافت نام دامنه اختصاصی پذیرفته شده اند.

ضرب‌الاجل سه‌ماهه انگلیس برای گوگل

Posted: 05 Jul 2013 11:37 AM PDT

دفتر ناظر اطلاعاتی انگلیس به مسئولان گوگل سه ماه زمان داده تا خط مشی حریم شخصی خود را اصلاح کرده و با قوانین این کشور تطبیق دهد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ایندینپدنت»، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی به گوگل سه ماه وقت دادند تا قوانین حریم شخصی خود را اصلاح کند. این کشورها به مسئولان گوگل هشدار داده‌اند که اگر اصلاحات مورد نظر انجام نشود، گوگل ممکن است با جریمه‌هایی به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی روبرو شود. دفتر ناظر اطلاعاتی بریتانیا می‌گوید بررسی‌های اخیر «سوالاتی را در مورد میزان تطابق سیاست‌های حریم خصوصی این شرکت با قانون حفاظت اطلاعات بریتانیا، به وجود آورده.

بریتانیا چندمین کشور اروپایی است که سیاست‌های حریم خصوصی گوگل را مورد مداقه قرار می‌دهد و اصلاحات آن را خواستار می‌شود. گوگل در سال 2012 تغییراتی را در خط مشی حریم خصوصی خود اعمال کرد که بر اساس آن این شرکت خود را مجاز به جمع‌آوری و ذخیره سوابق و اطلاعات شخصی کاربران کرده است. از زمان اعمال این تغییرات، ادارات و مراکز مختلف ناظر بر فضاهای مجازی، بارها گوگل را به چالش کشیده و تغییر این خط مشی را خواستار شده‌اند. فرانسه یکی از دیگر کشورهایی اروپایی است که خواستار اصلاحات این قوانین شده. کمیسیون ملی نظارت بر اطلاعات این کشور روز 20 ژوئن به گوگل سه ماه زمان برای اعمال اصلاحات داد.

ماه مارس امسال بود که گوگل مجبور شد به دلیل نقض حریم خصوصی افراد در آمریکا 7 میلیون دلار جریمه بپردازد. گوگل پذیرفته است که خودروهای «جمع‌آوری میدانی اطلاعات» این شرکت، از طریق شبکه‌های بی‌سیم اطلاعات فردی افراد را جمع‌آوری می‌کرده‌اند. در صورتی که گوگل تغییرات مورد نظر بریتانیا را تا پایان ضرب‌الاجل اعلام شده اعمال نکند، ممکن است تا 500هزار پوند جریمه شود.

فرانسه برنامه ای برای نظارت وسیع بر ارتباطات دارد

Posted: 05 Jul 2013 11:37 AM PDT

روزنامه لوموند فرانسه گزارش داده است که دستگاه اطلاعات خارجی این کشور اطلاعات تماس های کامپیوتری و تلفنی شهروندان را در ابعادی گسترده مانند آنچه در برنامه "پریزم" آمریکا انجام می شود جمع آوری می کند.

به گزارش بی.بی.سی از این روزنامه، این داده ها در یک ابرکامپیوتر در مقر سازمان اطلاعاتی "دی جی اس ای" ذخیره می شود.

لوموند نوشت که این عملیات "خارج از چارچوب قانون، و ورای هرگونه نظارت مناسب" صورت می گیرد.

ادعا می شود که سایر سازمان های اطلاعاتی فرانسه به طور مخفیانه به این داده ها دسترسی دارند.

به هرحال هنوز روشن نیست که آیا نظارت "دی جی اس ای" در همان ابعاد برنامه مشابه در آمریکاست است یا نه. مقام های فرانسوی تاکنون در مورد ادعاهای لوموند اظهار نظر نکرده اند.

ادعا می شود که سازمان "دی جی اس ای" (DGSE) این داده های انبوه را تحلیل می کند نه اینکه وارد محتوای ای میل ها و سایر تماس ها شود اما اطلاعات مربوط به اینکه چه کسی با چه کسی تماس گرفته، در چه زمانی و کجا جمع آوری می شود.

دولت آمریکا هم گفته است که اطلاعات مربوط به تماس های داخلی را جمع می کند و محتوای مکالمات داخلی را استراق سمع نمی کند.

لوموند گزارش می دهد که در این برنامه تماس ها در داخل فرانسه و میان فرانسه و سایر کشورها جملگی زیر نظر گرفته می شود.

این روزنامه ادعا می کند که داده ها در سه طبقه زیرزمین ساختمان "دی جی اس ای" در پاریس ذخیره می شود.

به گزارش لوموند کارشناسان می گویند که این عملیات با هدف کشف سلول های تروریستی طراحی شده است. اما ابعاد آن بدان معنی است که "هرکسی می تواند تحت نظر قرار گیرد و در هر زمان."

این خبر درحالی فاش می شود که همچنان بر سر افشای برنامه آمریکا برای جمع آوری منظم داده های وسیع تلفنی و اینترنتی در سطح بین المللی جنجال هست.

مجله اشپیگل آلمان و روزنامه گاردین بریتانیا چند روز قبل گزارش دادند که دولت آمریکا در بعضی دفاتر و مراکز دیپلماتیک اتحادیه اروپا و بعضی کشورهای اروپایی در واشنگتن و نیویورک دستگاه های شنود کار گذاشته است.

پس از آن دولت فرانسه از عملیات جاسوسی آمریکا به شدت انتقاد کرد.

آن افشاگری با کمک اسنادی انجام شد که ادوارد اسنودن در اختیار رسانه ها گذاشته است.

آقای اسنودن تا چندی قبل برای یک شرکت مقاطعه کار به نام "بوز الن" که به سازمان امنیت ملی آمریکا، ان اس ای، خدمات می داد کار می کرد اما به هنگ کنگ گریخت و بعضی از برنامه های تجسسی دولت آمریکا را فاش کرد.

او اکنون در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو در انتظار گرفتن پناهندگی از کشوری است که او را بپذیرد.

همچنین گزارش می شود که "جی سی اچ کیو" یک سازمان جاسوسی بریتانیا برنامه ای مشابه برای جمع آوری گسترده اطلاعات تماس های مردم این کشور دارد.

حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد خانواده‌های ایرانی از ماهواره استفاده می‌کنند

Posted: 05 Jul 2013 11:36 AM PDT

عضو انجمن بین المللی تحقیقات و ارتباط رسانه در آسیب شناسی اثرات مخرب شبکه های ماهواره ای و راه‌های مقابله آن پیشنهاد بازنگری در سیاست های مقابله با این معضل اجتماعی را داد و قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره را با توجه به پیشرفت تکنولوژی کارا ندانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، فردین علی خواه عضو انجمن بین المللی تحقیقات و ارتباط رسانه پیش از ظهر امروز در نشست علمی بررسی مقایسه ای شبکه های دینی فارسی زبان که در سالن کنفرانس مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، ابتدا به بیان مقدمه ای درباره تکنولوژی ماهواره و وضعیت تعداد شبکه ها در ایران پرداخت و اظهار داشت: در اواسط قرن بیستم در سال 1957 شوروی سابق اولین ماهواره را به فضا پرتاب کرد و یک سال بعد آمریکا نیز ماهواره دیگری را در مدار زمین قرار داد؛ این اقدامات در اوج دوران جنگ سرد اتفاق افتاد.

مدیر گروه اجتماعی مرکز تحقیقات صداو سیما افزود: رقابت میان این کشور ها سبب غنی شدن تکنولوژی ماهواره شد؛ در حدود دهه 80 میلادی در حوزه رسانه و تلویزیون بحث انتقال امواج تلویزیونی از طریق ماهواره عملی می شود، البته در آغاز دیش های بزرگی وجود داشت که به سادگی قابل استفاده نبود؛ در سال 1370 بحث ماهواره به شکل جدی در ایران مطرح شد و ایرانی ها توانستند با سیستم DTH به صورت مستقیم امواج را از طریق گیرنده های خانگی خود دریافت کنند.

عضو انجمن جامعه شناسی با اشاره به اختلاف نظرهایی که در بحث چگونگی ورود تکنولوژی ماهواره به ایران وجود دارد، گفت: برخی می گویند دولت آمریکا با اهداف سیاسی امواج ماهواره را در فضای ایران منتشر کرد و بعضی معتقدند کمپانی های تولید شبکه ماهواره ای برای رقابت بیشتر با یکدیگر این کار را شروع کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با بیان این که ابتدا استفاده ماهوراه از ایران خاصیت طبقاتی داشت و تنها قشر مرفح و متوسط به بالای جامعه توانایی استفاده از آن را داشتند، ابراز داشت: کم کم شرایط استفاده از ماهواره برای همه اقشار جامعه مهیا شد؛ در مجلس شورای اسلامی این موضوع با دو دیدگاه مورد بررسی قرار گرفت به دلیل بحث تهاجم فرهنگی، امنیت ملی و اجتماعی ، عده ای به دنبال ممنوعیت آن بودند و برخی هم با این نگاه که نمی توان جلوی تکنولوژی را گرفت می گفتند باید جامعه را در مقابل آن واکسینه کرد؛ نهایتا در سال 1373 قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره را تصویب کرد.

علی خواه با تأکید بر این قانون که مصوب 20 سال پیش بوده با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمان کنونی مناسب نیست، گفت: استفاده از ماهواره ممنوع است اما همه جا دیده می شود این امر به نوعی قبح نقض قانون را می شکند؛ آمار نشان می دهد استفاده از ماهواره به هیچ وجه در حال کاهش نبوده و در حال حاضر استفاده از آن در خانواده های ایرانی در مراکز مختلف آماری حدود 50 تا 70 درصد تخمین زده شده است.

سیاست های موجود برای مبارزه با اثرات مخرب ماهواره مناسب نیست

وی با تأکید بر این که سیاست های موجود در مبارزه با ماهواره تاکنون پاسخگو نبوده است، اظهار کرد: تقویت صدا و سیما، پارازیت، جمع آوری ماهواره سیاست هایی است که تا کنون در پیش گرفته شده است؛‌ صدا و سیما با توجه به مشکلات مالی قادر نیست این بار سنگین را که به دوشش گذاشته اند بکشد، جمع آوری و پارازیت اندازی هم بر اساس آمار تا کنون اثر بخش نبوده است.

عضو انجمن بین المللی تحقیقات و ارتباط رسانه در تشریح راهکارهای مبارزه با اثرات مخرب شبکه های ماهواره ای، گفت: ما باید بیشتر بر روی اذهان جامعه کار کنیم؛ در کشور ‍ژاپن و کره با وجو دسترسی آسان کمترین مراجعه را به شبکه های ماهواره ای دارند در اروپا هم بیشتر مهاجران از ماهوراه استفاده می کنند؛ بهترین راه مقابله وارد کردن بخش خصوصی در این رقابت است و از این طریق می توان مخاطب را جذب کرد.

مدیر گروه اجتماعی مرکز تحقیقات صداو سیما همچنین می توان هزینه ای پرداخت کرد و از شبکه های مفید ماهواره ای خواست تا برنامه های خود را مطابق فرهنگ ما اصلاح کنند و به زبان فارسی برای ما پخش کنند این کاری است که کشورهای عربی تا کنون انجام داده اند؛ مخاطب وقتی شبکه فارسی زبان را ببیند سراغ شبکه های دیگر نمی رود؛ مقابله با اثرات مخرب شبکه های ماهواره ای به حدی اهمیت دارد که به نظر بنده هرچقدر که بتوانیم باید از بودجه های دیگر بکاهیم و در این زمینه هزینه کنیم.

عضو انجمن جامعه شناسی با بیان اینکه ایران در قلمرو جغرافیایی امواج 40 ماهواره قرار دارد، گفت: در مجموع حدود 9 تا 10 هزار شبکه در این ماهواره ها برنامه دارند؛ بخش قابل توجهای از این تعداد کارتی هستند اما اخیرا با پیچ کردن شبکه های ماهواره ای نیز در ایران بدون هزینه باز می شوند و قابل دریافت هستند.

علی خواه در معرفی مهم ترین ماهواره هایی که در ایران مخاطب دارند، ابراز داشت: برنامه های ماهواره هات برد که سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه به صورت مشترک مدیرت آن را به عهده دارند در ایران قابل دریافت است؛ حدود یک سالی است که کمپانی جِم گل کرده است و با تعداد زیاد شبکه های خود تعجب خیلی ها را برانگیخته که چگونه پشتیبانی مالی می شود زیرا هرماه یک شبکه جدید با استانداردهای شبکه سازی می سازند؛ جم بیشتر سریال های ترکیه ای پخش می کند.

ایران تنها کشوری است که امواج شبکه های ماهواره ای را رایگان دریافت می کند

وی با توجه به این که در دنیا ماهواره، شبکه های تلویزیونی، اینترنت از طریق شبکه های کابلی قابل دریافت است، گفت: دراروپا و آمریکا افراد برای استفاده از هر شبکه ای می خواهند ببینند باید ماهیانه 20 تا 25 دلار پرداخت کنند اما در ایران این شبکه ها به صورت رایگان برنامه پخش می کنند.

مدیر گروه اجتماعی مرکز تحقیقات صداو سیما حل مشکلات ماهواره ای را یکی از چالش های فرهنگی جامعه دانست و بیان داشت: صداو سیما با راه اندازی شبکه های مختلف زحمات زیادی را کشیده است اما اقدامات آنها کمی با تأخیر صورت می گیرد؛ 4 سال پیش بنده هشدار دادم که ماهواره ها به سمت راه اندازی شبکه برای کودکان پیش می روند، طبیعتا اگر ذائقه کودکان به چیزی عادت کند سخت می توان چیز دیگری را جایگزین آن کرد؛ ماهواره جم شبکه ای برای کودکان دارد که کارتون های به روز پخش می کند.

خیانت و ارتباط با نامحرم سبک زندگی پیشنهادی شبکه های ماهواره است

عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان با اشاره تأثیر مستقیم ماهواره بر معضلات خانوادگی، ابراز داشت: بحث خیانت چند سالی است که در کشور ما پر رنگ تر شده است؛ در تحقیقاتی که صورت گرفته کسانی که شبکه های ماهواره ای را تماشا می کنند بیشتر دچار این آسیب می شوند؛ برخی شبکه ها از جمله «من و تو» سعی دارند بحث خیانت را عادی سازی کنند و این را در برنامه های مختلف از جمله سریال های شان می توان دید.

علی خواه، ترویج رابطه دختر و پسر را یکی دیگر از برنامه های شبکه های ماهواره ای دانست و گفت: داشتن دوست پسر در این شبکه ها پدیده ای عادی جلوه داده می شود؛ در شبکه«من و تو» که یکی از پر بیننده ترین شبکه ها است تقریبا در همه برنامه هایش دو مجری دختر و پسر دارد که همیشه به هم می چسبند؛ اینها سعی دارند سبک زندگی خاصی را در جامعه ایران جا بیندازند.

وی با اشاره عدم آگاهی اکثر کسانی که از ماهواره استفاده می کنند از علائم درج شده در کنار برنامه ها، اظهار داشت: به برخی دوستانم در نیروی انتظامی پیشنهاد کردم جزواتی را منتشر کنند و در آن استفاده صحیح از ماهواره را آموزش دهند از جمله این که مفهوم علائمی که شبکه ها موظف هستند متناسب به نوع برنامه در کنار تصویر بگذارند را به آنها آموزش دهیم تا بدانند علامت خرگوش، مثلث زرد، 16- و سایر علامت ها نشان دهنده چیست.

عضو انجمن بین المللی تحقیقات و ارتباط رسانه با بیان این که بیشتر ماهواره را به سمت پخش برنامه های تخصصی می روند، گفت: امروزه شبکه های ماهواره ای با یک موضع واحد برنامه سازی می کنند از جمله شبکه کودکان،‌آشپزی، موسیقی، جوانان، ورزش؛ این سبب می شود بتوانند مخاطبان بیشتری با سلایق مختلفی را جذب کنند، مثلا کسی که علاقه به ورزش والیبال دارد نمی تواند در شبکه ها تلویزیونی خودمان برنامه خاصی را هر روزه مشاهده کند اما با گرفتن یک شبکه ماهواره ای می تواند هر زمان که می خواهد والیبال تماشا کند.

شبکه های دینی کمترین مخاطبان را دارند

مدیر گروه اجتماعی مرکز تحقیقات صداو سیما با اشاره به این که شبکه های دینی در همه جای دنیا بیننده اش بسیار کم است، ابراز داشت: وقتی به دقت شبکه های پربیننده را می بینیم علت موفقیتشان را در می یابیم؛ آنها سعی دارند خود را با مخاطب در یک حالت برابر قرار دهند و هیچ گاه از موضع بالا به مخاطب نگاه نمی کنند و از موضع نصیحت وارد نمی شوند، آنها حرف های خود را در زوایای فیلم ها و برنامه های مختلف پنهان می کنند و به صورت غیر مستقیم بر مخاطبان خود تأثیر می گذارند.

عضو انجمن جامعه شناسی افزود: آنها سعی دارند مخاطب را در برنامه مشارکت دهند و با ارائه شماره تلفن، نشانی فیس بوک، توییتر خود روزنه های ارتباطی بسیاری را با مخاطب ایجاد می کنند و کاری می کنند که مخاطب شبکه را آشیانه خود می داند و اگر شبکه به هر دلیل قطع شود به نصاب زنگ می زند و سعی در راه اندازی مجدد شبکه دارد؛ برخی شبکه های مسیحی نیز اعتقادات خود را در قالب کارتون پخش می کنند.

علی خواه در نقد شبکه های دینی، گفت: تصاویر این شبکه ها اغلب به دلیل کمبود بودجه از کیفیت لازم برخوردار نیست، تصاویر عمدتا سیاه و تاریک است و این نوعی ضد تبلیغ است؛ نقطه ضعف مشترک میان شبکه های شیعیان و اهل تسنن این است که بسیار درگیر دعواهای تاریخی هستند و بیشتر مناقشات صدر اسلام را مطرح می کنند دیدن اینها از حوصله مخاطبان خارج است؛ اینها کمتر به مسائل روز و معضلات اجتماعی می پرازند.

وی شبکه های ماهواره ای اسلامی را به رادیو تصویری تشبیه کرد و ابراز داشت: این شبکه ها از جلوه های بصری و تکنیک های ویژه برنامه های تلویزیونی برخوردار نیستند؛ معمولا یک کارشناس را می آوردند با یک دروبین تنها وی را نمایش می دهند، این نقدی است که پیش تر به صدا و سیمای ما نیز وارد بود اما الان با پیشرفت های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.

شبکه های مسیحی جذاب تر از مسلمانان کار می کنند

مدیر گروه اجتماعی مرکز تحقیقات صدا و سیما ضعف شبکه های مسیحی را کمتر از شبکه های اسلامی دانست، گفت: آنها به موسیقی و حتی لباس مجری خود توجه دارند و برای هر برنامه متناسب با آن مجری انتخاب می کنند؛ فضا سازی و دکور برنامه هایشان شادتر است.

عضو انجمن بین المللی تحقیقات و ارتباط رسانه با بیان این که پیش از سال 88 اغلب شبکه های دینی مربوط به مسیحیت بود، اظهار کرد: از سال 88 تا 90 شکه های اسلامی روز به روز افزایش پیدا کردند؛ البته این آمار منحصر در شبکه های ماهواره ای است و غیر از شبکه های صداو سیما است.

علی خواه در معرفی شبکه های شیعی، ابراز داشت: شبکه امام حسین(ع) با هدف حفاظت از اعتقادات جوانان شیعه راه اندازی شده که محوریت برنامه های آن آموزه های نهضت عاشورا است؛ شبکه ولایت در سال 87 تأسیس شد، مؤسس آن حجت الاسلام حسینی قزوینی و هدف آن نشر فرهنگ اهل بیت(ع) است؛ شبکه ثامن نیز عمدتا با محوریت امام رضا(ع) برنامه اجرا می کند؛ شبکه سلام نیز مرکزش در آمریکا است که معمولا نقدهایی را متوجه جمهوری اسلامی می کند.

وی شبکه نور را یکی از شبکه های مهم اهل تسنن خواند و گفت: هدف این شبکه پیوند تمدن اسلامی با سایر تمدن ها است و همچنین نشر ارزشهای اخلاقی اسلام را مدنظر دارد؛ شبکه کلمه نیز یکی دیگر از این شبکه ها است که نقد های بیشتری نسبت به شیعیان دارد اما شبکه نور زوایه ورود در نقد بیشتر در مباحث حقوق اهل تسنن است.

مخاطبان شبکه های شیعی رو به افزایش است

عضو انجمن بین المللی تحقیقات و ارتباط رسانه در مقایسه تفاوت های میان شبکه های شیعیان و اهل تسنن، گفت: برخی شبکه های شیعی برخلاف اهل تسنن از کارشناسان زن هم به ندرت استفاده می کنند؛ شبکه های شیعی در مقایسه با اهل تسنن به تدریج دارد بهتر می شود و از مجری های جوان با لباس های مناسب و به روز استفاده می کند؛ تعداد مخاطبان شیعیان رو به افزایش است اما شبکه های سنی مخاطبان ثابتی دارند زیرا نگاه آنان این است که مخاطب من کسی است که دغدغه دین دارد این نگاه درستی نیست.

مدیر گروه اجتماعی مرکز تحقیقات صداو سیما با اشاره به این که برخی شبکه های شیعی برای جذب مخاطب از مداحی استفاده می کنند، اظهار داشت: نباید سنگینی برنامه ها برای جذب مخاطب باشد؛ شبکه های شیعی عمدتا نقد جریان وهابیت را در برنامه های خود دارند.

علی خواه در تشریح وضعیت شبکه های مسیحیت، گفت: برخی از آنها مستقل هستند مانند شبکه نجات اما بیشتر گروهایی از مسیحیت هستند که ساعاتی را در شبکه های دیگر اجاره می کنند؛ شبکه پارس بخشی از ساعات خود را در اختیار مسحیان قرار داده است؛ به غیر شبکه نجات سایر شبکه های مسیحی کمتر به نقد جمهور اسلامی می پردازند.

وی با بیان این که در قانون ایران در برابر راه اندازی شبکه های دینی بحثی مطرح نشده است، ابراز داشت: هرکس بخواهد در ایران دفتر شبکه ماهواره ای بزند باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز کسب کند؛ تا به حال حدود 4 شبکه درخواست داده اند که با آن موافقت نشده است و چند شبکه سرگرمی تفریحی نیز به صورت موقت مجوز کسب کردند و پس از مدتی قراردادشان لغو شد، اما برخی دفاتر شبکه های دینی راه اندازی شده که موضع خاصی در باره آنها گرفته نشده است.

اثرات ماهواره در فرهنگ عمومی جامعه جلوه گری می کند

عضو انجمن جامعه شناسی با اشاره به تأثیر مستقیم ماهواره در فرهنگ جامعه، گفت: زمانی جهت ال ام بی ها بیشتر سمت ترک ست بود و ایران 5 تا 6 سال ترکیه زده بود، در تهران تاکسی ها عکس خواننده های ترکیه را نصب می کردند، لباس ها، تکه کلام ها و حتی نام گذاری بچه ها در این سال ها تحت تأثیر ترکیه بود؛ یک دوره ال ام بی‌ها سمت هات برد بود که حتی لباس های خردسالان را نیز تحت تأثیر قرار داده بود.

عضو انجمن بین المللی تحقیقات و ارتباط رسانه با بیان اینکه مدتی هم شبکه های ماهواره های عربی مد بود دیدیم که 90 درصد آرایشگاه های زنانه می نوشتند آرایش خلیجی، فشن عربی، گفت: اطلاعات کارشناسان فرهنگی در بحث ماهواره هر چه بیشتر باشد بهتر می توانند جامعه را آسیب شناسی کنند و مردم را به مواظبت در برابر این تهاجمات راهنمایی کنند.

جانبازان شیمیایی سایت دادخواهی راه‌اندازی کردند

Posted: 05 Jul 2013 11:36 AM PDT

جانبازان شیمیایی با راه اندازی سایت، دادخواهی خود را به گوش جهانیان می‌رسانند.

به گزارش روابط عمومی سایت دادخواه، این سایت به پیشنهاد هاجر سیاه رستمی، کار‌شناس متخصص حقوق بین‌الملل وکار‌شناس کمیته حقوق بشر دوستانهٔ جمعیت هلال احمر و در پی اظهارات وی مبنی بر اینکه شکایت جانبازان شیمیایی علیه مدیران شرکت‌های صادر کننده‌ مواد سمی به عراق برا ی تولید سلاح شیمیایی و دولت‌‌هایی که با سکوت و حمایت خود شریک این جنایت شدند، امری شدنی است، راه اندازی شده است.

بر اساس اعلام جانبازان شیمیایی، این سایت به جمع آوری اطلاعات جانبازان شیمیایی و حامیان این شکایت خواهد پرداخت تا در یک حماسه سیاسی مقدمات معرفی مجرمان اصلی این جنایت را فراهم آورند.

سایت، دادخواه به آدرس اینترنتی Dadkhah.net راه‌اندازی شده است و گردانندگان از تمامی جانبازان شیمیایی و بازماندگان شهدای شیمیایی دعوت کردند تا در این راه به این جنبش ملی بپیوندند.

مخترع ماوس رایانه درگذشت

Posted: 05 Jul 2013 10:52 AM PDT

داگلاس انگلبرت مخترع ماوس (موشواره) رایانه در سن 88 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، انگلبرت، ماوس را در دهه 1960 ابداع کرد که در واقع دو چرخ فلزی بود که توسط یک پوسته چوبی پوشانده شده بود. وی مدتها پیش از آنکه ماوس رایانه همه گیر شود آن را ثبت اختراع کرده بود.

وی همچنین بر روی ایمیل های شخصی اولیه، تله کنفرانس های ویدیویی و پردازش لغات در موسسه تحقیقات استنفورد نیز کار کرده بود.

کریستینا دختر انگلبرت خبر درگذشت پدرش را از طریق یک ایمیل به موزه تاریخ رایانه در مونتین وویو در کالیفرنیا خبر داده است. در ایمیل او آمده است پدرش که دچار بیماری بوده است سه شنبه شب در خواب در گذشته است.

انگلبرت در سی ام ژانویه 1925 در پورتلند اورگان آمریکا متولد شد.

وی از پیشگامان علوم رایانه و اینترنت بود. او به دلیل کارهای خود در رابطه با چالش‌های تعامل انسان و رایانه شناخته شده‌ است؛ که نتیجه آن علاوه بر اختراع ماوس، توسعه ابرمتن، شبکه‌های رایانه‌ای و پیش‌سازهای واسط گرافیکی کاربر بوده‌ است. او طرفدار و متعهد به توسعه و استفاده از رایانه و شبکه رایانه‌ای برای کمک به مقابله با مشکلات فزاینده و پیچیده جهان به طور فوری بود.

بر اساس این گزارش وی نتوانست از ساخت ماوس رایانه پولی به جیب بزند چرا که حق اختراعش در سال 1987 و پیش از آنکه ماوس کاربرد عمومی و همه گیر بیابد، منقضی شد.

خاموش شدن نخستین موتور جستجوی اینترنتی جهان

Posted: 05 Jul 2013 10:52 AM PDT

نخستین موتور جستجوی اینترنتی جهان به نام "آلتا ویستا" برای همیشه خاموش می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که کاربران امروزی اینترنت یاهو و گوگل را مهمترین و جامع ترین موتور جستجوی اینترنتی می دانند اما آلتا ویستا نخستین موتور جستجوی جهان است که در سال 1995 راه اندازی شد.

"جی روزیتر" معاون شرکت یاهو که مالک آلتا ویستا نیز هست، اعلام کرد این موتور جستجو هشتم جولای(17 تیرماه) برای همیشه خاموش می شود و اگر هنوز کسی در دنیا وجود دارد که از این موتور جستجوی قدیمی استفاده می کند باید به موتورهای جستجوی جدیدتر مانند یاهو و گوگل روی بیاورد.

کاربران هجده ساله و جوان تر اینترنت ممکن است اصلا آلتا ویستا را نشناسند. این موتور جستجو یکی از نخستین و موفق ترین موتورهای جستجوی اینترنتی در جهان بود. این موتور در سال 1995 با سرمایه گذاری شرکت دیجیتال ایکویپمنت راه اندازی شد.

آلتاویستا یکی از جامعترین موتورهای جستجو در وب است که امکان جستجو در صفحات و گروهای خبری را فراهم آورده است. این موتور جستجو هر صفحه از یک سایت را به منزله یک مدرک در نظر می گیرد و واژه های نمایه سازی را از هر صفحه ای بر می گزیند.

بر این اساس واژه های بسیاری نمایه سازی می شوند. این شیوه موجب می شود در برخی جستجو ها منابع یا مدارک زیادی بازیابی می شود به عبارت دیگر از ضریب بازیافت بالایی برخوردار است این ابزار جستجو دارای امکانات با ارزشی نظیر جستجوی بولی، جستجوی حروف بزرگ وکوچک، جستجوی عبارات، برچسب ضروری وغیر ضروری، محدود کردن جستجو، کوتاه سازی واژه ها و استفاده از پرانتز برای گروه بندی عبارت جستجو است.

برای رتبه بندی میزان ارتباط منابع بازیابی شده با فرمول جستجو باید از گزینه جستجوی پیشرفته استفاده کرد. استفاده از امکان اصلاح در این پایگاه جستجو باعث می شود که نتایج جستجو به طور خودکار مورد پالایش قرار گرفته و در قالب موضوعات مختلف مرتبط با کلید واژه های مورد جستجو طبقه بندی گردند.

در واقع گروه ها و طبقه بندی های مختلف در اختیار کاربر گذاشته می شود تا از میان آنها انتخاب کند.

این موتور جستجو علاوه بر زبان انگلیسی بسیاری از وب سایت ها به زبان مختلف دنیا چینی، ژاپنی، فرانسوی و... را تحت پوشش قرار دارد. این موتور جستجو همچنین خدمات ترجمه خودکار را به یاری نرم افزار SYSTRAN عرضه می کند. نتایج جستجو را می توان به صورت معمولی فشرده و یا با جزئیات بیشتر مشاهده کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر